View Full Version : Amsterdam: Amstelstation en omgeving

Cymen
September 20th, 2004, 06:52 PM
Omdat er nog een update draadjes was lijkt het met beter om hier de discussie te gaan voeren ipv in het DWR torens draadje.

Op dit moment is de gemeente namelijk druk bezig met het argonden van de plannen voor het Amstel station. Ze zijn hier namelijk al 10 jaar mee bezig!

Het gaat om dit gebied:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/beheer/sites/oost/contents/i000084/Amstel.jpg

wat info en links:

oud:
http://www.sev.nl/ipsv/project/stir99/99pro/genom/99226.htm
http://www.sev.nl/ipsv/project/stir99/99pro/images2/99226f.jpg

site wijk amstelstation (ook niet heel recent):
http://www.wijkopbouworgaan-wgm.nl/amstelstation.htm
http://www.wijkopbouworgaan-wgm.nl/images/maquette.jpg

spve:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001019/spve%20amstelstation.pdf
Madir Shah = architect van urbanoffice Website helaas niet te vinden.

vergaderingen:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001308/raadscommissie%20wonen%20verslag%2018%20maart%202003.pdf

Glacius
September 20th, 2004, 09:29 PM
Ik geloof dat de familie van een vriend van me (waar ik het over had in het DWR-topic) zo'n beetje op de plek woont waar de linkertoren in het tweede plaatje staat.

Henk
October 4th, 2004, 09:50 AM
Op de laatste link die Cymen gaf van Oost-Watergraafsmeer spreekt men niet over 2 torens maar over 2 gebouwen met een hoger accent. Lekker vaag. Kan dus alle kanten op.

Cymen
November 1st, 2004, 03:23 PM
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/asp/page.asp?id=i001226&alias=oost

1 Vervang het wijdlopige verkeersplein door een compacte rotonde

Door een overzichtelijke rotonde op het Prins Bernhardplein verbetert de verkeersveiligheid voor auto's en ook de oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers. Het donkere tunneltje naar de Eenhoorn verdwijnt. De tram buigt af vóór de rotonde en verstoort de circulatie op het verkeersplein niet langer. Door de hoeveelheid verkeer is een rotonde alleen mogelijk met een tunnelbak voor het doorgaande verkeer vanaf de Wibautstraat naar de Gooiseweg. Deze kostbare voorziening moet uit de grondopbrengsten worden betaald.

2 Bundel al het gemotoriseerde verkeer voorlangs het station op een lommerrijke Julianalaan

Op de plek van de huidige trambaan wordt de Julianalaan de enige verbinding tussen rotonde en Hugo de Vrieslaan: voor auto én bus. De laan wordt 28 meter breed met twee rijstroken (heen en terug), vrijliggende fietspaden en een vrije busbaan (ook voor taxis). Om de doorstroming niet te verstoren wordt er langs de Julianalaan niet geparkeerd. Tussen busbaan en autoweg ligt een flexstrook voor groen, een veilige oversteek en eventueel een bushalte. De aansluiting op de Hugo de Vrieslaan krijgt verkeerslichten (een kleine rotonde als bij de Omval is verkeerstechnisch niet mogelijk).

3 Maak een nieuw Julianaplein met wijkvoorzieningen, als schakel tussen station en Julianapark

Het nieuwe Julianaplein is een 'stepping stone' tussen het Amstelstation en het Julianapark. Het statige bordes van het historische stationsgebouw vormt het hoge deel; het lage deel is van en voor de buurt. Het ligt op de middagzon en is een goede plaats voor een supermarkt, een terras en andere buurtvoorzieningen. Naast het parkeerdek van het kantoor van Price Waterhouse Coopers is ruimte voor een publieksgericht gebouw, bijvoorbeeld een hotel. Van hieruit kan een zwevende passarel (voetgangersbrug) worden gemaakt waarmee voetgangers het hoogteverschil (bijna 7 meter) naar het station op spectaculaire wijze kunnen overbruggen. Bovendien biedt dit mogelijkheden voor rolstoelgebruikers (lift).

4 Verbind stad en Amstelstation met een dynamisch stedelijk Stationsplein

Het stationsgebied moet beter aansluiten bij de omgeving. Daarom is het plein tussen station en Treublaan meer stedelijk. De inrichting moet het gevoel geven dat het gebied tussen station, Renaultgebouw en Wibautas één doorlopend geheel is. De bestaande kastanjes worden waar mogelijk gehandhaaft en aangevuld(een parkeergarage onder het plein is daarom niet gewenst). De tram stopt vlakbij de ingang van het station; de nieuwe tramlus wordt hier 'onzichtbaar' in de bestrating verwerkt. Naast het station, parallel aan het spoor is plaats voor een paviljoen met typische reizigersvoorzieningen (boekwinkel, traiteur, espressobar); de eerste verdieping is geschikt voor bijvoorbeeld een dansclub of een fitnesscentrum of een andere voorziening die 's avonds leven in de brouwerij brengt. Tussen spoor en paviljoen komt een fietsenstalling.

5 Schep helderheid voor de reiziger:links de tram en rechts het nieuwe busstation

Het derde plein ligt aan de andere kant van de stationshal: het nieuwe busstation met zeven perrons. Reizigers wachten onder de luifel. De kiss&ride (plaats om mensen af te zetten en op te halen) en de taxistandplaatsen zorgen s avonds voor sociale controle. De bussen rijden aan via de nieuwe Stationsstraat vanuit de Hugo de Vrieslaan (ongeveer 60% van de bussen komt uit die richting). De extra rijtijd voor bussen uit de Treublaan is minimaal door de vrijliggende busbaan op de Julianalaan. Tussen busstation en spoor is ruimte voor een afsluitbare buffer. De daluren zijn voor Eurolines, die zo de gewenste opstap- en afzetplaatsen kan behouden.

6 Behoud het groentje bij de Bertrand Russelstraat als buurtvoorziening

Tussen Bertrand Russelstraat en Kees Boekestraat is ook plaats voor buurtgerichte voorzieningen die samen met de buurt ontwikkeld kan worden.

7 Meng wonen, werken en voorzieningen

De nieuwbouw rondom het Amstelstation ziet er vanuit de Wibautstraat uit als een stevig blok. Dichterbij komend zie je dat het gaat om meerdere gebouwen in een netwerk van open ruimtes (de nieuwe pleinen) en routes. Hier staat de menselijke maat centraal. Een goede mix van wonen, werken en voorzieningen zorgt overdag en s avonds voor aanloop en levendigheid. Alleen in het blok naast het spoor kan niet worden gewoond door geluidshinder.

Het programma

Het bouwprogramma omvat in totaal 70-75.000 m2. minimaal 350 woningen in diverse prijsklassen (30% sociaal, 40% middensegment en 30% duur); Het bescheiden kantorenprogramma is een bewuste keuze. Woningen en voorzieningen dragen immers meer bij aan de gewenste spirit. Kleine en middelgrote kantoren met een publieksfunctie hebben de voorkeur; het huidige beleid maakt een wijksupermarkt van slechts 800 m2 mogelijk (1.200/1.500 m2 is tegenwoordig de minimale norm). Het plan draagt verschillende argumenten aan om het toegestane oppervlak te verruimen. De beslissing is echter aan de stadsdeelraad.

8 Maak sociaal veilige routes met een publieksgerichte plint en voordeuren aan de straat

Sociale veiligheid is essentieel. Door de opzet van meerdere pleinen en routes verspreiden bezoekers zich over het hele gebied. Behalve entrees aan de straat en publieksgerichte voorzieningen op de begane grond kunnen 24 uurs-voorzieningen in de slappe uren voor levendigheid zorgen.

9 Maak een snelle, logische fietsinfrastructuur, inclusief voldoende stallingen

Fietsers krijgen de ruimte. Rondom de rotonde komt er een tweerichtingen fietspad; de Julianalaan heeft vrijliggende fietspaden. De ingang van de bewaakte fietsenstalling wordt verplaatst naar de Julianalaan: centraal in het fietsnet. De onbewaakte capaciteit is afgestemd op de populariteit: Amstelzijde/1000, Stationsplein/800, Julianaplein/150, Busstation/150.

10 Maak ondergrondse parkeeroplossingen die de openbare ruimte zo min mogelijk belasten

Gebouwde ondergrondse voorzieningen hebben de voorkeur. Gedacht wordt aan twee voorzieningen: één ontsloten via de Stationsstraat en één ontsloten via de Bernard Russellstraat.

Glacius
March 14th, 2005, 06:50 PM
Ik vond net wat info op Amsterdam-RE.com (http://www.amsterdam-re.com/system/main.php?pageid=339) over de plannen in dit gebied, maar ik weet niet of het up-to-date is:

'Located close to the Omval site is the busy Amstel Station. Current plans for this area include new developments and a restructuring of the Julianaplein and the Prins Bernhardplein. The Amstel Station is an important public transport hub. Around 40,000 passengers use it every day, the majority of who transfer to the subway and bus and tram connections going uptown. However, the environs of the Amstel Station are also a working area in their own right: some 10,000 people find employment at the Omval, for example, at the offices of the Amsterdam branch of Subsequent commercial and residential developments on the south side of Amsterdam will only increase the Amstel Station’s importance as a transport hub. The station hall features even more prominently on the square in the new plans of the Urban Development Program of Requirements for the Amstel Station Area. The remarkable Renault Building on the north side of the square will be restored and given a new function. At least 200 new homes will be built near the Julianapark. Plans exist to build a tower to the north of the station, with a maximum height of 105 meters, providing a visual link between this area and the towers of De Omval. This new construction will offer around 30,000 m2 of floor space, of which 28,000 has been reserved for offices and 2,000 for facilities on the ground floor. A new building to the south of the station has six office layers and another tower. (Dit is dus waarschijnlijk de toren die wordt gebouwd op de plek waar familie van een vriend van me woont, zie deze post (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=2259719&postcount=2).) This structure will offer 49,500 m2 of floor space, divided into 38,000 m2 of office space, 10,000 m2 for a hotel and 1,500 m2 of facilities at ground level. A terminus loop for trams and a bus shelter will be constructed adjacent to the complex.'

Alargule
March 14th, 2005, 07:00 PM
Als ze het Julianaplein dan toch op de schop gaan nemen, waarom wordt lijn 12 dan niet ook verlengd via de Hugo de Vrieslaan naar het WCW-terrein? De HdV laan is er breed genoeg voor; bovendien komt er dan een goede verbinding tussen het WCW-terrein en de binnenstad en krijgt het toekomstige station Watergraafsmeer meteen een tramverbinding.

CborG
March 15th, 2005, 12:37 AM
Mwoah, 105 meter is opzich niet slecht.. Ik gooi het dan maar op lekkere dichtheid en leuke ontwerpen:)

MVA
March 15th, 2005, 09:13 AM
Ik vond net wat info op Amsterdam-RE.com (http://www.amsterdam-re.com/system/main.php?pageid=339) over de plannen in dit gebied, maar ik weet niet of het up-to-date is:

'(...)The remarkable Renault Building on the north side of the square will be restored and given a new function.'

Het is in elk geval geen erg recente info, want de Renault-garage is ondertussen opgelapt en heeft al een nieuwe funktie. Helaas, want ik vind het nog steeds geen mooi gebouw, en het zou een perfecte lokatie zijn voor een torentje.

Ik heb overigens vorig jaar ergens (waarschijnlijk in het Amsterdams Stadsblad) gelezen dat de Van der Kun-buurt (tussen de Mr. Treublaan en het station) pas over een jaar of 10 zal worden gesloopt.

Duke2004
March 16th, 2005, 07:25 PM
ik vind de renaultgarage ook niet mooier geworden, er had wel wat ingrijpender ingegrepen kunnen worden, bijv wat verdiepingen er op. Oook vind ik de vorm te bruut, gemiste kans die renovatie.

Cymen
March 16th, 2005, 09:31 PM
Die Renault garage vind ik een prima verbetering! Het argument dat een toren daar beter zou staan vind ik te kort door de bocht, laten we eerst de onbebouwde ruimtes maar eens invullen!

MVA
March 17th, 2005, 12:48 AM
Ik vind het niet te kort door de bocht. Ik had het over een torentje, het hoeft niet per se spectaculair hoog te zijn.
Een ander gebouw zou ik ook prima vinden, maar dan wel mooier en hoger dan wat er nu staat.
Niet alleen omdat het daar beter zou staan, maar ook vanwege de gunstige ligging qua bereikbaarheid is het een perfecte lokatie voor verdichting.
Men had de kans om het af te breken en er iets neer te zetten met meer allure, het feit dat andere ruimtes (nog) onbebouwd zijn kan geen reden zijn om die kans dan maar niet te grijpen.

Cymen
March 17th, 2005, 08:06 PM
Wie had een kans en wat voor een dan?
Maar dat andere ruimtes onbebouwt zijn geeft toch al aan dat je wel iets leuks kunt bedenken maar dat het wel van de grond kan komen? Als kavel A en B even goed in de markt liggen(bebouwde en lege ruimte bij amstel station) dan ga je toch op de lege bouwen en niet diegen waar al iets staat??

MVA
March 17th, 2005, 09:50 PM
Wie had een kans en wat voor een dan?

Ik weet niet wie precies, maar ik neem aan dat iets of iemand ervoor heeft gezorgd dat de vervallen Renault-garage is opgeknapt. Dat ging er behoorlijk ingrijpend aan toe.
In plaats daarvan had die onbekende persoon of instantie er beter aan gedaan het onding maar meteen te slopen en er iets anders neer te zetten.
Dat bedoel ik met 'kans'.

Maar dat andere ruimtes onbebouwt zijn geeft toch al aan dat je wel iets leuks kunt bedenken maar dat het wel van de grond kan komen?

? Dit ontgaat mij.

Als kavel A en B even goed in de markt liggen(bebouwde en lege ruimte bij amstel station) dan ga je toch op de lege bouwen en niet diegen waar al iets staat??

Waarom niet allebei?
Als er iets staat dat toch al niet mooi is en ook nog in verval is geraakt is dat toch een mooie kans om er iets anders neer te zetten?
Anders hadden ze het Swammerdam-instituut ook kunnen laten staan, of de PTT-gebouwen bij het CS. De sloopplannen voor het Wibauthuis kunnen ook de kast in, er staat immers al iets.

Cymen
March 17th, 2005, 10:51 PM
@MVA
Die mensen die de Renault garage opgeknapt hebben en de huurders hadden vast geen geld voor wat duurders. De renovatie, het aanplakken van wat prefab gevel elementjes, was echt niet zo kostbaar hoor.

Wat jou misschien ontgaat is dat je iets te makkelijk denkt; van we planten dit hier, dat daar etc etc. Tuurlijk wil ik ook zo denken! De realiteit is echter dat Amsterdam en of de markt niet eens in staat is alle grond te gebruiken! Allebij gaat dus helaas niet, vandaar dat het mij nuttiger lijkt eerst eens alles (goed) vol te bouwen. Ik heb dus liever een Renault garage en een 100+ er dan 2 ~50 meter torentjes. Die Renault garage kan goedkoop plat voor wat groters, die 2 ~50 meter torentjes niet!

MVA
March 17th, 2005, 11:21 PM
Ja, geld speelt een rol, dat besef ik ook wel.
Maar het blijft jammer van dat gebouw.

Winbuks
March 31st, 2005, 08:11 PM
"Faasen & Partners huurt aan Wibautstraat in Amsterdam
http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/AmsterdamWibautstraat224.jpg
AMSTERDAM - Faasen & Partners Advocaten huurt per 1 december 2005 circa 1297 m2 kantoorruimte op de 3de verdieping en 38 parkeerplaatsen in het voormalig Renaultgebouw aan de Wibautstraat 224 te Amsterdam. Faasen & Partners huurt de ruimte van DMV. De overeenkomst is getekend voor een periode van 5 jaar met een huurprijs van € 250,- per m2 per jaar voor de kantoorruimte en een huurprijs van € 1500,- per jaar voor de parkeerplaatsen.
Faasen & Partners, die tevens kantoor houden in Rotterdam, verlaten hiermee haar kantoor aan de Hullenbergweg te Amsterdam Zuidoost. Zij kozen voor het Renaultgebouw vanwege de gunstige ligging en het karakter van het gebouw. DTZ Zadelhoff adviseerde verhuurder en eigenaar DVM bij de verhuur aan Faasen & Partners. "
Bron: www.PropertyNL.com

Mooi toch, het gebouw vind ik ook niet lelijk.

Mojito
March 31st, 2005, 09:52 PM
Het is zo'n typisch jaren '50 garage-gebouw, net zoals de bedreigde noordelijke Citroëngarage bij het Olympisch Stadion. Vraag me alleen af of er nog iets van de karakteristieke garage-functie van dat gebouw, met grote ruimten en hellingbanen voor auto's, bij de verbouwing tot kantoorgebouw gehandhaafd is, of dat er niets meer van over is...(waarmee je je dan af kunt vragen waarom ze zo'n gebouw dan behouden, als ik me niet vergis staan zowel deze als die bij het stadion op de lange lijst van nominaties voor na-oorlogse monumenten) Die foto van die gevel ziet er wel strak uit!

Duke2004
April 4th, 2005, 10:05 PM
www.propertynl.nl :
Stadsdeel geeft ontwikkeling Overamstel aan gemeente
AMSTERDAM - Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer wil de ontwikkeling van Overamstel voor nieuwe huizen en bedrijven overlaten aan de gemeente door het als 'grootstedelijk' aan te merken. Het stadsdeel bestuur acht zich niet in staat naast de vele grote projecten die het al ontwikkelt, er nog een bij te nemen. Het mist daartoe het geld en de capaciteit. Deze houding levert kritiek op vanuit de deelraad, omdat het stadsdeel hiermee zeggenschap verliest over een belangrijk gebied binnen haar grenzen.
Dit meldt het Parool. Het deel in kwestie is een gebied dat ligt ingeklemd tussen de Amstel, Omval, Weespertrekvaart en ringweg A 10. Gefaseerd zullen hier vanaf 2010 zo'n 6000 woningen en kleinere bedrijven komen. Een aantal grotere bedrijven zal weg moeten.

Cymen
April 4th, 2005, 10:48 PM
Een goede zet van Oost, eigenlijk zou het alleen wel andersom moeten gaan. De centrale stad zou zich bezig moeten houden met de ontwikkeling van knooppunten.

Corretje
April 14th, 2005, 08:26 PM
In het Parool van vandaag staat een plaatje met daarop de huidige (voor de zoveelste keer aangepaste) plannen voor het gebied voor het Amstelstation. Het zijn alleen volumes en geen uitgewerkte ontwerpen. Het is wel schrikken, want geen enkel van deze volumes lijkt mij hoger dan 60 meter. En de buurt heeft de nieuwe plannen natuurlijk ook weer afgekraakt. Misschien kan iemand dit plaatje op het forum zetten?

Cymen
April 16th, 2005, 11:26 PM
kan je een url geven?

Corretje
April 17th, 2005, 12:26 AM
@cymen

Helaas heb ik het artikel niet terug kunnen vinden op de site van het Parool.
Ik heb geen scanner dus kan ik het plaatje dat bij het artikel staat niet plaatsen.

Mojito
April 17th, 2005, 01:55 AM
Op veler verzoek uit het Parool van donderdag 14 april 2005:

http://img82.echo.cx/img82/7082/untitled11jz.jpg

Corretje
April 18th, 2005, 01:02 AM
Merci Mojito

Cymen
August 24th, 2005, 11:52 PM
We zijn weer wat stappen verder:

project planning:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001229/planning%20amstelstation.pdf

plantekening gebied
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001229/plantekening%20amstelstation.pdf
De tramlus word aan de andere kant van het station geplaatst zodat op de oude lokatie ruimte komt voor bebouwing met hogere accenten.

de hoogte:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/asp/page.asp?id=i001230&alias=oost
Maar 2 keer 45 meter dus. Beetje jammer. Echter noemen ze ook een nieuwe toren van NS Vastgoed :) Spoortoren. Effe googlen denk!

EuroMaster
August 25th, 2005, 02:14 AM
huh, waar is de [geplande] hoogbouw?! Jammer dat ze alles gedowngraded hebben. een paar torentjes van rond de 100m waren leuk geweest.

zie ik ik hier een tunnel die in een bocht onder de rotonde door loopt?
plattegrondje van die dinges (http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001229/plantekening%20amstelstation.pdf)

Ik kan me er niet zo in plaatsen, welk gebiedje is het eigenlijk?

Cymen
August 25th, 2005, 11:00 AM
Er lijkt inderdaad een tunnel in de rotonde te komen. Dat is de Wibautstraat en de Gooiseweg.(S112)

Dit gebied ligt tegenover de Omval aan de andere kant van het Amstel station.

EuroMaster
August 26th, 2005, 01:24 PM
Is dat toevallig dat kruispunt wat een tijd aangegeven stond als een van de gevaarlijkste kruispunten (black spot's) van Nederland. Ik kon me vaag iets herinneren van een st Bernhardsplein ofzo.

Cymen
August 26th, 2005, 03:38 PM
Is dat toevallig dat kruispunt wat een tijd aangegeven stond als een van de gevaarlijkste kruispunten (black spot's) van Nederland. Ik kon me vaag iets herinneren van een st Bernhardsplein ofzo.

Zoiets vaag kan ik me ook herinneren.

*googlin*

http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001019/spve%20amstelstation.pdf

Het Prins
Bernhardplein vormt voor automobilisten én treinreizigers een moderne ‘poort’ van de
stad. Poort én ‘black spot’ . De oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers is zeer
matig. Het tunneltje naar de Eenhoorn is een schamel alternatief, want onveilig en
ontoegankelijk.

Vandaar het tunneltje?

Cymen
October 12th, 2005, 01:26 PM
http://www.oostwatergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001735/brief-amstelstation.pdf

SPvE word dus afgeschoten. Dit kan maar 1 ding betekenen; het plangebied gaat intensiever bebouwd worden.
Via via heb ik gehoord dat van der Kunbuurt misschien plat gaat en en daar 6 keer zoveel bebouwing voor terug moet komen. Het plangebied zelf lijkt dus ook groter te worden.
Toch nog kans op wat torens dus!

Niels
October 12th, 2005, 04:18 PM
Ik zou altijd in de nabijheid van een NS station een kantoorlocatie bouwen. Dit om de locatie dan goed bereikbaar is met het OV zodat het gebied zich sneller kan ontwikkelen.

Cymen
December 16th, 2005, 01:33 PM
Huidige plangebied wordt iets intensiever bebouwd:

http://www.bewoners.net/julianapark/0pic/Img_1349a.jpg
http://www.bewoners.net/julianapark/0pic/Img_1339a.jpg

http://www.bewoners.net/julianapark/index.html?amstelstation.htm

Hed Kandi
December 16th, 2005, 01:40 PM
mooie render maar waar gaat het busstation heen?

Cymen
December 16th, 2005, 01:47 PM
Is op de eerste foto toch wel zichtbaar? Noorzijde stationshal wordt trams en zuidzijde bussen.

Glacius
December 16th, 2005, 07:23 PM
Ziet er goed uit!

http://www.bewoners.net/julianapark/0pic/Img_1342a.jpg

http://www.bewoners.net/julianapark/0pic/Img_1340a.jpg

Natuurlijk lopen bewoners van het nabijgelegen Amsteldorp te kankeren op deze 'megalomane' plannen. 'De zichtlijn is uitsluitend bedoeld vanuit het centrum. U dient dus te gaan staan voor het Renaultgebouw (het echte) en dan te kijken richting Amsteldorp. Dit ziet u dan niet meer liggen. Dat is mooi, want dat is juist de bedoeling. Nu zult u begrijpen dat de bebouwing is bedoeld als afsluiting van het plangebied. Het vormt een massieve wand, die uitstraalt dat hier de stad ophoudt. Het einde van de wereld zo te zeggen.' Het lijkt me juist logisch dat daar de stad ophoudt, dat Amsteldorp kun je met z'n kneuterige huisjes geen stad noemen.

Duke2004
December 16th, 2005, 08:02 PM
Ziet er goed uit op zich. De verplaatsing van de tramlus naar waar nu de fietsenstalling zit lijkt me geen slecht idee, en het wordt ook wel goed intensief bebouwd. Hoop alleen dat het niet te vol wordt, bouw dan wat hoger zodat je wat meer openbare ruimte hebt, dat is altijd wel mooi bij een station vind ik.

Spotter
December 16th, 2005, 09:24 PM
http://www.oostwatergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001735/brief-amstelstation.pdf

SPvE word dus afgeschoten. Dit kan maar 1 ding betekenen; het plangebied gaat intensiever bebouwd worden.
Via via heb ik gehoord dat van der Kunbuurt misschien plat gaat en en daar 6 keer zoveel bebouwing voor terug moet komen. Het plangebied zelf lijkt dus ook groter te worden.
Toch nog kans op wat torens dus!
Wat is de Kunbuurt?
Is dat zoiets als Amsteldorp ?
Hoe dan ook, er is in die omgeving genoeg dorpse lelijkheid om af te breken, dus het klinkt heel goed!

MVA
December 19th, 2005, 10:27 PM
Wat is de Kunbuurt?
Is dat zoiets als Amsteldorp ?
Hoe dan ook, er is in die omgeving genoeg dorpse lelijkheid om af te breken, dus het klinkt heel goed!

Ik geloof dat het de Van der Kunbuurt heet. Het ligt tussen de Berlagebrug en het Amstelstation in. Het woningblok dat daar aan de Amstel staat vind ik wel mooi, de rest mag wat mij betreft tegen de vlakte.

Cymen
December 19th, 2005, 10:30 PM
Het woningblok aan de Amstel staat is van de particulieren, de rest van een een corporatie. Vandaar het verschil.

Elmo
December 20th, 2005, 02:56 PM
Het woningblok wat aan de Amtel staat zag er 5 a 6 jaar geleden nog precies zo uit als zijn buren als ik het mij goed kan herinneren. Opmerkelijk wat een renovatie voor verschil kan brengen.

ill-b
December 20th, 2005, 06:13 PM
Dat ziet er veelbelovend uit, aardig mooie dichtheid!

minime
December 21st, 2005, 07:06 PM
Weet iemand of er in deze buurt nog plannen zijn een woon / werk torentje te bouwen? De meeste echte hoogbouw in deze hoek is zuiver kantoren en dus niet geschikt voor wonen. Ik zou dolgraag in Amsterdam wonen met wat uitzicht over de binnenstad. Voor zover ik weet staan bijna alle echte hoogbouw woningen echter buiten het cenrum en zijn dus niet geschikt.

Mijn droomwoning zou een carloft zijn in Amsterdam. www.carloft.com maar spijtig genoeg bouwen ze die momenteel alleen in Berlijn. Ben trouwens benieuwd of een 'rode' gemeente als Amsterdam ooit toestemming hiervoor zou geven. Bij het Amstel in de buurt zouden ze echter niet misstaan.

:speech:

Duke2004
December 21st, 2005, 11:56 PM
Waarom zou je in godsnaam je auto zo recht voor je huis willen zetten? Zodat je uitzicht op je auto? Of dat er niks uit gestolen wordt omdat je er de hele tijd op kunt letten?

Cymen
December 22nd, 2005, 12:20 AM
Weet iemand of er in deze buurt nog plannen zijn een woon / werk torentje te bouwen?

In plangbied Overamstel is plaats voor een 150 meter hoge woontoren. Ik denk dat je die zoekt :)

Duke2004
January 19th, 2006, 07:23 PM
Bron: www.parool.nl

AMSTERDAM - De deelraad van Oost/Watergraafsmeer beslist pas na de verkiezingen over de omgeving van het Amstelstation. Dit bleek gisteravond bij een vergadering van de raadscommissie Wonen.

Een meerderheid van die commissie heeft grote moeite met de plannen, die voorzien in kantoren, winkels en andere voorzieningen, alsmede 386 woningen.

De meeste partijen vinden het te veel en te hoog. Eigenlijk wilde alleen de PvdA verder met het huidige plan - en daar nog wat verder aan morrelen.

Portefeuillehouder Germaine Princen zelf heeft intussen ook al twijfels over enkele onderdelen van het plan. Ze ziet het idee van een enorm woongebouw direct naast de Eurolines-bussen ook niet meer zo zitten: ze vreest te veel geluidsoverlast voor de bewoners, zei ze.

En ook het poortgebouw, dat gepland is aan het eind van de Maliebaan in woonbuurt Julianapark als entree naar het toekomstige winkelpleintje, wil ze wel ter discussie stellen. Bewoners en raadsleden voelen niets voor deze visuele afsluiting van de wijk, die het zicht op het Amstelstation wegneemt.

Verzet was er ook tegen de bouwwand van negen lagen boven een parkeerdek, waar de passant komend uit het Julianapark op stuit.

De tunnelbak onder het Prins Bernardplein, die Wibautstraat en Gooiseweg moet gaan verbinden vond ook geen genade bij de meeste raadsleden. Die kost veel. Als ervan wordt afgezien, kan het totale bouwvolume omlaag. Dat is zo groot omdat anders de exploitatie niet sluitend te krijgen is. Verder moeten er tientallen kastanjebomen voor verdwijnen en ook dat wil de commissie niet.

Over de plannen wordt al tijden gediscussieerd, ook met kritische buurtbewoners. Princen zei vooraf dat ze gisteren erg graag een besluit had gezien.

Oftewel, zelfs het nieuwe plan met drie torentjes van 45 meter hoog zal het waarschijnlijk niet gaan halen...

Glacius
January 19th, 2006, 07:30 PM
Nimby's united.

Spotter
January 20th, 2006, 01:08 PM
ôôôôôôh, stel je toch eens voor!! Er sneuvelt een boom in de grote stad.. de HOOFDstad.
Klagen de bewoners langs de Champs Élysees ook over geluidshinder?

-SaM-
January 20th, 2006, 01:36 PM
Echt heel jammer... Ik had nog wel gehoopt op een mooie hoge toren...
En een tunnelbak onder het ..bernardplein dat klinkt ook goed...

Cymen
January 20th, 2006, 04:12 PM
@Glacius
Het echte gezeik komt niet van de buurtbewoners hoor! Als je de bewonerssite's erop naslaat dan tekenen ze zelf torens van 150 meter in.... Hun eisen zijn best redelijk; voorzieningen voor de buurtbewoners, behoud groentje(dus iets van groen), uitzicht over maliebaan naar station(stedenbouwkundig ook logisch) en respect voor hoogteverschillen.

Ongezien de tyfus met de deelraad van Oost/Watergraafsmeer in dit geval. Hoog tijd dat Duco Stadig dit project onder zich gaat nemen. Het is tenslotte een hoogstedelijk kerngebied en ik snap sowieso niet dat de centrale stad dit door de stadsdelen laat uitwerken.

De stadsdeelraad is gewoon inconsequent. In hun programma akkoord roepen ze hard dat ze zoveel mogelijk woningen willen en dat ze rekening moeten houden met de wensen van de centrale stad(FSI>1,5 en hoogstedelijk kerngebied). Vervolgens komen ze met een lullig kutplan dat hier gewoon niet aan voldoet. Geen daden maar woorden! (haha). Dit krijg je dus met een geheel links stadsdeel......

Duke2004
January 20th, 2006, 11:28 PM
Duco Stadig is nog maar tot maart wethouder aangezien hij na de gemeenteraadsverkiezingen niet zal terugkeren als wethouder. Jammer, want hij zou zeker voorstander zijn van wat flinke torens gecombineerd met groen. Nu maar hopen dat de volgende wethouder ook van hoogbouw houdt en er voor zorgt dat er bij Amstel een lekkere cluster ontstaat!

-SaM-
January 21st, 2006, 01:36 AM
Ik vind de amstelcluster eigenlijk al de mooiste cluster van Amsterdam...
Zuid-as heeft weliswaar een mooie verdichting, maar de Rembranttoren en z`n vriendjes eromheen, dat ziet er gewoon beter uit.
Wat ik me afvraag, als er een hoge toren bij moet komen waar komt ie dan naar alle waarschijnlijkheid....?

Cymen
January 22nd, 2006, 01:59 AM
^^
Niet aan de overkant vahet spoor, waar deze ontwikkeling plaats vindt, maar eerder waar nu de van der Kunbuurt ligt. Die moet uiteraard nog wel even gesloopt worden (haha).
Op redelijke afstand(Overamstel bij Spaklerwegstation) staat ook een (woon)toren van 150 meter gepland, das echter ook nog toekomst werk.

AMS guy
January 22nd, 2006, 07:17 AM
^^ Weet je zeker dat ie 150 zou zijn? Ik heb paar maanden geleden ergens gelezen over die plannen voor de Spaklerwegbuurt en als ik het goed heb onthouden, de toren zou max 120 m worden. Er is een nieuwe woonwijk gepland daar, maar geen hoogbouw, behalve die ene toren.

Cymen
January 22nd, 2006, 02:24 PM
^^
Helaas is de visie uit de google cache en site van DRO gekicked:
http://64.233.179.104/search?q=cache:http://www.dro.amsterdam.nl/Docs/pdf/visie%20overamstel%202005klein.pdf

Maar een visie is nog geen SPvE en bestemmingsplan, dus zeker was het sowieso niet.

-SaM-
January 23rd, 2006, 07:53 PM
http://img399.imageshack.us/img399/9028/deomvaljanuari200618ae.jpg
Vandaag genomen...

Winbuks
February 2nd, 2006, 06:09 PM
Sinds deze week viel meop de hoge bouwkraan achter het Prins Bernhardplein. Tot me verbazing wordt er een groot studenten 'complex' gebouwd :)

Nieuwe huurders voor oud-renault garage
http://img133.imageshack.us/img133/4154/tnp20222680kf.jpg

http://img133.imageshack.us/img133/7120/tnp20222669ac.jpg

http://img326.imageshack.us/img326/1874/tnp20222670ue.jpg
Overzicht vanuit de Wibautstraat
http://img133.imageshack.us/img133/4689/tnp20222721nb.jpg

Bouw 324 studentenwoningen
Opdrachtgever: Rochdale, Duwo
Architect: Dam & Partners
Aannemer: SBB Smits bouwbedrijf
Verdiepingen: 10 (kunnen tellen)

http://img133.imageshack.us/img133/8062/tnp20222693mg.jpg

http://img317.imageshack.us/img317/6366/tnp20222709yh.jpg

http://img317.imageshack.us/img317/8390/tnp20222715ly.jpg

Net buiten het plangebied wordt ook gebouwd aan de Wibautstraat, klein maar toch vermeldbaar:
Bouw Luycksterrein
Architect: Maccreanor Lavington Architects
Aannemer: Ursem Bouw & Bot
Verdiepingen: 5

http://img512.imageshack.us/img512/126/tnp20222747oj.jpg

greenlung
February 8th, 2006, 09:27 AM
is dat niet het nieuwe casa 400? De oude wordt gesloopt de nieuwe moest eerst klaar zijn.

Cymen
February 8th, 2006, 02:20 PM
^^
Yup

Winbuks
February 8th, 2006, 06:21 PM
Had ik niet verwacht dat dit de locatie was van Casa 400 en dat men al gestart is, top ontwikkeling natuurlijk.

the runner
December 16th, 2007, 01:15 AM
Wist niet dat deze thread bestond. Voor de volledigheid deze 2 afbeeldingen die ik al 1 keer geplaatst heb bij het projectenoverzicht.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/maquetteinluchtfoto1.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/maquettejan220071.jpg

Planning:
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/amstelstation-1.jpg

hrDV
December 16th, 2007, 09:59 PM
De plannen hierboven zijn van een ongekende fraaiheid.

Vooral de kastanjebomen met een cirkel van groen eromheen, en daaromheen mooie bestrating. Wat een allure! Het aanlichten van de bomen, dmv schijnwerpers die in de bestrating verzonken zijn, zou het helemaal af maken.

the runner
February 9th, 2008, 01:26 AM
Weet niet hoe ver deze studie is maar het belooft wel wat op www.inbo.com

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/Amsterdam_VanderKunbuurt_p00000_ext.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/Amsterdam_VanderKunbuurt_p00000_-1.jpg

Rabotnik
February 9th, 2008, 01:45 AM
Ziet er goed uit schat een 130 plusser en een 90 plusser.
Nou ik zou zeggen laat het niet bij een studie blijven,maar toon is wat ambitie als ''zelfverklaarde wereldstad'' en bouw ze!

Grumpey
February 9th, 2008, 01:14 PM
Ik vind ze wel wat blokkendozerig, maar goed, dat zal wel gewoon nog een vaag ontwerp zijn en gaan veranderen. Wat ik vooral positief aan deze impressie vind is de verdwijning van die gallerijflats die daar nu staan gebouwd. Blijkbaar zijn dat dus de plannen en daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn :)

Het volgende positieve is de promenade aan het water. Sowieso gaat dat natuurlijk nooit lukken want die woonboten die daar liggen hebben een vast contract en zullen echt niet zomaar weggaan, maar wat ik graag zou willen zien is een doorlopende boulevard van amstelhotel naar amstelstation, aan het water. Ik weet dat dit project lopende is, en dat het stadsdeel dit ook langzaamaan aan het realiseren is, maar goed om te zien dat dit weer in de plannen meegenomen is :)

Over de zichtslijnen (ik ga er vanuit dat locaties wel beetje vastliggen), ik hoop dat rembrandttoren zichtbaar blijft vanaf Blauwbrug/Magere Brug, aangezien deze het hoogst blijft van het stel. Ik weet niet of dat zo is, maar ik vrees van niet.

Cymen
February 9th, 2008, 01:37 PM
De van der Kunbuurt gaat in de toekomst hoe dan ook plat. De woningen zijn van slechte kwaliteit en de corporatie onderhoud ze nauwelijks. De grond daar is gewoon veel meer waard.

Als de Leeuwenburg/HvA vervangen wordt, de torens aan de andere kant er nog bij komen dan wordt dat een flink cluster!

Hoogloper
February 9th, 2008, 01:48 PM
Ziet er naar uit dat Amsterdam in de toekomst een stuk of 4 verschillende hoogbouwclusters krijgt. Esthetisch heeft de omval het meeste potentie vind ik.

AMS guy
February 9th, 2008, 02:54 PM
Foto woningen van der Kunbuurt/Westzijde.

http://img.photobucket.com/albums/v426/AMSguy/AmsZO123.jpg

Ik weet niet zeker of dit gebouw gerenoveerd werd of is het niet zo oud als de andere blokken daar. In ieder geval is er al jaren niets gedaan aan de rest van de buurt.

Delfts blauw
February 9th, 2008, 03:13 PM
Zou helemaal geweldig zijn als dat gebouw van 200 meter er dan ook komt

Grumpey
February 9th, 2008, 06:37 PM

Ik weet niet zeker of dit gebouw gerenoveerd werd of is het niet zo oud als de andere blokken daar. In ieder geval is er al jaren niets gedaan aan de rest van de buurt.
Deze zijde heeft volgens mij een jaartje of twee terug een opknapbeurtje gekregen. Nieuw verfkleurtje enzo, was binnen twee weken alweer klaar dus zal wel niet al te grondig zijn geweest.

Niyyu
February 9th, 2008, 08:20 PM
ik denk dat hoogbouw in deze plek goed is. Dat gaat dan over dit plan, waar ik in architectonische zin niet erg enthousiast over ben, maar ook over het plan dat in de newssectie staat. Ik zou wel zorgen voor een beetje stedelijke wandelruimte beneden met mooie openbare ruimte, leuke restaurantjes en winkeltjes. Het gebied krijgt dan gelijk een soort van centrumfunctie voor omliggende buurten, maar ook voor de kantoren zelf om te gaan lunchen of dergelijke. Dit soort belangen stellen huurders van kantorenlocaties graag op prijs. Dit verklaart dan ook waarom kantoorlocaties in het Arenagebied veelal leeg staan en in Mahler 4 niet. Door het meevoudig ruimtegebruik zou het Amstelstationsgebied ook in het weekend levendig blijven. Zo krijg je dus een duurzamere leefomgeving. Ook het toevoegen van appartementenblokken zou goed op z'n plaats vallen hier.

Elio di Angelis
February 9th, 2008, 08:30 PM
bouwen !!! met en mooier ontwerp :D

Elmo
February 10th, 2008, 11:59 PM

Ik kan me dit gebouw nog herinneren toen het nog bruin baksteen had, net als de achterliggende flats. Enige jaren terug hebben ze de natuursteen op de onderste laag aangebracht en de rest bepleisterd. 100% vooruitgang was dat!

MVA
February 11th, 2008, 11:45 AM

Deze woningen mogen wat mij betreft blijven staan, ik vind ze wel karakter hebben. De rest van het buurtje mag tegen de vlakte.

AMS guy
February 11th, 2008, 04:32 PM
^^ Het ziet er netjes uit vergeleken met die andere flats, maar dit gebouw zou niet meer passen in het karakter van de nieuwe, moderne wijk. Zo veel architectonische waarde heeft het ook weer niet om het te bewaren.

MVA
February 11th, 2008, 05:24 PM
^^ Het ziet er netjes uit vergeleken met die andere flats, maar dit gebouw zou niet meer passen in het karakter van de nieuwe, moderne wijk. Zo veel architectonische waarde heeft het ook weer niet om het te bewaren.

Ach, architectonische waarde: het is gewoon een mooi gebouw, vind ik.
Dat het niet zou passen, betwijfel ik: ik vind het een stuk 'spannender' om nieuwbouw te combineren met oudere bebouwing in één gebied (werkt bv. in Londen ook goed) dan om het allemaal gescheiden te houden.

AMS guy
February 11th, 2008, 07:06 PM
OK, snap ik, maar is het echt zo mooi? Ik vrees dat de risico groot is dat als je zo'n jaren zestig flatje tussen grote moderne torens zou laten staan, het geen gezicht wordt.

Als dit waterfront in plaats van de bestaande bebouwing moet komen, dan heb ik geen spijt voor een oud flatje.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/Amsterdam_VanderKunbuurt_p00000_-1.jpg

CityLife
February 11th, 2008, 10:38 PM
En ik ook niet. Die jaren 60 troep die er nu staat hebben we wel genoeg in de stad.

kna
February 12th, 2008, 10:02 AM
Tijd voor een tram langs de amstel! Van CS, via Rembrandtplein, over de Blauwbrug langs de Amstel, door Amstel I, II en III.

Wuppeltje
February 12th, 2008, 12:15 PM
^^

Dan loopt die lijn wel erg dicht langs de metro.

MVA
February 12th, 2008, 12:46 PM
^^

Dan loopt die lijn wel erg dicht langs de metro.

En langs de Amstel.
Ik zie het er niet snel van komen, zo'n tramlijn.

MVA
February 12th, 2008, 12:48 PM
OK, snap ik, maar is het echt zo mooi? Ik vrees dat de risico groot is dat als je zo'n jaren zestig flatje tussen grote moderne torens zou laten staan, het geen gezicht wordt.

Als dit waterfront in plaats van de bestaande bebouwing moet komen, dan heb ik geen spijt voor een oud flatje.

Kwestie van smaak, ik denk dat het wel mooi zou zijn, ja. Het zou trouwens niet tussen de torens staan, maar aan de rand van de wijk, langs de Amstel.
Maar goed, als het gesloopt wordt kan ik er ook mee leven.
Ik hoop alleen wel dat de nieuwbouw iets fantasievoller (lees: minder blokkendozerig) zal zijn dan op de impressie, want saaie recht-toe-recht-aan gebouwen hebben we ook meer dan genoeg in Amsterdam.

Henk
February 12th, 2008, 01:04 PM
Als ik naar de impressies kijk lijkt het wel of het ontwerp al ruim 30 jaar oud is en opnieuw in het hedendaagse gebied geplakt is. Ik ben dan ook alleen tevreden met de hoogte, niet met het ontwerp.

amsterdammer
February 12th, 2008, 01:12 PM
Dit is gewoon een studie.

kna
February 12th, 2008, 08:09 PM
Tram langs de amstel ligt dicht bij de oostlijn, dat besef ik. Maar dat maakt hem niet overbodig. Bij de NZlijn rijden de trams straks zelfs boven op het trace! Het zou gewoon een erg *mooie* tramlijn zijn!

Grumpey
February 12th, 2008, 08:27 PM
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar volledig niet mee eens ben:

1) door een tram vanaf blauwbrug langs amstel te laten rijden verdwijnen alle historische bruggen daar, die nog ouderwets vrij steil zijn, waaronder de houten ophaalbrug bij amstelhof.
2) door een tram langs de amstel te laten lopen krijg je alsnog een hele drukke straat daar. Het liefst zie ik de hele oever vanaf amstelhotel tot aan amstelstation als een soort promenade met bankjes, grasweide en uitzicht, ipv tramsbovenleiding en parkeerplaatsen.
3) Het metro argument gaat wel degelijk op, want met de komst van de N-Z lijn zullen er zeer waarschijnlijk ook gewoon tramlijnen verdwijnen, ook in ieder geval van route veranderen. daarnaast vergeet je dat er ook nog treinen rijden elke 10 minuten.
4) als er al een tram in dat gebied moet komen, lijkt me de weesperstraat/wibautstraat bij uitstek een beter alternatief. waar het in mijn ogen, ook nog eens veel *mooier* tot zijn recht zal komen, in zo'n grootstedelijk-opgezette straat.

the runner
March 2nd, 2008, 01:44 AM
Hier nog wat informatie van www.inbo.nl over deze studie:

Woonblokken staan niet op zichzelf. Zij zijn onlosmakelijk verbonden met de omliggende buurten en de stad als geheel. De potentie van één of meerdere blokken kunnen we het beste inzichtelijk maken als we deze potentie vanuit een breed perspectief verkennen.

Juist dan doen zich onvermoede betekenissen en mogelijkheden voor. Voor de Van der Kunbuurt - een perifeer vroeg naoorlogse woonbuurt aan de Amstel – passen we deze verkenning toe vanuit een brede blik.

We maken zichtbaar wat de potenties zijn: de ligging van de buurt op een knooppunt in het regionale en stedelijke mobiliteitsnetwerk, de ligging als poort tot Amsterdam en de mogelijkheden van het uitzicht over de Amstel.

De Van der Kunbuurt heeft metropolitane potentie.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/vanderkun.jpg

Rabotnik
March 2nd, 2008, 02:19 AM
De nieuwe bebouwing van de Van der Kunbuurt dient een combinatie te zijn tussen de klassieke stad en de ''unieke'' Amerikaanse hoogbouw.

That's the Spirit!:okay:

CityLife
March 2nd, 2008, 11:58 AM
Helaas...je kent Amsterdam. Als dit wordt gezegd dan komt dhr. Schoonenberg de hoek om. Het uiteindelijk resultaat zal niet eens ergens in het midden liggen, maar waarschijnlijk nergens. Niet in de buurt van klassieke stad en al helemaal niet in de buurt van Amerikaanse hoogbouw. Geloof mij maar als ik zeg dat het eerder in de buurt gaat komen bij Nieuw-Sloten o.i.d. wat bebouwing betreft.

Mojito
March 2nd, 2008, 04:38 PM
Wat ik wel grappig vind is dat de toren in de 'Amstel River Banks' studie (locatie Leeuwenburg), die op het nieuwsforum staat, precies in het midden van de koepel moet komen. Dat zou een waardige berg in de parabool zijn. Maar inderdaad, eerst zien en dan geloven...

the runner
October 17th, 2008, 01:29 AM
http://i33.tinypic.com/31667vk.jpg
^^
Het ziet er goed uit. Het is te hopen dat ze snel beginnen.
Dit nieuws stond vandaag in de nieuwste IBA Accent (www.iba.amsterdam.nl)

Cymen
October 17th, 2008, 02:35 PM
De tramlus naar de westkant van het station? Gaat hij een rondje om van der Kunbuurt heenrijden ofzo?

Grumpey
October 17th, 2008, 04:08 PM
De tramlus naar de westkant van het station? Gaat hij een rondje om van der Kunbuurt heenrijden ofzo?
ik vermoed dat ze het gebied bedoelen waar nu de taxi's voorrijden en de fietsenstalling is.
Rondje van der Kunbuurt zal wel niet zo zijn, dat gebied is nu juist autoluw ingericht dus een tram zou nogal een trendbreuk zijn daar.

the runner
December 6th, 2008, 09:36 PM
Gewoon even een fotootje hoe het nu is.
http://i33.tinypic.com/28k5vyq.jpg
Op de achtergrond de 2 kranen van Casa 400

Cymen
December 7th, 2008, 12:34 PM
ik vermoed dat ze het gebied bedoelen waar nu de taxi's voorrijden en de fietsenstalling is.
Rondje van der Kunbuurt zal wel niet zo zijn, dat gebied is nu juist autoluw ingericht dus een tram zou nogal een trendbreuk zijn daar.

Dat is natuurlijk naar de noorkant. Dat wist ik eigenlijk wel :lol:

the runner
December 12th, 2008, 11:49 PM
11 december 2008
Rondom het Amstelstation komen, als het aan het stadsdeel ligt, meer woningen, kantoren en winkels. De plannen hiervoor komen met het vrijgeven ervan voor inspraak (na positief besluit van het dagelijks bestuur in januari) in een volgende fase.

Projectmedewerkers en experts praten omwonenden van het Amstelstation en bewoners van Oost-Watergraafsmeer daarom graag bij over het Stedenbouwkundig Plan tijdens de

Inloopbijeenkomst Amstelstationgebied

Datum: donderdag 18 december

Tijdstip: tussen 17.00 – 21.00 uur

Experts vertellen over plan
Tijdens deze inloopavond krijgt u informatie over bijvoorbeeld de nieuwe verkeerssituatie en wisselen zij met u van gedachte over de inrichting van de openbare ruimte. De maquette laat zien hoe de gebouwen in het gebied passen.
Stedenbouwkundige Andries Geerse, medewerkers van het projectbureau Wibaut aan de Amstel en experts van het stadsdeel en dienst IVV gaan in op individuele vragen. Het betreft een inloopbijeenkomst, er is geen vast programma voor de avond.

Bron: www.oost-watergraafsmeer.nl
^^
Misschien zijn er nog forummers die zin en/of tijd hebben om hier heen te gaan.

WO^ZWL%EHVN
December 19th, 2008, 12:33 PM
Omdat ik een project in de buurt doe, heb ik de bijeenkomst over het Amstelstation gebied bezocht. Grote verrassing was toch een behoorlijke verandering in de blokken aan de Julianalaan. In plaats van negen blokken op één dek, is nu voor twee massievere blokken gekozen met een hoge rug. Hierdoor ontstaat een lokale looproute van het groene gebiedje (meer groen over) naar het stationsplein, hieraan komen buurtwinkels en café. Door minder te verdichten wordt de toren aan het spoor veel groter (100m). De andere torens blijven beiden 70m en veranderen niet van programma. Het is nog niet zeker of er een club komt boven de nieuwe wachtruimte van de tram.

Het plan wordt in januari aan de deelraad voorgelegd en zal ongeveer in April dan volledig bekend gemaakt worden. De opkomst van deze bijeenkomst was behoorlijk. Apart is dat de meest normale vragen die mensen direct mee maken naar voren komen, zo is verkeer altijd een issue en ook schaduwval.

http://farm4.static.flickr.com/3286/3119519473_2e7866f254.jpg?v=0

http://farm4.static.flickr.com/3228/3119519045_217b2cbd0e.jpg?v=0

http://farm4.static.flickr.com/3195/3119518815_c28cc4a4fe.jpg?v=0

http://farm4.static.flickr.com/3023/3119519231_75875654cf.jpg?v=0

Nog even een kijkje in de keuken van mij, één mogelijke optie voor het Fortis gebouw.

http://farm4.static.flickr.com/3230/3119518513_7c75e5d0e4.jpg?v=0

Winbuks
December 19th, 2008, 08:45 PM
Thanks for sharing en welkom. :okay: Mooi plan, en eindelijk een concreet voorstel van het stadsdeel. Dat kopblok tegenover de Rembrandtoren ziet er spectaculair uit. :)

EPA001
December 20th, 2008, 12:13 AM
^^ En daarnaast krijgt het oog nog een mooie passende hoogte voor dit gebied. Ik schat dat die toren 100-110 meter hoog is. Ik baseer mij op de tekening van plaatje 4. Een mooie aanvulling voor de Rembrandttoren en de Breitnertoren.

the runner
December 20th, 2008, 12:51 AM
Vandaag staat er weer veel nieuwe informatie op www.wibautaandeamstel.nl

Amstelstation
19 december 2008
Het project Omgeving Amstelstation werkt aan een levendig en veilig gebied waar mensen op allerlei manieren gebruik van kunnen maken: reizigers en vooral ook de bewoners in de omgeving. De plannen omvatten woningen, winkels, een hotel, kantoren en een geheel vernieuwde openbare ruimte.
http://i44.tinypic.com/2958feq.jpg

De omgeving van het Amstelstation is een bijzondere plaats. Het is een van de belangrijkste entrees van Amsterdam. Voor automobilisten, maar ook voor reizigers met trein, bus en metro. Het gebied is echter verouderd en de verkeersveiligheid laat te wensen over.

Wat zijn de plannen?
De belangrijkste doelstellingen voor het aanpakken van het gebied zijn:

Intensiveren bebouwing en toevoeging van functies
Versterken samenhang van het gebied
Vernieuwing openbare ruimte
Verbeteren sociale veiligheid met name rondom het station
Vergroten verkeersveiligheid met name op de rotonde Prins Bernhardplein (black spot)
Stedenbouwkundig Programma van Eisen
In 2003 is het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor Omgeving Amstelstation vastgesteld, zowel door de stadsdeelraad Oost-Watergraafsmeer, als door de gemeenteraad van Amsterdam. Het SPvE bevat tien hoofdpunten, die in een interactief proces met bewoners zijn opgesteld.

Tien hoofdpunten:

Vervang het wijdlopige verkeersplein door een compacte rotonde.
Bundel al het gemotoriseerde verkeer op een lommerrijke Julianalaan.
Maak een nieuw Julianaplein met wijkvoorzieningen, als schakel tussen station en Julianapark.
Verbind stad en Amstelstation met een dynamisch stedelijk Stationsplein.
Schep helderheid voor de reiziger:links de tram en rechts het nieuwe busstation.
Behoud het groentje bij de Bertrand Russelstraat als buurtvoorziening.
Meng wonen, werken en voorzieningen.
Maak sociaal veilige routes met een publieksgerichte plint en voordeuren aan de straat.
Maak snelle, logische fietsroutes en voldoende stallingen.
Maak ondergrondse parkeeroplossingen die de openbare ruimte zo min mogelijk belasten.

Stedenbouwkundig Plan (SP)
Het Stedenbouwkundig Plan (SP) is een uitwerking van het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE). Het SP geeft dus een gedetailleerder beeld van hoe het gebied er straks gaat uitzien.

Eerst kiest het Dagelijks Bestuur een uitwerkingsrichting. Daarna wordt het SP gemaakt. Vervolgens wordt het SP na een inspraakronde aan de deelraad voorgelegd.

Op 18 januari 2006 heeft het Dagelijks Bestuur een uitwerkingsrichting voorgesteld aan de raadscommissie Wonen. De raadscommissie heeft hierover geen overeenstemming kunnen bereiken. Het afgelopen jaar heeft het Stadsdeel gebruikt om de vragen die er nog waren bij de stadsdeelraad en bij bewoners te onderzoeken. Zo is er o.a. gekeken of de nieuwe bebouwing een betere aansluiting kan krijgen bij het omliggende Julianapark en Amsteldorp.

Uitwerkingsrichting
De uitwerkingsrichting is niet een heel nieuw plan. De uitgangspunten van het SPvE blijven overeind. Wel zijn er verbeteringen aangebracht als gevolg van nader onderzoek en ontwerpbijeenkomsten met bewoners, raadsleden en marktpartijen.

Wat wordt voorgesteld?
Het plan geeft prioriteit aan wonen boven kantoren. Het gebouw bij het kantoorgebouw van Fortis schuift iets op in de richting van het Prins Bernardplein. Daardoor komt er meer ruimte voor woningen. De bouwblokken met woningen krijgen een open verkaveling, zodat er meer doorzichten ontstaan tussen het Amstelstation en Julianadorp.
De hoogte van de bebouwing sluit goed aan op de omliggende wijken.
Er komen alleen kantoren op locaties waar wonen door het verkeerslawaai niet kan.
Er komt een compleet buurtwinkelcentrum voor dagelijkse boodschappen.
De Julianalaan wordt iets breder. Er komt meer ruimte voor voetgangers. Hierdoor is het mogelijk de weg veilig over te steken met een verkeerslicht. Aan beide kanten van de laan komen bomen.
Zoveel mogelijk bomen blijven staan op de huidige plek of worden verplaatst. Als dat niet kan worden nieuwe bomen geplant, bij voorkeur in een grote maat.
Bij de tramlus komen voldoende fietsparkeerplaatsen.
Er komt geen basisschool in het gebied. Wel wordt onderzocht of er plaats is voor een school voor voortgezet onderwijs.

De uitwerkingsrichting
De uitwerkingsrichting is een tussenstap tussen het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE - vastgesteld in december 2003) en het Stedenbouwkundig Plan (SP). De eerste uitwerkingsrichting vond de deelraad begin 2006 nog niet goed genoeg. Daarom ligt er nu een verbeterd voorstel.

In het verbeterde voorstel zijn de vele vragen van raadsleden en marktpartijen onderzocht en - zo mogelijk - verwerkt, evenals de opmerkingen van omwonenden.

Hieronder vindt u de hoofdpunten van de nieuwe uitwerkingsrichting.

Hoofdpunten van nieuwe uitwerking

1. Wonen
In de omgeving van het Amstelstation wordt straks - net als nu - gewoond en gewerkt, maar het accent ligt op wonen. Er komen in totaal zon 350 woningen bij.

Uitgangspunt is de standaardverdeling: 30% betaalbare woningen, 40% in het middensegment en 30% duur:

Appartementen voor jonge dynamische een /tweepersoons huishoudens
Appartementen voor stedelijk georiënteerde huishoudens
Appartementen voor ouderen en minder validen (met extra voorzieningen)
De bouwhoogte begint op dezelfde hoogte als de bestaande bouwblokken in het

Julianapark en loopt geleidelijk op in de richting van het Amstelstation. Blinde muren worden zoveel mogelijk voorkomen. De opzet is Watergraafsmeers en open. Je kijkt op veel plaatsen tussen de gebouwen door. De overgang van nieuw naar bestaand is vanzelfsprekend. Ook het kleine woongebouw in het groentje langs de Hugo de Vrieslaan zorgt daarvoor.

Blok G

Blok G (langs het spoor) wordt 70 of 100 meter hoog. Dat is hoger dan in het Stedenbouwkundig Programma van Eisen staat. Op de hogere verdiepingen komen ca. 100 woningen. Door het gebouw te verhogen kan het benodigde woningaantal in het gebied gehaald worden. De woonblokken bij het Julianapark kunnen dan lager blijven. Hoeveel hoger Blok G wordt hangt af van het advies van de raadscommissie.

2. Voorzieningen
Kantoren

Kantoorruimte (ca. 20.000 m2) komt in:

Toren (76 meter) aan het Prins Bernhardplein, naast het gebouw van Fortis
Blok G - op de onderste verdiepingen
De ligging bij een vervoersknooppunt maakt kantoorontwikkeling gewenst. De nadruk in het gebied ligt op wonen (meer dan de helft van het programma).

Winkelcentrum en wijkvoorzieningen

Winkels en voorzieningen zijn belangrijk, zowel voor bewoners, als voor ondernemers. In dit deel van de stad zijn op dit moment weinig voorzieningen. Daarom is er ruimte gemaakt voor een klein winkelcentrum met onder andere een supermarkt. Ook is er ruimte voor andere wijkvoorzieningen, zoals een terras of een gezondheidscentrum.

(Reizigers)voorzieningen

Het Amstelstation is het tweede station van Amsterdam (60.000 reizigers per dag). Er komen veel soorten vervoer samen: trein, metro, tram, bus en auto. Daar hoort een hotel bij. Een hotel tussen de Julianalaan en het busstation zorgt ook s avonds voor levendigheid. In de plinten langs de Julianalaan is ruimte voor reizigersvoorzieningen (fastfood, kiosk, drogist). Bij de tramlus komt een gebouw op palen. Daaronder kunnen reizigers droog wachten. Op de eerste verdieping is plaats voor bijvoorbeeld een (uitgaans)voorziening.

Parkeren

Straks wonen er in de buurt méér mensen. Ook vestigen zich meer bedrijven. Daarvoor zijn er zon 600 parkeerplaatsen nodig. In het nieuwe gebied gebeurt het parkeren voornamelijk ondergronds.

Parkeergarage onder de woonblokken (350-400 plaatsen). Ook laden en lossen voor winkeliers. In- en uitrijden via de Bertrand Russelstraat (zo dicht mogelijk bij de Hugo de Vrieslaan; door de benodigde hoogte is dat halverwege).
Parkeergarage onder het G-blok bij het busstation. Toegang vanaf de Overzichtsweg.
Servicestrook bij het groentje en het busstation (voor korte stops)
Kiss & ride bij busstation
Laad- en loshaven bij kantoren
3. Infrastuctuur
Prins Bernhardplein

Het Prins Bernhardplein wordt overzichtelijk en dus veiliger. De rotonde wordt kleiner (de vrijkomende ruimte wordt benut voor een aantrekkelijk stationsplein). Voor het doorgaande verkeer vanaf de Wibautstraat naar de Gooiseweg komt er een open tunnelbak. Oversteken is straks geen probleem meer. Het fietstunneltje naar het Eenhoorngebied is niet meer nodig.

Julianalaan

De huidige twee doorgaande wegen worden samengevoegd tot één Julianalaan op de plaats waar nu de tram rijdt. De nieuwe tweerichtingsstraat is veilig over te steken. Ter hoogte van de Maliebaan komen voetgangerlichten en tussen de verschillende rijstroken liggen vluchtheuvels. Behalve een vrije busbaan in het midden, komen er vrij liggende fietsenpaden en uiteraard trottoirs.

4. Tram - bus - fiets
Het stationsgebied wordt overzichtelijk. Fietsers, voetgangers, openbaar vervoer hinderen elkaar niet langer.

Busstation

Links naast het station
Zes perrons voor GVB en Connexxion.
Toegang vanaf de Overzichtsweg
Bus-bufferplaatsen, die in de daluren door Eurolines gebruikt kunnen worden.
Taxistandplaatsen
Tramhalte

Rechts naast het station
Tramlus weggewerkt in de bestrating van het plein
Fiets

Nieuwe stalling tussen het spoor en de nieuwe tramlus
Huidige ondergrondse stalling (1.500 plaatsen) blijft bestaan
5. Openbare ruimte en groen
Groen en bomen

In het gebied staan nu 190 bomen. Dat blijft zo. Ze bepalen de sfeer en de kwaliteit.

Alle bomen in het gebied zijn onderzocht door een boomdeskundige. Veel bomen zijn helaas niet verplantbaar. We vragen de raadscommissie hoe we moeten omgaan met nog gezonde kastanjes. In verband met de kastanjeziekte wordt namelijk voor enkele gezonde kastanjes geadviseerd ze niet te verplanten. In het nieuwe plan worden veel nieuwe bomen geplant (o.a. langs de nieuwe Julianalaan). Er is geld om ook bomen met een forse aanvangsmaat te planten. Nieuw groen vormen ook de tuinen rond de woonblokken. Dit worden deels privé-tuinen, deels gezamenlijke tuinen met gazons en speelveldjes voor omwonenden. Het groentje krijgt in samenspraak met bewoners een nieuwe en groene inrichting.

6. Twee varianten voor een buurtplein
Het plan krijgt een aantal pleinen. Een groot stationsplein met aan de ene kant van het station de tramhaltes en aan de andere kant het busstation. Vóór het station gaat het plein aan de overkant van de Julianalaan over in een intiemer buurtplein. In principe zijn er op die plaats maar twee wanden. Voor een plein is dat niet zo geschikt. Aan de deelraad worden daarom twee varianten voorgesteld:

Pleinmodel: het buurtplein krijgt een derde wand in de vorm van een gebouw dat deels tussen de Bertrand ussellstraat en het station wordt geschoven. Zo ontstaat een intiem plein.
Straatmodel: de zichtlijn naar het Amstelstation blijft bestaan. Het plein krijgt dan de vorm van een brede straat, waarlangs ook een terras kan worden gemaakt.
Betrokken partijen

Bij de plannen voor het Amstelstation zijn de volgende partijen betrokken:

Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer.
Marktpartijen: Altera-vastgoed, Vesteda, NS-vastgoed en BAM-Vastgoed. Bam-Vastgoed is coördinator voor de marktpartijen.
Woningcorporatie: 30 procent van de woningen worden sociale huurwoningen. Hiervoor wordt nog een woningcorporatie geselecteerd.
Bewonersplatform Amstelstation: de deelraad hecht waarde aan de betrokkenheid van bewoners. Het Bewonersplatform heeft echter laten weten geen prijs meer te stellen op participatie. Men vindt dat er onvoldoende geluisterd wordt naar de inbreng van bewoners. Men blijft het proces echter kritisch volgen.

ldd
December 20th, 2008, 02:14 PM
Veel ontwikkelingen daar. T.a.v. blok G (de toren) hoop ik op iets dat niet al te blokkerig is. Hier mag van mij een mooi ontwerp komen, met niet de standaard vormen, bv. meer rondingen, maar in ieder geval in torenvorm als tegenhanger van de Rembrandttoren. Hoogte 100-120 meter lijkt me mooi, lager dan de Rembrandttoren, maar toch flink hoog om het evenwicht te creëren en de oostkant van het spoor te betrekken bij de Omvalcluster.

Grumpey
December 21st, 2008, 10:43 PM
Ben blij met de plannen! ziet er goed uit. Vooral de tunnelbak helpt erg, en de mogelijkheid om als fietser makkelijker in de buurt erachter te kunnen komen. Daarnaast is de hele ruimte veel inzichtelijker ingericht...
...en als klap op de vuurpijl komt er vanuit de wibautstraat straks ook een hoge toren aan de linkerkant te staan, dat moet een mooie foto opleveren vanaf weesperplein straks!

the runner
January 17th, 2009, 08:12 PM
Omgeving Amstelstation-Kiezen voor stedelijkheid
16 januari 2009
Rond het Amstelstation komen meer woningen, kantoren en winkels. Het Amstelstationgebied krijgt zo, als belangrijke toegangspoort tot de stad, een meer grootstedelijk karakter. Hoe dit er uit gaat zien staat in het Stedenbouwkundig Plan Omgeving Amstelstation dat door het Dagelijks Bestuur is vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode loopt van 30 januari tot en met 13 maart 2009. U kunt in deze periode uw mening geven over de keuzes die in dit plan worden gemaakt.

In het SP Omgeving Amstelstation presenteert het stadsdeel het gebied als stationsmilieu, verkeersknooppunt én stadsentree. Het accent ligt op een aangepaste, veiliger infrastructuur en effectief gebruik van de beschikbare ruimte voor bebouwing. Het programma rondom het levendige en veilige stationsplein bestaat uit een mix van woningen, werken, winkels en andere voorzieningen.

Kijk mee in het Stedenbouwkundig Plan
Het SP Omgeving Amstelstation ligt op 30 januari ter inzage bij het ProjectManagement Bureau Amsterdam, Weesperstraat 432 en is vanaf die datum ook te vinden op de website van Projectbureau Wibaut aan de Amstel: www.wibautaandeamstel.nl, >projecten > amstelstation en op de site van Oost-Watergraafsmeer: www.oost-watergraafsmeer.nl > plannen en projecten > amstelstation.

Op 2 februari opent het nieuwe stadsdeelhuis aan de Oranje-vrijstaatplein 2. Het plan ligt dan ter inzage bij de balie.

Denk mee over de nieuwe openbare ruimte
Nieuwe bebouwing vraagt ook om een nieuw inrichting van de openbare ruimte. Hoe die er uit zal zien willen we graag samen met u bepalen. Daarvoor start in april 2009 een participatietraject Inrichting openbare ruimte omgeving Amstelstation waarin bewoners en experts samenwerken en tot een planvoorstel komen. Het projectbureau Wibaut aan de Amstel coördineert dit. Dit voorjaar leest u hierover meer in de stadsdeelkrant en op de site www.wibautaandeamstel.nl.

Inspraakavond
Dinsdag 10 maart wordt vanaf 19.00 uur een inspraakavond gehouden. U kunt dan mondeling reageren op het SP Omgeving Amstelstation. U kunt tijdens de inspraakperiode ook schriftelijk reageren. Uw reactie kunt u richten aan: het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer, Postbus 94801, 1090 GV Amsterdam.

Let u op de uitnodiging voor de bijeenkomst op de websites en in de stadsdeelkrant van 20 februari.

Dit is weer een uitgelezen kans voor onze forumleden voor wat goede aanbevelingen :)

the runner
January 30th, 2009, 08:19 PM
Vandaag is het SP (http://www.amsterdam.nl/gemeente/diensten_bedrijven/sites/projectbureau_wibaut/wibaut_aan_de_amstel/projecten/amstelstation) (30mb) van het Amstelstation in de ether gegaan.
http://i43.tinypic.com/28k5ylz.jpg

http://i43.tinypic.com/n318pv.jpg

http://i43.tinypic.com/27x2ijs.jpg

Bron: www.wibautaandeamstel.nl

ropniko
January 31st, 2009, 07:03 PM
Wat is de verwachting dat er daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden eigenlijk? (Ben niet echt op de hoogte van de bestuurlijke paden die moeten worden afgegaan tot er daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden zeg maar. :))

Rietendak
January 31st, 2009, 07:12 PM
Wat is de verwachting dat er daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden eigenlijk? (Ben niet echt op de hoogte van de bestuurlijke paden die moeten worden afgegaan tot er daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden zeg maar. :))Het SP gaat uit van een begin met daadwerkelijk bouwen in 2011 (2013 voor de 100m). Het hele gebied moet dan zo rond 2016/17 af zijn.
De inspraakperiode duurt nog tot ongeveer mei, daarna is de bouw zeker.

ropniko
February 1st, 2009, 10:52 AM
't is wel een gigantisch mooi verdichtingsproject voor Amsterdam. Ondanks dat het gebied er nu redelijk uitziet qua groen (en aan de andere zijde de Amstel) zal het het hele gebied compleet verbouwen tot meer een gangbaar centrum gebied van Amsterdam. En daar bedoel ik mee dat als je nu het Amstelstation uitloopt aan de hoofduitgang op het stationsplein dat je niet direct het idee hebt in een stad te zijn aangekomen. Dat zal met dit project wel compleet veranderen.

the runner
February 21st, 2009, 08:04 PM
19 februari 2009

Op maandag 23 februari opent een tentoonstelling in het Stadsdeelhuis van Oost-Watergraafsmeer, Oranje Vrijstaatplein 2. In de hal staat vanaf die dag een nieuwe maquette van het plangebied omgeving Amstelstation. Informatiepanelen en toekomstschetsen geven een beeld van de toekomstige situatie. De tentoonstelling is een aanvulling op de informatie van het Stedenbouwkundig plan zoals dat vanaf 30 januari tot 20 maart 2009 ter inzage ligt. Op dinsdag 10 maart is er een inspraakavond in Het Kookpunt, Marcusstraat 52II, vanaf 19.00 uur.

Bouwen aan mooie toegangspoort
Het ontwikkelen van de omgeving van het Amstelstation past in de ambitie van de stad Amsterdam om uit te groeien tot internationaal concurrerende leefbare metropool.

Stadsdeel Oost-Watergraafsmeer is al enkele jaren bezig met de planvorming. Op 14 januari jongstleden heeft het dagelijks bestuur het meest recente plan vrijgegeven voor inspraak. De ruimte om het station wordt beter en efficiënter benut Het plan heeft als kern een ingrijpende verandering in de verkeerssituatie.

Door het verkleinen van het Prins Bernhardplein en het verleggen van de tramlus wordt meer ruimte vrijgemaakt voor fietsers en voetgangers. Het Amstelstation krijgt een ruim passantenplein en er worden woningen, winkels, hotel en kantoren gebouwd. Ter hoogte van de Rembrandttoren aan de oostkant van het spoor, is ruimte voor een hoge woon/hoteltoren van 100 meter: de eerste hoge woontoren van Amsterdam. Naar verwachting starten de bouw in 2012-2013.
^^

De eerste hoge woontoren van Amsterdam zeggen ze. Het is te hopen dat de Arenatoren toch eerder in aanbouw gaat.

hugenholz
March 14th, 2009, 01:35 AM
GSM-foto's bouwterrein Spaklerweg naast het het Waternet-gebouw:
http://img27.imageshack.us/img27/3396/foto0210t.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/2558/foto0217f.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/6623/foto0218.jpg
http://img8.imageshack.us/img8/9913/foto0219.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/1294/foto0220.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/5238/foto0221.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/4308/foto0222.jpg

De sloop is al aardig op gang gekomen vandaag werd er flink gebeukt met de slopersbal.

the runner
March 31st, 2009, 01:39 AM
Het gaat er niet verkeerd uitzien als het klaar is.
http://i39.tinypic.com/4glt84.jpg

http://i39.tinypic.com/72qd8z.jpg

Plattegrond:
http://i41.tinypic.com/301f3pk.jpg

Bron:http://www.amsterdam.nl/gemeente/diensten_bedrijven/sites/projectbureau_wibaut/wibaut_aan_de_amstel/projecten/amstelstation

the runner
June 26th, 2009, 12:00 AM
Uitgestelde raadsbehandeling SP en nota van beantwoording Amstelstation

4 juni 2009 - Fianne van der Veeken

In de periode van 30 januari 2009 tot en met 20 maart 2009 heeft de inspraakperiode van het Stedenbouwkundig Plan Amstelstation plaatsgevonden. De afgelopen periode is door het projectbureau Wibaut aan de Amstel gebruikt om alle ontvangen inspraakreacties te verwerken en te beantwoorden. De beantwoording blijkt echter meer tijd te vergen dan verwacht. Er is daarom besloten om een time out van circa 2 maanden in te lassen om een zorgvuldige beantwoording mogelijk te maken. Deze periode wordt gebruikt om te onderzoeken welke antwoorden, oplossingen of verbeteringen mogelijk/ wenselijk zijn in antwoord op de inspraak reacties.

De verwachting voor de vervolg planning is dat de behandeling door de stadsdeelraad (van het Stedenbouwkundig Plan en nota van beantwoording) plaatsvindt in het najaar van 2009. Op het moment dat de definitieve raadsbehandeling bekend is, zal dit in de stadsdeelkrant worden aangekondigd.

EuroMaster
June 29th, 2009, 11:51 AM
Ligt die tunnel onder de rotonde er al trouwens? Volgens GoogleMaps is die er verbinding er wel, maar dan gelijkvloers.

Ziet er goed uit allemaal. :)

MR-Tommey
June 29th, 2009, 09:45 PM
^^ Nee, da's nog steeds een rijbaan bovengronds. En de stoplichten die daarbij horen zorgen voor de vertragingen op het Prins Bernhardplein plein. Vandaar de wens tot tunneling. De plannen zijn al (bijna) zo oud als de weg naar Rome. En straks houden bezwaarmakers die vrezen voor de wortels van de omliggende bomen waarschijnlijk de aanleg nog tot St. Juttemis tegen.

EuroMaster
June 30th, 2009, 01:00 AM
Daar gaat dus het tegenovergestelde gebeuren dan bij het Mr Visserplein, waar juist de tunnelbak dichtgegooid is.

MR-Tommey
July 1st, 2009, 11:34 PM
^^ Je hebt enerzijds gelijk. Maar bij het Mr. Visserplein ging het om een tunnel die veel verkeer aantrok wat ook richting stad ging. Dat wilde men niet langer meer als een racebaan-achtig faciliteren. Deze tunnel is stad-uit: en men wil dat verkeer zo snel mogelijk weg hebben.

the runner
July 1st, 2009, 11:42 PM
Er is wel een fietserstunnel:)
http://i42.tinypic.com/23w2olj.jpg

EPA001
July 4th, 2009, 01:58 AM
^^ Die tunnel zal zeker zijn nut hebben maar ziet er niet echt uitnodigend uit (zacht uitgedrukt).

ropniko
July 5th, 2009, 01:11 AM
^^ Die tunnel zal zeker zijn nut hebben maar ziet er niet echt uitnodigend uit (zacht uitgedrukt).Is dat niet de tunnel waarmee je vanaf het Amstelstation bij Casa400 komt? Is inderdaad een beetje en louche tunneltje maar het is qua verkeer wel de meest veilige snelste weg om daar te komen :)

Des
July 5th, 2009, 02:11 AM
Is dat niet de tunnel waarmee je vanaf het Amstelstation bij Casa400 komt? Is inderdaad een beetje en louche tunneltje maar het is qua verkeer wel de meest veilige snelste weg om daar te komen :)

Ja inderdaad, ben er een paar keer doorheen gegaan, deze kant gaat nog wel, maar vooral de andere kant is redelijk vaag.

EuroMaster
July 5th, 2009, 10:37 AM
Is dat niet de tunnel waarmee je vanaf het Amstelstation bij Casa400 komt? Is inderdaad een beetje en louche tunneltje maar het is qua verkeer wel de meest veilige snelste weg om daar te komen :)

Junks komen er anders graag! :)

the runner
July 5th, 2009, 05:43 PM
Junks komen er anders graag! :)
^^
Ik kom er regelmatig maar heb er nog nooit een junk gezien. Trouwens de laatste jaren kom ik ze eigenlijk nooit meer tegen in Amsterdam, alleen zag ik ze pas geleden bij de verslaafdenopvang in Bijlmermeer. Als ze daar een paar handgranaten naar binnen gooien zijn we daar ook vanaf:) Dan kan je wel zeggen dat het zielig is voor ze maar ze hebben ook geen medelijden met jou als ze je huis leeg halen.

Des
July 6th, 2009, 01:53 PM
^^
Ik kom er regelmatig maar heb er nog nooit een junk gezien. Trouwens de laatste jaren kom ik ze eigenlijk nooit meer tegen in Amsterdam, alleen zag ik ze pas geleden bij de verslaafdenopvang in Bijlmermeer. Als ze daar een paar handgranaten naar binnen gooien zijn we daar ook vanaf:) Dan kan je wel zeggen dat het zielig is voor ze maar ze hebben ook geen medelijden met jou als ze je huis leeg halen.

Uiteindelijk wordt het hele probleem met junks nog steeds in stand gehouden door grootschalige drugshandel, vooral dealers zijn er bij gebaat zoveel mogelijk trouwe klanten te hebben die goed afnemen, om dat te kunnen betalen is de junk haast wel aangewezen op (kleine) criminaliteit...

Neemt niet weg dat ik ze ook liever kwijt ben dan rijk... Aan de wibautstraat had je altijd zo'n stukje waar ze veel stonden. Wat ik niet begrijp is dat je op het wallengebied nog steeds zoveel dealers rond hebt hangen, pak die lui is aan!

Maar weer ontopic, Amstel1 ziet er goed uit!

EPA001
July 6th, 2009, 11:27 PM
Wat ik niet begrijp is dat je op het wallengebied nog steeds zoveel dealers rond hebt hangen, pak die lui is aan!

Als je bedoelt "pak die lui eens aan", dan ben ik het met je eens.

Maar weer ontopic, Amstel1 ziet er goed uit!

Ook hier ben ik het met je eens. :)

the runner
August 17th, 2009, 01:09 AM
http://i29.tinypic.com/20kdizc.jpg

Bron: folder (http://www.amsterdam.nl/gemeente/diensten_bedrijven/sites/projectbureau_wibaut/wibaut_aan_de_amstel/projecten/amstelstation)

Wuppeltje
August 17th, 2009, 02:35 AM
Hoewel amateuristisch wel aardig om het filmpje te kijken inclusief een alternatief mét hoogbouw van de bewoners. http://streaming.openstudio.nl/pmb/wada.html

domtoren
August 20th, 2009, 01:21 AM
http://i869.photobucket.com/albums/ab256/juanelremero_album/P8190224.jpg

Hoi, dit nam ik vandaag vanuit de roeiboot, het front van het hele gebied rondom de Rembrandttoren.

Meevaren? zie http://www.hetjuistetuig.nl

Kadinskey
August 20th, 2009, 05:35 PM
blijft een mooi stukje amsterdam

Mariolein
September 14th, 2009, 09:56 AM
Woensdag 16 september 2009 is er een informatieavond over het meest recente plan voor het Amstelstation en omgeving. De uitnodiging staat op de website www.wibautaandeamstel.nl Vanaf donderdag 17 september 2009 is het plan ook via de website te bekijken.

Met vr gr, Mariolein Hoevenaar
Projectbureau Wibaut aan de Amstel

Winbuks
October 3rd, 2009, 06:51 PM
Situatie omgeving station Amstel, zomer 2008:

http://img15.imageshack.us/img15/3883/bingamstelsation1.jpg
Bron: Bing.com (http://www.Bing.com/maps)

Rietendak
October 13th, 2009, 12:24 PM
Wonen en winkelen bij Amstelstation

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/13/16/4/media_xl_181729.jpg
Zo moet het plein voor het Amstelstation worden, zonder de stilte van station Zuid 's avonds. Illustratie projectbureau Wibaut

AMSTERDAM - De omgeving van het Amstelstation verandert de komende jaren drastisch, met onder meer een nieuw winkelplein en een toren van honderd meter hoog.

Stadsdeelbestuurder Germaine Princen van Oost-Watergraafsmeer presenteerde gisteravond het vernieuwingsplan waar al sinds 1995 over wordt gediscussieerd.

Het Amstelstation moet het middelpunt van een levendig stationsgebied worden. Voor het station verrijst een nieuw winkelplein, trams en bussen worden duidelijker langs het station geleid en voetgangers krijgen meer ruimte. Als klap op de vuurpijl krijgt de 135 meter hoge Rembrandttoren er een broertje bij; een honderd meter hoge woonflat die uitkijkt over het station en nieuwe winkelplein.

De plannen zijn onderdeel van het project Wibaut aan de Amstel, waarbij het hele gebied van Amstelstation tot en met de Singelgracht in negentien deelprojecten wordt vernieuwd. Het station moet op de schop vanwege de opeenhoping van verkeer en het inefficiënte gebruik van de ruimte. Eind vorig jaar werd al een vernieuwingsplan gepresenteerd.

Bewoners uitten toen hevige kritiek op de hoogbouw die het Amstelstation moet gaan omringen. De plannen zouden het station 'degraderen tot schuur' tussen alle hoogbouw. Bovendien zou de luchtkwaliteit verslechteren als gevolg van het extra autoverkeer dat winkels, kantoren en nieuwe parkeergarages aantrekken. Daarop heeft het stadsdeel de plannen aangepast; het nieuwe stedenbouwkundig plan werd gisteravond door Princen gepresenteerd in een commissievergadering. ''Een goed debat, met veel tegenstanders op de tribune,'' aldus Princen na afloop van de vergadering. Naar aanleiding van de eerdere kritiek werd al een compleet kantoorpand geschrapt uit de plannen.

Gisteravond werden nog eens extra toezeggingen gedaan op het punt van verkeersveiligheid en duurzaamheid. Daarmee blijft de hoogbouw voornaamste punt van discussie. Vanwege het vervallen van één kantoorpand wordt een ander kantoorpand hoger. ''Een deel van de verloren ruimte moeten we gewoon compenseren,'' vult directeur Lourens Loevenvan projectbureau Wibaut aan de Amstel Princen aan.

Net als veel omwonenden eisten verschillende partijen gisteravond dat de honderd meter hoge woontoren qua hoogte wordt gehalveerd. ''Het project valt of staat met die flat,'' zegt Princen die op dit punt geen concessies wil doen. ''Stedenbouwkundig en financieel gezien kunnen we niet om de woonflat heen. Het gebied mag geen tweede Zuid/WTC worden, waar 's avonds maar weinig leven is. Daarom zijn de winkels én de woningen hier zo belangrijk. In de toekomst komen reizigers van het Amstelstation direct in de stad terecht.''

Problemen zijn er ook nog met de luchtkwaliteit. Uit berekeningen van Ingenieursbureau Amsterdam blijkt dat het het extra verkeer al in 2015 voor een 'beperkte verslechtering' zal zorgen. Princen: ''Het fijnstof neemt wel toe, maar we blijven ver onder de wettelijke normen.'' Loeven: ''Het projectbureau Wibaut aan de Amstel heeft daarom ook een milieuprogramma opgezet.'' Bovendien is van de aanvankelijke ondertunneling van het Prins Bernhardplein afgezien. Bewoners pleitten daar al voor, maar de economische crisis gaf de doorslag. ''Het kostte gewoon te veel geld,'' aldus Princen.

Volgende maand beslist de deelraad. Bij goedkeuring kan de eerste schop op zijn vroegst in 2012 de grond in. Rond 2020 moet project dan voltooid zijn. (JEFF PINKSTER)

[Bron: Parool]

Elio di Angelis
October 14th, 2009, 11:51 AM
Waarom zijn mensen toch zo tegen hoogbouw?

bthj
October 14th, 2009, 12:56 PM
mensen zijn niet tegen hoogbouw. mensen zijn tegen hoogbouw in de achtertuin. niemand wil tenslotte opeens in de schaduw komen te zitten, zeker niet aan de rand van een benauwde polder met de toren in het westen. die gaat veel zonlicht wegnemen.

the runner
October 14th, 2009, 07:34 PM
^^
Dat gelul altijd over die schaduw. Het wordt alleen maar gebruikt als smoesje omdat ze gewoon tegen zien.

Een paar redenen dat het gezeur is:
1 Veel mensen zitten nooit in de zon
2 Zomers is het te heet in de tuin
3 De torens zijn smal dus je hebt maar een kleine tijd schaduw
4 De zon schijnt toch al bijna nooit dus al je thuis bent is er zowiezo geen zon.
Voordelen:
5 Je hoeft geen zonwering te kopen
6 Zomers lekker koel in huis
7 Een parosol in de tuin is ook niet nodig

Cymen
October 14th, 2009, 08:01 PM
mensen zijn niet tegen hoogbouw. mensen zijn tegen hoogbouw in de achtertuin. niemand wil tenslotte opeens in de schaduw komen te zitten, zeker niet aan de rand van een benauwde polder met de toren in het westen. die gaat veel zonlicht wegnemen.

Als de zon onder gaat in het Westen dan zie ik niet hoe die toren zoveel schaduw op woningen gaat veroorzaken. Verder is Amsteldorp op den duur gewoon rijp voor de sloop, alle woningen waar ik daar binnen ben geweest hadden last van scheuren in de draagmuren. Maar goed, daar in de buurt heeft ander wijkje iets hogere prioriteit qua sloop :lol:

bthj
October 15th, 2009, 12:33 AM
maar je vergeet de de wetbuurt. een pareltje, en ook die krijgen de toren voor hun snufferd.

Cymen
October 15th, 2009, 01:07 AM
maar je vergeet de de wetbuurt. een pareltje, en ook die krijgen de toren voor hun snufferd.

De wetbuurt ligt volgens mij op halve kilometer afstand??

De bewoners aan de Kees boekestraat zien wel een grote toren in hun achtertuin staan, want vanuit hun kijkhoek iets groter dan de Rembrandtoren. Maar of zij schaduw krijgen vraag ik mij ook af, hoogstens in de winter tijdens de avonduren.

the runner
October 30th, 2009, 08:07 PM
Op zaterdag 31 oktober viert station Amsterdam Amstel haar 70e verjaardag. Deze dag is georganiseerd door de medewerkers van het station voor buurtbewoners en treinreizigers. Om 10.00 uur gaan de feestelijkheden van start. Het station zal op deze speciale dag teruggaan in de tijd. De stationshal wordt aangekleed met grote historische foto's. Daarnaast krijgen alle ondernemers een marktkraam waar ze zelf een speciale aanbieding voor bezoekers verzorgen en waar ook Oudhollandse spelletjes kunnen worden gespeeld. Voor de kinderen is een kleurwedstrijd georganiseerd en een open podium. Er rijdt een minitreintje en "Meneer Tom en de Stampertjes" treden op

bthj
October 31st, 2009, 02:20 AM
ik ga met mijn zoontje.

Westpoort
November 10th, 2009, 10:07 PM
De besluiteloosheid en het nimby gehalte viert weereens , zoals te verwachten is bij een linkse coalitie, hoogtij in de hoofdstedelijke deelraadspolitiek (van Echo.nl):

Weer politieke crisis in Oost-Watergraafsmeer
- 10 november 2009

PvdA is de regie totaal kwijt De zoveelste politieke crisis hing gisteravond weer in de lucht in Oost-Watergraafsmeer. DB-voorzitter Martin Verbeet (PvdA) maakte kenbaar dat het DB zich ging beraden op haar positie. Na een urenlange schorsing werd die keutel weer ingetrokken.

Het hing al weken in de lucht, maar gisteravond tijdens de raadsvergadering bleek dat de drie coalitiepartijen PvdA, SP en Méérbelangen grote ruzie hebben over de plannen rondom het Amstelstation. In het begin van de avond hield de PvdA-woordwoorder Meint Helder een vurig pleidooi om vast te houden aan de bouw van een 100 meter hoge toren tussen de hal van het Amstelstation en de Hugo de Vrieslaan. Deze 100 meter toren is nodig om de grondexploitatie sluitend te krijgen en zijn ook nodig volgens de heer Helder om tegemoet te komen aan de woningbouw afspraken met de centrale stad. De Socialische Partij en Méérbelangen hielden daarentegen vast aan de oorspronkelijke plannen van 2003 die tot veel lagere woonvolumes leiden.

Omdat de ruzies erg hoog opliepen vroeg portefeuillehouder Princen (PvdA) een schorsing aan die volgens haar 20 minuten zou duren. Deze schorsing duurde uiteindelijk bijna anderhalf uur toen de stadsdeelvoorzitter Martin Verbeet (PvdA) met de mededeling kwam dat de drie coalitie partijen er niet meer uitkomen. Letterlijk zei hij direct na de schorsing “dat het DB niet anders kan dan zich te beraden op zijn positie”.

Deze uitspraak schoot de fractievoorzitter van de PvdA Gery de Boer in het verkeerde keelgat en ze vroeg wederom een schorsing aan. Deze schorsing duurde tot na middennacht.

Na middennacht kwam de stadsdeelvoorzitter Martin Verbeet (PvdA) met de mededeling dat het DB “zich beraad op het beraden”. De PvdA vroeg een week bedenktijd in de hoop de politieke crisis intern op te kunnen lossen. Op 16 november wordt een extra raadsvergadering ingelast.

Als zelfs op deze plek in Amsterdam, al bijna tien jaar het enige hoogbouwclustertje, 100 meter te hoog wordt gevonden door nimby's
(wat m.i. zeer opmerkelijk is gezien de veel hoger Rembrandt- en Mondriaan toren) dan zie ik de toekomst voor hoogbouwprojecten in Amsterdam zeer somber in.

Elio di Angelis
November 10th, 2009, 10:25 PM
Ze zouden daar nou juist een 200 meter hoge toren moeten zetten. In het gebied dan. Niet op de plek waar nu 100m is gepland.

Cymen
November 10th, 2009, 10:25 PM
Wat een drama...

Ik dacht dat de SP voor hoogbouw rondom stations was om zo het OV te stimuleren? En aan de maquettes die de omwonenden jaren geleden maakten zagen zij liever een paar hoge gebouwen dan een (lage) muur van gebouwen.

Ze zouden daar nou juist een 200 meter hoge toren moeten zetten. In het gebied dan. Niet op de plek waar nu 100m is gepland.
Die 200m hoge toren moeten ze op de huidige plek van de HvA zetten, want dan valt de schaduw over het station heen.

Elio di Angelis
November 10th, 2009, 10:37 PM
Idd ja, volgens mij het ik daar wel eens plan van gezien. Een toren met veel glas was het geloof ik.

Grumpey
November 11th, 2009, 04:20 PM
Ik heb van dat kleinburgelijke van de SP eigenlijk altijd nog veel meer schrik dan bijvoorbeeld de PVV om maar wat te noemen.

Amsterdamned
November 12th, 2009, 03:16 PM

Waarom breken ze Amsteldorp Noord niet tot de grond aan af ?
Het zal misschien dan wel een redelijk nieuwe en goede buurt zijn om te wonen, maar als je dat hele gebeid herstructureert dan valt er toch veel meer van te maken lijkt mij, met onder andere Studentenflats, Winkels, Kantoren en appartementen, ook langs de hugo de vrieslaan.
Herstructurering bied tevens de mogelijkheid voor het aanleggen van ondergrondse parkeerplaatsen met de omvang van een transferium
voor de kantoren, het winkelcentrum, en het amstelstation.
Met dat bestaande viaduckt onder de gooise weg door heb je gelijk een mooie wandel verbinding van het amstelstation naar de Rudolf Dieselbuurt.
uiteraard krijg je dan weer klachten van de bewoners van Amsteldorp zuid.
misschien kun je dat oplossen door in het bestemmingsplan aan 2 kanten van de Hugo De Vrieslaan een appartementenflat van allebei 6 hoog mee te nemen
en na de afhandeling van de klachten schrap je de calculated risk, dus de zuidflat wordt geschrapt, en de noordflat verlaag je van 6 naar 4 hoog.
denk dat als je op deze manier plannen maakt dat je altijd meer voor elkaar krijgt dan wanneer je dat niet doet.

Als in het huidige bestemmingsplan 4 torens van 100 meter hadden gestaan, en je haalt er na de afhandeling van de klachten 3 weg, dan had hij er waarschijnlijk welgekomen.

Rietendak
November 14th, 2009, 01:04 PM
Een 'slankere' toren bij het Amstelstation

http://www.parool.nl/static/FOTO/pe/18/15/12/media_xl_186522.jpg
Zo breed wordt de toren (rechts) dus niet.

AMSTERDAM ¿ De honderd meter hoge woontoren die bij het Amstelstation moet verrijzen, wordt 'slanker'. Dat is de uitweg die stadsdeel Oost-Watergraafsmeer heeft gevondenomhet conflict over de bouwplannen te beslechten.

De toren moet wel nog steeds honderd meter hoog worden, terwijl de hoogte nu net de grootste weerstand wekte in de deelraad. Daar keerden de coalitiepartijen SP en Méér belangen zich deze week tegen de plannen.

In de deelraadsvergadering draaide dit maandag nog bijna uit op een crisis, toen stadsdeelvoorzitter Martin Verbeet aankondigde dat het dagelijks bestuur zich beraadde op zijn positie. Op het nippertje, na twee schorsingen, werd besloten tot een denkpauze vaneen week.

Die heeft nu geresulteerd in een aanpassing van de plannen. Maar niet door botweg een paar etages te schrappen en een lagere woontoren te bouwen, zoals in de deelraad was voorgesteld. Dat zou volgens het stadsdeelbestuur tot een 'lomp' ogende toren leiden. In plaats daarvan kiest het voor een 'slanke en elegante' toren, door de toren minder breed te maken.

Maar de toren zal ook in het aangepaste plan honderd meter hoog worden.Op deze plaats, aan het einde van een zichtas vanuit de Wibautstraat en precies tegenover de Rembrandttoren, past zo'n 'eyecatcher' mooi, legt stadsdeelbestuurder Germaine Princen uit. Ook is in de Structuurvisie nu eenmaal afgesproken dat bij de stations in hoge dichtheidwordt gebouwd.

Het grote voordeel van een minder kolossale toren is verder dat die de aangrenzende woonwijk, het Amsteldorp, ook minder zal overschaduwen.

Want dat was waar de SP en Méér belangen zich in de eerste plaats zorgen over maakten. Het gevolg van een ranke toren is wel dat de nieuwe flat zesduizend vierkante meter minder woonoppervlakte zal bieden. Voor een deel kan dit met extra bebouwing bij het busstation worden gecompenseerd, maar per saldo leidt dit ertoe dat de grond één tot anderhalf miljoen euro minder zal opleveren.

Dat is dan weer een strop voor de gemeente. Wethouder Maarten van Poelgeest is daarvan op de hoogte gesteld, zegt Princen, maar formeel heeft hij hier nog niet mee ingestemd. Aan extra inspraak heeft het stadsdeel niet gedaan. Dat daar te weinig gelegenheid voor was geboden, was ook een voorname klacht van de SP en Méérbelangen. Maar volgens Princen is die inspraak vooral misgegaan in 2005 en 2006. "Dat moet ik ruiterlijk erkennen, maar dat valt niet meer terug te draaien." (HET PAROOL)

Elio di Angelis
November 15th, 2009, 12:43 PM
Een eyecatcher zal het wel niet worden.

Ik hoopte toen ik begon met het lezen van het artikel dat een slankere toren dan zou leiden tot een hogere. Maar dat is dus niet zo.

Wat een flut gemeenteraad zeg.

MVA
November 15th, 2009, 04:12 PM
Ik ben allang blij dat de hoogte niet naar beneden wordt bijgesteld, want dat gebeurt helaas maar al te vaak.
Met een slanke woontoren van 100 meter op die plek kan ik goed leven.

Grumpey
November 16th, 2009, 10:36 AM
Ik zou al enorm gelukkig zijn bij het aanpakken van dat gebied, want het is nu helaas een beetje een miskleun door de onoverzichtelijkheid van de openbare ruimte.

the runner
November 19th, 2009, 01:10 AM
Deelraad stelt Stedenbouwkundig Plan omgeving Amstelstation vast
17 november 2009

De deelraad van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer heeft op maandag 16 november het stedenbouwkundig plan voor de omgeving van het Amstelstation vastgesteld. Door dit besluit komt het project in een nieuwe fase. De volgende stap is het ontwikkelen van een inrichtingsplan voor de openbare ruimte. Bewoners en andere belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld ook hierover mee te denken.

In de deelraadsvergadering van 16 november was werd de behandeling van dit plan vervolgd. Een week eerder werd in de deelraad ook over dit plan gediscussieerd. Een deel van de raadsleden kon zich toen niet vinden in de hoogte van een hotel- en woontoren en gaf daarop het dagelijks bestuur de opdracht met een aangepast plan te komen. Vorige week is door het stadsdeel en politiek druk aan een aangepast voorstel gewerkt. Hierin blijft de toren 100 meter hoog, echter wordt gekozen voor een afgeslankte variant, die een dunnere schaduwbaan op de achterliggende wijk werpt. Met dit plan heeft de deelraad maandagavond ingestemd.

Onderdeel van het gewijzigde voorstel is het organiseren van een prijsvraag onder een aantal architectenbureaus voor het nieuwe ontwerp van de hotel- en woontoren. Ook hierin zal de bezonning op de achterliggende wijk een belangrijke rol moeten spelen.

Inhoud Stedenbouwkundig Plan
De omgeving van het Amstelstation moet een levendig en veilig gebied worden waar mensen op allerlei manieren gebruik van kunnen maken. De plannen omvatten woningen, winkels, kantoren en een hotel. Ook de openbare ruimte wordt aangepakt.

Het gebied rond het Amstelstation is een bijzondere plaats. Het is een van de belangrijkste entrees van Amsterdam. Voor automobilisten, maar ook voor reizigers met trein, bus en metro. Maar het gebied is verouderd en de verkeersveiligheid laat te wensen over. Om dit te verbeteren, zet het plan daarom in op de realisatie van een levendig en veilig stationsplein.

Om dat te bereiken, moet de wirwar van infrastructuur worden aangepakt. Tram en bus worden geconcentreerd rondom het station. Fietsers en voetgangers krijgen zo volop de ruimte. Er komen woningen, winkels, horeca, kantoren en een hotel om meer leven in het gebied te brengen. Belangrijke speerpunten uit het plan zijn onder meer het verbeteren van de sociale veiligheid rondom het station en het vergroten van de verkeersveiligheid in het gebied, met name rondom het Prins Bernhardplein.

the runner
February 23rd, 2010, 07:52 PM
Project Amstelstation 18 februari

-Er komt een voorstel voor de wijze van participeren voor de hoge toren en het plan voor de openbare ruimte.
-De bouwenvelopovereenkomsten voor de ontwikkelaars worden voorbereid.
-De technische uitvoering van de infrastructuur wordt voorbereid.
-De tweede fase van de subsidieaanvraag voor openbaar vervoer en infrastructuur wordt voorbereid.
-Het ontwerp bestemmingsplan wordt opgesteld

the runner
September 5th, 2010, 11:46 PM
3 september 2010 - Lisa Brans
De omgeving van het Amstelstation moet een levendig en veilig gebied worden. Een plek waar het prettig is voor bewoners, passanten en reizigers.
http://img101.imageshack.us/img101/4897/amstelstationweb.jpg (http://img101.imageshack.us/i/amstelstationweb.jpg/)

Met het Stedenbouwkundig plan Amstelstation als uitgangspunt worden de plannen voor het gebied nu verder uitgewerkt. Zo komt er een plan voor de openbare ruimte en een bestemmingsplan. Naar verwachting wordt het bestemmingsplan begin 2011 ter visie gelegd.
Ter ondersteuning van het uitwerken van de plannen begint na de zomer een participatietraject

washy
September 20th, 2010, 04:47 AM
I'm looking for some information about revitalization of Amsterdam Amstel Station surroundings in english. can anyone help me? i'll be grateful for dutch websites too.
I'm looking for some information, how did the plan of revitalization change too

storyteller
September 20th, 2010, 12:17 PM
Oh, leuk, weer zo'n enige geschakeerde-raampanelen-gevel.
't Zal toch niet echt weer hè?

Le Curé
November 19th, 2010, 02:55 PM
Uit het Parool van vandaag:

http://www.parool.nl/parool/nl/6/WONEN/article/detail/1057981/2010/11/19/Duurzaam-viersterren-hotel-bij-Amstelstation.dhtml

bthj
November 19th, 2010, 03:57 PM
preciese locatie is Overamstel.

im_from_zw038
November 19th, 2010, 04:34 PM
mooi ontwerp, aardige hoogte, niet te megalomaan :)

storyteller
November 23rd, 2010, 04:48 PM
Elegant, maar waarom toch weer die random blokjes?
Overigens, meer discussie hierover kun je vinden op de discussie over Overamstel (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=436092&page=14).

the runner
December 20th, 2010, 12:21 AM
Al zijn de oude plannen voor die locatie wel intressant te noemen:

http://img254.imageshack.us/img254/505/1gru.jpg
^^
Het zou mooi geweest zijn als dit gebouwd was.

Des
December 20th, 2010, 12:56 AM
^^
Het zou mooi geweest zijn als dit gebouwd was.

Dat kan nog, moet alleen wel dat lelijke gebouw van de HvA tegen de vlakte:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&hq=&hnear=Amsterdam,+Noord-Holland&ll=52.34575,4.91238&spn=0,0.013937&t=h&z=17&layer=c&cbll=52.34575,4.91238&panoid=WhC-7eadNsXsxgEQVo1Flw&cbp=12,90.8,,0,-0.89

Prachtige locatie voor een hotel in die render trouwens. Soort Amstel hotel van de 21e eeuw.

hoogbouwe
December 20th, 2010, 01:10 AM
Schitterend!, Ik schat 145 meter?

Rietendak
December 20th, 2010, 01:44 AM
Minstens 200, de Rembrandttoren ernaast is 150. Maar gaat er nooit komen door de binnenstadbeschermclubjes (en is geen markt meer voor).

Го́голь
December 20th, 2010, 03:15 AM
Eh, nee... bedankt. Die toren gaat nog wel, maar dat ronde ding aan het water is totaal misplaatst en lelijk.

Silly_Walks
December 20th, 2010, 08:24 AM
Zo'n hoge toren zou leuk zijn. Past makkelijk in de omgeving, als Leeuwenborg plat gaat.
Misschien een gecombineerde kantoor-/woontoren.

Dure penthouse bovenin, uitkijkend over de hele stad, alsof je zo de Amstel in kan springen :P

Bartje83
January 7th, 2011, 10:31 AM
Die toren is echt veel te hoog, past totaal niet in het plaatje. Dat ding aan het water vind ik helemaal afzichtelijk lelijk. Het is wel een mooi gebied voor wat hoogbouw.

De HvA gaat op den duur verhuizen naar de Amstelcampus, geen idee wat ze dan met de Leeuwenborg gaan doen. Ik vind het op zich in al zijn lelijkheid wel een aardig gebouw.

MMario
January 8th, 2011, 01:12 AM
^^
Even voor de volledigheid, het is Leeuwenburg.

Bartje83
January 10th, 2011, 12:22 PM
^^
Even voor de volledigheid, het is Leeuwenburg.

Dus toch! Ik dacht het ook al, maar iedereen hier zei leeuwenborg :)

insulting-dutchman
January 10th, 2011, 12:33 PM
zal wel te maken hebben met fraijlemaborg

Bartje83
January 10th, 2011, 05:11 PM
Dat kan best. Die vind ik overigens best mooi :)

the runner
March 30th, 2011, 01:02 AM
Maatschappelijke kostenbatenanalyse Amstelstation
In opdracht van projectbureau Wibaut aan de Amstel heeft Ingenieursbureau Amsterdam in samenwerking met de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) en Projectbureau Wibaut aan de Amstel een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uitgevoerd voor het project Amstelstation.

De opdracht was om alle voor- en nadelen van het project voor alle partijen in de maatschappij overzichtelijk op een rij te zetten. De MKBA is bedoeld als onderbouwing van de subsidieaanvraag bij de Stadsregio en als ondersteuning voor de politieke besluitvorming over het project.

Het projectbureau heeft de gegevens over het project aangeleverd en DIVV heeft op basis daarvan de verkeersprognoses gemaakt. Ingenieursbureau Amsterdam was eindverantwoordelijk voor de analyse en de rapportage van de MKBA. DIVV zorgde voor de afstemming met het bestuur.

Pilot succes
Het is de eerste MKBA die de gemeente Amsterdam zelf heeft uitgevoerd. Daarmee is het een concretisering van de eerste aanbeveling die de enquêtecommissie Limmen heeft gedaan naar aanleiding van de problemen met de Noord/Zuidlijn. Op 14 maart is de rapportage besproken met de wethouder. Besloten is om de MKBA als instrument vanaf nu vaker te gaan inzetten bij projecten. De MKBA Amstelstation maakt als pilotproject onderdeel uit van een implementatietraject om de MKBA een plek te geven in het plan- en besluitvormingsproces ruimtelijke maatregelen (Plaberum) en Plan en Besluitvormingsproces Infrastructuur (PBI).

Bron: www.iba.amsterdam.nl

the runner
May 25th, 2011, 12:53 AM
1 juni: Praat mee met het Amstelstation
24 mei 2011 - Lisa Brans
Op woensdag 1 juni is er weer een Praat mee met het Amstelstation! De bijeenkomst staat dit keer in het teken van het schetsontwerp openbare ruimte Amstelstation en omgeving. U bent van harte welkom, meldt u wel even van tevoren aan.

Deze bijeenkomst begint om 18:00 uur in het projectbureau aan de Wibautstraat 214 en duurt tot circa 20:00 uur. Wij zorgen voor soep en brood.

Programma

17.45-18.00 uur: inloop

18.00-18.30 uur: open forum
U kunt vragen stellen en onderwerpen voor toekomstige bijeenkomsten op de agenda zetten. Deze worden later op de zelfde avond (voor zover mogelijk) besproken of voor volgende bijeenkomsten geagendeerd.

18.30-18.45 uur: stand van zaken project Amstelstation en omgeving.

18.45-19.30 uur: schetsontwerp openbare ruimte Amstelstation en omgeving.
In dit onderwerp wordt onder meer al het groen, de bomen en het verkeer uitgewerkt van het plan omgeving Amstelstation.

19.30-20.00 uur: U krijgt de gelegenheid vragen te stellen over het schetsontwerp. Aansluitend kunt u opmerkingen plaatsen of vragen stellen over onderwerpen die begin van de avond zijn geagendeerd.

Aanmelden
Wij horen graag of u komt, ook in verband met de catering. U kunt zich aanmelden bij Fianne, fvanderveeken@wibautaandeamstel.nl(mailto:fvanderveeken@wibautaandeamstel.nl)(fvanderveeken@wibautaandeamstel.nl) of bellen naar het projectbureau, 020 552 9494.
^^
Als vertegenwoordiger van SCC schuif ik bthj naar voren want die schijnt er vlakbij te wonen:)

bthj
May 25th, 2011, 11:47 AM
goed plan, al is mijn actieradius beperkt. mijn vrouw loopt op alle dagen.

the runner
June 4th, 2011, 01:43 AM
Er wordt gewerkt aan de vernieuwing van het Amstelstation en omgeving. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken wordt er een nieuw bestemmingsplan gemaakt. Met ingang van 2 juni 2011 ligt gedurende zes weken het ontwerp bestemmingsplan Amstelstation e.o. (en omgeving) en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere grenswaarden dan de voorkeursgrenswaarde ter inzage. Tegelijkertijd ligt ook de beeldkwaliteitsparagraaf ter inzage voor inspraak.

Bestemmingsplan
De planvorming rond het Amstelstation kent een lange geschiedenis. De omgeving van het station is aangemerkt als locatie waar plaats is voor meer woningen, voorzieningen en winkels. Hiervoor is eind 2009 een stedenbouwkundig plan(http://www.wibautaandeamstel.nl/projecten/amstelstation/) vastgesteld door de stadsdeelraad van Oost-Watergraafsmeer en de gemeenteraad van Amsterdam. Dit stedenbouwkundig plan is de basis voor het nieuwe bestemmingsplan. In het bestemmingsplan Amstelstation e.o. worden de belangrijkste ruimtelijke ontwikkelingen, zoals die zijn vastgelegd in het stedenbouwkundig plan, juridisch mogelijk gemaakt. Het gaat dan met name om de herinrichting van de directe omgeving van het Amstelstation.

Plangebied
Het plangebied van dit nieuwe bestemmingsplan Amstelstation e.o. wordt globaal begrensd door: de spoorlijn Amsterdam Centraal - Duivendrecht in het westen, de Overzichtweg en de Hugo de Vrieslaan in het zuiden, de Bertrand Russelstraat, de Gooiseweg en de Wibautstraat in het oosten en de Ringvaart in het noorden.

Uitbreiding plangebied
Het plangebied is ten opzichte van het stedenbouwkundig plan uitgebreid: Aan de noordkant met het voormalige Renaultgebouw en de Bakkersschool vanwege een betere aansluiting op andere bestemmingsplannen. Aan de oostzijde met het bestaande kantoorgebouw aan de Gooiseweg (het ‘Fortis gebouw’), en de groenstrook tussen de Kamerlingh Onnesweg en de Gooiseweg. Deze laatste toevoeging is gedaan om een mogelijke nieuwe ontsluiting van het ‘Fortis gebouw’ en het nog te bouwen kantoorgebouw op de Gooiseweg mogelijk te maken. Hiermee zou dan de Bertrand Russelstraat qua verkeer worden ontlast. Zowel het voormalige Renaultgebouw, de Bakkersschool als het bestaande ‘Fortis gebouw’ zijn als conserverend opgenomen in het ontwerp bestemmingsplan. Dit betekent dat er niets verandert.

Overlap met bestemmingsplan Amsteldorp, Julianapark, de Wetbuurt en Drieburg
Door toevoeging van de groenstrook (tussen de Kamerlingh Onnesweg en de Gooiseweg) is er sprake van een overlap met het ontwerp bestemmingsplan Amsteldorp, Julianapark, de Wetbuurt en Drieburg. Dit bestemmingsplan ligt op dit moment ook ter inzage en is een conserverend bestemmingsplan voor de betreffende buurten. Er is voor gekozen om deze groenstrook bij het Amstelstation e.o. toe te voegen om zo alle noodzakelijke ruimtelijke ingrepen ten behoeve van het project Amstelstation e.o.samen te nemen in één bestemmingsplan. Bij vaststelling van het bestemmingsplan Amsteldorp, Julianapark, De Wetbuurt, Driebrug zal de plangrens op het bestemmingsplan Amstelstation worden aangepast, zodat er geen sprake meer is van overlap tussen beide plannen.

Ontwerpbesluit hogere grenswaarden voor geluid
In het bestemmingsplan Amstelstation e.o. wordt ook de bouw van woningen mogelijk gemaakt. In de Wet geluidhinder zijn woningen als geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen. Die Wet geluidhinder heeft als doel om de burger te beschermen tegen een te hoge geluidsbelasting. In deze wet zijn normen voor geluid van weg- en railverkeer en industrie vastgelegd. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geplande nieuwe woningen door geluid worden belast en dat daardoor op sommige plekken de voorkeurswaarde uit de Wet geluidshinder wordt overschreden. Voor die plekken worden ‘hogere waarden’ aangevraagd.

Beeldkwaliteitsparagraaf
Voor het plangebied van het project Amstelstation e.o. bestaat nog geen vastgesteld welstandskader. Dat is nu gedaan met het maken van de beeldkwaliteitsparagraaf. Hierin is de beoogde stedenbouwkundige beeldkwaliteit (zoals die is opgeschreven in het vastgestelde stedenbouwkundig plan) gebundeld samen met de wenselijke architectonische kwaliteit. Deze beeldkwaliteitsparagraaf zal als aanvullend welstandskader bij de beoordeling van de bouwplannen dienen

Waar liggen de documenten ter inzage?
Het ontwerp bestemmingsplan Amstelstation e.o. is vanaf 2 juni 2011 gedurende zes weken digitaal in te zien op de bestemmingsplannen (http://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/ruimtelijke_plannen)van de gemeente Amsterdam en ruimtelijke plannen(http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/).
Tevens zijn het ontwerp bestemmingsplan Amstelstation e.o., het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere grenswaarden dan de voorkeursgrenswaarde en de beeldkwaliteitsparagraaf in te zien bij:

^^
Misschien lukt iemand anders het wel maar ik krijg het bestemmingsplan niet op m`n scherm.

Sky Scraper
June 4th, 2011, 04:03 AM
Bestemmingsplan: http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OW01

Het plan maakt een toren van 100 meter en een toren van 85 meter hoogte mogelijk. Als bijlage bij het bestemmingsplan ook het onderliggende stedenbouwkundig plan, hier (http://ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OW01/tb_NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OW01_3.pdf)

http://img600.imageshack.us/img600/9752/planamstelstation.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/planamstelstation.jpg/)

insulting-dutchman
June 4th, 2011, 05:02 AM
renders zien er aardig uit, als je door de kwaliteit heen kijkt, kun je zien wat er bedoelt wordt. heb alleen mijn twijfels over de torens. zeker over de 100 meter hoge toren.

en dan misschien nog wel interessanter, wat worden de namen? iemand nog een blik overleden schilders?

Silly_Walks
June 4th, 2011, 07:56 PM
Jammer dat ze lijn 12 nog steeds niet doortrekken over de Hugo de Vrieslaan, bijvoorbeeld richting Sciencepark.

bthj
June 4th, 2011, 11:22 PM
Door Duivendrecht richting Zuidoost.

insulting-dutchman
June 5th, 2011, 12:16 AM
onder de grond

the runner
July 15th, 2011, 12:48 AM
12 juli 2011 - Lisa Brans

Er komt in de Amstel bij de Omval een waterrestaurant op palen met een drijvend terras.
http://img24.imageshack.us/img24/5797/waterrestomvalweb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/24/waterrestomvalweb.jpg/)

Het restaurant is een initiatief van de ontwikkelaar DVM. Eind juni startte de heiwerkzaamheden van de palen en dat werk is inmiddels afgerond. Tijdens de bouwvak ligt het werk stil. Naar verwachting is het restaurant in maart 2012 gereed.

hoogbouwe
July 20th, 2011, 01:51 PM
Aanleg stadspark Amstelkwartier van start

20-7-2011 - 11:20
In augustus wordt gestart met de aanleg van een nieuw stadspark langs de Amstel in Amsterdam. Het park wordt onderdeel van de nieuwe wijk Amstelkwartier. Het ‘Lazy Sunday’ gedoopte ontwerp is gemaakt door de hoofdstedelijke dienst ruimtelijke ordening.

Het park krijgt volgens de gemeente Amsterdam een ‘open karakter met een speeltuin en veel plek voor recreatie’. De oplevering staat gepland voor 2013.

Behalve het park komen er bij het Amstelkwartier langs de Amstel ook nog horecavoorzieningen, een haven en een drijvend zwembad. BadBuiten, dat in de zomer van 2010 is geopend, blijft tot en met 2012 op de huidige locatie.

In de toekomstige haven met horeca kan tevens een definitief drijvend zwembad komen te liggen. Voor de jachthaven vindt later dit jaar een aanbesteding plaats.

In het Amstelkwartier komen zo’n vijftienhonderd woningen, een basisschool en een klimaatneutraal hotel. De bouw van de eerste woningen start naar verwachting in september, de oplevering volgt in 2013.

Voor de komst van het Amstelkwartier moesten enkele bedrijven wijken, waaronder de historische scheepswerf Weinholt. Met de eigenaren is overeengekomen dat zij in november naar hun nieuwe locatie in Zaandam verhuizen.

http://i55.tinypic.com/169ktah.jpg
Architectenweb (www.architectenweb.nl)

storyteller
July 24th, 2011, 06:13 PM
Even een plaatje tussendoor, om te zien waaraan wel gewerkt mag worden.
http://www.gillesdutilh.com/parking/boston_ams.JPG

Elio di Angelis
July 24th, 2011, 08:08 PM
Wat een hoop torens op die impressie, hopelijk komen ze er allemaal. Goed dat ze met het park beginnen.

the runner
October 5th, 2011, 04:30 PM
12 juli 2011 - Lisa Brans

Er komt in de Amstel bij de Omval een waterrestaurant op palen met een drijvend terras.
Het restaurant is een initiatief van de ontwikkelaar DVM. Naar verwachting is het restaurant in maart 2012 gereed.
http://img197.imageshack.us/img197/9895/2oktober007.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/197/2oktober007.jpg/)
Foto: the runner

Elio di Angelis
October 6th, 2011, 02:15 PM
Leuk nieuws!

the runner
December 20th, 2011, 12:25 AM
12 december 2011 - Lisa Brans
De omgeving van het Amstelstation moet een levendig en veilig gebied worden. Een plek waar het prettig is voor bewoners, passanten en reizigers.

Actueel
Met het Stedenbouwkundig plan Amstelstation als uitgangspunt worden de plannen voor het gebied nu verder uitgewerkt. Zo is er een voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte gemaakt en is een ontwerp bestemmingsplan opgesteld. Het voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte is in juni 2011 besproken in een bijeenkomst ‘Praat mee over het Amstelstation’. Het ontwerp bestemmingsplan heeft voor de zomer 2011 ter visie gelegen. Op dit moment wordt gewerkt aan de beantwoording van de ontvangen zienswijzen op het bestemmingsplan in een zogenaamde nota van beantwoording. Sommige zienswijzen kunnen er wellicht toe leiden dat het bestemmingsplan op onderdelen wordt aangepast, dan wel dat nieuwe onderzoeken nodig zijn of moeten worden geactualiseerd. Het aangepaste bestemmingsplan met de nota van beantwoording zal uiteindelijk aan de stadsdeelraad worden aangeboden ter vaststelling. Dit moment van vaststelling hebben we gepland voor het tweede kwartaal van 2012.
^^
Al met al zal het nog wel jaren duren voordat ze aan de slag gaan hier.

the runner
January 25th, 2012, 06:41 PM
http://img515.imageshack.us/img515/9449/25jan004.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/515/25jan004.jpg/)
Van dezelfde plek genomen als de vorige keer maar de steigers zijn nu weg.