View Full Version : Programma Rotterdams Bouwputtenfestival 2004

Jan
September 21st, 2004, 05:11 PM
Met trots presenteren we het mooie programma voor het Rotterdamse Bouwputtenfestival 2004 in Oktober. Voor de bouwputbezoeken en lezingen dient men zich aan te melden, en vol = vol.

Informatie over aanmelden: http://www.rotterdam.nl/smartsite2039285.dws

---oooOooo---

PROGRAMMA BOUWPUTTENFESTIVAL 2004

Na het succes van het eerste bouwputtenfestival organiseert het City Informatiecentrum Rotterdam in oktober 2004 opnieuw het Rotterdams Bouwputtenfestival. Ook in 2004 heeft Rotterdam tal van interessante bouwputten. Rotterdam bouwt immers hard aan duizenden nieuwe woningen, bijzondere kantoren en werkt aan grootse verbeteringen op het gebied van verkeer en vervoer.

- Spectaculaire opening 4 oktober
- Bouwputbezoeken op 8 en 9 oktober
- EXTRA: bouwputbezoek voor kids in de herfstvakantie
- Lezingen op 16 oktober
- Historische films over oude bouwputten
- Speciale exposities bij het City Informatiecentrum
- Bouwputten skate- en fietstocht
- Bouwputtenspeurtocht voor kids
- Bouwputtenaanbieding Dudok

Opening 4 oktober
Op maandag 4 oktober bent u om 21.00 uur van harte welkom bij de spectaculaire opening van het Bouwputtenfestival 2004 en de eerste paal van de Coopvaert. De bouwput van de luxueuze, 104 meter hoge woontoren, de Coopvaert aan de Blaak in Rotterdam (naast het Maritiem Museum) zal die avond het decor zijn van een wervelende show. In dit programma worden alle elementen van een bouwput geïntegreerd. Meer gaan we niet verklappen, behalve dat het een geweldige aftrap van het Rotterdams Bouwputtenfestival zal worden.

De opening wordt mogelijk gemaakt door de sponsoren: Amvest, Ballast Nedam, Dura Vermeer en Rotterdam Marketing.

Bouwputbezoeken 8 en 9 oktober
Diep onder de grond, of hoog in de lucht. Bouwputten in Rotterdam zijn er in alle soorten en maten. En die kunt u op vrijdag 8 en zaterdag 9 oktober wederom bezoeken. Een unieke gebeurtenis! Reserveren is noodzakelijk. Belt u hiervoor het speciale reserveringsnummer: (010) 489 3993 (op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).

Vrijdag 8 oktober
11.00 uur T-gebouw Erasmus Universiteit (Kralingen)
11.00 uur Scheepvaart en Transport College (Lloydkwartier)
11.00 uur Hofeiland (Hoogvliet)
13.00 uur Scheepvaart en Transport College (Lloydkwartier)
13.00 uur Hofeiland (Hoogvliet)
14.00 uur Montevideo (Wilhelminapier)
15.00 uur Scheepvaart en Transport College (Lloydkwartier)
15.30 uur De Hoge Erf (Delfshaven)
15.30 uur De Compagnie (Kop van Zuid)
16.00 uur Witte Keizer (Centrum)
16.00 uur Ernst & Young (Wijnhaveneiland)

Zaterdag 9 oktober
9.00 uur HSL- locatie kanaalweg (Rotterdam)* - maximaal 25 personen
10.00 uur Witte Keizer (Centrum)
10.00 uur De Hoge Erf (Delfshaven)
11.00 uur Montevideo (Wilhelminapier)
11.00 uur Hofeiland (Hoogvliet)
11.00 uur HSL- locatie kanaalweg (Rotterdam)* - maximaal 25 personen
13.00 uur Bourgondisch Hof (Charlois)
13.00 uur De Havenbaron (Scheepvaartkwartier)
13.00 uur Hofeiland (Hoogvliet)
14.00 uur Home Hotel (Centrum)
15.00 uur Bourgondisch Hof (Charlois)

Kijkt u voor de meest actuele stand van zaken regelmatig op deze site.
Meestal gaat u de bouwput in. Daarom is het belangrijk dat u goed ter been bent.

Minimale leeftijd deelnemers 12 jaar, behalve bij * namelijk 6 jaar en ouder. Begeleiding van volwassenen is noodzakelijk.
U neemt op eigen risico deel aan de bouwputbezoeken.
Duur ca. 1.5 uur

EXTRA: bouwputbezoek voor kids in de herfstvakantie
Speciaal voor kids worden in de herfstvakantie twee bijzondere bouwputbezoeken georganiseerd.

Dinsdag 19/10 15.30 – 17.00 uur HSL- locatie kanaalweg (Rotterdam Noord)
Donderdag 21/10 15.30 – 17.00 uur HSL- locatie kanaalweg (Rotterdam Noord)

Voor kinderen vanaf 6 jaar. Alleen met voldoende begeleiding van volwassenen!
U neemt voor eigen risico deel aan de bouwputbezoeken.
Tijdens dit bezoek loopt u langs en over het HSL-emplacement.

Lezingen 16 oktober
- 12.00 uur: Naast en boven de voormalige Nederlandse Bank zal een woongebouw worden gebouwd met een constructie bestaande uit staal en beton. Albert Engels van D3BN civiel ingenieurs uit Rotterdam geeft een presentatie van dit bijzondere project.
- 13.00 uur: Op dit moment is boven de fabrieken van Van den Bergh en Jurgens een kantoorgebouw in aanbouw onder de naam ‘De Brug’. Chris de Jonge van JHK Architecten in Utrecht vertelt over de vele interessante aspecten van deze stalen constructie.
- 14.00 uur Op het Wijnhaveneiland wordt gewerkt aan de slanke en luxe Scheepmakerstoren. De jonge architect Taco Pino van SOL Architectuur vertelt over het ontwerp en de bijzondere aspecten van de toren.

De lezingen vinden plaats bij het City Infromatiecentrum, Coolsingel 197. Reserveren is noodzakelijk.

Belt u hiervoor het speciale reserveringsnummer: (010) 489 3993 (op werkdagen van 9.00 tot 17.00
uur).

Speciale exposities bij het City Informatiecentrum
Gedurende het Bouwputtenfestival zijn er bij het City Informatiecentrum, Coolsingel 197, exposities over:
o Rotterdamse bouwputtenkijkers: afstudeerproject met foto’s
o Rotterdamse nieuwbouwprojecten en bouwputten
o Het proces vóór de bouwput

Bouwputten skate- en fietstocht
Fiets of skate langs bouwputten in Rotterdam. De routebeschrijving is vanaf 1 oktober gratis op te halen bij het City Informatiecentrum.

Bouwputtenspeurtocht voor kids
Speciaal voor kids in de herfstvakantie. Een fotospeurtocht die je verschillende bouwputten in Rotterdam laat zien. De speurtocht is gratis op te halen bij het City Informatiecentrum, Coolsingel 197. Voor de mooiste inzendingen geven we een bijzondere hoofdprijs weg!
Geschikt voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.

Bouwputtenaanbieding Dudok
Ook voor liefhebbers van het Bouwputtenfestival is Café, Brasserie, Patisserie Dudok een leuke en bijzondere ontmoetingsplaats. Daarom heeft Dudok in oktober een toepasselijke bouwputtenaanbieding waarvan u op vertoon van de bouwputtenvoucher (die u bij het City Informatiecentrum kunt ophalen) kunt profiteren. Geeft u dit bij uw bestelling op?

Historische films over oude bouwputten
Filmprogramma over (oude) bouwputten in Rotterdam, samengesteld door het Gemeentearchief Rotterdam. Première op zaterdag 2 oktober, 12.00 uur. Inloopprogramma tot 16.00 uur. Daarna iedere vrijdag (met uitzondering van 23 oktober) van 11.00 tot 16.00 uur. Locatie: City informatiecentrum.

Programma:

BOUW VAN DE KONINGINNEBRUG, 1925, 14 MIN. De originele openingstitels luiden:De Nieuwe Koninginnebrug over de Koningshaven te Rotterdam, Cultuurfilm der Haagsche Film Industrie 'Hafilmi'.We vertoonen hier enige stadia van de uitvoering van het interessante bouwwerk welk ontworpen werd door de Dienst van Gemeentewerken te Rotterdam.De aanneemster was de N.V. Nederlandsche Aannemings Maatschappij v.h. firma H.F. Boersma te 's Gravenhage. De film geeft een overzicht van de werkzaamheden. Grint en zand worden in schepen aangevoerd en in de betonmolen gestort. De bekistingen worden gevuld en de betonbalken geplaatst. Na het betonwerk volgt het monteren van de staalbouw en het transport van de eerste klep vanuit de Waalhaven. Na aankomst in de Koningshaven wordt de klep geplaatst. Rotterdam bouwt, 1939, 1 min. Een korte film over de verplaatsing van de Delftse Poort, de bouwplaats Delftsevaart, de bouw van de Beurs en de bouw van de Maastunnel.

DIERGAARDE GAAT VERHUIZEN, 1939, 1 MIN.
Sloop van de oude diergaarde en bouwwerkzaamheden aan de nieuwe diergaarde.

HOOGSTE PUNT EUROMAST & KRAAIENNEST, 1959, 3 MIN. Bouwwerkzaamheden aan de Euromast. Het storten van de schacht en het hydraulisch vijzelen van glijbekisting. Het hoogste punt van 102 meter wordt bereikt, waarna beelden van het omhoog brengen van het uitkijkgedeelte van de Euromast, het Kraaiennest.

LUCHTHAVEN ROTTERDAM, 1967, 4 MIN.
Na beelden van de geschiedenis van de luchthaven, wordt de eerste paal geslagen voor een nieuw stationsgebouw.

BOUW PRINS ALEXANDERPOLDER, 1967, 4 MIN.
Beelden van de nog landelijke Alexanderpolder en ontwikkeling van nieuwbouw. De bouw van de eerste flats, de eerste bewoners arriveren.

WINKELCENTRUM ZUIDPLEIN, 1972, 13 MIN
Film over de bouw van het winkelcentrum Zuidplein en de opening door Mies Bouwman.Beelden van de constructies, het graven en de opbouw.

EROP OF ERONDER, 1973, 15 MIN.
Bouw van verschillende viaducten op het Kleinpolderplein.

Awais
September 21st, 2004, 05:24 PM
Dat wordt nog eens een boeiende maand voor de hoogbouwliefhebber.

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 06:04 PM
Ha, dat ziet er goed uit, 8e en 9e dus even vrijhouden.

De 4e ben ik er in principe ook bij, en de lezingen ook. :banana:

Michiel
September 21st, 2004, 06:38 PM
Mooi programma, dat wordt nog kiezen met zoveel bouwputten.

Nexxd
September 21st, 2004, 06:48 PM
Waar is het project 'Bourgondisch Hof' in Charlois?

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 09:34 PM
Lijkt wel Lowlands dit, als je voor het ene kiest mis je het andere. :) Ik ben er nog niet helemaal uit...

de flatneuroot
September 21st, 2004, 09:48 PM
Even in de gaten houden, de 8 en de 9 vallen precies in mijn vrije week. :)

Patrick Highrise
September 21st, 2004, 09:53 PM
Pfoeee he...ben ik blij dat ik 8 en 9 oktober terug ben uit NYC (na ja 8 oktober kom ik om 0800u aan op schiphol).
En ik eerst denken door die 4 oktober dat ik nog wat zou missen ook :D
Compleet en indrukwekkend program! :okay: :okay:

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 09:57 PM
Ik ben eruit, ik doe het zo:

vrijdag:

11u STC

14u Monti

16u E&Y

zaterdag:

10u Witte Keizer

En dan misschien nog havenbaron.:)

Michiel
September 21st, 2004, 10:03 PM
@aedificium erectum
Dat rijtje had ik ook in gedachten.

Ace
September 21st, 2004, 10:20 PM
Ik stel voor dat we op maandag 4 oktober, alvorens de BPW van start gaat, een minimeeting houden en ergens een hapje gaan eten :eat: :cheers:
Who agree's?!?

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 10:24 PM
lijkt me wel een goed plan captain.

Jan
September 21st, 2004, 10:27 PM
Euromast maar weer doen en daarna met z'n allen met de watertaxi naar de Leuvehaven. Rotterdamser kan ik me die avond niet voorstellen :)

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 10:39 PM
Of het chinese restaurant naast de euromast op het water, ook leuk en weer eens wat anders!

Dennis
September 21st, 2004, 10:48 PM
vrijdag voor mij, zaterdag kan ik nie

Jan
September 21st, 2004, 10:51 PM
@ Tim: Liever niet. Die Chinees is er niet beter op geworden sinds het een buffettent is.

@ Dennis: 4 oktober is een maandag

Marin
September 21st, 2004, 11:11 PM
4 oktober wil ik niet missen! Het eten sla ik over, maar even een biertje pakken vind ik prima..:)

Dennis
September 21st, 2004, 11:23 PM
@ Tim: Liever niet. Die Chinees is er niet beter op geworden sinds het een buffettent is.

@ Dennis: 4 oktober is een maandag

4 oktober laat is prima, voor de chineesfans raad ik idols aan, 3 minuten lopen van de Coopvaert :) :cheers: :cheers:

Marin
September 22nd, 2004, 02:14 PM
Vanmorgen even gebeld ('u bent de eerste...'). Mijn 5 legale bestormingen zien er als volgt uit (een zelfde lijstje als Tim overigens):

Vrijdag 8 oktober
11.00 uur Scheepvaart en Transport College (Lloydkwartier)
14.00 uur Montevideo (Wilhelminapier)
16.00 uur Ernst & Young (Wijnhaveneiland)

Zaterdag 9 oktober
10.00 uur Witte Keizer (Centrum)
13.00 uur De Havenbaron (Scheepvaartkwartier

bubbah
September 22nd, 2004, 03:53 PM
4 okt ben ik erbij. Vrijdag weer niet, maar zaterdag Witte Keizer, Montevideo en Havenbaron.

Skyscrapercitizen
September 22nd, 2004, 05:23 PM
Witte Keizer en Montevideo op zaterdag gaat niet lukken denk ik Bubbah, gezien een bezoek toch zeker wel een uur zal duren...

@ Marin

Leuk, er zullen er meer zijn, Dennis doet zelfde programma op vrijdag. Ik moet nog bellen, ben net pas thuis dus alweer te laat.

[Kees]
September 22nd, 2004, 06:16 PM
Me pa en ik gaan op de zaterdag een bezoekje brengen aan de Montevideo! :nocrook:

Alleen morgen nog even bellen :)

wie gaan er op die dag nog meer naar de Montevideo?

Ace
September 22nd, 2004, 07:05 PM
Is het niet tactischer als we ons vantevoren ervan vergewissen, dat de Euromast niet weer word bezet door een stel kakkers?!? Kennen we dadelijk weer ons heil elders gaan zoeken.

de flatneuroot
September 23rd, 2004, 11:19 AM
Aangemeld voor vier bouwputten.

Vrijdag het Scheepvaart en Transportcollege en de Montevideo
Zaterdag de Witte Keizer en de Havenbaron.

[Kees]
September 23rd, 2004, 04:33 PM
:nocrook: :nocrook: :nocrook:Zo net even gereseveerd! Aardige mevrouw aan de telefoon! :nocrook: :nocrook: :nocrook:

Skyscrapercitizen
September 23rd, 2004, 05:15 PM
Weer te laat thuis vandaag, morgenochtend ga ik reserveren.:)

[Kees]
September 23rd, 2004, 05:26 PM
Weer te laat thuis vandaag, morgenochtend ga ik reserveren.:)

poe. Pas op dat het niet al vol is! :runaway:

Skyscrapercitizen
September 24th, 2004, 03:18 PM
Nee hoor, het is al geregeld, ik heb vrijdag de 8e ook voor Dennis gereserveerd.

Marin
September 28th, 2004, 11:57 AM
Bouwputtenfestival: bouwen is een feest

De droom van fanatieke bouwputtenkijkers wordt tijdens het Bouwputtenfestival werkelijkheid: vrijwel elke Rotterdamse bouwput van enig formaat kan worden bezocht.

“De daadwerkelijke bouw is hét moment om te laten zien hoe een gebouw in elkaar zit en wat er gebeurt voordat er weer zo’n toren staat”, vertelt J. Klerks, een van de organisatoren. “De belangstelling daarvoor is groot. Daarom brengen we het breed onder de aandacht.”
Het festival opent dit jaar op 4 oktober met het slaan van de eerste paal voor de nieuwste woontoren De Coopvaert aan het Plein 1940. Volgens Klerks wordt het “een wervelende show met licht-, muziek- en danseffecten waarin alle elementen van de bouwput zijn geïntegreerd”. De put van het 103 meter hoge en 28 verdiepingen tellende woongebouw is een van de vijftien grote bouwplaatsen die de hekken openen voor groepen – onder begeleiding. Daarbij gaat het niet alleen om bekende blikvangers als woontoren Montevideo (Wilhelminapier) en het Scheepvaart- en Transportcollege (Lloydpier), maar ook bijvoorbeeld om de bouwput van de hsl aan de Kanaalweg. Van de grote bouwprojecten ontbreekt alleen het grote ‘Brug-gebouw’ dat aan de Oranjeboomstraat boven de fabriek van Van den Bergh en Jurgens wordt gebouwd.

Kans
Bouwers doen over het algemeen graag mee: het festival geeft hen de kans iets te laten zien van waar ze goed in zijn. En het biedt de mogelijkheid omwonenden te onthalen die niet altijd even blij zijn met de drukke bouwactiviteiten vlak voor de deur.
Behalve bouwputtenbezoek (8 en 9 oktober) bevat het programma een serie lezingen (16 oktober), een bouwputten skate- en fietstocht, een bouwputtenspeurtocht voor kinderen en een bouwputtenexpositie in het CIC. Een historisch filmprogramma samengesteld door het Gemeentearchief geeft een kijkje achter de schermen van toonaangevende bouwprojecten uit het verleden. Het CIC wil dat het festival ieder jaar terugkomt. Klerks: “Zolang we bouwputten hebben, gaan we door.”

Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Datum: 28-09-2004

Skyscrapercitizen
September 28th, 2004, 02:31 PM
Leuk stukje! :cheers:

Jan
September 29th, 2004, 04:33 PM
Bron: Rotterdams Dagbald (http://www.rd.nl), Woensdag 29 September 2004

Bouwputten onder de loep
'Stoepopzichters' bezoeken funderingen markante projecten

De eerste editie bracht vorig jaar veel mensen op de been. Reden voor de organisatie dit jaar een groter opgetuigd vervolg te geven aan het Rotterdams Bouwputtenfestival. Vanaf maandag beleeft het feest waarbij kan worden afgedaald in de bouwput dan ook zijn tweede editie. Het programma voorziet in lezingen, exposities, films en natuurlijk het hoofdingrediënt van de manifestatie: bouwputgluren.

Rotterdam - Rotterdam bouwt hard aan duizenden nieuwe woningen, kantoren en werkt aan grote projecten op het gebied van verkeer en vervoer. De bewijzen daarvan zijn overal in de stad te vinden, in de vorm van omleidingen, bouwhekken en opschietende woon- en kantoortorens. Tijdens het bouwputtenfestival kunnen deze plekken nu eens vanaf de andere kant van het hek worden bekeken.

Zo zijn op 8 en 9 oktober 28 bouwputten opengesteld voor het publiek. De gebouwen in aanbouw die zijn te bezoeken zijn onder meer het T-gebouw van de Erasmus Universiteit, het Scheepvaart en Transport College in het Lloydkwartier, Hofeiland in Hoogvliet, De Hoge Erf in Delfshaven, Montevideo op de Wilhelminapier, De Compagnie op de Kop van Zuid, het Bourgondisch Hof in Charlois, De Coopvaert en de Witte Keizer in het centrum en de HSL-bouwput aan de Kanaalweg, Tijdens het bouwputtenfestival is ook een expositie te bezichtigen in het City Informatie Centrum over Rotterdamse bouwputkijkers. Ilona van der Lee studeert af aan de Hogeschool InHolland en heeft hiervoor onderzoek gedaan naar de mensen die soms dagelijks een kijkje komen nemen bij een Rotterdamse bouwput. Uit haar onderzoek bleek dat het merendeel van de 'stoepopzichters', bijna uitsluitend mannen, 65 of ouder is en gemiddels twee keer per week een kijkje neemt bij de een bouwput.

Onder de bouwputkijkers bestaat ook zoiets als een top tien van bouwputten. Favoriete bouwputten die worden genoemd zijn Montevideo (lekker groot en bekende architect) en het Lloydkwartier (vanwege de bouw van het nieuwe Scheepvaart en Transport College).

In het festivalprogramma is op zaterdag 16 oktober plaats ingeruimd voor lezingen over onder meer het gebouw dat naast en boven de voormalige Nederlandse Bank wordt gebouwd, over het markante kantoorgebouw dat boven de fabrieken van Van den Bergh en Jurgens wordt gebouwd en over de slanke Scheepmakerstoren op het Wijnhaveneiland. De lezingen worden gehouden in het City Informatie Centrum aan de Coolsingel 197.

De opening van het festival is maandag om 21.00 uur bij de Coopvaert naast het Maritiem Museum. De bouwput van deze 104 meter hoge woontoren aan de Blaak zal die avond het decor zijn van onder meer een laser- en een vuurwerkshow.

Voor het programma en het complete overzicht met bouwputbezoeken:

www.cic.rotterdam.nl.

Skyscrapercitizen
October 4th, 2004, 10:02 AM
Wie zijn er vanavond allemaal bij de coopvaert?! Ik ben er iig.

Hed Kandi
October 4th, 2004, 11:13 AM
ik ga het niet redden.
Ik wacht wel op de foto`s
Dus bij deze wie gaat neem AUB een toestel mee.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ace
October 4th, 2004, 06:12 PM
Ik kom wel, maar ik ben het eten vergeten met m'n stomme kop :wallbash: :bash:
Terwijl ik 't notabene zelf heb voorgesteld.

Juliska
October 5th, 2004, 02:40 PM
De opening was indrukwekkend... en leuk om een aantal forummers gezien te hebben ;).

@Jan: Ik ben nu ok verklaard he :);)

Michiel
October 5th, 2004, 07:45 PM
Gisteren in de Rotterdamse editie van de Metro:
http://img48.exs.cx/img48/7243/bpf_metro.jpg

Nieuwe Waas
October 8th, 2004, 06:10 PM
Toch vind ik het zout om op de affiches van het bouwputtenfestival de contouren van de Waterstadtoren te zien MET dakrand.... waar blijft 'ie toch?