View Full Version : Haagse wethouder Hilhorst stapt op

Jan
September 22nd, 2004, 12:00 PM
Bron: Haagsche Courant (http://www.haagschecourant.nl)

Wethouder Hilhorst stapt alsnog op
DEN HAAG | Wethouder A. Hilhorst (PvdA, stedelijke ontwikkeling) is met onmiddellijke ingang afgetreden. Hij viel over de kwestie Woningbeheer. De Haagse bestuurder zei in een verklaring dat er binnen zijn partij onvoldoende steun was voor zijn beleid.

De positie van de wethouder stond de laatste dagen al nadrukkelijk ter discussie. Gisteravond voerde fractieleden en wethouders van de Partij van de Arbeid langdurig overleg over de toekomst van wethouder Hilhorst. Binnen de partij was daarover grote twijfel ontstaan. “En ik was het eens met de mensen die twijfels hadden over mijn toekomstig functioneren. Zelfs als ik het debat van morgen over Woningbeheer zou overleven dan waren er nog mensen in en buiten de partij die zich afvroegen of ik voldoende grond onder de voeten zou hebben. Die inschatting was terecht.”

De affaire die de wethouder uiteindelijk de kop kostte begon ruim een jaar geleden toen deze krant onthullingen deed over misstanden binnen de gemeentelijke NV Woningbeheer. De kwestie kreeg anderhalve week geleden een vervolg toen bleek dat topambtenaar H. Jagersma van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO) commissaris was van een bedrijf dat op zijn beurt weer commissarissen leverde aan Woningbeheer.

Hilhorst dacht, ondanks de grote druk die binnen zijn partij op hem werd uitgeoefend tot op de valreep geloven dat hij wethouder zou kunnen blijven. “Wanneer ik dit zag aankomen? Pas gisteravond. Zo gaat dat. Je kiest op het allerlaatste moment.”

Wethouder Hilhorst deed zijn mededeling vanochtend om tien uur tijdens een speciale georganiseerde persconferentie. Voorafgaande aan deze bijeeenkomst werd het raadlid I. Gymörörei van de SP uit de perskamer verwijderd. Zij gold als de felste opponent van de PvdA-bestuurder. “Ik heb hier twee tot drie jaar aan gewerkt”, zei ze over het vertrek van Hilhorst. “Ik vind het wel jammer dat hij niet morgen zelf het debat in de raad over Woningbeheer voert. Want we missen nog veel antwoorden.”

Wethouder Hilhorst over de gemeenteraadsvergadering van morgen: “Ik zou er graag bij geweest zijn. Er is een hoop te vertellen en uit te leggen en ik vind eigenlijk dat ik daar nog onvoldoende gelegenheid voor heb gehad.”
Het is nog onduidelijk wie de wethouder gaat opvolgen.

PEZA
September 22nd, 2004, 12:29 PM
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor het Wijnhavenkwartier.