View Full Version : Tuincentrumlocatie Reitdiep
Eisso April 25th, 2011, 11:36 PM Toch maar even een nieuwe draad! We kunnen wel wat mooie nieuwe projecten gebruiken! Bovendien lijkt het allemaal positief
Hij was al even bekend, maar nu die andere studententoren op losse schroeven staat, lijkt er hier meer schot in te zitten! Zowel Inbo en Strukton maken er melding van. En dat doen ze niet zomaar...
Ik vind het een zeer spectaculair gebouw, een verrijking voor de skyline! De stevige voet geeft het een stoere uitstraling, en toch is de top rank genoeg om er niet een plomp geheel van te maken! Goeie locatie ook, kruising van wegen en zichtassen.
Ben wel benieuwd hoe ze dakfeesten ordelijk willen laten verlopen met dit soort hoogtes....:cheers: Hopen dat het doorgaat allemaal!
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/in%20ontwikkeling/Tuincentrum.jpg?t=1303768549
Groningen Jongerenhuisvesting Reitdiep (Tuincentum)
23 bouwlagen
circa 70 meter hoog
Oplevering: 2014
architect: Inbo (http://www.inbo.com/NL/Pages/default.aspx)
Ontwikkelaar: Strukton (http://www.strukton.com/nl-nl/Pages/Home.aspx)
BVO: 20000 (incl. 1400 commercieel, 1800 multifunctioneel),
344 wooneenheden
http://img268.imageshack.us/img268/6145/locatie.jpg
Op de kruising van de Noordelijke en Westelijke ringweg van Groningen is Strukton Projectontwikkeling in samenwerking met de gemeente Groningen bezig met de ontwikkeling van jongerenhuisvesting. In de stad Groningen is de manifestatie Bouwjong gaande waarmee de gemeente de ambitie uitspreekt om tot 2014 vijfenveertighonderd extra woningen voor jongeren te realiseren. Deze ‘Struktonlocatie’ is door de gemeente Groningen in de ‘Nota Jongerenhuisvesting’ aangewezen als concreet plan voor 300-400 units.
De locatie ligt tussen het water van het Reitdiep en nieuwbouwplan Reitdiephaven. Door middel van de nieuw aan te leggen fietsbrug staan de jongeren in no-time op het Zernikecomplex waar de meeste faculteiten van de RuG en de Hanzehogeschool zijn gesitueerd.
In samenwerking met INBO Architecten uit Drachten is Strukton Projectontwikkeling voornemens een plan te maken dat aansluit bij de omgeving, flexibel is en waar de studenten kwalitatief goed kunnen wonen. Het huidige ontwerp beschikt over veel buitenruimten (terrassen en een binnenhof) en voorzieningen cq. commerciële ruimten op de begane grond. Het gebouw is flexibel doordat op een gemakkelijke wijze 2 (of 3) units gekoppeld kunnen worden, om zodoende een 2 of 3-kamerappartement te realiseren.
bron: Strukton
http://img577.imageshack.us/img577/1123/reitdiepstudenten6.jpg
Jongerenhuisvesting Reitdiep, Groningen De jongste stad van Nederland is Groningen. 50.000 studenten geven vitaliteit en draagvlak. Voor 2014 wil de stad 4.500 nieuwe eenheden toevoegen: BouwJong! Nabij het Zernike Science Park van RUG en Hanzehogeschool, aan de stadsring en op de grens van stad en landschap biedt onze locatie aan de oever van het Reitdiep ruimte voor het nieuwe woonmilieu voor jongeren. Vanuit de groene hof aan de rivier groeit het gebouw op uit het landschap met opklimmende terrassen naar een wijds uitzichtpunt in de top. Deze toekomstige eyecatcher verrijkt het silhouet van de stad.
bron: Inbo
http://img42.imageshack.us/img42/3894/reitdiepstudenten1.jpg
http://img822.imageshack.us/img822/765/reitdiepstudenten2.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/5033/reitdiepstudenten3.jpg
http://img807.imageshack.us/img807/2443/reitdiepstudenten5.jpg
Groningen NL April 26th, 2011, 12:19 AM Echt een super mooi project dit! De getrapte vorm en dakterrassen maken dit gebouw uniek, persoonlijk vind ik deze even goed als de Gasunie en Kemkensberg :D
Alleen ik geloof dat men deze vroeger altijd van 75 meter uitging. Lijkt mij ook waarschijnlijker, aangezien bijvoorbeeld de Tasmantoren ook 23 verdiepingen heeft en 75 meter is..
Anyway, bedankt voor het maken van de thread ;)
Cpt.Iglo April 26th, 2011, 12:46 AM Goed speurwerk Eisso! En ik maar denken dat je als verse papa wat minder tijd had voor dit soort zaken. ;) Van harte gefeliciteerd nog!
Overigens lijkt mij dit gebouw op de impressies toch wel hoger dan 70m, ik denk toch wel gauw 75 - 80m. Het is te hopen dat de andere toren aan de andere kant van de ringweg ook nog doorgaat, want dan krijgen we er weer een geweldig mooie stadsentree bij. :)
Eisso April 26th, 2011, 10:54 AM ^^Thanx cpt. Iglo! :D
Tjah, de kleine lag te slapen, en ik dacht, kom, ik kijk es wat rond!
Ik heb voor het gemak even de vuistregel van 3 meter per verdieping aangehouden, maar t kan inderdaad goed hoger uitpakken. Ik denk dat dat soort feitjes binnenkort vast wel naar voren komen, dan pas ik het meteen aan!
Overigens: de gekleure nachtrender is geloof ik het óudere'ontwerp. De bruin-wite gevel is denk ik meer zo als het zal worden. Staat inderdaad prachtig in combinatie met die andere studententoren! Dan heb je bij de Gasunie een mooie kluster, en bij deze stads-entree ook!
Frenklin April 26th, 2011, 12:00 PM Ziet er mooi uit, bedankt voor de info! Heeft wel iets weg van een half gestript Gasuniegebouw :)
Trekdarm April 26th, 2011, 01:21 PM Ik blijf het toch raar vinden, volgens mij is dat helemaal niet de plek waar deze toren gebouwd moet gaan worden.
Volgens het bestemmingsplan van begin dit jaar, is daar alleen ruimte voor bedrijven.
http://bestemmingsplannen.groningen.nl/overzicht-bestemmingsplannen/q-t-m-u/resolveuid/681e3c8b5e8fc5644149ccd8964092eb
En ik weet dat de aankopers van het stuk grond, waar gebouwd zou worden, problemen hadden met het gaspunt/station wat daar zou liggen. En dat is juist aan de zuidkant van dat stukje ringweg. Ze hadden zich daar op verkeken. Je kan gelijk hebben Eisso, maar ik blijf dit raar vinden, zeker als je kijkt naar het bestemmingsplan
Cpt.Iglo April 26th, 2011, 01:30 PM ^^ Je bent volgens mij in de war met een andere studententoren, die inderdaad aan de zuidkant van de ring gebouwd moet gaan worden. Op die locatie speelt inderdaad dat probleem met het gas. ;)
Trekdarm April 26th, 2011, 02:46 PM volgens mij wordt er maar 1 gebouwd in dat gebied en dat is deze die eisso heeft gepost, maar de locatie is niet juist(in mijn ogen dan) zeker als je het bestemmingsplan er naast legt. Er wordt door de RUG ook vermeld dat er een(of één) toren dicht bij de campus gebouwd gaat worden.
Cpt.Iglo April 26th, 2011, 02:54 PM ^^ Er is sprake van twee studententorens, waarvan deze niet op de locatie gebouwd moet gaan worden waar ze die problemen ondervonden.
Even voor de duidelijkheid nog een kaartje:
http://img339.imageshack.us/img339/5300/clipboard01lhg.jpg
De toren waarover het in deze thread gaat, komt op de blauwe locatie.
Deze toren zou op de 'rode locatie' moeten komen:
http://i235.photobucket.com/albums/ee58/eisso/studie/Friessestraatweg3.jpg
Het gaat dus om twee torens.
Eisso April 26th, 2011, 02:55 PM Het heeft zelfs al in de kranten gestaan (oktober
! Het stukje (PDF)
(http://www.reitdiep.net/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=181)
Trekdarm April 26th, 2011, 04:25 PM Wat ik zei, ik twijfelde ook niet aan de inhoud van jouw post. En de plek waar deze toren moet komen, is aangemerkt als locatie voor bedrijven. Maar dit zou geen ongunstige ontwikkelingvoor mijn ma en zus zijn, toch weer een grote groep potentiële klanten erbij :)
En voor ons als hoogbouw liefhebbers, kan het weer een mooie nieuwe poort van Groningen worden met 2 hoge torens.
Eisso April 26th, 2011, 04:30 PM ^^ Misschien betreft het een voorlopig ontwerp bestemmingsplan? Is hij al wel vastgesteld?
Trekdarm April 26th, 2011, 05:21 PM Het is idd een voorontwerp, maar van Maart 2011, de inspraaktermijn is verstreken. Zie mijn link maar in mijn eerste post, die heb ik gewoon van de gemeente site afgeplukt.
NQN555 April 26th, 2011, 07:45 PM Geweldig! Ziet er goed uit!
Ik denk dat toren er geweldig uit ziet, als je vanaf de kant van de Bedumerweg komt!
Als de andere toren ook nog gebouwd wordt, dan hebben we helemaal een verstedelijking op deze kruising! Mooi om te zien dat dit soort projecten worden gebouwd voor het huisvesten van studenten! Zo krijgen we een skyline met vele betekenissen! Nice!
Martini-stad April 27th, 2011, 01:04 PM Ik zag vorige al een paar graafmachines, bezig met grondwerkzaamheden op die locatie. Zou dat in het kader zijn van dit project?
Hoogholtje April 27th, 2011, 02:04 PM ^^ nee, er wordt op deze lokatie, pal langs de ringweg een nieuwe fietsbrug gebouwd.
sjoep April 27th, 2011, 02:51 PM nvm
Cpt.Iglo April 27th, 2011, 02:54 PM ^^ Bedankt, mooi overzichtje! Als er op elke locatie hoogbouw komt, dan krijgen we een heerlijk stedelijke cluster langs de Westelijke Ring! :)
@Eisso: Wellicht handig om dit kaartje ergens in de startpost te vermelden?
sjoep April 27th, 2011, 03:08 PM ^^ Bedankt, mooi overzichtje! Als er op elke locatie hoogbouw komt, dan krijgen we een heerlijk stedelijke cluster langs de Westelijke Ring! :)
@Eisso: Wellicht handig om dit kaartje ergens in de startpost te vermelden?
Ik heb de post maar verplaatst naar de overzichtsthread (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=76768945&postcount=1105) omdat deze toch vooral over de Tuincentrumtoren gaat
detulp050 May 22nd, 2011, 12:25 AM Ik denk dat dit project de ontwikkeling van de Reitdiephaven qua woningen geen goed doet; de woningen aan de haven zijn nog steeds niet allemaal verkocht (!) en de te koop staande woningen staan lang te koop. Een dergelijke woontoren met zoveel studenteneenheden zal de verwachte leefbaarheid ten slechte komen (puur op basis van de aanname, niet op basis van specifieke ervaringen).
De commerciële ontwikkeling van het gebied (qua winkels e.d.) lijkt me hier wel van te profiteren; er staan nu bedrijfsunits te huur en dat lijkt me snel gevuld met dit project.
Het gebouw op zich zelf vind ik wel mooi, ik had het zelf aan de Vinkhuizenkant van de ring gezet, maar dan sneuvelt er wel een stuk park.
maral May 22nd, 2011, 09:10 AM Tja, dat Groningen geen provinciestad is met 3 kroegen een kapper en een melkboer hebben we ook (mede) aan de studenten te danken, die hebben voor meer leefbaarheid en aantrekkelijkheid gezorgd dan een paar van die torens ooit kunnen verknallen. Leefbaarheid en aantrekkelijkheid waar iedere stad-Groninger dan weer van profiteert. Misschien als je er naast woont en er last van hebt dat je niet zo redeneert, dat snap ik...woon zelf ook in een buurtje waar redelijk wat studenten wonen, heb er geen last van eerlijk gezegd. Al is de verhouding wel redelijk hier en staat er geen pand waar er honderden in zitten.
Agmint May 22nd, 2011, 12:26 PM Waar ik me eerder zorgen om zou maken is om de flat zelf. Het ziet er echt prachtig uit, maar studenten zijn beesten als het om respect voor hun eigen woning gaat... Nestbevuilers, zo u wilt.
Vraag me dan ook af hoe het geregeld is met onderhoud en leefbaarheid. Anders is dit gebouw geen roemrijk leven beschoren.
DocSoul May 22nd, 2011, 12:44 PM Nu niet alle studenten over één kam scheren he. Natuurlijk is een grote groep studenten luid, vies en destructief, maar het grootste deel is rustig en wil gewoon studeren. Alleen die vallen niet op.
Een actief huismeesterschap, duidelijke regels en daaraan verbonden consequenties moeten de overlast toch wel kunnen beperken. Het zijn nu juist die kleinschalige studentenhuizen zonder actief onderhoud en toezicht die de meeste overlast veroorzaken.
detulp050 May 22nd, 2011, 12:57 PM Nu niet alle studenten over één kam scheren he. Natuurlijk is een grote groep studenten luid, vies en destructief, maar het grootste deel is rustig en wil gewoon studeren. Alleen die vallen niet op.
Een actief huismeesterschap, duidelijke regels en daaraan verbonden consequenties moeten de overlast toch wel kunnen beperken. Het zijn nu juist die kleinschalige studentenhuizen zonder actief onderhoud en toezicht die de meeste overlast veroorzaken.
Ik heb in de schildersbuurt gewoond en daar heb je een beetje overlast van enkele individuen. Mijn vrouw heeft in Vinkhuizen gewoond, in zo'n flat, en ik kan je vertellen dat de massa-bewoning veel erger is dan het kleinschalige.
De flats verslonzen, je hebt veel rommel rond de flats en sommig gedrag versterkt elkaar. Kijk maar in Vinkhuizen, de studentenflat bij het Hoendiep, Selwerd :) Ik denk dat kleinschalig (zoals in de Schildersbuurt, maar dan net iets minder) of geïsoleerd, dus als een campus, veel beter werkt.
HighAsTheSky May 22nd, 2011, 01:16 PM Dat is het nadeel van in een stad wonen. Je hebt namelijk altijd last van anderen en het is aan jezelf als je dit als een "last" ervaart.
Als je rust wil dan kan je beter in Bedum ofzo gaan wonen. Natuurlijk veroorzaken studenten wat overlast maar het vormt wel deze stad. Zonder deze studenten was Groningen een normale provincie stad zonder allure, een beetje zoals apeldoorn of tilburg.
Deze studenten zorgen voor sfeer, gezelligheid en levendigheid.
DocSoul May 22nd, 2011, 01:16 PM De flats verslonzen, je hebt veel rommel rond de flats en sommig gedrag versterkt elkaar. Kijk maar in Vinkhuizen, de studentenflat bij het Hoendiep, Selwerd :)
Dat is waar natuurijk. Ik ken verschillende mensen die in de Hoendiep en Selwerdflats wonen, en het is daar vaak vies, slecht onderhouden en er is een gevoel van onveiligheid. Het wordt dan ook helemaal verkeerd aangepakt bij die flats. Studenten zijn nou eenmaal een volkje dat een iets intensievere aanpak vraagt. Toezicht, onderhoud, beveiliging; niet van dat halfzachte.
Veel studenten bij elkaar is inderdaad een potentiëel probleem, maar tegelijkertijd ook een potentiële oplossing. Op dit moment wonen veel studenten op kleine kluitjes verspreid door de stad, in slecht onderhouden woningen zonder enige vorm van toezicht. De woningen zijn vaak oud en gehorig, wat niet leuk is voor de buren. Ze houden feestjes in de tuin en zetten vuilniszakken soms wekenlang buiten. De fietsen staan overal op de stoep. De eigenaren van deze panden staan vaak niet te springen om de boel netjes te houden, vanwege geldgebrek of desinteresse.
Nu als je zo'n grote studentenflat neerzet, kun je twee dingen doen. Je kunt het zien als gewoon een grote versie van een studentenhuis, en het onderhoud en toezicht op dezelfde manier regelen als in de particuliere kamerbewoning, óf je kunt een voordeel halen uit die grootschaligheid: zaken als toezicht, veiligheid, onderhoud en service zijn dan kosteneffectiever toe te passen.
Sommige studenten zijn nu eenmaal gewoon nog grote kinderen die een beetje extra nodig hebben dan alleen wat vierkante meters om hun bed en bureau in te zetten.
Rickazio June 12th, 2011, 06:21 PM Die studentenhuisvesting aan de friesestraatweg ziet er veel belovend uit! 90m, wauw!
Rickazio June 12th, 2011, 06:25 PM Dat is het nadeel van in een stad wonen. Je hebt namelijk altijd last van anderen en het is aan jezelf als je dit als een "last" ervaart.
Als je rust wil dan kan je beter in Bedum ofzo gaan wonen. Natuurlijk veroorzaken studenten wat overlast maar het vormt wel deze stad. Zonder deze studenten was Groningen een normale provincie stad zonder allure, een beetje zoals apeldoorn of tilburg.
Deze studenten zorgen voor sfeer, gezelligheid en levendigheid.
Goed verwoord, maar inderdaad ''last'' is een relatief begrip. Vaak begrijp ik mensen die klagen niet, op wat incidenten na lijkt het mij wat overdreven om te zeuren dat er altijd overlast is. Daarnaast zijn er zat plekken in de stad waar het heel rustig is.
Enige waar ik een beetje last van heb zijn motoren en scooters, begrijp niet waarom die dingen zo'n enorme herrie maken...
Waar ik me eerder zorgen om zou maken is om de flat zelf. Het ziet er echt prachtig uit, maar studenten zijn beesten als het om respect voor hun eigen woning gaat... Nestbevuilers, zo u wilt.
Vraag me dan ook af hoe het geregeld is met onderhoud en leefbaarheid. Anders is dit gebouw geen roemrijk leven beschoren.
Niet alle studenten zijn beesten, niet bagatelliseren hè.
Denk als je bij studenten een oogje in het zeil houd ze zich dan wel meer gedragen. Desnoods worden er regels opgesteld, als men zich daar niet aan houd dan word je er gewoon uitgeplaatst
mennomulder June 12th, 2011, 08:27 PM HighAsTheSky:
Nog nooit in Tilburg geweest zeker, dus ook een studentenstad !
Rickazio June 12th, 2011, 10:39 PM HighAsTheSky:
En wat voor één... als je het over Brabant hebt staat Breda bekend als een veel leukere en gezelliger studentenstad
mennomulder June 13th, 2011, 09:46 AM En wat voor één... als je het over Brabant hebt staat Breda bekend als een veel leukere en gezelliger studentenstad
Dat klopt, want Tilburg heeft altijd ook nog het karakter van een industriestad. In Breda echter heb je weer de kwalletjes van de KMA !
D1N0 June 13th, 2011, 04:41 PM Ik denk dat dit project de ontwikkeling van de Reitdiephaven qua woningen geen goed doet; de woningen aan de haven zijn nog steeds niet allemaal verkocht (!) en de te koop staande woningen staan lang te koop. Een dergelijke woontoren met zoveel studenteneenheden zal de verwachte leefbaarheid ten slechte komen (puur op basis van de aanname, niet op basis van specifieke ervaringen).
De commerciële ontwikkeling van het gebied (qua winkels e.d.) lijkt me hier wel van te profiteren; er staan nu bedrijfsunits te huur en dat lijkt me snel gevuld met dit project.
Het gebouw op zich zelf vind ik wel mooi, ik had het zelf aan de Vinkhuizenkant van de ring gezet, maar dan sneuvelt er wel een stuk park.
Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Wat er in de flat gebeurt, zie je buiten niet. Je kan zowat van het terrein, direct het Reitdiep over naar Zernike, dan hoeven ze alleen maar naar de haven voor de Jumbo. Bovendien wordt de flat waarschijnlijk ingericht met allemaal zelfstandige studio's en tweekamerappartementen. Dan heb je meteen het probleem van de smerige gemeenschappelijke voorzieningen niet meer. Dat buurtje zal nog wel opbloeien als de Jumbo er zit en de school aan de professor Uilkensweg (http://www.reitdiepmakelaardij.nl/workspace/uploads/pictures/school.jpg)klaar is.
detulp050 June 16th, 2011, 07:37 PM Lefier heeft strop van vijf miljoen euro
Geplaatst: donderdag 16 juni 2011 12:25
GRONINGEN - De Groningse wooncorporatie Lefier is door een kapitale fout vijf miljoen euro kwijt geraakt.
Dat geld werd betaald voor een stuk grond bij het Reitdiep. Lefier wilde daar 800 appartementen voor jongeren bouwen. Maar nadat de grond was gekocht, bleek dat er op die plek helemaal niet gebouwd mag worden. De 800 appartementen zullen op andere plaatsen in de stad gebouwd gaan worden.
Is dat dit project. If so: :nuts:
sjoep June 16th, 2011, 07:45 PM Is dat dit project. If so: :nuts:
Nee, maar het is wel erg dichtbij. Dit project is aan de noordkant van de ring. De locatie waarover dat artikel gaat ligt ten zuiden direct aan de andere kant van de ring. Ter verduidelijking: Dit project is nummer 1. Het project in het artikel dat je quote is nummer 2
http://farm6.static.flickr.com/5229/5661220704_b0094fd1c8_z.jpg
detulp050 June 16th, 2011, 07:57 PM Nog steeds een bijzondere misstap van Lefier. Alhoewel het volgens mij geen kwaad zou kunnen om het bestemmingsplan te wijzigen, het lijkt me een prima lokatie voor jongerenhuisvesting. Is optie 3 trouwens de voormalige Karwei?
njoy June 17th, 2011, 01:32 PM ^^ De locatie van Karwei is nu in beeld voor de huisvesting van een soort genootschap van sprookjesaanbidders. Meer daarover op http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=158003/Vestiging_Vrije_Baptistengemeente_Groningen__VBG__gr11.2647882.pdf
D1N0 June 17th, 2011, 02:04 PM Aan de overkant van het water, staat al een flat met studenten/jongerenhuisvesting (http://maps.google.com/maps?q=flat+planetenlaan&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&hq=flat+planetenlaan&hnear=&ll=53.233514,6.532837&spn=0.003198,0.007923&t=h&z=18), volgens mij ook van Lefier, kunnen ze er daar niet een naast bouwen?
ArthurK June 17th, 2011, 05:06 PM Nog steeds een bijzondere misstap van Lefier. Alhoewel het volgens mij geen kwaad zou kunnen om het bestemmingsplan te wijzigen, het lijkt me een prima lokatie voor jongerenhuisvesting.Dat kan wel kwaad, want daarmee is die hogedrukgasleiding niet ineens weg. Het bestemmingsplan geeft gewoon weer hoe de feitelijke situatie daar is, en die maakt het om veiligheidsredenen ongeschikt voor de bebouwing die ze gepland hadden.
Overigens waarschuw ik er nog maar eens voor dat er een erg groot overschot dreigt aan jongeren/studentenhuisvesting in Groningen. Er is al een tijdje géén kwantitatief tekort aan kamers meer, er is nog uitsluitend een kwalitatief tekort. Er wordt veel te veel gebouwd, en er wordt ook vooral veel te massaal gebouwd. Met name de woningcorporaties zijn daar schuldig aan. Ze lopen constant achter de feiten aan in plaats van dat ze anticiperen op de toekomst. Het wordt inmiddels hoog tijd om de Selwerd-flats te slopen. Met name Selwerd-I schijnt veranderd te zijn in een halve ghetto, waarin vooral Aziatische studenten "gedumpt" worden. Lekker cashen. :ohno:
-Koen- June 18th, 2011, 11:17 AM ^^ Dat is voor het eerst dat ik lees dat er een overschot dreigt te ontstaan, kun je dat onderbouwen met cijfers/bronnen? Ben ik benieuwd naar.
Het valt me nu inderdaad ook al op dat als ik naar college ga op Zernike ik alleen nog maar Chinezen rond die Selwerd-flats zie scharrelen, dat is echt veranderd sinds ik 6 jaar geleden begon met studeren...
Hoogholtje June 18th, 2011, 11:24 AM http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=158574/Sleutelprojectenrapportage_januari_-_april_2011.gr11.2650987.pdf
Sleutelprojectenrapportage jan-apr 2011, vanaf pagina 39 de jongerenhuisvesting waaronder ook dit project. Vergevorderd stadium.
ArthurK June 18th, 2011, 12:44 PM ^^ Dat is voor het eerst dat ik lees dat er een overschot dreigt te ontstaan, kun je dat onderbouwen met cijfers/bronnen? Ben ik benieuwd naar.Ik ben zelf actief op dat gebied omdat m'n familie een aantal huizen in de Stad heeft, waaronder ook studentenhuizen. Daarvan staat een substantieel deel leeg omdat er op dit moment gewoon geen vraag is. Het Housing Office (die mij de kandidaat-huurders aanlevert) heeft een paar maanden geleden al laten weten dat ze voor september niet verwachten om huurders te kunnen aanbieden.
Ik hoop dat het in september weer allemaal gevuld is; dan is er altijd een piek omdat iedereen tegelijk begint maar verspreid eindigt of voortijdig stopt. Als het komend collegejaar niet beter is, dan denk ik dat we een ander segment moeten gaan aanboren.
Maar helaas blijven sommige organisaties roepen dat er kamernood is, maar dat is echt niet meer zo. Toen ik 9 jaar geleden in Groningen kwam was er wel een grote kamernood en stonden studenten op de camping in het Stadspark. Vervolgens is de 9%-norm losgelaten, waardoor het aanbod aan studentenhuizen de jaren daarna enorm is toegenomen. Terwijl de woningcorporaties tegelijkertijd flink blijven doorbouwen, zelfs met containerwoningen.
De Selwerd-flats verchinezen heel snel, waardoor ook het sociale leven daar uitsterft. Selwerd-I (blauw) is zelfs volledig in gebruik voor niet-westerse studenten, Selwerd-III (geel) en in mindere mate Selwerd-II (rood) zijn intussen ook voor een groot deel Chinees. Die wonen ook rustig met meerdere mensen op één kamer, waarbij je ook even moet bedenken dat de voorzieningen al steeds met een gang (= 11 kamers) worden gedeeld.
Cpt.Iglo June 18th, 2011, 12:50 PM ^^ Toen ik nog een bijbaantje als bezorger van de Ikea had, ben ik wel eens in die flats geweest. Echt verschrikkelijk hoe die erbij staan, en ook hoe die mensen daar leven. Je ziet zo wel dat wij Nederlands erg verwend zijn, terwijl deze Aziaten het geen probleem vinden om met z'n tweeën of drieën op een kamer te zitten, doen wij soms al moeilijk als we een keuken of badkamer moeten delen..
Turf June 18th, 2011, 05:16 PM De particulier sector heeft het woningtekort opgelost. Iets wat de corporaties niet kunnen begrijpen. Maar daardoor gaan zij nu wel zowel de particuliere als hun eigen markt om zeep helpen.
Corporaties kunnen namelijk niet geloven dat de markt dit kan oplossen. Misschien denken ze zelfs dat nette huiseigenaren niet bestaan (veruit de meeste zijn natuurlijk nette huiseigenaren). Het is een eeuw geleden al bewezen dat een planeconomie niet werkt. Tijd dat de corporaties dat ook gaan begrijpen.
D1N0 June 18th, 2011, 05:38 PM De particulier sector heeft het woningtekort opgelost. Iets wat de corporaties niet kunnen begrijpen. Maar daardoor gaan zij nu wel zowel de particuliere als hun eigen markt om zeep helpen.
Corporaties kunnen namelijk niet geloven dat de markt dit kan oplossen. Misschien denken ze zelfs dat nette huiseigenaren niet bestaan (veruit de meeste zijn natuurlijk nette huiseigenaren). Het is een eeuw geleden al bewezen dat een planeconomie niet werkt. Tijd dat de corporaties dat ook gaan begrijpen.
Zolang studenten nog 400 euro per maand betalen voor een kamertje van 12m2 vind ik het terecht dat er gebouwd wordt. Wanneer die woontorens klaar zijn, kunnen de containerwoningen weer worden opgeruimd. Het zal ook een hoop wijken ontlasten. Wel jammer voor de huisjesmelkers, maar daar heb ik geen medelijden mee. Huisjesmelkers zijn gebaat bij woningnood. Studenten niet. Daarom is het beter dat de woningbouwcorporaties voor voorziening zorgen waarbij een redelijke kwaliteitsstandaard gewaarborgd is. Die Selwerdflats zijn verouderd, en kunnen wanneer die andere flats klaar zijn, worden gerenoveerd of tegen de vlakte.
ArthurK June 18th, 2011, 11:03 PM ^^ Als je 400 euro voor 12 m2 betaalt is dat in strijd met de wet. Dat zijn echt excessen. Voor 200 a 250 euro kale huur heb je een enorme keuze aan studentenkamers in Groningen.
Overigens is de kamerverhuur vaak inclusief andere zaken, zoals gas/water/elektra/tv/internet/schoonmaken en voor internationale studenten ook de belastingen enzo. De verhuurder is niet vrij om de prijs zelf vast te stellen; daar zijn regels voor. 400 euro voor een klein kamertje kan dus niet. Kwestie van een formuliertje naar de Huurcommissie opsturen en de huur wordt met terugwerkende kracht verlaagd.
-Koen- June 19th, 2011, 10:30 AM 200 euro? hoe is kale huur relevant voor een student? een student moet altijd (en logisch) inclusief betalen, ik heb nog zelden studenten in groningen ontmoet (en dat zijn er ondertussen heel wat :P) die onder de 300 betalen voor hun kamer...200 is excessiever dan de genoemde 400.
ik zie alleen dat soort prijzen langskomen bij vrienden die antikraak wonen
refluS June 19th, 2011, 12:52 PM Ik zit nog steeds op een kamer omdat ik nog steeds niet genoeg punten heb voor een huisje in de stad. Enne ik betaal 345 euro voor 25m2 incl gas water licht en Flits-internet van RUG. Deel de rest van huis met 1 persoon.
Ik woon naast Selwerdflat I en het is niet helemaal waar wat hier wordt gezegd.
De flats worden verhuurd door Lefier, Selwerdflat I de blauwe wordt onderverhuurd of zoiets door HousingOffice. Het klopt dat de grootste groep bewoners internationale studenten zijn. Veel Spanjaarden, Duisters en Chinezen. Maar ook groepjes uit andere Zuid-Europese landens, Oost-Europa wat er steeds meer worden en Amerika. Verder wonen er nog steeds Nederlanders. Het is wel zo de buitenlandse studenten meer betalen voor een kamer dan de Nederlanders doen via Lefier. Verder is het absoluut verboden met meerder mensen op één kamer te wonen. En de meesten studenten hebben een behoorlijke zak geld bij zich, kijk maar eens naar de auto's die er staan geparkeerd.
detulp050 June 19th, 2011, 03:10 PM Daarvan staat een substantieel deel leeg omdat er op dit moment gewoon geen vraag is.
Ik begrijp hier niets van. Ik verhuur zelf kamers in stad en bij elke vrijgekomen kamer stromen de reacties met tientallen binnen in het eerste uur van adverteren. Kamernood wil ik het niet noemen, maar er is zeker geen overschot.
refluS June 19th, 2011, 05:53 PM ArthurK roept een beetje te hard geloof ik... Net zoals hij zegt dat Selwerd 1 uit alleen maar Chinezen zou bestaan. Die flat bestaat nog steeds grotendeels uit westerlingen alleen dan van buiten Nederland. Maar ook idd uit Chinezen en andere Aziaten.
Er zijn genoeg mensen die nog steeds een kamer zoeken en ik ken ze. Ja de enorm dure studio's en kamers tsja die vinden natuurlijk geen gretig aftrek meer. Er worden tegenwoordig enorm veel studio's aangeboden maar de prijzen zijn belachelijk hoog voor in Groningen.
Turf June 19th, 2011, 10:28 PM Even een snelle check op kamernet. Onder de 300 euro zijn er op dit moment 216 kamers beschikbaar. Hoezo woningnood?
Die corporaties zijn gewoon de weg kwijt. Net als mensen die denken dat huiseigenaren gemene mensen zijn waar je eigenlijk van af moet zien te raken. Triest gewoon als je zo denkt.
Markie June 20th, 2011, 07:37 AM De woningcorporaties (en gemeente) hebben echt wel in de smiezen dat de kwantitatieve kamernood inmiddels grotendeels voorbij is. De focus ligt op dit moment op kwalitatieve verbetering van de huisvesting, met daarbij ook rekening houdend met omgevingsaspecten.
Kwalitatief en kwantitatief kun je echter nooit echt los van elkaar zien. Bepaalde buurten zijn zo geliefd, dat er naast kwalitatieve woningnood ook kwantitatieve woningnood ontstaat.
Even een snelle check op kamernet. Onder de 300 euro zijn er op dit moment 216 kamers beschikbaar. Hoezo woningnood?
Jammer dat er via Kamernet geen mogelijkheid bestaat om de geografische spreiding te zien.
maral June 20th, 2011, 09:09 AM Einde schooljaar.
Beter beeld zou wellicht een check eind Augustus begin September geven.
Als je in juni een check van de bevolkingsgroei doet van de stad geloof je ook niet dat er over een heel jaar 1500 a 2000 mensen bij komen de laatste jaren.
En is jongerenhuisvesting hetzelfde als studentenhuisvesting? Bij deze gebouwen wordt beide benoemd volgens mij. In de praktijk zullen veel jongeren ook student zijn, maar toch...
detulp050 June 20th, 2011, 04:40 PM Even een snelle check op kamernet. Onder de 300 euro zijn er op dit moment 216 kamers beschikbaar. Hoezo woningnood?
Als ik alleen de -niet- tijdelijke kamers doe, waarbij je je in mag schrijven bij de gemeente, dan kom ik op slechts 51 kamers voor mannelijke studenten. En dat terwijl het einde van het collegejaar er is en nog geen nieuwe studenten binnenstromen. Dan is 51 niet erg veel.
En dan zitten er ook genoeg kamers onder de 10m2 bij. Nou, jeeh.
Hoogholtje June 20th, 2011, 05:13 PM Beleidsonderzoek volgens ArthurK : je vraagt ff wat rond in je familie die ook wat kamers verhuurt, er is even om welk (niet nader omschreven) argument dan ook geen belangstelling en hoppa, de conclusie ligt daar: er is geen kamernood, niet kwalitatief, niet kwantitatief en zowel gemeente als corporaties zijn op de verkeerde weg met hun voorgenomen beleid.
Dan heb ik toch even net iets meer vertrouwen in een college, raad en corporaties die dit beleid hebben ingezet.
ArthurK June 21st, 2011, 05:12 PM ^^ Hoogholtje, wat is dit nu weer voor een ad hominem aanval? Gelieve gewoon op basis van argumenten te discussiëren. Op de persoon spelen vind ik nogal een zwaktebod en behoorlijk onvolwassen gedrag.
Ik vertel gewoon uit eigen ervaring dat er kamers leeg staan omdat er geen vraag is. Als je goed mijn berichten leest zie je dat het bovendien ging om bewoning specifiek voor buitenlandse studenten.
Wat de Selwerd-flats betreft: ik kom daar toch geregeld en heb alle informatie van bewoners. Selwerd-I is volgens hen helemaal voor het Housing Office; daar zitten dus geen Nederlanders, tenzij er al wonen sinds de tijd dat het nog een normale studentenflat was, maar dat zal slechts een enkeling zijn.
Hoogholtje June 21st, 2011, 06:10 PM Joh, dat jij een aanval in m'n post leest, daar kan ik weinig aan doen. Niet alleen argumenten, ook controleerbare feiten. Jij komt met een conclusie op basis van slechts een aantal stellingen die niet verifieerbaar en controleerbaar zijn. Dat is mijn punt, niet meer en niet minder.
darulez June 27th, 2011, 06:04 PM HighAsTheSky:
Heeft Tilburg 50.000 studenten? Nee? Groningen dus wel. Ik vraag het maar even ;).
(Ter vergelijking: A'dam, een stad met 5x zoveel inwoners, heeft er nu 93.000)
Sorry,maar ff een Poea!-, Caramba!- Die zit!-moment. Kinderachtig, maar het voelt toch goed. :lol:
buskabouter October 30th, 2011, 09:00 PM Al 4 maand geen nieuws??
Eisso October 30th, 2011, 10:36 PM Bestemmingsplannen, financiers, politiek, kapvergunningen, etc. Allemaal factoren die zorgen voor een lange aanloop voor dit soort grootschalige projecten. Ik maak me nog niet zo'n zorgen.
Hoogholtje October 31st, 2011, 07:46 AM 10 november start de expo Bouwjong (http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=187808/monitor_Jongerenhuisvesting.pdf)....zal ongetwijfeld weer meer bekend worden.
buskabouter November 4th, 2011, 03:54 PM Zie dat Strukton er ook mee bezig is.
http://www.struktonprojectontwikkeling.com/Ontwikkeling/getContentpage?id=206&xml_showImages=true
Eisso November 11th, 2011, 11:20 AM ^^ goed gevonden!
de mannifestatie bouwjong is toch van start? Is daar niet meer informatie in te winnen over de toekomst???
Hoogholtje November 11th, 2011, 11:51 AM ^^ Juist, zie Overzicht Plannen. Er is vast wel een enthousiasteling die ff met een smartphone wat pix wil nemen.....Enne Eisso, you've got mail.
robert November 11th, 2011, 02:16 PM Vanochtend gemaakt bij RO/EZ.
De hoogte van het gebouw is 69 meter. Wanneer de bouw van start moet gaan heb ik niet gelezen.
http://img217.imageshack.us/img217/7053/111120111242.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/217/111120111242.jpg/)
http://img703.imageshack.us/img703/9797/111120111241.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/111120111241.jpg/)
Eisso November 11th, 2011, 03:56 PM Mooi spionagewerk Robert! :okay:
Leuk om al die maquettes te zien!
Dit is volgens mij de 3e variant van het ontwerp. Jammer dat de gevel er zo te zien donker en saai uit zal zien, in tegenstelling tot de gevarieerde beelden die we eerder langs zagen komen. Wel mooi dat de bijzondere vorm behouden blijft! Maar waarom dan in vredesnaam weer een kubus-vormig bouwsel op het dak? Waarom mag dat niet gewoon schuin zijn?
69 meter, zat ik er niet ver naast! Zal t binnenkort aanpassen in openingspost!
buskabouter November 28th, 2011, 08:55 PM http://www.inbo.com/NL/projecten/Pages/GroningenReitdiep.aspx
|
|