View Full Version : Breda: Stationsgebied
Koala March 1st, 2004, 07:51 PM Ik was wat aan het kijken op www.breda.nl en vond hier een animatie filmpje over het niewe Station en het gebied er omheen:
<bron: www.breda.nl>
Filmpje (Windowsplayer 9 en een snelle internetverbinding zijn hiervoor nodig): Animatie van Via Breda (http://www.icast.nl:17000/stream/breda/videofiles/ViaBreda.wmv)
Zo te zien wordt dat wel wat alleen duurt het nog even voor het klaar is: 2015 ofzo, Bouw van het nieuwe station begint volgend jaar
dennol March 2nd, 2004, 01:14 AM Leuk filmpje!
Vraagje: Hoeveel perrons en sporen krijgt het nieuwe station van Breda eigenlijk? Ik het filmpje wordt de indruk gewekt dat het station een stuk of 14 perrons krijgt, maar zo groot wordt het toch niet? En hoeveel (in- en uitstappende) reizigers per dag verwacht men met de komst van de HSL-shuttle?
ericnijmegen March 2nd, 2004, 02:21 PM in het filmpje tel ik drie perrons vanuit vogelvlucht en 6 vanuit hondenblik
Kruikenparadijs March 2nd, 2004, 03:42 PM ziet er veelbelovend uit, alleen jammer dat er weinig hoogteaccenten zijn op 1 toren na als ik het goed gezien heb.
Koala March 3rd, 2004, 06:17 PM Als het goed is worden het 3 peron eilanden met aan weerszijde een spoor. dus 3 perrons en 6 sporen + nog 2 peron eilanden voor de HOV, en de Stadsbussen.
hier een plaatje:
http://www.spoorzone.nl/html/nl/img/holrail.jpg
op www.spoorzone.nl staat meer informatie hierover.
Op het filmpje is weinig hoogbouw te zien ja, maar er is nog niks ontworpen dus dit kan veranderen.
in een pers bericht op breda.nl stond dit:
"Het resultaat van de voorselectie, waarin aan maximaal 7 architecten een visie wordt gevraagd, volgt in april. Na de zomervakantie wordt de definitieve keuze gemaakt voor één architect die de opdracht krijgt voor een Voorlopig Ontwerp."
dus nog niks staat vast.
om het hele persbericht te lezen klik
hier (http://www.breda.nl/index2.html?pag=102&stuktype=2&item=90855)
dennol March 4th, 2004, 02:28 AM Bedankt voor de info. :)
Lijkt wat betreft de opzet een beetje op het station van Eindhoven, maar dan beter met aan twee zijden
(rol)trappen naar de perrons en een bredere passage.
darulez March 4th, 2004, 11:28 AM Kan mooi worden bij elkaar!
Ik tel meer hoogteaccenten dan Kruikenparadijs, maar die mogen dan nog wel wat hoger van mij :)
Errik March 4th, 2004, 05:58 PM Ik dacht dat de HSL zelf niet in Breda zou stoppen? :?
ChrissyBreda March 4th, 2004, 08:06 PM @ Errik
Klopt de HSL trein stopt niet in Breda, maar wel de shuttle treinen die zo'n 200 km/h sjezen tussen breda- antwerpen en rotterdam.
Breda2008 March 4th, 2004, 08:42 PM Al eerder gepost maar het hoort hier een beetje bij:
De grove lijn van de achterkant van het station:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Spoorzone6-groot.jpg
Het uiteindelijk ontwerp moet idd nu gemaakt worden maar de volumes zullen zo'n beetje kloppen. De voorkant krijgt inderdaad een toren van een meter of 80. Overigens is ook elders ruimte voor hogere gebouwen, met name in de omgeving van de haven.
En een doorsnede:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Spoorzone8-groot.jpg
Koala March 4th, 2004, 11:23 PM 80 meter?
das aardig hoog.
maargoed dit duurt allemaal nog wel even denk.
Wanneer moet eigenlijk het nieuwe station klaar zijn?
Breda2008 March 5th, 2004, 11:03 AM De architectenselectie is begonnen hoor dus zo lang blijft het station niet weg. Heel 'Via Breda' is natuurlijk wel een enorme klus.
"...De architect die wordt gekozen, krijgt het op korte termijn bijzonder druk. In juli van dit jaar neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over de vraag wie de architect wordt. De winnaar van deze ‘prijsvraag’ moet dan in januari van 2005 al een voorlopig ontwerp klaar hebben.
B en W hebben haast omdat het nieuwe station volgens de planning in 2007 klaar moet zijn om de hsl-shuttles te ontvangen..."
Errik March 5th, 2004, 04:20 PM @Crissybreda:
Ik zag in dat filmpje heel stoer een TGV het station binnen rijden. Dat is dus in werkelijkheid niet aan de orde, zal wel gedaan zijn ivm de promotie van het gebied.
Mooie plannen overigens. :)
Breda2008 March 5th, 2004, 04:28 PM Nou, dat is wel degelijk aan de orde hoor Errik. Dit soort supersnelle treinen gaan rijden tussen Breda en Antwerpen (straks in 20 minuten) en Breda en Rotterdam (straks in 18 minuten !). Dat redt je echt niet met die gewone 'boemeltjes' van de NS.
Reistijd Breda-Parijs straks: 2 uur 33 minuten ! Yes !!
Stoer he !? ;)
ChrissyBreda March 5th, 2004, 07:01 PM @ Dick
TGV treinen/Thalys zullen niet ''aanmeren'' op het station van Breda, maar wel shuttle treinen die met 200 a 220 km/h rijden naar Antwerpen en Rotterdam.
Die reistijden zijn natuurlijk geweldig, hmmmm moet ik me toch wel op focussen als ik mogelijk een nieuwe baas moet gaan zoeken bijv in Rotterdam of Antwerpen ;)
Skyscrapercitizen March 6th, 2004, 08:31 AM Die shuttletreinen zijn ook gewoon hogesnelheidstreinen straks hoor.
En welke dienstregeling ze gaan rijden is afwachten. Als het rendabel is komt er misschien ooit ook wel een rechtstreekse verbinding met Parijs. De rails ligt er iig.
Breda2008 March 6th, 2004, 11:55 AM Originally posted by aedificium erectum
Die shuttletreinen zijn ook gewoon hogesnelheidstreinen straks hoor.
Precies ! Dat bedoel ik.
darulez March 6th, 2004, 06:38 PM Een toren van 80 meter bij het station? 80 Is prachtig! :colgate: Ik ben benieuwd naar het ontwerp. Het kan iig een mooie binnenkomer van Breda worden.
novavivo September 22nd, 2004, 09:08 PM Ik ben afgelopen woensdag in het Mercure hotel geweest, waar de architect Koen van Velsen die het station gaat ontwerpen, zichzelf voorstelde aan de stad.
Een kort verslag:
Eigenlijk niks nieuws m.b.t. de impressiefoto's die al eerder bekend waren. Wat voor mij wel nieuw was, is dat de architect zelf een grote parkeerplaats op het dak van het station in gedachten heeft, maar uit de manier waarop hij het zei, begreep ik dat de gemeente hier mogelijk anders over denkt.
Er staat nog helemaal niks vast, maar dat er minimaal 1 (kantoortoren , +-8 verdiepeingen?) komt, zie ik nog steeds terug in de impressies. (mag van mij altijd hoger, maar zal wel niet boven de grote kerk uit mogen steken..)
De architect presenteerde zichzelf verder aan de hand van andere opdrachten die hij ooit gerealiseerd heeft. Van zijn hand zijn o.a.: de filmacademie in Amsterdam en de Pathe-bioscoop Rotterdam.
Mijn indruk is dat deze architect speciaal gaat kijken hoe hij het station natuurlijk in de stad kan laten 'overlopen'...het zal dus geen op zichzelf staand gebouw worden, maar meer een 'vanzelfsprekende bebouwing' die het noorden en het zuiden van de stad als van nature bij elkaar laat horen. Sorry voor mijn vage omschrijving, maar dit is wat ik eruit begreep. Ik verwacht dus geen excentrieke architectonische kunstjes, maar meer een natuurlijk geheel, waar ik me overigens erg goed over voel. Maar goed, deze laatste alinea is alleen maar hoe ik het verhaal van de architect heb opgevat....wie weet wat hij allemaal voor ons in petto heeft. Met het parkeren op het dak van het station zou hij mij al erg blij maken! Heerlijk zo'n efficient ruimtegebruik en alle vervoermiddelen compact op elkaar gestopt..
De impressies die o.a. ook op de avond te zien waren zie je ook hier:
http://www.a2studio.nl/showcase/popup/58
gr,
nova vivo
Eisso September 22nd, 2004, 09:19 PM euhmmm...misschien een beetje verkeerde plek om de vraag te stellen..... Maar als ze binnenkort toch beginnen te bouwen kunnen we deze draad wel open houden natuurlijk!
]
Skyscrapercitizen September 22nd, 2004, 09:20 PM 8 lagen? Dat is wel erg weinig ambitieus. In de binnenstad zelf bouwen ze al 13 lagen, op deze plek zou als herkenningspunt 20 lagen toch makkelijk moeten kunnen!
Ik ben benieuwd naar de definitieve ontwerpen straks.
Q. September 22nd, 2004, 09:27 PM De realisatie is toch weer 2 jaar naar achteren geschoven? Dat las ik op OVL.
|
|