PDA

View Full Version : Hoofddorp nieuwe toren van 85m

Yoda66
September 24th, 2004, 03:48 PM
In het centrum van Hoofddorp, vlakbij de rotonde in de Nieuweweg, moet het hoogste gebouw van Haarlemmermeer verrijzen (op de verkeerstoren van Schiphol na). De woontoren, op deze illustratie gezien vanaf het Raadhuisplein, wordt met zijn 25 lagen ongeveer 85 meter hoog en daarmee nog hoger dan de twee kantoortorens bij het NS-station van Hoofddorp.
Illustratie: gemeente Haarlemmermeer

plaatje op:

www.haarlemsdagblad.nl/Index

flex
September 24th, 2004, 04:01 PM
wow echt een mooie toren:
http://www.haarlemsdagblad.nl/Show_Image/0,4379,2199232,00.jpg

leuk ontwerp en 85 m is ook een erg mooie hoogte:)

Winus
September 24th, 2004, 04:45 PM
Twister!?

CborG
September 24th, 2004, 04:47 PM
Een toren met een taille!?

Marin
September 24th, 2004, 04:49 PM
Dik in orde zeg ik..!

Skyscrapercitizen
September 24th, 2004, 05:05 PM
Ziet er goed uit! Erg goed zelfs! En op steeds meer plaatsen in NL ontstaan skylines. :)

Ace
September 24th, 2004, 05:30 PM
Ja, als ze nou ook nog 'ns op 'goede plaatsen' zouden ontstaan, zou 't helemaal mooi zijn.
Dat gedecentraliseerde gesukkel, begint me steeds meer te irriteren :mad:

Jan
September 24th, 2004, 05:47 PM
Ik ben het eens met Ace. Die plek kennende lijkt me dit de goede toren op de verkeerde plaats. Hoofddorp is een stuk minder stedelijk dan de lokatie op de kaart doet vermoeden. Volgens mij zit geen enkele inwoner van Hoofddorp hierop te wachten.

empersouf
September 24th, 2004, 05:57 PM
Ziet er naar uit dat Hoofdorp de "Beste voorstad Skyline" wil, ik wens ze veel succes, Maarssen is te moeilijk verslaan!

Q.
September 24th, 2004, 06:05 PM
Ziet er naar uit dat Hoofdorp de "Beste voorstad Skyline" wil, ik wens ze veel succes, Maarssen is te moeilijk verslaan!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

empersouf
September 24th, 2004, 06:08 PM
Ik maak geen grapjes hoor, ik ben bloadserieus, overigens, mooie toren!

Cymen
September 24th, 2004, 06:12 PM
Hoofdorp!? :bash:

Als dit geen teken is dat het weer goed met de economie gaat dan weet ik het ook niet meer....

edit:
Oh sups het is een woontoren, dan vind ik het wel ok!

Elmo
September 24th, 2004, 06:18 PM

:hilarious

Maarssen stelt geen drol voor. Op die fotoreportage die je eens had gemaakt, telde ik welgeteld 2 gebouwen met 12 verdiepingen. 1 gebouw zag er trouwens behoorlijk "afgefikt" uit. :tongue3:

Maar dit is een erg mooie toren!

Balleke
September 24th, 2004, 06:25 PM
hahaha mja zelfs veldhoven maarssen met gemak kunnen verslaan:). maar iig zeker mooie toren voor Hoofddorp zou niet eens misstaan in eindhoven.

Winus
September 24th, 2004, 06:40 PM
Er is maar een hoogbouwvoorstad in Nederland en dat is Rijswijk. :)

Eisso
September 24th, 2004, 06:42 PM
Achja.....Het was leuk geweest voor een grote stad, zo'n toren. Maarja, een toren in Hoofddorp extra betekend nog niet dat er automatisch een minder gebouwd word in een van de grote steden. Het is eerder een stimulans voor meerdere gemeenten om voor hoogbouw te gaan. Zeker als straks blijkt dat de woningen als warme broodjes.....verkopen !

Mooi ontwerp, alleen ietwat zakelijk voor een woongebouw.

darulez
September 24th, 2004, 06:50 PM
Geinig ding op een idiote plek!

Awais
September 24th, 2004, 07:10 PM
Echt een super mooie toren. Nee, niet mooi, maar een verleidelijke, een aantrekkelijke toren. Ik heb wel een leuk plaatsje op de Müllerpier in gedachte, helaas de project ontwikkelaar niet.

Dr. Dubai
September 24th, 2004, 08:09 PM
Ik maak geen grapjes hoor, ik ben bloadserieus, overigens, mooie toren!

Soufian, even serieus:nono:. steden als Zoetermeer en hoofdorp hebben gewoon een betere skyline dan Maarssen;)
hoewel Maarssen een veel betere skyline had kunnen hebben op dot moment, want er zijn zoveel plannen onterecht geschrapt:sly:

overigens een erg mooie toren, zou goed bij Station Maarssen passen waar ook een plan was voor een toren van deze hoogte. de funderingen liggen er al in Maarssen:)

sky-eye
September 24th, 2004, 11:08 PM
Een gaaf ontwerp, maar jammer dat het in Hoofdorp komt. Maar goed, beter in Hoofdorp dan dat het niet gebouwd wordt.

Overigens over de voorstadskyline, als ik wel ns met de trein door Maarssen kom, kan me dit niet echt imponeren. Steden als Rijswijk en Zoetermeer of Hoofddorp hebben i.d.d. meer hoogbouw. Overigens vind ik het nieuwe station van Maarssen wel leuk.

Henk
September 24th, 2004, 11:27 PM
Ziet er heel goed uit die toren. En ja over de plaats van de toren hoef ik niks meer te zeggen.

Glacius
September 25th, 2004, 01:50 AM
Wow, mooi ontwerp.

l'etranger
September 25th, 2004, 02:00 AM
Wie is de architect hiervan?

Thom Wijbenga
September 25th, 2004, 04:33 AM
hoi, stadskanaal!?!

Stratosphere 2020
September 25th, 2004, 06:05 AM
Ja, als ze nou ook nog 'ns op 'goede plaatsen' zouden ontstaan, zou 't helemaal mooi zijn.
Dat gedecentraliseerde gesukkel, begint me steeds meer te irriteren :mad:

Ik ook eerlijk gezegd, het is gewoon triets. Maar wel een vette toren.

Corretje
September 25th, 2004, 03:08 PM
Ik hoop dat de toren in de buurt van de andere twee komt te staan, zodat Hoofddorp een serieuze skyline krijgt. Met deze toren zou hoofddorp drie toppers hebben want Pharos en de zuidtoren zijn ook prachtige torens (in mijn optiek)

Skyscrapercitizen
September 25th, 2004, 06:09 PM
Ik snap het gezeur niet zo, in Shanghai, Tokyo, Hong Kong staan ook tot ver buiten de grote centra torens. Toch wel aardige steden dacht ik zo. Ik vind het alleen maar mooi als er overal in de randstad torens komen.

First city syndrome
September 27th, 2004, 02:13 AM
Ik hoop dat de toren in de buurt van de andere twee komt te staan, zodat Hoofddorp een serieuze skyline krijgt. Met deze toren zou hoofddorp drie toppers hebben want Pharos en de zuidtoren zijn ook prachtige torens (in mijn optiek)

Niet direct naast het station, maar ook zeker niet aan de noordrand. Voor Hoofddorpse skyline vanuit de verte wellicht toch een aanwist. Voor Hoofddorp sowieso een aanwinst vanwege de aparte vormgeving (met knik).

Stratosphere 2020
September 27th, 2004, 04:01 AM
Ik snap het gezeur niet zo, in Shanghai, Tokyo, Hong Kong staan ook tot ver buiten de grote centra torens. Toch wel aardige steden dacht ik zo. Ik vind het alleen maar mooi als er overal in de randstad torens komen.

Overal in NL bedoel je.

Bibelo
September 27th, 2004, 09:26 AM
mwa, de kronkels halverwege zijn wel aardig, maar een betere impressie zal wonderen doen om mij positiever te stemmen over deze toren. Wat Eisso zegt: ...'n beetje zakelijk! :sleepy:

Ace
September 27th, 2004, 12:33 PM
In Shanghai, Tokio & Hong Kong verrijzen torens buiten het centrum omdat het centrum daar al, dan wel, bijna dicht is. Hier verrijzen torens buiten het centrum, terwijl het centrum wel 10x voller kan. Een land als China of Japan heeft trouwens voldoende onbebouwd gebied om dat te compenseren. Hier bouwen we de polders en weetikveelwatnogmeer, alleen nog maar voller.

Skyscrapercitizen
September 27th, 2004, 03:14 PM
@ Ace

Ja, en om die polders minder vol te bouwen is elk torentje, waar dan ook, meegenomen.

HK heeft overigens ook nog genoeg bouwruimte over maar kiest ervoor zuinig met die ruimte om te gaan door torens te bouwen. Het overgrote deel van de mensen daar woont ook het liefst in torens.

Ace
September 27th, 2004, 05:34 PM
Dus ook in 'De Polder'??? waar ik Hoofddorp toch c'ker wel onder schaar?

Elmo
September 27th, 2004, 07:14 PM
Kiezen of delen ace... of deze toren in bestaand bebouwd gebied, of nog een uitbreidingswijkje aan de rand erbij. Lijkt mij toch een vrij makkelijke keus...

Skyscrapercitizen
September 27th, 2004, 08:01 PM
@ Ace

Hoofddorp ligt in de Polders ja, Rotterdam ook grootste deel. Hoofddorp is echter wel een flinke plaats onder de rook van Schiphol. Goeie plaats voor wat verdichting dus.

Ace
September 27th, 2004, 09:32 PM
Bestaand bebouwd gebied dus waar die past. Maar goed, 85m daaro is nog altijd minder erg dan 150.

Saentown
October 1st, 2004, 09:51 AM
Bestaand bebouwd gebied dus waar die past. Maar goed, 85m daaro is nog altijd minder erg dan 150.

Wat een onzin weer.
Haarlemmermeer is een gemeente van 100 inwoners.
Zit meteen tegen Amsterdam,Amstelveen/Haarlem aangeplakt dus je vergelijking in de polders, is ook erg krom.
En er staan al 2 torens.

1 van 80 meter
1 van 75 meter.

Elmo
October 1st, 2004, 10:13 AM
100 inwoners! :eek:

Maarre Ace... ik raad je eens aan om een goede tour door A'dam en omgeving te maken, want je komt vaak met opmerkingen die je niet zou plaatsen als je het gebied enigszins had gekend. :)

dirkholtkamp
October 1st, 2004, 10:22 AM
Leuk torentje. Had ook mooi geweest bij de Oude Binnenrotte in Rotterdam of in het ooit in de toekomst geplande Parkstad dat in het verlengde van ee Kop van Zuid moet komen. Ook voor het Brainpark was ie mooi geweest....anyway; hij is voor Hoofddorp.

Saentown
October 1st, 2004, 11:01 AM
[QUOTE=Elmo]100 inwoners! :eek:

Hehehehe,
Klein katertje.
Ik bedoel 100.000 inwoners! :)

Pindakaas
February 1st, 2005, 10:22 PM
Leeft die toren nog, of is weer zo'n natte droom van een kleine gemeente

Michiel
February 1st, 2005, 10:29 PM
Zie www.woneninhoofddorp.nl, volgens deze site is de toren gereed in 2007.

ldd
February 3rd, 2005, 10:12 PM
'k Zie niets op die site, althans geen toren...

Michiel
February 3rd, 2005, 10:26 PM
@ldd
Zie Woningen>Huur>Bekijk het nieuwbouw aanbod

http://img233.exs.cx/img233/1548/woontorenhoofddorp29ux.jpg

Winbuks
May 21st, 2005, 12:51 PM
Verder info:
Projectduur: 2003-2007
De architect: Rudy Uytenhaak
Als baken in het nieuwe centrumplan voor Hoofddorp wordt een ca. 85 meter hoge woontoren ontwikkeld, met Apotheek, Health Centre en een automatische parkeergarage in het plintgebouw.

http://www.uytenhaak.nl/projecten/woningbouw/img/hoofddorp_toren1.jpg

http://www.uytenhaak.nl/projecten/woningbouw/img/hoofddorp_toren2.jpg

Er is zelfs een filmpje:
http://www.uytenhaak.nl/projecten/woningbouw/hoofddorp_toren.html#

Mooi Mooi Mooi!
Maar zijn ze al begonnen??

im_from_zw038
May 21st, 2005, 12:58 PM
hmmm...het ontwerp wordt steeds lelijker door de kleur...beter zilver met glas!

FCG
May 21st, 2005, 07:08 PM
Ik dacht dus precies het omgekeerde :)

Vind het steeds mooier worden. Direct bouwen dus

Dr. Dubai
May 21st, 2005, 07:58 PM
ziet er goed uit hoor!:)

zoiets heeft Maarssen nou ook nodig en het kan gebeuren, want op het oude poskantoor is inmiddels tegen de vlakte gegaan en er komt een woontoren met 200 appartementen, dan moeten ze toch wel een beetje de hoogte in gaan lijkt mij.

onze wethouder is een schijterd omdat hij gelijk weer beloofde aan de bewoners van de naastgelegen ghetto dat het ontwerp meer in overeenstemming zal zijn met de huidige bebouwingshoogte (40 m), dan het ontwerp van een toren bovenop het nieuwe postkantoor wat is afgeblazen door protesten (die was 85m!).

ik hoop er dus het beste van, maar ik ben toch weer bang voor een blok!

Winus
May 22nd, 2005, 11:22 PM
Best aardig.

mabit
July 7th, 2005, 05:58 PM
Ontwikkelaar Amvest heeft laten weten deze toren te schrappen ivm windgevaar en problemen met parkeren (terwijl er 2 redelijk grote parkeergarage's op een steenworp afstand liggen).

CborG
July 7th, 2005, 06:13 PM
klote!

mabit
July 7th, 2005, 08:04 PM
Amvest schrapt woontoren
HOOFDDORP - Het had 'de landmark' van Hoofddorp moeten worden, maar de Amsterdamse ontwikkelaar Amvest ziet af van de bouw van een ruim tachtig meter hoge woontoren op de hoek van het Burgemeester van Stamplein en de Nieuweweg.

Er was al een definitief ontwerp gemaakt van het gebouw en op het nabijgelegen raadhuis stonden zo'n beetje alle seinen op groen. Maar de wind gooit roet in het eten, heeft Amvest Haarlemmermeer gemeld. Volgens wethouder A. van Dijk (VVD) is uit tests in de windtunnel gebleken dat niet alleen sprake is van een te grote windhinder, maar zelfs van 'windgevaar'.

Een andere constructie of 'aanvullende maatregelen' zijn denkbaar, maar daar ziet Amvest van af. De vele extra kosten die dit met zich meebrengt, leiden ertoe dat de 92 appartementen in de vrije huursector, uitgesmeerd over 25 bouwlagen, zo duur worden dat leegstand dreigt.

Behalve de wind is er ook een parkeerprobleem. De gemeente wilde niet 'een hele garage als strip hebben', zoals Van Dijk het formuleert. Een parkeerautomaat moest soelaas bieden. Vanuit hun appartementen konden de bewoners met een simpele druk op de knop hun auto's uit de stalling tevoorschijn laten komen. ,,Het was uiterst ingenieus bedacht, maar het bleef gevoelig voor fouten'', aldus Van Dijk.

Hij betreurt de afgelasting van de woontoren zeer. Hij verheugde zich al op het uitzicht vanuit zijn wethouderskamer. Het gebouw zou het hoogste van Hoofddorp worden. Het had zelfs boven de twee joekels die aan weerszijden van het station staan, uitgetorend. ,,De bouwwerkzaamheden waren op zichzelf al een spektakel geweest.''

Toch toont van Dijk ook begrip voor het besluit van Amvest en hij is dan ook nog niet uitgepraat met de Amsterdamse bouwer. Beide partijen komen na de zomer weer bijeen om over een alternatief van gedachten te wisselen. Van Dijk wil graag dat de stadsarchitect dan ook aanschuift.

Over het alternatief staat thans maar één ding vast en dat is dat het wat minder de hoogte in zal gaan. Als het aan Van Dijk ligt, schrompelt de toren niet te veel ineen. Hij vindt dat de bewuste plek, in het hart van Hoofddorp, waar ook de bioscoop moet komen, een gebouw verdient dat 'flink hoog' moet worden. ,,Ik wil er daar geen vlak gebeuren van maken.''

Wim Koevoet

Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-6457--2673571-1488--,00.html

Eisso
July 7th, 2005, 09:29 PM
Mooie slanke toren! Vind hem mooier zo met die steentjes! Stuk warmer en spannender!

Ace
July 7th, 2005, 09:43 PM
100 inwoners! :eek:

Maarre Ace... ik raad je eens aan om een goede tour door A'dam en omgeving te maken, want je komt vaak met opmerkingen die je niet zou plaatsen als je het gebied enigszins had gekend. :)

Voldoende om te kunnen concluderen dat men daar in die regio al teveel heeft gedecentraliseerd. Maar dat vind ik trouwens ook voor Rotjeknor met z'n Brainpark, Rivium en Alexandrium ook gelden hoor.

En dattie niet doorgaat bewijst dat ik gelijk heb. Omdat de omgeving niet stedelijk genoeg is, is er onvoldoende draagvlak voor andere midrise-torens, welken als windbreker voor deze hadden kunnen fungeren :)

EuroMaster
July 7th, 2005, 11:56 PM
wat een vage argumenten. 'Vanwege windhinder en het ontbreken van parkeerplaatsen , moeten we het plan schrappen....'

Maar er is toch geen reden tot paniek. Hoofddorp is toch van plan een soort hoogbouwwijk te ontwikkelen, waarvan die eerste twee het begin zijn? Dus wie weet dat er nog wel wat aan staat te komen! :)

Jammer. vanaf Schiphol waren anders twee echte skyline-tjes te zien. Bovendien als lichtfreak ben ik teleurgestald. Er zat een grote kans in dat er knipperlampjes op kwamen... :( (ja, eurim@stovic weer)

ldd
July 9th, 2005, 08:48 PM
Vorige week was ik in Hoofddorp-city en het viel me op dat het toch aardig gevuld wordt. Het winkelcentrum is uitgebreid en is nu behoorlijk groot, woningen worden rondom gebouwd, parkeergarages, parkjes... Een toren van 50-60 meter zou zeker niet misstaan, misschien dat 85 meter wat te hoog gegrepen is.

Het argument van windgevaar snap ik niet, waait het in Hoofddorp harder dan elders in Nederland??? Als het aan de vorm van de toren ligt, maak dan een ander ontwerp, hoewel de Knick van Zuid ook een soortgelijke vorm lijkt te hebben.

mabit
July 11th, 2005, 12:55 AM
Hoofddorp ligt natuurlijk wel in een polder, redelijk dicht langs de kust. Het is dus wel aannemelijk te maken dat het daar harder waait, bovendien is er weinig bebouwing van enige hoogte in de buurt