View Full Version : Meest historische steden Vlaanderen?
8will9 May 21st, 2011, 10:24 PM Hallo allemaal. Ik vroeg me af wat de meest historische steden van Vlaanderen zijn. Ik geloof dat dit afhangt van het aantal historische gebouwen die een stad telt? Of is dit niet zo?
Ik zou het interessant vinden om een top-25 van Vlaanderen te hebben en een top-5 per Vlaamse provincie. En als het mogelijk zou zijn, met het aantal historische gebouwen erbij gezet (als het hiervan af zou hangen). Kunnen jullie me hierbij helpen?
Alvast bedankt!
X38 May 21st, 2011, 11:42 PM Brugge staat alvast op één voor gans Vlaanderen.
Maar ik denk dat de prov. West-Vlaanderen vrij hoog zal staan in vergelijking met de andere provincies, o.a. jouw hometown Veurne is toch nog vrij historisch, en Ieper, maar dat is voor bijna 100% wedergebouwd na WOI. Damme schijnt er ook nog vrij authentiek uit te zien, maar k ben er zelf nog nooit geweest.
Oost-Vlaanderen: te weinig ervaring mee. Gent en Oudenaarde zullen de 1e en 2e plaats innemen denk ik.
Prov. Antwerpen: vrij triest.
1. Lier
2. Antwerpen
3. Mechelen
4. Turnhout
5. ?
Vlaams-Brabant en Limburg: geen oordeel. Hasselt scoort alvast weinig punten.
Puinkabouter May 22nd, 2011, 12:32 AM En wat bedoel je dan met historische gebouwen? Beschermde gebouwen dan?
Markies May 22nd, 2011, 08:54 AM Je kan ook de lijst nemen op basis van datum (Middeleeuwse) stadsrechten (bvb Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_in_Belgi%C3%AB) :
Antwerpen : Herentals, Hoogstraten, Lier, Turnhout, Antwerpen, Mechelen
Limburg : Sint-Truiden, Borgloon, Hasselt, Halen, Beringen, Maaseik, Bilzen, Bree, Herk-de-Stad, Dilsen-Stokkem, Hamont-Achel, (Tongeren?)
Oost-Vlaanderen : Geraardsbergen, Aalst, Gent, Oudenaarde, Dendermonde, Eeklo, Ronse, Deinze, Ninove, Lokeren
Vlaams-Brabant : Zoutleeuw, Vilvoorde, Landen, Aarschot, Leuven, Halle, Diest, Tienen
West-Vlaanderen : Kortrijk, Brugge, Poperinge, Harelbeke, Nieuwpoort, Ieper, Damme, Diksmuide, Veurne, Tielt, Roeselare, Oostende, Gistel
Vraag is hoe volledig deze tabel is?
quadi May 22nd, 2011, 10:34 AM ik denk dat X38 zijn ranking voor provincie antwerpen wel ongeveer klopt, zo zou het volgens mij zijn...
1: Lier
2: Antwerpen
3: Mechelen
4: Herentals
5: Turnhout
EvanG May 22nd, 2011, 01:38 PM Waarom zou Lier historischer zijn dan Antwerpen of Mechelen?
In absolute aantallen van historische gebouwen zal het zeker niet boven die 2 uitkomen en ik zou ook geen hand in het vuur willen steken als we naar de percentages kijken. Een groot deel van Lier is wederopbouwarchitectuur van na de 1ste wereldoorlog.
De Klauw May 22nd, 2011, 02:21 PM Je kan ook de lijst nemen op basis van datum (Middeleeuwse) stadsrechten (bvb Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_in_Belgi%C3%AB) :
Limburg : Sint-Truiden, Borgloon, Hasselt, Halen, Beringen, Maaseik, Bilzen, Bree, Herk-de-Stad, Dilsen-Stokkem, Hamont-Achel, (Tongeren?)
Oost-Vlaanderen : Geraardsbergen, Aalst, Gent, Oudenaarde, Dendermonde, Eeklo, Ronse, Deinze, Ninove, Lokeren
Vlaams-Brabant : Zoutleeuw, Vilvoorde, Landen, Aarschot, Leuven, Halle, Diest, Tienen
West-Vlaanderen : Kortrijk, Brugge, Poperinge, Harelbeke, Nieuwpoort, Ieper, Damme, Diksmuide, Veurne, Tielt, Roeselare, Oostende, Gistel
^^Er zijn nog voorbeelden van plaatsen die in de middeleeuwen stadsrechten hadden maar deze na de Franse Revolutie verloren zijn. Kaprijke is zo een voorbeeld. Verder wil die stadstitel weinig zeggen. Eeklo, Ronse en Deinze staan op de lijst maar zijn allesbehalve historisch, tenminste niet meer.
8will9 May 22nd, 2011, 02:52 PM En wat bedoel je dan met historische gebouwen? Beschermde gebouwen dan?
Wel ik heb ooit ergens gelezen dan men via het aantal beschermde historische gebouwen een lijst zou kunnen opstellen van meest historische steden, maar kan die site nergens terugvinden. Vandaar mijn vraag naar jullie toe. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat dit op een andere manier opgesteld wordt?
Misschien dat ergens op UNESCO zo'n lijst staat? Heb al eens gekeken maar kan het voorlopig niet vinden.
Heb wel gevonden op Wikipedia dat Mechelen het op een na hoogste aantal beschermde gebouwen heeft in Vlaanderen. Weet natuurlijk niet in hoeverre deze informatie klopt.
Puinkabouter May 22nd, 2011, 03:03 PM "Historisch" is ook wel een beetje een vrij invulbaar begrip. Het kan zijn dat je zoekt naar steden die nu nog steeds het meeste materiële erfgoed uit verleden tijden hebben staan. Maar neem je ook immaterieel erfgoed in beschouwing? En kijk je naar de relevantie (economisch, politiek, religieus, etc.) die steden hadden in bepaalde tijdperken? Want dat is doorheen de tijd ook enorm veranderd.
Buffalo Soldier May 22nd, 2011, 08:13 PM Steden rangschikken naar 'historiciteit' lijkt me toch ook wat vreemd.
Naar ouderdom, belang in de Middeleeuwen, aantal authentieke gebouwen van meer dan 200 jaar (of moeten gebouwen die nog ouder zijn meer 'punten' opleveren?),...
Aan de hand van al die punten kan je wel een schaal opstellen die dan wel behoorlijk correct moet zijn. Kzou die rangschikking graag zien dan, maar lijkt me nogal veel werk...
quadi May 22nd, 2011, 09:40 PM Ik denk dat er eerder bedoelt wordt welke steden het meest historisch aandoen vandaag de dag... Welke Steden het meest een historisch karakter uitstralen...
Puinkabouter May 22nd, 2011, 09:42 PM Oké, maar om daarvan een rankschikking te maken moet je dat kunnen kwantificeren. Maar hoe kwantificeer je een gevoel?
quadi May 22nd, 2011, 09:49 PM Dat is inderdaad de moeilijkheid! Bij mij doet een stad historisch aan als het grachten heeft, kleine straatjes, scheve huisjes en dergelijke meer. Maar daarmee kunnen we natuurlijk ook geen rangschikking maken. Misschien is het beter gewoon een poll te maken, zo kunnen we gevoel het beste peilen...
8will9 May 22nd, 2011, 11:42 PM Ik denk dat er eerder bedoelt wordt welke steden het meest historisch aandoen vandaag de dag... Welke Steden het meest een historisch karakter uitstralen...
Ik had het dus meer hierover, het aantal beschermde historische gebouwen. Want zoals ik al eerder zei had ik daar ooit eens iets over gelezen, en het had te maken met het aantal beschermde gebouwen geloof ik.
joshsam May 23rd, 2011, 08:27 AM Je kan ook de lijst nemen op basis van datum (Middeleeuwse) stadsrechten (bvb Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steden_in_Belgi%C3%AB) :
Voor Limburg zou ik het zo doen:
1: Tongeren
2: Sint-Truiden
3: Borgloon
4: Bilzen
5: Hasselt
Waarom?
1)Tongeren is de oudste stad van België en heeft toch heel wat oude gebouwen/ruïnes en monumenten. Niet te vergeten de Romeinse muur die op veel plaatsten zichtbaar is. Begijnhof en OLV baseliek met stadstoren UNESCO werelderfgoed.
2) Verschillende eeuwen lang (tijdens de middeleeuwen) de belangrijkste stad qua handel in Limburg. De stad met de meeste monumenten in Limburg en twee sites van UNESCO werelderfgoed, het begijnhof en het belfort. Niet overtuigd?: HIER (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1295197&page=4) vind je mijn draad over Sint-Truiden
3) In het centrum een grote verzameling van middeleeuwe panden die echt prachtig zijn en bovendien het oude bestuurscentrum van Limburg. Begijnhof is UNESCO werelderfgoed.
4)Bilzen heeft een middeleeuws centrum.
5) Hasselt voelt allesbehalve historisch aan (veel gesloopt voor nieuwbouw) maar heeft toch nog een aantal mooie historiche panden. Het begijnhof is wel UNESCO werelderfgoed.
Verder zou ik wat meer foto's willen zien over Maaseik. Ik denk dat daar nog well mooi historisch centrum is. Ik zou het zelfs in de plaats van Hasselt willen zetten.
Andere gemeenten in die lijst met stadsrechten:
Halen: Alleen maar nieuwbouw appartementen in het centrum
Beringen: Een verzameling van mijnbouw wijken rond een belachelijk klein centrum dat amper historische waarde heeft.
Bree: Klein maar wel vrij veel oudere panden.
Herk-de-stad: Een paar oude panden, vooral nieuwbouw en het centrum bestaat alleen uit schoolgebouwen.
Dislen-Stokkem: Woonkern Dilsen: Niets historisch, Woonkern Stokkem: een paar straten groot maar wel historisch.
Hamont-Achel: Achel: niets historisch buiten de kerk misschien, Hamont: Zeer klein hisctorisch centrum.
quadi May 23rd, 2011, 08:41 AM Ik had het dus meer hierover, het aantal beschermde historische gebouwen. Want zoals ik al eerder zei had ik daar ooit eens iets over gelezen, en het had te maken met het aantal beschermde gebouwen geloof ik.
bedoel je dan procentueel de meest historische gebouwen of absoluut? en over de hele stad of enkel het oude centrum?
Je kan ook zien welke steden bepaalde historische voorzieningen hadden zoals grote kerken (bv hoogstraten), een groot marktplein (bv Sint Niklaas), of hallen waar bepaalde dingen verhandeld werden (bv Herentals), een ander goed voorbeeld is de begijnhoven, ik vind dat elke historische stad op zijn minst een begijnhof moet hebben!:nuts:
joshsam May 23rd, 2011, 08:48 AM ^^Hmm maar volgens jou defenitie van de marktpleinen zouden Sint-Niklaas en Sint-Truiden het dan tegen andere veel meer historische steden kunnen opnemen :p
quadi May 23rd, 2011, 10:43 AM ^^Hmm maar volgens jou defenitie van de marktpleinen zouden Sint-Niklaas en Sint-Truiden het dan tegen andere veel meer historische steden kunnen opnemen :p
oke, dat is inderdaad vreemd...
joshsam May 23rd, 2011, 12:52 PM Een oud boek over de (oude)stedenrij langs de lijn Maastricht-Brussel. Ik heb hier en daar een stuk gelezen. Wel interessant, vooral omdat het over de historische waarden gaat van die steden... Jamer dat alleen het deel van Tongeren-Sint-Truiden-Zoutleeuw online staat.
http://www.elseviermaandschrift.nl/EGM/1910/07/19100701/EGM-19100701-0024/story.pdf
Edit: nog even over sint-truiden:
Beschermde Monumenten in Sint-Truiden
Beschermde Monumenten sinds 2005, 245 beschermde monumenten. (inclusief landschappen, stads- en dorpsgezichten.
Hier vind je een lijst van de locatie van alle monumenten:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:29ohEYbbsi8J:www.stro-o.be/files/CMS//lijstBeschermde%2520Monumenten.doc+beschermde+panden+in+sint-truiden&hl=nl&gl=be&pid=bl&srcid=ADGEESjg0fmO1Y7mey922fs6TfJekQV6x_AeYojvIyVCch88Tkf8XOTgOUJ86jqmqxPUNd-wjaoSeGbUwrXxDFT7dRHittyXT8U0iuVHmmbd8XeBI8sN6PwiaqKtkXYwsXzVpD3FOqFZ&sig=AHIEtbRJUkBRl4_HKkF6yTxRQmTXtwTdgQ&pli=1
Als elke stad nu zo een lijst zou hebben, dan was het makkelijk...
De Klauw May 23rd, 2011, 03:04 PM ^^Wikipedia kan een antwoord bieden: zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_onroerend_erfgoed_in_Sint-Truiden). Dit soort lijsten is voor alle gemeenten beschikbaar.
joshsam May 23rd, 2011, 03:42 PM ^^Handig, alleen jammer dat je ze zelf moet tellen :p
X38 May 23rd, 2011, 08:20 PM Waarom zou Lier historischer zijn dan Antwerpen of Mechelen?
Ik heb geoordeeld op gevoel. In Antwerpen heb ik sneller het gevoel het historische stadscentrum uit te zijn dan in Lier (al ben ik nog niet veel in Lier geweest eerlijk gezegd).
poller1 May 23rd, 2011, 10:22 PM 'Historisch' is idd moeilijk definieerbaar.
Ik merk dat we dan vaak gaan kijken naar de 'grootste verzameling "OUDE" gebouwen', en dan liefst 'Middeleeuwse' gebouwen...
... maar mijn bedenking daarbij is dat de Middeleeuwen slechts pakweg 100-200 jaar geduurd hebben...
Wat doen we met de Renaissance, Barok, 19e eeuw, moderne tijd, enz?
In dat opzicht kun je stellen dat pakweg Mechelen interessanter is dan pakweg Brugge... maar ruimer bekeken ben ik van mening dat vooral onze grote steden Brussel, Antwerpen, Gent en Luik echt historische steden zijn, die al 800-900 jaar evolueren, groeien, krimpen, en weer groeien, enz... net omwille van die voortdurende geschiedenis (historie...)
Onze kleinere steden hebben dat veel minder. En gelukkig hebben we van enkele van die kleinere steden nog ware pareltjes kunnen bewaren...
Uiteraard is Tongeren zowat onze enige 'Romeinse' stad, en is Brugge ms wel onze mooiste, best ' bewaarde' Middeleeuwse stad... maar ergens is hun geschiedenis (te lang) gestopt... (ik heb wel de indruk dat Brugge wel op de goede weg is met enkele moderne gebouwen die ms getuigen zullen zijn van deze tijd, en uiteraard ook met de haven van Zeebrugge, alleen kunnen we de historische waarde daarvan nog niet inschatten, dit wordt nu geschreven).
Verder kun je je ook afvragen of het 'immateriële' kan tellen he (sportgeschiedenis, gastronomie, enz).
Dit is en blijft een open discussie.
@ X38, ik moest toch ook even mijn wenkbrauwen fronsen met 'Lier' ;-) zoveel stelt het niet voor... (zeker niet in vergelijking met Mechelen & Antwerpen... maar da's ms ook subjectief...)
Zeno2 May 23rd, 2011, 10:23 PM Ik had het dus meer hierover, het aantal beschermde historische gebouwen. Want zoals ik al eerder zei had ik daar ooit eens iets over gelezen, en het had te maken met het aantal beschermde gebouwen geloof ik.
Het aantal beschermde panden als norm nemen is kortzichtig en is geen waardemeter voor het historisch belang van een stad.
Het beschermingsbeleid loopt al decennia mank (een zeer grote achterstand in het beschermen) en het beschermen op zich is hoegenaamd geen levensverzekering voor een gebouw want vaak wordt een pand beschermd maar blijft het jaren verder verkommeren wegens geen premie meer beschikbaar of geen initiatief van de eigenaar.
In ons land is er ook een tendens om waardevolle panden veel te laat te restaureren, ttz dat ze in zodanig vervallen toestand zijn gekomen dat je uiteindelijk een nieuwbouw hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan het Koningsplein in Brussel waar de Vlaamse regering is gehuisvest. Die gebouwen hebben jaren staan verkrotten en zijn uiteindelijk een complete nieuwbouw geworden. Enkel gevelfragmenten zijn blijven staan. Wat is dan nog de historische waarde?
Er moet in Vlaanderen sneller op de bal gespeeld worden en panden moeten in een veel vroeger stadium gerestaureerd worden. Hoe vroeger men ingrijpt hoe waardevoller en hoe goedkoper de ingreep.
Bovendien gaat bescherming verder dan louter gebouwen. Ook historisch waardevolle landschappen (vb slagveld Waterloo), waardevolle stadszichten e.d worden beschermd. Bescherming overstijgt het individuele pand. Ook natuurelementen maken daar deel van uit. Zoals oude bomen e.d.
Puinkabouter May 23rd, 2011, 10:35 PM ... maar mijn bedenking daarbij is dat de Middeleeuwen slechts pakweg 100-200 jaar geduurd hebben...
:nuts:
De Middeleeuwen beslaan wel degelijk ruwweg 1000 jaar hoor. In de historiografie gelden de jaren tussen de val van het West-Romeinse keizerrijk (einde 5e eeuw) en de val het van Oost-Romeinse keizerrijk (midden 15e eeuw) als de Middeleeuwen... En bij ons kan je er misschien nog een eeuwtje bijrekenen.
De Middeleeuwen zijn wel nog opgedeeld in de Vroege, Hoge en Late Middeleeuwen, en de bloei van onze steden valt vooral in de Hoge en Late Middeleeuwen te situeren, maar dan spreek je nog steeds over een periode van 5 à 600 jaar.
SuburbanWalker May 23rd, 2011, 11:15 PM Ik denk dat je bij Antwerpen nog niets eens kan spreken van een middeleeuwse stad of kern. De stad bestond natuurlijk wel al in de middeleeuwen, maar werd pas echt relevant bij het einde ervan.
taboe May 23rd, 2011, 11:16 PM Aantal beschermde gebouwen is absoluut geen goede parameter. Zoals al gezegd beschermt de ene stad rapper dan de andere en is er bovendien veel erfgoed niet eens beschermd. Ten tweede zijn sommige beschermde gebouwen niet historisch in de klassieke zin van het woord, omdat ze bv uit de periode van na WOII stammen.
Ik heb ooit een kaart van Wenen gezien waarop elk gebouw in het centrum was ingekleurd volgens bouwjaar. Dat gaf direct een goed beeld van de authenticiteit van bepaalde wijken.
Zo zijn er in Antwerpen 19e eeuwse buurten die vrij intact zijn bewaard gebleven, maar zelden tot het historische gedeelte van de stad worden gerekend (denk aan oud-Borgerhout).
Dus als iemand zin heeft om zo'n kaart te maken van elke Belgische stad? :)
poller1 May 23rd, 2011, 11:42 PM :nuts:
De Middeleeuwen beslaan wel degelijk ruwweg 1000 jaar hoor. In de historiografie gelden de jaren tussen de val van het West-Romeinse keizerrijk (einde 5e eeuw) en de val het van Oost-Romeinse keizerrijk (midden 15e eeuw) als de Middeleeuwen... En bij ons kan je er misschien nog een eeuwtje bijrekenen.
De Middeleeuwen zijn wel nog opgedeeld in de Vroege, Hoge en Late Middeleeuwen, en de bloei van onze steden valt vooral in de Hoge en Late Middeleeuwen te situeren, maar dan spreek je nog steeds over een periode van 5 à 600 jaar.
Idd, die 100-200 jaar die ik vermeldde klopt natuurlijk niet...
Maar ik blijf bij mijn standpunt, het is een afgesloten periode he:lol:
8will9 May 24th, 2011, 01:24 AM Hoe zouden we dan tot een top 25 kunnen komen en een top 5 per provincie? Misschien eerst per provincie een discussie-topic starten om de top 5 van die provincie te bepalen, en dan uiteindelijk tot een top 25 komen? Lijkt me wel heel interessante discussie :)
Buffalo Soldier May 24th, 2011, 03:50 PM Kijken naar de bevolkingsaantallen van de plaatsen over de tijd heen, waarbij hoe ouder - hoe meer doorwegen.
Vb bevolkingsaantal 10de eeuw + bevolking 11e eeuw*0,9+bevolking 12e eeuw*0,8+...
joshsam May 24th, 2011, 05:46 PM ^^En dat zegt wat?
Ik ken steden die heel veel inwoners hadden, en nu nog, maar waar bijna geen enkel historisch gebouw nog overeind staat.
Buffalo Soldier May 24th, 2011, 05:52 PM Ja, maar het zijn wel nog altijd steden met een groot historisch belang.
Benonie May 24th, 2011, 09:19 PM Ik denk bijvoorbeeld aan het Koningsplein in Brussel waar de Vlaamse regering is gehuisvest. Die gebouwen hebben jaren staan verkrotten en zijn uiteindelijk een complete nieuwbouw geworden. Enkel gevelfragmenten zijn blijven staan.
Correctie: Dat is het Martelaarsplein. ;)
Voor de rest is dit een wat moelijke discussie. En veel maakt het misschien ook weer niet uit of het gereconstrueerde Ieper al dan niet historischer is dan het in de 19de eeuwse opgepoetste Brugge of de grotendeels verwoeste havenstad Oostende.
En het historisch belang van onbeduidende stadjes als Bastogne en Waterloo is internationaal gezien veel groter dan dat van het aloude Lier of oudenaarde.
Ongeveer elke stad heeft in een of ander tijdsgewricht een min of meer belangrijke rol gespeeld op het nationale of internationale niveau.
Het lijkt me wel een interessant onderwerp voor een thesis geschiedenis om dat allemaal te gaan vergelijken en aan elke historische gebeurtenis een bepaald gewicht toe te kennen. Het belang van de eerste spoorlijn Mechelen-Brussel, het eerste stoomweefgetouw Gent, het beleg van Oostende, de sociale strijd in Aalst, de val van Antwerpen, de mijnbouw in Genk, de Romeinse stad Tongeren enz...
De Klauw May 24th, 2011, 09:52 PM Ongeveer elke stad heeft in een of ander tijdsgewricht een min of meer belangrijke rol gespeeld op het nationale of internationale niveau.
Behalve Eeklo dan. ;)
Benonie May 24th, 2011, 10:15 PM Vandaar ook 'ongeveer'.
Buurgemeente Maldegem heeft trouwens meer geschiedenis dan Eeklo, dat altijd een onbeduidend, open stadje is geweest. Niet meer dan een nederzetting halverwege de weg van Gent naar Brugge. Pas vanaf de industrialisatie in de 19de eeuw kreeg Eeklo enige kleinsteedse allure.
Zeno2 May 24th, 2011, 10:17 PM Correctie: Dat is het Martelaarsplein. ;)
Voor de rest is dit een wat moelijke discussie. En veel maakt het misschien ook weer niet uit of het gereconstrueerde Ieper al dan niet historischer is dan het in de 19de eeuwse opgepoetste Brugge of de grotendeels verwoeste havenstad Oostende.
En het historisch belang van onbeduidende stadjes als Bastogne en Waterloo is internationaal gezien veel groter dan dat van het aloude Lier of oudenaarde.
Ongeveer elke stad heeft in een of ander tijdsgewricht een min of meer belangrijke rol gespeeld op het nationale of internationale niveau.
Het lijkt me wel een interessant onderwerp voor een thesis geschiedenis om dat allemaal te gaan vergelijken en aan elke historische gebeurtenis een bepaald gewicht toe te kennen. Het belang van de eerste spoorlijn Mechelen-Brussel, het eerste stoomweefgetouw Gent, het beleg van Oostende, de sociale strijd in Aalst, de val van Antwerpen, de mijnbouw in Genk, de Romeinse stad Tongeren enz...
idd Martelarenplein! Hoe kan een mens dat vergeten want wandelen over de plaatselijke kasseien is een ware marteling :) Waarschijnlijk het enige dat niet nep is.
joshsam May 25th, 2011, 08:29 PM Op deze site, Feraris kaarten van België uit de 17th eeuw.
Heel België tot op de meter nauwkeurig in kaart gebracht en dat in die tijd...
Kijk gewoon even voor de nieuwgierigheid naar het gebied waar jij woont. De straten zijn gewoon de dag van vandaag nog nauwkeurig.
http://belgica.kbr.be/nl/coll/cp/cpFerrarisCarte_nl.html
Benonie May 25th, 2011, 08:49 PM Die bekende Ferariskaarten zijn een paar jaar geleden in boekvorm uitgegeven en te koop aan zo'n 150 euro. Ik had wel zin die aan te schaffen, maar heb geen enkele kast waar die kanjer in kan.
Maar naar verluid is nu een kleinere uitgave op de Markt.
Bedankt voor de link. Mijn straat bestond trouwens nog niet, maar ik zie er wel een rij bomen en wat drassige velden. De bomen zijn nu verdwenen, de velden zijn onze drassige tuinen. ;)
joshsam May 25th, 2011, 08:59 PM ^^Mij straat bestond ook nog niet. Maar de straat waarop de mijne aansluit blijbaar wel :)
Buffalo Soldier May 25th, 2011, 10:16 PM Mijn straat bestaat met moeite, maar ik denk dat ons huis er wel al opstaat, ofwel moet het dat van ons buren zijn. Het onze moet in elk geval niet lang erna gebouwd zijn.
edit: ik was wat overoptimistisch. Ons huis dateert van een eeuw later :D
Bestaat er iets vergelijkbaar uit de 19de eeuw? Het moet zeer interessant zijn om de evolutie te zijn. (Wetteren hier bijvoorbeeld zal van een landbouwdorpje naar een industriegemeente zijn uitgegroeid)
joshsam May 25th, 2011, 10:31 PM ^^Het grootste dorp uit de regio blijkbaar...
Buffalo Soldier May 25th, 2011, 11:21 PM Grappig trouwens om te zien hoe lintbebouwing ook dan al van toepassing was. Kijk bijvoorbeeld naar een dorp als Overmere: een schoolvoorbeeld van lintbebouwing :D
quadi May 25th, 2011, 11:29 PM amai, mijn dorp heeft een hele metamorfose ondergaan! In die tijd bestond het uit verschillende gehuchten met in het middelste gehucht een kerk en een kasteel Enkel de straten die door de gehuchten liepen zijn dus nog ongeveer identiek...
De Klauw May 26th, 2011, 12:18 AM Grappig trouwens om te zien hoe lintbebouwing ook dan al van toepassing was. Kijk bijvoorbeeld naar een dorp als Overmere: een schoolvoorbeeld van lintbebouwing :D
Precies, dat viel mij ook op. Men zegt wel vaak alsof het grootste deel van de lintbebouwing uit de periode net na de Tweede Wereldoorlog dateert. Maar die Ferariskaarten bewijzen dat dat niet zo is. Een groot deel is historisch. Al moet er natuurlijk wel bijgezegd worden dat een groot deel van de 'lintbebouwing' in de 18e eeuw uit boerderijen bestond en minder uit woonlinten.
8will9 May 27th, 2011, 02:29 AM Inderdaad heel interessant om te zien! Toch wel vreemd hoe sommige kleine gehuchten uitgegroeid zijn tot grote gemeentes en andere redelijk grote steden voor die tijd (zoals mijn stad Veurne) een beetje zijn blijven steken.
De Klauw May 28th, 2011, 01:34 PM ^^In België valt dat nog mee. In Nederland zijn de verhoudingen veel ingrijpender veranderd. Ik denk aan Middelburg dat eigenlijk nauwelijks het niveau van provinciestadje overstijgt terwijl dat vroeger echt wel een belangrijke stad was. Het omgekeerde komt nog veel meer voor: dorpen die (groei)steden werden: Zoetermeer, Apeldoorn, ... In België ken ik enkel Genk die hetzelfde meemaakte.
focus1965 May 29th, 2011, 09:50 PM Bestaat er iets vergelijkbaar uit de 19de eeuw? Het moet zeer interessant zijn om de evolutie te zijn. (Wetteren hier bijvoorbeeld zal van een landbouwdorpje naar een industriegemeente zijn uitgegroeid)
De Popp-kaarten zullen wellicht aan uw wensen voldoen.
http://www.kbr.be/collections/cart_plan/collections/collections_nl.html#cadastre
(klik dan op de provincie die je wenst en dan in het nieuw geopend venster cartes/plans = kaarten/mappen en dan op de provincie die je wenst). Ik denk niet dat alle kaarten ingescand zijn, maar er zijn er een flink aantal ter beschikking.
Mogelijks zijn ze elders ook ter beschikking.
focus1965
|
|