View Full Version : ANTWERPEN : Nieuw Zuid
MVL318 September 29th, 2004, 10:11 PM Weet Iemand hoe het Nieuw-Zuid (Antwerpen) er in de toekomst gaat uitzien? (als er al vrij concrete plannen voor zijn)
-hoogbouw?
-kantoren/woningen?
-Waar?
-Wanneer?
-Zijn er al concrete plannen voor een brug? Hoe zal ze er uitzien?
Alvast bedankt. :)
giergel September 29th, 2004, 10:27 PM Ik heb vandaag in de krant gelezen dat die ijzeren brug er volgend jaar zal verdwijnen, er een tunnel komt en een nieuw plein. Of dat aan het Zuid is weet ik niet, het is in Antwerpen. Ook heb ik gelezen dat er nog ondergrondse (metro)stations zullen komen en een nieuw park.
poller1 September 30th, 2004, 08:55 AM Wat Giergel zegt is juist, maar niet op het Zuid.
De IJzeren brug maakt deel uit van de tweede fase van de heraanleg van de leien. Die brug zal dus effectief verdwijnen, en een Spaanse architect (ben naam kwijt) staat in voor het totaalbeeld van het Noordelijk deel van de leien, met daarbij het plein voor de Opera, waar nu de brug is, de Rooseveltplaats (huidige busterminal), de Gemeentestraat (verbinding Rooseveltplaats-Astridplein-Carnotstraat met daarbij het Centraal Station)... en de leien richting Noord/Eilandje (dat ook heraangelegd wordt).
De ondergrondse metrostations waarvan sprake zijn er maar 2 of 3, en de ingebruikname ervan (eventueel) kadert in het ruimere Pagasusplan van De Lijn.
Het gaat om een tunnel die er reeds ligt onder genoemd gebied (Opera-Roosevelt-Carnotstraat-Turnhoutsebaan in Borgerhout, zo tot Deurne-Zuid), en waar oorspronkelijk 4 of 5 stations gepland waren. Men wil daar nu een snelle ondergrondse verbinding creëren met het Oosten van de regio (het verkeer dat de E34-E313 neemt). Na het succes van lijn 3 denk ik dat dit project best kans van slagen heeft.
zie www.urbanrail.net
Het park waarvan sprake is hetgeen ze op de oude Spoorwegsite tussen Dam en Antwerpen-Noord willen realiseren...
Wat Nieuw Zuid betreft, dat gaat over het gebied westzuidwestelijk van het nieuwe Justitiepaleis. Het enige concrete (volgens mij) is dat Bank van Breda daar aan de Kaai een oud spoorweggebouw gaat renoveren om er zijn hoofdzetel te vestigen.
De rest is vager, maar zal kantoren, woningen en groen omvatten, met hopelijk een 100m-gebouw (was toch sprake van).
NewAmsterdam October 4th, 2004, 10:41 PM Spijtig dat België tamelijk armzalig uitpakt als het gaat over informatie over projecten en architectuur. In andere landen krioelt het van de websites met informatie,foto's, renderings die aantonen hoe het er allemaal gaat uitzien, soms zelfs webcams die de werf volgen...... . In België moet je heel het net afschuimen om eens af en toe iets te vinden zelfs over grote prestigeprojecten die best gezien mogen worden : andere steden en landen pakken daar maar al te graag mee uit.......kijk maar naar het internationale forum. Goed was dit iniatief van dat boekje "De werf van de eeuw" in Antwerpen, maar een aantal websites die alle informatie bevatten en alles opvolgen zou wenselijk zijn. :) Het zou het imago van het land verbeteren.....want er zijn veel spectaculaire projecten alleen kunnen we ze aan niemand laten zien :(
poller1 October 5th, 2004, 09:52 AM Ikga er ook groen en plat van schijten...
MVL318 October 15th, 2004, 04:41 PM Een brug ten Zuiden van Antwerpen!!
Deze brug zal geen brug over de Schelde zijn maar het is toch al een goed begin. Of ze er ook daadwerkelijk komt daar heb ik mijn twijfels bij; ze spreken er over om in het beste geval in 2006 aan te beginnen.
Na jarenlange gesprekken is het eindelijk zover: Hoboken (Hoboken is een district ten zuiden van Antwerpen.) krijgt een nieuwe brug! Niet zomaar een alledaagse brugconstructie, maar een echte landmark voor Hoboken en Kiel.
Dubbele brug
Door het ontbreken van een verkeersverbinding tussen de Schroeilaan en de Emiel Vloorstraat, rijden de vrachtwagens op dit moment door het woongebied. Dit veroorzaakt uiteraard veel overlast. De nieuwe brug, een erg ambitieus project, moet het vrachtverkeer van de bedrijven langs de Schelde oevers van Hoboken zoveel mogelijk uit het woongebied weren. Ook de zachte weggebruiker krijgt een nieuwe infrastructuur, een fiets –en voetgangersbrug tussen het woongebied van het Kiel en het natuurgebied de Hobokense Polder en Petroleum Zuid.
Link tussen wonen en natuur
Met deze dubbele brug wil het stadsbestuur de relatie tussen het woongebied, de stad, de Schelde-oevers en het natuurgebied versterken. De 2bruggen zijn pilootprojecten voor een lange termijnontwikkeling die gepland is op dit gebied: “Investeringszone Petroleum Zuid”. Op deze site komt een bedrijventerrein in een groene en aantrekkelijke werkomgeving -. De brug voor gemotoriseerd verkeer tussen de Schroeilaan en de Emiel-Vloorstraat betekent dus ook een belangrijke ontsluiting voor de toekomstige bedrijven. De brug voor fietsers en voetgangers wordt een essentiële schakel in een recreatief netwerk.
Uitzicht
Naast de functionele verbindingen in de Zuidrand zullen de bruggen ook het beeld van de omgeving een andere “look” geven. De stad legt de lat erg hoog en wil van deze brug een baken maken in het woongebied van Hoboken en Kiel en in het verlengde van een belangrijke invalsweg. De bruggen zullen de “poorten” zijn tussen stad, voorstad en Scheldeboord.
De brug is al jarenlang een gespreksthema, maar vandaag kan de droom dankzij het Urban 2-programma eindelijk ingevuld worden. Dit Europees programma heeft namelijk een aanzienlijk budget gereserveerd voor de realisatie van de brug. Nu de stad eindelijk de nodige budgetten in handen heeft, komt er snel schot in de zaak. In augustus werden reeds 5 ontwerpers geselecteerd via een Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester.
Tegen December zal een vakjury één ontwerp kiezen, dat kan uitgewerkt worden. In het beste scenario ligt de eerste steen in 2006:sly:.
bron: De[n]Antwerpenaar (een tweewekelijks gratis krantje
uitgegeven door de stad Antwerpen.)
poller1 October 18th, 2004, 10:08 AM 2006 valt nog mee hoor, voor iets dat nog in projectfase is...
Als je bedenkt dat de afbraak van de ijzeren brug al voor 40 jaar geleden gepland was...
euroboyarne November 14th, 2004, 09:24 PM hey,
de wijk komt achter het nieuwe justitiepaleis. Het zal bestaan uit appartementen (veel met scheldezicht natuurlijk) met veel open, groene ruimte! er is ook een gebouw gepland van +-100m, maar het is nog niet helemaal zeker dat deze er zal komen. laten we hopen van wel! het sociale woongebouw aan de waalse/vlaamse kaai zal gesloopt worden en er komt een prachtig plein met een torengebouw erboven of zoiets (gelezen in de zone 03) die voor een mooie overgang naar de nieuwe wijk moet zorgen.
Kingsken November 14th, 2004, 09:28 PM welkom euroboyarne! ;)
MVL318 November 15th, 2004, 08:49 PM hey, ...
Dit wordt volgens mij een zeer mooie maar dure wijk, veel groen, Scheldezicht. Ik hoop mee voor die 100 meter toren, hoewel ik denk dat die weinig kans op slagen heeft.
MVL318 February 7th, 2005, 09:00 AM Een vrij recente foto van het nieuwe gerechtsgebouw dat midden dit jaar zal moeten af zijn.
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/Anvers_VAP_040517_B_01.jpg
bron: http://www.buildingsagency.be/realisatieberichten_nl.cfm?key=3
Ontwerper: TV RRP/VK/OAP
giergel February 7th, 2005, 12:15 PM Dat is tenminste iets anders dan wat ze bouwen in Gent:
http://www.buildingsagency.be/realisatieberichten_nl.cfm?key=62
Het nieuwe gerechtsgebouw in Antwerpen wordt toch het grootste van België, niet?
Josh February 7th, 2005, 01:01 PM Ik denk dat het Justitiepaleis van Brussel nog steeds groter is.
nikolaidis February 7th, 2005, 01:37 PM Ja, zeker. Toch straf dat men in de 19de eeuw in staat was tot grootsere projecten dan vandaag. Als crimineel zou ik me in het nieuwe Jusititiepaleis van Antwerpen toch meer op mijn gemak voelen dan in Brussel.
Schamu February 7th, 2005, 02:59 PM Sinds een aantal jaren werd er door de overheid besloten om een hele reeks justitiepaleizen bij te bouwen of te vernieuwen (Antwerpen, Gent, de nieuwe arbeidsrechtbank te Brussel aan het Poelaertplein,...).
Hierbij werd telkens dezelfde filosofie gehanteerd : justitie moet transparant en toegankelijk zijn voor de rechtzoekende.
Dit idee komt sterk tot uiting bij het nieuwe justitiepaleis te Antwerpen : gebruik van veel glas, relatief lage bouw (max. 30 m aan de top), lichte structuren.
Eén iets is zeker : justitie wil afgeraken van het logge imago dat haar - ten onrechte - wordt toegekend.
euroboyarne May 11th, 2005, 04:53 PM ik heb nog info gevonden over de wijk: Nieuw-zuid:
Nieuw Zuid is de eerste stadsuitbreiding van Antwerpen van de 21ste eeuw, gelegen op de terreinen van het vroegere goederenstation en vlak naast het nieuwe gerechtsgebouw. Het plan biedt plaats aan een 1000-tal woningen en appartementen. 150.000 m² kantoren en een multifunctioneel centrum als brug tussen oud en Nieuw Zuid
De wijk ligt tussen het nieuwjustitiepalies, de schelde, de kaaien (waalse en vlaamse) en de kennedy tunnel (zie afbeelding)
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/0109_i01.jpg
De plaats waar nu dat lelijk sociaal wooncomplex staat wordt binnekort gesloopt en er komt een mooi overgansgebouw (waar je onderdoor kan gaan, een beetje zoals de arche de la défence op kleine schaal, op de afbeelding is dat het gele ei-achtig gebouw)
Tussen het woondeel en de ring komen kantoorgebouwen die dienen als buffer tegen de overlast met wss een toren van 100 meter (dat is het zwarte blokje op het plan) :cheers:
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/0109_i03.gif
de blauwe strook zijn kantoren.
Aan de Kaaien wordt het Scheldeplein voorzien dat een rustpunt vormt op de Kaai-promenade. Binnen de woonenclave het Steveniersplein dat plaats biedt aan activiteiten op schaal van de buurt. Het scharnierpunt tussen oud en Nieuw Zuid is het MFC en bijhorend plein dat plaats biedt aan stedelijke activiteiten. De drie pleinen worden aan elkaar geregen door een autovrije shortcut
bron: http://www.jocrepain.be/
MVL318 May 11th, 2005, 08:42 PM Waw, de eerste keer dat ik echt een ontwerp hiervan zie.
Als je dan vanop de leien naar het nieuwe gerechtsgebouw ziet, dan zul je op de achtergrond o.a. die 100-meter toren zien (veronderstel ik), het zal een mooi zicht geven en het gerechtsgebouw zal niet meer buiten de stad staan. Het zal er één geheel mee vormen. :)
MVL318 May 11th, 2005, 08:45 PM O ja,
Nieuw uitstel voor verhuizing Antwerps justitiegebouw
De verhuizing van het Antwerpse gerecht naar het nieuwe gebouw aan de Bolivarplaats is pas in de eerste maanden van volgend jaar voorzien.
Dat bevestigde VLD-kamerlid Claude Marinower woensdag nadat hij over de zaak dinsdag een vraag had gesteld aan minister van Justitie Laurette Onkelinx, zoals verschillende kranten meldden.
Volgens Marinower is de verhuizing in de maanden januari-februari-maart 2006 voorzien, terwijl hij dacht dat er in september-oktober van dit jaar verhuisd zou worden. De eerste zittingen in het nieuwe gebouw zijn in april van volgend jaar gepland, zo leerde Marinower uit het antwoord van de minister. www.gva.be
Pat May 12th, 2005, 09:43 AM Ja, zeker. Toch straf dat men in de 19de eeuw in staat was tot grootsere projecten dan vandaag.
Tja, toen diende men nog geen rekening te houden met de bevolking. Zo kon men zonder grote problemen een hele volkswijk vernietiging om er een megalomaan wangedrocht neer te poten ter eer en glorie de la Belgique.
Als crimineel zou ik me in het nieuwe Jusititiepaleis van Antwerpen toch meer op mijn gemak voelen dan in Brussel.
Als advocaat/magistraat ook. Het Brussels justitiepaleis is een muf kot waar de helft van de lampen niet werkt en er bomen uit de gevel groeien. (Het gebouw zo groot dat wanneer de ene restauratie is afgewerkt er al dringend een andere nodig is)
Josh May 12th, 2005, 06:06 PM Mooie plannen! Hopelijk worden ze ook gerealiseerd.
euroboyarne May 12th, 2005, 06:44 PM Het zit nu in een goedkeurigsfase, en ik zie niet in waarom het niet zou goedgekeurd worden, daar zijn nu alleen verlaten straten, enkele containerplaatsen, vervallen dus. Het enige "obstakel" is wss de toren van 100 meter. :bash:
SkyView May 13th, 2005, 09:31 PM Het zit nu in een goedkeurigsfase, en ik zie niet in waarom het niet zou goedgekeurd worden, daar zijn nu alleen verlaten straten, enkele containerplaatsen, vervallen dus. Het enige "obstakel" is wss de toren van 100 meter. :bash:
OK dan, in dat geval laat er maar één van 200 meter omhoog gaan.
Maar ja, men moet nu al de Lange Wapper brug "slikken" met zijn bovenkathedraalse hoogte...
euroboyarne October 20th, 2005, 06:14 PM Hier staat op pagina 1 al veel info over de wijk Nieuw-zuid (dezelfde plannetjes als in de zone 03 trouwens) die ik een paar maanden geleden gepost had... :)
klik hier volg: projecten ==> stedenbouw ==> belgië ==> stedenbouw => nieuw-zuid!
http://www.jocrepain.com
Thermo October 27th, 2005, 03:47 PM Spijtig dat België tamelijk armzalig uitpakt als het gaat over informatie over projecten en architectuur. In andere landen krioelt het van de websites met informatie,foto's, renderings die aantonen hoe het er allemaal gaat uitzien, soms zelfs webcams die de werf volgen...... . In België moet je heel het net afschuimen om eens af en toe iets te vinden zelfs over grote prestigeprojecten die best gezien mogen worden : andere steden en landen pakken daar maar al te graag mee uit.......kijk maar naar het internationale forum. Goed was dit iniatief van dat boekje "De werf van de eeuw" in Antwerpen, maar een aantal websites die alle informatie bevatten en alles opvolgen zou wenselijk zijn. :) Het zou het imago van het land verbeteren.....want er zijn veel spectaculaire projecten alleen kunnen we ze aan niemand laten zien :(
Is het imago dan zo slecht??
enfin, beetje beter zoeken volgende keer.
www.buildingsagency.be/persdossiers_nl.cfm
www.overmorgen.be
www.jaspers.be (zie 'projects')
NewAmsterdam October 27th, 2005, 04:30 PM enfin, beetje beter zoeken volgende keer.
beetje beter lezen de volgende keer, die post was van vorig jaar. Er stond wel degelijk : In België moet je heel het net afschuimen om eens af en toe iets te vinden.Al is er inderdaad ondertussen wel verbetering merkbaar maar de opvolging van projecten blijft toch wat achterwege. Overmorgen.be is een politiek manifest. Dat een architectenbureau een website heeft met de projectenportofolio dat vind ik niet meer dan normaal in moderne tijden. En de website van de Regie der Gebouwen is nu niet bepaald om van achterover te vallen : welgeteld één realisatie in Antwerpen. :sleepy:
poller1 October 28th, 2005, 08:51 AM beetje beter lezen de volgende keer, die post was van vorig jaar. Er stond wel degelijk : In België moet je heel het net afschuimen om eens af en toe iets te vinden.Al is er inderdaad ondertussen wel verbetering merkbaar maar de opvolging van projecten blijft toch wat achterwege. Overmorgen.be is een politiek manifest. Dat een architectenbureau een website heeft met de projectenportofolio dat vind ik niet meer dan normaal in moderne tijden. En de website van de Regie der Gebouwen is nu niet bepaald om van achterover te vallen : welgeteld één realisatie in Antwerpen. :sleepy:
De Regie der Gebouwen is nu eenmaal slechts met één project bezig in Antwerpen... kunnen ze er moeilijk 2 gaan bijverzinnen he ;-)
NewAmsterdam October 28th, 2005, 11:59 AM ja maar daarom zou het beter zijn dat steden en gewesten de taak op zich nemen om een totaaloverzicht te geven van wat er allemaal aan de gang is zoals V200 al zei. Antwerpen doet het eigenlijk niet slecht op dat gebied (Antwerken-website over het masterplan, Werf van de Eeuw-boekjes...). Al mag men de volgende keer in dat boekje toch nog iets meer renderings steken :eat:
Thermo November 3rd, 2005, 12:44 PM Ziet er niet slecht uit, die plannen voor het Nieuw-Zuid.
http://www.jocrepain.be/admin/images/projects/20050712164706.jpg
http://www.jocrepain.be/admin/images/projects/20050712164759.jpg
Nu maar hopen dat die scheldebrug er komt, ze zou perfect aansluiten bij het Nieuw-Zuid.
http://www.overmorgen.be/aktiebrug/scheldbrug1.jpghttp://www.overmorgen.be/aktiebrug/scheldbrug2.jpg
http://www.overmorgen.be/aktiebrug/scheldbrug3.jpg
CaféTasse November 3rd, 2005, 02:02 PM wordt na 10 jaar vreselijk lelijk, gelijkt sterk op Nederlands steden...
MVL318 November 6th, 2005, 04:06 PM http://i2.photobucket.com/albums/y16/MVL318/Tzuid0302.jpg
Hier nog eens het nieuwe gerechtsgebouw. De buitenkant is zoals te zien bijna af, nu nog de binnenkant en de heraanleg van het plein. Onder de gele trap zal in de toekomst de tram onderdoor gaan.
Is er eigenlijk al iets echt beslist over 't nieuwe zuid? Wat er zeker komt (zoals op de prentjes?) of wanneer er een beslissing wordt genomen over die scheldebrug.
Ik hoop echt dat er zo'n brug komt..
SkyView November 6th, 2005, 09:53 PM wordt na 10 jaar vreselijk lelijk, gelijkt sterk op Nederlands steden...
100% akkoord. Dat blokkendozengedoe vind ik behoorlijk déjà vu. In Genk zijn ze ook al zoiets van plan.
Waarom niet iets moderner, aansluitend bij de architectuur van het gerechtsgebouw.
En waarom, ehm...niet iets hoger.
Die brug daarentegen staat me wel aan, maar waren die plannen onlangs niet gedumpt ?
ketje November 10th, 2005, 05:47 PM Over de brug is er nog heel veel onduidelijkheid, er is heel veel tegenstand want men betwist of een tunnel wel degelijk zo duur is dan men aanvankelijk dacht . De brug zal er sowieso niet zo uitzien zoals op de foto, het is ee nvoorlopige voorstelling om de mensen een gedacht te geven hoe hij eruit zou kunnen zien. Als de brug er komt dan zal er waarschijnlijk een internationale architectuurwedstrijd voor uitgeschreven worden wat niet echt een grote luxe is bij zo een gigantisch project
poller1 November 10th, 2005, 10:42 PM 100% akkoord. Dat blokkendozengedoe vind ik behoorlijk déjà vu. In Genk zijn ze ook al zoiets van plan.
Waarom niet iets moderner, aansluitend bij de architectuur van het gerechtsgebouw.
En waarom, ehm...niet iets hoger.
Die brug daarentegen staat me wel aan, maar waren die plannen onlangs niet gedumpt ?
Er is toch het EI aan de ingang van de wijk, moderne architectuur langs de scheldekaai is voorzien, het nieuwe justitiepaleis, hopelijk de 100-metertoren én een ietwat dynamischer blokkendozeneffect dank zij enkele iets hogere pagadder(appartement)torentjes verspreid over de wijk... die ook nog eens vrij goed aansluit op het aanpalende oude zuid.
= misschien niet een project zoals je erin Londen of Moskou vindt, maar naar Belgische schaal is het toch behoorlijk.
vinman November 11th, 2005, 03:20 PM Moet eerlijk zeggen dat ik dat gebouw niet echt mooi vind. T is al een heel kolosaal gebouw, en de vorm maakt het gebouw nog pompeuzer, maar ook afstandelijker. Maar, dat is mijn mening. :)
MVL318 December 15th, 2005, 07:56 AM Gerechtsgebouw wordt voorgesteld
Vandaag wordt het nieuwe gerechtsgebouw voorgesteld aan de pers
=> naar het nieuws zien vanavond!!
Dit staat trouwens op vrtnieuws.net:
"40 miljoen duurder dan eerst gepland"
do 15/12/05 - Het nieuwe Antwerpse gerechtsgebouw zal de overheid zo'n 40 miljoen euro meer kosten dan oorspronkelijk gepland.
"Aanvankelijk was voorzien om het gerechtsgebouw 27 jaar te huren en dan volle eigenaar te worden aan een prijs van meer dan 16 miljoen euro per jaar"
Onder Europese druk is er nu een nieuwe huurformule uitgewerkt. Maar die is een stuk duurder dan de vorige.
"Nu zal de huurprijs meer dan 13 miljoen euro per jaar bedragen, maar men zal huren gedurende 36 jaar daarna heeft men de mogelijkheid om het justitiepaleis terug in te kopen".
Als er geen overeenkomst is voor het einde van het jaar; dan moet de regering de volledige kost, zo'n 250 miljoen euro, inschrijven op de begroting van 2005 => begrotingstekort.
Ivo December 15th, 2005, 03:12 PM Foto's en info nieuw Gerechtsgebouw Antwerpen:
http://www.buildingsagency.be/realisatieberichten_nl.cfm?key=3
poller1 December 15th, 2005, 03:38 PM Stilaan begint het er echt wel netjes uit te zien.
Moren-o December 15th, 2005, 03:39 PM Spijtig dat België tamelijk armzalig uitpakt als het gaat over informatie over projecten en architectuur. In andere landen krioelt het van de websites met informatie,foto's, renderings die aantonen hoe het er allemaal gaat uitzien, soms zelfs webcams die de werf volgen...... . In België moet je heel het net afschuimen om eens af en toe iets te vinden zelfs over grote prestigeprojecten die best gezien mogen worden : andere steden en landen pakken daar maar al te graag mee uit.......kijk maar naar het internationale forum. Goed was dit iniatief van dat boekje "De werf van de eeuw" in Antwerpen, maar een aantal websites die alle informatie bevatten en alles opvolgen zou wenselijk zijn. :) Het zou het imago van het land verbeteren.....want er zijn veel spectaculaire projecten alleen kunnen we ze aan niemand laten zien :(
Daar kan ik je spijtig genoeg alleen maar gelijk in geven, bestaat er trouwens een site of een rangschikking van de langste en grootste torens/gebouwen van België.
We zouden in de Rate Our Talls-lijst veel meer Belgische torens moeten posten. Mooie torens vanaf 60m. en lange vanaf pakweg 80m.
Wil wil er meehelpen zoeken?
Mss eerst een Belgische thread openen?
Thermo December 15th, 2005, 03:53 PM Foto's en info nieuw Gerechtsgebouw Antwerpen:
http://www.buildingsagency.be/realisatieberichten_nl.cfm?key=3
Het is een juweeltje! Een stad als Antwerpen echt wel waardig
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/58_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/50_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/46_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/44_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/43_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/41_051208_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/34_051118_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/31_051118_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/30_051118_K_B.jpg
http://www.buildingsagency.be//realisatiefotos/17_050729_W_B.jpg
MVL318 December 15th, 2005, 04:24 PM Wat vinden jullie trouwens van de gele trap en de andere gele elementen in het gebouw?
poller1 December 15th, 2005, 04:33 PM Wat vinden jullie trouwens van de gele trap en de andere gele elementen in het gebouw?
Had liever donkerrood gezien.
Moren-o December 15th, 2005, 04:39 PM Ik vind het eindresultaat geweldig geslaagd.
Alhoewel dit alweer een serieuze -met die extra 40 miljoen toch wel overbodige- hap uit de begroting is, en dus ook uit het spaarboekje van de belastingbetaler.
Over het algemeen is het prachtig geworden, proficiat Antwerpen.
Ivan December 20th, 2005, 11:08 AM Blijkbaar blijven die metaalconstructies in en om het gebouw die speciale geelkleur behouden!?? Vind dit niet zo geslaagd, omdat het gebouw grijzige tinten heeft, het leidt de aandacht af!
Over Nieuw-zuid: het structuurplan wordt aangepast, minder kantoren etc. De eerste bouwwerken beginnen daardoor pas in 2007.
Een nieuwe bouwfase in Antwerpen kondigt zich aan in 2007!
-Bouw residentieel project Prestibel (Linkeroever)
-bouw van de Oosterweelverbinding
-Start Fase 2 van de Leien.
-2de stationstoegang Kievitplein
-Heraanleg Oude Dokken Eilandje (rond MAS)
-Start opbouw Red Star Line Memorial
-Start bouwen 5 glazen torens Kattendijkdok-Westkaai
euroboyarne April 13th, 2006, 12:50 PM Hier is denk ik het BPA van de nieuwe wijk ... Op het plan lijkt het of nieuw-zuid er al ligt. :) was het maar zo :bowtie:
http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/plannieuwzuid2.jpg
Ivan April 27th, 2006, 04:29 PM Het herziene plan zou dit jaar nog afgewerkt en goedgekeurd moeten worden, zodat de werken toch nog einde 2007 kunnen worden aangevat. :banana:
PRESTIBEL en NIEUW-ZUID kunnen dan gelijktijdig in opbouw zijn!! Wat wel leuke foto's zal opleveren van die werken.
Als rond 2012 dan nog de werken aan de SCHELDEBRUG beginnen, dan zijn rond 2015 de 2 wijken en de brug afgewerkt.
Eigenlijk zou men daar toch eens een simulatie rond mogen maken, het vogelperspectief van de twee wijken en de brug in hun voltooiing :naughty:
Ivan May 9th, 2006, 12:33 PM Hier nog over de Bank J.van Breda, de eerste realisatie binnen het bovengposte plan
Bezoek aan de werf van de Bank van Breda
De Bank van Breda voert momenteel een groot bouwproject uit op Antwerpen-Zuid in het voormalige goederenstation, dat zeer lang heeft leeg gestaan. Op deze manier wordt dit monument letterlijk en figuurlijk nieuw leven ingeblazen en dit bouwwerk vormt tevens de eerste concrete verwezenlijking binnen de ontwikkeling van Antwerpen Nieuw Zuid.
De stad onderhandelt momenteel met de federale overheid over de aankoop van de totale gronden van Nieuw Zuid. Daarmee willen we dan de weg en het proces van het Militair Hospitaal inslaan: de stad koopt de grond om door te verkopen aan het beste project.
Het project van de Bank van Breda is een bewonderenswaardig project omdat zij bewust hebben gekozen voor het werken met bestaand patrimonium. Dit is een zeer duurzame gedachte, maar ook architecturaal een sterke keuze.
Stedenbouwkundig en architecturaal zal dit project voor de stad dan ook een grote meerwaarde geven.
De Snor July 30th, 2006, 03:05 PM http://www.eurostation.be/images/structuurplan.jpg
http://www.eurostation.be/images/anz01.jpg
http://www.eurostation.be/images/anz02.jpg
http://www.eurostation.be/images/anz03.jpg
http://www.eurostation.be/images/anz04.jpg
http://www.eurostation.be/images/anz05.jpg
ƒƒ July 30th, 2006, 03:21 PM Snorreke, ge zijt ne schat. Die hoge toren hangt daar wel raar, 'k zou er nie graag onder lopen.
Ivan July 31st, 2006, 03:53 PM Dit jaar moet het aangepaste ontwerp goedgekeurd worden. Verhooopt wordt dat de werken dan in 2007 kunnen van start gaan. Aan de overkant wordt dan ook gestart met Prestibel na het bouwverlof 2007
superGB August 1st, 2006, 01:40 PM bijzonder stevig nieuw stadsdeel.
ik ben benieuwd naar de invulling
Ivan August 9th, 2006, 04:05 PM Het project zal ten vroegste in 2008 worden opgestart
Ivan August 29th, 2006, 11:05 PM Hier nog een nieuwe rendering van het scheldeplein aan Nieuw Zuid (merk de Kaaientram op!)
http://img147.imageshack.us/img147/4172/scheldepleinyu5.jpg (http://imageshack.us)
Ivan August 29th, 2006, 11:08 PM Al is er inderdaad ondertussen wel verbetering merkbaar maar de opvolging van projecten blijft toch wat achterwege. Overmorgen.be is een politiek manifest. Dat een architectenbureau een website heeft met de projectenportofolio dat vind ik niet meer dan normaal in moderne tijden. En de website van de Regie der Gebouwen is nu niet bepaald om van achterover te vallen : welgeteld één realisatie in Antwerpen. :sleepy:
Inderdaad, de informatie die hier wordt vrijgegeven, is echt miniem. Wat je leest is pure promotalk, en het gaat dan over reclametekstjes i.p.v. echt uitleg over een project. de stadsvernieuwingswebsite loopt maanden achter. de info daar is reeds gedateerd. ook staan er tal van projecten niet in vermeld.
Ik had ergens gepost over de website in Nederland, weet niet meer welke thread. Ik kan dit alleen maar aanprijzen.
Ivan October 24th, 2006, 09:30 PM Het definitieve plan voor Nieuw Zuid is aangepast maar moet nog goedgekeurd worden. Voor de effectieve start is het nog wachten op de onderhandelingen met Sopima, die momenteel nog wat geld uit de brand wil slepen ivm de grondoverdracht.
einde dit jaar opent alvast de Bank van Breda haar nieuw hoofdkwartier er
B! October 25th, 2006, 03:59 PM Bank van Breda -> zie www.conixarchitecten.be, projecten, kantoren...
B! October 31st, 2006, 12:28 PM VRAAG?! Als je afrit Zuid neemt, kom je daar aan het justitiepaleis uit! Je staat dan meestal ff stil aan de lichten. En ik was es aan't rondkijken... Ziehier mijn vraag:
Rechtsss van de afrit; dus ook rechts van het justitiegebouw is een immense vlakte waaraan ze ook aan't werken zijn? Wat is hier percies de bedoeling van?! Dat is toch niet het "nieuwe Zuid" project hé? Dat bevindt zich toch aan de andere zijde dacht ik...
Ff verward?!
Joba October 31st, 2006, 01:40 PM De Konijnenwei? Daar gaat niets gebouwd worden hoor. Op termijn komt er een park.
Ivan October 31st, 2006, 04:40 PM nee, idd, rechts zijn ze niet aan het werken, maar dat is nog de werfplek van het justitiepaleis en andere rommel, dat wordt nu opgekuist. Eens de afrit verdwijnt komt er een nieuw stadspark naar een ontwerp van Wirtz. Wanneer is nog onzeker
Thermo November 1st, 2006, 03:56 PM Gaan die containers dan ook verdwijnen aan de Schelde? Ik mag hopen dat ze de vernieuwing van de scheldekaaien ook doortrekken tot aan dit Nieuw Zuid, want nu ziet het er niet uit: vervallen gebouwen links van de (kasseien!) weg, rechts stapels containers...
Ivan November 1st, 2006, 05:24 PM Yep, de Mexiconatie zou moeten verdwijnen tegen december 2007. Tot dan loopt hun concessie.
Nu wordt er gezocht naar een geschikte locatie.
btw, waar de MexicoNatie nu ligt, komt ooit de op- en afrit van de Scheldebrug te liggen.
De scheldekaaien worden vernieuwd van Petroleum-Zuid tot aan de Royerssluis! +- 6 km dus.
poller1 November 2nd, 2006, 10:37 AM Nog een vraagske :
WANNEER GAAT ER EINDELIJKE VERLICHTING KOMEN VOOR HET NIEUWE JUSTITIEPALEIS EN OP DE BOLIVARPLAATS???
Verlicht JP moet prachtig zijn, het is daar nog steeds pikdonker !!!
Ivan November 2nd, 2006, 11:48 AM Der is al ne auto over de kop gegaan daar, kverschiet er ni van!
Tis daar echt een donker gat! Daar staat dan een honderden miljoenen euro's duur gebouw dat niet verlicht wordt!!? :ohno:
Antwerps? :?
Hier foto's van de zeldzame keren dat het licht aan was, enjoy...
http://img205.imageshack.us/img205/199/51bynight4ks3.jpg (http://imageshack.us)
http://img143.imageshack.us/img143/8438/51bynight10kh5.jpg (http://imageshack.us)
Ivan November 2nd, 2006, 11:49 AM Er zou eens iemand een foto moeten nemen van de WERKELIJKE situatie aan de Bolivarplaats s'avonds!!
poller1 November 2nd, 2006, 01:09 PM Er zou eens iemand een foto moeten nemen van de WERKELIJKE situatie aan de Bolivarplaats s'avonds!!
Gaat niet, te donker.
Joba November 3rd, 2006, 03:22 AM Welke voorbereidingen moeten nog gebeuren vooraleer men kan beginnen te bouwen? Een BPA is er al, de aankoop van de gronden is nog aan de gang, en dan...? Een MER?
Ivan November 3rd, 2006, 12:01 PM Volledige aankoop van de gronden. Vespa onderhandelde met Sopima maar konden geen akkoord treffen. Ook is het plan terug naar de tekentafel gestuurd.
euroboyarne November 7th, 2006, 11:12 AM ^^ Ja, er zal een deel van de kantoorzone moeten worden omgezet in woonzoen. Zolang ze de toren maar niet verlagen is het voor mij goed.
Ivan November 13th, 2006, 03:00 PM Voorlopig blijft het windstil in het dossier Nieuw-Zuid.
Overbuur "Prestibel"/" 'tGalgenweel" loopt ondertussen als een trein om midden 2007 in volle vaart van start te gaan.
antwerpenaar November 29th, 2006, 04:42 PM Tegenover het nieuwe justitiepaleis wordt op dit ogenblik een bijna volledig huizenblok gesloopt voor het immo-project "Nieuw Zuid" (niet te verwarren met het toekomstige nieuwe stadsdeel Nieuw-Zuid) Het gaat om een complex met supermarkt (Super-GB),kantoren,appartementen en een kerk(!).
Neil Johnson November 29th, 2006, 05:42 PM Waar is dat dan precies? De voormalige Zilliongebouwen enzo?
Ik ben gisteren nog aan het justitiepaleis geweest en het is me niet opgevallen.
antwerpenaar November 29th, 2006, 05:50 PM Waar is dat dan precies? De voormalige Zilliongebouwen enzo?
Ik ben gisteren nog aan het justitiepaleis geweest en het is me niet opgevallen.
Aan de overkant van Zillion.
Thermo November 29th, 2006, 06:34 PM Aan de overkant van Zillion.
Is het op deze foto's misschien te zien?
http://www.ludovico.be/antwerpen/gerecht/Antwerpen-2006-70-7301.JPG
http://www.ludovico.be/antwerpen/gerecht/Antwerpen-2006-70-7309.JPG
http://www.ludovico.be/antwerpen/gerecht/Antwerpen-2006-70-7313.JPG
http://www.ludovico.be/antwerpen/gerecht/ANTW_D20-0203.JPG
Tegenover dat blauwe gebouw dus?
(foto's afkomstig van http://www.ludovico.be/antwerpen/antwerpen.html )
antwerpenaar November 29th, 2006, 07:40 PM Yep-enkel het huis (caf?) op de hoek en de 2 naastliggende huizen blijven overeind.De rest gaat tgen de vlakte.Ook in de zijstaat wordt bijna alles afgebroken.
Ivan November 30th, 2006, 01:10 AM Ik begrijp eigenlijk niet waarom, maar ja?
Joba November 30th, 2006, 03:51 AM Het is interessant om te zien hoe er gedurende het laatste decennium altijd minstens 1 middelgroot nieuwbouwproject aan de gang is in het Zuid. Er mag dan wel nooit een grandioos masterplan opgesteld zijn, maar met die geleidelijke dynamiek heeft er desondanks een mooie verdichting plaatsgevonden.
Ivan November 30th, 2006, 03:37 PM yep, zo zijn er momenteel nog de volgende projecten aan de gang:
Residentie Zuidpool-Arsenaal
Residentie Vorsterman
Residentie Burbure I
Residentie Museumlofts
Residentie Verloo
Goede Hoopstraat 8/10
Goede Hoopstraat 12/14
Goede Hoopstraat 16
Residentie Zuiderley
poller1 December 1st, 2006, 02:12 PM Gaat niet, te donker.
Ondertussen antwoord gekregen vanwege bevoegde diensten :
"Betreffende uw -terechte- bezorgdheden:
-het straatmeubilair is aanbesteed, doch de Vlaamse Overheid wacht op een definitieve goedkeuring van de inschrijving door de stad Antwerpen. Deze wordt eerstdaags verwacht, waarna de bestelling kan worden geplaatst.
Vermoedelijke uitvoering dus in het voorjaar van 2007.
In dit dossier zit ook de openbare verlichting van de as Lange Gasthuisstraat - Van Eycklei.
-Voor de verlichting op de Bolivarplaats, is zopas de goedkeuring gekomen van de stad Antwerpen voor de inbouwspots onder de bomen. Deze werken worden uitgevoerd door Eandis.
Ondertussen is de verlichting onder de trap reeds aangebracht, de rest volgt vermoedelijk nog voor het jaareinde."
Mr D December 1st, 2006, 05:24 PM And then the Lord sayeth: "Let there be light."
Ivan January 4th, 2007, 02:35 PM Het licht onderaan de trap is er inderdaad, maar onder de bomen heb ik nog niets gemerkt.
Wat er ook aan de gang is, is de afbraak van het bouwblok aan de overzijde van de voormalige Zillion. Daar komt het project Nieuw-Zuid, niet te verwarren met de stadsuitbreiding Nieuw-Zuid
Ivan March 25th, 2007, 05:03 PM volgens berichten zouden in april/mei verlichtingsarmaturen worden geplaatst op de Bolivarplaats. Ben eens benieuwd.....
Dezelfdertijd zouden er eindelijk ook banken, vuilnisbakken en definitieve ballustrades ad tramhaltes komen op de Leien
Neil Johnson April 2nd, 2007, 12:41 PM Het ziet er naar uit dat er over het 'Nieuw-Zuid' nog heel wat discussie zal volgen voor de eerste steen gelegd wordt:
02/04 Sp.a en CD&V willen actie op Nieuw Zuid
Het Antwerpse stadsbestuur moet tegen 2009 werk maken van de ontwikkeling van Nieuw Zuid. Bart Martens (sp.a) en Cathy Berx (CD&V) noemden dit project gisteren op ATV dé prioriteit voor de komende twee jaar op het gebied van wonen in de stad.
Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (Open Vld) wil extra geld vrijmaken voor projecten van stedelijke woonontwikkeling die door de Vlaamse steden als prioritair worden bestempeld voor de rest van deze Vlaamse legislatuur. Voor sp.a en CD&V is dat Nieuw Zuid, het nieuw te ontwikkelen stadsdeel rond de Konijnenwei en Petroleum-Zuid. Dat verklaarden Bart Martens (sp.a) en Cathy Berx (CD&V) gisteren in 'Wakker op zondag' op ATV.
Ludo Van Campenhout (Open Vld) legt zijn prioriteit liever meer gespreid over de districten: hij is voorstander van de ontwikkeling van meer stadsparken in onder meer Merksem, Ekeren, Wilrijk en op Linkeroever. Ook Dirk Geldof (Groen!) zei gisteren dat Antwerpen extra geld van Vlaanderen moet gebruiken om de districtskernen te verfraaien.
bron: www.gva.be
taboe April 2nd, 2007, 10:03 PM Ben vandaag langs de site van 'Nieuw-Zuid' gepasseerd (de woonblok). Men was druk bezig met twee graafmachines om de site voor te bereiden voor de funderingslegging. Volgens de werfleider begint men nog in april met de funderingen. Wel moet er eerst nog een half huis afgebroken worden.
Goed om te zien dat er op sommige plaatsen wel degelijk vooruitgang wordt geboekt. Wie het ontwerp wil zien: het stond in de bijlage van zone03 deze week, en ziet er vrij chique uit, 5 verdiepen met luxe-appartementen, een super GB en een orthodox kerkje (als tegemoetkoming voor het kerkje dat ze gesloopt hebben). Prijskaartje: 16 miljoen euro.
Dit is weer een stap richting Nieuw Zuid. Hopelijk wordt nu eindelijk de Zillion afgebroken...
antwerpenaar April 2nd, 2007, 10:23 PM http://img125.imageshack.us/img125/2909/nieuwzuidcz7.jpg (http://imageshack.us)
project "Nieuw Zuid"-zou klaar zijn eind 2008
Joba April 3rd, 2007, 02:22 AM Het ziet er naar uit dat er over het 'Nieuw-Zuid' nog heel wat discussie zal volgen voor de eerste steen gelegd wordt:
02/04 Sp.a en CD&V willen actie op Nieuw Zuid
Het Antwerpse stadsbestuur moet tegen 2009 werk maken van de ontwikkeling van Nieuw Zuid. Bart Martens (sp.a) en Cathy Berx (CD&V) noemden dit project gisteren op ATV dé prioriteit voor de komende twee jaar op het gebied van wonen in de stad.
Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (Open Vld) wil extra geld vrijmaken voor projecten van stedelijke woonontwikkeling die door de Vlaamse steden als prioritair worden bestempeld voor de rest van deze Vlaamse legislatuur. Voor sp.a en CD&V is dat Nieuw Zuid, het nieuw te ontwikkelen stadsdeel rond de Konijnenwei en Petroleum-Zuid. Dat verklaarden Bart Martens (sp.a) en Cathy Berx (CD&V) gisteren in 'Wakker op zondag' op ATV.
Ludo Van Campenhout (Open Vld) legt zijn prioriteit liever meer gespreid over de districten: hij is voorstander van de ontwikkeling van meer stadsparken in onder meer Merksem, Ekeren, Wilrijk en op Linkeroever. Ook Dirk Geldof (Groen!) zei gisteren dat Antwerpen extra geld van Vlaanderen moet gebruiken om de districtskernen te verfraaien.
bron: www.gva.be
Nieuw Zuid is toch niet het te ontwikkelen stadsdeel rond Petroleum Zuid en de Konijnenwei, maar het gebied op het voormalige rangeerterrein van Goederenstation Zuid? De 2 andere gebieden liggen wel in de nabijheid. Ik hoop dat dit de woorden van de journalist waren en niet die van de politiekers, anders stel ik me toch wel vragen bij hun kennis.
Het is ook eigenaardig om de groenen en de liberalen op één lijn te zien staan.
Ten slotte begrijp ik niet waarom het project terug een punt van discussie is. 1 à 2 jaar terug werd er volop gepocht met ontwerpen, plannen en maquettes en werd er onderhandeld met Sofina om de koop van de site. Dan hoor ik dat het nog ettelijke jaren zal duren eer de ontwikkeling van start gaat, dat het plan van Crepain terug naar de tekentafel gestuurd werd om onduidelijke redenen en over de onderhandelingen met Sofina heb ik al helemaal niets meer vernomen. Op de site van AG Vespa word Nieuw Zuid ook niet meer vermeld. Was er dan een kink in de kabel? :dunno:
Joba April 3rd, 2007, 02:26 AM Dit is weer een stap richting Nieuw Zuid. Hopelijk wordt nu eindelijk de Zillion afgebroken...
Dat zou eindelijk mogelijk worden door de veroordeling van Frank Verstraeten, waarbij de gebouwen verbeurd verklaard werden.
Ivan April 3rd, 2007, 11:15 PM Een afbraak zou wel het beste zijn, trouwens op de site van de Zillion en De Smet en Van Diest is trouwens ooit de Bolivarbuilding voorzien, maar dat zal niet voor de komende jaren zijn. De Smet en Van Diest kreeg onlangs nog een 27 jarige vergunning en de ontwikkelingsdienst van de Stad wil de Zillion niet afbreken maar mogelijks misschien verkopen. Investeerders zijn momenteel niet happig, immers door het bovenvermelde Nieuw-Zuid project en de bouwvoorwaarden voor de Zillion zijn niet interessant genoeg.
Over stadsuitbreidingsproject Nieuw-Zuid zou ik me geen illusies maken dat dit nog voor 2010 wordt opgestart. Dit dossier zit muurvast op allerlei punten.
Ivan May 10th, 2007, 09:40 AM BERICHT:
Er werd onlangs beslist om de plannen rond het stadsuitbreidingsproject "NIEUW-ZUID" in de diepvries te steken...
De focus komt nu te liggen op de ontwikkeling van REGATTA en OUDE DOKKEN / MONTEVIDEO / CADIX op 't Eilandje. Daar deze projecten nu echt op gang komen. Geen slechte zaak lijkt me. Toch jammer dat dit zolang beloofde en aangekondigde project nu toch weer de duimen moet leggen...
Mogelijk worden de plannen voor het gebied zelfs helemaal hertekend. Dat moet nog bekeken worden. Het ziet er dus naar uit dat de gronden nog enkele jaren braak zullen blijven liggen.
Puinkabouter May 10th, 2007, 02:58 PM Welja, je moet ook altijd wel een beetje op je hoede zijn voor overstretch. Te veel stadsuitbreiding in 1 keer kan averechtse effecten hebben. Bovendien loop je dan het risico dat binnen 30 jaar, de helft van de stad er gedateerd uitziet...
Ooit komt Nieuw-Zuid er wel nog, maar niet vandaag of morgen :)
Ivan May 10th, 2007, 06:49 PM Welja, je moet ook altijd wel een beetje op je hoede zijn voor overstretch. Te veel stadsuitbreiding in 1 keer kan averechtse effecten hebben. Bovendien loop je dan het risico dat binnen 30 jaar, de helft van de stad er gedateerd uitziet...
Ooit komt Nieuw-Zuid er wel nog, maar niet vandaag of morgen :)
Zo is het inderdaad
Einde van deze topic? :)
Ivan June 8th, 2007, 04:05 PM Aan de Bolivarplaats zijn ze afgelopen week begonnen met het plaatsen van lichtspots. Deze worden onder de bomen geinstalleerd zodat ze de kruinen verlichten. Een mooi effect. Toch nog meer randverlichting bv aan de trappen of de daken zodat het plein en het justitiepaleis niet langer die verlaten doodse indruk geven. Zou ook een goede impuls voor de omliggende horeca zijn. Die toch een beetje kreunt onder de niet zo grote mensenstroom die daar werd verwacht, maar nog op zich laat wachten.
Cappellen June 20th, 2007, 04:52 PM yep, zo zijn er momenteel nog de volgende projecten aan de gang:
Residentie Zuidpool-Arsenaal
Residentie Vorsterman
Residentie Burbure I
Residentie Museumlofts
Residentie Verloo
Goede Hoopstraat 8/10
Goede Hoopstraat 12/14
Goede Hoopstraat 16
Residentie Zuiderley
De situatie op 19 juni 2007
http://img260.imageshack.us/img260/2531/dscn0763ar6.jpg
Aan de overkant komt trouwens ook Burbure II.
Ivan June 21st, 2007, 12:36 AM Zuidpool-arsenaal gaat goed vooruit, schitterende toevoeging aan de al mooie verzameling woonprojecten op 't Zuid
Vorsterman en Verloo zijn al opgeleverd
Aan zuiderley nog niet begonnen
Cappellen June 21st, 2007, 10:23 PM De situatie op 19 juni 2007
http://img260.imageshack.us/img260/2531/dscn0763ar6.jpg
Aan de overkant komt trouwens ook Burbure II.
Nog een leuk detail vergeten te vermelden. De gelijkvloers van Burbure I zal trouwens geheel kantoor zijn van de architect van het gebouw. Namelijk Philip Mortelmans www.philipmortelmans.be (http://www.philipmortelmans.be)
Ivan July 7th, 2007, 12:37 PM Hier nog een recent artikel en wederom een bewijs voor mijn stokpaardje dat de stad meer icoongebouwen nodig heeft!!!
Meer dan honderd bezoekers per dagNieuw justitiepaleis is toeristische topattractie
ANTWERPEN - Het nieuwe justitiepaleis in Antwerpen spreekt tot de verbeelding. Onder leiding van stadsgidsen kuieren dagelijks 150mensen langs de rechtszalen. De plaatsen zijn beperkt. De wachtlijsten zijn lang. Wie erbij wil zijn moet vier maanden geduld uitoefenen.
'De aanvragen om het gerechtsgebouw te bezoeken stromen binnen via de dienst Toerisme van de stad Antwerpen', zegt rechtbankvoorzitter Ivo Moyersoen. En daar heeft de Koninklijke Gidsenvereniging van Antwerpen (KGVA) op ingespeeld. Een jaar geleden hebben dertig stadsgidsen een opleiding gekregen over het nieuwe justitiepaleis om er nadien rondleidingen te kunnen geven. 'We hebben eerst les gekregen over architectuur. Daarna heeft een advocate ons uitgelegd hoe het gerecht werkt', zegt KGVA-voorzitster Ann Van Houtte.
Vier tot vijf groepen bezoeken dagelijks de 'frietzakjes', zoals het glazen huis in de volksmond wordt genoemd. Dat zijn gemiddeld 100 tot 150geïnteresseerden per dag. 'De mensen zijn verstandig, de Belgische pers niet', vindt Moyersoen. 'Er wordt met geen woord gerept over dit unieke gebouw. Jammer, want de buitenlandse media staan hier te dringen om reportages te maken.'
Het nieuwe justitiepaleis, dat liefst 259 miljoen euro kostte, is van de hand van de Britse toparchitect Richard Rogers. Al in de jaren zeventig veroorzaakte de flamboyante Londenaar opschudding met de binnenstebuiten-stijl van het Centre Pompidou in Parijs.
Amper een jaar nadat het geleide bezoek werd opgestart, groeit de wachtlijst. Wie een tour wil boeken, moet vier maanden geduld uitoefenen. 'De reacties zijn lovend', stelt Ann Van Houtte. 'Sommigen komen sceptisch binnen, en vinden de puntige daken maar niks, maar meestal komen ze dolenthousiast buiten.'
Ivan April 12th, 2008, 06:02 PM Referentie voor wijk Nieuw Zuid en/of Petroleum Zuid met heraangelegde Scheldekaaien en Scheldebrug en veel groen
http://img72.imageshack.us/img72/2204/wijkpetrolyo5.png (http://imageshack.us)
http://img201.imageshack.us/img201/7018/waalfrontvannijmegen04tr3.png (http://imageshack.us)
G.Flater April 13th, 2008, 02:51 PM Misschien is het nieuw zuid ook een uitgelezen locatie om de Vlaamse regering naar te verhuizen, aangezien ze toch uit Brussel weg moeten wanneer België vroeg of laat splitst. Waar vind je anders nog zo'n groot terrein zo dicht bij een stadscentrum?
Wie weet is dat de stille reden waarom het project stil ligt! ;)
Een nieuwe regeringswijk met gewaagde architectuur (zoals het Vlaams parlement in Brussel) zou wel goed zijn voor het prestige van de stad, niet?
Thermo April 13th, 2008, 04:42 PM Misschien is het nieuw zuid ook een uitgelezen locatie om de Vlaamse regering naar te verhuizen, aangezien ze toch uit Brussel weg moeten wanneer België vroeg of laat splitst. Waar vind je anders nog zo'n groot terrein zo dicht bij een stadscentrum?
Wie weet is dat de stille reden waarom het project stil ligt! ;)
Een nieuwe regeringswijk met gewaagde architectuur (zoals het Vlaams parlement in Brussel) zou wel goed zijn voor het prestige van de stad, niet?
Hiervoor hoeft Belgie zelfs niet gesplitst te worden. De Vlaamse administratie (parlement, ministeries...) hoort nu al thuis in de grootste Vlaamse stad ipv in een stad die niet eens tot het eigen grondgebied behoort.
Net zoals Namen de zetel is van de Waalse politiek.
Zo'n nieuwe regeringswijk langs het water met gewaagde architectuur... zou echt top zijn!
poller1 April 13th, 2008, 07:39 PM Hiervoor hoeft Belgie zelfs niet gesplitst te worden. De Vlaamse administratie (parlement, ministeries...) hoort nu al thuis in de grootste Vlaamse stad ipv in een stad die niet eens tot het eigen grondgebied behoort.
Net zoals Namen de zetel is van de Waalse politiek.
Zo'n nieuwe regeringswijk langs het water met gewaagde architectuur... zou echt top zijn!
Klopt, maar dan zou het in Wallonië Luik moeten zijn (of voor de aanhangers van 'de grootste stad' = 'de gemeente met de talrijkste bevolking', Charleroi...)
X38 April 16th, 2008, 07:02 PM Bwa, er zijn wel meer landen waar de hoofdstad niét de bekendste stad is, kijk maar naar Canada (Ottawa) of Australië (Canberra). En bij mijn weten is Washinton D.C. ook een stuk kleiner dan New York, hoewel dat mss appelen met citroenen vergelijken is...
KrisL April 23rd, 2008, 12:33 AM http://img125.imageshack.us/img125/2909/nieuwzuidcz7.jpg (http://imageshack.us)
project "Nieuw Zuid"-zou klaar zijn eind 2008
Het lijkt wel realistisch dat dit ook gaat lukken.
Foto van de voortgang in de Jan van Gentstraat.
http://img291.imageshack.us/img291/7082/dsc09349qd1.jpg (http://imageshack.us)
De Gijselaarsstraat.
http://img143.imageshack.us/img143/2263/dsc09346fs5.jpg (http://imageshack.us)
Kris
antwerpenaar April 23rd, 2008, 11:22 AM project kan bezocht worden met open-wervendag a.s. week-end
vank April 26th, 2008, 11:15 AM Referentie voor wijk Nieuw Zuid en/of Petroleum Zuid met heraangelegde Scheldekaaien en Scheldebrug en veel groen
http://img72.imageshack.us/img72/2204/wijkpetrolyo5.png (http://imageshack.us)
http://img201.imageshack.us/img201/7018/waalfrontvannijmegen04tr3.png (http://imageshack.us)
Deze referentie ziet er veel beter uit dan eerdere beelden.
Dat ze er maar 2 nachten over slapen voor ze beginnen bouwen.
KolonelSilvertop April 26th, 2008, 11:25 AM mooie maquette, maar waar is kennedytunnel, containerpark,...
vank April 26th, 2008, 12:03 PM Het is een voorstel van een andere stad, maar de rivier zou je kunnen zien als De Schelde.
Justitiepaleis is ook nergens te zien.
Ivan April 26th, 2008, 12:50 PM Het is dus inderdaad een REFERENTIE, en geen echte maquette
Met een beetje verbeelding kan je het inpassen in onze stad
Ivan September 24th, 2008, 08:50 AM Dancefestival Laundry Day verhuist naar Antwerps Nieuw Zuid Het dancefestival Laundry Day, dat enkele weken geleden nog zestigduizend jongeren naar het Antwerpse Eilandje trok, verhuist tijdelijk naar het zogenaamde Nieuw Zuid.
De organisatoren ondertekenden een overeenkomst met het fonds voor spoorinvesteringen, de eigenaar van de terreinen aan de Ledeganckkaai. Hoe lang Laundry Day naar daar verkast, is nog niet duidelijk. Het evenement moest vanaf 2009 verhuizen als gevolg van de aankomende werken aan de Oosterweelverbinding.
NMBS Holding
De stad Antwerpen is het festival erg genegen en gaf zijn zegen voor de verhuis naar het Nieuw Zuid. De contractbesprekingen gingen echter buiten de stad om, omdat die geen eigenaar is van de 150.000 vierkante meter grond. Het terrein was eigendom van de NMBS Holding, maar ging over naar het fonds voor spoorinvesteringen toen de federale overheid de historische schuld van de NMBS overnam. Beheerder van het nieuwe festivalpark aan de Ledeganckkaai is consultancy-bureau Deloitte.
Zomer van Antwerpen
Er werden eerder ook al andere evenementen gehouden. Zo stond de zomerbar van de 'Zomer van Antwerpen' er ook al. Hoe het nieuwe Laundry Day er gaat uitzien, wordt later bekend gemaakt. De organisatie laat alvast weten dat ze erg blij is dat ze niet uit de Scheldestad moet vertrekken. Ook het schepencollege is daar erg blij om.
Ivan September 29th, 2008, 10:42 AM 2006 valt nog mee hoor, voor iets dat nog in projectfase is...
Deze comment uit 2004 was van toepassing op de bouw van de nieuwe Krugerbrug, de HERENPOLDERBRUG te Hoboken
De werken zijn volop aan de gang. De heraanleg van de kruispunten en toegangshelling zijn ook bezig.
Begin 2009 is het volledig klaar; 3 jaar na oorspr. planning :nuts:
Ivan September 29th, 2008, 10:44 AM Onderhoud Antwerps gerechts-gebouw kost staat smak geldHet nieuwe gerechtsgebouw van Antwerpen is het duurste van het land op vlak van onderhoudskosten.
Op een vraag van senatrice Martine Taelman (Open Vld) antwoordde minister van Justitie Jo Vandeurzen dat de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie in de eerste zes maanden van dit jaar 673.708,53 euro betaalde voor het onderhoud van het justitiepaleis aan de Antwerpse Leie.
De hoge kosten zijn een gevolg van enkele nieuwe onderhoudscontracten die werden gesloten en door de hoge energiefactuur, als gevolg van de stijgende energieprijzen, aldus minister Vandeurzen.
Opvallend is dat de elektriciteitsfactuur van Antwerpen een pak hoger ligt dan dat van Brussel of Gent. Onder meer daardoor liggen de onderhoudskosten van de gerechtsgebouwen van Gent en Brussel respectievelijk 100.000 en 160.000 euro lager.
In 2007 lagen de onderhoudskosten van het Antwerpse gerechtsgebouw nochtans lager dan die van het Brusselse justitiepaleis.
http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={61B775CA-0DCB-45EB-9989-CEEDBA9B57FC}
Vooral de toegevoegde comments van het volk bij het artikel op de webpagina zijn van cafépraatniveau en raken zoals gewoonlijk weer kant noch wal.
BTW, wist niet dat we in Antwerpen ook Leie hadden :)
ƒƒ September 29th, 2008, 04:27 PM "De Antwerpse Leie", stroom weggehaald uit Gent?
De reacties op GvA zijn inderdaad meestal van de hand van hersenloze kinkels.
poller1 September 29th, 2008, 09:20 PM "De Antwerpse Leie", stroom weggehaald uit Gent?
De reacties op GvA zijn inderdaad meestal van de hand van hersenloze kinkels.
ik heb hun dat meerdere malen gemeld.
ondertussen hebben zij ingevoerd dat ge eerst moet inloggen, letterlijk om de kwaliteit te verbeteren, maar inmiddels blijkt dat ook onvoldoende.
ik vind die reacties de grootste antireclame voor de stad. Soms merk je toch heel hard dat zo'n 500 jaar geleden de meeste hersenen hier vertrokken zijn:)
(maar als ik dan naar andere kranten ga kijken, dan zie je dat daar vaak even idiote reacties geschreven worden)
Puinkabouter September 29th, 2008, 11:44 PM Man, man, man, wat een èrgerlijk gewauwel :nuts:
Dat Justitiepaleis heeft Antwerpen alleen maar duidelijker op de kaart gezet en een echt poort tot het centrum gecreëerd. Een echt monument van deze tijd. Zo ne fenomenalen cadeau van justitie, en daar wordt dan op zo'n manier op zo'n naargeestige manier tegen gefulmineerd - en uiteraard moeten Brussel en de Walen het ook ontgelden. :ohno:
Idiotie, dat zijn de anderen...
Ivan October 9th, 2008, 11:54 AM Stad wil discotheek Zillion kopen - Poll
Het stadsbestuur wil de voormalige discotheek Zillion kopen. Verschillende pistes worden bewandeld voor de site: een sporthal, een kribbe, doorverkopen aan een projectontwikkelaar... Of de koop er ook komt, hangt vooral af van het bedrag dat de schuldeiser vraagt. Het moet namelijk overeenkomen met de geschatte marktwaarde van de gebouwen.
Frank Verstraeten leende in 1997 ruim 1,5 miljoen euro om dancing Zillion te kunnen openen. Brouwerij Alken-Maes stond borg als de nv Mediahall van Verstraeten tien jaar drank zou afnemen. Maar in 2002 vielen de deuren van de megadiscotheek definitief in het slot. De kredietinstelling kwam bij Alken-Maes aankloppen voor de niet-afgeloste lening. Na een juridisch kluwen om u tegen te zeggen, heeft de brouwerij vandaag nog altijd geld tegoed van Verstraeten. Naar verluidt gaat het om zo’n 900.000 euro.
--------------------------------------------------------------------------------
De stad Antwerpen wil de voormalige discotheek Zillion kopen. Wat moet volgens u in het nieuwe gebouw komen?
Een kantoorsite
Een kribbe
Een parking
Een sporthal
Een woonwijk
Hebt u een andere optie, mail ons uw idee
http://www.gva.be/Antwerpen/2000/artikel.asp?art={CE30C472-4AE3-4999-8132-D5439B2EC647}
CuoreGR October 9th, 2008, 12:11 PM ^^ een stadion?
Ivan December 22nd, 2008, 05:32 PM Toparchitect Jo Crepain overleden De Antwerpse toparchitect Jo Crepain (58) is overleden. Crepain won tijdens zijn carrière verschillenden internationale prijzen. Dankzij hem kreeg Vlaanderen ook een bouwmeester..
Crepain is een van de belangrijkste hedendaagse Vlaamse architecten. Zijn gebouw De Wachter in ’s Gravenwezel is internationaal aangeprezen.
Daarnaast bouwde Crepain vooral kantoorgebouwen, zoals Renson in Waregem en Telindus in Heverlee. Ook het nieuwe stadhuis van Lommel, het "Huis van de Stad", is van zijn hand, net als de nieuwe vestiging van de Artevelde Hogeschool Gent.
Crepain pleitte ervoor om officiële opdrachten te depolitiseren en de toewijzing aan een wedstrijd te verbinden. Door zijn bijdrage aan het debat werd het mogelijk dat Vlaanderen in 1999 een bouwmeester kreeg.
Drie jaar geleden begon Crepain een associatie met Luc Binst (35). Kenmerkend voor Crepains stijl is een uitgesproken helderheid, een ingetogen rust en elegante verhoudingen. Hij was aanhanger van het postmodernisme.
Had een tweetal weken al vernomen dat het niet goed ging, maar zo snel had ik het niet verwacht. Crepain had erg graag zijn Ei gerealiseerd zien voor Nieuw Zuid. Dit zal er helaas niet meer inzitten. De woonwijk had het grootse geweest in Vlaanderen. Jammer dat het er niet meer van komt.
X38 December 22nd, 2008, 06:08 PM ^^ Ach, het Centraal Station in Brussel was ook ontworpen door V.Horta, maar die stierf ook nog voordat de werken goed en wel gestart waren.
Maar da's natuurlijk naast de kwestie.
vank December 22nd, 2008, 08:42 PM Wie weet zullen ze dat Ei toch nog realiseren, ter ere van Crepain?
Evt. met accenten van andere architecten.
Wel spijtig, want hij had prachtige ontwerpen.
freeksregistration December 23rd, 2008, 12:33 AM Waarom zou Luc Binst deze plannen niet afwerken?
EvanG December 28th, 2008, 04:24 PM Stond blijkbaar dit weekend een artikel over in De Nieuwe Gazet, het ei zou er sowieso nog komen.
KrisL December 28th, 2008, 11:45 PM Stond blijkbaar dit weekend een artikel over in De Nieuwe Gazet, het ei zou er sowieso nog komen.
Heb je daar een scan of url van?
Kris
Neil Johnson December 29th, 2008, 12:22 PM Ik heb geen scan, maar heb het artikel ook gelezen. Het ging over de makelaar die het project zou willen uitvoeren.
Het ei zelf zou gebaseerd zijn op het forum in Barcelona en één of andere shopping naast de dom van Milaan. Op het gelijkvloers zouden er naast winkels ook enkele bioscoopzalen van Kinepolis komen. Daar zou al overleg over zijn geweest.
Boven het ei komen woningen en kantoren, met twee torens van 17 verdiepingen.
De makelaar zou afgelopen jaar al gesprekken hebben gehad met de burgemeester, en die 'zag het wel zitten'.
Allemaal redelijk vaag als je het mij vraagt. De hele wijk Nieuw-Zuid zou er pas komen nadat Regatta op Linkeroever klaar is. Nog enkele jaren geduld dus... :P
Ivan December 29th, 2008, 12:37 PM grr, jammer da ik het ni gelezen heb, soit, het is idd nog niet voor morgen. Iets wat we al lang wisten. Nu is het nog eens bevestigd.
Hier nog eens het Ei
http://img511.imageshack.us/img511/5222/sdgm9.jpg (http://imageshack.us)
en hier het Forum
http://img258.imageshack.us/img258/9203/forumbarcelonaqw7.jpg (http://imageshack.us)
Kristof VG December 29th, 2008, 09:47 PM Een Ei met twee torentjes van 17 verdiepen :cheers: Zalig!
Ik kan even niet goed meer volgen. Men wou het PBA terug aanpassen om er minder inwoners te laten wonen. Dus dat is ook weer voor jaren uitgesteld waarschijnlijk.
Maar hoe zit het met die Scheldebrug?? Afgekeurd, in de koelkast, ... ? En als het zou doorgaan; wat is de kost? Geraken de schepen er nog wel onder en ik had ooit iets gehoord over een tram dat over die Scheldebrug zou gaan, of dat was een wilde droom van iemand van het forum?
(En er kwam toch geen Forum op het Zuid of wel :s ?)
mato December 30th, 2008, 02:26 AM Maar hoe zit het met die Scheldebrug?? Afgekeurd, in de koelkast, ... ? En als het zou doorgaan; wat is de kost? Geraken de schepen er nog wel onder en ik had ooit iets gehoord over een tram dat over die Scheldebrug zou gaan, of dat was een wilde droom van iemand van het forum?
Geloof jij nog in die brug? Het eerste dat ik van dit plan hoorde was van de VLD-fractie in Berchem (district). Hier zitten ook nog de liberale voorstanders van dit plan o.a. Marinower, maar verder is de liberale fractie klein en verdeeld en de VLD-schepen Bungeneers (uit Merksem) is al geen aanhanger van de brug. Bij de andere twee meerderheidspartijen gelden andere prioriteiten. Nu dat men wegens het ringspoor (zie DLA-plannen voor een lightrail hierop) ook stilaan van een singeltram op de groene singel afziet (ook VLD-schepen Van Campenhout is eerder voor lightrail) valt de impuls van een tram over (inplaats van enkel onder) de Schelde hier ook al weg. Het zal dus tot de volgende gemeenteraadsverkiezing in 2012 wel een koelkastoperatie worden. Bij de liberalen dromen ze daarbij ook nog van een cirkeltramlijn (via kaaien en leien). :cheers:
KrisL December 30th, 2008, 09:45 AM Aan de ene kant is het spijtig dat het Nieuw Zuid nog even in de koelkast komt, aan de andere kant begrijp ik het wel. Je mag nu eenmaal niet alles tegelijkertijd ontwikkelen. Dan komt de rendabiliteit en kwaliteit in het gedrang door overaanbod. Eerst Regatta en Nieuw Zurenborg ontwikkelen samen met de heropleving van het Eilandje. Op de luchthaven komt ook nog eens 150000 m^2 kantorengebouwen. Het zal een flinke opgave zijn om dat te realiseren en in gebruik te namen in 10 jaar.
Daarna komt het Nieuwe Zuid. Dat heeft enorme troeven omdat:
- het heel dicht bij het stadscentrum en het zuid ligt.
- verkeerstechnisch heel goed gelegen is. Voor de auto's: snelwegen naar Brussel en Gent vlakbij. Het station Antwerpen-Zuid kan tegen dan ook uitgebouwd worden (er zijn vage plannen voor een nieuw stationsgebouw) en alle trams (al dan niet over de brug :-)).
- Er een relatie met water (de schelde) en een park (konijnenwei) kan opgebouwd worden. Van mij zou dit verbinding met het park eigenlijk nog wat sterker mogen worden.
Mijn gok is dat het Eilandje heel populair gaat worden bij onze Noorderburen, terwijl het Nieuwe Zuid meer mensen aan zal trekken die ook vaak naar Brussel moeten.
Hopelijk hebben we er tegen 2015 meer duidelijkheid...
Kris
X38 December 30th, 2008, 07:32 PM Geloof jij nog in die brug? Het eerste dat ik van dit plan hoorde was van de VLD-fractie in Berchem (district). Hier zitten ook nog de liberale voorstanders van dit plan o.a. Marinower, maar verder is de liberale fractie klein en verdeeld en de VLD-schepen Bungeneers (uit Merksem) is al geen aanhanger van de brug. Bij de andere twee meerderheidspartijen gelden andere prioriteiten. Nu dat men wegens het ringspoor (zie DLA-plannen voor een lightrail hierop) ook stilaan van een singeltram op de groene singel afziet (ook VLD-schepen Van Campenhout is eerder voor lightrail) valt de impuls van een tram over (inplaats van enkel onder) de Schelde hier ook al weg. Het zal dus tot de volgende gemeenteraadsverkiezing in 2012 wel een koelkastoperatie worden. Bij de liberalen dromen ze daarbij ook nog van een cirkeltramlijn (via kaaien en leien). :cheers:
De Singeltram+GroeneSingel zijn BAM-projecten uit het masterplan. Het zou me verwonderen moesten de politiekers zomaar naar eigen goeddunken die plannen kunnen afschaffen en/of drastisch wijzigen (alhoewel...) .
Ik ben trouwens zelf een voorstander van een cirkeltramlijn Kaaien-Singel-kaaien.
Lightrail vind ik niet zo'n geweldig idee: het ringspoor is vrij druk (met goederenverkeer), en haltes zijn moeilijk in te planten, als ze er al kunnen komen, zullen ze waarschijnlijk niet erg klntvriendelij worden én je zal véél tijd verliezen met het afdalen in en het verlaten van de stations. De Premetro-ziekte dus.
Lightrail over 't ringspoor? Ik vind er niks aan. Maar dan heb ik het niet over Boom-Kapellen hé.
Maar dit is natuurlijk naast de kwestie...
Quimb December 30th, 2008, 11:59 PM De Singeltram+GroeneSingel zijn BAM-projecten uit het masterplan. Het zou me verwonderen moesten de politiekers zomaar naar eigen goeddunken die plannen kunnen afschaffen en/of drastisch wijzigen (alhoewel...) .
Ik ben trouwens zelf een voorstander van een cirkeltramlijn Kaaien-Singel-kaaien.
Lightrail vind ik niet zo'n geweldig idee: het ringspoor is vrij druk (met goederenverkeer), en haltes zijn moeilijk in te planten, als ze er al kunnen komen, zullen ze waarschijnlijk niet erg klntvriendelij worden én je zal véél tijd verliezen met het afdalen in en het verlaten van de stations. De Premetro-ziekte dus.
Lightrail over 't ringspoor? Ik vind er niks aan. Maar dan heb ik het niet over Boom-Kapellen hé.
Maar dit is natuurlijk naast de kwestie...
Zou lightrail niet een goedkoper alternatief zijn voor een singeltram? De meeste haltes liggen er al, de sporen ook (2 voor LR en 2 voor goederen) (hou rekening met de eventuele nieuwe goederespoorlijn Ekeren-Lier/Herentals over Wijnegem). Je moet niet beginnen over premetro'ziektes', wat zou je zelf doen zonder onze geliefde tunnels en hetgeen erdoor raast.
Over die drie kilometer tussen Berchem en Antwerpen-Zuid zouden er wel 4 sporen moeten komen, dan kan je echt een mooie frequente verbinding maken Puurs-Essen, of de varianten erop.
Allemaal heel offtopic, maar dergelijke 21e-eeuwse verbindingen zouden wel passen bij een nieuwe 'wijk' 't Nieuw Zuid, wrm niet meteen een nieuwe LR halte? Antwerpen-Zuid ligt er toch nog een kleine kilometer van verwijderd uiteindelijk..
Polri December 31st, 2008, 10:26 AM Op internetforums is er een fenomeen dat Godwins Law wordt genoemd: hoe langer een discussie aansleept, hoe groter de kans dat iemand er de nazi's gaat bijsleuren.
Volgens mij zouden ze ook de SSC law moeten invoeren:
Hoe langer een discussie aansleept, hoe groter de kans dat ze zal afdwalen naar de Antwerpse tram :)
Quimb January 7th, 2009, 06:17 PM Hoe zal het traject van de nieuwe Singel eigenlijk verlopen?
zo?
http://i39.tinypic.com/xglif9.jpg
Meurisse January 7th, 2009, 06:21 PM Hoe zal het traject van de nieuwe Singel eigenlijk verlopen?
zo?
http://i39.tinypic.com/xglif9.jpg
normaal gezien idd die volle lijn
Ivan January 7th, 2009, 09:18 PM Ik denk dat er over timing en tracés van openbaar vervoerprojecten maar weinig definitiefs is. Het wisselt bv nogal van regering tot regering en het budget daarvoor. Ook nieuwe inzichten of ervaringen kunnen plannen doen wijzigen. Ik denk dat de Singellijn, moest ze er komen, langs de Brusselstraat loopt. De Scheldebrug is niet voor morgen.
Quimb January 7th, 2009, 10:11 PM 't Zou dan wrs zoiets moeten worden?
http://i42.tinypic.com/261fg4m.jpg
Singel doortrekken tot Blancefloerlaan, hij moet toch een beetje rond blijven he. Is ook ideaal voor een tram, enz...
Komen er in de roze cirkel geen nieuwe 'verkavelingen'?
Meurisse January 7th, 2009, 10:37 PM 't Zou dan wrs zoiets moeten worden?
Singel doortrekken tot Blancefloerlaan, hij moet toch een beetje rond blijven he. Is ook ideaal voor een tram, enz...
Komen er in de roze cirkel geen nieuwe 'verkavelingen'?
idd, dat is het geplande tracé van de singeltram over de nieuwe scheldebrug. Dit had je ook kunnen vinden als je "eventjes" de Antwerpse OV-thread had doorgebladerd :) De roze cirkel is "regatta" waar je trouwens ook een thread van kan terugvinden.
Quimb January 7th, 2009, 11:08 PM 't Zijn ferm wat bladzijden in elke draad en mijn PC loopt nogal traag, maar mijn donkerbruine vermoedens bewijzen mijn relatieve geheugencapaciteiten van toen ik dat ooit meende gelezen te hebben :) merci :P
antigoon99 January 8th, 2009, 06:54 PM http://i40.tinypic.com/2eyhycp.jpg
is er eigenlijk iets gepland voor het rode gebied?
Quimb January 8th, 2009, 07:29 PM Is dat niet de Konijnenwei? Ik dacht dat dat een park werd (dat hoop ik eigenlijk toch)
antigoon99 January 8th, 2009, 07:35 PM Is dat niet de Konijnenwei? Ik dacht dat dat een park werd (dat hoop ik eigenlijk toch)
een extra park kunnen we alleen maar toejuichen...:banana:
zuidbewoner January 8th, 2009, 08:53 PM Is er eigenlijk iets gepland voor het rode gebied?
de konijnewei (ontwerp: Rogers)
met aan de rand lage bebouwing tot aan het Kiel
KrisL January 8th, 2009, 10:44 PM Op onderstaande figuur kan je het plan voor Nieuw Zuid vinden met de voorziene locatie van de Singel. De huidige singel komt uit op een grote rotonde aan de achterkant van het Justitie paleis, vanwaar je naar de leien kan (Bolivartunnel) of de ring / A12 op. Het gaat een hele verbetering zijn voor het Bolivarplaats, waar nu op de Singel nog best veel verkeer rijdt.
http://img513.imageshack.us/img513/9241/plannieuwzuid2ck8.jpg
Het nieuwe park 'Konijnenwei' kan je ook duidelijk herkennen. Ik heb ook eens de trams en het Voetbalstadion ingetekend zoals ik inschat dat ze in dit geval zouden kunnen gaan rijden.
http://img513.imageshack.us/img513/7498/nieuwzuidmettramsmu9.png
- Singeltram. Over de brug. In tegenstelling tot het RSPA veronderstel ik dat de tram wel degelijk via het Bolivarplaats gaat rijden om een vlotte aansluiting naar het Centrum te hebben.
- Cirkeltram: langs de kaaien. Als Nieuw Zuid en het voetbal stadion gerealiseerd wordt, gaat deze tramlijn ook hierlangs. Idee is om met deze tram de verschillende parkings langs de kaaien en Leien te verbinding en zo een snelle verbinding voor de parkeerders, bezoekers en inwoners van de binnenstad te creeren. Op zichtzelf een goed idee, want het zijn immers de automobilisten die uit hun auto gehaald moeten worden.
Voor een aantal is dan rijden tot aan de rand van de binnenstad de snelste oplossing. In ieder geval beter dan helemaal het stadscentrum inrijden. (ik weet dat P&R's aan de rand of helemaal geen auto gebruiken nog idealer zou zijn, maar minder realistisch)
-Tram 8: doortrekken tot het nieuwe voetbalstadion. Verder doortrekken richting Hoboken lijkt minder interessant wat je hebt daar reeds tram 4.
Voor de overige lijnen zijn er twee mogelijkheden: doortrekken naar het voetbalstadion of doortrekken naar het Station Antwerpen-Zuid. Op het terrein van Petroleum Zuid kan de tram via de Krugerbrug naar Hoboken worden doorgetrokken (richting Zwaantjes).
- Tram 23: de voorziene tram richting Ekeren via de Leien.
- Tram 12: richting Sportpaleis. Deze zou eventueel terug via de Brederodestaat kunnen rijden, maar doordat men dit terug een echte winkelstraat van wil maken, veronderstel ik dat er enkel tram 4 zal doorrijden.
- Tram 1: de tram van Hemiksen naar het Eilandje. Zal dan wrslk. het traject van Tram 24 in Hoboken overnemen.
- Tram 24 kan dan ingekort worden en via de pre-metro naar Wommelgem rijden.
Nog niet opgenomen, maar kunnen ook in deze buurt uitkomen zijn:
- Tram 10 indien via de pre-metro.
- Lightrail naar Boom.
Groetjes,
Kris
Quimb January 8th, 2009, 11:14 PM Dat laatste is een eigen ontwerp, veronderstel ik?
Ik dacht trouwens dat tram 1 en 23 dezelfde zouden zijn... :)
'k Denk eens mijn gedacht te plaatsen, gebaseerd op dat eerste plannetje :)
mato January 9th, 2009, 12:49 AM Ik zie in het ontwerp van KrisL geen tramverbinding tussen het nieuw voetbalstadion en het Kiel. :ohno:
Ik zou tram 12 van het Sportpaleis naar dat nieuw stadion laten rijden (en langs de Generaal Armstrongweg naar het Kiel) en tram 8 van het oude stadscentrum (langs de Bolivarplaats) naar het Antwerpse Zuidstation. :cheers:
antigoon99 January 9th, 2009, 09:32 AM @ KrisL: bedankt voor de uitleg
X38 January 9th, 2009, 06:48 PM Ik wil dat T24 op de Bolivarplaats eindigt. Het tracé naar he Schoonselhof kan overgenomen worden door lijn 1.
Er zijn echter slechts 2 sporen op het ept. Bolivarplaats. Daarom laat je tram 12 of 8 via de Brusselstraat naar het Zuidstation (Montignystraat) rijden, of zelfs verder.
Meurisse January 9th, 2009, 06:54 PM Ik wil dat T24 op de Bolivarplaats eindigt. Het tracé naar he Schoonselhof kan overgenomen worden door lijn 1.
Er zijn echter slechts 2 sporen op het ept. Bolivarplaats. Daarom laat je tram 12 of 8 via de Brusselstraat naar het Zuidstation (Montignystraat) rijden, of zelfs verder.
ja dat kan allemaal heel goed zijn, maar kan het vanaf nu over "nieuw zuid" gaan aub. Over tramlijnen kan je in de OV-thread discusiëren.
Polri heeft wel gelijk met zijn theorie :)
peezet January 10th, 2009, 12:38 AM waarom is er eigenlijk niet verder gegaan met het ontwerp van Ito voor Nieuw Zuid ?
Meurisse January 10th, 2009, 12:48 PM waarom is er eigenlijk niet verder gegaan met het ontwerp van Ito voor Nieuw Zuid ?
Omdat toenmalig burgemeester Bob Cools het dikke rommel vond :)
En vooral omdat dat project te weinig zou opgebracht hebben voor de nmbs ( V op T = vloeroppervlakte op totale oppervlakte was te laag)
Ivan January 10th, 2009, 12:51 PM Maar het was misschien wel het meest innovatieve concept dat voorlag...
ketje January 11th, 2009, 12:47 PM Zijn daar schetsen van, of afbeeldingen?
Daar ben ik heel benieuwd naar
KrisL January 15th, 2009, 02:16 PM En vooral omdat dat project te weinig zou opgebracht hebben voor de nmbs ( V op T = vloeroppervlakte op totale oppervlakte was te laag)
Daar kan ik me eigenlijk wel iets bij voorstellen, zeker wat betreft het aantal kantoorgebouwen. Er wasw 60000m^2 voorzien. Op de luchthaven die toch wel minder goed gelegen is, heeft met al 150.000 m^2 voorzien, dus 250% meer kantoorruimte. Voor de rest leek het me best een goed en modern ontwerp.
Kris
KrisL June 20th, 2009, 11:22 AM Uit het collegeverslag van 19 juni 2009.
De ambitie is er een nieuwe woonwijk te ontwikkelen. Er worden een aantal
randvoorwaarden opgenomen in het ruimtelijk uitvoeringsplan zoals een maximaal bouwvolume, de verplichte opmaak van een inrichtingsplan en het voorzien van groene ruimte.
Het stadsbestuur besliste om voor het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid een ruimtelijk uitvoeringsplan te laten opmaken. Met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan wil de stad Antwerpen het geheel van projectgronden veiligstellen, zodat in de toekomst een duurzame en
samenhangende stadsontwikkeling in dit projectgebied mogelijk blijft. De ambitie, zoals die ook in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen werd gesteld, is de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk met voorzieningen die de tekorten op het Zuid en in de kernstad opvangen.
Het stadsbestuur besliste ook om, naar analogie met vergelijkbare stadsontwikkelingsprojecten, volgende randvoorwaarden op te nemen in het ruimtelijk uitvoeringsplan:
• een maximaal bouwvolume uitgedrukt in een vloer-terreinindex (vloeroppervlakte gebouwen/totale oppervlakte) van 1,37;
• de verplichte opmaak van een inrichtingsplan om de samenhang en ontsluiting te kunnen garanderen;
• minstens 5 hectare samenhangende groene ruimte;
• duurzame ontwikkeling;
• een ruimte voor een mogelijke wijziging aan de verkeersstructuur van het zuidelijke knooppunt, en dit in het kader van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen en het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen.
Het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid is gelegen ter hoogte van de Scheldekaaien vlakbij het nieuwe gerechtsgebouw en bevindt zich tussen Ledeganckkaai, Van der Sweepstraat/Namenstraat, Jan Van Gentstraat, Spoorlijn en Spaghettiknoop.
Ivan June 20th, 2009, 01:23 PM Nog eens.... voor de 4de keer
Kristof VG June 20th, 2009, 10:11 PM Ik denk dat men gewoon beter van Nieuw-Zuid afblijft voor de komende 15 jaar. Eerst al de rest afwerken..
Binnen 15 jaar gaat men pas echt de waarde van dit project snappen. Als er ooit een Vlaams parlement moet komen buiten Brussel, dan liefst hier. Of een nieuw Brussel-Noord kantoorruimte, als er fiscale autonomie zou komen. Voor minder moet men echt niet gaan. Geen zever, enkel kwaliteit tot en met. En in mijn ogen is het stadsbestuur daar nog niet toe in staat.
De hoeveelheid studies zijn ook choquerend.. 4 keer zovele duizenden euro's wegsmijten. :ohno: Belachelijk.
Glenne June 24th, 2009, 11:16 AM Heb even een vraagje voor de mensen die in of rond Antwerpen wonen
Zaterdag ga ik naar dat festival in Nieuw Zuid.
Maar de beste parkeerplaats leek mij Groothandelsmarkt of Linkeroever, maar om bij Groothandelsmarkt te kunnen komen moet je door de Kennedytunnel rijden zag ik, is die nu al terug open of zijn er nog steeds werken aan de gang?
en valt die parking bij groothandelsmarkt mee van grootte? we zouden hier rond 9u30 vertrekken zodat we zeker nog plaats hebben, heb geen zin om een halve dag rond te rijden om parking te zoeken.
Mvg Glenn
vank June 24th, 2009, 01:11 PM Ik denk dat men gewoon beter van Nieuw-Zuid afblijft voor de komende 15 jaar. Eerst al de rest afwerken..
Binnen 15 jaar gaat men pas echt de waarde van dit project snappen. Als er ooit een Vlaams parlement moet komen buiten Brussel, dan liefst hier. Of een nieuw Brussel-Noord kantoorruimte, als er fiscale autonomie zou komen. Voor minder moet men echt niet gaan. Geen zever, enkel kwaliteit tot en met. En in mijn ogen is het stadsbestuur daar nog niet toe in staat.
De hoeveelheid studies zijn ook choquerend.. 4 keer zovele duizenden euro's wegsmijten. :ohno: Belachelijk.
Je hebt gelijk
X38 June 24th, 2009, 02:54 PM Heb even een vraagje voor de mensen die in of rond Antwerpen wonen
Zaterdag ga ik naar dat festival in Nieuw Zuid.
Maar de beste parkeerplaats leek mij Groothandelsmarkt of Linkeroever, maar om bij Groothandelsmarkt te kunnen komen moet je door de Kennedytunnel rijden zag ik, is die nu al terug open of zijn er nog steeds werken aan de gang?
en valt die parking bij groothandelsmarkt mee van grootte? we zouden hier rond 9u30 vertrekken zodat we zeker nog plaats hebben, heb geen zin om een halve dag rond te rijden om parking te zoeken.
Van waar kom je? Ik veronderstel van oost- of west-Vlaanderen, ik zou je aanraden op aan Linkeroever te parkeren, en dan de tram (premetro) te pakken naar de stad, en aan de Groenplaats overstappen op tram 8 richting Bolivarplaats.
poller1 June 24th, 2009, 04:30 PM Van waar kom je? Ik veronderstel van oost- of west-Vlaanderen, ik zou je aanraden op aan Linderoever te parkeren, en dan de tram (premetro) te pakken naar de stad, en aan de Groenplaats overstappen op tram 8 richting Bolivarplaats.
Lijkt me inderdaad het beste.
Glenne June 24th, 2009, 09:54 PM Van waar kom je? Ik veronderstel van oost- of west-Vlaanderen, ik zou je aanraden op aan Linkeroever te parkeren, en dan de tram (premetro) te pakken naar de stad, en aan de Groenplaats overstappen op tram 8 richting Bolivarplaats.
is toch nogal een omweg?
idd ik kom van west-vlaanderen, volgens de site van het festival zou het beste zijn om hem op de Beatsrijlaan, en dan via de voetgangerstunnel naar de andere kant te gaan, want 's avonds moet het ook nog haalbaar zijn om er terug te geraken.
X38 June 24th, 2009, 10:02 PM is toch nogal een omweg?
idd ik kom van west-vlaanderen, volgens de site van het festival zou het beste zijn om hem op de Beatsrijlaan, en dan via de voetgangerstunnel naar de andere kant te gaan, want 's avonds moet het ook nog haalbaar zijn om er terug te geraken.
Dat gaat ook natuurlijk, via de voetgangerspijp. Maar ik dacht eerder aan de P+R Zwijndrecht/Melsele of de P+R Linkeroever aan de Gazet Van Antwerpen...
En voor 's avonds hoef je je geen zorgen te maken, de trams blijven laat genoeg doorrijden.
Glenne June 24th, 2009, 10:37 PM Dat gaat ook natuurlijk, via de voetgangerspijp. Maar ik dacht eerder aan de P+R Zwijndrecht/Melsele of de P+R Linkeroever aan de Gazet Van Antwerpen...
En voor 's avonds hoef je je geen zorgen te maken, de trams blijven laat genoeg doorrijden.
ahaa! bedankt voor de info!
hoe dan ook ik wil gewoon de kennedy tunnel vermijden met die werken die nu aan de gang zijn, heb geen zin om er tot 1u in de namiddag te staan!
KrisL June 24th, 2009, 11:13 PM Nog eens.... voor de 4de keer
Heeft er iemand een beeld bij "een een maximaal bouwvolume uitgedrukt in een vloer-terreinindex (vloeroppervlakte gebouwen/totale oppervlakte) van 1,37"
Is dit veel? Hoeveel is het in de vorige plannen voor Nieuw Zuid? Hoeveel is het in andere Antwerpse wijken of bv. aan het Noordstation?
Kris
Ivan June 25th, 2009, 01:14 PM Denk dat dit ook de verhouding is toegepast voor Nieuw Zurenborg
High Tower August 5th, 2009, 04:31 PM Zijn daar schetsen van, of afbeeldingen?
Daar ben ik heel benieuwd naar
Nieuw Zuid, Toyo Ito: Maquette + tekening
http://picasaweb.google.com/manufactum1/StedenbouwInBelgiDeJaren1990#5212406200617078530
Quimb August 5th, 2009, 05:14 PM ^^ amai hopelijk komt het nooit zover als dit, dat lijkt zo regatta op nieuw-zuid
High Tower August 5th, 2009, 05:48 PM Er bleek destijds nochtans wat enthousiasme te zijn voor dit ontwerp...
Anderzijds was er bij de voorstanders een (terechte?) vrees voor banalisering...
Quimb August 5th, 2009, 07:07 PM Het past gewoon niet zo vlak tegen 't centrum. (vind ik) Dan nog veel liever een doortrekking van 't huidige stratenplan van 't Zuid.
freeksregistration August 6th, 2009, 12:41 AM Duidelijk voorbeeld dat bekende architect niet automatisch garant staat voor mooi/goed ontwerp
SimCityFanatic August 6th, 2009, 02:17 AM trieste 'barakkenbouw' lijkt het wel
X38 August 6th, 2009, 05:21 PM In het buitenland had dat Ito-mens op hetzelfde soort gebied wél een ambitieus plan opgemaakt, gewoon omdat het "België" is, veegt ze er haar voeten aan. Dat verschijnsel zie ik ook bij andere architecten. Maarja, als onze smakeloze Vlaamse/Belgische regering dan wel het stadsbestuur steevast boring ontwerpen (Mas & just.paleis uitgz.) kiest, straalt dat af op de denkwijze der architecten...
Voordeel van bovenstaand ontwerp is dat er veel groen tussen de blokken zit, maar dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Met enkele torens kun je nog véél meer groen inplanten!
mato August 6th, 2009, 05:37 PM Het past gewoon niet zo vlak tegen 't centrum. (vind ik) Dan nog veel liever een doortrekking van 't huidige stratenplan van 't Zuid.
Tja, smaken en kleuren ... Er is op Nieuw-Zuid niet genoeg plaats om dezelfde sterpatronen op het stratenplan toe te passen als op Oud-Zuid tussen de Leien en de gedempte Zuiderdokken. Er wordt wel hetzelfde haakse stratenpatroon toegepast als op het Oud-Zuid tussen de Waalsekaai en de Scheldekaaien, maar een centrale laan (straat of brede wandelweg) die vanaf de Gentplaats naar de Hobokensevest evenwijdig met de Scheldekaaien de ontworpen straten zou dwarsen zou naar mijn bescheiden mening een meerwaarde aan het ontwerp kunnen geven. :cheers:
N.V. August 6th, 2009, 05:55 PM In het buitenland had dat Ito-mens op hetzelfde soort gebied wél een ambitieus plan opgemaakt, gewoon omdat het "België" is, veegt ze er haar voeten aan. Dat verschijnsel zie ik ook bij andere architecten. Maarja, als onze smakeloze Vlaamse/Belgische regering dan wel het stadsbestuur steevast boring ontwerpen (Mas & just.paleis uitgz.) kiest, straalt dat af op de denkwijze der architecten...
Voordeel van bovenstaand ontwerp is dat er veel groen tussen de blokken zit, maar dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Met enkele torens kun je nog véél meer groen inplanten!
Het heeft geen enkele zin je daar zo druk in te maken. Dit ontwerp dateert uit de jaren '90 en werd destijds bij de architectuurwedstrijd niet eens weerhouden. De tijden zijn ondertussen veranderd en ik merk dat zeker Antwerpen tegenwoordig ten volle kiest voor kwalitatieve architectuur.
Is het ontwerp van Crepain trouwens nog steeds het actuele?
EvanG August 6th, 2009, 10:50 PM In het buitenland had dat Ito-mens op hetzelfde soort gebied wél een ambitieus plan opgemaakt, gewoon omdat het "België" is, veegt ze er haar voeten aan. Dat verschijnsel zie ik ook bij andere architecten. Maarja, als onze smakeloze Vlaamse/Belgische regering dan wel het stadsbestuur steevast boring ontwerpen (Mas & just.paleis uitgz.) kiest, straalt dat af op de denkwijze der architecten...
Hij ;)
Dit ontwerp is idd dieptriestig maar zijn plannen voor de gedempte zuiderdokken waren best wel interessant. Die wou hij terug uitgraven maar ipv ze opnieuw met water te vullen had er oa een park in moeten komen.
vank August 6th, 2009, 11:30 PM Toyo Ito is volgens mij een man, maar bon :).
Ik heb zoals X38 ook een beetje dat gevoel dat realisaties op een terrein in het buitenland soms 1000x beter zijn dan mocht het in België uitgevoerd worden.
Maar N.V. heeft dan ook wel gelijk dat Antwerpen op dit moment ten volle kiest voor kwaliteitsvolle architectuur.
Het Justitiepaleis of het Havenhuis bv. zijn toch echt wel projecten waar je alleen maar van kan dromen? Vooral het Havenhuis het blijft mij verbazen dat dit gewoon Antwerpen is.
X38 August 7th, 2009, 12:24 AM Hij ;)
Toyo Ito is volgens mij een man, maar bon :).
Ik heb noch kennis van Japanse namen, noch van bekende architecten...:D
KolonelSilvertop August 7th, 2009, 01:20 PM Als het in het buitenland exclusiever is, dan ligt dat aan budgetten en aan niks anders. Bij de genoemde uitzondering (justitiepaleis) ging bijna de helft van de bouwkosten op aan het dak. Zonder dat dak zou het trouwens een HEEL gewoon gebouw zijn geweest, gelegen aan een HEEL matig uitgewerkt plein.
Crepain zijn plan voor nieuw Zuid bevat geen technische hoogstandjes, maar het kost dan ook niet zoveel. En wie zal het verbazen als de 'luchtgaten' in de torens e.d. nog uit de plannen verdwijnen. Crepain zijn woningen waren misschien spectaculair, maar de publieke gebouwen die ik van hem ken zijn opgetrokken uit standaardelementen, eenvoudige indeling, geen al te grote dragende overspanningen (en vaak goedkope afwerking). Overigens leken die publieke gebouwen me wel heel functioneel.
@kristofVG: eens! Er worden teveel woningen gebouwd in de stad. Bovendien zijn zowel Regatta als Nieuw Zuid zwaar vervuilde gifgrond. Een commerciele bestemming was veel beter geweest.
Polri August 10th, 2009, 12:59 AM Ik heb het gevoel dat Ito hier bekritiseerd wordt op basis van één vage schets die vooral de contouren van de gebouwen toont, en niet hoe ze eruit zouden zien.
Zijn ideeën voor de Zuiderdokken waren, zoals hierboven gezegd, onzettend creatief, dus het zou me eerlijk gezegd verbazen als hij gewoon regatta-style huisjes-tuintjes zou hebben willen bouwen op Nieuw-Zuid.
SuburbanWalker August 10th, 2009, 02:01 AM Mijn geheugen kan verkeerd zijn, maar ik herinner me nog een artikel uit die tijd dat het nu net de filosofie was om het gebied met huisje-tuintje in te vullen. Enkel op die manier kon men kinderen met gezinnen terug naar de stad trekken. Dat was voor de tijd dat alles dat omschreven werd als "loft" als zoete broodjes verkocht he. ;)
Meurisse March 17th, 2010, 03:08 PM Dit kan de stad idd maar beter kopen, ooit zal het een heel belangrijk scharnierpunt zijn tussen oud en nieuw zuid!
nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=QT2NK75S&postcode=2000)
Gebouw Zillion wordt openbaar verkocht
woensdag 17 maart 2010, 03u57 Auteur: (lej)
ANTWERPEN - Begin mei zullen de gebouwen van de legendarische dancing Zillion van Frank Verstraeten openbaar verkocht worden. De stad Antwerpen is al zeker kandidaat. De gemeenteraad heeft al 1,7 miljoen opzij gezet voor de aankoop. De stad wil er minstens tijdelijk een sporthal van maken.
Het gebouw van de Zillion op het Antwerpse Zuid staat al jaren leeg sinds de dancing gesloten werd. Met de verkoop wil schuldeiser Alken-Maes 900.000euro recupereren die het nog tegoed heeft van de voormalige Zillionbaas Frank Verstraeten.
Guy Vanhoucke, de advocaat van Alken Maes, bevestigt het gebouw waarschijnlijk flink wat meer zal opbrengen. ‘De overschot gaat naar de staatskas.'
zuidbewoner May 10th, 2010, 12:47 PM 07/05 De Konijnenwei op het Zuid in Antwerpen wordt binnenkort een plek voor tieners. De wei wordt heraangelegd met heuvels, paadjes en plekken waar de jeugd kan vertoeven.
In de officiële documenten komt er op de Konijnenwei een speel- en sportcentrum voor tieners. Maar het moet vooral een avontuurlijk stukje grond worden.
“We denken aan jongeren tussen zeg maar 11 en 15 jaar. Dat is een doelgroep waarvoor er in Antwerpen nog te weinig ruimte is. Zeker in de wijk rond de Brederodestraat”, zegt de schepen voor Jeugd, Leen Verbist (sp.a).
Aangename ruimte
Het is niet de bedoeling dat de Konijnenwei wordt volgezet met allerhande toestellen. “We willen vooral een aangename ruimte maken voor tieners, waar ze zelf hun favoriete dingen kunnen doen. Je moet je voorstellen dat er op de weide grasvelden, paadjes, struiken en heuvels komen. En er zal ruimte zijn voor populaire bezigheden zoals skaten of fietsen”, zegt schepen Leen Verbist.
De gronden langs de Singel en naast het nieuwe justitiepaleis zijn eigendom van de NMBS. Maar de stad mag de Konijnenwei voor een symbolisch bedrag van duizend euro per jaar huren.
De tienerwei is tijdelijk. Dat wil zeggen zolang er geen concrete plannen zijn met de gronden. Een gespecialiseerd bureau is nu bezig met het ontwerp van weide. De bedoeling is dat het project binnen een jaar of twee klaar is. GVA
Ze hebben precies de plannen van het buurtcomité van 10 à 12 jaren geleden terug bovengehaald. Ideeën die gesprokkeld werden voor architect Rogers (?) voor de 'nieuwe Konijnenwei' , wat er ging komen nadat het nieuwe justitiepaleis ging klaar zijn, maar nooit werd uitgevoerd.
B&T May 10th, 2010, 09:38 PM HLN 10.05
Openbare verkoop van Zillion-gebouw vindt niet plaats
De geplande openbare verkoop van het pand aan de Jan Van Gentstraat in Antwerpen, waar vroeger danstempel Zillion gevestigd was, vindt morgen niet plaats. De stad Antwerpen is een gerechtelijke procedure gestart om het gebouw alsnog zelf te kopen.
Het pand, dat 2.241 vierkante meter bestrijkt, is eigendom van de Belgische staat. Brouwerij Alken-Maes heeft echter nog een openstaande schuld van 900.000 euro en wilde die via de openbare verkoop recupereren. De stad is echter ook geïnteresseerd in het gebouw en besliste eerder al om daar 1,7 miljoen euro voor vrij te maken.
Meurisse May 11th, 2010, 07:55 PM ^^
als alles goed gaat koopt de stad dus weldra dat gebouw over...
nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=PB2Q37TM&postcode=2000)
Stad koopt (waarschijnlijk) Zillion
dinsdag 11 mei 2010 Auteur:cdh
ANTWERPEN - De openbare verkoop van de Zillion, die vandaag door notaris Frank Celis zou georganiseerd worden in het Notarishuis, gaat niet door. De stad wil immers gebruik maken van haar recht op voorkoop.
De openbare verkoop van de Zillion, die vandaag door notaris Frank Celis zou georganiseerd worden in het Notarishuis, gaat niet door. De stad wil immers gebruik maken van haar recht op voorkoop.
Dat betekent dat ze de ter ziele gegane danstempel van Frank Verstraeten uit de hand kan kopen tegen een overeengekomen prijs. ‘Als we met de rechter tot een akkoord komen, wordt de stad eigenaar van de Zillion', vertelt Hella Rogiers van stedelijke vastgoeddochter AGVespa, die de onderhandelingen voert. ‘Komen we er niet uit, zal het pand openbaar verkocht worden.'
De stad heeft altijd interesse getoond. De gemeenteraad had eerder al beslist om voor het beruchte gebouw 1,7miljoen euro vrij te maken.
Het complex aan de Jan Van Gentstraat, dat 2.241 vierkante meter bestrijkt, is voorlopig nog eigendom van de Belgische staat. Brouwerij Alken-Maes heeft echter nog een openstaande schuld van 900.000 euro en wil die zo snel mogelijk recupereren.
Voor het hof van beroep is er ook nog een procedure hangende over de herstelvordering. De stad Antwerpen en de stedenbouwkundig inspecteur van het Vlaamse Gewest willen dat Frank Verstraeten het gebouw weer inricht zoals in de bouwvergunning van 1996 gestipuleerd staat. Al betekent dat niet dat de verkoop niet kan doorgaan, want de herstelvordering staat daar in principe los van. De vraag is alleen of ze nog wel nut heeft, aangezien het gebouw intussen een ruïne is geworden. ( )
KrisL September 2nd, 2010, 10:07 AM Wat inzicht in de plannen over de Zillion (nav. weigering recht van voorkoop voor sociale woningen). (Bron: Notulus) (http://notulus.antwerpen.be/rs-bin/RightSite.exe/getcontent/C2010-008614.pdf?DMW_OBJECTID=090f45ab805455e8&DMW_FORMAT=pdf&fext=.pdf)
AG Vespa, de initiële koper, is een belangrijke uitvoerder binnen het stedelijk woonbeleid. De aankoop kadert binnen het stadsproject Nieuw Zuid. In kader van de stedenbouwkundige ontwikkeling van het gebied Nieuw Zuid is het dan ook belangrijk dat gerichte aankopen gebeuren.
De stad Antwerpen heeft de ambitie het gebied Nieuw Zuid te ontwikkelen tot een nieuw en gemengd stadsdeel waarbinnen programma’s van velerlei aard een plek vinden. In het 28ha grote gebied wordt wonen, lokale en bovenlokale voorzieningen, en publieke en groene ruimte voorzien. Het contingent wonen zal gedifferentieerd worden ingevuld met zowel residentieel wonen, als betaalbaar of bescheiden wonen en sociale woningen. Op meerdere vlakken, zoals mobiliteit, sociale mix, water- en energiebeleid streeft de stad een duurzame ontwikkeling na van dit gebied.
Vertrekkend vanuit deze ambities die de stad heeft voor de ontwikkeling van Nieuw Zuid zullen via ontwerpend onderzoek mogelijke ontwikkelingsrichtingen worden onderzocht. Bij collegebesluit van 19/05/2009 (jaarnummer 6829) heeft de stad beslist om voor het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid (met afbakening Ledeganckkaai, Singel, Spoorlijn en Zuidelijke Infrastructuurknoop) een ruimtelijke uitvoeringsplan op te maken. De gronden gelegen Jan van Gentstraat 2, Antwerpen – gekend als de site Zillion – maken deel uit van het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid waarvoor de stad tot een coherente ruimtelijke ontwikkelingsvisie wil komen.
Deze coherente ruimtelijke ontwikkelingsvisie zal uitspraken doen over elementen als de gewenste voorzieningen, morfologie van het weefsel, typologie van woningen, ontsluiting, inplanting en verweving van de verschillende programma’s in het gebied. Wat dit laatste betreft is nu reeds duidelijk dat de stad streeft naar een gemengde ruimtelijke invulling van het gebied, waarbij voorzieningen, publieke ruimte maar ook sociale woningen ruimtelijk gespreid en verweven met ander programma over het gehele gebied zullen worden ingeplant.
Tevens zal deze ontwikkelingsvisie op het gebied Antwerpen Nieuw Zuid een strategie van gefaseerde ontwikkeling moeten vooropstellen, dit gezien de grootte van de site. Deze faseringsstrategie moet onder andere rekening houden met mogelijkheden qua ontsluiting en een streven dat het projectgebied doorheen zijn gefaseerde totstandkoming steeds een zekere graad van ‘af-zijn’ en gemengdheid bezit. Daarbij dient ook de relatie van het gebied tot zijn context van Scheldekaaien, Zuidelijke Infrastructuurknoop, Konijnenwei, Gedempte Zuiderdokken en Justitiepaleis te worden onderzocht. Wat betreft de relatie tussen het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid en het omliggende weefsel ten noorden van het projectgebied nemen de gronden gelegen Jan van Gentstraat 2 een cruciale positie in. Zij kunnen binnen de coherente ruimtelijke ontwikkelingsvisie op het gehele gebied Nieuw Zuid een belangrijke rol spelen in de noordelijke ontsluiting van de site.
Een aankoop door ABC cvba van de gronden gelegen Jan van Gentstraat 2 met als doel een realisatie van sociale woningen zou een voorafname betekenen op de ontwikkeling van het projectgebied Antwerpen Nieuw Zuid in zijn geheel. En zodanig een hypotheek betekenen voor de door de stad gestelde ambities te komen tot een gemengd stadsdeel met ruimtelijke spreiding en verwevenheid van allerlei programma, waaronder ook sociale woningen. De stad wenst de toekomstige inplanting van sociale woningen te laten gebeuren gekaderd binnen een coherentie ruimtelijke ontwikkelingsvisie op het gehele gebied.
Dit is een zeer flexibele zone waar heel veel functies mogelijk zijn.
1. Tekorten sportinfrastructuur
De stad Antwerpen heeft een monitoringssysteem die de tekorten van publieke voorzieningen in beeld brengt. Hierbij wordt rekening gehouden met de bevolkingsdichtheid en de afstand tot een bepaalde voorziening. De functie waar vandaag het grootste tekort is op de plaats van de Zillion is sportinfrastructuur. Dit is een moeilijke functie om in te planten in een bestaande en dense omgeving. De Zillion ligt net op de grens van twee statistische zones, zone centrum en zone zuid.
In zone centrum is een tekort van 4.6 sporthallen tegenover de BLOSO-norm. In de wijk zuid is er een tekort van 7.3 sporthallen tegenover deze norm. Dit is het grootste tekort van heel de stad aan sportinfrastructuur. Bij de realisatie van Nieuw Zuid zal er een bijkomende behoefte ontstaan aan sporthallen waarbij nog geen zekerheid bestaat of dit in het plangebied zelf zal opgevangen worden.
2. Onzekerheid stadsontwerp Nieuw Zuid
Wij pleiten voor een tijdelijke invulling van het pand, zonder te grote investeringen op korte termijn. Het gebied Nieuw Zuid zal in de nabije toekomst ontwikkeld worden en de Zillion ligt op een strategische locatie die de verbinding zal maken tussen Nieuw Zuid en de rest van de stad.
Deze ontsluiting is zeer belangrijk voor Nieuw Zuid aangezien dit gebied in het oosten en het zuiden omgeven wordt door grote verkeersinfrastructuur. Vandaag is er nog geen stadsontwerp voor deze site. Het is echter zeer denkbaar om een straat te voorzien van de Bolivarplaats naar Nieuw Zuid, zodat de nieuwe wijk direct aantakt op het bestaande weefsel. In dit geval zou het kunnen dat een deel van de Zillion afgebroken moet worden te voordele van de bereikbaarheid van de nieuwe wijk.
3. Bouwtechnische redenen
Als we kijken naar het gebouw zelf dan is dit gebouw ontworpen als een sportzaal. Het is dus gemakkelijk om het gebouw zonder veel structurele werken terug om te vormen naar een sporthal.
Mochten er in dit gebouw andere functies worden ingepland, kan verwacht worden dat er delen van het gebouw afgebroken moeten worden. De diepte van het gebouw is 40 meter, terwijl een ideale diepte voor bijvoorbeeld woningen eerder rond de15 meter ligt, naar lichtinval toe. Voor
een tijdelijke invulling is sportinfrastructuur het meest aangewezen.
4. Sociale mix
Het project bevindt zich in sector E131 waar zich geen sociale woningen bevinden maar grenst aan de wijk Nieuw Zuid waar momenteel 100% van de woningen een sociale woning is. De stad streeft ernaar om in stadsprojecten en grote bouwprojecten een sociale mix na te streven.
Deze mix bestaat uit een combinatie van sociale woningen, betaalbare of bescheiden woningen en duurdere woningen. Hierdoor wil de stad een woonaanbod creëren voor verschillende bevolkingsgroepen om die blijvend een plek te geven in de stad. In het voorstel wordt 100% sociale woningbouw voorzien waardoor er van een sociale mix geen sprake is. Dit project zoals voorgesteld door ABC cvba is op zich relatief kleinschalig, maar staat naast de grootschalige sociale woontoren in de Van der Sweepstraat. Hierdoor wordt de Jan Van Gentstraat – Namenstraat een as met sociale woningen en is er geen sprake van een vermenging in het
stedelijke weefsel.
zuidbewoner March 4th, 2011, 11:35 AM Gisteren naar een vergadering van het wijkoverleg geweest over het Nieuw Zuid en de Konijnewei. Een projectontwikkelaar "Ontwikkeling Nieuw Zuid N.V" schijnt een groot deel van de gronden gekocht te hebben van de NMBS. De stad gaat dit voorjaar tijdelijk een avontuurlijk speelpark inrichten op een hoek(je) van de Konijnewei bestemd voor 10 à 13-jarigen. De stad gaat de jongeren laten participeren om het speelpark te creëren. De mensen van het wijkoverleg zijn de archieven ingedoken om alle overleg tussen stad en wijkbewoners op te zoeken van 1991 tot 2007. Als herbegint van vooraf aan. De buurtbewoners wordt nu gevraagd mee een visie te ontwikkelen over het hele gebied. Wat betreft Nieuw Zuid wordt er weer een wedstrijd uitgeschreven tussen 5 ontwerpteams.. Eind 2011 start opmaak masterplan voor het gebied.
Meurisse March 4th, 2011, 12:53 PM ^^ ontwerpronde nummer zoveel dan!
Hopelijk dient Toyo Ito, of iemand in zijn plaats, zijn plan nog eens in :)
Als de gronden al in handen zijn van de privé kan er misschien deze keer wél iets van komen...
SuburbanWalker March 4th, 2011, 03:59 PM Euh ik ben even niet mee, een private ontwikkelaar heeft de gronden van de Konijnenwei overgekocht van de NMBS? Waren die gronden dan in haden van de NMBS, en was het niet de bedoeling dat er ooit een park gemaakt van zou worden?
Voor alle duidelijkheid, Nieuw Zuid ligt ten noordwesten van het nieuw justitiepaleis, de Konijnenwei ten zuiden ervan.
zuidbewoner March 4th, 2011, 11:20 PM Euh ik ben even niet mee, een private ontwikkelaar heeft de gronden van de Konijnenwei overgekocht van de NMBS? Waren die gronden dan in haden van de NMBS, en was het niet de bedoeling dat er ooit een park gemaakt van zou worden?
Voor alle duidelijkheid, Nieuw Zuid ligt ten noordwesten van het nieuw justitiepaleis, de Konijnenwei ten zuiden ervan.
Het hele gebied (29 ha)wordt aanzien als een programma dat uit verschillende projecten bestaat: Konijnewei en Nieuw Zuid. Groot deel van de gronden (18,-- ha) van het Nieuw Zuid zijn vorig jaar aangekocht door de projectontwikkelaar. De konijnewei is deels van de Stad, deels van NMBS en misschien zijn er nog wel andere eigenaars.
SuburbanWalker March 5th, 2011, 12:07 AM Opmerkelijk dat die projectontwikkelaar dan doet waar de stad jarenlang niet in slaagde. Dat het in private handen is zou toch ook de vrees moeten wegnemen dat er voor lage densiteit (huis-tuintje) gekozen wordt, aangezien die waarschijnlijk toch wel het maximum uit aankoop zal willen halen.
poller1 March 5th, 2011, 08:22 AM ^^wie weet... misschien zal een 'grootschalige marktstudie' uitwijzen dat een alomvattende mix het minste risico inhoudt...
wie weet...
Ivan March 5th, 2011, 09:48 AM Het stad huurt het stukje grond voor de speelruimte op de Konijnenwei van de NMBS. Het gaat om de hoek Singel/Brusselstraat/afrit Ring! Kindvriendelijk en veilig lijkt me dit niet echt...
Heb ook over de nieuwe studie vernomen. Het gaat om wederom een integrale visie zoals die indertijd door Rogers werd ontwikkeld - gaat dus om site Nieuw zuid - Konijnewei - Zuidstation - Spaghettiknoop.
Na de NMBS, Toyo Ito, Rogers en Crepain, mag iemand anders weer eens proberen...
RaiderRAFC March 5th, 2011, 11:25 AM Als ze op de konijnenwei nu is terug een openluchtzwembad aanleggen zoals vroeger...
mato March 5th, 2011, 02:07 PM Als ze op de konijnenwei nu is terug een openluchtzwembad aanleggen zoals vroeger...
Dat zwembad lag waar nu de binnensingel zijn bocht naar de Brusselstraat maakt. Maar als de singel rechtdoor naast het ringspoor naar de Schelde doorgetrokken wordt komt er plaats vrij voor een heraanleg van het zwembad, alhoewel je dan nog met de Vlarem-normen moet afrekenen. :cheers:
zuidbewoner March 5th, 2011, 09:57 PM Als ze op de konijnenwei nu is terug een openluchtzwembad aanleggen zoals vroeger...
Op de vergadering werden er ideeën gespuid een er van : een zwemvijver.:banana:
B&T April 1st, 2011, 06:44 PM Schepencollege 01.04
Ontwerpwedstrijd voor Masterplan Nieuw Zuid
Vandaag keurde het stadsbestuur de projectdefinitie goed voor het Masterplan Nieuw Zuid. Deze projectdefinitie is de basis voor een ontwerpwedstrijd die de private ontwikkelaar Ontwikkeling Nieuw Zuid NV lanceert in samenwerking met de stad. Het bundelt de ambities en uitdagingen voor het hele plangebied.
De stad en Ontwikkeling Nieuw Zuid NV werken samen aan een masterplan voor Nieuw Zuid. Dat masterplan zet de krijtlijnen uit voor een volledige ontwikkeling van het gebied. Met de bouw van het nieuwe Gerechtshof en de renovatie van het oude goederenstation door de Bank van Breda, werden de voorbije jaren belangrijke impulsen aan Nieuw Zuid gegeven. Toch ging de integrale ontwikkeling, niettegenstaande de vele plannen, niet helemaal van start. Ontwikkeling Nieuw Zuid NV is sinds vorig jaar eigenaar van een groot deel van de gronden op Nieuw Zuid.
De goedkeuring van de projectdefinitie is het begin van een nieuw traject voor het hele gebied. Dankzij de strategische ligging van het gebied aan de Schelde, als een scharnier tussen de binnenstad en het Kiel en goed ontsloten, gaat het masterplan verder dan enkel het projectgebied Nieuw Zuid. Vandaag is het hele gebied van de Schelde tot het station Antwerpen-Zuid en van de Singel tot de spoorlijn Antwerpen Centraal-Boom-Puurs mee opgenomen. Meteen wordt dan ook de Konijnenwei mee opgenomen in de ontwerpwedstrijd.
Voorbeeld voor duurzame stedenbouw
De stad en de private ontwikkelaar willen van de geplande ontwikkeling een voorbeeldproject maken voor duurzame stedenbouw. Deze overkoepelende ambitie is terug te vinden in heel wat aspecten uit de projectdefinitie. De vijf hoofdlijnen hieruit zijn:
een groen stadsdeel aan het water;
een aantrekkelijk en vitaal stadsdeel;
een verkeersstructuur op maat;
een gezonde en ecologische leefomgeving;
een ontwikkeling in verschillende fases.
Mijlpalen
De komende drie maanden formuleren vijf teams hun wedstrijdontwerp. Een jury zal in de loop van de zomer de opdracht gunnen aan één ontwerpteam. Vervolgens vindt in het najaar een participatiemoment plaats waarop bewoners en andere betrokkenen het winnende wedstrijdontwerp kunnen ontdekken en bespreken. De resultaten daarvan worden meegegeven aan het ontwerpteam. Dit team start tegen eind 2011 met de opmaak van het Masterplan Nieuw Zuid.
Met 'niet helemaal van start' wordt eigenlijk bedoeld: 'helemaal niet van start'
SuburbanWalker April 1st, 2011, 07:18 PM Ze waren er toch al in geslaagd om de Hairwich af te breken? ;) (of hoe noemde dat discotheek geval der nu weer juist)
Was er trouwens al geen ontwerp van Jo Crepain?
Meurisse April 1st, 2011, 10:02 PM Hairwich? De Zillion bedoel je misschien?
En er was inderdaad al een plan van Jo Crepain. Beter nog er zijn al kasten vol plannen voor deze site...
SuburbanWalker April 1st, 2011, 10:27 PM Nee, het was op de Ledeganckkaai. Harwich noemde het blijkbaar. Volgens de restjes informatie die ik erover kan vinden op het internet was het een eetcafé/bar, maar het leek me veeleerder een discotheek/danscafé te oordelen aan de spotlichten en de volume van de muziek 'snachts. ;)
Enige reden dat die plannen blijkbaar de vuilbak ingesmeten zijn en er opnieuw een ontwerp gevraagd wordt?
mato April 2nd, 2011, 04:32 PM Een spijtig gegeven dat de Harwich afgebroken is. Het ging hier om de oude kantoren van de Antwerp-Harwich-Line.
Ivan April 3rd, 2011, 10:40 AM ^^ Ja, de Harewich is al jaren geleden afgebroken, denk rond 2003. Heb er nog wel een keer of twee geweest. Er was een aangebouwd buitenterras met luifel naast. Binnenin was het niet supergroot maar best gezellig. Plots moest dat verdwijnen... Er kwam steeds in het weekend massaal veel (sjiek) volk op af omdat er dan na het eten ook gedanst kon worden :)
De oude plannen zijn afgevoerd wegens voortschrijdend inzicht en evolutie van andere stadsprojecten. Zo zal er minder kantoorruimte zijn doordat er nu Topkantoorlocaties zijn aangeduid ondertussen, zo zal er een betere inpassing voorzien worden opdat op termijn een Scheldebrug kan gebouwd worden, er zou een grotere groenzone komen (begrijp ik wel niet, maar kom.), minder soc.woningen dan voorheen, minder parkeerruimte, inplanning scheldetram, ....
antwerpen open April 7th, 2011, 07:00 PM Volledig mee eens :
GVA 06 04 2011 - Lex Molenaar
Een historische vergissing die moet worden rechtgezet
Vandaag brengt minister van Justitie De Clerck een bezoek aan het Vlinderpaleis naar aanleiding van Justice Inside Out, een bijzondere tentoonstelling met impressies van het leven in het gerechtsgebouw door kunstenaars met een mentale stoornis.
De Clerck staat bekend als een man met smaak en gevoel voor mooie architectuur. Het zal hem dus wel plezier doen om het architecturale hoogstandje van de Britse ontwerper Richard Rogers weer eens te zien. Het Vlinderpaleis heeft dan ook wel een paar centen gekost. De oorspronkelijke raming van 125 miljoen euro draaide uit op een financiële horrorconstructie waarbij de federale overheid het gebouw 35 jaar lang huurt, waarna het haar een klein half miljard zal hebben gekost. En daarna moet ze nog over de brug komen met de koopsom.
Ook de Antwerpse overheid heeft de inplanting van het Vlinderpaleis niet goed aangepakt. Vijf jaar na de officiële opening van het gebouw kan je alleen maar vaststellen dat de omgeving niet leeft. Het uitgestrekte plein wordt vrijwel alleen gebruikt door mensen die in de rechtbank moeten zijn. De verkeerssituatie is link, ouders met gevoel voor verantwoordelijkheid laten er hun kinderen niet spelen. En de horeca rond de Bolivarplaats is diep ongelukkig, want in de zomer ga je liever niet op een terras zitten waar je voor een goed gesprek een megafoon nodig hebt vanwege het langsdenderende verkeer.
De heraanleg van de Bolivarplaats is een gemiste kans. Het was veel beter geweest als de verbinding van de Singel met de Scheldekaaien naar de achterkant van het Vlinderpaleis was verlegd. Op die manier zou de noordelijke kant van de Leien veel minder last hebben van het verkeer.
Dat zou de leefbaarheid van de buurt aanzienlijk verbeteren en zowel letterlijk als figuurlijk veel zuurstof genereren voor de horeca en het winkelaanbod. De omgeving van de Bolivarplaats zou zo kunnen uitgroeien tot een aangename aantrekkingspool, die de zomerse drukte van de Leopold de Waelplaats en de Gedempte Zuiderdokken kan ontlasten.
Vorige week schreven we nog over de ambitieuze plannen voor de wijk Nieuw Zuid en de Konijnenwei, het groene industriepark Blue Gate Antwerp en het nieuwe voetbalstadion. Die gigantische operatie lijkt me een uitstekende gelegenheid te bieden om meteen ook de historische vergissing van de Bolivarplaats recht te zetten.
Door Lex Moolenaar
SuburbanWalker April 7th, 2011, 07:28 PM ...want in de zomer ga je liever niet op een terras zitten waar je voor een goed gesprek een megafoon nodig hebt vanwege het langsdenderende verkeer.
Is het dan zoveel beter op de Leopold de Waelplaats? Op de Leien of op de Scheldekaaien zijn er zo ook wel genoeg gevallen van terrassen vlak naast het verkeer (persoonlijk vind ik het afgrijselijk om op zo'n terras te zitten, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen wie het niet deert).
En als ze op de Waalse en Vlaamse kaai nu eens gewoon een stuk pakken van de rijweg (aangelegd voor verkeer in 2 richtingen) en bredere trottoirs aanleggen dan zou het er sowieso minder claustrofobisch zijn. Dat hoeft zelfs nog niet eens in het kader te zijn van een totale heraanleg van de gedempte Zuiderdokken. Misschien nog liefst niet in het kader ervan, want het zal vermoedelijk nog wel even op zich laten wachten.
poller1 April 9th, 2011, 09:13 PM ^^idd, suburbanw.
Maar als 'plein' is de Bolivarplaats idd niet zo geweldig ingedeeld.
De verlichting is er ook erg ongezellig...
Het hoeft niet veel te kosten om het wat beter te maken: meer beplanting, bv tussen de terrassen en de rijweg, maar ook op het hoofdplein...
er is ook ruimte voor een 'kiosk' bv, of iets dergelijks...
KrisL August 23rd, 2011, 10:17 AM Een van de inzendingen voor het Masterplan Antwerpen-zuid
http://www.wit-architecten.be/files/1106.pdf
http://www.wit-architecten.be/images/_projectliggend/1106_makette.jpg
http://www.wit-architecten.be/images/_projectliggend/1106_stad.jpg
http://www.wit-architecten.be/images/_projectliggend/1106_cake.jpg
Ivan August 23rd, 2011, 10:49 AM 18 september is er een infostand naast de bank van Breda met de overige 4 ontwerpen (en die van de finalist)
Lekker dens plaatje van WIT hier. Knappe renders. Hebben trouwens mee het Masterplan Scheldekaaien opgemaakt en beheren dus goed waar Nieuw Zuid het beste naartoe kan.
KrisL August 23rd, 2011, 11:07 AM Nog iets over Nieuw zuid (potentieel toch)
ANTWERPEN - De lijst met sites voor de nieuwe kantoren van de federale politie is teruggebracht tot twee kandidaten: BerchemX en het Nieuwe Zuid. In 2013 zou de verhuizing van de gebouwen aan de Noordersingel en aan de Boomsesteenweg in Wilrijk naar een nieuwe optrek een feit moeten zijn.
De federale politie is al een tijdje op zoek naar een nieuwe locatie. Het kantoorgebouw aan de Noordersingel waar de Coördinatie- en Steundienst en de Gerechtelijke Dienst nu zitten is immers te klein geworden. Bovendien is het de bedoeling om afdelingen die nu nog in Wilrijk zitten, zoals het interventiekorps en de medische dienst, mee onder te brengen in het nieuwe complex. Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) wil tenslotte dat ook de lokale recherche, die nu op de Mechelsesteenweg zit, er een plaats krijgt.
Nu de behoeftes van de politie zijn opgelijst, zijn er nog maar twee locaties die aan de criteria voldoen. Zowel de site achter het Vlinderpaleis –dat nu nog braakliggend terrein is– als BerchemX of PostX aan de Borsbeekbrug hebben als grote troef dat ze dicht bij de Ring en de Singel liggen. Het is duidelijk dat een plaats in de buurt van het nieuwe justitiegebouw uitstekend gelegen is voor een politiegebouw, maar het voormalige postkantoor –dat momenteel leegstaat– ligt dan weer vlakbij het station van Berchem.
Tegen de vlakte
Vooral de keuze voor PostX is opvallend. De site wacht immers al enkele jaren op een nieuwe bestemming. De stad stelde vorig jaar een veto tegen de bouw van een groot winkelcomplex. ‘Ook een gigantisch kantorenpark met ondergrondse parking kan niet. We willen de Singel en de Ring niet nog meer belasten', luidt het.
Iret, eigenaar van de gronden, is sinds vorig jaar in overleg met de stad om samen met enkele architecten een masterplan op te stellen. Iret wil op de 3,6hectare grond een gezonde mix van kantoren, kleine winkels, horeca en sportfaciliteiten uitbouwen. Er zal ook plaats zijn voor een klein congrescentrum. Woningen mogen ook, maar omdat de stad een grote woonbuurt plant op Nieuw Zurenborg zullen het er niet veel zijn. Vast staat wel dat het huidige glazen gebouw uit de jaren tachtig tegen de vlakte gaat.
Bron: Het nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=H63E5MT8)
Nieuw Zuid lijkt me een zinnige locatie voor het centraliseren van de politie diensten in een 21ste eeuws torengebouw. Dit kan een mooie tegenhanger worden voor de Politie toren aan de Oudaan.
KrisL August 24th, 2011, 08:33 PM De voormalige discotheek Zillion in Antwerpen wordt afgebroken. De stad Antwerpen kocht het pand aan de Jan Van Gentstraat vorig jaar en had er eerst andere plannen voor, maar die blijken te duur uit te vallen. Het terrein van de Zillion wordt nu mee gebruikt voor de ontwikkeling van de buurt Nieuw Zuid.
http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.91356!image/2370675834.jpg
Antwerpen kocht het gebouw in juni van vorig jaar en betaalde er 1,7 miljoen euro voor. Met de verkoop wilde schuldeiser en brouwerij Alken-Maes 900.000 euro recupereren die het nog tegoed had van de gewezen Zillionbaas Frank Verstraeten.
In 2002 werd Zillion gesloten wegens het niet naleven van de voorschiften in de uitbatingvergunning. De voormalige dancing gaat nu binnen de vijf jaar tegen de vlakte.
Bron: De redactie (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110824Zillion_Antwerpen)
Puinkabouter August 24th, 2011, 11:33 PM Ik passeerde er anderhalve week geleden en toen was de brandweer daar met een ladder iets aan het doen. 't Was mij niet duidelijk of het ding in brand stond of niet. Niet dat het veel zou uitmaken :D
KrisL August 25th, 2011, 04:05 AM Ik passeerde er anderhalve week geleden en toen was de brandweer daar met een ladder iets aan het doen. 't Was mij niet duidelijk of het ding in brand stond of niet. Niet dat het veel zou uitmaken :D
Neen. Je ziet vanop afstand de gaten in het dak... Het is een wonder dat de schouw er nog redelijk stevig uitziet...
Het wordt spijtig genoeg geen sportcomplex.
Schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (onafhankelijk) wilde er tijdelijk een sportcomplex in onder brengen, maar dat bleek te duur. De stad Antwerpen plant samen met een ontwikkelaar op de site en de parking erachter een kantoren- en wooncomplex te bouwen.
Bron: Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=K43EFJD1)
Ivan August 25th, 2011, 08:21 AM Een kantoor-woon-complex, lijkt me zo weer typisch standaard...
Sinjoor August 26th, 2011, 09:20 AM De Zillion is zeer goed gelegen met het oog op de verdere ontwikkeling van Nieuw Zuid erachter. Volgens mij was het eerder een strategisch aankoop van de Stad om een betere ontsluiting van Nieuw Zuid te kunnen maken of zo.
skydiver September 17th, 2011, 03:08 PM 18 september is er een infostand naast de bank van Breda met de overige 4 ontwerpen (en die van de finalist)
Lekker dens plaatje van WIT hier. Knappe renders. Hebben trouwens mee het Masterplan Scheldekaaien opgemaakt en beheren dus goed waar Nieuw Zuid het beste naartoe kan.
Uit GvA :
15/09 Op de Ledeganckkaai wordt zondag 18 september het winnende wedstrijdontwerp voor Nieuw Zuid voorgesteld.
Tussen 13 en 17 uur kunnen geinteresseerden komen kijken naar het wedstrijdontwerp voor Nieuw Zuid en deelnemen aan gesprekstafels over de verdere uitwerking van het woongebied. Wie dat wil, kan ook suggesties achterlaten voor de ontwerpers.
Nieuw Zuid zal aansluiten op de bestaande wijk Het Zuid en de omgeving van de Brederodestraat. De komende twee jaar wordt een masterplan voor het gebied opgemaakt door Studio Associato Secchi - Viganò.
De gefaseerde herontwikkeling van de woonwijk start vermoedelijk rond 2015. Er moet ook ruimte komen voor groen, en duurzaam bouwen staat centraal in het nieuwe project. Op Nieuw Zuid komen ook winkels, openbare voorzieningen en kantoren. Verderop moet op termijn het nieuwe voetbalstadion worden gebouwd.
Tijdens de kennismakingsdag op de Ledeganckkaai zal er ook animatie zijn.
PVDP
skydiver September 18th, 2011, 08:19 PM Vandaag even naar die voorstelling van het gekozen ontwerp van Secchi-Vigano gaan kijken. Wat een teleurstelling! Er waren een paar kleine tentjes. Van het ontwerpteam viel niemand te bekennen, en de renders van het weerhouden ontwerp blonken uit van banaliteit. Lijkt wat op Regazza met hier en daar wat hoogteaccenten. Volgens een medewerkster van de stad zouden
die hoogbouwaccenten tussen de 40 en 60 m max liggen(sic).
Als dit het Nieuw Zuid wordt is het alweer een verloren kans om een nieuw stadsgedeelte met uitstraling te worden.:ohno:
Puinkabouter September 18th, 2011, 09:09 PM ^^ En voor jou staat uitstraling helemaal gelijk met bouwhoogte? Dan heeft de Chicagoblok op Linkeroever voor jou vast meer uitstraling dan het MAS. En de televisietoren in Sint-Pietersleeuw meer uitstraling dan de Onze-Lieve-Vrouwetoren.
Accenten van 40 en 60 max. is niet a priori slecht. Jammer voor wie enkel maar met wolkenkrabbers bezig is, maar voor de rest lijkt mij die hoogtebeperking niet in de weg te staan dat het een heel mooi gebied kan worden.
Ik kom net terug van Montpellier. Ik heb daar compleet nieuwe wijk gezien: Port Marianne. Ik denk dat geen enkel gebouw daar hoger is dan 35 meter. Toch was ik heel erg onder de indruk. Lekker stedelijk en erg fris van architectuur. En de openbare ruimte was er van een hoge kwaliteit. 'k Zou er zo kunnen gaan wonen. Mocht men iets in die aard kunnen realiseren op Nieuw Zuid (of eender welke andere grootschalige ontwikkeling in België, pakweg Oude Dokken in Gent of Kanaalkom Vaartkom in Leuven, bvb.), ik zou er heel erg blij om zijn :)
Soit, ik zou graag wat meer willen weten over wat er op die voorstelling is gezegd en getoond dan enkel het feit dat de hoogteaccenten tot 40 à 60m beperkt blijven.
SimCityFanatic September 18th, 2011, 09:25 PM Tja, je zit hier dan ook op een forum dat nog steeds mensen aantrekt die door 'skyscrapercities' gefascineerd zijn. Begrijpelijk dus dat mensen gevoelig zijn aan een 'te lage' bouwhoogte, inclusief mezelf.
Hoewel, ik heb hier intussen al veel bijgeleerd, hoogbouw mag inderdaad geen doel zijn maar een middel.
Wel als de stad ervan overtuigd is dat die hoogteaccenten voldoende zijn, dan kan ik alleen maar hopen dat er kenners zijn die overtuigende argumenten hebben om dit tegen te spreken én dat die mensen dan ook nog eens de macht hebben om de huidige plannen te wijzigen/verbeteren.
SkyBridge September 19th, 2011, 01:02 AM Wijze woorden in twee voorgaande posts. Ik ben ook hoogbouwfan maar mijn favoriete nieuwe stadswijk is toch echt Hafencity in Hamburg, waar hoogte ook geen doel is geweest. Kwaliteit wel, en laten we dát nou eens gaan inzetten hier.
Ik zou eerlijk gezegd deze plek ook heel onlogisch vinden voor echte hoogbouw. Zowel vanuit het verkoopargument (wat is hier het unique selling point, qua uitzicht e.d.?) als vanuit de stedenbouw. Het trekt op niks. Deze wijk moet een moderne aanvulling worden op het Zuid met een hoge kwaliteit van leven en (wat mij betreft) architectuur waar de klasse vanaf druipt. Helaas is in de praktijk gebleken dat klasse en hoogbouw lang niet altijd samengaan. Ten eerste omdat het duurder is, ten tweede omdat hoogte van als excuus wordt aangewend voor het ontbreken van details.
Aan de andere kant is een hoogtebepaling van 60m OPLEGGEN ook weer erg typisch. Een gebouw met klasse van 120m kan dus bij voorbaat al niet? Maar een kwaliteitsloos gebouw van 59m wel.
KrisL September 19th, 2011, 09:15 AM Nieuw Zuid wordt stadswijk met 5.000 bewoners
Gebied achter Vlinderpaleis zal ook winkels en horecazaken herbergen
ANTWERPEN - Dit weekend stelde Antwerpen het project Nieuw Zuid voor. Deze nieuwe woonwijk achter het justitiepaleis moet een woonplaats voor vijfduizend personen worden.
Achter het Vlinderpaleis ligt een groot stuk braakliggend terrein. Dat kan perfect worden gebruikt voor een nieuwe woonwijk, zo vindt projectontwikkelaar Ontwikkeling Nieuw Zuidnv. De nieuwe wijk moet plaats bieden aan vijfduizend bewoners, maar ook een groot aantal winkels, kantoren en horecazaken herbergen. Naast de woonwijk komt een groot park.
‘Zoals het de traditie is in Antwerpen, organiseren weenkele participatiemomenten', zegt Nancy Meijsmans, projectleider van AGStan. ‘De stad vindt het heel belangrijk ommet de bevolking overeen te komen.' Daarom kon je zondag aan de Ledeganckkaai in discussie treden met de organisatie en andere buurtbewoners, over hoe de nieuwe wijk er moet uitzien.
Water in het park
Over de parkinrichting zijn enkele buurtbewoners het meteen eens. ‘In het park moet water zijn. Als het 30graden is en je gaat met de kinderen naar buiten, is wat verfrissing belangrijk.'
‘En een atletiekpiste zou interessant zijn, want die is er in Antwerpennog niet.' De gespreksleiders noteren alle tips.
Said Amzour (21) ziet het project nog niet zitten. ‘Ik woon in een van de appartementen hiernaast, die moeten worden gerenoveerd. Er is ons verteld dat we eerst zouden moeten verhuizen, om later de kans te krijgen om in de nieuwe wijk te gaan wonen. Ik weet niet of mijn ouders het zien zitten om twee keer te verhuizen in korte tijd.'
‘Dat is niet de bedoeling', antwoordt Tim Verschaffelt, vertegenwoordiger van Ontwikkeling Nieuw Zuid. ‘We ijveren ervoor dat er eerst nieuwe gebouwen komen, voor de oude verdwijnen.'
Of de realisatie van de plannen lang zal duren, kan hij niet zeggen. ‘Ik denk dat het plan over twee jaar wel zal zijn goedgekeurd. '
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=ER3FQTC7)
Nieuwe Antwerpse wijk wordt link tussen Zuid en Kiel
http://s1.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2011/09/19/1985823/nieuwe-antwerpse-wijk-wordt-link-tussen-zuid-en-kiel-id2046906-460x0.jpg
10:28 Een park van maar liefst vijftien hectare moet de blikvanger worden van Nieuw Zuid. Het zal een groene long worden die het Kiel met het Zuid en de Scheldekaaien verbindt. Op Nieuw Zuid zal plaats zijn voor honderden gezinnen.
Antwerpen heeft de volgend jaren enorme behoefte aan nieuwe woningen. Een deel daarvan wordt in 2015 op Nieuw Zuid gebouwd. De nu nog braakliggende gronden langs de d’Hetrbouvillekaai zijn een onderdeel van de heraanleg van de Scheldekaaien.
Park Spoor Zuid
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2011/09/19/1985821/nieuwe-antwerpse-wijk-wordt-link-tussen-zuid-en-kiel_5_460x0.jpg
Een naam is er nog niet, maar de vijftien hectare aan groen zullen de vergelijking met Park Spoor Noord kunnen doorstaan. Het park zal een verbinding worden naar het Kiel en het Nachtegalenpark. Het is ook de bedoeling dat de spaghettiknoop, dat is de wirwar van autosnelwegen op het Kiel, wordt aangepakt.
Wonen voor iedereen
Maar toch zal Nieuw Zuid vooral een woonwijk worden, waar hoogbouw met woningen worden afgewisseld. Minstens een kwart van de wijk moet uit sociale woningen bestaan. Voor nog eens de helft van de wijk heeft de stad normen opgelegd wat betreft het aantal slaapkamers. Op die manier moeten zowel jonge gezinnen, als alleenstaanden en senioren hun gading vinden.
School en/of crèche
Winkels, horeca en kantoren moeten de woningen afwisselen. Er zijn ook plannen voor een school en een crèche. Twee voorzieningen waar in Antwerpen een enorm tekort aan is. In het huidige ontwerp zijn school en crèche dan ook bedoeld voor buurtbew
Bron: GvA (http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/nieuwe-antwerpse-wijk-wordt-link-tussen-zuid-en-kiel.aspx)
skydiver September 19th, 2011, 11:48 AM ^^ En voor jou staat uitstraling helemaal gelijk met bouwhoogte? Dan heeft de Chicagoblok op Linkeroever voor jou vast meer uitstraling dan het MAS. En de televisietoren in Sint-Pietersleeuw meer uitstraling dan de Onze-Lieve-Vrouwetoren.
Accenten van 40 en 60 max. is niet a priori slecht. Jammer voor wie enkel maar met wolkenkrabbers bezig is, maar voor de rest lijkt mij die hoogtebeperking niet in de weg te staan dat het een heel mooi gebied kan worden.
Ik kom net terug van Montpellier. Ik heb daar compleet nieuwe wijk gezien: Port Marianne. Ik denk dat geen enkel gebouw daar hoger is dan 35 meter. Toch was ik heel erg onder de indruk. Lekker stedelijk en erg fris van architectuur. En de openbare ruimte was er van een hoge kwaliteit. 'k Zou er zo kunnen gaan wonen. Mocht men iets in die aard kunnen realiseren op Nieuw Zuid (of eender welke andere grootschalige ontwikkeling in België, pakweg Oude Dokken in Gent of Kanaalkom Vaartkom in Leuven, bvb.), ik zou er heel erg blij om zijn :)
Soit, ik zou graag wat meer willen weten over wat er op die voorstelling is gezegd en getoond dan enkel het feit dat de hoogteaccenten tot 40 à 60m beperkt blijven.
nogmaals, toen ik er rond 15u was waren er geen discussiepanels te bespeuren, enkel een paar mini tentjes die meestal leeg waren en 1 tentje met renders een een vertegenwoordigster van de stad. maar zelfs abstractie gemaakt van de bouwhoogte oogt het ontwerp heel banaal . Hopelijk wordt het nog bijgeschaaft want het is een ruw ontwerp en de invulling ligt nog niet helemaal vast. Als men dan een nieuw stadsdeel wil bouwen zou je toch verwachten dat het wat uitstraling zou hebben en visie.
Meurisse September 19th, 2011, 12:13 PM Secchi & Vigano zijn precies de echte stadsbouwmeester aan het worden :)
Ik kon niet komen zondag. Het kleine fotootjes in GVA deed me denken aan het plan van Toyo Ito maar met hogere en densere bebouwing, en hier en daar een toren ingeplant.
Ik hoop toch nog eerst grotere beelden te zien alvorens ik conclusies trek
KrisL September 19th, 2011, 12:17 PM Op Den Brabo (http://users.telenet.be/denbrabo/artikels/zuid.htm#omnz) kan je een foto'tje zien. een link naar deze foto:
http://users.telenet.be/denbrabo/fotos/Nieuw%20Zuid%20als%20woonlocatie.jpg
De scheldebrug en de Konijnenwei zijn best herkenbaar...
KrisL September 19th, 2011, 12:24 PM Nog wat pdf's vanop de site van Antwerpen (http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/23/625.html)
Beelden Wedstrijdontwerp (http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuw%20Zuid/Beelden%20wedstrijdontwerp%20sept%202011.pdf)
WEDSTRIJDONTWERP NIEUW ZUID (http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuw%20Zuid/WEDSTRIJDONTWERP%20NIEUW%20ZUID.pdf)
Wedstrijdontwerp Nieuw Zuid infobord (http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuw%20Zuid/74159_wedstrijdontwerp_Nieuw_Zuid_infobord_V3%20klein.pdf)
Thermo September 19th, 2011, 03:21 PM Geen spoor van het nieuwe stadion in al deze plannen...?
r_method September 19th, 2011, 03:39 PM Geen spoor van het nieuwe stadion in al deze plannen...?
hier http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuw%20Zuid/Beelden%20wedstrijdontwerp%20sept%202011.pdf op pagina 2. Is dat het stadion niet?
Meurisse September 19th, 2011, 04:39 PM idd :)
Redelijk vierkant, misschien dat ontwerp van Charleroi? :)
Quimb September 19th, 2011, 05:53 PM Als je een nieuw stadsdeel voor 5000 inwoners maakt is het niet meer dan logisch dan dat er op z'n minst enkele creches komen en een school van een aardig kaliber. Daar moet je zelfs niet over nadenken, elk dorp van 5000 inwoners heeft dit (en op z'n minst twee à drie crèches).
Park Spoor Zuid klinkt nog zo slecht niet, maar ging het niet Konijnenwei heten? Of heet dat nu al zo? En gaat men de Zuiderdokken nu doortrekken tot aan de spoorlijn? Dan kan je echt een mooi langerekte onbebouwde strook hebben door 't stad van 1,5km, met plaats voor plein, water, recreatie, park, vrije trambedding,... met aan het uiteinde een stopplaats aan de spoorlijn!
KolonelSilvertop September 19th, 2011, 06:16 PM hier http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuw%20Zuid/Beelden%20wedstrijdontwerp%20sept%202011.pdf op pagina 2. Is dat het stadion niet?
Het stadion komt niet op nieuw zuid, maar vlak ernaast op bluegate
SuburbanWalker September 19th, 2011, 06:29 PM 5000 inwoners op 15 hectaren, dat is 33.333,33... inwoners per vierkante kilometer. Beetje overdreven om dan te klagen dat er niet hoog gebouwd genoeg zal worden. Zoals de plannen nu voorliggen zal dat het meest dichtbevolkte en stedelijke deel van Antwerpen worden.
Polri September 19th, 2011, 06:36 PM Hopelijk wordt het nog bijgeschaaft want het is een ruw ontwerp en de invulling ligt nog niet helemaal vast. Als men dan een nieuw stadsdeel wil bouwen zou je toch verwachten dat het wat uitstraling zou hebben en visie.
Volgens mij mag je dit niet vergelijken met Regatta (waar één projectontwikkelaar een hele wijk heeft ontworpen) maar met de Masterplannen voor het Eilandje en Spoor Noord: de contouren en de inplanting van de gebouwen worden op voorhand vastgelegd, maar daarna kunnen de percelen één voor één door verschillende projectontwikkelaars en architecten worden ingevuld.
Dus het kan nog alle kanten uit afhankelijk van wie de verschillende blokken zal verwerven.
Tussen haakjes: grappig dat ze op het overzichtsprentje de gedempte Zuiderdokken blauw hebben ingekleurd, blijkbaar gaat men er al van uit dat ze zullen worden opengemaakt ;)
SuburbanWalker September 19th, 2011, 06:42 PM Als er dan sceptisch gedaan moet worden, wees sceptisch over de timing waarmee er nu weer rondom Nieuw Zuid gecommuniceerd wordt. De vorige keer dat er zo'n opstoot plaatsvond was 6 jaar geleden (toen deze topic opgestart werd trouwens), in de aanloop naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen...
Ivan September 19th, 2011, 10:16 PM Het info- en participatiemoment was zeer pover, kramikele tentjes, een minimaquettje van een stukje wijk uit Nieuw Zuid, wat verkreukte prints van simulatiebeelden, een schamele caravan en 3 tentjes waar je met stiftjes je visie kon kleuren op een inkleurplaat en een springkasteel, dit dames en heren heet niet een infomoment maar een kinderopvang...
Soit buiten dit zeer intriest georganiseerd circus, het ontwerp....
Nieuw Zuid wordt, als het zo wordt gebouwd, een wijk dat op die manier buiten de stad komt te liggen. De eerste bebouwing begint pas tientallen meters voorbij de bank van Breda. Om echt een link te krijgen met het bestaande zuid, zou ik de bouwlijn vlakt aan de bestaande bebouwing linken en niet pas 50 meter verderop.
De hoogteaccenten zijn voor mij, té hoog. het zullen eerder appartementsgebouwen zoals die van Amelinx lijken doorheen de wijk... Geef mij dan maar eerder de pagaddertorens uit het plan van Crépain met het hoogteaccent van de toren van 108meter toen.
Mogelijk valt het voorontwerp nog mee... afwachten
en idd, in 2005 werd ook met veel tromgeroffel de plannen voor Nieuw Zuid voorgesteld om daarna in de diepvries te verdwijnen.
Matthias1000 September 30th, 2011, 08:31 PM Is er geen hoogbouw gepland op Nieuw-Zuid? Toch een geschikte locatie als je het mij vraagt!
Polri September 30th, 2011, 10:14 PM ^^
lees post 217.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=83927421&postcount=217
De Klauw October 1st, 2011, 02:22 PM ^^Mooi concept. SkyBridge zal ook content zijn want de torens die hier komen zijn duidelijk geïntegreerd in het stedelijk weefsel.:)
PS: Maak ik een goede schatting als ik zeg dat de torentjes zo'n 50 à 60 meter zullen worden?
SkyBridge October 1st, 2011, 08:34 PM Ik ben inderdaad content :D je kent me al Klauw!
Dit wordt een erg fijne ontwikkeling!
Polri October 1st, 2011, 10:20 PM PS: Maak ik een goede schatting als ik zeg dat de torentjes zo'n 50 à 60 meter zullen worden?
Was ik me ook aan het afvragen. Ik vind precies nergens in de persberichten een concreet getal, kijk ik erover, of hebben ze daar nog niet over gecommuniceerd?
Overigens, het zou leuk zijn als op één van die torens een permanent uitkijkplatform zou worden geïnstalleerd, we hebben er nu - eindelijk! :) - één op het MAS, een zuidelijke tegenhanger zou een mooie aanvulling.
Matthias1000 October 3rd, 2011, 10:32 PM ^^Mooi concept. SkyBridge zal ook content zijn want de torens die hier komen zijn duidelijk geïntegreerd in het stedelijk weefsel.:)
PS: Maak ik een goede schatting als ik zeg dat de torentjes zo'n 50 à 60 meter zullen worden?
Zucht, durven ze het nu echt niet aan om eens "echte" torens van minstens 120 meter te bouwen?:ohno:
Altijd maar rond de 60 a 80 meter... Als Antwerpen echt een wereldstad wilt worden moeten ze beter doen!!
Puinkabouter October 3rd, 2011, 10:38 PM Ik had er geen idee van dat het gegeven 'wereldstad' vasthing aan een bepaalde bouwhoogte. En ik maar denken dat het met cultuur en handel, dat soort dingen te maken had ofzo.
Polri October 3rd, 2011, 10:39 PM ^^
De laatste tijd vinden sommigen het precies nodig om in elke thread dezelfde welles-nietes-discussie over hoogbouw in Antwerpen te beginnen.
Misschien moet ik een tweede wet van Polri formuleren: "als discussies op het Antwerpse forum maar lang genoeg duren, is de kans dat discussie verglijdt naar een welles-nietes-debat over hoogbouw gelijk aan 1" (*)
Ter info: er is een thread speciaal voor hoogbouwdiscussies:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=241468
(*) De eerste wet van Polri was: "als discussies op het Belgische SSC forum maar lang genoeg duren, is de kans dat discussie afdwaalt naar de Antwerpse tram gelijk aan 1"
En uiteraard zijn beide wetten knipogen naar de wet van Godwin ;)
EvanG October 4th, 2011, 07:26 PM En deden de Nazi's trouwens aan hoogbouw? Nee hé, zegt genoeg!
Puinkabouter October 4th, 2011, 08:00 PM ^^ m))
X38 October 4th, 2011, 10:22 PM We kunnen het ook Freudiaans analyseren en alzo besluiten dat de Antwerpse bouwpromotoren groot genoeg geschapen zijn en alzo geen behoefte hebben aan het bouwen van grote fallussymbolen, hetgeen vaak een verdoken reden is om hoge torens neer te zetten.
Een paar leden van ons forum daarentegen... m))
syntric October 5th, 2011, 02:19 PM We kunnen het ook Freudiaans analyseren en alzo besluiten dat de Antwerpse bouwpromotoren groot genoeg geschapen zijn en alzo geen behoefte hebben aan het bouwen van grote fallussymbolen, hetgeen vaak een verdoken reden is om hoge torens neer te zetten.
Een paar leden van ons forum daarentegen... m))
Volgens datzelfde principe dat beweert 'hoe groter de auto, hoe kleiner de l..'? Wel ik heb het toch ook al paar keer gedacht hier, zijn er hier behoorlijk wat met een Burj Dubai complex :lol:
Meurisse October 5th, 2011, 02:31 PM Op een hoogbouwforum lijkt me dat nu niet zo verwonderlijk. Maar goed we wijken steeds verder af van het onderwerp.
Feit is dat er wel degelijk hoogbouwconcepten in het plan voor Nieuw Zuid zijn opgenomen EN dat het maar om een eerste voorstel/idee gaat. Er is nog een lange weg te volgen eer we bouwkranen zullen zien verschijnen op de site.
SkyBridge October 5th, 2011, 04:02 PM Het lijkt me toch dat ze beter haast maken nu Antwerpen met ca. 10.000 inwoners per jaar groeit.
vank October 5th, 2011, 04:13 PM De bevolking wil een een huisje met tuintje. In hoogbouw heb je dat niet!!
Onze bevolking ziet niet graag een boom verdwijnen langs een kanaal of weg, maar wel dat een heel bos verdwijnt voor hun fermette.
De burger klaagt ook dat de prijs van landbouwgewassen jaar na jaar stijgt en de 'index' en 'inflatie' daar de schuld aanhebben, helaas blijven we zelf lekker alle landbouwgronden verkavelen.
Binnenkort moeten we onze biefstuk uit Brazilië importeren en tomaten uit India omdat het hier te duur zal zijn!!!
Dat heeft totaal niets te maken met een Burj Dubai syndroom te maken, maar met verstand dat het op deze manier niet meer kan!
Puinkabouter October 5th, 2011, 04:14 PM ^^ Da's een beetje sterk. Volgens de cijfers van statbel (http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/bevolking/cijfers_bevolking_1_1_2009.jsp) ligt het de afgelopen 5 jaar eerder op een aanwas van om en bij de 5000 per jaar. Wat nog altijd veel is.
SkyBridge October 5th, 2011, 04:21 PM ^^ Da's een beetje sterk. Volgens de cijfers van statbel (http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/bevolking/cijfers_bevolking_1_1_2009.jsp) ligt het de afgelopen 5 jaar eerder op een aanwas van om en bij de 5000 per jaar. Wat nog altijd veel is.
De groei is in een stroomversnelling terecht gekomen!
Volgens Statbel had Antwerpen op 01.01.2010 483.500 inwoners, enkele maanden terug was dit al 501.000 (op 1 januari 2011 nog 492.149).
Ook voor Brussel en andere Vlaamse steden gaat de toename harder dan gedacht. Brussel komt nu al op zo'n 24.000 per jaar (snelst groeiende West-Europese stad) en Mechelen op 1.400 per jaar (na 100 jaar bijna geen groei!).
skydiver October 5th, 2011, 05:46 PM De bevolking wil een een huisje met tuintje. In hoogbouw heb je dat niet!!
Onze bevolking ziet niet graag een boom verdwijnen langs een kanaal of weg, maar wel dat een heel bos verdwijnt voor hun fermette.
De burger klaagt ook dat de prijs van landbouwgewassen jaar na jaar stijgt en de 'index' en 'inflatie' daar de schuld aanhebben, helaas blijven we zelf lekker alle landbouwgronden verkavelen.
Binnenkort moeten we onze biefstuk uit Brazilië importeren en tomaten uit India omdat het hier te duur zal zijn!!!
Dat heeft totaal niets te maken met een Burj Dubai syndroom te maken, maar met verstand dat het op deze manier niet meer kan!
Ben grotendeels akkoord met je stelling. De doorsnee vlaming wil niet alleen een huis met een tuintje maar heeft ook een afkeer van grote steden, zie maar de aversie tov van Brussel maar ook tov van Antwerpen. Het zit hem blijkbaar ingebakken in de genen. Toch zie ik in Antwerpen een kentering
,getuige daarvan het success van de Londen Tower en Lichttoren en Parktoren. Ik vind dat een stad als Antwerpen zich vooral moet profileren als een grootstedelijke omgeving en niet het platteland moet proberen te imiteren
wat bij voorbaat een verloren strijd is. Wie op de buiten wil wonen verhuisd maar naar den buiten.
Matthias1000 October 6th, 2011, 04:39 PM Heeft iemand een link naar de 60-70 meter gebouwen die in de loop van de jaren op het zuid zullen verschijnen?
Puinkabouter October 6th, 2011, 05:09 PM ^^ Er zijn nog geen gebouwen ontworpen, mocht je je dat afvragen. De grote lijnen van het hele gebied zijn nog maar pas voorgesteld. Je zal nog een paar jaar geduld moeten oefenen voor die grote lijnen vertaald worden naar concrete ontwerpen voor gebouwen.
Matthias1000 October 6th, 2011, 05:56 PM ^^ Er zijn nog geen gebouwen ontworpen, mocht je je dat afvragen. De grote lijnen van het hele gebied zijn nog maar pas voorgesteld. Je zal nog een paar jaar geduld moeten oefenen voor die grote lijnen vertaald worden naar concrete ontwerpen voor gebouwen.
Jammer, maar ik hoop dat hetgeen er uit de bus zal komen de moeite waard is!!
KrisL December 2nd, 2011, 10:58 AM Lijkt me een goede zaak voor iedereen. Ik kan me voorstellen dat dit wel een groot (en hoog?) gebouw gaat worden.
ANTWERPEN - De federale politie verhuist in 2014 of 2015 naar een nieuw gebouw achter het Vlinderpaleis. Gedaan dus met tijdverlies en overbodige kilometers tussen politie en gerecht van de ene kant van de Singel naar de andere. Ook de lokale recherche komt mee naar het nieuwe complex.
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2011/12/01/B1_GP13J06ER.1_ASvlinderpaleis.jpg.h380.jpg.568.jpg
De kogel is door de kerk. De federale politie verhuist naar een nieuw gebouw achter het Vlinderpaleis op Nieuw Zuid. De site aan BerchemX valt dus af als mogelijke locatie. Door de nabijheid van het justitiegebouw was de site op Nieuw Zuid de eerste keuze van de federale politie, maar het nadeel is de timing.
De politie had de huidige gebouwen op de Noordersingel en de oude rijkswachtkazerne op de Boomsesteenweg graag verlaten tegen 2013. De stad moet de stedenbouwkundige voorschriftenvoor Nieuw Zuid echter nog verder uittekenen in het ruimtelijke uitvoeringsplan. Ten vroegste in 2014 kan het gebouw er staan. Het pand zal wel moeten passen in het ontwerp waar architectenbureau Secchi & Vigano momenteel mee bezig is.
Procureur des konings Herman Dams reageert alvast enthousiast over de nieuwe locatie in de achtertuin van het justitiegebouw. 'Dit ', zegt hij. 'De verplaatsingen, die nu oplopen tot een half uur, remmen een vlotte samenwerking. Door zo dicht bij elkaar te zitten, zal er veel minder verloren tijd gaan.'
Het huidige gebouw aan de Noordersingel waar de Gerechtelijke Dienst zit, is te klein geworden en is niet geschikt voor de Salduz-wet, die oplegt dat alle verdachten de kans krijgen hun advocaat er bij het eerste verhoor bij te halen. 'Het nieuwe gebouw zal meteen Salduz-proof zijn, maar ook de lokale politie doet veel arrestaties. We moeten eens bekijken of we dat niet kunnen centraliseren in een gebouw.'
Doordat de lokale recherche, die nu op de Mechelsesteenweg zit, ook mee verhuist, is de wens van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) in vervulling gegaan. Ook voor Dams klinkt dit als muziek in de oren: 'Dit is een win-win-win-situatie.'
Bron: Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=P13J2QSC)
B&T December 2nd, 2011, 10:59 AM HNB 02.12
Procureur tevreden met locatie achter Vlinderpaleis
Federale politie verhuist naar Nieuw Zuid
De federale politie verhuist in 2014 of 2015 naar een nieuw gebouw achter het Vlinderpaleis. Gedaan dus met tijdverlies en overbodige kilometers tussen politie en gerecht van de ene kant van de Singel naar de andere. Ook de lokale recherche komt mee naar het nieuwe complex.
De kogel is door de kerk. De federale politie verhuist naar een nieuw gebouw achter het Vlinderpaleis op Nieuw Zuid. De site aan BerchemX valt dus af als mogelijke locatie. Door de nabijheid van het justitiegebouw was de site op Nieuw Zuid de eerste keuze van de federale politie, maar het nadeel is de timing.
De politie had de huidige gebouwen op de Noordersingel en de oude rijkswachtkazerne op de Boomsesteenweg graag verlaten tegen 2013. De stad moet de stedenbouwkundige voorschriftenvoor Nieuw Zuid echter nog verder uittekenen in het ruimtelijke uitvoeringsplan. Ten vroegste in 2014 kan het gebouw er staan. Het pand zal wel moeten passen in het ontwerp waar architectenbureau Secchi & Vigano momenteel mee bezig is.
Procureur des konings Herman Dams reageert alvast enthousiast over de nieuwe locatie in de achtertuin van het justitiegebouw. 'Dit ', zegt hij. 'De verplaatsingen, die nu oplopen tot een half uur, remmen een vlotte samenwerking. Door zo dicht bij elkaar te zitten, zal er veel minder verloren tijd gaan.'
Het huidige gebouw aan de Noordersingel waar de Gerechtelijke Dienst zit, is te klein geworden en is niet geschikt voor de Salduz-wet, die oplegt dat alle verdachten de kans krijgen hun advocaat er bij het eerste verhoor bij te halen. 'Het nieuwe gebouw zal meteen Salduz-proof zijn, maar ook de lokale politie doet veel arrestaties. We moeten eens bekijken of we dat niet kunnen centraliseren in een gebouw.'
Doordat de lokale recherche, die nu op de Mechelsesteenweg zit, ook mee verhuist, is de wens van burgemeester Patrick Janssens (SP.A) in vervulling gegaan. Ook voor Dams klinkt dit als muziek in de oren: 'Dit is een win-win-win-situatie.'
Ivan December 2nd, 2011, 11:02 AM Zal zeker een groot volume moeten worden, daar de huidige toren aan de Noordersingel blijkbaar niet (meer) voldoet én er nog diensten bijkomen. Op de eerste ontwerpplannen zou er een nieuw torenvolume (volume soc.woonblok en amelinckx-blok) komen op de plaats van het af te breken sociaal woonblok. Mogelijk komt het daar dan?
|
|