View Full Version : Groningen: Gevangene van de natuur?

DocSoul
May 28th, 2011, 09:48 PM
Groningen is ontzetten mooi gelegen, tussen de Hondsrug, de Drensche Aa en de Hunze, de Peizermade, het Reitdiep, de Wolden, etc. Ik hou erg van al die natuur in de omgeving, en ben dan ook voorstander van behoud en versterking van deze gebieden. Ook in de stad zelf hebben we over het algemeen niks te klagen. We hebben mooie parken en veel bomen. Het wordt allemaal over het algemeen goed onderhouden. "Groen", is toch een van de grote selling points van Groningen.

http://img807.imageshack.us/img807/4120/groningenprinsentuinapr.jpg

Maar de vraag rijst: kan Groningen nog wel een kant op? Nu hebben we hier en daar nog wel plek voor een woonwijk, maar, zeg, over 30 jaar, is er dan nog wel ruimte over in Groningen om meer inwoners aan te kunnen? Waar moeten dan de nieuwe woningen komen, als we de natuur in de omgeving niet onder druk willen zetten?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Is hoogbouw de oplossing? Intense laagbouw? Inbreiding? Grote "natuur/stad" projecten zoals Meerstad? Kortom, hoe zien jullie Groningen in de toekomst groeien en toch de natuur respecteren?

Chasin' Dreams
May 28th, 2011, 09:58 PM
Hmm...interessant topic, maar over de antwoorden op je vragen moet ik eerst eens goed nadenken.

railway stick
May 28th, 2011, 11:07 PM
Groningen kan met gemak nog wel 100.000 inwoners kwijt richting Noordhorn/Zuidhorn. Ruimte zat en de natuurwaarde van die gras-steppe is toch gering. Ik zou mij daar niet druk over maken.

DocSoul
May 28th, 2011, 11:57 PM
Zullen ze in Zuidhorn blij mee zijn. Dat gebied ligt grotendeels in hun gemeente. Daarbij beweer ik natuurlijk niet dat Groningen nú in de problemen komt qua ruimte, maar wellicht in de toekomst. We leven in een tijd van ongekende bevolkingsgroei, en tegelijkertijd beginnen we steeds meer in te zien dat steden niet al maar groter en groter kunnen worden, onderwijl de natuur in de omgeving opslokkend.

Iedereen kan iets bedenken van "we zoeken het gebied met de laagste natuurwaarde (anders gaan die groene hippies piepen), en daar plempen we de zoveelste nieuwbouwwijk neer", maar de vraag is dus: willen we dat wel? Groeien zal Groningen hoe dan ook, maar willen we wel steeds verder en verder de groene leegte in, urban sprawl creërend, of moeten we andere manieren gaan vinden om groei op te vangen en de regio gezond te houden, nu het nog kan, nu het hier nog geen Randstad, Ruhrgebied of BosWash is?

Ik vind dat we ons niet kunnen permitteren om te zeggen "och, het valt nu allemaal toch nog mee? laten we gewoon hiermee doorgaan op de manier zoals we altijd doen"

Dat is wat ik wil discussiëren in dit topic. We hebben het nu nog geweldig goed hier in Groningen. Hoe gaan we dat zo houden?

HighAsTheSky
May 29th, 2011, 12:51 AM
Haren en Hoogezand-Sappemeer annexeren zodoende kan je misschien de polder vol bouwen, mits je natuurlijk een andere opvang locatie voor die polder hebt.

Cpt.Iglo
May 29th, 2011, 10:18 AM
Allereerst de gemeente uitbreiden met inderdaad (gedeeltes van) Haren en Hoogezand-Sappemeer , maar ook een gedeelte van Slochteren (het 'Meerstadgedeelte'), Zuidhorn (Aduard), Ten Boer, en Bedum (stuk rondom Noord- en Zuidwolde) kunnen geanexxeerd worden. Ook het dorp Eelde gaat bij de stad horen. Deze gebieden voornamelijk bebouwen met intense laagbouw, met verschillende clusters met hoogbouw. Aan de randen van deze gebieden kunnen dan nog wat ruimer opgezette wijkjes komen, een beetje zoals nu het geval is met de Held en Reitdiep, maar niet veel, aangezien de mensen die behoefte hebben aan vrijstaand te wonen, nu ook terecht kunnen in de wijken Aduard, Eelde, Haren, Kolham, Zuidwolde en Hoogezand-Sappemeer.

In principe zou dus het onderstaande stuk bebouwd kunnen worden:

/Edit: zie hieronder

Ik ben me ervan bewust dat hierdoor er een paar mooie gebieden opgeofferd moeten worden, maar op deze manier krijg je wel weer de sterkte scheiding tussen de Stad en het platteland, en kunnen 'we' weer een tijdje vooruit. ;) Hoewel het wel in de gemeente Groningen komt te liggen, gaat het gebied rondom het Paterswoldsemeer niet bebouwd worden.

Chasin' Dreams
May 29th, 2011, 10:21 AM
Eelde is geen optie, daar blijft Groningen maar mooi vanaf. Verder kan ik me aardig vinden in je verhaal.

Cpt.Iglo
May 29th, 2011, 10:33 AM
^^ Ik heb dat met het oog op de luchthaven gedaan, maar Eelde kan inderdaad ook gewoon een apart dorp worden wat direct tegen Groningen aan ligt. Voor mensen die persé in Drenthe willen wonen, maar ook de voorzieningen van Groningen om de hoek willen hebben. ;)

Cpt.Iglo
May 29th, 2011, 10:41 AM
Even een nieuw kaartje, achteraf ben ik wat te fanatiek geweest. :D

http://img560.imageshack.us/img560/3006/naamloosud.jpg
Groen = gemeentegrens
Rood = toekomstige bebouwing

Aduard, Ten Boer en Zuidwolde blijven aparte dorpjes, die tegen de stad aan zijn komen te liggen.

HighAsTheSky
May 29th, 2011, 11:43 AM
Ik denk dat je Meerwijck en het zuidelijk gedeelte van Hoogezand-Sappemeer ook mee zal moeten nemen bij Groningen, anders is dit gedeelte gemeente-loos. Bovendien zit er in dit stukje Hoogezand veel geld.

Cpt.Iglo
May 29th, 2011, 11:48 AM
^^ Gemeentelijke herindelingen zijn sowieso nodig als je bovenstaande realiseert, maar wat betreft Meerwijck heb je inderdaad gelijk. Het overige gebied rondom het Zuidlaardermeer kan dan bij de nieuwe, zeer landelijke, gemeente Glimmen gaan horen.

railway stick
May 29th, 2011, 12:29 PM
Er is echt geen sprake van een ongekende bevolkingsgroei, Nederland krijgt er jaarlijks volgens mij zo`n 60.000 inwoners bij. Het aantal inwoners per woning gaat ook niet spectaculair dalen, dus als je in de stad Groningen nu uitgaat van 700-900 woningen per jaar die je zult moeten opleveren om de groei op te vangen, heb je jaarlijks niet zoveel ruimte nodig. Er is nog genoeg braakliggende grond over in de stad zelf om wat leuks te bouwen. Een beetje hoogbouw op het voormalige Suikerunie-terrein moet ook mogelijk zijn, hier kun je toch al een hele woonwijk kwijt.

Verder dan maar heel gematigd uitbreiden in de Dorkwerd/Leegkerk/Hoogkerk zone en dan ook maar bij Harkstede/Scharmer.
Zo, en dan gaan we nu richting Groningen.... echt waar!

DocSoul
May 29th, 2011, 03:13 PM
Haha oh wow, dat kaartje! Ik zie dat je het sport- en recreatiegebied Kardinge vol wil gaan bouwen. Daar ga ik dus even flink bezwaar tegen maken ;)

Verder hoor ik niemand het gebied langs het Van Starkenborghkanaal bij Noorderhoogebrug noemen. Is dat soms beschermd gebied? Ik heb hier verder niemand over gehoord, terwijl dit gebied toch al bij de gemeente Groningen hoort.

Anyway, wat betreft de groei van Groningen, ik denk dat veel opgevangen kan worden door de braakliggende en minder waardevolle stedelijke gebieden in Groningen zelf te herontwikkelen tot gebieden met 6 à 7 bouwlagen. Lekker compact stedelijk, dan kom je al een heel eind dacht ik zo.

mennomulder
May 29th, 2011, 05:27 PM
Waarom gaan jullie niet even naar dr. Zack-Schneider ? Hij kan met een klein mesje het (over)bevolkingsprobleem eenvoudig oplossen :banana:

DocSoul
May 29th, 2011, 05:44 PM
Dr. Zack-Schneider huh? Sounds legit...

Jeroenhummel
May 29th, 2011, 09:31 PM
Ik denk dat je Meerwijck en het zuidelijk gedeelte van Hoogezand-Sappemeer ook mee zal moeten nemen bij Groningen, anders is dit gedeelte gemeente-loos. Bovendien zit er in dit stukje Hoogezand veel geld.
uhm, ja geen goed idee.
de mensen daar wonen er voor de rust en de natuur.
als je dat wilt dichtbouwen gaan ze der gewoon van door hoor.
en dan heb je een tweede blauwe stad of een "derde" meerstad.

i know.

Cpt.Iglo
May 29th, 2011, 09:38 PM
Haha oh wow, dat kaartje! Ik zie dat je het sport- en recreatiegebied Kardinge vol wil gaan bouwen. Daar ga ik dus even flink bezwaar tegen maken ;)

Verder hoor ik niemand het gebied langs het Van Starkenborghkanaal bij Noorderhoogebrug noemen. Is dat soms beschermd gebied? Ik heb hier verder niemand over gehoord, terwijl dit gebied toch al bij de gemeente Groningen hoort.'Bebouwing' kan natuurlijk vanalles zijn, de invulling laat ik aan anderen over. Dat er geen woningen kunnen komen lijkt me inderdaad duidelijk. ;)

Het gebied is niet beschermd, maar het is nog één van de weinige gebieden waar de harde scheiding tussen de stad en het platteland nog goed zichtbaar is. Verder ben ik van mening dat je dit gebied het beste zoveel mogelijk met rust moet laten, aangezien het gebied aansluit of het oudste cultuurlandschap van Europa. :)

@Jeroenhummel: Dat het in de gemeente Groningen komt te liggen, wil natuurlijk nog niet zeggen dat er direct gebouwd gaat worden he. ;)

Jeroenhummel
May 29th, 2011, 10:07 PM
'Bebouwing' kan natuurlijk vanalles zijn, de invulling laat ik aan anderen over. Dat er geen woningen kunnen komen lijkt me inderdaad duidelijk. ;)

Het gebied is niet beschermd, maar het is nog één van de weinige gebieden waar de harde scheiding tussen de stad en het platteland nog goed zichtbaar is. Verder ben ik van mening dat je dit gebied het beste zoveel mogelijk met rust moet laten, aangezien het gebied aansluit of het oudste cultuurlandschap van Europa. :)

@Jeroenhummel: Dat het in de gemeente Groningen komt te liggen, wil natuurlijk nog niet zeggen dat er direct gebouwd gaat worden he. ;)
ik mag het hopen ;x
maar omdat ze achter bij de kropswolderpolder al zo'n 800 huizen willen gaan bouw lijkt mij de opvulling naar meerwijck toe de tweede stap...

njoy
May 30th, 2011, 10:55 AM
Even een nieuw kaartje, achteraf ben ik wat te fanatiek geweest. :D

http://img560.imageshack.us/img560/3006/naamloosud.jpg
'mooi', zo'n bedrijventerrein (euvelgunne/driebond/winschoterdiep/eemspoort) in het hartje van de stad... Echt heel goed uitgedacht ;) Ik hoop dat bovenstaande nachtmerrie nooit zal worden gerealiseerd. Mocht de bevolkingsomvang toch al ernstig toenemen, dan zijn er vast ook nog wel woningen beschikbaar in andere plaatsen dan de Stad (bijvoorbeeld in noord en oost Groningen: ruimte en huizen te over).

Cpt.Iglo
May 30th, 2011, 11:00 AM
^^ Ik gaf hierboven toch al aan dat je onder 'bebouwing' vanalles kunt verstaan? ;) En aangezien Euvelgunne, Driebond etc. bijna allemaal ingesloten liggen tussen bestaande wegen en het Winschoterdiep, zullen mensen er weinig last van hebben.
Als het oorspronkelijk Meerstad gebouwd zal gaan worden, dan liggen de betreffende bedrijventerreinen ook in 'hartje stad', het enige verschil is dat op het kaartje ten zuiden van de A7 ook bebouwing mogelijk is. En ach, het is maar een gedachtenspinseltje hé. ;)

Eisso
May 31st, 2011, 11:07 AM
Mijn antwoord op de vraag van dit topik: De intense stad!! :D

Groninger86
June 1st, 2011, 01:39 PM
De bevolking gaat stijgen tot medio 2030 en dan is er ook een hogere sterftecijfer (babyboom). Dus Groningen zal met enkele nieuwe plannen (Torens, Compacte wijk(delen)) binnen de grenzen kunnen blijven.

HighAsTheSky
June 1st, 2011, 07:34 PM
De bevolking gaat stijgen tot medio 2030 en dan is er ook een hogere sterftecijfer (babyboom). Dus Groningen zal met enkele nieuwe plannen (Torens, Compacte wijk(delen)) binnen de grenzen kunnen blijven.

Probleem is echter dat de Babyboom situatie lang niet zo pakkend is voor de gemeente Groningen. Groningen is veel te jong en blijft jong om echt negatieve invloeden te ondervinden van de vergrijzing.

Het zal er hier zeker niet zo heftig aan toegaan zoals in bijvoorbeeld alles vanaf Veendam en verder naar het oosten.

Erik
June 2nd, 2011, 09:46 PM
Ik heb het al eens eerder gememoreerd, maar het is zo ontzettend jammer dat het compacte stad principe voor Groningen in de prullenmand is verdwenen. Als één stad zich er voor leent en de ruimte er voor heeft dan is het Groningen wel. We hebben al genoeg nietszeggende woonwijken in polders.

Om de stad heen vind je zo veel verschillende landschappen, dat maakt het juist uniek. Volgens mij kan dat best in stand gehouden geworden en toch nog fors uitbreiden. Je moet alleen wel durven.

Utopian
June 2nd, 2011, 10:58 PM
De vraag is denk ik niet zozeer: waar gaan de nieuwe woonwijken van Groningen komen, maar meer: waar komen de nieuwe industrieterreinen van Groningen?

Op het moment worden oude industriële gebieden omgetoverd tot intense laagbouw (Ciboga, Suikerunie (?), Oosterhoogebrug (intense hoogbouw! Tenminste, tot nu), Oosterhamrikkanaal, Paradijsvogelstraat, etc.) Dat kan dus in eerste instantie de woningnood opvangen. Verder kunnen Beijum en Lewenborg worden verrijkt met een stuk hoogbouw, zoals in Vinkhuizen en Paddepoel deels is gebeurd.

Maar waar moeten al die bedrijven straks heen als Oosterhoogebrug, de Damsterbuurt, het Hoendiep, Ulgersmaweg etc. volgebouwd gaan worden met woningen? Die zullen dan graag langs de snelwegen gaan zitten op al die ongeïnspireerde (of soms, wellicht nog erger: overgeïnspireerde) dichtbij-afrit-zoveel-gebieden.

Dus dan wordt het idee dit: (Donkergrijs: industrie, lichtgrijs wonen)

http://img37.imageshack.us/img37/7931/przemys.png
Het gebied binnen de ringwegen zal uiteindelijk industrievrij gemaakt worden; die industrieën zullen oost- en westwaarts trekken.

njoy
June 3rd, 2011, 01:02 AM
^^ Is dit serieus, of valt dit in de categorie 'humor'?
Bedrijventerreinen in de Eelder- en Peizermaden? In het open gebied tussen Haren en Groningen, en ten noorden van De Held? Je geeft Groningen vanuit elke richting een 'prachtige' entree: van welke kant je de stad ook nadert, overal zie je eerst bedrijventerreinen, voor je in het bewoond gebied komt.

Markie
June 3rd, 2011, 07:40 AM
De vraag is denk ik niet zozeer: waar gaan de nieuwe woonwijken van Groningen komen, maar meer: waar komen de nieuwe industrieterreinen van Groningen?
Op dit moment is er nog voldoende ruimte over op de bestaande industrieterreinen. Het is niet te verwachten dat er op korte en middellange termijn tekort aan ruimte zal ontstaan.
Daarnaast ben ik tegen een absolute en strikte segregatie van industrie/werken en wonen.

Verder kunnen Beijum en Lewenborg worden verrijkt met een stuk hoogbouw, zoals in Vinkhuizen en Paddepoel deels is gebeurd.
Goed idee! En dan noemen we het hoogbouwcluster in Lewenborg de 'Toplichtflats'...

Cpt.Iglo
June 3rd, 2011, 09:46 AM
Even een nieuw kaartje gemaakt, ik ben wat minder fanatiek en wat meer nadenkend bezig geweest ;):

http://img84.imageshack.us/img84/1921/naamloosom.jpg

Rood = (op)nieuw te ontwikkelen woongebied
Donkergrijs = nieuwe bedrijventerreinen waar onder andere de bedrijven heen kunnen die plaats moeten maken voor woningbouw.

Meerstad is voor het grootste deel aangepast, waardoor er nu meer woningen gebouwd gaan worden op een kleinere oppervlakte ten oosten van het Euvelgunnetracé.

Hoogholtje
June 3rd, 2011, 10:25 AM
Zo, jij durft. Het Essen gebied volbouwen met woningen. Nooit niet.

D1N0
June 3rd, 2011, 12:49 PM
Even een nieuw kaartje gemaakt, ik ben wat minder fanatiek en wat meer nadenkend bezig geweest ;):

Meerstad is voor het grootste deel aangepast, waardoor er nu meer woningen gebouwd gaan worden op een kleinere oppervlakte ten oosten van het Euvelgunnetracé.

Iets te kort door de bocht. Meerstad wordt nu al gebouwd aan de andere kant van de hoofdweg, waar jij geen huizen voorziet. In het rode gebied tussen A7 en hoofdweg is volgens het bestemmingsplan vooral lichte bedrijvigheid. Maar ook woningen gepland. http://www.meerstad.eu/wp-content/uploads/2009/10/masterplan-bijlagen.pdf blz 170.

Martinistadjer
June 3rd, 2011, 09:10 PM
Zo, jij durft. Het Essen gebied volbouwen met woningen. Nooit niet.

:lol:
Jou antwoord geeft precies aan waarom dit topic bestaat. Maar laten we eerst eens kijken waar (volgens de meningen van de forumleden niet gebouwd mag worden:

Essen (in het zuiden)
Eelder- en Peizermaden / Leekstermeergebied (in het zuid-westen)
Kardinge (in het oosten)
Koningslaagte (in het noord-oosten)
Dorkwerd (in het noorden)

Er blijft dan weinig plek over om te bouwen, vooral als je de stad een beetje 'rond' wilt hebben.

Hoogholtje
June 3rd, 2011, 11:39 PM
Wie wil de stad 'rond' hebben? Compact is het karakter van Groningen altijd geweest, Meerstad doet daar afbreuk aan maar de Intense stad zal de compactheid verder benadrukken.

Martinistadjer
June 5th, 2011, 06:58 PM
Ik denk dat er weinig mensen zitten te wachten op lintbebouwing. Het zou mooi zijn dat bij toekomstige uitbreidingen het centrum een beetje in het midden blijft. Als je nu kijkt naar de hemelsbrede afstand tussen Grote Markt en Noorderhoogebrug, dan is die afstand niet erg groot. Dus bebouwing ten noorden van de Winsumerweg (N361) tussen spoor en N370 mag van mij wel.

Cpt.Iglo
June 5th, 2011, 07:14 PM
Iets te kort door de bocht. Meerstad wordt nu al gebouwd aan de andere kant van de hoofdweg, waar jij geen huizen voorziet. In het rode gebied tussen A7 en hoofdweg is volgens het bestemmingsplan vooral lichte bedrijvigheid. Maar ook woningen gepland. http://www.meerstad.eu/wp-content/uploads/2009/10/masterplan-bijlagen.pdf blz 170.Dat weet ik, maar misschien dat de gemeente er verstandig aan doet om de ontwikkeling van dat gedeelte van Meerstad op een (heel) laag pitje te zetten, en meer te investeren in woningen dichterbij de stad, zoals op het kaartje het geval is.

@Hoogholtje: Wat is daar mis mee? Zo bijzonder is dat gebied nu ook weer niet, en het is nu ook al ingesloten tussen wegen, spoor en bebouwing. Evenals die paar weiland tussen Haren en Groningen. Ik denk juist dat het goed is om de 'gaten' in- en rondom de stad op te vullen, om zo weer het verschil tussen stad en platteland te benadrukken.

Het zou mooi zijn dat bij toekomstige uitbreidingen het centrum een beetje in het midden blijft. Als je nu kijkt naar de hemelsbrede afstand tussen Grote Markt en Noorderhoogebrug, dan is die afstand niet erg groot. Dus bebouwing ten noorden van de Winsumerweg (N361) tussen spoor en N370 mag van mij wel.Ben het in principe met je eens, alleen is het gebied wat jij noemt natuurlijk wel een zeer sterke scheiding tussen de Stad en het platteland, met het Van Starkenborghkanaal als grens. Ik zou dus persoonlijk liever uitbreidingen op andere plekken zien, zoals ten westen van Vinkhuizen en ten oosten van het Euvelgunnetracé.

D1N0
June 5th, 2011, 11:59 PM
Zoals ik het zie moeten eerst De Held 3 en Meerstad, gebouwd worden. Daarna kun je de suikerunieterrein inclusief vloeivelden gebruiken. Tegen de tijd dat dat allemaal klaar is, is uitbreiding waarschijnlijk niet meer nodig vanwege de krimpende bevolking. Dan hoeft er alleen nog maar gekeken te worden naar kwaliteitsverbetering. Dat zal betekenen een hoop naoorlogse meuk slopen. Vernieuwing kan dan gewoon binnen de stadsgrenzen worden gerealiseerd.

In Meerstad heb ik nog wel vertrouwen. Uiteindelijk wordt het een heel aantrekkelijk gebied om te wonen. Dat betekent dat je redelijke zeker bent van de toekomstige waarde van je huis. Bij aantrekkende economie gaat dat zo weer lopen, en dan word er weer geklaagd dat er te veel getreuzeld is met Meerstad.

Utopian
June 6th, 2011, 10:03 AM
^^ Is dit serieus, of valt dit in de categorie 'humor'?
Bedrijventerreinen in de Eelder- en Peizermaden? In het open gebied tussen Haren en Groningen, en ten noorden van De Held? Je geeft Groningen vanuit elke richting een 'prachtige' entree: van welke kant je de stad ook nadert, overal zie je eerst bedrijventerreinen, voor je in het bewoond gebied komt.

Gelukkig ben ik geen planoloog ;)

Het is ook niet het beeld dat ik graag zou willen zien, maar meer het beeld dat ik verwacht.

En waar dan?! Een tweede verdieping op Groningen zetten? Ondergrondse tunnels met industrie? Wonen en werken kosten ruimte, en daar zullen grassprietjes voor moeten sneuvelen.

bobdebouwer
June 6th, 2011, 10:35 AM
Ik denk dat Groningen binnen zijn huidige grenzen nog voldoende kan groeien. Als je de omliggende open gebieden zou opofferen zou Groningen één van zijn troefkaarten weggeven. Waar anders vind je zoveel stedelijke en culturele voorzieningen in een mooi compact centrum, waarbij je in een half uur fietsen in een waardevol aantrekkelijk buitengebied kan recreeëren? Ik woon inmiddels al een tijdje in de randstad, en daar heb je die voorzieningen ook (zelfs meer!) maar een mooi puur groengebied is hier op zo'n korte afstand niet te vinden, of je moet het hebben over de belachelijk drukke stadsparken (ook zijn charme!). Het groene hart in de randstad heeft wat mij betreft niet dezelfde esthetische waarde als het ommeland van Groningen.

Groningen compenseert zijn omvang met een prachtig buitengebied. Houden zo!

DocSoul
June 6th, 2011, 04:43 PM
^^ Dank je Bob, voor het terugbrengen van deze thread naar zijn oorspronkelijke topic. Een van de grote aantrekkelijke punten van Groningen is inderdaad de compactheid en de ligging temidden van prachtige ongeschonden natuur. Ik geloof dat sommige stadjers wel eens vergeten hoeveel geluk we hiermee hebben.

In de toekomst zal het besef alleen maar toenemen dat we deze natuur zoveel mogelijk willen ontzien. Tegelijkertijd voorzie ik voor de stad zelf nog lang geen afname van de groei. Onder anderen het UMCG en de Universiteit hebben inmiddels al programma's lopen die gericht zijn op een concurrerende positie creëren in de kenniseconomie, en met de bouw van de Eemshaven wordt Groningen een knooppunt van energie- en communicatietechnologie. De stad zal studenten blijven trekken, waarvan als het goed is een flink deel blijft hangen in Groningen. In het kielzog komen de ondernemers en commerciële dienstverleners.

Maar "groen" en "duurzaam" worden steeds belangrijkere trefwoorden in ons lokale bewustzijn. Groningen is niet zomaar een stad. Het is een eiland in een zee van groen. Dus om de vraag nog maar eens te formuleren: hoe kunnen we én groeien, én geen natuur opofferen?

Chasin' Dreams
June 6th, 2011, 09:08 PM
Tuurlijk kan dat.

Cpt.Iglo
June 6th, 2011, 11:39 PM
Maar "groen" en "duurzaam" worden steeds belangrijkere trefwoorden in ons lokale bewustzijn. Groningen is niet zomaar een stad. Het is een eiland in een zee van groen. Dus om de vraag nog maar eens te formuleren: hoe kunnen we én groeien, én geen natuur opofferen?Verdichten. Verder zou ik eigenlijk geen andere oplossingen kunnen noemen.

Echter is het wel zo dat wanneer een stad groeit, er ook uitbreidingen nodig zijn. Wat mij betreft mag de stad ook best nog wat uitbreiden, mits de overgang tussen de stad en het platteland groot blijft, of zelfs groter wordt, door bijvoorbeeld stedelijke blokken aan de randen van nieuwe woonwijken te plaatsen.

Overigens ben ik wel wat aan het denken gezet door sommige reacties in dit topic, dus ik heb uit pure verveling (stiekem vind ik het erg leuk om te doen ;)) even een nieuw kaartje gemaakt, waarin ik zoveel mogelijk de eerdere bezwaren in verwerkt heb:

http://img808.imageshack.us/img808/5384/naamlooshq.jpg

Rood = (op)nieuw te ontwikkelen woongebied
Donkergrijs = nieuwe bedrijventerreinen waar onder andere de bedrijven heen kunnen die plaats moeten maken voor woningbouw
Blauw = (op)nieuw te ontwikkelen kantoorgebieden

D1N0
June 7th, 2011, 12:34 PM
Wat dacht je van het gebied ten noorden van Beijum en ten oosten van Zuidwolde. Wel een stuk Bedum annexeren. Maar dat kan gebeuren in het kader van gemeentelijke herindeling.

Lana
June 19th, 2011, 06:06 PM
Gevangene van de natuur?
Ik heb eens ff op Bingmaps in vogelvlucht gekeken,ik zie amper natuur,alleen weilanden en akkers?
De hele bevolking van NL zou je daar makkelijk kwijt kunnen op die kale vlakte die ze Noord NL noemen.
. Daarbij beweer ik natuurlijk niet dat Groningen nú in de problemen komt qua ruimte, maar wellicht in de toekomst. We leven in een tijd van ongekende bevolkingsgroei, en tegelijkertijd beginnen we steeds meer in te zien dat steden niet al maar groter en groter kunnen worden, onderwijl de natuur in de omgeving opslokkend.

Ongekende bevolkingsgroei? Heb ik iets gemist maar zelfs al zou dat zo zijn,zal het Noorden daar weinig van mee krijgen of heb je het over de wereldbevolking?
Trouwens nooit geweten dat Overijssel ook grotendeels een kaal grasveld is,het valt nog wel mee met de bevolkingsdichtheid in NL.
http://i4.photobucket.com/albums/y117/acre/Figuur2.jpg

Cpt.Iglo
June 19th, 2011, 06:26 PM
Gevangene van de natuur?
Ik heb eens ff op Bingmaps in vogelvlucht gekeken,ik zie amper natuur,alleen weilanden en akkers?
De hele bevolking van NL zou je daar makkelijk kwijt kunnen op die kale vlakte die ze Noord NL noemen.
.Ongekende bevolkingsgroei? Heb ik iets gemist maar zelfs al zou dat zo zijn,zal het Noorden daar weinig van mee krijgen of heb je het over de wereldbevolking?Groningen is nog altijd één van de snelst groeiende steden van Nederland in percentage, en hetzelfde geldt voor Assen en Leeuwarden, dus zo erg is het nog niet met de bevolkingskrimp in dit gebied.

Wat betreft je opmerking over de natuur, verdiep je eerst eens in de omgeving rondom de stad, en je zult verstelt staan van hoeveel natuur er om de stad heen ligt. Verder is 'natuur' natuurlijk een heel breed begrip. Waarom zou bijvoorbeeld een (aangepland) bos wel natuur zijn, terwijl landbouwgrond dit niet is? In beide gebieden leven ontelbaar veel dier- en plantensoorten, dus natuur is het wel degelijk.