View Full Version : Verbouwing station Eindhoven

Jeffrey-Roysten Peng
May 29th, 2011, 03:48 PM
EINDHOVEN - Het station van Eindhoven voldoet niet meer. De plannen voor een ingrijpende verbouwing zijn bijna klaar. NS, ProRail en gemeente praten nog over de kosten (zo'n 70 miljoen).

http://www.ed.nl/multimedia/archive/01814/ED_14396790_143967_1814782a.JPG

Na ruim drieëneenhalf jaar verbouwing moet het station van Eindhoven in 2016 toekomstbestendig zijn. Over 5 jaar zal een nieuwe tunnel van 35 meter breed onder de bestaande sporen gegraven zijn, naast de huidige, smalle tunnel van 8 meter. Tijdens de werkzaamheden, die ruim 3,5 jaar gaan duren, moeten de treinen wel gewoon blijven rijden. Op tijd. "We proberen de reizigers er zo weinig mogelijk van te laten merken. Een uitdagende klus", zegt projectleider Anton Kamp van ProRail.

De totale kosten van de verbouwing van het station zijn geraamd op 65 tot 70 miljoen euro. Waar dat geld precies vandaan moet komen, is nog niet helemaal duidelijk. Rijk en provincie hebben uit verschillende potjes in totaal 47 miljoen euro aan Eindhoven toegewezen. Er gaapt formeel nog een 'gat' van zo'n 20 miljoen. "De NS, ProRail en gemeente zijn daarover nog in onderhandeling", zegt Kamp. "Niets wijst er op dat het niet goed komt. We kunnen gaan beginnen."

http://www.ed.nl/multimedia/archive/01814/visualsstationshal_1814170a.JPG

De planning is nu dat eind dit jaar de openbare aanbesteding van het project start. In september volgend jaar worden de klussen dan 'gegund' aan bedrijven, waarna de bouw begin 2013 van start kan gaan. Eindelijk? Al sinds 2000 wordt over de wens van een verbouwing gesproken. Kamp: "Als je het vergelijkt met andere grote stations gaat het hier allemaal vrij snel."

De verbouwing is vooral noodzakelijk vanwege de huidige capaciteitsproblemen. Het station barst op sommige momenten bijna uit zijn voegen. Prognoses wijzen er op dat dit in de toekomst een nog groter probleem wordt. Momenteel stappen er dagelijks zo'n 56.000 mensen in en uit een trein, en daarnaast komen er nog eens 15.000 mensen (bijvoorbeeld busreizigers) in het station. In 2020 zal het totaal aantal personen op het station naar verwachting gestegen zijn naar 100.000 per dag.

http://www.ed.nl/multimedia/archive/01814/Visualsstationsper_1814171a.JPG

Vooral het aantal 'interwijkers' – mensen die het station alleen gebruiken om doorheen te lopen – stijgt van 15.000 naar 27.000 per dag, volgens berekeningen van de gemeente. "We hebben de benodigde capaciteit voor de toekomst bepaald op de behoefte tijdens de piek tussen 8 en 9 uur 's morgens."

Door de verbouwing wordt ook de slechte toegankelijkheid van de perrons sterk verbeterd. Nu kunnen rolstoelers alleen via een oude goederenlift en een kleine tunnel onder de sporen van en naar de perrons. "Onacceptabel", vindt Kamp. Ook de gemeente is dit al jaren een doorn in het oog. Straks komen er bij de oude trappen glazen liftkooien.

Eindhovens Dagblad. april 2011. www.ed.nl/regio/eindhovenstad/eindhoven_centraal/8514757/Station-Eindhoven-voor-zon-70-miljoen-verbouwd.ece

Alargule
May 29th, 2011, 03:51 PM
"Na ruim drieëneenhalf jaar verbouwing moet het station van Eindhoven in 2016!"

Waarom is een konijn? Omdat op de boerderij!

Voor de rest een goed plan - men laat het huidige stationsgebouw intact, maar verbetert de reizigersdoorstroom aanzienlijk en zorgt er bovendien voor dat mensen die het station als transitroute gebruiken dat ook kunnen blijven doen.

Jeffrey-Roysten Peng
May 29th, 2011, 04:07 PM
De hieronder staande situatie geeft een weergaven van hoe de situatie is op een door de weekse dag, in de ochtend, rond de klok van 8:30. Ik vraag me dan ook af, wat als er panniek uitbreekt? Ze kunnen wat mij betreft beter vandaag beginnen dan morgen!
Zie foto's hier (http://www.mobypicture.com/user/JorisvanDuin1/view/8321382)

EPA001
May 29th, 2011, 04:31 PM
^^ Goed dat ook Eindhoven nu een vernieuwd station gaat krijgen, de plannen lijken er goed uit te zien.

Overigens moet het met die drukte over het algemeen nogal meevallen want de passagierstunnel onder de sporen van Rotterdam CS is met 9 meter slechts 1 meter breder dan die in Eindhoven. Echter, het station is meer dan twee keer zo druk. :nuts:

Gijs
May 29th, 2011, 11:46 PM
Tsja, het is wel, meer nog dan in Rotterdam, een belangrijke as tussen noord en zuid. Waar bij Rotterdam nagenoeg alle OV aan één kant is geplaatst is dit in Eindhoven verdeeld, bovendien een belangrijke looproute van het centrum naar o.a. de universiteit en de Fellenoord. Volgens Wikipedia lopen er dagelijks 200.000 mensen door de tunnel.
Goed dat er wat gaat gebeuren. :)

Alargule
May 30th, 2011, 10:05 AM
^^ Het feit dat het busstation aan de noordzijde van het station ligt en het centrum aan de zuidzijde zal zeker extra drukte creëren. Ik denk daarnaast dat ook de universiteit aan de noorzijde veel extra verkeer door de tunnel genereert, vooral als je van de sporen 1 en 2 komt.

Scissors
May 30th, 2011, 10:53 AM
Als de gemeente die 20 miljoen nou eens bijlegt uit het 'PSV potje' dan heeft iedereen er wat aan... Ik wil namelijk helemaal niet meebetalen aan een stadion. Het station is een andere zaak.

[NL] Mr.Mit. [NL]
May 30th, 2011, 12:44 PM
^^ Jij betaald daar ook niet aan mee, of hebben ze jou gebeld om wat van jou te lenen? De gemeente leent geld van een bank, om dat aan PSV te lenen. Eindhoven krijgt daarvoor extra rente van 4 ton per jaar. De gemeente wordt er dus alleen maar beter van.

Concrete Stereo
May 30th, 2011, 01:31 PM
... wat als iemand de titel even verandert naar 'Verbouwing Centraal Station' of iets dergelijks? ...

[NL] Mr.Mit. [NL]
May 30th, 2011, 08:15 PM
^^ Goed idee, meteen maar een updeetje om het spits af te bijten ;)

01. Stationshal
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/MaxwellEindhoven/3005201113.jpg

02. Het tunneltje
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/MaxwellEindhoven/3005201114.jpg

03. Zuid richting Noord
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/MaxwellEindhoven/3005201115.jpg

04. Noord richting Zuid
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/MaxwellEindhoven/3005201116.jpg

05. Perron 1 & 2
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/MaxwellEindhoven/3005201117.jpg

Jeffrey-Roysten Peng
May 30th, 2011, 10:41 PM
Misschien komt het er binnenkort wel zo uit te zien:
http://www.ed.nl/multimedia/archive/01149/station_1149863b.jpg

OF.....?

Epsix
May 30th, 2011, 10:42 PM
huh? ik was hier vanochtend nog, ik heb niks gemerkt van een begin aan werkzaamheden. zijn ze nou echt begonnen? Het ED berichtje van 2 maanden geleden kende ik namelijk al. zou leuk zijn als er weer eens een bouwputje geopend wordt in eindhoven!

Roeltjuh
May 31st, 2011, 06:08 PM
Nee, ze zijn niet begonnen. Eind 2012 ofzo, op z'n vroegst?

040
August 16th, 2011, 10:47 PM
Nou, de eerste stap is gezet:

Quote:
Ingekomen aanvragen omgevingsvergunning
Zaaknummer, Adres/Omschrijving, Datum binnenkomst
10/3162, Stationsplein 22, bouwen/uitbreiden van de stationspassage parallel aan de bestaande passage tussen de huidige zuid- en noordhal, 01-08-2011

Even in de juiste tread gezet... zodat we dit hier mooi kunnen volgen:|

Roeltjuh
August 17th, 2011, 05:29 PM
^^
Ah, was deze thread alweer vergeten. Heeft ook even geduurd sinds de laatste post...

Liberty City
August 18th, 2011, 09:55 AM
Als ik het goed begrijp gaan ze dus een nieuwe voetgangerstunnel parallel aan de huidige tunnel bouwen? Gezien vanuit het centrum, rechts van de huidige tunnel?

Nisp87
August 18th, 2011, 05:02 PM
Dat begrijp je heel goed ;)

Jeffrey-Roysten Peng
November 1st, 2011, 01:29 AM
Project Station Eindhoven, subsidieverlening regionaal project RMF.
Vergadering Dagelijks Bestuur d.d. 12 september 2011

VOORSTEL:
1. De maximumsubsidie voor het project "Station Eindhoven" vast stellen op € 2.500.000;
2. Subsidie verlenen aan de gemeente Eindhoven voor de uitvoering van het project "Station Eindhoven"
[/B]
Samenvatting adviesnota
In het door de Regioraad vastgestelde MJUP 2012-2016 is het project "Station Eindhoven" opgenomen met een taakstellende subsidie van 50%. Een maximum is in dit MJUP nog niet vastgesteld.

Ultimo 2011 is voor dit project € 750.000 gereserveerd. In het MJUP 2012-2016 zijn voor de jaren 2012, 2013 en 2014 toevoegingen van € 500.000 opgenomen en voor 2015 nog eens € 250.000. Daarmee wordt een (impliciet) maximum bereikt van € 2.500.000. Dit is in lijn met vergelijkbaar grote projecten.
Van de gemeente Eindhoven is een subsidieaanvraag ontvangen met daarin de vraag om een voorschot.

Het project omvat de verbetering van de openbaar vervoer knoop (perrontunnelverbreding, fietsenstalling en aansluiting pleinen). De totale kosten zijn € 69,1 miljoen.

Deze kosten worden als volgt gedekt:
- Gemeente Eindhoven: € 5,8 mln.
- Subsidie Rijk € 12,4 mln.
- Subsidie Provincie € 12,4 mln.
- Pro Rail € 22,7 mln
- NS Poort € 12,5 mln
- OVCP (FENS) € 0,8 mln
- SRE € 2,5 mln
Totale opbrengsten € 69,1 mln.

Financiering van het project is rond met een bijdrage van het SRE van € 2.500.000. Bovendien is dit subsidiebedrag niet hoger dan de gemeentelijke bijdrage (taakstellende subsidie 50%).

Bevoorschotting kan volgens de beleidsregel bij verleende subsidiebedragen groter dan € 50.000 eenmaal geschieden tot een maximum van 50% van de verleende subsidie. Dat is in dit geval € 1.250.000; dit bedrag is begin 2012 aanwezig. Voorwaarde daarvoor is wel dat de subsidieontvanger voldoende subsidiabele kosten moet hebben gerealiseerd. In dit geval € 4.150.000.

De subsidieaanvraag van regionale projecten is niet gemandateerd.

BRON:SRE., 12 september 2011

*** oa. opgenomen in het besluit van B&W aan de gemeente: Wij verlenen u voor de uitvoering van het project 'Station Eindhoven’ een subsidie van 50% van de subsidiabele projectkosten (grondslag) tot een maximum van € 2.500.000,-, onder voorwaarde in toekomstige begrotingen middelen beschikbaar kunnen worden gesteld voor de opbouw van de nog niet opgebouwde middelen (momenteel € 750.000,-).

De totale subsidie is 50% van de grondslag, die is opgebouwd uit de subsidiabele kosten minus de bijdragen van anderen.
*Indien het project een andere invulling krijgt dan het ontwerp op basis waarvan wij deze subsidie hebben verleend, vervalt deze subsidieverlening.
*Indien de uitvoering eind 2013 nog niet is gestart, zullen wij het intrekken van deze subsidietoekenning in overweging nemen.

Bron: Brief besluit Subsidieaanvraag HOV centraal station Eindhovenn, 12 september 2011

040
December 7th, 2011, 11:25 PM
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/10014289/Koninginnedag-Eindhoven-komende-jaren-niet-groter.ece

Nog even de bevestiging binnen dit artikel dat de verbouwing van het station
dan toch echt in 2013 gaat beginnen. :-)

[NL] Mr.Mit. [NL]
January 17th, 2012, 11:38 AM
Tunnel station Eindhoven wordt 35 meter breed
dinsdag 17 januari 2012 | 10:10 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 17 januari 2012 | 10:32
EINDHOVEN - De nieuwe tunnel in het centraal station van Eindhoven krijgt een breedte van 35 meter, in plaats van de huidige 8 meter. Bovendien komen er op alle perrons liften.
Het station wordt verbouwd omdat het huidige gebouw niet is berekend op de toekomstige bezoekersaantallen. Ook wordt het station toegankelijker voor mindervaliden.

De verbouwing gaat naar verwachting 3,5 jaar duren. In 2016 moet alles achter de rug zijn.

http://www.ed.nl/multimedia/dynamic/02262/station4_2262768q.jpg
Een dwarsdoorsnede van de nieuwe tunnel in het station. Illustraties Arcadis

http://www.ed.nl/multimedia/dynamic/02262/station3_2262758q.jpg
De entree (op de achtergrond) naar de tunnel komt meer in het midden van het station te liggen.

http://www.ed.nl/multimedia/dynamic/02262/station2_2262757q.jpg
Op elk perron komt een lift en een roltrap

Bron: ED.nl (http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/10280471/Tunnel-station-Eindhoven-wordt-35-meter-breed.ece)

Epsix
January 17th, 2012, 12:50 PM
2016 klaar, 3,5 jaar... dus halverwege 2012 gaan ze beginnen?

maar als ik het goed begrijpt wordt er naar de kant uitgebreid dat op dit moment niet overkoepeld is? De bestaande trappen staan al aan het verre eind van het perron. Voor de trein vanuit maastricht is het helemaal vooraan (de tweede wagon van de trein komt ongeveer bij de trappen te staan), en voor de trein vanuit utrecht is het helemaal achteraan (de op-een-na-laatste wagon komt ongeveer bij de trappen stil te staan). En de nieuwe trappen komen in het extreme daarvan te liggen? Bij de machinst?

Ik snap wel dat een andere layout veel meer op de kosten gaat drukken, maar hiermee los je qua doorstroming toch niks op?

Astenaar
January 17th, 2012, 12:59 PM
2016 klaar, 3,5 jaar... dus halverwege 2012 gaan ze beginnen?

maar als ik het goed begrijpt wordt er naar de kant uitgebreid dat op dit moment niet overkoepeld is? De bestaande trappen staan al aan het verre eind van het perron. Voor de trein vanuit maastricht is het helemaal vooraan (de tweede wagon van de trein komt ongeveer bij de trappen te staan), en voor de trein vanuit utrecht is het helemaal achteraan (de op-een-na-laatste wagon komt ongeveer bij de trappen stil te staan). En de nieuwe trappen komen in het extreme daarvan te liggen? Bij de machinst?

Ik snap wel dat een andere layout veel meer op de kosten gaat drukken, maar hiermee los je qua doorstroming toch niks op?

Nee hoor. Andersom, de nieuwe tunnel ligt verder naar het Oosten en dus komen de nieuwe trappen etc. ook een meter of 20 dieper de hal in te liggen.

Liberty City
January 17th, 2012, 01:25 PM
Ik zie ook dat de oude gang gehandhaafd blijft. Trappen komen parallel aan elkaar te liggen i.p.v. tegenover elkaar.

Epsix
January 17th, 2012, 02:27 PM
Nee hoor. Andersom, de nieuwe tunnel ligt verder naar het Oosten en dus komen de nieuwe trappen etc. ook een meter of 20 dieper de hal in te liggen.

oh, ik zie het al. ik dacht dat die brede trappen op het plaatje de oude trappen waren. Maar de oude trappen zijn de trappen met een lift er tussen in gebouwd. Hierdoor zal 80% van de trein via de nieuwe trappen naar beneden gaan, en de overige 20% met de oude. Zo blijft het bij de lift ook rustig!

040
January 17th, 2012, 06:43 PM
http://eindhoven.dichtbij.nl/zakelijk/eindhoven-krijgt-veel-lichter-station-video

Filmpje :)

Ward
January 17th, 2012, 08:13 PM
Filmpje ziet er prima uit! Maar eigenlijk had een stad als Eindhoven zoiets al veel eerder moeten hebben. Beter laat dan nooit. Nu de overkapping nog...;)

(Ik weet 't, het komt uit WOII en is beschermd)

De Baron
January 17th, 2012, 09:30 PM
Prima voor de toegankelijkheid en beleving. Qua ontwerp is het jammer dat ze er niet meer mee doen, en dan bedoel ik met name het dak van het station. Ik weet dat dit bij de monumentenzorg hoort, maar dat geldt vooral voor de stalen balken. De goedkope golfplaten die daarboven liggen (het echte dak) kan toch wel weg? Dan kan er boven de stalen balken een prachtig hoog dak komen. Modern, wit, veel licht enz. Kan je met kerst mooi de rode balken aankleden.

CitoyenNéerlandais
January 17th, 2012, 09:58 PM
Ziet er goed uit! Alleen vind ik het wel jammer dat het oude dak wordt behouden. En de hal vind ik nog steeds zeer verouderd uitzien; kan het niet worden gemoderniseerd? Maar voor de rest; die nieuwe gang ziet er wel netjes uit. Ook fijn dat er nu meer transparantie is en liften zijn.

Ik hoop wel dat de nieuwe gang iets hoger wordt dan nu het geval is, het lijkt alsof ik tegen het plafond aanloop.:)

Ward
January 17th, 2012, 11:40 PM
Prima voor de toegankelijkheid en beleving. Qua ontwerp is het jammer dat ze er niet meer mee doen, en dan bedoel ik met name het dak van het station. Ik weet dat dit bij de monumentenzorg hoort, maar dat geldt vooral voor de stalen balken. De goedkope golfplaten die daarboven liggen (het echte dak) kan toch wel weg? Dan kan er boven de stalen balken een prachtig hoog dak komen. Modern, wit, veel licht enz. Kan je met kerst mooi de rode balken aankleden.

Calatrava, zie bijv. station Luik. Dat gaat je alleen wel vele miljoenen kosten, met de huidige crisis kansloos helaas.

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/12/6/3/media_xl_1673418.jpg

Liberty City
January 18th, 2012, 08:22 AM
De huidige overkapping van de sporen is monument geloof ik?

Gijs
January 18th, 2012, 09:16 AM
Enkel de stalen constructie.

EuroMaster
January 18th, 2012, 10:14 AM
Prima, Stalen constructie uitkleden en opnieuw materialiseren. Ook het afzichtelijke Noordzicht mag wat mij betreft gestript worden en een hoge hal aan noordzijde krijgen.
Die prefab badkamertegels aan de buitenkant zijn niet het fraaiste wat Eindhoven te bieden heeft.

Gijs
January 18th, 2012, 10:42 AM
Ik zou er ook voor pleiten om die golfplaten te laten verdwijnen. Ben alleen bang dat de huidige verbouwing al duur genoeg is. Laat ze zich in eerste instantie maar eens richten op een OV-knooppunt waar het binnen goed toeven is.

Geen dobbelsteen
January 18th, 2012, 12:04 PM
De noordkant gaat toch ook veranderen ofniet?

Gronihoven
January 18th, 2012, 12:28 PM
Ja, maar ik verwacht niet dat het heel ingrijpend zal worden verbouwd. Wat nieuwe schuifdeuren en wat glazen wandjes, meer zal het niet worden, vrees ik. Denk dat de badkamertegeltjes blijven... >(

Het ziet er verder wel netjes uit. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van die zitjes in de oude tunnel moet denken. De doorgang aan het begin en einde van de tunnel wordt zo wel erg smal, lijkt me...

Gereke
January 18th, 2012, 01:46 PM
Calatrava, zie bijv. station Luik. Dat gaat je alleen wel vele miljoenen kosten, met de huidige crisis kansloos helaas.

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/12/6/3/media_xl_1673418.jpg
Ach, Calatrava. Is allang niet hip meer. Te veel zorgt voor verzadiging. Bovendien is dat station van Luik een oncomfortabel tochtgat.

Gijs
January 18th, 2012, 02:59 PM
Waarom noemen bijvoorbeeld het ED en nu.nl het station eigenlijk voortdurend Centraal Station?

Strijps Bultje
January 18th, 2012, 03:23 PM
^^
Misschien om duidelijk onderscheid te maken met het andere treinstation in Eindhoven (Beukenlaan). Vind het zelf ook wat overdreven, maar goed.

De Baron
January 18th, 2012, 07:01 PM
^^ overdreven? Juist goed! Waarom Eindhoven zonder Centraal en bijv. Leiden wel Centraal? Wanneer wordt het dan centraal? Bij meer dan 1 klein tussenstation? Dus straks bij station Acht ofzo?

Strijps Bultje
January 19th, 2012, 11:56 AM
^^
Misschien je ook wel gelijk.:)

Ward
January 19th, 2012, 01:05 PM
Ach, Calatrava. Is allang niet hip meer. Te veel zorgt voor verzadiging. Bovendien is dat station van Luik een oncomfortabel tochtgat.

Moet alles dan 'hip' zijn? Weet niet of je in Luik geweest bent, maar met de tocht viel het wel mee. Het heeft in ieder geval veel meer uitstraling dan wat ze bijv. nu in Rotterdam uit de grond aan het stampen zijn.

PLB
January 30th, 2012, 09:41 PM
@ Gronihoven,

Compleet eens ben ik het met je. De oude tunnel wordt, waarschijnlijk vanuit kosten- en technische redenen, een gesloten gebied. Ze proberen er nog gekunstelts iets ervan te maken, met ik denk wel een risico voor de toegankelijkheid. Juist daar waar gebruik wordt gemaakt van de liften. Ik ben bang dat juist de oude tunnel een achteraf, onzalig gebiedje gaat worden. Ik zou dit opvullen met commerciele ruimtes, toegankelijk vanaf de nieuwe tunnel!
Nog idee is om deze tunnel juist een fietstunnel te maken?

Roeltjuh
January 30th, 2012, 10:13 PM
Een fietstunnel om doorheen te fietsen of om met je fiets aan de hand doorheen te lopen? In het eerste geval ben ik heel benieuwd hoe je dat dan in gedachten hebt.

PJee
January 30th, 2012, 11:31 PM
Nog idee is om deze tunnel juist een fietstunnel te maken?

Dat is mogelijk, maar totaal onnodig (http://maps.google.nl/maps?q=station+eindhoven&hl=nl&ll=51.442912,5.477423&spn=0.002177,0.006539&sll=51.425509,5.491142&sspn=0.008657,0.026157&hq=station+eindhoven&t=m&z=18&layer=c&cbll=51.442912,5.477423&panoid=jT65PwvMrG0NMbfe2JEOEQ&cbp=12,156.83,,0,0.81).

WSS
January 31st, 2012, 08:13 AM
Het ziet er verder wel netjes uit. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van die zitjes in de oude tunnel moet denken. De doorgang aan het begin en einde van de tunnel wordt zo wel erg smal, lijkt me...

Dat lijkt mij ook. Volgens mij gaat de 'oude' tunnel nog veel gebruikt worden door niet-treinreizigers. Het is nu eenmaal de snelste route van noord naar zuid, of andersom. Een mens loopt niet om, zelfs geen halve meter. Dat zit er nu eenmaal in.

Stratosphere 2020
January 31st, 2012, 04:59 PM
Moet alles dan 'hip' zijn? Weet niet of je in Luik geweest bent, maar met de tocht viel het wel mee. Het heeft in ieder geval veel meer uitstraling dan wat ze bijv. nu in Rotterdam uit de grond aan het stampen zijn.

Die van Rotterdam is allang niet af, en je hebt al een oordeel en vergelijkt dat met die van Luik? :ohno:

Ward
February 1st, 2012, 01:21 PM
Je kan toch wel een aardig beeld vormen, aan de hand van dit filmpje bijv, en hoe ver ze nu zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=0M73LXLTpow&feature=player_embedded

De stationshal heeft nog wel wat, maar de perronoverkapping? Beetje te standaard. Had meer in gezeten.

(off topic)