View Full Version : Urban Living: Huisjes op hoge poten in verloren hoeken van de stad (Groningen)

Jan
October 4th, 2004, 11:38 AM
Bron: Dagblad van het Noorden (http://www.dvhn.nl)

Huisjes op hoge poten in verloren hoeken van de stad
Vanaf volgend voorjaar zijn ze te koop: compacte huisjes die zweven boven de stad. Het zijn appartementjes voor de liefhebber. De toekomstige eigenaren wonen bijzonder, maar wel een beetje krap.

Een grote kraan slingert begin november vier compacte torentjes op een hoekwoning aan de Rabenhauptstraat. Het zijn zogeheten lighthouses, kleine huisjes (50 vierkante meter), die speciaal zijn ontworpen om een plek te veroveren boven de bestaande bebouwing in en om de binnenstad.

De appartementjes moeten woongenot bieden in 'verloren hoekjes' van de stad, legt de Groninger projectontwikkelaar Christophe de Jongh uit. Hij nam samen met makelaar Wouter Hoogland uit de stad en architect Rob Hendriks uit Beilen het initiatief voor de ontwikkeling van de dakwoningen onder de naam het Tweede Maaiveld.

De hoge huisjes zijn bedoeld voor starters, alleenstaande 30-plussers, studenten en mensen die een piedß à terre zoeken. De vier aan de Rabenhauptstraat zijn vanaf begin februari ingericht als modelwoning: eentje als studentenwoning, eentje in Ikea-sfeer, een derde blijft strak en leeg en de laatste krijgt een designinterieur.

Volgend jaar

De lighthouses zijn bijzonder omdat ze boven de grond zweven. Het ontwerp is zo dat ze op palen staan, waardoor er onder de torentjes een dakterras ontstaat. Het maaiveld wordt letterlijk omhoog gebracht, een betonnen brug vormt de bouwgrond. Bewoners moeten met een trap naar hun voordeur.

''De gedachte achter dit initiatief is heel logisch. Veel mensen willen in of bij de binnenstad wonen. Daar is weinig ruimte en de grond is duur. De oplossing: je gaat de lucht in'', zegt De Jongh. Hij en zijn collega's zijn op dit moment met 5 á 10 eigenaren van geschikte locaties in gesprek. Het gaat om plekken aan de Folkingedwarsstraat en locaties in onder meer de Oosterpoort en de Rivierenbuurt.

De dakwoningen aan de Rabenhauptstraat zijn vanaf april volgend jaar te koop vanaf 120.000 euro. De buitenbekleding is van hout, maar kan ook bestaan uit kunststof, zink, gaas, staal of begroeiing.

Spotgoedkoop zijn ze niet, geeft De Jongh toe. ''Zeker niet in een stad als Groningen. Wij verwachten ook niet dat hier een groot aantal wordt gebouwd. Maar voor steden als Utrecht en Rotterdam is het een ander verhaal, daar liggen de huizenprijzen hoger.''

http://www.dvhn.nl/Show_Image/0,5485,2206738,00.jpg

Een team, bestaande uit een makelaar, projectontwikkelaar en een architect, verkent plekken die geschikt zijn voor de bouw van compacte appartementen op poten. Deze locatie aan de Herepoortenmolendrift kan in aanmerking komen. (c) Artist impression/InitiatiefteamTweede Maaiveld

flex
October 4th, 2004, 04:00 PM
van dit soort projecten kan ik wel warderen.

Ace
October 4th, 2004, 06:47 PM
Me2, als ik zie wat voor onbenutte ruimte Rotterdam nog overheeft, juich ik zulke plannen alleen maar toe!

Basshead
October 5th, 2004, 11:05 AM
Ik vind het een tikkeltje overdreven, hoeveel ruimte wordt er nou op deze manier bespaard!?

Eisso
October 5th, 2004, 09:17 PM
Groningen profileert zich al jaren als Compacte stad. Weinig ruimte rondom, en dat willen ze zo houden. Daarin past niet alleen hoogbouw, maar ook efficient omgaan met dit soort kleine plekjes. Prima, en architectonisch erg leuk. Zo houd je t karakterestieke platteland van de provincie in tact, en zie je een abrupte overgang naar de stad.

Joris Goedhart
October 5th, 2004, 09:28 PM
Ik vind het een tikkeltje overdreven, hoeveel ruimte wordt er nou op deze manier bespaard!?
ik denk het vooral een leuke manier is voor goedkope woonruimte

bobdebouwer
October 6th, 2004, 10:03 AM
Ze zeiden nou juist dat het geen goedkope woningen werden... Wie betaald er veel geld voor een klein huisje? Ik moet het allemaal nog zien of dat wel zo vlot loopt

Twinnyrob
October 8th, 2004, 09:29 AM
Het idee is leuk maar gaat niet werken, gelukkig bouwen ze er maar een paar. Goedkoop zijn ze namelijk echt niet:
Klik hier voor de link naar Funda (http://www.funda.nl/koop/detail_omschrijving.asp?1=1&obj_GUID=%7B5C01733E%2DF885%2D4354%2D9843%2D28839D424C5C%7D&refining=N&sfStraal=1&sfPostcode=9711RV&sfPrijsMin=75000&sfPrijsMax=150000&paginaVolgNummer=3&objectVolgNummer=32&zid=650673&searchmode=normaal)

Swiffers
October 8th, 2004, 11:09 AM
Ik vind ze lelijk! Kom op zeg, een houtendoos boven je woning!?! Ze hadden die dingen op z'n minst wat mooier kunnen maken... Ik zou er niet aan moeten denken om er een te hebben. En het is vast een lekkere klankkast als je je muziek hard hebt staan....