View Full Version : Spijkenisse bouwt hoog en hoger
dutchmetal October 8th, 2004, 09:48 AM Gisteren tijdens de commissievergadering eindelijk de uitgewerkte stedenbouwkundige plannen gezien van het de nieuw te bouwen Dijkzone (hoogbouwzone) in Spijkenisse.
Dit stuk grond op de punt van Spijkenisse moet het meest ambiteuze en grootste bouwproject ooit worden van Spijkenisse en daarmee ook een visite kaartje van Spijkenisse. Het is een project wat mijns inziens projecten als CentrumWest (Zoetermeer) en Kop.v.Zuid voorbij streeft in grootsheid.
Er wordt voorzien in 13 woontorens, waarvan er 11 meer dan 20 verdiepingen hebben en van deze 11 er 2/3 meer of gelijk aan 30 verdiepingen. Precieze hoogtes werden nog niet genoemd. Alle torens worden anders van ontwerp en de nadruk van de Dijkzone moet liggen op hoogwaardige architectuur.
De torens worden gebouwd op zogenaamde woonblokken. Deze woonblokken moeten de plint vormen van de torens. Hierin komt behalve woningen ook 3000m2 ruimte voor o.a. openbare voorzieningen of kleine dienstverlening, maar ook horeca. Tevens wordt erop de punt van de haven (waar naar verwachting de hoogste toren komt) 5000m2 evenementen terrein gerealiseerd (dit omdat het huidige 5200m2 grote terrein komt te vervallen door de bouw van het nieuwe theater).
Behalve het bouwen wordt ook de boulevard zelf aangepakt met veel straatmeubilair, mogelijkheden om aan het water te zitten/picknicken/elkaar te ontmoeten enz. Tevens wordt er een weg aangelegd naast het bestaande voet/fietspad zodat je ook met de auto over de boulevard kan rijden.
Ik ben op dit moment in afwachting van de foto's van de presentatie zodra ik deze heb post ik ze uiteraard direct, dat geeft een duidelijker beeld dan tekst verhaal. In 2005 wordt al de papieren rompslomp afgehandeld en wordt de eerste fase door een architect uitgewerkt. Eind 2005/begin 2006 gaat de eerste paal de grond in. Er worden appartementen gerealiseerd in alle prijsklasse. Alhoewel er nog geen uitspraken mochten worden gedaan over prijs beginnen ze bij ver onder de 200.000 v.o.n.
Het is in iedergeval duidelijk dat het plan doorgaat omdat het van cruciaal belang is voor de gemeente (geld verdienen voor overige centrumplan projecten (kosten 1 miljard)) en het kan rekenen op commissiebrede steun, alle partijen waren het er over eens dat dit de entree is die Spijkenisse op de kaart gaat zetten. De VVD vroeg zich zelfs af of het niet allemaal nog wat hoger kon.
Hieronder nog een kleine samenvatting van de overige projecten in Spijkenisse:
- bouw 65meter hoge toren op punt centrum (was eerst 90m)
- bouw nieuwe theater met 2 zalen (750 en 250 plaatsen) van 35meter hoog
- bouw nieuwe bibliotheek
- uitbreiding zorgcentrum +50 aanleunwoningen langs de kerk
- nieuwe winkelcentrum van 10.000m2 (plek huidige theater/bieb)
- 2de nieuwe winkelcentrum van 10.000m2 (Stadsplein)
- uitbreiding Staalmeester buurt met 34 woningen
Net afgerond of dit jaar afgerond:
- 150 woningen in Cityplaza complex
- 99 woningen Staalmeester buurt (naast kerk, oude buurt)
- kantoorstrook Groene Kruisweg
im_from_zw038 October 8th, 2004, 09:50 AM 13 woontorens, waarvan er 11 meer dan 20 verdiepingen
damn 0_0
CborG October 8th, 2004, 09:52 AM zozo spijkenisse heeft er zin in!!
bobdebouwer October 8th, 2004, 09:54 AM Zo kijk eens aan... Kwantitatief klinkt het allemaal errrg goed, maar de kwaliteit? Ik ben zeer benieuwd en kijk uit naar het volgende nieuws!!
dutchmetal October 8th, 2004, 09:55 AM Spijkenisse moet wel, want er moet een miljard verdiend gaan worden en dit project gaat daar goed bij helpen :D.
Bovendien is de gehele locale politiek het er overeens dat Spijkenisse een goed en stevig smoelwerk moet krijgen. Wat het mijns inziens ook wel verdiend als tweede stad in het Rijnmond gebied.
Winus October 8th, 2004, 10:17 AM Een miljard? Gaan ze heel Spijkenisse platwalsen en weer opnieuw opbouwen?
dutchmetal October 8th, 2004, 11:04 AM @winus
Ja daar komt het ongeveer wel op neer ja. Van 2002 tot 2010 wordt een enorm deel van het centrum gesloopt/gerenoveerd of nieuw gebouwd. Vandaar sloop bieb/theater/disco en nieuwbouw van al deze zaken, als nieuwbouw winkelcentra.
Gemeente Spijkenisse ziet het als een eenmalige en historische kans om het gehele centrum meer smoel en sfeer te geven. De duffe groei- en slaapgemeente tijd voorbij en naar een nieuwe/levendige en ambiteuze stad.
@bob de bouwer
het worden iig niet 13 dezelfde torens zodat je tegen een muur aan kijkt.
Gerard October 8th, 2004, 11:07 AM Leuke plannen. Zo lijkt het in ieder geval.
Ik zie spijkenisse toch nog steeds als een buitenstad van Rotterdam. Ze willen wel een iegen gezicht maar uiteindelijk blijven veel mensen vinden dat ze bijna in Rotterdam wonen. Tenminste, dat was mijn idee toen ik daar nog woonde.
Maar het lijkt een mooi verhaal te worden om dadelijk vanaf de spijkenissebrug richting de stad te rijden. Het lijkt me alleen niet dat het de Kop van Zuid voorbijstreeft in ambitie.
dutchmetal October 8th, 2004, 12:25 PM Leuke plannen. Zo lijkt het in ieder geval.
Ik zie spijkenisse toch nog steeds als een buitenstad van Rotterdam. Ze willen wel een iegen gezicht maar uiteindelijk blijven veel mensen vinden dat ze bijna in Rotterdam wonen. Tenminste, dat was mijn idee toen ik daar nog woonde.
Nou ja tis niet alleen maar vinden dat we bijna in Rotterdam wonen, dat wonen we ook. Maar wat maakt dat uit? Spijkenisse wil een heel andere identiteit dan Rotterdam. Ik denk dat bv Schiedam en Rotterdam veel meer bij elkaar passen dan Rotterdam en Spijkenisse.
Basshead October 8th, 2004, 12:30 PM Deze ambitie klinkt bijzonder on-nederlands, heel goed nieuws dus!
Tenzij ze er wel weer een typisch Nederlandse periode van 30 jaar voor uittrekken. ;)
CborG October 8th, 2004, 12:41 PM zijn er al impressies bekend?
Balleke October 8th, 2004, 12:50 PM zozo ambitie:) maarjah het kan wel daar in spijkernisse ligt toch vlakbij rotterdam he? nu idd nog alleen ff kijken of het ook daadwerkelijk mooie torens worden
Gerard October 8th, 2004, 12:53 PM Nou ja tis niet alleen maar vinden dat we bijna in Rotterdam wonen, dat wonen we ook. Maar wat maakt dat uit? Spijkenisse wil een heel andere identiteit dan Rotterdam. Ik denk dat bv Schiedam en Rotterdam veel meer bij elkaar passen dan Rotterdam en Spijkenisse.
Dat komt denk ik omdat Schiedam en Rotterdam letterlijk aan elkaar vastzitten.
Als ze met deze plannen willen laten zien dat ze een eigen gezicht hebben vind ik dat prima. Beter dit dan nul ambitie.
Ik hoop alleen dat ze financieel de zaken goed op orde weten te houden.
Awais October 8th, 2004, 12:53 PM Leuk dat Spijkenisse veel hoogbouw gaat krijgen. Hopelijk zal Rotterdam op de lager termijn ook 4 skylines hebben ;)
Stratosphere 2020 October 8th, 2004, 01:01 PM Ik begreep wel dat Spijkenisse een hekel heeft aan Rotterdam.
Wel goed dat het verschillende ontwerpen worden, dat doen de ogen een plezier.
Hed Kandi October 8th, 2004, 01:29 PM Eerst zien dan geloven.
Het lijkt mij iets te ambitieus voor die kant van rotterdam.
Ik ben zelf nog nooit in spijkenisse geweest.
Dus als onwetend buitenstaander heb ik wel al het vooroordeel dat dit nou niet echt een aantrekkelijke woonlocatie is.Het enige wat ik van soijkenisse weet is als er weer stank overlast is vanuit de botlek.
Dat is nou niet echt reclame die je wil hebben hebben.
Ik zeg dit niet om spijkenisse af te kraken maar om een beeld te geven wat de gemiddelde nederlander weet van die locatie.
Het is dus te hopen dat ze er een mega goede reclame campagne voor gaan maken.
Dit in ieder geval om spijkenisse verder te promoten als woonlocatie en om er voor te zorgen dat die torens er daadwerkelijk gaan komen.
:weirdo:
empersouf October 8th, 2004, 01:34 PM Waajoooooooooow
Thom Wijbenga October 8th, 2004, 01:44 PM Doen ze ff?! Menig plaats in Nederland mag Spijkenisse wel als voorbeeld nemen.
Dr. Dubai October 8th, 2004, 01:47 PM dit is wel een ongelooflijk plan, het doet bijna Chinees aan;)!!
rotterdammer October 8th, 2004, 03:23 PM Met dit plan kun je echt van Spijke-city spreken!!!!!!!!!!! :)
Gerard October 8th, 2004, 03:44 PM http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/impressie1.jpg
http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/impressie3.jpg
http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/impressie2.jpg
http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/luchtfoto.jpg
http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone.php
Kwam een leuke link tegen met een paar leuke afbeeldingen die hier bij horen.
CborG October 8th, 2004, 03:47 PM vette shit!!, daar staan wel heel leuke ontwerpen bij!!
deze tekst belooft veel goeds!!
29-08-2004: afgelopen woensdag heb ik de commissievergadering bijgewoond van de commissie "centrum". Omtrent de Dijkzone werd toen het volgende gemeld: In de vergadering van oktober worden de eerste tekeningen getoond van het stedenbouwkundig ontwerp. Tevens is er nog steeds het voornemen om in 2006 de eerste paal te slaan. In oktober meer hierover dus!
Het momenteel nog compleet braakliggende dijkzone gebied, moet straks het meest verstedelijkte deel van Spijkenisse worden. Gelegen aan de Oude Maas en aansluitend op de Maasboulevard (Schenkel). Deze locatie is aangewezen voor grootschalige hoogbouw, welke mooi zal aansluiten op de bestaande hoogbouw aan de Maasboulevard. Er zullen verschillende torens komen van verschillende hoogtes die zullen worden geplaatst op de hoeken van de woonblokken. De hoogbouw zal echter hoger worden dan momenteel het geval is aan de Maasboulevard. Rond het gebied aan de haven zullen de torens hoger dan 120meter worden (+/- 2,5* de hoogte aan de Maasboulevard).
Een klein overzicht van wat we straks aan de dijkzone vinden:
- 1800 woningen en appartementen
- Ondergrondse parkeergarage's
- Welzijnsvoorzieningen
- Commerciële dienstverlening
- Horeca
Voor de meeste mensen zal de toevoeging van "Horeca" wel schrikken zijn. Echter dit is een geweldige locatie voor horeca denk aan gezellige terrasjes aan de boulevard en restaurantjes. Op een lekkere lente- of zomerdag is dat natuurlijk geweldig en een een enorme aanvulling voor Spijkenisse.
Pas eind 2004 zal de eerste paal de grond in gegaan, en vervolgens wordt er gefaseerd opgelevert vanaf 2006 t/m 2010. Op dit moment zijn de eerste stedenbouwkundige verkenningen geweest, hierna zal een financiele toets plaats vinden.
dutchmetal October 8th, 2004, 03:47 PM Het is een mega klein plaatje (sorry) maar dit is wat ik, al even te pakken kon krijgen terwijl ik in afwachting ben van de grote pics.
http://www.spijkenisse.nl/Roccade/WEBATONCE/OSS-NIEUWS.NSF/dd1be8350c74d214c1256952004d6709/a03f2202e214ef71c1256f27003c506b/PB_Body/0.36A!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
http://www.spijkenisse.nl/Roccade/WEBATONCE/OSS-NIEUWS.NSF/dd1be8350c74d214c1256952004d6709/a03f2202e214ef71c1256f27003c506b/PB_Body/0.1908!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
dutchmetal October 8th, 2004, 03:48 PM Hier onder even een officieel stukje van de gemeente:
"Het ontwerp biedt ruimte aan minimaal 1500 ruimte woningen en heeft als basis 13 woontorens bestaande uit 22 tot 30 woonlagen gelegen aan het water. Tevens is er ruimte voor een evenemententerrein (5000m2) en wijkvoorzieningen (3000m2). Het parkeren met als norm 1,4 per woning, geschiedt veelal op eigen terrein maar ook op openbaar gebied."
Eerst zien dan geloven.
Het lijkt mij iets te ambitieus voor die kant van rotterdam.
Ik ben zelf nog nooit in spijkenisse geweest.
Dus als onwetend buitenstaander heb ik wel al het vooroordeel dat dit nou niet echt een aantrekkelijke woonlocatie is.Het enige wat ik van soijkenisse weet is als er weer stank overlast is vanuit de botlek.
Dat is nou niet echt reclame die je wil hebben hebben.
Ik zeg dit niet om spijkenisse af te kraken maar om een beeld te geven wat de gemiddelde nederlander weet van die locatie.
Het is dus te hopen dat ze er een mega goede reclame campagne voor gaan maken.
Dit in ieder geval om spijkenisse verder te promoten als woonlocatie en om er voor te zorgen dat die torens er daadwerkelijk gaan komen.
Dit is dus precies het typische "imago" waar Spijkenisse (eens plat gezegd) de schijt van krijgt en waar we asap vanaf willen! Een goede reclame campagne is inderdaad onderdeel van het hele proces.
En om ook even recht te zetten, Spijkenisse heeft geen hekel aan Rotterdam, we zijn alleen absoluut geen onderdeel van Rotterdam. Het is gewoon onze grote broer en daar mee klaar.
Het project gaat duren tot 2010, dus geen dertig jaar zoals iemand opperde *phew*
Het is inderdaad ongelooflijk dat zoiets wordt ondernomen en dat ook er ook nog eens zo'n brede steun is in de commissie. De opmerkingen gingen in principe alleen over parkeren, wel of geen supermarkt enz. Niemand die opperde dat er geen torens zou moeten komen. Iedereen was VOOR hoogbouw, de enige vraag die er kwam was "kan het niet wat hoger?"
dutchmetal October 8th, 2004, 03:55 PM Nog 1 reactie!! Ik zie dat ik de volledige presentatie kan krijgen via de website. Ik zal hem ontleden en voor jullie gaan posten!
dutchmetal October 8th, 2004, 04:17 PM http://www.hotdebbie.com/pics/impress01.jpg
http://www.hotdebbie.com/pics/impress02.jpg
http://www.hotdebbie.com/pics/impress03.jpg
http://www.hotdebbie.com/pics/impress04.jpg
http://www.hotdebbie.com/pics/impress05.jpg
http://www.hotdebbie.com/pics/impress06.jpg
Basshead October 8th, 2004, 04:25 PM Als ik t zo kan inschatten is dat met dat uitzicht over het water een erg goede lokatie, dapper dat ze t durven en 6 jaar is goed te overzien!
Gerard October 8th, 2004, 05:25 PM Ziet er echt heel goed uit. Zou inderdaad voor nederlandse begrippen een groot project zijn.
Kruikenparadijs October 8th, 2004, 05:49 PM Vlissingen wordt rechts ingehaald :)
ziet er erg gaaf uit.
Ace October 8th, 2004, 06:02 PM Ziet er c'ker gaaf uit. Nu Spijkenisse nog annexeren en 't feest ken helemaal niet meer stuk.
Alleen jammer dat deze torens te ver van Rotterdam afliggen voor een perfect uitzicht. Als bewoner van zo'n toren zijnde, zou ik c'ker een telescoop aanschaffen.
Elmo October 8th, 2004, 07:05 PM http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/impressie3.jpg
http://www.hotdebbie.com/test/dijkzone/images/impressie2.jpg
Leuk die Amsterdamse toren in de impressies! ;)
Maar verder ERG indrukwekkend! :okay:
Awais October 8th, 2004, 07:40 PM Spike-City! Rotterdam krijgt er weer een heerlijke skyline bij!
Awais October 8th, 2004, 07:42 PM Dat stadje maakt in een veel kleinere tijd een veel grotere skyline dan Amsterdam in al die jaren. Tja, het is de mouwen opgestroopt en er tegen àn mentaliteit ;)
Ali October 8th, 2004, 08:03 PM Om welk deel van de Oude Maas gaat dit precies? Tussen metrostation Centrum en de Spijkenisse Brug of juist de andere kant op vanaf de metro?
Ziet er in ieder geval goed uit!
Centauri October 8th, 2004, 09:12 PM Holy shit!!
(Bek vol tanden.)
Dr. Dubai October 8th, 2004, 09:22 PM deze plaatjes zien er indrukwekkend uit. 7 torens van 30 verdiepingen of meer. met een beetje geluk zeven 100+ers:D en nu nog maar hopen dat de allerhoogsten van het stel een hoogte van rond de 150 meter halen, hoewel ik dat niet aan het plaatje af kan zien.
Skyscrapercitizen October 8th, 2004, 09:53 PM Tering, erg ambitieus ja! Alleen jammer dat alle zo op een rij staat, een rij torens erachter zou het nog leuker maken.
Menig stad in Nederland zal hier jaloers op zijn, behalve Rotterdam en DH en Adam doet niemand dit Spike City voorlopig na. Das het voordeel van naast Rotterdam liggen misschien.
Rotterdam krijgt nu ook zijn New Towns, net als HK. ;)
EuroMaster October 8th, 2004, 10:24 PM http://www.hotdebbie.com/pics/impress05.jpg
wow, vette plaat deze. op die manier gaat een klein voorstadje een hoop nederlandse steden inhalen, zoals utrecht! nouja, ze hebben nog wel de tijd om het plannen goed te kunnen maken.
wel jammer dat ze allemaal bijna even hoog zijn, maar het is nog te vroeg hierover te kunnen oordelen
:cheers: :cheers2:
Nexxd October 8th, 2004, 10:47 PM Zo de tering! Dat gaat gaaf worden! Ik maak me alleen grote zorgen over de infrastructuur, de metro's vanuit Spijkenisse zitten nu al in de spits vol, de Spijkenisserbrug is al jaren te klein en te vaak open en de Groene Kruisweg (de doorgaande weg richting Rotterdam) is ook niet de meest vlotte doorgaande weg.
Maar ik moet natuurlijk niet gaan klagen, dit wordt een schitterende skyline en de bewoners van deze torens krijgen een mooi uitzicht over de Oude Maas en de natuur erlangs met in de verte alweer de volgende skyline van Rdam
Rotterdam A October 8th, 2004, 11:25 PM Aan de andere kant ligt Hoogvliet. Krijgen die ook een skyline aan de Oude Maas?
Schitterend wat Spijkenisse doet. Er is daar zowiezo al veel hoogbouw.
Gambini October 8th, 2004, 11:37 PM OMG, dit is geweldig man... Dat ik dit nog mag meemaken...
En idd nu nog annexeren en dan is het feest echt compleet :)
Skyscrapercitizen October 8th, 2004, 11:53 PM @ Nexxd
Het gaat 'maar' om 1800 woningen dus met die volle metro's en bruggen zal het wel mee gaan vallen. :)
dennol October 9th, 2004, 12:21 AM Menig stad in Nederland zal hier jaloers op zijn, behalve Rotterdam en DH en Adam doet niemand dit Spike City voorlopig na. Das het voordeel van naast Rotterdam liggen misschien.
En Eindhoven ;)
In het plan Strijp S alleen al zijn 15 torens opgenomen, waarvan zes met meer dan 20 verdiepingen. Daarnaast zijn er nog 13 andere plannen met torens van 20 verdiepingen of meer. Tel daarbij op de torens die in de afgelopen 5 jaar gebouwd of in aanbouw zijn (De Regent, Kennedytoren, Admirant, Porthos en Vestdijktoren)
Totaal: 24 torens met 20 verdiepingen of meer voor 2010 :)
dennol October 9th, 2004, 12:22 AM Niettemin, mooie plannen voor Spijkenisse natuurlijk.
werner10 October 9th, 2004, 10:39 AM reusachtig! 20 jaar geleden had een project van deze omvang nooit in een middelgrote stad als Spijkenisse gekund!
Sky-Unlimited October 9th, 2004, 11:21 AM Aan de andere kant ligt Hoogvliet. Krijgen die ook een skyline aan de Oude Maas?
Schitterend wat Spijkenisse doet. Er is daar zowiezo al veel hoogbouw.
Het Oosterbaken (bijna 100m) wordt gebouwd in het Oedevlietsepark, niet ver naast de aanlanding van de Spijkenisserbrug en dus vrij dicht bij de torens in Spijkenisse. Hoogvliet en Spijkenisse zullen straks één overweldigende skyline gaan vormen in het zuidwesten van groot-Rotterdam. Het nieuwe stadshart van Hoogvliet krijgt ook nog twee torens van ca. 65-70 meter.
dutchmetal October 9th, 2004, 11:42 AM Dit gaat om het stuk van de metrotunnel naar de Spijkenisserbrug toe.
Het leuke van dit gebied is dat er al behoorlijk wat torens staan, 6 aan de spijkenisser kant tussen de 40 en 55 meter en 7 aan de kant van Hoogvliet van dezelfde hoogte.
De reden waarom de torens direct aan het water staan en niet b.v. in twee rijen is omdat er achter deze torens in de nabije toekomst (vanaf 2009) een nieuwe woonwijk komt. De huidige bedrijven worden verhuist en er komen huizen voor terug, de grond daarvoor is allemaal al aangekocht.
De bedoeling is dat in 2010 Spijkenisse af is van het duffe imago dat het nu heeft en veel levendiger is en veel meer voor zichzelf kan zorgen. Behalve het enorme centrumplan (waar Dijkzone onderdeel van is) wordt ook een heel groot deel van Spijkenisse noord gesloopt (begin jaren 60 portiekflats) en komen daar hoogwaardige woningen voor terug. En ook voor Noord heb ik al gehoord dat hoogbouw niet geschuwd wordt, indien het blijkt dat het functioneel en wenselijk blijkt op die locaties.
@Cborg
Zie dat je mijn site heb bezocht waar je de tekst vandaan haalde :)
CborG October 9th, 2004, 01:22 PM @dutchmetal:
ben jij hotdebbie??
dutchmetal October 9th, 2004, 03:20 PM @dutchmetal:
ben jij hotdebbie??
Nou ik ben niet Debbie hahaha..maar Dennis :). Maar hotdebbie.com is een domein wat ik nog in bezit heb ja.
De eigenlijk url is ook http://browse.to/spijkenisse of http://www.spijkenissebouwt.tk/
CborG October 9th, 2004, 03:57 PM leuke site btw!
Nexxd October 9th, 2004, 04:28 PM @ Nexxd
Het gaat 'maar' om 1800 woningen dus met die volle metro's en bruggen zal het wel mee gaan vallen. :)
hmm... die 1800 woningen zullen idd misschien niet zo heel veel uitmaken, maar Spijkenisse heeft meer plannen en ook Hoogvliet is bezig met woontorens. Ik denk toch dat de Groene Kruisweg verder dicht gaat slibben.
dutchmetal October 9th, 2004, 04:45 PM @ Cborg
Thankx, hoop je vaker te mogen zien op mijn site! Teken het gastenboek eens zou ik zeggen ;)
@Nexxd
Je hebt gelijkt, vandaar de eeuwige lobby van Spijkenisse en omliggende gemeente om o.a. Spijkenisse eindelijk die A4 tegeven waar het al jaren en jaren op wacht. Voor de verdere ontwikkeling van bedrijvengebieden in Spijkenisse is die A4 ook reuze belangrijk.
niks October 9th, 2004, 06:10 PM doet denken aan surfer's paradise
Tim B October 9th, 2004, 09:41 PM en wie moeten daar in gaan wonen in die 13 woontorens? Als Yup zit je toch beter in Rotterdam. en sociale woningbouw en hoogbouw gaan tegenwoordig nu eenmaal niet meer samen?
dutchmetal October 10th, 2004, 10:43 AM De aangeboden woningen moeten zeer gevarieerd worden. Er zal een deel huur zijn maar dan alleen huur in de dure sector. Binnen het aanbod van koopwoningen moet het echter zo zijn dat er een groot deel bereikbaar is voor de normale mensen. Een precieze uitgangsprijs mag er nog niet genoemd worden, maar de v.o.n prijzen zullen ver onder de 2 ton zijn en dan langzaam oplopend. Het publiek aan de Dijkzone moet gemengd worden en niet een zone waar alleen de meest welgestelde kunnen wonen.
rotterdammer October 10th, 2004, 12:50 PM Ik zou zeggen geef spijkenisse (Spike-city) zijn eigen update link naast Rdam, Adam en Den Haag! :)
Frits85 October 10th, 2004, 01:59 PM goed bezig daar:D
Ace October 10th, 2004, 06:03 PM @TimB,
Als je kijkt naar wat er in HK aan Skyscrapers word neergezet, zul je zien dat Sociale Woningbouw & Hoogbouw wel degelijk samengaan! Ook hier in NL!!!
Tim B October 10th, 2004, 07:01 PM @TimB,
Als je kijkt naar wat er in HK aan Skyscrapers word neergezet, zul je zien dat Sociale Woningbouw & Hoogbouw wel degelijk samengaan! Ook hier in NL!!!
zou het? Zijn er dan (al) voorbeelden in Nederland van zulke projecten? Ik bedoel in HK moeten ze wel hoog om dat de grond daarduur is. In Nederland zijn ze niet echt gek meer op flatwijken voor de lagere sociale klassen.
Breda2008 October 11th, 2004, 07:43 AM Het ziet er natuurlijk prachtig uit hoor maar ik ben eerlijk gezegd ook wat sceptisch. Terwijl er landelijk steeds meer discussie is over de vraag wat er precies gebouwd moet worden en dat wat er nu gebouwd wordt niet overeen komt met de vraag (de markt heeft vrees ik toch gewoon het meest behoefte aan een huisje-boompje-beestje-huis), komt Spijkenisse met dit plan. Spijkenisse ! Ik hoop er het best van maar ik moet eerst zien wat hiervan ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd.
dutchmetal October 11th, 2004, 12:19 PM @dick
dit wordt volledig gerealiseerd, staat als een paal boven water.
Afgelopen jaar is het in heel Spijkenisse de grote "Spijkenisser woontest" gedaan, wat willen mensen in Spijkenisse, hoe willen mensen wonen, vanuit dat onderzoek wordt er gewerkt. Bovendien gaat de bouw van dit project gepaard met een marketing campagne die Spijkenisse wil gaan voeren om haar imago te verbeteren. Bovendien komt er vlak naast de Dijkzone een zeer intressant nieuwe centrum die voor de rest in de omgeving niet direct een gelijke zal vinden (Rotterdam natuurlijk daar gelaten).
Dit alles moet er voor zorgen dat deze woningen vlot verkocht worden. Er zijn momenteel 2 torentjes in aanbouw, die waren binnen no-time verkocht en de prijs van die appartementen liep toch ook uiteen van 190.000 tot 300.000 v.o.n.
Ace October 11th, 2004, 12:30 PM Ik praat over 'ongeacht de situatie' dat het kan. De grondprijzen dus buiten beschouwing gelaten.
Skyscrapercitizen October 11th, 2004, 01:31 PM Het moet best mogelijk zijn appartementen van 150.000 euro te bouwen. Ruim zijn ze dan niet (70m2) maar ik denk dat veel starters dat niet zo erg zullen vinden.
Of deze plannen gerealiseerd gaan worden helemaal weet je natuurlijk nooit zeker, maar ik denk het wel. Het is een flink project in 1 keer, maar de aantallen woningen vallen eigenlijk nog wel mee, komt wel goed.
de flatneuroot October 11th, 2004, 02:28 PM zou het? Zijn er dan (al) voorbeelden in Nederland van zulke projecten? Ik bedoel in HK moeten ze wel hoog om dat de grond daarduur is. In Nederland zijn ze niet echt gek meer op flatwijken voor de lagere sociale klassen.
Het verschil zit dat vroeger hoogbouw als een soort probleemoplossing werd gezien. Snel bouwen voor die rottige woningnood. Nu wordt hoogbouw neer gezet op, zeker ook hier, op strategische plaatsen. In het centrum of met een mooi uitzicht. De doelgroepen zijn ook anders als vroeger. Geen gezinnetjes maar tweeverdieners en 50+'ers. Vooral die laatste zullen over een tijdje de vraag naar luxe appartementen doen toenemen. Die willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven kunnen wonen en dat kan makkelijker in woningen die gelijkvloers zijn. Een project in Vlaardingen in het centrum met luxe appartementen was zo verkocht.
dutchmetal October 17th, 2004, 02:12 PM http://browse.to/spijkenisse of http://www.spijkenissebouwt.tk , meer actuele info over de Dijkzone.
Winus October 17th, 2004, 07:45 PM De afbeeldingen op die website zijn niet mis. :eek:
dutchmetal October 18th, 2004, 09:27 AM Let op dat je op de site even klikt bij het Dijkzone project op de link:
--> Klik hier voor foto's<--
Daar achter kun je de nieuwe impressies vinden.
Skyscrapercitizen October 18th, 2004, 10:53 AM Ben benieuwd naar de echte ontwerpen.
dutchmetal October 18th, 2004, 05:11 PM Ik ook :).
Uiteraard post ik ze gelijk zodra ik ze heb.
Capzilla October 18th, 2004, 05:36 PM Wow. Even wat opmerkingen, losjes gebaseerd op eerdere discussies:
1) Spijkenisse heeft zeer zeker meer eigen smoel dan Schiedam: voor heel Voorne-Putten is het de eerste stad die je tegen komt. Spike City heeft zo een belangrijke regiofunctie, iets wat Schiedam niet echt heeft.
2) Spijkenisse staat al in de hoogbouwlijstjes. Een vijftal 90ers en een vijftal 60ers en een top tien plaats is absoluut haalbaar.
3) Uitzicht naar Rotterdam toe lijkt me haalbaar. Tussen Pernis en Tussenwater kan je op simpele metrohoogte de skyline nog zien als je weet waar je moet kijken. Op 90m hoogte gaat dat vanuit Spijkenisse dus ook lukken. Bovendien, Rotterdam is ook te zien vanuit de potloden in Den Haag en dat ligt toch echt verder weg.
Nogmaals: wow.
Ace October 18th, 2004, 06:23 PM Dat is wel zo. Al denk ik niet dat bewoners, welken uitzicht op Rotterdam-Skyline willen hebben, specifiek voor deze torens kiezen. Die zullen dan toch echt dichter erop willen zitten.
Capzilla October 18th, 2004, 08:18 PM Ik weet dat nog niet zo zeker. Ik woon in Rotterdam omdat ik graag in de grote stad leef, maar als je puur uitzicht op een skyline wil is een beetje afstand wel prettig, zeker bij een skyline die zo breed is als die van Rotterdam. Zelfs vanuit Neptunes en Poseidon zie je niet alles. Voordeel van deze torentjes is dus dat een totaaloverzicht hier misschien wel mogelijk is.
Maar goed, je mist dan wel weer de skyline van Spijkenisse. ;)
dutchmetal October 18th, 2004, 09:07 PM Ik weet niet of mensen puur een appartement kopen met het idee "ik wil vanaf hier Rotterdam zien". Wat te denken van de Oude-Maas voor je deur, veel mensen in de huidige 55meter hoge flats vinden juist de scheepvaart en de brug leuk om te zien. Daarbij komt dat je vanuit die 55meter hoge flats al prima Rotterdam ziet. En dan ook echt heel Rotterdam, bij helder weer natuurlijk.
@capzilla
De hoogte die voorgehouden werd voor de 32-verdiepingen toren, ligt nogsteeds rond de 120meter. Ik hoop dat ze dat vast houden. Een top-10 plaats in hoeveelheid torens weet ik niet. Staan er nu 14 (2 bijna af) + 13 aan de Dijkzone = 27. Nog 2 in de pipeline (1 proposed en 1 in ontwerp) en dan mogelijk nog minimaal 2 in noord. Dus zou je op 31 komen. Maar goed, rest van de steden staat ook niet stil.
Gerard January 6th, 2005, 01:19 PM @dutchmetal
Is er al weer enig nieuws rondom deze torentjes in Spijk City ?
Het is al weer een paar maanden stil. Ligt alles nog zoals het was en gaan de plannen nog door ?
dutchmetal February 16th, 2005, 11:23 AM @dutchmetal
Is er al weer enig nieuws rondom deze torentjes in Spijk City ?
Het is al weer een paar maanden stil. Ligt alles nog zoals het was en gaan de plannen nog door ?
Hoi GerardB,
ben tijdje niet zo actief hier geweest vandaar.
Maar alle plannen staan nogsteeds, maar de papieren rompslomp is nu vollop bezig natuurlijk, bovendien wordt er gewerkt aan de ontwerpen. Pas volgend jaar gaat de spade de grond in, dus dit jaar veel papier werk en zeer waarschijnlijk de eerste tekeningen.
sky-eye February 16th, 2005, 11:05 PM Dat klinkt erg bizar, 11 torens van 20 verdiepingen of meer. Als het plan uitgevoerd wordt, zal Spijkenisse opeens tot de top van Nederland horen. Leeuwarden, Groningen en zelfs Tilburg en Eindhoven kunnen daar nog niet tegenop. Toch moet ik bekennnen dat ik grote twijfels heb of het plan haalbaar is. Het zal toch al gauw om de nodige honderden woningen gaan, wat qua aantal nog geen probleem hoeft te zijn. Maar vele honderden woningen, allemaal in '(voor NL'se begrippen) hoge torens, dat is nog een ander verhaal. Veel mensen die in torenflats wonen hebben voor het centrum van een grote stad gekozen en niet voor een middelgrote (slaap)stad als Spijkenisse. Nu ben ik nog nooit in Spijkenisse geweest, maar erg levendig lijkt het me daar niet.
Mocht het plan, zoals het daar nu ligt doorgaan, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Een dagtochtje naar Spijkenisse is voor mij uit het verre zuiden dan wel de moeite waard. Ik ben benieuwd naar de plaatjes, nu maar met zn allen hopen dat het doorgaat en dat de stad een mooie skyline rijker wordt.
Skyscrapercitizen March 15th, 2005, 04:33 PM Ik zat net in het JUMEIRAH BEACH RESIDENCE topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=109119) (Dubai) te neuzen en moest aan dit project denken. Ik hoop dat we binnenkort meer concreet nieuws krijgen!
(@ Rotterdams Dagblad: gelieve deze plaatjes niet op de voorpagina te zetten, het is Dubai...)
http://www.gowealthy.com/html/realestate/images/jbr_small_01.gifhttp://www.gowealthy.com/html/realestate/images/jbr_small_02.gifhttp://www.gowealthy.com/html/realestate/images/jbr_small_03.gifhttp://www.gowealthy.com/html/realestate/images/jbr_small_04.gif
http://www.imagestation.com/picture/sraid120/pbca47a769c8773b1bf39d79f7c11c1a4/f85ab672.jpg
Laat ze er maar zoiets van maken. :) Komen 30.000 mensen te wonen. :cheers:
[Kees] March 15th, 2005, 05:32 PM :lol:
Skyscrapercitizen March 16th, 2005, 02:18 PM Hier een beter plaatje van Jan:
http://www.hoogbouw.nl/pix/mipim13.jpg
Morgen in het RD!
Nexxd March 16th, 2005, 06:06 PM Ik denk dat er met zo'n plan wel een paar Spijkenisserbruggetjes bij moeten komen :D
En alle Erasmuslijnmetro's moeten dan doorrijden naar Spijk (dus niet meer naar Slinge), hoef ik op Rhoon ook niet meer 10 min te wachten :)
EuroMaster March 16th, 2005, 06:41 PM ja, en doe er dan meteen maar zo'n ztrandje bij :D
dutchmetal April 17th, 2005, 02:58 AM Inmiddels is er enige vordering. Er is een klein stukje vervuilend grond, deze grond wordt nu ingepakt en opgeschoond (hier komt vervolgens een parkje op). Daarnaast wordt er de komende tijd besloten over hoe de woningsamenstelling wordt. Iig komen er een aantal woningen die in de laagste huur-koop prijzen zitten, dit ivm afspraken met de stadsregio.
Voor de rest staan alle plannen-hoogtes-data nog steeds ongewijzigd en ziet alles er naar uit dat er volgend jaar begonnen wordt met de bouw.
Op dit moment is er ook een start gemaakt met de bouw van het nieuwe uitgaanscentrum. Hier wordt o.a. een grotere disco, theater (2 zalen samen 1250 plaatsen) gebouwd en een groot aantal nieuwe restaurants en bar/dancing gelegenheden. De bouw van een nieuw appartementencomplex met 150 woningen in het centrum is afgerond evenals het nieuwe buurtje met 99 woningen en de 2 torens carre/ellips met samen 130 woningen. De oude bibliotheek en theater zijn gesloopt en de bouw van het nieuwe 10000m2 winkelcentrum begint eind april/begin mei. Kortom 1 grote bouwput hier :)
Nexxd April 17th, 2005, 10:23 AM Het gaat goed in Spijkenisse!
Sol April 17th, 2005, 11:28 AM Ik heb gisteren die bouwput gezien. Een enorm gat midden in het winkelcentrum!
EuroMaster April 17th, 2005, 11:55 PM waar kan ik die hoogtes en aantallen precies vinden dan? wel vet nieuws voor spijkenisse! recentere impressies zijn ook niet weg.... iemand? :)
dutchmetal April 18th, 2005, 09:26 AM Ik heb gisteren die bouwput gezien. Een enorm gat midden in het winkelcentrum!
Klopt daar komt het eerste nieuwe winkelcentrum +/-10.000m2. Het tweede winkelcentrum + theater komt waar tegenwoordig de discotheek staat (als je er enigzins bekend ben).
dutchmetal April 18th, 2005, 09:28 AM waar kan ik die hoogtes en aantallen precies vinden dan? wel vet nieuws voor spijkenisse! recentere impressies zijn ook niet weg.... iemand? :)
Dit is de pagina van de gemeente Spijkenisse zelf:
Klik hierro (http://www.spijkenisse.nl/spijkenisse.nsf/4a8d2696c6d0c636c1256b560047623e/2b218ab7983a8db1c1256c38004f3343!OpenDocument)
Er zijn nog geen recentere impressies. Ik weet wel dat ze bezig zijn uit te vogelen welke architecten de opdrachten gaan krijgen.
dutchmetal August 29th, 2005, 02:11 PM Inmiddels wordt er aan dit project druk gewerkt om de vervuilde grond geheel op te schonen. Ook wordt er langzaam een start gemaakt met het bouwrijp maken van deze grond voor de eerste fase die in 2006 van start zou moeten gaan.
Kleine update m.b.t. het centrum. In oktober is de facelift van het oude ABC-winkelcomplex af, dan is ook gelijk te zien hoe de gevel wordt van het nieuwe winkelcentrum. Van het nieuwe ruim 10.000m2 grote winkelcentrum zijn inmiddels alle heipalen geslagen en wordt begonnen aan de parkeergarage. Verder zijn er bij fase 1 van het Havenplein de muren opgetrokken (25 jongeren woningen en een restaurant) en is er begonnen met het ontruimen van het terrein voor fase 2 (enkele horeca gelegenheden). En n.a.v de zeer sterke intresse van de Mediamarkt is er besloten het nieuwe winkelcentrum aan het Stadsplein (eveneens 10.000m2) te versnellen en volgend jaar al met de bouw te starten.
supercees August 29th, 2005, 02:31 PM He er is weer nieuws! Dank u!
Skyscrapercitizen August 29th, 2005, 04:53 PM Langzaam een start maken met bouwrijp maken. :) Doe ze dat met de hand? ;)
dutchmetal December 19th, 2005, 05:40 PM Op dinsdag 20 december om 17.00 uur wordt in de Burgerzaal van het Stadhuis een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen de gemeente en de V.O.F. Dijkzone. De overeenkomst is een belangrijke stap tot de ontwikkeling en realisatie van circa 1500 woningen in het plangebied Dijkzone en circa 600 woningen in het plan Hongerland.
Het plan bestaat verder uit minimaal 3000 m2 bedrijfsvloeroppervlakte aan wijkvoorzieningen en een evenemententerrein van ongeveer 6000 m2.
De V.O.F. Dijkzone is een vennootschap onder firma en bestaat uit Ballast Nedam Bouw, Dura Vermeer Bouw Rotterdam en Van der Vorm Bouw. Namens deze ontwikkelaars ondertekenen respectievelijk de directeuren R. Honig, J.A. van der Leeuw en J. Meurs. Namens de gemeente ondertekent burgemeester J. Broekhuis.
Het stedenbouwkundig plan is opgesteld door Kuiper Compagnons uit Rotterdam. De eerste torens langs de Oude Maas worden ontworpen door Mei Architecten en Klunder Architecten. De eerste palen voor deze opvallende woontorens gaan naar verwachting eind 2006 de grond in.
Skyscrapercitizen December 19th, 2005, 09:15 PM Goed nieuws! Ben vooral benieuwd naar het ontwerp van Mei Architecten.
Nexxd December 19th, 2005, 09:26 PM eind 2006, dat duurt nog even. Maar het is het wachten zeker waard, mooie plannen in Spike City!
Weet iemand hoe hoog de Spijkenisserbrug is? Dan kan je een beetje een beeld vormen hoe hoog die torens zullen worden, die komen er immers vlak naast.
Gerard December 20th, 2005, 01:48 AM Was vorige week weer een keer in Spike city en schrok me rot daar in het centrum. Wat een enorm gat zeg. Ik begreep dat dat gat er nu al een tijd ligt. Wanneer gaan ze daar dan de lucht echt in ?
En goed nieuws dat de dijkzone ontwikkeling gewoon door lijkt te zetten zonder vertraging. Ook benieuwd naar de eerste ontwerpen.
Vloepkleedje December 20th, 2005, 11:23 AM Op de site van Mei Architecten (http://www.mei-arch.nl/) zijn wel wat vage hoge gebouwen te vinden.
Bobbelingman December 21st, 2005, 12:49 AM Nieuwbouw Spijkenisse
van start DE GEMEENTE Spijkenisse heeft gisteren een contact afgesloten met een aantal bouwbedrijven over de bouw van, in eerste instantie, 1500 huizen.
In een volgende stap moeten daar nog een 600 woningen bijkomen.
In het zogenaamde Dijkzoneproject komen 1500 woningen en zo’n 3000 vierkante meter voor bedrijven.
Opvallend in het plan zijn de dertien woontorens die langs de Oude
Maas komen te staan.
In het project is ook ruimte gemaakt voor een groot evenemententerrein.
Vooralsnog gaat de eerste paal pas in het vierde kwartaal van volgend jaar de grond in.
Ook hebben de partijen afgesproken dat ook het tweede project, Hongerland genaamd, verder ontwikkeld zal worden.
De start van dit project staat gepland ergens in 2009. JOB HALKES
Bron http://www.metropoint.com
Bobbelingman December 21st, 2005, 01:02 AM Spijkenisse ondertekent samenwerkingsovereenkomst met ontwikkelaars
SPIJKENISSE - Ballast Nedam Bouw, Dura Vermeer Bouw Rotterdam en Van der Vorm Bouw hebben een samenwerkingsovereenkomst met gemeente Spijkenisse getekend die moet leiden tot de ontwikkeling en realisatie van 1500 woningen en 3000 m2 commerciële ruimte in het plangebied 'Dijkzone' en een aansluitende ontwikkeling en realisatie (2009) van het plan met circa 600 woningen in het plan 'Hongerland'.
Beide gebieden behoren tot de grootschalige herontwikkeling van het centrum van Spijkenisse die de komende jaren uitgevoerd zal worden.
Het stedenbouwkundig plan is opgesteld door Kuiper Compagnons uit Rotterdam. Voor de 1ste en 2de fase (fase 1a en 1b) in het plangebied Dijkzone zijn Mei Architecten en Klunder Architecten ingeschakeld die de ambitieuze plannen vorm moeten geven. Vrooman Advies begeleidt de marktpartijen en de gemeente op het gebied van de grondexploitatie. Atta Makelaars Rotterdam is aangetrokken voor de verkoop van de woningen. De verwachting is dat in het voorjaar van 2006 gestart kan worden met het bouwrijp maken van de locatie 'Dijkzone'. De start van de bouw kan dan plaatsvinden in het 4de kwartaal van 2006. Dura Vermeer Bouw Rotterdam en Ballast Nedam zullen respectievelijk fase 1a en 1b realiseren. Fase 1 en 2 omvatten in totaal circa 500 woningen, waarvan 180 huurwoningen in de sociale sector. De marktpartijen werken onder de naam Dijkzone VOF samen in een ontwikkelingsvennootschap.
bron http://www.propertynl.com
Nexxd December 21st, 2005, 01:16 AM Was vorige week weer een keer in Spike city en schrok me rot daar in het centrum. Wat een enorm gat zeg. Ik begreep dat dat gat er nu al een tijd ligt. Wanneer gaan ze daar dan de lucht echt in ?Laatste keer dat ik in het centrum was stond theater de Stoep en de bibliotheek er nog. Dat is nu toch allemaal weg? Ging het ABC-complex ook tegen de vlakte?
dutchmetal December 22nd, 2005, 09:52 AM Laatste keer dat ik in het centrum was stond theater de Stoep en de bibliotheek er nog. Dat is nu toch allemaal weg? Ging het ABC-complex ook tegen de vlakte?
De Stoep en de bibliotheek zijn helemaal weg en een deel van het Uitplein is tot bouwterrein omgetoverd. Inmiddels is de parkeergarage af en kan nu worden begonnen met de begaande grond (gezien vanaf het Uitplein). 4de kwartaal 2006 moet het volledige winkelcentrum opgeleverd zijn.
http://www.spijkenisse.nl/live/imgnew.db?session=cloud_mmbase+6626
Het ABC-complex heeft een volledig nieuwe gevel gekregen en is een aantal meters naar voren gekomen waardoor de winkels daar groter werd en er een cafe (wat eerst in het theater zat) terug kon komen. De nieuwe gevel sluit aan bij het nieuw te bouwen winkelcentrum.
Overigens wordt er behalve aan de Dijkzone straks ook gebouwd op het Hongerland terrein en het Haventerrein Zuid. Hier hoeven we echter geen grote hoogbouw te verwachten. In totaal komen er op deze 3 terreinen 3000 woningen.
---
even offtopic nog
Verder wordt er nog gebouwd op dit moment aan het Haveplein wat het nieuwe uitgaansgebied wordt van Spijkenisse.
In Noord zijn een groot deel van de jaren '60 portiek flats gesloopt en worden vervangen door moderene appartementen complexjes.
Naast het al gebouwde buurtje Staalmeesters wordt Staalmeesters Zuid gebouwd met 34 eengezinswoningen.
Vlakbij de dorpskerk wordt dit jaar ook begonnen met de bouw van de nieuwe bibliotheek en ondergrondse parkeergarage.
Nexxd December 22nd, 2005, 01:17 PM Dank voor alle informatie dutchmetal! Spijkenisse is een flinke bouwput aan het worden, dat zal een goede impuls aan de stad geven!
Gerard January 4th, 2006, 12:22 PM Ik las in een lokaal krantje dat de eerste torens die er gebouwd gaan worden wel eens beiden boven de 100 meter uit zouden kunnen gaan komen. Daar zouden dan de palen dus eind 2006 de grond voor in moeten gaan.
Dat zou spectaculair nieuws zijn als dat bevestigd kan worden.
Nog over het centrumplan. Daar kon ik dit nog over vinden.
http://www.spijkenisse.nl/live/content_item.jsp?selected=1754
Ze hebben nu ook een site geopend voor de Dijkzone (http://www.dijkzone.nl/#) .
Staan wel geinige plaatjes op
http://www.dijkzone.nl/img/dia/dia3.jpg
http://www.dijkzone.nl/img/dia/dia9.jpg
Eric Offereins January 8th, 2006, 01:28 PM Mooie impressies! Ik zie een leuke boulevard onstaan als ze
wat meer met de plints van die gebouwen doen. :)
Skyscrapercitizen January 8th, 2006, 09:59 PM Dit gaat dus echt wel een mooi project worden!
|
|