View Full Version : Eerste klant Amsterdam Ceres terminal (en meer!, nieuws dan..)

Cymen
October 10th, 2004, 12:16 AM
Vandaag was er eindelijk de eerste klant voor de Ceres terminal, wat bleek toen ik dit nieuws item opzocht:

http://www.at5.nl/index.asp?newsid=1304

"Geen klanten Ceres door afspraken"
De Ceres-terminal begon zaterdag aan zijn eerste grote klus. Rederij APL uit Singapore laat dit weekend als proef 2300 containers laden en lossen in de Amsterdamse haven. Het eerste echte contract is dus nog altijd niet binnen.
Diverse bronnen hebben aan AT5 gemeld dat Ceres jarenlang geen klanten heeft kunnen vinden, omdat het Rotterdamse havenbedrijf en enkele rederijen illegale afspraken hebben gemaakt. Daardoor moest het containertransport via de Amsterdamse haven worden geblokkeerd.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet onderzoek naar de mogelijke concurrentievervalsing.

Ze zijn lekker bezig daar in de haven van Rotterdam ;)

Errik
October 10th, 2004, 12:31 AM
En de overheids miljoenen vloeien. Ik klaag niet hoor, maar een medische faculteit en een kleine bijdrage voor een levensvatbaar Vliegveld Twenthe is dan toch ook niet te veel gevraagd? :tongue3:

Per
October 10th, 2004, 10:20 AM
Vandaag was er eindelijk de eerste klant voor de Ceres terminal, wat bleek toen ik dit nieuws item opzocht:

http://www.at5.nl/index.asp?newsid=1304

"Geen klanten Ceres door afspraken"
De Ceres-terminal begon zaterdag aan zijn eerste grote klus. Rederij APL uit Singapore laat dit weekend als proef 2300 containers laden en lossen in de Amsterdamse haven. Het eerste echte contract is dus nog altijd niet binnen.
Diverse bronnen hebben aan AT5 gemeld dat Ceres jarenlang geen klanten heeft kunnen vinden, omdat het Rotterdamse havenbedrijf en enkele rederijen illegale afspraken hebben gemaakt. Daardoor moest het containertransport via de Amsterdamse haven worden geblokkeerd.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet onderzoek naar de mogelijke concurrentievervalsing.

Ze zijn lekker bezig daar in de haven van Rotterdam ;)
De Rotterdamse haven wil overal zijn vette vingers in de pap houden. Zo hebben ze ook een belang in de havens van Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk. Alles om Antwerpen de pas af te kunnen snijden. Zodra de Rotterdamse haven maar even gekrenkt zou kunnen worden grijpen ze in. Je zou denken dat Rotterdam zelfs de Nederlandse politiek in handen heeft met alle gevolgen van dien zoals Betuwelijn en uitbreiding van de Maasvlakte....

Greelung
October 10th, 2004, 10:34 AM
Op zich is het geen probleem als ze een dikke vinger in de pap willen hebben, schiphol is ook eigenaar van meerdere vliegvelden , waaronder rotterdam airport. Maar je moet elkaar dan vervolgens wel het een en ander gunnen. Neem de ceres terminal over als havenbedrijf rotterdam en verdeel je klanten over de verschillende terminals, dan is het probleem opgelost. Op deze manier concurreren is allles behalve netjes en dit gaat natuurlijk niet lang duren. Heeft toch altijd weer met de trots tussen de twee steden te maken volgens mij. Rotterdam is groot in zijn haven en wil dit ten allen tijden blijven i.p.v. na te denken over de omzetgroei van de bv nederland. Jammer want schepen schijnen wegens de drukte niet in rotterdam aan te kunnen leggen en in adam staat dat ding er werkeloos bij. Wanneer hij in rotterdam had gestaan was hij allang druk bezocht geweest lijkt mij

Per
October 10th, 2004, 10:41 AM
@Greelung
Dat is niet erg volgens de regels van de vrije markt dan. Je moet daarbij wel bedenken dat de containeroverslag in Rotterdam helemaal niet zo goed gaat in vergelijking met Antwerpen. Als een soort van verongelijkt kind eist Rotterdam vervolgens wel alle containeroverslag in Nederland voor zich op.

rotterdammer
October 10th, 2004, 12:54 PM
Ik hoop dat deze info niet klopt, het zou het imago v/d Rdamse haven verder kwetsen. Laat ze aub gewoon samenwerken met Adam en het niet als concurrent maar als partner zien. :bash:

Sol
October 10th, 2004, 02:05 PM
Of een rederij naar Amsterdam gaat en niet naar Rotterdam gaat, is helemaal aan de rederij zelf.
Van concurrentievervalsing of iets dergelijks heb ik nog niet gehoord. Bewijs maar!
De werkelijk is meer dat Rotterdam gewoon ontzettend veel schaalvoordelen biedt! Bedenk ook even dat de containers voor de proef ook allemaal via Rotterdam gaan. Alle containers gaan vanaf de Ceres terminal op de boot naar Rotterdam! Uitgezocht wordt of die paar containers die bestemming Amsterdam en omgeving hebben misschien niet apart kunnen worden gehouden op de Ceres terminal. Even afwachten dus....

@ Per
Met de containeroverslag in Rotterdam gaat het op dit moment zelfs te goed. De ECT heeft alle voorgenomen investeringen naar voren gehaald en is op dit moment weer honderden nieuwe medewerkers aan het werven..... :)

darulez
October 10th, 2004, 04:31 PM
Het enige wat ik denk is dat de haven van Rotterdam zwaar wordt overschat! En die lui van het havenbedrijf werken samen met mafiosi.

Sint Clara
October 10th, 2004, 04:34 PM
SuperUber!

Sint Clara
October 10th, 2004, 04:40 PM
En die lui van het havenbedrijf werken samen met mafiosi.

:evil: Nou? Wat is je punt? In de grote stad werkt het zo. Liever met zulke mensen samenwerken dan de liefde moeten bedrijven, tegen je eigenwil in, met een geit om een contract te krijgen. Want zo gaat het buiten de Randstad, toch??

EuroMaster
October 10th, 2004, 04:54 PM
ja, nu het in de rotterdamse haven inderdaad te goed gaat in de containersector, zou jewel moeten verwachten dat schepen naar amsterdam uitwijken. die ceresterminal is maar voor een schip tegelijk, toch, maar kan heel snel afgelost worden en bespaart de tijd zie gaat zitten in het varen door de sluizen.

hoe zit het eigenlijk met de ontwikkeling van deze containerhaven en met die bijvoorbeeld van de westerschelde, de 2e maasvlakte en eentje bij de hoekse waard(daar heeft men pas besloten op enkele locaties ook terreinen open te stellen voor containeroverslag enzo...)

heeft die strop van 180miljoen nou ook echt invloed op de haven, en in welke mate? ik had namelijk gehoord dat ze de schuld naar de banken hebben doorgeschoven. en wie betaalt er (indirect) weer voor al die ellende? net als bij dat betuwerailsje en de lagesnelheidstrain...

Per
October 10th, 2004, 07:28 PM
dubbele post

Per
October 10th, 2004, 07:29 PM
@ Per
Met de containeroverslag in Rotterdam gaat het op dit moment zelfs te goed. De ECT heeft alle voorgenomen investeringen naar voren gehaald en is op dit moment weer honderden nieuwe medewerkers aan het werven..... :)

Ja gek hè als je met je monopolie alles voor jezelf opeist in NL. Trouwens de containeroverslag in Antwerpen is vele malen groter dan die van Rotterdam.

Sol
October 10th, 2004, 08:02 PM
@ Per

"De goederenoverslag in Rotterdam bedraagt 328 miljoen ton ('03). Dat is bijna net zoveel als de nummers twee, drie en vier in Europa: Antwerpen, Hamburg en Marseille samen.
Het grootste deel van de overslag bestaat uit massagoederen zoals olie, chemicaliën, kolen en ertsen. Rotterdam is bovendien de grootste containerhaven van Europa."
Bron: Rotterdam Port Authority

Greelung
October 11th, 2004, 08:20 AM
Die 180 miljoen euro is nog geen weg gegooid geld geweest zoals regelmatig wordt gezegd aangezien er maandelijks gewoon huur wordt betaald voor de terminal. Het probleem is dat het ding ook gebouwd is om de haven van ,asterdam een verdere impuls te geven. Er is net een nieuwe haven gegraven en die moet wel op een gegeven moment gebruikt gaan worden. Dat rotterdam afspraken gemaakt zou hebben is dom aangezien amsterdam een relatief kleine speler is op de container markt. De opmerking dat de containers van amsterdam weer naar rotterdam zouden moeten is een beetje een gekke. We hebben hier ideale verbindingen met het achterland (duitsland) waar het meerendeel van de containers naar toe moeten en zo zal het ook geschiedden. Je gaat echt niet treinen en schepen volladen naar rotterdam om het vanaf daar weer terug te vervoeren. Ik heb het schip trouwens zien liggen bij de terminal, wat een enorme dingen zijn dat toch zeg!! Gelukkig hoeven er ook niet meerdere bij de ceres terminal aan te leggen want 2100 containers is echt f..ck..g veel. 5% van de totale container overslag van amsterdam van 1 jaar. Laat er 20 keer zo'n schip binnen komen en het gaat de haven voor de wind hier.

justus
October 11th, 2004, 11:13 AM
...Gelukkig hoeven er ook niet meerdere bij de ceres terminal aan te leggen want 2100 containers is echt f..ck..g veel. 5% van de totale container overslag van amsterdam van 1 jaar. Laat er 20 keer zo'n schip binnen komen en het gaat de haven voor de wind hier.
Dit zou betekenen dat Ceres een héél kleine speler is met een totale capaciteit van 42.000 containers... Dit lijkt mij onwaarschijnlijk weinig!
Rotterdam slaat jaarlijks 7 miljoen van die dingen over. Zelfs een kleine haven als Scheveningen vervoert jaarlijks 250.000 containers/vrachtwagenopleggers.
Overigens hebben de grootste containerschepen tegenwoordig een capaciteit van 6200 TEU (standaard containermaat)

supercees
October 11th, 2004, 12:14 PM
De Ceres terminal is gewoon opgeleverd op een economisch slecht moment. Dit verklaart ook een hoop... geduld is een schone zaak hier lijkt mij!
De haven nu ombouwen tot iets anders (zoals de SP hier voorgesteld had) lijkt mij nog een veel grotere kapitaalvernietiging!

Nemo
October 11th, 2004, 07:05 PM
@PER
Antwerpen staat nog altijd ruimschoots achter op het gebied van container-overslag op Rotterdam, laat staan dat ze "vele malen groter is". Dat is onzin en overdrijven in het kwadraat. Eerst even cijfers checken voordat je tot zulke uitspraken komt is geen overbodige luxe.
Bovendien heeft Rotterdam helemaal geen monopolie. Het is de ECT die practisch monopolie heeft in de haven. Maar het zijn nog altijd de reders die beslissen waar zij hun schepen laten behandelen. Wat een onzin te denken dat Rotterdam de boel in Amsterdam ophoudt. P&O, Maersk, Sealand, OOCL, NYK, HapagLLoyd, Evergreen. APL.......DAT zijn degenen die bepalen of er bij CeresParagon werk aan de winkel komt.

Zodra de Rotterdamse haven maar even gekrenkt zou kunnen worden grijpen ze in.
Wederom bedenkelijke onzin..... Frustraties over de Rotterdamse haven hoeven natuurlijk niet te leiden tot ongefundeerde theorietjes en valse informatie! Dit slaat werkelijk als een tang op een varken.

Als een soort van verongelijkt kind eist Rotterdam vervolgens wel alle containeroverslag in Nederland voor zich op.
Dit is helemaal niet meer het reageren waard.

@Geelung.
Ik raadt je aan eens in een gekke bui bij de Maasvlakte Delta Terminal van de ECT te gaan kijken. Daar komen de grootste van dit moment en dat is een prachtig schouwspel. Het enige probleem is dat de maten op de Maasvlakte bedriegen en het allemaal niet zo groot meer lijkt, omdat alles er 'big' is. :)

Mojito
October 30th, 2004, 07:15 PM
Uit het Parool (internetsite) :

Ceres dupe van Rotterdam

HERMAN STIL

AMSTERDAM - De Amsterdamse containerterminal Ceres Paragon wordt door Rotterdam uit de markt geconcurreerd met lage tarieven. Daardoor is het voor Ceres haast onmogelijk klanten te vinden.

Containerschepen betalen in Rotterdam drie keer minder havengeld dan bijvoorbeeld even zware olietankers. Daardoor groeit de containeroverslag in Rotterdam sneller dan in concurrerende havens Antwerpen, Hamburg of Zeebrugge.

Door de lage tarieven is het ook voor de Amsterdamse containerterminal moeilijk reders te verleiden hun schepen naar Ceres Paragon te laten varen. ''Natuurlijk wordt er op prijs geconcurreerd,'' aldus een betrokkene. Ceres heeft sinds zijn opening geen enkele vaste klant getrokken. Pas deze maand legde de eerste commerciële klant aan.

Momenteel loopt een gerechtelijk onderzoek naar de tarieven in de Rotterdamse haven. Eerder zeiden rechters dat er geen aanleiding was voor de speciale tarieven en dat Rotterdam waarschijnlijk de Europese kartelregels overtreedt. Ook kartelwaakhond NMA doet, op verzoek van het kabinet, onderzoek naar het Rotterdamse havenbedrijf. De NMA ziet vooralsnog geen aanwijzingen voor onoorbaar gedrag.

Ook naar het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam doet de NMA onderzoek gedaan..

De Rotterdamse containerterminal ECT blijkt bovendien de reder die eerder deze maand een containerschip naar Ceres Paragon zond, gedreigd te hebben met juridische stappen.

© Het Parool, 30-10-2004

Uit het Parool (papieren versie) :

http://img44.exs.cx/img44/5286/13526.jpg

http://img63.exs.cx/img63/692/10701.jpg

http://img63.exs.cx/img63/7950/10697.jpg

http://img63.exs.cx/img63/972/10695.jpg

http://img63.exs.cx/img63/2696/10699.jpg

http://img63.exs.cx/img63/5217/10700.jpg

Eric Offereins
October 30th, 2004, 08:03 PM
Ik begrijp niet helemaal waarom Rotterdam zo spastisch doet over klanten die 1 schip naar Amsterdam sturen.
Ze zouden zich beter toeleggen op de concurrentie met Antwerpen en Hamburg.
Dat er met havengelden wordt geconcurreerd vind ik heel normaal, daar heeft de NMA niets mee te maken.

EuroMaster
October 31st, 2004, 11:39 AM
wat een gezeik. ect kan die schepen die ze zelf aantrekken niet eens kwijt. de kranen van de ceresterminal vind ik de mooiste van nederland. leuke kleur, constructie en zijn volgens mij veel grootser dan de vriendjes bij ect. is dat waar. want bij de deltaterminal staan ook verschillende soorten kranen: van ect en van mearsk. die van mearsk zijn blauw, wat fragieler, slanker en hoger. deze gaan wel wat minder lang mee heb ik me laten vertellen. die van ect zijn een stuk lager en steviger gebouwd, ze gaan dan ook langer mee. nou..... genoeg gelult

nu maar hopen dat het met alle containerhaventjes in NL weer voor de wind gaat.
maar heeft ceres nou wel of niet een vaste klant? ik kan het er nog niet helemaal uit afleiden namelijk.

Mojito
March 22nd, 2005, 02:17 PM
Zou het dan toch.....?

Van www.at5.nl :

Eerste klant voor de Ceres-terminal

De Ceres-terminal krijgt na drie jaar voor het eerst een klant. Dit bevestigt wethouder Van der Horst tegenover AT5.

Het is een order van honderdduizend containers per jaar. Vanaf juni beginnen de eerste transporten vanuit Azië. Overigens zijn de contracten nog niet getekend, maar Van der Horst verwacht dat de deal in principe beklonken is.

De peperdure Ceres-terminal ligt al drie jaar werkeloos te wachten op de eerste klant. Van der Horst verwacht dat nu het eerste schaap over de dam is, er meerdere zullen volgen. De terminal heeft een capaciteit van 650.000 containers per jaar.

EuroMaster
March 22nd, 2005, 03:04 PM
nou mooi! als het dit keer wel zo is.. :)

supercees
March 22nd, 2005, 03:24 PM
Inderdaad goed nieuws!

Brik
March 22nd, 2005, 03:25 PM
Een containerschip heeft niets in Amsterdam te zoeken. Net zo min als een Boeing 747 op Zestienhoeven.

Glacius
March 22nd, 2005, 03:29 PM
Een containerschip heeft niets in Amsterdam te zoeken. Net zo min als een Boeing 747 op Zestienhoeven.
Sjonge, jij laat je hier wel kennen zeg.

Eppieman
March 22nd, 2005, 08:07 PM
Zou niet weten waarom containerschepen niet in Amsterdam horen?
Voorlopig is de Amsterdamse Haven nog steeds groeiende. Helemaal als ze die sluis bij IJmuiden eens gingen verbreden. De Amsterdamse Haven zal heus geen Rotterdamse haven worden. Wees daar maar niet bang voor. Net zo min Zestienhoven een Schiphol zal worden.

EuroMaster
March 22nd, 2005, 08:33 PM

wel als het vliegveld zodanig is aangepast. als de middelen ervoor zijn is het prima. in dit geval ligt daar al een containerhaven. in rotterdam is ondercapaciteit en is alles aan de krappe kant. waarom zou je dan niet gebruik maken van een uitstekende haven die een aantal km-tjes verderop ligt. zou je dat niety doen, dan zou het helemaal weggooien van geld betekenen. op grote schaal zal amsterdam toch nooit iets voorstellen , maar een containerafdeling zie ik als een goede zaak, zeker als die winstgevend kan zijn. maar voor het echte werk moet je inderdaad in rotterdam wezen. ze zullen wel aan de 'weg' (haven) moeten timmeren om de vraag bij te kunnen benen. de euromax terminal en de tweede maasvlakte zijn daarbij geen overbodige luxes. hoe staat het eigenlijk met euromax? en met die terminal in het sloegebied, vlissingen?

volgens mij schuilt hier een onnodige jaloezie achter.

spartannl
March 22nd, 2005, 09:07 PM
Amsterdam of Rotterdam, als de omzet en werkgelegenheid maar in dit land worden geboekt! Uiteindelijk komt dat ons allemaal ten goede! En voordat de tweede Maasvlakte er ligt, is het niet onverstandig dichtbij voor een alternatief te kiezen,want schaarse ruimte maakt duur. Amsterdam is wat dat betreft een prima, zo niet het beste alternatief, want daar is veel ongebruikte overslagcapaciteit, die dus relatief goedkoper zal zijn (geworden) want ook Antwerpen zit -zo meen ik me te kunnen herinneren- aan zijn tax wat containeroverslag betreft.

Cymen
March 22nd, 2005, 10:55 PM
In een keer 1/6 van de capaciteit, als een schaap over de dam is.....

Greelung
March 23rd, 2005, 07:46 AM
erg goede zaak werd tijd dat het de terminal in gebruik genomen gaat worden. Ben het er helemaal mee eens dat het belangrijkste is dat die containers naar nederland komen of dit rotterdam adam of delfzijl wordt dat maakt mij in wezen niet uit. Je begeeft je op een enorme markt waar je zoveel mogelijk moet kunnen bieden. Rotterdam zit aan zijn tax amsterdam niet dus iets verder doorvaren. De haven heeft goede afvoermogelijkheden en je wilt toch dat nederland een mainport van europa blijft.

Mojito
May 24th, 2005, 12:06 PM
Zouden, na de geruchten in maart, de contracten nu dan toch echt ondertekend worden?

Ceres heeft een klant

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Containerterminal Ceres Paragon heeft zijn eerste grote klant binnen. Deze week worden contracten getekend voor 70.000 tot 120.000 containers per jaar.

Containerconsortium Grand Alliance, waaraan vijf grote reders meedoen, laat er de komende vijf jaar een nieuwe containerlijn afmeren.

Er is tien maanden onderhandeld. Het ging daarbij tussen Amsterdam en Rotterdam. Naar verluidt heeft de mede-eigenaar van Ceres, het Japanse NYK Line, hoge kortingen geboden aan de betrokken reders als ze voor Amsterdam zouden kiezen. In totaal zou het gaan circa 40 miljoen euro. NYK is zelf ook lid van de Grand Alliance.

De gemeente geeft, zoals gebruikelijk bij de komst van nieuwe reders, korting op de havengelden.

De komst van de containerlijn is een doorbraak voor de Amsterdamse terminal. Ceres Paragon ging in de zomer van 2003 open en is sindsdien grotendeels ongebruikt. De gemeente heeft eind jaren negentig 128 miljoen euro gestoken in de bouw van de terminal.

De nieuwe containerlijn zal in ieder geval een aantal Chinese en Europese havens aandoen. De eerste maanden vinden om de week vier afvaarten plaats. Daarna worden het er vier per week. Het is de bedoeling dat eind juli het eerste schip in Amsterdam afmeert.

De nieuwe klant zal verder een groot aantal andere schepen naar Amsterdam trekken, die de aangeleverde containers door Europa vervoeren. Per week gaat het om zeven tot acht zeeschepen en enkele tientallen binnenvaartschepen. Ceres is nu bezig daarvoor circa vijftig extra medewerkers te werven.

Tweede lijn

Over een tweede containerlijn wordt nog onderhandeld. Het gaat daarbij om een bestaande lijn die vanuit Zuidoost-Azië naar Rotterdam en weer terug loopt. Hierbij gaat het om veel meer containers.

Zoals deze krant eerder meldde, gingen vier van de vijf reders in de Grand Alliance (MISC, Hapag-

Lloyd, NYK en OOCL) eerder al akkoord met Amsterdam als aanloophaven.

De vijfde - het Nederlandse P&O Nedlloyd - sprak zijn veto uit.P&O Nedlloyd, dat op het punt staat overgenomen te worden door het Deense Mærsk, doet dan ook niet mee aan de nieuwe lijn.

De Rotterdamse reder blijft bij zijn weigering bestaande containerlijnen naar Amsterdam te verleggen. Nedlloyd vindt de capaciteit en bereikbaarheid van de Amsterdamse haven onvoldoende.

© Het Parool, 24-05-2005

spartannl
May 24th, 2005, 04:49 PM
Dit lijkt niet fout meer te kunnen gaan. Ook al zie ik het bewijs in juli graag aanmeren, ik durf het wel aan Amsterdam en Ceres al met dit resultaat te feliciteren. Het is bovendien prima nieuws voor de Nederlandse economie. Nog maar eens: of het nu Rotterdam is of Amsterdam, het is gelukkig géén Antwerpen, Zeebrugge, Le Havre, Hamburg of Bremen!

Er is echter meer dan financiële lokkertjes/kortingen nodig om ook andere reders over de streep te trekkken. Efficiënt, effectief en gewoon keihard werken plus optimale verbindingen (er moet goed geanalyseerd worden waarom P&O/Nedlloyd/Maersk van Ceres toch heeft afgezien) horen daar ook bij.

Hopelijk komen er op termijn nog veel meer banen bij en blijven die ook voor de langere termijn behouden. Dat is -vooral nu- erg belangrijk voor Amsterdam en indirect ook voor Nederland als geheel.

rotterdammer
May 24th, 2005, 05:10 PM
@spartannl Lijkt me vrij logisch waarom P&O e.a. niet mee willen doen. Slechte bereikbaarheid en onvoldoende capaciteit (zie tekst Mojito). Goed voor de Nederlandse economie? Onzin, er wordt containertransport van Rotterdam verplaatst naar Amsterdam met kortingen dus in totaal minder toegevoegde waarde voor Nederland. Net als dat het logisch is dat NYK wel medoet (mede-eigenaar + kortingen). :bash: Het enige positieve aan dit verhaal is dat die Ceres-terminal nou eindelijk eens een keer gaat worden gebruikt. Ik gun het de terminal maar Nederland wordt hier echt niet rijker van.

spartannl
May 24th, 2005, 06:38 PM
@ rotterdammer: We zouden de tarieven die Rotterdam en Amsterdam in dit geval hanteren moeten kennen om een behoorlijk oordeel te kunnen velllen over de toegevoegde waarde van het feit dat is gekozen voor de Ceres terminal ipv een Rotterdamse. In elk geval is er direct toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie, want de reders kiezen simpelweg voor een Nederlandse haven. Bovendien heeft het een direct positief effect, want door de groei in werkgelegenheid kost het ons minder sociale afdrachten en omdat nieuw Ceres personeel daar zelf ook aan bijdraagt is er zelfs een dubbel terugverdieneffect.

Daarnaast zal er ongetwijfeld sprake zijn van andere positieve bijverdien-effecten, doordat een (groter) beroep zal worden gedaan op externe dienstverleners (beveiliging, schoonmakers, cateraars etc.). De kans is aanwezig dat er spin off effecten zullen ontstaan in de vorm van scheepsonderhoud en -reparatie, scheepsbrandstof leveranties etc. Waarmee uiteindelijk ook de landelijke economie weer wordt gespekt.

Ook is het aannemelijk dat het verwerken van de aangevoerde grondstoffen/ onderdelen in half-fabrikaten en/of eindproducten in Amsterdam zal opbloeien. Een bedrijfstak overigens waarin in de Rotterdamse haven bepaald te weinig wordt geïnvesteerd en waar dus toegevoegde waarde onvoldoende wordt benut. Deze vloeit weg naar het achterland (mn Oost-Europa)... Die daarna ook datgene wat nog wel in Nederland wordt geproduceerd naar zich toetrekken... Een dubbel negatief effect dus voor de Rotterdamse én Nederlandse economie.

Maersk (incl. P&O/Nedlloyd) heeft er geen belang bij de Nederlandse economie te ondersteunen, maar is op eigen belang/resultaat uit (en terecht). Maar juist daarom zou Maersk ook voor Ceres hebben kunnen kiezen als zij daar goedkopere diensten zouden krijgen dan bijvoorbeeld in Rotterdam. Dus zal hun keuze niet/minder op de tarieven zijn geschoeid maar dus -zoals ze zelf ook aangeven- op bereikbaarheid en capaciteit. Da's een inschatting van Maersk en wellicht weloverwogen. Maar naast NYK (die als minderheids aandeelhouder hun investering in Ceres eindelijk zien opleven) kiezen MISC, Hapag-Lloyd en OOCL (alle deel uitmakend van de Grand Alliance) dus ook/toch voor Ceres en Amsterdam (en gelukkig Nederland!)...

Mojito
May 30th, 2005, 12:31 PM
En dat is twee!

Weer grote klant Ceres

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Rotterdam raakt een grote containerlijn kwijt aan de Amsterdamse containerterminal Ceres Paragon. Redersgroep Grand Alliance verlegt een belangrijke verbinding tussen Azië en Europa van Rotterdam naar Amsterdam.

Daarnaast wordt Ceres ook de aanmeerhaven voor een nieuwe containerlijn van de Grand Alliance tussen China en Europa.

Het aantal containers op de twee nieuwe lijnen kan Amsterdam in totaal jaarlijks 200.000 containers opleveren, ongeveer eenderde van de capaciteit van de Amsterdamse haventerminal.

NYK, dat voor vijftig procent eigenaar is van de Ceres-terminal, maakte vandaag bekend dat niet alleen een nieuwe containerlijn van Azië in Amsterdam zal aanleggen, zoals deze krant vorige week meldde, maar ook de zogeheten A-loop.

Daarop varen vier keer per week containerschepen van Japan, waar onder meer de havens van Tokio, Nagoya en Kobe worden aangedaan, via Singapore naar Europa. Daar leggen de schepen aan in Southampton, Rotterdam, Hamburg en Le Havre. Het gaat daarbij om schepen die circa zesduizend containers per keer kunnen vervoeren.

NYK wilde vanochtend geen details geven over de nieuwe Ceres-klanten. Onduidelijk is daardoor of Amsterdam een extra aanloophaven wordt of Rotterdam helemaal vervangt. Wel meldt NYK dat de keuze voor Amsterdam mede is gebaseerd op 'de drukte in sommige Europese havens'.

De nieuwe F-loop, die ook Amsterdam zal aandoen, voert van China naar Europa. In eerste instantie gaat het om vier afvaarten om de week. Dit najaar wordt dit verhoogd naar vier afvaarten per week, goed voor 120.000 containers op jaarbasis. P&O Nedlloyd, die zich al jaren verzet tegen de Amsterdamse containerterminal, doet niet aan deze nieuwe lijn mee.

''Het echte nieuws is niet dat we zwanger waren, maar dat het een tweeling is geworden,'' zegt havenwethouder Mark van der Horst. Hij ziet het niet als een overwinning op Rotterdam. ''Misschien bewijzen we Rotterdam hiermee zelfs een dienst. Omdat ze tjok- en tjokvol zitten.

''Het gaat nu om de ontwikkeling hierna.'' Amsterdam zal, op basis van de twee nieuwe lijnen, ook andere reders opnieuw proberen over te halen naar Ceres te komen. ''We hebben de afgelopen jaren heel veel belangstelling gehad, maar niemand wilde de eerste zijn. Er komt nu een roadshow waarin we ze allemaal weer langs zullen gaan.'' Bij Ceres kon vanochtend niemand reageren.

© Het Parool, 30-05-2005

Glacius
May 30th, 2005, 01:00 PM
Dat is pas goed nieuws!

Eppieman
May 30th, 2005, 02:55 PM
Kijk dat is zeker goed nieuws. Ben blij dat dat ding eindelijk goed in gebruik wordt genomen. Idd zoals er al gezegd werd "Als er 1 schaap over de dam is...."
Nou maar hopen dat die groei zich een beetje doorzet.

Nog ff wat aanvullende info
http://www.amsterdam.nl/gemeente/informatie/archieven/mei_2005/twee_lijndiensten

ikhouvanrotterdam
May 30th, 2005, 04:07 PM
jippie een klant met hoeveel korting is deze verkregen en de hoeveelste is dat eigenlijk binnen hoeveel jaar nog ff en ze verdienen de 130 miljoen euro terug ~!

Elmo
May 30th, 2005, 07:56 PM
Ha, de eerste reactie van een afgunstige Rotterdammer is ook al in de pocket! :tongue3:

Patrick Highrise
May 30th, 2005, 09:26 PM
Goed nieuws dit. Goed voor de economie van Amsterdam en Nederland. Zorgt ook mooi voor wat ademlucht bij ECT...:)
We moeten als nederland kwantumkorting aan de chinezen geven. Rotterdam en Amsterdam samen als Containermainport van de wereld...eat that Hong Kong, Singapore ;) e.d.!~! Oei een beetje doorgeschoten qua beleving nu. Effin dit nieuws kan echt een ++ effect veroorzaken! :)

ikhouvanrotterdam
May 30th, 2005, 10:16 PM
wat jij wil elmo

Cymen
May 31st, 2005, 10:07 PM
niet dan?

Dit is gewoon goed nieuws voor Amsterdam, Nederland en op meerdere manieren ook voor Rotterdam.

Mojito
June 1st, 2005, 12:01 AM
Van www.rotterdamsdagblad.nl:

Dinsdag 31 Mei 2005

Ceres moet zich nog bewijzen

Amsterdam/Rotterdam - Bij twee containerlijnen voor de Ceres Paragon-terminal in Amsterdam zal het volgens de Amsterdamse wethouder M. van der Horst (economie) niet blijven. Amsterdam zal opnieuw proberen andere reders over te halen de Ceres-terminal aan te lopen.

,,We hebben de afgelopen jaren heel veel belangstelling gehad, maar niemand wilde de eerste zijn,'' zegt Van der Horst. ,,We zullen ze nu allemaal weer langs gaan.'' Gisteren heeft de Japanse containerrederij NYK Line bekendgemaakt dat er nog deze zomer twee containerlijnen naar Amsterdam komen.

Het gaat om de nieuwe dienst tussen China en Noordwest-Europa en een bestaande lijndienst vanuit Japan. De diensten worden gevaren door schepen van de Grand Alliance, het samenwerkingsverband van de rederij NYK (Japan), OOCL (Hongkong), Hapag-Lloyd (Duitsland), MISC (Maleisië) en het Nederlandse P&O Nedlloyd.

Zij vormen, met hun twee diensten, de eerste vaste klanten voor de Ceres Paragon-terminal sinds de opening in 2002. De Amsterdamse havenwethouder Van der Horst ziet het binnenhalen van de eerste klanten niet als een overwinning op Rotterdam. ,,Misschien bewijzen we Rotterdam hiermee zelfs een dienst, omdat ze tjok- en tjokvol zitten,'' zegt hij.

Volgens NYK is de keuze voor Amsterdam mede gebaseerd op 'de drukte in sommige Europese havens'. Directeur P.B. Bredius heeft het personeel van Ceres gisterochtend verteld 'dat we er nog een millimeter van af zitten'. En 's middags zegt hij nog maar eens: ,,Ik ben nooit helemaal zeker, todat het schip er ligt.''

Bredius realiseert zich dat Ceres in Amsterdam weinig krediet krijgt van de reders. ,,We moeten ons bewijzen. Als bedrijven zien dat ze straks hun lading een dag eerder hebben, dan hebben we ze overtuigd.''

Over bedreigingen is Bredius terughoudend. Hij is niet bang voor de gevolgen van de overname van P&O Nedlloyd door het Deense Maersk-Sealand. Speculaties dat P&O Nedlloyd uit de alliantie zal stappen, wimpelt hij af. ,,Als de fusie doorgaat, dan hoop ik dat Maersk-Sealand gaat meegenieten.''

Het ladingpakket van de twee nieuwe lijnen kan volgens Bredius oplopen tot 180.000 standaard containers (teu's), ongeveer eenderde van de capaciteit van de Amsterdamse terminal.

In de zogeheten A-loop van de Grand Alliance varen vier keer per week containerschepen met een laadvermogen tot zesduizend containers (teu's) van Japan, waar onder meer de havens van Tokio, Nagoya en Kobe worden aangedaan, via Singapore naar Europa. Daar worden de havens van Southampton, Rotterdam, Hamburg en Le Havre aangelopen.

Amsterdam komt er, vanaf juli, als aanloophaven bij. Hier zal naar verwachting alleen exportlading worden geladen. De nieuwe F-loop, die ook Amsterdam zal aandoen, voert van de Chinese havens Shanghai, Ningbo en Xiamen naar Kaohsiung op Taiwan en Singapore naar Europa, waar de havensá±van Gio Tauro (Italië), á±Amsterdam, Hamburg en Southampton worden aangelopen.

In eerste instantie gaat het om vier afvaarten om de week. Dit najaar wordt dit verhoogd naar vier afvaarten per week. P&O Ned- lloyd, die zich al jaren verzet tegen de Amsterdamse containerterminal, doet niet aan deze nieuwe lijn mee.