the runner
March 19th, 2008, 07:32 PM
Wat een herrie als ze die damwanden erin trillen en het wil niet lukken.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2296.jpg
Wuppeltje
March 19th, 2008, 11:27 PM
Maakt inderdaad een herrie. Zat laatst te kijken toen ze damwanden bij de nieuwe brug bij het Victoria Hotel er niet uit krijgen, na een half uur waren ze geen millimeter verder.
Mojito
March 20th, 2008, 01:46 PM
Niet helemaal Oostelijke Handelskade, maar daar vlak bij: goed nieuws voor de Kop van Java:
Van www.parool.nl:
Kop van Java moet vrij blijven
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De bouw van een permanent schoolgebouw op de kop van het Java-eiland in het Oostelijk Havengebied is voorlopig van de baan.
De gemeenteraad wil de plek toch reserveren voor een 'landmark', een bijzonder en beeldbepalend gebouw, bijvoorbeeld een hotel.
De raad haalde gisteren een streep door de al vergevorderde bouwplannen van het stadsdeel Zeeburg voor De Kleine Kapitein, een zogeheten brede school.
Stadsdeelbestuurder Fatima Elatik (PvdA) van Zeeburg, die de noodzaak van een nieuwe school in de raad kwam toelichten, reageerde teleurgesteld.
Ze kon uiteindelijk, zij het tandenknarsend, leven met het besluit van de gemeenteraad, nadat die had toegezegd dat de gemeente het stadsdeel zal helpen met alternatieven.
Een van de mogelijkheden is dat een nieuw schoolgebouw wordt opgenomen in de plannen voor een hotel, de zogeheten driehoek op het Java-eiland.
Volgens Elatik breekt de gemeenteraad hiermee afspraken die zij 7 maart 2006, een dag na de verkiezingen, heeft gemaakt met oud-wethouder Duco Stadig, ook PvdA.
Die uitspraak leidde gisteravond in de raadzaal tot een confrontatie met een derde partijgenoot, gemeenteraadslid Bouwe Olij.
Olij: ''Wij hebben in de gemeenteraad in 2004 vastgesteld dat op die plek niet wordt gebouwd. Dan is het toch ondenkbaar dat een wethouder of zijn ambtenaren twee jaar later iets anders gaan doen, buiten de raad om?''
Elatik: ''Wij hebben al sinds 2004 toestemming van de gemeente en het ministerie van Onderwijs voor nieuwbouw. De gemeenteraad kon het weten en in 2007 wist iedereen, zeg maar elke ambtenaar in de Stopera, van de hoed en de rand.''
© Het Parool, 20-03-2008, 11:54 uur
Hier ben ik heel blij mee! Ik vind het een goede zaak dat de Centrale Stad de Deelraad van Zeeburg heeft teruggefloten.
De Kop van Java is één van de toplocaties langs het IJ. De drang om ook die plek te vullen is enorm, en als er ergens ruimte voor gevonden moet worden dan is het heel verleidelijk om er wat van af te snoepen. Dat zoiets triviaals als een schoolgebouw juist hier gepland werd was te belachelijk voor woorden.
Aangezien er in de huidige tijd geen passende functie voor deze plek is, lijkt het mij het beste dat men deze plek vrijlaat. Voor volgende generaties. Niemand weet wat voor nieuwe grootstedelijke functie er in pakweg 2050 opduikt, die een prominente locatie in de stad vereist. Het aantal plaatsen aan het IJ dat nog helemaal vrij is, onbebouwd en nog zonder bestemming is al nihil.
Wat men wel zou mogen doen is een prijsvraag onder landschapsarchitecten uitschrijven voor een mooie openbare ruimte. Want voor de tien, twintig, vijftig jaar of langer dat deze plek leeg zal blijven mag het er wat mij betreft wel wat beter toegankelijk en bruikbaar worden.
Wuppeltje
March 20th, 2008, 04:55 PM
^^
Lijkt me prima. Het is een unieke locatie en het is de perfecte plek voor een landmark aan het IJ. Maar zonder prachtig idee, kan je het beter niet definitief invullen.
Rabotnik
March 20th, 2008, 09:33 PM
Originally Posted by Mojito De Kop van Java is één van de toplocaties langs het IJ. De drang om ook die plek te vullen is enorm, en als er ergens ruimte voor gevonden moet worden dan is het heel verleidelijk om er wat van af te snoepen. Dat zoiets triviaals als een schoolgebouw juist hier gepland werd was te belachelijk voor woorden.
Helemaal mee eens!
Leer mij A-Dam kennen ze bouwen gerust op ''De mooiste plek ter wereld'' (woorden van de Gemeente A-Dam) 1 of ander totaal nietszeggende blokkendoos.
Zolang er geen 1 architect/projectontwikkelaar is met een megaontwerp voor deze plek mag het van mij decennia ongemoeid blijven.
Winbuks
March 20th, 2008, 10:49 PM
We gaan hier verder met deel 2 (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=19148110).