View Full Version : Rotterdam: Markthal (locatie Grote Markt)
Marin October 12th, 2004, 10:03 AM Provast wint selectie Markthal in Rotterdam
ROTTERDAM - Provast is door het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam (OBR) geselecteerd als ontwikkelaar voor de locatie Grote Markt in Rotterdam. Deze locatie in het Laurenskwartier wordt herontwikkeld tot een markthal in combinatie met 200 tot 300 woningen en een parkeergarage met 1000 tot 1500 plaatsen. Het investeringsvolume wordt globaal geraamd op € 100 mln. Fortis Beleggingen heeft zich inmiddels als geïnteresseerde kandidaat belegger gemeld.
Provast heeft in deze competitie samengewerkt met Winy Maas van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV, onder meer bekend van het Expo-paviljoen in Hannover.
Het ontwerp dat is ingediend bestaat uit een grote hal van circa 110 x 70 meter, waarbij in de boog van de hal 240 appartementen zijn opgenomen. De overdekte markt biedt plaats aan circa 7000 m2 marktkramen, aangevuld met horeca en food-gerelateerde winkels. In de tweelaagse ondergrondse parkeergarage bevinden zich circa 900 parkeerplaatsen.
In Nederland bestaat zo’n concept volgens Provast nog nergens, wel in landen om ons heen. Goede referentieprojecten zijn Barcelona en Valencia, waar deze overdekte markten een sterke aantrekkingskracht uitoefenen op zowel de omwonenden als de toerist.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 12-10-2004
Q. October 12th, 2004, 10:06 AM Hoog tijd om iets met de Grote Markt te doen, vreselijk stukje stad. *ril*
Dr. Dubai October 12th, 2004, 10:07 AM goed idee!:)
Per October 12th, 2004, 10:17 AM Komt ie dan op de treintunnel? Ik vroeg me altijd al af of daar op gebouwd zou kunnen worden. Het wordt idd tijd dat op die sperzone iets leuks wordt gedaan.
Elvis October 12th, 2004, 10:51 AM Is dit hetzelfde als de Ichtuslocatie?? Of is dit wat anders?
de flatneuroot October 12th, 2004, 11:09 AM Dit is niet hetzelfde als de Ichtuslokatie. Volgens mij moet dit komen op de plek waar nu nog een school staat vlakbij metro/treinstation Blaak.
Marin October 12th, 2004, 11:16 AM Klopt! Deze moet verrijzen aan de andere kant van de Laurenskerk t.h.v. station Blaak, op het stuk tussen Grotemarkt en Nieuwstraat waar nu nog een parkeergarage/werkplaats(en)/washal(len) en school staan.
harriel October 12th, 2004, 11:21 AM Ben in Spanje heel vaak in overdekte markten geweest. Heb me altijd verbaasd dat zoiets niet in Nederland te vinden was. Uitstekend idee en ook een goede plaats ervoor.
Jan October 12th, 2004, 11:31 AM Prima ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Vandaag ook in het Rotterdams Dagblad:
Provast mag markthal bouwen
Projectontwikkelaar Provast bv gaat de kolossale markthal bouwen aan de Grotemarkt, op de plek waar nu nog de Jan Prinsschool staat, pal naast de Binnenrotte. Provast is de winnaar van een competitie waaraan zes projectontwikkelaars op uitnodiging van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) meededen. In de overdekte markthal worden alleen verse producten verhandeld, zoals vis, groente en kaas.
Het ontwerp, van de hand van Winy Maas van het vermaarde Rotterdamse architectenbureau MVRDV, bestaat uit een grote hal van 110 bij 70 meter, vergelijkbaar met een voetbalveld. In de boog van de hal zijn 240 appartementen opgenomen.
De versmarkt heeft een oppervlakte van ongeveer zevenduizende vierkante meter. Behalve voor marktkramen is er plaats voor horeca en winkels in de voedselbranche. In de tweelaagse ondergrondse parkeergarage kunnen negenhonderd auto's staan.
Het complex gaat naar verwachting honderd miljoen euro kosten. Fortis beleggingen heeft al interesse getoond.
Rotterdam A October 12th, 2004, 12:09 PM Ben in Spanje heel vaak in overdekte markten geweest. Heb me altijd verbaasd dat zoiets niet in Nederland te vinden was. Uitstekend idee en ook een goede plaats ervoor.
Zeker nog nooit van Alexandrium-Oosterhof en Zuidplein gehoord? Die zijn best heel erg groot.
harriel October 12th, 2004, 12:28 PM @Rotterdam A
Die projecten ken ik heus wel. Waar het hier om gaat is dat er een gebouw komt waar alleen maar ruimte is voor marktkramen. Dit soort markten zijn vaak heel druk en hebben een enorm groot assortiment aan verse producten. Je zult er geen kramen vinden die iets anders dan voedsel aanbieden. Dus alleen maar groente, fruit, vis, kaas, kip etc en soms ook wat gebak en zoetwaren.
bubbah October 12th, 2004, 12:40 PM Uitstekende ontwikkeling. Ik dacht dat dit project van de baan was.
Marin October 12th, 2004, 12:45 PM Prima ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien...
Ben ook erg benieuwd! Laat het artikel ook nog een afbeelding zien? Het stukje eindigt namelijk met 'Illustratie Provast'. Misschien kan iemand het even scannen of fotograferen..
Berrtus October 12th, 2004, 01:03 PM Ja leuk project, al zal de groente en andere vers wel duurdert worden neem ik aan. Ze moeten die 100 miljoen toch enigzins terugverdienen. Benieuwd naar de impressies. Het plein kan wel een opwaardering gebruiken, helemaal na het nieuws van het Kollhoff project daar...
dennol October 12th, 2004, 01:23 PM In Helmond Brandevoort staat een overdekte markthal, die wel enigzins te vergelijken is met die in Spaanse steden. Natuurlijk geheel in retrostijl met gietijzeren bogen enzo.
Maar dit project is natuurlijk een stuk groter met ondergrondse parkeergarage en woningen. En als MVRDV er bij betrokken is zal het wel iets moois worden. :)
Basshead October 12th, 2004, 01:27 PM Wat gaat er met die school gebeuren? Dat ziet er nog niet erg verlaten uit.
Brik October 12th, 2004, 03:21 PM Heel goed nieuws. Twee vliegen in een klap: een uniek gebouw en de sloop van een lelijke plek. Dit is binnenstedelijke ontwikkeling puur sang.
Skyscrapercitizen October 12th, 2004, 03:30 PM Ben ook benieuwd naar het ontwerp, het gebied is er inderdaad erg aan toe, zelfs een vinex-lokatie is stedelijker (als je de torens op de achtergrond wegdenkt).
Jan October 12th, 2004, 03:39 PM De impressie laat een grote bont gekleurde tunnel zien waar verder weinig over te zeggen valt, behalve dat het geen retro zal zijn dit keer.
Ik heb vandaag overigens een presentatie gehouden voor een Duitse architectuuropleiding die bijzonder beteuterd keken toen ze de projecten van Kolhoff zagen en vonden dat wij het idee van 'Rotterdam Moderne Architectuurstad' veel te kort doen met die vent. :lol:
vinman October 12th, 2004, 03:50 PM Het doet me goed dat het geen retro is.
ldd October 12th, 2004, 04:22 PM Als het maar niet zo'n troep wordt als op de Beverwijkse Bazaar (we hebben dus WEL zo'n ding in Nederland, Harriel). Ik ben benieuwd naar het ontwerp.
JB-mobile October 12th, 2004, 04:37 PM Ik hoop trouwens maar dat ze ook het stuk Hoogstraat van de markt tot de V&D eens een keer aanpakken. Dat vind ik namelijk één van de afschuwelijkste delen van het hele centrum; afgrijselijke vervallen panden met afgebladderde balkons, leegstaande ondefinieerbare gebouwen vol graffiti en armoedige winkels. En dat terwijl dit toch een belangrijke winkelstraat is. Ook op het plein voor de Laurenskerk kan je -echt waar!- zelfs tijdens koopavonden een kanon afschieten, zo uitgestorven is het daar. Kortom: tijd voor grootschalige renovatie. Ik heb wel alvast een leuk idee voor dit deel van de Hoogstraat: een mooie overdekte 'Oosterse' bazar die aansluiting geeft op het straks nieuwe Marktplein.
Dr. Dubai October 12th, 2004, 05:37 PM ik ben benieuwd wat voor het ontwerp het gaat worden:)
Q. October 12th, 2004, 06:00 PM Ik hoop trouwens maar dat ze ook het stuk Hoogstraat van de markt tot de V&D eens een keer aanpakken. Dat vind ik namelijk één van de afschuwelijkste delen van het hele centrum; afgrijselijke vervallen panden met afgebladderde balkons, leegstaande ondefinieerbare gebouwen vol graffiti en armoedige winkels. En dat terwijl dit toch een belangrijke winkelstraat is. Ook op het plein voor de Laurenskerk kan je -echt waar!- zelfs tijdens koopavonden een kanon afschieten, zo uitgestorven is het daar. Kortom: tijd voor grootschalige renovatie. Ik heb wel alvast een leuk idee voor dit deel van de Hoogstraat: een mooie overdekte 'Oosterse' bazar die aansluiting geeft op het straks nieuwe Marktplein.
Het probleem is daar dus dat daar heel veel verschillende eigenaren zijn wat de situatie erg gecompliceerd maakt. Jammer, want het is inderdaad meer dan keihard nodig.
de flatneuroot October 12th, 2004, 06:03 PM In de RD van vandaag staat een impressie. Ik heb alleen de zwartwit versie maar misschien staat er in de Rotterdamse editie wel een kleurenfoto net als bij de Wijnhaevetoren.
Gyz October 12th, 2004, 07:51 PM Ik dacht ook dat dit plan reeds was afgeschoten ??
Als die er wel komt is het goed nieuws. Doet de straatnaam Grotemarkt weer herleven ... nu is het daar idd een trieste puinzooi.
Toen ik nog in Barcelona woonde kwam ik vrij vaak in die markthallen, ben alleen benieuwd of zo'n concept in Nederland, met zal zijn supermarkten, aanslaat.
Wat je wel krijgt is dat het door die vis- en vleesverkoop behoorlijk kan stinken, zou er dan ook niet graag boven gaan wonen in een van die voorgestelde appartementen
Skyscrapercitizen October 12th, 2004, 09:21 PM @ Gyz
Ik denk dat ze die stank wel zullen voorkomen, het is natuurlijk een nieuw gebouw dus ze kunnen er rekening mee houden.
Verder heb ik goede hoop dat het hier gaat werken. De markt is ook altijd erg druk bezocht. Er zijn genoeg mensen uit de sociale klassen die op de lage prijzen afkomen. Bovendien komen er steeds meer yuppen en rijken in het centrum wonen in de luxe woontorenprojecten. Dit soort mensen vinden dit soort dingen vaak erg interessant en gaan daar hun spullen halen voor de fun ipv in een simpele supermarkt.
Ace October 12th, 2004, 10:13 PM Het hopen is dus gewoon dat, ongeacht het ontwerp, het een erg 'stedelijke' ambiance gaat krijgen. Dat is gewoon een kwestie van The right Time, The right Place & The right People. Ik ga er net als Timson vanuit dat dat wel gaat lukken.
bulgerhoog October 12th, 2004, 10:14 PM Ben hier heel blij mee. In Nederland is een buitenmarkt vaak zo'n zooitje. In Frankrijk en ook recentelijk nog in Slowakije in binnenmarkthallen geweest. Ziet er vaak fantastisch uit, met heerlijke geuren en kwaliteitsspullen. De markt heeft daar dan een heel ander imago dan hier.
1. Weet iemand of de bestaande buitenmarkt wel blijft bestaan (non -food deel). 2. Worden de versverkopers gedwongen zich in de binnenmarkt te vestigen. 3. Heeft deze wijziging ook iets te maken met eisen aan de voedselhygiene (m.a.w. wordt dit een trend).
Erik
harriel October 13th, 2004, 01:05 AM @idd:
Ben nog nooit in Beverwijk geweest! Maar de teneur in Nederland is dat ze dit soort dingen weinig bouwen. Waarom weet ik niet maar mijn ervaringen zijn uiterst positief.
Ik kom vaak in Spanje en het is als doorgaande toerist heel fijn om even bij zo'n markt langs te gaan: alles kun je in een keer inslaan.
Daarnaast vind ik het vaak een lust voor het oog: alles wat er te eten is vind je daar. Ik mag dat soort lokaties heel erg graag vandaar mijn verwondering dat dit soort dingen niet of nauwelijks in Nederland te vinden zijn.
Ik heb in Spanje weinig rommel gezien, terwijl ze daar wat dit soort dingen betreft niet zo moeilijk zijn: ze hebben daar kennelijk een goed opruimsysteem.
Dit geldt overigens ook voor Frankrijk, Griekenland en de Balkan.
Jammer dat de hallen in Parijs er niet meer zijn.
PS: de markten zijn in Spanje anders dan in Nederland: veel meer kleding en andere waren dus er zal wel wat veranderen aan de markt.
Jan October 13th, 2004, 09:04 AM Verscherpte regelgeving (vooral met betrekking tot de verkoop van vis in de buitenlucht) is inderdaad een meewegende factor om op deze plek een markthal te bouwen. Overigens heeft aan de West Kruiskade al eens een tijdje een overdekte markthal gestaan onder de naam De Kruisboog, maar daar zit nu een De Jong super in. Ook was het de bedoeling om in het Entrepotgebouw een markthal te realiseren, maar omdat een soortgelijk project in Amsterdam behoorlijk flopte heeft men daar vanaf gezien en werd er een Konmar gebouwd.
Gerard October 13th, 2004, 09:36 AM Ik ben blij dat ze het nu toch gaan doen. Lijkt me een hele goede ontwikkeling.
Ben zeer benieuwd hoe de appartementen ingepast zijn in het gehele ontwerrp. 240 is nogal een flink aantal. Het is dacht ik nog steeds de bedoeling dat naast de kramen in de markthal er op het restant van het plein markt is met andere goederen.
Heeft iemand al enig idee op welk gedeelte van het plein de hal gaat komen ?
Direct bij station Blaak of juist aan de meent kant ?
Gerard October 13th, 2004, 11:22 AM http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1097655129_21241.jpg
Het bovenstaande plaatje zag ik op de RD site staan. Het si wel heel erg klein maar ik zie dat de lokatie niet het plein wordt maar er naast. Op de plek waar nu dus de parkeergarage zit en een lagere school naar ik meen.
Verdere stuk in het RD
'Eerste markthal verdient een spectaculair ontwerp'
Door Yvonne Keunen
Er zijn al jaren plannen voor een overdekte markt in Rotterdam. Het staat niet vast of het er ooit daadwerkelijk van komt. Al hoopt Provast in 2006 de eerste paal te kunnen slaan. De ambulante handel waarschuwt voor te hoge verwachtingen. 'Nederland kent geen marktcultuur.'
De illustratie laat op de Grotemarkt een enorme hal zien waarbij in de boog 240 appartementen zijn opgenomen. Het complex staat op een parkeergarage van duizenden plaatsen en heeft een oppervlakte van 110 bij 70 meter, te vergelijken met een voetbalveld. (Illustratie MVRDV/Provast)
Rotterdam - Menig Nederlander zal zich tijdens zijn vakantie in het buitenland hebben ondergedompeld in de geuren en kleuren van een overdekte markthal. Om zich vervolgens af te vragen waarom in eigen land geen overdekte versmarkt is te vinden.
Als het aan Provast ligt, krijgt ook Nederland haar eerste overdekte markt. De projectontwikkelaar ziet daarvoor grote mogelijkheden aan de Grotemarkt, een straatje dat uitkomt op de Binnenrotte in het centrum van Rotterdam. ,,Ik heb er een rotsvast vertrouwen in dat dit een succes wordt,'' zegt Provast-directeur A. D. van der Voort.
Het idee een permanente markthal te ontwikkelen, kwam niet van Provast zelf. De Haagse projectontwikkelaar werd samen met vijf concurrenten uitgenodigd door het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam om met een plan te komen. Maar gaandeweg groeide het enthousiasme. Zozeer zelfs dat Provast zich voornam 'alle registers open te trekken'. ,,De eerste markthal van Nederland verdient een spectaculair ontwerp,'' vindt Van der Voort.
Contact werd gezocht met MVRDV, het Rotterdamse architectenbureau dat zich in 2000 op de kaart zette op de Wereldtentoonstelling van Hannover met de gestapelde landschappen van het Holland Paviljoen. ,,MVRDV is wereldwijd bekend, maar heeft in de thuisstad nog niets neergezet. Ook voor ons is Rotterdam een nieuwe markt. Dat leek ons een mooie combinatie.''
De eerste illustraties laten een enorme hal zien waarbij in de boog 240 appartementen zijn opgenomen. Het complex staat op een parkeergarage van duizenden plaatsen en heeft een oppervlakte van 110 bij 70 meter, te vergelijken met een voetbalveld. Er is ook plaats voor horeca en winkeltjes.
Van der Voort onderstreept dat het slechts eerste schetsen zijn. ,,Er kan van alles aan worden veranderd. Al staat de gebogen vorm voor ons wel vast.''
Provast verwacht dat een hal aan marktkooplieden meer comfort biedt dan een buitenmarkt. ,,De regels worden steeds strenger. In een hal kun je bijvoorbeeld de koeling goed regelen.''
Al is het nog even de vraag of het een dagelijkse markt moet worden of een die alleen open is op de dagen van de centrummarkt, die gewoon blijft bestaan. ,,Ook dat onderzoek moet nog worden gestart,'' zegt Van der Voort.
[Uitstraling]
De Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel heeft veel interesse in de plannen. ,,Het zou de eerste overdekte goederenmarkt van Nederland zijn,'' zegt P. Zappij van de branche-organisatie. ,,Er worden her en der wel markten gehouden in bestaande hallen, maar die worden 's avonds altijd weer afgebroken. Een permanente markthal heeft een professionele uitstraling en dat ligt ons na aan het hart.''
Volgens Zappij kan een markthal een prima oplossing zijn voor handelaren in vlees, vis en zuivel die met steeds strenger wordende regels te maken krijgen. Een must is dat echter niet, omdat verkoopwagens daar ook een oplossing voor zijn.
,,Ik hoop alleen niet dat de gemeenteraad besluit tot een dagelijkse markt in de hal,'' zegt Zappij, want dat is volgens hem niet aan Nederland besteed. ,,Alleen Amsterdam heeft er twee, maar die gaan niet goed. De Albert Cuyp was ooit een begrip in Europa, maar is inmiddels aan het verloederen. Een paar jaar terug zijn daar tachtig standplaatsen geschrapt. Dat gebeurt niet uit weelde.''
Zappij wijst bovendien op de vrijdagmarkt op de Binnenrotte. ,,Die begon met honderdvijftig kramen en er staan er nu nog vijftien.''
De secretaris van de branchevereniging waarschuwt voor te hoge verwachtingen. ,,Nederland kent geen marktcultuur. In Zuid-Europese landen ligt dat heel anders.'' Zappij verwacht bovendien dat een dagelijkse markt in een hal het moeilijk zal hebben op dagen dat de centrummarkt niet wordt gehouden. ,,Als die er niet is, dan is de Binnenrotte een dood stukje Rotterdam.''
Hoewel de komst van een markthal pas zeker is zodra de bouwvergunning binnen is, hoopt Provast met de plannen te kunnen beginnen in 2006, al is dat krap aan. Op de plek waar de markthal moet komen, staan bijvoorbeeld nog twee scholen. Die zullen, met behulp van de gemeente, eerst naar een aan nieuw onderkomen moeten voor met de bouw kan worden begonnen. De bouwtijd wordt op 2,5 jaar geschat.
dirkholtkamp October 13th, 2004, 11:23 AM Kunnen misschien ook evenementen in zo'n hal plaatsvinden.... :dance:
Jan October 13th, 2004, 11:53 AM kick, 240 appartementen die in een boog worden gebouwd. :)
Marin October 13th, 2004, 11:57 AM Dat wordt een flinke boog..:)
Rotterdam A October 13th, 2004, 01:03 PM Inderdaad, en dat lelijke saaie rotstrook verdwijnt, want ik vind dat lellijke schoolgebouw daar totaakl geen gezicht. Vult mooit het gat tussen de bibliotheek en de Witte Keizer.
First city syndrome October 13th, 2004, 01:39 PM 100 miljoen euro, een enthousiaste vastgoeddirecteur (goh zeg), de goede theoretici en architecten, maar toch ook luchtfietsers en artistimpressionmensen van MVRDV betrokken
Een gezonde dosis scepsis past hier
Dr. Dubai October 13th, 2004, 01:44 PM weer iets waarmee Rotterdam zijn status als moderne stad bevestigd, een grote markthal in cominatie met appartementen in een boog, multifunctioneel en erg creatief!:)
Skyscrapercitizen October 13th, 2004, 04:43 PM Ik hoop dat dit echt gaat lukken en dan ook gewoon dagelijks. Zo'n hal trekt meerdere soorten mensen aan dan de mensen die op een gewone markt afkomen denk ik, het is toch net een beetje meer ook supermarkt.
Overigens ben ik in Frankfurt ook in zo'n hal geweest. Mooie hal met een muurschildering van de stad met wolkenkrabbers.
Nexxd October 13th, 2004, 07:44 PM Plaatje is een beetje slecht, maar deze stond in de Metro van vandaag
http://www.nexxd.com/skyscrapercity/markthal.jpg
Denoordrotterdammer October 13th, 2004, 07:56 PM zo ziet er wel goed uit man
Basshead October 13th, 2004, 08:33 PM Ik ben er niet gek op, ik houd aboluut niet van markten. In Rotterdam is het er erg druk, de handel is van slechte kwaliteit, (ik heb twee keer, bij twee verschillende aanbieders, m'n neus gestoten bij de aankoop van haring) en de mensen laten zo'n verschrikkelijke rotzooi achter. Klanten, maar vooral de kooplui denken op een vuilnisbelt te staan en laten een bende achter!
Deze hal zal vermoedelijk niets verbeteren, het zal een dure overdekte vuilnisbelt worden. Een gemiste kans voor deze plek!
vinman October 13th, 2004, 09:12 PM Ik moet eerst maar met meer heldere impressies zien of dit een geslaagde kans is. De overkapping moet mooi zijn, anders is het ook niet goed voor een allure voor een markt. Bij mij moet een markt altijd wel ''open'' ( lucht boven je ) voelen, anders is het voor mij geen markt.
Elvis October 14th, 2004, 08:56 AM Ik ben er NOG niet kapot van. Geef mij in dit geval maar veel robuust, zwart of donkergroen gietijzer.
Awais October 14th, 2004, 11:28 AM Schitterend, het heeft kleur en uitstraling.
Markten zijn zoiet leuks. Het is altijd vol en druk. Na afloop vies, maar dankzij de markt hebben gezinnen te eten (denk aan roteb-medewerkers)
Eindelijk een gebouw dat de grijs grauwe massa niet nog meer gaat deprimeren.
rotterdammer October 14th, 2004, 11:35 AM Ik ben er niet gek op, ik houd aboluut niet van markten. In Rotterdam is het er erg druk, de handel is van slechte kwaliteit, (ik heb twee keer, bij twee verschillende aanbieders, m'n neus gestoten bij de aankoop van haring) en de mensen laten zo'n verschrikkelijke rotzooi achter. Klanten, maar vooral de kooplui denken op een vuilnisbelt te staan en laten een bende achter!
Deze hal zal vermoedelijk niets verbeteren, het zal een dure overdekte vuilnisbelt worden. Een gemiste kans voor deze plek!
De 'vuilnisbelt' wordt altijd keurig opgeruimd na de markt door de ROTEB. Ik zie het probleem niet. De markt op de Blaak is zo druk dat je dat niet met prullenbakken kan opvangen. Door de food in een hal onder te brengen houd je de troep iig binnen en is er buiten meer plek voor non-food (=minder troep). Er is overigens meer vraag naar marktruimte dan aanbod dus wat extra capaciteit kan geen kwaad.
remco126 October 14th, 2004, 12:15 PM Ik ben er NOG niet kapot van. Geef mij in dit geval maar veel robuust, zwart of donkergroen gietijzer.
Nog meer retro :puke: Er was een tijd dat Rotterdam vooruistrevend was.......
Basshead October 14th, 2004, 12:30 PM @Rotterdammer, de Roteb rijdt er inderdaad soms rond met 8 veegkarren, buiten de enorme, ondergewaardeerde, kosten die dat met zich meebrengt is veel vuilnis al verwaaid. In de omliggende straten, maar ook in hoeken van het plein is het er erg smerig.
Danny October 14th, 2004, 12:44 PM Op de site van tv rijnmond (http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=23842) staat een verslag over de markthal
bubbah October 14th, 2004, 01:20 PM Geschikte hangplek voor die klotejunks vrees ik.
Centauri October 14th, 2004, 08:58 PM Wat is dat voor fel licht aan het eind van de tunnel?
souris October 14th, 2004, 09:05 PM In Neurenberg heb ik ooit gezien dat de marktkooplieden na het sluiten van de markt zelf met stoffer en blik het laatste vuil wegveegden. De tranen sprongen me in de ogen bij het zien van zoveel beschaving. Want op en rond de Binnenrotte zul je dat niet zo gauw meemaken.
Je zal maar vier keer per week vanuit je dure apartement uitzicht hebben op die derde-wereld taferelen. Ik pleit er al jaren voor dat de weekmarkt verhuist naar de rand van het centrum (zoals in Den Haag en Amsterdam) bijvoorbeeld het Noordplein en omgeving of het terrein naast Blue Band met de Nassaukade.
Overigens kan die markthal op de Grote Markt-lokatie met een beperkt en misschien meer up-market assortiment wel wat worden, mits goed beheerd. Dan kan Adriaan Geuzes prachtvlakte gevrijwaard blijven van die primitieve negotie en wie weet zelfs leuk tot ontwikkeling gebracht worden
ratava October 14th, 2004, 10:43 PM Wat zeiken een aantal mensen hier over onze prachtige markt zeg!
Ik woon er vlak naast - en ja, af en toe vliegt er wel eens een plastic zak voor mijn raam, en als ik na de markt over de plek fiets waar de visboer heeft gestaan knijp ik altijd heel hard mijn neus dicht - maar op marktdagen wordt ik altijd heel erg vrolijk.
De markt is een goed voorbeeld van een activiteit die echt *in* de stad hoort, en die hoort bij de centrum-functie van de stad. Het zorgt voor een enorme levendigheid in de omgeving. Daarnaast is het voor veel mensen echt een uitje - die gaan na afloop in een van de cafetjes nog wat koffie drinken, of een terrasje pakken of wat eten.
In de omgeving van de markt kunnen allerlei nevenfuncties ontstaan die aansluiten op dat fun-shop idee. Kijk maar naar de Nieuwemarkt: daar onstaat langzamerhand een cluster van allerlei 'rare' en bijzondere winkeltjes, die het moeten hebben van de levendigheid van de markt. Zo'n trend moet je versterken en niet afbreken!
Je moet er toch niet aan denken dat al die mensen (met de auto) naar de rand van de stad moeten, om daarvandaan na afloop weer te gaan vluchten naar hun voorstedelijke huisjes? Dat doet me meteen denken aan dat verschrikkelijke Alexandrium - ook al zo'n ramp voor de stad. Je kunt hier in de buurt nog steeds de nadelige gevolgen zien van de grootschalige verhuizing van al die meubelwinkels naar de rand van de stad. Niet alleen een ramp voor de eigenaren van de winkelpanden waar die meubelwinkels in zaten (die eigenaren kunnen me eigenlijk niet zoveel schelen), maar ook voor de kleine, bijzondere winkeltjes die er in de buurt van zaten.
Er staan hier in de buurt nog steeds winkelpanden leeg door die verhuizing, en dat is voor de buurt veel erger dan een rondvliegend zakje hier of daar.
[Overigens vind ik de logistiek van de markt ook bewonderenswaardig. Vooral die karren van de Roteb. Waar de marktkraamhouders volgens mij overigens gewoon voor betalen.]
dirkholtkamp October 15th, 2004, 12:55 AM De Rotterdamse markt leeft; het is er altijd druk en metname de verkopers van groente en vis doen er volgens mij goede zaken. De prijzen liggen ver onder supermarktniveau en als je goed kijkt wat je koopt zijn de producten nog van betere kwaliteit ook.
In principe ben ik voorstander van een hal. Dit mag echter niet ten koste gaan van de lage prijzen en het aabod dat de huidige marktlui bieden, anders kan ik net zo goed naar de supermarkt gaan. De hal moet gebouwd worden voor de marktlui die er nu staan. Standgelden ed moeten dus niet ineens hoger gaan worden ed.
Scarlet Bee October 15th, 2004, 09:47 PM Op de site van tv rijnmond (http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=23842) staat een verslag over de markthal
...en uit dat filmpje kunnen we wat impressies halen. Afgaand op dit ontwerp lijkt het me in feite niets anders dan een overkapping, een grote en hoge tunnel. Dat MVRDV superleuke dingen maakt is duidelijk, maar is dit nuttig?
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/1.jpghttp://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/2.jpghttp://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/3.jpghttp://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/4.jpg
Afgaand op plaatje 2 wordt de hal zo'n 40-50 m. hoog. Kan iemand het nauwkeuriger schatten?
Dr. Dubai October 15th, 2004, 09:55 PM zo zeg, wel gruwelijk ontwerpen! het ziet er naar uit dat die markthal nog vrij hoog wordt ook!
Nemo October 16th, 2004, 12:19 AM OMG..........met Albert Speer-size impressies gecombineerd met Bassie en Adriaan maak je mensen niet snel blij. Ik snap er werkelijk geen bout van, maar ik wacht toch even op beelden die ik serieuzer kan nemen dan deze mega-bouwkeet annex zeppelinhal die ik nu zie! Bij een markthal denk ik aan stalen constructies met glas en niet aan een windtunnel uit Star Wars met van die lullige kraampjes erin. Als je er een concert wil geven worden de bewoners gek. Samen met die gouden KOW- toren, de Pink Panther en het beeld van TomPoes begin ik nu echt te geloven in een complottheorie om van de Rotterdamse binnenstad 1 groot Betty-Boop-City te maken.
@ScarletBee; Het nut ontgaat mij ook volledig, want volgens mij waai je hier volledig uit je panty en voor de hygiene maakt dit ook niets uit.
Zo, ik ga nu eerst even rustig zitten om bij te komen.....holy shit......dus dit is de markthal..............zucht............ :)
CborG October 16th, 2004, 12:23 AM van afstand lijkt het wel een stuk darm ofzo:puke:
die kleuren, :puke:(bruin, geel etc)
Skyscrapercitizen October 16th, 2004, 12:34 AM Wow! Dat ziet er in beginsel hel goed uit! Natuurlijk is de gevelprint op deze plaatjes nietszeggent. Dat ding wordt echt flink hoog en groot! Ik denk dat Rotterdam deze grootse schaal inmiddels wel aankan. :)
Gyz October 16th, 2004, 02:35 AM leuke vliegtuighangar, gebruiken ze de binnenrotte als landingsbaan zeker ...
Awais October 16th, 2004, 10:37 AM Ah die print redt het niet door de Welstandcomm.
Maar het is wel een leuke vorm. met appartementen erin. Is apart, is rotterdams.
Berrtus October 16th, 2004, 10:40 AM Tusen de Markthal en de Laurenskerk is voor mij ook heel wat nieuws te zien. Is dit mogelijk een nieuwe invulling voor het gebied.
Per October 16th, 2004, 10:53 AM Dat wordt een enorme windtunnel, gezellig met al die omwaaiende marktkramen. Wat is er in godsnaam mis met een markthal in een conventionele vorm uitgevoerd in moderne materialen. Waarom moeten die rare architecten altijd het wiel opnieuw uitvinden?
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/1.jpg
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/2.jpg
Andy October 16th, 2004, 11:40 AM Mensen, mesen! Dit ontwerp is heel onrealistisch en zegt heel weinig over hoe het uiteindelijk eruit zal zien. Het zegt alleen iets over de plek en de volume. Denken jullie nou echt dat ze een gebouw gaan neerzetten met zo'n oranje-groen-gele print?
Ach die MVRDV, lukt het ze dan toch om een gebouw in R'dam neer te zetten?
Scarlet Bee October 16th, 2004, 12:02 PM De print zal me een worst wezen, hoewel die, MVRDV kennende, lekker bont/veelzijdig zal zijn. Wat mij opvalt is de schaal en de oriëntatie.
AE denkt dat 'Rotterdam deze schaal inmiddels wel aankan'. Wat wil je? Zet Hong Kong eens uit je hoofd en richt je niet alleen op het super-verstedelijkte ideaal. Elk Rotterdams project moet direct functioneel zijn voor Rotterdam en voor z'n omgeving.
De oriëntatie van de hal vind ik dubieus. De markt ligt parallel aan de bouwblokken ernaast en zorgt er zo voor dat de huidige markt een verzameling van achterkanten blijft, een 'afvoerputje'. Het huidige markt-terrein blijft dan uitgestorven en oningericht, als er geen markt is.
birg October 16th, 2004, 12:04 PM Dat wordt een enorme windtunnel, gezellig met al die omwaaiende marktkramen.
Ik neem aan dat voor- en achterzijde wel zullen worden afgesloten met een glazen wand oid of ze zetten gewoon marktkraampjes neer van gewapend beton ;)
Verder ben ik op dit moment nog niet heel erg gecharmeerd van dit ontwerp en ik betwijfel of dat nog gaat gebeuren ook. Misschien dat een wat meer gedetailleerde impressie me nog van gedachten kan doen veranderen. Wat mij betreft en zoals al eerder gezegd zou dit bouwwerk niet misstaan in het Germania van Albert Speer.
Als ik aan overdekte markten denk dan denk ik idd toch meer aan van die gietijzeren overkappingen zoals bijv. in Barcelona, misschien een beetje retro maar wel zo stijlvol. Eigenlijk is het gewoon zonde dat ze een jaar of 10 geleden het luchtspoor hebben afgebroken. Je had toen eigenlijk al gedeeltelijk een overdekte markt en nadat het spoor buiten gebruik werd gesteld had dit verder kunnen worden uitgebouwd. Desnoods een markt bovenop het luchtspoor al had dat misschien de nodige logistieke problemen met zich meegebracht....Maar een combinatie van het oude gietijzeren luchtspoor met een nieuwe glas/staalconstructie als overkapping had zeker wat moois kunnen opleveren.
Berrtus October 16th, 2004, 12:50 PM Zeer waarschijnlijk gat het hier om een conceptuele maquette. Geeft alleen het eerste idee weer. We moeten pas oordelen als we een voorlopig ontwerp gezien hebben.
Trouwens zo groot is de hal niet. Het lijkt me dat 20% van de bestaande markt daar onderdak kan vinden. Het 'ding' lijkt natuurlijk ook een stuk groter door het grote aantal woningen (240) dat in de schil opgenomen wordt. Das natuurlijk niet niks. Montevideo zat op zo'n 190 woningen dacht ik.
Denoordrotterdammer October 16th, 2004, 02:41 PM Waarom niet gewoon een transparante-hal
Wisma October 16th, 2004, 02:43 PM Bah, het lijkt wel een halfingegraven gore rioolbuis...
Nee liever zoals het nu is dan deze prul.
Stratosphere 2020 October 16th, 2004, 04:21 PM Waarom niet gewoon een transparante-hal
Dacht ik ook aan. Het is een concept en geen definitief ontwerp of zo, dus wie weet. Ik ben er niet kapot van, het idee vind ik wel goed met de wonigen maar het is te simpel de vormgeving.
Boschdijk October 16th, 2004, 04:51 PM :crazy: Wat een monster! Sorry, maar ik zie helemaal niks in een markthal in deze vorm. Dat moet toch veel beter kunnen! Misschien wel geschikt op Soesterberg als vliegtuigbunker?
Dr. Dubai October 16th, 2004, 05:24 PM dit is mijn eigen creatie, gemaakt in paint, let niet te veel op de details want hij is niet erg precies. je moet meer letten op het geheel, de cleurcombinatie enzo;)
http://img92.exs.cx/img92/4339/markthalrotterdam.jpg
p.s. dat zwart witte patroon is mooi gekleurd glas. anders wordt het zo waaierig binnen, dus heb ik de ingang wat verkleind.
Stratosphere 2020 October 16th, 2004, 06:46 PM Waarom niet gewoon een transparante-hal
http://www.mrakodrapy.ic.cz/dresden/023.jpg
Een grote boog van glas zoals de bovenstaande foto zou ideaal zijn en beter passen bij het gebied city building en station blaak.
Boschdijk October 16th, 2004, 07:11 PM Het beeld van S 2020 is al een stuk beter. Maar waarom eigenlijk maar e e n boog? Misschien is een combinatie van grote en kleine bogen wel een stuk mooier en gevarieerder?
Denoordrotterdammer October 17th, 2004, 11:46 AM Het lijkt op zo'n plastick tafelkleed van Jansen en Jansen
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 12:51 PM "Waarom niet gewoon een transparante-hal"
Gaat een beetje moeilijk als er woningen in komen he. :sleepy:
"AE denkt dat 'Rotterdam deze schaal inmiddels wel aankan'. Wat wil je? Zet Hong Kong eens uit je hoofd en richt je niet alleen op het super-verstedelijkte ideaal. Elk Rotterdams project moet direct functioneel zijn voor Rotterdam en voor z'n omgeving."
Ik weet niet wat dit ontwerp met HK te maken heeft... :sleepy:
"Bah, het lijkt wel een halfingegraven gore rioolbuis...
Nee liever zoals het nu is dan deze prul."
Gelukkig heeft de gemeente meer ambitie dan veel forumers hier. :sleepy:
"Waarom moeten die rare architecten altijd het wiel opnieuw uitvinden?"
Ja, copy-pasten is toch veel makkelijker? Waarom zou je vernieuwend doen... :sleepy:
Scarlet Bee October 17th, 2004, 01:52 PM @AE:
'"AE denkt dat 'Rotterdam deze schaal inmiddels wel aankan'. Wat wil je? Zet Hong Kong eens uit je hoofd en richt je niet alleen op het super-verstedelijkte ideaal. Elk Rotterdams project moet direct functioneel zijn voor Rotterdam en voor z'n omgeving."
Ik weet niet wat dit ontwerp met HK te maken heeft... '
Tsjoh... dan ben je zeker nog niet wakker: iedereen verbaasde zich over de grootte v.d. markthal, toen schreef jij: 'Dat ding wordt echt flink hoog en groot! Ik denk dat Rotterdam deze grootse schaal inmiddels wel aankan.' Deze zin, met name het woord 'aankan', suggereert heel duidelijk dat jij Rotterdam in een grootsere schaal (dat is grootstedelijker) wilt. Als superlatief, icoon van grootstedelijkheid, gebruik jij altijd HK. De link is dus snel gelegd: Rotterdam moet grootstedelijker worden, zoals HK dat is.
Daarnaast moet je niet zo denigrerend over de posts van andere forumleden doen.
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 02:33 PM Ja, ik wil dat Rotterdam grootstedelijker wordt ja, en de stad wordt dat ook. Is daar iets mis mee?
En zo denigrerend vond ik mijn post niet, ik irriteerde me gewoon aan de grote lading aan negatieve reacties op dit 'schetsontwerp', wat blijkbaar te serieus wordt genomen door velen. Mijn manier van posten was gewoon de manier om kort en bondig even mijn ongenoegen daarover te uiten, mijn excuses als dat vervelend overkwam. :cheers:
Gambini October 17th, 2004, 02:37 PM Vind HK nou niet het perfecte voorbeeld van grootstedelijkheid maar goed ben het voor het grootste gedeelte wel eens met AE (goh), wat meer ambitie mannen alleen om telkens vernieuwend te zijn wijs ik af, zolang iets maar mooi is en kwaliteit uitstraalt of het nou vernieuwend is of niet...
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 02:43 PM Ik vind HK ook niet het perfecte beeld van grootstedelijkheid. Op een aantal vlakken is het wel 1 van de voorbeelden, vooral op het gebied van dichtheden en meervoudig ruimtegebruik en het efficient toepassen van metrosystemen om maar wat te noemen. HK is qua bebouwd oppervlak misschien wel kleiner dan rotterdam, of iig groot Rotterdam, alleen wonen er dan 6 miljoen mensen.
Qua cultuur (theaters en musea) hebben ze echter niet veel te bieden, dan kan je beter NYC hebben. En dan heb je ook nog Tokyo, London, Chicago, Singapore, Shanghai. Allemaal world class wereldsteden.
Gambini October 17th, 2004, 02:50 PM Hmmm ja... Alleen is HK naar mijn idee zo claustrofobisch, smalle wegentjes etc. (dit is echter gebaseerd op de foto's die ik van HK gezien heb, ik ben er nooit geweest). Ik hou van brede lanen/wegen :)
Gyz October 17th, 2004, 02:53 PM Laten we hopen dat R'dam die creativiteit in zich heeft om een geheel eigen hoogbouwsignatuur te ontwikkelen en niet slechts een provinciale ripoff van bovengenoemde 'wereldsteden' wordt.
Al dat gepraat over HK-achtige steden, canyons etc. vind ik niet des Rotterdams. De Montevideo, Hoog aan de Maas, de Rotterdam, de Punttoren dát is Rotterdamse hoogbouw. Kwalitatief, vernieuwend en eigenwijs, met leefruimte en water ertussen ipv alles op een mutje bij elkaar
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 03:02 PM Echt vergelijken met die steden is ook zinloos. De vergelijking met Canary Wharf gaat al enorm scheef (alleen al dat metrostation daar). Maar een voorbeeld nemen aan andere steden kan geen kwaad, ook als zal je zelf nooit zo groot worden, er valt wel veel van te leren, wat je dan in Rotterdam op eigenzinnige manier kan gebruiken.
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 03:06 PM @ Gambini
dat claustrofobische valt wel mee, Het stedelijk gebied is erg smal ingeklemd tussen water en heuvels. Daarom ben je de stad altijd snel uit en dan heb je meteen een prachtig uitizicht over water of vanaf een heuvel/berg.
rotterdammer October 17th, 2004, 03:19 PM Laten we hopen dat R'dam die creativiteit in zich heeft om een geheel eigen hoogbouwsignatuur te ontwikkelen en niet slechts een provinciale ripoff van bovengenoemde 'wereldsteden' wordt.
Al dat gepraat over HK-achtige steden, canyons etc. vind ik niet des Rotterdams. De Montevideo, Hoog aan de Maas, de Rotterdam, de Punttoren dát is Rotterdamse hoogbouw. Kwalitatief, vernieuwend en eigenwijs, met leefruimte en water ertussen ipv alles op een mutje bij elkaar
Rotterdam zal nooit zulke Amerikaanse Canyons krijgen. Dat kan ook bijna niet want we hebben niet van die blokken die evenwijdig naast elkaar liggen. Bovendien wordt er hier geen hoogbouw in de 1ste lijn (vanaf de stoep)toegepast. Ik vind de meeste steden in de V.S. indrukwekkend maar ook erg gemaakt. Rdam is juist een gesloopte stad die geleidelijk (organisch) weer dicht groeit op een mooie manier. Ik vind de architectuur belangrijker evenals creativiteit en karakter en functionaliteit. Rotterdam heeft en zal een uniek karakter behouden. :)
Denoordrotterdammer October 17th, 2004, 06:29 PM @ aedificium erectum:Waarom niet gewoon een transparante-hal
Gaat een beetje moeilijk als er woningen in komen he. :sleepy:
http://images.google.nl/images?q=tbn:IjQIVA4U2ywJ:static.capsi.com/img/photography/2003-07-10-rdam/800x600/dscf0027.jpg
Skyscrapercitizen October 17th, 2004, 06:47 PM Kan jij door dat gebouw heenkijken? Ik niet.
Het lijkt me ook niet handig om de appartementen in de boog een glazen vloer te geven, lopend in de helling van de boog. :)
"Dat kan ook bijna niet want we hebben niet van die blokken die evenwijdig naast elkaar liggen."
HK ook niet, maar er zijn wel canyons.
"Bovendien wordt er hier geen hoogbouw in de 1ste lijn (vanaf de stoep)toegepast."
Dat wordt er wel, Alleen niet op de Coolsingel. (Zie Splinter, Fortis Coolsingel, Weenatoren, Delftse Poort, Wilhelminapier...)
sorry, ik wil niet bijdehand doen ofzo, maar het lijkt wel of dit project op elke manier de grond in gestampt wordt, of de argumenten nu kloppen of niet.
Scarlet Bee October 18th, 2004, 12:46 PM Laten we hopen dat R'dam die creativiteit in zich heeft om een geheel eigen hoogbouwsignatuur te ontwikkelen en niet slechts een provinciale ripoff van bovengenoemde 'wereldsteden' wordt.
Juist! En daar is best plaats in voor een eigenzinnige MVRDV-hal als deze, míts deze markthal een nuttige aanvulling is. Ik heb nog steeds zo mijn vragen over de oriëntatie. Verbetert dit het plein? Of is een appartementenblok al voldoende en kan de markt blijven zoals 'ie is?
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/2.jpg
SC81 October 18th, 2004, 01:22 PM Ik heb denk ik n beetje hetzelfde gevoel als Scarlet Bee. Positief dat hier iets 'eigenzinnigs' komt maar vraag me tegelijkertijd af of het niet beter is als de hal ietsje naar voren en loodrecht op de Binnenrotte komt te staan. Dan is deze hal vanaf het gehele plein te zien en draagt deze tegelijkertijd bij aan het vormen van een (groot)stedelijke wand langs het plein.
Wisma October 18th, 2004, 07:55 PM [QUOTE=aedificium erectum]
"Bah, het lijkt wel een halfingegraven gore rioolbuis...
Nee liever zoals het nu is dan deze prul."
Gelukkig heeft de gemeente meer ambitie dan veel forumers hier. :sleepy:
[QUOTE]
ambitie.... Ik geef hier mijn mening over die eerste plaatjes. Dat ik het geen gezicht vind, is mijn mening. Gebrek aan ambitie is lulkoek. Ik ben niet super kritisch maar dit vind ik niet pruimen.
Als een ontwerp mij niet aanstaat betekent dat direct een gebrek aan ambitie?.... Lijkt me niet.
Een mooie overkapping is niets mis mee, het kan zelf super futuristisch zijn in mijn ogen. Calatrava mag best wat ontwerpen van mij. Maar dit zie ik liever niet verschijnen.
Zijn de forummers die tegen de Rotterdam zijn ook mensen met een beperkt ambitieniveau?.
Skyscrapercitizen October 18th, 2004, 11:08 PM Een forumer die uberhaupt tegen een bepaalde stad is lijkt me gewoon een gefrustreerde pipo. :)
Met dat gebrek aan ambitie bedoel ik iets anders. Roepen dat je iets er niet uit vind zien kan iedereen. Het gaat er bij een schetsontwerp ook niet zo zeer om hoe het eruit ziet. Het is maar een visualisatie van hoe het er uit kan zien. Als de gemeente elk project wat er niet meteen geweldig uitziet zou afschieten dan kwam er niet veel van de grond denk ik. Dat bedoel ik met die ambitie, het idee van zo een grote hal met woningen erin is toch geweldig?! Over de uiteindelijke vormgeving valt te praten en zoals het schetsontwerp er nu ligt komt het er zeker niet, gewoon een stukje gebogen karton.
Centauri October 19th, 2004, 12:35 AM @ AE
Mag ik jouw mening over de Corso toren nog een keer horen?
Skyscrapercitizen October 19th, 2004, 10:14 AM Ja hoor: baggerontwerp. Het betreft daar dan ook een ontwerp en geen studie-/schetsontwerp --> groot verschil.
Maar daarom ben ik nog niet tegen een 150 meter hoge toren op die plek. Ook begin ik niet meteen te zeuren over slagwinden die door zo'n toren zouden kunnen ontstaan, enz. :)
Gambini October 19th, 2004, 03:22 PM Hoe kun je de Corsotoren toch een slecht ontwerp vinden :bash:
Skyscrapercitizen October 19th, 2004, 03:33 PM Ik vraag me eerder af hoe je het een ontwerp kunt vinden. Een balk met een copy-paste gevel erop is toch geen ontwerp? :cheers:
Vandengrondafaan October 31st, 2004, 10:50 PM Als die markthal er komt, misschien is het dan een idee om (zoals eerder het plan was) de rotte terug te geven aan de stad, en weer (gedeeltelijk) via de binnenrotte te leiden. Beter dan dit winderige plein!
1+2=3 October 31st, 2004, 11:42 PM Ik vraag me eerder af hoe je het een ontwerp kunt vinden. Een balk met een copy-paste gevel erop is toch geen ontwerp? :cheers:
En dan noem je dat ontwerp van De Bruijn voor Corso wel een ontwerp? Kan je ook van zeggen dat het niks meer is dan een balk met wat zwarte kubusjes eraan vastgeplakt. ;)
Skyscrapercitizen November 1st, 2004, 12:58 PM Ik zag een plaatje in de 'Stedenbouw' van deze maand. Ik vind het toch echt wel een vet ding, als die er komt eindelijk weer eens iets bijzonders in Rotterdam! Een boog van 50 meter hoog met woningen erin en een markt eronder! Daar trek je internationaal de aandacht mee!
remco126 November 1st, 2004, 01:17 PM Als die markthal er komt, misschien is het dan een idee om (zoals eerder het plan was) de rotte terug te geven aan de stad, en weer (gedeeltelijk) via de binnenrotte te leiden. Beter dan dit winderige plein!
Klein probleem hierbij is dat er een vierspoors treintunnel met station onder de binnenrotte ligt die bijna zo breed is als heel het plein (klein detail)
Vandengrondafaan November 1st, 2004, 01:53 PM Voor de duidelijkheid; die tunnel loopt op minimaal tien meter diepte, en dit was een van de oorspronkelijke plannen voor de invulling van de ruimte die ontstond toen het spoorviaduct werd afgebroken.
remco126 November 1st, 2004, 08:38 PM Hmmmm dan hou je nog wel wat ruimte over maar zal gewichtstechnisch ook niet zonder problemen zijn.
rotterdammer November 1st, 2004, 09:39 PM Hmmmm dan hou je nog wel wat ruimte over maar zal gewichtstechnisch ook niet zonder problemen zijn.
Laten we het dan iig op een lastige verzekeringskwestie (in geval van bouw) houden! :)
Skyscrapercitizen November 1st, 2004, 10:54 PM Water is niet sygnificant zwaarder dan grond met grondwater denk ik...
remco126 November 3rd, 2004, 04:38 PM @ AE ja weet ik jo probeerde nog een beetje me gezicht te redden ;)
Skyscrapercitizen November 3rd, 2004, 07:02 PM :cheers2:
wc eend November 4th, 2004, 12:36 PM Eergisteren de markthal in Boedapest bezocht... dat moeten wij ook hebben!
Dr. Dubai November 4th, 2004, 12:43 PM @ wc eend
daar ben ik dus ook geweest, altijd vers fruit en gezellige sfeer, het is indd een mooi voorbeeld.
EuroMaster November 6th, 2004, 12:26 AM in het city information centre is ook wat info te zien. ik hoop zelf op een transparante boog met mooie staalconstructie!
Kees December 6th, 2004, 12:16 PM bron:B en W berichten 23 en 30 november 2004 (http://www.rotterdam.nl)
17. (30-11) Het college van B en W heeft besloten om de haalbaarheidsstudie voor de locatie Grote Markt gezamenlijk uit te laten voeren door Projectontwikkelaar Provast en de Gemeente Rotterdam. Er wordt onderzocht op welke wijze circa 250 woningen, een permanente markthal en bijbehorende parkeervoorzieningen kunnen worden gerealiseerd. Medio 2005 worden de resultaten van de haalbaarheidsstudie gepresenteerd. Aansluitend zal het gemeentebestuur een besluit nemen over uitvoeren van het project.
Skyscrapercitizen December 6th, 2004, 12:51 PM Ergens begin 2006 dus. :)
sdamma December 6th, 2004, 04:49 PM Ik keek gisteren zo vanaf de meent richting station blaak het marktplein over en zag zo in mijn gedachten overal al terrasjes en horeca rondom en op het plein. Dat zou pas een mooi gezicht zijn, een echt marktplein vol met horeca. Is daar ooit wel eens een plan oid voor geweest?
wc eend December 7th, 2004, 03:13 PM Tuurlijk, maar horeca komt niet zomaar ergens. Klanten van horeca willen op een mooie gezellige locatie zitten. Wie zou er nu op de Binnenrotte zijn bier willen drinken?
sdamma December 7th, 2004, 04:07 PM Tuurlijk, maar horeca komt niet zomaar ergens. Klanten van horeca willen op een mooie gezellige locatie zitten. Wie zou er nu op de Binnenrotte zijn bier willen drinken?
Dat horeca niet zomaar ergens komt dat snap ik. Ik zeg alleen dat het volgens mij echt wel een mooi locatie is als overal rondom horeca gevestigd zou zijn en het plein vol met terrasjes zou staan (los van het feit of dit realistisch is). Je zou een mooi pleingevoel kunnen hebben.
Over het feit dat de rotte geen mooie gezellige locatie is…..tja stadhuisplein kan ik nu ook niet een gezellige mooie locatie vinden, maar door alle terrasjes is het nog enigzins aardig.
derrik83 December 7th, 2004, 06:43 PM Het Voordeel is wel van deze markthal dat er waarschijnlijk meer ruimt over blijft waar de markt nu staat en dus meer gebouwt kan worden op die plek dat dus die goot eindelijk wat sweer krijgt en wat verdichting. het liefst aan de wena gewoon bouwen dat woord stukken beter. ze hebben er ook al rekennig mee gehuoden bij de bouw van de tunnel die is er dus op bestemt.
derrik83 December 7th, 2004, 06:44 PM sorry niet wena maar meent
Gyz December 7th, 2004, 06:45 PM Een mooie plek voor nieuwe horeca zou het kerkplein e.o. zijn geweest maar met de laatste ontwikkelingen daar zie ik dat er de komende tijd ook niet van komen.
Horeca op de Binnenrotte is een utopie, naast dat het daar een kille winderige vlakte is zou het ook een te grote concurrentie voor het horecacluster aan de Oude Haven vormen.
Skyscrapercitizen December 7th, 2004, 10:28 PM Ik zie liever meer horeca rond de veerhaven en rest scheepvaartkwartier. Mooiere plek en meer potentie.
Eric E December 8th, 2004, 11:37 AM Ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat destijds het spoorviaduct is afgebroken. In mijn beleving had het een fantastisch contrast kunnen zijn met de nieuwe projecten in het Laurenskwartier. Je had onder het spoorwegviaduct (vanaf de maas tot en met station blaak had platgemogen, maar vanaf botersloot tot aan de meent had je het moeten leten staan) moeten laten staan, je had onder het viaduct volgens mij perfect horeca en allerlei gallerien kunnen plaatsen. Het had het marktplein gebroken en het zou een mooi stukje industrieel erfgoed zijn midden in de stad. De markt had denk ik dan hier zijn plek niet meer gehad..., maar ja ben toch geen markt fan!
rotterdammer December 9th, 2004, 11:36 AM Tuurlijk, maar horeca komt niet zomaar ergens. Klanten van horeca willen op een mooie gezellige locatie zitten. Wie zou er nu op de Binnenrotte zijn bier willen drinken?
We moeten met zijn allen niet te negatief doen over horeca-plannen voor dit gebiedje. Het gaat niet om hoe het er nu uit ziet maar om wat de potentie is.
Trouwens als je ziet dat de horeca op de Meent, die best aardig is, zo dicht bij deze plek zit heb je niet al te veel fantasie nodig. Wat we voor dit gebied wel nodig hebben is een daadkrachtige stedenbouwkundige die ruim 10 jaar vooruit kijkt en hier een masterplan voor maakt. En natuurlijk een sloopkogel die de boel rond het plein ff weghaalt! :)
Skyscrapercitizen December 9th, 2004, 11:54 AM Een stedenbouwkundige met visie gaat zich niet uitsloven voor uitgebreide horeca op de binnenrotte hoor. Ten eerste is het veel leuker als zoiets als vanzelf ontstaat. Maar belangrijkste is dat er in Rotterdam tig mooiere plekken zijn voor concentratie van horeca dan de binnenrotte. Lijkt me geen goed plan om te kijken vanuit de blik binnenrotte is niks dus er moet horeca komen. Daarmee doe je andere plekken in de stad tekort.
Ik noemde al de Veerhaven, verder zijn Eendrachtsplein, omgeving witte de With en het plein voor de Laurenskerk betere plekken.
wc eend December 9th, 2004, 12:33 PM Dit bedoel ik dus. Horeca komt alleen op plekken, die sowieso mensen aantrekken, dwz: historische, 'gezellige' bebouwing. Niet de Binnenrotte dus...
Skyscrapercitizen December 9th, 2004, 01:22 PM Historisch hoeft niet, zie oude haven en stadhuisplein en Wilhelminapier straks.
Q. December 9th, 2004, 02:19 PM Nee, maar de bebouwing aan de Oude Haven heeft wel een gezellige, beetje chaotische en ouderwetse uitstraling.
HighinParis December 11th, 2004, 09:50 AM Het project van een markthal juich ik van harte toe. Maar heeft er iemand al stilgestaan bij de volgende twee praktische problemen?
1. Een markthal zoals in beschaafde landen (Spanje, Italië, Frankrijk) drijft op de kwaliteit van de aangeboden verswaar. In Nederland is het nagenoeg onmogelijk om nog ergens een verse kip, een levende kreeft, smakelijke tomaten of zelfgemaakt foie gras te kopen. Wie gaat dus deze markthal vullen? Aldi, Bram Ladage, La Place en andere alimentaire terroristen? Of gespecialiseerde gepassioneerde echte vershandelaren?
2. Als er al goede voedselleveranciers te vinden zijn, zuller er dan wel genoeg klanten komen? Zijn er nog Nederlanders die het verschil kennen tussen een Jamon Pata Negra en een slavink? Tussen een visstick en een dorade?
Een mooi project dus, maar ik vrees al snel economisch ten dode opgeschreven. Binnen drie jaar na oplevering zit hier een Mediamarkt, een H&M en een McDo in...
----------
Zo hoort het! Alles over manieren, eten, drinken en kleding in Het Blauwe Boekje (http://www.hetblauweboekje.nl).
Berrtus December 11th, 2004, 12:37 PM plaatjes op de site www.mvrdv.nl
http://www.mvrdv.nl/261_grotemarkt/img/mvrdv_grotemarkt_1.jpg
http://www.mvrdv.nl/261_grotemarkt/img/mvrdv_grotemarkt_2.jpg
http://www.mvrdv.nl/261_grotemarkt/img/mvrdv_grotemarkt_interior.jpg
lokatie
http://www.mvrdv.nl/261_grotemarkt/img/mvrdv_grotemarkt_lokatie.jpg
Skyscrapercitizen December 11th, 2004, 12:59 PM Kijk eens aan dat bedoel ik! Dit is toch megageweldig?! Die eerste plaatjes waren een maquette met vaag karton waar veel kritiek op kwam (ten onrechte dus blijkt maar weer!). Prachtig dit, meteen bouwen!
Skyscrapercitizen December 11th, 2004, 01:07 PM Ook van de website, ik neem aan dat dit openbare informatie is:
Grote Markt Rotterdam
Client
Provast Nederland B.V.
The Market Kathedral is part of the new inner city heart for the Laurens Quarter, the pre-war centre of Rotterdam. A sustainable and intelligent combination of food, leisure, living and parking – fully integrated to enhance and use the synergetic possibilities of the different functions. A building that fits the large scale environment, with main entrances linking up with the natural flow of the public circulation to the train station and the main shopping streets; with separate entrances for the parking garage and the apartments. A building with inner logistic and an attractive and economical parking garage. The hall is mainly shaped by the apartments. Thus emerges a covered square with a pleasant public security and controllability. After closing hours no hall without atmosphere, but a living area with lots of light and liveliness. This will be enhanced by the restaurants situated on the first floor.
Echt een geweldig project, eindelijk weer eens een buitengewoon opvallend project voor Rotterdam! Dit MOET er echt komen! P-garage, woningen, markt, restaurants!
:banana:
CborG December 11th, 2004, 01:58 PM Hmm, tja... kweenie.
Ik vind het net een vliegtuighangar
Scarlet Bee December 11th, 2004, 02:39 PM Kijk eens aan dat bedoel ik! Dit is toch megageweldig?! Die eerste plaatjes waren een maquette met vaag karton waar veel kritiek op kwam (ten onrechte dus blijkt maar weer!). Prachtig dit, meteen bouwen!
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de maquette en deze renderings; het enige is dat de woningen nu duidelijk zichtbaar zijn. Alle kritiek had betrekking op de markthal (over kritiek op woningen heb ik niets gelezen) en blijft dus overeind. Verbetert deze hal het plein structureel??
Scarlet Bee December 11th, 2004, 02:48 PM Ik keek gisteren zo vanaf de meent richting station blaak het marktplein over en zag zo in mijn gedachten overal al terrasjes en horeca rondom en op het plein. Dat zou pas een mooi gezicht zijn, een echt marktplein vol met horeca. Is daar ooit wel eens een plan oid voor geweest?
Mwja. In 'de Architect' van deze maand staat bijv. een afstudeerproject naar deze locatie. In het plan wordt de markt lijnvormig, onstaat een tweede maaiveld en is er veel ruimte voor horeca.
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/markt3.jpg
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/markt1.jpghttp://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/markt/markt2.jpg
Skyscrapercitizen December 11th, 2004, 02:54 PM @ Bee
Er was ook kritiek op het uiterlijk van het pand. Het is nu veel helderder hoe de buitenkant eruit kan gaan zien en dat lijkt me geen verslechtering tov de eerdere plaatjes.
De kritiek op de situering vind ik al helemaal ongegrond. De Binnenrotte blijft bebouwingsvrij. De opdracht is een markthal ontwerpen voor deze plek, niet voor een andere plek. Ik vind dit een geweldige invulling van dit stukje vergane binnenstad, een enorme verrijking voor de plek en ook voor de stad Rotterdam!
Dat plan dat je laat zien is voor de gehele binnenrotte. Deze markthal is geen plan voor de binnenrotte maar voor een lokatie naast de binnenrotte.
vinman December 11th, 2004, 02:56 PM Ziet er ook wel leuk uit. Maar ik vind dit te 'dorps' voor een stad. Die 'hangar' mag er van mij zeker komen!
Eric E December 11th, 2004, 06:12 PM WOW! Ik was sceptisch nav de eerste schetsen. Ik had toen een slecht beeld van hoe het er aan de buitenkant zou kunnen uitzien. Zoals het er nu uitziet krijg je echt een beeld van het gehele pand. Ben onder de indruk en als dan ook nog eens de bebouwing van de hoogstraat aan deze zijde platgaat en wordt vervangen door nieuwbouw dan gaat het er hier eindelijk een beetje op lijken. Het zou me niks verbazen als dit ding binnen no time in de volksmond idd 'de hangar' heet!
rotterdammer December 12th, 2004, 11:49 AM Geweldig ontwerp. Stoer, opvallend en een mooie mix van functies.
Bouwen die hap! :)
Gyz December 12th, 2004, 03:45 PM Het zou me niks verbazen als dit ding binnen no time in de volksmond idd 'de hangar' heet!
Dat zit er dik in ja, de Rotterdammers een beetje kennende. Misschien kan Jan de topictitel 'Markthal (locatie Grote Markt)' beter alvast veranderen in 'De Hangar' :) :)
Skyscrapercitizen December 12th, 2004, 07:43 PM Ik denk dat ze hem eerder de loods gaan noemen...:)
@ Vinman
"Maar ik vind dit te 'dorps' voor een stad."
Ja ik kom ook vaak met appartementen overdekte markthallen van 50 meter hoog tegen in dorpjes. :bash:
(PS Of ging die opmerking over dat ding van Scarlet Bee? In dat geval ben ik het met je eens en neem ik mijn opmerking terug. :) )
wc eend December 13th, 2004, 03:32 PM Geweldig!
Alleen die impressie van het interieur, daar kan ik nog niet veel mee
Rotterdam A December 13th, 2004, 05:16 PM Ziet er groots uit, die hangar. Laat ze maar gaan bouwen.
Gerard December 13th, 2004, 05:38 PM Dit zou een geweldige verbetering zijn hier. En zet Rotterdam toch wel op de kaart qua vernieuwing. Want dat is het toch ook.
Die binnenkant mogen ze nog wle iets aan doen maar van mij mag ie er snel komen nu.
Jan December 23rd, 2004, 09:51 AM Ik vraag me overigens wel af wie er aan de noordzijde van deze tunnel zou willen wonen. Ik heb ook liever zicht dan zon, maar volgens mij krijg je in deze setting wel erg weinig binnen.
carfentanyl December 23rd, 2004, 11:08 AM Het project van een markthal juich ik van harte toe. Maar heeft er iemand al stilgestaan bij de volgende twee praktische problemen?
1. Een markthal zoals in beschaafde landen (Spanje, Italië, Frankrijk) drijft op de kwaliteit van de aangeboden verswaar. In Nederland is het nagenoeg onmogelijk om nog ergens een verse kip, een levende kreeft, smakelijke tomaten of zelfgemaakt foie gras te kopen. Wie gaat dus deze markthal vullen? Aldi, Bram Ladage, La Place en andere alimentaire terroristen? Of gespecialiseerde gepassioneerde echte vershandelaren?
2. Als er al goede voedselleveranciers te vinden zijn, zuller er dan wel genoeg klanten komen? Zijn er nog Nederlanders die het verschil kennen tussen een Jamon Pata Negra en een slavink? Tussen een visstick en een dorade?
Een mooi project dus, maar ik vrees al snel economisch ten dode opgeschreven. Binnen drie jaar na oplevering zit hier een Mediamarkt, een H&M en een McDo in...
Ik denk dat de aanvoer van goede verse producten op zich wel kan. Wie weet kan Schmidt Zeevis zelfs wel een kraampie nemen en naast Rotterdam vind je een van de grootste fruit-en groente handelsgebieden van Europa. Greenery, Hage, Zwaardfruit, e.d. zitten allemaal in Barendrecht.
Daarnaast hebben genoeg Turkse, Marokaanse en Surinaamse winkeltjes voldoende verse exotische producten. Zaak is alleen om ze allemaal bij elkaar in die hal te proppen.
Zelfgemaakte Foie Gras mogen ze van mij verbieden overigens...
Marin January 7th, 2005, 05:20 PM 07 januari 2005
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_0701200502.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_07012005.jpg
wc eend January 8th, 2005, 12:09 PM Tja, die fietsenstalling is best leuk eigenlijk...
Per January 8th, 2005, 03:09 PM Zo, wat is Rotterdam een gezellige stad, lekker druk, overal mensen..... uh? ;)
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_07012005.jpg
victor77 January 8th, 2005, 03:31 PM Goed gezien Per, die school is zo populair dat ze noodlokalen hebben moeten neerzetten.
Berrtus January 8th, 2005, 03:48 PM Ik vind die school eigenlijk wel interessant.
CborG January 8th, 2005, 03:52 PM Ik vind het er maar rommelig uitzien rondom die school en de school zelf natuurlijk ook.
Kees January 13th, 2005, 09:23 AM besluitvorming eind mei
bron: BDS Rotterdam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Economie, Haven en Milieu, 2005, kwartaal 1, Agenda voor de openbare procedurevergadering op 19 januari 2005, Doorlopende lijst van ingekomen stukken, 2005/3 Selectie martpartij ten behoeve van de haalbaarheidsstudie Grote Markt en vervolg proces)
http://img135.exs.cx/img135/8359/markthalrdam9no.jpg
Q. January 13th, 2005, 09:46 AM Update 01-01-1910:
http://img118.exs.cx/img118/5066/grotemarkt14ns.jpg
rotterdammer January 13th, 2005, 09:58 AM Mooie foto! Ik zou het niet erg vinden als dit soort pandjes worden
neer gezet rondom de Laurenskerk. Is volgens mij de enige manier om daar een intiem plein te maken.
Winus January 13th, 2005, 10:02 AM Het ziet er 's zomers uit op nieuwjaarsdag. ;)
Q. January 13th, 2005, 10:07 AM Dat waren andere tijden ;)
Gerard January 13th, 2005, 10:08 AM Mooie foto! Ik zou het niet erg vinden als dit soort pandjes worden
neer gezet rondom de Laurenskerk. Is volgens mij de enige manier om daar een intiem plein te maken.
Helemaal mee eens. Gooi die naoorlogse zooi daar tegen de vlakte en maak er een intiem plein van met oude gebouwen die in Rotterdam hebben gestaan. Dan is het een historisch buitenlucht museum. Daar kan je best een paar 100 vierkante meters voor opofferen.
De rest mag dan hoogbouw.
carfentanyl January 13th, 2005, 10:36 AM Op zich niks verkeerd aan het maken van een soort van marktplein met allemaal moderne versies van trapgevelpandjes en dergelijke. Dat kan best op een aardige manier waarbij het niet meteen kitscherige troep hoeft te worden. Op die manier krijg je misschien wel een soort van gezellig plein met terrasjes wat Rotterdam een beetje mist op dit moment.
Basshead January 13th, 2005, 01:07 PM Daar ben ik t mee eens, een kopie van de oude pandjes zou ik wel armoedig vinden, maar geef er een moderne draai aan; dus een diversiteit aan kleine panden van moderne architectuur!
Kees January 13th, 2005, 01:58 PM oude plaatjes, maar wat groter en met tekstjes
bron: Provast (http://www.provast.nl)
http://img36.exs.cx/img36/8779/markthal10ao.jpg
http://img127.exs.cx/img127/903/markthal24fz.jpg
http://img128.exs.cx/img128/3906/markthal38cs.jpg
http://img125.exs.cx/img125/7291/markthal43bf.jpg
Capzilla January 14th, 2005, 10:39 AM Ik blijf het een super ontwerp vinden. Het is misschien geen hoogbouw ("maar" 12 verdiepingen) maar het oogt wel groots en modern. Één van de meest verrassende stukjes nieuwbouw in Rotterdam. Sterker nog, ik krijg gewoon weer hoop voor het Laurenskwartier zo.
Gerard January 14th, 2005, 10:50 AM Ik deel die mening ook wel. Dit zou echt een unieke ontwikkeling zijn in de binnenstad en ik hoop echt dat dit door gaat. Er zitten waarschijnlijk zat nadelen aan vast waar ik niet aan heb gedacht maar het ziet er gewoon spectaculair uit.
Marin January 14th, 2005, 11:13 AM Ik blijf het een super ontwerp vinden. Het is misschien geen hoogbouw ("maar" 12 verdiepingen) maar het oogt wel groots en modern. Één van de meest verrassende stukjes nieuwbouw in Rotterdam. Sterker nog, ik krijg gewoon weer hoop voor het Laurenskwartier zo.
Dat gevoel heb ik nou ook! Ik geloof niet heilig in hoog en hoger. Ik hoop dat de stad straks nog meer van dit soort verrassende architectuur in petto heeft..
ldd January 14th, 2005, 11:44 AM Ziet er erg heftig uit! Go Rotterdam!
Ik ben benieuwd of hier een afzetmarkt voor is in Nederland, het is een onbeproefd concept en het kan een enorm fiasco worden. De detailhandel wordt toch al telkens weggedrukt.
mabit January 15th, 2005, 01:36 AM Ik hoop wel dat ze meteen de hoogstraat (tussen koopgoot en markt) meenemen, want dat kan echt niet in een stad als rotterdam, zelfs het winkelcentrum van schalkwijk ziet er beter uit
Elmo January 15th, 2005, 12:29 PM Werkelijk een prachtig concept. Ik hoop echt dat ze dit tot uitvoering gaan brengen.
Fir January 15th, 2005, 12:42 PM Geweldig concept, tevens een toeristische attractie..
Errik January 15th, 2005, 12:50 PM Leuk idee! Dat gaat zeker mensen trekken. Eigenlijk vreemd dat in ons kutklimaat niet meer van die markthallen gebouwd zijn.
EuroMaster January 15th, 2005, 02:13 PM huh?! wordt die markthal nu op de tunnel gebouwd of parallel aan de leurenskerk? eerst zag ik impressies van een markhal boven het tunneltracee. ik hoop wel dat het terrein wordt voorzien van mooiere tegels een straatopvulling. want het ziet er nu echt niet uit!
het ontwerp is best geslaagd , ik hoop alleen niet dat het er erg donker wordt doordat het niet transparant is (zitten nog woningen tussen). dat bloemetjesgordijnmotief/ fetuilbekleding kan ook anders. voor de rest een supergeslaagd plan!
Q. January 15th, 2005, 02:27 PM @Eurim
Hij komt ongeveer op de plek van het rode blokje:
http://www.xs4all.nl/~qyroz/fok/temp/hal.gif
EuroMaster January 15th, 2005, 02:28 PM ok, dus toch... :)
maar de eerste plannen waren toch anders...?
Nemo January 16th, 2005, 03:18 PM http://www.bgt-bretten.de/images/objekte/12.jpg
Van het Duitse forum. :)
Awais January 16th, 2005, 07:20 PM Wel een gematigde WOW-effect!
wc eend January 17th, 2005, 04:50 PM Moet dat één of andere hal in Duitsland voorstellen, of toch de 'onze'?
Niet gek, hoewel ik de gevel aan de zijkant niet zo bijzonder vind.
Capzilla January 17th, 2005, 04:53 PM @Nemo: dan vind ik de Rotterdamse hangar toch echt veel mooier:
- de woningen lopen trapsgewijs naar de top toe, tot boven aan, met balkon en al. De Duitse variant is eerder een recht blok, de hangarvorm is hier grotendeels illusie. De rondingen zijn in onderstaand plaatje echt fantastisch. Zeker bovenaan loopt als zo 'smooth'.
- de enorme glazen wand, elf verdiepingen hoog in het midden. Dat lijkt me dan toch 50m glas wat vrij de hoogte in lijkt te gaan: imponerend, daar moet menig stationshal toch voor buigen.
- deze hal gaat zeer functioneel zijn: de verswaren die nu semi-legaal het marktplein indruipen kunnen hygienischer verkocht worden en hopelijk gooit de gemiddelde marktbezoeker zijn/haar afval binnen de hal netter weg dan nu er buiten - loop zaterdag eind van de middag eens naar Station Blaak: het afval waait je letterlijk om de oren. Dat Duitse ding lijkt me slechts een vormgegeven kantoorgebouw: leuk maar lang niet zo bijzonder!
Wow. :)
Berrtus January 17th, 2005, 07:02 PM plaatje laat ook nieuwe bebouwing aan de Hoogstraat zien. Das vast en zeker niet zomaar even getekend...
Q. January 17th, 2005, 08:00 PM Ik hoop dat het gebied integraal wordt opgeknapt. Is meer dan hard nodig.
Skyscrapercitizen January 17th, 2005, 08:46 PM Langs de hoogstraat moeten te compact 35 meter hoog bouwen, dat is denk ik 3 keer zo hoog als nu. Op dat laatste plaatje is dat ook zo ingetekend.
Off topic:
Goede pleinen zijn het mooist als ze leeg zijn, de binnenrotte is alleen het aanzien waard als hij bomvol is. Laat ze dat plein ook meteen aanpakken. Een natuurstenen bestrating is dan misschien 2 keer zo duur maar dan heb je ook wat.
PsykOi January 17th, 2005, 10:50 PM Of waarom niet een langgerekt mooi park, met veel lage struiken, perken en grasvelden. Dan kunnen we ook in het centrum mooi relaxen.
Wat ook moet gebeuren is dat de kerk en het plein voor de kerk meer betrokken wordt bij de hoogstraat. Gooien we een paar van de panden voor de kerk neer, creeeren we weer een mooie open ruimte, plein vernieuwen en misschien de rotte er meteen bij betrekken. Vernieuw een aantal panden, voor misschien het middeldure/dure woonsegment met mogelijkheden voor horeca. En het liefst daar dan een beetje een ouderwetse bouwstijl om het horecaplein-aan-de-kerkgevoel te brengen.
In de omgeving kan dan weer wat mooie hoogbouw gepleegd worden....
Alleen erh, geld is een probleem, en de Nederlandse bureaucratie/positiocratie werkt tegen... :cry:
Gyz January 17th, 2005, 11:46 PM Of waarom niet een langgerekt mooi park, met veel lage struiken, perken en grasvelden. Dan kunnen we ook in het centrum mooi relaxen.
Wat ook moet gebeuren is dat de kerk en het plein voor de kerk meer betrokken wordt bij de hoogstraat. Gooien we een paar van de panden voor de kerk neer, creeeren we weer een mooie open ruimte, plein vernieuwen en misschien de rotte er meteen bij betrekken. Vernieuw een aantal panden, voor misschien het middeldure/dure woonsegment met mogelijkheden voor horeca. En het liefst daar dan een beetje een ouderwetse bouwstijl om het horecaplein-aan-de-kerkgevoel te brengen.
In de omgeving kan dan weer wat mooie hoogbouw gepleegd worden....
Alleen erh, geld is een probleem, en de Nederlandse bureaucratie/positiocratie werkt tegen... :cry:
is ook mijn idee, hoeft niet perse groen maar een groot plein om de kerk spreekt mij meer aan dan een 'opgeknapte' Hoogstraat. Dat zal de kerk eindelijk het nodige aanzien geven. Het HUF-gebouw en dat gebouw ernaast vallen dan ook veel meer op en worden zeer geschikt voor horeca, ook de Rotte daar weer 'boven water' halen, terrassen eromheen en aan de andere kant meteen die markthal met kleine winkeltjes en horeca onderin. En op de plek van de Bram Ladage natuurlijk hoogbouw. Ik zie dat persoonlijk wel zitten :)
Skyscrapercitizen January 18th, 2005, 11:29 AM park. :bash:
Alsof er niet al open ruimte genoeg is in het centrum van Rotterdam.
:) :cheers:
Centauri January 18th, 2005, 08:46 PM óh, maar die zijn er genoeg maar meestal zijn dat kale winderege plaatsenzonder groen!
Capzilla January 19th, 2005, 09:54 AM Naast de Hoogstraat nieuwbouw is volgens mij water te zien. In combinatie met de geplande renovatie van het noordblok van de Hoogstraat en de sloop van het zuidblok zou het me nu niets meer verbazen als de Rotte inderdaad weer wat prominenter in beeld komt. De noordzijde van de markthal zou een ideale zijde zijn voor wat terrasjes aan de Rotte, alhoewel grotendeels uit de zon.
Sky-Unlimited January 19th, 2005, 10:21 AM Het ligt vooralsnog inderdaad in de bedoeling om het water van de "Rotte" (voor zo ver je daar nog van kan spreken natuurlijk) door te trekken tot aan het plein.
Nieuwe Waas January 19th, 2005, 10:29 AM Eigenlijk zou je met de watertaxi tot aan die hal moeten kunnen varen. Maar volgens mij is er geen verbinding met het 'open' water, althans, zie maar eens vanuit de Leuvehaven onder de Blaak door te komen.
Jan January 26th, 2005, 09:23 PM Ik heb er even een stukje over bij elkaar gekadderd. Wat misschien nog niet bekend is, is dat Wytze Patijn een redelijk fors gebouw heeft ontworpen wat in plaats komt van het stuk Hoogstraat wat op het projectgebied staat. En aangezien Van Herk in het consortium zit is dit voor het eerst dat ik een goed plan zie voor (een deel van) de Hoogstraat. Dit plan is overigens verkozen tot winnaar van een aantal inzendingen en moet nog helemaal worden uitgewerkt, maar het zou erg mooi zijn als dit gaat lukken.
MARKTHAL
Het Rotterdamse architectenbureau MVRDV en architect Wytze Patijn van Kuiper Compagnons hebben in opdracht van Provast een plan opgesteld voor nieuwbouw in het gebied rondom de Grotemarkt, gelegen tussen Binnenrotte, Hoogstraat en het Cebeco gebouw aan de Blaak.
Centraal in deze plannen staat de ontwikkeling van een Markthal aan de Blaakzijde, op de plaats waar nu onder meer de openbare basisschool ‘Jan Prins’ is gelegen. Deze moet de aanjager gaan worden voor het Laurenskwartier zoals Hotel New York dat was voor de Wilhelminapier. De ongeveer 35 meter hoge hal, ontworpen door MVRDV, oogt als een langgerekt booggebouw en met openingen aan de zijden van de Binnenrotte en de ds. Jan Scharpstraat. Voor de locatie aan de kant van de Hoogstraat heeft Wytze Patijn een woon- en winkelcomplex ontworpen dat oogt als een rijke aaneenschakeling van torentjes van tussen de drie en acht verdiepingen. In deze plannen zal de Steigersgracht worden verlengd tot aan de Binnenrotte, die hiermee tussen de Markthal en het Hoogstraatcomplex komt te liggen. In het verlengde van de ds. Jan Scharpstraat kom een brug over het water, zodat de markthal en de Hoogstraat met elkaar in verbinding staan. Onder het plangebied staat een ondergrondse parkeergarage gepland met drie lagen die plaats biedt aan bijna duizend auto’s.
http://207.44.228.232/images/B03/3412.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3410.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3413.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3409.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3411.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3414.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3415.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3416.jpg
http://207.44.228.232/images/B03/3417.jpg
Q. January 26th, 2005, 09:28 PM Leuk! Ook leuk die blokjes aan de Hoogstraat. 500x beter dan wat er nu staat. Hele mooie impuls voor het gebied! Ook het weer terugleggen van de Steigersgracht (ernstig ondergewaardeerd) vind ik erg mooi. Er moet sowieso meer water terugkomen in de stad.
Skyscrapercitizen January 26th, 2005, 09:30 PM BIG NEWS! Dit is het beste plan voor Rotterdam wat ik zie sinds het oude CS plan van Alsopp!
Dat complex met torentjes ziet er superstedelijk uit en lijkt me erg leuk om in te wonen! Erg appart! Zou wel eens gretig aftrek kunnen vinden die dingen.
En die markthal maakt het feest compleet. Ik ga niet te vroeg juichen maar met als dit er komt is dat een grote stap voorwaarts voor de stad! Dit soort plannen moeten we meer hebben!
Q. January 26th, 2005, 09:32 PM Het plangebied:
http://www.stomforum.nl/~qyroz/hbf/IMG_1061.jpg
Moet je kijken wat voor leuke architectuur je zometeen bij elkaar hebt als dat nare gebied daar plat is: bieb, kubussen, Laurenskerk, station Blaak, City building, Hofdame, Kolhoff-zooi aan de Botersloot. Heerlijk!
Skyscrapercitizen January 26th, 2005, 10:04 PM En dat het maar snel plat mag....:puke:
Jan January 26th, 2005, 10:21 PM De planpresentatie is overigens buitengewoon enthusiast geschreven. In het dankwoord wordt ondermeer de beoogde belegger Fortis Vastgoed Beleggingen bedankt voor het sponsoren van Feyenoord. :D
Roel January 26th, 2005, 10:21 PM Dat is inderdaad wel een van de allerlelijkste stukjes binnenstad. Van mij mag het hele winkelgebied van de Hoogstraat tegen de vlakte. Je ziet het op deze foto al. Allemaal jaren 50 bouw, minimale kwaliteit, grijs en fantasieloze rommel. Weg ermee.
EuroMaster January 26th, 2005, 10:23 PM in eindhoven zijn ze ook van plan zo'n overdekte markthal te bouwen, zal wel puur toeval zijn, want in het bericht wordt het plan van rotterdam niet genoemd, anders zou dat het geval wel zijn geweest. weer wat leuks in dit land erbij!
weg inderdaad met die zooi die er nu staat, leg er meteen wat fatsoenlijke tegels bij en het ziet er een stuk beter uit!
JB-mobile January 26th, 2005, 11:35 PM Wat een geweldige plannen dit! Leuk ook nu om de binnenkant van de markthal in wat meer detail te zien. Zeg ik het nou goed dat dus het zuidelijke deel van de Hoogstraat plat gaat (waar nu oa die twee reisbureaus zitten en de surinaamse broodjeszaak), en dat juist dit gebied wordt verbonden dmv een loopbrug over het water ?
Betekent dit ook dat het Noordelijke deel van de Hoogstraat (waar nu oa de pizzeria zit en de Xenos) blijft bestaan ? Dat zou jammer zijn, want als je dit ook platgooit kan je gelijk een impuls geven aan het kerkplein. Misschien kunnen ze dan eindelijk het plein voor de Laurenskerk eens echt bij het centrum betrekken...
Marin January 27th, 2005, 12:24 AM Mooie post Jan! Wat een heerlijk nieuws toch!
Kees January 27th, 2005, 07:13 AM Moet je kijken wat voor leuke architectuur je zometeen bij elkaar hebt als dat nare gebied daar plat is: bieb, kubussen, Laurenskerk, station Blaak, City building, Hofdame, Kolhoff-zooi aan de Botersloot. Heerlijk!
Mooi mooi mooi, aansluiting met Wijnhaeve noorzijde wordt cruciaal en gaat e.e.a. verbinden met de SOHO-locatie en de wijhavenpunt. Een veelbelovend architectonisch allegaartje, gaat goedkomen in die hoek, Goed nieuws!
ro2 January 27th, 2005, 08:04 AM Dit kan eindelijk een mooi stukje worden. Hoe staat het met de plannen van de rest van de Hoogstraat? Er zouden toch ook gebouwen opgeknapt worden?
Marin January 27th, 2005, 08:43 AM ....Hoe staat het met de plannen van de rest van de Hoogstraat? Er zouden toch ook gebouwen opgeknapt worden?
Volgens mij krijgen alleen de afbraakpanden (http://www.groeibriljanten.nl/index.php?pag=project&projID=39) ten noorden van de nieuwbouw-lokatie een grote beurt. Snelle sloop zal dus nog wel even op zich laten wachten..
Gerard January 27th, 2005, 09:26 AM Mooi plan. Hopelijk gaat de uitwerking snel en wordt alles in grote lijnen gerealiseerd zoals het nu gepresenteerd is. Dat zou mooi zijn. Dit zijn plannen waar je enthousiast van kan worden.
rotterdammer January 27th, 2005, 10:24 AM Super dit! Heeft wel verdacht veel van een Masterplan....
Die woningen zien er ook erg strak uit. En dat water terugbrengen is
natuurlijk helemaal geweldig! :) :cheers:
Rotterdam A January 27th, 2005, 11:02 AM Dit is geweldig. Eindelijk verdwijnen die verschrikkelijke woningen die ons stadbeeld verzieken. Hofdame, Markthal + woningen en KPN Botersloot geven dit gebied een echte impuls.
PS. Dat plein bij de Laurenskerk moet net zo ingericht worden zoals dat pleintje bij de kerk in Delft. Het zou zo mooi zijn als ze daar die oude klassieke panden omheen gingen zetten. Wat een contrast zal dat geven en wat een levendigheid. Helaas zal het waarschijnlijk iets doms worden.
Skyscrapercitizen January 27th, 2005, 12:10 PM Ik hoop dat de rest van de panden aan de hoogstraat, eventueel in een later stadium, inderdaad ook plat gaan om plaats te maken voor mooiere en iets hogere (ook laagje of 8) gebouwen. Retro is hier niet op zijn plaats, ik wil geen efteling kerkplein. Met mooie gedetaileerde en uitgewerkte moderne gebouwen kan je ook een erg 'knus', of liever gezellig, kerkplein creeren.
Eerst maar hopen dat dit er komt!
birg January 28th, 2005, 04:39 PM Ik hoop dat dit zo doorgaat want dat zou een enorme opwaardering voor de Hoogstraat betekenen. Ik erger me al jaren aan die armoedige bende en het kan dan ook niet snel genoeg plat gegooid worden. Jammer dat ze het noordelijke deel gaan renoveren maar goed je kan niet alles hebben.
Skyscrapercitizen January 28th, 2005, 06:21 PM Alle panden op de onderste helft van deze foto zijn al lang over de houdbaarheidsdatum heen. Thuis gooi ik dat soort dingen meteen in de container,
http://www.stomforum.nl/~qyroz/hbf/IMG_1061.jpg
Basshead January 28th, 2005, 08:31 PM @Rotterdam A, bedoel jij soms het grootste middeleeuwse marktplein van Europa!? ;)
Voor de rest, puik plan dit hoor, maar ze zouden inderdaad de kerk meer ruimte moeten geven als het 'nieuwe' centrum van de stad!
Amo urbem January 29th, 2005, 10:21 AM De markthal vind ik niet erg interresant, de appartementen vind ik er beter uitzien.
Capzilla February 7th, 2005, 12:30 PM @Jan/Sky-Unlimited: ik zie nu opeens weer die pakpapier impressies voorbij komen, in plaats van de versie met zwarte buitenkant, getrapte appartementen en een futuristische ronding in de balkonafscheidingen (deed me een heel klein beetje denken aan de Ontario Tower, London (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=2211033&postcount=23)), terwijl ik dacht dat die redelijk definitief was. Hoe zit dat?
wc eend February 7th, 2005, 01:50 PM http://207.44.228.232/images/B03/3411.jpg
Vraagje: Hoe zit het met die woningen in de martkhal? Ik neem aan dat je dus aan één kant ramen hebt, maar aan de andere twee kanten ingesloten, en aan de achterkant een schuine/kromme wand? Ben wel erg benieuwd naar wat gedetailleerdere plannen of plattegronden.
Scarlet Bee February 7th, 2005, 08:23 PM Ik zag laatst in 'de Architect' een reclame van Vertical Vision (http://www.verticalvision.info/home_ned.html) die me deed denken aan de print op de eerste impressies (binnenkant hal). kBen benieuwd of iets dergelijks er nog komt.
mabit March 16th, 2005, 01:06 PM Uit de Laurenskwartier krant haal ik dat het de bedoeling is om in 2008 te gaan bouwen, is natuurlijk niet het meest toonaangevende blaadje, maar vind het wel jammer als het inderdaad nog zo lang moet duren (dan staat de maastoren er al als het goed is).
Overigens lijken de plannen voor de Hoogstraat geheel geschrapt, op het kaartje is alleen het gebied van de markthal zelf aangegeven en staat er een pagina verder een uitgebreid verhaal over de renovatie van de Hoogstraat aan de grotemarkt (gevels, puien etc).
Skyscrapercitizen March 16th, 2005, 01:15 PM Jammer, die minitorentjes zijn juist briljant om mensen naar het gebied te trekken die een bijzondere binnenstedelijke woonvorm zoeken buiten de torens. Wel dichtheid, geen torens. Ik denk dat daar zeker vraag naar is.
2008 lijkt me wel kloppen, veel eerder lukt het niet. eerst moeten de plannen concreet zijn, dan moeten de bestaande voorzieningen op de lokatie een andere plaats krijgen en dan nog bouwrijp maken. Met alle procedures in het achterhoofd, en de gang van zaken soms in bijvoorbeeld Den Haag (zwarte madonna), mogen we blij zijn als ze in 2008 beginnen. We mogen uberhaupt al blij zijn als het er ooit komt. :)
Capzilla March 16th, 2005, 02:12 PM @mabit: dat zou geen goed nieuws zijn, als de Hoogstraat zuid renovatie niet doorgaat. Misschien kan Sky-Unlimited ons geruststellen?
ro2 March 16th, 2005, 04:25 PM Vraagje: Hoe zit het met die woningen in de martkhal? Ik neem aan dat je dus aan één kant ramen hebt, maar aan de andere twee kanten ingesloten, en aan de achterkant een schuine/kromme wand? Ben wel erg benieuwd naar wat gedetailleerdere plannen of plattegronden.
Je kunt je raampje open zetten voor heerlijke vis en hamburger lucht :clown:
Kees March 25th, 2005, 09:07 PM 't schiet al aardig op:
bron: BDS R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Economie, Haven en Milieu, 2005, kwartaal 1, Agenda voor de procedurevergadering op woensdag 30 maart 2005, Replijst en planningsoverzicht)
ONDERWERP
- Tussenrapportage markthal : 13 april 2005
- Eindrapportage markthal: 22 juni 2005
Rotterdam A March 26th, 2005, 10:06 AM @Rotterdam A, bedoel jij soms het grootste middeleeuwse marktplein van Europa!? ;)
Voor de rest, puik plan dit hoor, maar ze zouden inderdaad de kerk meer ruimte moeten geven als het 'nieuwe' centrum van de stad!
Ja. :)
JB-mobile March 29th, 2005, 10:03 PM Het is al wat oudere informatie, maar ik vond dit stukje tekst nog uit de notulen van de centrumraad van 14 februari. Zie ook: http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaar/Deelgemeenten/Centrumraad/Verslag%20dd.%2014.02.2005.pdf
M.b.t. de Markt Binnenrotte merkt dhr. Vester (lid Dagelijks Bestuur -D.B. Centrumraad) op dat er topoverleg over is afgesproken met o.a. de wethouder Buitenruimte, directeur Roteb, directeur Dienst Marktwezen en de politie. Het D.B. heeft het initiatief daartoe genomen en zal in dat overleg alle grote thema's m.b.t. de Binnenrotte markt aan de orde stellen. Ook herinrichting, in perspectief tot de markthal die er zal komen, en de verhouding markthal - markt Binnenrotte. Dat overleg zal waarschijnlijk in maart/april plaatsvinden.
Dit bericht onderstreept dus de vorige post van Kees.
Skyscrapercitizen March 29th, 2005, 11:16 PM Mooi nieuws allemaal en:
"die er zal komen"
Zo mag ik het horen! :cheers:
1+2=3 March 29th, 2005, 11:19 PM Met alle respect voor diegene(n) verantwoordelijk voor het ontwerp maar wat een gedrocht toch eigenlijk. Er moet toch wel wat beters te ontwerpen zijn voor zo'n hal? Of is dit enkel een studie?
Skyscrapercitizen March 29th, 2005, 11:22 PM @ Rekenwonder
Ga ff ergens anders lopen zeuren. ;) Wordt er eens iets bijzonders neergezet is het weer niet goed. Of heb je zelf een beter idee? Want wat is hier mis mee? Volgens mij is het uniek en erg goed voor Rdam!
Djoez March 29th, 2005, 11:52 PM Afgezien of je het een gedrocht vind of niet,dit zou uniek zijn in heel Europa.Ik zou graag een toren inleveren als de Markthal er maar komt
1+2=3 March 30th, 2005, 12:38 AM @ Tim
Ik ben eht met je eens dat een concept zoals die Markthal uniek is en daarmee ben ik zeker voorstander. Ik heb het echter over het ontwerp, waarom zo'n plomp ontwerp? Het is zo massief en de ronding kan veel beter denk ik. Daarom zei ik ook 'Er moet toch wel wat beters te ontwerpen zijn voor zo'n hal?' ;)
Capzilla March 30th, 2005, 06:02 AM @ae: dat hij er komt was stond al lang vast, het is namelijk EU wetgeving die een overdekte hal noodzakelijk maakt. Goh, toch nog iets positiefs te melden over Brussel dus! :)
Skyscrapercitizen March 30th, 2005, 04:31 PM @ Rekenwonder
Maar wat zou je precies beter willen dan? Over de ronding wordt je het nooit eens natuurlijk maar verder?
mabit March 30th, 2005, 06:31 PM even iets anders, is deze hal wel groot genoeg? Ik heb het idee dat het huidige marktplein van Blaak tot de Meent namelijk een stuk groter is? Of komt er een geheel nieuwe opzet van de markt en kunnen die gasten met hun 2e hands banken en de simlockverwijderaars opzoek naar een nieuwe markt en blijft alleen het foodgedeelte over?
Skyscrapercitizen March 30th, 2005, 06:35 PM In deze hal komen geloof ik vooral (en in ieder geval) de versdingen (vis, vlees, brood, fruit enz) De binnenrotte blijft ook in gebruik als markt voor overige dingen.
Naast de markt is er ook ruimte voor andere voorzieningen en winkels in de markthal geloof ik.
1+2=3 March 30th, 2005, 06:47 PM @ wonder in de Latijnse letteren
Ik vind het moeilijk precies te omschrijven wat ik anders wil zien, ik vind het grof gezegt gewoon een lelijke ehm...gehalveerde worst. :tongue3:
Wisma March 30th, 2005, 08:51 PM Persoonlijk zou ik het liefst een wat futuristische vorm willen zien. De ontwerpen van Calatrava spreken mij erg aan. Ik ben van mening dat een dergelijke vorm beter zou aansluiten op dat mooie glazen wooncomplex en station Blaak.
Neemt niet weg dat het natuurlijk een grote aanwinst voor de stad is.
Capzilla March 30th, 2005, 09:07 PM Ovaal aflopende balkons langszij een hangar van 35m hoog met reusachtige open glazen wand niet futuristisch genoeg? Kom nou toch!
JB-mobile March 30th, 2005, 10:32 PM In deze hal komen geloof ik vooral (en in ieder geval) de versdingen (vis, vlees, brood, fruit enz)
Je moet anders nog maar even lezen in die link uit mijn vorige post; stond ook nog iets in over het idee om een biologische markt op te zetten.
Kees March 31st, 2005, 06:16 AM @JB-mobile
die biologische markt werd voorgesteld voor het Eendrachtsplein
JB-mobile March 31st, 2005, 09:19 AM @Kees: dat klopt, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat twee versmarkten een beetje teveel van het goede is. Misschien dat die op het Eendrachtsplein tijdelijk is tot de komst van de nieuwe markthal ? -maar dat is maar gissen ...
Kees April 26th, 2005, 04:34 PM 't is twee weken terug niet behandeld:
bron: BDS R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Economie, Haven en Milieu, 2005, kwartaal 1, Agenda voor de procedurevergadering op woensdag 30 maart 2005, Replijst en planningsoverzicht)
ONDERWERP
- Tussenrapportage markthal : 13 april 2005
- Eindrapportage markthal: 22 juni 2005
nu wordt er morgen in besloten vergadering iets over gezegd
bron: BDS R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Economie, Haven en Milieu, 2005, kwartaal 2, Agenda voor de openbare procedurevergadering woensdag 27 april 2005, Replijst en planningsoverzicht, Onderwerpen voor cie in voorjaar 2005)
onderwerp: Stand van zaken markthal
27/4: Op besloten agenda
opmerkingen: Agendering op 27.4 wenselijk , omdat in juni over definitieve keuzes gerapporteerd zal worden. De projectleider is de maand mei op vakantie
carfentanyl April 28th, 2005, 11:09 AM Persoonlijk zou ik het liefst een wat futuristische vorm willen zien. De ontwerpen van Calatrava spreken mij erg aan. Ik ben van mening dat een dergelijke vorm beter zou aansluiten op dat mooie glazen wooncomplex en station Blaak.
Neemt niet weg dat het natuurlijk een grote aanwinst voor de stad is.
Nee! Geen Calatrava. Hij heeft mooie dingen gemaakt hoor, maar ben nu al Calatrava moe. Zou 't leuk vinden als Rotterdam Calatrava-loos blijft. Als Rotterdam nu iets van Calatrava krijgt vind ik het zo spuit 11-achtig.
Wat een Calatrava is voor een stad, is een Cadillac Escalade met spinners voor een beroemde Amerikaanse rapper. Heel opvallend, maar eigenlijk heel onorigineel.
Jan April 28th, 2005, 11:17 AM ^ mee eens. (Vincent, oogjes dicht...). Rotterdam moet vooral uitgaan van zijn eigen kracht. Wanneer buitenlandse toppers worden binnen gehaald verkijkt iedereen zich op het topwerk wat deze mensen hebben gerealiseerd in de verwachting dat dat hier ook wel even gebeurd. Omdat de budgetten hier echter aanzienlijk lager zijn gebeurd dat eigenlijk weinig waardoor de toegevoegde waarde van de naam vrij klein is. We hebben hier genoeg talent om een eigen Rotterdamse stijl neer te zetten.
Scarlet Bee April 28th, 2005, 11:47 AM Zo is dat! Ik stuit met regelmaat op projecten in Nederland die gedaan zijn door Mario Botta, Alvaro Siza of andere grote architecten. Het zijn dan vaak weinig inspirerende gebouwen; zwaar afgeslankte concepten.
Calatrava of Gehry strikken verraadt grote decadentie. En Koolhaas? Die had hier veel eerder moeten bouwen, want nu heeft hij dezelfde status als Calatrava en Gehry. De potentie van subtop is vaak veel groter dan die van de top. Zoals Jan al aangaf hebben we in Nederland genoeg toppers (MVRDV, .NL Architects, Bjarne Mastenbroek, etc. etc.) die verdrongen worden door financieel aantrekkelijke baksteenbeesten als Dam & Partners.
Skyscrapercitizen April 28th, 2005, 03:37 PM Erg jammer is dat, voor een land met 16 miljoen inwoners heet NL bizar veel goede architecten, maar de toppers bouwen maar weinig bijzondere dingen in NL zelf, waarschijnlijk door de lage budgetten idd. Zelfs in NYC wonen veel aansprekende architecten die afkomstig zijn uit NL, ik ben al een aantal projecten tegengekomen ontworpen door oorspronkelijk Nederanders (incl rietveld zelf natuurlijk).
Maar goed met dit project misschien een MVRDV voor Rdam, zou mooi zijn.
bubbah April 28th, 2005, 04:50 PM baksteenbeesten als Dam & Partners.
Ach, zo beroerd zijn die toch ook weer niet. Een herkenbare stijl die een breed gebaar wil maken. Maar ik ben het eens met de stelling dat "toparchitecten" als Jahn, Piano, Foster etc. in NL vaak door financiele beperkingen uitgeklede ontwerpen (moeten) neerzetten. M.n. de KPN-toren op de KvZ (nog steeds best aardig) had qua afwerking een stuk beter kunnen worden.
Skyscrapercitizen April 28th, 2005, 04:56 PM Ach, Dam is voor een budgetontwerper niet zo slecht, maar je zou zoveel meer willen in een architectuurstad/land dan 10 'dam-torens'...
Eric Offereins April 29th, 2005, 07:48 PM Zo is dat! Ik stuit met regelmaat op projecten in Nederland die gedaan zijn door Mario Botta, Alvaro Siza of andere grote architecten. Het zijn dan vaak weinig inspirerende gebouwen; zwaar afgeslankte concepten.
Calatrava of Gehry strikken verraadt grote decadentie. En Koolhaas? Die had hier veel eerder moeten bouwen, want nu heeft hij dezelfde status als Calatrava en Gehry. De potentie van subtop is vaak veel groter dan die van de top. Zoals Jan al aangaf hebben we in Nederland genoeg toppers (MVRDV, .NL Architects, Bjarne Mastenbroek, etc. etc.) die verdrongen worden door financieel aantrekkelijke baksteenbeesten als Dam & Partners.
Ik denk toch dat de opdrachtgever verantwoordelijk is voor het afslanken, meestal
om budgetredenen. De architecten zullen dat zelf ook maar matig waarderen,
ik ook trouwens.
Ik zie graag een paar buitenlandse architecten komen, zeker als ze echt wat toevoegen.
Nieuwe Waas May 11th, 2005, 03:14 PM Citaat uit dit stuk: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=82555
"De Markhal wordt gebouwd vanaf 2008. Eind 2006 wordt gestart met de bouw van het Vectorgebouw. De scholen kunnen dan direct verhuizen naar het nieuwe gebouw. Provast rondt medio juni de haalbaarheidsstudie rond de markthal af. Duidelijk wordt dan de invulling, de grootte van de parkeergarage, de aanpak van Van Herk, de uitbreiding al of niet van de waterpartij."
Kees June 2nd, 2005, 09:49 AM bron: BDS - Rotterdam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Economie, Haven en Milieu, 2005, kwartaal 2, Agenda voor de overlegvergadering van woensdag 8 juni 2005, Vaststellen verslagen)
Verslag Overlegvergadering 11 mei 2005
6. Presentatie markthal
Mevrouw Stanicic geeft een presentatie over de markthal. Spreker geeft aan, dat binnenkort een uitgebreidere presentatie volgt. Het concept eindrapportage gaat eind juni naar het bestuur. Er zullen volgens het plan ongeveer 205 nieuwe woningen worden gebouwd, er komt een parkeergarage met 750 parkeerplaatsen, een markthal en een supermarkt. De twee scholen die daar nu staan, zullen verplaatst worden. De buitenruimte krijgt veel aandacht. Er wordt samengewerkt met projectontwikkelaar Provax, het OBR, dS+V en dienst Marktwezen. De supermarkt zal worden gebouwd op niveau -1. De parkeergarage krijgt twee lagen en zal worden uitgebreid naar gelang de behoefte van de omgeving. De markthal krijgt ook een etage met horecagelegenheden. De scholen die verplaatst moeten worden, zullen in één keer worden herhuisvest.
De heer Erdal wil graag weten of het slechts om twee scholen gaat.
De heer Woudenberg betreurt het dat het plan niet is gevisualiseerd. Wat voor systeem wordt voor de parkeergarage gehanteerd?
De heer Kelholt vraagt naar de gedachte achter het strikt gescheiden houden van de functies markt en horeca. Hoe staat het met de naleving van de Europese regelgeving voor markten? Wordt er gekeken naar de extra verkeersdrukte die wordt aangetrokken door de markthal?
De heer Vlaardingerbroek is van mening dat de Raad te laat is geïnformeerd aangezien vóór de zomer een go/no go beslissing door de Raad moet worden genomen. Wat is de invloed van de Raad in deze?
Mevrouw Couwenberg wil weten hoeveel parkeerplaatsen de huidige parkeergarage heeft en wat de bezettingsgraad daarvan is. Spreker onderstreept dat de omgeving even belangrijk is als de markthal zelf. Wat zijn de gedachtes geweest over overlast voor de woningen boven de markthal? Hoe zit het met andere markten in het kader van de nieuwe regelgeving?
Mevrouw Kuijper informeert naar de gemeentelijke investering die gedaan moet worden in dit project.
Mevrouw Stanicic antwoordt dat het niet zo is dat de Raad voor een voldongen feit gesteld wordt, maar dat het een plan krijgt aangeboden over de mogelijkheden rond de markthal. De huidige parkeergarage heeft 380 plaatsen waarvan de bezetting laag is, behalve op marktdagen. De wensen rond de ontsluiting van verkeer worden verwerkt in het plan. Met betrekking tot de woningen wordt rekening gehouden met expeditie en de uitgangen van de parkeergarage. De aandacht voor de Europese regelgeving neemt af. Marktkooplieden moeten een keuze maken tussen een koelwagen of een plek in de markthal. Het functioneren is beter wanneer horeca en markt gescheiden blijven. Er is een programma van eisen voor de nieuwe locatie van de scholen. Het bestemmingsplan voor de markthal is vastgesteld, er bestaat geen aanleiding om dit om te gooien. Met Rijk is men in overleg over de verzekerbaarheid van de gebouwen, daarvoor dient technisch veilig gebouwd te worden. Een gemeentelijke investering is nodig. Deze zit in de grondexploitatie van de Laurenskerk en wordt op 6 miljoen Euro geschat. De definitieve uitspraak hierover komt in de eindrapportage. De uitvoering van het plan start eind 2006 begin 2007, dit hangt onder andere af van de oplossing voor de scholen.
De wethouder licht toe dat er geen zicht is op het feit of de grondexploitatie positief of negatief is. De commissie zal hierover samen met de commissie FIV worden geïnformeerd.
De heer Van de Poel licht de praktische uitwerking van de Europese regelgeving toe.
De wethouder zegt toe dat de directeur DMW een notitie voorbereidt over de consequenties van de Europese regelgeving voor de Rotterdamse markten, er voor de overgangsperiode (een jaar voordat de hal gereed is) te bespreken in het najaar.
Danny June 2nd, 2005, 11:17 AM Positief
Als ze nou een beetje door bouwen aan het vectorgebouw, kunnen ze zo snel mogelijk beginnen met de markthal :)
Marin June 2nd, 2005, 11:38 AM ^^ Je bedoelt waarschijnlijk De Hofdame? Het Vectorgebouw staat in de planning (noordzijde plangebied).
Skyscrapercitizen June 2nd, 2005, 03:39 PM is het niet zo dat die scholen in het vectorgebouw komen? In dat geval kunnen ze pas gaan bouwen als die af is.
Verder klinkt het inderdaad positief als ik het zo lees heeft Mevrouw Stanicic zeker vertrouwen in de haalbaarheid en dat is natuurlijk mooi. En het lijkt erop dat het project een goede relatiestructuur heeft als het gaat om de belanghebbenden.
Dus inderdaad positief dit ding komt er wel denk ik!
Marin June 2nd, 2005, 06:04 PM ^^ Kwartje gevallen! Kon eerst de post van Danny niet plaatsen, maar nu lees ik hier (http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=4097172&postcount=56) dat de scholen inderdaad verhuizen naar het nieuwe Vectorgebouw (start bouw eind 2006).
Skyscrapercitizen June 3rd, 2005, 03:53 PM Dat wordt dus begin 2007 op zijn vroegst, zijn ze in 2009 klaar en dan kunnen ze in 2010 aan die markthal beginnen.
Lijkt me dus dat daar een andere, misschien tijdelijke oplossing gevonden moet worden.
Marin August 9th, 2005, 09:26 PM Serie 'Markthal' geschoten in het CIC. Van alle (lopende) projecten een van de mooisten. Qua afmetingen springt het pand er ook uit..
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_09082005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_0908200504.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_0908200503.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Markthal_0908200506.jpg
Eric E August 9th, 2005, 09:41 PM ziet er goed uit zo op schaal!
nu nog ff de blokken erachter en ernaast tegen de vlakte en herontwikkelen; het binnenwater een prominente functie geven, de korte hoogstraat slopen aan twee zijden toonbaar maken, zowel de winkelzijde en de achterkant aan het water! en als we dan toch bezig zijn, gelijk van de hoogstraat weer een serieuze straat maken! e voila....je hebt gelijk een van de mooiste stukjes rotterdam! :cheers:
Splinter August 10th, 2005, 12:28 PM .... hoever staat het met de plannen om het water weer door te trekken tot aan de binnen rotte??.... Ziet er echt mega uit !
Skyscrapercitizen August 10th, 2005, 09:38 PM Prachtig! Als deze er komt is het feest in huize AE!
Nieuwe Waas August 11th, 2005, 10:12 AM Hier word ik echt hot van...
Capzilla August 11th, 2005, 10:33 AM Yup, ik blijf erbij dat dit één van de meest spraakmakende plannen is in Rotterdam momenteel en laat het alsjeblieft een aanjager zijn voor de Hoogstraat en plintvorming aan Hang/Zeil.
Golda August 11th, 2005, 12:16 PM ik meen me te herinneren dat er al eens een redelijk gedetailleerd ontwerp/plan/studie
is geweest voor het gebiedje tussen Blaak en Hang, met bruggetjes en nieuwbouw van een verdieping of 5. is dit naar de lijst der fabelen verdwenen of is me iets ontgaan?
|
|