View Full Version : Blijdorp herbouwt uitkijktoren

Rotterdam Highrise
October 14th, 2004, 11:58 AM
De gesloopte uitkijktoren bij de Rivierahal wordt weer in ere hersteld. Dat wordt een mooi uitkijkpunt voor de skyline!
Uit het RD:

Blijdorp bouwt toekomst op succes van het Oceanium
Nog meer achter glas en onder water
Door Alexander Bakker

Rotterdam - De komende jaren zijn steeds meer dieren in Diergaarde Blijdorp 'achter glas en onder water' te zien. Er komen nieuwe verblijven voor krokodillen, nijlpaarden en ijsberen, waarbij via grote ruiten de dieren in hun natuurlijke omgeving onder water kunnen worden bekeken. Dat staat in het vandaag gepresenteerde meerjarenplan van Blijdorp. Opnieuw zullen, nu tot en met 2015, vele tientallen miljoenen euro's worden geïnvesteerd in vernieuwingen en verbeteringen in de dierentuin. Dat begint al bij de bouw van een nieuw tijgerverblijf, waarmee reeds is gestart, en loopt tot en met de herbouw van de historische uitkijktoren bij de Rivièrahal.

Met de 'doorkijkjes' onder water borduurt Blijdorp verder op het succes van Oceanium. Daar kan door glas worden bekeken hoe onder meer de pinguïns, zeeleeuwen, haaien en natuurlijk veel andere vissoorten zich voortbewegen.

Een van de grote projecten in de komende jaren - pas vanaf 2008 - is de bouw van nieuwe grote kas als onderkomen voor de nijlkrokodillen en nijlpaarden.

Het project maakt deel uit van de herinrichting van de Afrika-biotoop in Blijdorp met onder meer een geheel nieuwe savanne, waar ook de giraffen een nieuw verblijf krijgen.

De krokodillen- en nijlpaardenkas wordt spectaculair, belooft dierentuindirecteur Ton Dorresteijn. Het onderwaterbeeld van 'dansende' nijlpaarden leidt, belooft hij, tot een compleet andere kijk op deze logge reuzen.

Kraakhelder
Onlangs nog heeft Dorresteijn in Amerikaanse dierentuinen vergelijkbare projecten bekeken. In de dierentuin van San Diego, maar zeker ook in Disney's Animal Kingdom in Orlando, zijn zeer geavanceerde verblijven voor nijlpaarden gebouwd. ,,Daar zijn ze zelfs in staat om door toepassing van moderne filtertechnieken het water kraakhelder te houden,'' vertelt Dorresteijn. ,,In het Oceanium hebben wij natuurlijk ook al heel veel ervaring met zulke filtertechnieken.''

In het Afrika-continent wordt komend voorjaar het eerste grote project van het nieuwe masterplan opgeleverd: het nieuwe tijgerverblijf. Hiervoor wordt het oude ijsberen- en zeehonderverblijf compleet verbouwd. Ook dit deel krijgt een glazen tunnel van waaruit de tijgers van een geheel andere kant kunnen worden bekeken.

Volgend jaar komen er ook een nieuwe speeltuin, een nieuw restaurant en een grote weidevogelvolière, alle in Afrikaanse sfeer. Daarna wordt een begin gemaakt met het 'inpakken' van het spoorviaduct van de hogesnelheidslijn. Aan de Oceaniumkant van de tuin zal de betonnen spoorbak op palen aan het oog worden ontrokken door een moerasgebied met snel groeiende planten. Door het gebied komen verlaagde wandelpaden met, uiteraard, slootkanten van glas.

Als Blijdorp in 2007 honderdvijftig jaar bestaat moet de savanne worden gecompleteerd met een savannehuis als onderkomen voor giraffen, neushoornvogels, Mhorr-gazellen en diverse reptielen. In dezelfde periode staat de restauratie en herinrichting van de Rivièrahal op het programma.

Inmiddels is de vereniging Vriend van Blijdorp begonnen met een inzamelingsactie om de ijsberen terug te krijgen. Tegenover het Oceanium komt een nieuw ijsberenverblijf. Het 'zwembad' van de beren krijgt grote glazen wanden. Aansluitend komt een toendra-landschap waar poolvossen, sneeuwuilen en lemmingen de bewoners worden. Ná 2007 hoopt Blijdorp te kunnen beginnen met de herbouw van de uitkijktoren bij de Rivièrahal. Daarvoor moet dan wel het huidige restaurant worden gesloopt. Een ander, nog monumentaal deel van de dierentuin, het roofdierenverblijf, moet tegen die tijd geschikt worden gemaakt voor 'beer-achtigen'.

In het masterplan is ook een forse uitbreiding van het Oceanium met een Suriname-hal voorzien. In de hal komen de verblijven voor apen, vogels, kaaimans, anaconda's en vlinders.

In het Azië-continent moet dan ook de oude apenrots worden omgevormd tot Himalaya-gebied. Na 2010 resten er dan nog enkele grote projecten: de aanleg van een Andes- en Rocky Mountains-gebied langs de spoorlijn aan de Oceaniumkant, een nieuw verblijf voor de orang oetangs, afronding van de savanne, de aanleg van het Australië-deel en het afmaken van het Europa-continent.

supercees
October 14th, 2004, 12:16 PM
Fijn nieuws dit!

Dit is echt een mooie toren...

http://home.hetnet.nl/~hannes1/picsgesloopt/1uitkijkblijdorp.jpg

de flatneuroot
October 14th, 2004, 12:16 PM
Ja dat las ik gisteren ook in het RD. Wordt idd een mooie plek voor skylinefoto's denk ik.

Als ik dat stukje verder lees denk ik: tijgers in Afrika :?

wc eend
October 14th, 2004, 12:25 PM
Dit lijkt op een eerherstel van Sybold van Ravesteijn. Zeker als compensatie voor de sloop van het CS.

hoogbouw010
October 14th, 2004, 12:33 PM
Mooi werk.
http://www.zenaa.com/010/hoogbouw/images/s10204.jpg

CborG
October 14th, 2004, 12:47 PM
leuk!, hoe staat het trouwens met dat plan om een vulkaan na te bouwen??

Gerard
October 14th, 2004, 12:48 PM
Dat zal inderdaad een geweldige spot zijn voor de skyline. En terecht dat ie terugkomt in de oude glorie.

Las net ook dat ze bezig zijn om grote panda's naar Blijdorp te halen.

Eric Offereins
October 14th, 2004, 12:55 PM
Goed plan, dat zal idd mooie skylinepics gaan geven :cheers:

bubbah
October 14th, 2004, 01:16 PM
Als het een kopie is van de oude monumentale toren vind ik dat een geweldig idee. Ik heb ooit begrepen dat de toren is gesloopt op grond van wazig gebazel over instortingsgevaar. Als het een "gewone" toren wordt, ook prima.

Nemo
October 14th, 2004, 02:14 PM
Fantastisch om te horen dat er onverminderd voortgebouwd wordt in Blijdorp. Zo kunnen ze op wereldniveau ook blijven meespelen zoals ze dat nu al doen met de fokprogrammas. Blijdorp heeft de potentie uit te groeien tot een attractie van Europees formaat.
De toren van Ravenstein is fantastisch en ben blij dat ie weer terugkomt. De architectuur van de Rivierahal en omliggende gebouwen vormen bij mij alleen al een reden om naar Blijdorp te gaan. En dat is wat BurgersZoo en Noorderdierenpark ondanks grote kwaliteit missen. :)

Dr. Dubai
October 14th, 2004, 03:20 PM
goed nieuws, ik ben nu al benieuwd naar de skylinefoto's die dat gaat opleveren:)

Ace
October 14th, 2004, 06:55 PM
Hebben ze daar bovenin ook bier?!?!? :cheers:

EuroMaster
October 14th, 2004, 07:38 PM
een iets modernere en wat opgepoetstere versie zou inderdaad niet verkeerd zijn. dat ding lijkt wel de helft van de euromast, (tot aan het kraaiennest geteld dan) schat een meterje of 50....

Nexxd
October 14th, 2004, 07:49 PM
43 meter was ie geloof ik.

Goed nieuws dit!

Sol
October 14th, 2004, 10:01 PM
Inderdaad mooi dat Blijdorp zoveel ambities heeft. Zoals Animal Kingdom in Orlando zijn ze jammer genoeg nog lang niet, maar elke stap in die richting is meegenomen.

Marin
February 7th, 2006, 09:05 PM
AD/RD, 7 februari 2006 (www.ad.nl)

Diergaarde wacht op geld restauratie

Door YVONNE KEUNEN

ROTTERDAM - Er wordt al jaren over gepraat, maar dit voorjaar lijkt het er van te komen: Diergaarde Blijdorp wordt Rijksmonument.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00045/blijdorp_45953a.jpg

De directie hoopt dat die status gepaard gaat met een rijkssubsidie voor de broodnodige restauratie van de oude delen van de dierentuin uit 1940. Want die is anders niet te betalen.

Wie een paar decennia terug de door feestelijke smeedijzeren toegangshekken van de dierentuin betrad, stuitte als eerste op een lieflijk rond bouwwerkje. In etalages rondom waren briefkaarten, snoep en souvenirs uitgestald. De dakrand was opgesierd met een rij koddige aapfiguurtjes van plaatstaal.

De Winkel van Sinkel staat nog steeds op het oude Voorplein van Diergaarde Blijdorp. Maar geen bezoeker die het ziet: het gebouwtje gaat schuil achter de houten schotten van het verblijf van de zwartvoetpinguïns.

Het is tekenend voor de staat waarin de ontwerpen van architect Sybold van Ravesteyn verkeren. In de Rivièrahal is het zoals altijd subtropisch warm. De centrale hal van het oude hoofdgebouw wordt links en rechts gedomineerd door reptielenverblijfjes. „Die waren er vroeger niet,’’ zegt directeur Ton Dorre- steijn. „De hal was helemaal open zodat je zo de twee zijvleugels in kon kijken.’’

De gewelfde ruimte die in de jaren na de oorlog werd gebruikt voor grote feesten en concerten, ligt er troosteloos bij. Verf bladdert af, lelijke plekken wijzen op betonrot. „Hier moet verschrikkelijk veel gebeuren. We zijn jaarlijks een paar ton kwijt aan oplappen zodat het niet gevaarlijk wordt,’’ zegt Dorresteijn. „De betonnen beelden hebben we moeten weghalen omdat er stukken vanaf stortten.’’

Een plan van aanpak ligt klaar, maar de benodigde 15 miljoen euro kan Blijdorp niet alleen opbrengen. „Zonder steun van de overheid of een fonds is restauratie uitgesloten. Maar als je wil dat in Rotterdam nog iets van Van Ravesteyn overeind blijft moet je wat doen.’’

Als het aan Blijdorp ligt, wordt de grandeur van het oude Voorplein in ere hersteld. De Terraszaal, het jaren 70 restaurant dat behoorlijk detoneert met de sierlijke Rivièrahal, moet worden afgebroken om plaats de maken voor de herbouw van de 47 meter hoge uitkijktoren. De oorspronkelijk dierentuin van Van Ravesteyn kan het beste worden gezien als een kunstwerk. Tot in de puntjesverzorgd met beeldhouwwerken, (verlichtings) ornamenten, sierlijke hekwerken en een barokke tuin.

Maar zoals vroeger wordt het niet meer. Dat kan ook niet, zegt Dorresteijn. „De dierenverblijven van toen voldoen totaal niet meer aan de welzijnseisen die we nu stellen.’’

Tegenwoordig laat Blijdorp zijn dieren zien in hun natuurlijke omgeving. Bovendien krijgen de dieren veel meer ruimte dan vroeger het geval was. Daarom wordt nagedacht over wat te doen met het roofdierenverblijf: een mooi vormgegeven complex rondom een toren.

„De verblijven zijn eigenlijk te klein. Misschien moeten we er ooit een terras van maken. We willen zorgvuldig omgaan met de bouwwerken van Van Ravesteyn, maar voor sommige onderdelen moeten we een andere invulling zoeken.’’

hoogbouw010
February 7th, 2006, 09:12 PM
Uit mijn rotterdam hoogbouw ansichtkaartencollectie:

http://www.zenaa.com/010/hoogbouw/images/s10204.jpg

http://www.zenaa.com/010/hoogbouw/images/s10171.jpg

909
February 7th, 2006, 09:31 PM
Dat zou wel een geliefd plekje worden voor de HHF fotoseries! Van mij mogen ze er ook wel een in het Noorder Dierenpark plaatsen. :D

vinman
February 8th, 2006, 07:58 PM
Goed nieuws. Mooi uitkijktorentje trouwens!

EuroMaster
February 8th, 2006, 08:19 PM
Ben benieuwd, hoop dat ie wel mooi gaat glimmen en stralen, want op het eerste plaatje ziet ie er wel erg 'betonneriger' (dus wat lomper) uit.

supercees
February 8th, 2006, 08:55 PM
Juist het beton straalt een bepaalde charme uit... net zoals de Euromast... prachtig.

Marin
March 5th, 2007, 06:52 PM
Bron: AD/RD, 5 maart 2007 (www.ad.nl)

Blijdorp wil dolgraag zijn toren terug

ROTTERDAM - Aan een vurige wens van menig Rotterdammer zal wellicht gehoor worden gegeven.
De herbouw van de uitkijktoren, die ooit Diergaarde Blijdorp sierde, voordat hij in 1972 werd gesloopt. Als het aan directeur Ton Dorresteijn van de dierentuin ligt, dan komt het historische bouwwerk terug. ,,Al mag dit niet los worden gezien van de opknapbeurt van de Rivièrahal. Zonder die renovatie, is de terugkeer van de toren niet aan de orde.

Hij pleit al jaren voor een grondige aanpak van dit deel van Blijdorp. In 2001 werd al gesproken over dit project, dat toen nog was begroot op 14 miljoen euro.

,,Dus daar zal nu wel 1 á 2 miljoen bijkomen, voorspelt hij. Het plan ging toen in de ijskast. Dorresteijn acht echter de tijd rijp om het idee nieuw leven in te blazen. Zeker nu de diergaarde 150 jaar bestaat.

supercees
March 6th, 2007, 09:17 AM
Zou het geen mooi cadeautje van de staat of de gemeente Rotterdam aan de dierentuin kunnen zijn t.g.v het 150 jarige jubileum...
Ik bedoel, als het Rijksmuseum zoveel miljoenen kan krijgen kan dit er toch ook wel af? En heeft Blijdorp (en daarmee Rotterdam) weer deze prachtige toren terug.

DIMMER
March 6th, 2007, 10:17 AM
Ik had ook wel n foto van Jantje verwacht 'de man' in blijdorp die over de bouwzaken gaat daar.
Met zn zelf in elkaar geflansde tekeningen die bdw erg leuk eruit zagen altijd.
Ik heb iig met trots de Komodoveranenbak in de rivierrahal mogen maken en de kwallenbak enz.
Dus via deze weg wil in Jan ff bedanken voor de bijna leukste werken die ik in mn timmerleventje gehad heb op 1 na iig....

bubbah
March 6th, 2007, 01:13 PM
In pas leeggekomen gebouw van de Archiefdienst op de Coolsingel was tijdens Museumnacht een héél klein overzicht van gesloopte gebouwen. Daar was ook de vooroorlogse diergaarde bij met een prachtige monumentale entree met (jaja) een aantal torentjes. Doodzonde als je dan de puinhopen van het gesloopte bouwwerk ziet.

ro2
March 6th, 2007, 03:53 PM
PLAAATJEE!!!!

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00106/7_blijdorp-uitkijkt_106656h.jpg

Bron:AD

http://www.ad.nl/rotterdam/article1149414.ece

JWvW
March 6th, 2007, 04:54 PM
cooool! bouwen!!

Bigben838
March 6th, 2007, 07:40 PM
Mooi torentje! en net wat Supercees zegt mooi kadootje van de staat!

lffıs
March 6th, 2007, 09:30 PM
^ Staat? Rotterdam! Ik ga toch zeker niet meebetalen aan dat ding?! ;) Mooi torentje, zou leuk zijn om een hoogbouwmeeting te houden. :)

darulez
March 9th, 2007, 04:30 PM
ff mierenneuken: Ik lees: "Afrika-continent...nieuwe masterplan opgeleverd...nieuwe tijgerverblijf."
Schitterend man, die tijgers op de Afrikaanse savanne. Evenals het Nijlpaard in het Thaise oerwoud. ;)

wc eend
March 9th, 2007, 04:32 PM
mooi man, dat torentje. Gelijk herbouwen!

darulez
March 10th, 2007, 11:29 PM
^Helemaal mee eens. Een prachtig icoon.

Marin
December 19th, 2007, 11:32 AM
Monument Blijdorp kan gaan oogsten

Door MARCEL POTTERS

ROTTERDAM - Diergaarde Blijdorp is Rijksmonument geworden. Dat betekent dat de plannen die de dierentuin heeft met de grootscheepse opknapbeurt van de Rivièrahal én de herbouw van de uitkijktoren een stuk kansrijker zijn geworden.

Volledige artikel (http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1908089.ece?nscategory=topStoryA)

LochNESS
December 19th, 2007, 01:47 PM
Tsja, op deze manier redden ze toch nog wat werk van Sybold. Wel leuk natuurlijk voor Blijdorp, is IMO een mooie dierentuin en als het makkelijker maakt om de oude gebouwen te herstellen dan is dat alleen maar goed denk ik.

supercees
December 19th, 2007, 02:46 PM
Goed nieuws Marin...

Capzilla
May 8th, 2009, 10:54 AM
Gisteren met een medewerker gesproken. Je hoort er weinig over, want ze schijnen te maken hebben met de meest bureacratische onderdelen van de gemeente, maar:

- de uitkijktoren komt terug, dat is zeker.
- de historische oude ingang komt terug, dat is zeker.
- de penguins komen ook weer waar ze horen.

EPA001
May 8th, 2009, 11:47 AM
Zo, dat is een oud draadje dat weer even actueel is. Leuk om te lezen dat alles doorgaat zoals gepland. We zullen er echter nog wel eventjes geduld moeten hebben.

jan 1968
November 26th, 2009, 10:47 PM
Zou het weer net zo mooi worden als bij de oplevering?
Ik zag dat ze begonnen zijn met de restauratie!!!! :banana:

http://farm3.static.flickr.com/2498/4136262553_8078904a15_b.jpg

bubbah
November 27th, 2009, 08:47 AM
:banana::banana2::pepper::cucumber:

Nexxd
November 27th, 2009, 09:04 AM
Renovatie van de Rivierahal of herbouw van de uitkijktoren?

jan 1968
November 27th, 2009, 09:41 AM
Ik hoop beide!

Splinter
November 27th, 2009, 10:07 AM
Tot nu alleen de hal.
citaat uit Blijdorp nieuws 25 nov '09:

Blijdorp kiest restauratie architect rivierahal: In Diergaarde Blijdorp is de planontwikkeling voor de Rivièrahal in een eerste fase beland met de keuze voor de architectencombinatie Broekbakema in samenwerking met Kees Rouw (architectuur & onderzoek).
In de komende tijd zullen zij samen met Blijdorp aan de slag gaan om de Rivièrahal weer het aanzicht te geven, dat dit monumentale ontwerp van Sybold van Ravesteyn verdient.

Eric Offereins
November 27th, 2009, 12:24 PM
Ik hoop beide!

Ik ook. Wie weet later nog.. :)

RTM84
November 29th, 2009, 01:16 AM
Wat een prachtige Architektuur blijft het ook. Van Ravesteyns ontwerpen spreken mij altijd heel erg aan.