View Full Version : Utrecht: niet de Dom maar the sky is the limit
Berrtus October 15th, 2004, 05:28 PM Utrecht: niet de Dom maar the sky is the limit
15-10-2004
bron: ANP
In Utrecht is, als de gemeenteraad ermee akkoord gaat, the sky the limit. Met die slogan presenteerde de gemeente vrijdag de nieuwste hoogbouwvisie, een document waarin regels rond maximale bouwhoogtes in de stad zijn vastgesteld.
In de Domstad ligt hoger bouwen dan de Dom van 112 meter gevoelig. Volgens velen geldt er zelfs een ongeschreven regel die stelt dat de Domtoren het hoogste gebouw dient te blijven. In de vorig jaar gepresenteerde versie van hoogbouwvisie was 140 meter nog de maximale bouwhoogte.
Binnenstad
In de nieuwste versie is alleen een limiet van 90 meter in de binnenstad opgenomen. Zo zal die hoogte ook in het stationsgebied niet worden overschreden. In de bestaande wijken mogen de hoogste gebouwen nooit hoger zijn dan twee keer de gemiddelde hoogte in dat gebied.
Tot tweehonderd meter
Voor het nieuw te bouwen centrum van het nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn, en in de zone tussen Leidsche Rijn en de oude stad zal geen limiet meer gelden. Verantwoordelijk wethouder Van Kleef liet vrijdag weten dat bouwaanvragen tot 200 meter in behandeling zullen worden genomen. Dat is vijftig meter hoger dan het hoogste kantoorgebouw van Nederland (het kantoor van de Nationale Nederlanden in Rotterdam) en 60 meter hoger dan de hoogste woontoren van het land in Tilburg.
Deskundigen
De nieuwste hoogbouwvisie is tot stand gekomen na de raadpleging van de gemeenteraad en tal van deskundigen. De verwachting is dan ook dat de raad deze versie in december goed zal keuren. Concrete aanvragen voor domstedelijke wolkenkrabbers zijn er overigens nog niet.
Ace October 15th, 2004, 06:03 PM Leuk en aardig voor Utrèg, en ik gun het ze van harte, zo'n 200+'er.
Maar als strakkies de economie weer gaat aantrekken denk ik dat de grote bedrijven eerder zullen kiezen voor Rotterdam of Amsterdam. Wellicht dat er op het gebied van woontorens nog wel iets dergelijks valt te realiseren. Maar zelfs dat zie ik niet zo één, twee, drie gebeuren.
empersouf October 15th, 2004, 06:06 PM Ik ben zo blij, dat er hoge torens naar utrecht komen.
Naar deze mooie kouwe stad, maar ik had echt niet kunnen dromen dat dit zou lopen uit de hand.
(welk lied is dit)
200 DIKKE METERS!!!
Utrecht wordt de mooiste stad van NL.
Skyscrapercitizen October 15th, 2004, 06:14 PM Een hoogbouwvisie is 1, maar oon ontwikkelaar die 200 meter wil bouwen, op die plaatsen, is natuurlijk een 2e. Ik hoop dat het ooit zal gebeuren maar zie het niet zo snel gebeuren. Zelfs in Amsterdam en Rotterdam is het lastig projecten van 150+ van de grond te krijgen. Nu is Utrecht natuurlijk wel een belangrijke kantorenstad die je niet moet onderschatten als het gaat om de vestiging van kantoren. :)
Toch zie ik die 150+ liever bij het station daar maar dat zit er dus helaas niet in. Straks is die hoogbouw alleen met auto en bus te bereiken, wat betekent dan 98% van het personeel met de auto komt.
Q. October 15th, 2004, 06:21 PM 200 in de Leidsche Rijn? Gaat never nooit gebeuren.
dennol October 15th, 2004, 06:28 PM Eigenlijk helemaal geen goed nieuws. In het stationsgebied is de maximale bouwhoogte teruggebracht naar 90m (beter dan niks, maar toch).
In Leidsche Rijn mag dan tot 200m gebouwd worden. Maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren en als het gebeurt is het jammer om de redenen, die AE al aangaf.
Balleke October 15th, 2004, 06:42 PM @ soufian van ali osram
en ik vind het idd treuriger dat er in het stationsgebied niet hoger mag gebouwd worden dan 90 meter dan dat er tot 200 meter in leidsche rijn mag worden gebouwd!.
toch blij dat je dan in een stad als eindhoven woont waar je daar totaal geen gezeik over hebt...
ill-b October 15th, 2004, 06:44 PM Erg jammer dat ze om en nabij het stationsgebied niet wat meer lef tonen. De Rabobank had al een eventuele toren van 105 meter klaar liggen (nog niet ontworpen maar toch), die zal nu ook onder de grens moeten blijven. Daarnaast is het wel positief dat ze een duidelijke hoogbouwvisie naar buiten hebben gebracht. Utrecht is daar zoooooo traaaaag mee geweest....... En die 200-er, prima, maar laat als gemeente dan ook wat daadkracht zien. Begin bijvoorbeeld met 100 meter!
empersouf October 15th, 2004, 07:22 PM Station Leidsche Rijn wordt iig samen met Utrecht Centraal de twee belangrijkste stations van Groot-Utrecht.
Q. October 15th, 2004, 08:01 PM De Leidsche Rijn is zoooo enorm overrated. Dat duurt nog eeuwen voordat dat _eventueel_ iets kan wordne.
CborG October 15th, 2004, 09:10 PM leische rijn heeft 2 stations; terweijde en vleuten, welke wordt dan groter dan station overvecht?
Southerner October 15th, 2004, 09:36 PM slecht nieuws voor utrecht...... >( :down:
Dr. Dubai October 15th, 2004, 09:51 PM geweldig nieuws voor Utrecht!:) het is wel erg jammer dat er bij het station zo'n rare limiet geldt. station Terwijde wordt het grootste station van Leidsche Rijn. ik zie alleen niet zo snel gebeuren dat er wolkenkrabbers tot 200+ worden gerealisseerd in Leidsche Rijn. hopelijk dan maar in de buffer ( in deze buffer komen wolkenkrabbers, horeca, uitgaansgebieden, groen etc. )die ze gaan aanleggen tussen Utrecht CS en het centrum van Leidsche Rijn.
Dr. Dubai October 15th, 2004, 09:52 PM ik hoop dat ze van deze buffer een soort 5th avenue gaan maken. met brede wegen, en hoge wolkenkrabbers met neonverlichting etc.
Cymen October 15th, 2004, 10:53 PM ik hoop dat ze van deze buffer een soort 5th avenue gaan maken. met brede wegen, en hoge wolkenkrabbers met neonverlichting etc.
Waarom wil iedereen toch altijd brede wegen en veel auto's? Ik heb liever de rust en leuke terrasjes. Ik vind asiatische en amerikaanse steden echt super slechte voorbeelden. Daarnaast moeten we natuurlijk ook aan de NO2 concentraties denken deze dagen ;)
TBP October 15th, 2004, 11:38 PM Hoogbouwlimiet van 200 m? Laat Jan dat niet horen!
Stratosphere 2020 October 16th, 2004, 02:49 AM Waarom wil iedereen toch altijd brede wegen en veel auto's? Ik heb liever de rust en leuke terrasjes. Ik vind asiatische en amerikaanse steden echt super slechte voorbeelden. Daarnaast moeten we natuurlijk ook aan de NO2 concentraties denken deze dagen ;)
Jij zit goed in Amsterdam. :)
Marin October 16th, 2004, 06:08 AM De Rabobank had al een eventuele toren van 105 meter klaar liggen (nog niet ontworpen maar toch), die zal nu ook onder de grens moeten blijven...
Geen beperking bouwhoogte voor centrum Leidsche Rijn
Elke ontwikkelaar die een gebouw van boven de 30 meter wil neerzetten binnen de gemeentegrenzen van Utrecht zal het ontwerp moeten laten testen op nadelige windturbulentie en slagschaduw.
Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde Hoogbouw Visie van het college van B en W. In de vorige visie lag de bouwhoogte in het stationsgebied nog op maximaal 140 meter. Na forse kritiek vanuit de bevolking en de gemeenteraad is dat nu teruggebracht tot 90 meter.
Slechts de al in planning zijnde nieuwe kantoortoren van de Rabobank op de rand van het gebied mag nog tot 105 meter boven het maaiveld reiken.
De gemeente wil in haar nieuwe toetsingskader nadrukkelijk 25 zichtlijnen op de Domtoren vrijhouden. Niet alleen vanuit de auto, maar ook vanaf fietspaden en voor de wandelaar geldt dat er vrij zicht moet zijn op de toren. De Dom blijft het hoogste gebouw en belangrijkste landmark van de stad.
In het gebied tussen het station en het nieuwe Leidsche Rijn-centrum aan de andere kant van de A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal mogen ontwikkelaars volop hoogbouw ontwikkelen. “Daar nemen we bouwaanvragen tot 200 meter in behandeling”, aldus verantwoordelijk wethouder Van Kleef tijdens de presentatie.
In de oude wijken wordt de norm voor hoogbouw opgetrokken tot de dubbele gemiddelde hoogte van nu. In Overvecht ligt het gemiddelde nu bijvoorbeeld op 30 meter, dat mag dus naar 60”. Om de gevolgen van de hoogbouw voor de omgeving te beperken moeten de wind en zoneffecten van alle gebouwen hoger dan 30 meter van te voren in kaart worden gebracht. De torens zullen in de windtunnel moeten worden getest”, aldus Van Kleef. “En dat gaat de gemeente niet betalen, de kosten komen voor de ontwikkelaar”.
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Datum: 16-10-2004
Jan October 16th, 2004, 09:08 AM Als dit weer zo'n nota is die alleen gaat over de politieke discussie waar je hoe hoog mag bouwen, dan heeft Utrecht vrij weinig geleerd van de ervaringen van andere steden met hoogbouwbeleid. Een duurzame, slanke toren van 140 meter is altijd beter dan een lomp dik ding van 90. Hopelijk staan er ook hoge kwaliteitseisen in verwoord qua materialiseren, functiegebruik, omgeving en vorm. Zomaar gaan roepen dat je in de Leidsche Rijn aanvragen van 200 meter in ontvangst neemt zonder dat daar een gedegen en ambitieuze visie aan ten grondslag ligt is puur amateurisme. Torens kunnen een geweldige toevoeging zijn voor de stad, maar dan moet je dan wel werk van willen maken, en niet van 'doe dat daar maar ergens'.
Dr. Dubai October 16th, 2004, 10:04 AM dit bericht las ik vanochtend ook in de krant. ik ben blij dat de rabobanktoren toch door gaat:)
PIE October 16th, 2004, 01:09 PM hhmmm ik vinnet niet echt goed nieuws...
Het lijkt me een manier om de 140 meter bouwhoogte in het centrum af te komen.
Wie wil er in Leidsche Rijn nou een 200 meter hoge toren neerzetten?
bobdebouwer October 16th, 2004, 01:24 PM Ik begrijp totaal niet wat ze willen in Utrecht... Ze kunnen beter eerst op een cursus 'Hoogbouw en stedelijke planning' gaan voordat ze zo'n nota opstellen.
Eisso October 16th, 2004, 01:25 PM @ Pie: En of men in Leidsche Rijn zo'n toren wil! Direct aan de snelweg, een van de drukste in het land. Super centraal in het land.
Las t vanochtend in de Volkskrant! Prima nieuws! Ondanks dat ik in Utrecht woon, hield ik me nooit zo bezig met de plannen die hier worden gemaakt, maar keek ik altijd meer naar Groningen. Denk dat ik mijn horizon moet verbreden!
Jamer dat ik vanuit mijn kamer de leidsche rijn nét niet kan zien :(
PIE October 16th, 2004, 01:36 PM @Eisso
Ik denk persoonlijk dat zulk soort torens in het centrum van Utrecht beter zullen staan. (Jaarbeurs kant van het station)
Als er al ooit plannen komen.... wanneer is er uberhaupt voor het laatst een toren neer gezet?
Utrecht loopt naar mijn mening zwaar achter op de andere grote steden... tijd om daar wat aan te doen. Torens kunnen bijvoorbeeld prima in de buurt van de jaarbeurs komen. DAT lijkt me eerder een plek waar dat aantrekkelijk zou zijn.
Utrecht is te lief... gooit het hele plan om voor de klagende bewoners die bang zijn de dom uit het oog te verliezen. Things change! Mensen moeten begrijpen dat ze in een stad wonen, niet in een dorp.
Southerner October 16th, 2004, 02:12 PM Waarom lijkt het alsof iedere stad in nederland momenteel zo graag hoogbouw eenheidsworst wil zijn?
CborG October 16th, 2004, 02:20 PM mag er op papendorp dan ook tot 200 meter gebouwd worden??
daaar zie ik in de toekomst nog wel wat torentjes verschijnen
PIE October 16th, 2004, 02:21 PM Waarom lijkt het alsof iedere stad in nederland momenteel zo graag hoogbouw eenheidsworst wil zijn?
Misschien om dat iedere stad in Nederland nu laagbouw eenheidsworst is?
TBP October 16th, 2004, 02:42 PM Het is toch ongelooflijk, slechts 90 m bij het station? Voor zo'n belangrijke stad?
Bij ons zijn boeren aan de macht en bij alle (toekomstige) stations geldt geen hoogbouwlimiet. Hoe zou Utrecht eruitzien als 'onze' boeren in de Utrechtse gemeenteraad zou zitten?
empersouf October 16th, 2004, 10:18 PM Leidsche Rijn Centrum moet het 2e centrum van Utrecht worden. En ook +- even groot.
[Kees] October 16th, 2004, 11:06 PM Leidsche Rijn Centrum moet het 2e centrum van Utrecht worden. En ook +- even groot.
Het gaat echt heel moeilijk lukken. 2 centra's in 1 stad. Gewoon boem in het echte centrum. Jaarbeursgebied sterk laten ontwikkelen en fikse torens neerzetten. Ik kijk niet graag uit naar een vinexcentrum.
Utrecht loopt naar mijn mening zwaar achter op de andere grote steden... tijd om daar wat aan te doen. Torens kunnen bijvoorbeeld prima in de buurt van de jaarbeurs komen. DAT lijkt me eerder een plek waar dat aantrekkelijk zou zijn.
Utrecht is te lief... gooit het hele plan om voor de klagende bewoners die bang zijn de dom uit het oog te verliezen. Things change! Mensen moeten begrijpen dat ze in een stad wonen, niet in een dorp.
Hier sluit ik me dus aan. Utrecht had/kan zo mooi kunnen worden maar ze zijn te "dommerig" geweest.
Jan October 16th, 2004, 11:44 PM Het artikel in de Volkskrant hierover beweert dat de gemeente Nieuwegein een overeenkomst met een ontwikkelaar zou hebben gesloten voor een toren van 99 meter. Overigens stond een regel verderop dat Tilburg een woontoren van 150 meter heeft...
Dat Leidsche Rijn een poeplokatie is om 200 meter te bouwen wil niet zeggen dat er daar ook niks komt, juist omdat het een poeplokatie is. De gemeente heb je al mee, het is makkelijk bouwen op zo'n plek en van al dat gelazer over stedenbouwkindige inpassing en plintvulling zul je op die plek weinig last hebben. Het is gewoon makkelijk meters maken daar. Als ik een grote ontwikkelaar in Nederland was zou ik meteen een plan laten maken voor die plek.
empersouf October 17th, 2004, 12:24 AM I go with Jan.
Matthijs October 17th, 2004, 12:49 AM H'm, op zich goed nieuws.
Ik vond die grens van 140 toch al nutteloos. Het is zoals Jan al zegt veel beter naar de kwaliteit van afzonderlijke voorstellen te kijken.
Wel zonde als er bij CS helemaal niks meer hoger dan 90 m zou mogen worden gebouwd... Aan de oostkant vind ik dit wel nuttig, aan de westkant onzin.
Station Terwijde wordt het grootste station van Leidsche Rijn.
Nee.
Leidsche Rijn krijgt drie stations: Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn Centrum. Deze laatste is er nu nog niet, komt ongeveer op de A 2, en zal de grootste van de drie worden. (Ook de intercities moeten er gaan stoppen.)
Bij dit derde station komt dus ook het centrum van Leidsche Rijn. Dat moet inderdaad het tweede centrum van Utrecht-stad gaan worden. Even groot als het huidige centrum is natuurlijk onzin. Wat ze bedoeling is dat het complementair wordt, het staat naast het oude centrum, en niet eronder (zoals een wijkwinkelcentrum). Dit hoeft echter niet gelijk te betekenen dat het ook even groot moet zijn.
Dr. Dubai October 17th, 2004, 11:13 AM @wicher
datn is nieuw voor mij. wel beter dat ze dan zo'n groot station krijgen en dat de intercity's er ook zullen stoppen.
empersouf October 17th, 2004, 01:00 PM Wist je dat niet Derek, wat een schande.
Dr. Dubai October 17th, 2004, 01:10 PM Wist je dat niet Derek, wat een schande.
he, niet te brutaal doen zeg. mij ontgaat ook wel eens wat, jou ook;)
Sky-Unlimited October 18th, 2004, 06:44 PM morgenavond (19 oktober) heeft Editie NL (RTL4) een item over de superhoogbouw in Leidsche Rijn.
kuikentje October 18th, 2004, 09:26 PM bedankt voor de informatie
ik ga zeker kijken!
Elmo October 18th, 2004, 10:00 PM Leidsche Rijn Centrum moet het 2e centrum van Utrecht worden. En ook +- even groot.
Dat lijkt me vrij onzinnig en ongeloofwaardig. Waarom zou je een evengroot centrum gaan bouwen in een gebied waar nog geeneens 100.000 mensen komen te wonen, terwijl het ook nog eens veel minder centraal en ook nog eens veel minder aantrekkelijk zal zijn als het huidige centrum??! :?
Dr. Dubai October 18th, 2004, 10:40 PM ik heb het gezien op editie nl. niet veel zinnige informatie, maar altijd leuk om te zien:)
empersouf October 18th, 2004, 11:00 PM Waren er wat renderings?!?!?!?!??!?
flex October 18th, 2004, 11:05 PM ik heb het ook gezien, ze lieten geen renderings zien omdat er geen renderings zijn want het is een gedachte nog geen ontwerpen e.d. Wel leuk id dat de hoftoren het herkennings punt van oud utrecht is en deze nieuwe toren de herkenbare toren van leidschrein (200m maximaal). En bij de top 5 nederlandse gebouwen zijden ze dat westpoint nog onder constructie is tetwijl het al is opgeleverd stelletje amateurs :)
Dr. Dubai October 18th, 2004, 11:15 PM haha, indd. er mag gebouwd worden tot 200 meter sinds kort. vind je het gek dat er dan nog geen ontwerpen binnengestroomt zijn. zoiets heeft misschien wel jaren tijd nodig. dat er hoogbouw komt in het centrum ben ik van overtuigd. het wordt een stad naar Amerikaans voorbeeld: buitenwijken met in het centrum de werkgelegenheid en het uitgaansgebied met veel hoge gebouwen. misschien zelfs een paar uitschieters, laten we het hopen:)
Frits85 October 19th, 2004, 11:46 AM 200 voor utrecht is wel vet, en het komt dus aan de rand van de stad. Gelukkig niet in het centrum want ik vind dat de dom daar nog moet overheerzen.
PIE October 19th, 2004, 12:15 PM Het contrast lijkt me juist erg mooi... Maar smaken verschillen.
Het lijkt me sterk dat ze gelijk een 200 meter gaan neerzetten.
Het hoogste gebouw in Utrecht is namelijk al 622 jaar de dom :-)
wc eend October 19th, 2004, 01:48 PM ...of de schoorsteen van de DE fabriek...
Dr. Dubai October 19th, 2004, 04:31 PM dat is indd het hoogste bouwwerk.
ik ben vanmiddag nog even in Leidsche Rijn centrum geweest, het is nu nog een beetje een troosteloze bedoening, maar hopelijk wordt het beter. ik heb er een beetje rondgekeken maar ik heb nou niet veel plaatsen kunnen zien waar hoogbouw geschikt voor is, er staan wel veel appartementflats van rond de 10 verdiepingen.
Matthijs October 19th, 2004, 11:53 PM dat is indd het hoogste bouwwerk.
ik ben vanmiddag nog even in Leidsche Rijn centrum geweest, het is nu nog een beetje een troosteloze bedoening, maar hopelijk wordt het beter. ik heb er een beetje rondgekeken maar ik heb nou niet veel plaatsen kunnen zien waar hoogbouw geschikt voor is, er staan wel veel appartementflats van rond de 10 verdiepingen.
Weet je wel zeker dat het Leidsche Rijn Centrum was???
Van LRC is namelijk nog helemaal NIKS gebouwd. Sterker nog: volgens mij is er nog niet eens een plan. Daar is dus niks, ook geen appartementflats.
Ik neem aan dat je dus ergens anders was. (Waar?)
Dr. Dubai October 19th, 2004, 11:55 PM ik dacht i.i.g. in leische rijn centrum te zijn. er stonden wat troosteloos aandoenende gallerflats met een winkelcentrumpje onderin. ik hoop echt dat dit niet het centrum was anders viel het me zwaar tegen.
PIE October 20th, 2004, 08:55 AM Snapt dan niemand dat dit gewoon een goedkope truuk is om voorloopig van hoogbouw in Utrecht af te komen?
empersouf October 20th, 2004, 01:41 PM Sukkel Dr. Dubai, waar jij was dat was Langerak. Met mooie woontorens.
EuroMaster October 20th, 2004, 07:26 PM ik verwacht nog geen snelle plannen. maar bestaan er wel impressies of maquettes van waar de gemeente naar toe wil? bij de zuidas hebben ze dat ook, of is het allemaal nog erg pril. ben benieuwd.
Dr. Dubai November 26th, 2004, 08:45 PM trouwens, wie het niet heeft gezien. ik ontdekte met een beetje zoekwerk een link waar je alsnog het filmpje kunt zien:
http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl/)/components/actueel/editienl/2004/week43/0410187.xml
empersouf November 27th, 2004, 08:53 PM Natuurlijk willen wij wolkenkrabbers in de polder, wat een domme gasten van Editie NL.
|
|