View Full Version : Eerste Officiele hoogbouw Landgraaf

Tim B
October 18th, 2004, 08:08 PM
Schaesberg gaat woontoren bouwen
Landgraaf -

In de wijk Achter den Winkel komt een veertien verdiepingen tellende woontoren. Het gevaarte op de hoek van de Melcherstraat en Einsteinstraat wordt zo'n 44 meter hoog.

Directeur R. Strijckers van woonmaatschappij Hestia en wethouder W. Heinrichs lieten dat gisteren weten.

Zij gaven daarmee het startsein voor nieuwbouwplannen in de buurten Achter den Winkel en de Kakert.

In de Kakert begint medio november de bouw van 105 sociale huurwoningen. Daarna worden nog eens 80 koopwoningen gebouwd.

En in Achter den Winkel verrijzen nog voor de jaarwisseling de contouren van 320 flat- en grondgebondenwoningen.

Limburgs dagblad

Tsjonge een woontoren van 44 meter in Schaesberg (tegenwoordig een deelgemeente van Landgraaf). Weinig bijzonder zul je zeggen, ware het niet dat de locatie op een van de hoogste punten van nederland ligt. Het uitzicht wordt dus minstens zo aantrekkelijk als die van het nabij geleden woontoren Parc Imstenrade in Heerlen.

En op wat gallerijflats van 10 verdiepingen (waarvan de helft al begin jaren 90 gesloopt zijn) na is dit het hoogste bewoonde punt van Landgraaf. Jaja nog hoger dan de beroemde en beruchte zwarte watertoren van rimburg(wonen daar mensen in dan? Ja daar duwen ze kunstenaars in binnnenkort).

p.s. let op het woord gevaarte! Ze nederige Landgravenaren zijn alweer danig van de kaart, als er iets nieuws komt. (hoewel, ik kan me geen protesten tegen die landschapvervuilende skibaan herinneren, maar dat komt dat de gemeente landgraaf er voor zorgt dat de mensen pas worden ingelicht als de bouw af is, dus wellicht ook een 100 plusser in mijn ouwe woonplaats! :D )

sky-eye
October 23rd, 2004, 12:18 AM
Toch goed nieuws voor Landgraaf. Eerlijk is eerlijk, in Limburg is 44 meter toch een aardige hoogte, zeker voor een kleine stad (of erg groot uitgevallen dorp?) als Landgraaf. Heb je toevallig ook al wat plaatjes of is hier niks van bekend?

Sowieso verbaast het me altijd dat je zo weinig leest over projecten in de oostelijke mijnstreek. Ik neem aan dat Kerkrade, Landgraaf en Brunssum toch ook wat projecten hebben lopen van bescheiden torentjes van een verdieping of 9 a 10 of meer.

Tim B
October 23rd, 2004, 02:47 PM
Toch goed nieuws voor Landgraaf. Eerlijk is eerlijk, in Limburg is 44 meter toch een aardige hoogte, zeker voor een kleine stad (of erg groot uitgevallen dorp?) als Landgraaf. Heb je toevallig ook al wat plaatjes of is hier niks van bekend?

Sowieso verbaast het me altijd dat je zo weinig leest over projecten in de oostelijke mijnstreek. Ik neem aan dat Kerkrade, Landgraaf en Brunssum toch ook wat projecten hebben lopen van bescheiden torentjes van een verdieping of 9 a 10 of meer.

geen idee eigenlijk. Als staat er wel een vrij nieuw kantoor in het centrum van Kerkrade met een verdieping of 8. Verder zijn er vooral gallerijflats in brunssum, landgraaf en kerkrade te vinden. Daarbij vallen zeker die in Kerkrade op. Deze liggen op een berg en steken met hun gele(!) zijgevel boven het landschap uit.
Meestal worden projecten door bewoners gedwarsboomt. Zoals laatst toen er een woontoren gepland werd in de buurt van kasteel erenstein in Kerkrade.

en in brunssum en landgraaf hebben ze al gallerijflats afgebroken of staan op de nominatie. Een wonder dat Heerlen nog zoveel hoogbouw heeft eigenlijk, want elders in de oostelijke mijnstreek is men niet gek op 'flats in hun achtertuin'.

Winus
October 23rd, 2004, 06:59 PM
Toch redelijk 14 verdiepingen na jaren van stilstand.

Tim B
October 27th, 2004, 07:16 PM
Toch redelijk 14 verdiepingen na jaren van stilstand.

vergis je niet. die malloten (je weet dat ze dat zijn als je de raadsvergaderingen volgt via TV)van de gemeente landgraaf hebben allerlei ambitueuze projecten. Die lelijke skihelling, die dan wel veel reclame betekent, die zogenaamde 110 meter hoge observatietoren die daarnaast zou moeten verschijnen. En dan hebben ze een paar jaar terug nog in het centrum(!?) 3 woontorentjes vn 8 tot 10 verdiepingen neergezet. niet gek voor een dorp.

Tim B
January 22nd, 2005, 08:16 PM
http://www.hestiagroep.nl/Images/adwinfobijeenk.jpg

voila er is nu een foto.

Winus
January 22nd, 2005, 08:55 PM
:sly:

sky-eye
January 22nd, 2005, 09:00 PM
Ziet er op zich aardig uit, maar een beetje een dertien in een dozijn toren(tje). Positief is dat de gemeenten van de Parkstad zich meer en meer openstellen voor hoogbouw.

vinman
January 27th, 2005, 08:18 PM
Yes, weer een blokkendoos!! I love blokkendozen :cheers: I love them :laugh: :banana2:

CborG
January 27th, 2005, 09:05 PM
ziet er wel hoger uit dan 44 meter...

erwin
January 30th, 2005, 09:41 PM
Misschien is-ie V-vormig...
Hij heeft wel een mooi afwisselend raampatroon en bovenin meer glas dan beneden.

@Tim B: is er een site met meer informatie?

Tim B
September 10th, 2005, 02:51 PM
ok ok het is weer eens zo ver. Het hele project stil omdat twee mensjes zich in hun privacy vinden gekrengd door de 'enorme woontoren'. Ik kan me herinneren dat er vroeger op deze lokatie (en nu nog een paar) lelijke 10-hoog gallerijflats stonden die ook nog eens het 'getto' gebied van Landgraaf vormden. d.w.z. Als je uit de wijk 'achter de winkel' kwam dan was er iets niet pluis met je financiele situatie. En nu komen er Yuppen wonen...

Kortom zeikerds zijn het.

meer info staat op de nieuwe site: http://www.achterdenwinkel.nl/

sky-eye
September 10th, 2005, 09:08 PM
Jammer om te horen. Liever een voor Limburgse begrippen een woontoren in je achtertuin dan zo'n lelijke jaren 70 sociale woningbouw. Hopelijk komt het gebouw er toch nog. Hoe staat het verder eigenlijk in de oostelijke mijnstreek of zoals een of ander 'slim' onderzoeksbureau ontwikkelde naam Parkstad Limburg? Ik lees nooit meer iets in de kranten van het Oranje Nassauterrein, de stationsomgeving van Heerlen, Lange Lies en Korte Jan enz. Het lijkt allemaal stil te liggen in Limburgs meest verstedelijkte gebied. Ken je nog wat plannetjes of werk in uitvoering in Heerlen, Kerkrade, Landgraaf of Brunssum?

Tim B
September 11th, 2005, 12:46 PM
^^^

In Brunssum worden de urban Villa's ontwikkeld op de plaats waar de grote Gallerijflat ' op de waakboom' is gesloopt (de andere 3 staan er nog, en blijven er al ik het goed heb). http://www.brunssum.nl/images/waakboom%20maquette.jpg.

Verder volg ik het niet zoveel meer omdat ik het Limburgs dagblad alleen bij mijn ouders nog welles lees, en daar kom ik niet zo heel vaak. Maar daarin staat elke zaterdag wel iets over projecten, zoals die woontoren in Landgraaf en die urban villa's in Brunssum. Maar meestal negatief nieuws over projecten die niet door gaan (Kantorenpark Avantis, stationsgebied Heerlen en de woontorens Lange Lies en Lange Jan. Tsja het gaat niet zo goed met de regio :(

Dennis
September 11th, 2005, 02:25 PM
Schaesberg gaat woontoren bouwen
Landgraaf -

Het gevaarte op de hoek van de Melcherstraat en Einsteinstraat wordt zo'n 44 meter hoog.

:hahaha: :hahaha: :hahaha:

Tim B
September 11th, 2005, 03:47 PM
:hahaha: :hahaha: :hahaha:

Zijn die drie smileys nodig voor elke lokatie waar je je in bevindt?

sky-eye
September 13th, 2005, 09:32 PM
Dat project in Brunssum was ik alweer vergeten, als ik het goed heb heeft het hier ook op het forum gestaan. Erg jammer dat alle andere projecten lijken te stranden. Ergens toch vreemd, qua inwonerstal is de Oostelijke Mijnstreek makkelijk met bijv Tilburg of Groningen te vergelijken, maar met nieuwbouprojecten loopt het allemaal spaak. Wat natuurlijk wel typisch is dat vele van deze grote projecten uitebroed zijn toen de economie nog floreerde. Tegen de tijd dat ze daadwerkelijk uitgevoerd hadden moeten worden, klapte de ecnomomie in elkaar. Dit zal ook wel een verklaring zijn.

Tim B
August 11th, 2007, 11:19 AM
Zo ver ik kon zien door het bewolkte weer is deze op hoogte. Het is maar dat de wereld het ook weet...

Foto's zullen ooit wel volgen, desnoods in 2035 al ie weer wordt afgebroken

Eric Offereins
August 11th, 2007, 02:34 PM
Zo gaat hij er dus uitzien?

http://www.hestiagroep.nl/smartsite.dws?ch=web&id=729

Pruim
August 12th, 2007, 01:10 AM
Dat ziet er niet uit als 44m :sly:

Tim B
August 12th, 2007, 03:54 PM
Nee.

Zo:

http://www.jongenbv.nl/VW_SHARED/Static_Binaries/REF_REFERENTIES/59app-afbeelding1_0.jpg

Dit zou inmiddels in het projectsubforum thuis horen, al is het daar wat laat voor...
Nou ja, het volgende hoogbouwproject in Landgraaf ga ik beter volgen hoop ik. :D

Neo-Mullen
September 8th, 2007, 10:01 PM
Woon hier 10 minuten lopen vandaan, zal morgen even foto maken :)

Neo-Mullen
September 9th, 2007, 11:53 PM
Hier issie dan:

http://i9.tinypic.com/52mro0i.jpg

sky-eye
September 10th, 2007, 07:00 PM
Bedankt voor de foto. Ondanks dat deze niet zo scherp is, vind ik het gebouw mooier dan het ontwerp, dat komt niet vaak voor.

Tim B
September 10th, 2007, 07:31 PM
massief blok... zo ziet ie er nog hoger uit dan 44 meter.

im_from_zw038
September 10th, 2007, 07:44 PM
niks mis mee :)

Neo-Mullen
September 10th, 2007, 11:39 PM
Bedankt voor de foto. Ondanks dat deze niet zo scherp is
Sorry, moest sluitertijd wat hoger zetten omdat er weinig licht was, vandaar dat ie wat bewogen is, had geen statief bij me...

Arrrgh
September 11th, 2007, 09:07 AM
Hij is wel leuk geworden idd, ziet er idd hoger uit dan 44 meter...

Neo-Mullen
September 19th, 2007, 10:19 PM
Nieuwe foto! gemaakt van dichterbij, sorry voor de baggere kwaliteit, maar ik had me digitale camera niet bij me, alleen me telefoon met 0,5 megapixel :(

http://i10.tinypic.com/66ayj2a.jpg