View Full Version : Den Haag: woontoren Rijswijkseplein

Pages : [1] 2

El Bautista
December 3rd, 2002, 05:31 PM
Mijn excuses als dit plaatje al bekend is. Heb helaas nu ff geen tijd om alle posts te bekijken maar kreeg dit net binnen van een vriend van mij die werkt bij Goudappel Coffeng. Naast dit bedrijf gaat een toren van 140 meter worden gebouwd.

http://members.chello.nl/~j.hamersma2/1.jpg

http://members.chello.nl/~j.hamersma2/2.jpg

rdj
December 3rd, 2002, 05:40 PM
Ik kende de plaatjes nog niet, maareh .. dat lijkt de Oldehove wel op dat 2e plaatje. :)

HvM
December 3rd, 2002, 05:44 PM
Echt schitterend die toren, Zou ook niet misstaan in De Lichtstad!!

Ace
December 3rd, 2002, 05:48 PM
Ja, die toren konden we al. Da's het Rijswijkseplein. Maar die 'Artist Impression' haddik nog niet gezien. Daarom toch bedankt :okay:

Trouwens een verdomd kleine ruimte, alssie 't zo bekijkt, voor zo'n grote toren. Ik schat zo'n 45x35x55 (Nu heb ik pythagoras wel erg ruim genomen omdat je die 3-hoek niet helemaal kunt zien.

Michiel
December 3rd, 2002, 05:48 PM
Ahh, ze hebben er nu een keurig grasveldje neergelegd. Er zal voorlopig dus niet veel gebeuren.

Brik
December 3rd, 2002, 05:53 PM
Den Haag is mooi, ze hebben zelfs een binnenhaven zie ik.:?

Patrick Highrise
December 3rd, 2002, 07:36 PM
Je bedoelt de Laakhaven Brik, heel dat gebied met o.a. de HH is daar naar vernoemd.
Mooi grasveld!! Ik mis alleen 2 doelpalen....;) :D

Wisma
December 3rd, 2002, 08:21 PM
Volgens mij heeft de stoep om het grasveldje ook al veel ruimte ingenomen. Ik ben echt benieuwd hoe ze dat ding daar willen plaatsen...het zal wel weer een gigantische verkeersbelemmering met zich mee brengen.
Maar dat zijn we van Den Haag wel gewend.

Stratosphere 2020
December 3rd, 2002, 08:37 PM
Waanzinnig mooi, Den Haag wordt de stad met de mooiste torens van NL.

Danny
December 4th, 2002, 01:12 PM
Daar valt nog over te discuseren, maar er komen zeker mooie torens en dit is er een van.

1+2=3
December 4th, 2002, 01:26 PM
Die plaatjes kende ik nog niet, het project uiteraard wel. Goede pics, el Bautista!

Eisso
December 4th, 2002, 01:57 PM
Tres mooi man! Helemaal op zo´n kleun hoekje! Leuk stukje stad daaro.

Den haag was op weg om mooiste hoogbouwstad te worden. Maar met de ontwerpen van Kollhoff voor het centrum gaan ze vrees ik weer een stapje terug.

Yoda66
December 4th, 2002, 02:21 PM
@ el bautista

mooie plaatjes vanuit die hoek had ik m nog niet gezien.

@ everyone
Dat gebouw rechts ernaast lijkt wel een voetbalstadion, lijkt me geweldig zo'n "skybox/ woning"concept.....

bubbah
December 4th, 2002, 05:14 PM
Prachtontwerp. Zulke bouw zou ik in R'dam dus graag op de Wihelminakade zien. Wie is de architect?

bubbah

Leienaar
December 4th, 2002, 05:23 PM
Erg mooi dit gebouw. Het ziet er een stuk anders uit dan eerdere impressies die hier verschenen zijn. Je krijgt zo wel beter een idee waar hij precies staat. Ik zou graag zien dat meer van dit soort "nutteloze" kaveltjes met zo'n flinke toren worden opgevuld.

1+2=3
December 5th, 2002, 08:37 AM
Zo bubbah, dit gebouw vind jij dus wel kwalitatief volwaardig, dan moet het ook wel en heel goed ontworpen gebouw zijn ( ;) ).

Overigens lijkt het mij nog al zinloos om onder je post 'bubbah' neer te zetten, aangezien je deze naam ook al als nickname hebt.

Zvezda
December 5th, 2002, 12:19 PM
Supermooi gebouw.
Hier moeten ze Den Haag vol mee zetten.

Wisma
December 5th, 2002, 12:27 PM
Dan wordt het een beetje saai niet waar ;) . Maar qua ontwerp mogen ze op dit kwaliteitsniveau rond het CS en Beatrixkwartier er nog wel een paar neer zetten ja.

bubbah
December 5th, 2002, 03:32 PM
Ja, dit is een mooi ontwerp! Kijk, ik weet ook wel dat het heel ondefineerbaar klinkt, maar 't heeft internationale allure en een glamouruitstraling. Geen massa maar gratie. Benieuwd naar de architect trouwens. Dat zet een stad op de kaart. In dit geval Den Haag dus. En eens effe eerlijk: zo'n slanke toren zou toch prima staan op de Wilhelminakade in plaats van een dominant en massaal gebouw als de Rotterdam dat zelfs het silhouet van de Erasmusbrug wegdrukt?

b(....oh nee, damn.....)

Van The Man
December 5th, 2002, 07:10 PM
Heeft wel wat weg van het congres gebouw, ook zo driehoekig. Dit is duidelijk de moderne variant

Shockwave
December 5th, 2002, 10:07 PM
En de hogere variant... (duh!)

Per
February 5th, 2003, 02:20 PM
Vandaag (5 feb.2003) in de Haagse Courant:

'Strijkijzer' domineert straks Rijswijkseplein
door Casper Postmaa

Waarschijnlijk nog vóór de zomer zal de gemeente een vergunning afgeven voor de bouw van een wolkenkrabber van 130 meter hoog op het Rijswijkseplein. In het gebouw komen 348 wooneenheden voor studenten en 48 appartementen in de vrije sector. De bouw gaat ongeveer twee jaar duren.

De woontoren die op het Rijswijkseplein wordt gebouwd. Aan de voet van de wolkenkrabber worden grote elektronische reclameschermen aangebracht.
(Illustratie Architecten Associatie)

DEN HAAG | Als architect Paul Bontenbal in de jaren veertig niet in het kinderzitje over het Rijswijkseplein was getransporteerd, zou de toekomst van Den Haag er vandaag iets minder spectaculair hebben uitgezien.
Want vanuit zijn traag voortbewegende uitkijkpost had hij alle tijd om de omgeving in zich op te nemen. Het plein was nog een plein. Ook in de jaren zestig, toen hij de bagagedrager voor een Puch had verruild, leek het nog ergens op. Daarna ging het snel mis. Keer op keer eiste een ander verkeersplan zijn tol, net zolang tot het Rijswijkseplein er bij lag als een uit elkaar gevallen puzzel.
Jarenlang sleutelde Bontenbal in zijn vrije tijd aan een stedenbouwkundige oplossing, maar pas in New York zag hij het licht. Daar ontwaarde hij op de plek waar 5th Avenue, Broadway en de 23ste straat in elkaar overvloeien de Flatiron Building ('het Strijkijzer'), een wolkenkrabber uit 1902 die als een messcherpe driehoek in het asfalt is geworteld.
"Dat is het! Op dezelfde manier kan ook het ongeordende Rijswijkseplein weer vorm en intimiteit krijgen", dacht de Hagenaar, die zich bij thuiskomst meteen op de tekentafel stortte. Zo zou alles weer op zijn plaats vallen en kon hij het jongetje achter op moeders fiets weer onder ogen komen.
Het was een buitengewoon romantisch verhaal waarmee Bontenbal gisteren tijdens een informatieavond in de Haagse Hogeschool het voornemen legitimeerde om een loeier van een wolkenkrabber neer te zetten die tot ver in de omtrek is te zien. Een toren van 130 meter hoog, gevuld met driehonderd studio's voor studenten en 48 appartementen in de vrije sector. Wie het meest betaalt, mag het hoogst wonen.

Spektakel

Ook architectonisch is het gebouw met het nodige spektakel opgetuigd. De zijde aan de Rijswijkseweg (tegenover studentenflat De Struyck) is voorzien van twee enorme inkepingen, waarvan de grootste zestien verdiepingen hoog is. Beide gaten zijn gescheiden door twee boven elkaar geplaatste serres van elk drie etages hoog.
De wand aan de zuidzijde is omgevormd tot een enorme zonnecollector, volgens Bontenbal de grootste in Europa. Tijdens de presentatie toonde hij tevens een uitbreiding van het plan in de richting van station Hollands Spoor, zodat ook daar gaten worden gevuld.
In tegenstelling tot vorig jaar was slechts een handjevol omwonenden op de informatieavond afgekomen. Zorgen zijn er vooral over de wind en de verkeersstroom die de nieuwbouw zal opwekken. Volgens deskundigen zal de windhinder op het plein ongeveer hetzelfde blijven, terwijl er voldoende met fietsers en openbaar vervoer rekening is gehouden. "Gemeenteraadsleden wilden ook meteen weten hoe het nu met de bussen ging", vertelde de architect. "Dat komt allemaal best in orde. Maar je moet eerst iets willen. Als je niets wilt, heb je ook geen bussen nodig."
Bontenbal voorzag wel problemen waarop geen enkele inspreker was gekomen. Zijn strijkijzer is voorzien van een zwierige luifel, die als een krans boven het gebouw hangt. Bij vorst zou dat gevaar kunnen opleveren. "Stel je voor dat daar 's winters ijspegels hangen", legde hij uit. "Daar moeten we nog eens goed over nadenken. Ik weet dat in Frankfurt een wolkenkrabber is gebouwd waarvan de uitstekende dakrand wordt verwarmd. Wellicht is dat hier ook mogelijk."
Een beslissing daarover is nog niet genomen. Maar het zou kunnen, een stoomstrijkijzer op het Rijswijkseplein.

supercees
February 5th, 2003, 02:24 PM
En wederom goed bericht! Echt goed. Vind het een hele mooie toren. En Den Haag krijgt een steeds betere skyline!

The Messiah
February 5th, 2003, 02:43 PM
Nog voor de zomer!.Mooie moderne versie van de Flatiron Building!Erg mooi ontwerp

Patrick Highrise
February 5th, 2003, 03:13 PM
Prima nieuws dit, het is sowieso een mooi ontwerp. Den Haag gaat zo flink aan de slag! :)

Stratosphere 2020
February 5th, 2003, 04:26 PM
BRRRRRRRR het is geen wolkenkrabber maar een toren arrggg...

supercees
February 5th, 2003, 04:31 PM
Wat is het verschil strato?

Shockwave
February 5th, 2003, 04:34 PM
Dat we in Nederland nog geen echte wolkenkrabbers hebben. Ik denk dat strato (net zoals ik zelf) een soort van maatstaaf heeft dat een toren vanaf 200, of 250 meter zichzelf een wolkenkrabber mag noemen... en niet eerder..

supercees
February 5th, 2003, 04:36 PM
En als het nu heel mistig is ;) .....

Shockwave
February 5th, 2003, 04:47 PM
Daar geef je zelf al antwoord op :) <b>mist</b> dus geen wolk ;)

supercees
February 5th, 2003, 04:50 PM
Nee ik snap wat je bedoelt... maar toch vind ik bijvoorbeeld de Rembrandttoren, DP en millenium wel wolkenkrabbers. Ik denk ook dat bij mij de architectuur meespeelt...

Errik
February 5th, 2003, 05:04 PM
En naast Hollandsspoor. Heb ik eindelijk een goeie reden om wat vaker bij mijn opa aan de Berensteinlaan langs te gaan. Anekdotes aanhoren EN het strijkijzer bekijken. Wat kan het leven toch rijk zijn!

Southerner
February 5th, 2003, 05:32 PM
Ik vind den haag zowiso een gezellige en sfeervolle stad. De tot nu toe gebouwde hoogbouw past ook perfect bij de stad. Deze nieuwe woontoren aan het rijswijkse plein is ook weer er mooi en past perfect in de stad. De te bouwen kollhofs trouwen ook als ik de plaatsjes mag geloven!

Stratosphere 2020
February 5th, 2003, 05:39 PM
Precies harie.

6fran
February 5th, 2003, 06:35 PM
WOEPI!!! nog voor de zomer :D !!!!!!

Michiel
February 5th, 2003, 07:28 PM
Ik ben er gisteravond ook geweest. Uit het windhinder onderzoek zijn geen belemmeringen naar voren gekomen die de toren kunnen tegenhouden. Verder werden er voornamelijk dezelfde vragen gesteld als vorig jaar. Een aantal mensen in de zaal reageerde geirriteerd dat er weinig met die vragen was gedaan, omdat de toren niet wezenlijk is aangepast.
De grootste aanpassing is de inkeping in de gevel aan de kant van de Struyck.

De Snor
February 5th, 2003, 07:47 PM
Dit wordt een knaller van een aanwinst voor de Haagsche skyline . Alleen vind ik het snoer van dat strijkijzer niet :D

Rabotnik
February 5th, 2003, 08:58 PM
Mooie apart vormgegeven toren.....kijkt misschien wel helemaal bovenin zo uit op de Haagse hoerenbuurt want die ligt daar zo'n beetje vlakbij.

Wisma
February 6th, 2003, 11:27 AM
Als het niet al te duur is trekken die hoeren misschien wel die toren in. Mooie rode TL verlichting...:D

supercees
February 6th, 2003, 12:05 PM
En Wisma maar foto's maken van die toren ;)

Wisma
February 6th, 2003, 12:42 PM
Ik niet, ik zit dan al in die toren :D

supercees
February 6th, 2003, 12:45 PM
Ook voor het raam met een rood lampje??? :D

Wisma
February 6th, 2003, 12:53 PM
Nee mijn hand op te houden om het geld te incasseren, Nou met 44 bouwlagen kan dat aardig oplopen....

Als ik genoeg heb bouw ik mijn eigen toren in Den Haag.

supercees
February 6th, 2003, 01:06 PM
Krijgen leden van het hoogbouw forum korting? ;)

Skyscrapercitizen
February 6th, 2003, 03:15 PM
Goed nieuws, en vooral goed stukje ook!:cheers:

Michiel
February 13th, 2003, 11:57 PM
Er is een restaurant gepland op de 40e verdieping (116m), volgens mij wordt dat dan het hoogste restaurant in Nederland. Een verdieping hoger is het uitkijkplatform, op 120m.

Wisma
February 14th, 2003, 10:03 AM
Zal wel een duur restaurant worden. Maar je hebt wel een mooi uiitzicht.

Per
February 17th, 2003, 04:38 PM
Ik geloof er nog steeds nix van dat op zo'n ieniemienie klein stukje grond een toren van die grootte kan worden gebouwd. Wordt dan een soort naald of zo.

supercees
February 17th, 2003, 04:50 PM
Toch gaat het echt gebeuren Per... er is hier nog een ander topic over, kun je even de plaatjes zien waar het om gaat

Rijswijkseplein toren (http://skyscrapercity.com/showthread.php?s=&threadid=25275)

Elmo
February 17th, 2003, 06:16 PM
Welke club speelt in het stadion wat er naast ligt?! ;)

1+2=3
February 17th, 2003, 08:37 PM
Hoogste restaurant? Dat is dan net boven het restaurant van de Euromast.

PEZA
February 26th, 2003, 12:56 PM
Van RTV WEST 26/2:

Geen bouwvergunning woontoren Rijswijkseplein
woensdag 26 februari 2003

DEN HAAG - De gemeente Den Haag geeft voorlopig geen vergunning af voor de bouw van een woontoren aan het Rijswijkseplein.
Projectontwikkelaar Ceres heeft eind vorig jaar een aanvraag ingediend voor een woontoren van 130 meter hoog. De toren moet ruimte bieden aan studentenwoningen, huurappartementen en commerciële ruimten. Omwonenden verzetten zich tegen de plannen voor de hoge toren aan het plein.
De gemeente Den Haag is voor de bouw van de toren, maar kan nog geen bouwvergunning afgeven omdat het bestemmingsplan voor het perceel aan het Rijswijkseplein nog niet klaar is.

Patrick Highrise
February 26th, 2003, 01:24 PM
Wat een lulverhaal van de gemeente, gewoon een artikel 19 er tegenaan en hupsa bouwen dat ding! :rant:

The Messiah
February 26th, 2003, 01:41 PM
Goh hier word je toch ook moedeloos van ook he :rant:

Per
February 26th, 2003, 03:35 PM
Bestemmingsplannen, inspraakrondes, vergunningen, gerechterlijke procedures. Ik begrijp het niet, al die bureaucratie, volgens mij kunnen al die papieren zaken allemaal in een paar maanden geregeld zijn als iedereen er intensief bij betrokken wordt. Duidelijkheid kan dan direct verschaft worden. In NL moet ook eens naar het algemeen belang gekeken worden, niet altijd aan de terreur van een gepensioneerde beroepsklager tegemoedkomen.

Michiel
February 26th, 2003, 07:08 PM
<table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Patricks Highrise </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Wat een lulverhaal van de gemeente, gewoon een artikel 19 er tegenaan en hupsa bouwen dat ding! :rant:</td></tr>
</table>
Er loopt momenteel een artikel 19a procedure, alleen weet ik niet wat het verschil is.

Patrick Highrise
February 26th, 2003, 08:15 PM
je hebt 19 en 19a.... a is een aanvulling op volgens mij..
ik heb de teksten thuis maar die ga ik a) niet overtypen en b) is het typisch recht qua tekst...(wordt je niet wijzer van..) :)

19 B&W verlenen vrijstelling mits GS geen bezwaar heeft. (hier is weer een verband met art 15..)

19a moet men binnen 8 weken na aanvraag voor vrijstelling besluiten (de gemeenteraad); hier kan men dus een negatief antwoord op geven. B&W kan voor zijn maar de raad kan het dus "opblazen".
Heeft GS obv art 19 een verklaring van geen bezwaar afgegeven dan moet B&W en de raad binnen 2 weken aangeven of ze hier dus mee doorgaan.

Art 19 doe je eigenlijk om de bouwer/projectontwikkelaar alvast toestemming te geven iets te bouwen wat volgens het bestemmingsplan niet mag, maar waarvan B&W (gemeente) het bestemmingsplan sowieso (soms alleen vanwege dat plan) willen wijzigen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is :)

supercees
February 26th, 2003, 08:21 PM
Ik denk dat het wel goed komt uiteindelijk. Ik heb wel vertrouwen in de gemeente Den Haag!

De Snor
February 26th, 2003, 08:46 PM
Wat gebeurt er met de smalle strook links van het station HS ?

Michiel
February 26th, 2003, 09:05 PM
Bedankt voor de uitleg Patrick. Wat ik alleen niet snap is dat dit bericht nu in de pers komt, terwijl je tot morgen bezwaar kan aantekenen tegen het plan. Ik zou verwachten dat je dat eerst afwacht. Maar wellicht staat de bouwaanvraag los van de artikel 19 procedure.

@De Snor
Daar moet op termijn een strook laagbouw komen.

Wisma
February 27th, 2003, 07:45 PM
Om gek van te worden toch?. Den Haag heeft een groot tekort aan studenten woningen. Ze willen graag al die studenten hebben, maar onderdak bieden.....hooo maar.
Al die kl*te regels en procedures.....

PEZA
May 14th, 2003, 10:47 AM
Van RTV WEST 14/5/2003:

Hilhorst zet plan woontoren Rijswijkseplein door
woensdag 14 mei 2003

DEN HAAG - De Haagse wethouder Hilhorst zet het plan voor de bouw van een woontoren aan het Rijswijkseplein door, ondanks veel kritiek uit de wijk. Hilhorst wil volgende maand een bouwvergunning voor de toren afgeven.
In een voorstel aan de gemeenteraad is de wethouder lyrisch over het ontwerp. Het wordt een markante, slanke toren van 42 verdiepingen, geïnspireerd door de oudste wolkenkrabber in New York.
Hilhorst denkt dat de woontoren een nieuw baken voor de stad zal zijn, maar omwonenden vrezen meer wind en minder zon.

supercees
May 14th, 2003, 10:53 AM
Joepie! Hoi hoi hoi.... ja dit is goed nieuws zeg! Applaus voor Hilhorst en Den Haag! En nu moet ik gaan overwegen om weer te gaan studeren in Den Haag ;)

Wisma
May 14th, 2003, 11:14 AM
Geweldig nieuws dit!:cheers: :cheers: :dooby: :dooby:

Dit wordt een mooie toren. Goh ik kan niet wachten tot ie er staat.

Basshead
May 14th, 2003, 01:03 PM
Goed nieuws inderdaad, Den Haag krijgt de smaak lekker te pakken!!:)

AppetjoekII
May 14th, 2003, 01:27 PM
Schitterend echt een prachtige toren!

Winus
May 14th, 2003, 04:42 PM
Mooi, hier mag vanavond op gedronken worden. :cheers:

Wisma
May 14th, 2003, 09:58 PM
Als volgende maand die vergunning komt....Weet iemand hoelang we dan ongeveer mogen wachten voordat er iets gaat gebeuren?

Den Haag AvW
May 14th, 2003, 10:57 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Wisma </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Als volgende maand die vergunning komt....Weet iemand hoelang we dan ongeveer mogen wachten voordat er iets gaat gebeuren?</td></tr>
</table>
Het was de hele tijd wachten op die bouwvergunning, dus zodra die er is zal men wel met de voorbereidingen van de bouw beginnen neem ik aan.

Goed nieuws overigens!:)

Richard
May 15th, 2003, 10:42 AM
Goed nieuws en dat in deze tijd, waarin toch al alles op de lange termijn wordt geschoven. Een goede ontwikkeling :okay:

PEZA
May 15th, 2003, 12:52 PM
Uit de HC van 15/5

Ook toren Rijswijkseplein onzeker door vuile lucht
door Henk de Kat

DEN HAAG | Door de aanzienlijke luchtverontreiniging in Den Haag staat, behalve het ADO-stadion, nu ook de bouw ter discussie van een 135 meter hoge woontoren aan het Rijswijkseplein.

Dit blijkt uit een brief van het ministerie van VROM aan de gemeente Den Haag en uit vragen die de provincie Zuid-Holland stelt.

Rond het plein hangt te veel stikstofdioxide, een uit auto's afkomstig gas dat bij mensen kan leiden tot klachten aan de luchtwegen. Het ministerie wil dat de gemeente eerst uiteenzet wat aan dit vervuilingsprobleem wordt gedaan, voordat wordt ingestemd met het 'Strijkijzer', de geplande wolkenkrabber met 300 studentenkamers en 50 luxe huurappartementen.
Het Rijswijkseplein is een plek met uitzonderlijk hoge concentraties stikstofdioxide, aldus een twee jaar geleden uitgevoerd onderzoek. Het jaargemiddelde bedraagt 65,3 microgram per kubieke meter. Dat is nog meer dan langs rijksweg A13 bij Overschie, waar het gemiddelde ligt op 56. De hoogst toegestane norm voor stikstofdioxide ligt nu op 58, maar in de toekomst worden de eisen strenger. In 2015 mag het jaargemiddelde niet meer bedragen dan 40 microgram/kuub.
De gemeente Den Haag stelt dat dit 'precies haalbaar' is, vanwege schoner wordende motoren en ook door minder autoverkeer in de toekomst langs het Rijswijkseplein. Behalve VROM wil ook de provincie weten hoe die Haagse berekeningen in elkaar steken. De gemeente moet dat volgende week uitleggen in de PPC (Provinciale Planologische Commissie). Op basis van het PPC-advies neemt de provincie een besluit over het torenplan voor het Rijswijkseplein. Toestemming van de provincie is nodig voordat de stad aan de slag mag.

angeladevi
May 15th, 2003, 01:03 PM
Mooi gebouw.:D Alleen het grasveldje is, zoals al opgemerkt, wel heel erg nieuw.........hoe is de status van dit project??

Elmo
May 15th, 2003, 01:21 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by angeladevi </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Mooi gebouw.:D Alleen het grasveldje is, zoals al opgemerkt, wel heel erg nieuw.........hoe is de status van dit project??</td></tr>
</table>

Dat wordt in de artikelen en posts hierboven haarfijn uitgelegd...

supercees
May 15th, 2003, 01:38 PM
Wat een gezeik weer zeg dat stukje.. ik zou de stikstof wel eens in mijn straat willen weten... die ligt zeker hoog. Maar ik kies er toch zelf voor om daar te wonen!

Jan
May 15th, 2003, 01:50 PM
@ Angela Devi: gaat goed met dit project. Waarschijnlijk begint de bouw nog dit jaar. Van architect Bontebal krijg ik volgende week de allernieuwste impressies. Hij komt ook vertellen over dit mooie project tijdens de WFD3.

Richard
May 15th, 2003, 04:51 PM
Wel grappig dat dit project zoveel in het nieuws is de laatste tijd en dat de meningen zo verdeeld zijn, maar goed elk hoogbouwproject heeft zo zijn aanloopproblemen. Het ziet er volgens mij toch uit dat ie er komt, te meer omdat er van die slappe redenen worden aangevoerd tegen de bouw. Dat van die uitstoot, ach er komen maar voornamelijk studenten in...:D

En hopelijk worden de nieuwe impressies mooi Jan...

Bart
May 15th, 2003, 05:14 PM
Die strenge EU regels voor autogassen moeten toch een enorm probleem zijn in heel Europa? Volgens mij kan er dan vrijwel nergens meer gebouwd worden. Lijkt me niet erg haalbaar.

Jan
May 15th, 2003, 05:18 PM
(Inter)nationale regels met betrekking tot milieu en veiligheid zijn er de oorzaak van dat juist die leuke ideeën en projecten tegenwoordig bijna niet meer kunnen. Zo kreeg de Zuidas ineens te maken met verscherpte richtlijnen met betrekking tot de zichtlijnen van Schiphol en moesten in Rotterdam veel bestemmingsplannen nog eens goed worden bekeken toen besloten werd om geen bebouwing meer toe te staan dichter dan twintig meter van de kade. Bij Dijkzicht heben ze te maken met de eisen van het waterschap met betrekking tot het bouwen bij dijken en waterkeringen en ook met milieu-eisen van de auto en het tankstation dat daar staat. Zo zijn er nog veel meer vrij frustrerende (als in vertragende) zaken waar je allemaal rekening mee moet houden, maar waar je doorgaans geen weet van hebt.

Wisma
May 16th, 2003, 12:47 PM
La fenetre ligt dan ook niet echt gunstig. honderden bussen per dag op nog geen 10 meter afstand. Al dat verkeer naar het centrum en naar de A12.

6fran
May 16th, 2003, 10:39 PM
indd.. en btw op RWplein staat toch ook al de struyck?

en wat maakt het uit; het zijn toch maar studenten die er wonen ;)

Wisma
May 16th, 2003, 10:51 PM
Ach ramen en deuren gesloten houden voor de studenten. Te veel bier is ook slecht....

En op 100 meter hoogte heb je er vast geen last meer van.:)

Sky-Unlimited
May 20th, 2003, 04:20 PM
Om de informatie in deze thread compleet te houden (de meesten hadden het waarschijnlijk al wel gelezen):

Vestia: Schone lucht in toren Rijswijkseplein

DEN HAAG | Woningbedrijf Vestia vertrouwt erop dat de bouw van een 135 meter hoge woontoren aan het Rijswijkseplein ('het Strijkijzer') doorgaat. De lucht in de woningen zelf zal schoon zijn, stelt de directie.

Vestia, initiatiefnemer van het plan, gelooft niet dat strenger wordende luchtvervuilingsnormen een obstakel zullen vormen. Nu nog wordt op het Rijswijkseplein een hoog gemiddelde aan kooldioxide gemeten (65,3 microgram per kubieke meter). Nieuwe Europese normen staan in 2010 op zo'n plek hooguit 40 microgram/kuub toe. De woningbouwer denkt dat dit gaat lukken, op grond van berekeningen die uitwijzen dat de lucht op het Rijswijkseplein in 2015 nog maar 38 microgram kooldioxide per kuub zal bevatten.

''Bovendien verwacht de gemeente Den Haag dat de verkeersintensiteit zelfs gaat afnemen, hetgeen ook een positief effect heeft op de uitstoot van autogassen", aldus Vestia.

Het bedrijf stelt verder dat de huidige metingen zijn uitgevoerd op straatniveau.
"Maar op de eerste 15 meter van de toren zal niet worden gewoond. Alle woningen worden ook uitgevoerd met zogenaamde dove gevels. Dit betekent dat alleen al omwille van de veiligheid en geluidshinder er geen te openen delen in het gebouw zijn aangebracht. De verse lucht komt van bovendaks (130 meter) en wordt met een systeem van gebalanceerde ventilatie in de wooncompartimenten geblazen. De woningen hebben dus schone lucht."
Bij de provincie wordt donderdag vergaderd over het torenplan. De gemeente moet dan de berekeningen overleggen en het ministerie van VROM geeft daarna een oordeel.
De provincieleiding neemt vermoedelijk rond de zomer een eindbesluit.

Haagsche Courant (http://www.haagschecourant.nl/regioportal/HC/0,2622,7754-DenHaag-Regionieuws!!__1607504_,00.html)

PEZA
May 20th, 2003, 04:27 PM
Mooi,

Wel pech voor al die andere lui die daar in die
"viezuh luchtuh wonuh'' ", maar ja, daar hadden we ons
toch al nooit druk over gemaakt.
Het probleem speelt pas als er HOOGBOUW ter sprake komt.

Elmo
May 20th, 2003, 04:49 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Sky-Unlimited </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Alle woningen worden ook uitgevoerd met zogenaamde dove gevels. Dit betekent dat alleen al omwille van de veiligheid en geluidshinder er geen te openen delen in het gebouw zijn aangebracht. De verse lucht komt van bovendaks (130 meter) en wordt met een systeem van gebalanceerde ventilatie in de wooncompartimenten geblazen. De woningen hebben dus schone lucht."
</td></tr>
</table>

Euh...wat moet ik me hier eigenlijk bij voorstellen? Dat er geen enkel raam open kan in die toren? Dus dat men zelfs geen inpandig balkon heeft? :?

Wisma
May 20th, 2003, 06:24 PM
ROND DE ZOMER pas een besluit.!!!!!!!!!!!!:bleep:

Pfffffff...... zal wel weer eind herfst worden.....

Elmo
May 20th, 2003, 06:38 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Wisma </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>ROND DE ZOMER pas een besluit.!!!!!!!!!!!!:bleep:

Pfffffff...... zal wel weer eind herfst worden.....</td></tr>
</table>

De zomer begint al over 1 maand ;)

Sky-Unlimited
May 20th, 2003, 06:45 PM
'Rond' de zomer betekent eigenlijk ervoor of erna (en dan is het herfst), maar zo letterlijk moeten we het maar niet lezen.

Jan
May 20th, 2003, 07:26 PM
Kakelverse pics! Met dank aan Paul Bontebal. Als die ene impressie klopt is de naam van dit het Sigma Center.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/637.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/638.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/639.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/640.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/641.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/642.jpg

Berrtus
May 20th, 2003, 07:44 PM
Toch een hele mooie toren hoor! Laat ze maar snel beginnen met bouwen. Heb ik wat te kijken als ik naar en van mijn werk ga/kom in Den Haag

Deventer Up
May 20th, 2003, 07:59 PM
Geweldige pics, die laatsten !! Alleen die laatste klopt niet: helemaal rechts zie je nog de Hoftoren in annbouw :) . Neem aan dat als deze toren er komt, de Hoftoren toch wel een keertje af is :D .

The Messiah
May 20th, 2003, 08:04 PM
Mooie impressies,in die eerste impressies lijkt het of ie er al staat :)Naar mijn mening word dit een hele mooie toren!

Per
May 20th, 2003, 08:34 PM
Mooie impressies... alleen ik zie dat er zelfs nog een bijgebouw aan wordt gebouwd. Hoe kan dat, er is al zo weinig ruimte daar! :?

@peza
Het probleem speelt pas als er HOOGBOUW ter sprake komt.
Tja, zo gaat het idd altijd... mensen die hoogbouw eigenlijk niet mooi vinden en er tegen gaan procederen zoeken altijd mazen in de wet om een schijnbaar relevante reden te creëren. Die milieuregel is "pretentief", anders had die andere studentenflat daar ook niet gebouwd mogen worden.

Vertigo
May 20th, 2003, 08:35 PM
Ja, mooie toren! Ik zou er alleen niet willen wonen als er i.d.d. geen enkel raam open kan... :bash:

Qua vorm zou "Delta Center" meer voor de hand liggen dan "Sigma Center"...

6fran
May 20th, 2003, 09:24 PM
BOUWEN! GEEN GEZEIK!

Basshead
May 20th, 2003, 11:03 PM
Je hebt gelijk Per, ik snap t ook niet! Ik neem aan dat er een stuk van de weg gaat verdwijnen als die vleugel er komt.

Skyscrapercitizen
May 21st, 2003, 01:09 AM
Toch minder dat er geen ramen open kunnen. Zou ik gek worden!

Wel gave platen en oh wat zou hij mooi staan in Rotterdam. (jaloers):cheers:

supercees
May 21st, 2003, 08:57 AM
Een juweeltje vind ik dit! Ja de Haagse hoogbouw vind ik architectonisch gezein van kwalitatief geweldig niveau!

Ik vind trouwens dat ze die "oudbouw" wel mooi geïntegreerd hebben!

Wisma
May 21st, 2003, 09:00 AM
Mooi hoor, het zou een geweldige misser zijn als deze er alsnog niet zou komen.

Richard
May 21st, 2003, 10:00 AM
Bedankt Jan! Dit is echt een schoonheid :eek2:

Wisma
May 21st, 2003, 10:39 AM
Op die eerste impressie steekt ie lekker overal bovenuit. Laat deze woontoren de eerste in een flinke reeks zijn voor Den Haag. Nu is het best jammer dat er op de Laakhaven niet bouwsels van deze hoogtes staan.

Winus
May 21st, 2003, 10:42 AM
Erg mooie impressies :applause:

Tobi
May 21st, 2003, 10:55 AM
Uiterst fraai ja! Bouwen dat ding, en wel nu!

Jaxx
May 21st, 2003, 03:12 PM
Ik vind dit echt een van de mooiere torens die op dit moment in ontwikkeling zijn. Ik vind het mooi wanneer een toren een smalle zijde in zijn ontwerp heeft. Zeker wanneer deze op een wegsplitsing staat. Zoiets zou in Eindhoven hele mooi staan op de splitsing tussen de Leender- en de Aalsterweg. Alleen dan iets minder hoog omdat het net buiten het echte centrum is.

Wisma
May 22nd, 2003, 04:56 PM
Hier komt zeker ook een zo'n volautomatische parkeerruimte onder... Er is lang niet genoeg parkeerruimte volgens mij in de buurt.

Elmo
May 22nd, 2003, 06:15 PM
@Wisma:

Gelukkig hebben studenten gemiddeld niet veel auto's tot hun beschikking ;)

Shockwave
May 22nd, 2003, 06:26 PM
Zoooo deze wordt ook weer mooi!

Den Haag is nogsteeds goed bezig zeg !

Skyscrapercitizen
May 22nd, 2003, 06:52 PM
<tr><td align=left valign=top>Hier komt zeker ook een zo'n volautomatische parkeerruimte onder... Er is lang niet genoeg parkeerruimte volgens mij in de buurt.</td></tr>
</table>

Hmm, met parkeren wordt bij elk project rekening gehouden. Het is echt niet zo dat er een toren gebouwd gaat worden en dat er dan opeens geen parkeerplaatsen zijn.

Bovendien snap ik je redenatie niet. Er is niet veel parkeerruimte in de buurt DUS er komt een volautomatisch parkeersysteem in. Waarom niet een gewone parkeergarage?:)

:cheers:

Michiel
May 22nd, 2003, 07:05 PM
Leuke impressies inderdaad. Ze waren ook te zien op de info-avond een paar maanden terug. Vooral die vanaf het Spui vond ik toen nogal verassend.
Er komt in de toren geen parkeerruimte, alleen een fietsenkelder. Het idee is om eventueel in het aangrenzende gebouw (het Sigma Center) een aantal parkeerplaatsen voor bewoners te maken. De rest kan een parkeerplaats huren in de grote parkeergarage in de Laakhaven. Het parkeerplaatsen 'probleem' was een van de meest besproken onderwerpen op de info-avond.

Elmo
May 22nd, 2003, 07:13 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top><table cellpadding=4 cellspacing=0 width=98% class="quoteBox">
<tr><td align=left valign=top>Hier komt zeker ook een zo'n volautomatische parkeerruimte onder... Er is lang niet genoeg parkeerruimte volgens mij in de buurt.</td></tr>
</table>

Hmm, met parkeren wordt bij elk project rekening gehouden. Het is echt niet zo dat er een toren gebouwd gaat worden en dat er dan opeens geen parkeerplaatsen zijn.

Bovendien snap ik je redenatie niet. Er is niet veel parkeerruimte in de buurt DUS er komt een volautomatisch parkeersysteem in. Waarom niet een gewone parkeergarage?:)

:cheers:</td></tr>
</table>

Ik denk dat ie dat bedoelde omdat het te bebouwen oppervlak erg minimaal is en je door middel van een automatisch systeem meer veel meer auto's op dezelfde oppervlakte kwijtkan als met een reguliere parkeergarage...

Wisma
May 23rd, 2003, 08:56 AM
idd,

Ik snap heus wel dat ze geen toren neerzetten en pas als ie klaar is gaan nadenken over parkeerruimte.

PEZA
May 23rd, 2003, 06:49 PM
Eveneens van RTV West (23/5):

Raad stemt in met woontoren Rijswijkseplein
vrijdag 23 mei 2003

DEN HAAG - Den Haag krijgt er een opvallende nieuwe woontoren bij. De gemeenteraad heeft ingestemd met de bouw van het Strijkijzer, een toren van 42 etages aan het Rijswijkseplein.
Een aantal bewoners uit de Stationsbuurt heeft nog steeds bezwaar tegen het plan. Zij gaan mogelijk om huurverlaging vragen omdat hun uitzicht is verpest. Maar volgens architect Bontenbal is zijn ontwerp heel sierlijk en de beste verandering voor het Rijswijkseplein in jaren.

Elmo
May 23rd, 2003, 07:05 PM
Dat is goed nieuws! :)

Wisma
May 23rd, 2003, 07:12 PM
Ik snap het even niet meer. Een paar post geleden werd bekend gemaakt dat de provincie rond de zomer een besluit maakt over het al dan niet goed keuren en nu wordt met 100% zekerheid gezegd dat ie er komt.(Den Haag krijgt er een opvallende nieuwe woontoren bij.)...:? :? .

Ach ik hoop het maar ik wacht eerst op dat besluit van de provincie. Als die het afkeurd moet ik maar uit de provincie verhuizen....

Skyscrapercitizen
May 23rd, 2003, 07:41 PM
Het lijkt me niet dat de provincie beslist over deze toren op zich, daar zijn gemeenten voor. De gemeente heeft de toren nu dus goedgekeurd.

Wat de provincie waarschijnlijk moet beslissen is of ze de wijziging in het bestemmingsplan die nodig is voor de toren toelaten. Kleine kans dat ze dat niet toelaten, of er moeten fouten instaan of zijn gemaakt bij de procedures ofzo.

Elmo
May 23rd, 2003, 08:00 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Tim de Bruijn </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Het lijkt me niet dat de provincie beslist over deze toren op zich, daar zijn gemeenten voor. De gemeente heeft de toren nu dus goedgekeurd.

Wat de provincie waarschijnlijk moet beslissen is of ze de wijziging in het bestemmingsplan die nodig is voor de toren toelaten. Kleine kans dat ze dat niet toelaten, of er moeten fouten instaan of zijn gemaakt bij de procedures ofzo.</td></tr>
</table>

Als je alleen kijkt naar de Larmagtoren in Amsterdam heeft het gemeentebestuur de bouw van die toren in 1991 goedgekeurd en de provincie pas 5 jaar later... Blijkbaar heeft de provincie toch een flinke vinger in de pap? :?

Per
May 23rd, 2003, 09:37 PM
Een aantal bewoners uit de Stationsbuurt heeft nog steeds bezwaar tegen het plan. Zij gaan mogelijk om huurverlaging vragen omdat hun uitzicht is verpest.

Staat het ergens in een wet dat je in een stad geen huizen mag bouwen op een braakliggend terrein of spreken we hier over een beschermd natuurgebied? :rant:

Vertigo
May 23rd, 2003, 10:25 PM
Ja, als je in een stad woont kun je toch verwachten dat er weleens wat gebouwd wordt dan misschien wel hoger is dan anderhalve verdieping...? :rant:

Hetzelfde met die mensen in de buurt van Schiphol... als je naast de nationale luchthaven woont kun je toch verwachten dat je weleens een vliegtuig gaat horen...?

Ik ga maar een huis kopen boven de noordpoolcirkel, en dan m'n geld terugvragen omdat het er 's winters zou koud en donker is...

6fran
May 23rd, 2003, 10:33 PM
Ik zou een schadevergoeding vragen!

Patrick Highrise
May 26th, 2003, 09:00 PM
Kunnen ze niet even een bulldozer langs die mensen uit de Stationsstraat sturen die Tegen zijn......:rant: :bleep: :mad: :guns1: :bash: Fuck ff snel op dan....

PRUTSERS......*zucht*

Michiel
May 26th, 2003, 09:26 PM
Rijswijkseplein, 26 mei
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/rijswijkseplein_groen.jpg

Elmo
May 26th, 2003, 09:29 PM
Stelletje sukkels...groen op het plein...tsss...alsof dat realistisch is midden in de stad bij een treinstation! :bash:
Welk station is dat eigenlijk??

Michiel
May 26th, 2003, 10:00 PM
Hollands Spoor

6fran
May 26th, 2003, 10:11 PM
<td align=left valign=center> <smallfont> <b>Quote</B> <I>originally posted by Michiel </i></b> </smallfont> </td>
<tr><td align=left valign=top>Rijswijkseplein, 26 mei
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/rijswijkseplein_groen.jpg</td></tr>
</table>

Wat een sukkels man....

Als ze dan zo graag willen, mogen ze het houden, dan zal het voor eeuwig het gebruikerspleintje blijven dat het nu is!

Die mensen verdienen deze toren niet, sukkels!! Rot op man... ik denk dat ik zo maar eens ff met een spuitbus langs ga lopen!

Sky-Unlimited
May 26th, 2003, 10:20 PM
@Elmo (nog even t.a.v. een eerdere vraag die je stelde)

De gemeente geeft eerst aan of zij bereid is medewerking te verlenen aan een bouwplan dat middels een vrijstelling van het bestemmingsplan (artikel 19.1 Wro) gerealiseerd zou moeten worden. Een dergelijke besluit wordt in de pers al snel uitgelegd als 'gemeente akkoord'. Pas na dit akkoord wordt echt gestart met de zogeheten artikel 19- procedure. Dit kan soms heel wat voeten in de aarde hebben en daardoor erg lang duren. Eerst wordt een bouwplan (tegenwoordig een 'fase 1 plan' genoemd) ter inzage gelegd, waarop burgers en andere belanghebbenden kunnen inspreken. Het bouwplan en de inspraakreacties worden vervolgens aangeboden aan de provincie met het verzoek om een 'verklaring van geen bezwaar'. Voorzien van een eigen zienswijze legt de provincie het plan op haar beurt voor aan de Provinciaal Planologische Commissie (PPC). De PPC is een belangrijk adviesorgaan van het provinciebestuur en bestaat o.a. uit afgevaardigden van diverse ministeries. Het advies van de commissie wordt meestal letterlijk door GS (provincie) overgenomen. Als de PPC akkoord is zet de provincie vrijwel altijd het licht op groen. Is de PPC niet akkoord dan worden er vaak voorwaarden gesteld en kan de gemeente op voor de herkansing, of verdwijnt het plan in de prullenbak (bijvoorbeeld door het afhaken van de ontwikkelaar).
Met de 'verklaring van geen bezwaar' op zak kan de gemeente de definitieve bouwplan-procedure opstarten. Het definitieve plan wordt nu ter inzage gelegd en de bouwvergunning kan worden verleend.

Elmo
May 26th, 2003, 10:30 PM
@Sky:

Bedankt voor deze uitleg... ik viel alleen halverwege bijna in slaap (niet jouw schuld ;))...wat een procedures...nu snap ik waarom het gemiddeld 8 jaar duurt voordat eindelijk zo'n ding er staat :ancient:

Wisma
May 27th, 2003, 08:31 AM
Wat een zeikerds man. Als je niet tegen die toren wil opkijken dan koop je toch lekker een appartement in de toren.

Gosee
August 6th, 2003, 04:49 AM
Nog een plaatje
http://www2.architectenweb.nl/bin/images/7946.jpg

Wisma
August 6th, 2003, 08:13 AM
Zijn er eigenlijk al vorderingen in het project?.
:?

Per
August 6th, 2003, 10:40 AM
Originally posted by Wisma

Zijn er eigenlijk al vorderingen in het project?.
:?

Volgens mij realiseert men zich nu dat er geen ruimte is op die vierkante meter gras voor een toren :D

Gambini
August 15th, 2003, 10:54 PM
Nog nieuws, wanneer beginnen ze met de bouw :?

Wisma
August 16th, 2003, 01:41 PM
Het duurt idd erg lang, zouden ze daar nu toch moeten wachten op het besluit van de provincie?

Gambini
August 16th, 2003, 02:10 PM
Nee toch? Man ik hoopte echt dat ze dit jaar met deze toren zouden beginnen :(

Wisma
August 18th, 2003, 07:59 AM
Dat besluit kwam als ik het goed heb rond deze zomer....

Gambini
September 17th, 2003, 07:23 PM
Oké, ik weet nu dat ie word gebouwd en ik weet ook dat ze zéér binnenkort beginnen... Weet er hier iemand meer?

Gambini
September 17th, 2003, 09:37 PM
De woontoren die op het Rijswijkseplein wordt gebouwd. Aan de voet van de wolkenkrabber worden grote elektronische reclameschermen aangebracht.

Worden die grote elektronische reclameschermen nog altijd aangebracht?

Per
September 17th, 2003, 09:51 PM
@Gambini

Wow, zou wel gaaf zijn, lichtjes op een wolkenkrabber, onnederlands!

Wisma
September 17th, 2003, 10:03 PM
Dan zullen die mensen in het appartementen complex helemaal flippen. Er was al zo'n groot verzet tegen de toren....Ik hoop het wel maar denk het niet.

Gambini
September 17th, 2003, 10:52 PM
Moeten ze gewoon doen :bleep:
Ik WIL die elektronische reclameschermen...
MOET MOET MOET :(

:bleep: :bleep: :bleep:

ldd
September 18th, 2003, 09:55 AM
@Gambini

Hoe weet je nou zeker dat-ie gebouwd wordt en zeer binnenkort??? En Den Haag heeft wel veel highrises volgens jou, alles hoger dan vier verdiepingen :D

Ik snap nog steeds niet hoe dit gebouw in dat driehoekje moet komen te staan op het Rijsewijkseplein. Ben benieuwd!

Gambini
September 18th, 2003, 11:32 AM
Hoe ik het weet dat de bouw binnenkort van start gaat? Beste jongen, je moet vaker www.denhaag.nl checken :) op dit moment mogen mensen er een naam voor verzinnen...

Wisma
September 18th, 2003, 01:20 PM
Dat mensen een naam mogen verzinnen zegt niets of het gebouw op korte termijn wordt gebouwd. De meeste projecten hebben al een naam en zijn nog lang niet in aanbouw.

Gambini
September 18th, 2003, 07:00 PM
Dat begrijp ik ook wel Wis :)

Liftboy
October 21st, 2003, 11:20 AM
Het ziet er goed uit voor deze toren:

Volgens de laatste berichten zal nog dit jaar een begin worden gemaakt met het bouwrijp maken van het terrein. In juni 2004 moet dan de eerste paal de grond in. Oplevering in 2007.

De hoogte is op dit moment 131,62 meter, maar de dakconstructie is nog niet definitief.

ldd
October 21st, 2003, 11:30 AM
@Liftboy Wat is je bron? Ik hoop dat je gelijk hebt. :)

Wisma
October 21st, 2003, 11:35 AM
Ik ben benieuwd hoe dit project logitiek gezien wordt uitgevoerd. De ruimte is zeer bepert. Die weg tussen dat sigma gebouw en de toren zelf zal wel worden gebruikt en een een stuk van de taxi standplaats.
Ik gok dat het Rijswijkseplein lang hinder zal ondervinden van de bouw.

Liftboy
October 21st, 2003, 01:52 PM
Geheime bron, sorry... :angel1:

6fran
October 21st, 2003, 05:43 PM
Originally posted by Liftboy

Geheime bron, sorry... :angel1:

hmmm!!! :D

Gambini
October 21st, 2003, 06:05 PM

Nu nog het Wijnhaven en het gebied CS en we kunnen er weer een tijdje mee vooruit :)

Michiel
October 29th, 2003, 09:39 PM
Volgens het blad Bouwwereld is de bouw eind september begonnen. Helaas is dat niet waar, ik ben er vanavond nog langsgekomen en er ligt nog een keurig grasveldje.

http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/rijswijkseplein_bouwwereld.jpg

Gambini
October 29th, 2003, 10:11 PM
Zeg 'ns, dit is een oud plaatje, Sigma Center komt er toch helemaal niet? Ben er trouwens daarnet ook nog langsgereden, helemaal niets :(

Patrick Highrise
October 29th, 2003, 10:54 PM
nou zeg bouwwereld is best een gerespecteerd blad in de bouw....dit is dan toch een blunder van de 1e orde! :lol:

Blijft natuurlijk dat ze voor deze toren wat mij btereft al gisteren waren begonnen!! Bouwen NU...

INVISIBLE
October 29th, 2003, 10:59 PM
Ik snap eigenlijk nog steeds niet wat doen studenten in zo'n nieuwe toren .
Oftewel hoe kan dat uit ....?
Aangezien me de prijs van zo'n appartement toch wel hoog aan de prijs zou zijn .
En dat de oppervlakte ervan klein word is wel logisch als je ziet dat er op 36 verdiepingen 300 appartementen komen .
Of word dit een onderkomen voor de rijkere studenten ?

Michiel
October 29th, 2003, 11:06 PM
De term studententoren is wat misleidend. De toren is grofweg als volgt ingedeeld:

begane grond - horeca
1 - horeca
2-3 kantoor
4-27 studentenwoningen
28-29 woningen 72m2
30-39 woningen 108m2
40 restaurant
41 uitzichtterras

INVISIBLE
October 29th, 2003, 11:11 PM
Maar dat zou de toren niet goed doen denk ik , toch ......?
En ja het klopt ik zag dat er meerdere invullingen zijn gemaakt voor de toren .
Kijk mensen die in zo'n toren gaan wonen hebben natuurlijk geen zin aan de gevolgen van studenten in hun omgeving .
Niet negatief bedoeld maar hoe gaan ze die onderscheid maken ??

Michiel
October 29th, 2003, 11:18 PM
De grote appartementen krijgen een eigen ingang en aparte liften.

Gambini
October 29th, 2003, 11:26 PM
Beter krijgt het gebouw wel een mooi portiek (zoals ik ze in São Paulo zag :D)

Liftboy
October 30th, 2003, 10:00 AM
Sterker nog, de toren krijgt 3 aparte toegangen met 3 aparte liftkernen: 1 voor de studenten (4e t/m 28e verdieping), 1 voor de appartementen (29e t/m 40e verdieping) en 1 voor de omloop en het restaurant (41 en 42e verdieping).

Zien we elkaar in 2007 op de omloop op 120 meter?

Gambini
October 30th, 2003, 05:18 PM
Aan mij zal het niet liggen :)
Trouwens, de omloop is hoger dan 120 meter geloof ik

Wisma
October 31st, 2003, 10:19 AM
Zo dat wordt dus nog ee flinke kern. Ik ben benieuwd hoevele ruimte er overblijft voor het wonen. Blijft de stoep een stoep of wordt dat een stuk toren?.

dh user
November 4th, 2003, 04:55 PM
DEN HAAG | De woontoren die aan het Rijswijkseplein komt te staan, gaat het Strijkijzer heten. Opdrachtgever Vestia had een prijsvraag uitgeschreven voor een naam voor de 130 meter hoge wolkenkrabber. In het bouwwerk komen 352 woningen. De bouw begint in januari 2004, medio 2006 zal het Strijkijzer klaar zijn.

De jury koos de benaming gisteravond uit 760 inzendingen. De winnaar is J.C. op 't Einde uit Rijswijk. Hij krijgt een rondvlucht boven Den Haag met vip-behandeling. Het kostte de jury gisteren veel moeite een winnaar aan te wijzen. Na lang beraad bleven drie namen over: de Huygenstoren, de Hanenkam en het Strijkijzer. Uiteindelijk gaf de voorkeur van de architect, Paul Bontenbal, de doorslag. Hij had zich laten inspireren door de Flat Ironbuilding (het Strijkijzer) in New York.

Bron Haagsche courant

Den Haag AvW
November 4th, 2003, 05:02 PM
Het Strijkijzer, daar hadden ze toch geen prijsvraag voor hoeven uit te schrijven? Daar hadden ze makkelijk zelf op kunnen komen. Ik kan wel leven met deze naam en het lijkt er op dat ze eindelijk gaan beginnen...

Liftboy
November 4th, 2003, 06:55 PM
Strèikèizâh! Leuk!

Maar hoe moet de Vestdijktoren in Eindhoven dan wel niet genoemd worden??? Die lijkt nog veel meer op de Flatiron Building...

Michiel
November 4th, 2003, 07:14 PM
:baaa: Zou die meneer uit Rijswijk nou de enige zijn die met die naam gekomen is?

supercees
November 4th, 2003, 08:19 PM
Niet echt een mooie naam, wel een hele mooie toren, en nog mooier dat ze nu eindelijk gaan beginnen!

Basshead
November 4th, 2003, 10:58 PM
:? :? :? Net als Michiel snap ik er ook geen bal van, zijn die Hageneuzen nou zo creatief dat uit 760 inzendingen de vertaling uit het engels van de inspiratiebron van de architect de beste naam is?

ldd
November 5th, 2003, 10:01 AM
Niet zo zeuren allemaal. De naam is niet belangrijk, wel dat-ie eindelijk gebouwd gaat worden :colgate: Ben benieuwd naar de chaos op het Rijswijkseplein. Kan het allemaal meemaken, want ik blijf nog een jaartje langer in Den Haag werken. :D

dh user
November 10th, 2003, 04:45 PM
zijkers slaan weer toe

Protest bij VROM tegen woontoren
maandag 10 november 2003

DEN HAAG - Bewoners uit de Stationsbuurt zoeken het hogerop in hun actie tegen de toren het Strijkijzer aan het Rijswijkseplein in Den Haag. Ze willen dat de minister van VROM en de provincie de bouw van de woonflat van 42-etages alsnog tegenhouden.
De bewoners uit de buurt vrezen dat ze straks veel minder daglicht hebben. Hun huisbaas zou al hebben toegegeven dat hun wooncomfort achteruit zal gaan.
De wijkbewoners zijn verder bezorgd over de veiliigheid van de wolkenkrabber. De brandweer zou niet over het materiaal beschikken om de bovenste etages van de toren te bereiken

Bron RTVWEST

Hoop niet dat dit weer roet in het eten gaat gooien !!
:guns1:

Skyscrapercitizen
November 10th, 2003, 04:53 PM
En rot maar op, naar boerenhol, kruip in je hol in stampersgat!

Minder daglicht! de sukkels, alsof er een muur van 200 meter hoog pal rond hun huis gebouwd wordt (zou geen gek idee zijn trouwens...).

Rotterdam Highrise
November 10th, 2003, 07:17 PM
De wijkbewoners zijn verder bezorgd over de veiliigheid van de wolkenkrabber. De brandweer zou niet over het materiaal beschikken om de bovenste etages van de toren te bereiken
:baaa:
Altijd lachen met die nimby's. Elke keer verzinnen ze allerlei oneigenlijke argumenten.

supercees
November 10th, 2003, 08:29 PM
Ze moeten hun bek houden....

Gambini
November 10th, 2003, 08:39 PM
Echt opk*******, dit gezeik gaat toch nix veranderen? Pleaseee :(

ldd
November 12th, 2003, 01:48 PM
In het stadhuis van Den Haag hangt een hele mooie impressie (compositiefoto) van ongeveer een vierkante meter! Aanrader! Verder draait er een video met impressiebeelden.

Skyscrapercitizen
November 12th, 2003, 02:25 PM
hoe is het met het gras?:?

Michiel
November 12th, 2003, 08:26 PM
Originally posted by aedificium erectum

hoe is het met het gras?:?
Afgelopen zondag was het nog groen.

Skyscrapercitizen
November 12th, 2003, 11:53 PM
OK, zolang er nog geen gras boven het gras ligt...

Wisma
December 19th, 2003, 08:48 PM
Gebeurd hier nog eens wat?. Dit ding zou toch dit jaar al in aanbouw moeten zijn?.

Is het gras nog steeds groen?.

Skyscrapercitizen
December 19th, 2003, 09:27 PM
Mja, als er wat gebeurd was hadden we het al wel geweten denk ik. Tijd dat ze aan deze prachttoren beginnen!

Gambini
December 19th, 2003, 09:40 PM
Ze beginnen in januari geloof ik

6fran
December 20th, 2003, 05:14 AM
Originally posted by Gambini

Ze beginnen in januari geloof ik

Hoe weet je dat???

Skyscrapercitizen
December 20th, 2003, 09:16 PM
Waarschijnlijk van een bron die net zo betrouwbaar is als die 90.000 woningen tot 2008 in Den Haag.;)

Gambini
December 20th, 2003, 10:15 PM
Originally posted by aedificium erectum

Waarschijnlijk van een bron die net zo betrouwbaar is als die 90.000 woningen tot 2008 in Den Haag.;)

2015!!! En dat is echt zo verdomme :bleep:

Skyscrapercitizen
December 20th, 2003, 11:37 PM
@ Gambini

:bleh:

:hug:

HGK
December 21st, 2003, 12:20 AM
Originally posted by Michiel

Afgelopen zondag was het nog groen.

mooi kennen ze het verkopen aan de arena:colgate: :D :colgate:
Maar goed januari zou mooi zijn

Bryan
January 13th, 2004, 01:07 PM
Het is januari! Zijn er al nieuwe ontwikkelingen?

PEZA
January 14th, 2004, 08:05 AM
Ja, Tram 15 rijdt er nu aan een andere kant langs.:colgate:

stevendh
January 25th, 2004, 09:51 PM
Het is januari, en er zijn geen ontwikkelingen...

http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/strijkijzer1.jpg

Michiel
January 25th, 2004, 10:08 PM
Ik ben er vandaag ook nog even langsgefietst, maar helaas is er nog niets dat op de bouw wijst.

rotterdammer
January 25th, 2004, 10:15 PM
.

Marin
January 25th, 2004, 10:23 PM
De lokatie vanuit de trein (met bestemming Den Haag CS) gezien.

25 jan 2004
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3059/70rijswijkseplein_25012004.jpg

Liftboy
February 11th, 2004, 09:43 AM
Start bouw!?!

Vandaag langs het Rijswijkseplein gereden: HTM, Citytec en Eneco zijn begonnen met aanpassingen aan de bovenleiding en de voedingskabels. Dit moet gebeuren om in maart de bouw te kunnen laten starten!

dh user
February 11th, 2004, 05:07 PM
Hoe weet je dat ?? Staat dat ook ergens beschreven ??

Wisma
February 11th, 2004, 05:27 PM
Dat zal eens tijd worden zeg....

6fran
February 11th, 2004, 06:11 PM
Originally posted by Liftboy

Start bouw!?!

Vandaag langs het Rijswijkseplein gereden: HTM, Citytec en Eneco zijn begonnen met aanpassingen aan de bovenleiding en de voedingskabels. Dit moet gebeuren om in maart de bouw te kunnen laten starten!

Zou wel tof zijn... ben er vandaag nog langs gekomen, maar niet echt op gelet... :)

Skyscrapercitizen
February 12th, 2004, 12:10 AM
zou mooi zijn, dit wordt een topper!

ldd
February 12th, 2004, 08:46 AM
Ja ja, ik zag een bouwkeet staan, een meer dan gemiddeld grote molshoop liggen, iemand bezig met het graven van een gat, nog een werkauto erbij... Het gaat beginnen! :rock:

stevendh
February 12th, 2004, 11:39 AM
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/hbforum/strijkijzer2.jpg

(Foto snel in het voorbijgaan gemaakt.)
De bovenleiding van de tram is inderdaad verdwenen. De bouwkeet lijkt me een beetje klein voor zo'n grote toren... Waarschijnlijk moet de echte bouwkeet nog komen.

Skyscrapercitizen
February 12th, 2004, 11:53 AM
Ik denk dat ze een wipkip, een klimrek, een bankje, een prullenbak en 1 struik gaan plaatsen.:D

Tweety
February 14th, 2004, 05:14 PM
Met ingang van afgelopen donderdag is de naastgelegen bushalte voor lijn 20 en 28 ook opgeheven, volgens HTM "in verband met naderende bouwwerkzaamheden" ter plekke.

6fran
February 15th, 2004, 01:05 AM
Originally posted by Tweety

Met ingang van afgelopen donderdag is de naastgelegen bushalte voor lijn 20 en 28 ook opgeheven, volgens HTM "in verband met naderende bouwwerkzaamheden" ter plekke.

WOHOO, dit geeft toch wel een lekker positief gevoel aan mn water!! ;)

Michiel
February 18th, 2004, 11:00 PM
Van www.vestia.nl :

Projectbeschrijving
Op 3 maart is de officiële aftrap van de bouw van een woontoren aan het Rijswijkseplein in Den Haag. Op deze unieke locatie realiseert Vestia Den Haag Zuid-Oost een spraakmakend project. Begin 2006 verrijst hier een toren met 42 verdiepingen. Met zijn 130 meter is het de hoogste woontoren van de stad.

Geïnspireerd door het Flatiron Building in New York, heeft Paul Bontenbal van Architectenassociatie uit Den Haag het markante driehoekige gebouw ontworpen. Ook de naam van de Haagse toren, Het Strijkijzer, is afgeleid van het Amerikaanse voorbeeld. Het stedenbouwkundige uitgangspunt is het bevorderen van de stedelijke samenhang op het Rijswijkseplein. Door de bijzondere vorm van het grondoppervlak en de hoogte is de architect erin geslaagd een gebouw te ontwerpen met een zeer slanke verschijningsvorm.

Geweldig uitzicht
De plint van het gebouw telt vier lagen, die bijvoorbeeld geschikt zijn voor een Grand-café, werkunits en facilitaire voorzieningen (ruimte voor conciërge en wasserette). Op de dakverdieping krijgt het publiek de kans te genieten van een geweldig uitzicht over de stad. Het Strijkijzer krijgt een gevarieerd woningaanbod met studio’s van 36m² voor studenten en luxe huurappartementen van 72m² tot 144m². Er zijn verschillende lounges, terrassen en vijf liften .

Veiligheid
Het gebouw is voorzien van de laatste snufjes op het gebied van veiligheid en communicatietechnologie. Zo wordt er een supersnelle internetverbinding gerealiseerd, een videofooninstallatie voor de appartementen en een smartcard voor de toegang tot de woning en betaling van voorzieningen.

De toren is gelegen aan het Rijswijkseplein tussen studentenflat ‘De Struyk’ en wooncomplex ‘De Ellips’, op loopafstand van Station Hollands Spoor. De openbaarvervoersmogelijkheden zijn dus uitstekend. Over parkeren en laden/lossen voor de bewoners van Het Strijkijzer zijn afspraken gemaakt met het Sigma gebouw en een nabijgelegen parkeergarage.

Vloepkleedje
February 19th, 2004, 08:11 AM
Yes, goed nieuws!:cool:

Marin
February 19th, 2004, 11:52 AM
Ja mooi dit! Wordt straks genieten vanaf de topverdieping van dit geweldige gebouw...

Wisma
February 19th, 2004, 06:52 PM
Het heeft even geduurd maar dan krijg je ook wat. Wat een aanwinst zeg deze toren voor DH.

Sander Lugtenburg
February 20th, 2004, 05:19 PM
YES! Endelijk!:)

6fran
February 20th, 2004, 06:49 PM
Ja man, wordt goed te baften deze!!!!!!!!!!!!!

scar
February 21st, 2004, 11:12 AM
baften?

ldd
February 23rd, 2004, 12:50 PM
Mooi mooi mooi. Iemand voor een borrel om 17.00 ter plekke? :cheers:

sunny boy
February 24th, 2004, 09:38 PM
Yes baby zie je wel wat in het haagse vat zit verzuurt minder snel ja ec wel kicke deze thawah !!!! Daar kunnen ze in rot dam niet tegenop , juist vanwege deze mooie locatie , lekker dicht daarzo .!!!!

Jan
February 24th, 2004, 09:44 PM
:banana:

sunny boy
February 24th, 2004, 09:55 PM
leuk dat banaantje hoe krijg je die op je scherm ????

Jan
February 24th, 2004, 09:59 PM
Als je een post maakt zie je links een scherm met smilies. Onderaan staat [Get More]. Klik daarop en je ziet het overzicht van alle smilies die we hier op de server hebben staan. Meestal wordt de naam van de smilie tussen dubbele punten gezet, zoals in dit geval : banana : maar dan zonder de spaties ertussen.

sunny boy
February 24th, 2004, 10:07 PM
Thank you very much for this information , have a good night !!!! Het is trouwens zeer te waarderen dat er nu twee aparte rubrieken zijn voor rotjeknor en den haag !!!! De twee toonaangevende steden op hoogbouw gebied !

Winus
February 24th, 2004, 10:08 PM
Mooi man. :cheers:

sunny boy
February 24th, 2004, 10:14 PM
Ja echjt kei gjaaf.

Winus
February 24th, 2004, 10:20 PM
Laat die kei maar weg, die kun je misschien nog goed gebruiken.

ldd
February 25th, 2004, 01:55 PM
@ Sunny: Je bent terug! :cool: Kom je bij het officiële startsein op 3 maart? :cheers:

supercees
February 26th, 2004, 01:06 PM
Al een tijd hier niet meer gekeken maar dit is zeker goed nieuws! Een hoge, en ook nog eens een hele mooie woontoren!

Den Haag AvW
February 26th, 2004, 01:55 PM
Het aantal bouwketen is verdubbeld!
Toen ik er gisteren langs reed stond er naast de gele bouwkeet ook een groene bouwkeet.

dennol
February 26th, 2004, 03:16 PM
Originally posted by sunny boy
Het is trouwens zeer te waarderen dat er nu twee aparte rubrieken zijn voor rotjeknor en den haag !!!! De twee toonaangevende steden op hoogbouw gebied !
Niet dat het mij iets uitmaakt, maar ik vind het een beetje vreemd dat Den Haag zijn eigen forum heeft en Amsterdam niet. In het Haagse forum staan trouwens maar liefst drie topics over hetzelfde onderwerp (Grotiustoren) en de overige 14 topics gaan niet eens allemaal over hoogbouw. Er zijn meer topics over Amsterdam (zowel over hoogbouw als andere projecten), maar Amsterdam heeft geen eigen forum.

Genoeg gezeurd, goed nieuws dat deze toren binnenkort in aanbouw gaat. Aanwinst voor Den Haag. :)

rotterdammer
February 26th, 2004, 03:24 PM
gefeliciteerd Den Haag, 130 meter en nog een mooi ontwerp ook.
Dit zou weleens de mooiste van Nederland kunnen worden.

CborG
February 26th, 2004, 03:45 PM
bron:
http://www.ltv.novem.nl/new_ltv/datasheets/rijkswijkseplein/htm_rijkswijksepl/rijkswijksepl.htm

348 woningen Woontoren Rijswijkseplein te Den Haag

Project data
-
-

Adres
Rijswijkseplein, Den Haag
-

Type
Studenten- en luxe appartementen
-

Opdrachtgever
Vestia / Estrada Groep (070 316 06 10)
-

Architect
Architecten Associatie te den Haag

-

Aannemer
IBC Woningbouw Rotterdam
-

Projectmanagement
-

Adviseur
-

Installateur
Giesbers & Van der Graaf te Rotterdam
-

Verkoopprijs
Huurwoningen
-

Oplevering
September 2004
-

bouwkundige gegevens

isolatiepakket

Gevel
Rc = 3,0
m2K/W

Dak
Niet aanwezig, AVR
m2K/W

BG vloer
Niet aanwezig, AVR
m2K/W

Beglazing
U = 1,2
W/m2K

Luchtdichtheid
0,625
dm3/s

Energieprestatiecoëfficiënt
0,74
-

afmetingen

GBO
300x36m2 zelfstandige eenheden / 12x72m2 woningen / 36x108m2 woningen
m2

Inhoud
zelfstandige eenheden = 97 m3 / woningen = 194 m3 / woningen = 292 m3
m3

Algemene gegevens
Aan het Rijswijkseplein in Den Haag wordt een woontoren gesitueerd door Ceres Projecten bv. Doel van het project is de realisering van een multifunctioneel gebouw van 42 verdiepingen en 130 meter hoog. Het functionele aspect ligt op het wonen ten behoeve van de doelgroepen studenten en stedelingen. Op de vier laagste verdiepingen komen kantoorunits, een grand café en ruimten voor aanvullende diensten als een conciërge en een wasserette. Op de bovenste etage is een restaurant gepland met conferentiemogelijkheden. Het dak wordt voor publiek toegankelijk, met uitzicht over de stad.

Beweegredenen toepassing LTV
Vanaf het begin van het project is voor de 130 meter hoge toren aan het Rijswijkseplein uitgangspunt geweest om een zo intelligent mogelijk energieconcept te ontwikkelen waarbij de compactheid van het gebouw een grote rol speelt. Het is de bedoeling de studenteneenheden eventueel later nog te schakelen of een functieverandering van het gebouw door te voeren. Vanuit deze flexibele en toekomstgerichte visie is een volledig collectief installatieconcept gekozen, waarbij lage temperatuurvloerverwarming meer vrijheid biedt aan (her-) inrichting van de ruimten. Zowel voor de Dubo- en energie-aspecten als voor de technische installatie is een aparte adviseur aangetrokken. Beiden hebben een grote rol gespeeld bij de keuze voor en de verdere ontwikkeling van LTV. Een aparte werkgroep installaties behandelt de uitwerking van de verschillende installaties, waaronder de verwarming. De uitkomsten van de werkgroep worden ingebracht in het bouwteam, waar verder wordt besloten. De financiële afwegingen tussen mogelijke technieken en de tijd die nodig is voor het uitwerken van een goed installatie-advies hebben het besluitvormingsproces wat vertraagd. Toch vindt de opdrachtgever bij een dergelijk gebouw met 348 woningen weloverwogen keuzes belangrijk dan een vlekkeloos proces.

Techniek
Algemene omschrijving installaties
De ruimteverwarming vindt plaats met 4 centrale verwarmingsketels voor het hele gebouw met vier drukzones via warmtewisselaars vanwege de grote hoogte. De warmte wordt verdeeld via leidingen in de woningschachten. De toevoertemperatuur van het transportcircuit is 55° (retour 40°) en op woningniveau 50° (retour 35°). De afgifte vindt plaats met vloerverwarming.
Per zone is warm- en koud water aangesloten op dezelfde hydrofoor. In warm tapwater wordt voorzien met een centrale tapwaterketel met per zone een aparte techniekruimte met één warmtewisselaar en een voorraadvat. Er is gebalanceerde ventilatie met 90% warmteterugwinning toegepast en een goed isolatieniveau met Rc = 3 en HR++-glas.

Kenmerken

Warmte-opwekker en e.v.t. bron
Collectieve HR-107 ketel

Afgiftesysteem
Vloerverwarming

Kosten warmte-opwekker
Kosten warmte-opwekker 696.500,- voor alle woningen totaal

(Meer-) kosten afgiftesysteem
35.600,- meerkosten voor alle woningen totaal

Warmtapwater
Collectieve HR-107 ketel kwaliteitsverklaring

Ventilatiesysteem
Gebalanceerde ventilatie met 90% wtw
http://www.ltv.novem.nl/new_ltv/datasheets/rijkswijkseplein/img_rijkswijksepl/schema_rijswijksepl.gif

-------off topic:---
is dit een gedateerd plan of niet??

-Client: Department of City Planing, The Hague
www.kaap3.nl

In October 1998 the starting shot for the reconstruction of
Rijswijkseplein was fired.
This interchange forms a 'switchbox' in The Hague's traffic network. The traffic machine here is barely able to cope with the increasing volume of traffic or distribute it smoothly in the desired directions. As an urban space, the interchange has been sacrificed to circulation and flows. Rails and roads squeeze past buildings, underneath infrastructure and consume public space. Within such an all-encompassing traffic design, detailed down to the smallest bend, is it possible to add a dimension that allows the interchange to become a space of urban significance, worthy of a city gateway? The design turns the fleeting traffic flows into a theatre spectacle; the interchange is given one surface, one roof, one star-spangled sky, and one object that ties everything to the scale of the city.
http://www.kaap3.nl/img/rijswijkseplein/rwpl2.jpghttp://www.kaap3.nl/img/rijswijkseplein/rwpl3.jpg
http://www.kaap3.nl/img/rijswijkseplein/rwpl4.jpghttp://www.kaap3.nl/img/rijswijkseplein/rwpl5.jpghttp://www.kaap3.nl/img/rijswijkseplein/rwpl1.jpg

nog wat anders plaatjes:
corsmit.nl
http://www.corsmit.nl/hoogbouw/rijswijkseplein1.jpghttp://www.corsmit.nl/hoogbouw/rijswijkseplein3.jpg
http://www.corsmit.nl/hoogbouw/rijswijkseplein2.jpg
http://www.vgg.nl/images/Studentenhuisvesting.jpg

Marin
February 28th, 2004, 08:23 AM
Bouw hoogste woontoren Den Haag begint volgende week

(27-02-04) Woensdag 3 maart begint de bouw van Het Strijkijzer, de 130 meter hoge woontoren aan het Rijswijkseplein in Den Haag. Opdrachtgever van de woontoren is Vestia Den Haag Zuid-Oost. Het gebouw telt 42 verdiepingen en verrijst aan het Rijswijkseplein tussen studentenflat De Struyk en wooncomplex De Ellips. Met zijn 130 meter is het de hoogste woontoren van de stad. De toren krijgt een gevarieerd woningaanbod met studio’s van 36 m2 voor jongeren en huurappartementen van 72 m2 tot 144 m2. Er zijn verschillende overdekte terrassen en vijf liften. Het gebouw krijgt een grand café op de begane grond, serviceruimten, een wasserette, flexibel in te delen bedrijfsruimten en als toeristische attractie een panoramaterras op grote hoogte.
De woningen worden onder andere voorzien van een supersnelle internetverbinding en een videofooninstallatie. In het gebouw zijn sleutels overbodig; De bewoners krijgen een kaart voor de toegang tot de woning en algemene ruimten en de betaling van voorzieningen. Architect Paul Bontenbal van AAArchitecten uit Den Haag heeft zich bij het ontwerp van het driehoekige gebouw laten inspireren door het Flatiron Building in New York. Uit de reacties op een prijsvraag is de naam Het Strijkijzer ontstaan.

Bron: Vastgoedmarkt (www.vastgoedmarkt.nl)

Michiel
February 28th, 2004, 06:30 PM
Ik ben benieuwd wat ze hier woensdag gaan doen, voorlopig is er nog niet veel te zien.

http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/rijswijkseplein_20040228.jpg
(foto: 28 februari)

PEZA
February 28th, 2004, 06:53 PM
Waarschijnlijk een bord plaatsen met mooie info en rendering.
Symboliek tot en met.

Maar ja, wees blij dat er iets gebeurt.

Elmo
February 28th, 2004, 07:31 PM
Die door iedereen verafschuwde studentenflat op de achtergrond vind ik toch wel iets hebben. Erg kleurrijk en die kolommen aan de onderkant geven het net dat beetje extra.

Kan niet wachten tot dit ding de grond uitschiet. Er komt hier geen diepe parkeergarage onder toch?

Wisma
February 28th, 2004, 08:42 PM
En het Rijswijkseplein is weer een grote klere bende. Maar dan krijg je ook iets moois en hoogs. Volgens mij kwam er alleen een fietsenstalling onder.

Het werkverkeer zal weer het nodige kapotrijden. Maar in DH houden ze van wegen/trambanen slopen en herstellen.

Michiel
February 29th, 2004, 09:27 AM
@PEZA
Het lijkt er inderdaad op, zie ook het persbericht op de site van Vestia (http://www.vestia.nl/index_site.asp?doc_id=10911):

Wethouder Hilhorst van Ruimtelijke Ordening, Stedelijke Ontwikkeling en Wonen geeft op woensdagavond 3 maart 2004 het startsein voor de bouw van de 130 meter hoge woontoren aan het Rijswijkseplein in Den Haag.

Met een druk op de knop start hij een lasershow die op een groot scherm te volgen is. De openingshandeling eindigt met de activering van vier lichtbundels die symbolisch de hoogte van het gebouw aangeven. Opdrachtgever van de woontoren is Vestia Den Haag Zuid-Oost. Het gebouw telt 42 etages en komt aan het Rijswijkseplein tussen studentenflat ‘De Struyk’ en wooncomplex ‘De Ellips’, op loopafstand van Station Hollands Spoor. Met zijn 130 meter is het de hoogste woontoren van de stad.

Rotterdam
February 29th, 2004, 01:15 PM
Mooi,.. 130 meter, dan praten we ergens over he. :)

6fran
February 29th, 2004, 09:35 PM
Het hoogste gebouw van DH, aangezien ie ietsje lager is als hoftoren maar veel meer bruikbare ruimte erboven heeft geschouwik deze voor het gemak maar als de hoogste en serieuste krabber!

Wisma
February 29th, 2004, 10:17 PM
Hou je je zelf niet voor de gek als je straks kijkt naar de skyline en je ziet dat de hoftoren aanzienlijk hoger is?. Als je tegen een willekeurig persoon zou zeggen dat die RPT hoger is lachen ze je uit of ze denken dat je slechte ogen hebt.

julesstoop
February 29th, 2004, 11:52 PM
Hoe weet jij dat nou? Hij staat er nog niet ;)

Hoe dan ook. Velen bekijken de skyline van den Haag vanaf het zuiden en oosten (a4 / a13 vanuit Rotterdam langs Rijswijk) Vanaf daar staat deze nieuwe toren denk ik net voldoende dichterbij om vergelijkbaar in grootte of groter te lijken dan de hoftoren.

6fran
March 1st, 2004, 09:38 PM
Het scheelt maar 10 meter, en staat vrijwel opzich tussen lagere bouw, dus ook qua perceptie zal het ws. niet onder doen aan de hoftoren, ook met name dankzij de bruikbaredere ruimte in de top... denk ik!

6fran
March 3rd, 2004, 12:25 PM
Hoorde net op de radio dat vannavond de officiele start wordt verzorgd... met lasershow en alles!!!!

Michiel
March 3rd, 2004, 08:38 PM
DEN HAAG - Het CDA in de Haagse gemeenteraad wil dat de bouw van de woontoren het Strijkijzer op het Rijswijkseplein wordt stilgelegd. De gemeente zou moeten wachten tot er een projectontwikkelaar is voor het naastgelegen Sigma-kantorenpand.
Tot verbazing van sommige raadsleden zei wethouder Hilhorst woensdagochtend dat deze projectontwikkelaar nog niet gevonden was. De raad herinnerde hem aan de afspraak dat de bouw van de toren en de uitbreiding van kantoren gelijk op zouden gaan.
Hilhorst geeft woensdagavond het startschot voor de bouw van de Strijkijzer. Een lasershow is afgelast, omdat Vestia was vergeten de vergunning aan te vragen.

-------------
Pfff, de bouw stilleggen voor die is begonnen.

Den Haag AvW
March 3rd, 2004, 08:44 PM
Lekker geregeld zeg...

Wisma
March 3rd, 2004, 09:39 PM
Kunnen ze zoiets eigenlijk nog tegenhouden?.

Wat een organisatie zeg als je een vergunning vergeet aan te vragen!. Echt triest dat je zoiets vergeet.

julesstoop
March 4th, 2004, 02:47 AM
De vergunning voor de lasershow, neem ik aan (niet de bouwvergunning)?

Per
March 4th, 2004, 09:10 AM
Originally posted by Wisma

Kunnen ze zoiets eigenlijk nog tegenhouden?.

Wat een organisatie zeg als je een vergunning vergeet aan te vragen!. Echt triest dat je zoiets vergeet.

Lijkt me sterk dat de bouw hierdoor tegen gehouden kan worden. Het is typisch zo'n actie van tegenstanders die alles aangrijpen om de boel dwars te zitten.

ldd
March 4th, 2004, 12:08 PM
Echt hoogbouw-minded is Den Haag toch nog niet, wat een stelletje amateurs :bleep:

Overigens had ik gisteren willen gaan kijken, maar ik had opeens een dag vrij. Niets gemist dus. Ik zal er straks even langslopen en jullie morgen verslag doen (er zal wel niets te zien zijn).

ldd
March 5th, 2004, 10:28 AM
Zoals beloofd een verslag van de ontwikkelingen op het Rijswijkseplein. ER IS NOG GEEN RUK GEBEURD!!! Er staat zelfs nog geen aankondigingsbord. Ze zijn met lichte graafwerkzaamheden bezig om leidingen te verleggen, iets waar ze twee weken geleden ook al mee bezig waren.

Deze kan de competitie met de Scheepmakerstoren aan over hoe schimmig de vorderingen zijn.

6fran
March 8th, 2004, 03:08 PM
Er is nu een hek omheen gezet... goed teken...

@idd, verwacht je dat ze er gelijk een toren van 130 hebben staan?

Skyscrapercitizen
March 11th, 2004, 09:07 AM
Is er sinds de start van de bouw al gestart met de bouw?

eusebius
March 11th, 2004, 11:17 AM
Uit een andere draad (dit is dus buitendraads) een ander heerlijk eufemisme: het definitieve schetsontwerp.

6fran
March 11th, 2004, 02:36 PM
AVndaag zag ik houten wanden om het terrein geplaatst worden... nog ff en de heimachines staan er! kan niet wachten!

Michiel
March 11th, 2004, 09:10 PM
Zo zag het er een uur geleden uit:
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/plaatjes/strijkijzer_20040311.jpg
Helaas stond mijn camera in de 2megapixel stand, waardoor er meer van die blauwe kringen rond lampen zitten dan gebruikelijk.

Wisma
March 11th, 2004, 10:12 PM
Zo eindelijk actie daar. Hij gaat nu dan echt gebouwd worden.

Winus
March 14th, 2004, 02:10 PM
Originally posted by eusebius

Uit een andere draad (dit is dus buitendraads) een ander heerlijk eufemisme: het definitieve schetsontwerp. :D

ldd
March 17th, 2004, 10:02 AM
@ 6fran Ik ben soms een beetje ongeduldig :D Maar het ziet er hier toch goed uit, er is langs een van de drie zijden een houten schutting geplaatst. Als-ie omhoog gaat, kan ik de bouw vanaf mijn werkplek volgen!

6fran
March 17th, 2004, 02:50 PM
Originally posted by ldd

@ 6fran Ik ben soms een beetje ongeduldig :D Maar het ziet er hier toch goed uit, er is langs een van de drie zijden een houten schutting geplaatst. Als-ie omhoog gaat, kan ik de bouw vanaf mijn werkplek volgen!

Ik ben ook wel ongeduldig, maar toch had ik niet verwacht dat er zo snel concrete stappen zouden worden genomen voor dit gebouw... Ik had al echt zo'n "grotiustorensyndroom" voorgesteld voor deze toren... Wat dat betreft dus wel een aangename verassing wat mij betreft dat er nu al toch wat aan gedaan wordt! En niet de minste toren ook nog....!! :)

Deventer Up
March 28th, 2004, 06:21 PM
Lekker is dat dan.... :(