View Full Version : Voor een euro in de bus

Dartel
October 20th, 2004, 08:47 AM
Tarieven bus omlaag tot 1 euro

emmen/assen/groningen - Het reizen met de bus wordt in de steden Emmen, Assen en Groningen gemakkelijker en vaak goedkoper. Dat gebeurt met het introduceren van een kaartje voor de prijs van één euro. Daarnaast komt er een voordeeldalkaart, waarmee tegen een voordelig tarief van zes euro een dag lang onbeperkt gebruik kan worden gemaakt van het busvervoer in heel de provincie Groningen en een groot deel van Drenthe.

Het OV-bureau, waarin de provincies Drenthe en Groningen en de stad Groningen samenwerken, wil met de nieuwe kaartjes tien procent meer reizigers in de bussen lokken. Wanneer dat lukt, leidt de introductie van de goedkopere toegangsbewijzen niet tot inkomstenverlies bij de vervoerders. Reizigers moeten zelf uitpluizen of de nieuwe kaartjes voor hen goedkoper uitpakken dan de vertrouwde strippenkaart. Volgens het OV-bureau is dat vaak het geval.

Volgens woordvoerster Margreet Bennink van het OV-bureau wordt medio volgend jaar bekeken of de nieuwe kaarten voldoende succesvol zijn om er mee door te gaan. Is dat het geval dat wordt het één eurokaartje ook in andere steden in Drenthe en Groningen ingevoerd. "In Arnhem, Almere, Apeldoorn, Delft en Enschede is het al een succes gebleken."

Nog dit jaar

Het is de bedoeling het één-eurokaartje en de voordeeldalkaart nog voor het eind van het jaar te introduceren. Het eurokaartje kan een uur onbeperkt gebruikt worden in de stads- en streekbussen in de betreffende stad. In Emmen geldt dat zowel voor de bussen van Arriva als die van de nieuwe vervoerder Connexxion. Op werkdagen zijn de kaartjes pas geldig na negen uur 's ochtends. Ze zijn straks bij de chauffeur te koop.

ben benieuwd of de gebruikers het echt positief ervaren. Zijn hier op het forum fanatieke gebruikers?? Arnhem - Enschede??

eusebius
October 20th, 2004, 10:38 AM
In ieder geval is het makkelijk. Geen gedoe met wisselgeld en het zal schelen want in Arnhem zijn er zoveel zones dat 1 euro duidelijk goedkoper is dan 4 strippen (3 zônes).

Winus
October 20th, 2004, 11:55 AM
In Enschede is dat alleen maar op zaterdag, als het nog bestaat tenminste. Ik heb weekend-ov en maak er dus ook nooit gebruik van.

caspervc
October 20th, 2004, 12:44 PM
In apeldoorn is het altijd

Met een gewone strippenkaart is zelfs een enkeltje al goedkoper ( bij 3 strippen )
Met een roze strippenkaart is het alleen bij retourtjes geschikt, maar t is wel fijn, dat je altijd een euro neer kan gooien, en een retourkaartje stad oid hebt.
Ik vind het erg fijn werken.

Casper

Errik
October 20th, 2004, 03:36 PM
In Enschede kon je ook met je chipkaart betalen in de bus, totdat Connexxion de boel overnam. Hebben ze al die apparaten weer weggesloopt. Sindsdien is het weer gewoonstrippen dat de klok slaat. Beetje jammer voor de mensen die in de paar stukken van de stad wonen die in de tweede zone liggen. Er is gelukkig nog het zaterdagkaartje, maar wat mij betreft gaat die hele strippenkaart eruit. In grote steden als Amsterdam werkt het al helemaal niet. Een reiziger kan vanaf de Amstelveenseweg naar CS met twee strippen, maar als ik vanaf de Hoofdweg naar de Ten Katemarkt wil (drie haltes) moet ik drie strippen afstempelen. Belachelijk natuurlijk. Afschaffen die handel!

flex
October 20th, 2004, 06:03 PM
In Tilburg had je de piekbus voor 1 gulden dus maar die is er niet meer als ik het goed heb. dat was ook wel een succes.

pazman_nl
October 20th, 2004, 06:28 PM
De bussen in Arnhem hebben juiste de laatste tijd meer vertragingen door de zo'n voordeelkaartje, veel geld wisselen inplaats van een Buskaart stempelen.

Kruikenparadijs
October 20th, 2004, 06:32 PM
In Tilburg had je de piekbus voor 1 gulden dus maar die is er niet meer als ik het goed heb. dat was ook wel een succes.

volgens mij heb je die nog steeds op zaterdag, alleen is het tarief nu een halve euro ofzo

empersouf
October 21st, 2004, 04:30 PM
Leuk project, maakt de bus echt aantrekkelijk.