View Full Version : Groningen: Stoker en Brander (Euroborg)
Eisso October 20th, 2004, 11:20 AM Er komt met de week nieuwe informatie over de nieuw te bouwen woontorens (2 stuks) naast de Euroborg. Vandaar dat het me gepast leek om even een apparte topik te maken. Er zijn inmiddels meer plaatjes in de omloop. Op de nieuwe Website van de Euroborg (deze site (http://www.euroborg.nl)) is een soort van flash animatie waarbij een maquette is te zien van de torens en de te bouwen kantoren aan de andere kant van het stadion. Misschien kan iemand er een screen shot van maken?
Maargoed: eerst de Side by Side toren!
http://euroborg.exception.nl/images/td_wonen.jpg
...mjah....t blijft een matig ontwerp....
Exclusief wonen op grote hoogte, dat is wat de woontorens Side by Side u bieden. Om te beginnen het adembenemende uitzicht, dat zowel overdag als 's avonds in elk seizoen en bij elk weertype weer hele-maal anders is. Echt iets waar u nooit op uitgekeken zal raken…
De ruime appartmenten zijn voorzien van alles wat u zich op het geb ied van comfort, gemak en veilgheid zal kunnen wensen. Side by Side is dan ook de ideale plek voor mensen die in hun schaarse vrije tijd optimaal willen genieten van hun appartement en de diveriteit aan voorzeinbingen op steenworp afstand. Want de aanwezigheid van cultuur, winkels, sport en horeca evenals de goede bereikbaarheid van het Europapark zorgen voor de efficiency die u zoekt.
Modern wonen in Side by Side, dat is wonen anno 2006!
Pal naast het kerngebouw van Euroborg verrijzen deze woontorens. Side by side. Ze komen te staan langs het Winschoterdiep, dus aan de zuidwestzijde. De torens worden elk ongeveer 75 meter hoog, met elk 23 verdiepingen. In totaal gaat het om 180 appartementen.
Met een fantastisch uitzicht over de hele stad en Euroborg in het bijzonder. Begin 2005 start de bouw van de eerste toren, afhankelijk van de markt start spoedig daarna de bouw van de tweede. De vormgeving is in handen van Claus & Kaan architecten.
De woonoppervlakte van de appartementen varieert van ca. 95 m2 - 115 m2. Bijzonder is de afgesloten eigen parkeerplaats in de ondergrondse garage van Euroborg. Er is sprake van hoogwaardige materialisering. Ook is er de mogelijkheid om de appartementen flexibel (op verdieping) in te delen. De prijzen zijn vanaf ca. ˆ 200.000. De verkoop start voorjaar 2005.
http://euroborg.exception.nl/images/wonen.jpg
Jammer is wel dat ze het nu weer ineens hebben over 75 meter :(
En deze plaatjes kende we al:
http://www.syko.nl/Overig/euro1.JPG
CborG October 20th, 2004, 11:44 AM kweenie, doet me een beetje denken aan een commieblock, de zijkant heeft wel erg wenig ramen
Eisso October 20th, 2004, 11:49 AM Yep....je zou bijna zeggen dat het hier om de hoogste gallrijflats in aanbouw gaat :) Misschien valt het mee als er betere artist impressions zijn. Die zullen toch zeker voor 2005 in de omloop komen?
darulez October 20th, 2004, 02:30 PM mmm....ik lees dat ze 75 meter worden ipv 80. :(
Berrtus October 20th, 2004, 04:37 PM wat een negatieve toon toch. Dit lijken me erg tijdloze torens te worden. Ik vind ze eigenlijk gewoon mooi en ingetogen. En met de architectuur van Claus en Kaan zit het wel goed. Het wordt in ieder geval geen Silverline (Almere)
Eisso October 20th, 2004, 04:46 PM Mooi en ingetogen.....Zei Berrtus met zijn revolutionaire Koolhaas Avatar :) Dr zit wat in, de ingetogenheid. En Klaus en Kaan zijn niet de beroerdste inderdaad. Alleen neigt t nu nog wat te veel naar hoogbouw uit de jaren 70 en 80. Dit komt voornamelijk door de statische bokkendoos vorm lijkt me. Maarja, dat is de Delfse Poort ook in zekere zin, of de Avero in Leeuwarden. Toch 2 mooie gebouwen. Conclusie: we kunnen nog geen goede conclusie geven met deze beperkte afbeeldingen, en mogen blij zijn met 2x 23 verdiepingen voor de stad! De hoogste woontorens van Noord Nederland in wording!!!!!!!
darulez October 20th, 2004, 05:11 PM I feel happy now! :)
darulez October 20th, 2004, 08:49 PM Op de site van de Euroborg wordt een tipje van de sluier opgelicht.
Dit moet een stukje van één van de woontorens zijn:
http://www.euroborg.nl/images/oruimte1.jpg
Als de torens er zo uit gaan zien, worden ze minder massief dan op de eerste plaatjes lijkt denk ik.
bobdebouwer October 21st, 2004, 12:44 PM Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden over deze torentjes. Als het niet allemaal ruw beton word en de ramen lekker groot zijn gaat het er nog wel goed uitzien (en verkopen!)
Corretje October 21st, 2004, 02:58 PM 2X75 meter saaiheid!!
darulez October 22nd, 2004, 01:42 PM @Corretje:
Een goed definitief ontwerp is nog niet opgedoken en aan de plaatjes is niet voldoende af te leiden. Je bent dus iets te snel met je mening.
bobdebouwer October 24th, 2004, 03:49 PM Hij mag best een mening hebben over een voorlopig onderwerp.... toch?
bobdebouwer November 25th, 2004, 04:37 PM Heb even wat impressies gefotografeerd in het informatiecentrum van de Euroborg, er wordt nog steeds gesproken begin 2005 als het gaat om de bouw en verkoop van de 1e toren. Afhankelijk van de markt wordt de 2e toren zo snel mogelijk gebouwd. Of ze hier nou mee bedoelen dat hij er wel of niet komt, of straks of later, weet ik niet. Maar goed, de impressies en de maquettes...
Side by side
http://img24.exs.cx/img24/7838/251104Euroborg039.jpg
http://img24.exs.cx/img24/112/251104Euroborg040.jpg
http://img24.exs.cx/img24/2017/251104Euroborg041.jpg
http://img24.exs.cx/img24/1876/251104Euroborg045.jpg
http://img24.exs.cx/img24/4794/251104Euroborg046.jpg
http://img24.exs.cx/img24/4412/251104Euroborg047.jpg
Zo moeten die kantoren er ongeveer uit gaan zien!
http://img24.exs.cx/img24/6166/251104Euroborg048.jpg
Ze zijn niet echt superscherp maar je zal het er maar even mee moeten doen!
darulez November 25th, 2004, 06:27 PM Ik vind deze torens er wel lekker grootstedelijk uitzien, zo op het eerste gezicht. Beetje á la Brussel...:).
Ik ben zeker gelukkig met het feit dat de kantoren voor de Euroborg uit 3 torentjes gaan bestaan i.p.v. één blok, zoals in eerdere ontwerpen het plan was. Dat maakt het geheel wat toegankelijker en opener.
Dr. Dubai November 25th, 2004, 06:33 PM dat ziet er zeker wel goed uit zeg!:)
Eisso November 25th, 2004, 06:45 PM Yep, mooie torens lijkt het mij. Degelijk, en grootstedelijk. Leuk, even zo'n update tussendoor. De kantoren zien er ook goed uit, maar t zou leuk zijn als die een iets afwijkender ontwerp krijgen. Anders word het zo'n eenheidsworst!
Het zijn trouwens nog enorme blokken, die kantoren! Bijna even hoog als Geové! Een enorme muur word dat~! Hebben ze nog iets verteld over de bouw daarvan?
FCG November 25th, 2004, 08:57 PM Ik ben niet echt onder de indruk :( Vind het maar een beetje saaie kost. Als dit een van de pareltjes moet zijn :S
Maar het is in elk geval redelijk hoog, dus daar ben ik dan weer wel tevreden mee
vinman November 25th, 2004, 11:55 PM Ik denk dat de torens vooral hier er niet echt mooi uitzien. Maar misschien met wat betere impressies in de toekomst zien de torens er misschien nog beter uit.
Een ding is duidelijk: Ze zijn aardig hoog! Vind ze erg gaaf!!
Elmo November 26th, 2004, 09:49 AM Pal naast het kerngebouw van Euroborg verrijzen deze woontorens. Side by side. Ze komen te staan langs het Winschoterdiep, dus aan de zuidwestzijde. De torens worden elk ongeveer 75 meter hoog, met elk 23 verdiepingen. In totaal gaat het om 180 appartementen.
Side by Side? Zo heten de 2 woontorens die in Almere in aanbouw zijn ook. Laten die toevallig ook zo rond de 70m hoog zijn en +/- zelfde aantal verdiepingen en appartementen hebben. Wat een na-apers. Alleen bij die in Almere komt nog een inpandig zwembad. :D
SpeedFreak December 19th, 2004, 08:06 PM Ik heb vernomen van een goede kameraad (architect) van me dat ook het gebouw van 75 meter boven het water ook door gaat. De Waterknoop. Ze verwachten eind 2006 te gaan bouwen.
FCG December 19th, 2004, 10:36 PM JIPPIE!!!!
Als dat echt zo is krijgen we er een ECHT pareltje bij. De waterknoop is een architectonisch hoogstandje, hoog, glas, gedurfd, schitterende plek.
Vergeleken daarbij vallen de 'Side by Side' torens een beetje tegen.
darulez December 19th, 2004, 10:58 PM Als dat echt door zou gaan... :righton:
Een vertegenwoordiger van de projectontwikkelaar liet me weten dat ze in 2006/2007 willen beginnen met de bouw. Dus dit nieuws komt van meerdere kanten waardoor dit project erg serieus wordt. :)
http://www.scheffervanderwalarchitecten.nl/archive/03-414/knoop7.jpg
p.s. Ik vind het meer een Waterpoort dan een Waterknoop, maar goed...
FCG December 20th, 2004, 10:48 AM Nou de bebouwing áchter de waterknoop plat en zet er meer hoogbouw, architectonische hoogstandjes neer en je hebt een schitterend stukje Groningen!
darulez December 20th, 2004, 01:19 PM Nou de bebouwing áchter de waterknoop plat en zet er meer hoogbouw, architectonische hoogstandjes neer en je hebt een schitterend stukje Groningen!Dat is in de toekomst ook de bedoeling. Maar het bedrijventerrein heeft net een grondige opknapbeurt gehad, dus dat gaat nog wel even duren. Eerst wordt de zone aan het Eemskanaal vóór de Oostersluis aangepakt (vanaf centrum gezien) en volgebouwd.
zie ook: http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=148796&highlight=eemskanaalzone
bobdebouwer December 20th, 2004, 08:28 PM Best wel vet, zo komt Groningen nog wel op de kaart :D
FCG January 15th, 2005, 08:05 PM Aangezien deze topic over de woontorens van de euroborg gaan.. Een update (een hele vette!!)
Dit worden ze!
http://img80.exs.cx/img80/977/woontorensi8egr8w568zg12bv.jpg
Vloepkleedje January 15th, 2005, 08:36 PM *kuch*...bijlmerbajes...*kuch*
Nee, slecht rendering. Toch?
teunster January 15th, 2005, 08:38 PM Ik ben ook redelijk telleurgesteld, ik had op mooie slanke dame's gehoopt. :nono:
EuroMaster January 15th, 2005, 08:50 PM naja, op een een of andere manier vind ik ze niet lelijk hoor. beetje saai misschien wel.... op slanke dames had ik niet gerekend, voor 75m zien ze er nog best strak uit.
ach, jullie hebben de waterknoop nog ;)
bobdebouwer January 16th, 2005, 10:36 AM *bats* daar viel mijn hoop op mooie torens naar beneden... Ze hebben niet bepaald een aantrekkelijke uitstraling voor een woontoren... Kan Claus en Kaan echt niet beter???
Diehard January 16th, 2005, 01:49 PM Tsja, tis dat halverwege een aantal verdiepingen terugwijken, maar dizze krieg mie de piele niet omheug...
Maar verder: de hoogte is leuk!
hooghoudt January 16th, 2005, 02:29 PM die witte rand aan de bovenkant :bash: :bash: log zijn ze, lelijk haast
en ik haaaat witte baksteen :sleepy:
toch maar wat positieve puntjes noemen:
2x 75m..
inham in het midden
raamverdeling op de verdiepingen niet over de hele hoogte gelijk.
ze komen niet aan het eemskanaal (ik ben fan van de eemskanaalplannen :cheers: )
leuk vanuit de trein
nu maar hopen dat deze renders niet al te goed waren :no:
Eisso January 19th, 2005, 10:47 AM Tjah....mwah....och....Ik vind het nog niet zo verschrikkelijk geloof ik, al moest ik ook meteen denken aan de Bijlmer bajes. Maargoed, met een spierwitte Euroborg op de achtergrond lijkt het me best een leuk geheel te worden. Zeker als er een felle zon op schijnt. De schoonheid van de torens zit hem helaas enkel in het verspringen van de raampjes en de minimale inham.
Ik hda liever gezien dat 1 van de 2 torens wat lager/hoger zou zijn. Nu is het een tikkeltje staties. Maargoed, wel in een klap 2 vette landmarks in de skyline!!!!
vinman January 19th, 2005, 12:33 PM Ander kleurtje, en ze zien er een stuk beter uit.
Winus January 19th, 2005, 12:51 PM Is dit Side by Side, of is het er een neef van?
hooghoudt January 19th, 2005, 12:54 PM Dit is de side by side inderdaad.
@vinman: helemaal mee eens: rood valt af, want dat staat niet bij de erg witte euroborg. wat mij betreft wordt het grijs (of groen-wit :) )
FCG January 19th, 2005, 12:59 PM Mooi wit laten, en 's nachts er een groene lichtbak tegenaan zetten. Dat geeft ongetwijfeld een schitterend effect!
bobdebouwer January 19th, 2005, 01:52 PM Dat ie wit is, vind ik helemaal niet zo erg, zo krijg je een beetje eenheid. Alleen de vorm is zo ontzettend... vierkant! Saai! Dan kun je nog beter één grote Westpoint (Tilburg) hebben. Het voegt qua vorm weinig toe aan de stad. Iets gewaagder mag wel! Het idee van de groene lichten (FCG) lijkt me overigens wel een strak plan...
hooghoudt January 19th, 2005, 02:17 PM lijkt mij ook wel wat. als ze dan die lichten die op een eventueel raamloze gevel schijnen voorzien van een sjabloon met GRONINGEN, dan krijg je een de naam van stad met letters van ongeveer 8 meter breed van onder naar boven geprojecteerd
:dance:
bobdebouwer January 19th, 2005, 04:32 PM Dat gaat dan wel een beetje te ver, straks wil dan iedereen die niet fervent voor de FC is, dat gebouw uit!
darulez January 19th, 2005, 04:41 PM Lichten aan de bovenrand moeten er toch komen, om te voorkomen dat de traumaheli ertegenaan vliegt :).
Eisso January 19th, 2005, 04:49 PM Twee groene randen om het gebouw lijken me meer dan genoeg! En dan als t ff kan bewegende, zoals op het Stadschouwburg gebouw in Utrecht!!! Als je dr snachts in de buurt bent moet je daar echt ff naar kijken, zeer spacy!
Misschien dat ze de witte rand bewust zo groot hebben gelaten voor eventuele reclame? In vrij veel steden zie je dat terugkomen op woongebouwen. In groningen heb je t alleen maar op de flat aan t hereplein geloof ik.
bobdebouwer January 19th, 2005, 04:54 PM Niet van die goedkope tl-buisjes alsjeblieft! Wel wat moois zodat ie opvalt als je met de trein Groningen in komt. Denk eraan, deze torens worden de nieuwe entree als je met de trein komt.
Die reclame op het gebouw aan het Hereplein hangt daar omdat die toren eigendom is van ING vastgoed. Volgens mij hebben ze een dependance op de begane grond, en een aantal kantoren.
hooghoudt January 19th, 2005, 05:23 PM Dat gaat dan wel een beetje te ver, straks wil dan iedereen die niet fervent voor de FC is, dat gebouw uit!
Mijn voorstel is GRONINGEN en niet FC GRONINGEN ;) GRUNN is ook goed :)
@eisso: ik heb nog nooit reclame op de bovenste verdieping van een woontoren gezien. In Nederland dan. Die ING-leeuw aan het hereplein is best stoer, ik zie dat niet als reclame, maar als kunst
FCG January 19th, 2005, 06:47 PM Doe er maar mooi een groot logo van FC Groningen op
http://img101.exs.cx/img101/5238/fcgtoren9zm.jpg
Staat erg mooi :D
bobdebouwer January 19th, 2005, 09:18 PM Tsja ik weet het niet zo hoor... Het is erg grappig, maar niet te verkopen aan bijvoorbeeld een SC Heerenveen supporter... En als deze toren slecht verkoopt, beginnen de projectontwikkelaars minder snel aan een andere...
FCG January 19th, 2005, 11:37 PM Tsja ik weet het niet zo hoor... Het is erg grappig, maar niet te verkopen aan bijvoorbeeld een SC Heerenveen supporter...
Ik hoop toch wel dat er een soort kennisquiz omtrend FC Groningen aan de verkoop van deze torens hangt. Straks komt er een rare fries boven in die torens te wonen. Liever niet :bash:
hooghoudt January 19th, 2005, 11:49 PM lol :lol:
De mensen die het kunnen betalen zijn waarschijnlijk tweeverdieners of ouderen. ik denk het soort mensen dat absoluut niet met voetbal (rellen, geldverspilling,volksig gedoe blabla)geassocieerd wil worden.
maar alsnog: ík zou wel graag in zo'n flat met ubervet logo erop willen wonen. + gratis elke thuiswedstrijd volgen :cheers:
de site www.sidebyside-europapark.nl is al in geen maanden bijgewerkt, ook niet met de renders die nu op dit forum staan. wat mij betreft ook niet bepaald een goed teken.
@fcg: waar heb jij die nieuwste renders van de torens vandaan?
FCG January 19th, 2005, 11:59 PM www.euroborgstadion.com. als je in de broncode kijkt blijkt dat de foto's gelinkt zijn naar de site van www.vwvastgoed.nl te staan (Volker Wessels Vastgoed) een van de bouwers van het complex. Dus betrouwbaarder kan niet :)
klik hier voor de foto (http://www.vwvastgoed.nl/images/projects/buildings/woontorensI8EGR8W568ZG.jpg)
Eisso January 20th, 2005, 12:30 AM @ Bob: Ik denk dat een heerenveen supporter er geen problemen mee heeft om naast de euroborg te wonen. Ik woon zelf nu in Utrecht, en zou t juist gaaf vinden om een kamer naast de galgenwaard te hebben! In iedere stad wil ik wel naast een stadion wonen! DeMaarja, misschien denkt niet iedereen er zoi over. Feit is dat je straks wel naast een bioscoop woont, aan het water, dicht bij de stad, dicht bij een station, en dicht bij een nieuw aan te leggen park! genoeg rede om veel geld voor zo'n appartement neer te leggen! (oja, vergeet t uitzicht niet)
FF by the way: Op andere plaatjes ziet de zijkant er een stuk anders uit, en bovendien lijkt de toren slanker ?!? Of is dat de andere kant van het gebouw, en is het gewoon gezichtsbedrog?
http://www.euroborg.nl/images/td_wonen.jpg
hooghoudt January 20th, 2005, 01:33 AM ik denk dat het om een verouderd ontwerp gaat. De nieuwste plaatjes zijn gebouwen met aan elke kant ramen. Op jouw plaatje zien ze er inderdaad veel slanker uit, op die nieuwe lijken ze wel haast vierkant. ook lijken er meer verspringen in de balkons te zitten dan in de nieuwste plaatjes.
Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.
offtopic @ eisso: bij galgenwaard zijn ze ook begonnen met een behoorlijke flat. lijkt me best oke, maar die in groningen lijken me op een betere locatie staan. o, en check mn signature ;)
Eisso January 20th, 2005, 09:48 AM @ Hooghoudt: Vervolg offtopic: Het viel me al op dat je 050&030 had staan en nu dus ook een kamer zoekt! Moet je voor september iets hebben? In dat geval ben je er gelukkig vroeg bij. Of woon je op dit moment al in de domstad en zoek je wat anders? Als ik wat weet laat ik het je weten!
hooghoudt January 20th, 2005, 10:45 AM @ Eisso: excuses aan de rest voor nog meer offtopic: ik woon sinds juli in utreg, in lunetten. maar ben op zoek naar gezelliger studentenhuis in een gezelligere wijk. ik meen me te herinneren dat jij in zuilen ofzo woont, maar dat weet ik niet meer zeker. iig, toen ik me aanmeldde voor dit forum heb ik voor "050&030" gekozen omdat ik me nog steeds meer stadjer dan utrechter voel. als je toevallig iets weet, tof dat je het dan even laat weten! cheers :)
Eisso March 8th, 2005, 07:26 PM Nieuwe impressies! Het werd weer eens tijd! Een beetje groot, kan ze helaas niet kleiner krijgen...
http://www.dsg.nl/logs/ws/upload/Euroborg%20bioscoop.jpg
http://www.dsg.nl/logs/ws/upload/Euroborg%20kantoren.jpg
We moeten het op dit moment nog met de plaatjes doen,
maar die mogen er dan ook zijn.
Dit is het uitzicht op de Wolff-bioscoop van Euroborg vanaf de kruising Boumaboulevard/Winschoterdiep gezien
. Op de voorgrond het oplopende plein - Euroborg oogt immers straks als een wierde -
met imposante granieten trappartijen om het hoogteverschil van 7 meter
vanaf maaiveld te overbruggen.
Rondom de Euroborg komt veel groen.
Links op de impressie de* (Chinese) Ginko-bomen die her en der rond Euroborg zullen worden geplant.
's Winters houden deze loofbomen het blad.
Het voorplein wordt gemaakt van dicht asfalt beton,
zwart als contrast met de witte Euroborg. Er worden ronde cirkels in gestraald.
Links op de achtergrond
zijn de zogenaamde 'nietjes' te zien,
ofwel de fietsenrekken. De bioscoop hangt als een (30 meter brede) luifel boven de entree van Euroborg.
Rechtsachter Euroborg staan de twee 80m meter hoge woontorens,
naar een ontwerp van* Klaus & Kaan.
Geeft goed aan hoe inmens de torens nog worden.
Bovendien is de voorkant van de bioscoop niet te eentonig met alleen maar ronde raampjes.
Ik dacht alleen dat er ook met enorme letters FC GRONINGEN zou staan boven t stadion?
bobdebouwer March 8th, 2005, 07:57 PM Ondanks al die nette pakken en schattige Chinese boompjes denk ik dat dit in de praktijk er een beetje sober uit gaat zien, met de betonnen gevelplaten van de Euroborg en de strakke prefab bakstenen gevelbekleding van de woontorens... En zwart asfalt als contrast met de witte torens? Ik weet het nog net niet...
FCG March 8th, 2005, 08:27 PM Die (zogenaamde) witte gevelplaten slaan nu al een klein beetje groen uit.. Ik ben bang dat het er over een paar jaar erg armoedig gaat uitzien. Het lijkt me dat je met een bepaalde coating dit goed had kunnen opvangen, maar toch lijkt het te zijn 'vergeten'. Vreemd :?
Eisso March 8th, 2005, 08:53 PM yep....Het geef het nog ff het voordeel van de twijfel. Maar we moeten het nog gaan zien. Het contrast zwart-wit zie ik opzich wel zitten. Het idee om dat met asfalt op te lossen is puur een kwestie van geld denk ik. Zwarte steentjes zijn ook best verkrijgbaar maar 5 keer zo duur.
Ommelander March 8th, 2005, 09:46 PM yep....Het geef het nog ff het voordeel van de twijfel. Maar we moeten het nog gaan zien. Het contrast zwart-wit zie ik opzich wel zitten. Het idee om dat met asfalt op te lossen is puur een kwestie van geld denk ik. Zwarte steentjes zijn ook best verkrijgbaar maar 5 keer zo duur.
Ja dat klopt 5x zo duur als je ze steeds moet vervangen bij elke rel rond een thuis wedstrijd asfalt haal je er immers niet uit. hahahahahaha
vinman March 8th, 2005, 10:03 PM en asfalt heeft toch ook zo zijn charme.....??
sky-eye March 8th, 2005, 10:16 PM De combinatie voetbalstadion met woningen is op zich niet verkeerd. Het gebied blijft tenminste ook buiten westrijden levendig. De hoogtes zijn ook niet slecht, toch behoorlijke midrises. Daarentegen vind ik het ontwerp maar zwaar matig. Saai en toch ook wel depressief zijn woorden die al gauw bij me opkomen als ik de torens zie.
hooghoudt March 8th, 2005, 11:42 PM mooi dat je die impressies hebt gevonden!
De woontoren(s) moeten duidelijk in een andere kleur. Het wit en zwart in combinatie met alle strakke lijnen maakt het sober genoeg... De woontoren(s) morgen alleen wit worden als ze het beton groen laten storten.;)
Wij hadden vroeger trouwens ook een gingo in de tuin staan, het is serieus een mooie boom, met een heel mooi en apart blaadje. De gingo is de enige plantensoort die nog een dergelijke rare bladvorm heeft, rest is al miljoenen jaren uitgestorven. en hij blijft dus swinters zn blad houden. nou ja, je moet het interessant vinden:), maar ik zeg: goeie keuze!
http://www.biologia.edu.ar/botanica/images1/gingo.jpg
Eisso March 9th, 2005, 09:31 AM Ja, best interessant! Sinds mijn achternaam een boomsoort bevat heb ik altijd wel interesse in het groen om me heen. Vooral leuk dat deze bomen groen blijven in de winter. Hopelijk worden het een beetje grote reuzen en blijven het niet van die dwergjes?
@Ommelander: Stenen gooien is toch al lang uit de mode? Ik zie genoeg stenen rond t oosterpark om mee te werpen maar dat gebeurt ook nooit meer. Maargoed, wil het eerst wel eens aanzien, dat asvalt met rode stippen. (waarom niet groen?)
bobdebouwer March 9th, 2005, 10:22 AM Pffff ik dacht dat ze het in het begin hadden over een kwalitatief hoogwaardige buitenruimte. Als ze het daarna dan hebben over asfalt en wit baksteen zakt de moed me toch een beetje in de schoenen... Doodse zunde!
EuroMaster March 9th, 2005, 03:38 PM http://www.euroborg.nl/upload/stillhanzevastplein.jpg
wow! lelijk stadion zo. die betonstructuur hebben we bij de geluidswallen om eindhoven ook. ook saai dat die rondjes in zo'n patroon zitten. in eerdere studies zag het er enigzins leuk uit. zo te hopen blijft het bij impressies.
hopelijk compenseert het groen van die bomen (die het blijkbaar ook swinters doen) het saaigrijze van het stadion een beetje. wel raar dat op de impressie de bumpkes geel zijn.....
die torens mogen ook wel wat gedurfder, anders wil ik dat die hunzecentrale weer wordt teruggebouwd(= veel vetter en indrukwekkender). slopen? alleen als er wat fatsoenlijkers voor terug komt. goede en opvallende verlichting maakt het af (als er wel wat moois komt)
:)
hooghoudt March 9th, 2005, 05:52 PM ook saai dat die rondjes in zo'n patroon zitten. in eerdere studies zag het er enigzins leuk uit. zo te hopen blijft het bij impressies.
in het tot nu toe gebouwde deel van de 'rondjes' is het patroon van de impressies niet gevolgd. ze staan nu vrij willekeurig over de gevel, ziet er een stuk mooier uit.
wat dat betreft is het dus beter dan deze impressie :)
Ik hoop trouwens ook dat ze de gevelplaten gaan coaten, dan krijg je nog wat kleur erin en zijn die lelijke randen tussen de gevelplaten weg te werken. dat het er nu al slecht uit ziet is een slecht teken... :S
HGK March 9th, 2005, 05:57 PM Als ze daar asfalt gaan gebruiken word het daar misschien wel druk met skaters enzo, dat rolt als een gek opdat strakke asfalt. Misschien moeten ze ook maar een paar van die lage metalen hekjes neerzetten dan word het nog leuker voor de skaters :)
darulez March 9th, 2005, 07:11 PM Ik vind het er eigenlijk helemaal niet uitzien als asfalt. Het lijkt meer op marmer of een ander soort gepolijst gesteente.
Eisso March 9th, 2005, 07:32 PM @ Darulez: idd vrij luxe asfalt. Maar dat moet ook als er zóóóó veel belangrijke zakenmannen en vrouwen overheen lopen. Nee, dan liever skaters!! Veel gezelliger!
De woontorens zelf vallen me weer wat meer mee op deze impressies. Het lijkt er op alsof er 3 blokken opelkaar zijn die steeds een heel klein beettje uitsteken aan een kant. Tegelijk zijn ze toch strak en luxe ofzo, zakelijk. Niet bepaald om in te wonen misschien, maar staat zeker goed naast een voetbalstadion! En damn: wat MOET je wel een goed uitzicht hebben op het veld zeg!
pazman_nl March 9th, 2005, 07:41 PM @Eisso:
Vitesse en fans gaan verhaal halen
Door onze verslaggever
ARNHEM - De directie van Vitesse en het bestuur van de supportersvereniging gaan in Groningen verhaal halen over het aanvallen van een bus met Arnhemse fans, vrijdag na afloop van het uitduel met de plaatselijke FC.
Vitesse zegt 'zeer ongelukkig' te zijn met het optreden van de politie en stuurt een kritisch rapport naar de voetbalbond KNVB en FC Groningen, zegt woordvoerster Ester Bal.
Het bestuur van de supportersvereniging komt vanavond bijelkaar om over de problemen in Groningen te praten. Bestuurslid Arie Willemsen kondigt aan dat de supporters het er niet bij laten zitten. "We gaan bij FC Groningen en de lokale driehoek (politie, gemeente, justitie, red.) uitleg vragen over de gang van zaken. Er zijn daar rare dingen gebeurd, waar me meer van willen weten."
De problemen ontstonden na het duel. Naast de fans die gezamenlijk met drie bussen waren gekomen, moesten ook de supporters die met eigen vervoer (auto of trein) naar het noorden waren afgereisd, verplicht in een stadsbus stappen. De politie had namelijk 'signalen' gekregen dat Groningen-aanhangers fans van Vitesse wilden aanvallen. Op weg naar het treinstation werd de stadsbus, waarin ook vaders met kinderen, bekogeld met stenen. Ruiten sneuvelden en er ontstond grote paniek. Minimaal een Vitesse-fan raakte gewond aan zijn hoofd. "Het is heel vervelend dat de politie er niet in is geslaagd voor de veiligheid van onze fans te zorgen", zegt Bal. "De politie heeft ervoor gekozen de supporters met een bus naar het station te vervoeren. Dat is hun beslissing, maar die heeft duidelijk volledig verkeerd uitgepakt."
Fans die in de getroffen bus zaten en hun verhaal kwijt willen, kunnen daarvoor terecht bij de club. "Het zijn onze fans, dus we willen er ook nu voor ze zijn. Daarom hopen we nog steeds in contact komen met de man die aan zijn hoofd gewond is geraakt."
(Bron: gelderlander)
bobdebouwer March 9th, 2005, 09:11 PM He? Hebben de Groningers dat gedaan? Vaders met kinderen aanvallen? Dat zouden die lieve jongens toch nooit doen!
Ontopic @ Eisso: Luxe? Jij vindt de Bijlmerbajes zeker ook luxe?
http://www.plein.nl/~anp2/ANP/BIN/bijlmer-40918.onlineBild.jpg
darulez March 10th, 2005, 09:43 AM Stelletje mietjes, die Arnhemers. Kunnen een uitbundige afscheidsgroet niet eens waarderen. ;)
Eisso March 10th, 2005, 07:05 PM @ Bob: nee, niet bepaald luxe. Ff een paar kleine verschillen: de bijlmer is niet uitgevoerd in steentjes, er zitten tralies voor de ramen, er zijn er 6 van in plaats van 2, ze zijn minder hoog en hebben en er staat een muur omheen. Wat ik bedoel is dat ik wel degelijk een groot verschil zie tussen de bijlmer bajes en de 2 woontorens, en dat verschil onder andere zit in een luxere uitstraling.
@darulez: ik had t over nieuwe impressies maar zie net dat jij me voor was. Excuus!
bobdebouwer March 10th, 2005, 07:58 PM De uitstraling vind ik nagenoeg hetzelfde, en dan let ik even niet op de bouwdirecteurtjes met hun Chinese boenzai boompjes :D
darulez March 10th, 2005, 08:53 PM @darulez: ik had t over nieuwe impressies maar zie net dat jij me voor was. Excuus!
Geeft niets! Hoe meer primeur gericht we zijn hoe meer nieuwtjes we uiteindelijk binnenkrijgen. :)
Eisso September 29th, 2005, 01:48 PM Het heeft ff geduurt, maar ik heb dan tçoh eindelijk weer een klein primeurtje rondom de Euroborg Torens (Stoker en brander???)
Een plaatje. Helaas, helaas. De ontwerpen blijven een beetje sober en matig. Maar de hoogte daarentegen is uniek en enorm voor Groningse begrippen! Morgen hebben we ongetwijfeld meer nieuwe afbeeldingen!!!
http://img93.imageshack.us/img93/2285/eurotorens7vz.jpg
25 verdiepingen ofzo? Alleen: waar is de knik gebleven???? Gecshrapt uit het ontwerp?
FCG September 29th, 2005, 01:57 PM De hoogte is meer dan ok, maar ik ben bang dat behoudende Gronigers wat betreft hoogbouw, niet overtuigd zullen worden van de nut en noodzaak van meer hoogbouw. Een juweeltje is het niet, maar hoog zeker wel. Leuke entree naar de stad vanuit Duitsland (dat was ook wat de stad Groningen wilde bereiken met o.a. de Euroborg en het Europapark.)
Groningen Pride September 29th, 2005, 01:59 PM Ja ik vind dat ze de Rokade naast Euborg moeten bouwen!! die past erbij.. maarja je kan niet alles willen.
Kwa hoogte, niks mis mee..!
hooghoudt September 29th, 2005, 02:06 PM Enorm hoog! :cheers:
Vind deze render er stukken beter uit zien als eerst. Bouwen die hap!
door de horizontale balkons ziet dit er wel een beetje flatachtig uit, das jammer. kleur mag ook wel wat ambiteuzer, ookal sluit dit wel mooi aan bij de euroborg natuurlijk.
Ben benieuwd of ze op de nieuwbouwbeurs van morgen er wat meer over weten.
Eisso September 29th, 2005, 02:18 PM Een van de weinige torens waar het ook heel erg vet is om in de kelder te wonen!!! :D
Vloepkleedje September 29th, 2005, 02:37 PM Hmm. Droog ontwerp toch. Het moet wel heel erg meezitten willen dit fantastische torens worden.
Eisso September 29th, 2005, 04:17 PM Helaas, zelfs een frisser kleurtje en mooie titels maken het er niet beter op :(
http://img243.imageshack.us/img243/3342/euroborgnieuw3ia.jpg
Groningen Pride September 29th, 2005, 04:49 PM nouu Eisso.. wel iets beter hoor! :D
kan je er aan de west kant ook balkonnetjes bij maken?
zoiets als aan de voorkant.
ik vind trouwens dit ontwerp mooierderder
http://hpbimg.euroborggroningen.com/aanzicht.jpg
teunster September 29th, 2005, 05:20 PM Tja, het doet me niets tot zeer weinig..
Eisso September 29th, 2005, 05:27 PM @ Groningen pride: ahhh, dont tempt me, straks zit ik weer 3 uur achter photoshop terwijl ik eigenlijk druk ben met school! Wellicht plak ik er later nog een keer balkonnetjes aan!
De oude ontwerpen zagen er inderdaad beter uit! Het wil overigens nog niet zeggen dat de torens er niet meer zo uit komen te zien. De nieuwste plaatjes zijn van een Ingenieursbureau. Misscieh hadden ze nog wat oudere plaatjes liggen die ze maar op de site hebben gezet. De oudere impressie zijn in ieder geval een stuk gedetaileerder!
hooghoudt September 29th, 2005, 08:54 PM de nieuwe ontwerpen vind ik beter, de verticale knik maakt het geheel een stuk minder blokkig.
darulez September 29th, 2005, 08:56 PM Dat zeg ik :)
Eisso September 29th, 2005, 09:57 PM heb toch sterk het vermoeden dat ze gewoon gaan voor de "oude" ontwerpen en dat die nieuwste eigenlijk gewoon ouder zijn en nu pas naar voren komen. In eerdere plaatjes zag je de zelfde verticale knik zitten (toen er nog 3 torens stonden)
http://euroborg.exception.nl/foto/photogallery/upload/kl_maq_woontorens.jpg
Het zou logischer zijn dat de ontwerpen die ik vandaag vond, zijn gemaakt ná deze afbeelding. En dat ze daarna kwamen met de renderinge zoals zijn te zien op de luchtfoto van Groningen Pride en die van de euroborg met het pleintje er voor. Deze zijn bovendien een stuk gedetaileerder!
peterdn September 29th, 2005, 10:46 PM Deze nieuwe ontwerpen vind ik dus helemaal niks, net zoals de oude trouwens.
Ik hoop dat het uiteindelijke ontwerp meer gedurfd zal zijn en niet van die saaie blokkendozen, daar is de lokatie te mooi voor.
Het enige positieve vind ik de hoogte.
lffıs September 30th, 2005, 09:55 AM Ik vind de laatst getoonde impressie een stuk beter dan de impressie bovenin deze pagina, omdat anders het stadion haast wegvalt in de omgeving. En dat is natuurlijk erg jammer. Drie lagere torens die meer om het stadion geplaast zijn pakken veel beter uit in zijn omgeving.
FCG September 30th, 2005, 10:24 AM Het stadion valt echt niet weg.. het stadion ligt op ongeveer 100 meter van de snelweg af (daar tussen alleen gras) en valt dus heel goed op. Schuinachter het stadion komen deze torens te staan. Het uitzicht op het stadion wordt dus niet 'verpest' door deze torens.
hooghoudt September 30th, 2005, 10:29 AM ook vanuit de richting vd stad is de euroborg nog goed te zien. als de toren(s) er staan fungeren ze ook als landmarks waardoor je zo kunt zien waar de euroborg ligt. "daar bij die flats" :D
vanuit de trein zal de euroborg wel minder goed te zien zijn, maar nu de tijd van elke-keer-als-je-er-langs-komt-met-de-trein-zijn-ze-weer-verder-met-de-euroborg voorbij is, hebben deze twee torens mijn zegen :)
Dat "FC GRONINGEN" op de torens zal er nooit komen, maar zonder "FC" erbij ziet het er denk ik leuk uit, zo op de zijgevel van de torens.
bobdebouwer September 30th, 2005, 07:57 PM Oei met een beetje pech worden deze torens spuuglelijk. Maar met een beetje geluk ziet het er stijlvol uit, met al die andere witte gebouwen eromheen...
Eisso October 1st, 2005, 01:09 PM Het lijkt er dus toch op dat de laatst gevonden afbeeldingen uiteindelijk doorgang vinden...
Meer info: www.stokerenbrander.nl
Ramses October 1st, 2005, 01:36 PM Hoe is het mogelijk dat dit de voorkeur heeft gekregen? Overal haalt men jaren 70 flats weg en Groningen bouwt gewoon twee nieuwe.
Misschien gaan ze er een beetje uitzien als de Cenakeltorens in Tilburg, dan lijkt het toch nog wat.
http://www.schilderscentrumtilburg.nl/images/ref_cenakel.jpg
Eisso October 1st, 2005, 03:43 PM @ Ramses: dat lijkt inderdaad niet verkeerd. Enig idee wie de architecten waren? Dat zwart (donker) lijkt in ieder geval behoorlijk sjiek. Enige verschil: stuk of 7 bouwlagen :)
bobdebouwer October 1st, 2005, 04:00 PM Ik ben fan geworden van deze torens, om de één of andere reden denk ik dat deze heel erg goed uit de verf gaan komen. Ik wil er in ieder geval wonen als ik er het geld voor heb.
EuroMaster October 2nd, 2005, 10:36 AM Eerlijk gezegd vind ik het nieuwe ontwerp toch best lekker! Die horizontale strepen vind ik zelfs erg mooi!Dat maakt het indrukwekkender als het om visuele hoogte gaat. De Pegasustoren en de Cenakeltorens zijn goed te vergelijken en zijn voor hun lokatie (die met Eurobirg te vergelijken is) erg goed passen. Wat bedoelen jullie met verdwenen 'knik'? Er zit toch een knik in? Ook die knik, als ik het zo mag noemen, heeft wel een mooie toegevoegde waarde. Ik ben niet ontevreden. Je moet hier geen baken van willen maken. De martinitoren blijft dat totdat mogelijk de emmatoren om de hoek komt. Je kunt wel wat leuke dingen doen met licht om het 's nachts tot een opvallend (groen) geheel te maken. :)
Vloepkleedje October 2nd, 2005, 10:58 AM Ik ben lichtelijk sceptisch over deze Stoker en Brander (leuke namen!), omdat ik de architecten niet zo goed meer snap. Claus en Kaan zijn verdronken in hun minimalisme! Recente projecten:
Brandweer Utrecht (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=16&bid=2438)
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/500/142PICT0099.JPG
Leo Polakhuis Amsterdam (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=2&bid=2942)
http://207.44.228.232/photopost/data//505/3Amsterdam_-_Leo_Polakhuis.jpg
Silverline Almere (http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=&bid=1141)
http://207.44.228.232/images/B01/1631.jpg
Het zal compleet liggen aan de afwerking van de torens. Als dat ook middelmatig is, dan vind ik ze waarschijnlijk gewoon lelijk. Hoogte is prima, daar niet van, Westpoint komt er ook mee weg;)
Eisso October 2nd, 2005, 11:55 AM Claus en Kaan zijn toch best hoog aangeschreven architecten. En aan het budget zal het ook niet liggen, het worden behoorlijk dure appartementen namelijk!
Maar wat je zegt: de afwerking is erg belangrijk. Komen er een soort witte metalen platen tegenaan, of toch witte steentjes zoals op eerdere impressies. Uiteindelijk moeten de woningen toch ook verkopen, en het lijkt me niet dat mensen in Groningen nu meteen warm lopen voor zo'n ontwerp....
hooghoudt October 2nd, 2005, 12:28 PM De Silverline in Almere en de Brandweer in Leidscherijn zijn regelrechte rampen :(
Maar de welstandscommissie van gronigen is behoorlijk goed (ook volgens eusebius), dus misschien dat het er alleen doorheen komt als er hoogwaardig materiaal wordt gebruikt. Laatst werd een ontwerp voor een school teruggevloten omdat er hout zou worden gebruikt als gevelmateriaal. Dat is nu koper geworden :cheers:
Eisso October 2nd, 2005, 12:43 PM Nouja, goed goed....In de welstandscomissie zit o.a. de architect van het Westerhaven complex.....Nog zo'n regelrechte ramp. En als hij toevallig vriendjes is met de architect in kwestie, dan valt er vast wel het een en ander te regelen..
bobdebouwer October 2nd, 2005, 04:23 PM Westerhaven? Je bedoelt bij de Mediamarkt? Dat is niet bepaald slecht geweest, is nu een heel aantrekkelijk subcentrum.
En het ontwerp voor Stoker en Brander zijn nu al 3 keer aangepast, zoiets kost bakken met geld, dat deden ze vast niets voor niks. Ik hoop dat de welstandscommissie dit op hun naam mag zeggen en dat het 'echte' resultaat er beter op is geworden, wat ik ook wel verwacht. Aan een goed ontwerp sleutel je namelijk niet.
Eisso October 3rd, 2005, 01:19 PM Bij nader inzien....
http://www.stedplan.nl/view_image.php3?id=75
idd zo slecht nog niet. De achterkant is alleen zo verschrikkelijk saai! Het consept is inderdaad goed gebleken, een gezellig stukje winkelstraat er bij! Alleen het ontwerp laat her en der te wensen over. Ik noem alleen al de hoogte van de flat die er op staat :)
Als je t mij vraagt hadden ze gewoon de haven weer moeten open graven, maarja, das een andere discussie.
Eisso November 24th, 2005, 07:32 PM Nieuwe impressies!
http://img418.imageshack.us/img418/1048/woontorensvanafnoorderpoortkan.jpg
http://euroborg.exception.nl/foto/photogallery/upload/stp_01_17-11-2005_lr_www.jpg
http://euroborg.exception.nl/foto/photogallery/upload/stp_05_17-11-2005_www.jpg
http://img335.imageshack.us/img335/6872/zuidwestzijdevoorpleintussenbi.jpg
hooghoudt November 24th, 2005, 08:35 PM Ziet er goed uit! De verticale lijnen die ontstaan doordat de ramen boven elkaar zitten maken de torens hoger lijken!
Het lijkt er op dat de namen (Stoker en Brander) een plaats krijgen op de gevel, helemaal boven. Check bijvoorbeeld plaatje 1.
De naden tussen de prefab-onderdelen zijn zelfs op de impressies al zwaar deprimerend :(
lffıs November 24th, 2005, 08:42 PM Lekker massief, maar ik weet toch nog steeds niet of ik helemaal positief ben. Het blijft toch erg gesloten, veel beton en weinig glas. Ben ook bang dat het snel vuil gaat worden, kijk maar: op de 1e impressie is alles nog wit, op de 4e is ie al vuil! :) Waarom staan trouwens die lichtmasten (imp. 1) niet op het stadion maar erbuiten? Of wat zijn dat voor dingen?
INVISIBLE November 24th, 2005, 08:51 PM Mooie plannen voor Groningen .................Die torens zouden in dat plan wel mooi tot hun recht komen .
FCG November 24th, 2005, 09:17 PM Het zijn geen lichmasten buiten het stadion.. dat zijn.. tja.. straatlantaarns oid? De lichtmasten zitten bovenop de rand van het stadiondak.
http://www.vi.nl/upload/217324_340_1131659041165-Euroborg02_pro465.jpg
Dat de flats uit veel beton en weinig glas bestaan klopt, maar aan de achterkant (dus de kant die telkens niet op de foto's is te zien) zou de bijna hele toren van glas worden (ramen van plafond tot grond op elke verdieping) dat maakt het geheel al wat aantrekkelijker naar mijn idee. Maar het worden geen super mooie torens, de hoogte is natuurlijk wel lekker.
http://img93.imageshack.us/img93/2285/eurotorens7vz.jpg
lffıs November 24th, 2005, 09:22 PM Ja, deze kant kende ik ook al. Wel veel glas hier, maar nu heb je weer dat het een hoge galerijflat lijkt.
FCG November 24th, 2005, 09:27 PM Het is ook nooit goed met jou ;)
Ik ben benieuwd hoe het ontwerp in het echt wordt. Op sommige punten heb ik ook mjin bedenkingen. Maar ik blijf erbij, eerst de hoogte maar eens aanpakken en daarna mooie (letterlijk en figuurlijk) hoogstaande architectuur in de stad neer zetten.
bobdebouwer November 25th, 2005, 05:17 PM Misschien een beetje somber aan de buitenkant, maar ik zou hier dolgraag willen wonen!
Vloepkleedje November 25th, 2005, 05:24 PM Nou en of! En dan allemaal bloembakken buiten hangen! Lekker fleurig! Precies zoals Claus en Kaan het gewild zouden hebben, stelletje betongekken.
hooghoudt August 9th, 2006, 06:16 PM Yes!!! De bouwvergunning voor zowel de Stoker als de Brander is aangevraagd !!
Toren 1 bij Euroborg Ontwikkelingsmaatschappij G4 Beheer BV: oprichten woningen (200603962)
Toren 2 bij Euroborg Ontwikkelingsmaatschappij G4 Beheer BV: oprichten woningen (200603958)
:cheers: :cheers:
bobdebouwer August 9th, 2006, 07:38 PM Groningen's hoogste op de Martinitoren na :D
Hoogholtje August 9th, 2006, 09:55 PM De website van het project (http://www.stokerenbrander.nl/home.asp) mag nog wel ff aangepast worden.......wonen anno 2006...dat lukt dus niet meer. Gokje dat ze in 2008 gereed zijn !
FCG August 9th, 2006, 11:25 PM De website van het project (http://www.stokerenbrander.nl/home.asp) mag nog wel ff aangepast worden.......wonen anno 2006...dat lukt dus niet meer. Gokje dat ze in 2008 gereed zijn !
Het worden retro torens ;)
Ace August 10th, 2006, 06:26 AM Ha, dat ze die torens maar wel aardbevingbestendig maken ;)
En dat stadion ook!
ChrisZwolle August 10th, 2006, 11:58 AM Groningen's hoogste op de Martinitoren na :D
Ik vind dat zo'n ouwe regel, dat de kerktoren per se hoger moet zijn (al is het maar 2 meter), dan nieuwbouw. Gelukkig zijn ze daar in Zwolle vanafgestapt.
Waar komen die Stoker & Brander eigenlijk? Is dat bij de ingang van de MustSee-bioscoop? (waar je (illegaal?) nog gratis kan parkeren).
Groningen Pride August 10th, 2006, 07:00 PM ^^^ Zo wordt dat niet bedoeld denk ik, want er mag namelijk al 3 jaar hoger gebouwd worden als de Martinitoren.
FCG August 10th, 2006, 07:35 PM Waar komen die Stoker & Brander eigenlijk? Is dat bij de ingang van de MustSee-bioscoop? (waar je (illegaal?) nog gratis kan parkeren).
Stoker & Brander komen idd bij de MustSee bioscoop, al zou ik eerder zeggen dat ze bij de Euroborg komen. De MustSee zit aan de noordkant (op het plaatje in elk geval) bij het rood getekende complex (Euroborg). S&B zijn de blauw getekende vakjes. De grote groene cirkel geeft aan waar de nieuwbouw van de IBG komt. Veel hoogbouw lekker dicht bij elkaar :cheers:
http://img160.imageshack.us/img160/2121/naamloosde8.jpg
ChrisZwolle August 10th, 2006, 09:04 PM Da's dus achter de mediacentrale als ik het goed heb?
hooghoudt August 10th, 2006, 09:20 PM ^ Onderstaande plaatje maakt het wel duidelijk: rechts de Euroborg, op de achtergrond richting de binnenstad, en links, net buiten beeld de Mediacentrale. Nog een klein stukje naar links het spoor Groningen-Assen (tevens toekomstige lokatie NS Groningen-zuid/Groningen Europapark).
http://www.nieuwbouw-woningen.nl/userimg/1290_stoker.JPG
bobdebouwer August 11th, 2006, 12:18 AM Lekker dynamische plek dus! Mooi strandje erbij en de lol kan niet op in de zomer!
darulez August 11th, 2006, 09:36 AM Die "lichtmasten" die op bijna alle impressies te zien zijn, gaan de nieuwe design straatverlichting rond de Euroborg vormen.
@Chris1491: Ja :).
AJB August 23rd, 2006, 11:54 PM Het is ook nooit goed met jou ;)
Ik ben benieuwd hoe het ontwerp in het echt wordt. Op sommige punten heb ik ook mjin bedenkingen. Maar ik blijf erbij, eerst de hoogte maar eens aanpakken en daarna mooie (letterlijk en figuurlijk) hoogstaande architectuur in de stad neer zetten.
kan je uit zeer betrouwbare bron melden dat ze nagenoeg ongewijzigd als de laatste plaatjes zo uitgevoerd gaan worden. Alleen de bovenstelaag is anders geworden. Ze zijn ca. 74 meter hoog, dakrand in dit geval in 2 kleuren beton, wit en grijs.
AJB August 23rd, 2006, 11:58 PM Sorry de plattegrond vorm is wel aangepast. De zuidgevel is niet meer ingedeukt maar knikt juist naar buiten ter plaatse van de knik op deze beelden.
hooghoudt August 24th, 2006, 12:03 AM ^ ha, mooie inside-info!
Weet je op welke manier de dakrand vorm wordt gegeven? Echt iets extraasch ten opzichte van het eerdere ontwerp? Ben benieuwd!
Betekent dat 'uitduiken' enz dat het een soort van 6-hoekige torens worden?
2x 74 meter dus: (voor de zoveelste keer: ) :cheers:
bobdebouwer August 24th, 2006, 01:33 AM Ja, wat voor vorm kunnen we nu verwachten? Is die knik naar buiten toe voor de vergroting van de balkons of iets dergelijks?
AJB August 24th, 2006, 06:22 AM Woningen worden iets groter, balkons blijven nagenoeg gelijk. Dakrand is als op de beelden dus prefab beton elementen maar dan dicht. Aan de voorzijde zit een mega 'spuwer' aan de bovenrand. Het wordt qua plattegrond een 6 hoek maar onregelmatig van vorm.
merijn August 24th, 2006, 11:37 AM Woningen worden iets groter, balkons blijven nagenoeg gelijk. Dakrand is als op de beelden dus prefab beton elementen maar dan dicht. Aan de voorzijde zit een mega 'spuwer' aan de bovenrand. Het wordt qua plattegrond een 6 hoek maar onregelmatig van vorm.
Spuwer? Wat is een spuwer? Bedoel je een spuwer als in:
http://img218.imageshack.us/img218/8383/parisgargoylexg4.jpg (http://imageshack.us)
^
Hier zou ik overigens voor zijn.
bobdebouwer August 24th, 2006, 02:07 PM Klinkt allemaal heel erg leuk, ook al kan ik me er geen goede voorstelling van maken. Ben in ieder geval reuze benieuwd naar het eindresultaat!
supercees August 28th, 2006, 12:19 PM Sorry, maar ik kan hier niet echt wild van worden... gemiste kansen denk ik zo... en Claus en Kaan doet er beter aan om betonwegen te gaan ontwerpen, dan kunnen ze hun strakke lijnen en beton fetisjisme nog beter botvieren en hebben wij er geen last van.
AJB August 28th, 2006, 10:39 PM Je kan het niet iedereen naar de zin maken dus ieder zijn mening. Ik ben ervan overtuigd dat het een zeer goede toevoeging aan de Euroborg. Deze toren kunnen dezelfde stoerheid krijgen als de Hoge Heren denk ik. En ik denk dat het een grote stap is voor Groningen als ze er staan denk ik. 7 oktober gaan ze in ieder geval in de verkoop dus liefhebbers ....
FCG August 29th, 2006, 09:19 AM ^^ Mag ik vragen wie/wat jij bent AJB?
Veel insite info en een verdediger van de uiteindelijke ontwerpen. Iemand uit het ontwerp team van Claus en Kaan? Iemand uit de verkopende of bouwende partij?
Groningen krijgt nu in elk geval een mooiere entree vanuit Duitsland. Dat was ook een van de redenen voor het ontwikkelen van het Europapark volgens mij. Groningen was totaal niet tevreden met de rommelige entree en wilde meer (stedelijke) alure uitstralen rond deze toegangsweg naar de stad heb ik ooit eens ergens gelezen.
Die stedelijke alure is met de Euroborg nog niet echt gelukt is mijn mening. Beton straalt niet direct de gewenste alure uit denk ik. Het Geove en deze 2 torens kunnen daar wel aan bijdragen. Het komt vast helemaal goed met Groningen :)
-Koen- August 29th, 2006, 10:05 AM Ik vind het ook geen beauty's, magoed...(bijna) altijd welkom dit soort torentjes in Groningen :)
Het matcht in ieder geval wel enigzins met de Euroborg, wat ook belangerijk is.
supercees August 29th, 2006, 10:25 AM @ AJB... in Rotterdam is bijna alles wat er gebouwd wordt van middelmatige kwaliteit volgens jou... en dit is opeens erg mooi...
Inderdaad, werk je voor C&K?
bobdebouwer August 29th, 2006, 11:00 AM Ik denk dat AJB eerder voor een verkopende partij werkt, aangezien hij/zij wijst op de verkoopdatum. Ik ben het wel een beetje met AJB eens dat de torens best mooi kunnen worden, op een stoere en robuuste manier. De Hoge Heren wil ik dan eigenlijk niet als voorbeeld noemen, die slaan een beetje door naar het angstaanjagende. Ook het interieur in de Hoge Heren is op sommige plekken heel stijlvol, op andere plekken doet het sterk denken aan een inrichting voor het één of ander. Ben benieuwd hoe dat straks is met Stoker en Brander.
merijn August 29th, 2006, 11:25 AM Ik weet nog steeds niet wat een mega spuwer is.
AJB August 29th, 2006, 08:44 PM Een spuwer is een ding dat ervoor zorgt dat als de hemewaterafvoeren (of regenpijpen) verstopt zijn het water rechtstreeks van het dak af laat lopen zodat er geen instortingsgevaar is.
http://www.clausenkaan.nl/images/271-3571-22-ChR_360.jpg
Die dingen bovenaan de gevel zijn spuwers. Op Stoker en Brander zijn ze dus ongeveer 10 x zo groot!
Verder is het wel leuk dat jullie zitten te gokken waar de info vandaan komt. Als ik je vertel dat de toren vanaf maaiveld 73340 mm hoog worden geef ik het wel weg denk ik. Ik ben als architect onder andere bezig met de uitwerking van deze twee jongens in Groningen bij C&K. Woon in R'dam en werk in A'dam. Zie dus heel wat van het land zeg maar en dus ook veel gebouwen. Ik zou willen dat er meer van dit soort torens in R'dam gemaakt worden of zoals ik elder op dit forum liet zien als de Messeturm in Basel.
Hoe dan ook je kan ervan uit gaan dat deze torens ondanks dat ze van beton worden luxe eruit zullen zien met een erg goede detaillering.
De entree wordt geheel van glas je weet wel van dat gelijmde gladde glas) en de hal wordt net als in de Hoge Heren (wat als je er net woont als een soort hotel aan voelt wel leuk dus) van natuursteen en gestucte wanden en plafond. Naar mijn mening luxe en ingetogen.
Zo dat raadsel is ook weer opgelost.
En by the way: Groningen hoeft niet te verstedelijken. Is goed zols het nu is sterker nog een van de leukste steden van NL (moet ik zeggen van mevrouw AJB aangezien die een Grunningse is :) ).
Als ik meer weet post ik het wel.
Michiel August 29th, 2006, 08:57 PM ^^deze gaf het ook al een beetje weg (uit de Wijnhaeve thread):
Nou ja hoe dan ook ik ben dagelijks bezig om op buitengewoon hoog niveau gebouwen te maken en te ontwerpen bij een zeer gerenommerd bureau in Amsterdam. Een bureau trouwens waar de meeste forum-leden hier van gruwen denk ik maar dit even ter zijde.
De laatste zin getuigt van zelfkennis. Vaak heb ik moeite om de architectuur van Claus en Kaan te begrijpen. De vormgeving is in veel gevallen nogal minimalistisch, wat bij een slechte uitvoering vrij rampzalige gevolgen kan hebben. De brandweercentrale Leidschen Rijn is zo'n geval, hoewel ik op ArchiNed (http://www.archined.nl/oem/reportages/brandweer/brandweer.html) las dat Claus en Kaan juist erg trots was op de gevel.
Het Mövenpick hotel vind ik trouwens wel geslaagd.
Eisso August 29th, 2006, 09:50 PM 73340 mm dus! Helaas geen 80 meter zoals eerder vermeld en gegokt.
Leuk dat architecten de weg naar het hoogbouwforum steeds vaker weten te vinden en ook nog eens zo veel informatie loslaten! AJB: Bedankt :)
Verder valt over smaak gelukkig wel degelijk te twisten. Persoonlijk hou ik wel van beton, mits goed toegepast. Helaas zijn er legio lelijke varianten te vinden in het land. Meestal is het naar mijn idee niet de schuld van het beton, maar de saaie architectuur die te weinig uit het materiaal haalt. Bovendien heeft beton een goedkope uitstraling. Als een gebouw matig is uitgedetaileerd word zo'n uitstraling alleen maar versterkt. Bij de Euroborg is het naar mijn idee het probleem dat er te weinig variatie is. Alle muren hebben een zelfde hoogte, alle ramen zijn het zelfde, de plint ligt verdiept en valt amper op en ook het dak valt volledig weg. Resultaat: een redelijk saaie bunker. Enkel met een strak blauwe lucht is het witte complex een aangenaam contrast in de omgeving.
Wat betreft de torens is het nog even afwachten. Veel hangt denk ik af van het detail. Bijkomend voordeel is dat de gebouwen natuurlijk gaan "samenwerken" met het stadion. Een platte schijf versus twee hoge accenten. Zeker mét blauwe lucht een aangenaam schouwspel. Maar het is nog even wachten hoe het geheel de andere 300 grijze dagen van het jaar over komt op het publiek. Ik hou mijn hart vast.
(veel zal afhangen van de spuwers :))
AJB August 29th, 2006, 10:13 PM Ach ik denk dat ik de brandweer kazerne een van de beste gebouwen van de laatste tijd vind in NL. Niet omdat ik nu toevallig bij C&K werk, ben ik eerlijk gezegd echt niet zo positief over maar daar ga ik verder niet op in, maar domweg omdat het goed gedetailleerd is, ik erg van betonnen gebouwen hou en het een minimalistisch gebouw is wat ik ook erg goed vind, alhoewel dat nooit een expliciet doel kan zijn.
De torens hebben express een grote herhaling. Dit benadrukt de hoogte meer denk ik. Verder is het vaak zo dat twee gelijke torens ervoor kunnen zorgen dat je niet zo uit hoeft te pakken om het leuk te maken. Het emsemble van twee is nu eenmaal eenvoudiger dan een solo toren. Om eerlijk te zeggen zijn torens misschin wel de moeilijkste gebouwen voor architecten om te ontwerpen. Daarom zijn er denk ik relatief weinig torens die echt subliem zijn. Dat zullen deze zeker niet worden maar ze worden denk ik, en hoop ik zeker, gewoon heel goed. en hopelijk een stuk beter dan de Euroborg want di valt domweg tegen als de je eerste ontwerptekening erbij haalt. Heeft zeker niet de Zwitserse kwaliteit die Wiel Arets denk ik voor ogen had.
AJB August 29th, 2006, 10:16 PM 73340 mm dus! Helaas geen 80 meter zoals eerder vermeld en gegokt.
Als je de onderste twee verdiepingen mee telt kom je verdomde diccht in de buurt van 80 meter. Er zitten nl nog twee lagen onder maaiveld :)
Dus stiekm toch 80 meter! Maar niet voor het bouwbesluit en dat was belangerijk ivm extra strenge regelgeving met vloeren boven de 70 meter vanaf maaiveld.
Eisso August 29th, 2006, 10:22 PM ---delete---
Eisso August 29th, 2006, 10:24 PM Aha! Jullie beginnen dus met tellen vanaf de wierde (de heuvel) en de voorzijde van het gebouw. Maar als je de achterkant neemt en je telt vanaf het water, dan kom je toch nog uit op 80 meter? Geinig, zo'n oplossing! Die heuvel kwam dus wel goed uit! Nou, dan ga ik het weer even aanpassen in de hoogtelijst van Groningen. 80 meter!
Oja, nu we het er toch over hebben: Claus en Kaan heeft ooit meegedaan aan een inschrijving voor de zorgflat in Corpus den Hoorn. Dit naar aanleiding van de Intense stad. Een kleurrijk gebouw van 96 meter dat naast de Hoornse Heem (ook C&K) moest komen te staan. Ligt dit project volledig op zijn gat?
AJB August 29th, 2006, 10:36 PM Euhh goede vraag. Was van voor mijn tijd. Volgens mij ligt dat inderdaad op z'n gat was denk ik gewoon een studie. Maar het zou wel kunnen zijn dat er een ander soort gevolg uit komt dat ook hoog is. Ik heb zoiets gehoord op het bureau en het zou zelfs hoger kunnen worden dan de Martini toren. Dus dan zou het rijtje Martini Stoker en Brander uitgebreid worden als hoogste torens van Groningen. Zal een kijken of ik er iets meer over te weten kan komen.
FCG August 29th, 2006, 11:14 PM Euhh goede vraag. Was van voor mijn tijd. Volgens mij ligt dat inderdaad op z'n gat was denk ik gewoon een studie. Maar het zou wel kunnen zijn dat er een ander soort gevolg uit komt dat ook hoog is. Ik heb zoiets gehoord op het bureau en het zou zelfs hoger kunnen worden dan de Martini toren.
Zo vette scoop !! Ik had deze toren al min of meer opgegeven, mogelijk komt er een nog mooiere voor terug! Laat hem in elk geval heerlijk slank zijn en wat mij betreft een donkere kleur...
Dus dan zou het rijtje Martini Stoker en Brander uitgebreid worden als hoogste torens van Groningen. Zal een kijken of ik er iets meer over te weten kan komen.
Je vergeet de nieuwbouw van de IBG, ook rond de 70 tot 90 meter.
Goede oplossing overigens van de 'verlaagde' woningen. Op deze manier zul je waarschijnlijk een enorme papierwinkel + bijkomende vergunningen/kosten creatief weggecijferd hebben. C&K kan dus wel creatief zijn :clown:
Leuk om te merken dat er weer een 'insite' mannetje op het forum zit. Op deze manier krijgen zowel de geinteresseerde hoogbouw liefhebbers info en jullie (hopelijk) inhoudelijke commentaren op jullie ontwerpen. Ik zou zeggen, leg alle ontwerpen eerst voor aan ons, wij geven wel feedback en samen bouwen wij de stad van onze dromen :scouserd:
Eisso August 29th, 2006, 11:16 PM Joepie! Onze eigen Skyscrapercity infiltrant bij C&K ;)
Een hogere toren op die plek zou geweldig zijn. Een mooi herkenningspunt als je vanaf de a7 of de a28 de stad binnen rijd. De rokade kan prima een hoger broertje gebruiken! Wie weet wie weet. Maar vermoed dat er nog wel wat jaren overheen gaan voordat de plek word ontwikkeld.
bobdebouwer August 30th, 2006, 01:23 AM Even een avondje TV kijken en ik mis bijna allemaal interessante inside-informatie! Toen ik AJB's uitleg las over de detaillering en zijn enthousiasme daarover las, kreeg ik de goede hoop dat het toch echt 2 mooie torens zouden worden. Toen ik doorlas dat AJB de brandweertoren bij Utrecht één van de beste gebouwen van de laatste tijd in Nederland vond, werd mijn enthousiasme weer enigszins getemperd.
supercees August 31st, 2006, 10:36 AM Dank voor al deze informatie AJB. Goed, zoals je zegt... een ieder zijn smaak... Toch hoop ik dat deze torens er beter uit gaan zien dan de brandweer kazerne in Utrecht... want hoe mooi de gedachte achter het gebouw ook mag zijn... ik vind het een deprimerend ding!
Maar wie weet... voor alsnog geef ik deze torens het voordeel van de twijfel...
AJB August 31st, 2006, 10:08 PM Ja zo zie je maar weer iedereen vind iets anders deprimerend. Ik wordt depressief van bv Montevideo hier bij mij voor de deur terwijl de meeste mensen (hier) daar vroliojk van worden....?
bobdebouwer September 1st, 2006, 01:13 AM Na 48 posts van jouw zijde kan ik al wel zeggen dat je een 'bijzondere' smaak voor architectuur hebt!
CborG September 1st, 2006, 01:22 AM ^^Op zijn minst ja:)
Hoe kan je die Albert Speerarchitectuur nou mooi vinden? Die brandweerkazerne is afstotelijk lelijk en dat vlak naast een eeuwenoud boerderijtje.
Stoker en Brander lijken ook net (Sorry Groningers:runaway: ) twee grafzerken.
Nee, het is niet mijn architectuur..
supercees September 1st, 2006, 09:38 AM @ AJB... Montevideo vind ik ook geen topper, vooral de stalen bovenbouw erbovenop... maar wel een stuk vrolijker dan die brandweerkazerne... die bovendien totaal niet in zijn omgeving past vind ik.
Naar mijn mening krijgen mensen hierdoor juist afkeer van architectuur... maar goed, ik ben dan ook geen architect...
Skyscrapercitizen September 1st, 2006, 09:41 AM Best mooie torens, strak, maar ik denk niet dat dit gretig aftrek vindt op de markt. Kleine ramen, veel steen/beton. Ik heb zelf toch een voorkeur voor woontorens met veel glas.
bobdebouwer September 1st, 2006, 12:41 PM ^^Op zijn minst ja:)Hoe kan je die Albert Speerarchitectuur nou mooi vinden?
Albert Speer had voor zijn Nazi-periode nog best mooie ontwerpen gemaakt hoor!
Eisso September 1st, 2006, 01:09 PM Europapark genomineerd voor prestigieuze prijs
De ontwikkeling van het Europapark is genomineerd voor de Ruimte & Mobiliteitsprijs 2006. Het gaat bij deze prestigieuze prijs om de meest succesvolle locatie op het gebied van ruimtelijke inrichting, mobiliteit en infrastructuur. De prijs is een initiatief vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Nirov, CROW en de Vereniging Stadswerk Nederland. Op 12 oktober wordt uit acht genomineerden de winnaar bekendgemaakt.
De genomineerde projecten geven volgens de initiatiefnemers een interessante kijk op de praktijk van een gecombineerde aanpak van ruimtelijke en verkeerskundige aspecten. Het Europapark – tot 1998 een wat ontoegankelijk en verlaten industriegebied – is in Groningen vooral bekend van de Euroborg. De Mediacentrale, woonwijk De Linie en het kantoor van zorgverzekeraar Menzis zijn er eveneens gevestigd. De komende jaren krijgt het Europapark ook nog een NS-station, een kantorenpark, een park en diverse woningbouwprojecten.
Kijk voor meer informatie op de website www.ruimte-mobiliteit.nl waarop het publiek – naast een vakjury – mag stemmen op zijn favoriete project.
merijn September 1st, 2006, 02:38 PM Komt deze prijs niet een beetje vroeg? Er staat nog (bijna) niks op het Europapark.
-Koen- September 1st, 2006, 03:49 PM Vind ik ook een beetje voorbarig, al zijn de plannen misschien goed, eerst maar eens wachten op de uitwerking lijkt me, en dan nog eens kijken of de plannen in de praktijk ook zo goed zijn.
darulez September 1st, 2006, 04:05 PM Ik vind die minimalistische beton architectuur meestal wel mooi hoor. Dus de dooddoener "smaken verschillen" is hier van toepassing :).
Brandweerkazerne Utrecht:
http://www.archined.nl/oem/reportages/brandweer/6.jpg
FCG September 1st, 2006, 04:13 PM Ik vind die minimalistische beton architectuur meestal wel mooi hoor. Dus de dooddoener "smaken verschillen" is hier van toepassing :).
Brandweerkazerne Utrecht:
http://www.archined.nl/oem/reportages/brandweer/6.jpg
Het gebouw an sich ziet niet zo verkeerd uit. Over de locatie weet ik verder dan weer niks zinnigs te melden. Het gebouw lijkt in mijn ogen alleen niet af. Gewoon wat prefab beton elementen opelkaar gestapeld zonder verdere afwerking aan de buitenkant. Het gebouw mist duidelijk gevelbekleding, ik mag toch hopen dat de Stoker & Brander dit wel krijgen anders worden het (ben ik bang) 2 ontzettend lelijke en grauwe torens.
Krijgen we weer een actiegroep (http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=59954) die de torens wit wil schilderen en er groen licht op wil laten schijnen als de FC speelt ;)
bobdebouwer September 1st, 2006, 04:38 PM Ik denk dat je hier vooral de credits moet geven aan de fotograaf. Door wat speciale lenzen te gebruiken en te rommelen met de achtergrond, ziet het er al stukken beter uit. Door de foto in de schemer te nemen valt het grijze van het beton eigenlijk niet zo op, en daarnaast is er een beetje gerommeld met de kleurwaarden waardoor alles iets blauwer is.
darulez September 1st, 2006, 06:14 PM Ok, fantasie van de fotograaf. Maar dat geeft wel aan dat ieder mens zo'n gebouw anders ziet.
AJB September 1st, 2006, 07:24 PM Na 48 posts van jouw zijde kan ik al wel zeggen dat je een 'bijzondere' smaak voor architectuur hebt!
Ach tis wat je bijzonder bent. Dat ik en met mij een hoop andere architecten anere criteria hanteren dan leken lijkt me logisch. Verder hou ik erg van gebouwen zonder frutsels en dergelijk, zeg maar ingetogen gebouwen of minimalistisch als je het zo wilt noemen. Brandweerkazerne is erg okay wat mij betreft.
Markie September 1st, 2006, 08:35 PM Ik vind het echt een bruut gebouw waarbij vooral de zijgevel erg veel stijl uitstraalt. Hoe het in de situatie staat ga ik maar eens even uitzoeken; het prikkelt in ieder geval mijn nieuwsgierigheid.
@ AJB: Je laatste opmerking (over de criteria) is inderdaad een gegeven (het eeuwige verschil tussen de publieks- en vakprijs), maar wel iets waar de vaklui rekenschap mee moeten houden. Gelukkig zorgen nieuwe verkenningen/concepten/ontwerpen ed. ervoor dat 'leken' inzichtelijk krijgen dat het oude niet altijd zo goed is als men denkt. Daarnaast zie ik de angst voor het onbekende (nieuwe) nog steeds wel als een interessante uitdaging (naïef). Gelukkig zijn er in het Westen veel opdrachtgevers die lef hebben om nieuwe concepten op te zoeken. In het Noorden zijn deze opdrachtgevers helaas schaarser.
Werkt Ard H. trouwens nog bij jullie?
AJB September 1st, 2006, 08:45 PM Ik vind het echt een bruut gebouw waarbij vooral de zijgevel erg veel stijl uitstraalt. Hoe het in de situatie staat ga ik maar eens even uitzoeken; het prikkelt in ieder geval mijn nieuwsgierigheid.
@ AJB: Je laatste opmerking (over de criteria) is inderdaad een gegeven (het eeuwige verschil tussen de publieks- en vakprijs), maar wel iets waar de vaklui rekenschap mee moeten houden. Gelukkig zorgen nieuwe verkenningen/concepten/ontwerpen ed. ervoor dat 'leken' inzichtelijk krijgen dat het oude niet altijd zo goed is als men denkt. Daarnaast zie ik de angst voor het onbekende (nieuwe) nog steeds wel als een interessante uitdaging (naïef). Gelukkig zijn er in het Westen veel opdrachtgevers die lef hebben om nieuwe concepten op te zoeken. In het Noorden zijn deze opdrachtgevers helaas schaarser.
Eerlijk gezegd denk ik dat ambitieuse architecten veel kritischer zijn dan leken omdat ze veel beter weten wat allemaal kan en domweg kritischer naar dingen en zaken kijken. Ik erger me dood aan details waar een leek echt zoiets heeft van 'man waar heb je het over...' Noem het vakidiotie of zo maar ik denk dat er maar weinig echt geronomeerde architecten zijn die zich ook maar iets aan de leek gelegen laten. Zou over het algemeen stilstand betekenen nl. dat maken wat ze al kennen en dat is echt niet boeiend en zorgt zeker niet voor een verder ontwikkeling van het vak.
Werkt Ard H. trouwens nog bij jullie?
Nope, verloop is enorm bij C&K
Markie September 1st, 2006, 09:50 PM Zoals dus ook eigenlijk elke (kunst)stroming uit een 'antibeweging' is ontstaan.
Eisso September 24th, 2006, 02:22 PM Ben op de open dag van de Euroborg nog ff het informatie centrum(pje) van de Stoker en Brander binnen gelopen. Er stond een enorme render van de torens opgesteld en er draaide een filpje over het interieur. De render zag er super strak (lees:realistisch) uit! Als je niet beter wist had het een foto kunnen zijn.
Op de vernieuwede website van de torens is er ook een kleine versie van te vinden. Misschien dat de architect nog meer/betere afbeeldingen heeft?
Kon alleen de spuwers niet vinden. Of zitten die aan de andere kant?
http://img244.imageshack.us/img244/6249/sbzp1.jpg (http://imageshack.us)
Foto van de plaat
http://img213.imageshack.us/img213/3411/sb2rj1.jpg (http://imageshack.us)
-Koen- September 24th, 2006, 02:46 PM Whooaaa!! Deze impressies zien er stukken beter uit dan de oudere, al dat glas doet veel goeds :) Vond ik de ontwerpen eerst nog saai en zonder karakter, nu is dat anders, modern, strak en perfect voor bij de Euroborg :)
AJB September 24th, 2006, 02:55 PM zie ze nu voor het eerst! ziet er niet slecht uit. Zal een vragen of er nog meer plaatjes zijn.
bobdebouwer September 24th, 2006, 03:47 PM Meer glas kan rekenen op mijn goedkeuring. Ziet er minder koud en iets minder vlak uit, zolang mensen de was maar niet op het balkon gaan hangen :)
AJB September 24th, 2006, 03:55 PM Meer glas kan rekenen op mijn goedkeuring. Ziet er minder koud en iets minder vlak uit, zolang mensen de was maar niet op het balkon gaan hangen :)
Grappig want er is wezenlijk geen reet veranderd. Dus waarom ie nu minder koud en minder vlak is is mij een raadsel. O ja die was kunnen ze met een beetje geluk in Oostwold of zo wel weer ophalen :)
FCG September 24th, 2006, 05:30 PM Recht van voren is het nu bijna 1 glazen wand, dat mag ik wel :)
De raampjes aan de zijkant van de toren zorgen er in mijn optiek voor dat het ontwerp ontzettend goed aansluite bij het Euroborg complex. De torens zullen niet mijn favoriet worden, maar echt lelijk zijn ze niet. Nu maar hopen dat ze niet groen en grauw worden zoals nu al op sommige plaatsen bij de Euroborg is te zien.
Hoogholtje September 24th, 2006, 06:44 PM Strak ontwerp, ben alleen wel benieuwd hoe de achterzijde (dus vanaf de A7 gezien) eruitziet.
hooghoudt September 25th, 2006, 11:20 AM Ziekelijk. Mooie glaswand. Echte Torens.
Ik vraag me trouwens af waarom de balkons niet gericht zijn op de stad. De torens staan met hun smalle kant (met kleine raampjes) gericht op de stad. Waarom??
Deze render vind ik er ook wel geil uitzien :cheers: :
http://img208.imageshack.us/img208/7118/stokerbranderhd2.png (http://imageshack.us)
SkyBridge September 25th, 2006, 01:43 PM Ondanks het glas blijven het ingetogen, haast arrogante torens. Je moet er maar van houden! Maar goed, uit de Hoge Heren blijkt in ieder geval dat het erg mooi kan zijn.
qzzq September 25th, 2006, 06:10 PM Dat zijn twee forse jongens en de glazen gevel is inderdaad mooi, als is het ontwerp verder niet superbijzonder. Maar het is hoogbouw en zeker niet lullig, dus meer dan welkom. Ook mooi is de locatie, zo aan het water (dat gaat mooie spiegelingen geven, vooral als het donker is) en naast de Euroborg. Ik ben wel benieuwd naar de achterkant, hopelijk worden we niet verrast met nog meer ronde raampjes.
AJB September 25th, 2006, 08:15 PM no worries, geen ronde ramen aan de achterkant!
FCG September 25th, 2006, 11:23 PM Waar moeten de supporters van de FC straks langs? Volgens mij ligt er nu een dam/weg op de plek ongeveer tussen deze 2 torens. Die moet dus na verloop van tijd weg (de 2e toegangsweg die tijdelijk blijkt te zijn....)
http://img244.imageshack.us/img244/6249/sbzp1.jpg
Hiep Hoi, lang leve het gezeul met de supporters
qzzq September 26th, 2006, 11:09 AM no worries, geen ronde ramen aan de achterkant!
*slaakt zucht van verlichting*
;)
Eisso September 26th, 2006, 04:05 PM @ FCG: Geloof niet dat daar een dam loopt. Das aan de andere kant. De torens komen tegenover de Mediacentrale. Het is een klein stukje grond, maar er is genoeg ruimte over voor de vele supporters!
bobdebouwer September 26th, 2006, 05:05 PM Volgens mij loopt er een pad langs de Euroborg, en wordt er daar op het lager gelegen deel gebouwd.
merijn October 2nd, 2006, 05:08 PM vandaag gespot:
http://img208.imageshack.us/img208/7720/heerlijkkoppelsj7.jpg (http://imageshack.us)
Wat een heerlijk stel! Ik wou dat ik ook zo gelukkig was. Ik denk dat ik ook maar zo'n appartement ga aanschaffen.
bobdebouwer October 2nd, 2006, 05:48 PM Het wordt in ieder geval niet verkocht als een bejaardenflat haha :)
Eisso October 3rd, 2006, 05:52 PM Het is net of hij probeert haar wang te likken! Rrrrrr... Ben wel nieuwschierig naar hoe de verkoop verloopt. Ze pakken het groots aan. Maar zijn groningers al wel klaar om zo grootstedelijk te wonen? Kan me voorstellen dat de drempel in Rotterdam wat lager is. Maar 2 van die torens midden in the middle of nowhere (zoals t nu nog lijkt) is misschien voor veel mensen nog wat te veel van het goede? We zullen zien!
AJB October 4th, 2006, 06:48 AM verkoop zal over een paar weken starten. Wij hebben net de tekeningen ervoor afgerond en liggen ter controle. Even volhouden dus met wachten om te kopen......:)
Maximus October 15th, 2006, 02:39 PM Wat mij een beetje tegenstaat aan de torens is het uitzicht wat de mensen wordt geboden. Als ik me niet vergis kijken ze vanuit het balkon uit over een containerterminal, een (auto)?-sloperij de A7 en de vuilnsbelt. Niet echt een fijn uitzicht, om over de geur nog maar te zwijgen. Ben bang dat dit veel kopers zou kunnen afschrikken, met name wat lager in de torens.
Zijn er ook mensen op de hoogte of de MustSee bios een beetje in trek is. Ikzelf ben er slechts eenmaal geweest. Op zich wel een geinig interieur maar aan de andere kant was het er ook een beetje kil, afstandelijk. Ik heb een beetje de vrees dat als er niet wat meer uitgaangelegenheid in het gebeid komt, het gaat floppen.:dunno: Een tramverbinding Euroborg-Damsterdiep-Grote Markt zou mijns inziens een goede zet zijn.
FCG October 15th, 2006, 03:19 PM Het bezoek aan de MustSee loopt nog niet echt lekker. Een paar weken geleden hebben FairPlay en MustSee geklaagd bij de gemeente. De weg zou o.a. niet goed zijn en de verlichting zou slecht zijn.
Ik heb een paar weken geleden ook voor de keus gestaan om naar MustSee of toch de Pathe te gaan. Heb voor Pathe gekozen omdat je daarna nog snel even de stad in kunt gaan om na te pilsen :cheers: Ik hoop voor MustSee dat het wat wordt, maar nu ligt het voor mij nog 'te ver' van de stad af.
Het uitzicht zou idd mooier kunnen zijn, maar blijft o.a. Frans Maas daar altijd zitten? Wil de gemeente dit niet ook aanpakken (ooit?) Ach aan de andere kant, vanaf 75 meter hoogte kun je Assen zien liggen en zie je vanuit je slaapkamer de binnenstad liggen. Ik zou 's avonds niet meer in slaap komen. Ik denk dat ik dus ook maar geen penthous ga kopen in de S&B ;)
qzzq October 15th, 2006, 03:31 PM Het is nu wel 'middle of nowhere' en de toegangswegen kunnen beter, maar qua voorzieningen is het geen slechte locatie; een megagrote Jumbo, barretjes, een bioscoop en restauranten in en rond de Euroborg, het is vlakbij de ringweg en in de nabije toekomst komt er zelfs een station! Met vijf minuten fietsen ben je in het centrum. Kortom; er zijn vast slechtere plekken te bedenken om te wonen.
Vanaf de hoogste verdiepingen heb je ook nog gratis uitzicht op de FC!
Eisso October 15th, 2006, 03:47 PM Nou, ik moet het nog zien hoor. Als ik baas was van Wolf Cinema was ik misschien niet zo snel in gegaan op het aanbod voor een bioscoop voor die plek. Zoals FCG al aangeeft: na de bios wil je t liefst nog ff de stad in lopen en een pilsje pakken. Het barretje bij de bioscoop is niet zo gezellig dat je dr nog uren blijft hangen. Maar wie weet komt het nog goed met de gezelligheid, al kan het nog jaren duren.
Met de woontorens komt er wel een klein beetje meer levendigheid, maar écht druk word het er niet van. Bovendien zijn er geen woonwijken in de buurt én is het geen doorgaande route ofzo. Als je er niet hoeft te zijn kom je er ook niet toevallig langs.
-Koen- October 15th, 2006, 04:39 PM MustSee richt zich in eerste instantie op gezinnen en 'grotere formaties' uit de omgeving. Groepen die met de auto naar de bioscoop gaan, een film kijken en dan weer naar huis gaan, cafe's e.d. zijn niet zo van belang voor families. Ik denk dat het wel goed komt met de bioscoop alleen kan nog wel even duren, ben er zelf al wel een paar keer geweest, ik vind de zalen en stoelen er een stuk beter en groter dan in Pathe.
S+B zal ook wel lekker lopen denk ik, als het omgelegen gebied wat meer ontwikkeld is en et prettiger is om te wonen komt het helemaal goed 8)
ChrisZwolle October 15th, 2006, 04:53 PM Ik heb wel eens met 3 man een film gezien in Must See...
bobdebouwer October 15th, 2006, 06:08 PM Welke film was het? Was die zo slecht?
intheairnow October 15th, 2006, 08:44 PM Three men and no little baby ofzo??
De pathe in amsterdam zuidoost (bij arena en hmh) leek eerst ook geen succes te worden, maar daar is het nu toch wel booming. Dus volgens mij heeft het tijd en gewenning nodig.
Eisso October 15th, 2006, 08:57 PM Yep, das waar. Maar de Arena heeft wel nog een paar extra voordelen. Het ligt namelijk meer in de "bewoonde" wereld. Er zit al een station bij en een metrohalte, er zitten meer bedrijven, en niet geheel onbelangrijk: de Heinken Music hall en dat Pepsi ding. Bovendien wonen er in de directe omgeving zo een miljoen mensen. Groningen moet het vooral hebben van de stad en heeft nouwlijks achterland. Tuurlijk is er bij de ontwikkeling van de Euroborg met een schuin oog gekeken naar de arena en het omliggende gebied. Maar er zijn natuurlijk nogal wat factoren nodig om het concept te laten slagen. Bovendien weet ik ook niet zeker of het rond de Arena de hele week goed loopt, of dat het alleen rond het weekend enigsinds gezellig is.
Voor mensen die in het Zuiden van Groningen wonen is de euroborg niet bepaald dichterbij dan het centrum. Zeker nu de binnendoorweg onder het spoor er nog niet ligt. Dus vooralsnog is mijn vrees dat het nog best lang gaat duren voordat het écht loopt in het Europapark...Als dat uberhoupt ooit van gaat komen. Ik hoop het natuurlijk van harte!
qzzq October 16th, 2006, 02:28 PM ^De middenstand probeert zelf al wat aan het probleem te doen. Bij de Jumbo krijg je nu je tweede (Must See) bioscoopkaartje gratis bij besteding van 20 euro. Dat soort acties moeten de aarzelende Groninger dan maar over de streep gaan trekken.
Een fikse studententoren zou de horeca ook een impuls kunnen geven. In plaats van studenten in die rare containers te huisvesten, zou een 100 plusser natuurlijk veel beter zijn, -een beetje zoals nu in Den Haag gepland staat-, zeker als je je als universiteit en hogeschool wil richten op buitenlandse studenten. Nadeel is wel weer dat de Euroborg wel erg ver van Zernike afligt.
Ook zouden ze in de Euroborg grote concerten of dancefeesten kunnen organiseren, maar ik weet niet in hoeverre het stadion daarvoor toegerust is.
Een meer definitieve oplossing zou meer woningen ten zuiden en oosten van het Europapark zijn, maar daar zitten momenteel al veel bedrijven, en die gaan niet zomaar weg. Tja... :dunno:
SkyBridge October 16th, 2006, 02:39 PM Ik denk dat zo'n studententoren geen goed idee is. Wat al eerder gezegd is: die kiezen toch liever voor de Pathé. In plaats van concurreren kunnen ze beter hun pijlers richten op gezinnen inderdaad.
En met 3 man een film kijken zegt niets hoor. In Pathé de Kuip heb ik dit zo vaak gehad, en een andere avond sta je weer tot 100m buiten de deur in de rij. Zoiets is niet te voorspellen en zegt ook vrij weinig over het succes van een bioscoop.
FCG October 16th, 2006, 03:09 PM haha, niet alles hoeft in een toren gestopt te worden QZZQ ;)
Laat studenten maar lekker in de binnenstad zitten dicht bij de cafe's en het overige uitgaansleven. Ik denk dat SkyBridge gelijk heeft met zijn opmerking dat MustSee niet eens moet proberen te concurreren met de Pathe om deze doelgroep. Deze doelgroep krijg je toch bijna niet in de nieuwe bioscoop omdat ze toch kiezen voor het gemak van het centrum. (geef ze eens ongelijk!)
bobdebouwer October 16th, 2006, 03:58 PM Ook zouden ze in de Euroborg grote concerten of dancefeesten kunnen organiseren, maar ik weet niet in hoeverre het stadion daarvoor toegerust is.
Volgens mij was de Euroborg niet gebouwd voor grote evenementen zoals er in de ArenA worden gehouden. Je kan het veld niet op met grote wagens, slechts met grasmaaiers :)
AJB October 22nd, 2006, 08:48 AM Wat mij een beetje tegenstaat aan de torens is het uitzicht wat de mensen wordt geboden. Als ik me niet vergis kijken ze vanuit het balkon uit over een containerterminal, een (auto)?-sloperij de A7 en de vuilnsbelt. Niet echt een fijn uitzicht, om over de geur nog maar te zwijgen. Ben bang dat dit veel kopers zou kunnen afschrikken, met name wat lager in de torens.
Tsja maar de zon zit wel aan die kant en dat is meestal toch maatgevend. Zo dus ook hier. Het stedenbouwkundig plan van Arets vrowg hierom meen ik.
bobdebouwer October 23rd, 2006, 06:38 PM Tsja maar de zon zit wel aan die kant en dat is meestal toch maatgevend. Zo dus ook hier. Het stedenbouwkundig plan van Arets vrowg hierom meen ik.
Niet zo handig van Arets, ik denk dat velen het met mij eens zijn dat een uitzicht op het oude centrum vele malen spectaculairder is dan een zon op je balkon of slaapkamerraam.
FCG October 23rd, 2006, 07:26 PM Ja en Nee Bob. Als ik op mijn balkon een boekje zit te lezen kan mij het uitzicht op de stad gestolen worden, dan wil ik met m'n kop in de zon zitten om een kleurtje te krijgen.
Als ik me verveel en gewoon een beetje zit te turen ben ik het wel helemaal met je eens. Dan maakt een zonnetje het dagdromen wel aangenamen, maar het uitzicht op de stad kan zeker inspirerend werken.
Het is dus kiezen tussen óf de stad óf het zonnetje op je kop. Ik denk dat veel mensen toch kiezen voor de zon, waar heb je anders een terras voor?
intheairnow November 18th, 2006, 05:41 PM 25 november wordt (eindelijk...) gestart met de verkoop van de stoker. Vlgnd wk zaterdag is er een startmanifestatie in euroborg offices.
AJB November 18th, 2006, 11:28 PM Ja verkooptekeningen maken en zorgen dat je een aannemersbegroting krijgt is nog niet eenvoudig. Maar het is gelukt. De welstand is akkoord, de bouwvergunning ook, na de art. 19.2 procedure, en de verkoop start volgende week. Het lijkt allemaal door te gaan. Volgende week starten met de contractstukken dus gaat de goede kant op.
bobdebouwer November 19th, 2006, 02:46 PM :cheers:
Eisso November 20th, 2006, 03:07 PM @ AJB: Goed nieuws! Durf je ook al een voorspelling te doen over de eerste paal? Weet nog dat ze een tijd terug zeiden dat de bouw van de eerste toren tegelijk zou lopen met de bouw van het stadion :) Dus van een aardige vertraging mogen we toch wel spreken?
FCG November 20th, 2006, 05:53 PM Waarschijnlijk zal ook hier eerst 40% verkocht moeten worden. Uitspraken over het slaan van de eerste paal lijken me nog wat voorbarig.
Beginnen ze gelijktijdig met beide torens of eerst de Stoker en dan de Brander?
0591 November 20th, 2006, 09:38 PM Ik heb in het dagblad van het noorden een advertentie gezien waarin aangegeven werd dat 25 nov begonnen werd met de verkoop van appartementen in de Stoker.
AJB November 21st, 2006, 06:35 AM Start bouw is gepland voor half april begin mei. Eerrst damwanden slaan (april), kuip uitpompen en dan palen slaan. Als het goed is is er geen verkoop percentage aangezien de eerste toren door een woningbouwvereniging afgenomen gaat worden (maar contracten nog niet ondertekend). Stoker gaat eerst meen ik daarna Brander er achteraan.
-Koen- December 6th, 2006, 11:26 AM Bouwvergunning is verleend door de gemeente :)
Willem Wever December 7th, 2006, 10:58 AM Dat zijn nog eens berichten.
Haal de torenkraan maar uit het vet!
-Koen- December 7th, 2006, 06:54 PM Site is ook vernieuwd:
http://www.stokerenbrander.nl/home2.asp
AJB December 7th, 2006, 09:11 PM Tsja na wat 5-en en 6-en heeft de gemeente de bouwvergunning afgegegevn. Nu nog de art 19.2 voor de eerste toren en dan kan de bouw starten in mei. Er zijn al 10 appartementen verkocht en nog een 20 in optie geloof ik. 40% zal dus geen probleem zijn.
Diehard December 7th, 2006, 11:28 PM Tsja na wat 5-en en 6-en heeft de gemeente de bouwvergunning afgegegevn. Nu nog de art 19.2 voor de eerste toren en dan kan de bouw starten in mei.
Deze volgorde klopt niet. Een vrijstelling van het bestemmingsplan komt eerst, daarna pas het verlenen van een bouwvergunning. Het bestemmingsplan is immers één van de kaders (naast Bouwbesluit, welstand, enzovoort) waaraan een bouwvergunning getoetst wordt (ik meen me te herinneren dat bij een aanvraag voor een bouwvergunning waarvoor een vrijstelling nodig beide gelijktijdig verleend worden).
Markie December 8th, 2006, 07:43 AM Deze volgorde klopt niet. Een vrijstelling van het bestemmingsplan komt eerst, daarna pas het verlenen van een bouwvergunning. Het bestemmingsplan is immers één van de kaders (naast Bouwbesluit, welstand, enzovoort) waaraan een bouwvergunning getoetst wordt (ik meen me te herinneren dat bij een aanvraag voor een bouwvergunning waarvoor een vrijstelling nodig beide gelijktijdig verleend worden).
Zover ik weet kan er al een voorlopige bouwvergunning afgeven worden terwijl er nog gewacht wordt op bezwaren van een artikel 19.1 of 19.2 procedure (en dus de definitieve wijziging van het bestemmingsplan).
AJB December 8th, 2006, 09:57 AM Klopt, de bouwvergunning is voor toren 2, toren 1 zou nu over een week of 6 moeten volgen...
Diehard December 8th, 2006, 04:53 PM OK, dan is het me helder :)
hooghoudt December 29th, 2006, 06:04 PM @ AJB:
Weet jij waarom er voor is gekozen om eerst alleen Stoker in de verkoop te doen? Op de website lijkt het net alsof Brander een optionele tweede toren is.
M.a.w., hoe reeel is het dat uiteindelijk alleen Stoker gebouwd wordt?
AJB December 31st, 2006, 12:12 PM totaal niet reeel. Ze beginnen met de eerste toren en als deze op hoogte is zal de verkoop van toren 2 al gestart zijn. Gezien de hoopgevende berichten lijkt het mij allemaal geen enkel probleem en zal er een doorgaande bouwstroom zijn.
hooghoudt January 27th, 2007, 12:22 PM Ik zag gister vanuit de trein dat de plekken waar deze torens gebouwd gaan worden afgegraven zijn! Aan de hoge kant, de kant van de Euroborg, zijn damwanden geslagen. Aan de westkant stonden hekken.
Zouden ze binnenkort echt in aanbouw zijn? :cheers:
AJB January 28th, 2007, 10:24 AM Wordt echt niet voor mei dit jaar. Werkvoorbereiding word nu zo'n beetje opgestart.
-Koen- February 10th, 2007, 02:50 PM Whoops!
bobdebouwer February 10th, 2007, 05:17 PM Kadewoningen bij Stoker en Brander? Is dit iets nieuws? Waar moeten deze komen dan, toch geen rijtjeswoningen naast het stadion, of wel?
Hoogholtje February 10th, 2007, 07:03 PM Kadewoningen bij Stoker en Brander? Is dit iets nieuws? Waar moeten deze komen dan, toch geen rijtjeswoningen naast het stadion, of wel?
Hoe kom je daar nu bij dan, die komen er echt niet joh !!
Iemand een idee hoe de verkoop van de Stoker gaat ?
bobdebouwer February 10th, 2007, 07:12 PM Ah, er is al ge-eddited door Koen :)
intheairnow February 15th, 2007, 08:07 PM Uit verkoopinfo van Boelens & Jorritsma: Stoker -> 90 appartementen. Daarvan inmiddels 9 verkocht, 18 gereserveerd en 10 niet beschikbaar voor verkoop. Zitten leuke penthouses bij (bijna 6k).
hooghoudt February 15th, 2007, 08:08 PM Uit een andere thread:
[...]
Ook nog een berichtje over het complete dominoeffect van zoveel nieuwe appartementen in de stad Groningen. Ze hebben inmiddels 1 grote steen er tussenuit getrokken, het project Stoker en Brander gaat niet meer door.
Hoe kom je aan die info?!!?!
SGG February 15th, 2007, 09:57 PM Uit een andere thread:
Tammo80
[...]
Mijn excuses voor de laatste ietwat 'vage' opmerking over het stoker en brander project.
Mijn bron? Tijdens mijn gesprek met heymans vertelde mijn contactpersoon aldaar dat het jammer was dat het stoker en brander project niet doorgaat.
Verder hoorde ik via via dat het project niet door zou gaan.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar alles wijst erop dat helaas dat project afvalt.
Dus als ik het zo lees lijkt het er wel op dat het afgeblazen word?!
Dat zou een tegenvaller zijn.:eek2:
Tammo80 February 16th, 2007, 12:39 AM Ik zag dat mijn posts van "de Kop van Oost" ook in andere threads worden gebruikt (helaas).
Naar mijn weten is dit forum bedoeld om zoveel mogelijk informatie te krijgen over een bepaald nieuwbouw/hoogbouw-project. Dat is ook de reden dat ik mijn informatie heb neergezet.
Even voor alle duidelijkheid, ik heb mij niet zoals vele van jullie ingelezen in het stoker en brander project, dit is ook de reden dat ik (normaal gesproken) niet hier post. Ik was ook sceptisch over de haalbaarheid van de Kop van Oost (andere makelaars/bouwbedrijven hadden ook hun twijfels bij dit project, en ook bij de Kop van Oost liep de verkoop ver beneden verwachting)
Voor de Kop van Oost heb ik een gesprek gehad met Heymans, en deze vertelde dat hij het jammer vond dat het stoker en brander project niet door gaat. (let wel, verschillende bouwbedrijven dus het zou wel eens onjuiste informatie kunnen zijn) In de weken erna heb ik van verschillende mensen gehoord dat het project niet door zou gaan, dus heb ik het in het forum gezet.
Mijn excuses voor de ophef die is ontstaan, mocht ik meer over het project te horen krijgen laat ik dat weten.
Ik hoop voor de mensen die al een appartement gekocht hebben of van plan zijn te gaan kopen dat het project gewoon doorgaat. Het zou voor de stad Groningen een aanwinst betekenen
hooghoudt February 16th, 2007, 02:19 PM Ik zag dat mijn posts van "de Kop van Oost" ook in andere threads worden gebruikt (helaas).
Naar mijn weten is dit forum bedoeld om zoveel mogelijk informatie te krijgen over een bepaald nieuwbouw/hoogbouw-project. Dat is ook de reden dat ik mijn informatie heb neergezet.
Op een gigantisch forum als SSC is het handig als alles op de juiste plaats wordt besproken :okay:
Even voor alle duidelijkheid, ik heb mij niet zoals vele van jullie ingelezen in het stoker en brander project, dit is ook de reden dat ik (normaal gesproken) niet hier post. Ik was ook sceptisch over de haalbaarheid van de Kop van Oost (andere makelaars/bouwbedrijven hadden ook hun twijfels bij dit project, en ook bij de Kop van Oost liep de verkoop ver beneden verwachting)
Voor de Kop van Oost heb ik een gesprek gehad met Heymans, en deze vertelde dat hij het jammer vond dat het stoker en brander project niet door gaat. (let wel, verschillende bouwbedrijven dus het zou wel eens onjuiste informatie kunnen zijn) In de weken erna heb ik van verschillende mensen gehoord dat het project niet door zou gaan, dus heb ik het in het forum gezet.
Ben ik toch benieuwd wie die 'verschillende mensen' zijn, dus naast Heymans.
Volgens AJB (heeft bronnen bij de architect) gaat het project gewoon door en beginnen ze binnenkort met de bouw van Stoker en komt er daarna Brander achterna.
-Koen- February 16th, 2007, 03:18 PM Ik wacht nog even op de officiële bevestiging totdat ik dit project afschrijf, bovendien heb ik eerder gehoord dat de Kop van Oost niet door zou gaan en dat bleek uiteindelijk ook ver van de waarheid te zitten...
Eisso February 16th, 2007, 03:26 PM Een hoop gespeculeer en paniekvoetbal. Maar officieel weten we niets. Ik ga er vooralsnog maar gewoon ff van uit dat het allemaal door gaat.
Dat de verkoop slecht loopt vind ik niet vreemd. Er werd eerder al aangehaald dat er een overkill aan nieuwe appartementen is in de stad, en dan met name in hoogbouw. Maar ik denk eigenlijk dat dat niet de belangrijkste oorzaak is. Ik denk dat de Gemeente te kort schiet als het gaat om de ontwikkeling van het Europapark. Ze hebben grootse plannen met een nieuw station, een prachtig park, veel levendigheid. Als je als potentiele koper het gebied in fietst is het echter het tegenovergestelde. Het aanleggen van de wegen en het aanpakken van groen gaat dramatisch langzaam. Het is een grote blubber-party. Bij de media centrale klagen ze ook al over de trage gang van zaken. En wat betreft dat park: waar wachten ze op? Het ontwerp daarvoor had al lang af kunnen zijn en ik neem aan dat ook de kosten opzij zijn gezet. Als je als makelaar kunt wijzen op zo'n groen gebied en de aansprekende omgeving, dan gaat het verkopen toch een stuk makkelijker denk ik.
En wat betreft de al aangelegde buitenruimte: het ziet er allemaal keurig strak uit rond de EUROBORG, en ik neem aan dat zo iets aanslaat bij potentiele huurders van bedrijfspanden. Maar het is tegelijkertijd zo kil en doods als de pest. Niet echt gezellig wonen als je het mij vraagt.
Kortom: ik snap best waarom alls niet zo verkoopt. En met alle respect voor de architect: het ontwerp van de torens is ook niet écht inspirerend of warm te noemen.
Ik hoop van harte dat het nog goed komt uiteraard. Én ik hoop dat de gemeente eens vaart gaat zetten achter de ontwikkeling van het hele gebied!!!!!
Hoogholtje February 16th, 2007, 03:27 PM Bronnen als 'via via' zijn wat mij betreft altijd onbetrouwbaar, bovendien is Heymans nog altijd een concurrent (Heymans doet de Kop, Bam is een van de ontwikkelaars van de Stoker) De website vertoont daarnaast nog genoeg activiteit, bouwvergunningen zijn verleend (zegt niet veel of het doorgaat idd) en er zijn toch wel wat appartementen verkocht.
Probleem is inderdaad dat er vrij veel tegelijk de markt op wordt gegooid, de Kop van Oost, Marquant, Rokade, Dinkelpark en de Stoker. Misschien is het voor Groningen allemaal net een beetje te veel.
Wat mij betreft is deze ophef verder op weinig gebaseerd, eerst feiten, dan pas geloven.
Eisso February 16th, 2007, 03:38 PM Nouja, als er 10 verkocht zijn, dan lijkt het me een aardig risico om zomaar te gaan bouwen. De gemeente staat in ieder geval wel garant voor de verkoop van een bepaald persentage geloof ik, dus ze hoeven niet 80% te verkopen voordat ze gaan bouwen.
Overigens staat het project niet meer op de site van de architect.....Toeval?
Feit blijft dat de verkoop matig verloopt en dat baart zorgen.
Hoogholtje February 16th, 2007, 03:47 PM ........
Overigens staat het project niet meer op de site van de architect.....Toeval?
Feit blijft dat de verkoop matig verloopt en dat baart zorgen.
Als ie al op de site heeft gestaan...........
Een simpel belletje naar een van de verkopende makelaars volstaat toch ? Wat een bangmakerij hier zeg.
Rhjh February 16th, 2007, 03:51 PM waar maken we ons eigenlijk druk om zeg die tammo riep ook zo hard dat de kop van oost niet door ging, trouwens ze waren toch al begonnen met de eerste grontwerkzaamheden voor de eerste toren?
hooghoudt February 16th, 2007, 03:58 PM ^ Klopt. Volgens mij zelfs al van beide torens.
Ik houd me voorlopig vast aan post #221 :cheers:
Hoogholtje February 16th, 2007, 04:38 PM waar maken we ons eigenlijk druk om zeg die tammo riep ook zo hard dat de kop van oost niet door ging, trouwens ze waren toch al begonnen met de eerste grontwerkzaamheden voor de eerste toren?
Zou Tammo soms een infiltrant van Zonlicht en Ruimte zijn.... :nuts: :nuts:
Geintje Tammo, maar eerder schreef je dat de bouw van de kadewoningen Kop van Oost een jaar opgeschoven zou zijn en 'pas eind 2007 in de verkoop gaat' Tja het is nu februari 2007 en kijk eens aan wat er in de verkoop is: welja, de kadewoningen Kop van Oost.) Daarnaast zei je op 30/10/2006 dat de bouwvergunning Kop van Oost pas zou kunnen worden verstrekt als de grond was gesaneerd. Naast het feit dat deze twee zaken los van elkaar staan en een vergunning verstrekt kan worden tijdens of voor een sanering was de bouwvergunning op dat moment al lang verstrekt. Het gaat me er niet om je altijd te corrigeren op beweringen maar ze moeten wel op feiten gebaseerd worden, aan geruchten hebben we niet zo heel veel gezien de vele 'angstige' reacties van medeforumleden.
Overigens, met grondwerkzaamheden voor de Stoker zijn ze nog niet bezig, ik heb er elke dag zicht op....geen enkele actie aan die kant. Offtopic, inmiddels zijn ze wel bezig met de grondwerkzaamheden voor de Frontier (de Linie)
FCG February 16th, 2007, 04:47 PM Zou Tammo soms een infiltrant van Zonlicht en Ruimte zijn.... :nuts: :nuts:
Hoe toevallig, dit schoot ook bij mij door m'n hoofd.
Ik kan me om de post van Tammo in elk geval niet al te druk om maken. Zoals Eisso al heel duidelijk aangeeft, het zou niet meer dan logisch zijn als de verkoop tegenvalt. Pak dat gebied nou eens aan en zorg voor wat bedrijvigheid! Dat park had er bij wijze van spreken al moeten liggen, het NS-station is nog steeds niet klaar. Dat straalt natuurlijk ook echte ambitie uit gemeente :ohno:
Eerst maar eens afwachten wat de officiele kanalen allemaal zeggen. Mijn berichten rond de Marquant staan ook op losse schroeven en ook die kreeg ik via officiele kanalen binnen. Blijkbaar weten zelfs de verkopende partijen lang niet altijd wat er echt speelt.
Gewoon die schop de grond in steken, de omgeving wat opknappen en de verkoop trekt vanzelf aan. De Rokade is toch ook een succes? Dinkelpark loopt als een trein, Fortuna zit vol, Palladium zijn zowel bewoners als architecten laaiend enthousiast over dus wat zou het probleem met de Stoker en Brander zijn? Waarschijnlijk niet de hoogbouw locatie, veel eerder ligt het probleem in de onontwikkelde omgeving. Tijd voor actie!
Eisso February 16th, 2007, 04:48 PM Als ie al op de site heeft gestaan...........
Yep. SInds een paar maanden hebben ze een nieuwe site. In het begin stond het project er wel op, nu niet meer. Niet dat zoiets ook maar iets hoeft te betekenen natuurlijk.
Ehh, wie doet ff het belletje trouwens? Denk eigenlijk niet dat ze het je eerlijk zouden vertellen. Zolang het niet zeker is zullen ze mooi weer spelen en roepen dat alles door gaat.
bobdebouwer February 16th, 2007, 04:54 PM We zien het wel. Als de torens niet doorgaan, zal er wel iets anders in de plaats komen waar wel vraag naar is, zoals bedrijfsruimte of iets dergelijks.
Eisso February 16th, 2007, 05:01 PM Ff snel een rekensommetje gemaakt. Als ik uit ga van de minimum prijs van de woningen dan moet er in totaal ruim 25 miljoen euro in het laatje liggen als alle huizen zijn verkocht! Omdat het dus een minimum prijs is mag je er van uit gaan dat de verkoop van de woningen zo'n 30 miljoen moet opleveren. Tjah, dan zou ik als projectontwikkelaar toch graag zeker weten dat alles vol komt te zitten. Tuurlijk is men ook een hoop geld kwijt als men het nu afblaast.
intheairnow February 16th, 2007, 05:15 PM All, ik heb deze week nog een schitterende folder + verkoopinfo (zie mijn eerder post #226) gekregen van boelens, dus volgens mij is er nog geen reden tot huilen. De appartementen bevinden zich grotendeels in de hogere prijsklasse (220k +). Dat is de prijsklasse waarin veel spul wordt aangeboden momenteel, dus hoge concurrentie. Er is volgens mij nu meer behoefte aan appartementen < 180k of in de echte topklasse. Echter, ik heb geen marktonderzoek gedaan!
FCG February 16th, 2007, 05:27 PM Uit verkoopinfo van Boelens & Jorritsma: Stoker -> 90 appartementen. Daarvan inmiddels 9 verkocht, 18 gereserveerd en 10 niet beschikbaar voor verkoop. Zitten leuke penthouses bij (bijna 6k).
Dan zit je dus al op bijna 40 verkochte (heel optimistisch gesproken). Wat valt er dan tegen? Een optie neem je niet als je het geld of de interesse niet hebt. Het komt vast allemaal goed jong's
Tammo80 February 16th, 2007, 08:55 PM Op een gigantisch forum als SSC is het handig als alles op de juiste plaats wordt besproken :okay:
De reacties hier geven duidelijk aan waarom ik het niet hier heb neergezet. Als ik het project beter zou kennen, en als ik wist welke reacties dit allemaal teweeg zou brengen had ik het nooit zo onzorgvuldig neergezet.
Geintje Tammo, maar eerder schreef je dat de bouw van de kadewoningen Kop van Oost een jaar opgeschoven zou zijn en 'pas eind 2007 in de verkoop gaat' Tja het is nu februari 2007 en kijk eens aan wat er in de verkoop is: welja, de kadewoningen Kop van Oost.) Daarnaast zei je op 30/10/2006 dat de bouwvergunning Kop van Oost pas zou kunnen worden verstrekt als de grond was gesaneerd. Naast het feit dat deze twee zaken los van elkaar staan en een vergunning verstrekt kan worden tijdens of voor een sanering was de bouwvergunning op dat moment al lang verstrekt. Het gaat me er niet om je altijd te corrigeren op beweringen maar ze moeten wel op feiten gebaseerd worden, aan geruchten hebben we niet zo heel veel gezien de vele 'angstige' reacties van medeforumleden.
U bent zeer goed geinformeerd. Het bericht dat de verkoop van de kadewoningen een jaar is verschoven is afkomstig uit een door Meeus geschreven brief aan een eventuele koper van een kade woning. Het bericht over de bouwvergunning heb ik kort erna aangepast, ook al was ook deze informatie afkomstig van Meeus.
Ik ben idd erg sceptisch over beide projecten geweest. Aan de andere kant zijn er ook verschillende mensen wel eens te positief naar mijn idee.
Dat de Kop van Oost niet door zou gaan is niet een door mij verzonnen fabeltje. In het koopcontract staat dat 70% verkocht moest zijn om te kunnen beginnen met de bouw. De verkoop verloopt erg langzaam, en op dit moment zou ongeveer 40% verkocht zijn (nog steeds te weinig)
Afgelopen weken (op afgelopen zaterdag na) heeft de Kop van Oost elke zaterdag een pagina-grote advertentie in de krant gestaan. Is dat omdat de verkoop zo super loopt, of omdat de verkoop maar niet op gang wil komen?
Het tankstation die nog op deze plaats is gevestigd zou per 1 januari dicht, maar de gemeente heeft toestemming gegeven dat het tankstation langer open mocht blijven, omdat de plannen voor het begin van de bouw waren vertraagd (er is zelfs per 1 januari 2007 een nieuwe exploitant in het tankstation gekomen) ook hieruit trek ik de conclusie dat het project niet loopt volgens de normale planning.
Nogmaals mijn excuses voor mijn berichtgeving. Overigens als ik echt paniek had willen zaaien had ik het wel rechtstreeks in deze thread neergezet, helaas dat er zoveel paniekreacties zijn verschenen.
Vr. Gr. Tammo80
dommeltje February 19th, 2007, 03:48 PM Hoe zit het nu met deze torens..komen ze of niet?? Ik hoop maar op het eerste.
bobdebouwer February 19th, 2007, 03:51 PM Dat is dus onduidelijk, er zijn zowel bewijzen voor en tegen de bouw van Stoker en Brander...
SGG February 19th, 2007, 05:38 PM Laten we met zn allen even rustig afwachten wat eruit komt. Vind het iig wel leuk dat er zo veel los komt. Dit geeft wel aan dat we met zn allen hopen dat het project euroborg (in zijn totaliteit) volledig word afgerond. Uiteraard hoop ook ik dat ze er komen.
Nog even een extra discussiepuntje toevoegen met het oog op de eventuele uitbreiding van het voetbal gedeelte van de euroborg.
Wat als de torens er wel komen en de euroborg niet aan de zuidkant kan worden uitgebreid?
bobdebouwer February 19th, 2007, 06:22 PM Volgens mij is het het één of het ander, waarvan ik denk dat het de torens zullen worden. Het stadion is onder architectuur gebouwd, wat de nodige restricties met zich meebrengt als het gaat om het aanpassen van het bouwwerk. Forse uitbreiding zijn dan uitgesloten denk ik.
Hoogholtje February 21st, 2007, 09:29 PM Is er al iemand die wat onzekerheid weg kan halen ? AJB zit volgens mij vrij dicht op het vuur en heeft meestal wel wat concrete info ;-)
|
|