View Full Version : 26 Torenflats in Oud-IJmuiden

de flatneuroot
October 20th, 2004, 01:53 PM
Uit het Haarlems Dagblad van vandaag

Plan Oud-IJmuiden: 26 torenflats

IJMUIDEN - Liefst 26 torenflats tot 18 verdiepingen hoog op strategische plekken aan de rand van Oud-IJmuiden. Dat is een van de opvallendste elementen uit de stedenbouwkundige visie die de zogenaamde Initiatiefgroep Oud-IJmuiden heeft laten maken. Het worden geen massale torens maar 'ranke' exemplaren van verschillende hoogten.

De eerste vijftien appartemententorens moeten komen aan het Sluisplein en de Ericssonstraat bij de DFDS Seaways-terminal, aan de Bik en Arnoldkade en bij de Halkade. Later volgen flats aan het Sluisplein ter hoogte van het huidige Nova College.

In totaal wil de Initiatiefgroep 750 nieuwe woningen in Oud-IJmuiden. Op korte termijn kunnen er al 555 worden gebouwd omdat die bouwlocaties al in handen zijn van de Initiatiefgroep-leden en de Velsense woningbouwvereniging AWV-Eigen Haard.

In de Initiatiefgroep zitten BK Ingenieurs Velserbroek, Mossinkhoff Vastgoedbeheer en de stichting Woningbedrijf Velsen. Zij willen met Bouwfonds Ontwikkeling, AWV en de gemeente in Oud-IJmuiden gaan slopen en bouwen.

Voor de plannen moeten volgens de woningcorporaties verouderde appartementengebouwen worden afgebroken en bedrijven worden verplaatst. Voor de bouw van de eerste fase, 555 woningen groot, hoeft geen grond meer te worden aangekocht.

Dat geldt alleen voor de tweede fase. Een van de partijen waar tegen die tijd mee moet worden onderhandeld zijn de Hells Angels, die onroerend goed in de Kanaalstraat bezitten.

Het ingrijpende plan voor Oud-IJmuiden staat of valt met de financiële haalbaarheid en nieuwe milieuregelgeving van de Europese Unie, die per 1 januari van kracht wordt. Burgemeester en wethouders van Velsen hebben gisteren een besluit genomen over de visie, maar wilden vanwege de afwezigheid van wethouder Gert Jan van der Hulst (stadsvernieuwing) niet zeggen wat hun oordeel is.

Aanstaande maandag is er een informatiebijeenkomst voor alle bewoners van Oud-IJmuiden in het Nova College aan de Kanaalstraat.

Bart Boele
woensdag 20 oktober 2004

Mij benieuwen of dit plannetje doorgaat. Mijn zegen hebben ze iig wel al zegt mij Oud IJmuiden helemaal niks.

darulez
October 20th, 2004, 02:27 PM
In welk tijdsbestek willen ze die 'torens' bouwen dan? Zegt me niet zoveel, dit bericht. Vooral omdat ze het hebben over torens tot 18 verdiepingen.
Wel ok dat ze daar nadenken over hoogbouw. Moet ook wel, want dat gebied kent al jaren een leegloop van inwoners, omdat het al helemaal is volgebouwd (in de breedte).

@Deflatneuroot:

Oud-ijmuiden is logischerwijs het gebied rond de havens.

Skyscrapercitizen
October 20th, 2004, 04:07 PM
Flinke plannen, jammer dat het maar tot 18 lagen is.

empersouf
October 20th, 2004, 09:58 PM
Everything is booming, Maar Maarssen blijft achter.

Eric Offereins
October 20th, 2004, 10:14 PM
Klinkt bijna te absurd om waar te zijn 26 torens in een toch vrij kleine stad,
maar als ze er een beetje uitzien hebben ze mijn zegen :cheers:

EuroMaster
January 12th, 2005, 04:22 PM
volgens mij heb ik hiervan wat plaatjes op t forum zien rondzwerven..

FCG
January 12th, 2005, 05:21 PM
'Hoog' en slank hoop ik. 18 hoog en 26 gallerijflats achter en naast elkaar is echt verschrikkelijk.

Als ze ook nog een x dicht bij elkaar komen te staan wordt het vast fantastisch!

Winus
January 12th, 2005, 05:23 PM
Ik ook, Jan had die ergens gepost

eusebius
January 12th, 2005, 05:48 PM
Te hoog gebouwde woningen zullen Hoogovensoverlast hebben.