View Full Version : Rijk concentreert kantoorhuisvesting in 12 locaties
Doorwerth3 September 30th, 2011, 07:22 PM Het Rijk gaat zijn kantoren vestigen in 12 zogenoemde ‘concentratielocaties’ verspreid over Nederland: Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Arnhem, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Breda, Eindhoven en ‘Zuid-stad’ (Maastricht en Heerlen).
Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/09/30/rijk-concentreert-kantoren-in-12-locaties.html
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/ministerraad/persberichten/2011/09/30/rijk-concentreert-kantoorhuisvesting-in-twaalf-locaties.html
Gelderlander: Gelderse Rijksoverheidskantoren naar Arnhem (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/9585400/Gelderse-Rijksoverheidskantoren-naar-Arnhem.ece)
Enerzijds betekent dit natuurlijk een grote afname aan de behoefte aan kantoorruimte. Anderzijds biedt deze ontwikkeling kansen voor nieuwe, geconcentreerde kantoren die helemaal zijn ingericht op het nieuwe werken. Dat laatste kan m.i. het beste worden gerealiseerd in nieuwe hoogbouw!
njoy September 30th, 2011, 11:04 PM Ik heb bij dergelijke plannen nogal dubbele gevoelens. Enerzijds is het misschien handig als dergelijke diensten geclusterd worden in bepaalde grote steden. Diensten en afdelingen kunnen dan zodanig in een stad of kantoor worden gespreid dat eenvoudiger kantoorruimte kan worden toegevoegd of afgestoten.
Maar aan de andere kant... Neem een plaats als Veendam, waar honderden mensen werken voor de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Of Assen, waar bijna 1.000 mensen werken voor het ministerie van Landbouw. Denk aan Apeldoorn, waar de Belastingdienst veel afdelingen heeft gehuisvest, of Zoetermeer waar OC&W een groot kantoor heeft. Als rijksdiensten uit die plaatsen vertrekken dan levert dat daar veel leegstand en misschien wel werkloosheid op. Het vertrek van een grote werkgever kan ertoe leiden dat ook andere instellingen of bedrijven uit die plaatsen vertrekken.
Voor plaatsen die buiten de boot vallen heeft dit nieuwe beleid behoorlijk vervelende consequenties, terwijl je je kan afvragen of er echt een noodzaak is om alle rijksdiensten te huisvesten in 1 van de 12 grote (aangewezen) steden. Dat kleinere rijkskantoren (bijvoorbeeld in kleinere plaatsen) relatief duur zijn en daarom worden worden verplaatst naar één van de 12 'rijksconcentratiesteden' kan ik begrijpen, maar om op termijn nu echt alle rijksdiensten in één van de 12 aangewezen plaatsen te huisvesten vind ik te ver gaan.
(Enkele grote steden die niet in het rijtje van 12 zijn opgenomen: Enschede, Tilburg en Almere (6e en 7e stad van NL)
mbrb October 1st, 2011, 09:23 AM Apeldoorn is wel een interessante. Hier is enorm veel geld gestoken in gebouwen voor het Belastingdienst centrum voor ICT, ook recentelijk nog in Walterbosch complex. Dit is in 2020 echt niet afgeschreven.
Denk toch dat er wel weer een B-groep moet komen om dit soort gevallen af te dekken.
Plaas October 1st, 2011, 09:30 AM Twaalf steden is eigenlijk nog best veel.
Doorwerth3 October 1st, 2011, 10:42 AM Ik heb bij dergelijke plannen nogal dubbele gevoelens. Enerzijds is het misschien handig als dergelijke diensten geclusterd worden in bepaalde grote steden. Diensten en afdelingen kunnen dan zodanig in een stad of kantoor worden gespreid dat eenvoudiger kantoorruimte kan worden toegevoegd of afgestoten.
Maar aan de andere kant... Neem een plaats als Veendam, waar honderden mensen werken voor de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Of Assen, waar bijna 1.000 mensen werken voor het ministerie van Landbouw. Denk aan Apeldoorn, waar de Belastingdienst veel afdelingen heeft gehuisvest, of Zoetermeer waar OC&W een groot kantoor heeft. Als rijksdiensten uit die plaatsen vertrekken dan levert dat daar veel leegstand en misschien wel werkloosheid op. Het vertrek van een grote werkgever kan ertoe leiden dat ook andere instellingen of bedrijven uit die plaatsen vertrekken.
Voor plaatsen die buiten de boot vallen heeft dit nieuwe beleid behoorlijk vervelende consequenties, terwijl je je kan afvragen of er echt een noodzaak is om alle rijksdiensten te huisvesten in 1 van de 12 grote (aangewezen) steden. Dat kleinere rijkskantoren (bijvoorbeeld in kleinere plaatsen) relatief duur zijn en daarom worden worden verplaatst naar één van de 12 'rijksconcentratiesteden' kan ik begrijpen, maar om op termijn nu echt alle rijksdiensten in één van de 12 aangewezen plaatsen te huisvesten vind ik te ver gaan.
(Enkele grote steden die niet in het rijtje van 12 zijn opgenomen: Enschede, Tilburg en Almere (6e en 7e stad van NL)
Netto is het natuurlijk een bezuiniging.
Wereldwijd zie je dat bedrijven uit een bepaalde branch zich graag bij elkaar vestigen. Waarom zou dit voor overheden anders zijn? Als je dit niet ritualiseert, krijg je echter dat alles langzamerhand naar Den Haag vertrekt. Dat lijkt me toch scheef: Heel Nederland betaalt voor die overheid, laten de gunstige neveneffecten dan ook maar in heel NL terecht komen. Door 12 steden aan te wijzen, wordt deze trend veranderd en krijgt iedere landsdeel wat. Hier kan dus wat moois uit voort komen!
Liberty City October 1st, 2011, 11:13 AM Zelfde topic staat in het NIEUWS gedeelte van dit forum!
lffıs October 1st, 2011, 01:27 PM Laten we inderdaad in dit topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=84302041) verder gaan, die was ook iets eerder aangemaakt.
|
|