View Full Version : Rotterdam halveert kantoorplannen

Marin
October 21st, 2004, 10:17 AM
Rotterdam halveert kantoorplannen

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam heeft de plannen voor nieuwe kantoorruimte de komende twee jaar gehalveerd van 85.000 m2 naar 42.500 m2. Ook zal de gemeente zich inspannen om in totaal 100.000 m2 aan verouderde kantoorruimte uit de markt te nemen. Deze maatregelen moeten het overaanbod van kantoren in de Maasstad helpen verminderen.

In Rotterdam wordt momenteel circa 350.000 m2 kantoorruimte voor verhuur aangeboden. Het leegstandspercentage wordt geschat op 8%, maar zal naar verwachting verder oplopen als kantoorgebruikers inkrimpen of zelfs vertrekken. Vooral in het centrum van Rotterdam komen hierdoor op korte termijn grote metrages beschikbaar. Om het overaanbod te helpen verminderen heeft de gemeente Rotterdam onlangs in de aangepaste Kantorenvisie 2004-2005 enkele maatregelen aangekondigd.
Een daarvan is het faseren van nieuwe kantoorplannen. Zo gaat de gemeente bij haar kantoorplanning uit van een halvering van de verwachte behoefte aan nieuwbouw tot 42.500 m2 voor de komende twee jaar. Of voor de jaren daarna bijstellingen gewenst zijn wordt later bekeken. Concreet betekent dit dat de ontwikkeling van de Kralingse Zoom (Brainpark 3, 4 en Brainpark Centraal) eerder aan bod komt dan de Noordrand en Alexander. Ook gaat de gemeente meewerken aan plannen voor het uit de markt nemen van 100.000 m2 verouderde kantoorruimte door herontwikkeling of sloop. Het merendeel daarvan is te vinden in het centrum.
Hoewel de gemeente prioriteit geeft aan het afmaken van de ontwikkeling van de Kralingse Zoom (voor de perifere locaties) en de Kop van Zuid (voor het centrumsegment) blijkt er in Rotterdam ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Dit betreft met name hoogwaardig, kleinschalig aanbod voor segmenten die nieuw of onderbedeeld zijn. Ook wordt ingezet op het aantrekken van nieuwe gebruikers. Rotterdam heeft het Centraal Station en omgeving, Rotterdam Aiport, Waalhaven Oost en businesspark Schieveen als ‘troefkaarten’ aangewezen.
Meer over Rotterdam in PropertyNLcourant, die vandaag verschijnt.

Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 21-10-2004

bubbah
October 21st, 2004, 12:39 PM
Benieuwd wat er met de leegstaande panden rond Stadhuisplein/ Coolsingel gaat gebeuren. Of zit de ontwikkeling daarvan in één project met Luxor- en Corsotoren?

Eric Offereins
October 22nd, 2004, 08:16 AM
Ik vind dit wel een goed initiatief, misschien spreidde de stad de kantoren iets te veel en kun je je beter richten op enkele hoogwaardige en bestaande
lokaties en kantoren daar zo veel mogelijk concentreren.
Ik vond die snelwegkantorenparken er toch al niet uitzien.
Omgeving station wordt als troefkaart gezien, zodat ik geen problemen zie voor de coolsingeltoren,
die zou zelfs minder concurrentie krijgen wat huurders betreft.
Die oude kantoren bij de coolsingeltoren worden dacht ik gelijk opgeknapt.

Gerard
October 22nd, 2004, 12:20 PM
Opmerkelijk nieuwe op zich. Maar wel een goede beweging. Ik geloof ook niet dat er nu gelijk een bedreiging ontstaat voor de nieuwe projecten. Juist iet denk ik. Als ze meer oude ruimte omvormen tot bv. studentenhuisvesting e.d. dan komt dat de levendigheid in de binnenstad ook weer ten goede.

Op zich is het wel jammer dat Rotterdam niet in staat is grotere huurders lekker te maken voor Rotterdam als vestigingsplaats. Genoeg representatieve ruimte in de binnenstad op dit moment en een woonplaats in de buurt is nu ook geen probleem meer. Misschien dat dit in de toekomst wat beter zal gaan worden.

Skyscrapercitizen
October 22nd, 2004, 12:25 PM
Ach ja de grote verhuurders liggen niet voor het oprapen natuurlijk en de concurrentie is groot. Rotterdam is blij met Ernst& Young die nu aan de boompjes komen. Ik hoop dat de onderhandelingen voor De Rotterdam ook gaan lukken!

darulez
October 22nd, 2004, 01:46 PM
Goed plan van de gemeente. Eindelijk wordt het gezond verstand gebruikt ipv als kippen zonder kop nieuwe kantoren neerplensen zonder dat er goed wordt nagedacht of er wel huurders voor te vinden zijn. Uiteindelijk zal de stad Rotterdam er in kwaliteit op vooruitgaan.

Nu de rest van de Randstad nog :).

de flatneuroot
October 22nd, 2004, 02:30 PM
Ik hoop dat dit betekend minder van die saaie kantoorwijken of snelwegdozen.

Per
October 22nd, 2004, 02:36 PM
Het loont vaak de moeite om in oude kantoorpanden apartementen te maken. Oude kantoorlocaties zijn ook best de moeite waard om te wonen. En het is in ieder geval beter dan een nieuwbouwwijk waar alles hetzelfde is.

Cymen
October 22nd, 2004, 03:32 PM
Ik ben er helemaal voor om oude kantoorpanden om te bouwen tot appartamenten, danwel te slopen. In Amsterdam zie je dit nu ook in de binnenstad. Zo maak je ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, zoals bv de Zuidas.

Skyscrapercitizen
October 22nd, 2004, 05:56 PM
Wijnhaveneiland is een goed voorbeeld van een plek waar oude kantoren tegen de vlakte gaan en plaats maken voor woningen.

Ace
October 22nd, 2004, 06:07 PM
Wat mij betreft toveren ze alles wat in 't Brainpark staat om tot appartementen. Rivium Cappele incluis. Ik acht deze projecten mede debet aan het feit dat de hoogbouw in het Centrum, zich niet in een eerder, danwel sneller stadium zich heeft ontwikkeld.

Skyscrapercitizen
October 22nd, 2004, 07:56 PM
Als er nu gewoon even voor 100.000 mensen torens worden gebouwd in Rotterdam dan komen die kantoren vanzelf wel. ;)

Awais
October 23rd, 2004, 05:09 PM
Oude kantoorpanden lenen in Rotterdam zich niet bepaald voor een woonfunctie. Ze zien er niet uit, waren in een rap tempo na de oorlog neergeplerud, en ze hebben zoie-zo geen aantrekkingskracht.
Dus het is hartstikke goed dat deze eraan gaan, zodat er kwaliteit voorin de plaats terug mag komen.