View Full Version : Bescheiden woontorentje te Sittard
sky-eye October 23rd, 2004, 12:31 AM Een paar dagen geleden las ik in een woonkrantje dat in Sittard een woontorentje van 9 verdiepingen gebouwd gaat worden, geen wereldnieuws, maar aangezien ik het een leuk ontwerp vindt wil ik het jullie niet onthouden.
Een gaar flatje aan het spoor wordt gerenoveerd en daartegen aan moet de
nieuwbouw verrijzen. Aangezien ik niet zo handig ben met computers verwijs ik voor plaatjes en meer informatie naar www.continue-vastgoed.nl
pazman_nl October 23rd, 2004, 11:07 AM gaat lijkt mij over deze:
http://www.continue-advies.com/vastgoed/sittard-geleen/Porta%20Sita/foto-1-groot.jpg
Tim B October 23rd, 2004, 06:35 PM aha! een mini-van Lanschottoren (den bosch). Niet gek.
Cymen October 23rd, 2004, 06:45 PM Ziet er niet onaardig uit. Alleen jammer dat het geen zonnedak + zwembad lijkt te hebben.
de flatneuroot October 23rd, 2004, 06:53 PM Bah, dit kan beter.
Die plompe toren past ook niet echt bij dat iele flatje. Een rankere hogere toren zou mooier staan.
MVL October 25th, 2004, 03:52 PM Aan de andere kant van het spoor zijn ze ook torentjes aant bouwen. 8 verdiepingen, meen ik. Misschien dat een veelheid aan verschillende torentjes en hopelijk nog iets groters, in dit gebied, een mooi samenspel kan vormen met de gallerijflats, die van de slooplijst afgehaald zijn en een "upgrade" ondergaan. Krijg je een soort cluster van bescheiden hoogbouw.
Verder zie ik in het "zitterd revisited" plan van jo coenen een woontoren gepland staan aan de kruising rijksweg/odasingel. Op de maquette is ie even hoog als de hoogste van een groep kertorens (80 meter) en dat is denk ik veel te hoog voor de behoudende sittardenaar. Zal uiteindelijk wel iets lager uitvallen, als ie maar mooi wordt.
MVL October 25th, 2004, 11:55 PM Dit torentje doet me qua vorm denken aan het potlood in Tilburg. Een toren van 20 jaar geleden. In feite moest hij hoger zijn, maar door omstandigheden zijn er enkele verdiepingen weggelaten, waardoor hij een beetje een gedrongen, lomp uiterlijk heeft gekregen.
Verder wel mooi. oa door het mooi donkerrood baksteen, van mij mogen ze hem bouwen. Voor de prijs van het penthouse zou ik persoonlijk wel iets meer glas willen hebben.
sky-eye October 26th, 2004, 10:27 PM @SMartijn
Inderdaad dat is m. Bedankt voor het posten.
@TimB
Ik vond het ontwerp ook al ergens op lijken, maar kon het niet plaatsen, Heeft idd wat weg van de Lanschottren.
@de Flatneuroot
De toren is tov het flatje idd wat groot uitgevallen. Anderzijds betreft dit een locatie waar ''echte''hoogbouw zou misstaan. Tien meter hiervandaan staan nl gewone rijtjeshuizen, het is een woonwijk.
@MVL
Aan de andere kant van het spoor zijn ze bezig met de laatste fase van Hoogveld. De Sittardse VINEX wijk (1000 woningen). Hier wordt een appartementcomplex gebouwd (26 woningen) van 5 verdiepingen. Overigens las ik een tijdje geleden dat hier waarschijnlijk nog een stuk of 100 appartementen bijkomen voor de oudere mededmens. Ten wetsen van het spoor staan nu al de meeste 'hoge' flatgebouwen, gelukkig worden de Limbrichterveldflats (galerijflats) gereneoveerd, maar ze zijn niet bepaalde
moeders mooiste.
Een paar jaar geledemn heb ik op tv zitterd ook een maquette gezien waarop op een woontoren stond pal achter het ziekenhuisterrein (rijksweg-odasingel).
In vergelijking tot het ziekenhuis kwam ik toen tot de conclusie dat de toren een 15 verdiepingen zou worden (45 meter). Mogelijk hebben ze dit dus aangepast naar 80 meter, wat ik en waarschijnlijk vele andere Sittardenaren, te hoog vinden.Voor een vrij kleine stad is een meter of 60 wat ,mij betreft het maximum. Daarentegen is het wel een goede locatie voor ewen toren, maar dan van een meter of 50/60.
MVL October 26th, 2004, 11:23 PM @ sky eye
Absoluut mee eens.
Ik heb nog geen concreet ontwerp gezien, maar de sloopvergunning voor de verpleegsterflat is laatst afgegeven, dus ik hoop dat dit snel ontwikkeld gaat worden, maar waarschijnlijk wordt er gewacht tot het hele terrein vrijkomt, met de oplevering van het nieuwe ziekenhuis.
Achter het nieuwe ziekenhuis, in de in aanbouw zijnde vinex wijk "de haese" staat volgens het oorspronkelijke beeldkwaliteitplan, een woontoren van 15 verdiepingen gepland, met een blinde zijde richting spoor, vanwege het lawaai. aan de boulevard zijde van de haese staan drie woontorentjes van 10 verdiepingen.
Niets tegen hoogbouw, zolang het maar geclusterd plaatsvind, zodat het elkaar kan versterken.
sky-eye November 1st, 2004, 09:20 PM Jij bent goed op de hoogte zeg!
Ook van dit plan weet ik nog niks vanaf. 15 verdiepingen en 3 van 10 verdiepingen, tsja.. niet slecht voor een Vinex wijk met zo n 1000 woningen. Toch vrees ik dat het plan niet of in een afgeslankte verzie voortgezet gaat worden. De Haese loopt niet zo goed. Volgens de oorspronkelijke plannen zouden er al en paar honderd woningen in aanbouw zijn, maar er staan nu misschien pas 30 woningen en een evengroot aantaal in aanbouw.
Daarnaast wordt er in Sittard en in minder e mate ook in Geleen al het een en ander aan appartementen gebouwd en ik denk dat mensen liever aan de rand van het Sittardse centrum wonen dan in een buitenwijk wat betreft de appartementen. Je zei dat de 3 torens aan de boulevard komen, ik neem aan dat je de Rijksweg bedoelt? Weet je ook waar precies deze torens komen. Hier ben ik wel benieuwd naar.
Het nieuwe ziekenhuis was/ is in aanbouw. Ik kom er elke dag langs en in september waren bulldozers in de weeer om het terrein bouwrijp te maken. Nu gebeurt er al een maand niks meer. Ik begrijp er niks van. Ook de Rijkswegboulevard en de westelijke randweg (deze laatste gaan ze spoedig mee beginnen) hebben vertarging opgelopen. In dat opzicht lijkt het hietr soms net Belgie. Het duurt een eeuwigheid voordat er echt wat komt.
vinman November 1st, 2004, 09:31 PM Niets tegen hoogbouw, zolang het maar geclusterd plaatsvind, zodat het elkaar kan versterken.
Mwua, gespreide torens zijn ook zeker mooi, als ze maar van veraf er geklusterd uitzien!
MVL November 2nd, 2004, 09:48 AM @ Vinman: Inderdaad waar, maar voordat zoiets impact krijgt, ben je heel wat torens verder, vrees ik
@ Sky Eye: Die drie torentjes van tien verdiepingen staan in het beeldkwaliteitsplan, bij een nieuwe rotonde, bij hotel riche. Ze moeten verrijzen in dat grote grasveld, voor de reeds gebouwde grijze woningen. Drie zeer slanke torentjes, met één gezamelijke opgang in het midden, van waaruit horizontale dwarsverbindingen door de lucht. Maar ja.... Dit plan was van 98, geloof ik, dus er zal wel het één en ander veranderd zijn, ook gezien de marktontwikkelingen. Ik hoop stiekum wel, dat het op een gegeven moment opeens toch gebouwd gaat worden.
|
|