View Full Version : Den Haag: Nieuw Centraal

Pages : [1] 2 3

Marin
October 23rd, 2004, 09:24 AM
Contouren nieuwe Haagse blikvanger zichtbaar

De ambitieuze plannen voor het gebied van het centraal station in Den Haag beginnen vaart te krijgen. De parkeergarage aan de noordzijde wordt gesloopt voor een grotere die ondergronds komt, de aanleg van Randstadrail is begonnen en nog dit jaar start ook de verbouwing van de openbaarvervoerterminal. De komende jaren zal het nog veel drukker worden.

Als een van de zes Nieuwe Sleutel Projecten (NSP) voor hsl-stations krijgt Den Haag hiervoor zo’n 130 miljoen van het Rijk. Voorzieningen voor trein, bus en tram worden verbeterd in combinatie met de ontwikkeling van kantoren, woningen, winkels en uitgaansgelegenheid. Nieuwbouw op en rond het station biedt daarvoor een zee aan extra ruimte.
“Den Haag Nieuw Centraal, zoals het geheel is genoemd, is een van de grote binnenstedelijke projecten van de gemeente, zegt S. van Andel van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling. Het station zal de komende jaren veranderen in een forse bouwput. “De grote uitdaging is alles tegelijk uit te voeren zónder dat de reizigers daarvan veel last hebben.”
Alle voorzieningen bij elkaar moeten zorgen voor een aangename levendigheid in de omgeving van het station. “Als je er nu rond kijkt, zie je niet altijd een prettig verblijfsklimaat; door de toevoeging van functies zoals wonen zullen straks ook ‘s avonds de lichtjes in de gebouwen aan zijn”, weet zijn politieke baas, wethouder B. Bruins.

Ingekapseld
Van de huidige blikvanger Babylon zal na de verbouwing weinig meer te zien zijn. De oude gebouwconstructie blijft intact maar wordt ingekapseld in nieuwbouw. De gevel komt tot 15 meter verder naar buiten en steekt 4 meter hoger zijn dan de huidige, die 36 meter boven het maaiveld uitsteekt. Er komen meer toegangen aan de buitenkant van dit overdekte winkel-, kantoren- en uitgaanscentrum, waardoor het complex een minder gesloten karakter krijgt.
Babylon wordt verder opgetuigd met twee torens van respectievelijk 100 en 140 meter hoog. Tot een hoogte van 40 meter komen hierin kantoren, daarboven woningen. De bedoeling is dat de 180 tot 200 luxe appartementen waarvoor plek is, worden aangeboden in de vrije koopsector.
Langs het plein tegenover de toegang tot de stationshal komt – naar een ontwerp van het architectenbureau OMA – ook een groot project met woningen, kantoren en andere voorzieningen. Zo ontstaat een plein dat geheel is omsloten door bebouwing. Ruime openingen onderin deze opvallend gevormde gebouwen zorgen voor behoud van het uitzicht op het groene gebied tussen station en Malieveld.

Trams
Tussen het station en de noordelijk hiervan gelegen Koninklijke Bibliotheek ontstaat met het ondergronds brengen van de parkeergarage een plein dat aan de westzijde grenst aan het nieuwe Babylon en aan de zuidkant aan de ov-terminal. Een nieuw gebouw aan het plein krijgt iets gemeen met de bebouwing aan de andere kant van het station: de trams zullen er dwars doorheen rijden.
Ook boven de treinsporen zal worden gebouwd. Dat gebeurt bij het busplatform dat zich boven de perrons bevindt. Hier moet nieuwbouw komen tot 70 meter hoog.
Den Haag Nieuw Centraal grenst direct aan andere grootschalige nieuwbouw in de buurt waaraan wordt gewerkt. Zo verrijzen momenteel naast het busplatform grote woon- en kantoorgebouwen en het ministerie van Onderwijs pal naast het station is ook nog recent opgeleverd.
Ontwikkelingsmanager P. Bruinhard van Babylon-eigenaar IMCA Vastgoed verwacht geen problemen door verzadiging van de markt. “Wij hebben het voordeel van een gemengde functie. Detailhandel, kantoren, woningen; in die mix hebben we er vertrouwen in dat we het voor elkaar krijgen.” Gezien de centrale ligging, pal naast het station, en de ruime parkeergelegenheid in de nieuwe garages verwacht hij dat het project goed in de markt zal liggen.
Wethouder Bruins is nog stelliger en verwacht zelfs in tijden van een ingezakte vastgoedmarkt op een toplocatie als deze voldoende gegadigden.

Procedure
Den Haag Nieuw Centraal is een vervolg op eerder plan genaamd Hoog Hage om flink te gaan bouwen boven de treinsporen. “Dat bleek destijds een veel te ambitieus voornemen”, memoreert Van Andel. Maar ook Den Haag Nieuw Centraal was op het randje: “Het is dankzij de NSP-gelden dat het uitvoerbaar is geworden. Overigens bestaat het voornemen om over het spoor een verbinding te leggen tussen het ene deel van de stad nog steeds. Den Haag Nieuw Centraal kun je zien als het eerste onderdeel hiervan dat wordt uitgevoerd” Punt van zorg is de wind. Hoge bebouwing kan zorgen voor hinderlijke windeffecten op straatniveau, zeker in een kuststad als Den Haag waar het altijd waait. Onderzoek vooraf moet onaangename verrassingen voorkomen.
Het wachten is nu nog op de uitslag van de mer-procedure en daarna het voor enkele werken noodzakelijke nieuwe bestemmingsplan. Van Andel verwacht dat uiterlijk in december 2007 alle procedures zijn doorlopen. De eerste bouwvergunning zal echter in oktober 2005 al kunnen worden verleend, geeft hij aan. Bruinhard rekent erop dat hij begin 2006 met Babylon aan de slag kan. De bouw op het busplatform begint als laatste, in 2008, nadat de ov-terminal is opgeleverd. De planvorming hiervoor bevindt zich pas in de beginfase. Voordeel van deze fasering is ook dat het omvangrijke bouwvolume niet in één keer op de markt komt.

Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Datum: 23-10-2004

Eric Offereins
October 23rd, 2004, 09:55 AM
Dat is dan weer een mooi stukje skyline erbij voor den Haag :cheers:
Nu maar hopen dat het nu wel goed gaat met de vergunningen en procedures ;)

Dr. Dubai
October 23rd, 2004, 12:30 PM
goed plan, zijn er behalve babylon, ministerie van binnenlandse zaken en het ministerie van buitenlandse zaken nog andere hoge gebouwe in planning?

Den Haag AvW
October 23rd, 2004, 01:03 PM
Website: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=4567

Het plan
http://www.denhaag.nl/pics/dso/centraalstation/impressieDHNC.jpg

@Dr. Dubai
Je bedoelt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Justitie.

Skyscrapercitizen
October 23rd, 2004, 05:44 PM
Ja wordt echt een mooi stukje stad! Misschien straks wel het dichtstbebouwde stukje Nederland?

Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp van het station...

Gambini
October 23rd, 2004, 07:35 PM
Ja wordt echt een mooi stukje stad! Misschien straks wel het dichtstbebouwde stukje Nederland?

Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp van het station...

UITEINDELIJKE ONTWERP IS STOMMM... Wacht... Kijk:

http://www.randstadrail.nl/img/media/102_Popup.jpg

http://www.randstadrail.nl/img/media/103_Popup.jpg

Ze hebben dat mooie glas weer weggesoberd, way to go :bash:

Den Haag AvW
October 23rd, 2004, 08:12 PM
Ja dat dak is natuurlijk drie keer niks!

stevendh
October 23rd, 2004, 08:21 PM
Deze informatie klopt niet helemaal, volgens mij. Deze constructietekeningen tonen alleen fase 1 van Den Haag Nieuw Centraal. Deze fase heeft betrekking op het tramstation. De overige fasen zijn in ontwikkeling:

"Fase 2 omvat het vernieuwen van de hal (dak, vloeren en gevels), het vernieuwen van de bestaande fietsenstalling en het maken van een vide tussen het tramplatform en het busplatform." (Uit: http://ris.denhaag.nl/cgi-bin/WebView.bat?oid=120348 )

Uit ditzelfde stuk valt ook op te maken dat er vooruitgang is geboekt met de ontwikkeling van fase 2, maar dat de stukken daarover voorlopig geheim zijn.

Je kunt niet garanderen dat het dak niet wegbezuinigd zal worden, maar nu is daar nog geen sprake van.

Lees ook http://ris.denhaag.nl/cgi-bin/WebView.bat?oid=119106 voor meer informatie!

Gambini
October 23rd, 2004, 08:38 PM
Phew, gelukkig maar :D

FolX
October 23rd, 2004, 09:46 PM
Deze informatie klopt niet helemaal
Gelukkig maar want dat op dat 2e plaatje ziet er gewoon niet uit.
Trouwens als toetje komen er nog 2 van die blokken gebouwen bij zoals er nu al 1tje van is :bash:

EuroMaster
October 24th, 2004, 08:07 PM
http://www.denhaag.nl/pics/dso/centraalstation/impressieDHNC.jpg

er was ook een idee om in een verdere fase het hoge gebouw (+/-90m ofzo)met meerdere poten dat op de kop van het station staat , over de weg heen te bouwen, een stuk op het malieveld. de eerste fase is wel dat ie al wat overheld, maar de tweede fase maakt het gebouw een soort poort met nog meer poten uiteindelijk. wat is hiervan waar?

flap
November 7th, 2004, 08:01 PM
Zijn er in de grootschalige nieuwbouwplannen ook plannen om het oude dh cs kantoor te restylen ? hier hoor je nl helemaal niets over en je ziet er niks van op de maquettes !!!!

Michiel
November 13th, 2004, 04:36 PM
Sloop van de winkeltjes in de stationshal. Het beige schot wordt ook verwijderd, hierdoor kun je in de toekomst de trams van Randstadrail vanuit de stationshal zien.
http://img106.exs.cx/img106/6272/dhcentraal_20041113.jpg

CborG
November 13th, 2004, 07:16 PM
ik krijg het idee dat het allemaal ineens heel snel gaat in den haag,
goeie ontwikkeling!

PEZA
November 15th, 2004, 02:24 PM
Nondeju, de Burger King is weg, na 29/11 pas weer zo'n whopper :)

vinman
November 15th, 2004, 03:23 PM
Er wordt ind nu wel erg veel gedaan in DH.

Per
November 15th, 2004, 03:27 PM
Een paar maanden geleden werd de Leonidas winkel door een binnenstormende trein volledig verwoest, is toen opgebouwd en nu weer gesloopt, gek hè?

EuroMaster
November 18th, 2004, 09:36 PM
Nondeju, de Burger King is weg, na 29/11 pas weer zo'n whopper :)

lol, dan ben ik jarig :)

EuroMaster
November 18th, 2004, 09:40 PM
blijft dat dak nou hetzelfde? het ziet er niet uit. op de impressies zie ik weinig of zelfs geen verschil ...... het zal wel goedkomen. in rotterdam zijn ze ook met overkappingen aan het kloten op het cs. geen actie, ze schrappen alleen maar een volledige overkapping in het winderige en regenachtige nederland.

ondanks mijn gemekker ben ik toch blij dat men inziet dat de stations allen grondig opgeknapt moeten gaan worden. alleen is het bij het ene plan grondiger dan bij het andere project. :)

Eric Offereins
November 18th, 2004, 10:43 PM
Nou je toch Rotterdam noemt, het is wel geinig om een poll of een wedje te maken:
welke stad heeft het eerst een nieuw station Den Haag of Rotterdam :D

Dr. Dubai
November 19th, 2004, 08:20 PM
ik gok Den-haag. het plan van Rotterdam heeft duidelijk veel tijd nodig, das jammer, maar misschien is het later wel veel mooier.

Marin
November 22nd, 2004, 12:11 AM
21 november 2004 - En even later deze 2 geschoten..

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3172/7506Den_Haag_CS_211120041.jpg

http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3172/7506Den_Haag_CS_21112004021.jpg

vinman
November 22nd, 2004, 05:18 PM
Ja, zeker. En dat begrip voor de overlast krijgen ze in ieder geval voor mij, ook al had ik het plan anders gedaan als ik achter de ontwerptafel stond!

Eric Offereins
November 23rd, 2004, 09:16 AM
Hij was gisteren in het journaal, het startschot voor de bouw is gegeven. :cheers: :cucumber: :banana:
De hier genoemde impressies lieten ze ook zien.
Den Haag betaalt trouwens maar 100 miljoen van het totaal van 800 miljoen.
Handig geregeld.

JB-mobile
November 23rd, 2004, 09:42 PM
De gemeente Rotterdam betaalt precies evenveel voor zijn toekomstige station (100 miljoen), terwijl dàt station in de toekomst veel meer reizigers te verwerken krijgt. Wat dat betreft doet Den Haag het zo slecht nog niet.

flap
November 23rd, 2004, 09:51 PM
In de Haagsche courant van vandaag 23/11/04. staat dat er toch een spectaculaire glazen dak in de centrale stationshal gerealiseerd wordt !

flap
November 23rd, 2004, 09:54 PM
En over het verschil tussen rotterdam en Den Haag zeg ik het volgende; De plannen van en rond het station in DH zijn al duidelijk ingetekend met uitzondering van het toekomstige gebouw op het nieuw te vormen plein achter babylon , en de Rotterdamse plannen vind ik niet echt duidelijk , welke delen gaan er wijken en wat voor bouwwerken komen er voor in de plaats of juist erbij , en wordt dit hoog ?

Skyscrapercitizen
November 23rd, 2004, 09:59 PM
In Rotterdam is niks bekend. Het enige waar ze aan werken is het metrostation, een hal op het stationsplein en een nieuwe tunnel. Daarnast verplaatsen tram en bushalte en zo en dat is het wel. Oh ook nog een tunnel onder het Weena door. That's it. Over wat er omheen gaat gebeuren wordt niet meer nagedacht sinds Alsop is afgeschoten.

Overigens mooie plannen voor Den Haag, hopen dat de planologen bij de gemeente hier beter uitkijken dan bij andere grote projekten in de stad...

PEZA
November 24th, 2004, 08:38 AM
Hierbij een linkje naar de nieuwsbrief (nov.2004):

http://www.denhaag.nl/Pics/dso/Nieuwsbrief%20november%202004.pdf

flap
November 27th, 2004, 09:31 PM
Als je over een aantal jaar Den Haag binnenrijdt zie je een schitterend hoogbouw kluster voor je , 4 dikke 140 ers , 1 130 er . 1 x 100 mtr en een x aantal 90 ers , heel dicht opl elkaar , dit is in Nederland uniek zomdicht en zo compact , dit oogt mooier dan meer hoge jongens verder uit elkaar geplaatst , dus wat dat aangaat is Den Haag uniek in z'n hoogbouw locaties! Dit wou ik even kwijt !

[Kees]
November 27th, 2004, 09:35 PM
:sleepy:

Berrtus
November 27th, 2004, 10:10 PM
Flap heeft hier een punt. In bijna alle stilte transformeert Den Haag zich tot hoogbouwstad. Het vele baksteen daarin kan niet iedereen bekoren, maar ze geven Den Haag wel een eigen identiteit. Gelukkig komt er ook wat moderns bij. De Hoftoren, zometeen de torens op het Babylon-complex, en weer een Koolhaasproject (na het Danstheater en de tramtunnel), want zijn plan voor een kantoorcomplex voor op het stationsplein lijkt er gewoon te komen. En dit alles zeer dicht op elkaar gebouwd. Als we niet oppassen wordt dit hoogbouwstad nummer 1. En dan had ik het nog niet eens over drie Ministerietorens waarvan er twee rond de 145 meter gaan worden. En wat brengt de toekomst nog allemaal. Den Haag krijgt en steeds belangrijkere rol in de Europese Unie. Wellicht trekt dat nog nieuwe diensten en wellicht nieuwe torens aan. Het feit dat het hoofdkantoor van Shell naar Den Haag verhuist, kan al een teken zijn

OMA op het Kon. Julianaplein 80m
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/julianaplein2.jpg
http://www.xs4all.nl/~mpdijk/denhaag/img/julianaplein1.jpg

EuroMaster
November 27th, 2004, 11:10 PM
van dat laatste project zijn toch ook plannen om het in een tweede fase over de weg te bouwen? volgens mij kun je dat ook zien op de manier waarop het deel naar straatzijde wordt afgewerkt. dat platte gedeelte kan dan misschien verbonden worden op het deel wat ook aan de overkant kan worden gerealiseerd.

misschien kun je daar ook de binckhorsttoren bij voegen berrtus. blijkbaar wordt daar ook aan gewerkt. 152m is het plan met een dikke mast erop! ik geloof ook dat den haag een lekker compacte stad gaat worden in het centrumgedeelte!!!

Dr. Dubai
November 27th, 2004, 11:27 PM
laten we hopen dat je de Brinckhorsttoren daarb ooit nog bij kunt voegen:)

empersouf
November 27th, 2004, 11:32 PM
Wow, 3 nieuwe grote stations in NL.

scar
November 28th, 2004, 02:31 AM
ben altijd al een clusterfan geweest.. en zeker een cluster slap-bam in de binnestad dus alles ziet er goed uit voor denhaag

Nu maar hopen dat ik alles nog zie voordat ik dood ga ;)

Tobi
November 28th, 2004, 02:40 PM
Stond afgelopen week nog een heel artikel over in de NRC, met een vette luchtfoto van het gebied rond Den Haag CS. Iemand gezien toevallig?

Den Haag AvW
November 28th, 2004, 02:55 PM
Stond afgelopen week nog een heel artikel over in de NRC, met een vette luchtfoto van het gebied rond Den Haag CS. Iemand gezien toevallig?
Ja die heb ik gezien, was erg goed! In de Haagsche stond volgens mij ook een luchtfoto van het gebied. De gemeente had de pers uitgenodigd om met een helicopter rond het stationsgebied te vliegen, die vlucht moet erg mooi zijn geweest en nog mooier worden!

flap
November 28th, 2004, 10:27 PM
Ik vind het leuk dat er met veel ethousiasme op mijn post gereageerd wordt ! Rotterdam gun ik natuurlijk ook het beste , al ben ik er vaak kritisch over , maar kwa opzet is het toch een ander soort hoogbouwstad als DH , en wat ze momenteel in DH aan het creeeren zijn vind ik veel amerikaanser ogen dan Rotterdam , DH is veel compacter bezig dan Rotterdam in RD staat alles veel meer gespreid , in DH staat en wordt er veel intensiever gebruik gemaakt van de ruimte , als je over een poosje bv het nos of rtl journaal op tv ziet , doemt er op de achtergrond een mooie kluster op , en ik denk nu net dat dit toekomstige kluster het gezicht van DH gaat bepalen , en wereld beroemd gaat worden ! Het verschil met RD daarin is dat men in de toekomst veel vaker de skyline van DH te zien krijgt dan die van Rotterdam ! En dat is natuurlijk goud waard voor de stad Den Haag !!!!

EuroMaster
November 29th, 2004, 02:40 PM
die binckhorsttoren wordt denk ik er mooi ingepast in den haag. vlakbij de historische centrum wordt meer baksteen gebruikt, terwijl de tegenhanger van het vele baksteen wordt gevormd door de malietoren, hoftoren, la fenetre, haagsche poort, babylon, kpn-arche, de binckhorsttoren e.d.
of het allemaal wereldberoemd gaat worden weet ik niet, maar zal wel als een parel aan het lijstje worden toegevoegd. het zal een bijzondere stad worden met in de toekomst veel tunnels, wat ook een bepaalde stedelijkheid geeft, en het compacte hoogbouwcentrum. rottedam zal den haag denk ik altijd een streepje voor liggen, maar zal in de toekomst nog wel veel moeten werken naar de ontwikkelingen op straatniveau. ik ben helemaal niet voor een stad, of voor de stad waar ik het dichtste bij woon, al hou ik me er vaak wel wat meer mee bezig, maar ik streef ernaar dat nederland gaat uitblinken in de wereld naar de positieve ontwikkelingen!

Cymen
November 29th, 2004, 02:52 PM
Wow, 3 nieuwe grote stations in NL.

Ik tel er wel 6 hoor. Amsterdam CS, Bijlmer, Zuid/WTC, Rotterdan, Utrecht en Den Haag. Word hopelijk een goede impuls voor het OV omdat de meeste kantoor lokaties nu prima met het OV te bereiken zijn.

Amsterdam met 3 stations en Rotterdam met 1 waarbij het al niet eens lijkt te lukken :nuts:

Dr. Dubai
November 29th, 2004, 03:10 PM
Ik tel er wel 6 hoor. Amsterdam CS, Bijlmer, Zuid/WTC, Rotterdan, Utrecht en Den Haag. Word hopelijk een goede impuls voor het OV omdat de meeste kantoor lokaties nu prima met het OV te bereiken zijn.

Amsterdam met 3 stations en Rotterdam met 1 waarbij het al niet eens lijkt te lukken :nuts:

vergeet Breda niet he;)

ik denk ook wel dat dit een hele mooie cluster gaat worden. alles in Den-Haag staat lekker dicht op elkaar in tegenstelling tot Rotterdam, maar dat gaat in de toekomst ook veranderen. want dan krijg je een soort cluster die loopt van: KvZ-->Salmpoort+hoge heren+hoge erasmus-->Baankwartier+Parkhuis Cool][andere kant van de weg de supercluster: Blaak-->Lijnbaan-->triple cluster (Coolsingeltoren+Corsotower+Hiltontoren)-->Weenacenter+Weenatoren+Milleniumtoren+Delfste Poort

kortom genoeg dichtheid over tien jaar in Rotterdam. ik geef wel toen dat alles in Den Haag superdicht op elkaar gaat staan, maar dat vind ik juist mooi. zo hoort het.

EuroMaster
November 30th, 2004, 04:55 PM
ben altijd al een clusterfan geweest.. en zeker een cluster slap-bam in de binnestad dus alles ziet er goed uit voor denhaag

Nu maar hopen dat ik alles nog zie voordat ik dood ga ;)

ach joh, vanaf de hemel is het toch allemaal een stuk overzichtelijker en beter te zien ;)

Boschdijk
December 6th, 2004, 09:40 PM
die binckhorsttoren wordt denk ik er mooi ingepast in den haag. vlakbij de historische centrum wordt meer baksteen gebruikt, terwijl de tegenhanger van het vele baksteen wordt gevormd door de malietoren, hoftoren, la fenetre, haagsche poort, babylon, kpn-arche, de binckhorsttoren e.d.
of het allemaal wereldberoemd gaat worden weet ik niet, maar zal wel als een parel aan het lijstje worden toegevoegd. het zal een bijzondere stad worden met in de toekomst veel tunnels, wat ook een bepaalde stedelijkheid geeft, en het compacte hoogbouwcentrum. rottedam zal den haag denk ik altijd een streepje voor liggen, maar zal in de toekomst nog wel veel moeten werken naar de ontwikkelingen op straatniveau. ik ben helemaal niet voor een stad, of voor de stad waar ik het dichtste bij woon, al hou ik me er vaak wel wat meer mee bezig, maar ik streef ernaar dat nederland gaat uitblinken in de wereld naar de positieve ontwikkelingen!

Wijze woorden. Ik ben ook niet voor een bepaalde stad of een bepaald cluster. Ik gun elke stad het allerbeste. Des te meer omdat Nederland over 50 jaar toch één grote aan elkaar gegroeide stad is. Één superskyline, geweldig toch!

wc eend
December 7th, 2004, 03:54 PM
Voor hoogbouwfreaks is dat leuk ja, maar voor de meeste Nederlanders een nachtmerrie

Boschdijk
December 9th, 2004, 01:10 PM
Een nachtmerrie die eigenlijk alleen te voorkomen is als er veel hoogbouw komt. Als iedereen in Nederland nou eens zijn huisje, boompje, beestje met eigen tuintje ideeën opgeeft en in Wolkenkrabbers gaat wonen, dan is iedereen blij!

ldd
December 22nd, 2004, 09:46 AM
En ondertussen wordt aan Den Haag CS hard gewerkt! De perrons worden ingekort om zo de stationshal groter te maken en ruimte te bieden voor de randstadrail. Het lijkt wel of er nu echt haast wordt gemaakt, het begint een aardige bouwput te worden. De betonhamers zijn flink bezig, wat een herrie vanochtend...

JT
January 17th, 2005, 02:25 PM
2 maanden geleden heb ik mijn afstudeerproject aan de TU Delft afgerond, met als onderwep: Den Haag Nieuw Centraal.

De bedoeling van het project was om een alternatieve versie te ontwikkelen van het plan dat de gemeente nu gaat uitvoeren, met dezelfde uitgangspunten dus. Daarvoor heb ik eerst een nieuw station ontworpen, inclusief een ondergrondse halte voor Randstadrail, een dynamisch busstation, een parkeergarage onder de perrons en een overkapt emplacement. Drie nieuwe openbare ruimtes met elk een eigen sfeer verbinden de stationshal met de Koekamp: de overdekte stadsfoyer (voor concerten en evenementen), de wintertuin (een rustig pleintje met cafés en restaurants) en de veranda (het 'marktplein').

Omdat het maaiveld grotendeels openblijft, zodat het zicht vanuit het station op de Koekamp maximaal is, moest het gevraagde programma ergens anders komen. De oplossing was om een meerlaags dak te maken, bovenop het station. Daarin bevinden zich o.a. een cultureel centrum met filmhuis en discotheek, diverse restaurants, een museum (GEM CS), congreszalen, kantoren en een sportcentrum. Op die manier wordt een nieuw gedeelte aan de stad toegevoegd op een plek waar je dat niet zou verwachten: in de lucht! Roltrappen en liften geven toegang tot het dak dat het maaiveld eronder bedekt als een 'bladerdek' in het bos.

Het bladerdek zelf bestaat uit zes onafhankelijke delen, met een door glas overdekte open ruimte ertussen. Elk deel heeft z'n eigen staalconstructie, gedragen door zich vertakkende kolommen en bekleed met een hightech acrylaat huid. De eigenlijke functies zijn tussen de constructie-elementen geplaatst, als 'boomhutten tussen de takken'. Door de onafhankelijke constructie en huid, is het mogelijk om het hele programma te wijzigen als dat nodig is. Tussen de 'bomen' staan ook nog vier torens, waarvan de hoogste 150 meter is! Door deze torens wordt al van verre duidelijk dat dit een hele bijzondere plek in Den Haag is.

Kort gezegd: geen Koolhaas op het KJ-Plein, maar wel een té cool station en 4 nieuwe torens!! :rock: Het plan is trouwens haalbaar, al kost het iets meer dan het huidige plan...

http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Model_a1.jpg

http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Model_a2.jpg

Nieuwe skyline vanaf de Koekamplaan:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Skyline_from-park.jpg

JT
January 17th, 2005, 02:32 PM
Nog wat plaatjes...

Plankaart van het gebied. Links ligt de Koekamp. La Fenetre, Nieuw Babylon en Wijnhaven zijn in de kaart verwerkt ;)
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Plankaart.jpg

Doorsnede over VROM en de stationshal (de torens heb ik niet verder uitgewerkt):
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Cross-section_terminal.jpg

Doorsnede over het Prins Bernhard viaduct:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Longitudinal-section_1.jpg

Doorsnede over de stationshal, kijkend in de richting van VROM:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Longitudinal-section_2.jpg

Een van de bars/restaurants, aan de kant van de Koekamp:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/gevel_1-100.jpg

Doorsnede entreegedeelte bar/restaurant:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Detail_entree.jpg

Doorsnede voorzijde bar/restaurant:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Detail_bar.jpg

Maquette Prins Bernhard viaduct:
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/Model_c1.jpg

Begane grond station (met de treinsporen in rood en autowegen in blauw):
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/overstapmachine_laag_0.jpg

Laag +2 station (de Hoftoren staat linksonder):
http://vt.shuis.tudelft.nl/~jeroen/diversen/NieuwCentraal/overstapmachine_laag_+2.jpg

Den Haag AvW
January 17th, 2005, 02:38 PM
Knap hoor! Het ziet er allemaal erg goed uit en Stichthage moet er voor gesloopt worden:okay:

Ligt er op het één na laatste plaatje nu een metrolijn?

JT
January 17th, 2005, 02:44 PM
Pcies... weg met Stichthage!! :cheers1:

De Randstadrail vanuit Rotterdam wordt doorgetrokken naar Scheveningen, en ligt ondergronds bij CS. Aangezien er metro-voertuigen van de RET door deze tunnel zullen rijden, heb ik het maar 'metro' genoemd. ;) Er rijden trouwens ook trams doorheen.

JT
January 17th, 2005, 02:49 PM
Ik moet er trouwens nog wel mee naar de gemeente.. ben benieuwd wat ze er van vinden..? :dunno:

Den Haag AvW
January 17th, 2005, 04:24 PM
Ik heb alles nog eens goed bestudeerd en ik moet zeggen dat ik het werkelijk een fantastisch plan vind! Jammer dat de gemeente al met een ander plan akkoord is gegaan. Volgens mij is eind vorig jaar een officieel startsein voor dat plan gegeven...

Basshead
January 18th, 2005, 09:18 PM
Dat ziet er mooi uit JT!

th0m
January 19th, 2005, 01:10 AM
Ik hoop ooit ook zo'n mooi plan te hebben voor mijn afstuderen JT! Ben nu in m'n eerste jaar in Delft, dus ik heb nog even te gaan, maar dat geeft niet :D

JT
January 19th, 2005, 11:00 AM
Je hebt de juiste studie gekozen th0m!! Maar zoals je aan de tekeningen ziet ben ik nog van het oude systeem: veel maquettes en schetsen, weinig renderingen etc. :old: Als jij over een paar jaartjes afstudeert, zal je je plan waarschijnlijk helemaal in 3d-animaties presenteren.. of in virtual reality..? :) Krijg je in je eerste jaar trouwens al Maya-onderwijs??

Marin
January 19th, 2005, 02:16 PM
Mooi plan JT! De pet gaat af..

EuroMaster
January 19th, 2005, 03:55 PM
wow tschssss!!! dat ziet er vet uit JT. ga snel naar de gemeente en vraag of ze deze willen bouwen. torentjes iets hoger en het is echt een supersupersuperplan!!! vet hoor, al die lagen en verdiepingen boven elkaar!

dit soort mensen moeten er meer zijn in de wereld!

Boschdijk
January 19th, 2005, 05:39 PM
Dat kan e@s! Gewoon allemaal Bouwkunde studeren in Eindhoven of Delft. Dan komt het wel goed met deze wereld ;) Bouwkunde is de mooiste studie die er is.

CborG
January 19th, 2005, 09:32 PM
Heel mooi hoor, petje af.

hoofke
January 19th, 2005, 10:10 PM
Mooie hoor zekes. Het begint er steeds meer op te lijken daar.

Michiel
January 20th, 2005, 10:33 PM
Ziet er beter uit als het officiële plan, stiekem hoop ik dat die brede gebouwen parallel aan Stichthage niet doorgaan.

spartannl
January 21st, 2005, 04:40 PM
@ JT: Aansprekend 'organisch' en gevarieerd (vooral ook qua gebruik) ontwerp! Als overgang in de lengte tussen spoor en Koekamp geslaagd, zonder in de breedte uit de toon te vallen tussen nieuw Babylon en Hoftoren e.o., ook door de passende hoogte(s) van het complex.

En ja, bijkomend voordeel: (stalinistisch) Stichthage = pleitos! Conclusie, mij bevalt het beter dan het ontwerp waarvoor nu is gekozen. Jij komt er wel! :applause:

CborG
January 25th, 2005, 08:14 PM
25-01:
Een paar plaatjes van de werkzaamheden:

de perrons zijn ong. 25 meter verkort.

http://img91.exs.cx/img91/773/p12501591hi.jpg

http://img185.exs.cx/img185/984/p12501605by.jpg

http://img185.exs.cx/img185/6175/p12501611jo.jpg

http://img185.exs.cx/img185/492/p12501621gv.jpg

Den Haag AvW
January 25th, 2005, 11:05 PM
Dank je voor deze update, het is wel veranderd sinds de laatste keer dat ik er was zeg!

CborG
February 18th, 2005, 03:20 PM
18-02:

Klein overzichtje van de werkzaamheden..

http://img221.exs.cx/img221/2623/p21800022nd.jpg

http://img221.exs.cx/img221/7017/p21800107yk.jpg

http://img221.exs.cx/img221/7905/p21800120ym.jpg

stevendh
February 23rd, 2005, 10:32 PM
Het zal wel weer goed komen, moeten we hopen:

(Haagsche Courant vandaag)

De werkzaamheden bij Den Haag Centraal in het kader van RandstadRail zijn tijdelijk stil gelegd vanwege een mogelijk instortingsgevaar. De AH winkel aan de Babylonkant is tot nader order gesloten.

Met ingang van 22-2 is een snelheidsbeperking voor de trams van kracht bij het verlaten en binnenrijden van de Babylonzijde.

Met dank aan www.digitaletram.nl een foto van de plaats waarom het gaat:

http://www.digitaletram.nl/editie/DT2005611/IMG_0310G.jpg

Meer plaatjes ook op http://www.digitaletram.nl/editie/DT2005611/DT2005011.htm

Tweety
February 25th, 2005, 10:41 PM
De AH is inmiddels weer open, dus het probleem zal wel opgelost zijn...

EuroMaster
March 2nd, 2005, 04:47 PM
misschien is dit wel leuk voor in de buurt van het station, ergens bij het malieveld. ook den haag verdient er een! ik heet niet voor niets eurim@stovic, dus voor degene die denkt 'he weer die aap met een mast' :D

iets van tussen de 200 en 300m hoog......
http://pic14.picturetrail.com/VOL560/3302044/6765693/87527907.jpg

en ja, het is paint (best kut tekenen met een muis....)

Q.
March 2nd, 2005, 05:32 PM
Mooi, ik hou wel van een beetje rotzooi.

EuroMaster
March 2nd, 2005, 07:40 PM
hoe wordt dat dak nou? blijft dat hetzelfde, of wordt het toch een mooi staal-en-glazen overkapping? ik dacht dat daar nog twijfel over was....

stevendh
March 24th, 2005, 01:05 AM
Er is weer een voortgangsrapportage van de gemeente:

http://www.denhaag.nl/Docs/college//20050323%20RIS%20126153.pdf

Samengevat de nieuwtjes:

Bij de planvorming voor de parkeergarage onder het Koningin Julianaplein wordt ruimte vrijgehouden voor een ondergrondse doortrekking vanaf spoor 1 en 2 van de Rotterdamse RandstadRail. Sinds de jaren 70 is er ook al ruwbouw onder het centraal station aanwezig voor deze verbinding.
Het verbouwplan van het station wordt architectonisch aangepast aan het plan van OMA voor het Koningin Julianaplein.
Ondanks de problemen rond De Vlieger komt Imca tot nu toe al haar afspraken m.b.t. Nieuw Babylon na. Binnenkort wordt een "beginselaanvraag" formeel ingediend.
Er komt een glazen wand tussen de Rijnstraat en de stationshal. Het tramviaduct over de Rijnstraat wordt aangepast (de kolommen, de vormgeving).

Winbuks
March 24th, 2005, 03:03 PM
Weet niet echt wat er zoal gaat gebeuren in en om het station, maar hier wat updates waar aan ik kon zien dat er wel wat mee ging gebeuren:
http://img225.exs.cx/img225/5491/tnp32413070kp.jpg

http://img225.exs.cx/img225/2744/tnp32413089ld.jpg

D-Rise
April 8th, 2005, 10:54 PM
Wat een zootje geeft dat station toch, het lijkt Rotterdam cs wel......

CborG
April 12th, 2005, 08:27 PM
12-04

http://img23.echo.cx/img23/2276/p41200946vp.jpg

D-Rise
April 16th, 2005, 11:47 AM
@ Winbuks, De foto die je geplaatst hebt laat de plaats zien van de toekomstige tram(randstadrail) boog zien die aansluiting zal vinden naar de Beatrixboulevard....

D-Rise
April 24th, 2005, 12:06 AM
Las afgelopen week een leuk stuk (nou ja leuk) in de HC,
blijkt dat de Gemeente en de NS zitten te bekvechten over geld.

Ik hoop maar niet dat dit ten kosten gaat van de vorderingen, want het is erg stil op dit topic...

Zal kijken of ik morgen een stuk van dat artikel hierop kan vermelden... :runaway:

Winus
April 26th, 2005, 09:15 PM
http://www.holland-re.com/files/buildings/KonJuliannaplein,-The-hague_980x775.jpg
slechte foto :sleepy:

Per
April 27th, 2005, 09:04 AM
^ Nah, zo maak je mij niet enthousiast over dat "geval", wat een depri-uitsraling heeft dat ding zeg.
Ik wil iets verticaals wat positivisme uitstraalt!!!

PAV
April 27th, 2005, 05:34 PM
Dit is de toekomstige stationshal van Den Haag Centraal volgens de HTM:
http://www.htm.net/Images/Stationshal.jpg

Mij lijkt het glazen dak sowieso niet realistisch uitvoerbaar (las op de eerste pagina van dit topic iets over het dak). Komt het er nou wél of níet?

Het ziet er wel gaaf uit (voornamelijk de buskeerlus), maar toch lijken de ontwerpen van Benthem Crouwel BV BNA mij realistischer. Jammer alleen dat Benthem Crouwel de ontwerpen niet op hun site (http://www.benthemcrouwel.nl/) hebben staan.

chris-12
April 28th, 2005, 01:25 PM
moet je eens zien hoe boos al die mensen op dat plaatje kijken.. grijns
Die zijn er ook niet blij mee

Shockwave
April 28th, 2005, 01:57 PM
http://www.htm.net/Images/Stationshal.jpg

Hier staat die ene toren (anna van bueren?) nog op! dit zal het wel sowieso niet worden dan denk ik..

PAV
April 28th, 2005, 04:03 PM
Nee. Deze zal het inderdaad níet worden. Op de site van RandstadRail (http://www.randstadrail.nl/) zijn de échte ontwerpen (van Benthem Crouwel (http://www.benthemcrouwel.nl/)) te zien.
De ontwerpen van de Haagse OV-terminal zijn op de site van Benthem Crouwel (http://www.benthemcrouwel.nl/) niet te zien, maar je kunt er wél de ontwerpen van de Utrechtse OV-terminal vinden!

EuroMaster
April 28th, 2005, 05:44 PM
het was wel vet geweest......

D-Rise
April 28th, 2005, 06:21 PM
NS doen lastig bij plannen station CS

De samenwerking met de nederlandse spoorwegen bij de vernieuwing van het Centraal Station verloopt stroef. De NS werken maar moeizaam mee en proberen steeds alle kosten van de vernieuwing voor rekening van de gemeente Den Haag te laten komen.

De contracten over de vernieuwing van CS zijn daarom nog steeds niet getekend..... (wethouder Bruins VVD)

Stond afgelopen week te lezen in de HC...... :runaway:

PAV
April 29th, 2005, 04:03 PM
De NS weigeren dus om contracten te tekenen vanwegen het geld? Ik vind dadt ze niet moeten zeuren over geld. Niemand is ook gebaat bij het niet getekend hebben van contracten, want dat vertraag de heleboel! En da's natuurlijk niet handig...

Verder heb ik nog een plaatje (van de website Den Haag Nieuw Centraal (http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/):
http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/01-style/plaat.jpg

Hier staat dus weer wél een glazen dak op, dus snap ik nog steeds niet of er nou wél of níét een glazen dak komt.

Dr. Dubai
April 29th, 2005, 07:16 PM
damn, vet geil plaatje dit!:eek: dat wordt dikke density en het is te hopen dat er een glazen dak op komt!:)

vinman
April 29th, 2005, 08:00 PM
Ja, laten we dat maar hopen, hoewel de kans hier klein is in dit landje, kijk maar naar de NS. Kosten.....

Winus
May 1st, 2005, 11:05 AM
Ik snap niet waarom Stichthage niet gesloopt wordt. Heb je straks (misschien) een mooi glazen dak, kijk je tegen dat vieze betonding aan.

PAV
May 2nd, 2005, 12:28 PM
Ja, da's erg jammer. Volgens mij vindt iedereen dat Stichthage gesloopt moet worden (op dit topic). Bij mij thuis trouwens ook. Had het er gisteren nog over met mijn moeder, die dezelfde mening heeft: slopen die handel.
Maar ja, dat gebeurt natuurlijk niet, want in Stichthage zit het kantoor van Shell, en die gaan er natuurlijk nooit weg. Want dat zou natuurlijk slecht zijn voor de economie (voor de werkgelegenheid, de goede positie etc. blablabla).

PAV
May 8th, 2005, 12:08 AM
Ik ben vandaag op het station geweest en daar las ik op één van de borden dat in 2006 nog het oude dak is en dat in 2011 er een glazen dak komt! Dus: er komt wél een glazen dak, maar pas in 2011. Ik denk dat dat is vanwege de bereikbaarheid van de perrons.

Ik heb zelf een website in elkaar geflanst over Den Haag Nieuw Centraal. Klik hier (http://home.wanadoo.nl/vriejonk/arthur/dhnc/) om erheen te gaan.

th0m
May 8th, 2005, 12:17 AM
Ik snap niet waarom er perse een glazen dak op moet. Er zijn zoveel andere manieren om een spectaculaire OV terminal neer te zetten, en dan ook nog transparantie te creeeren (ik neem aan dat dat de reden is waarom een glazen dak gewenst is?)

PAV
May 8th, 2005, 12:20 AM
Nou, ik heb liever een glazen dak op het CS dan het huidige dak! Het huidige dak maakt het station donker en het is ook nog eens niet mooi.

Per
May 8th, 2005, 09:08 AM
Nederland een beetje kennende kan er beter geen glazen dak op. Binnen de kortste tijd wordt het verschrikkelijk vuil en sinds alles in dit land efficient moet zijn hebben ze geen rekening gehouden met het onderhoud en de schoonmaakkosten niet begroot. Dat zie je ook met het station in Leiden, totaal geen rekening gehouden met het onderhoud en het werd op den duur heel goor. Nu moesten ze 2 enorme permanente stellages bouwen die de hele stationskap ontsieren en achteraf natuurlijk duurder dan dat er van te voren rekening mee zou zijn gehouden.

Dr. Dubai
May 8th, 2005, 11:04 AM
een pak op mijn hart! gelukkig maar dat er een glazen dak op komt al moeten we wel wachten tot 2011!:)

PAV
May 8th, 2005, 10:14 PM
De site van Den Haag Nieuw Centraal (http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/) zegt: "Op 8 mei 2005 wordt de nieuwe website van Den Haag Nieuw Centraal geopend."
Vandaag is het dus 8 mei 2005, 10 over 10 's avonds en hij is nog steeds niet geopend! :(

[Kees]
May 8th, 2005, 10:55 PM
10 voor 11. Nog steeds niks....

PAV
May 8th, 2005, 10:59 PM
Ik heb er niet erg veel vertrouwen in dat ie überhaupt ooit online komt, want eerst zou die op 2 mei open gaan, toen op 8 mei. Het wordt ook steeds later. :(

PAV
May 10th, 2005, 07:17 PM
Vandaag staat er weer: "Over enkele dagen wordt de nieuwe website van Den Haag Nieuw Centraal geopend." Maar dat moeten we dan maar zien. Wel opmerkelijk dat ze dit keer geen datum (durven) noemen!

chris-12
May 11th, 2005, 11:44 PM
Waarom wordt Staatsspoor niet gewoon herbouwd. Dat was prachtig

spartannl
May 12th, 2005, 11:59 AM
We kunnen deze thread ook als log gebruiken om te zien hoe lang het gaat duren voordat de site Den Haag Nieuw Centraal live gaat. Da's dus nog steeds niet het geval... ;)

@ Chris-12, ik heb zo'n vermoeden dat de volgende site van jouw hand is... Zoniet, check de link voor plaatjes van het verdwenen Staatsspoor: Verdwenen Den Haag (http://historie.denhaag.org/station02.htm)

PAV
May 13th, 2005, 11:14 PM
Ik denk dat de reden is dat ze Staatsspoor niet herbouwen is omdat station Staatsspoor maar 4 sporen had en dat is bij lange na niet toereikend voor het huidige aantal treinreizigers op het station. En in de toekomst zeker niet. Wél ben ik het met je eens dat het wel een mooi(er) gebouw is. Natuurlijk kun je bij het ontwerp van een nieuw station de stijl van het oude Staatsspoor aanhouden, maar echt herbouwen zoals het was is natuurlijk absoluut geen optie.
Verder vind ik de grootste verpesting van het station niet de transformatie van Staatsspoor naar Centraal, maar het kantoorgebouw Stichthage. Dát is het echte probleem in deze hele zaak, vind ik.

JB-mobile
May 13th, 2005, 11:24 PM
Bron: http://www.hov-rn.nl/

Het is nog niet duidelijk of de Rotterdamse tak van RandstadRail in Den Haag Centraal zal eindigen. Ooit was het de bedoeling de metro’s met een viaduct over het emplacement van Den Haag Centraal te leiden en aan de zijde van spoor 1 (zijde Rijnstraat) te laten eindigen, maar dat plan bleek te duur. Als tussenoplossing werd besloten de metro’s gedurende circa vier jaar op de sporen 11 en 12 te laten keren. Omdat deze sporen in de toekomst weer nodig zijn voor normale treinen, zou gedu-rende deze periode in de Anna van Buerenstraat, naast spoor 12, een eindpunt voor de RET-voertuigen moeten worden aangelegd. Naar thans blijkt, is er in de sowieso krappe begroting van RandstadRail wél ruimte voor de tijdelijke aanpassing van de sporen 11 en 12 en de bijbehorende infrastructuur richting Den Haag Laan van NOI, maar níet voor de bouw van een definitief eindpunt in de Anna van Buerenstraat. Derhalve wordt thans gestudeerd op een aantal scenario’s. Één daarvan houdt het laten eindigen van de RET-lijn even voorbij Den Haag Laan van NOI in, in welk scenario de reizigers voor Den Haag Centraal altijd moeten overstappen op een NS-trein. Een tweede mogelijkheid is dat er alsnog geld wordt uitgetrokken voor de bouw van het eindpunt in de Anna van Buerenstraat volgens de oorspronkelijke planning, terwijl een derde variant bestaat uit het direct aan-leggen van deze infra, dus zonder de vierjarige tussenfase.

PAV
May 13th, 2005, 11:53 PM
Ik dacht dat het juist de bedoeling was van RandstadRail dat je niet meer hoefde over te stappen. Maar dat moet dus blijkbaar wel, op station Laan van N.O.I. als RandstadRail Rotterdam-Den Haag v.v. niet verder rijdt dan dat station. Dat doet dus eigenlijk af aan het basisprincipe van die hele RandstadRail. Jammer.

chris-12
May 14th, 2005, 01:31 AM
Yep Spartan.. Dat is mijn site :)

Maartinho
May 16th, 2005, 12:37 PM
Bron: http://www.hov-rn.nl/

Het is nog niet duidelijk of de Rotterdamse tak van RandstadRail in Den Haag Centraal zal eindigen. Ooit was het de bedoeling de metro’s met een viaduct over het emplacement van Den Haag Centraal te leiden en aan de zijde van spoor 1 (zijde Rijnstraat) te laten eindigen, maar dat plan bleek te duur. Als tussenoplossing werd besloten de metro’s gedurende circa vier jaar op de sporen 11 en 12 te laten keren. Omdat deze sporen in de toekomst weer nodig zijn voor normale treinen, zou gedu-rende deze periode in de Anna van Buerenstraat, naast spoor 12, een eindpunt voor de RET-voertuigen moeten worden aangelegd. Naar thans blijkt, is er in de sowieso krappe begroting van RandstadRail wél ruimte voor de tijdelijke aanpassing van de sporen 11 en 12 en de bijbehorende infrastructuur richting Den Haag Laan van NOI, maar níet voor de bouw van een definitief eindpunt in de Anna van Buerenstraat. Derhalve wordt thans gestudeerd op een aantal scenario’s. Één daarvan houdt het laten eindigen van de RET-lijn even voorbij Den Haag Laan van NOI in, in welk scenario de reizigers voor Den Haag Centraal altijd moeten overstappen op een NS-trein. Een tweede mogelijkheid is dat er alsnog geld wordt uitgetrokken voor de bouw van het eindpunt in de Anna van Buerenstraat volgens de oorspronkelijke planning, terwijl een derde variant bestaat uit het direct aan-leggen van deze infra, dus zonder de vierjarige tussenfase.

Halteren op Laan van NOI is een achteruitgang t.o.v. de bestaande situatie met de Hofpleinlijn. Dat zou wel erg treurig zijn.

Overigens snap ik niet waarom er te weinig sporen zouden zijn op Den Haag CS; immers met de komst van Randstadrail komen er ook twee sporen vrij, die van de oude Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn (spoor 9 en 10 geloof ik).

Maarten

JB-mobile
May 16th, 2005, 12:45 PM
Het allerliefste had ik trouwens gezien dat randstadrail vanuit Rotterdam via de Beatrixlaan (netkous) naar Den Haag ging, om vervolgens nog een stukje Den Haag centrum mee te pakken (tramtunnel). Dan zou er pas echt sprake zijn van het verbinden van twee centra van grote steden, zoals dat ook bijvoorbeeld in het Duitse Ruhr-gebied het geval is.
Kan iemand mij vertellen wat er eigenlijk op tegen is de randstadraillijn vanuit Rotterdam gewoon over de Beaxtrixlaan te laten gaan ? Dan ben je namelijk ook gelijk af van dat gedoe over spoor 11/12 op Den Haag CS; alles gaat dan 'bovenlangs'.

EDIT: Het enige wat voor mij nog wel een beetje acceptabel zou zijn is als de Rotterdamse randstadrail inderdaad zijn eindpunt heeft op Laan van NOI en er vervolgens een naadloze aansluiting op de Zoetermeerse randstadraillijnen wordt gegarandeerd. Dan kan je na een snelle overstap gelijk door naar het centrum van Den Haag of verder. We moeten ook niet vergeten dat ook al zou randstadrail wèl tot Den Haag CS doorrijden, je dan alsnog dààr moet overstappen voor andere trams richting centrum. Dus: overstappen moet je tòch!

Maartinho
May 16th, 2005, 01:00 PM
Het allerliefste had ik trouwens gezien dat randstadrail vanuit Rotterdam via de Beatrixlaan (netkous) naar Den Haag ging, om vervolgens nog een stukje Den Haag centrum mee te pakken (tramtunnel). Dan zou er pas echt sprake zijn van het verbinden van twee centra van grote steden, zoals dat ook bijvoorbeeld in het Duitse Ruhr-gebied het geval is.
Kan iemand mij vertellen wat er eigenlijk op tegen is de randstadraillijn vanuit Rotterdam gewoon over de Beaxtrixlaan te laten gaan ? Dan ben je namelijk ook gelijk af van dat gedoe over spoor 11/12 op Den Haag CS; alles gaat dan 'bovenlangs'.

Het zal om te beginnen wel iets met perronhoogten te maken hebben. ;-)

Tweede probleem is dat het iedereen wel een goed idee leek om de Randstadrail R'dam naar Scheveningen en Madurodam te laten gaan.
Vanuit het uiteinde van de tramtunnel (bij de Brouwersgracht) kun je echter onmogelijk nog naar Scheveningen Bad kunt komen, hooguit nog naar Scheveningen Haven (eindpunt lijn 11).

Het zou me ook niet verbazen als een derde Randstadrail te veel zou worden voor de capaciteit van de Tramtunnel. Daarnaast, indien je de lijn met extra trambanen toch van de Brouwersgracht naar Scheveningen weet te krijgen: ik denk ook niet dat de vervoerswaarde van de as Prinsegracht - Lijnbaan - Waldeck Pyrmontkade de inzet van zoveel voertuigen rechtvaardigt.

Maartinho
May 16th, 2005, 01:06 PM
Oh ik moet mezelf corrigeren: het kan wel.

Waldeck-Pyrmontkade (trace lijn 3, daarna trace lijn 17) tot net voorbij het Gemeentemuseum, dan rechtsaf Eisenhouwerlaan (trace lijn 10).
Dan linksaf Scheveningseweg, trace lijn 1.

Wel een trace met een hele rare bocht erin. Voordeel: je doet het Gemeentemuseum/Museon en het Congresgebouw aan.

Marin
May 24th, 2005, 07:33 AM
Den Haag Centraal één grote bouwput

Dagelijks ondervinden duizenden reizigers oponthoud als gevolg van de werkzaamheden op Den Haag Centraal.

“Aanvankelijk zouden we hier voor RandstadRail alleen tramhaltes aanpassen en wat sporen verleggen. Maar met het oog op de geplande revitalisatie van het station is besloten de gewenste kwaliteitsslag in de RandstadRail-plannen op te nemen. Randstadrail fungeert daardoor als een katalysator”, aldus algemeen projectmanager ir. K.E. Heijers van de projectorganisatie RandstadRail, ressorterend onder de gemeente Den Haag.
De ingreep op Den Haag Centraal vergt 21 miljoen euro en is daarmee een van de grotere RandstadRail-projecten in de regio Haaglanden (zie kader). BAM Civiel transformeert de bestaande vier tramsporen op het tramplatform tot twee 9,5 meter brede eilandperrons, waarvan de buitenste twee zijn bestemd voor RandstadRail. Op de kopse kanten komen roltrappen, trappen en liften die rechtstreeks naar de eronder gelegen stationshal leiden.
Voor de 125 meter lange en 35 meter brede tramplatforms wordt vanaf de Koninklijke Bibliotheek een nieuwe tramviaduct aangelegd. Heijers: “De hele aansluiting verandert. De oude keerlus voor de trams op het dak van een nog te slopen parkeergarage is al verwijderd. Door ook die sloop naar ons toe te trekken, houden we grip op alle schakels in het tracé.” Er komt een nieuwe 40 meter lange zogeheten tailtrack waar de 30 centimeter bredere RandstadRail-voertuigen kunnen keren. De trams hebben bij station Den Haag Laan van NOI een keerpunt.
Voor de sloop/bouw van het tramplatform en -viaduct zijn de NS-sporen 50 meter teruggelegd, de tramsporen omgelegd en wordt de parkeergarage gesloopt. Het nieuwe viaduct is op palen gefundeerd; een combinatie van schroefcombinatiepalen en, ter hoogte van het station, groutinjectiepalen. Het station rust op kolommen met een diameter van respectievelijk 1 en 1,40 meter. Het tramplatform wordt opgebouwd uit prefab (koker)liggers met een betonnen druklaag. Aan de zijkant worden betonnen kabelkokers gemaakt die tevens fungeren als vluchtpad voor de tramsporen. Alle sporen en omliggende wegen blijven tijdens de uitvoering in exploitatie. Zomer volgend jaar moeten de werkzaamheden op Centraal voltooid zijn.
Het werk is op traditionele wijze aanbesteed. Heijers: “Design-and-construct is wel overwogen, maar omdat we daar als gemeente nog te weinig ervaring mee hebben, is daar vanaf gezien. We hebben ingezet op een sterke directievoering. Om de twee dagen lopen we samen met medewerkers van ProRail en de aannemer op het werk om (mogelijke) problemen op te lossen.” Bij twee andere deelprojecten waar ProRail als gedelegeerd opdrachtgever optreedt, is overigens wel voor d&c gekozen.

Huisregels
Werken in een stationsomgeving is geen sinecure. “We opereren in het huis van de NS en hebben ons dus te houden aan bepaalde huisregels, zoals het werken met gecertificeerde aannemers. Daarbij komt het veiligheidsaspect; dagelijks maken 150.000 mensen gebruik van het station. De complexiteit van zo’n project wordt doorgaans toch onderschat, zowel in de voorbereidende fase als in de uitvoering.”
Zo bleken er geen revisietekeningen voorhanden te zijn van het uit de jaren zestig daterende stationsgebouw. Heijers spreekt van “één grote spaghetti van kabels en leidingen”. Ook was niet duidelijk wat wie toebehoort. “Het stationsgebouw is eigendom van diverse partijen waaronder NS Vastgoed, de gemeente Den Haag, de HTM en verschillende commerciële bedrijven, ieder met hun eigen belangen.”

Ontvlechting
De voormalige HTM-directeur is al vanaf 2002, een jaar voordat de definitieve beschikking werd afgegeven, bij het project in Haaglanden betrokken. “Zo’n complex project vereist naast uitvoerende, ambtelijke en organisatorische ervaring vooral een open houding. Het belangrijkste is dat je bereid bent om te luisteren.”
Volgend jaar zomer gaat het er voor Heijers echt om spannen. In juli en augustus 2006 vindt namelijk de ‘ontvlechting’ plaats; de exploitatie van twee treinlijnen (Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn) gaat dan van de NS over naar het stadsgewest Haaglanden. In die twee ‘rustige’ maanden is er een buitendienststelling en wordt het hele systeem technisch ingeregeld. “De grote vraag is of we in die cruciale periode het elektrotechnische werk ook op markt kwijt kunnen, in verband met de hsl en de Betuwelijn.”
Heijers wijst op de integrale planning die aan de muur hangt. De in deze twee maanden met groen gemarkeerde deelprojecten vormen geen bedreiging voor de exploitatie; de rood gemarkeerde zijn wel degelijk een punt van aandacht. “In Leijenburg is bijvoorbeeld pas in een laat stadium het ontwerp omgezet om het busvervoer vanuit het Westland te reduceren. Ook op andere locaties zal er moeten worden versneld en gaan we met een open begroting in de onderhandeling. Maar per september 2006 moet de nieuwe tramlijn in de regio Haaglanden operationeel zijn.”

Cobouw (www.cobouw.nl), 24-05-2005

PEZA
June 3rd, 2005, 12:34 PM
http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/

Die werkt eindelijk.

PAV
June 3rd, 2005, 05:09 PM
http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/

Die werkt eindelijk.
Ja. Eindelijk! Ik had de hoop al (bijna) opgegeven.

chris-12
June 8th, 2005, 12:46 PM
Persoonlijk vind ik het ERG !!! (lelijk) allemaal wat daar gebeurt.
Het kan me niet bekoren. Er zit geen warmte in, geen uitstraling.

Het is kille koude architectuur. Dit deel van de stad wordt er niet mooier op.

ldd
June 8th, 2005, 01:05 PM
@Marin Bedankt voor de info. Ik kom dagelijks over de bouwput heen en het was mij niet duidelijk wat er precies wordt gedaan, nu wel. Het positieve is dat het volgend jaar zomer klaar moet zijn!

PAV
June 8th, 2005, 02:59 PM
BAM Civiel transformeert de bestaande vier tramsporen op het tramplatform tot twee 9,5 meter brede eilandperrons, waarvan de buitenste twee zijn bestemd voor RandstadRail.Er komen 2 brede eilandperrons waarvan de buitenste 2 voor RR zijn bestemd? :uh:

ldd
June 20th, 2005, 07:24 PM
Update 20-06-2005

Puinhoop bij CS:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Strand%20029.jpg

Michiel
June 20th, 2005, 10:21 PM
Mooi, het nieuwe tramviaduct komt er aan. De verbouwingen op het station zijn toch wat ingrijpender dan ik had verwacht.

PAV
June 20th, 2005, 10:42 PM
@Michiel: Wat dacht je eerst dan dat de bedoeling was?

Michiel
June 20th, 2005, 10:52 PM
Ik had verwacht dat de tramperrons gewoon zouden blijven zoals het was. Voor mijn idee zou het alleen transparanter worden door het verwijderen van die muur met reclames in de stationshal.

PAV
June 21st, 2005, 06:51 PM
Er waren eerst 4 tramsporen, namelijk A, B, C en D, met elk een apart perron.
De uiteindelijke situatie zal zijn: 4 tramsporen, namelijk A, B, C en D, maar niet elk met een eigen perron. Er zullen 2 eiland perrons zijn. Ik denk dus 1 perron tussen A en B en 1 perron tussen C en D.
Tekst uit RandstadMail:
Op het tramplatform zijn vier tramsporen en twee ruime perrons met een breedte van ongeveer 9,5 meter. Beide tramperrons zijn aan weerszijden voorzien van liften, roltrappen en vaste trappen die rechtstreeks naar de stationshal gaan.
Het 'enige' verschil met de oude situatie is dus eigenlijk dat 4 afzonderlijke perrons worden vervangen door 2 eilandperrons. En de stijl gaat veranderen, natuurlijk. En verder liggen de sporen anders dan eerst, maar verder is volgens mij inderdaad het verwijderen van de wand tussen het tramplatform en de centrale stationshal het grootste verschil. En dat er rechtstreekse (rol)trappen en liften! (die we nog nooit hebben gehad) naar de tramperrons zullen gaan!

CborG
June 24th, 2005, 12:36 AM
23-06:

http://img247.echo.cx/img247/3772/p6230084a5wd.jpg

PEZA
September 7th, 2005, 07:49 AM
Nou, die verbouwing is nog niet klaar (als het mee zit):

uit het AD-DH (7/9/2005):

Deel station CS ondergronds

DEN HAAG - Het Centraal Station in Den Haag krijgt hoogstwaarschijnlijk twee ondergrondse sporen. Door deze nieuwe constructie moet er op CS voldoende ruimte ontstaan om het station eindpunt te laten worden voor de lijn van RandstadRail richting Rotterdam Hofplein én voor meer treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
De perrons 11 en 12 van de NS worden tot 2010 de tijdelijke sporen voor RandstadRail richting Rotterdam Hofplein. Vanaf dat jaar hebben de NS die sporen weer nodig omdat er dan ieder kwartier intercity’s en stoptreinen naar Utrecht, Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.

Daarom moeten er meer sporen komen op CS.Minister Peijs (CDA, Verkeer en Waterstaat) is bereid om een groot deel van de kosten voor de noodzakelijke verbouwing van het Centraal Station voor haar rekening te nemen. De bewindsvrouw heeft nu al toegezegd 68 miljoen euro te willen bijdragen voor uitbreiding van CS. Daarbij gaat het echter nog om varianten waarbij de noodzakelijk spooruitbreiding is voorzien in de Rijnstraat of Anna van Buerenstraat.De gemeente Den Haag vindt dit echter niet de meest aantrekkelijke toekomstvisie voor CS, zegt wethouder Bruins (VVD, verkeer). Den Haag ziet liever een uitbreiding van de sporen voor de NS ondergronds, onder de huidige sporen 11 en 12. Dit kost wel 30 miljoen euro meer dan uitbreiding van de NS-sporen boven de grond.

Bruins heeft vorige week overleg gehad met minister Peijs en daarbij is hem gebleken dat zij ’begrip’ had voor de wensen van Den Haag.De gemeente gaat nu aantonen dat de ’verdiepte varianten’ het best zijn voor de stad. Wethouder Bruins spreekt van ’een zeer goed’ bericht. „Dit is belangrijk voor de toekomst van Den Haag Centraal.’’De wethouders van de grote steden waar RandstadRail gaat rijden, hebben ook besloten de de sporen op de Zoetermeerlijn al volgend jaar zomer worden vervangen. Nu rijden de NS nog op dat traject. Met ingang van september volgend jaar gaat ook hier RandstadRail rijden. De bedoeling was om de twee keer achttien kilometer spoor stukje bij beetje te vervangen. Dat gaat echter nu in een keer gebeuren, van 3 juni 2006 tot 3 september 2006. Volgens wethouder Bruins is deze oplossing goedkoper. Daarom wordt in die periode extra openbaar vervoer ingezet. De treinen tussen Gouda en Den Haag gaan vaker rijden, zeker in de spits. Bovendien gaan extra bussen rijden.

Q.
September 7th, 2005, 08:11 AM
Is liggen toch al wat profielen in ruwbouw onder Centraal?

Michiel
September 7th, 2005, 08:12 AM
Er was toch ook al een gedeelte van een tunnel aangelegd voor de eventuele verlenging naar Scheveningen? Volgens mij lag dat juist bij spoor 1.

Michiel
October 1st, 2005, 08:14 PM
Het tramviaduct schiet aardig op:
http://img266.imageshack.us/img266/2945/buerenplein200510011tt.jpg

Marin
October 18th, 2005, 10:24 AM
Opdracht naar Grontmij

Het advies- en ingenieursbureau Grontmij Maunsell ICS heeft van ProRail de opdracht gekregen een voorontwerp te maken voor de openbaarvervoerterminal van het Centraal Station (CS) in Den Haag.

Nieuw in het openbaarvervoersknooppunt zijn de hogesnelheidslijn (HSL) en RandstadRail. De nieuwe terminal is onderdeel van het ’Masterplan Den Haag Nieuw Centraal’. De gemeente bouwt de nieuwe stationshal met onder meer NS, ProRail en HTM. De verbouwing heeft plaats in twee fasen. De eerste fase, die bestaat uit de verbouwing van het tramplatform voor RandstadRail, is in volle gang. Met de keuze voor Grontmij gaat nu ook fase twee, de uitwerking van het schetsontwerp van architect Benthem Crouwel, van start. „De nieuwe hal is licht, ruim en overzichtelijk,’’ aldus Jaap Neele, ingenieur bij Grontmij . „Het dak en de zijgevels worden transparant. Reizigers moeten bij aankomst al een blik op de stad kunnen werpen.’’ Naast de vernieuwde openbaarvervoerterminal komen er in en rondom het station winkels, kantoren enwoningen. Het aantal parkeerplaatsen zal verdubbelen. Het project, dat in verschillende fasen wordt uitgevoerd, moet in 2011 zijn afgerond. Gedurende alle bouwactiviteiten blijft het station bereikbaar.

zibb.nl (www.zibb.nl), 18-10-2005

chris-12
October 19th, 2005, 07:24 PM
Ik denk dat de reden is dat ze Staatsspoor niet herbouwen is omdat station Staatsspoor maar 4 sporen had en dat is bij lange na niet toereikend voor het huidige aantal treinreizigers op het station. En in de toekomst zeker niet. Wél ben ik het met je eens dat het wel een mooi(er) gebouw is. Natuurlijk kun je bij het ontwerp van een nieuw station de stijl van het oude Staatsspoor aanhouden, maar echt herbouwen zoals het was is natuurlijk absoluut geen optie.
Verder vind ik de grootste verpesting van het station niet de transformatie van Staatsspoor naar Centraal, maar het kantoorgebouw Stichthage. Dát is het echte probleem in deze hele zaak, vind ik.

Late reactie, maar het was dan ook een zeer zeer drukke zomer !
Laten we maar hopen dat Stichthage onverhuurbaar blijkt te zijn en dat men het dan opnieuw aankleedt. Het is met Financiën het lelijkste pand van Nederland.. alle 2 helaas in DHg

6fran
October 21st, 2005, 11:36 AM
Ik vind financien eigenlijk een heel mooi gebouw btw!

http://www.htm.nl/Images/Stationshal.jpg

Dr. Dubai
October 21st, 2005, 11:48 AM
Ik vrees dat dit plaatje nogal oud is^^

Deze impressie ziet er niet onaardig uit met al dat glas, helaas is dat veranderd in golfplaten:bash:

Splinter
October 21st, 2005, 12:00 PM
idd een mooie impressie, maar lijkt me erg onhaalbaar die 'bussen lus 'in de lucht

6fran
October 21st, 2005, 04:52 PM
Jammer indd dat die anna van bueren toren er niet komt :(

Nemo
October 25th, 2005, 03:17 PM
Ik weet niet of iedereen het hier doorheeft, maar in het oorspronkelijke DH CS Project is al heel erg veel wegbezuinigd. Onvoorstelbaar dat ze wel geld hebben voor een onzinnige (maar mooie) netkous, maar dat Den Haag CS zelf een uitgeklede versie van de oorspronkelijke visie terugkrijgt. Het zag er eerst veelbelovend uit, maar
*het dak is al 10X van ontwerp veranderd en telkens goedkoper tot hergebruik van het bestaande dak toe,
*het busviaduct is verdwenen,
*de randstadrail krijgt een nieuwe maar niet wereldschokkende vervanger van het eigenlijke tramviaduct,
*Stichthage staat er nog steeds als lelijke betonklomp,
*de Anna van Burentoren komt in de laaste plannen niet meer terug

.......etc etc etc ......

PS
Het gloednieuwe Stadhuis van Meijer staat in de steigers, omdat de gevelplaten moeten worden vervangen omdat de gemeente 10 jaar geleden prestige, maar met een zo goedkoop mogelijk buitenlaagje wilde. Nu hebben ze scheurende wanden, lekkage en een rotte gevel.....slechts enkele van vele kostenverslindende onzin die voorkomen had kunnen worden. Misplaatste bezuinigingen...bah!

...

stevendh
October 25th, 2005, 10:31 PM
Natuurlijk is het project Den Haag Centraal nu wat minder radicaal van opzet dan in de eerste schetsen - volgens mij is dat gebruikelijk bij veel projecten.

Ik vind echter niet dat het er zo slecht voorstaat als Nemo zegt. Bijv., ik weet niet waar het idee vandaan komt dat het glazen dak er niet zou komen. Ik vind Marin's post van 18 oktober juist heel hoopgevend. Die bevestigt dat de impressies van Den Haag Centraal die je nu overal ziet, alleen betrekking hebben op "Fase 1". Zodra die fase voltooid is, wordt begonnen aan "Fase 2", waarvoor nog altijd een transparante kap gepland staat. Vorige week stond nog het volgende in het AD/Den Haag, in een artikel over de overlast op Den Haag Centraal:

Het station wordt "... een moderne lichte terminal met transparante overkapping. „Een station dat volgens de ontwerpende architecten Benthem Crouwel eigenlijk vier voorkanten heeft,’’ aldus Kitty l’Abee van ProRail. De achterkant van veel stations ziet er vaak lelijk uit, maar Den Haag Centraal kent straks vier mooie aangezichten."

De toren van het Anna van Buren plein komt er niet, maar daarvoor komen twee torens op Babylon in de plaats.

Het tramviaduct was op de eerste schetsen wat verhoogd om meer ruimte te krijgen. Het is jammer dat dat niet gebeurt, maar om daarom te zeggen dat het plan nu "uitgekleed is"?

Ook het busviaduct is verdwenen, maar of dat nou een goed idee was...

In vergelijking met veel andere plannen vind ik dat er verrassend veel van het oorspronkelijke plan gerealiseerd zal worden. Ik ben optimistisch!

stevendh
October 25th, 2005, 10:37 PM
... en over de gevelplaten van het stadhuis: ik meende gelezen te hebben dat de gemeente kort geleden een lang juridisch gevecht met de bouwer daarover gewonnen heeft. De rechter stelde de gemeente in het gelijk en heeft de bouwer opdracht gegeven de reparatiekosten te betalen. Als de rechter gelijk heeft, is het dus geen fout van de gemeente geweest, maar van de bouwer!

chris-12
October 30th, 2005, 06:44 PM
al met al had dat stadhuis daar toch nooit neergezet moeten worden.

Timme
October 30th, 2005, 09:03 PM
Weet één van jullie misschien of die kolos van Rem Koolhaas op het koningin Julianaplein er nog komt?

6fran
October 30th, 2005, 09:28 PM
ALs het goed is staat dat nog wel ind onderzoek vgs mij...

Crusher
December 22nd, 2005, 09:11 AM
http://www.haagsetrams.com/rr/cs/cs2005101807.jpg

http://www.haagsetrams.com/rr/cs/cs2005101806.jpg

http://www.haagsetrams.com/rr/cs/cs2005120808.jpg

6fran
December 24th, 2005, 02:08 PM
Lekker stedelijk!

Maartinho
December 25th, 2005, 12:00 AM
Zeker op die bovenste foto vind ik Stichthage juist schitterend... zo'n massief gebouw, met zulke strenge lijnen... een stoere, ondoordringbare wand.
Best stedelijk als je het mij vraagt; ik begrijp ook niet helemaal wat het probleem is wat iedereen hier heeft met Stichthage. Is stedelijkheid niet okee als hij toevallig uit de jaren 70 dateert?

Per
December 25th, 2005, 11:05 AM
^^
Het is een muur, die zichtlijnen blokkeert, de omgeving afsluit. Inderdaad erg massief, te massief voor mij, het (jaren 70) materiaal gebruik is zwaar. Hoogbouw waarvan de breedte langer is dan de hoogte heeft de meeste Nederlanders voor eeuwig doen gruwen, zeg het woord hoogbouw en mensen denken aan de Bijlmer of andere "muur-flats".

6fran
December 25th, 2005, 10:03 PM
Alhoewel het een prachtig gebouwis om in te wonen,is wat dat betreft la Fenetre ook een beetje een blok!

marcobruls
December 26th, 2005, 02:37 AM
Fenetre was een beetje voorbarig ....naar mijn idee,het had later gebouwd moeten worden,nu zitten die mensen in de rotzooi ....bad PR..

spartannl
December 27th, 2005, 12:17 PM
Als ik het wel heb wordt in plannen rekening gehouden met het overbruggen van het spoor voor Stichthage met nog meer bebouwing. Zie de animatie op http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/cms/index.php?id=24. Ook nog een plaatje (klik erop om te vergroten):
http://img381.imageshack.us/img381/8876/homepage03006qg.th.jpg (http://img381.imageshack.us/my.php?image=homepage03006qg.jpg)
Al met al -als je het zo zou willen noemen- nog meer blokvorming aan de oostkant van Stichthage, die het zelfs in de schaduw plaatsen... Voorlopig, zelfs de komende jaren zullen Fenêtre bewoners te maken blijven krijgen met bouwwerkzaamheden en zal uiteindelijk dus ook hun uitzicht minder ruim/wijds zijn.

EuroMaster
December 27th, 2005, 02:22 PM
^^

Dat gebouw in het midden-boven, dat wordt 90m hoog, maar zal die nou ook nog over de weg heen worden gebouwd? Want ik geloof dat dat een gefaseerd plan was. Dan zou die ook in het groen aan de overkant komen te staan. In aanzichten vanuit andere hoeken was te zien dat er een soort aanhanging zat, waarbij een overkluizing van die weg mogelijk gemaakt werd. Ik hoop dat het niet al te lomp wordt. Het wordt vast wel heel stedelijk. Kan in het zelfde rijtje als de Rotterdam geplaatst worden.

Wel mooi dat er meer hoogbouw komt bij het station (over het spoor), maar wel jammer dat het 2x stichthage in het kwadraat is. Slanke hoogbouw (dus ook hoger) lijkt mij (ook/)toch wenselijker.

Bij het Anna van Buerenplein komt ook iets, maar het is helaas niet erg hoog. Ik snap de redenen voor het cancellen van hoogbouw op die plek niet zo. Wel komt Babylon gelukkig wel.

Rechtsonder zie je volgens mij het oude ministerie van buitenlandse zaken-flatje. van mij mag dat ook een tegen de vlakte voor wat hogers. Een uitzichtmast van 200-250m zou mooi zijn op die plek vlakbij Station, Meiveld, Utrechtse Baan etc.

spartannl
December 27th, 2005, 04:14 PM
^^ Over dat plan is weinig nieuws te melden. Als ik goed naar het plaatje kijk wordt het niet over de weg heen gebouwd, maar blijft het beperkt tot de randen van het Koningin Juliana Plein:

http://img434.imageshack.us/img434/8900/rtemagiccc8ed46a9d37pq.jpg (http://imageshack.us)

Het pand thv Anna van Buerenplein heeft zonet een nieuwe thread gekregen.
Het Nieuw Babylon project is ook in stilzwijgen gehuld... Hopelijk horen we daar ook snel meer over... Vwb BuZa: was ooit best indrukwekkend, maar komt op mij ook steeds meer gedateerd over. Verwacht niet dat er op redelijke (>10 jaar) termijn iets anders voor in de plaats zal komen...

EuroMaster
January 5th, 2006, 12:27 AM
^^
Nee, maar dat gebouw wordt hier niet afgebeeld in zijn volle glorie. hier kun je de eerste fase zien. In een plan van een tjdje geleden was te zien dat er in een tweede fase een stuk aan het linkerbovenhoek gebouwd zou worden in het park. Deze zou dan dus over de weg heen gaan en de weg overkluizen. In ieder gavel, de mogelijkheid voor een uitbreiding van het complex werd getoond.

Skyscrapercitizen
January 11th, 2006, 11:05 AM
@ Eurim

Dat stuk in het park is geschrapt. Maar de vraag is of het er uberhaupt ooit komt natuurlijk. :)

stevendh
January 21st, 2006, 10:18 PM
Deze afbeelding van het gebied kende ik nog niet:

http://www.europe-re.com/files/buildings/fs_146_1_980x585.jpg

(http://www.europe-re.com/)

Helemaal actueel is de afbeelding niet, denk ik (De Lampion lijkt me wat laag), maar toch een aardig plaatje.

6fran
January 22nd, 2006, 12:03 PM
Damn dat ziet er goed uit zeg! Alleen jammer voor de la fenetre bewoners dat er zon stichthage 2 voor hun raam komt!

Per
January 22nd, 2006, 12:39 PM
Ziet er goed uit, die "flats" op de sporen mogen ze idd nog wel schrappen. Dat hele spooremplacement kan 1 mooie hoogbouwzone worden die zich uitstrekt totaan de Binckhorst. De sporen kunnen dan mooi in een tunnel worden gelegd.

6fran
January 22nd, 2006, 01:04 PM
Die sporen moeten ze gewoon helemaal ondergronds doen denk ik. kan je een mooi business centre plaza maken met een parkje en mooie standbeelden voor de enorme skyscrapers :D :D :D :D

Michiel
January 26th, 2006, 08:08 AM
Het viaduct is bijna klaar
http://img86.imageshack.us/img86/1889/cs20060122b3ze.jpg

Het nieuwe perron voor Randstadrail
http://img86.imageshack.us/img86/9572/cs20060122c0mn.jpg

Jammer van die regenpijpen, ik vrees dat die niet tijdelijk zijn. Op de achtergrond is de stationshal te zien.
http://img86.imageshack.us/img86/7797/cs20060122a4ic.jpg

Splinter
January 26th, 2006, 11:04 AM
Kan me haast niet voorstellen dat de regenpijpen permanent in het zicht blijven...

Erik
January 26th, 2006, 12:06 PM
Wel veel beter dat het nu open is... Komen er nu roltrappen direct vanuit de stationshal?

supercees
January 26th, 2006, 12:28 PM
Mooie update Michiel, die regenpijpen horen daar inderdaad niet... Hadden ze die niet door die dikke pijpen heen kunnen laten lopen, denk je dan.

Erik
January 26th, 2006, 04:37 PM
Misschien is de oplossing toch wel tijdelijk, totdat in fase 2 het dak wordt vervangen door een glazen overkapping?

supercees
January 28th, 2006, 05:01 PM
Daar zit wat in Erik... want als je een glazen overkapping hebt dan zijn die pijpen helemaal geen porum...

th0m
January 28th, 2006, 07:37 PM
supercees:

De reden dat ze de regenpijp niet door dat stale profiel laten lopen zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat je er bij toekomstig onderhoud dan onmogelijk bij kunt. Ik denk echter wel dat dit een tijdelijke oplossing is, anders is er gewoon heel slecht over nagedacht. Komt er sowieso niet een nieuw dak? Raatliggers mogen in de jaren '70 de shit zijn geweest, het ziet er nu een beetje cheapo uit.

spartannl
January 28th, 2006, 08:17 PM
^^ Die regenpijpen en die (honing)raatliggers maken toch deel uit van het oorspronkelijke -70er jaren- stationscomplex? Die 'Y'-vormige pilaren horen dacht ik weer wel bij het nieuwe ontwerp, toch? Wat mij betreft slopen ze alles tot de hoogte waarop het nieuwe perron wordt gerealiseerd ;)

Het is wel lastig te bepalen wat er van het ouwe station en/of de hal overblijft of verdwijnt. Veel hangt ook af wat het dak gaat worden: glas/transparant of afgedekt. Bij mijn weten is daar nog geen uitsluitsel over, of hol ik hier achter de feiten aan?

Per
January 29th, 2006, 11:01 AM
^^
Ik geloof dat er in de Posthoorn heeft gestaan dat de glazen overkapping er wel komt.

spartannl
January 29th, 2006, 12:33 PM
^^ Ik ben even gaan speuren. De meest recente publicatie die ik tegenkwam over de overkapping van CS is een artikel op de site van Grontmij Artikel overkapping (http://www.grontmij.nl/NR/rdonlyres/04579ACA-0A43-4791-BD29-886AD812247D/0/VoorontwerpnieuwDenHaagCSopbasisvanSystemsEngineering.pdf) van 16 december 2005 (• nummer 50 • jaargang 4)

Hierbij het gehele stuk (cut/paste):

http://img69.imageshack.us/img69/4254/voorontwerpnieuwdenhaagcsopbas.jpg (http://imageshack.us)

Grappig is dat over de waterafvoer (jawel, de regenpijpen) in dit artikel niet wordt gesproken, maar wel over het vraagstuk hoe tegemoet te komen aan terroristische dreiging :)

stevendh
January 29th, 2006, 04:31 PM
@ spartannl

Bedankt voor dit artikel!
Ik vind het heel interessant om te lezen wat er allemaal komt kijken bij het ontwerp van de nieuwe stationshal. Ze zijn er dus heel serieus mee bezig, dat is erg positief!

spartannl
January 29th, 2006, 10:33 PM
Yep, en als alles meezit starten ze medio 2006 om het dak in 2009 af te hebben. Da's 2,5 jaar voor een dak. Niet zomaar een dak dus ;) De bouwtijd van het Strijkijzer is korter!!

Splinter
February 6th, 2006, 11:11 AM
Wow!.....Mooi dak! Kunnen ze bij Rotterdam CS nog wat van leren!

Eric Offereins
February 6th, 2006, 07:30 PM
Dat ziet er idd erg strak uit.

YunuS
February 6th, 2006, 07:47 PM
Zeker strakke dak! Alleen duurt best lang, maar dan heb je wel wat!

spartannl
February 7th, 2006, 01:17 PM
Ik zat me te bedenken -gezien al maar goorder en groener wordende glazen geluidswallen her en der langs de snelwegen- hoe de overkapping schoon gehouden gaat worden, om algengroei en andere aanslag geregeld te verwijderen... Er zitten veel haken en ogen aan een dergelijk indrukwekkend dak. Maar men heeft in elk geval de tijd genomen om voor alles een oplossing te vinden ;)

Dr. Dubai
February 7th, 2006, 01:32 PM
Wordt het dak dan toch van glas? Dat zou namelijk eerst het geval zijn, maar later was het bijgesteld naar golfplaten.:no

Mocht het toch het glazen dak worden, dan kan ik dat alleen maar toejuichen:cheers:

bobdebouwer
February 7th, 2006, 02:06 PM
Misschien van die plastic doorzichtige golfplaten? Dat zou wel jammer zijn...

spartannl
February 7th, 2006, 03:25 PM
^^Lees het artikel (evt. met loep) hierboven door en zie o.a. bij de foto staan: "...begaanbare glaspanelen...".

EuroMaster
February 7th, 2006, 07:20 PM
Grappig is dat over de waterafvoer (jawel, de regenpijpen) in dit artikel niet wordt gesproken, maar wel over het vraagstuk hoe tegemoet te komen aan terroristische dreiging :)

Waarschijnlijk hebben ze het dan over aanslag op de glazen panelen. Algen, kalk, mos, meeuwenpoep enzo. Of dat onder de categorie terrorisme valt, tsja..

Wel mooi beeld met glas, maar zelfs in den Haag is het niet altijd zo blauw. ben benieuwd wat er in Rotterdam voor dak komt. men had een hoogwaardig boardkarton, spaanplaat of triplex in gedachten. ;)

spartannl
February 7th, 2006, 09:08 PM
Ik was vanmiddag op het stadhuis voor verlengen paspoort. Dan heb je wat tijd over (slechts 1 uur 45 minuten) dus je bezoekt het bezoekerscentrum van DSO, krijgt een mooie DSO kalender 2006 kado (er ligt er nog een stel...) en bekijkt even een nieuwsbrief over nieuw CS, uitgebracht op 2 november 2005. Daar staan toch wat plaatjes die volgens mij hier nog niet eerder zijn verschenen, (het zijn scans dus scherpte is beperkt):

http://img204.imageshack.us/img204/1222/cs15ky.jpg (http://imageshack.us)

http://img527.imageshack.us/img527/5372/cs16kz.jpg (http://imageshack.us)

http://img147.imageshack.us/img147/9329/cs37gq.jpg (http://imageshack.us)

6fran
February 7th, 2006, 09:15 PM
WOW dat is echt flinke big pimpin!

spartannl
February 7th, 2006, 09:26 PM
Ik vergeet de planning voor het gebied bij te voegen:

http://img84.imageshack.us/img84/2117/cs58ur.jpg (http://imageshack.us)

Het wordt wel wat in die hoek! :D

Winbuks
April 5th, 2006, 07:38 PM
Tramplatform Den Haag Centraal van 8 t/m 13 april niet toegankelijk

Het tramplatform op station Den Haag Centraal is van 8 tot en met 13 april niet toegankelijk wegens werkzaamheden. Tram 2, 3 en 6 krijgen een ander eindpunt en HTM zorgt voor vervangend vervoer. Zie voor www.htm.net voor meer informatie. Tijdens deze periode worden de buitenste sporen van het tramplatform aangesloten op het tramnet. De binnenste sporen worden losgekoppeld en zo komt het middendeel van het tramplatform vrij om gesloopt te worden.

Op vrijdag 14 april is het tramplatform weer toegankelijk voor reizigers. De looproutes zijn echter wel gewijzigd. Reizigers voor tram 2, 3 en 6 richting centrum en Den Haag Zuidwest kunnen het juiste noodperron bereiken via trappen en een tijdelijke lift in de stationshal. Reizigers voor tram 2, 3 en 6 richting station Laan van Nieuw Oost Indië en Leidschendam kunnen het juiste perron bereiken via het busplatform. De NS-bewegwijzering in het station is hierop aangepast om de goede weg naar het juiste noodperron te vinden.

Vanaf 14 april start de aannemer met het sloopwerk. Dit betreft een een periode van zes weken waarin 24 uur per dag wordt gesloopt.

Bron: Randstadrail.nl (http://www.randstadrail.nl)

Eindelijk de eerste echte wijzingen worden opgeleverd en de volgende stap start 14 april al :).

EuroMaster
April 5th, 2006, 08:36 PM
Ziets moest die OMA-toren (bejaardenflat ;) ) worden na een tweede fase, alleen gaat die er niet komen geloof ik:

http://pic19.picturetrail.com/VOL1100/3955298/8192557/137516044.jpg

marcobruls
April 5th, 2006, 11:07 PM
^^^ die tweede fase niet nee, Koekamp voorhout vijverberg etc zijn heilige plekken.

Michiel
April 5th, 2006, 11:14 PM
Bedankt voor de scans. Op het plaatje van de stationshal lijkt het nieuwe dak een stuk hoger te liggen dan het huidige, want volgens mij kijken de kantoren van Stichthage nu niet in de stationshal.

Het gebouw van OMA zal wel nooit mijn favoriet worden. Door de massieve vorm wordt Babylon ook helemaal weggedrukt.

Beholder
April 5th, 2006, 11:55 PM
Het had zo mooi kunnen zijn met Ambasz:
http://www.emilioambaszandassociates.com/portfolio/type.cfm?type=2
Zijn ontwerp had dan weliswaar op dat kantoor in Japan geleken, maar had ik ook liever gehad dan het wel unieke ontwerp van OMA. Dan had 'de heilige koekamp' mooi overgelopen in CS, maar daar zijn nergens meer afbeeldingen van te vinden... :bash:
Om nog maar te zwijgen over het '3-zeilen' ontwerp!

marcobruls
April 6th, 2006, 12:06 AM
Ondertussen ligt de website eruit...haha werd toch nooit geupdate.

Eric Offereins
April 19th, 2006, 07:22 PM
Ik kwam in volkskrantbanen.nl een berichtje tegen over een presentatie van het nieuwe station. Die werd gehouden bovenin de hoftoren. Er zaten ook wat plaatjes bij: :cheers:

http://volkskrantbanen.volkskrant.nl/multimedia/archive/00047/Den-Haag6_47690k.jpg

Wat uitzichtplaatjes vanaf de hoftoren:

http://volkskrantbanen.volkskrant.nl/multimedia/archive/00047/Den-Haag1_47685k.jpg

http://volkskrantbanen.volkskrant.nl/multimedia/archive/00047/Den-Haag4_47688k.jpg

EuroMaster
April 19th, 2006, 07:52 PM
ik vind die gebouwen die het spoor moeten overkluizen wel erg lomp. Maar ja, dat ding van OMA is ook wel erg fors. Dat ministerie van buitenlandse zaken mag wat mij betreft ook wel tegen de vlakte en vervangen worden door nieuwbouw

FolX
April 19th, 2006, 08:13 PM
ik vind die gebouwen die het spoor moeten overkluizen wel erg lomp. Maar ja, dat ding van OMA is ook wel erg fors. Dat ministerie van buitenlandse zaken mag wat mij betreft ook wel tegen de vlakte en vervangen worden door nieuwbouw
Helemaal mee eens

Leuk al die plannen van hoogbouw in dat gebied maar dat wordt ook meteen weer verpest door die gebouwen met een hoog stichthage gehalte. Plein voor CS had je mooi een gebouw kunnen bouwen van zo'n 170 meter hoog dan had je de ideale skyline gehad. Links en rechts van CS komen 140ers en 100+

EuroMaster
April 20th, 2006, 07:49 PM
jammer dat veel hoger dan 140m weer een probleem is, maar die nieuwbouw daar mag wel wat subtieler ja. De massa zie ik liever verticaal worden uitgesmeerd.

YunuS
April 21st, 2006, 05:22 PM
Het dak van de station wordt echt prachtig...!!!

spartannl
April 23rd, 2006, 01:04 AM
Yep Yunus. Al dat licht zal itt tot nu een enorm ruimtelijk gevoel teweegbrengen. Het enige waar ik me toch een beetje zorgen over maak, is hoe het schoon gehouden wordt, want algengroei zal er snel genoeg vat op krijgen...

Zie voor meer info artikel (http://www.grontmij.nl/NR/rdonlyres/04579ACA-0A43-4791-BD29-886AD812247D/0/VoorontwerpnieuwDenHaagCSopbasisvanSystemsEngineering.pdf)

magnifor
April 27th, 2006, 08:07 PM
Ik kom dagelijks op Den Haag Centraal. Daarom volg ik dit project al een tijdje. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :)

marcobruls
April 27th, 2006, 10:22 PM
^^ Welkom.

magnifor
April 29th, 2006, 03:22 PM
^^ Welkom.

Dankje. :)

spartannl
May 2nd, 2006, 11:23 PM
^^ Beste Magnifor, als je er dagelijks komt, neem je camera dan eens mee & schiet wat plaatjes van de hal e.o.? Die hebben we hier al een tijdje niet gezien! ;)

Ik denk nl. niet dat er in de Haagse afdeling van het HHF veel treinreizigers zijn, oder?

marcobruls
May 3rd, 2006, 01:41 AM
^^ der zijn al nauwelijks haagse HHF leden....:( maar ik heb niet voor niks een nieuwe cam gekocht ,ben alleen bang dat mijn foto's heel slecht en n00b achtig zullen zijn.

Viren zou een rondje updates doen, mischien dat ik een x mee kan met hem of iemand anders om wat ervaring op te doen.....? :)

Den Haag AvW
May 3rd, 2006, 01:08 PM
Het is niet moeilijk hoor marco, er zijn slechts een paar dingen die ik je afraad. Dat is in zware mist/regen of 's nachts een update maken.;)

YunuS
May 3rd, 2006, 02:08 PM
Ik was dit weekend nog in Den Haag maar jammer genoeg geen foto's genomen. Ik vind het er ook niet erg opschieten hoor, of het lijkt zo.

spartannl
May 3rd, 2006, 08:38 PM
Off topic: Nu je het zegt Marco, het zijn er bij nader inzien wel erg weinig... Eigenlijk te gek voor woorden dat we in Den Haag, de tweede hoogbouwstad van NL, voor het HHF zo beroerd weinig animo lijkt te zijn... Ik ken veel fora en dit is toch écht wel één van de beste die ik ben tegengekomen. Dus daar kan het niet aan liggen... Stug volhouden maar, opdat er velen het voorbeeld van Magnifor volgen! En dat we qua posts in elk geval Eindhoven achter ons laten ;)

Maar goed, ik stap uit hier, op CS, om 3 weken met vakantie te gaan. Ciao, a dopo!!

marcobruls
May 3rd, 2006, 10:02 PM
^^ veel plezier!

Viren
May 8th, 2006, 04:34 PM
Update Den Haag Centraal 4 mei 2006

http://hhf.bharatkhibollywood.nl/update060504/060504update03.jpg

http://hhf.bharatkhibollywood.nl/update060504/060504update04.jpg

http://hhf.bharatkhibollywood.nl/update060504/060504update05.jpg

http://hhf.bharatkhibollywood.nl/update060504/060504update06.jpg

http://hhf.bharatkhibollywood.nl/update060504/060504update07.jpg

hagenees
May 10th, 2006, 08:17 PM
ik volg wekelijks het forum.

vind alles een beetje traag gaan in onze stad.

Viren
May 11th, 2006, 11:07 AM
Ik vind dat het op zich wel opschiet, ze hebben in twee weken tijd aan beide zijden van het station de oude trambaan gesloopt en het puin compleet opgeruimd.

Ik was op zoek naar plaatjes van het oude Babylon, maar vond toen deze historische plaatjes. Op zich ook wel leuk om terug te zien.

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb1.jpg

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb2.jpg

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb3.jpg

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb4.jpg

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb5.jpg

http://stationsweb.brinkster.net/denhaagcs/afb6.jpg

PEZA
May 30th, 2006, 06:01 PM
Dit had ws. ook bij de thread over RR gekund maar goed:

Eindhalte RandstadRail Den Haag centraal wordt tunnel

De eindhalte van RandstadRail op Den Haag CS wordt een tunnel onder spoor 11 en 12. Volgens wethouder Pieter van Woensel van Verkeer is deze spoortunnel een investering in het openbaar vervoer en wordt de tunnel onderdeel van de nieuwe OV-terminal. Het college van burgemeester en wethouders heeft het plan hiervoor vandaag bekend gemaakt.

De lijn van RandstadRail die vanaf september 2006 de oude Hofpleinlijn vervangt stopt voorlopig nog op de sporen van lijn 11 en 12. De NS en Prorail willen vanaf 2010 meer treinen laten stoppen op Den Haag CS. Het aantal sporen moet daarom worden uitgebreid naar 14. Voor RandstadRail is gezocht naar alternatieve mogelijkheden als eindhalte. Eerder was het plan om deze te plaatsen in de Rijnstraat, maar dat was te duur en het paste niet in de stedenbouwkundige ontwikkelingen rondom het Centraal Station. De gemeente gaat nu het plan voor een tunnel onder de sporen 11 en 12 uitwerken tot een voorontwerp waarover ook inspraak wordt gehouden.

Het totale project van het ondergrondse eindpunt van RandstadRail kost circa € 88 miljoen. Het Rijk betaalt hiervan € 76 miljoen en de gemeente de overige € 12 miljoen uit het budget voor RandstadRail. De bouwtijd van de tunnel bedraagt circa drie jaar. Eind 2007 verwacht de gemeente te beginnen met de bouw waarna de tunnel begin 2011 gereed moet zijn.

van www.randstadrail.nl (30/5/2006)

Viren
May 30th, 2006, 07:47 PM
Dus toch een tunnel! Ik vind dat ook niet meer dan logisch. Als ze meer treinen willen laten rijden dan zit er op een gegeven moment geen flexibiliteit meer in het opstellen van de treinen op de perrons.

Voor het overzicht vind ik het ook goed dat de RandstadRail uit Rotterdam op een ander niveau zal stoppen dan de NS treinen. Goed gepland, kunnen ze het nu heel makkelijk meenemen in de verbouwing van Den Haag Centraal.

Beholder
May 30th, 2006, 09:02 PM
De 'ondergrondse' van Rotterdam stopt dan ondergronds op DH Centraal... En dat omdat er op de grond geen plaats meer voor is. Past wel bij het concept van de metro!

Apostle
May 30th, 2006, 09:18 PM
Ik blijf hopen dat de metro ooit doorgetrokken wordt richting Scheveningen, dat lijkt me pas een lijn!

Cymen
May 30th, 2006, 09:20 PM
Het gaat nog eens wat worden daar. Den Haag geeft mij altijd het gevoel dat ik op een speciale plek ben, toch in Nederland maar net Azie met al die infrastructuur en gebouwen. Een vorm van stedelijkheid waarin Den Haag toch duidelijk Rotterdam en Amsterdam voorbij streeft.

Gambini
May 30th, 2006, 10:40 PM
Het enige wat Den Haag nog mist zijn flinke heuvels... Kunnen ze die niet verdomme aanleggen? Een paar heuvels ongeschonden laten en er een paar volbouwen met uitzicht over de stad... :cheers:

Dr. Dubai
May 30th, 2006, 10:57 PM
Ontzettend cool dat het laatste stuk tunnel wordt met een ondergronds station. Dat geeft zeker een gevoel van stedelijkheid. Wordt deze lijn ooit doorgetrokken naar Scheveningen dan wordt het echt een prachtige metrolijn.

Weer een stapje dichterbij de Randstad-metropool:)

Nu nog een rondje randstad maglev aanleggen;)

marcobruls
May 31st, 2006, 12:05 AM
@Gambini
Der zijn zat kuitenbrekers in de stad hoor!alleen niet ala SF.....:(

Deze knoepert bij mij achter...:)

http://img326.imageshack.us/img326/4696/duin1yf.jpg

Gambini
May 31st, 2006, 03:42 PM
Hoe hoog is dat duinheuveltje? En waar ligt ie precies? Hoe is het uitzicht? Zijn er hogere? Ik moet dat gedeelte van de stad 'ns beter gaan verkennen! :cheers:

marcobruls
May 31st, 2006, 05:10 PM
Hoe hoog is dat duinheuveltje? En waar ligt ie precies? Hoe is het uitzicht? Zijn er hogere? Ik moet dat gedeelte van de stad 'ns beter gaan verkennen! :cheers:

Geen idee hoe hoog,metertje of 20 30? dit is het uitzicht....

http://img326.imageshack.us/img326/9666/zee3pc.jpg

http://img326.imageshack.us/img326/4223/kijkduin1en.jpg

http://img394.imageshack.us/img394/4740/thorbecketoren4ea.jpg

http://img394.imageshack.us/img394/8749/escamp0qt.jpg

http://img326.imageshack.us/img326/1466/dekam7re.jpg

http://img394.imageshack.us/img394/967/fruitmarkt1ra.jpg

http://img326.imageshack.us/img326/1007/centrum3qp.jpg

http://img326.imageshack.us/img326/3081/scheveningen4pm.jpg

Nogal offtopic maar goed,moet kunnen.dit waren wat probeerseltjes van mij...:x

Dr. Dubai
May 31st, 2006, 05:59 PM
@ marcobruls

Dat is me een duin zeg!:eek:

Maar dit is me het echte werk, bij Arcachon in Frankrijk, meer dan 100 meter hoog en de hoogste duin van Europa. Ik moet daar een keer heen:
http://photosmtoo.free.fr/33/arcachon/dune2.jpg

http://photosmtoo.free.fr/33/arcachon/dune_foret_ocean.jpg

http://photosmtoo.free.fr/33/arcachon/dune.jpg

http://photosmtoo.free.fr/33/arcachon/sur_la_dune.jpg

Iedere dag een paar keer op en neer rennen en je krijgt een bereconditie. Het lijkt me ook erg cool om er vanaf te sandboarden:D

marcobruls
May 31st, 2006, 06:14 PM
^^Heel mooi daar!

Van Nieuw centraal naar de duinen.....lol lekker offfff topic.

Gambini
May 31st, 2006, 06:25 PM
Nice Marco! Prachtige foto's alhoewel jammer van het weer, maar wat een mooi uitzicht zeg! Waarom wist ik helemaal niets van deze heuvel? Ik weet sowieso amper iets van de duinen in Den Haag terwijl het toch een prachtig gebied is... Zodra ik m'n camera heb ga ik hier zeker een bezoekje aan brengen!!! Thanks! :cheers:

Winbuks
May 31st, 2006, 07:15 PM
@ Dr. Dubai Een hele hoge duin! Ben er ook ooit op geweest. Je beklimt de duin met een steile trap. En het hoogte verschil wil je niet weten vanuit de Franse dennebossen rond Bordeaux/Mimizan. Van 0m naar 100m. :D (off-topic)

Die gambini, bedoelt ligt denk ik in de buurt van Kijkduin (de naam zegt het al.)
Ik heb vorig jaar ook een duin beklommen, voorbij Katwijk langs het fietspad tussen Scheveningen en Katwijk. Ik weet niet meer welke, er staan duinen zat. ;) Keus genoeg.

http://img70.echo.cx/img70/149/tnp62016649im.jpg

spartannl
June 4th, 2006, 01:10 PM
^^ (off topic) Goeie & mooie fietsroute is dat, perfect voor racefiets en MTB! Ik rijd hem vaak en moet bekennen dat ik wel eens worstel met een stel van de duinen die het pad kruisen...

scar
June 4th, 2006, 01:29 PM
de duinenmars..

marcobruls
June 4th, 2006, 04:12 PM
^^Die is bedoel voor mensen met rollators :)

Michiel
June 25th, 2006, 12:00 AM
Vanmiddag ook nog even bij de tentoonstelling 'OMA in Den Haag' geweest. Den Haag is de stad met de meeste gerealiseerde OMA plannen (5). Er was uiteraard ook aandacht voor het plan op het Kon. Julianaplein:

http://img68.imageshack.us/img68/1272/julianaplein20060624a8ny.jpg

http://img374.imageshack.us/img374/296/julianaplein20060624b1ok.jpg

http://img68.imageshack.us/img68/2415/julianaplein20060624c9eh.jpg
Voor de fotomontage is vrij duidelijk een scheve foto gebruikt.

marcobruls
June 25th, 2006, 01:03 AM
Nogmaals verlaagd dus,naar 70m.................?

Eric Offereins
June 25th, 2006, 01:15 PM
^^ Ik vind dat eigenlijk niet eens zo erg. Het is ook zo wel een superproject! :banana:

Eric Offereins
June 25th, 2006, 01:17 PM
Btw: de hoogste duinen in NL vind je bij Schoorl, die zijn ruim 50 meter hoog en 1 is
zo steil dat er een touw langs gespannen is om je erlangs omhoog te trekken. :)

spartannl
June 25th, 2006, 01:44 PM
^^ ik ben het met je eens. Vooral als je kijkt naar de bovenste plaat, wordt in dit geval wél een mooi perspectief gecreëerd, wat mooi wordt geaccentueerd door de openingen in het OMA gebouw. Doet me een beetje denken -maar dan visualiseer ik wel een beetje ver ; ) - aan een futuristische poort in een stadswal/stadsmuur.

Ik hoop echt dat het wordt gerealiseerd want ik vind het een baanbrekend ontwerp dat zijn weerga in de Benelux en misschien wel Europa niet kent!

Maartinho
June 25th, 2006, 01:57 PM
Idd een retegaaf project, maar wanneer gaan ze nou eens beginnen hier???

Ik heb al heel wat spectaculaire ontwerpen voor het Kon. Julianaplein gezien: de zeilen, het schuin oplopende bos-gebouw, torens van 140 m, en nu al enige jaren dit OMA-ontwerp. Het plein blijft ondertussen onberoerd.

FolX
June 25th, 2006, 02:19 PM
Gebouw mag er wezen maar oooow wat een verkeerde plaats. Pleur dit ding midden op het malieveld en je hebt echt iets bijzonders. Net zoals bij babylon blijft ook hier de oude bebouwing bestaan (stichthage) begrijp ik niet echt. Zeker als je bedenkt dat Babylon en Stichthage bij de top 5 van lelijkste gebouwen in nederland kunnen staan. Ik blijf erbij die plaats is de ideale plaats voor een skyscraper van meer dan 170m hoog. Aan beide kanten komen gebouwen van 140m aflopend naar 100m.

Trouwens het ontwerp lijkt ook wel me de dag lager te worden hoe jammer.

YunuS
June 25th, 2006, 02:47 PM
Superproject. Wat een stedelijkheid zeg!

Gambini
June 25th, 2006, 04:24 PM
Hoezo lager, het is nog altijd 80m... 3 jaar geleden zou het 100m worden maar dat dus al een hele lange tijd zo dat het 80m zou worden, groot genoeg, geweldig bruut gebouw natuurlijk...

Michiel die schermen onderin op die maquette, wat zijn dat? Nog niet eerder gezien...

Zo lelijk is Babylon overigens ook niet, de contrasten gaan mooi worden, zowel met Babylon als met Stichthage...

Dr. Dubai
June 25th, 2006, 04:37 PM
Wat een superstedelijk gebouw inderdaad!:eek:

OMA weet altijd zeer aparte stedelijke gebouwen te ontwerpen, die vaak nog een leuke hoogte hebben ook.

marcobruls
June 25th, 2006, 04:45 PM
70meter omdat ie iets lager is dan de laagbouw van de hoftoren.

Gambini
June 25th, 2006, 07:06 PM
70meter omdat ie iets lager is dan de laagbouw van de hoftoren.

Eerder een slechte maquette, VROM is ook 60m hoog en kijk het verschil. Volgens mij blijft de hoogte gewoon 80m, zolang er geen bericht komt van OMA dat het niet het geval is...

Matthijs
June 26th, 2006, 05:17 AM
Aan de ene kant ziet het er erg vet uit.
Aan de andere kant kan het ook wel weer verworden tot een soort nieuwe Stichthage... Tja.

Wssps
June 26th, 2006, 10:59 AM
Leuke updates over DH CS, dat wordt nog wel wat, vind het plan voor het dak erg mooi. het zal zoveel lichter worden in de hal. dat gebouw van OMA ziet er ook fantastisch uit, ik vraag me alleen af hoe de gevel er strax uit gaat zien, vind het op de renders er niet overtuigend uitzien.

6fran
June 26th, 2006, 12:36 PM
Aan de ene kant ziet het er erg vet uit.
Aan de andere kant kan het ook wel weer verworden tot een soort nieuwe Stichthage... Tja.

Hey Wicher, waar in Seoul zit je?

Viren
June 29th, 2006, 11:24 PM
De render komt bij mij nog niet overtuigend over. Komt ten eerste door de foto van Stichthage die scheef loopt en de kwaliteit van de render zelf. Ze mogen daar wel met een betere versie komen. Verder vind ik het ontwerp wel ok met die happen uit het gebouw. Ben benieuwd hoe het ervaren wordt als het er staat.

Gambini
June 29th, 2006, 11:55 PM
Ik denk "groots", zeker als je riching CS loopt en eronder doorgaat...

Beholder
July 4th, 2006, 04:07 PM
Komend vanaf Ternoot begint het tramplatform met een grote betonnen plaat waarop de sporen van en naar Ternoot liggen, alsmede de wissels waar de perronsporen bij elkaar komen. Later zal hier nog een opstelspoor voor RandstadRail komen.
http://img59.imageshack.us/img59/4642/cs20060629079fi.jpg (http://imageshack.us)

De overbrugging tussen de betonnen plaat en de haltes in het station wordt gevormd door betonnen liggers; voor de middensporen zijn de funderingen en pijlers voor deze liggers momenteel in aanbouw.
http://img59.imageshack.us/img59/9441/cs20060629034mk.jpg (http://imageshack.us)

Onder de stationskap zijn de nieuwe eilandperrons in ruwbouw klaar. De nieuwe perrons zijn veel breder dan de vroegere; dit is mogelijk door de sporen t.o.v. de vroegere situatie naar buiten te verplaatsen.
http://img59.imageshack.us/img59/5269/cs20060629116nh.jpg (http://imageshack.us)

Aan de VROM-zijde van het station wordt ook gewerkt aan funderingen en pijlers. Hier is de uiteindelijke sporensituatie al gerealiseerd.
http://img59.imageshack.us/img59/4179/cs20060629237lh.jpg (http://imageshack.us)

Nogmaals: de foto's komen van haagsetrams.com (http://www.haagsetrams.com)

Viren
July 9th, 2006, 02:33 PM
Mooie foto's. Zo zie je dingen die je normaal niet van dichtbij ziet.

Dr. Dubai
July 9th, 2006, 03:29 PM
Mooie urban updates!

Den Haag heeft toch wel de mooite tramroutes van Nederland, dat moet ik toegeven.

Eric Offereins
July 9th, 2006, 09:58 PM
^^ Door gebouwen heen rijden, dat heeft wel wat. :)

spartannl
July 26th, 2006, 02:47 PM
Van de NS projecten site (http://www.nsvastgoed.nl/cia/cia_htm/cat1/cat3/cat77/0000000395.asp) :

http://www.nsvastgoed.nl/cia/cia_image/cdr_12179_factsheet_4918.jpg

"KJ-plein, Den Haag

In het hart van de Randstad direct voor het centraal station in Den Haag, wordt een spraakmakend gebouw gerealiseerd met een combinatie aan functies als kantoren, woningen en winkels. In de directe omgeving zijn vele nationale en internationale (hoofd)kantoren gehuisvest. Het gebied wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een groot aantal ministeries en het regeringscentrum. Het enorme groengebied van Koekamp, Malieveld en Haagse Bos geeft de locatie nog een extra kwaliteit. Op loopafstand ligt de historische binnenstad van Den Haag met haar gezellige winkels, terrasjes, vermaarde restaurants en internationale hotels."

"Fase: Planfase
Start bouw: 2007
Type: Kantoren, woningen, winkels
Omvang: 40.000 m² kantoor, 160 woningen, 4.000 m² winkels
Verdiepingen: 22
Architect: Rem Koolhaas, OMA
Bijzonderheden: Parkeerkelder met 600 plaatsen
Dit gebouw wordt één van de grootste ontwikkelingen van Nederland."

Viren
July 26th, 2006, 07:58 PM
^^ De render in het bovenstaande artikel ziet er veel beter uit dan die voorgaande renders, waarbij de gebruikte foto scheef stond.

marcobruls
July 26th, 2006, 08:18 PM
^^ lol elke keer als ik die render zie denk ik dat er een atoombom is ontploft in Rijswijk :x

spartannl
July 26th, 2006, 10:52 PM
^^ :D

Eric Offereins
July 27th, 2006, 08:08 PM
Het is dan ook wel een rare achtergrondkleur. :)

Maartinho
July 29th, 2006, 02:34 PM
Zag gisteren op dat men spoor 11 heeft afgescheiden van spoor 10 met een hek over de hele lengte van perron. Het hek zag er permanent uit, geen bouwhek o.i.d.

Ik weet niet precies welke treinen er in de toekomst op spoor 10 gaan aankomen, maar een cross-platform overstap op Randstadrail gaat er dus niet komen. De afscheiding suggereert dat je in de toekomst op Den Haag Centraal eerst zult moeten uitchecken met je chipkaart als je het RandstadRail-perron verlaat, om daarna bij de treinen weer in te checken.

De parkeergarage op het Anna v. Buerenplein is trouwens bijna helemaal verdwenen. Helaas is het plein nu volledig afgesloten als bouwterrein; ik ben benieuwd naar de nieuwe ruimtewerking en perspectieven op de omliggende gebouwen (Centraal, KB, BuZa, Babylon) die je nu vanaf het midden van het plein hebt.

Apostle
July 29th, 2006, 07:22 PM
Leuk die OV-chipkaart, zorgt voor allemaal lastige routes. Goed voor het OV! Oh. Toch niet. Dat hele ding is nu al een complete mislukking wat mij betreft.

Dr. Dubai
August 12th, 2006, 08:30 PM
Kenden we deze al?
http://www.vrom.nl/pics/Impressie_NSPDenHaag_800.jpg

De Baron
August 12th, 2006, 08:39 PM
Mooie impressie! veel duidelijker! Den Haag krijgt een mooi station! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het station als het klaar is een mooie uitstraling heeft maar het ontwerp is niet echt toekomstgericht. Hiermee bedoel ik dat het over een jaar of 12 alweer een behoorlijk oud station is (denk ik). M.a.w. er wordt niet echt vooruit gedacht. Dat vind ik jammer. Maar beter dan niets, want het ziet er gewoon wel goed uit!

marcobruls
August 12th, 2006, 09:24 PM
^^Als het station over 12 jaar klaar is ja :)

Dr. Dubai
August 12th, 2006, 11:57 PM
Minpuntje: 'dat betonnen gebouw, wat nu ook onder het dak doorloopt, zouden ze een keer een glazen gevelbekleding moeten geven, want dit is 10 x niks. Het zou gelijk met de hele operatie mee moeten gebeuren, want achteraf is weer veel te veel werk, omdat de dakconstructie ook aan dat gebouw wordt vastgemaakt.

marcobruls
August 13th, 2006, 04:08 AM
^^Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren ook al heb ik lang geleden stichthage in een ander jasje gezien op impressies ergens voor de start van DH nieuw centrum.....inmiddels heeeeeeeeeeeeeeel lang geleden zeker 10jaar.

YunuS
August 13th, 2006, 11:56 AM
Die impressie is veel duidelijker. Daar zie je ook weer hoeveel glas er gebruikt wordt. Maar ik vind het nogal traag lopen @ station Den Haag. Afwachten dan maar...