View Full Version : Rotterdam: Scheepmakerstoren (3)

Pages : [1] 2

Marin
October 23rd, 2004, 09:30 PM
Vervolg van deze thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=67803&page=1)

Skyscrapercitizen
October 23rd, 2004, 09:46 PM
Deze dus:

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1086.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1095.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.02/2891.jpg

JB-mobile
October 23rd, 2004, 09:53 PM
fantastisch gewoon. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me bij die bovenste verdieping moet voorstellen: ziet er op de impressie wel heel zomers uit...

Archipro
October 23rd, 2004, 09:56 PM
mooi deel 3, op naar 4 :cheers:
dat dit deel weer veer vorderingen mogen komen!

vinman
October 23rd, 2004, 10:07 PM
Gewoon in twee woorden: Lekker ding

birg
October 24th, 2004, 02:03 PM
Hoe optimistisch......zo n wijnhaven gevuld met zeiljachten......maar goed de toren wordt realiteit....gelukkig maar want mooi istie.

Awais
October 24th, 2004, 06:09 PM
Nou die zeiljachten anders ook. Bij Kop van Zuid staan die havens ook vol met jachten.

Per
October 24th, 2004, 06:20 PM
Dit wordt Rotterdams of Nederlands mooiste, niet streng, niet chagarijnig en geen blokkendoos zoals Nederlandse architectuur zo vaak is.

dirkholtkamp
October 24th, 2004, 06:26 PM
Nou die zeiljachten anders ook. Bij Kop van Zuid staan die havens ook vol met jachten.

Je bedoelt bij het Entrepotgebouw?

Veel jachten die daar liggen, wachten op een nieuwe eigenaar. Om wat voor reden dan ook, lopen jacht-eigenaren niet warm voor deze locatie als ligplaats. Omdat een lege jachthaven er ook een beetje troosteloos uitziet, is besloten er jachten die te koop staan neer te leggen. De haven fungeert daarmee als een soort etalage. Echt een doorslaand succes is deze jachthaven dan ook niet.

Scarlet Bee
October 24th, 2004, 07:32 PM
Ik kan me goed voorstellen dat je je jacht daar niet wilt hebben liggen. Het is nog een eind van de zee, en het binnenland invaren over de Maas is niet zo geweldig leuk. Met een motorboot varen in R'dam zou ik alleen doen om updatepics te schieten. De Maas is geen 'flaneerwater' zoals het Brielse Meer; het water is vrij onrustig en er zijn weinig zij-armen.
Ik denk dat binnenhavens, zoals bij de SMT, gevuld moeten worden met boten die er vroeger ook lagen, zoals lichtschepen, stoomboten, mijnenvegers, cruiseschepen en binnenvaarders. De boten kunnen fungeren als decor, maar ook als uitbreiding van de daar kleine openbare ruimte (d.m.v. café's, terassen, tuinen, parkeerplaatsen, etc.).

dirkholtkamp
October 24th, 2004, 07:43 PM
Ik denk dat binnenhavens, zoals bij de SMT, gevuld moeten worden met boten die er vroeger ook lagen, zoals lichtschepen, stoomboten, mijnenvegers, cruiseschepen en binnenvaarders. De boten kunnen fungeren als decor, maar ook als uitbreiding van de daar kleine openbare ruimte (d.m.v. café's, terassen, tuinen, parkeerplaatsen, etc.).

Helemaal mee eens. De door jou genoemde binnenvaarders kunnen net zoals in de Oude Haven ook als woonboot fungeren. In een hoogbouwgebied komt dit de levendigheid op straatniveau ten goede.

vinman
October 24th, 2004, 08:16 PM
Zo'n plan is ook wel rendabel te maken denk ik. Veel mensen zitten graag vaak dichtbij (schoon) water te genieten van een drankje of wat dan ook.

Skyscrapercitizen
October 24th, 2004, 08:30 PM
Het is de bedoeling dat er in de wijhaven een jachthaven komt waar bewoners van de torens een ligplaats bij hun woning kunnen huren. Dit is een plan van KCAP die bezig zijn met de puntlokatie.

birg
October 25th, 2004, 12:07 AM
Het is de bedoeling dat er in de wijhaven een jachthaven komt waar bewoners van de torens een ligplaats bij hun woning kunnen huren. Dit is een plan van KCAP die bezig zijn met de puntlokatie.

Zal mij benieuwen of daar veel interesse voor is aangezien, zoals reeds eerder gezegd, de maas niet echt aantrekkelijk is voor de recreatievaart. Het bewijs hiervan is idd de entrepothaven met al zijn boten die daar tijdelijk gestald zijn. Hoewel een bootje in Rotjeknor tijdens een bezoek van een van de grote cruiseschepen natuurlijk zo gek nog niet is.

Ace
October 25th, 2004, 12:38 AM
Tuurlijk, al zou het slechts fungeren als een 'Passantenhaven', dan nog is het een prima locatie ervoor.

Vertigo
October 25th, 2004, 01:04 AM

Heel strak plan! :okay: Stel het eens voor aan de gemeente!

Ace
October 25th, 2004, 02:51 PM
Neem van elk van deze soort één van en je hebt de binnenhavens bekant al vol liggen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen boten op die locatie, maar ik vind dat er i.i.g. een beetje 'ruimtelijke beleving' moet blijven. Het is daar toch allemaal al zo krappies aan. Dus niet dat we alles helemaal vol gaan stauwen met boten, enkel en alleen maar omdat het boten zijn. Doe het dan op bescheiden schaal.

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1095.jpg

Deze impressie met kleine (zeil)jachten, mag dan misschien surrealistisch zijn, maar de ruimtelijkheid van het water blijft op deze manier wel intact.

Scarlet Bee
October 25th, 2004, 03:31 PM
Jouw uitgangspunt is: er moet ruimtelijke beleving blijven > dus kleine boten = particuliere boten. Mijn uitgangspunt, en dat van een heel aantal forummers, is:
er zijn weinig of geen particulieren die hun boot daar willen hebben > dus andere boten = ex-werkschepen

Een voorbeeld van grotere schepen in de binnenhaven is het lichtschip Breeveertien, hieronder op een foto van www.breeveertien.nl. Uit de foto wordt een aantal zaken duidelijk:
1. het valt wel mee dat deze schepen te groot zijn voor een binnenhaven (in reactie op 'Neem van elk van deze soort één van en je hebt de binnenhavens bekant al vol liggen')
2. het lichtschip is 7,56 m. breed. Volgens de impressie liggen de zeilschepen (zelfs tweemasters) dwars op de kade, ze zijn zo'n 10 meter lang, en steken dus verder de haven in. Grote schepen zijn in de breedte van de haven dus niet tot grotere hinder dan kleine boten. Daarnaast vallen binnenvaarders, net als zeilboten, met hun reling ónder de kade. Zeeschepen liggen er misschien 1 m. boven. Ook in de hoogte zijn grotere schepen dus niet tot grotere hinder dan zeilboten etc.

http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/lichtschip.jpg

Ace
October 25th, 2004, 03:37 PM
Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt heb je gelijk. Zolang er maar niet 26 schepen naast elkaar gaan liggen vind ik alles best.

Eric Offereins
October 25th, 2004, 03:56 PM
fantastisch gewoon. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me bij die bovenste verdieping moet voorstellen: ziet er op de impressie wel heel zomers uit...

Tja, die kopers moesten eens weten hoe het er echt uit ziet om de toren heen. :D
Om die jachthaven te laten slagen, kun je idd niet alleen van de bewoners uitgaan,
je moet toeristen lokken, dus:
-De kades opknappen inclusief de oude gebouwen
-Meer horeca
-Meer bekendheid (reclame)

't wordt wel wat :cheers:

Skyscrapercitizen
October 25th, 2004, 04:02 PM
Ik ben het met Ace eens. Je moet de havens niet vol leggen met boten daar die nooit varen. Een enkele boot, zoals op de foto van Scarlet te zien, kan natuurlijk geen kwaad. Maar bijvoorbeeld even verderop, ter hoogte van de Waterstadtoren, liggen die soort evenementen-bakken. Dat vind ik dus vreselijk, heel het ruimtelijke effect van het water is daar weg door die dingen!

En dat mensen daar hun boot niet weg willen leggen vind ik een vrij snelle conclusie Scarlet, laten we dat eerst maar eens afwachten. Een ligplaats bij je woning kan best nog wel eens gaan verkopen! Bovendien is de vergelijking Entrepothaven/Wijnhaven erg scheef. Daar is ook de horeca en dergelijken geflopt, dat wil niet zeggen dat je nergens anders in Rotterdam horeca op kan zetten. :cheers:

SC81
October 25th, 2004, 04:14 PM
Horeca en terrassen zijn volgend, geen publiekstrekkers. Zorg eerst maar dat er iets is waar de mensen op af komen, dan komen die terrassen vanzelf.

Ace
October 25th, 2004, 05:22 PM
'Rotte Eieren' gooien naar SC81, zal denk ik een hoop publiek trekken ;) :lol:

Skyscrapercitizen
October 25th, 2004, 05:45 PM
@ SC81

Zit een kern van waarheid in, maar als horecaplekken eenmaal bekend en polulair zijn kunnen ze weer wel publiekstrekker zijn.

Kees
October 26th, 2004, 12:09 PM
Moscoviter leest mee:
www.rd.nl 26-10
http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1098778208_29823.jpg
Een impressie van de Scheepmakershaven met een drijvend maritiem bedrijvencentrum. Het is één van de vele plannen die het Havenmuseum voor de komende jaren ontwikkelt in Waterstad. (Illustratie Havenmuseum)

Havenmuseum in heel Waterstad

Door Herman Moscoviter

Gemiddeld komen per jaar zo'n 100.000 bezoekers die gratis kennisnemen van Rotterdams binnenvaart- en zeevaarthistorie. Het zijn veel Rotterdammers, nog meer voormalige Rotterdammers en ettelijke tienduizenden toeristen.

De stichtingen Maritiem Buitenmuseum (aan de Leuvehaven) en Openlucht Binnenvaartmuseum (met in alle havens van het centrum historische schepen en scheepswerf De Kooningspoort aan de Oude Haven) hebben de handen ineengeslagen als Havenmuseum. Met het aantreden van de nieuwe bestuursvoorzitter, Ko Blok, is er een eind gekomen aan het wat teruggetrokken, bescheiden leven dat beide stichtingen leidden. Er groeit in Rotterdam snel een nationaal kenniscentrum voor nautische en maritieme geschiedenis.

Voor Blok was bij dat samengaan meteen duidelijk: er is werk aan de winkel, veel werk. Maar wij moeten geen ijzer met handen breken. We moeten voortvarend (het enige juiste woord bij een Havenmuseum) stap voor stap zetten. Binnen vijf jaar moet het Waterstadgebied tussen Oostplein en Leuvehaven één groot toeristisch recreatief gebied zijn, waar zowel het Havenmuseum, als ook instellingen, maar ook particulieren varend industrieel erfgoed beheren, demonstraties geven, winkeltjes drijven, reparaties uitvoeren, voorlichting geven, educatieprogramma's voor basis en middelbare scholen aanbieden, en wat dies meer zij.

Wie hijskranen die met handbediening, op water en op elektriciteit werken, of bijzondere binnenvaartschepen, of drijvende bokken, of slepers wil zien en er informatie over wil krijgen zal in dat kilometerslange Havenmuseum zijn hart kunnen ophalen. Het verbrokkelde Waterstad wordt zo samengebonden.

Ruimtelijk gesproken zullen de plannen zorgen voor een nadrukkelijk nautisch beeld van het deel van Rotterdams binnenstad dat grenst aan de Nieuwe Maas. Om enkele plannen te noemen: er komt een looproute van de Leuvehaven naar het Oostplein waar steeds weer iets anders te zien of te beleven is. In de zijtakken van de Leuvehaven, de Bierhaven en de Rederijhaven, komen steigers met bepaalde historische schepen. In de Scheepmakershaven komt voor de Terwenakker een drijvend maritiem bedrijvencentrum en voor de Hertekade een afmeerplaats voor schepen die de groeiende markt van charter fiets-vaarvakanties bedienen. Daar waar de Scheepmakershaven en Wijnhaven samenvloeien, komt een haven speciaal voor sloepen. Het voormalige Museum voor Schepen uit Verre Landen in de Wijnhaven kan op den duur een drijvend hotel worden. Restaurants, cafés en op scheepvaart en transport gerichte winkels in de onderbouw op de verschillende kades zorgen voor verder aanbod.

Beeldbepalend
Ko Blok streeft ernaar dat het Havenmuseum, in nauwe samenwerking met het aloude Maritiem Museum, binnen enkele jaren een museale en beeldbepalende factor wordt in Waterstad. Voor hem is die uitdaging deels ook het najagen van een jongensdroom: als puber wilde hij graag zandschipper worden. Die fascinatie voor de binnenvaart heeft hem in de greep gehouden. Hij weet daarbij wat voor het levenskrachtig en levendig maken van een stuk stad komt kijken. In het dagelijks leven is hij directievoorzitter van bouwbedrijf ERA.

Toen hij de jaren tachtig in gemeentelijke dienst in Rotterdam kwam, zette hij met een aantal andere bevlogen 'havengekken' het Openlucht Binnenvaartmuseum op. Vier avonden en zaterdags was hij te vinden om met andere vrijwilligers de Oude Haven leven in te pompen. Onder meer door de scheepswerf De Kooningspoort in het gehucht Vierverlaten in Groningen te demonteren, naar Rotterdam te transporteren en daar te monteren.

Twee jaar geleden werd hij voorzitter van de twee stichtingen die opgingen in het Havenmuseum. Met twintig werknemers, dertig gesubsidieerde werknemers en 150 vrijwilligers een flinke organisatie. ,,Als ik naar al die mensen kijk die hun tijd en kracht geven om een graanelevator of De Volharding te restaureren dan word ik daar vrolijk van.''

Hij weet wat dat van mensen vergt. Blok heeft zelf het zandscheepje Door Gunst Verkregen kunnen bemachtigen en dat gerestaureerd. Het werd twee maanden geleden in Rotterdams Oude Haven door minister Peijs gedoopt. Met enige moeite wist de bewindsvrouwe de champagnefles kapot te gooien tegen de huid van het zandschip en zakte het te water. Daarmee ging een hartenwens van Blok in vervulling. Binnenkort geeft hij met zijn schip demonstraties; eindelijk is hij ook zandschipper.

Eigen bezit
De plannen van het Havenmuseum hebben drie aspecten. Ten eerste moet de kade van de Leuvehaven een aantrekkelijker en overzichtelijker presentatie bieden, waarbij minder zelf wordt verzameld door het Havenmuseum en meer door derden. Ten tweede moet er vaker met het Maritiem Museum worden samengewerkt op thema's. Ten derde moet in overleg met de gemeente een aanzienlijk attractiever Waterstad ontstaan.

Blok gelooft in de plannen, mede omdat hij vindt dat de taak van het Havenmuseum is om mensen en instellingen met kennis van zaken bij elkaar te brengen. Hij wil absoluut niet dat ze fuseren met 'zijn' Havenmuseum. Ze houden hun eigen bezit, een schip, een kraan, een elevator en brengen dat als particulieren in voor restauratie, bezoek en demonstraties in het kader van evenementen.

Geld moet grotendeels uit particuliere bronnen komen. Ko Blok zal daartoe de projectontwikkelaars, corporaties en bouwers in het centrumgebied van Leuvehaven tot en met Oostplein diep in de ogen kijken om hen te bewegen tot bijdragen aan het Havenmuseum: ,,Zij hebben er immers ook baat bij. Er is steeds meer zeevaart- en binnenvaartgeschiedenis te beleven. Het wordt daar in de loop van de aanstaande vijf jaar steeds aantrekkelijker. De waarde van woningen en winkels gaat erdoor omhoog. Is het dan vreemd dat ik bij hen aanklop?''

Skyscrapercitizen
October 26th, 2004, 01:05 PM
Dat laatste stukje, zal nog lastig worden...:)

Hij moet ook maar eens bij Taco Pinos' SOL-design langsgaan, die hebben een mooi plan voor de herinrichting van het gebied aan de Leuvehaven.

Ik hoop dat het slaagt, het gebied kan wel wat levendigheid gebruiken!

CborG
October 26th, 2004, 07:22 PM
26-10, niet veel nieuws..

http://img18.exs.cx/img18/650/PA260026.jpg

Skyscrapercitizen
October 26th, 2004, 09:03 PM
Volgens mij is het al een dag werk voor 2 man om al dat hout en andere 'zooi' een laag hoger te krijgen. :)

vinman
October 27th, 2004, 04:08 PM
Nog wel twee dagen denk ik. Jammer dat het zo sloom gaat. Maar aan de andere kan je dan wel langer kijken naar de bouw van de toren.

1+2=3
October 30th, 2004, 01:01 AM
Wat een troosteloos kleinschalige aanblik heeft die bouwput zeg. Het lijkt wel alsof boer Klaesen zijn konijnenhok uitbreidt. http://www.click-smilies.de/sammlung0304/tiere/animal-smiley-021.gif

angeladevi
October 30th, 2004, 11:26 PM
Wat een troosteloos kleinschalige aanblik heeft die bouwput zeg. Het lijkt wel alsof boer Klaesen zijn konijnenhok uitbreidt. http://www.click-smilies.de/sammlung0304/tiere/animal-smiley-021.gif

kom, kom......wie het kleine niet eert......
het is juist een uitdaging om op een postzegel een bouwwerk te realiseren. vgl de Witte Keizer. Dat is nu al een juweeltje. Wordt deze ook.

1+2=3
October 30th, 2004, 11:29 PM
Het is ook niet echt bedoeld als een klacht, eerder een uiting van verwondering. :)
Overigens had ik m wel wat hoger willen zien, 120 meter ofzo, dan was ie veel beter zichtbaar geweest, nu zie je m straks vanaf veel plekken niet, of valt dat wel mee?

Nexxd
October 31st, 2004, 10:19 AM
Wordt deze toren straks ook uit Prefab-elementen gebouwd? Want dan gaat het over een tijdje ineens supersnel (net als bij de Witte Keizer)

CborG
November 2nd, 2004, 04:05 PM
02-11, er komen steeds meer bouwvakkers bij:banana:

http://img48.exs.cx/img48/5024/scheepmakerpano.jpg

vinman
November 3rd, 2004, 06:21 PM
Nice update! Ind. hoe meer bouwvakkers hoe meer vreugd!

Saentown
November 4th, 2004, 10:45 AM
Ik kan niet wachten wanneer deze prachttoren omhoog gaat!
Als amsterdammer ben ik best jaloers hierop.
Maar beter in Rotterdam dan in het buitenland zo is hij toch een beetje van ons ;)

Jan
November 4th, 2004, 01:56 PM
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3032.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3033.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3034.jpg

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3035.jpg

Jan
November 4th, 2004, 01:57 PM
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3036.jpg

Jan
November 4th, 2004, 01:57 PM
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3037.jpg

Skyscrapercitizen
November 4th, 2004, 02:07 PM
:banana:

CborG
November 4th, 2004, 05:04 PM
mooie update en pano's jan!

Dr. Dubai
November 4th, 2004, 06:37 PM
indd zeer mooie foto's! ik ben benieuwd wanneer deze jongen echt de lucht in gaat schieten.

Ace
November 4th, 2004, 06:42 PM
Ik ben tevens benieuwd naar impressie van de werking van die automatische parkeergarage. Ik kan me namelijk nog steeds niet voorstellen, hoe ze dat op dat kleine kutstukkie willen realiseren. Dat moet er toch wel heel complex uit gaan zien.

vinman
November 4th, 2004, 08:22 PM
Mooie pics Jan! Zal er lekker dicht uitzien, dat hoekje. Als de toren er staat dan.

Eric Offereins
November 5th, 2004, 08:10 AM
mooie update!
Ik ben ook heel beniewd hoe er meer dan 20 auto's in zo'n kleine ruimte gaan :dunno:

Michiel
November 7th, 2004, 08:24 PM
Zo te zien beginnen ze binnenkort met de vloer van de begane grond.
http://img108.exs.cx/img108/753/smt_20041107a.jpg

Dr. Dubai
November 7th, 2004, 09:56 PM
dat betekent dat ze binnenkort ook omhoog zullen gaan:)

Awais
November 7th, 2004, 10:18 PM
Dit gaat wel met recordsnelheid. Die toren staat er al voordat de minimumtemperatuur weer boven de 15 graden celcius is.

CborG
November 8th, 2004, 09:11 AM
altijd fijn als je geen kelder meer kan zien:) en nou omhoog!!

Dr. Dubai
November 8th, 2004, 03:42 PM
Dit gaat wel met recordsnelheid. Die toren staat er al voordat de minimumtemperatuur weer boven de 15 graden celcius is.

:eek: als dat zo is, nou dat zou wel snel zijn zeg:)

vinman
November 8th, 2004, 05:26 PM
Ach, eerst rustig de vloer maken.

ldd
November 8th, 2004, 06:41 PM
@ Dr. Dubai Heb je het weerbericht voor de lange termijn dan al gezien :D

CborG
November 12th, 2004, 05:58 PM
Jongens, kijk al die bouwvakkers eens hard werken, zo is er maar eentje en nu;

http://img5.exs.cx/img5/5328/PB120013JPG.jpg

Dr. Dubai
November 14th, 2004, 11:27 AM
werkten ze bij alle u/c wolkenkrabbers maar zo hard:)

Skyscrapercitizen
November 15th, 2004, 12:59 PM
Mooi, gaat lekker nu, binnenkort komt hij omhoog om vervolgens snel te gaan opvallen in de skyline.:)

vinman
November 15th, 2004, 02:34 PM
10 bouwvakkers!!!!

6fran
November 15th, 2004, 03:52 PM
Het lijkt bijna alsof ze alleen maar voor de foto poseren ;)

Ben wel benieuwd hoe deze toren er in het echt gaat uitzien.

Dr. Dubai
November 15th, 2004, 05:31 PM
het zal waarschijnlijk niet veel afwijken van het ontwerp;)

ik hoop alleen niet dat die mooie witte kleur snel vies wordt, deze toren is daar te waardevol voor.

CborG
November 19th, 2004, 02:32 PM
19-11,
Ze gaan nu echt omhoog, er wordt zand gestort en er staan al 2 muurtjes!!

http://img102.exs.cx/img102/1663/PB190012.jpg

http://img102.exs.cx/img102/5585/PB190014.jpg

gat van de autolift(?):

http://img102.exs.cx/img102/5691/PB190013.jpg

Skyscrapercitizen
November 19th, 2004, 02:56 PM
Kijk eens aan ze gaan omhoog! En het straatdeel ligt al dicht, gaat dus erg lekker hier nu.

Watsjer
November 19th, 2004, 03:24 PM
Mocht ook wel een keer ;)
Het lijkt soms wel een soort stageproject voor beginnende bouwvakkers als je naar de snelheid kijkt... ongeveer in april/mei waren ze op de bodem van de bouwput bezig met betonwerk en nu pas in november komt het een beetje boven de grond terwijl het toch niet echt een groot oppervlak bestaand project is... maar misschien is het juist omdat ze weinig ruimte hebben om materiaal/materieel op te slaan.
'De Havenbaron' aan de Houtlaan is ook zo'n voorbeeld: Daar zijn ze ook al heeeel lang bezig (vind ik dan :) )
En vergelijk dat eens met De Coopvaert :eek:

Skyscrapercitizen
November 19th, 2004, 04:24 PM
Coopvaart heeft geen Pgarage onder de grond. Die dingen zijn gewoon lastig te bouwen. En zo lang duurt het nu ook weer niet, het lijkt alleen allemaal lang te duren omdat wij geen geduld hebben.

Dennis
November 19th, 2004, 04:40 PM
we gaan omhoog olee olee!

Prologic
November 19th, 2004, 11:54 PM
19-11

http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/SMT.JPG

dirkholtkamp
November 20th, 2004, 12:39 AM
Ik was hem al bijna weer vergeten tussen al het geweld van de Montevideo en de Coopvaert.....

Dr. Dubai
November 20th, 2004, 10:46 AM
zo'n toren vergeten, nee dat doe ik niet. maar ik ben blij dat hij eindelijk omhoog gaat. aan het einde van het jaar moet hij toch wel minimaal op 5 verdiepingen zitten:)

kuikentje
November 20th, 2004, 01:42 PM
dit wordt toch wel een van de beste paarden van stal.
nu nog hopen dat dat paard ook een beetje sneller gaat. :)

PIE
November 20th, 2004, 02:42 PM
Getver.... deze toren is ook al zo mooi.
Kunnen ze er nou niet eens ff één bouwen in utrecht die hoger is dan 50 meter :-(

Dr. Dubai
November 20th, 2004, 02:49 PM
Rotterdam is wel wat anders dan Utrecht he, meer dan 2 x zoveel inwoners, een centrum wat in de tweede wereld oorlog plat gebombardeerd is etc. Utrecht heeft met haar oude centrum zo haar eigen charmes. en geloof mij nou maar, die hoogbouw in Utrecht komt er wel, hoewel het wel nog even gaat duren.

maar Appollon bij de Galgenwaard gaat toch binnenkort in aanbouw, teminste dat las ik in het Utrechts Nieuwsblad.

vinman
November 20th, 2004, 10:34 PM
Hoe hoog is die Appollon dan? Telt ook mee.

Scarlet Bee
November 21st, 2004, 10:53 PM
'Skyscrapercity construction images' wordt gelinkt op www.scheepmakerstoren.nl onder het kopje 'nieuws'. Geeft het belang van dit forum aan, maar vind Jan dit ook leuk?

6fran
November 23rd, 2004, 04:09 PM
Lol! Grappig... is wel net zo makkelijk voor ze

Awais
November 23rd, 2004, 05:16 PM
Liep er vandaag langs. Er stond echt een enorm stalencontructie, wat dus de liftvloer is van de auto's. Dikke shit.

Eric Offereins
November 24th, 2004, 08:38 AM
'Skyscrapercity construction images' wordt gelinkt op www.scheepmakerstoren.nl onder het kopje 'nieuws'. Geeft het belang van dit forum aan, maar vind Jan dit ook leuk?

Ik zou het eerder als compliment zien. Het blijkt dus dat scc goed bekend is in de bouwwereld.
Daarnaast zullen er zo meer bezoekers op het forum komen. :cheers:

vinman
November 24th, 2004, 04:52 PM
Hoe meer mensen, hoe meer vreugd!!!!

Jan
November 24th, 2004, 04:55 PM

Nou en of. :cool: Bovendien is het met de mensen van de Scheepmakerstoren altijd erg prettig werken.

CborG
November 25th, 2004, 05:11 PM
25-11:

http://img6.exs.cx/img6/9048/PB250026.jpg

http://img6.exs.cx/img6/2576/PB250027.jpg

Dr. Dubai
November 25th, 2004, 05:32 PM
zo, dat ziet er goed uit. het lijkt erop dat deze toren binnenkort toch wel de lucht in zal gaan:)

Eric Offereins
November 26th, 2004, 08:49 AM
Mooie update Cborg! Ze zullen wel eerst die hele automatische garage klaar
moeten hebben voordat ze omhoog gaan, maar het schiet al lekker op. :cheers:

Dropveter
November 26th, 2004, 12:41 PM
http://home.wanadoo.nl/straatgabber/Skyline%20Rotterdam%20vanaf%20Kijfhoek.jpg

Foto genomen (lente 2002) vanaf de Railverkeersleidingspost van Rangeerterrein Kijfhoek.

Mischien enigzins Off-topic in deze post maar hopelijk toch de moeite waard.

Hed Kandi
November 26th, 2004, 01:28 PM
absoluut de moeite waard en welkom op het forum
Waarom onder scheepmakerstoren en niet bij een andere toren?

Dropveter
November 26th, 2004, 02:15 PM
Er kan er maar een de mooiste zijn nietwaar ?
Bovendien woon ik ernaast.

P.S. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat de bouw gestaakt gaat worden !?!?!?!

Kees
November 26th, 2004, 02:18 PM
@ Dropveter (welkom)
omdat dat slooppuinwagens voor de Puntlocatie er langs moeten, hoop ik ?

Elvis
November 26th, 2004, 02:34 PM
Heeft iemand een idee hoeveel appartementen er al verkocht zijn van deze toren? Loopt de verkoop een beetje......???????

Dropveter
November 26th, 2004, 04:52 PM
Volgens mij hebben de geruchten te maken met de vraag zojuist door Elvis gesteld.
En om wat concreter te zijn : Er zou doorgewerkt worden t/m de eerste verdieping om daarna te wachten op betere tijden.
Het zou ook een reden kunnen zijn waarom de bouw zo 'traag' verloopt.
Of ben ik gewoon te ongeduldig wat dat traag betreft (Vaak voorkomend bij bouwprojecten in je achtertuin!).
Laten we hopen dat deze parel er gewoon komt.

Als ik tijd heb zal ik van de week eens wat foto's van "mijn" mooiste gebouwen in Rotterdam maken, als bijv. het HBU-gebouw aan de Coolsingel ???
Het is mischien niet de allergrootste, maar wel een van de mooiere (vooral ook omdat "monsieur Jaques", het bronzen beeld aan de overkant van de Coolsingel, er zo tevreden naar kijkt).

Devil85
November 26th, 2004, 05:05 PM
Vertraging in Rotterdam !!! Nee dat kan alleen maar bij ons in Eindhoven. Zou jammer zijn als deze toren vertraging op zal lopen.

Awais
November 26th, 2004, 05:05 PM
Bouw gestaakt? Wat een onzin. Dropveter, kom met iets beters.

Hij wordt gewoon afgebouwd voordat de minimum temperatuur groter of gelijk is aan 15 graden Celsius. Punt.

Hed Kandi
November 26th, 2004, 05:06 PM
Het is dan wel vreemd dat er dan zo`n groote hoeveelheid bouwvakkers rond lopen. Dat doe je volgens mij niet als je van plan bent de bouw te staken.

Dropveter
November 26th, 2004, 05:14 PM
Met veel bouwvakkers is die eerste verdieping snel klaar en kunnen de kraan en keet weg (wat veel kosten bespaart).

Ik wil iedereen niet ongerust maken, maar toch ....

PS : is de ontwikkelaar wel een grote in deze wereld (maw genoeg financiele armslag), of is het een ambitieuze starter.

Awais
November 26th, 2004, 05:38 PM
Yo Dorpveter, waar heb je het gehoord?
Welke wandelgangen?

Ik weet mijn god niet hoe ik je info moet inschatten.

Je hebt geen gevestigde reputatie van betrouwbare infobron als nieuwkomer, welkom trouwens, dus kun je ons vertellen van wie of waar je dit hebt gehoord.

Dropveter
November 26th, 2004, 05:57 PM
De wandelgangen van Harbour Village.

Wisma
November 26th, 2004, 06:09 PM
Je hebt geen gevestigde reputatie van betrouwbare infobron als nieuwkomer,

Lekker belangrijk, lijkt me ook totaal niet nodig om betrouwbare informatie te geven.

Het zal niets verbazen als de bouw op "hold"gezet wordt als blijkt dat er maar 1 appartement verkocht is.

Dropveter
November 26th, 2004, 06:18 PM
Het is maar een gerucht en derhalve niet betrouwbaar.

Ben trouwens zelf ook benieuwd wat er waar van is.

Dropveter
November 26th, 2004, 06:50 PM
http://home.wanadoo.nl/straatgabber/IMAGE312.JPG

Excuses voor de onstane onrust.

Om het goed te maken maar weer een fotootje uit het archief.

Gemaakt mei 2002 vanaf het hoogste platform v/d KPN-mast aan de Waalhaven. Het is geen al te beste foto maar geeft toch een aardig beeld van wat daar te zien valt.

Dr. Dubai
November 26th, 2004, 08:06 PM
mooie foto, dat zeker. laten we hopen dat die 'geruchten' indd niet waar zijn en dat ze gewoon met een lekker bouwtempo verder gaan.

Gyz
November 26th, 2004, 08:32 PM
volgens mij had Jan toch goede contacten bij die Scheepsmakersbouwers ... ljkt me dat hij dan wel als een van de eersten op de hoogte zou zijn van een eventuele stillegging van de bouw

Awais
November 26th, 2004, 11:21 PM
Yo Wisma, ben jij Telegraaf-journalist?

Als iemand geen reputatie heeft, lijkt mij duidelijk dat diegene die snel opbouwd, door te vertellen waar die z'n info vandaan haalt.
Ik bedoel...Sky-unlimited, en jan, gevestigde mensen die betrouwbare info leveren. Dat weet je...
Van een nieuwkomer weet je het niet, zeker niet als die zomaar dingen zegt, die vrij onlogisch overkomen.

Awais
November 26th, 2004, 11:22 PM
Trouwens, ik ken op die foto van Dropveter het dak zien van mijn woning. Lachen.

Balikbayan
November 26th, 2004, 11:29 PM
Op beide foto's van Dropveter zie ik de Montevideo niet, dus ze moeten van vorig jaar zijn!

Skyscrapercitizen
November 27th, 2004, 12:34 AM
Zou te erg zijn als ze de bouw stilleggen...:eek:

Zulke appartementen gaan pas goed verkopen als de koper de toren kan zien. Gewoon neerzetten dan zijn ze zo verkocht!

Wisma
November 27th, 2004, 02:58 AM

Nee, maar ik lees hem wel. :cheers:
Leest wel prettig in de ochtend...

Ik begrijp wel wat je bedoelt maar het kwam zo onaardig over. :cheers: :)

Maar goed als de fundering er ligt lijkt me dat die toren er toch ooit gebouwd moet worden. Is het niet nu, dan wel als de vraag hoog is.

Die paar parkeerplaatsen lijken me voor commerciele doeleinden (zoals een normale p-garage) toch ongeschikt.

mahavira
November 27th, 2004, 03:18 AM
Op beide foto's van Dropveter zie ik de Montevideo niet, dus ze moeten van vorig jaar zijn!

en als je beter zou lezen dan had je gezien dat hij/zij zei dat de foto´s in 2002 waren genomen ;)

voorbijganger
November 28th, 2004, 09:22 PM
Als de bouw idd (tijdelijk) zou stoppen, zou dat een erg zonde zijn. Wie weet wanneer 'de markt weer gezond is' om het project voort te zetten en of de toren dan wel zo wordt als nu gepland. Ik ken wel kleinere woningbouwprojecten die in de jaren 70 of 80 zijn stilgezet en pas jaren later compleet anders (goedkoper) zijn afgebouwd. Ik weet niet of je dat wilt bij de deze toren. (aan de andere kant: met zo'n beperkte capaciteit parkeergarage en kleine voetprint van de fundering kun je waarschijnlijk ook niet zoveel veranderen).

In de huis-aan-huis verspreide Kolpa makelaarsfolder staat deze week nog een mooie paginagrote advertentie van de Scheepmakerstoren. (Supermooie rendering overigens van de woonkamer overigens, het uitzicht is Rotterdam, maar lijkt wel een Aziatische metropool. Wie wil nou niet in een woning met zo'n uitzicht wonen?)

Kan het zijn dat de ontwikkelaar nog hoopt op een klein (verkoop) wondertje, en als dat uitblijft de bouw stil legt? Als Jan hierover meer zou weten, kan hij natuurlijk ook nog niks zeggen (het feit dat hij de Dropveter roddel niet ontkracht baart me wel zorgen). Puur op gevoel zou ik zeggen: een deadline van 1 januari 2005.

Aan de andere kant: is dit project niet een de projecten die Pastors heeft aangejaagd door (ik neem aan) aanpassing van de grondprijs? Als dat zo is, zou er niet in het contract tussen gemeente en Pastors staan dat de ontwikkelaar de verplichting heeft het bouwproject af te ronden (zonder vertraging, binnen redelijke tijd, etc.)?

Iemand nog rijke ouders die een compactere woning zoeken? Laat ze even die Kolpa makelaarsfolder zien, op pagina 3 vind je de SMT advertentie :-)

Q.
November 28th, 2004, 09:27 PM
Ach, zodra dit ding er staat is hij echt zo vol. :)

Skyscrapercitizen
November 28th, 2004, 09:31 PM
FF snel allemaal een optie nemen mensen, kan je altijd nog afzeggen als ze doorgaan met de bouw. :cheers:

Jan
November 28th, 2004, 09:38 PM
Er zou doorgewerkt worden t/m de eerste verdieping om daarna te wachten op betere tijden. ... Het zou ook een reden kunnen zijn waarom de bouw zo 'traag' verloopt.

Onzin. Eind volgend jaar staat hier gewoon een van de mooiste woontorens van Europa.

Skyscrapercitizen
November 28th, 2004, 09:45 PM
Mooi! :banana:

voorbijganger
November 28th, 2004, 09:47 PM
Dank je Jan voor het verlossende woord :-)

[Kees]
November 28th, 2004, 10:15 PM
Het zou belachelijk zijn als ze stopte. kost alleen nog meer geld!

Elmo
November 28th, 2004, 10:20 PM
Hahahaha. 1 iemand die zich net heeft geregistreerd roept wat en het halve forum is in rep en roer.

@voorbijganger:
Reageer je altijd zo uitgebreid op een gerucht? :)

Hed Kandi
November 28th, 2004, 10:32 PM
Dat is toch mooi die liefde voor mooie torens ,die moet je verdedigen. :)

Dr. Dubai
November 29th, 2004, 12:18 PM
gelukkig maar, hoewel ik er nog stees alle vertrouwen in had.

CborG
December 2nd, 2004, 10:03 PM
Vooralsnog bouwen ze vrolijk verder:)

http://img39.exs.cx/img39/681/b2-PC020010.jpg

http://img39.exs.cx/img39/899/c7-PC020011.jpg

http://img39.exs.cx/img39/1198/a4-PC020012.jpg

[Kees]
December 2nd, 2004, 11:08 PM
Hee er staan al muren! :cheers:

Eric Offereins
December 3rd, 2004, 08:22 AM
Mooi, dat begint al op te schieten.
Het is wel een lekker krappe bedoening daar in die kleine bouwput :)

Wisma
December 3rd, 2004, 08:52 PM
Jan, dit juweeltje staat niet eens in de Rotterdam portal opgenomen als onderdeel van het cluster Waterstad!.

Ik denk dat de lijst en zeker de toren dat wel verdient.

:cheers:

Dr. Dubai
December 3rd, 2004, 09:51 PM
daar ben ik het roerend mee eens:)

deze toren had trouwens veel hoger gemoeten. zeker 115 meter, ik vind dat je de toren en het gebied nu eigenlijk te kort doet.

vinman
December 4th, 2004, 05:54 PM
Maar hij moest ook weer niet te hoog worden. Maar 115 metertjes zou niet slecht zijn geweest. Hogere torens zijn hier wel hart nodig, zo dicht bij de rivier.

Skyscrapercitizen
December 5th, 2004, 01:28 PM
Dan hadden ze ook de eerste paar eteges kunnen gebruiken voor extra P-plaatsen (behalve BG natuurlijk), want de eerste 4 verdiepingen wil toch niemand wonen!

Ace
December 5th, 2004, 05:32 PM
Laat ik het daar nou roerend mee eens zijn!!! ;)
Ik voorzie in de toekomst een grote rol voor het concept van Hoog aan de Maas. Dat de eerste etage's pas op 20m hoogte zullen komen. Misschien zelfs wel hoger, naarmate er nog meer gebouwd gaat worden. Lijkt me gewaldig!

wc eend
December 6th, 2004, 03:13 PM
Wordt dan wel erg saai op plintniveau. Wat zou je daar dan wensen? Niet overal kan horeca komen.

Skyscrapercitizen
December 6th, 2004, 03:22 PM
Heb je gelijk in WC eend. Bij de plint in kwestie zal sowieso niet veel ruimte over zijn denk ik, een ingang voor de P-garage en een ruime entreehal en het is aardig vol denk ik. Ruime entreehal moet natuurlijk wel bij dit project.

Verder zitten in de nieuwe plinten van de 3 opgeleverde torens vooral kantoren, in de waterstadtoren sinds kort een kantoor van de sociale dienst (of zoiets), wel met baliefunctie. In Harbourvillage zit een kunstwinkel/uitleen. En er komen nu een paar nieuwe dingen in maar ik weet nog niet wat. Het is natuurlijk maar net wie er iets wil ondernemen, elke openbare functie op de BG hier is natuurlijk welkom.

Bij de punttoren moet je denken aan een buurtbakker en dergelijken en wat winkeltjes. Of er ooit horeca komt weet je nooit, er zitten verderop al wel een paar restaurants op het eiland, aan de waterkant zal dat in de toekomst misschien meer kunnen worden.

Ace
December 6th, 2004, 06:11 PM
Parkeren hoeft sowieso al niet persé ondergronds. Met een leuk aangeklede plint, met de zaken, welke Timson hierboven al opsomde en daarboven een parkeergarage van pakweg 10 lagen, kommie al een heel eind. V.a. daar lijkt het mij makkelijker verkopen, dan v.a. de 1e etage.

Basshead
December 6th, 2004, 07:45 PM
@ Ace, bij jou begint het leven dan wel heel letterlijk pas vanaf 30! (meter in dit geval) ;)

Maar de voorbeelden die Tim gaf als opvulling van de eerste kantoorverdiepingen geeft wel heel duidelijk het grote probleem van Rotterdam voor dit soort ontwikkelingen aan; haar economische zwakte.
Dat overheidsinstellingen (zoals ook IBG in de KPN-toren) deze verdiepingen moeten opvullen, belooft niet veel goeds voor de toekomst!

Dennis
December 15th, 2004, 12:33 AM
Ja lol, ik liep vandaag langs, en ik geloof dat de begane grond al bijna af is ;eek:

First city syndrome
December 15th, 2004, 12:37 AM
Drie verdiepingen laagbouw gaan traag. En vervolgens in een tempo van 7/8 werkdagen per verdieping de hoogte in. (inside info)

Dennis
December 15th, 2004, 12:39 AM
Naja, een trage bouw kan ook zijn voordelen hebben. Het blijft tenminste leuk om zo een ding omhoog te zien gaan, en vooral deze toren!

Nexxd
December 15th, 2004, 06:57 PM
Bij de Witte Keizer ging het eerst ook zo traag, maar daarna ging het ineens in een sneltreinvaart en dat maakte alles weer goed! Dus zo zal het ook wel met de Scheepmakerstoren gaan.

Dennis
December 15th, 2004, 07:11 PM
Vandaag:

http://img158.exs.cx/img158/3901/sm3rf.jpg

http://img158.exs.cx/img158/8532/sm24vl.jpg

6fran
December 15th, 2004, 08:56 PM
haha, dit is al beter dan wat er eerst stond!!! :)

CborG
December 15th, 2004, 11:05 PM
Hee een verdieping!!:cheers:

wc eend
December 16th, 2004, 12:54 PM
Fietsenkelder?

Eric Offereins
December 16th, 2004, 02:25 PM
Begane grond zonder dak dan. :lol:
Dit tempo verbaast me niets als je zo die rotzooi in die put ziet. :ohno:

vinman
December 16th, 2004, 09:11 PM
Nou ja, voor een toren met parkeerplaatsen eronder gaat die nog redelijk snel.

CborG
December 17th, 2004, 08:00 PM
17-12:

http://img25.exs.cx/img25/1219/pc1700123ce.jpg

http://img25.exs.cx/img25/6434/pc1700149vr.jpg

dirkholtkamp
December 18th, 2004, 12:09 AM
Er komt toch een moment dat ze het niet gaan redden met alleen ladders.....

EuroMaster
December 18th, 2004, 01:01 AM
hoeveel auto's kunnen er eigenlijk onder? 3 ofzo.... :crazy2: :laugh:

Marin
December 18th, 2004, 01:32 AM
Ik hoop niet dat we nog meer van dit soort vragen krijgen...

CborG
December 18th, 2004, 01:34 AM
Ik was het net aan het opzoeken maar kan het niet vinden.. waren het er geen 24 of zo?

Marin
December 18th, 2004, 01:58 AM
Volgens de site van D3BN krijgt de kelder een capaciteit van 40 parkeerplaatsen..

CborG
December 18th, 2004, 02:35 AM
Dank:)

Kees
December 22nd, 2004, 08:59 AM
100 meter :dunno:

't zal wel niet waar zijn, maar D3BN is odnerdeel van DHV en je zou kunnen denken: die weten het wel.

bron: DHV Wonen april 2004 (http://www.dhv.nl/frameset.asp?mainpage=http://www.dhv.nl/Application.PerformanceManagerServlet/Nederlands/ROV/Wonen/nieuwsbrief_wonen/nieuwsbrief_wonen.asp)

Door de gestegen welvaart is de vraag naar woningen waarbij de koper een eigen invulling of identiteit aan de woning kan geven, flink gegroeid. Kopers laten zich niet meer zomaar een standaard woning opdringen. Projectontwikkelaars zijn daarom op zoek naar nieuwe woonconcepten.
Een voorbeeld is de 100 meter hoge Scheepmakerstoren in de Waterstad (Rotterdam) waarbij iedere koper een eigen verdieping krijgt. D3BN, onderdeel van de DHV Groep, heeft het constructief ontwerp gemaakt van deze slanke toren. Er is voor een nieuw constructieprincipe gekozen. Doordat de buitengevel dragend is en voor de stabiliteit zorgt zijn er geen zware binnenwanden nodig. De hele binnenruimte is daardoor flexibel indeelbaar en de appartementen kunnen over de hele breedte van 15 meter lopen. Met de stijgende grondprijzen en de groeiende woonwensen is de verwachting dat de vraag naar vergelijkbare, op maat gesneden hoogbouwcomplexen Een appartement op maat zal stijgen. Een vergelijkbaar project van DHV is ‘Hoog aan de Maas’ in Rotterdam.
Kijk voor meer informatie op
www.scheepmakerstoren.nl of
www.hoogaandemaas.nl.

Jan
December 22nd, 2004, 11:10 AM
Afrondingsverschil. Uiteraard naar boven. :D

CborG
December 23rd, 2004, 04:30 PM
23-12:

http://img133.exs.cx/img133/1093/pc2301444xm.jpg

http://img133.exs.cx/img133/1296/pc2301453si.jpg

Boschdijk
December 23rd, 2004, 09:12 PM
De laatste foto is echt vet! Lijkt wel een beetje op Hong Kong.

Prologic
December 25th, 2004, 07:31 PM
24-12
Het glas blijft weerkaatsen,maar zo is het vanuit de Willemswerf.

http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/2412ST1.JPG

en het standaard overzicht
http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/2412ST2.JPG

Kees
January 5th, 2005, 08:19 AM
bron: Dekker Natuursteen (http://www.dekkernatuursteen.nl/main/nieuws.php)
Tenslotte werd recentelijk de opdracht ontvangen voor de Scheepmakerstoren te Rotterdam. Bouwbedrijf Midreth uit Mijdrecht bouwt op het Wijnhaveneiland een 88 m hoge woontoren met 24 luxe appartementen. De architect is SOL design + development uit Sliedrecht. De gevels worden bekleed met Sesam White, een witte graniet uit China. :) In totaal gaat het hierbij om 4.500 m2 gevelplaten in voornamelijk 30 mm dikte. De oplevering staat gepland voor het voorjaar 2006.

vinman
January 5th, 2005, 02:17 PM
Ja, wat komt er tegenwoordig niet uit china he? :)

EuroMaster
January 5th, 2005, 05:06 PM
88m? ach ja, alles krimpt....

of ja, die veengrond daaro....

CborG
January 5th, 2005, 05:30 PM
Het was al lang bekend dattie 88m zou worden.. (was eerst 96m)

Michiel
January 5th, 2005, 06:16 PM
Volgens mij was er eerst sprake van marmer, maar graniet is eigenlijk beter (hardere steensoort). Ik ben benieuwd hoe ze die ronde kant gaan doen.

EuroMaster
January 5th, 2005, 06:21 PM
Het was al lang bekend dattie 88m zou worden.. (was eerst 96m)

huh, waarom issie dan verlaagd? vanwege het bericht dat rotterdam minder hoog wilde? ;)

Awais
January 5th, 2005, 07:13 PM
Wel goed dat deze toren en de coopvaert een kwalitatief hoogwaardige bekleding krijgen. Ik begrijp niet hoe mensen super veel geld hebben betaald voor die betonnenplaten van de Hoge Heren. Waar voor je geld, vind ik. En het is mooi voor de stad.

CborG
January 5th, 2005, 08:22 PM
huh, waarom issie dan verlaagd? vanwege het bericht dat rotterdam minder hoog wilde? ;)

Er zijn 2 verdiepingen afgehaald, waarom weet ik niet precies.
Maar als je hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=67803) nou eens begint met lezen wordt je eens stuk wijzer, hoop ik;)

bubbah
January 6th, 2005, 11:11 AM
Volgens mij was er eerst sprake van marmer, maar graniet is eigenlijk beter (hardere steensoort). Ik ben benieuwd hoe ze die ronde kant gaan doen.

Inderdaad was eerst sprake van Grieks marmer. Laten we hopen dat ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp niet weer allerlei versoberingen wordfen doorgevoerd.

rotterdammer
January 6th, 2005, 11:32 AM

Vanwege een stedebouwkundige formule die voor het wijnhavengebied werd gemaakt. Het doel was om te zorgen voor veel slanke hoogbouw. Over het algemeen werd dit een succes maar bij de Scheepmakerstoren moesten er uiteindelijk 2 verdiepingen worden afgehaald om aan de getoetste formule te doen. Dus werkte de formule zich in dit geval tegen! :bash:

INVISIBLE
January 6th, 2005, 12:09 PM
Ik vind dit denk ik de mooiste woontoren van het land ........tot nu toe dan :) .
Wel jammer dan die van 96 naar 88 is gegaan ......maar ook daarbij blijft die gewoon mooi !!

vinman
January 7th, 2005, 01:45 PM
En het vult nog steeds lekker :drool:

EuroMaster
January 7th, 2005, 01:48 PM
Vanwege een stedebouwkundige formule die voor het wijnhavengebied werd gemaakt. Het doel was om te zorgen voor veel slanke hoogbouw. Over het algemeen werd dit een succes maar bij de Scheepmakerstoren moesten er uiteindelijk 2 verdiepingen worden afgehaald om aan de getoetste formule te doen. Dus werkte de formule zich in dit geval tegen! :bash:

vreemd, snap geen hol van die 'formule'. hoe meer verdiepingen, hoe beter zou ik zeggen....
:)

Scarlet Bee
January 7th, 2005, 03:54 PM
Meestal helpt een heel eind teruglezen in de threads je wel aan een antwoord. Toen de hoogte werd bijgesteld heeft, als ik het goed onthouden heb Jan, de formule uitgelegd.

vinman
January 9th, 2005, 04:46 PM
Het is nog steeds wachten dat die met een grote snelheid omhoog gaat. Maar het momnet komt steeds dichterbij (hoop ik).

EuroMaster
January 9th, 2005, 07:03 PM
lijkt de admirant wel. ik dacht dat trager dan dat gedrocht niet kon, maar deze knaap bakt er ook wat van! ik begin een beetje een dubbel gevoel te krijgen bij witte torens. ook bij tilburg staat er een wit puistenbouwsel van 100m al 3 jaar in aanbouw zonder dat er ook maar een paal de grond in is gegaan.

Q.
January 9th, 2005, 07:38 PM
Och, de Witte Keizer ging de eerste tijd ook debiel langzaam en later vloog die ook de lucht in. :)

vinman
January 9th, 2005, 08:12 PM
Och, de Witte Keizer ging de eerste tijd ook debiel langzaam en later vloog die ook de lucht in. :)
Dat gevoel had ik ook al. Nu kunnen we nog fantaseren hoe die er in de toekomst uit komt te zien. :cheers:

EuroMaster
January 9th, 2005, 08:31 PM
ja, idd, die witte keizer kon er ook wat van. uiteindelijk toch nog goedgekomen.... :cheers:

zo zie je maar weer. als je een kleur voor een toren verzint, denk dan eerst goed na!

Marin
January 11th, 2005, 04:54 PM
11.01.2005

http://home.planet.nl/~lesch003/Scheepmakerstoren_11012005.jpg

http://home.planet.nl/~lesch003/Scheepmakerstoren_1101200502.jpg

CborG
January 11th, 2005, 04:55 PM
Ejjj een muurtje op de eerste verdieping:cheers:

Rotterdam A
January 11th, 2005, 04:59 PM
Hoe krijgen ze het ertussen. Staaltje vakmanschap.

Prologic
January 11th, 2005, 06:14 PM
hehe, eindelijk weer beweging. Het werd hier vrij saai,moet ik zeggen.

Dennis
January 11th, 2005, 09:57 PM
zo, gaan ze eindelijk omhoog? schandalig dat het zo lang heeft geduurt :rant:

CborG
January 13th, 2005, 05:41 PM
13-01:

http://img103.exs.cx/img103/2667/p11300554zh.jpg

6fran
January 13th, 2005, 06:42 PM
Ah mooi! dat gebied doet bijna HK-achtig aan...

vinman
January 13th, 2005, 07:41 PM
Heb het gevoel dat er weeer wat gedaan wordt op het terrein.maar ik kan natuurlijk fout zitten

EuroMaster
January 15th, 2005, 03:02 PM
misschien willen ze hem toch tot de 96m hoge versie bouwen :)

Nieuwe Waas
January 19th, 2005, 10:34 AM
Ik liep er vanmorgen langs en zag dat erg eindelijk een betonnen wand van de 2e verdieping stond. Ik zou zeggen zoals we al maanden zeggen: "Eindelijk gaan we omhoog."
Had helaas geen camera bij me.

Jan
January 19th, 2005, 02:50 PM
De krappe bouwplek en de strakke bezonning maken het vooralsnog vrijwel onmogelijk om hier
een beetje knappe prent van te schieten.

http://207.44.228.232/images/B03/3364.jpg

http://207.44.228.232/images/B03/3365.jpg

Skyscrapercitizen
January 19th, 2005, 02:59 PM
Tijd dat er iemand een foto maakt vanuit de Waterstadtoren...

im_from_zw038
January 19th, 2005, 03:04 PM
wat een zooitje daar, vind je t gek dat t niet echt opschiet

[Kees]
January 19th, 2005, 03:06 PM
Das allemaal nodig om zo'n toren te bouwen. :)

Boschdijk
January 19th, 2005, 04:09 PM
Geduld mensen. Alles komt op z'n tijd. Deze toren komt er wel. Jullie Rotterdammers hebben al zoveel geluk met die andere torens, dan maakt het toch niet uit dat deze wat langzamer gaat dan de rest.

CborG
January 19th, 2005, 05:03 PM
Dit wordt een juweeltje, en juweeltjes hebben veel tijd nodig om te groeien:)

Amo urbem
January 19th, 2005, 07:30 PM
Zeer en Zeer mooi gebouw. Ga ik later wonen!

hoofke
January 19th, 2005, 09:55 PM
Der is maar 1 juweeltje in aanbouw en die staat/komt in eindhoven

Q.
January 19th, 2005, 10:04 PM
Der is maar 1 juweeltje in aanbouw en die staat/komt in eindhoven
Heeft EhvNo1 een nieuwe nickname?

hoofke
January 19th, 2005, 10:08 PM
Heeft EhvNo1 een nieuwe nickname?
Nee ik ben geen Ehvnr01, maar de waarheid mag gezegd worden

Q.
January 20th, 2005, 12:51 AM
Hoe zou jij de Scheepmakerstoren dan willen beschrijven? Ik geef toe, de Smalle Haven is ook mooi, maar kan hier niet aan tippen.

Rotterdam A
January 20th, 2005, 01:41 AM
De Scheepmakertoren is on-Nederlands luxe en er zit ook nog eens een zwembad op het dak. Er komt veel licht binnen en dat witte materiaal is schitterend. Een hele verdieping is één woning.

Fir
January 20th, 2005, 05:14 AM
Mooie toren, lijkt me wel lastig zo'n zwembad wat je moet delen met relatief weinig bewoners, vooral tijdens vve-vergaderingen..

vinman
January 20th, 2005, 03:34 PM
T is een pareltje, maar je. daar zie je nog niet veel van. Maar het komt goed.

Spotter
January 21st, 2005, 06:26 PM
Een SUPER toren! maar wel zo langzaam vooralsnog dat ik hem haast neig te vergeten als ik aan de projecten in Rotterdam denk.
In het echt denk ik dat het nog mooier zal zijn dan op de impressies :-)

Marin
January 22nd, 2005, 07:44 AM
bron: Dekker Natuursteen (http://www.dekkernatuursteen.nl/main/nieuws.php)
....De architect is SOL design + development uit Sliedrecht. De gevels worden bekleed met Sesam White, een witte graniet uit China. :) In totaal gaat het hierbij om 4.500 m2 gevelplaten in voornamelijk 30 mm dikte. De oplevering staat gepland voor het voorjaar 2006.
Even 'googlen' leverde o.a. het volgende op:

http://home.planet.nl/~lesch003/G365.jpg

http://home.planet.nl/~lesch003/G365-3.jpg

http://home.planet.nl/~lesch003/G365-2.jpg

.....?

CborG
January 25th, 2005, 07:50 PM
25-01:

http://img198.exs.cx/img198/8278/p12500210iu.jpg

Q.
January 25th, 2005, 08:30 PM
Echt snel gaat het nog steeds niet hè?

Skyscrapercitizen
January 25th, 2005, 09:32 PM
Kijk begint al ergens op te lijken.

6fran
January 25th, 2005, 11:02 PM
Leuke foto met die twee kleintjes!

Lana
January 25th, 2005, 11:29 PM
Hoe zou jij de Scheepmakerstoren dan willen beschrijven? Ik geef toe, de Smalle Haven is ook mooi, maar kan hier niet aan tippen.
Ik vind deze mooi maar ik ben bang dat ie gaat tegenvallen in het echt,vooral door de geringe hoogte,zeker voor r'dam.
Wat was het?70m?En daar nog die loze ruimte op het dak ervan af.Gewoontjes voor R'dam.

Gerard
January 26th, 2005, 09:29 AM
Hij gaat nu eindelijk wat sneller de lucht in. Mooi.

@lana : Hij wordt 88 meter en dat is toch niet niks. Staat ruim in de top30 van Rotterdam als ie klaar is. (nu op plaats 24 geloof ik maar dat is dan al 26 of 27 met alles in aanbouw nu)
Hij is hoger dan de Willemswerf en maar net iets kleiner dan het WTC (4 meter)
Ik denk dat ie wel op gaat vallen en het ontwerp kan ik ook niet gewoontjes noemen.

Rotterdam
January 26th, 2005, 09:33 AM
Deze toren komt er voor de ethiek. Het is net als dure parfum, die worden ook alleen in kleine flesjes verkocht. :)

Nemo
January 26th, 2005, 12:05 PM
@Rotterdam

"Komt er voor de ethiek"

?????

Zijn de andere torens ethisch onaanvaardbaar dan?

Eric Offereins
January 26th, 2005, 12:21 PM
Deze toren komt er voor de ethiek. Het is net als dure parfum, die worden ook alleen in kleine flesjes verkocht. :)

Dat heet esthetisch :weirdo:
deze is idd wel een beetje de beauty tussen de beasts.
kan haast niet wachten tot hij klaar is :cheers:

Hed Kandi
January 26th, 2005, 12:25 PM
En daar nog die loze ruimte op het dak ervan af.Gewoontjes voor R'dam.

Die loze schermen zijn voor het afvangen van de wind op het dakterras en zwembad.
Ik denk ook dat dat de rede is dat hij 8 meter verlaagd is.
Maar dat weet ik niet zeker. :cheers:

Rotterdam
January 26th, 2005, 08:24 PM
Dat heet esthetisch :weirdo:

Ja, je hebt gelijk. Dat bedoel ik. :)

Roel
January 26th, 2005, 10:42 PM
Echt snel gaat het nog steeds niet hè?

Het voorwerk duurt geruime tijd, maar als het bouwwerk eenmaal boven het maaiveld uitkomt, gaat het volgens mij een stuk sneller. Ik gok toch op een verdieping per week.

First city syndrome
January 27th, 2005, 02:03 AM
De planning voorziet in een groei van een etage per anderhalve week, zodra de onderbouw is voltooid en er aan de eigenlijke toren gaat worden gebouwd.

Rotterdam
January 27th, 2005, 03:13 PM
@ Nemo

Nee, niet echt. Je hoort mij niet klagen over de nieuwe gebouwen in rotjeknor. :cool:

CborG
January 28th, 2005, 06:00 PM
28-01:

http://img162.exs.cx/img162/8035/p12801715iq.jpg

scroll---->
http://img171.exs.cx/img171/7614/scheepmakerstoren2ss.jpg

Winus
January 31st, 2005, 11:32 AM
Zozo, de 1e verdieping is al bijna klaar. :)

Nemo
January 31st, 2005, 01:18 PM
Dat gaat als een tierelier :pepper: :pepper: :fiddle: :omg: :carrot:

Djoez
January 31st, 2005, 03:00 PM
Dit wordt Rotterdams mooiste
hoeveel verdiepingen zyn er al verkocht?

Marin
February 6th, 2005, 09:38 AM
Nog niet eerder gezien..

Bron: www.peutz.nl

Windtunnelonderzoek Scheepmakerstoren Rotterdam
Projectgegevens
Opdrachtgever Sol Design & Development BV

http://www.peutz.nl/PLAATJESklein/pro/Scheepmakerstoren400.jpg

Projectbeschrijving
Door Sol Design & Development BV te Sliedrecht is een woontoren ontwikkeld voor het Wijnhaveneiland te Rotterdam. De Scheepmakerstoren voorziet in luxe woningen met grote balkons. Op de hoogste verdiepingen komen voorzieningen voor de bewoners met onder andere een zwembad. Op de begane grond is een commerciële invulling gepland.

Aan een schaalmodel zijn in de windtunnel metingen verricht met betrekking tot het te verwachten windklimaat aan de voet van de toren en ter plaatse van de balkons. Hierbij is specifiek onderzoek verricht naar de benodigde windafscherming op de bovenste bouwlagen. De door de architect ontworpen constructie met doorlopende gevels blijkt voor verschillende windrichtingen ter plaatse van het zwembad goede windafscherming te bieden.

Michiel
February 6th, 2005, 10:00 AM
Helaas is de toren op het plaatje de oude (hogere) variant.

EuroMaster
February 6th, 2005, 09:08 PM
was mooiere geweest in de hogere variant. dit omdat het hoogteverschil tussen harbour village en waterstadtoren wat beter te zien was. maar goed, het zal wel een leuk torentje worden

Brik
February 7th, 2005, 09:29 AM
Waarom is deze toren niet gewoon strak aan de Wijnhaven gepositioneerd? Hij staat nu wel heel dicht op de fantasieloze Waterstadtoren en moet ook nog eens achter die ultralelijke kantoorpanden uitsteken. Een wandelaar in het gebied ziet hem amper.

Jan
February 7th, 2005, 09:33 AM
@ Brik: dat hangt met grondeigendom samen, je kunt niet zomaar een toren oppakken en dat op het eigendom van een ander neerzetten omdat dat leuker zou staan. Overigens zou ik me weinig zorgen maken dat deze 'amper gezien' wordt door de wandelaar.

Brik
February 7th, 2005, 10:04 AM
Ik weet het. Een toren is alleen veel fotogenieker als deze vanaf de basis gezien kan worden. Ik ben van mening dat de bouwexplosie in dit gebied veel optimaler had kunnen worden ingericht. Het wordt nu een leuke bos met bloemen, waar een bomenrij misschien meer effect had gehad. Met de groeten uit het Hoevelakense bos.

Boschdijk
February 7th, 2005, 10:46 AM
@ Marin: Mooi plaatje. Die maquette smaakt naar meer! Ik hoop dat deze toren snel echt de lucht in gaat.

Djoez
February 12th, 2005, 09:46 AM
@ Brik:Als je de stad verdicht (en dat willen we toch allemaal) kun je nu eenmaal niet alle torens meer vanaf de basis zien,en zo dicht staat hij toch niet op de WST.
Harbour Village staat er pal naast

CborG
February 15th, 2005, 05:26 PM
15-02:

http://img190.exs.cx/img190/9841/p21500253tb.jpg

6fran
February 15th, 2005, 05:28 PM
Nog steeds vrij laag, maar dat ging ook zo bij de WK en die bleek achteraf ook gewoon goed te op tempo te komen!

Marin
February 15th, 2005, 07:19 PM
Ik vraag me serieus af of hier nog wel gewerkt wordt. Vergelijk deze update maar eens met de vorige twee series. Ik zie geen verschil. Ik heb de laatste tijd ook geen bouwvakkers gezien..

vinman
February 15th, 2005, 08:20 PM
Begint verontrustend te worden, maar ach. Bij sommige andere torens stopten de bouwvakkers er ook soms mee, en opeens kwamen ze er weer aanwandelen. Dus wie weet?

CborG
February 15th, 2005, 09:08 PM
Ja, weinig activiteit...de muurtjes op de eerste verdieping zullen nu toch wel uitgehard zijn(?)

Nieuwe Waas
February 16th, 2005, 09:16 AM
Even een tekstuele update:

Ik loop er iedere ochtend langs, waarschijnlijk precies tijdens schafttijd, en zie altijd 2 bouwvakkers in de keet zitten. Verder heb ik al 2 weken lang de kraan niet meer aan het werk gezien.
Volgens mij is er in de meeste bekisting ook nog geen beton gestort.

Skyscrapercitizen
February 16th, 2005, 03:31 PM
mja, ik liep er laatst om half 4 en toen was de werkplaats al geheel verlaten en de bouwkeet hermetisch afgesloten. tsja...

First city syndrome
February 16th, 2005, 04:20 PM
Hier zou het zo kunnen zijn dat de relatief kleine investeerder SOL niet meer aan zijn verlichtingen jegens bouwer Midreth kan voldoen. Was er in het verleden niet ook al een post die melding maakte van het slechts afbouwen van de onderbouw en dat er vanwege de slechte verkoop stagnatie zou optreden? Wellicht moeten hier in de gemeenteraad eens vragen over worden gesteld of misschien kan iemand met voldoende tijd bij Sol of Midreth (bij die laatste meeste kans, schat ik) achterhalen hoe de vork in de steel zit.
Nou ja, de oorspronkelijke planning van Midreth ging bij mijn weten uit van de hoogte in gaan in ongeveer het voorjaar. Het laatste magazine van Midreth (december 2004, verkrijgbaar pdf-bestand op www.midreth.nl) maakte zelfs melding van ergens in februari.

ikhouvanrotterdam
February 16th, 2005, 06:42 PM
hmm ik geloof niet zo in de stop van de bouw. Ik neem aan dat het hele gebouw gefinancieerd wordt de verstreker hiervan gaat toch nooit accoord met een bouw stop dit levert immers geen geld op.
Of mis ik iets wat jullie wel weten ??

Highbuilding
February 16th, 2005, 07:54 PM
Was er in het verleden niet ook al een post die melding maakte van het slechts afbouwen van de onderbouw en dat er vanwege de slechte verkoop stagnatie zou optreden?

Zie onderstaande posten.

Volgens mij hebben de geruchten te maken met de vraag zojuist door Elvis gesteld.
En om wat concreter te zijn : Er zou doorgewerkt worden t/m de eerste verdieping om daarna te wachten op betere tijden.
Het zou ook een reden kunnen zijn waarom de bouw zo 'traag' verloopt.
Of ben ik gewoon te ongeduldig wat dat traag betreft (Vaak voorkomend bij bouwprojecten in je achtertuin!).
Laten we hopen dat deze parel er gewoon komt.

Als ik tijd heb zal ik van de week eens wat foto's van "mijn" mooiste gebouwen in Rotterdam maken, als bijv. het HBU-gebouw aan de Coolsingel ???
Het is mischien niet de allergrootste, maar wel een van de mooiere (vooral ook omdat "monsieur Jaques", het bronzen beeld aan de overkant van de Coolsingel, er zo tevreden naar kijkt).

Bouw gestaakt? Wat een onzin. Dropveter, kom met iets beters. Hij wordt gewoon afgebouwd voordat de minimum temperatuur groter of gelijk is aan 15 graden Celsius. Punt.

Met veel bouwvakkers is die eerste verdieping snel klaar en kunnen de kraan en keet weg (wat veel kosten bespaart).
Ik wil iedereen niet ongerust maken, maar toch ....
PS : is de ontwikkelaar wel een grote in deze wereld (maw genoeg financiele armslag), of is het een ambitieuze starter.

Yo Dorpveter, waar heb je het gehoord?
Welke wandelgangen? Ik weet mijn god niet hoe ik je info moet inschatten.
Je hebt geen gevestigde reputatie van betrouwbare infobron als nieuwkomer, welkom trouwens, dus kun je ons vertellen van wie of waar je dit hebt gehoord.

De wandelgangen van Harbour Village.

Als iemand geen reputatie heeft, lijkt mij duidelijk dat diegene die snel opbouwd, door te vertellen waar die z'n info vandaan haalt.
Ik bedoel...Sky-unlimited, en jan, gevestigde mensen die betrouwbare info leveren. Dat weet je...
Van een nieuwkomer weet je het niet, zeker niet als die zomaar dingen zegt, die vrij onlogisch overkomen.

Quote:
Originally Posted by Dropveter
Er zou doorgewerkt worden t/m de eerste verdieping om daarna te wachten op betere tijden. ... Het zou ook een reden kunnen zijn waarom de bouw zo 'traag' verloopt.
Quote:
[QUOTE=Jan]Onzin. Eind volgend jaar staat hier gewoon een van de mooiste woontorens van Europa.

Awais
February 16th, 2005, 11:40 PM
I mean, dit is het eindresultaat nog niet....
Vertragingen gebeuren. Alleen het laten zoals het is, is soms economisch verstandig, maar emotioneel kunnen we dat niet aan. Of wel, het wordt afgebouwd.

Nieuwe Waas
February 17th, 2005, 10:52 AM
Als de bouw gestaakt zou gaan worden zou de Jufferstraat afgesloten moeten blijven, en ik kan me niet voorstellen dat de gemeente hiermee akkoord gaat. Daarnaast is het zo dat ze redelijk recent een flinke hoeveelheid steiger- en/of bekistingsmatrialen hebben aangevoerd en zoveel heb je niet nodig om de eerste verdieping af te bouwen.

Jan
February 17th, 2005, 11:04 AM
Wellicht wachten ze nog op een of andere vergunning of iets dergelijks. Het project is in ieder geval niet afgeblazen. Komt goed. :)

Nieuwe Waas
February 17th, 2005, 12:36 PM
Precies, volgens het bestemmingsplan is het een hoogbouwlocatie en mag er geen zwembad gebouwd worden. :)

Dennis
March 3rd, 2005, 10:29 PM
schandalig natuurlijk dat ze nu nog steeds bezig zijn met de eerste verdieping, er zit totaal geen vaart in.

[Kees]
March 5th, 2005, 04:14 PM
schandalig natuurlijk dat ze nu nog steeds bezig zijn met de eerste verdieping, er zit totaal geen vaart in.

Het word nog schandaliger. Ze zijn een MUUR aan het afbreken! :bash: Mijn oom die aan de Coopvaert werkt, was van de week met een collega naar de bouwlocatie geweest om daar even te kijken. Ze zagen hoe er een muur werd afgebroken. :bash:

ikhouvanrotterdam
March 5th, 2005, 04:35 PM
Misschien een constructie fout ?

vinman
March 5th, 2005, 05:24 PM
Ja, maar dat het traag gaat is zeker.

Q.
March 5th, 2005, 06:19 PM
Ik vind het maar vreemd allemaal. En errrrrg traag.

Rogier de Groot
March 5th, 2005, 08:40 PM
Het weer zit niet mee. Afgelopen week hebben de bouwvakkers eigenlijk niets kunnen doen. Betonstorten gaat niet met vorst. Vanaf maandag of dinsdag kan men weer beginnen.

MvG
Rogier de Groot

[Kees]
March 5th, 2005, 08:43 PM
Het weer zit niet mee. Afgelopen week hebben de bouwvakkers eigenlijk niets kunnen doen. Betonstorten gaat niet met vorst. Vanaf maandag of dinsdag kan men weer beginnen.

MvG
Rogier de Groot

Sorry maar volgens mij kan dat nog lang duren! Dit wijst duidelijk op een construtiefout.

Patrick Highrise
March 5th, 2005, 08:59 PM
als je echt wil kan je dus ook gewoon met vorst beton storten. Even een middeltje bij de beton voegen en het is dus zo uitgehard. :)
Dit project gaat richting een bouwsoap....:D :)

Skyscrapercitizen
March 5th, 2005, 09:34 PM
Ik hoop maar dat ze snel weer vol aan de bak gaan... :)

Scarlet Bee
March 6th, 2005, 01:27 PM

MvG
Rogier de Groot
Je toon is in dit topic, maar ook in andere topics, alsof je een insider bent. Toch valt er in alle gevallen (zoals R'dam CS, Montevideo, maar ook hier) behoorlijk wat af te dingen op wat je zegt. Waar is jouw info op gebaseerd? Ben je een insider?

CborG
March 9th, 2005, 04:42 PM
Nog maar een updeetje dan:

Tis nou trouwens woensdag en er is nog geen actie:?

09-03:

http://i136.exs.cx/img136/4016/p30900152ls.jpg

Nieuwe Waas
March 9th, 2005, 05:08 PM
Normaal zitten er nog mensen in de keet, maar zelfs dat was vandaag niet aan de orde. Ik kijk vanuit 'De Maas' bovenop de bouwplaats en de boel is vanmiddag een halfuurtje open geweest. That's it. Vreemde bedoening.

airbreaker
March 9th, 2005, 08:10 PM
Winterslaap ???

rotterdammer
March 10th, 2005, 10:54 AM
Misschien zijn ze de boel aan het vertragen omdat de verkoop niet zo
goed loopt. De mensen die op de bouwplaats komen moeten de schijn ophouden. Helaas voor ze, op dit forum trappen wij daar niet in.
Misschien moet Jan maar eens wat vragen gaan stellen..........

Skyscrapercitizen
March 10th, 2005, 10:05 PM
:sleepy:

[Kees]
March 10th, 2005, 10:35 PM
Ik heb het gevoel dat weinig mensen me berichten hebben gelezen.

Djoez
March 10th, 2005, 10:52 PM
@ Keezy
Ik wel :)
Maar wat is het nu:constructiefout,vorst(het dooit alweer),of een tegenvallende verkoop ,ik vind het maar een vreemde gang van zaken.Een verkeerd geplaatst muurtje is toch zo te verhelpen,of zit de fout in het ontwerp?

Awais
March 12th, 2005, 08:20 PM
Als er wat is dan is het of een constructiefout of een juridische kwestie.

De kans dat het een financiële kwestie is, is niet zo groot. Zoiezo moet eerst 70% van de property verkocht zijn wil je aan de bouw beginnen. Daarnaast zijn er tal van voorzieningen om op terug te vallen. Een financiëel vangnet.

Als ik dus zou moeten redeneren dan kies ik voor juridische kwestie.
De toren is namelijk qua constructie, juist omdat het unieke hoogbouw is op zo'n klein stukje grond, check-check-double-checked zijn. Ondanks dat blijft er uiteraard een kans.

Het feit dat er echt helemaal nooit niemand te bekennen is op de bouwterrein komt neer door een stop vanwege een juridische kwestie. Je kunt niet doorbouwen terwijl je een vergunning niet in orde hebt, of er een fout zit in het bouwcontract bijv. dat opnieuw uitonderhandeld moet worden.

Skyscrapercitizen
March 12th, 2005, 08:52 PM
@ Awais

Bij deze toren waren er enkel 2 appartementen in optie toen hij in aanbouw ging, er was dus nog niets verkocht. Die 70 (of 60) % die je noemt klopt vaak wel maar in dit geval niet.