View Full Version : Amsterdam schrapt feesten op 30 april
xlchris November 4th, 2011, 06:38 PM Amsterdam schrapt feesten op 30 april
Amsterdam neemt vergaande maatregelen om de stroom bezoekers op Koninginnedag te beperken en incidenten te voorkomen.
Burgemeester Van der Laan verbiedt het 538-muziekfeest op het Museumplein en het druk bezochte dancefeest op het Rembrandtplein. Op het Museumplein waren afgelopen 30 april 200.000 mensen.
Volgens Van der Laan is het wachten op het eerste grote incident bij dergelijke grote bezoekersaantallen.
Andere locaties
Na de gebeurtenissen bij onder meer de huldiging van Ajax wil Van der Laan enorme mensenmassa's in het centrum vermijden. Als alternatieve feestplekken zijn onder meer het RAI-terrein, de Arena en Zuid-WTC in beeld.
Kleinschalige dance-evenementen op 30 april blijven wel toegestaan.
Teleurgesteld
Radio 538 is erg teleurgesteld. Volgens de radiozender verloopt het Koninginnedagfeest al jaren zonder problemen. Algemeen directeur Radio 538 Jan-Willem Braggenwirth noemt de beslissing van de gemeente "een dolk in onze rug".
"We hebben ons in de relatie met het stadsbestuur altijd coöperatief opgesteld. Voor de komende editie heb ik persoonlijk met de burgemeester aan tafel gezeten om te overleggen hoe we 2012 wederom tot een mooi feest gaan maken. We laten het er niet bij zitten", aldus Brüggenwirth.
http://nos.nl/artikel/310029-amsterdam-schrapt-feesten-op-30-april.html
Radio 538 en SLAM!FM protesteren
AMSTERDAM - Radio 538 en SLAM!FM komen in actie tegen het besluit van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan om de stations geen vergunning meer te verlenen voor koninginnedagfeesten in het centrum van Amsterdam.
Radio 538 en SLAM!FM roepen hun luisteraars op petities te ondertekenen die sinds vrijdagmiddag op de websites van beide stations staan.
„Doel is zo veel mogelijk steunbetuigingen te verzamelen om die op 17 november aan te bieden aan het stadsbestuur”, zegt een woordvoerster van beide radiostations. „Het besluit heeft onder luisteraars ontzettend veel reacties losgemaakt. Het gaat inmiddels al behoorlijk los via sms, e-mail en op social media.”
De actie van Radio 538 heet Museumplein = 538. De actie van SLAM!FM heeft als titel: 'Het beste Koninginnedagfeest van Nederland hoort op het Rembrandtplein'.
http://www.telegraaf.nl/prive/10859201/__538_En_SLAM_FM_protesteren__.html?sn=prive
Wat vinden jullie hiervan?
Го́голь November 4th, 2011, 06:52 PM Zeer terecht
Dre070 November 4th, 2011, 07:24 PM Als het aan mij ligt zijn die feesten welkom in Den Haag op het maliveld:P
insulting-dutchman November 4th, 2011, 07:30 PM erg jammer, nu loopt dat tuig straks misschien wel op de plekken waar ik een feestje wil bouwen
Alargule November 4th, 2011, 11:56 PM :ohno:
Gereke November 5th, 2011, 12:00 AM Als het aan mij ligt zijn die feesten welkom in Den Haag op het maliveld:P
Graag. Ik kom het met een strik eromheen bij je brengen.
Sieske November 5th, 2011, 02:19 AM Een hoofdstad hoort ook op deze dagen hoofdstad te zijn. En als mensen dan graag naar de hoofdstad komen, moet je dat faciliteren. Dit is heel kneuterig Hollands en imho slecht voor de stad. Mensen moeten zich welkom voelen.
En ja, er zijn problemen, maar iedereen weet dat Amsterdam the place to be is. Net als bij bijvoorbeeld een WK-finale, dan is het feest op het museumplein. Ik vind het een heel geschikt plein.
En wat een zwakte dat je zegt: "we kunnen het niet aan." Je zorgt maar dat je het aan kunt als hoofdstad, die n.b. de Olympische Spelen wil organiseren.
Atmosphere November 5th, 2011, 03:50 AM Een hoofdstad hoort ook op deze dagen hoofdstad te zijn. En als mensen dan graag naar de hoofdstad komen, moet je dat faciliteren. Dit is heel kneuterig Hollands en imho slecht voor de stad. Mensen moeten zich welkom voelen.
En ja, er zijn problemen, maar iedereen weet dat Amsterdam the place to be is. Net als bij bijvoorbeeld een WK-finale, dan is het feest op het museumplein. Ik vind het een heel geschikt plein.
En wat een zwakte dat je zegt: "we kunnen het niet aan." Je zorgt maar dat je het aan kunt als hoofdstad, die n.b. de Olympische Spelen wil organiseren.
Dit dus. Bovendien was Tiesto altijd een mooie afsluiter van Koninginnedag. Even lekker de menigte in. Het WK op museumplein was idd echt fantastisch. En ik hou niet eens echt van voetbal. Maarja ik heb het idee dat Amsterdam al veel langer alles wat leuk, een beetje wild of een underground tintje heeft weg wil hebben.
Gereke November 5th, 2011, 11:42 AM Een hoofdstad hoort ook op deze dagen hoofdstad te zijn. En als mensen dan graag naar de hoofdstad komen, moet je dat faciliteren. Dit is heel kneuterig Hollands en imho slecht voor de stad. Mensen moeten zich welkom voelen.
Dat wordt ook ergens anders gefaciliteerd in de stad. Alleen was 538 het er niet mee eens, dat is hun probleem. Het werd gewoon te druk en daardoor te onveilig. Heel begrijpelijk dus. Loveparade kent iemand nog?
Rietendak November 5th, 2011, 12:47 PM Prima, alleen had de nadruk net anders moeten worden gelegd. Nu komt het over alsof de stad tegen grote evenementen is, terwijl het beter zou zijn de nadruk te leggen op spreiding van die evenementen. Deze twee zinnetjes hebben dezelfde betekenis, maar verschillen nogal:
1. Amsterdam kan de drukte op Koninginnedag in het centrum niet aan, dus het 538-feest gaat niet door op Museumplein.
2. We willen de drukte op Koninginnedag meer door de stad spreiden dus het 538-feest gaat naar Rembrandtpark/Zuidas/Arena.
Twee was wat beter geweest. Desondanks zal ik er geen traan om laten.
bthj November 5th, 2011, 01:41 PM Dit dus. Bovendien was Tiesto altijd een mooie afsluiter van Koninginnedag. Even lekker de menigte in. Het WK op museumplein was idd echt fantastisch. En ik hou niet eens echt van voetbal. Maarja ik heb het idee dat Amsterdam al veel langer alles wat leuk, een beetje wild of een underground tintje heeft weg wil hebben.
als jij denkt dat er aan 538 of tiesto een wild of underground tintje hangt dan ben je niet wijs. dat feestje draait maar om de particuliere belangen van enkelen die gewoon geld willen verdienen.
hugenholz November 5th, 2011, 02:59 PM Grootste probleem is de beheersing van de massa in combinatie met alcohol en drugs-gebruik. Bij de laatste Ajax-huldiging op het Museumplein zijn er wel een aantal cruciale fouten gemaakt door de organisatie ( het Museumplein was toen niet goed afgezet met hekken en beveiliging bij oa het Rijksmuseum en op anderen punten) . De kosten en de schade waren evident. Het is jammer dat de vertrutting in Amsterdam op z'n hoogtepunt is maar een feit blijft dat door het wangedrag van een kleine groep alcohol en drugs debielen dergelijke evenementen niet meer te organiseren en te beheersen zijn op centrale plekken in de stad.
Erg jammer maar wel te begrijpen.
Ni3lS November 5th, 2011, 04:04 PM Nou is A'dam nauwelijks meer een bezoekje waard ;) ff serieus, ik snap dat die vernielingen en herrieschopperij vervelend zijn maar wat wil je dan met het grootste feest van het jaar? Dat is ook wat waard toch?
xlchris November 5th, 2011, 04:38 PM edit
Gereke November 5th, 2011, 07:16 PM Prima, alleen had de nadruk net anders moeten worden gelegd. Nu komt het over alsof de stad tegen grote evenementen is, terwijl het beter zou zijn de nadruk te leggen op spreiding van die evenementen. Deze twee zinnetjes hebben dezelfde betekenis, maar verschillen nogal:
1. Amsterdam kan de drukte op Koninginnedag in het centrum niet aan, dus het 538-feest gaat niet door op Museumplein.
2. We willen de drukte op Koninginnedag meer door de stad spreiden dus het 538-feest gaat naar Rembrandtpark/Zuidas/Arena.
Twee was wat beter geweest. Desondanks zal ik er geen traan om laten.
Punt 2 stelde de gemeente dus ook voor. 538 voelde daar echter niets voor en wilt naar een andere stad.
xlchris November 5th, 2011, 09:00 PM Gemeente heeft inderdaad RAI en ArenA aangeboden volgens mij.
Gereke November 5th, 2011, 09:31 PM Ik zie trouwens net dat dat niet in de nieuwsberichten hier staat. In de berichten die ik elders heb gelezen stond dat vermeld. Vandaar de verwarring.
xlchris November 5th, 2011, 10:46 PM Er staat btw nergens dat 538 naar een andere stad wil. De petitie op de site gaat juist om het behouden van het feest op het Museumplein ;)
Bouwmaardoor November 6th, 2011, 04:59 PM Waarom niet de boel afzetten en kaartverkoop starten? Kan je de boel gewoon beheersen lijkt me. Die gratis toegankelijke feesten zijn altijd overbevolkt en het is ook een wonder dat er vrijwel nooit ernstige incidenten zijn.
bthj November 6th, 2011, 06:01 PM Omdat koninginnedag in de eerste plaats een vrijmaakt is waarbij het uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat bepaalde activiteiten commercieel worden gemonopoliseerd.
Го́голь November 6th, 2011, 06:22 PM Waarom niet de boel afzetten en kaartverkoop starten? Kan je de boel gewoon beheersen lijkt me. Die gratis toegankelijke feesten zijn altijd overbevolkt en het is ook een wonder dat er vrijwel nooit ernstige incidenten zijn.
Inderdaad, de mensenmassa op het o.a. het Rembrandtplein is op Koninginnedag zo groot dat het echt een mirakel mag heten dat er nog nooit iets ernstigs is gebeurd. Koninginnedag in Amsterdam is de afgelopen jaren gevaarlijk druk geworden, en ik juich alle initiatieven toe om de mensen die vanuit de omgeving en de rest van het land naar Amsterdam komen, ergens anders onder te brengen.
Is Haarlem niet leuk? Kun je ook met bootjes door het Spaarne varen. Of anders Alkmaar, simpelweg om Plaas te pesten.
railway stick November 6th, 2011, 08:40 PM Volkomen terecht dat er een streep is gehaald door het 538-feest op het Museumplein. 200.000 mensen op een kluitje is op zich niet zo erg, maar als de voorzieningen en de veiligheid onder de maat zijn, kan de verantwoording niet op de rug van de plaatselijke overheden worden gedragen. De Gemeente Amsterdam heeft een volkomen juiste beslissing genomen en biedt zelfs een verplaatsing van het feest aan. Remember Duisburg, remember Hoek van Holland, wat daar allemaal is gebeurd!
Om dezelfde reden zijn in Rotterdam en Den Haag ook enkele massale feesten geschrapt. Men drinkt teveel alcohol en dat lokt problemen uit, je kunt met paar agenten of veiligheidscoördinatoren de boel op gegeven moment niet meer aan, en dan is het rellen geblazen. Ik heb het zelf ooit eens meegemaakt wat 45.000 personen zoal kunnen aanrichten in een volledige anonimiteit, een festival werd compleet afgebroken door de bezoekers. Geluk hierbij was de enorme ruimte, waarin we ons bevonden, aan de randen van een bos en weiland. Maar als dat in een stad was gebeurd, zouden er slachtoffers te betreuren geweest zijn.
Radio 538 moet maar even iemand van de Golden Earring raadplegen hoe het zat met dat compleet kapot gemaakte First Rider Open Air Festival in Scheessel (D), dat brengt ze misschien op een andere gedachte. Barry Hay was erbij. Gezellig hč, met de Hell`s Angels als ordebewakers, of niet? :nuts:
xlchris November 7th, 2011, 10:58 AM Volkomen terecht dat er een streep is gehaald door het 538-feest op het Museumplein. 200.000 mensen op een kluitje is op zich niet zo erg, maar als de voorzieningen en de veiligheid onder de maat zijn, kan de verantwoording niet op de rug van de plaatselijke overheden worden gedragen. De Gemeente Amsterdam heeft een volkomen juiste beslissing genomen en biedt zelfs een verplaatsing van het feest aan. Remember Duisburg, remember Hoek van Holland, wat daar allemaal is gebeurd!
Om dezelfde reden zijn in Rotterdam en Den Haag ook enkele massale feesten geschrapt. Men drinkt teveel alcohol en dat lokt problemen uit, je kunt met paar agenten of veiligheidscoördinatoren de boel op gegeven moment niet meer aan, en dan is het rellen geblazen. Ik heb het zelf ooit eens meegemaakt wat 45.000 personen zoal kunnen aanrichten in een volledige anonimiteit, een festival werd compleet afgebroken door de bezoekers. Geluk hierbij was de enorme ruimte, waarin we ons bevonden, aan de randen van een bos en weiland. Maar als dat in een stad was gebeurd, zouden er slachtoffers te betreuren geweest zijn.
Radio 538 moet maar even iemand van de Golden Earring raadplegen hoe het zat met dat compleet kapot gemaakte First Rider Open Air Festival in Scheessel (D), dat brengt ze misschien op een andere gedachte. Barry Hay was erbij. Gezellig hč, met de Hell`s Angels als ordebewakers, of niet? :nuts:
Er zijn al 11 jaar geen problemen, en het wordt elk jaar drukker. Dat er ergens anders problemen zijn, hoeft nog niet te betekenen dat er ook in Amsterdam wat gaat gebeuren.
bthj November 7th, 2011, 11:02 AM zoals het ook niet hoeft te betekenen dat het de komende 11 jaar wel goed gaat. jij hebt duidelijk weinig begrepen van beheersbaarheidsrisico's en welke bestuurlijke verantwoordelijkheden dat met zich mee brengt.
Bouwmaardoor November 7th, 2011, 10:34 PM Omdat koninginnedag in de eerste plaats een vrijmaakt is waarbij het uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat bepaalde activiteiten commercieel worden gemonopoliseerd.
Alsof het originele karakter van Koninginnedag ook nog maar ergens te bespeuren is in hartje A'dam. Het is nu al een commerciële bedoeling. Met kaartverkoop filter je meteen het slag mensen eruit waar je toch niet op zit te wachten. Is misschien niet geheel volgens de traditie, maar volgens mij was het ooit ook geen traditie om huizen onder te pissen op 30 april.
bthj November 8th, 2011, 10:07 AM het originele karakter van konininginnedag valt op veel plekken te bespeuren, maar niet op het museumplein of de pauperuitgaansgebieden. maar in de jordaan, het vondelpark of de watergraafsmeer is het fijn toeven.
Plaas November 8th, 2011, 10:18 AM Dat originele karakter vind je ook gewoon in de provincie. Amsterdam zou zich moeten durven onderscheiden van Alkmaar.
Xoem November 17th, 2011, 05:19 PM zoals het ook niet hoeft te betekenen dat het de komende 11 jaar wel goed gaat. jij hebt duidelijk weinig begrepen van beheersbaarheidsrisico's en welke bestuurlijke verantwoordelijkheden dat met zich mee brengt.
Maar op die manier kun je eigenlijk geen enkel groot feest meer organiseren..
Het kan overal wel mis gaan. Ik vind het een beetje paniekvoetbal allemaal.
insulting-dutchman November 18th, 2011, 07:38 AM Is Haarlem niet leuk? Kun je ook met bootjes door het Spaarne varen. Of anders Alkmaar, simpelweg om Plaas te pesten.
haarlem is best leuk, maar een totaal andere leeftijdsgroep. tot 17 en vanaf 28 ongeveer. een beetje zoals de hele stad is.
bthj November 18th, 2011, 10:04 AM haarlem is jong en wild?
Maar op die manier kun je eigenlijk geen enkel groot feest meer organiseren..
Het kan overal wel mis gaan. Ik vind het een beetje paniekvoetbal allemaal.
dat klopt, maar wij leven in een tijd waarin mensen de verantwoordelijkheid nooit bij zichzelf leggen. het is van: "hou me tegen of ik bega een ongeluk". toen het mis ging bij de vierdaagse was het de schuld van de burgermeester. in die sfeer is er voor bestuurders steeds minder toelerantie ten aanzien van bsluiten die de veiligheid raken of kunnen raken en daarom is de A2-tunnel bij de Leidsche Rein nog niet open en worden grote feesten tijdens koninginnedag taboe.
insulting-dutchman November 18th, 2011, 10:22 AM het uitgaans leven typeert zich al jaren als een groot uit de hand gelopen mavo schoolfeest ja. iets verder op staan mark en sara te proberen te genieten van een verzuurd wijntje omdat ze eindelijk eens een oppas van jip hebben kunnen regelen. als je niet zo van jong dom en naief, alleenstaande moeder of vechten met 4 knulletjes van 17 houdt, is er niet zo veel aan in het uitgaans leven van haarlem.
Grumpey November 21st, 2011, 10:09 AM Heel, heel, heel erg fijn dat die feesten op museumplein niet meer doorgaan! Dat was altijd meer een aanslag op de stad dan een verrijking.
Daarnaast is dit een direct gevolg van onze hang naar veiligheid en verantwoordelijkheid afschuiven op de overheid ipv op de mensen die zoiets zelf uitvoeren.
insulting-dutchman November 21st, 2011, 10:52 AM we zullen het effect wel zien, ik verwacht meer geweld op de grachtengordel, die totaal onbereikbaar is voor hulpdiensten. wat een win-win situatie...
|
|