View Full Version : MECHELEN | Huurfietsen

Meurisse
November 22nd, 2010, 02:33 PM
gva.be

Stad Mechelen investeert in fietskluizen voor bewoners

19/11 Mechelen investeert voor 20.000 euro in overdekte fietskluizen. "Niet elke Mechelaar beschikt over een woning met voldoende ruimte om fietsen te stallen, en daar willen wij iets aan doen", zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys.

Op vier locaties in de wijken centrum (Korte Pennincstraat), Mechelen-Noord (Kerkhoflei, Jan Bolstraat) en Tervuursesteenweg (Kruisveldstraat) komen fietskluizen waar Mechelaars zestien tweewielers veilig kunnen achterlaten. Het gaat om een proefproject. "Bij de keuze van de locaties hebben we ons gebaseerd op voorstellen van bewoners en dan gekeken naar de noodzaak, technische en ruimtelijke haalbaarheid. Fietskluizen mogen uiteraard geen hinder veroorzaken voor voetgangers, auto’s of hulpdiensten", legt Geys uit.

De fietskluizen zijn te huur voor 50 euro per jaar. "Met dit project hopen we nog meer Mechelaars te overtuigen om zoveel mogelijk te kiezen voor de fiets", stelt schepen Geys. In de stad zijn er vandaag al tien fietskluizen, op de randparkings Rode Kruis- en Douaneplein.

SVH

DriesO
November 25th, 2010, 10:30 AM
gva.be

Stad Mechelen investeert in fietskluizen voor bewoners

De fietskluizen zijn te huur voor 50 euro per jaar. "Met dit project hopen we nog meer Mechelaars te overtuigen om zoveel mogelijk te kiezen voor de fiets", stelt schepen Geys.

SVH

Hoe verklaart de schepen dan dat fietskluizen duurder zullen zijn dan het gratis autoparkeren voor bewoners?

Meurisse
November 19th, 2011, 02:49 PM
gva.be

Mechelen kiest voor huurfietsen

18/11 Het stadsbestuur stelt vanaf midden volgend jaar 190 huurfietsen ter beschikking op 19 locaties. Voor korte afstanden mag iedereen de fietsen gratis gebruiken.

Veel Europese hoofdsteden bieden inwoners en toeristen al jaren een fietsverhuursysteem aan. Ten laatste vanaf september 2012 wil schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) dat systeem ook in Mechelen invoeren.
"Iedereen zal een fiets kunnen nemen uit één van de negentien toekomstige fietsstations. De fiets moet bij aankomst worden teruggezet in een ander fietsstation. Ik heb de inspiratie voor dit systeem opgedaan in de Spaanse stad Mérida en de Italiaanse stad Aspen. Die steden hebben ongeveer evenveel inwoners als Mechelen en het systeem werkt er goed", zegt Karel Geys. "We willen de huur van de fietsen gratis maken voor een fietstocht van maximaal een halfuur. Voor langere verplaatsingen zullen we een kleine bijdrage vragen. De prijzen hebben we nog niet bepaald."

Locaties

De fietsstations worden verspreid over de hele stad. "We hebben uitgebreid onderzocht welke de beste locaties zijn. We hebben gekozen voor twaalf stations binnen en vlak aan de ring en zeven stations op andere plaatsen.
We mikken vooral op drie doelgroepen: de Mechelaars zelf, de bezoekers en de mensen die hier werken. Denk bijvoorbeeld aan de Mechelaars die vanuit de dorpen de bus nemen naar de binnenstad en zich vervolgens met de fiets kunnen verplaatsen. Wie niet in Mechelen woont, maar hier wel werkt, kan tijdens de middagpauze op de bedrijventerreinen de fiets naar het centrum nemen. Bezoekers die in Mechelen komen shoppen, parkeren hun auto aan de rand en nemen van daaruit de fiets naar het kernwinkelgebied. En toeristen kunnen onze bezienswaardigheden met de fiets ontdekken", zegt Geys.

CWil

Naar Spaans voorbeeld... OF Antwerps of Brussels ? :)

Filou
November 19th, 2011, 04:24 PM
Ik heb de inspiratie voor dit systeem opgedaan in de Spaanse stad Mérida en de Italiaanse stad Aspen.

:nuts:

Waarmee weer eens wordt aangetoond hoe erg het gesteld is met het niveau van de schepenen in België. Dat die arme man nog niet weet dat er al huurfietsen zijn in Antwerpen en Brussel... tja.

Polri
November 19th, 2011, 04:29 PM
^^
En daarop aansluitend: is Aspen geen ski-oord in de VS? Ik heb in ieder geval nog nooit van de Italiaanse stad Aspen gehoord, maar voor alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik nog nooit in Italië ben geweest, dus misschien mis ik iets? :)

De Klauw
November 19th, 2011, 04:43 PM
Aspen is inderdaad een skioord in Colorado. In Italië ligt er geen enkele stad die Aspen heet. Dat kan ook moeilijk want in Italië eindigen werkelijk álle plaatsnamen op een klinker.

Filou
November 19th, 2011, 06:29 PM
^^
En daarop aansluitend: is Aspen geen ski-oord in de VS? Ik heb in ieder geval nog nooit van de Italiaanse stad Aspen gehoord, maar voor alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik nog nooit in Italië ben geweest, dus misschien mis ik iets? :)

Aspen is inderdaad een skioord in Colorado. In Italië ligt er geen enkele stad die Aspen heet. Dat kan ook moeilijk want in Italië eindigen werkelijk álle plaatsnamen op een klinker.

Hilarisch! Ik moet zeggen dat ik er over gelezen had. :lol:

Smeeby
November 21st, 2011, 10:06 AM
Op de site van de SPA geen vermelding van Aspen, wél van Antwerpen en Brussel... misschien dus een overijverige journalist die iets niet helemaal door had?

http://mechelen.s-p-a.be/nieuws/

Meurisse
November 21st, 2011, 10:40 AM
^^ met een kaartje erbij:

http://mechelen.s-p-a.be/sharedmedia/thumbs/uploads/images/11/11/fietsstation_jpg_326x300_q85.jpg

Mooi dat Mechelen bewijst dat je met beperkte investeringen (19 stallingen) toch zo'n systeem op poten kan zetten

Filou
November 21st, 2011, 12:41 PM
Ik moet soms in het bedrijventerrein Mechelen Noord zijn, dan zou een huurfiets aan het station van Mechelen welgekomen zijn.

Meurisse
December 26th, 2011, 01:15 PM
gva.be

Mechelen maakt kans om fietsstad 2012 te worden

22/12 Mechelen is genomineerd om in 2012 de fietsstad van Vlaanderen te worden. Voor Luc Van Espen van de Fietsersbond is dat een mooie aanleiding om nog meer te investeren in een verbetering van de infrastructuur.

De wedstrijd is een initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), met steun van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Bij de steden met meer dan 50.000 inwoners zijn ook Antwerpen, Brugge, Genk, Gent en Kortrijk genomineerd. Mechelen wordt geprezen omdat het de laatste jaren bezig is aan een enorme inhaalbeweging. "De binnenstad is autoluw en er geldt een zone 30. Op gebied van fietsbeleid is dat uiteraard een positieve evolutie. Er wordt voldoende aandacht besteed aan strategische verbindingen en sterk ingezet op diefstalpreventie. In Mechelen is echt aan de fiets gedacht bij de herinrichting van straten", luidt het.

Nog beter doen

Van Espen bevestigt dat, maar hij is kritisch. "We zijn nog geen winnaar. Fietspaden in de Brusselpoortstraat en de Maurits Sabbestraat zijn inderdaad mooie voorbeelden, maar op de Tervuursesteenweg en het Plaisanceplein had het beter gekund", stelt hij. De voorzitter van de lokale fietsersbond ijvert ook voor een ondergrondse fietsenparking. "Voor auto's zijn er in tien jaar tijd vijf bijgekomen", aldus Luc Van Espen. Bevoegd schepen Karel Geys (sp.a) neemt zo'n parking mee in de plannen voor de nieuwe winkelboulevard vanaf de Bruul tot aan het centraal station. "En wij maken niet alleen werk van een fietsverhuursysteem dat er komt tegen juni 2012. We bekijken ook de plaatsing van een oplaadpunt voor elektrische fietsen", kondigt de schepen aan.

SVH

Meurisse
July 2nd, 2012, 10:42 PM
gva.be

Dijlestad kiest voor beperkte fietsverhuur

29/06 Mechelen (2800) Er komt in Mechelen geen grootschalig verhuursysteem waarbij mensen op 19 verschillende punten in de stad een fiets kunnen uitlenen. De stad kiest voor een beperkter project.

Een grootschalig systeem van fietsenverhuur bestaat al langer in grootsteden zoals Antwerpen en Brussel, maar de Dijlestad blijkt er te beperkt voor van omvang. "Er is van geen enkel bedrijf een bieding binnengekomen. Zelfs met reclame zou het systeem niet rendabel zijn", zegt schepen van Toerisme Frank Nobels (m+).

De stad gaat nu op zoek naar een partner om alsnog een verhuur te organiseren. Daarbij zouden er drie uitleenposten met in totaal 48 fietsen zijn. "Aan de twee randparkings, Rode Kruisplein en Douaneplein, en aan het Toerismehuis", legt Nobels uit. Biedingen zijn welkom tot eind juli. In september hoopt de stad de verhuur op te starten.

Mechelen wil het mogelijk maken om een fiets tot twee dagen te huren. Dat zou zo'n drie euro per dag kosten. Frank Nobels: "Maar de gebruiker moet hem wel opnieuw inleveren op de plaats waar hij hem heeft uitgeleend."

SVH