View Full Version : Rotterdam: Lumière

Kees
October 27th, 2004, 09:05 AM
even quoten uit coolsingeltoren-thread:

Aardig stukje over ontwikkelingen Lijnbaan in rd ( www.rd.nl ) 28 september 2004

Luxe trekkers in Lumière
Pastors heeft het te druk voor impuls van de Lijnbaan

Luxe merkenwinkels en horecavoorzieningen moeten van de voormalige Lumière-bioscoop een grote trekker maken voor het noordelijk deel van de Lijnbaan. Manhave Vastgoed ontwikkelt de plannen, die inmiddels worden bestudeerd door de Welstandscommissie. Die heeft onder meer vragen over het uiterlijk dat ,,aanzienlijk'' wordt aangepast.

Rotterdam - In ieder geval wordt de lange gevel in twee delen gesplitst en zijn er plannen om daar met licht hout een ,,chique uitstraling'' aan te geven. En de hoek op straatniveau wordt weer open gemaakt, maar kan 's avonds met glazen vouwdeuren wel dicht worden gedaan.

Met die ontwikkeling verwacht wethouder Pastors dat er ook weer meer winkelend publiek in dit deel van de stad komt. De balans slaat nu naar de andere kant van de Lijnbaan door waar Donner en MediaMarkt veel kopers trekken. Bovendien wordt daar binnenkort het voormalige Ter Meulenpand helemaal vernieuwd.

Pastors ziet die ontwikkelingen met genoegen aan, maar zal geen stappen zetten om de totale Lijnbaan en omgeving op te knappen, zoals het raadslid Gerard Dorsman (Leefbaar Rotterdam) wil. Pastors laat weten dat hij het voortouw niet neemt omdat de winkels particulier eigendom zijn. Bovendien laat het collegelid weten genoeg te doen te hebben in dat gebied, zoals de bouw van de Coolsingeltoren aan de Kruiskade en de nieuwbouw op de plek van de Pauluskerk aan de Mauritsweg.

het nieuws van vandaag zijn deze impressies, geplukt van Bureau voor Stedebouw & Architectuur - Wim de Bruijn (http://www.wimdebruijn.nl/)

http://www.wimdebruijn.nl/img/img_projects/02_shop/05_lumi/txt.jpg

http://www.wimdebruijn.nl/img/img_projects/02_shop/05_lumi/01.jpg

http://www.wimdebruijn.nl/img/img_projects/02_shop/05_lumi/02.jpg

http://www.wimdebruijn.nl/img/img_projects/02_shop/05_lumi/03.jpg

carfentanyl
October 27th, 2004, 09:18 AM
Ziet er op zich wel geinig uit, maar ik denk nou niet dat door het bouwen van dit pandje in een keer meer mensen dit deel van de lijnbaan gaan bezoeken. Twee roltrappen naar een lege ruimte. Interessant!

Misschien als ze er gratis spullen gaan lopen uitdelen, dan is 't natuurlijk een heel ander verhaal!

Skyscrapercitizen
October 27th, 2004, 01:13 PM
Ziet er goed uit! Mooi ontwerp en goed dat er iets op die plek gaat gebeuren!

@ Carfendinges

Natuurlijk gebeurd dat niet met 1 zo'n pand, maar er staat daar nog veel meer te gebeuren.

Eric Offereins
October 27th, 2004, 01:53 PM
idd, dat blok met de corsotoren en de coolsingeltoren zit er vlak bij.
Daar moet het allemaal echt gaan gebeuren. :cheers:
Van dit projektje word ik niet echt warm of koud.

Andy
October 27th, 2004, 02:34 PM
En zo is de metamorfose van het gebied helemaal compleet!

-Luxor Theater wordt Coolsingeltoren
-Thalia bioscoop is nu de Thalia Lounge
-Corso bioscoop in nu Off-corso
-Lumiere bioscoop wordt dus een chique winkel/horeca

Ace
October 27th, 2004, 06:12 PM
Ziet er wel stoer uit ja. Alleen die Lijnbaanflat op de achtergrond is toch echt een doorn in het oog. Hopen dat daar o.z.k.t. ook verandering in gaat komen.

Bibelo
October 27th, 2004, 09:04 PM
in combinatie met een mooie toren erbovenop of vlak erachter lijkt me wel erg leuk. Maar zonder zoiets wordt ik hier ook niet heet van. Ik krijg zelfs een beetje Sunnyboy-neigingen hiervan: modernisme is leuk, maar kan er niet wat meer worden neergezet met creatieve vormen en detail? Doet me 'n beetje denken aan een mix van de roltrappen achter Utrecht CS en Beatrixtheater vlak daarnaast, en dat is geen compliment.

bestaat de term 'warm bouwen' al? iets wat gezelligheid uitstraalt, ...niet zoals dit dus.

Skyscrapercitizen
October 27th, 2004, 10:13 PM
@ Bibelo

Je bodoelt bouwen met frutsels die het moderne verbergen achter namaak-oud? Ik hou meer van eerlijk bouwen. Wenen is ook nep, als die 'oude' panden zijn van baksteen met pleisterwerk die grote blokken doen vermoeden. Ik heb liever lelijk dan nep, maar dat is mijn mening.

Dit ding vind ik overigens mooi en echt/puur. Niks mis mee, een gebouw dat warmte uitstraald in de zin die jij denk ik bedoeld past/hoort niet op deze plek vind ik.

Dennis
October 27th, 2004, 10:14 PM
allemaal leuk en aardig maar niet op deze plek, waardeloos dat ze met zo een plan durven te komen, dit is de ultieme plek om een toren te bouwen, en die bioscoop kan gewoon onder de toren komen :rant:

Basshead
October 28th, 2004, 12:11 PM
'De ultieme plek' vind ik nogal meevallen, bereikbaarheid is niet echt optimaal.

Bibelo
October 28th, 2004, 02:36 PM
@ AE
nee, dat bedoel ik niet, hoewel mijn mening over retro onverbiddelijk was en er tegenwoordig iets milder tegenover sta wil ik dat ook absoluut niet op deze plek zien.
Wat ik bedoel is dat je met dezelfde 'moderne' materialen die voor Lumiere gebruikt worden, iets veel mooiers kan neerzetten, en niet een recht toe recht aan aquarium met spaanplaatbekleding. Iets met een dakopbouw, ook al zijn dit alleen de stalen balken die dit moeten suggereren.
Dit soort dozen hebben we gewoon gehad, gezien, maar kan er ook anders worden gebouwd in Rotterdam?

Skyscrapercitizen
October 28th, 2004, 04:43 PM
Ik denk dat de vorm en uitstraling ook met de opdracht te maken heeft. Je moet ook kijken wat erin komt. En hoe dat precies moet zijn weten we niet.

Donald Trump
October 28th, 2004, 05:01 PM
op zich vindt ik op dit punt een soort van retro-ontwerp geen slecht idee. het postmodernisme slaat nog niet echt aan in rotterdam. meer gekke ontwerpen enzo lijkt me helemaal geen slecht idee. ook lelijkheid heeft zijn functie. iets als het conde nast-building in new york zou op deze plek niet misstaan

Stratosphere 2020
October 28th, 2004, 05:51 PM
Ontwerp is goed alleen had het hoger gekunt 2 verdiepingen extra, omzo die grootstedelijkheid te benadrukken. Lijkt wel een gebouw voor een winkelstraat in een middengrote stad.

Jan
October 28th, 2004, 08:22 PM
Zowel qua stedelijke verdichting als vormgeving kan ik dit niet bijzonder noemen. Hier had volgens mij vee meer mee gedaan kunnen worden.

Skyscrapercitizen
October 28th, 2004, 09:23 PM
Probleem is vooral de lokatie, die is maar klein voor zover ik weet. Eigenlijk is het jammer dat er nu iets nieuws komt, ik zou liever zien dat het kon worden meegenomen in een grotere ontwikkeling als de Lijnbaanflats erachter platgaan. Maar ja een echte visie voor het gebied ontbreekt.

Ik ben het eens met de mensen die dit te kleinschalig vinden. Het is hartje Rotterdam, als je ergens meervoudig en intensief ruimtegebruik kunt toepassen dan is het wel hier! Waarom geen pencilwoontorenje erop van 15 of 20 lagen?

Wisma
October 28th, 2004, 09:25 PM
Mee eens. Een gemiste kans. Dit had veel grootser moeten uitpakken. Deze lokatie (dichtbij het Weena) in hartje centrum en dan zoiets. Het had net de ingang van een filiaal van de Mediamarkt of C&A kunnen zijn.

Nee dit valt me tegen,......

Puur
October 29th, 2004, 12:25 AM
Op zich niets mis mee, zolang er maar een reden is om naar binnen te gaan. Er zijn voldoende m2 achter de gevel om te verhuren, alleen weinig licht en grote eenheden. Ben benieuwd, met de huurprijzen van Manhave kunnen de starters wel thuisblijven....

dennol
October 29th, 2004, 01:00 AM
Ziet er goed uit! Mooi ontwerp en goed dat er iets op die plek gaat gebeuren!

Eigenlijk is het jammer dat er nu iets nieuws komt, ik zou liever zien dat het kon worden meegenomen in een grotere ontwikkeling als de Lijnbaanflats erachter platgaan. Maar ja een echte visie voor het gebied ontbreekt.

Ik ben het eens met de mensen die dit te kleinschalig vinden. Het is hartje Rotterdam, als je ergens meervoudig en intensief ruimtegebruik kunt toepassen dan is het wel hier! Waarom geen pencilwoontorenje erop van 15 of 20 lagen?
:?

Bibelo
October 29th, 2004, 01:02 AM
we hebben 'm kunnen ompraten ;)

Skyscrapercitizen
October 29th, 2004, 07:58 AM
@ dennol

In de eerste plaats ben ik enigszins van mening veranderd. Ten tweede vind ik het ontwerp nog steeds mooi. :)

Sky-Unlimited
October 29th, 2004, 01:03 PM
Ik ben met een dergelijke ontwikkeling wel tevreden. Natuurlijk had de boel hier ook gesloopt kunnen worden en hadden we óók voor dit stukje weer een integrale herontwikkeling kunnen voorstellen, maar met het oog op de bouwinitiatieven in de directe omgeving vraag ik me af of dat wel de beste keuze zou zijn geweest. Dit plan vormt een prima impuls om aan de doelstellingen voor dit stukje stad te kunnen voldoen en is bovendien snel te verwezenlijken. En voor sommigen lijkt werkelijk elke plek in de stad ideaal voor een toren, maar zo is het helaas natuurlijk echt niet (er komt vaak meer bij kijken dan menigeen denkt, en dat beperkt zich niet alleen tot parkeren) . Overigens heb ik maandag nog het verzoek ontvangen om de bouwmogelijkheden ter plaatse van de parkeergarage achter Thalia te vergroten (naar 150 meter), dus wellicht komt op den duur daar dan het torentje dat door sommigen op de Lumière-locatie zal worden gemist.

Jan
October 29th, 2004, 01:08 PM
... wel tevreden.

Ik weet dat je ergens gelijk hebt, maar 'wel tevreden' maakt Rotterdam niet meer bijzonder dan wat de potentie biedt. De lef en ambitie die hier te voelen was tijden de ontwikkelingen van de Kop van Zuid en het Beursplein is een beetje aan het vervagen hier. Ik begin onderhand weer te verlangen naar de tijd dat mensen als Bakker, Peper, Schrijnen, Vermeulen en Beijer hier de kar trokken.

Sky-Unlimited
October 29th, 2004, 01:43 PM
Uiteraard heb je daar gelijk in Jan, een beetje meer lef zou tegenwoordig inderdaad niet misstaan. Ik denk echter niet dat je een locatie als Lumière moet gaan vergelijken met ontwikkelingen à la de Kop van Zuid en het Beursplein. Die kan je beter vergelijken met een ontwikkeling als het Centraal Station (en helaas is daar inderdaad sprake van een behoorlijk verlies aan ambitie t.o.v. de tijden waar jij over spreekt).
Wat betreft de lumière-locatie mag best sprake zijn van een bijzonder gebouw, maar een parel mag en kan je hier niet eisen. Het pand is niet van de gemeente en is bij het langer uitblijven van ontwikkeling gedoemd om te verworden tot een rotte kies. Een vlotte ontwikkeling is dan ook gewenst en een investering als deze kan dan ook alleen maar worden toegejuicht. Ik vind het daarbij niet meer dan logisch dat ook best rekening gehouden mag worden met de financiële mogelijkheden van de opdrachtgever (want ook díe tijden zijn veranderd).

Jan
October 29th, 2004, 01:54 PM
Wat ik juist van Riek Bakker (en indirect van La Defense) heb geleerd is dat je op de meest bijzondere en potentiële locaties de hoogste ambitie moet eisen, en anders maar gewoon lekker leeg laten staan tot de tijd er rijp voor is. Tien jaar leeg is altijd beter dan 50 jaar middelmaat, maar aangezien de markt geen geld verdiend aan lange termijn visie, en de overheden volgens mij niet meer in staat zijn om een goede visie te ontwikkelen en ook uit te dragen en vast te houden gebeurd dit bijna niet meer. Overigens heb ik nog een folder liggen van de plannen van het pand waar nu de Mediamarkt in zit, en daarin wordt gerept over het meest chique en hippe warenhuis van Europa...

bubbah
October 29th, 2004, 01:55 PM
Tja, ik vrees dat de hele tijdgeest er niet één is van ambities tentoonspreiden, maar van het wegschuiven van verantwoordelijkheden van de overheden en het besparen op overheidsbudgetten. Ik hoop dat daar, kijkend naar de privatiseringsreligie en de terughoudendheid als gevolg van de bouwfraude, een kentering in kan komen. Grote projecten inzake ruimtelijke ordening en infrastructuur moeten toch door de overheid neergelegd en bekostigd worden. Ook ik hoop dus op een sterke locale of regionale overheid die, desnoods via publiek-private samenwerking, de nek uit durft te steken en ruime financiele armslag van het rijk eist voor sleutelprojecten van bovenlocaal belang zoals de ontwikkeling van CS en de revitalisering van het stadscentrum, dat mede de uitstraling van wereldhaven nr. 1 bepaalt.

Sky-Unlimited
October 29th, 2004, 02:15 PM
"...de meest bijzondere en potentiële locaties de hoogste ambitie moet eisen..."
"...tien jaar leeg is altijd beter dan 50 jaar middelmaat..."

Juist Jan, met beide stellingen ben ik het eens. Maar ik neem aan dat je het in dit geval hebt over het Stationskwartier en niet over de Lumière-locatie, toch? Overigens zijn in het Stationskwartier alle ontwikkelingen buiten het stationsgebouw zelf al op de lange baan geschoven (Schiekadeblok, IJshal etc.). Wat dat betreft voldoet de huidige politiek al aan je tweede stelling. De reden is echter niet zozeer ambitie....

Jan
October 29th, 2004, 02:18 PM
Ja, klopt. Op zich is op de lange baan schuiven ook een vorm van visie. ;) Het heeft inderdaad ook meer te maken met de wijze waarop onze samenleving is georganiseerd.

Marin
October 29th, 2004, 02:43 PM
....Overigens heb ik maandag nog het verzoek ontvangen om de bouwmogelijkheden ter plaatse van de parkeergarage achter Thalia te vergroten (naar 150 meter), dus wellicht komt op den duur daar dan het torentje dat door sommigen op de Lumière-locatie zal worden gemist.
Grappig dat dat stuk nu weer aktueel is. Een jaar of 15/20 geleden stond daar al eens een toren geprojecteerd..

Artikel Rotterdams Nieuwsblad 19-05-1988
http://home.planet.nl/~lesch003/Thalia_19051988.jpg

Op een latere kaart van het Binnenstadsplan 1985 staat de toren ook ingetekend.
http://home.planet.nl/~lesch003/Thalia_Binnenstadsplan1985.jpg

Basshead
October 29th, 2004, 04:09 PM
@Marin, je bent met recht een 'expert'! Zelfs je archief is uitgebreid en interessant!

EuroMaster
October 30th, 2004, 06:20 PM
hmm, ik hoop wel dat er een iets spannender ontwerp komt. goed gevonden trouwens marin!
hier staat> ..om de lijnbaan een impuls te geven. bedoelen ze daarmee dat ze het hele zooitje gaan opkrikken , of dat alles wordt gesloopt en wordt herbouwd a la baankwartier-style> met torens er tussen enzo. dan maken we er meteen het lijnbaankwartier van. :)

mare marin, zijn ze nu dus ook van plan dit idee weer op te pakken en het verder te ontwikkelen? dus met toren? zou leuk zijn, het mag alleen wel wat hoger daarzo.

Eric Offereins
October 30th, 2004, 08:13 PM
Dat is al zo lang geleden dat ik aanneem dat er nu andere ontwikkelaars bezig zijn.
Zou wel een vet cluster worden daar als het doorgaat, 135 m, 2 x 150 m en 187 m! :cheers:

Kees
January 14th, 2005, 08:00 AM
bron: BDS Rotterdam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2005, kwartaal 1, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 18 januari 2005, Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 18 januari 2005, Verslag vergadering commissie Welstand en Monumenten d.d. 8 december 2004)

5. Lijnbaan 45, vm. Lumière bioscoop (centrum) 16:00omschrijving: veranderen van het pand
ontwerp: Mark Mes/Wim de Bruin Bureau voor Stedenbouw en Architectuur
dossier: 2004/5255/10/01
toelichting/discussie:
Toelichting secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied
Het plan is eerder besproken, zie deelverslag van 18 augustus 2004.
Het plan past binnen een in het geldende bestemmingsplan opgenomen vrijstellingsmogelijkheid.

Toelichting op het ontwerp
De ontwerper licht het plan toe a.h.v. de ingediende tekeningen en 3d beelden. Hij noemt de wijzigingen t.o.v. het vorige plan. Het ontwerp is meer é én geheel geworden. Als overgang tussen de kleinschaligheid van de Kruiskade (pandenstructuur) wordt de lange gevel aan deze zijde twee keer ingekeept door een entree. De nieuw gekozen materialen (metaal en glas) hebben volgens de ontwerper minder een interieur-uitstraling dan die van het vorige ontwerp. De bestaande lamellengevel wordt overigens niet opgeknapt en uitgebreid. Dit zou te lastig zijn. Ze worden vervangen door een vliesgevel met forse kliklijsten om de lamellen structuur terug te laten komen. De verhoudingen in de lamellengevel wijken af van het bestaande. Het overstek aan de Lijnbaanzijde is verkleind.

Reactie commissie
De commissie kan zich niet in het plan vinden.

Toelichting:
De commissie is in meerderheid van mening dat het gevelschema van de langsgevels helderder is geworden. Het fragmentarische van het vorige ontwerp is komen te vervallen. De commissie v raagt zich overigens af of de lange gevel zulke grote ingrepen (de twee entrees) wel nodig heeft. Tegelijkertijd wil het plan nog niet overtuigen. Debet daaraan zijn:
- De materiaalkeuze, detaillering en het lamellenrooster. Is metalen zetwerk een goede keuze, niet te blikkerig, gelet op de inpassing in de context? De ‘net niet-reconstructie’ van de lamellengevel wordt een ongelukkige keus genoemd. Waarom niet het lamellenrooster in bestaande vorm handhaven of uitbreiden en een nieuw element/materiaal als eigentijds contrast toevoegen. Met de nu gemaakte keuzes dreigt het plan weer af te glijden naar iets alledaags.
- De overgang van het gebouw met de bebouwing aan de Korte Lijnbaan. De commissie acht een bijzondere hoek hier wel op zijn plaats, maar dan wel met een correcte overgang op het bestaande gebouw.
- De invulling van het grote venster op de hoek. De aandacht op het fraaie dikke kader wordt afgeleid door stijlen en regels waarvan een deel ook nog in kleur is aangezet.
- Het ontbreken van een overtuigend plan voor reclame en naamsaanduidingen.

Marin
January 14th, 2005, 10:32 AM
Reactie commissie:
De commissie kan zich niet in het plan vinden.

Toelichting:
....Tegelijkertijd wil het plan nog niet overtuigen. Debet daaraan zijn:
- De materiaalkeuze, detaillering en het lamellenrooster....

....Met de nu gemaakte keuzes dreigt het plan weer af te glijden naar iets alledaags....

- Het ontbreken van een overtuigend plan voor reclame en naamsaanduidingen.
Mooi, laat ze daar maar goede architectuur plegen. Aub iets meer niveau dan De Splinter graag..

Kees
May 20th, 2005, 10:49 AM
bron: Rotterdam Bericht week 20 (dSV) (http://www.rotterdam.nl)

BEKENDMAKING VERLEENDE BOUW- EN SLOOPVERGUNNINGEN

SLOOPVERGUNNING

Sloopvergunning verleend aan Manhave Lumiere B.V. voor het slopen van een voormalige bioskoop aan de Lijnbaan 45. (op 4 mei 2005)