View Full Version : MASTERPLAN 2020
K.Mampie March 30th, 2010, 05:19 PM Op de website van Ademloos staat een pdf waar heel het Masterplan 2020 op staat. http://www.ademloos.be/sites/default/files/Masterplan%202020.pdf
Waar de extra uitbreiding bijstaan op gebied van OV
En wat men van plan is met de E313 en A102
Op deze link zou het Masterplan wel te vinden moeten zijn.
Raar dat het niet te vinden is op de website van de vlaamse regering
http://www.ademloos.be/nieuws/masterplan-2020
Meurisse March 31st, 2010, 12:17 AM ^^ link werkt niet meer
maar eigenlijk is het wel simpel dat "nieuwe" masterplan. Ooit was er een groots masterplan voor Antwerpen met allerhande projecten, daar werd een groot deel uitgekipperd en men ging met een selectie verder. Nu worden een hele hoop projecten (waarvan veel er dus al eens in hadden gezeten) terug in het masterplan gestoken...
SuburbanWalker March 31st, 2010, 12:43 PM Standaard:
‘Masterplan 2020 kost 5 miljard euro'
Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zal het Masterplan 2020 in totaal 5 miljard euro kosten, ongeacht of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Daarbij zijn de nieuwe projecten, zoals de oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, ingecalculeerd.
Peeters vertrekt daarbij wel van een kostenplaatje van 3,7 miljard euro voor het oorspronkelijke Masterplan. Het Rekenhof kwam begin dit jaar echter uit op 4,2 miljard euro, een verschil van een half miljard.
Voor de Oosterweelverbinding met Lange Wapperbrug is er een contract voor 2,2 miljard euro. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Dat maakt meteen 2,7 miljard euro, zowel voor de brug als voor de tunnel.
Voorts gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werkzaamheden aan sluizen, brugverhogingen...
Tot slot wordt 1,3 miljard uitgetrokken voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en de verbeterde ‘spaghettiknoop', in het zuiden van Antwerpen, betaald worden. Ook nieuwe fietspaden, nieuwe tram- en lightrailprojecten en het uitbouwen van de binnenvaart, zoals voorzien in het Masterplan 2020, komen daar nog bij. Peeters benadrukt dat de 5miljard euro ‘niet op de begroting drukt'. De regering onderzoekt daarom hoe ze de Oosterweelverbinding uit de begroting kan houden en kan onderbrengen bij de nv Liefkenshoek.
K.Mampie April 1st, 2010, 12:49 AM In het Masterplan 2020 behoudt alles wat in 2010 staat plus een aantal extra's
Op O.V gebied.
-Tramlijn naar Wilrijk
-Tramlijn tot in Beveren
- En tramlijn langs de E313 om het rondpunt van Wommelgem te bedienen en een P & R in Ranst te bedienen die vanaf de E313/E34 te bereiken is.
-Een sneltramlijn naar Oostmalle , indien mogelijk anders tot in Schilde.
De laatste 2 lijnen zouden gebruik maken van de Livan 1 structuur(lees de reuzepijp)
Op gebied van wegen.
Buiten de oosterweel verbinding en de A102.
-Aanleg tweede thijsmanstunnel.
-Wegwerken bovengrondse kruispunten op de R4 in , Om daar al verkeer van E17 naar E34 te brengen.
-Ombouw van de N49 tussen Zelzate en Zeebrugge tot een volwaardige autostrade.
satellite 2640 April 1st, 2010, 05:40 PM het volledige masterplan 2020 op de site van BAM: PDF (http://www.bamnv.be/content/bam/uploads/docs/Masterplan_2020.pdf)
zal ook ni met de glimlach gepubliceerd zijn :)
K.Mampie April 1st, 2010, 07:08 PM het volledige masterplan 2020 op de site van BAM: PDF (http://www.bamnv.be/content/bam/uploads/docs/Masterplan_2020.pdf)
Zal inderdaad een groene lach zijn geweest. Aan de andere kant Bam is meer dan enkel de oosterweel verbinding. Voor de bruggen en OV hebben ze tot nu toe goed werk geleverd.
Meurisse April 2nd, 2010, 06:04 PM het volledige masterplan 2020 op de site van BAM: PDF (http://www.bamnv.be/content/bam/uploads/docs/Masterplan_2020.pdf)
op het eerste zicht lijkt dat nu toch niet vet... ik heb het nog niet doorgelezen maar ik zag wel dat men een heel deel van de bruggen van het Albertkanaal heeft opgenomen in dit "masterplan"?! De planning, uitwerking, constructie en financiering van deze bruggen is al jaren bezig en voor veel al rond... Dat dit er bijgestoken wordt om de mensen wijs te maken dat er "breder" gekeken wordt is lachwekend...
Geef me een paar uur en ik schotel direct een masterplan voor dat nog 10 keer meer bevat en waarschijnlijk veel meer échte oplossingen biedt...
pietje01 April 2nd, 2010, 06:31 PM op het eerste zicht lijkt dat nu toch niet vet... ik heb het nog niet doorgelezen maar ik zag wel dat men een heel deel van de bruggen van het Albertkanaal heeft opgenomen in dit "masterplan"?! De planning, uitwerking, constructie en financiering van deze bruggen is al jaren bezig en voor veel al rond... Dat dit er bijgestoken wordt om de mensen wijs te maken dat er "breder" gekeken wordt is lachwekend...
Geef me een paar uur en ik schotel direct een masterplan voor dat nog 10 keer meer bevat en waarschijnlijk veel meer échte oplossingen biedt...
Ja, maar jij zou dan (net zoals ieder weldenkend mens) beginnen met die brug, en wat men nu heeft is echt lachwekkend.
Ik vond het vooral schrijnend toen men op TV aan de parlementsleden vroeg om het tracé te tekenen. De meesten kwamen nog niet eens in de buurt, maar zij beslissen er wel mee over.
Weet intussen eigenlijk al dat die lange wapper niet over de schelde gaat, maar over een stuk van de haven?
teaser April 3rd, 2010, 03:34 PM Weet intussen eigenlijk al dat die lange wapper niet over de schelde gaat, maar over een stuk van de haven?
Ik denk (hoop) dat de meeste mensen nu inderdaad wel weten dat de Lange Wapper niet over de Schelde zou gaan. Maar nu zou hij zogezegd over de stad gaan he... Ik vraag me af hoeveel mensen, Claeys en Van Hees inclusief, daar ooit al gewéést zijn. Aan het Straatsburgdok zijn in de verste verten toch geen huizen te bespeuren?
focus1965 June 11th, 2011, 12:49 PM link: (http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-_economie_belgie/Dirk_Van_Mechelen_pleit_ervoor_Antwerps_Masterplan_af_te_voeren_.9069386-3137.art)
Keer voor het Antwerpse mobiliteitsdossier terug naar de stand van zaken in 1996, start een maatschappelijk debat en probeer het met alle betrokken partijen eens te worden over haalbare en betaalbare maatregelen die op korte termijn serieuze resultaten kunnen opleveren. Dat zegt Vlaams parlementslid Dirk Van Mechelen (Open Vld) zaterdag in Gazet Van Antwerpen.
Van Mechelen was in de vorige Vlaamse regering een van de grootste pleitbezorgers van de Lange Wapper, de brug die deel uitmaakte van de Oosterweelverbinding. Nu zegt hij niet meer te geloven in het Masterplan 2020, waarover de huidige Vlaamse regering in september een akkoord bereikte.
'Het grootste investeringsproject aller tijden in Vlaanderen is dood: geen geld, geen vergunningen, geen architecturaal plan, zelfs geen mensen meer om eraan te werken', aldus Van Mechelen, die momenteel in de oppositie zit.
'De grote kracht van het oorspronkelijke Masterplan was de aantrekkelijke cocktail van water-, weg-, spoor-, tram- en fietsprojecten. Maar nu is het evenwicht verstoord en dreigen er discussies over alle afzonderlijke projecten, waardoor het plan ook politiek in mekaar is gezakt', luidt het
Spijtig genoeg heeft hij gelijk: van al dat fraais lijkt maar weinig gerealiseerd te zullen worden. Dit is de keiharde realiteit.
focus1965
Ivan June 13th, 2011, 03:29 PM Daar vreesden we anderhalf jaar geleden ook al voor. En dit zal bewaarheidworden ook. Het klopt wat hij zegt. Geen geld meer, geen breed draagvlak meer, geen enthousiasme ook, langs alle kanten klachten en procedures van buurtbewoners, geen mensen die eraan werken (ontmanteling bam). Ik vrees ook dat het MP ten dode is opgeschreven
Meurisse June 15th, 2011, 10:12 PM gva.be
Vlaamse meerderheid blijft achter Masterplan Antwerpen staan
20:40 De Vlaamse meerderheid is niet van plan om het Masterplan 2020, dat de Antwerpse verkeersknoop moet ontwarren, los te laten. Dat bleek woensdag in het Vlaams Parlement. De oppositie vindt dat de regering de Oosterweelverbinding, de nieuwe tunnelconstructie onder de Schelde, moet laten vallen.
Een nieuwe studie zegt dat het alternatief Meccanoplan dat burgerbewegingen en havenmensen samen uitwerkten, betaalbaar en realistisch is. Open Vld-parlementslid Dirk Van Mechelen, vroeger een van de vurigste verdedigsters van de Oosterweelverbinding, vindt dat de Vlaamse regering die nu beter laat vallen omdat die te duur is en onvoldoende draagvlak heeft.
Mobiliteitsproblematiek
Minister Crevits houdt vast aan het Masterplan en is niet van plan delen ervan te laten vallen. "We hebben in Antwerpen een oplossing nodig, zowel voor het oost-westverkeer als voor het noord-zuidverkeer. De mobiliteitsproblematiek zal bovendien slechts kunnen worden opgelost als we ook het openbaar vervoer en het trage verkeer, fiets- en voetgangersvervoer, versterken. Het is één zaak beslissingen te nemen, maar het vraagt tijd en moed om die beslissingen uit te voeren", zei ze.
N-VA en sp.a spraken hun steun uit voor de minister. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens ontkende dat de stad moeilijk doet over de afspraken tussen stad en regering over de bijkomende financiering.
|
|