View Full Version : Uitzendingen "Nederland van boven"
ill-b December 7th, 2011, 09:23 PM Kwam 'm nog niet tegen. Toch maar een thread over deze, naar mijn eerste indruk, mooie serie.
http://www.urbantvguide.nl/wp-content/uploads/2011/12/Afbeelding-5-660x331.jpg
Aflevering 1: 24 uur Nederland.
In de eerste aflevering wordt 24 uur lang gekeken hoe onze dagelijkse patronen en ritmes eruit zien. Vanuit de lucht is te zien dat de ogenschijnlijk chaotische mierenhoop waarin we ons met ruim 16 miljoen mensen bewegen, volgens voorspelbare patronen strak geordend is georganiseerd. Hoe en door wie wordt ons land draaiende gehouden? Water uit de kraan, de dagelijkse gang naar het werk, het mobiele telefoonverkeer; als het stilvalt zijn we ten einde raad. Wie zit er aan de knoppen om alles in goede banen te leiden?
Link naar de eerste aflevering: http://player.omroep.nl/?aflID=13460388
En wat achtergrond info:
http://weblogs.vpro.nl/nieuws/2011/12/05/nederland-van-boven/
http://nederlandvanboven.vpro.nl/afleveringen/24uurnl.html#/mobility/0:63/0:255:0/0:255:0/@8/52.198/6.168?mode=transit&zip=1082
http://www.wrd.nl/contents/pages/219221/tv-serie_nederland_van_boven.jpg
railway stick December 7th, 2011, 09:32 PM Ik vond de eerste aflevering erg indrukwekkend, en het bewijst maar weer eens hoe druk het in de Randstad is in tegenstelling tot het Noorden. Ik snap ook niet dat Brinks nog zoveel auto`s op de weg heeft met contant geld, in het tijdperk dat iedereen bezig is met het nieuwe pinnen.
Ze lieten mooi zien hoe een file ontstaat, dat de derde rijstrook toch wel het langste is gevrijwaard van stilstaande auto`s. Volgende week dus een aflevering met daarin de hoofdrol voor de Rotterdamse haven.
Plaas December 7th, 2011, 09:55 PM Interessant programma, inderdaad, ik heb met plezier gekeken.
Alleen die commentaarstem was erg slaapverwekkend.
EPA001 December 7th, 2011, 10:02 PM Kwam 'm nog niet tegen. Toch maar een thread over deze, naar mijn eerste indruk, mooie serie
In het draadje TV-tips in de Nieuws-sectie heeft Marin op 5 december om 19:34 uur deze serie keurig aangekondigd. ;) Zie:
Mooie, nieuwe kijk op NL. Vergelijkbare series waren ook al op BBC en ZDF te zien.
NED1 | 06-12-2011 | 22:20 - 22:55
Nederland van boven | Aflevering 1: 24 uur Nederland
Ons alledaagse leven vanuit een nieuw, spectaculair perspectief: de lucht. Wie vanuit een alledaags standpunt naar Nederland kijkt, valt vele zaken niet op. Wie echter van boven af naar de krioelende mierenhoop kijkt die ons land is, vraagt zich af waarom het niet elke dag totaal vastloopt in een ongelofelijke chaos. Door langdurig met behulp van helikopters, satellieten en GPS-gegevens te kijken naar onze dagelijkse gang van zaken, wordt duidelijk wat vanaf de grond niet waarneembaar is. Vanuit vogelperspectief is te zien hoe Nederland functioneert. Met behulp van vliegtuigen, helikopters en luchtballonnen wordt naar Nederland gekeken. Een spectaculaire zoektocht naar de ritmes en patronen van ons dagelijkse leven, die laat zien hoe we Nederland door de jaren heen hebben gemaakt, hoe we ons bewegen, ons ontspannen, hoe we werken, onze steden bouwen en ons landschap inrichten. Wat zegt dat over ons? En over onze behoefte aan maakbaarheid en regeldrift? Visualisaties van gegevens die met de nieuwste middelen worden vastgelegd, leveren even sensationele als inzichtelijke animaties op.
Afl.: 24 uur Nederland. Er wordt 24 uur lang gekeken hoe onze dagelijkse patronen en ritmes eruit zien. Vanuit de lucht is te zien dat de ogenschijnlijk chaotische mierenhoop waarin we ons met ruim 16 miljoen mensen bewegen, volgens voorspelbare patronen strak geordend is georganiseerd. Hoe en door wie wordt ons land draaiende gehouden? Water uit de kraan, de dagelijkse gang naar het werk, het mobiele telefoonverkeer; als het stilvalt zijn we ten einde raad. Wie zit er aan de knoppen om alles in goede banen te leiden?
Presentatie: Roel Bentz van den Berg.
32957493
ill-b December 7th, 2011, 10:17 PM ^^ Ok, niet gezien, bedankt! :) Wat mij betreft mag ie worden gedeletet, al is het wellicht leuk om een eigen threadje over deze serie te hebben.
Rinius December 7th, 2011, 11:16 PM ^ Er komen ongetwijfeld genoeg interessante dingen aan bod in de serie om hier te bespreken.
Markie December 8th, 2011, 01:44 PM Alleen die commentaarstem was erg slaapverwekkend.
En had m.i. soms net even te eenvoudige oneliners.
Voor de rest een mooie serie.
EPA001 December 8th, 2011, 01:58 PM ^^ Ok, niet gezien, bedankt! :) Wat mij betreft mag ie worden gedeletet, al is het wellicht leuk om een eigen threadje over deze serie te hebben.
Het draadje kan best blijven bestaan, zeker omdat men een serie van uitzendingen aan dit thema gaat wijden. Ik gaf alleen maar aan dat Marin in een ander draadje reeds op deze serie tv-uitzendingen gewezen had. ;).
Stratosphere 2020 December 8th, 2011, 02:11 PM pff Rotterdam is toch wel een van de meest fotogenieke steden in NL van boven.
Chasin' Dreams December 8th, 2011, 09:31 PM Interessant programma inderdaad. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Het meest verbazingwekkende vind ik toch al die mensen in het westen en zuiden van het land die dagelijks twee uur in de file staan (bedenk eens hoeveel tijd dat is in een mensenleven!). Nee, doe mij dan maar Drenthe.
Stratosphere 2020 December 9th, 2011, 09:37 AM Interessant programma inderdaad. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Het meest verbazingwekkende vind ik toch al die mensen in het westen en zuiden van het land die dagelijks twee uur in de file staan (bedenk eens hoeveel tijd dat is in een mensenleven!). Nee, doe mij dan maar Drenthe.
Dat is goed voor een reclame spotje om mensen naar Drenthe te lokken. ;)
Ik woon en werk ook in Rotterdam centrum. Dus lekker lopen of fietsen en geen file. :) Iedereen heeft in feite een keuze, wil je landelijk of in een vinex wijk wonen, maar je werk zit in de stad, en je wilt niet met openbaar vervoer, dan is er een kans dat je te maken krijgt met file. Zo simpel... Ook het hebben van een auto is een keuze.
Chasin' Dreams December 9th, 2011, 10:33 AM Dat is goed voor een reclame spotje om mensen naar Drenthe te lokken. ;)
Als er maar niet te veel komen ;).
Ik woon en werk ook in Rotterdam centrum. Dus lekker lopen of fietsen en geen file. :) Iedereen heeft in feite een keuze, wil je landelijk of in een vinex wijk wonen, maar je werk zit in de stad, en je wilt niet met openbaar vervoer, dan is er een kans dat je te maken krijgt met file. Zo simpel... Ook het hebben van een auto is een keuze.
Dat is waar. Het zijn dan ook de forenzen die ik minder goed begrijp. Het openbaar vervoer blijf ik persoonlijk toch ook verre van ideaal vinden, trouwens. Maar met wonen in de stad en lopend of fietsend naar je werk gaan, vind ook ik niets mis. Hoewel de Randstad mij in het geheel niet trekt, maar dat is puur een persoonlijke kwestie.
Nexxd December 9th, 2011, 01:22 PM Interessant programma inderdaad. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Het meest verbazingwekkende vind ik toch al die mensen in het westen en zuiden van het land die dagelijks twee uur in de file staan (bedenk eens hoeveel tijd dat is in een mensenleven!). Nee, doe mij dan maar Drenthe.Dat zijn al die dwazen die in de vinex of groeigemeenten wonen en werken in de steden. :)
Als iedereen in Norg zou gaan wonen denk ik dat daar ook files gaan ontstaan naar Groningen of Assen ;)
Erik December 9th, 2011, 04:45 PM Dat zijn al die dwazen die in de vinex of groeigemeenten wonen en werken in de steden. :)
Lekker genuanceerd. Maar misschien heb ik de smiley verkeerd geïnterpreteerd. Het is voor velen op dit forum kennelijk lastig te bevatten dat niet iedereen midden in de stad wil wonen. Dat kan trouwens ook niet. Er spelen ontzettend veel factoren mee in de beslissing om ergens te gaan wonen en daarmee is er lang niet altijd sprake van vrije keuze.
Ik hoor regelmatig voorbij komen dat je maar moet gaan wonen waar het werk is. Henk Kamp wil mensen zelfs gaan korten op hun uitkering als ze niet willen verhuizen voor werk. Zo redeneren is niet meer van deze tijd. Wie werkt er tegenwoordig zijn hele werkzame leven nog voor dezelfde baas? Of moet ik gemiddeld iedere 3 jaar een nieuw huis kopen? Dacht het niet. Nog los daarvan: het is 2011, bijna 2012, we leven in een tijd waarin de mogelijkheden voor thuiswerken of anderszins flexibel werken, legio zijn. Het heeft nog nooit zo weinig uitgemaakt als nu waar je woont ten opzichte van je werk. Als werkgevers zich dat nu ook wat beter gaan realiseren en gaan investeren in flexibele werkplekken, thuiswerken, etc. dan komt het helemaal goed.
Plaas December 9th, 2011, 04:59 PM Ik werk vooral vanuit huis (internet), 'n enkele keer moet ik in Amsterdam, Zaandam of ergens anders zijn, maar dan meestal niet op kantooruren (vaker 's avonds, om presentaties te doen, bv.). Van de spits heb ik dus helemaal geen last. Ik kan eigenlijk wonen waar ik wil.
Lotje werkt wel buitenshuis (dat zou hier anders maar 'n mooie boel worden ;)), in Schagen. Zij forenst dus wel, maar vanuit Alkmaar tegen de echte spitsdrukte in (die gaat immers van Schagen naar de Randstad). We zijn hierdoor wel 'n beetje aan de regio Noord-Holland-Noord gebonden, maar dat betekent voor mij nog steeds dat ik kan wonen waar ik wil, en voor Lotje ook (die zich hier wel op haar gemak voelt).
In de toekomst zal thuiswerken belangrijker worden. Dat is maar goed ook. Voor krimpgemeenten is het een kans. Lotje en ik willen, zoals bekend, graag in Den Helder wonen (wij houden van zee). Dat is voor ons nu prima te doen. Als ik voor m'n werk aan Amsterdam gebonden was geweest had ik daar niet voor gekozen.
De Klauw December 9th, 2011, 05:02 PM Ik snap ook niet dat Brinks nog zoveel auto`s op de weg heeft met contant geld, in het tijdperk dat iedereen bezig is met het nieuwe pinnen.
Stap eens een willekeurige winkel binnen en zie dat nog zowat de helft contant betaald. Zeker voor kleinere bedragen.
De Klauw December 9th, 2011, 05:06 PM Het heeft nog nooit zo weinig uitgemaakt als nu waar je woont ten opzichte van je werk. Als werkgevers zich dat nu ook wat beter gaan realiseren en gaan investeren in flexibele werkplekken, thuiswerken, etc. dan komt het helemaal goed.
Ik zie thuiswerken anders totaal niet zitten. Het idee dat je nooit meer je huis uit moet en geen collega's meer hebt. Gruwelijk. Gelukkig is het in veel gevallen nog steeds een keuze die je kan maken. Maar met de besparingen en de crisis hoop ik dat geen enkel bedrijf het in haar bol gaat krijgen werknemers te verplichten thuis te werken door zo kantoorruimte uit te sparen.
Ik denk dat ze nog en masse zullen terugkeren op dat thuiswerken.
Erik December 9th, 2011, 05:13 PM Thuis werken is één middel. En zo zijn er nog vele anderen. Het betekent natuurlijk ook niet automatisch dat je geen contact meer hebt met je collega's. Daarvoor hebben we immers telefoons en internet. En persoonlijke ontmoetingen zoals vergaderingen zullen ook niet verdwijnen, maar kun je bijvoorbeeld plannen op een handige plek (niet noodzakelijkerwijs het kantoor) en buiten de spits. Kortom, de mogelijkheden zijn legio. Bovendien geeft het de mensen die wel graag op kantoor werken ook wat meer lucht en ruimte.
Nexxd December 9th, 2011, 08:03 PM Iedereen moet zelf weten waar hij gaat wonen en/of werken, maar als je dagelijks 2u in de file staat vind ik dat dwaas. Wat een ander daarvan vindt moet ie zelf weten, mij zul je in die file niet aantreffen :) Ik ben blij dat ik op een plek woon waar ik op fietsafstand kan werken, mensen kan ontmoeten en mijn vrijetijd kan besteden. Afgelopen week nog een debat bijgewoond, moet er niet aan denken om 's avonds laat dan nog naar een of andere ov-loze vinexwijk af te moeten reizen.
railway stick December 9th, 2011, 09:39 PM Rond Leeuwarden en Groningen is elke werkdag ook zeker sprake van een verkeersproblematiek, maar ja, dan moeten al die mensen maar in of bij de stad gaan wonen. Heb er geen medelijden mee. Mijn werk is slechts 10 fietsminuten verderop en ga ik dan de andere kant op, kom ik ook in dezelfde tijd in een stad met goede voorzieningen.
Niet iedereen kan thuiswerken, misschien is dat maar 0,5% van de gehele beroepsbevolking. Er staan ook mensen achter machines, rijden auto of heftruck, werken met dieren of in een zorginstelling. Hier op het forum denkt men maar al te vaak dat IEDEREEN braaf in een kantoor voor een eenzame computer of telefoonunit zit. Maar dat is niet zo. Noemen wij dat niet egocentrisme? :)
Erik December 10th, 2011, 12:43 AM 0,5%? Dat lijkt me een onrealistisch percentage. En als het al zo is, dan kan dat percentage flink omhoog. Ik denk dat een substantieel deel van de beroepsbevolking een baan heeft die op één of andere manier flexibel(er) in te delen is. En daar heeft dus ook (en misschien wel vooral) het gedeelte van de beroepsbevolking die wél plaatsgebonden is of afhankelijk is van onze infrastructuur baat bij. Maar kennelijk zit de 9 tot 5 mentaliteit nogal ingebakken.
Erik December 10th, 2011, 12:45 AM maar ja, dan moeten al die mensen maar in of bij de stad gaan wonen. Heb er geen medelijden mee.
Noemen we dat geen egocentrisme?
railway stick December 10th, 2011, 01:03 AM Ook. :)
Me, myself and I.
Ik ben wel met je eens dat één en ander veel flexibeler in te delen is, maar de meeste business is toch echt nog wel ma-vr 08.00-18.00 uur. Dat merk je toch zowel op een bedrijventerrein als in een binnenstad.
Erik December 10th, 2011, 01:10 AM Zo is het nu misschien nog, maar het zou dus goed zijn wanneer daar wat verandering in komt. De huidige situatie moet niet de maatstaf worden, dan verbetert er nooit iets.
Arrrgh December 10th, 2011, 09:44 AM Ik woon in een stad met veel werkgelegenheid, maar forens iedere dag naar de Rotterdamse "suburb" Capelle aan den IJssel. Ik ben ook altijd weer anders dan anderen :lol:
Plaas December 10th, 2011, 09:52 AM Niet iedereen kan thuiswerken, misschien is dat maar 0,5% van de gehele beroepsbevolking. Er staan ook mensen achter machines, rijden auto of heftruck, werken met dieren of in een zorginstelling. Hier op het forum denkt men maar al te vaak dat IEDEREEN braaf in een kantoor voor een eenzame computer of telefoonunit zit. Maar dat is niet zo. Noemen wij dat niet egocentrisme? :)
De mensen die vanuit Vinexië iedere dag naar Amsterdam of Den Haag forensen zullen daar toch wel vooral 'n kantoorbaan hebben. Mensen die in de zorg of het onderwijs zitten hoeven daarvoor niet per se naar de Randstad, wie met dieren werkt zal z'n eigen boerderij wel hebben. Het overgrote deel van werkend Nederland werkt in de dienstverlenende sector en dat werk kan, met de moderne technieken, voor 'n groot deel best thuis gebeuren (boekhouding, voorraadbeheer, correspondentie, binnen- en buitendienst...). Internet heeft de wereld al veranderd, maar dat was nog maar het begin.
De Klauw December 10th, 2011, 12:09 PM ^^Dat is een ramp. Niet alleen zullen de zelfmoorden stijgen door toenemende eenzaamheid. Ook op de ruimtelijke ordening zal het weerslag hebben. Het argument om dicht bij het werk te wonen vervalt dan het platteland zal in grote mate verstedelijkt worden.
Geen toekomstscenario waar ik zit op te wachten.
railway stick December 10th, 2011, 12:24 PM Veel kantoorwerk houdt men liever binnenshuis, vanwege privacy-gegevens kun je dat niet zomaar overhevelen naar `thuiswerk`. De werkgever weet immers niet wie er bij Pietje thuis zit mee te kijken, of dat er gegevens ontfutseld worden aan derden. Daarom is het `binnen het netwerk van het eigen bedrijf` te werken bepaald niet goed om uit te besteden naar een huishouden fysiek gelegen op afstand en dus buiten dat bedrijf.
De overheid mag iedereen wel eens aanmoedigen om dichter bij het werk te gaan wonen. Als ik zie waar uit Nederland mijn collega`s toch iedere dag overal vandaan komen, vraag ik mij af of er zo onderhand niet een soort overdekt RV-Camp in de stad kan worden gebouwd. Onderkomens voor door-de-week voor deze stevige forenzen.
Chasin' Dreams December 10th, 2011, 12:34 PM ^^ Het valt me op dat je dat veel ziet in van die Engelse 'makelaarsprogramma's' op tv, dat mensen een huis hebben op het platteland en doordeweeks in een appartement in (bijvoorbeeld) Londen zitten (of dat willen). Volgens mij zie je dat in Nederland niet of nauwelijks.
Plaas December 10th, 2011, 12:34 PM ^^Dat is een ramp. Niet alleen zullen de zelfmoorden stijgen door toenemende eenzaamheid. Ook op de ruimtelijke ordening zal het weerslag hebben. Het argument om dicht bij het werk te wonen vervalt dan het platteland zal in grote mate verstedelijkt worden.
Geen toekomstscenario waar ik zit op te wachten.
Waar baseer je dat toekomstscenario in hemelsnaam op?
Neem even een biertje of zo.
Lotje_G December 10th, 2011, 12:37 PM ^^ Het valt me op dat je dat veel ziet in van die Engelse 'makelaarsprogramma's' op tv, dat mensen een huis hebben op het platteland en doordeweeks in een appartement in (bijvoorbeeld) Londen zitten (of dat willen). Volgens mij zie je dat in Nederland niet of nauwelijks.
Is dat in Rusland niet de standaard of heb ik dat verkeerd onthouden?
Plaas December 10th, 2011, 01:19 PM De Russen hebben inderdaad hun datsja voor in de weekenden en de vakanties. In veel Oost- en Midden-Europese landen zie je iets dergelijks.
In diplomatensteden zie je het natuurlijk ook. Den Haag zal ook wel de nodige doordeweekse bewoners hebben.
En studentensteden, uiteraard. Louvain-la-Neuve!
Chasin' Dreams December 10th, 2011, 01:40 PM Maar als ik je goed begrijp neigt dat van de Russen meer naar een vakantiehuis. Dat is niet wat ik bedoelde van die Engelsen. Die hebben hun 'echte' huis op het platteland en wonen doordeweeks voor hun werk elders. Met studenten is het wel al meer vergelijkbaar.
airbreaker December 11th, 2011, 11:25 AM ..
railway stick December 13th, 2011, 07:57 PM ^^ Ja, daar kan ik inkomen, Airbreaker, je hebt zeker gelijk. Juist om de reden dat ik niet meer wilde reizen en omdat er in mijn woonplaats betere banen waren te vinden, ben ik dichter bij huis gaan werken. Kwestie van geduld en willen. En een redelijke arbeidsmarkt in je woonplaats.
Dinsdagavond 13-12-2011 aflevering II van `Nederland van Boven`,
Ned 1, 22.20 uur, VPRO. Met nadruk op de Haven van Rotterdam.
Stratosphere 2020 December 14th, 2011, 08:31 AM Ik had meer van die uitzending verwacht eerlijk gezegd, vooral meer van boven beelden over de mega haven en de stad Rotterdam die er bij hangt. Ik mis vooral een segment de band van de haven met de stad Rotterdam. Ze hebben dat overgeslagen, en hadden het over hoe in het verleden de havens in Utrecht de Dom hebben kunnen financieren, en Amsterdam tot een grote koopman stad hebben gemaakt. Pff. Maar je realiseer met zo'n uitzending wel hoe belangrijk de haven van Rotterdam is voor Nederland en Europa.
Plaas December 14th, 2011, 10:36 AM Het heet "Nederland van boven", niet "mijn dorp van boven".
railway stick December 14th, 2011, 01:06 PM Wel een aardige uitzending, en inderdaad, ik miste de band tussen haven en omgeving een beetje. De doorvoer per binnenvaartschip over de Waal/Rijn kwam ook amper ter sprake. Verder kwamen de programmamakers al in de eerste minuten met een fout op de proppen. Men wees de Eemhaven aan, terwijl het schip onderweg was naar de Waalhaven. Er waren nog wel meer van dit soort schoonheidsfoutjes in de uitzending, maar over het algemeen hadden ze wel prachtige camerabeelden van boven.
ill-b December 14th, 2011, 02:05 PM Ik had meer van die uitzending verwacht eerlijk gezegd, vooral meer van boven beelden over de mega haven en de stad Rotterdam die er bij hangt. Ik mis vooral een segment de band van de haven met de stad Rotterdam. Ze hebben dat overgeslagen, en hadden het over hoe in het verleden de havens in Utrecht de Dom hebben kunnen financieren, en Amsterdam tot een grote koopman stad hebben gemaakt. Pff. Maar je realiseer met zo'n uitzending wel hoe belangrijk de haven van Rotterdam is voor Nederland en Europa.
Een stukje geschiedenis erin is toch nooit weg? Daarnaast nam dit bij elkaar slechts 1 minuut van de aflevering in beslag. Verder miste ik ook de band tussen haven/stad en die met het achterland (binnenvaart). Wel mooi hoe de activiteit in de havens in beeld is gebracht. Toch het besef dat we een bezig landje zijn.
Link naar het tweede deel: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1118407
Stratosphere 2020 December 14th, 2011, 03:27 PM Het heet "Nederland van boven", niet "mijn dorp van boven".
Dat snap ik, echter is de haven ook een onderdeel van de stad Rotterdam, en in zeker mate was Rotterdam niet Rotterdam geworden zonder de haven. Een paar secondes besteden in wat dat integraal betekent voor de stad is niet teveel gevraagd. Dat is mijn punt.
Momo1435 December 14th, 2011, 05:05 PM Het waren vooral mooie beelden, maar ik hoef echt geen opsomming van wat er allemaal in de containers zou kunnen zitten.
zaanii December 21st, 2011, 10:27 AM Bij de aflevering van gisteren, weet iemand waar dat puzzelstukje ligt?? Dat zwembad van het begin van de uitzending.
Plaas December 21st, 2011, 11:15 AM Geen idee.
Ik vond de uitzending van gisteren sowieso nogal onduidelijk. Het werd maar niet inhoudelijk. Ja, we zagen een terp gebouwd worden, maar waarom? Welke gedachten zaten er achter de planning die zo werd bejubeld? In de VPRO-gids stond 'n stuk over Nagele, maar ik heb geen Nagele gezien.
De hele uitzending kwam er op neer dat Nederland een bijzonder gepland land was en dat dat ons geweldig maakte want Nederland was een bijzonder gepland land, kijk, wat zien we nu: Nederland is een bijzonder gepland land. Dat leidde tot de conclusie dat Nederland een bijzonder gepland land was.
Ze hadden beter die uitzending wat bijzonder gepland.
Erik December 21st, 2011, 02:05 PM ^ :D Juist vanwege dit commentaar op de uitzending ga ik hem toch maar kijken ;)
Twenterand December 21st, 2011, 06:42 PM Ik kijk het vooral voor de beelden vanuit de lucht. Die polders blijven toch prachtig vanuit de lucht. Alleen jammer dat ze aandacht voornamelijk focussen op het westen van het land.
SASH December 21st, 2011, 07:35 PM ^^
Tukkerland is te zien in de aflevering 'Deutschland von oben'.
xlchris December 21st, 2011, 08:07 PM Geen idee.
Ik vond de uitzending van gisteren sowieso nogal onduidelijk. Het werd maar niet inhoudelijk. Ja, we zagen een terp gebouwd worden, maar waarom? Welke gedachten zaten er achter de planning die zo werd bejubeld? In de VPRO-gids stond 'n stuk over Nagele, maar ik heb geen Nagele gezien.
De hele uitzending kwam er op neer dat Nederland een bijzonder gepland land was en dat dat ons geweldig maakte want Nederland was een bijzonder gepland land, kijk, wat zien we nu: Nederland is een bijzonder gepland land. Dat leidde tot de conclusie dat Nederland een bijzonder gepland land was.
Ze hadden beter die uitzending wat bijzonder gepland.
Ben maar gaan kijken, want er klopt nooit wat van jou beschrijvingen ;) En inderdaad, prachtige uitzending! Heb weer genoten :)
Carus December 21st, 2011, 08:21 PM Bij de aflevering van gisteren, weet iemand waar dat puzzelstukje ligt?? Dat zwembad van het begin van de uitzending.
Maarseveense plassen.
Plaas December 21st, 2011, 08:52 PM Ben maar gaan kijken, want er klopt nooit wat van jou beschrijvingen ;) En inderdaad, prachtige uitzending! Heb weer genoten :)
Dat verbaast me dan weer niks. Jij houdt helemaal niet van inhoud.
wc eend December 21st, 2011, 09:55 PM Ik vind het programma nog steeds veel weghebben van Koyaanisqatsi (http://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi).
EPA001 December 22nd, 2011, 12:17 AM ^^
Tukkerland is te zien in de aflevering 'Deutschland von oben'.
^^
:rofl: :rofl: :rofl:
Ard Buijsen December 22nd, 2011, 12:26 AM Heeft iemand de uitzending van Rotterdam op DVD staan? Ik wil hem graag hebben.
EPA001 December 22nd, 2011, 12:58 AM ^^ Probeer Nederland 1 programma gemist. Dan kun je hem nog opnemen. Ik heb de aflevering alweer van de HD-recorder gewist.
Dezz December 22nd, 2011, 11:26 AM Prachtige aflevering! Gelukkig is er in deze serie ook veel aandacht voor Rotterdam, zo ook in deze aflevering met het stuk over Vreewijk :)
Paulie Walnuts December 22nd, 2011, 11:40 AM Ik vind het programma nog steeds veel weghebben van Koyaanisqatsi (http://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi).
Ongetwijfeld een grote inspiratiebron inderdaad.
Marin December 22nd, 2011, 12:32 PM Ook zal er ook goed gekeken zijn naar vergelijkbare series over de grens. De Britten en Duitsers maakten Britain from Above (http://www.bbc.co.uk/programmes/b00d23yx/episodes/guide) en Deutschland von oben (http://terra-x.zdf.de/ZDFde/inhalt/4/0,1872,8069252,00.html?dr=1).
Nexxd December 22nd, 2011, 01:52 PM Ik vind het programma nog steeds veel weghebben van Koyaanisqatsi (http://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi).Prachtige film is dat zeg, ongetwijfeld dat de bedenkers van Britain from Above (dat was de eerste toch?) er inspiratie uit hebben gehaald.
Marin December 22nd, 2011, 02:21 PM ^ Inderdaad een mooi en indrukwekkend stukje cinematografie! Was nog een twintiger toen ik 'm voor het eerst zag.
Volgens mij kwam de BBC met de eerste versie.
Ard Buijsen December 22nd, 2011, 03:05 PM ^^ Probeer Nederland 1 programma gemist. Dan kun je hem nog opnemen. Ik heb de aflevering alweer van de HD-recorder gewist.
Hoe neem ik dat dan op?
EPA001 December 22nd, 2011, 03:35 PM Kijk bijvoorbeeld hier: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1118407. Kies afspelen in bijvoorbeeld flash en dan kun je het programma met real-player downloaden. De kwaliteit is dan niet full-HD maar je hebt in elk geval de uitzending tot je beschikking. ;)
Oh?! December 23rd, 2011, 07:13 PM Er is nu ook een serie Nederland van onderen. Hier vast een voorproefje:
Rotterdam:
http://www.pepels0148.nl/app/webroot//css/img/grond1_groot.jpg
Lutjebroek:
http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/72000/72719/w620_fedb9abceda542801f2193dc2547983e.jpg
Almelo:
http://www.zeldenrijk.net/Logboek/2001-07/kabels%20en%20leidingen%202/hoofdwaterleiding2p.jpg
Almere-Fanboy December 23rd, 2011, 09:52 PM Ik stond vooral bij de eerste aflevering perplex. Ik snapte eindelijk waarom er 3 uur lang een helikopter om de Carlton Toren in Almere vloog met een man op het dak. De heli kwam bij de opname van de intro regelmatig over mijn huis. Er spectaculair om een helikopter naast een gebouw te zien vliegen.
Eric Offereins December 23rd, 2011, 10:44 PM Ook zal er ook goed gekeken zijn naar vergelijkbare series over de grens. De Britten en Duitsers maakten Britain from Above (http://www.bbc.co.uk/programmes/b00d23yx/episodes/guide) en Deutschland von oben (http://terra-x.zdf.de/ZDFde/inhalt/4/0,1872,8069252,00.html?dr=1).
Bedankt voor de links. Die ga ik ook nog wel eens bekijken. :)
SimsPlanet2 December 26th, 2011, 01:31 PM Echt waanzinnig om te zien hoe Nederland er vanuit de lucht uit ziet. We mogen trots zijn op zo'n netjes geordend land.
Chasin' Dreams December 26th, 2011, 09:34 PM Waarom zou je trots moeten of mogen zijn op een land omdat het netjes geordend is? De betuttelende netheid en degelijkheid, waarbij elke vierkante meter een bestemming heeft, is juist iets wat me tegenstaat aan Nederland. Rommeligheid en wildernis worden dan in mijn ogen niet op waarde geschat. De mooiste landen van de wereld zijn (in landschappelijke zin) juist niet of nauwelijks geordend in mijn ogen.
Druppel December 26th, 2011, 09:49 PM Bij de aflevering van gisteren, weet iemand waar dat puzzelstukje ligt?? Dat zwembad van het begin van de uitzending.
Maarssenveense plassen! Weetniet of er al antwoord gegeven was.
lffıs December 27th, 2011, 01:27 AM Rommeligheid en wildernis worden dan in mijn ogen niet op waarde geschat. De mooiste landen van de wereld zijn (in landschappelijke zin) juist niet of nauwelijks geordend in mijn ogen.Zoals Vlaanderen? Want daarmee kun je het wel vergelijken qua landschap/welvaart/bevolkingsdichtheid/historie.
joshsam December 27th, 2011, 11:49 AM Bedankt voor de links. Die ga ik ook nog wel eens bekijken. :)
Er is ook een film gemaakt van België enkele jaren geleden. Geen serie, maar een film die je moet kopen...Belgium-The movie (http://www.dvdinfo.be/bespreking.php?id=3648)
Op you tube staat hij alleen met chinese dub :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=PCQ0mSAfnuI&feature=related
Het zijn dan ook alleen maar luchtbeelden en geen andere zoals in deze serie in Nederland. Maar het is wel weer mooi om de verschillen te zien. Wij als stads liefhebbers, Belgische en Nederlandse steden kunnen amper meer verschillen gezien vanuit de lucht... Vooral de grandeur van de historische gebouwen, kastelen, kerken valt meer op in België dan in Nederland, terwijl je in Nederland veel meer moderne hoogbouw terugziet in de luchtbeelden.
Chasin' Dreams December 27th, 2011, 12:11 PM Zoals Vlaanderen? Want daarmee kun je het wel vergelijken qua landschap/welvaart/bevolkingsdichtheid/historie.
Vlaanderen ken ik niet goed genoeg om een oordeel te kunnen vellen.
Twenterand December 27th, 2011, 01:27 PM Zoals Vlaanderen? Want daarmee kun je het wel vergelijken qua landschap/welvaart/bevolkingsdichtheid/historie.
Ik denk niet dat hij die rommeligheid op ruimtelijke ordening bedoeld, maar meer de natuur die in Nederland wel extreem netjes geordend is.
Chasin' Dreams December 27th, 2011, 03:00 PM Juist. De natuur en in minder mate ook het platteland. Een voorbeeld van hoe het ook kan is de Drentsche Aa (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=drentsche+aa&gs_sm=e&gs_upl=190l1883l0l2070l12l8l0l2l2l0l336l1394l0.7.0.1l10l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=UM_5TpQ8wZo6u8bhsAE) bijvoorbeeld. Vele malen mooier dan de polders.
Cpt.Iglo December 27th, 2011, 05:20 PM ^^ Volgens mij hebben de meeste polders ook een heel andere functie dan de Drentsche Aa, dus dit is appels met peren vergelijken.
Chasin' Dreams December 27th, 2011, 05:30 PM 'T is allebei fruit ;). En ik geef ook aan dat juist dat alles in Nederland een functie heeft, hetgeen is wat mij tegenstaat. Hoe 'functioneler' het landschap, hoe saaier (over het algemeen).
Momo1435 December 27th, 2011, 06:06 PM Ik denk dat je in je eerste post het meest duidelijke verwoorde van je er van vindt. Het landschap langs de Drentsche Aa heeft immers ook alleen kunnen ontstaan doordat de mens heeft ingegrepen en het zo nuttig mogelijk is gaan gebruiken als mogelijk. Aangezien natuur ook een functionaliteit is geworden is het gebied alleen maar functioneler geworden.
Ik denk dat je dus niet de functionaliteit van het landschap bedoeld, maar de strakheid en het schaalniveau.
De polders zijn natuurlijk echt helemaal door de mens aangelegd, daardoor zijn de strakke rechte lijnen ontstaan. Dat was ook nodig omdat het water zo efficiënt mogelijk uit de polder gepompt moest worden, dat is dus eigenlijk geen functionaliteit maar een noodzakelijkheid om een polder te laten werken.
Een voorbeeld om het mee te vergelijken zijn de droge vlaktes in Spanje, Australië of in het Midwesten van de VS. Dat zijn gebieden met wijde uitzichten zonder dat de mens echt gebruikt, dus niet functioneel maar verder ook niet heel interessant qua landschap.
De kleinschaligheid en de afwisseling van Drenthe zijn elementen die jij mooier vindt dan de strakke lijnen van de polder.
Wat betreft de aflevering van vorige week, ik vond het leuk dat ze Boskoop van boven lieten zien. Wat mij betreft is dat een van de meeste bizarre stukjes Nederland, zeker van boven.
De Klauw December 27th, 2011, 06:28 PM Waarom zou je trots moeten of mogen zijn op een land omdat het netjes geordend is?
Omdat orde en netheid gewoon beter zijn dan chaos en vuiligheid. De Nederlandse kijk op de Ruimtelijke ordening is wereldvermaard. Dat is echt iets op trots op te zijn. Zonder de huidige ruimtelijke ordening was Nederland veel lelijker geweest dan nu. Dan zou het een grote voorstad geweest zijn zoals in Amerika op diverse plaatsen te zien is.
Wat betreft de aflevering van vorige week, ik vond het leuk dat ze Boskoop van boven lieten zien. Wat mij betreft is dat een van de meeste bizarre stukjes Nederland, zeker van boven.
Inderdaad. Ik zie het nu ook op Google Maps. Wat is me dat zeg. Zit daar ook een idee achter?
Momo1435 December 27th, 2011, 07:00 PM In Boskoop worden tuinplanten gekweekt, in de buitenlucht maar vaak al wel in een pot.
Zo ziet het eruit vanaf de grond.
http://img6.imageshack.us/img6/4349/p1070419u.jpg
http://img807.imageshack.us/img807/6595/p1070421.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/3195/p1070485s.jpg
Chasin' Dreams December 27th, 2011, 07:43 PM Ik denk dat je in je eerste post het meest duidelijke verwoorde van je er van vindt. Het landschap langs de Drentsche Aa heeft immers ook alleen kunnen ontstaan doordat de mens heeft ingegrepen en het zo nuttig mogelijk is gaan gebruiken als mogelijk. Aangezien natuur ook een functionaliteit is geworden is het gebied alleen maar functioneler geworden.
Ik denk dat je dus niet de functionaliteit van het landschap bedoeld, maar de strakheid en het schaalniveau.
De polders zijn natuurlijk echt helemaal door de mens aangelegd, daardoor zijn de strakke rechte lijnen ontstaan. Dat was ook nodig omdat het water zo efficiënt mogelijk uit de polder gepompt moest worden, dat is dus eigenlijk geen functionaliteit maar een noodzakelijkheid om een polder te laten werken.
Een voorbeeld om het mee te vergelijken zijn de droge vlaktes in Spanje, Australië of in het Midwesten van de VS. Dat zijn gebieden met wijde uitzichten zonder dat de mens echt gebruikt, dus niet functioneel maar verder ook niet heel interessant qua landschap.
De kleinschaligheid en de afwisseling van Drenthe zijn elementen die jij mooier vindt dan de strakke lijnen van de polder.
Ja, je hebt het beter verwoord dan ik zelf deed. Bedankt!
Omdat orde en netheid gewoon beter zijn dan chaos en vuiligheid. De Nederlandse kijk op de Ruimtelijke ordening is wereldvermaard. Dat is echt iets op trots op te zijn. Zonder de huidige ruimtelijke ordening was Nederland veel lelijker geweest dan nu. Dan zou het een grote voorstad geweest zijn zoals in Amerika op diverse plaatsen te zien is.
Zie de uitleg van Momo1435.
Plaas December 29th, 2011, 10:39 AM Waarom zou je trots moeten of mogen zijn op een land omdat het netjes geordend is?
Het is toch wel logischer om trots te zijn op iets wat de Nederlanders samen bereikt hebben dan trots te zijn op een berg of 'n mooi rivierdal, dat er zonder ons ook wel was geweest.
Chasin' Dreams December 30th, 2011, 10:11 AM Dat ligt eraan wat je gecreëerd hebt. In veel gevallen is dat wat mensen creëren niet mooier dan dat wat de aarde zelf heeft/had gecreëerd. De polders zijn in bouwkundig opzicht uiteraard wereldse prestaties, maar saaiere landschappen zijn bijna niet te vinden. Wat mij dan weer belemmerd om er trots op te zijn, en wellicht speelt het ook mee dat ik zelf ver van 'polderland' vandaan geboren en getogen ben.
Plaas December 30th, 2011, 11:27 AM Polders zijn vlak, maar niet saai. Doordat er overal slootjes liggen is het landschap een stuk gevarieerder dan slootloze vlaktes elders in de wereld. Het Midden-Europees laagland, de Amerikaanse Great Plains, de Argentijnse pampa's: stuk voor stuk landschappen die veel saaier zijn dan die Hollandse polder. Toch wel iets om trots op te zijn.
Chasin' Dreams December 30th, 2011, 01:27 PM Dat ligt er maar net aan waar je de prioriteiten legt. Op de Zuid-Amerikaanse pampa's ben ik nooit geweest, maar ik weet wel dat daar ook allerlei interessante wilde dieren rondlopen. Dat vind ik een stuk minder saai dan die paar koeien in de polder. Bovendien, als je één sloot hebt gezien in je leven, heb je ze allemaal gezien (bij wijze van spreken). De Amerikaanse prairie lijkt me dan weer veel interessanter door de enorme uitgestrektheid en 'eenzaamheid'/stilte. Het Midden-Europese laagland (onder andere Polen) is voor zover ik daar een beeld van heb toch een stuk afwisselender, met onder andere historische steden/dorpen en uitgestrekte moerassen/wouden. Nee, voor mij is geen landschap zo dodelijk saai als de landbouwgebieden van de polders. Maar goed, dat is ook slechts mij persoonlijke kijk op de zaak natuurlijk.
Plaas December 30th, 2011, 02:12 PM Fiets eens van Amsterdam naar Alkmaar, door Waterland, de Beemster, de Eilandspolder en de Schermer. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat minder saai is dan de treinrit van Warschau naar Poznan.
bjrndlw December 30th, 2011, 02:31 PM Ik ben persoonlijk ook erg gecharmeerd van de polder. Ik fietste afgelopen week door mijn heimatpolder, het Beestsche Lage Veld (http://localhostr.com/file/vR9QNKl/beesd.gif) en een nostalgische vlaag van verstandsvernauwing bracht me 18 jaar terug in de tijd. De stilte, de wind, de eenden, futen en meerkoeten. Het gladde water van afwateringsslootjes en naamloze bruggetjes eroverheen. Kale bomen, grauwe luchten en mijn krakende fietsketting. Pure poëzie.
Erik December 30th, 2011, 05:28 PM Fiets eens van Amsterdam naar Alkmaar, door Waterland, de Beemster, de Eilandspolder en de Schermer. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat minder saai is dan de treinrit van Warschau naar Poznan.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Afgelopen dagen veel in Waterland en de Beemster geweest. Bijzondere en erg mooie maar vooral niet saaie gebieden.
Gereke December 31st, 2011, 03:53 PM Dat kan ik volledig beamen. Maar ik kom er vandaan. Zelf vind ik de twee meest saaie stukken die ik ken niet eens zo zeer niet-mooi, het gaat er vooral om dat het eindeloos is en alleen maar van hetzelfde. Ik heb het dan over het gebied tussen de Servische grens en Budapest en een veel groter gebied als de eindeloze vlaktes tussen Chicago en de Rockies (de noordelijke staten).
peter038 January 15th, 2012, 12:30 AM wat een geweldig mooie serie!
nederland ziet er van boven toch weer heel anders uit!
dommeltje January 16th, 2012, 05:21 PM Het is toch wel logischer om trots te zijn op iets wat de Nederlanders samen bereikt hebben dan trots te zijn op een berg of 'n mooi rivierdal, dat er zonder ons ook wel was geweest.
Ik zie het juist als een prestatie als het er nog is met ons:)
Xoem January 17th, 2012, 02:56 PM Dat ligt er maar net aan waar je de prioriteiten legt. Op de Zuid-Amerikaanse pampa's ben ik nooit geweest, maar ik weet wel dat daar ook allerlei interessante wilde dieren rondlopen. .
Ik weet niet of de vlaktes in de zuidelijke helft van Argentinie officeel ook nog onder de pampa's vallen, maar veel saaier dan dat wordt het niet hoor. Het is zelfs zo saai dat dat op zich ook wel weer bijzonder wordt.. Je kan rijdend over de pampa's rustig een uur lang je ogen dicht doen (niet als je zelf rijdt natuurlijk, al zou zelfs dat weinig kwaad kunnen), en na een uur totaal geen verschil zien in landschap met een uur daarvoor. Je zou de twee plekken niet van elkaar kunnen onderscheiden.
SkyBox036 January 17th, 2012, 03:33 PM Vanavond eentje over stedenbouw en soorten woningen! Lijkt me de interessantste tot nu toe. Kijken om 22.20 uur op 1!
Plaas January 18th, 2012, 08:42 AM Zef Hemel, ik word altijd zo onpasselijk van die man.
Festina Lente January 26th, 2012, 03:10 PM Zef Hemel, ik word altijd zo onpasselijk van die man.
Wat staat je zo tegen aan Zef? Ik vind zijn blog namelijk wel leuk om eens in de zoveel tijd even door te spitten (hij plaatste er trouwens ook een stuk over de uitzending waar jij aan refereert http://www.zefhemel.nl/?p=3182 )
Chasin' Dreams January 31st, 2012, 10:43 PM Schoonebeek! :D
Plaas January 31st, 2012, 11:10 PM Dat nieuwe natuurgebied in die steengroeve bij Maastricht moet wel prachtig worden.
En Zef Hemel, ja (ik zie Haastjelangzaams reactie nu pas). Die man vertelt dingen op 'n manier alsof hij er lang over heeft nagedacht, maar 't ontstijgt het niveau van kroegpraat niet. Bèta-mensen en alfa-mensen, kom nou. Dat is nog platter dan wat de PVV allemaal roept.
Twenterand January 31st, 2012, 11:40 PM ^^Het is inderdaad heel mooi geworden.:)
Art Deco Style February 1st, 2012, 10:40 AM Dat nieuwe natuurgebied in die steengroeve bij Maastricht moet wel prachtig worden.
En Zef Hemel, ja (ik zie Haastjelangzaams reactie nu pas). Die man vertelt dingen op 'n manier alsof hij er lang over heeft nagedacht, maar 't ontstijgt het niveau van kroegpraat niet. Bèta-mensen en alfa-mensen, kom nou. Dat is nog platter dan wat de PVV allemaal roept.
Ik miste de Winterswijkse steengroeve alleen nog:) Daar hebben ze trouwens ook een prachtig verlaten steengroeve, die nu terug is gegeven aan de natuur. Hele bijzondere natuur krijg je daar. Jammer dat die maar sporadisch open is voor publiek.
Mijn Boekeloos zout (het dorp waar ik vandaan kom) kwam ook nog eventjes in beeld:)
Festina Lente February 1st, 2012, 01:21 PM En Zef Hemel, ja (ik zie Haastjelangzaams reactie nu pas). Die man vertelt dingen op 'n manier alsof hij er lang over heeft nagedacht, maar 't ontstijgt het niveau van kroegpraat niet. Bèta-mensen en alfa-mensen, kom nou. Dat is nog platter dan wat de PVV allemaal roept.
Je hebt gelijk dat zijn onderscheid tussen Alfa's en Bèta's te simplistisch is, maar deze man heeft wel degelijk kennis van zaken. Hij geeft zelf ook aan dat de uitzending geen recht doet aan zijn opvattingen. Door de selectie van de regie wordt hij afgeschilderd als een cliché planoloog die mensen in hokjes wil plaatsen. Dat vind ik jammer. Neem een keer een kijkje op zijn blog dan zul je zien dat hij wel degelijk het niveau van kroegpraat ontstijgt.
Haagse Dave February 2nd, 2012, 06:44 PM Erg telleurgestellend dat een van de mooiste, grootste en belangrijkste steden van NL en verder nauwelijks in beeld is gebracht. Af en toe begrijp ik er niks van waarom Den Haag vaak nog steeds zo ondergewaardeerd wordt. Doodzonde.
EPA001 February 2nd, 2012, 10:07 PM ^^ Is de serie al afgelopen dan. Ik moet nog een paar afleveringen inhalen die nog op de hd-recorder staan. ;)
hoogbouwe February 2nd, 2012, 10:34 PM Erg telleurgestellend dat een van de mooiste, grootste en belangrijkste steden van NL en verder nauwelijks in beeld is gebracht. Af en toe begrijp ik er niks van waarom Den Haag vaak nog steeds zo ondergewaardeerd wordt. Doodzonde.
Mooiste? Grootste? Belangrijkste?
Welkom terug! :) ;)
sinned89 February 2nd, 2012, 11:05 PM Gelukkig zat er in elke aflevering wel een Rotterdams dingetje. Soms groot, soms klein. Nog 1 aflevering te gaan.
re_mick February 5th, 2012, 03:45 AM Erg telleurgestellend dat een van de mooiste, grootste en belangrijkste steden van NL en verder nauwelijks in beeld is gebracht. Af en toe begrijp ik er niks van waarom Den Haag vaak nog steeds zo ondergewaardeerd wordt. Doodzonde.
Maar jullie hadden wel mooi dat politie-gebeuren kaartje, met al die blauwe stipjes die door de hele regio vlogen, met als hoogtepunt een incident in een of andere wijk vlakbij station moerwijk...
Ook ik vind het jammer dat Texel niet veel terug is gekomen in de serie, maar tsja: sommige dingen zijn nou eenmaal intressanter dan andere. Hoewel Den Haag als stad intressant kan zijn, is het van boven misschien niets anders dan 1 grote huizenmassa. Dan is het domweg intressanter om te kijken naar een groepje zandputten of bijvoorbeeld de deltawerken, dingen die vanuit de lucht wel erg bijzonder zijn. En daar gaat de hele serie uiteindelijk over ;)
sqm February 5th, 2012, 07:58 AM Erg telleurgestellend dat een van de mooiste, grootste en belangrijkste steden van NL en verder nauwelijks in beeld is gebracht.
Één van de??! Haagse Dave, wat is er met je aan de hand? Je bedoelt toch zeker niet één van de regeringssteden, één van de steden waar de koningin woont, één van de steden met het strand voor de deur, één van de steden met een tramtunnel, één van de steden waar alle ambassades staan of één van de steden met de mooiste Chinatownpoort??! ;)
Plaas February 5th, 2012, 09:40 AM Maar jullie hadden wel mooi dat politie-gebeuren kaartje, met al die blauwe stipjes die door de hele regio vlogen, met als hoogtepunt een incident in een of andere wijk vlakbij station moerwijk...
Ook ik vind het jammer dat Texel niet veel terug is gekomen in de serie, maar tsja: sommige dingen zijn nou eenmaal intressanter dan andere. Hoewel Den Haag als stad intressant kan zijn, is het van boven misschien niets anders dan 1 grote huizenmassa. Dan is het domweg intressanter om te kijken naar een groepje zandputten of bijvoorbeeld de deltawerken, dingen die vanuit de lucht wel erg bijzonder zijn. En daar gaat de hele serie uiteindelijk over ;)
In de uitzending over onze bodem had ik Texel wel verwacht eigenlijk. Labyrint had deze week wel aandacht voor Texel. Zonder Texel had Nederland misschien wel nooit bestaan, dat mag ik toch altijd graag horen.
kosimodo February 8th, 2012, 10:13 AM Het begon veelbelovend, maar toch teleurstellend. Er moet veel meer uit te halen zijn.
De meeuw was nog het hoogtepunt geloof ik...
Grote delen van Nederland bleven ongezien.
Haagse Dave February 9th, 2012, 05:58 PM Maar jullie hadden wel mooi dat politie-gebeuren kaartje, met al die blauwe stipjes die door de hele regio vlogen, met als hoogtepunt een incident in een of andere wijk vlakbij station moerwijk...
Ik herinner me nog de beelden van the Phone van Den Haag en dat zag er zeer indrukwekkend en mooi uit. Nu met de nieuwe torens en de combi van de prachtig oude binnenstad en Scheveningen is toch zeer de moeite waard. Had ik graag nog eens teruggezien. Toch lullig dan dat Den Haag als enige van de vier grote steden nauwelijks aan bod is geweest.
|
|