View Full Version : Willemsbrug pano

Widjai
October 29th, 2004, 12:38 AM
Na de mooie panorama van AE-35 gezien te hebben van de Erasmusbrug, kon natuurlijk de Willemsbrug, die vaak vergeten wordt, toch niet achterblijven.

Hier mijn versie.

http://www.pbase.com/widjai/image/35618894/original.jpg

Technische details: 32 verschillende foto's. Camera Sony F717

Hieronder voor de duidelijkheid hoe scherp de foto is qua detail, een 100% uitsnede ervan. Midden op de brug, waar de kabels bijelkaar komen is duidelijk het getal 12.0 digitaal te lezen.

http://www.pbase.com/widjai/image/35633888/original.jpg

Kun je nagaan hoe groot de panorama op werkelijk formaat is :)

Cheers :cheers:
Widjai

Gambini
October 29th, 2004, 01:51 AM
:eek2:

th0m
October 29th, 2004, 01:54 AM
Wow, echt gewoon wow :p Hoe krijg je zo'n vlekkeloze pano? Als je 't mij zou vragen lijkt het net 1 foto.

AE-35
October 29th, 2004, 07:23 AM
Als ik later groot ben wil ik net zulke foto's maken als jij,...

Prachtig !

Wat heb je nog meer gebruikt, software, speciaal panohead op je statief ?
Ben vooral benieuwd naar de software.

AE

dirkholtkamp
October 29th, 2004, 10:54 AM
:eek2: :eek2: :eek2: :eek2: Wow, deze is werkelijk super. Het moet echt een monnikenklus zijn geweest om hem zo mooi te krijgen.

Hed Kandi
October 29th, 2004, 12:27 PM
WOW toppertje :runaway:

Widjai
October 29th, 2004, 12:33 PM
dirkholtkamp, het was zeker een kwestie van veel geduld hebben. Ik deed er ongeveer een half uur over om alle foto's te nemen.

AE-35, gebruikte software: arcsoft panoramaker, daarna photoshop om eventuele oneffenheden weg te poetsen.

erwin
October 29th, 2004, 10:13 PM
Wow, respect!!! :master: :master:
Heel mooie foto!!!!!

Cymen
October 29th, 2004, 11:24 PM
Vertel ons een meer! How to become a pro! ;)

hoogbouw010
October 30th, 2004, 04:37 PM
Prachtig. Dan moet je wel een speciaal verstelbare statiefkop hebben om die 32 foto's zonder veel afwijking van elkaar te maken. Een half uur ter plekke is niet erg lang voor zoiets moois.

CborG
October 30th, 2004, 04:39 PM
mooie pano!! hoeveel MP heeft jouw camera?

Widjai
October 30th, 2004, 04:57 PM
@hoogbouw010, ik heb een normale tripod, zonder een 'speciale' statiefkop. Je kan hem natuurlijk wel links,rechts en in de hoogte verstellen, maar absoluut geen speciale panohead zoals AE-35 vroeg.

De foto is gestitched met 4 verschillende horizontale foto's, dus dat met de afwijkingen valt wel mee. Elk aparte scene voordat het in Arcsoft panoramamaker werd geblendt, bestond uit 8 foto's die een groter dynamisch bereik eraan gaven en minder ruis (iets wat inherent is aan nachtfotografie).

Het volgende geldt voor digitale camera's. Probeer maar eens 2 exact gelijke foto's van een stilstaand object te nemen, het liefst met een tripod.

Open de foto's in Photoshop, of vergelijkbaar programma, en leg nu 1 van de foto's als layer op de andere. Verklein de opacity van de bovenste laag nu tot 50%. Het resultaat is dat je een supersmooth oppervlak krijgt met veel minder ruis dan ervoor.

Widjai
October 30th, 2004, 05:32 PM
Een voorbeeld:

De eerste foto is een gedeelte uit 1 enkele foto. Let op de ruis die zo typisch is voor digitale camera's, zelfs bij een iso van 100.

http://www.pbase.com/widjai/image/35694521/original.jpg

Nu komt dezelde gedeelte uit meerdere foto's van hetzelfde object, over elkaar heen gelegd in photoshop (layers) om de ruis te verminderen.

http://www.pbase.com/widjai/image/35694524/original.jpg

Een dramatische reductie van de ruis. Geen enkel programma die ruis onderdrukt, denk aan Neat Image of Noise Ninja, kan resultaten behalen die met deze techniek behaald kunnen worden.

Dit is essentieel als je nachtfoto's maakt omdat de ruis op foto's groter wordt, naarmate er een minder goede belichting is. Let maar eens op nachtfoto's .... 9 van de 10 keer zie je er enorm veel ruis op.

Als ik mijn foto's verkoop dan krijg ik vaak complimenten over de scherpte maar nog meer over het uitblijven van ruis en korrels.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Widjai

flap
October 30th, 2004, 07:10 PM
Ik ben zeker geen Rotterdam fan , maar de Willemsbrug vind ik echt wel mooi , ik vind hem vele malen mooier dan de Erasmus brug . ik vind alleen het totale bruggen arsenaal van Rotterdam niet mooi bij elkaar passen , ze hebben modellen uitgekozen die vind ik dan niet goed bij elkaar passen !!!! zeer jammer .

1+2=3
October 30th, 2004, 11:17 PM
Om maar even mee te gaan in de trend:

:eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2:

bobdebouwer
November 1st, 2004, 12:04 PM
Om van flauw te vallen!!

vinman
November 1st, 2004, 02:10 PM
Volgens mij zitten er hier veel topfotografen hier op dit forum!
:eek2: :cheers: :eek2: :cheers: :eek2: :cheers:

erwin
November 1st, 2004, 04:31 PM
Bedankt voor de interessante informatie, Widjai!

Welke ISO-waarde kun je het beste kiezen als je nachtopnames maakt?

Als ik nachtfoto's met de driepoot maak, gebruik ik altijd de zelfontspanner, maar dat zul je ook wel doen.

Nog een ding: de foto wordt mogelijk nog mooier als-ie symmetrisch is. De rechter brugpilaar staat er nu mooier op dan de linker. Maar aan de andere kant komt De Admiraal dan mogelijk in het verlengde te staan van de linkerpilaar.

Widjai
November 1st, 2004, 11:42 PM
Hallo Erwin,

Ik kies altijd de laagste ISO waarde voor de minst mogelijke ruis. Je sluitertijd kun je varieren als het wat donker uitvalt. Mijn toestel heeft een maximale sluitertijd van 30 seconden, maar ik ga meestal tot 15. Verder gebruik ik altijd ISO 100, omdat dit de laagste stand van mijn camera is.

Ik gebruik ook de zelfontspanner, zeker bij hogere sluitertijden kun je geen 'camera-shake' gebruiken. Ben het met je eens dat symmetrisch het mooist zou zijn.......ik heb alleen nog geen goed plekje gevonden om te staan.

Sta nu altijd langs de kade......alhoewel het niet altijd even veilig meer aanvoelt om met een driepoot en een digitale camera 's avonds er te staan, maar aan de andere kant moet je er wat voor over hebben, nietwaar :)

Watsjer
November 2nd, 2004, 12:03 AM
Sjonge wat een mooie plaat van die brug en al die lichies eromheen!!!! :nuts:
Ik wou dat ik ook zoiets kon maken van Rotterdam Centrum by night, zeg maar staande op de Erasmusbrug t.h.v. 'Prachtig' en dan uitzicht op de Fortisbanktoren en alles eromheen maar daar heb ik zelf de goeie spullen en kennis (nog) niet voor :ohno:
Dus als iemand op dit forum eens in de gelegenheid is ????????? :)

julesstoop
November 2nd, 2004, 12:54 AM
Goeie tips Widjai. Klinkt zo logisch, maar ik had het zelf nog niet bedacht.
Erg mooie pano trouwens.

Jan
November 2nd, 2004, 08:44 AM
... zeg maar staande op de Erasmusbrug...

Het dek van de Erasbusbrug kan aardig meetrillen als er een behoorlijke bak of een tram overheen rijdt, wat niet handig is bij een lange sluitertijd.

Basshead
November 2nd, 2004, 09:35 AM
Schitterend Widjai, ik vind één dingetje storend aan de plaat en dat is de naam die je de brug gegeven hebt; 'willemsbridge'. Naar mijn mening kan je het gewoon bij Willemsbrug laten, de kijker ziet toch wel dat het een brug is.

Ik denk niet dat de gemiddelde buitenlander denkt dat da fotograaf 'Willemsbrug Rotterdam' heet en de brug 'Widjai Nakorikantodas'! ;)

Widjai
November 2nd, 2004, 10:12 AM
Basshead....hmmm ik had er lang over moeten nadenken over de kwestie bridge i.p.v. brug. De reden dat ik er bridge van heb gemaakt was omdat ik de foto ook in een internationaal forum had geplaatst.....Maar ik zal je advies opvolgen. Vanaf nu geen ver-engelsde namen :)

@ Jan,
Je hebt absoluut gelijk over de trillingen op de brug. Ik had een geweldig uitzicht zo ongeveer in het midden van de Erasmus brug, maar de auto's en de tram vooral laten de hele brug trillen en zeker bij lange sluitertijden ga je dat echt terugzien in je foto's.

Watsjer
November 2nd, 2004, 10:50 AM
@Jan & Widjai
Ik dacht eigenlijk net boven of voorbij Prachtig, daar waar de staalconstructie van de brug weer overgaat in de betonnen op-/afrit
Volgens mij heb je daar niet zoveel last meer van trillingen maar dat zou ik zelf een keer kunnen uittesten :)
Vanaf die plek heb je in ieder geval nog wel een mooie kijk op Rotterdam-Downtown zoals hieronder .....

http://img19.exs.cx/img19/9609/DSC01668_40.jpg

Maar je kan natuurlijk ook op één van de land-/sluishoofden van de Leuvebrug gaan staan en dan krijg je dit ongeveer:

http://img44.exs.cx/img44/8977/DSC01290_40.jpg