View Full Version : Wie heeft het beste OV ?

JB-mobile
October 29th, 2004, 10:06 PM
Als we Rotterdam, Amsterdam en Den Haag naast elkaar leggen, wie heeft er dan op dit moment relatief gezien het beste openbaar vervoersnetwerk ? Ik zeg bewust relatief, omdat het er natuurlijk niet om gaat een simpele optelsom van metro- of tramlijnen te maken en dan te kijken wie er het hoogst scoort. In de eerste plaats moet de kwantiteit van het openbaar vervoer gerelateerd worden aan het aantal inwoners van de stad. In de tweede plaats plaats gaat het daarbij ook over dekkingsgraad: worden ook meer afgelegen wijken goed bediend en hoe vaak rijdt er daar openbaar vervoer ? In de derde plaats gaat het om de kwaliteit van het vervoer: is het schoon, veilig en heel ? Hoe zit het met de service, de vriendelijkheid van de vervoersbeambten ? Tot slot gaat het natuurlijk ook om jullie persoonlijke beleving van het betreffende vervoer.
Ik ben benieuwd !!!

Q.
October 29th, 2004, 10:34 PM
Qua frequentie en dekking amsterdam.
Qua snelheid rotterdam.
Uiteindelijk is Rotterdam de winnaar vanwege het uitgebreide metro-net

Q.
October 29th, 2004, 10:34 PM
En de kwaliteit van het rotterdamse OV is ook vele malen hoger dan die van Amsterdam, zeker de metro.

Cymen
October 29th, 2004, 10:43 PM
Natuurlijk stemt iedereen hier voor Rotterdam. Twee metro lijnen zijn natuurlijk veel meer dan 4. Ongeveer de helft(?) van het aantal tram lijnen doet het natuurlijk ook veel beter als 2 keer zo snel. Trams die 8 keer per uur rijden, ach das toch niks!

Wat zijn jullie weer voorspelbaar. Je kunt best op Rotterdam stemmen, maar wees dan wel zo'n man om dat gewoon te motiveren.

klein editje:
De trams die in Amsterdam rijden zijn van zeer hoge kwaliteit voor de reiziger, we praten hier over de combino he :)
Verder zijn in Amsterdam ook niet alle metro's oud, relatief gezien ook niet viezer!
Verder doet de nachtbus het ook heel goed in Amsterdam, een per half uur gaat er een bus met een redelijke dekking over de gehele stad.

Glacius
October 29th, 2004, 11:08 PM
Laatst las ik ergens dat Amsterdam één van de meest fijnmazige openbaarvervoersnetwerken van de wereld heeft.

Skyscrapercitizen
October 29th, 2004, 11:09 PM
Rotterdam wint dik. Mooiere rijtuigen en schoner. Bovendien is de tram+ veel beter dan een gewone tram. Ook het metronetwerk is gewoon goed.

Gewone tramlijnen hebben altijd vertraging, daarom is de tram+ een uitkomst, die hebben soms geen vertraging. ;)

Het personeel kan soms beter, ik zat vandaag in een tram in Rdam, staat er een conducteur in niks te doen en tegen de trambestuurder te vertellen dat hij geen zin heeft om mensen met kinderwagens enzo te helpen instappen. Hij hoeft dat niet te doen dus bla. bla.

Klootzakken zijn dat.

Cymen
October 29th, 2004, 11:19 PM
Maar waarom wint Rotterdam dan dik Tim? Al die plus en min puntjes over bijzaken heeft Amsterdam ook last van hoor.
Ik denk dat ik hierbij meer waarde hecht aan onderzoekers uit het buitenland, waarvan de amateurs mij vaak genoeg weten te vertellen dat het OV in Amsterdam is as never seen before.

Rotterdam A
October 29th, 2004, 11:24 PM
Natuurlijk stemt iedereen hier voor Rotterdam. Twee metro lijnen zijn natuurlijk veel meer dan 4. Ongeveer de helft(?) van het aantal tram lijnen doet het natuurlijk ook veel beter als 2 keer zo snel. Trams die 8 keer per uur rijden, ach das toch niks!

Wat zijn jullie weer voorspelbaar. Je kunt best op Rotterdam stemmen, maar wees dan wel zo'n man om dat gewoon te motiveren.

klein editje:
De trams die in Amsterdam rijden zijn van zeer hoge kwaliteit voor de reiziger, we praten hier over de combino he :)
Verder zijn in Amsterdam ook niet alle metro's oud, relatief gezien ook niet viezer!
Verder doet de nachtbus het ook heel goed in Amsterdam, een per half uur gaat er een bus met een redelijke dekking over de gehele stad.

Over je tram kan ik niet oordelen, maar die metro stellen en vooral die grijze zijn vies en lelijk, echt waar. Ik wil je niet pesten, maar ze zijn echt verschrikkelijk en die metrostations ook. Ook de oude metrostellen van Rotterdam die niet meer rijden zijn mooier. Ik keek echt mijn ogen uit toen ik een jaar geleden voor de eerst in de Amsterdamse metro stapte. Daar moeten ze echt wat aan doen.

Op de trampluslijn rijden er meer dan 8 trams in een uur en die dingen schokken minder dan een gewone tram.

Cymen
October 30th, 2004, 12:01 AM
@Rotterdam A

Onze trams zijn gelijk, beiden zien er modern uit voelen ook zo.

Hehe lelijk zijn ze inderdaad die metro's :) Vies zien ze er ook wel uit ;) Maar de werkelijkheid is anders naar mijn ervaring. Het kleef en afgeef gehalte is in de oude metro's best laag, dat kon ik niet zeggen van mijn Rotterdamse ervaring. Maar goed jullie stations zijn zeker mooier, maar dit was toch geen schoonheidsprijs? Daarnaas rijden er in Amsterdam ook nieuwere trams die na die paar jaar zelfs nog naar nieuw stinken.
http://de.geocities.com/m_pix1/ams/overamstel1-train.jpg

Overigens rijd lijn 17 (tram normaal) in Amsterdam, die ik altijd moet hebben, soms met een frequentie van 10 keer per uur(net gekeken). Dit is een lijn die naar een woonwijk rijd en slechts 4/5 haltes niet naast een andere lijn rijdt. Als ik 5 minuten loop(ipv 1) gaat de tram 20 keer per uur over een tram+/metro/ongelijkvloers/vrijbaans traject naar mijn bestemming; station Lelylaan.

Leienaar
October 30th, 2004, 12:16 AM
Metro: Rotterdam, zowel stations, metrotreinen en functionele dekking.
Tram: Amsterdam, veel meer lijnen, hogere frequentie; al vind ik de Citadis in Rotterdam een veel mooiere moderne tram
nachtnet: zeker Amsterdam! Veel meer nachtbussen, en ook het gewone OV rijdt tot later door dan in Rotterdam.

Nu is het krap aan vanwege het verouderde en niet zo efficiënte metronet, maar als straks de noord-zuid-lijn klaar is, wint Amsterdam dik! Ook is Amsterdam Centraal tegen die tijd helemaal klaar inclusief bus- en tramstation, dat moet ook geweldig worden!

Amsterdam dus voor mij!

Cymen
October 30th, 2004, 12:28 AM
Erm Rotterdam heeft 40 metro stations en Amsterdam 52 hoor.....

Jan
October 30th, 2004, 12:36 AM

Ja, de koekoek, de Amsterdamse metro toestellen zijn gewoon goor. Ik durfde van de week met m'n goede goed niet te gaan zitten. Al met al doen het Amsterdamse en Rotterdamse net niet veel voor elkaar onder, al wordt het R'damse net naar mij gevoel behoorlijk uitgehold de laatste tijd. Den Haag mist gewoon een metro.

Waarvan er in Amsterdam 4 ondergronds liggen, in Rotterdam 15.

Mojito
October 30th, 2004, 12:42 AM
Cymen die sneltramhaltes in Amstelveen moet je niet tot de metrostations rekenen. Want dat zijn het niet...

Amsterdam ontbeert een aantal belangrijke en onmisbare metro-assen die Rotterdam wel heeft (behalve NZ ook OW, natuurlijk moet die Ringlijn voltooid worden, en natuurlijk moet het net in de regio doorlopen!) Maar de fijnmazigheid van de tram (Met name binnen de ring) en de frequenties zijn een enorm pluspunt. En verder speelt de trein een grote rol op de langere routes binnen de stad. Lelylaan-CS is een druk stukje, ook omdat dat nog niet per metro gedaan kan worden.

De kwaliteit van de metro. Tsja, dat Amsterdam daar al jarenlang een beheersprobleem heeft mag bekend zijn, en dat is een heel groot minpunt.

Komt ook door de onverschillige houding van de gemeenteraad in de jaren ’80 en ‘ 90. Het woord metro was politiek taboe, mede dankzij wethouder Michael van der Vlis (tegenwoordig is deze man voorzitter van ROVER), metrohater en tramfanaat pur sang en verantwoordelijk voor het halfslachtige compromis ‘sneltram’, en dat die tegen wil en dank voltooide lijn prima en boven verwachting functioneerde werd het liefst ook verzwegen. Ook de betonnen architectuur is achterhaald, maar het Metromorfose plan biedt hoop. Zelfs als dat plan wordt uitgekleed, want alles is beter dan de huidige bunkerarchitectuur.

Maar die grijze treinstellen zijn volgens een heel goed concept (functioneel identiek aan de Berlijnse S-Bahn) gebouwd. Ik heb het rapport uit 1968 gezien, waarin ze allerlei mogelijke rijtuigtypes en -afmetingen met elkaar vergeleken. En daar was dit uitgekomen. Ruime balkons bij de deuren, ruime staanplaatsen en ruime zitopstellingen. Genoeg ruimte ook voor fietsen en kinderwagens. Wat dat betreft een verademing vergeleken bij de Ringlijnwagens, de Amstelveenlijn-wagens en alles wat er in Rotterdam rijdt. Die voertuigen zijn stuk voor stuk smaller en korter en dus krapper.

Het ontwerp is een kwestie van smaak, dus daar kun je over twisten. Maar als ze iets beter onderhouden zouden worden (en een betere klimaatregeling zouden krijgen, want in de zomer zijn die krengen bloedheet) zou ik het met afstand de beste metrowagens van Amsterdam en van Nederland vinden.

Ik hoop dan ook dat Amsterdam, na zijn politieke dwalingen met de smallere en kortere wagens in de jaren ’90, voor de Noord-Zuidlijn en als vervanging van de oude wagens weer voor materieel volgens dit concept en met deze afmetingen kiest. Het afzagen van de perronrandjes langs de Ringlijn in 2000 was al een hoopvol teken.

Verder heeft Amsterdam al sinds 1969 zeven dagen in de week nachtbussen, en natuurlijk de oerhollandse pontjes over het IJ, op de Javapont na nog steeds allemaal gratis. (ook de Tolhuispont vaart de hele nacht door) Maar dat heeft te maken met het feit dat er na zeven eeuwen nog steeds geen behoorlijke brug of voetgangerstunnel ligt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Antwerpen, waar een stadsdeel wat nog niet half zo groot is als Noord al sinds 1933 een voetgangerstunnel kent en sinds 1990 een tramtunnel.

Amsterdam heeft geen hedendaags TramPlus plan gemaakt, maar de langste lijnen (de 1/17 naar Osdorp, de 13 naar Geuzenveld, de 2 naar Nieuw-Sloten, de 5/51 naar Amstelveen en volgend jaar de 26 naar IJburg) zou je wel kunnen beschouwen als TramPlus avant la lettre, want ze zijn buiten het centrum hoogwaardiger dan de andere lijnen. Aanvankelijk zonder de comfortabelere haltes en de moderne voertuigen, maar de grotendeels vrije banen, (ook binnen de ring) de grotere halte-afstanden in de buitenwijken en de verkeerslichtenbeïnvloeding, werden al sinds het midden van de jaren '70 toegepast volgens een plan dat luisterde naar de naam 'Lijnen voor Morgen'. Lijn 1 over de Overtoom en de Lelylaan is jarenlang een internationaal schoolvoorbeeld van een moderne tramlijn geweest.
Gold ook voor de Leidsestraat. Hoewel anno 2004 beschouwd als een beetje onhandig is het toch een prestatie, drie tramlijnen met gezamenlijk per dag 80.000 passagiers over grotendeels enkelspoor door zo'n straat.

Maar goed oordelen vind ik toch onmogelijk, daarvoor zou je de diverse netten goed moeten kennen. En dan vooral buiten de hoofdassen. En ik kan alleen een redelijk oordeel geven over Amsterdam. Daarvan weet ik dat een hoop bussen in de buitenwijken nog steeds minimaal een kwartierdienst kennen. In Amsterdam-Noord ligt nog geen millimeter rails, maar werkelijk elke wijk wordt wel aangedaan door een frequente buslijn richting station. Ook Slotervaart, waar ik oorspronkelijk vandaan kom, telt vier buslijnen, naast de metro en drie tramlijnen. Overigens kan de aansluiting van bepaalde lijnen op de metro wel beter. Bus 18 bijvoorbeeld rijdt onder station Postjesweg door maar stopt er niet, dat doet hij pas 200 meter verderop...

Mensen van buiten Amsterdam kijken in ieder geval vaak hun ogen uit als ze die frequenties zien, omdat het bij hun vaak minder is. Dat geldt in ieder geval voor familie van mij uit Den Haag, hoe dat met Rotterdam zit weet ik niet. Dus stemmen doe ik ook niet. Wel een interessant topic dit!

Mojito
October 30th, 2004, 12:50 AM
Overigens worden de diverse frequenties van Amsterdamse tram- en buslijnen ook bedreigd door allerlei onzalige bezuinigingsvoorstellen. Dus hoe lang die relatieve luxe positie nog zal gelden...ik weet het niet.

Glacius
October 30th, 2004, 12:51 AM
Mooie bijdrage, Mojito!

Skyscrapercitizen
October 30th, 2004, 12:58 AM
Rotterdam heeft vanaf begin 2005 als eerste tourniquettes op alle metrostations, en de chipkaart zoals we die zien bij het beste metronetwerk ter wereld in HK. Das straks toch weer een groot pluspunt!

Cymen
October 30th, 2004, 01:19 AM
Rotterdam heeft vanaf begin 2005 als eerste tourniquettes op alle metrostations, en de chipkaart zoals we die zien bij het beste metronetwerk ter wereld in HK. Das straks toch weer een groot pluspunt!

Nu staan op veel stations mensen, melkert banen, maar Amsterdam krijgt gelijkertijd ook poortjes.

Mojito
October 30th, 2004, 01:41 AM
Planning invoering OV-chipkaart en poortjes:

- Nu, tot voorjaar 2005: Voorbereidingen, zoals verbouwingen op de stations op de Hoekse Lijn en testen van de apparatuur door klanten en medewerkers.
- Voorjaar 2005: Introductie OV-chipkaart in Rotterdam en op de Hoekse Lijn.
- 2006: Landelijke invoer OV-chipkaart voor NS, en invoer OV-chipkaart voor overige openbaar vervoer eerst in Amsterdam.
- 2007-2008: OV-chipkaart landelijk ingevoerd voor geheel het openbaar vervoer.

Logische keuzes. De Hoekse Lijn is geen hoofdlijn en redelijk zelfstandig. Rotterdam heeft de grootste metro en Amsterdam de grootste tram.

En als dat allemaal functioneert, dan wordt het pas landelijk ingevoerd.

Cymen
October 30th, 2004, 02:37 AM
Ah dus Rotterdam mag iets eerder op proef? Dit terwijl ik dacht dat ze in Amsterdam al precies wisten welke glazen poortjes het moesten worden.

zie ook: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=119201&highlight=glazen+poortjes

Rotterdam is dus iets eerder, maar dat moet in de praktijk nog blijken natuurlijk. Tis iig wel landelijk dus niets iets Rotterdams.

Skyscrapercitizen
October 30th, 2004, 10:56 AM
En de nieuwe trams in Rotterdam vallen iig niet uit elkaar... :lol:

Elmo
October 30th, 2004, 11:07 AM
Duidelijk Amsterdam! Veel meer bus- en tramlijnen, die bovendien in een hogere frequentie rijden en veel fijnmaziger opereren. De nachtbussen zijn natuurlijk ook een enorm pluspunt. De metro mag nu dan nog niet perfect zijn, maar hij functioneert wel goed. Tienduizenden mensen maken er dagelijks gebruik van.

@Tim:
Ik vind het wel lachwekkend dat je Rotterdam "dik" vindt winnen, terwijl je onlangs nog bijna zat te janken dat de dienstregeling van de metro in R'dam flink werd ingekrompen en er op diverse andere onderdelen werd bezuinigd. Hoe laat vertrekt de eerste metro ook al weer? En hoe laat rijdt de laatste? Ik meende iets van 23.00 uur te hebben gelezen :lol:

@Jan:
5 ondergrondse stations ja! ;)

@Cymen:
Die ringlijn trams stinken na 5 jaar idd nog steeds naar nieuw. Vreemd..

@Mojito:
:okay:

By the way:
Ik wil Almere nomineren voor stad met het "beste OV-netwerk van de kleinere steden". Alle bussen rijden hier op vrije busbanen, waardoor vertraging bijna niet voorkomt. Op veel lijnen wordt gereden met een frequentie van 8 bussen per uur (in de spits soms zelfs nog hoger). De normale dienstregeling gaat door tot 1 a half 2 in de nacht (dus niet om 12 uur stoppen als in de dat dorp bij de Maas ;)). 90% van de woningen heeft bovendien een bushalte op minder dan 400 meter lopen.

Van The Man
October 30th, 2004, 04:12 PM
klein editje:

De combino's gaan langzaam kapot. Het gewicht op hun dak is veelste veel waardoor ze langzaam inzakken

Cymen
October 30th, 2004, 04:13 PM
@Tim en Van The Man
So what dat ze langzaam uit elkaar vallen? Tot nu toe heeft de reiziger daar nog geen last van ondervonden, daar gaat het om.

Nexxd
October 30th, 2004, 04:19 PM
Hoe laat vertrekt de eerste metro ook al weer? En hoe laat rijdt de laatste? Ik meende iets van 23.00 uur te hebben gelezen :lol:

Alleen tijdens de zomerdienstregeling ging de metro buiten de spits om de 7,5 minuut tussen Slinge-Rdam CS en om de 15 min tussen Spijkenisse-Rdam CS. Nu rijdt de metro weer net zo vaak als voorheen, om de 5 resp. 10 minuten. De laatste metro gaat doordeweeks vanaf CS om 00.18 naar Spijkenisse, daarna gaan er nog 2 of 3 metro's naar Slinge.

Nexxd
October 30th, 2004, 04:25 PM

Rdam heeft 47 metrostations

Q.
October 30th, 2004, 04:37 PM
Ik zou de haltes van de Amstelveenlijn nou niet echt metrohaltes willen noemen, en die zitten ook vast bij die 52 inbegrepen...

TBP
October 30th, 2004, 04:47 PM
Ik heb niks te klagen over het OV in Amsterdam... Alleen Watergraafsmeer is slecht te bereiken vanuit het zuiden. De voor mij belangrijke locaties zijn zeer goed en snel te bereiken me het OV vanuit het zuiden.

Mojito
October 30th, 2004, 05:31 PM
Even een vraagje aan de inmiddels twee personen die op Den Haag hebben gestemd: Wat zijn jullie motivaties?

Vergelijkbare steden in het buitenland (Antwerpen, vele steden in het Ruhrgebied, Lille) hebben allang een (pre-) metro of Stadtbahn die de hoofdassen bedient, waar Den Haag dat al jaren ontbeerde en daar nu pas met Souterrain en Randstadrail een aanzet toe heeft gegeven. Een hoogwaardige lijn tussen het centrum en Scheveningen zou ik een geweldige aanvulling vinden! Zeker in de zomer is dat een uitkomst. Misschien dat een verlengde Hofpleinlijn dat ooit kan bereiken, er ligt al een afgesloten tunneltje tussen de sporen en de kant van het Malieveld onder de hal van Den Haag Centraal, heb ik begrepen. En het kanaal langs de Koningskade lijkt me prima geschikt om er een tunnel in af te zinken. (En dan te bedenken dat er tot 1953 een volwaardige spoorlijn tussen HS en Scheveningen lag, langs de Landscheidingsweg. Die zou nu perfect van pas kunnen komen...)

De trams en bussen zijn comfortabel (al heeft de toename van de beenlengte van de gemiddelde Nederlander de afstand tussen de banken in de trams achterhaald...die is tegenwoordig erg krap; hopelijk houden ze bij de volgende generatie trams daar rekening mee!) erg goed onderhouden en schoon, dat zijn ontegenzeggelijk enorme pluspunten.

De Gestapo-brigades die de boel controleren zijn zichtbaar aanwezig, en zullen er zeker voor zorgen dat het aantal zwartrijders binnen de perken blijft. Cijfers heb ik niet, maar de jeugdzonde die ik (zoals zovelen) in Amsterdam regelmatig beging, namelijk veelvuldig zwart- of grijsrijden, zou ik in Den Haag nooit hebben begaan op deze manier. Ik kom ze in ieder geval op minstens de helft van mijn reizen door de residentie tegen!

Maar de grote minpunten vind ik de frequenties (tram 1 bijvoorbeeld rijdt in de spits om de 10 minuten...gevolg: overal volle trams, met name tussen HS en Vredespaleis, maar ook het stuk Delft-Den Haag zit altijd goed vol) plus het feit dat voorrang voor het openbaar vervoer hier niet lijkt te bestaan. Ik maak drie keer per week gebruik van lijn 1 of 9, en ik erger me iedere keer groen en geel (toepasselijke kleuren) aan het tijdsverlies bij elk stoplicht. Gemiddeld 20 tot 25 minuten over het stukje Kurhaus-Hollands Spoor is echt te lang!

Ben benieuwd naar jullie argumenten!

aswnl
October 30th, 2004, 08:44 PM
Voor mij duidelijk Rotterdam: dankzij de keuze voor een gesmeerd metronetwerk in plaats van een fijnmazig maar exploitatief veel te duur en te traag tramnet.

Van The Man
October 31st, 2004, 12:48 AM
@ Mojito

Die gestapo's mensen vallen wel mee ouwe. Ik denk dat jij net op verkeerde lijnen zit ofzo, maar ik heb juist het gevoel dat men in A'dam veel strikter is. Ik kom die bojo's mss maar een paar keer per jaar keer tegen.

Verder hebben Haagse trams ook Vtag, dus rode stoplichten zijn bij eigenlijk nooit een prolbeem :?

Tweety
October 31st, 2004, 01:28 AM
@Mojito: ik was de eerste Den Haag-stemmer. Ik heb op Den Haag gestemd omdat dat de dichtstbijzijnde stad is van de drie in de poll. Dat doet 80% van de stemmers in dit soort polls: stemmen op de stad waar je woont (of voor sommigen: wilt wonen), ongeacht wat de vraag is. Zie mijn stem op Den Haag maar als een soort proteststem.

Een objectieve manier om het "beste" OV-systeem te bepalen is er m.i. niet, maar het aantal zitplaatskilometers per jaar (= een maat voor de omvang van het aanbod) gedeeld door het inwoneraantal zou misschien een goede zijn. Helaas kan ik die gegevens niet zo vinden op de websites van de drie betrokken OV-bedrijven. En natuurlijk zou dan ook de eindeloze/oeverloze discussie over inwoneraantallen weer een rol spelen.

Een metrosysteem is snel en kan veel mensen vervoeren, maar als die mensen niet op de metrostations kunnen komen door gebrek aan bus- en tramlijnen, heb je er nog niet zoveel aan. Nachtbussen zijn handig, maar slechts een klein deel van de bevolking maakt er gebruik van. Overal electronische reisinformatie is leuk, maar de tram komt er niet eerder of vaker door. M.a.w.: de kwaliteit is dus een optelsom van een hele hoop factoren. En iedereen zal aan elke factor een ander gewicht toekennen, afhankelijk van zijn/haar eigen situatie. Als je tenminste verder redeneert dan "mijn woonplaats is het beste".

Tweety
October 31st, 2004, 01:52 AM
@Van the Man: het zijn inderdaad geen Gestapo's, maar verder klopt het verhaal van Mojito wel. Als je 's ochtends op CS, HS of in de tramtunnel in de tram wilt stappen, lijkt het wel alsof je een discotheek binnengaat: bij alle in- en uitgangen staan van die kleerkasten in een pak met clip-stropdas en zo'n V-tje opgespeld. En naar mijn idee reizen er 's-avonds in bijna elke tram ook twee van die pakken mee.

Goed van de HTM dat ze de veiligheid serieus nemen, maar op zich hadden ze die security-guards ook best een HTM-outfit mogen geven. Dat staat al een stuk vriendelijker. En ik ben wel benieuwd waarom ze in plaats van die gasten bij de haltes niet op de trams een conducteur laten meerijden. Is volgens mij per saldo goedkoper en biedt meer voordelen voor de reiziger (in de vorm van informatievoorziening bv).

Vertigo
October 31st, 2004, 12:17 PM
Je post een paar goede punten, Tweety. Ik heb maar Rotterdam gestemd omdat ik dat OV-netwerk het beste ken van de drie en de kwaliteit op zich best goed vind. Amsterdam heeft een indrukwekkend OV-netwerk maar zeker een aantal jaren geleden liet de uitvoering van de dienstregeling vaak veel te wensen over. Ik heb het idee dat het de laatste tijd beter is geworden, maar ik reis niet echt vaak met het GVB.

In ieder geval zijn zowel het GVB als de RET hopeloos ouderwetse overheidsbedrijven (ok, GVB officieel niet meer volgens mij) die absoluut niet klaar zijn voor de nieuwe situatie van marktwerking in het OV. De HTM is dat denk ik nog het meeste.

Een objectieve manier om het "beste" OV-systeem te bepalen is er m.i. niet, maar het aantal zitplaatskilometers per jaar (= een maat voor de omvang van het aanbod) gedeeld door het inwoneraantal zou misschien een goede zijn.

Bij stedelijk OV zou je ook de staanplaatskilometers moeten meerekenen... ;) Bovendien zou je ook het aantal bezoekers van buiten moeten meerekenen, zeker in Amsterdam.

darulez
October 31st, 2004, 04:46 PM
Groningen!

Glacius
October 31st, 2004, 07:11 PM
Zierikzee!

Sint Clara
October 31st, 2004, 08:26 PM
...Amsterdamse metro toestellen zijn gewoon goor. Ik durfde van de week met m'n goede goed niet te gaan zitten...

Haha! :)

Basshead
October 31st, 2004, 09:04 PM
Ik heb, net als Tweety, het idee dat sentimenten wederom een grote rol spelen!

Met name Tim kan er wat van, Rotterdam is wat hem betreft altijd de winnaar maar dat Hong Kong het beste metronetwerk heeft... is ie daar niet onlangs geweest!? En kent meneer de netwerken van Londen, Parijs, New York, Moskou en Tokyo ook zo goed om zo'n gewaagde uitspraak te doen.... ;)

sjeordnl
October 31st, 2004, 11:06 PM
Ik kom uit rotterdam en ken amsterdam en den haag niet zo goed. Daarom heb ik ook niet gestemd maar op het moment zou ik zeker niet voor rotterdam stemmen.
puur omdat de meeste van mijn routes op het moment sneller zijn om te lopen dan met het openbaar vervoer.
enkele voorbeelden
kralingen- hillergersberg
hillergersberg - centraal station

Cymen
October 31st, 2004, 11:46 PM
Ik kom uit rotterdam en ken amsterdam en den haag niet zo goed. Daarom heb ik ook niet gestemd maar op het moment zou ik zeker niet voor rotterdam stemmen.
puur omdat de meeste van mijn routes op het moment sneller zijn om te lopen dan met het openbaar vervoer.
enkele voorbeelden

Jij bent echt het goede voorbeeld van hoe de meeste Rotterdammers hier denken :sleepy:

Elmo
November 1st, 2004, 12:46 PM
@Cymen:

Ik snap je opmerking niet. Hij is een Rotterdammer en geeft toe dat het OV systeem in zijn plaats niet top is. Dat is toch juist eerlijk?!

Cymen
November 1st, 2004, 02:08 PM
@Cymen:

Ik snap je opmerking niet. Hij is een Rotterdammer en geeft toe dat het OV systeem in zijn plaats niet top is. Dat is toch juist eerlijk?!

Ik meende dat natuurlijk ook niet serieus :sleepy:

Maar de meeste Rotterdammers denken echt precies het tegenovergestelde van hem. Ze gedragen zich als dorpelingen, kijk maar eens hoevaak ze buiten hun Rotterdamse gedeelte posten.

Skyscrapercitizen
November 1st, 2004, 03:40 PM
Ik heb, net als Tweety, het idee dat sentimenten wederom een grote rol spelen!

Met name Tim kan er wat van, Rotterdam is wat hem betreft altijd de winnaar maar dat Hong Kong het beste metronetwerk heeft... is ie daar niet onlangs geweest!? En kent meneer de netwerken van Londen, Parijs, New York, Moskou en Tokyo ook zo goed om zo'n gewaagde uitspraak te doen.... ;)

Heb je bijdehandjes gegeten ofzo?

Ik baseerde die uitspraak op het feit dat het metronetwerk in HK de enige rendabele is in de wereld. Dat zegt genoeg.

@ Cymen

Dan doel je iig niet op mij want ik post regelmatig in topics over Den Haag, Amsterdam en andere steden.

Elmo
November 1st, 2004, 05:10 PM
Ik meende dat natuurlijk ook niet serieus :sleepy:

Kon zijn dat je nog lag te pitten -> :sleepy:

:tongue3:

darulez
November 1st, 2004, 05:18 PM
Nog steeds Groningen!

kay slay
November 14th, 2004, 02:39 PM
We kunnen wel gaan zeggen dat amsterdam beter scoort maar aangezien rotterdam op bepaalde punten veel beter dan amsterdam en rotterdam niet eens de hoofdstad is moet ik zeggen dat rotterdam zeker dik wint, dus mensen moeten het gewoon toegeven dat rotterdam hierbij gewoon dik gewonnen heeft

Elmo
November 14th, 2004, 03:17 PM
Kom eens met argumenten kay skay, want dit is wel erg slappe hap.

Basshead
November 14th, 2004, 03:18 PM
Nou Kay, tegen die redenering is natuurlijk niets meer in te brengen!

Sol
March 20th, 2008, 10:57 AM
Wie het beste OV heeft, durf ik niet te zeggen.
Wie denk ik het smerigste OV heeft wel, namelijk Rotterdam. Viezer kan namelijk niet.

Wat is het geval. Dinsdagavond reis ik met de metro en twee rijen verderop begint een meisje te kotsen en flink ook. Vervolgens reis ik woensdagavond weer en blijk ik in hetzelfde metrostel zitten. En wat zie ik: een jongen nietsvermoedend op dezelfde plek als dat meisje zitten, terwijl de muur en de vloer nog onder de (nu opgedroogde) kots zit..... Het was echt van die dikke kots, dus duidelijk te zien dat het kots was.

Het is toch een kleine moeite om een metro schoon te maken? Zeker als mensen kotsen? Pas nu besef ik heel goed hoe smerig de metro eigenlijk is. Het lijkt me beter als Connexxion of een ander bedrijf de metrodiensten van de RET overneemt, want met de RET is het echt huilen met de pet op. Aan het lanterfanten van het personeel terwijl er zat werk te doen is (o.a. de metro's schoonmaken) begin ik me onderhand behoorlijk te ergeren.

Nieuwe Waas
March 20th, 2008, 01:54 PM
^^ dat is inderdaad erg slecht.

Toch is het maar de vraag of een ander bedrijf het beter zou doen, misschien was dit een incident. Er zijn allerlei redenen en oorzaken te verzinnen hoe zoiets kan gebeuren en waarom dat ook bij een andere dienstverlener had kunnen plaats vinden.

Toevallig dat je deze thread weer actief hebt gemaakt met dit bericht.

Ik werk als externe (op een stafafdeling) bij de RET. Daar kregen we van de week gebak omdat we zo goed gescoord hadden in (op) de OV-Klantbarometer (http://www.ret.nl/?id=3225).

Capzilla
March 20th, 2008, 03:48 PM
Amsterdam wint ruim als het gaat om fijnmazigheid en frequentie, Rotterdam wint echter weer op het gebied van snelheid.

Of dat zo blijft is maar de vraag, de Noord-Zuidlijn wordt een verademing voor Amsterdam terwijl Rotterdam een kapitale blunder heeft gemaakt met Tramplus. Voor een tram is het best een mooi systeem met veel vrije banen enzo, maar het blijft te langzaam en de frequentie is te laag en vanwege de toch aanwezige gelijkvloerse kruisingen kan die frequentie in het centrum ook niet omhoog zonder er een verkeerschaos van te maken.

Wuppeltje
March 20th, 2008, 04:34 PM
Voor vervoer in de stad op dit moment zeg ik met pijn in mijn hart Rotterdam. De metro in Rotterdam is niet super, maar de metrolijnen gaan langs meer logische plekken dan in Amsterdam en zijn minder storingsgevoelig op dit moment. Qua trams zit er niet heel veel verschil. Wat betreft bussen en OV-knooppunten doet Amsterdam het beter. Hieronder mijn argumenten:

-Zowel in Amsterdam als in Rotterdam vind ik de metro's vies. Wel vind ik de viezigheid in de Amsterdamse metro iets eerder opvallen.
-De metro's in Rotterdam zijn slimmer aangelegd. Men had wel een duidelijk visie voor het metronet in Amsterdam, maar daar is een fractie van uitgevoerd. De belangrijkste en meest logische metrolijn wordt nu pas aangelegd. Ook rijden in Amsterdam nu teveel lijnen op 1 lijn. Bij de komst van de Noord/Zuidlijn kan dit nadeel omgedraait worden in een voordeel door alle lijnen dedicated te maken. Rotterdam heeft overigens ook een aardige bottleneck waar de 2 metrolijnen samen komen.
-Bussen tussen Amsterdam en Purmerend vind ik wel wat hebben. De mensen uit Purmerend gebruiken vaak OV naar Amsterdam, zijn er blij mee, en willen geen ander (hoogwaardig) manier van vervoer.
-Fijnmazigheid Amsterdam - Stedelijk gebied binnen 400 meter een halte, voor woonvoorzieningen ouderen binnen 250 meter een halte.
-Treinen, wat dat betreft vind ik Amsterdam slimmer en beter ingericht. Hoewel Amsterdam CS nog verreweg het grootste station is, zijn stations zoals Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Amstel, Amsterdam Zuid, Amsterdam Arena gezien het aantal reizigers met de trein van groot belang. Meer mensen kunnen direct met de trein gaan, of na een stukje lopen, of na een stukje fietsen. Op dit punt vind ik het in Amsterdam een stuk beter geregeld dan in Rotterdam.
-Qua frequenties denk ik dat Amsterdam wint. Er zijn genoeg plekken waar meerdere lijnen samenkomen en een zorgen voor een hele hoge frequentie (bv bij de halte die ik vaak neem 18 bussen per uur op het grootste deel van de dag). Niet alleen met trams, maar ook met bussen. Men kent Amsterdam meer van de trams, maar er rijden meer mensen met de bus.
-Wat betreft snelheid en betrouwbaarheid binnen de stad denk ik dat Rotterdam wint. Amsterdam heeft teveel bottlenecks op dit moment.

Toekomst:
Hoewel Rotterdam zich verder zal verbeteren qua OV mogelijkheden, is er in Amsterdam meer winst te behalen op veel bestaande lijnen. Zeker wat betreft de metro. Ik zie vooral in dit laatste veel potentie dat nu grotendeels ongebruikt wordt.

Ik denk dat Amsterdam een grote kwaliteitssprong gaat en nog meer kan maken met de Noord/Zuidlijn. De prognoses voor deze lijn zijn indrukwekkend, maar niet onrealitisch. Dit "lijntje" van niet eens 10km waar zo lachwekkend in Rotterdam vaak over wordt gedaan, zal naar verwachting even veel mensen vervoeren als het hele metronet in Rotterdam nu. Als men verder de aanbevelingen wat betreft de Metronetstudie Amsterdam opvolgt, dan geeft dat verdere kwaliteitsverbeteringen die niet mogelijk waren zonder Noord/Zuidlijn. Nu zeg ik Rotterdam, voor de toekomst Amsterdam.

Nexxd
March 20th, 2008, 04:36 PM
want met de RET is het echt huilen met de pet op. Aan het lanterfanten van het personeel terwijl er zat werk te doen is (o.a. de metro's schoonmaken) begin ik me onderhand behoorlijk te ergeren.RET-personeel is het rampzaligste personeel wat er bestaat. Ik zie regelmatig personeel rondlopen maar wat TOTAAL NIETS doet terwijl er zat te doen is (op de perrons rokende mensen aanspreken op hun gedrag, of in de metro de mensen die hun telefoon als ghetto blaster gebruiken). De metro's en de stations zijn idd smerig. Vuil wat ik soms 's avonds laat op Rotterdam Centraal zie liggen, ligt er de volgende ochtend vaak nog steeds. Omroepberichten worden volgens mij door een of andere toiletjuffrouw ingesproken want er gaat weinig communicatieve vaardigheid van uit. En de berichten op de DRIM's bevatten zoveel spelfouten dat die waarschijnlijk door een kind van 6 zijn getypt. En als je metro tussen 2 stations stilstaat zal je zelden tot nooit horen waarom we even stilstaan. Kleine moeite voor zo'n bestuurder om bijvoorbeeld om te roepen dat er wegens onderhoudswerkzaamheden enkelspoor wordt gereden?

Zo... ik ben uitgezeurd :D

picassoborseli
March 20th, 2008, 04:55 PM
Amsterdam ken ik beter dan Rotterdam, maar hier mijn visie:

Metro:
frequentie >> Rotterdam
staat >> Rotterdam
overstap >> Rotterdam
logica lijnen >> Rotterdam

Tram:
frequentie >> Amsterdam
staat >> Amsterdam
overstap >> Rotterdam
logica lijnen >> Amsterdam

Bus:
frequentie >> Amsterdam
staat >> Amsterdam
overstap >> Amsterdam/Rotterdam
logica lijnen >> Amsterdam/Rotterdam

Trein:
frequentie >> Amsterdam
staat >> Amsterdam/Rotterdam
overstap >> Amsterdam
logica lijnen >> Amsterdam

Verder algemeen beeld: Personeel bij het GVB is over het algemeen vriendelijker dan van de RET. Wat ik heb meegemaakt dan. Personeel in Amsterdam is eerder bereid je te helpen en je dingen uit te leggen en de weg te wijzen.

Kortom ik vind Amsterdam het beste OV hebben in NL, al is de voorsprong niet heel groot.

Nieuwe Waas
March 20th, 2008, 05:53 PM
Ik zie regelmatig personeel rondlopen maar wat TOTAAL NIETS doet terwijl er zat te doen is (op de perrons rokende mensen aanspreken op hun gedrag, of in de metro de mensen die hun telefoon als ghetto blaster gebruiken).Dat valt mij ook op en is me een doorn in het oog. Ik snap dat ook werkelijk niet!

Sol
March 20th, 2008, 06:15 PM
Bij de klantenservice van de RET wordt gelukkig wel gewerkt, want zojuist kwam de reactie op mijn klacht van vanochtend binnen op m'n e-mail. Oordeel zelf over de frequentie van schoonmaken. Zo lezende blijft de kots nog maximaal een maand rondrijden door Rotterdam:

"Vervuiling metro:

Alle metrorijtuigen die na de dienst in de remise komen worden van binnen gereinigd. Dit reinigen bestaat uit het schoonvegen van de vloer. Één keer per maand wordt het interieur gereinigd met water en schoonmaakmiddel. Helaas is het dagelijks reinigen met water en schoonmaakmiddel om verschillende redenen niet mogelijk. Waarom de ernstige vervuiling die u aangeeft niet geheel is verwijderd weet ik niet."

Rotterdam A
March 20th, 2008, 06:29 PM
^^

Wat ze moeten doen is metroslopende klotejeugd hard aanpakken. Wat ben je een kansloos persoon als je zoveel tijd en moeite gaat nemen om een metro te bekrassen. Dan ben je gewoon een kansloos mens.

Capzilla
March 21st, 2008, 12:43 AM
BHelaas is het dagelijks reinigen met water en schoonmaakmiddel om verschillende redenen niet mogelijk.

Als geld en beschikbare tijden tot die redenen behoren dan lijkt me dat een mooi stukje taakstraf wat we kunnen toevoegen aan de opties. Hoe dichter zo'n straf bij de overtreding ligt, hoe beter deze waarschijnlijk werkt. Kost nog steeds geld voor toezicht e.d. maar daar betaal ik in mijn kaartje graag voor mee.

De Snor
March 21st, 2008, 04:48 PM
Alle drie hebben ze grote gebreken maar alle drie denken ze het beste netwerk te hebben...
Geen enkel netwerk mag de pretentie hebben een goed OV denken te hebben, d'er moet continue worden verder ge-investeerd tot optimalisering waar ter wereld dan ook.
Simpel toch : een OV netwerk is nooit af

Nout
March 21st, 2008, 10:16 PM
De Haagse tram hoor ik in deze discussie nog weinig, terwijl deze naar mijn idee toch redelijk ontwikkeld is. Het bereik is behoorlijk (tot aan Delft toe). De tramtunnel met de ondergrondse haltes zijn ook erg mooi (schoon, netjes en goed afgewerkt). Ook de bovengrondse kruising met het spoor bij CS is een mooi staaltje geintegreerd ov. En ook wordt er (in tegenstelling tot A'dam) erg goed gecontroleerd op plaatsbewijs. Dus wat mij betreft een dikke pluim naar HTM.

Verder kan ik me niet uitspreken over welke van de drie steden het beste ov heeft. Daarvoor ken ik de R'damse tram niet goed genoeg.

Wuppeltje
March 22nd, 2008, 04:34 PM
Den Haag wordt een beetje buiten beschouwing gelaten ivm het ontbreken van een metronetwerk.

De meeste trams in Amsterdam hebben een conducteur, wat dat betreft is de controle goed. Volgens mij hebben ze in Den Haag veel vliegende brigades, waar je in Amsterdam weinig van ziet.

Capzilla
March 22nd, 2008, 05:11 PM
^^ Nadeel van het Amsterdamse systeem is dat iedereen eerst bij de controleurspost zijn ding moet doen, wat alles niet sneller maakt. In Rotterdam lopen de controleurs gewoon even op en neer terwijl de tram naar de volgende halte rijdt.

Wuppeltje
March 22nd, 2008, 09:38 PM
Als het druk is dan is dat inderdaad een probleem, maar er wordt wel weinig zwart gereden tegenwoordig.

Mojito
March 22nd, 2008, 11:05 PM
Grappig dat deze thread weer boven is komen drijven...ik heb zelf de indruk dat tram en bus in Amsterdam er op vooruit zijn gegaan ten opzichte van vier jaar geleden. Alleen de metro (okee Sol, je braakselvoorbeeld is wel extreem...maar ik blijf erbij dat de Rotterdamse metro zo steriel als een OK in het AMC of Dijkzigt is, vergeleken bij die van ons :D)...

Zoals Wuppeltje al stelde: de toekomst ziet er goed uit. Ontvlechting, N/Z, nieuw materieel, hogere frequenties...Wie weet volgen de verlenging van de Ringlijn naar Noord en de verlenging van de Bijlmerlijnen als Westlijn van Centraal naar Schiphol nog voor 2025-2030...Maar dat is de nabije en verre toekomst...

Het heden daarentegen is diep treurig. Het krappe en voor de helft verouderde wagenpark laat zich steeds meer gelden. Het is schandalig dat het GVB onlangs aangaf dat de grenzen van de capaciteit zijn bereikt en dat dat nog zeker vier jaar zal voortduren, omdat het nieuwe materieel voor de Oostlijn in één keer met het N/Z materieel zal binnenstromen.

Belachelijk, de metro is een kostbaar stuk infrastructuur, aangelegd met grote kostenoverschrijdingen en onder grote maatschappelijke weerstand (behalve dan de Ringlijn). Het systeem is ontworpen op basis van uitgebreid onderzoek en volgens een goed concept, de capaciteit is in potentie enorm en het heeft zijn bestaansrecht meer dan bewezen...maar met dit mismanagement wordt er een kwetsbare en oncomfortabele dienst uitgevoerd die niet meer van deze tijd genoemd mag worden.

Want dit had men tien jaar geleden al kunnen zien aankomen. Dat de oude metro's na ongeveer 30 jaar versleten en op zijn en dat dat moment in 2006-2007 zou aanbreken had men kunnen voorzien. De Ringlijn had al in 2000 te weinig materieel. En dat de N/Z niet in 2005 klaar zou zijn (zoals men nog heel optimistisch dacht bij het referendum in 1997) had men ook wel aan kunnen voelen. En dan zal ik mijn persoonlijke waslijst aan verdere, kleine ergernissen maar buiten beschouwing laten.

Bestaat er ook iets van een parlementaire enquete op gemeenteraadsniveau?

Rotterdam A
March 22nd, 2008, 11:22 PM
Zo is dat. De metro is echt de ruggegraat van het openbaar vervoer. Trams zijn gewoon ter aanvulling voor de gaten. Het gaat wel goed met de Rotterdamse metro, alleen dat er nog geen verbinding is met Barendrecht, Berverwaard, Ridderkerk en Dordrecht is een nadeel. Liefst moet de metro bovengronds rijden op een hoog viaduct. Schitterend gezicht.

ReisThijs
March 23rd, 2008, 01:03 AM
Want dit had men tien jaar geleden al kunnen zien aankomen. Dat de oude metro's na ongeveer 30 jaar versleten en op zijn en dat dat moment in 2006-2007 zou aanbreken had men kunnen voorzien.
Vergeet je nu niet dat we het hier over het GVB hebben? :bash:

De Ringlijn had al in 2000 te weinig materieel.Daar had men toch een geniale oplossing voor bedacht? Randjes van het perron afzagen, zodat het geen ongelijkvloerse sneltramlijn meer was, maar een echte metrolijn, en nu kan er oostlijnmaterieel op rijden. Dat die oostlijn vervolgens een materieeltekort krijgt, tja...

darulez
March 23rd, 2008, 02:11 AM
sorry, maar de keuze is mij te beperkt!

Voldoende dekking toch? (Tijdens de spits elke 10 minuten.)

Groningen-stad:
http://members.lycos.nl/darulez/arriva/arriva.bmp

Matthijs
March 23rd, 2008, 02:38 PM
^^
Plaats alsjeblieft NOOIT BMP-bestanden op een website.

Moby92
March 23rd, 2008, 07:38 PM
Oja.. Groningen past zeker tussen het rijtje Amsterdam - Rotterdam - Den Haag. Goed dat je het toevoegd!

Cpt.Iglo
March 24th, 2008, 02:21 PM
Oja.. Groningen past zeker tussen het rijtje Amsterdam - Rotterdam - Den Haag. Goed dat je het toevoegd!Ik denk niet dat hij het zo bedoelt, maar meer van dat de keuze te beperkt is. ;)

Het was misschien leuker geweest om bijvoorbeeld de 10 grootste steden van Nederland hierin op te nemen i.p.v de 3 grootste steden. ;)

Wuppeltje
March 24th, 2008, 02:58 PM
^^

Je zou het thread anders moeten formuleren. Zelfs dan ben ik bang dat het door de 2-3 grootste steden zal worden ondergesneeuwd. Misschien een nieuw thread maken met de andere 7 steden?

Moby92
March 24th, 2008, 05:17 PM
Ik denk niet dat hij het zo bedoelt, maar meer van dat de keuze te beperkt is. ;)

Het was misschien leuker geweest om bijvoorbeeld de 10 grootste steden van Nederland hierin op te nemen i.p.v de 3 grootste steden. ;)

Vergeet niet dat dit een topic is van 4 jaar oud.. en de enige toevoeging die ik me kan bedenken is Utrecht. Openbaar vervoer in de overige 7 steden is niet heel erg speciaal (tsja.. Phileas in Eindhoven misschien). Dus ik denk dat het gewoon geen nut heeft om Groningen wéér in zo'n soort topic toe te voegen.

Matthijs
March 24th, 2008, 05:18 PM
Waarom zou Groningen niet kunnen worden toegevoegd?
Het gaat erom welke stad het beste openbaar vervoer heeft, niet het meeste. Als Groningen voor haar formaat relatief beter OV heeft dan Amsterdam, kan de stad best winnen.

Quintana
March 24th, 2008, 06:03 PM
Ja, maar je vergeet dat elke topic hier een Rotterdam versus Amsterdam topic moet zijn ;)

Sol
March 24th, 2008, 06:28 PM
Als je een topic wilt houden over Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, dan moet dat toch mogen? Je hoeft toch niets steeds op de andere steden te letten? Bovendien kennen de meeste mensen zowel Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, en maar weinig mensen Groningen. Een topic heeft dan ook weinig nut. Nog afgezien van het feit dat het OV in Groningen veel kleinschaliger en eentoniger is dan die in de drie echte grote steden van het land.

Grunnen
March 25th, 2008, 01:54 PM
Bovendien is het OV in Groningen nou ook weer niet zó goed. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat voor route lijn 5 rijdt van Ter Borch naar het centrum. Je zou halverwege op lijn 1 kunnen overstappen, die wel een directe route naar het centrum rijdt. Maar lijn 1 rijdt 's avonds en op zondag maar één keer per uur!

Of neem de bussen over de Verlengde Hereweg. Daar rijden 5 bussen per uur, op de minuten 06, 29, 38, 42, 56. Handig toch!?

OT: In Rotterdam en Den Haag ben ik nog bijna nooit geweest. De metro van Rotterdam is wel aardig uitgebreid en heeft tenminste mooiere stations dan die van Amsterdam.
Amsterdam ken ik wat beter. Er is een uitgebreid netwerk van tram- en buslijnen, die vaak rijden. Zo kun je met het OV overal snel heen komen. Maar sommige dingen kunnen ook veel beter. De tram trilt en hobbelt verschrikkelijk, alsof de rails en de tramwielen nooit onderhouden worden. En van het op tijd rijden lijkt ook niet zoveel terecht te komen, zelfs bij de metro niet.

Wuppeltje
March 25th, 2008, 03:44 PM
In Amsterdam rijden veel trams, bussen en zelfs metro's regelmatig inderdaad niet op tijd. Elk vervoersmiddels heeft 1 of meerdere bottlenecks. Voor de tram en bus is dat redelijk logisch in een grote stad en in Amsterdam helemaal: veel stoplichten, veel bruggen, ander verkeer (hoewel dat in Amsterdam erg meevalt) en nauwe straten. Maar goed Den Haag en Rotterdam hebben ze vergelijkbare problemen. In Londen geeft men geen vertrektijden aan, maar gewoon hoevaak een bepaalde bus rijdt per uur. De hoge frequente op veel lijnen maakt veel goed in Amsterdam.

Voor de metro lijkt het minder logisch, maar hier heeft Amsterdam is raar probleem. 3 van de 4 metrolijnen rijden op 1 traject. 1 van die 3 (de Amstelveenlijn) rijdt in Amstelveen als een sneltram, die daardoor erg kwestbaar is voor vertragingen. Vertragingen die worden meegenomen over het hele Amsterdamse metronet. Vooral op dit punt valt veel te verbeteren in Amsterdam. De verwachting is dat dit ook zal gebeuren. Gehele ontvlechting en afkoppeling van de rest of upgraden Amstelveenlijn wordt als wenselijk gezien. Iets dat makkelijk mogelijk is na de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Geen enkele lijn zal dan op hetzelfde traject rijden. Hiermee kan de betrouwbaarheid van de dienstregeling enorm verbeterd worden alsmede de frequentie (op bepaalde tijden is nu een tekort).

De oude en lelijke stations worden vooral de komende tijd geupgrade. Station Bijlmer/ArenA is bijvoorbeeld enorm verbeterd. Het is nu een echt prettig station, terwijl dat vroeger bepaald niet was.

Sol
April 3rd, 2008, 11:06 PM
Net nieuws uit Rotterdam:

Reizigers geven ov in de regio een ruime zeven

Volgens de jaarlijkse klantenbarometer voor het openbaar vervoer waarderen de reizigers het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam over het jaar 2007 gemiddeld met een hoger cijfer (7,1) dan het landelijk gemiddelde (7,0). De waardering voor tram en metro bleven gelijk, maar vooral die van het busvervoer van de RET in het stedelijk gebied van Rotterdam steeg van 7,0 in 2006 naar 7,2 in 2007. Hoewel de cijfers voor het busvervoer van Connexxion in de meeste delen van de regio iets stegen, waren de reizigers op Voorne-Putten en Rozenburg minder te spreken over het busvervoer. Daar daalde het waarderingscijfer van 7,3 naar 6,9. In het algemeen hadden reizigers veel opmerkingen over de frequentie en de informatie bij vertragingen.

RET bus
De stijging van de waardering voor het busvervoer van de RET in het stedelijk gebied van Rotterdam komt vooral voort uit betere cijfers voor netheid, geluidsreductie en reissnelheid. Daarnaast worden de beschikbaarheid van zitplaatsen, het gemak bij het in – en uitstappen en de kaartverkoop in de bus met een 7,4 of hoger gewaardeerd. In vergelijking met de drie andere grote steden, scoort het busvervoer in Rotterdam veruit het hoogste cijfer. Was de waardering in 2004 nog 6,5 in 2007 is dit een 7,2.

Metro
De metro krijgt gemiddeld een 6,9 van de reiziger die vooral de beschikbaarheid van zitplaatsen, het gemak bij in- en uitstappen en de reissnelheid hoog waardeert. Sinds 2004 (7,0) is dit waarderingscijfer nagenoeg gelijk gebleven. RandstadRail dat voor het tweede jaar met de klantbarometer meedeed, wordt door de reizigers hoog gewaardeerd. De 7,2 is hoger dan het reguliere metrovervoer in de stadsregio en ruim hoger dan het metrovervoer in Amsterdam (6,6). Naast eerdere sterren voor het algemene oordeel en het rijcomfort kreeg RandstadRail voor 2007 een derde ster voor informatie en veiligheid.

Tram
De waardering van de tram in de regio liet een lichte terugval zien van 7,0 naar 6,9. Toch is die waardering nog steeds hoger dan die voor het tramvervoer in Amsterdam en Den Haag. Met name de toegankelijkheid van de voertuigen scoorde goed (7,7).

Connexxion bus
Het busvervoer van Connexxion rond Rotterdam waardeerden de reizigers met een 7,2. Ten opzichte van 18 andere vergelijkbare gebieden in Nederland neemt Connexxion daarmee een 6e plaats in. De waardering van het vervoer op Voorne-Putten Rozenburg moest echter 0,4 prijsgeven en zakte van 7,3 in 2006 naar 6,9 in 2007. Vooral het cijfer voor voldoende zitplaatsen gaf een flinke teruggang te zien van 8,6 naar 7,8. Overigens ligt dit cijfer nog steeds boven het landelijk gemiddelde.

Bron: Regiojournaal 5, 3 april 2008, stadsregio Rotterdam

dommeltje
April 5th, 2008, 08:38 AM
Wat is eigenlijk het aantal reizigers per jaar in deze 3 steden die met het OV gaan.

Wuppeltje
April 5th, 2008, 01:24 PM
Zover ik kon vinden:

GVB:
-260 miljoen reizigers
-957 miljoen kilometer

RET:
-185,7 miljoen reizigers

HTM:
-133 miljoen reizigers

Amsterdam heeft ook nog redelijk wat vervoer door andere maatschappijen per bus en zal het meeste intern vervoer hebben per trein. Rondom Rotterdam zal de RET ook veel reizigers vervoeren, terwijl dat redelijk beperkt zal zijn in Amsterdam.

Sol
April 5th, 2008, 10:25 PM
^^
In Rotterdam dringen Arriva en Connexxion diep door. Bijvoorbeeld naar het Zuidplein, maar bijvoorbeeld ook naar het Centraal Station. Vroeger ook naar Marconiplein, maar nu naar station Schiedam Centrum.

dommeltje
April 6th, 2008, 11:28 AM
Zover ik kon vinden:

GVB:
-260 miljoen reizigers
-957 miljoen kilometer

RET:
-185,7 miljoen reizigers

HTM:
-133 miljoen reizigers

Amsterdam heeft ook nog redelijk wat vervoer door andere maatschappijen per bus en zal het meeste intern vervoer hebben per trein. Rondom Rotterdam zal de RET ook veel reizigers vervoeren, terwijl dat redelijk beperkt zal zijn in Amsterdam.

Als je het aantal reizigers afzet tegen het materieel van deze 3 diensten?. Mooie manier om te zien wie van de 3 het rendabelste is. Zou voor mij een reden zijn om een keuze in de poll te maken.

LochNESS
April 6th, 2008, 02:58 PM
Tsja, dan ook ik maar met mijn stem... Het was moeilijk maar uiteindelijk heb ik gekozen voor Amsterdam, ondanks alle gebreken die ik er ben tegengekomen.

Amsterdam en Rotterdam waren voor mij de keuzes. Simpelweg omdat Den Haag naar mijn mening niet kan tippen aan de verbreidheid van het OV. Den Haag is leuk, heeft een prachtig en groot tramnetwerk maar het gaat te omslachtig. Je kan overal komen maar lijnen lopen niet altijd logisch en het duurt gewoon vaak te lang.

Amsterdam en Rotterdam kunnen beide terugvallen op een metroverbinding die je snel naar verschillende plekken in de stad brengt. De metro in Rotterdam is naar mijn mening stukken beter. Het is er schoner, de stations en rijtuigen mooier en prettiger om in te ziten. Maar Amsterdam vult gaten beter op met de tram. In Rotterdam, zeker op zuid vallen echt gaten in de dekking en ook het schrappen van de lijn naar (de grote publiekstrekker) Blijdorp (lijn 3) is erg zonde. De lijn liep welliswaar raar, was niet rendabel etc maar er waren andere oplossingen om dat probleem op te lossen. Het beste zou naar mijn mening het doortrekken van de lijn via de Stadhoudersweg naar en Abtsweg/Burg. Baumannlaan naar het vliegveld zijn zodat ook Overschie een tram verbinding heeft.

Amsterdam heeft natuurlijk het probleem dat de verbinding naar Noord (naar mijn mening) slecht is. De pondjes zijn aardig maar als je niet goed uitkomt sta je zo een kwartier te wachten op de bus aan de de andere kant van het IJ (is mij meermaals overkomen) De rest van de bussen gaat allemaal via de IJ-tunnel en da's een zonde want dan moet je gigantisch omreizen wil je naar bepaalde delen van Amsterdam komen.

Nog een nadeel van Amsterdam is de overvolheid van bepaalde lijnen. Lijn 5/51 richting Amstelveen is vaak overvol, ik loop vaak liever vanaf Zuid naar de VU dan dat ik de tram/metro pak.

Maar... ik kies, met pijn in mijn hart (als trotse Rotterdammer) toch voor Amsterdam omdat de dekking beter is, de frequentie stukken hoger op veel lijnen en het nachtnet dat veel uitgebreider is en ook nog eens (minstens) 2x zo vaak rijdt. Amsterdam heeft hier het voordeel toeristenstad te zijn want die maken het mogelijk zo'n dienst fatsoenlijk te draaien. Wat dat betreft petje af voor Rotjeknor dat die het nu ook hebben. Daarbij is de aansluiting op omliggende steden met nachtnet ook wat beter (Dordrecht en zelfs Sliedrecht op vrijdag en zaterdag nacht)

Dus als ik dit moet samenvatten:
- Amsterdams Metro is minder goed en prettig maar daar wordt hard aan gewerkt. Zeker met de NZ-lijn is denk ik A'dams netwerk net iets beter.
- Trams in Amsterdam zijn dichter maar iets teveel gecentreerd dan in Rotterdam. Daarbij is het ontbreken van een verbinding naar Noord erg zonde. De frequentie is echter stukken beter.
- De bussen zijn vrij vergelijkbaar met misschien net een voordeel van Amsterdam dat de frequentie wederom hoger is en het voordeel van Rotterdam dat het materieel mooier is.
- Nachtnet van Amsterdam wint Handsdown.

Sol
May 1st, 2008, 06:47 PM
Waar we op konden wachten:

SCHIEDAM
Het metro-station op de P.J. Troelstralaan in Schiedam is een steen des aanstoots. Althans, zo wordt het ervaren door de reizigers. Graffiti, zowel buiten als binnen, kapotte ruiten, vervuiling en slecht onderhoud. Het zijn de zaken waaraan men zich behoorlijk ergert.
Het feit dat niet adequaat wordt ingegrepen op de verloedering van het station, zorgt ook voor irritatie. ,,Het geeft toch weer een unheimisch gevoel,'' zegt Els den Ouden (43), die regelmatig de metro naar Rotterdam neemt als de weersomstandigheden het fietsen onaantrekkelijk maken. ,,Een tijd geleden moest je je hier tussen de hangjongeren heenwurmen. Van die ellende zijn we gelukkig verlost. Al valt het me wel op dat hoe smeriger het hier wordt, hoe meer jongeren weer samenklitten.''
Een ander, die niet met zijn naam in de krant wil, wijst naar de graffiti naast de entree. ,,Die vuilspuiterij zit er al zeker drie weken. Dagelijks loopt hier een mannetje een beetje te vegen. Die moet dat toch ook zien en doorgeven aan zijn baas? Maak maar eens een rondje; dan kom je veel meer vuiligheid tegen.''
De 52-jarige bewoner van de Burgemeester Knappertlaan - 'dat mag je wel noteren' - heeft gelijk. De binnenkant van de glazen overkapping zit onder een dikke, grijze aanslag, van een betonnen trap is een tree afgebroken, enkele glasplaten zijn gescheurd en met tape beplakt of versplinterd en zelfs op de muren, waar de rails moet zijn overgestoken, zit graffiti. Tussen de rails liggen grote hoeveelheden papier en op het perron is een sokkel van een billboard afgezet met rood-wit lint.
Weer buiten leert een eenvoudige inspectie dat het vernis van het houtwerk is gebladderd en de mosterdgele panelen naast de glazen entree ook al jaren geen onderhoudsbeurt hebben gehad. Graffiti, in verschillende kleuren, is er de grote blikvanger, waar eigenlijk de doorkijk naar het water dat had moeten zijn.
Een passant - 'ik woon hier op de Vlaardingerdijk' - weet dat het metrostation in 2002 is geopend. ,,Toen was het een parel,'' zegt de man die alleen met zijn leeftijd (64) wil worden genoemd, ,,nu is het een grote steenpuist. We hebben last van hangjongeren gehad, zo'n drie jaar geleden is in het station zelfs geschoten en nu is de verpaupering het negatieve visitekaartje van dit station. Ik snap werkelijk niet waarom de RET geen maatregelen neemt. Voor de reizigers is het geen prettig gezicht en voor ons omwonenden al helemaal niet.''
Bij de RET was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

bron: ad/rd 19 mrt 2008

Cymen
May 1st, 2008, 06:53 PM
^^
In Rotterdam dringen Arriva en Connexxion diep door. Bijvoorbeeld naar het Zuidplein, maar bijvoorbeeld ook naar het Centraal Station. Vroeger ook naar Marconiplein, maar nu naar station Schiedam Centrum.

Op Amsterdam Centraal komt elke minuut wel een streekbus binnen. Verder heeft Amsterdam veel meer treinstations. De gegevens van het GVB maken dus zeker geen compleet plaatje.

Gualtieri
May 2nd, 2008, 11:40 AM
:)

EPA001
May 2nd, 2008, 02:20 PM
Tsja, dan ook ik maar met mijn stem... Het was moeilijk maar uiteindelijk heb ik gekozen voor Amsterdam, ondanks alle gebreken die ik er ben tegengekomen......

......Maar... ik kies, met pijn in mijn hart (als trotse Rotterdammer) toch voor Amsterdam omdat de dekking beter is, de frequentie stukken hoger op veel lijnen en het nachtnet dat veel uitgebreider is en ook nog eens (minstens) 2x zo vaak rijdt. Amsterdam heeft hier het voordeel toeristenstad te zijn want die maken het mogelijk zo'n dienst fatsoenlijk te draaien. Wat dat betreft petje af voor Rotjeknor dat die het nu ook hebben. Daarbij is de aansluiting op omliggende steden met nachtnet ook wat beter (Dordrecht en zelfs Sliedrecht op vrijdag en zaterdag nacht)

Dus als ik dit moet samenvatten:
- Amsterdams Metro is minder goed en prettig maar daar wordt hard aan gewerkt. Zeker met de NZ-lijn is denk ik A'dams netwerk net iets beter.
- Trams in Amsterdam zijn dichter maar iets teveel gecentreerd dan in Rotterdam. Daarbij is het ontbreken van een verbinding naar Noord erg zonde. De frequentie is echter stukken beter.
- De bussen zijn vrij vergelijkbaar met misschien net een voordeel van Amsterdam dat de frequentie wederom hoger is en het voordeel van Rotterdam dat het materieel mooier is.
- Nachtnet van Amsterdam wint Handsdown.

Ik heb ongeveer dezelfde afweging als LochNESS gemaakt en uiteindelijk, zelfs als trotse Rotterdam en Feyenoorder, toch voor Amsterdam gestemd in deze poll. Derhalve quote ik ook delen uit de post van LochNESS.

Chauvinisme en trots zijn leuk en, als het niet de spuigaten uitloopt, ook wel eens goed op zijn tijd, maar het moet niet zover gaan dat we de feiten niet meer op hun merites zouden beoordelen en waarderen. Vandaar mijn keuze waarbij ik wil opmerken dat Den Haag en Utrecht wat het OV-aanbod betreft toch wel erg achterlopen bij de grote twee. Dus er bleven voor mij uiteindelijk maar twee steden over waaruit echt gekozen kon worden!

marcobruls
May 4th, 2008, 07:01 AM
Den Haag loopt weer ERG achter.......

Nout
May 4th, 2008, 09:02 AM
^^

Tuurlijk. Den Haag heeft het altijd het kleinste pikkie. Volgens mij zijn hier ook mensen die het Haagse OV prima vinden, waaronder ikzelf.

De Haagse tram hoor ik in deze discussie nog weinig, terwijl deze naar mijn idee toch redelijk ontwikkeld is. Het bereik is behoorlijk (tot aan Delft toe). De tramtunnel met de ondergrondse haltes zijn ook erg mooi (schoon, netjes en goed afgewerkt). Ook de bovengrondse kruising met het spoor bij CS is een mooi staaltje geintegreerd ov. En ook wordt er (in tegenstelling tot A'dam) erg goed gecontroleerd op plaatsbewijs. Dus wat mij betreft een dikke pluim naar HTM.

Xoem
May 6th, 2008, 02:08 PM
Tuurlijk, qua dekking en frequenties kan het Haagse OV niet tippen aan die van Amsterdam en Rotterdam, maar ik denk dat de HTM wel het meest positieve imago heeft van de drie, hoewel het hele RandstadRail debacle de HTM geen goed heeft gedaan. Hagenezen schelden graag op hun stad en alles wat er bij hoort, maar de HTM is Haagse trots.

SkyBridge
May 6th, 2008, 02:41 PM
HTM heeft inderdaad een goed imago. Ik heb er in ieder geval twee jaar 2x per week zwart kunnen reizen, met slechts 1x een boete. Toch knap, hoef ik hier niet te proberen!

eilandbewoner
May 27th, 2008, 07:16 PM
Op Amsterdam Centraal komt elke minuut wel een streekbus binnen. Verder heeft Amsterdam veel meer treinstations. De gegevens van het GVB maken dus zeker geen compleet plaatje.

Veel meer Treinstations ? Volgens mij zijn het er 9 en heeft Rotterdam er 8, dus niet echt veel meer....... (vroeger was Schiedam ook bekend als Rotterdam west, dat was toen nummer 9)

TC03
May 27th, 2008, 07:24 PM
Veel meer Treinstations ? Volgens mij zijn het er 9 en heeft Rotterdam er 8, dus niet echt veel meer....... (vroeger was Schiedam ook bekend als Rotterdam west, dat was toen nummer 9)Sinds het vervallen van de Hofpleinlijn tellen die niet echt meer mee, hè? Dan houd je alleen nog Centraal, Blaak, Zuid, Lombardijen, Noord en Alexander over. Zijn er zes. Inclusief 'Rotterdam-West' zeven. Amsterdam heeft er negen als je Duivendrecht meetelt.

LochNESS
May 27th, 2008, 11:20 PM
Maar Hoek van Holland en Hoek van Holland strand zijn toch wel echt treinstations in (gemeente) Rotterdam dus dan kom je op 9 uit. Daarnaast is er het station "Rotterdam Stadion" hoewel dat alleen in gebruik is bij evenementen en voetbal wedstrijden dus dan kom je uit op:

Hoek van Holland, Hoek van Holland Strand (2)
Rotterdam Centraal, Blaak, Zuid, Stadion en Lombardijen (op de Oude Lijn) (7)
Rotterdam Noord en Alexander (op de lijn naar Utrecht) (9 totaal)
De Hofpleinlijn kan je inderdaad niet meer meetellen maar anders had het nog flink aangetikt (Hofplein, Wilgenplas, Bergweg, Kleiweg) en had je op 13 uitgekomen... Maar da's nu metro dus braggingrights zijn naar A'dam verschoven ;)

Rotterdam West/Schiedam Centrum reken ik niet mee, dat was puur voor internationale reizigers toen er nog een trein vanuit HvH naar Moskou ging. Feitelijk was (en is) het een Schiedams station, het ligt midden in Schiedam en het is toch zeker 5 minuten lopen voordat je echt in Rotterdam west bent vanaf daar... ;)

Streekbussen zijn een ander verhaal, dat systeem is in Amsterdam totaal anders geregeld dan hier in Rotterdam. In R'dam zijn namelijk de streekbussen veel meer aan de randen van de stad geconcentreerd waarna je met de metro verder de stad in kan, hierdoor ligt de kern van streekbussen bij Zuidplein, Kralingse Zoom en Capelsebrug. Amsterdam heeft ook wel een aantal van zulke punten maar is toch meer gecentreerd rond A'dam Centraal. Dus stellen dat de streekbus frequentie beter is, is appels met peren vergelijken.

LochNESS
May 27th, 2008, 11:21 PM
Oeps, dubbele post. Verwijder deze maar... :p

Wuppeltje
May 28th, 2008, 12:39 AM
Zonder Duivendrecht kom je op 9 stations in de gemeente en in de stad Amsterdam. Er is nog een apart klein stationnetje voor uitsupporters die naar de ArenA gaan. Ik zou het niet meetellen, net zo min als ik Rotterdam Stadion mee zou tellen.

Hoewel Rotterdam net zoals Amsterdam 9 stations in haar gemeente heeft, kan je beter het aantal stations die werkelijk de steden bedienen. Dan kom je in Rotterdam op 6 stations, en in Amsterdam op 9 (Duivendrecht meegeteld).

De cijfers hieronder zijn van 2005. Rekenen we de centraal stations niet mee, dan hebben de onderstaande stations in Amsterdam 3x zoveel reizigers dan die van Rotterdam. Rekenen we Duivendrecht niet mee, dan komen we op zo'n 2,5x waarbij rekening moet worden gehouden dat Amsterdam Bijlmer ArenA nu erg ten koste van Duivendrecht is gegroeid.

Stations Amsterdam

Amsterdam Centraal: 149231
Amsterdam Sloterdijk: 35720
Amsterdam Zuid: 22883
Amsterdam Amstel: 18589
Amsterdam Lelylaan: 9243
Amsterdam Bijlmer ArenA: 8026
Amsterdam Muiderpoort: 6578
Amsterdam RAI: 6103
Duivendrecht: Kon geen cijfers vinden
Amsterdam ArenA: nvt (alleen bij voetbalwedstrijden)

Toekomstige stations:
Amsterdam Sloterdijk Hemboog
Amsterdam Watergraafsmeer
Amsterdam Holendrecht

Stations Rotterdam

Rotterdam Centraal: 91531
Rotterdam Blaak: 13067
Rotterdam Alexander: 13032
Rotterdam Zuid: 1693
Rotterdam Noord: 1568
Rotterdam Lombardijen: Minder dan Blaak (maar kon geen cijfer vinden)
Rotterdam Stadion: nvt

Hoek van Holland Strand: 371
Hoek van Holland Haven: kon geen cijfers vinden.

Hoek van Holland hoort welliswaar bij Rotterdam, maar je kan moeilijk zeggen dat het in de stad Rotterdam is.

Ik wil hiermee vooral mee aantonen dat de stations in Amsterdam een erg belangrijke functie vervullen. Ook erg merkbaar is dat in de regio. Waar in de Rotterdamse invloedsfeer vooral de metro de dienst uitmaakt, maakt in Amsterdam vooral de trein de dienst uit.

Cymen
May 28th, 2008, 01:19 AM
Praktisch gezien ligt station Duivendrecht natuurlijk gewoon in Amsterdam, ongeveer precies in het midden van het treinnetwerk! De MAKRO Amsterdam ligt feitelijk ook niet in Amsterdam...

Overigens ligt station Duimen Zuid ook praktisch in Amsterdam, de meeste mensen die er komen (en zelfs al een tijdje werken) hebben geen idee dat ze niet meer in Amsterdam zijn.

Station Diemen, tja dat ligt dan wel echt in Diemen en niet in Amsterdam.

Vinny was here
August 6th, 2008, 09:57 AM
Aanvulling:
Duivendrecht: 22.431
Hoek van Holland Haven: 1.421
Hoek van Holland Strand: 371
Rotterdam Lombardijen: 6.421

Merk op dat reizigersaantallen niet helemaal vergelijkbaar zijn: Rotterdam is qua inwoneraantal kleiner dan Amsterdam en dat geldt ook voor het 'verzorgingsgebied' van haar IC stations; hoewel een station als Sloterdijk beduidend meer reizigers trekt dan R'dam Alexander.
Een voorzichtige conclusie is trouwens ook dat in Rotterdam minder vaak met de trein gereisd wordt; al vind ik de treinverbindingen vanuit Rotterdam naar andere steden beter dan vanuit Amsterdam. De treinverbinding Amsterdam - Rotterdam zelf vind ik erg slecht, maar daar komt verandering in na de ingebruikname van de HSL.

Verder welk OV systeem is beter:
punctualiteit: RET en GVB: bagger
fijnmazigheid netwerk: Amsterdam - goed, Rotterdam - redelijk
frequentie: Amsterdam - goed, Rotterdam - matig
snelheid: Amsterdam - slecht, Rotterdam - redelijk
bereikbaarheid voorsteden: Amsterdam - matig, Rotterdam - matig
comfort reiziger: Amsterdam - bus en tram: goed, metro slecht, Rotterdam - goed

Cymen
August 6th, 2008, 01:31 PM
Aanvulling:
bereikbaarheid voorsteden: Amsterdam - matig, Rotterdam - matig

Waarop baseer je dat? De bereikbaarheid met de bus ten noorden van Amsterdam is vaak nog beter dan in Amsterdam zelf en kent een van de hoogste landelijke gemiddelden openbaar vervoer gebruik.

Vinny was here
August 7th, 2008, 11:06 PM
Probeer Aalsmeer maar eens te bereiken met de bus. Die doet er anderhalf tot twee uur over :ohno:

Momo1435
August 8th, 2008, 04:40 AM
Probeer eens bus 197 die vertrekt vanaf de Marnixstraat, blijf gewoon zitten op de eindhalte Schiphol Noord P40 Parkeerterrein en je bent binnen het uur in Aalsmeer.

Deze stopt in Amsterdam alleen op het Leidsche Plein, Museumplein, Haarlemmermeerstation, stadionplein en de Amstelveenseweg, dus hij rijd lekker door in Amsterdam.

Vinny was here
August 8th, 2008, 08:50 AM
^^ Alleen jammer dat de 197 niet aansluit op mijn vervoersbehoefte. Ik moet in Amsterdam en Aalsmeer nog eens zo'n kwartier lopen of extra overstappen...

Cymen
August 8th, 2008, 12:13 PM
Probeer eens bus 197 die vertrekt vanaf de Marnixstraat, blijf gewoon zitten op de eindhalte Schiphol Noord P40 Parkeerterrein en je bent binnen het uur in Aalsmeer.

Deze stopt in Amsterdam alleen op het Leidsche Plein, Museumplein, Haarlemmermeerstation, stadionplein en de Amstelveenseweg, dus hij rijd lekker door in Amsterdam.

Ook een uur is natuurlijk niet echt voldoende. Afstand van Purmerend en Aalsmeer tot Amsterdam CS is ongeveer gelijk. Toch doe je er vanaf Purmerend maar half uurtje over...
Oftewel, Aalsmeer (en Uithoorn, Kudelstaart etc) heeft baat bij een vrije busbaan naar Station Zuid met snel- en Q-liner diensten. Tegen de tijd dat die busbaan af is zullen er voldoende overstap mogelijkheden zijn op Zuid.

Momo1435
August 8th, 2008, 05:54 PM
Het is inderdaad nog wel een omweg via Schiphol, zeker met al de haltes daar. Al is via Amstelveen ook wel een omweg, door het bos is er geen echte directe route haalbaar.

Op het moment dat ze Zuidtangent Oosttak wordt gerealiseerd moeten ze ook maar eens het laatste stukje van de Noordtak ook een busbaan te maken om het kleine stukje A10 te kunnen vermijden. Op dat moment kan je een Zuidtangent Aalsmeer Amsterdam Zuid maken, wat toch wel een versnelling zal zijn vooral door het minder stoppen.

En als nog grotere toekomst muziek zou het misschien mogelijk zijn om de geplande metroverbinding naar Schiphol naar Aalsmeer te verlengen.

Ondertussen is de fiets zelfs nog sneller, als je tenminste een beetje door fietst.

Cymen
August 10th, 2008, 04:30 PM
Het is inderdaad nog wel een omweg via Schiphol, zeker met al de haltes daar. Al is via Amstelveen ook wel een omweg, door het bos is er geen echte directe route haalbaar.

Op het moment dat ze Zuidtangent Oosttak wordt gerealiseerd moeten ze ook maar eens het laatste stukje van de Noordtak ook een busbaan te maken om het kleine stukje A10 te kunnen vermijden. Op dat moment kan je een Zuidtangent Aalsmeer Amsterdam Zuid maken, wat toch wel een versnelling zal zijn vooral door het minder stoppen.

En als nog grotere toekomst muziek zou het misschien mogelijk zijn om de geplande metroverbinding naar Schiphol naar Aalsmeer te verlengen.

Ondertussen is de fiets zelfs nog sneller, als je tenminste een beetje door fietst.

Als er geld teveel zou zijn zou er een lightrail van ~Castricum-Ijmuiden-Haarlem-Hoofdorp-Alsmeer-Abcoude-Mijdrecht-Breukelen-Utrecht moeten komen.
Uiteraard met ART treinen naar Haarlem, Schiphol, ~Castricum en Abcoude(Utrecht), metro naar Aalsmeer en Hoofdorp (nieuw vennep) om de grensen van HOV in groot Amsterdam af te vangen.

Viva Capella
August 13th, 2008, 01:50 PM
Ik kom uit Capelle aan den IJssel en ken het ov netwerk van Rotterdam goed. Wat Kay Slay zei, kan ik begrijpen. Rotterdam heeft een goed ov netwerk terwijl het een minder aantal inwoners heeft, ook kom je sneller waar je moet zijn terwijl de oppervlakte van Rotterdam groter is.

Heeft er iemand ook rekening gehouden met de RandstadRail, deze is nog niet completed maar is wel een belangrijke ontwikkeling in zowel Rotterdam, Den Haag en tussen steden.

Als laatst nog een pluspunt voor Rotterdam, voor zover ik weet rijden de meeste bussen in de buitenwijken in Rotterdam 4 tot 6 keer in het uur. wat de nachtbussen betreft, er is in Rotterdam goed gezorgd dat alle wijen bereikt worden met een minimaal aantal lijnen, dit straalt ook kwaliteit uit.

Noogmaalsi k ben niet heel bekend in Den Haag en Amsterdam en daarom zou ik niet al te snel oordelen, ik laat alleen een paar pluspunten van Rotterdam zien omdat ik het een fijn ov netwerk vind.

Wuppeltje
August 13th, 2008, 02:11 PM
De RandstalRail zal zeker de nodige impact hebben zowel voor Rotterdam als Den Haag, en is belangrijk voor toekomstige nieuwbouw. Voor Amsterdam zal het vergroten en verbeteren van het metronetwerk veel impact hebben. Met een kleiner netwerk vervoerd de metro in Amsterdam even veel mensen als die van Rotterdam, terwijl langs de belangrijkste OV-corridor nu pas een metro komt. In Rotterdam zijn bepaalde randgemeenten erg goed ontsloten met hoogwaardig OV, terwijl dat rondom Amsterdam dat veel minder is.

Het schijnt trouwens dat zo'n 35% van de mensen in de stadsregio Amsterdam OV gebruikt in de ochtendspits, tegen zo'n 28% in de stadsregio's van Rotterdam, Den Haag en Utrecht (bron OV visie Amsterdam Metropolitan Area 2010-2030).

030utrecht
September 6th, 2008, 10:42 AM
............

Stoere91
July 23rd, 2010, 12:02 AM
Ik zelf kom uit Den Haag en zit op school in Rotterdam. Ik ken het Amsterdamse Netwerk niet zo goed. Maar die van Rotterdam is best goed goeie ontsluiting met de wijken en steden rond Rotterdam.

Tram Plus vind ik een mooie uitbreiding van het netwerk. Tram Plus kan je vergelijken met de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam.

De Citadissen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Citadis) van de HTM en RET lijken heel veel op elkaar. De voertuigen van Tram Plus zijn StadsCitadissen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_Citadis) en die van de HTM RegioCitadissen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_RegioCitadis). Het zijn zusjes van elkaar.

De tram zelf in Rotterdam die op de lijnen 4, 7 en 8 vind ik niks omdat de trams niet meer modern zijn. Ze kraken, piepen als ze de bocht omgaan. De dienstregeling vind ik niks omdat het altijd lang wachten is in vergelijking met Tram Plus.

Het busnet van de RET vind ik eigenlijk niks. Er rijden te veel buslijnen en het is een onoverzichtelijk.

Wat betreft het Netwerk van HTM is duidelijk en soepel. Lage nummers voor de tram hoge voor de bus. Met uitzondering van hier en daar een lijnnummer. Het haagse netwerk is niet een rommeltje en je kan er als toerist ook snel de weg vinden.

In Den Haag komen er steeds meer gemakken voor de reizigers zoals de Dynamische Reis Informatie Systeem (DRIS) oftwel digitale tijdenborden op elke halte van de tram en bus (in Rotterdam alleen voor Tram Plus). De tramlijnen krijgen steeds meer overeenkomsten met de lijnnetkaart en ik denk dat er over een tijdje de tramlijnen de kleur van de lijnnetkaart krijgen.

Bij de haltes van RandstadRail en sommige haltes van tramlijn 2 en 6 is dat al te zien. Aan de haltepaal hang een klein plankje met daarop de route die de lijn nog af moet leggen en ik denk dat de HTM dat later ook gaat doen met de andere lijnen, zodat het voor de reiziger ook makkelijker word en niet meer zo hoeft te zoeken op de lijnnetkaart.

Het busnet van de HTM is een goede ondersteuning van het tramnet. Het is duidelijk waar de bussen rijden.

Als er bewoners van een bepaalde wijk niet blij zijn dat de bus weggaat en ze protesteren er tegen dan zoekt de HTM oplossingen door de lijnen een jaar lang op proef 1 of 2 haltes door te laten rijden over de oude route of zelf een hele nieuwe route te laten rijden zoals lijn 29 en als het niet volgens de verwachtingen voldoet het weer terug te draaien naar de oude situatie.

Capzilla
July 23rd, 2010, 09:51 AM
De RET zou eens moeten overwegen om de tramlijnen zoals ze nu rijden vanwege het Hofplein deels intact te houden. Ik vind het wel gezellig, die extra trams langs de Blaak. Dat er zo veel mensen op de Pompenburg opstappen geloof ik eigenlijk niet. Maar het zal wel zo lopen om de Coolsingel te ontlasten. Ben blij als er straks een lijntje bij komt over de Willemsbrug.

030utrecht
July 23rd, 2010, 12:57 PM
1 Amsterdam
2 Den haag
3 Rotterdam

mijn top 3.
Amsterdam heeft toch echt wel de beste ov net van deze 3 steden, vooral op basis van frequentie en dekking, alleen het tramnet is iets wat te langzaam.
Metro is snel, alleen de kwaliteit is stukken minder
Busnet is toppie

Den Haag heeft ook een goed ov net, lekker veel tramlijnen en de snelheid is zeker niet langzaam te noemen. busnet is ook goed georganiseerd

Rotterdam vind ik de metro een grote pluspunt, stukken beter dan amsterdam.
maar de tramlijnen zijn ontzettend langzaam, zelfs de tramplus lijnen vind ik ontzettend traag.
Busnet is slecht, erg onduidelijk en de frequentie's zijn ook laag.

SASH
July 23rd, 2010, 01:22 PM
Ik vind het knap dat buitenstaanders een oordeel kunnen geven over het OV in andere steden. Waar is het op gebaseerd? Op die paar keer dat ze die betreffende stad hebben bezocht?

Arrrgh
July 23rd, 2010, 02:08 PM
^^ Ja ja, ik weet het, kritisch zijn over Rotterdam mag alleen als je Rotterdammer bent. :ohno:

Nou, ik geef 030utrecht gelijk. De metro is echt super in Rotterdam maar de trams en bussen rijden echt veel te weinig...

bthj
July 23rd, 2010, 02:10 PM
kunnen buitenstaanders dat juist niet beter?

junky
July 23rd, 2010, 02:46 PM
Jammer dat utrecht niet in dit lijstje staat.
Die had geen enkele stem gekregen :lol:

Capzilla
July 23rd, 2010, 02:54 PM
Je hebt beide groepen nodig voor een oordeel omdat ze naar andere aspecten kijken met soms maar weinig overlap. Een toerist zal bijvoorbeeld de regelmaat van storingen niet kunnen inschatten, maar een frequente reiziger de overzichtelijkheid van bewijzering en plattegronden weer niet. Ik ben overigens van mening dat de Rotterdamse metro beter uitpakt voor de commuter (lange radialen die allen in het centrum komen) dan voor de toerist (zeer beperkte reismogelijkheden in het centrum).

Alargule
July 23rd, 2010, 03:35 PM
Ik vind het knap dat buitenstaanders een oordeel kunnen geven over het OV in andere steden. Waar is het op gebaseerd? Op die paar keer dat ze die betreffende stad hebben bezocht?

Maakt dat hun oordeel ongeldig? Ik vind het OV in Parijs ook geweldig, maar kan dat slechts baseren op de zes keer dat ik de Franse hoofdstad heb bezocht.
En als het antwoord op je eerste vraag 'ja' is: wanneer is iemands oordeel dan wel geldig?

Plaas
July 23rd, 2010, 04:45 PM
Dit topic is best oud. Op pagina 1 zegt Cymen nog dat 'ie zo blij is met de combino. Dat was in 2004. Daarna zijn er nogal wat problemen mee geweest, maar inmiddels doen de combino's het inderdaad goed. Sinds 2004 is er sowieso veel veranderd. Zie hoe Randstadrail zich heeft ontwikkeld! In Amsterdam is het OV alleen maar meer vastgelopen in drukte en onoverzichtelijkheid, de Noord-Zuidlijn is nog altijd niet voltooid en de Oostlijn rijdt weer eens een zomer lang niet.

Rotterdam is, ook zes jaar na dato, met gemak de winnaar. Het OV is er efficiënt, betaalbaar, schoon en goed verbonden met de omgeving van de stad, en het wordt in de nabije toekomst nog beter ook. Ook Den Haag doet het wat dat betreft goed. Het Amsterdamse OV is ondertussen nog altijd te veel gericht op het binnenstedelijk verkeer en tegelijkertijd te weinig voorbereid op de drukte van een grote stad. Pak voor de grap eens tram 5 van CS naar de Zuidas en zie toe hoe zelfs de voetgangers je onderweg nog inhalen.

junky
July 25th, 2010, 01:56 PM
Randstadrail heeft zich idd goed ontwikkeld.
Laten we hopen dat de noord-zuid lijn dat ook doet.
Dan kan je snel met de noord-zuid lijn naar de zuidas i.p.v. tram 5.:)

MichaBen
July 25th, 2010, 08:03 PM
Ik ben zelf Rotterdammer, maar Rotterdam verdient toch echt geen eerste plaats hier. Rotterdam mag dan wel het grootste metronet hebben van de twee metrosteden, dat is natuurlijk niet 1 op 1 vergelijkbaar. De metro in Rotterdam heeft ook een regionale functie, kijk maar naar Spijkenisse: 18 metro's per uur naar Rotterdam in de spits. Rotterdam heeft ook in vergelijking met Amsterdam een kleiner spoornet, richting het zuidwesten is er simpelweg geen spoorlijn, waardoor de metro dit volledig moet opknappen.

Sinds dit onderwerp is aangemaakt is er ook veel veranderd in Rotterdam. De RET was jaren zeer inefficiënt en werd daarom in 2004 fors gekort op het budget. Dit heeft tot op de dag van vandaag gevolgen, de reizigersaantallen uit 2009 zijn nog altijd lager dan die van voor 2004, de bezettingsgraad in Rotterdam is circa 15% nu. Ook de frequenties van de hoofdlijnen in Rotterdam zijn lager dan in zowel Den Haag als Rotterdam. Nu zijn sinds kort een aantal tramlijnen in de spits vaker gaan rijden, maar 's avonds kun nog altijd je beter het OV vermijden als een besmettelijke ziekte.

Wat mij echter vooral opvalt is hoe men belangrijke zaken aanpakt. Amsterdam heeft voor het nieuwe metromaterieel een hele studie opgezet met een heel programma van eisen. Men heeft wel jaren achterstand op de planning, maar pakt het wel professioneel aan. Rotterdam heeft de nieuwe metro's inmiddels wel ruim op tijd binnen, maar de weg hierheen is heel anders. Rotterdam heeft bij de fabrikant waar men al jaren klant is 64 metro's besteld, zonder goed na te denken over wat voor metro's ze willen. Gevolg is dat men nu met 64 metro's zit die:
- Minder capaciteit hebben dan de oude treinen
- Met 3 rijtuigen aan elkaar precies 4 meter te lang zijn voor de perrons
- Minder deuren per kant hebben
- Een slechts verdeling van de deuren hebben over de lengte van het rijtuig

Nieuwe Waas
July 26th, 2010, 09:13 AM
^ Hoe komt het dat de nieuwe metro's, ondanks dat ze langer zijn en minder deuren hebben, toch minder capaciteit hebben?

SASH
July 26th, 2010, 12:47 PM
^^ Ja ja, ik weet het, kritisch zijn over Rotterdam mag alleen als je Rotterdammer bent. :ohno:

Nou, ik geef 030utrecht gelijk. De metro is echt super in Rotterdam maar de trams en bussen rijden echt veel te weinig...

Het was niet rechtstreeks een vraag op 030utrecht zijn keus. Het ging mij om het algemene oordeel. 030utrecht mag vinden wat hij vind en dat alleen R'dammers kritsch mogen zijn over R'dam gaat voor dit niet op.
Blijft het voor mij toch knap als je een goed oordeel kan geven hierover.
Ik ben het wel eens met Capzilla die zegt, dat je beide groepen nodig hebt voor een oordeel omdat ze naar andere aspecten kijken.

030utrecht
July 27th, 2010, 05:22 PM

Misschien omdat mensen er heel vaak komen?????
heb zelf 2 jaar lang in rotterdam gewoond en weet waar ik het over heb
maar durf te wedden dat als ik positief praat over andersmans steden dat er dan niet zulke opmerkingen zullen volgen.

Bergpolder
August 13th, 2010, 11:45 AM
Als Rotterdammert toch echt op Amsterdam gestemd.

Qua materieel is de RET misschien verder dan het GVB, maar de dienstverlening van de RET is te schandalig om daar meer worden dan dit aan vuil te maken.

Nieuwe Waas
August 13th, 2010, 07:48 PM
^ In welk opzicht is de dienstverlening daar beter?

Quintana
August 14th, 2010, 02:09 PM
Ik zal alleen over Den Haag oordelen aangezien ik niet vaak genoeg het OV gebruik in Amsterdam of Rotterdam.

Den Haag heeft het nadeel van zijn geografische locatie. Doordat het aan de kust ligt lopen er geen spoorlijnen om de stad heen. De enige lijn die er ligt (met een kleine uitstulping richting CS) is voor een groot deel van de inwoners relatief ver weg. Hierdoor is met name Loosduinen gevoelsmatig een uithoek. Dit probleem zou je kunnen oplossen door een snelle en vrije OV-verbinding (metro) maar die hebben we hier niet omdat Den Haag een typische tramstad is. Gevolg is dat je dit soort reistijden krijgt met veel heel haltes, stoplichten etc.:

Den Haag CS - Kijkduin via RR3: 25 minuten plus 10 minuten lopen
Den Haag CS - Kijkduin met Bus 24: 34 minuten
Den Haag HS - Kijkduin met Bus 26: 41 minuten

Op de fiets kan ik het waarschijnlijk sneller.

In principe is vrijwel heel Den Haag te bereiken met het openbaar vervoer maar als je hele stad door moet is het over het algemeen niet snel. Met de frequentie is over het algemeen weinig mis, de capaciteit kan beter. Ik denk persoonlijk dat Den Haag veel kan hebben aan één of twee metrolijnen.

EPA001
August 14th, 2010, 02:24 PM
Hierdoor is met name Loosduinen gevoelsmatig een uithoek. Dit probleem zou je kunnen oplossen door een snelle en vrije OV-verbinding (metro) maar die hebben we hier niet omdat Den Haag een typische tramstad is. Gevolg is dat je dit soort reistijden krijgt met veel heel haltes, stoplichten etc.

Ik bezoek regelmatig een goede kennis van mij die in Loosduinen woont, vlakbij het beginpunt van de tramlijn aldaar. Naar de binnenstad van Den Haag, wat we dan regelmatig doen, ben je dan inderdaad wel even onderweg, inderdaad zo'n 25-30 minuten (afhankelijk van de drukte). Maar de langste lijn is denk ik altijd de uitzondering op de regel. ;)

Maar moet je dan nog verder naar Zoetermeer of Rotterdam, dan is de reistijd wel erg lang en kan vanuit die lokatie de concurrentie met de auto heel moeilijk aan. Alhoewel de files tussen Den Haag en beide genoemde bestemmingen de auto op werkdagen minder goed laten scoren dan in het weekeinde.

Haagse Dave
September 15th, 2010, 05:10 PM
HTM krijgt pluim van The Economist
gisteren 15:12

DEN HAAG - Openbaar vervoersbedrijf HTM in Den Haag krijgt een pluim van het toonaangevende internationale weekblad The Economist. Het tijdschrift prijst het Haagse openbaar vervoer in het bijzonder voor de kwaliteit en het hoge gebruik van de HTM trams en bussen.

In het pas gepubliceerde onderzoek European Green City Index zijn meer dan dertig Europese steden vergeleken op energie, watergebruik en vervoer.

Qua totaal vervoerbeeld, dus ook wat betreft de dichtheid van het fietspadennet, staat Den Haag op de vierde plaats in Europa.

jb_nl
April 3rd, 2011, 09:29 PM
Amsterdam het beste OV? Hoe op aarde kan dat? Wellicht hebben ze een hoop lijnen en opstappunten (maar ontbreekt het nog altijd aan een centrale noord-zuid metro, iets dat Rdam wel heeft), maar qua service (aso tramchauffeurs, pff) doen ze er niet voor onder en hun materiaal is om je voor kapot te schamen! Echt om te huilen, alsof je in een sovietdorp terecht bent gekomen en dan nog eens onhandig ingerichte trams ook met rare supermarktpoortjes. Sneuer kan niet. Dus hoe ze hier boven Rdam kunnen staan is mij een raadsel.

Puur qua materiaal zouden ze overigens als laatste komen.

Dit was mijn laatste ervaring weer met het OV waarvoor je je als hoofdstad kapot zou moeten schamen. Echt ik denk dat het werkelijk een verademing voor toeristen is als ze na Adam nog een dagje Rdam doen en dan ontdekken dat je nog steden hebt die geen sovietmaterieel hebben rijden. Zelfs de slechtste oude zooi van Rdam ziet er nog beter uit dan het nieuwste op het moment wat er in Adam rijdt volgensmij en gelukkig verdwijnen de laatste oude stellen trams en metro's nu ook snel uit het straatbeeld. De Haagse trams en ook randstadrailvoertuigen (een aanwinst deze lijn) zijn ook erg mooi, alleen gaat de vernieuwing daar wat langzamer, hopelijk gaat de vervanging daar dalijk ook wat sneller.

Blijkbaar allemaal chauvinistische Adammers die op Adam stemmen? Als Rdam zo'n netwerk had als Adam en dat materiaal zou ik de ogen uit m'n kop schamen als ik in deze poll met droge ogen op Rotterdam had durven te stemmen. En eigenlijk zoals ssc ook al zegt op pagina 1 en Plaas op pagina 6: prettig en goed mee te reizen, goede metro's, steeds beter wordend ruim breed materiaal etc.

Mijn ervaring laatst met het OV in Adam:

(post van 31 maart 2011):

Sorry voor de Amsterdammers hier, maar wat hebben jullie toch inderdaad een lelijke metro's en trams (lompe vierkante sovietdingen, ouderwets hoogvloers, vaak en heel oneconomisch ingericht, lijkt veel ruimte verloren te gaan aan die onzinnige rekjes waardoor je niet zoals in DH en Rdam overal in kan stappen, erg onhandig en vechten om er zo in te komen). Het laatst weer ervaren. En toegegeven, het RET personeel is ook soms om je dood te schamen (niets doen tegen mensen die door poortjes beuken etc.) maar ik vrees toch dat ik moet vaststellen dat dit probleem ook in Amsterdam speelt. God wat een onvriendelijke trambestuurders!

Ook weer zo typisch aan die voertuigen: de deur open doen knop moet je lang naar zoeken en het bleek dat je razendsnel moet zjin met die indrukken! Want als je ook maar iets te laat bent, ook al staat de tram nog tijden stil bij het perron, gaat hij niet open! En dat doet zo'n kerel ook nog bijdehand met "ja wel een beetje laat he!" als je hem netjes vraagt of hij de deur even open kan doen (iets dat ze meestal nog net wel doen bij de RET zonder al te veel tegengesputter), hallo ik heb jullie ver***kte onpraktische trams niet ontworpen met rare knopjes! En ook later bij een andere tram weer zo'n raar figuur, vroegen we hoelang hij er over zou doen ong. gemiddeld naar CS (omdat we dan konden afwegen of we beter de andere tram konden nemen) en hij maar zeggen: ja ik weet het niet hoor, ja gemiddeld weet ik ook niet hoor. Heel bijdehand, als grapje dacht ik, kan best, maar uiteindelijk gaf hij geen antwoord en deed hij gewoon z'n deur dicht en ging weg! Wat zijn dit voor een gehaast type aso's dat de trams daar bestuurt? Echt vaag, de dame achter een tram was wel heel behulpzaam (in dat aparte rare hokje) maar heb duidelijk geen geluk gehad bij de 2 tramchauffeurs die ik had, of zijn ze allemaal zo?

Alargule
April 3rd, 2011, 09:40 PM
^^ Slaat de therapie verder wel goed aan?

Joniyeah
April 3rd, 2011, 10:20 PM
haha, de kans dat zon verhaal echt gebeurd is erg klein. waarschijnlijk een pechdagje gehad

jb_nl
April 4th, 2011, 11:21 AM
Wellicht zou het amsterdamse OV dit eens moeten lezen, ik zou graag willen dat ze vooruit zouden gaan, maar in tegenstelling tot het Rdamse OV zijn ze na al die jaren stil blijven staan en rijden ze nog steeds met slecht materiaal. Zo getuige ook de posts van SSC op pagina 1 en Plaas en is het gat met het soviet-gvb alleen maar groter geworden. Ik neem toch niet aan dat er iemand hier met droge ogen durft te beweren trots te zijn op wat er daar rondrijdt. Ik ben ook alles behalve trots op het enkele oude afgeragde stel dat nog in Rotterdam rondrijdt, verschil alleen in Adam is dat dit 100% is.

Alargule
April 4th, 2011, 11:53 AM
Tsja. Waar je je zoal over kunt opwinden.

Enige dat voor mij telt is dat die sovjet-trams en -metro's me op mijn bestemming afleveren, en over het algemeen doen ze dat prima.
En aan boord wordt nog wodka geserveerd ook - da's dan wel weer een voordeel van een sovjetsysteem! :)

Mojito
April 4th, 2011, 12:06 PM
Inderdaad, ik zit dagelijks bijna drie kwartier heen en drie kwartier terug in de 50 en 51. Als ik op mijn werk in Amstelveen aankom sta ik op mijn poten te wankelen van al die Stolichnaya :D.

Reed het GVB maar met echte (http://en.wikipedia.org/wiki/81-717/714) Sovjet-metrostellen. Die krengen zijn ruim (langsbanken en veel deuren), degelijk, snel en (wat ik met eigen ogen in Praag en Boedapest heb mogen ervaren) behoorlijk betrouwbaar. :)

Erik
April 4th, 2011, 12:13 PM
^ Zo is het maar net, ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van de Moskouse metro en die ouwe bakken deden prima hun taak. Oké, het kon wat schoner, maar verder had ik er eigenlijk niks op aan te merken.

Silly_Walks
April 4th, 2011, 06:59 PM
Oude, vierkante soviet troep? Ik zie bijna alleen nog maar glimmende Combino's.

Je kan veel over Combino's zeggen, maar oude, vierkante soviet troep is het niet.

Het is gladde, ronde, glanzende duitse troep ;)

En de metro's... die oude koekblikken gaan er uit. Dat is algemeen bekend, dus om daar zo over te gaan stressen... beetje onzinnig.

En de knopjes... ja, die zitten ergens anders dan jij gewend bent. Zo had ik dat ook toen ik in Rotterdam en Den Haag was. Even wennen hè.

Over onvriendelijk OV personeel kan ik het alleen maar eens zijn, maar dat heb ik in de Randstad nog nooit anders meegemaakt.

Rotterdam A
April 5th, 2011, 07:32 AM
De trams in Amsterdam vallen mee, die metro's en hun ondergrondse stations zijn een ramp.

@Arrrgg. De Rotterdamse tram is flink verbeterd, vooral die trampluslijnen zijn heel nuttig door hun hoge frequentie. Ze verbinden vooral de verste punten in Rotterdam-Zuid en Zuid-oost goed met het centrum. Daar moet uiteindelijk wel een metroverbinding komen als ruggegraat die in Dordrecht eindigd. Een beetje een gemis in Zuid-Oost Rotterdam. Er mogen wat mij betreft meer trampluslijnen komen om wat waardeloze buslijnen te vervangen.

Over 2 jaar is de Hoekse Lijn gereed. :)

jb_nl
April 5th, 2011, 11:03 AM
Silly Walks: ik heb ook weleens in de wat nieuwere types trams en metro's van Amsterdam gezeten, met wit-blauw uiterlijk en wat andere binnenkant, maar ook die opzet vind ik verre van geslaagd. Zoals ook SSC zegt, heel erg krap en smal vergeleken met de nieuwe Rdamse/Haagse types. Nog steeds hoogst onpraktische nieuwere types, te smal, rare winkelwagenpoortjes, hoge opstappen en een deurknopje op een rare plek + dat je maar 0,00005 miliseconde hebt om hem in te drukken i.p.v. heel de tijd dat de tram bij de halte staat zoals in DH/Rdam waar dit knopje dan ook nog eens groen wordt.

Haagse Dave
April 5th, 2011, 12:29 PM
DEN HAAG - HTM is volgens de Ov Klantenbarometer voor de tweede maal op rij het beste stedelijk openbaar vervoerbedrijf van Nederland. Volgens HTM komen de hoge cijfers door de investeringen in punctualiteit en reisinformatie.

De klantwaardering is gemeten onder alle ov-bedrijven. HTM Bus scoorde vooral hoog met een 7,7. HTM Tram en Randstadrail kregen respectievelijk een 7,1 en een 7,3.

Het Kennisplatform Verkeer & Vervoer voerde de barometer uit in opdracht van het ministerie van Verkeer & Waterstaat.

Fabian2412
April 5th, 2011, 01:08 PM
Ik maak er niet vaak gebruik van,maar al die keren dat ik gebruik heb gemaakt van het ov in Den Haag,heb ik nooit wat te klagen gehad.

030utrecht
April 5th, 2011, 03:19 PM
ik woon nu sinds 2 maanden in rotterdam (zuid) en vind dat de metro van rotterdam top is zowel in uitvoering als kwaliteit, behalve de oude metro's die nog rond rijden op de lijnen A en B.

De tram daarin tegen vind ik erg slecht, en dan vooral de trampluslijnen. de gemiddelde rijsnelheid is laag (verschilt per bestuurder) en de trams zijn dramatisch.
vind de oude ZGT trams stukken beter en die halen ook vaker hogere snelheden.
ook de afstemming tussen tramlijnen onderling is slecht geregeld, kijk naar tram 21 en 23 die sávonds achter elkaar aanrijden.

insulting-dutchman
April 5th, 2011, 03:48 PM
Silly Walks: ik heb ook weleens in de wat nieuwere types trams en metro's van Amsterdam gezeten, met wit-blauw uiterlijk en wat andere binnenkant, maar ook die opzet vind ik verre van geslaagd. Zoals ook SSC zegt, heel erg krap en smal vergeleken met de nieuwe Rdamse/Haagse types. Nog steeds hoogst onpraktische nieuwere types, te smal, rare winkelwagenpoortjes, hoge opstappen en een deurknopje op een rare plek + dat je maar 0,00005 miliseconde hebt om hem in te drukken i.p.v. heel de tijd dat de tram bij de halte staat zoals in DH/Rdam waar dit knopje dan ook nog eens groen wordt.

het deurknopje zit op een goede plek, zou niet weten waar die anders zou moeten zitten.

EPA001
April 5th, 2011, 05:08 PM
ik woon nu sinds 2 maanden in rotterdam (zuid) en vind dat de metro van rotterdam top is zowel in uitvoering als kwaliteit, behalve de oude metro's die nog rond rijden op de lijnen A en B.

De tram daarin tegen vind ik erg slecht, en dan vooral de trampluslijnen. de gemiddelde rijsnelheid is laag (verschilt per bestuurder) en de trams zijn dramatisch.
vind de oude ZGT trams stukken beter en die halen ook vaker hogere snelheden.
ook de afstemming tussen tramlijnen onderling is slecht geregeld, kijk naar tram 21 en 23 die sávonds achter elkaar aanrijden.

Tja, de tweede Noord-Zuid tramas over de Willemsbrug wordt steeds harder benodigd. Helaas moeten we daarop nog een aantal jaren wachten want dan zal toch eerst de nieuwe brug over de Koningshaven gebouwd moeten gaan worden. En de ontwikkelingen aldaar hangen samen met die betreffende de Kop van Feijenoord, en die ontwikkelingen lijken op dit moment behoorlijk vast te zitten. :(

AlexNL
April 5th, 2011, 07:01 PM
het deurknopje zit op een goede plek, zou niet weten waar die anders zou moeten zitten.

Op de deur zelf lijkt me de meest logische plek eigenlijk.

insulting-dutchman
April 5th, 2011, 07:10 PM
Op de deur zelf lijkt me de meest logische plek eigenlijk.

ben ik dan al zo lang niet met de metro geweest dat ze dat veranderd hebben?

Sol
April 5th, 2011, 11:35 PM
Tja, de tweede Noord-Zuid tramas over de Willemsbrug wordt steeds harder benodigd. Helaas moeten we daarop nog een aantal jaren wachten want dan zal toch eerst de nieuwe brug over de Koningshaven gebouwd moeten gaan worden. En de ontwikkelingen aldaar hangen samen met die betreffende de Kop van Feijenoord, en die ontwikkelingen lijken op dit moment behoorlijk vast te zitten. :(
Ik ben pas geleden ook met de tramplus geweest: wat een gekraak! Daar word je als reiziger toch niet vrolijk van? Het uiterlijk van de trams ik zeker mooi en modern, maar wat rijcomfort en geluid betreft waan je je terug in de jaren '50.

AlexNL
April 6th, 2011, 12:36 AM
ben ik dan al zo lang niet met de metro geweest dat ze dat veranderd hebben?

Wat mij bijstaat van de BN-trams (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_gelede_trams_%28BN%29) in Amsterdam is dat ze de knop om de deur te openen een behoorlijk eind naast de deur zelf hebben zitten, wat best wel onhandig is. Bij de Combino's zitten ze wel op de deuren.

Silly_Walks
April 6th, 2011, 03:12 AM

Hoge opstappen? Deurknopje?

"De Combino is een lagevloertram van Siemens Mobility"

Gewoon een lagevloertram, dus.

En die knoppen, die zitten op de deur, waar ze horen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/GVB_2050_Combino_Marnixstraat.jpg

En die deur kan gewoon de hele tijd open als je bij een halte staat. Ik heb in ieder geval nooit anders meegemaakt.

Nu dus maar weer ergens anders trollen, fanboy.

AlexNL
April 6th, 2011, 03:23 AM
Bij de Combino's zit het knopje op de deur, inderdaad. Maar ook bij de Combino's gebeurt het dat het lichtje uitgaat en de tram gerust nog 20 seconden blijft staan voor hij wegrijdt!

Bij de BN-trams zitten de knoppen een stuk naast de deur, en er rijden nog genoeg BN'nertjes rond in Amsterdam

insulting-dutchman
April 6th, 2011, 07:34 AM
Bij de Combino's zit het knopje op de deur, inderdaad. Maar ook bij de Combino's gebeurt het dat het lichtje uitgaat en de tram gerust nog 20 seconden blijft staan voor hij wegrijdt!

Bij de BN-trams zitten de knoppen een stuk naast de deur, en er rijden nog genoeg BN'nertjes rond in Amsterdam

het wikipedia artikel rept over 45 stuks. maar daar staat niet bij hoeveel er naar sarejevo verscheept zijn.

ik zit denk ik 1 keer per 3 maanden in zo een oude tram. op de metro's en de andere trams zitten de knopjes gewoon op de deur. op de treinen, die ongetwijfeld anders zijn in rotterdam? :| zitten ze wel aan de zijkant van de deuren

Mojito
April 6th, 2011, 08:59 AM
Die BN-trams zijn nog alle 45 in dienst in Amsterdam. Van die andere hogevloertrams, de zogenaamde Blokkendozen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_gelede_trams_9G_en_10G), zijn er nog 16 over, van de 37 die er ooit gebouwd zijn. Nog eens 16 rijden in Sarajevo rond en de vijf slechtste zijn gesloopt.

Silly_Walks
April 6th, 2011, 06:41 PM

Ik heb weleens meegemaakt dat de tram al "vertrokken" is van de halte, maar vervolgens voor een rood verkeerslicht staat. Het is blijkbaar wel lastig om dan de deur nog open te doen voor aanrennende toeristen, want ik zie de conducteurs dan erg kloten om de deur weer open te krijgen.

Er kan inderdaad van alles verbeterd worden, maar die blinde haat en frustratie vind ik erg overdreven.

Mojito
April 6th, 2011, 07:33 PM
^^ Die moeite om de deur te openen is vaak ook terecht, vind ik... Zeker op drukke kruispunten. Een bestuurder hoort ook rekening te houden met de passagiers die in de tram zitten, die op tijd ergens heen moeten. Als 'ie de deur wel opengooit komen de passagiers vaak ineens uit alle hoeken en gaten aanrennen (wat niet echt veilige situaties oplevert) en dan kan het zo weer een paar minuten duren voor hij weer groen licht krijgt.

EPA001
April 6th, 2011, 09:37 PM
Ik ben pas geleden ook met de tramplus geweest: wat een gekraak! Daar word je als reiziger toch niet vrolijk van? Het uiterlijk van de trams ik zeker mooi en modern, maar wat rijcomfort en geluid betreft waan je je terug in de jaren '50.

Mijn ervaring met de tramplus is dat het gekraak per Citadis sterk kan verschillen. Dat de tram hard geveerd is is het gevolg van de motoropstelling en de vlakke vloer. Daardoor schijnt er maar een enkelvoudige vering op de Citadis tram te passen. Vooral op harde overgangen is dat oncomfortabel.

Maar voor de rest rijden de Citadissen als het baanvak in redelijk goede staat is prima en meestal stil.

jb_nl
April 8th, 2011, 10:06 PM
Mijn ervaring met de tramplus is dat het gekraak per Citadis sterk kan verschillen. Dat de tram hard geveerd is is het gevolg van de motoropstelling en de vlakke vloer. Daardoor schijnt er maar een enkelvoudige vering op de Citadis tram te passen. Vooral op harde overgangen is dat oncomfortabel.

Maar voor de rest rijden de Citadissen als het baanvak in redelijk goede staat is prima en meestal stil.

Inderdaad, de meeste Citadissen waar ik in gezeten heb valt het wel bij mee, een enkeling is qua geluid inderdaad erg, dan denk je, doe er even wat olie ofzo tussen. (lijn 23 zit ik meestal in). Hoop dat de nieuwe die dit jaar geleverd worden wat minder problemen hebben.

inderdaad, dat bedoel ik, en de niet echt meewerkende OV-medewerkers dan.

En dan nog, ook al zit die drukknop er, moet je je eerst door de AH-poortjes heenworstelen, ziet er nou ook niet bepaald charmant uit.

Silly_Walks
April 9th, 2011, 05:06 AM
En dan nog, ook al zit die drukknop er, moet je je eerst door de AH-poortjes heenworstelen, ziet er nou ook niet bepaald charmant uit.

Die zitten er omdat mensen anders de uitgang als ingang gebruiken terwijl ze bij conducteur of machinist moeten instappen. We hadden in Amsterdam nogal een probleem met zwartrijders.

Mr_Dru
April 9th, 2011, 12:09 PM
Afgelopen week gelogeerd in Rotterdam en daarmee voor het eerst gebruik gemaakt van de metro dagelijks tussen Rotterdam CS- Slinge v.v.

De Rotterdamse metro's vind ik veel schoner en comfortabeler rijden dan de Amsterdamse metro's. Ook de Rotterdamse metrostations zijn veel netter en beter onderhouden dan de Amsterdamse. Maar misschien is het alleen op deze lijn E, want de andere lijnen heb ik niet bereden.

Wat mij opviel zijn de vele stadwachten/ RET beveiligers op de metrostations. Dat verhoogd de veiligheid en houden de stations ook netjes. In Amsterdam zie je af en toe paar GVB-beveiligers meerijden in de metro.

Maar voor mij gevoel trek de GVB-metro sneller op dan de RET-metro en lijkt het dat de GVB-metro sneller rijd dan de RET.

(Ik reis normaal dagelijks tussen Lelylaan en Zuid, dus vandaar mijn vergelijk met de metro's)

Mr_Dru
April 9th, 2011, 12:15 PM
Wanneer worden de oude Haagse tram een keer vervangen? Ik bedoel die rood/beige trams.

Of worden deze op den duur ook vervangen door de Regiocitades?

jb_nl
April 9th, 2011, 10:26 PM
@Mr_dru: Die nieuwe types haagse trams zijn prachtig. Hopelijk worden die snel vervangen, wellicht weten Hagenezen het hier?

Qua overige lijnen: Nee, ook op de oost-westlijnen is de situatie ongeveer zoals jij beschrijft (qua modern materieel, schoonheid, netheid etc, een tijdje reden er nog wel wat hele oude op de oost-westlijnen maar die zijn er sinds een jaar nu ook vrijwel allemaal uit, er komen nog wat nieuwe stellen bij, maar zijn vertraagd door overstromingen in duitsland waar ze geproduceerd werden en al klaarstonden maar dus total loss zijn), amper verschil met Lijn E dus, alhoewel het uiteraard wel enigzins per station kan verschillen.

Die zitten er omdat mensen anders de uitgang als ingang gebruiken terwijl ze bij conducteur of machinist moeten instappen. We hadden in Amsterdam nogal een probleem met zwartrijders.

Zet er dan controleurs op die heen en weer lopen en de boel in de gaten houden zoals in Rotterdam! I.p.v. die ondingen! Zorgt voor erg veel dringen ook omdat je maar bij een paar deuren er in kan, en dat terwijl je al amper de tijd krijgt om er in te komen.

insulting-dutchman
April 10th, 2011, 12:22 AM
Wat mij opviel zijn de vele stadwachten/ RET beveiligers op de metrostations. Dat verhoogd de veiligheid en houden de stations ook netjes. In Amsterdam zie je af en toe paar GVB-beveiligers meerijden in de metro.

(Ik reis normaal dagelijks tussen Lelylaan en Zuid, dus vandaar mijn vergelijk met de metro's)

ik moet echt weer eens met de metro gaan. staat er geen half uitzendbureau aan beveiliging meer bij lelylaan?

snowdog
April 10th, 2011, 03:31 PM
Heb op Rotterdam gestemd, want snelheid is bijna het enigste wat telt naar mijn mening (hoewel het in Rotterdam het snelste is, is het nog steeds traag naar mijn mening). Ook zijn de wegen & het parkeren vgl. met A'dam nog een stuk beter waardoor je niet uit noodzaak met OV gaat maar sommige mensen ook daadwerkelijk voor het OV kiezen omdat het sneller/makkelijker/whatever is... Dat ze vaak komen in A'dam is goed maar de manier waarop je in een trage tram wordt geduwd door auto's te haten is verkeerd.

enkele voorbeelden
Haha ja, da's typisch de schuld van groenlinks en alle andere infra haters die in het bestuur hebben gezeten daar. Niet alleen het OV is ***, maar ook de wegen, veel te weinig noord-zuid verbindingen. De Princes Irenebrug staat elke dag vast. Hopelijk komt de A16-A13 er, wordt Hillegersberg-Schiebroek een beetje normaal bereikbaar, kan bus 35 ook gelijk wat normaler doorrijden.

Den Haag niet teveel ervaring mee, weleens naar scheveningen vanuit schiedam geweest, eerste indruk was: ''pff weer een trage tram'' en zeikerige controleurs ( over het inchecken met een studentenkaart). Wel redelijk goed met de trein bereikbaar maar dat is het dan wel. Trams en bussen blijven een drama naar mijn mening. Van alle openbaar vervoer vind ik alleen treinen en metro's degelijk en praktisch vervoer.

Rotterdam A
April 11th, 2011, 09:46 AM
@Mr Dru. Alle stations zien er goed uit van de Rotterdamse metro. Dat was 40 jaar geleden al zo en dat is nog steeds zo.
De Rotterdamse metro is fascinerend. Vooral dat het ook bovengronds op viaduct rijdt, is geweldig. Heb je een mooie toer van Rotterdam.

Ik denk wel dat je genoten hebt van het uitzicht op het traject gedeelte Rijnhaven-Maashaven-Zuidplein.

Haagse Dave
April 18th, 2011, 04:58 PM
Zo help je dus het OV naar de klote.

Gedwongen ontslagen bij HTM
vandaag 15:00

DEN HAAG - De komende jaren zullen honderden ontslagen vallen bij het Haagse openbaarvervoersbedrijf HTM. De HTM heeft dat maandag bevestigd.

De HTM moet 20 miljoen euro bezuinigen. In het uiterste geval zullen hierdoor tussen de twee- en driehonderd mensen gedwongen worden ontslagen. Woensdag is in Den Haag een actie van de HTM en de vakbond FNV tegen de bezuinigingen.

Bussen, trams en Randstadrailtrams zullen een groot deel van de dag niet rijden. Ook zal er een protestbijeenkomst zijn op het Spuiplein in Den Haag. Aan het einde van de maand moet er meer bekend worden over de bezuinigingen.

Boer Gereke
April 18th, 2011, 07:09 PM
Tjah, en als we niet bezuinigen helpen we het land naar de kloten...

Haagse Dave
April 18th, 2011, 08:46 PM
Tjah, en als we niet bezuinigen helpen we het land naar de kloten...

Ja, maar je kan ook het land kapot bezuinigen.

insulting-dutchman
April 18th, 2011, 08:53 PM
Ja, maar je kan ook het land kapot bezuinigen.

het lijkt me wel terecht dat we dat dan doen terwijl de veroorzakers van het leven op te grote voet daar dan nog wat van voelen.

Haagse Dave
April 18th, 2011, 09:06 PM
het lijkt me wel terecht dat we dat dan doen terwijl de veroorzakers van het leven op te grote voet daar dan nog wat van voelen.

Absoluut.

Haagse Dave
May 3rd, 2011, 11:43 AM
vandaag 10:24

DEN HAAG - De vakbonden overwegen op donderdag 12 mei opnieuw een staking te organiseren bij de HTM. In Rotterdam wordt het stadsvervoer in de ochtendspits een dag eerder stilgelegd.

Met de acties willen de vakbonden aandacht vragen voor de geplande aanbesteding. Daarnaast moeten de drie stadvervoerders in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam 120 miljoen euro bezuinigen. Daardoor zou de kwaliteit van het openbaar vervoer in het geding komen.

Over mogelijke stakingen op 12 mei in Den Haag en 13 mei in Amsterdam wordt binnenkort beslist. Eerder staakte de HTM op 20 april jl..

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/50780

Xoem
May 5th, 2011, 10:55 AM
Wanneer worden de oude Haagse tram een keer vervangen? Ik bedoel die rood/beige trams.

Of worden deze op den duur ook vervangen door de Regiocitades?

Als het goed is loopt er op dit moment een aanbestedingsprocedure voor nieuwe trams, weet zo snel alleen niet wanneer het allemaal afgerond moet zijn. Misschien dat de komende bezuinigingen ook nog roet in het eten gaan gooien.

Zou verder niet zo snel weten welke stad nou het beste OV heeft, daarvoor heb ik te weinig ervaring met Rotterdam en Amsterdam.

Haagse Dave
May 5th, 2011, 11:43 AM
Wat ik van veel mensen heb begrepen is dat het comfort in Den Haag het best wordt ervaren. Alleen om de reden dat Den Haag geen metro heeft komt Den Haag dus het slechtst uit de poll. Niet terecht, vindt ik. Ik vind zo'n metro persoonlijk niks. Ik heb liever wat te zien onder het reizen. en in + - 20 min. kan ik overal zijn in de regio Den Haag. Zo her en der zo'n mooie tramtunnel kan ik wel waarderen.

Rotterdam A
May 5th, 2011, 12:22 PM
Wat ik van veel mensen heb begrepen is dat het comfort in Den Haag het best wordt ervaren. Alleen om de reden dat Den Haag geen metro heeft komt Den Haag dus het slechtst uit de poll. Niet terecht, vindt ik. Ik vind zo'n metro persoonlijk niks. Ik heb liever wat te zien onder het reizen. en in + - 20 min. kan ik overal zijn in de regio Den Haag. Zo her en der zo'n mooie tramtunnel kan ik wel waarderen.

Probeer de Rotterdamse metro eens. Die is grotendeels bovengronds op een viaduct. Alleen de stations in de binnenstad en de deelgemeenten er net naast zijn ondergronds. En we hebben hier ook trams bovengronds door de binnenstad.

De Rotterdamse metro is het meest prettige openbaar vervoermiddel. Het is snel en geen last van verkeer zoals de tram. Ook zijn de Rotterdamse metrostations mooi.

Fabian2412
May 5th, 2011, 12:41 PM
Heb weleens in een A,damse metro gezeten en was blij dat ik er eindelijk uit was,comfort was slecht,binnenkant zag er niet uit.Maar mischien is dat allemaal wel veranderd want het is alweer een tijdje geleden.De R,damse metro heb ik nog niet kunnen ervaren.

Maar net zoals Dave vind ik metro's persoonlijk niks en reis ik liever bovengronds.

Rotterdam A
May 6th, 2011, 01:12 AM
Heb weleens in een A,damse metro gezeten en was blij dat ik er eindelijk uit was,comfort was slecht,binnenkant zag er niet uit.Maar mischien is dat allemaal wel veranderd want het is alweer een tijdje geleden.De R,damse metro heb ik nog niet kunnen ervaren.

Maar net zoals Dave vind ik metro's persoonlijk niks en reis ik liever bovengronds.

Dat Amsterdamse metronetwerk is een schande. Ik wil dat niet eens een metro noemen. Vieze lelijke stations, oude roestbakken. Toen ik daarin had gezeten, snapte ik meteen de afkeer voor metro's van Amsterdammers.
Het Rotterdamse metronetwerk is totaal anders. Metro's in Rotterdam schokken niet. Stations zien er piekfijn en groots uit en het netwerk is VEEL groter.
Ervaar maar snel de lijnen A,B,C,D en E. Grotendeels bovengronds. Vooral het stuk Rijnhaven-Maashaven-Zuidplein is een must om te berijden.

Raymi_010
May 6th, 2011, 01:32 AM

Nou sorry hoor maar ik denk dat een metro voor Den Haag een zegen zal zijn. Kan je eindelijk snel hoppen van de andere kant van de stad dan in plaats van die langzame trams zitten. @Rotterdam A maar het tramnetwerk en busnetwerk in Amsterdam zijn daarin tegen veel beter dan in Rotterdam(ik bedoel dan vooral de frequentie en dekking). Dus ik zeg dat Amsterdam het beste OV heeft.

bthj
May 6th, 2011, 11:34 AM
Dat Amsterdamse metronetwerk is een schande. Ik wil dat niet eens een metro noemen. Vieze lelijke stations, oude roestbakken. Toen ik daarin had gezeten, snapte ik meteen de afkeer voor metro's van Amsterdammers.
Het Rotterdamse metronetwerk is totaal anders. Metro's in Rotterdam schokken niet. Stations zien er piekfijn en groots uit en het netwerk is VEEL groter.
Ervaar maar snel de lijnen A,B,C,D en E. Grotendeels bovengronds. Vooral het stuk Rijnhaven-Maashaven-Zuidplein is een must om te berijden.

De meisjes in de Amsterdamse metro daarentegen zijn een stuk mooier dan die in Rotterdam. Dan is het ook opeens geen straf meer dat de verwarming loeit.

Nieuwe Waas
May 6th, 2011, 12:02 PM

Maar net zoals Dave vind ik metro's persoonlijk niks en reis ik liever bovengronds.Als ik niet krap bij tijd zit, reis ik ook liever bovengronds. Zie je tenminste nog eens wat. Maar als ik snel op de plaats van bestemming wil zijn, is de metro ideaal. Lekker snel en rechtstreeks (een deel van) je reisafstand overbruggen.

Een ander voordeel is dat je je fiets in de metro mag meenemen. In Rotterdam buiten spitstijden, in Amsterdam altijd (begreep ik laatst).

Sol
May 6th, 2011, 12:20 PM
De meisjes in de Amsterdamse metro daarentegen zijn een stuk mooier dan die in Rotterdam. Dan is het ook opeens geen straf meer dat de verwarming loeit.
:lol:
Maar die vlieger gaat hier niet op. Rotterdam A valt op echte Anita's en die wonen toch vooral op Zuid.

insulting-dutchman
May 6th, 2011, 11:17 PM
die kan dan over een paar jaar aan zn trekken komen in de noord zuidlijn.

hoogbouwe
May 11th, 2011, 05:09 PM
OR RET: gesprek over fusie met HTM voorbarig
11 mei 2011

De Ondernemingsraad van de RET noemt de berichten over een fusie tussen de vervoersbedrijven RET en HTM zeer prematuur. Voorzitter Henk van der Maden noemt het ook een verkeerd signaal naar de politiek.

‘’Je kunt niet aan de ene kant zeggen dat bezuinigen onverantwoord is, en daarnaast roepen dat miljoenen zijn te verdienen met samenwerking,’’ vindt Van der Maden. ,,Dat is een verkeerd signaal naar de politiek, die je wilt overtuigen dat je niet met minder geld toekunt. Als ondernemingsraad vinden we de berichten dan ook zeer voorbarig. We willen van de directie dan ook wel eens horen wat men van plan is.’’

Van der Maden reageert namens de Ondernemingsraad op berichten over een mogelijke fusie tussen RET en HTM. RET-directeur Pedro Peters liet zich woensdagmorgen ontvallen dat beide bedrijven al langere tijd met elkaar praten over een mogelijke samenwerking en dat op termijn een fusie niet valt uit te sluiten.

De HTM ontkent met de RET over een fusie te spreken. Het Haagse vervoersbedrijf is met meerdere partijen in gesprek over samenwerking.

Www.Rijnmond.nl