View Full Version : Amsterdam: Amstelcampus

Cymen
November 1st, 2004, 03:29 PM
Volgens mij was de oude project naam "kohnstam locatie" ofzo. Dit waren de 2 torens van 55 meter op de wibautas, toen vermeld door at5.

links & info
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/asp/page.asp?id=i001373&alias=oost

about
Amstelcampus concreet

Hoger onderwijs Renovatie en nieuwbouw voor de Hogeschool van Amsterdam
Wonen Circa 300 woningen, waarvan circa 250 studentenwoningen
Werken Ruimte voor startende ondernemers, kleinschalige bedrijvigheid, kantoren van de Hogeschool van Amsterdam
Sport Vervangende nieuwbouw van de Sporthal Wibaut
Jeugd Vervangende nieuwbouw jongerencentrum JACO
Lager onderwijs Nieuwbouw uitbreiding basisschool Aldoende
Parkeren Circa 800 parkeerplaatsen in ondergrondse parkeerkelder
Openbare ruimte Kwalitatief hoogwaardig ingerichte (semi) openbare ruimte

impressies

http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001373/alogo1(cmyk)%20logo.jpg
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i001373/vogelvlucht2-schermvbld%20klein.jpg
nu:
http://www.oost-watergraafsmeer.nl/sites/oost/contents/i000136/luchtfoto%20blz%206%20klein.jpg

supercees
November 1st, 2004, 03:56 PM
Erg voorstander van dit project... dan gaat dat ontzettend lelijke Wibauthuis eens tegen de vlakte!

Cymen
November 1st, 2004, 04:07 PM
Erg voorstander van dit project... dan gaat dat ontzettend lelijke Wibauthuis eens tegen de vlakte!

Dat is nog maar de vraag. Ik geloof niet "de vrienden van de binnenstad" maar een andere echte kanslozen ik verveel me club wil een monumenten status aanvragen voor het pand. Hun beargumentatie is dat het gebouw de eerste in zijn soort is.......

supercees
November 1st, 2004, 04:24 PM
@ Cymen

Ja ik heb hier ook van gehoord, maar gelukkig dachten ze zelf ook al weinig kans te maken. Wel is er flink bezwaar van omwonenden wegens de verwachte drukte.
Verder vind ik die groep ook erg kansloos. Ik ben voorstander van het behoudt van monumenten. Dit mag misschien wel een soort van monument zijn, maar het is zo oerlelijk en staat op zo’n beeldbepalende plaats dat ik dit nog liever vandaag dan morgen gesloopt zie!

Wel een enorme tegenvaller vind ik trouwens de renovatie van de “Doodskist” (oude HES gebouw)... dat wordt weer even fantasieloos als dat het was...

vinman
November 2nd, 2004, 04:23 PM
Ziet er goed uit. Er wordt volgens mij niet veel ''moois'' (dus vooroorlogs) gesloopt.
Zeer goede verdichting, zeker omdat dat stukje gras ook bebouwd wordt.

Corretje
November 5th, 2004, 03:26 PM
@ supercees

Had er een koperen Kolhoff dakje op het voormalige HES gebouw gemoeten ofzo? Ik vind het wel een mooi aquarium worden eigenlijk.

Dr. Dubai
November 5th, 2004, 04:50 PM
ziet er goed uit, hoe hoog wordt het eigenlijk, 60/70 meter?

empersouf
November 5th, 2004, 05:27 PM
Ik denk eerder 50-60 mtr.

vinman
November 5th, 2004, 05:32 PM
Niet slecht, zal opvallen in het vlakke grachtenpanden landschap.

Cymen
November 6th, 2004, 02:52 AM
Het word 2 keer 55 meter, zoals ook in de eerste zin vermeld. Maar de hoogte is niet perse bijzonder, wel de stedelijke invulling. Alleen zijn 250 studenten woningen natuurlijk nog niet gennoeg. Volgens mij kun je in Amsterdam rustig 25.000 studenten woningen neerzetten omdat de woningnood voor veel mensen een reden is toch niet in de hoofdstad te studeren.

Winbuks
September 28th, 2005, 12:18 PM
Drempel Deelraad hebben we gehad ;) :) :

"Deelraad keurt Amstelcampus Amsterdam goed

AMSTERDAM - De deelraad van Oost/Watergraafsmeer heeft ingestemd met de plannen voor de Amstelcampus, het nieuwe complex van de Hogeschool van Amsterdam aan de Wibautstraat. De Hogeschool van Amsterdam wil hier haar onderwijsfaciliteiten met 10.000 m2 uitbreiden. Ook komen er studentenwoningen, luxe-appartementen, sporthal, horeca, kleinschalige bedrijven en 900 parkeerplaatsen.
In de buurt was veel verzet tegen de plannen vanwege de grootschaligheid."

Bron: Propertynl.com

Welke zeikers krijgen we nu nog? ;)

Cymen
September 28th, 2005, 01:35 PM
Een architect die als supervisor het project gaat leiden.... Ik vraag me af of zo iemand wel het geschikte persoon is.
Gelukkig heeft het stadsdeel al een beetje "fuck you" tegen de bewoners gezegt, terecht overigens. Alsof het belang van die belastingtrekkers / ouwe zeikders hoger is dan de toekomstige generatie.

Glacius
September 28th, 2005, 01:47 PM
Welke zeikers krijgen we nu nog? ;)NIMBY's die naar de Raad van State stappen?

Wat een stelletje losers, die buurtbewoners. Het Wibauthuis wordt al jaren achter elkaar verkozen tot het lelijkste gebouw van de stad, en nu het gedrocht eindelijk gesloopt gaat worden staan de buurtbewoners op hun achterste poten. En het project is 'te grootschalig', hmpfffff... Je woont in de hoofdSTAD van Nederland. Als je dit te grootschalig vindt moet je lekker oprotten naar Purmerend.

Mojito
September 29th, 2005, 10:30 AM
Een architect die als supervisor het project gaat leiden.... Ik vraag me af of zo iemand wel het geschikte persoon is.
(...)

Nou...een klein beetje architectonische input kan daar aan de Wibaut-as geen kwaad, lijkt me...:)

Daar heeft het de afgelopen zestig jaar behoorlijk aan ontbroken...

Donald Trump
September 29th, 2005, 02:49 PM
gaan ze het wibauthuis nu ook al afbreken? wat een verschrikkelijk slecht idee. iedereen met een beetje smaak wil dit prachtige gebouw toch behouden. Overal worden al modernistische gebouwen afgbroken, net nu ze de monumenten status naderen. Goed ze hoeven niet allemaal gespaard te worden. Maar echt bijzondere bouwwerken als het wibauthuis en ook het station van rotterdam zouden toch beter behouden kunnen worden.

Cymen
September 29th, 2005, 03:47 PM
gaan ze het wibauthuis nu ook al afbreken? wat een verschrikkelijk slecht idee. iedereen met een beetje smaak wil dit prachtige gebouw toch behouden. Overal worden al modernistische gebouwen afgbroken, net nu ze de monumenten status naderen. Goed ze hoeven niet allemaal gespaard te worden. Maar echt bijzondere bouwwerken als het wibauthuis en ook het station van rotterdam zouden toch beter behouden kunnen worden.

Echt bijzonder?? Visualiseer dat eens?

Overigens verassen de vrienden van de Amsterdamse binnenstad me wel!:
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/210/wibauthuis1.html

Rabotnik
September 29th, 2005, 10:18 PM
Wat wordt dan straks in de toekomst de definitie van monument?
Als dit soort gedrochten daar dan ook onder gaan vallen(?)

(offtopic) via via vernam ik dat het wanstaltige GAK gebouw bij het Bos en Lommerplein ook tegen de vlakte gaat,daar er praktisch geen huurders meer voor te vinden zijn.
Logisch natuurlijk het aanbod van kantorengebouwen is nogal groot in de regio dus waarom zal je als zelfrespecterend bedrijf in de (volksmond) het aquarium gaan huisvesten.

Slopen of grondig renoveren lijkt mij ook een optie.

MVA
September 30th, 2005, 12:49 AM
Maar echt bijzondere bouwwerken als het wibauthuis en ook het station van rotterdam zouden toch beter behouden kunnen worden.

Dan zetten we dat spuuglelijke Wibauthuis toch gewoon bij Rotterdam CS neer?
Iedereen tevreden ;-)

Donald Trump
September 30th, 2005, 05:14 PM
kom op zeg. als ze er nou een wolkenkrabber van formaat zouden neerzetten oke. maar het wibauthuis is een goed voorbeeld van het Nederlandse modernisme in die tijd. ik denk niet dat Amerika het in zijn hoofd zou halen het lever house of seagram building af te breken. als je stromingen als bauhaus en de stijl niet waardeert oke, grote delen van slotervaart en geuzenveld zijn inderdaad niet om aan te zien. maar een gebouw weghalen dat kenmerkend is voor deze periode gaat me een beetje te ver. net zoals het continue gezeur om het afbreken van de Nederlandse Bank. hoe kun je dat nou lelijk vinden. schoonheid, strakke lijnen, eenvoud etcetera. ik vindt het centraal station van amsterdam en het rijksmuseum ook niet mooi, maar ze hoeven het niet af te breken wat mij betreft. daarnaast is er volgens mij genoeg ruimte op de wibautstraat om dit gebouw neer te zetten. kijk anders een keer goed naar het wibauthuis en je zult zien dat er echt goed over nagedacht is.

Cymen
September 30th, 2005, 06:17 PM
^^
Nederlanse Bank is ook niet lelijk, het staat gewoon op de verkeerde plek!!

Verder is het Wibauthuis niet bijzonder kenmerkend voor het modernisme, hoogstens bijzonder goedkope prut!
Verder is het modernisme helemaal geen kunststijl dus mag het wat mij betreft bijna allemaal gesloopt worden in Amsterdam. Deze bouwstijl in onversierde vorm hoort gewoon niet bij Amsterdam! In Amsterdam vind je wel modernisme met invloeden van de Amsterdamse School, kijk dan praten we ergens anders over.....

Donald Trump
October 1st, 2005, 05:35 AM
als je bepaalde kunsthistorische constanten ter discussie wil stellen kan ik inderdaad niet tegen je op. ik kan alleen zeggen dat het modernisme uiteraard wel een kunststroming is en het wibauthuis volgens iedere willekeurige kunst-/architectuurhistoricus wordt beschouwd als een bijzonder pand en ik dus echt niet alleen sta.

MVA
October 1st, 2005, 08:51 AM
kijk anders een keer goed naar het wibauthuis en je zult zien dat er echt goed over nagedacht is.

Dat het gebouw kenmerkend is voor een bepaalde periode geloof ik best, ook dat er goed over is nagedacht, maar het blijft een lelijke steenpuist die naar mijn mening niet thuishoort op de plek waar het nu staat.
(Ja, ik heb er goed naar gekeken.)
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dit gebouw wordt wel opvallend vaak genoemd als een van de lelijkste gebouwen van Amsterdam. Ik denk niet dat er veel Amsterdammers rouwig om zijn dat het gesloopt gaat worden. Ik zal in elk geval juichen als dat ding tegen de vlakte gaat.
Voor mijn part wordt het in Diemen-Zuid herbouwd, daar past het beter in de omgeving.

Donald Trump
October 1st, 2005, 04:51 PM
bekijk dit artikel eens:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/210/wibauthuis2.html

greenlung
October 1st, 2005, 05:21 PM
tja heb je kopje gezien!! Vrienden van de binnenstad als er nu een clubje is wat van mij gesloopt mag worden is het dit clubje wel. Als zij er niet waren geweest waren er al een stuk meer mooi gebouwen verrezen. Ze protesteren tegen elk gebouw klein of groot omdat alles bij hetzelfde moet blijven 'amsterdam madurodam in het groot' Dat de haat jegens dit gebouw gericht is naar de politiek lijkt mee zeer ver gezocht. Mensen die die niet weten dat het gebouw een politieke functie heeft vinden het ook lelijk!! Van mijn part wort dit gebouw gesloopt ook ik zal daar niet rouwig om zijn.

MVA
October 2nd, 2005, 01:58 AM
bekijk dit artikel eens:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/210/wibauthuis2.html

Ik heb het bekeken, maar ik ben allerminst overtuigd.
Dat we niet aan beeldenstorm moeten doen, of een gebouw slopen alleen omdat het symbool staat voor minachting van het volk, daar kan ik het best mee eens zijn. Alleen is daar in dit geval geen sprake van.

Het argument van het historisch fenomeen vind ik niet sterk.
De schrijver geeft al aan dat er andere klassiek modernistische gebouwen zijn in Nederland die wel blijven behouden voor het nageslacht, en bovendien dat er nog soortgelijke gebouwen in Amsterdam staan (dat hij de Nederlandsche Bank niet meetelt vanwege de "onherstelbare uitbreiding" is architectonisch gemierenneuk). En al zou het enig in zijn soort zijn, dan nog is dat op zich geen reden om het te laten staan.
En dat het "bovendien cultuurhistorisch van belang is als het voormalige hoofdkwartier van die gehate ambtelijke diensten"...so what? Als het nou bv. het stadhuis was, kon ik me bij dit argument nog wel iets voorstellen.
De vergelijking met de Beurs van Berlage vind ik nergens op slaan. Dat gebouw is immers, zoals de schrijver zelf beweert, een van de belangrijkste Nederlandse bijdragen aan de geschiedenis van de bouwkunst in de twintigste eeuw. Het Wibauthuis is dat niet.

Donald Trump
October 2nd, 2005, 09:29 PM
respecteer dan in ieder geval andermans smaak. Goed, het kan wel wat onderhoud gebruiken, maar het is naar mijn mening een bijzonder gebouw en daar hou ik het op.

Cymen
October 2nd, 2005, 09:42 PM
respecteer dan in ieder geval andermans smaak. Goed, het kan wel wat onderhoud gebruiken, maar het is naar mijn mening een bijzonder gebouw en daar hou ik het op.

Welke smaak dan? Daar staat het modernisme en dit gebouw niet voor. Mocht het er wel voor staan, lang leve het modernisme ;)
(afbreken en iets functionelers / moderns neerzetten)

Daarnaast vraag ik me af waarom jij de smaak van de meerderheid niet respecteerd? Mag je ook best meewegen dat alleen de stemmen van mensen "met enig verstand" tellen.

MVA
October 3rd, 2005, 06:15 AM

Natuurlijk respecteer ik andermans smaak.
Maar daarom mag ik nog wel vinden dat het een lelijk gebouw is dat zo snel mogelijk afgebroken moet worden. Dat is mijn smaak.

Glacius
October 3rd, 2005, 05:22 PM
Een groter plaatje van de plannen:

http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/208/amstelcampus.jpg

Winbuks
November 24th, 2006, 08:38 PM
Kick! 2007 gaat het gebeuren! Sommige A'dammers zagen in het Huis monumentale waarden. :lol:

Sloop na kort geding

"Het Wibauthuis mag worden gesloopt. Het laatste kort geding dat buurbewoners tegen het stadsdeel hadden aangespannen, werd wederom verloren.

De HvA is blij met deze uitspraak, omdat op de plek van het Wibauthuis de Amstelcampus gebouwd gaat worden. De stadscampus moet medio 2010 onderdak bieden aan bijna alle HvA-studenten. “Buurtbewoners probeerden op twee manieren bezwaar te maken,” meldt Thijs Croon, woordvoerder voor de Amstelcampus. “Een groep bewoners vond dat het gebouw op de monumentenlijst moest worden gezet en een ander deel tekende protest aan tegen de sloopvergunning. De rechter vond echter dat het stadsdeel zorgvuldig heeft gehandeld en er kan dus gesloopt worden.”

De sloopoperatie zal overlast veroorzaken en ook is er asbest in het pand aanwezig. Hoe denkt Croon dat de buurtbewoners daarop gaan reageren? ”We beleggen informatieavonden en rondleidingen op de bouwplaats. Zo informeren we bewoners over wat ze te wachten staat. Het is een grote operatie en ik snap dat dat overlast gaat opleveren en dat mensen dat niet leuk vinden.”

Vanaf januari 2007 wordt er een groot hek om het gebouw geplaatst en wordt het langzaam afgebroken. Omliggende fietspaden en voetpaden gaan dan deels dicht. Negen maanden later moet de sloopklus geklaard zijn. Dan kan de bouw van de Amstelcampus beginnen."
Bron: Havana, magazine HvA (http://www.havanaweb.nl)

Oktober 2007 is het Wibauthuis verdwenen! :banana:

MVA
November 25th, 2006, 12:51 AM
Eindelijk!

Glacius
November 25th, 2006, 01:38 AM
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

www.golfstromen.nl.

Cymen
November 25th, 2006, 02:26 AM
http://www.amsterdamsebinnenstad.nl/binnenstad/210/wibauthuis2.jpg
Doei doei!

Het Wibauthuis was spuuglelijk en en kan niet zien hoe men dat in de toekomst wel gaat waarderen. Terecht plat als je het mij vraagt, maar ik ben het er wel mee eens dat bepaalde gebouwen van dat soort mogen blijven staan. Dat andere gebouw met die ronde trappen en betonnen delen voor de gevel (ROC?) nomineer ik dan maar.. Dat tenminste nog een gebouw waarvan je kunt voelen dat het met liefde gemaakt is.

Ik snap ook niet waarom het woord asbest genoemd moet worden, die omwonenden moeten eens weten waar ze elke dag overheen lopen in hun keuken. Of wat ze bij een eventuele brand gaat redden....

Corretje
November 30th, 2006, 05:20 PM
Het Wibauthuis wordt volgens mij door erg weinig Amsterdammers gewaardeerd. Het is een saaie lomperik. Waar ik voor vrees is dat de nieuwe gebouwen op deze plek niet erg veel spannender zullen worden, dus wat winnen we ermee? Een echte toren komt er niet, alleen een hoog gedeelte van een gebouw dat waarschijnlijk even hoog wordt als het oude Wibauthuis.

Cymen
November 30th, 2006, 06:02 PM
Het Wibauthuis wordt volgens mij door erg weinig Amsterdammers gewaardeerd. Het is een saaie lomperik. Waar ik voor vrees is dat de nieuwe gebouwen op deze plek niet erg veel spannender zullen worden, dus wat winnen we ermee? Een echte toren komt er niet, alleen een hoog gedeelte van een gebouw dat waarschijnlijk even hoog wordt als het oude Wibauthuis.

Er moet ook geen toren komen, maar gewoon een gebouw met het formaat als aan de overkant.
Ik meen dat een ander argument om het Wibauthuis wel te slopen was dat het van binnen niet functioneel is.

Glacius
November 30th, 2006, 06:45 PM
Het feit dat het Wibauthuis slechts door weinigen wordt gewaardeerd heeft niet zozeer te maken met het uiterlijk van het gebouw, maar meer met de functies die het heeft geherbergd. Grote niet-publieke gebouwen voor kantoorlui en/of bureaucraten worden over het algemeen niet zo snel leuk gevonden. Kijk naar POST CS. Nu daar Club 11, het Stedelijk en tal van creatieve bureaus zitten, is de publieke opinie drastisch veranderd. Alleen maar omdat er ineens leuke dingen te doen zijn.

Daarbij vind ik slopen een kwalijke zaak omdat er nog maar weinig van dit soort gebouwen in Amsterdam staan. POST CS wordt gestript, het Swammerdaminsituut is afgebroken, en hier zal dus ook de sloopkogel doorheen gaan. Feitelijk sla je zo een gat in de architectuurgeschiedenis.

En punt drie: wat ervoor in de plaats komt is gewoon een nieuw Wibauthuis. Dus wat schieten we er uiteindelijk mee op?

Leuk om 'ns te lezen: het artikel 'Het Wibauthuis is als de dodo: behoud het!' (http://www.archined.nl/archined/5660.html) van Fred Feddes.

supercees
December 1st, 2006, 03:56 PM
Ik kan hier niet treurig om zijn dat deze gesloopt wordt. Het is een saai onding. Het had van mij wel behouden mogen blijven als het op een andere plaats stond... ROC even verderop is een juweeltje vind ik... helemaal s'avonds met dat verlichte "beton glas in lood"...

Winbuks
January 3rd, 2007, 07:11 PM
Anti-Amstelcampus

De Amstelcampus, het gebouw waar in 2011 het merendeel van de HvA-opleidingen moet komen, ligt onder vuur. Havana sprak Cees Nuyten, een van de leden van King Kong, een actiegroep van omwonenden tegen de bouw van de campus.

Waarom bent u tegen de Amstelcampus?
“Het project is gewoon te groot voor de plek aan de Wibautstraat. We verwachten veel opstoppingen en luchtvervuiling door het verkeer. Ook wordt de campus nog een stuk hoger dan het Wibauthuis, dat er nu staat. Buurtbewoners krijgen ineens een 53 meter hoog gebouw in hun voortuin. Verder is het zonde dat er een monumentwaardig pand voor moet worden afgebroken.”

Maar het Wibauthuis is een paar geleden nog verkozen tot lelijkste gebouw van Amsterdam.
“Tja, er zijn ook mensen die het Olympisch Stadion lelijk vinden. Het gaat er niet om of het mooi of lelijk is. Het gaat om de historische waarde. En die waarde is al aangetoond door de Raad van Monumenten. De drie huidige gebouwen op de kop van de Wibautstraat zijn stedenbouwkundig erg interessant gegroepeerd, en ze horen daar gewoon thuis.”

Kijkt u op tegen de komst van twintigduizend studenten?
“Nee hoor. Met de overlast van studenten zelf zal het wel meevallen. Die zullen heus niet allemaal tegelijk aan komen fietsen. Wij zien de HvA ook graag naar de Wibautstraat komen, maar dan in verschillende gebouwen langs de Wibautstraat in wat wij ‘de onderwijsboulevard’ noemen. Een oorspronkelijk idee van de HvA zelf.”

Hoe denkt u dat voor elkaar te krijgen?
“Het project dreigt te verzanden in juridische en beroepsprocedures.We willen praten met het bestuur van de hogeschool. De Amstelcampus is een prestigeproject geworden van het vorige bestuur, dat het plan per se door wilde drukken. Maar nu is er een nieuw bestuur en een nieuwe deelraad. Hopelijk zien zij in dat het project veel te duur is en te massaal. Dit is het moment van herbezinning.”

Bron: Havana, weekblad HvA (http://www.havanaweb.nl) December '06

Altijd weer de 'stads'burgers die de luchtverontreinigingswet misbruiken als argument. We hebben het over een onderwijslocatie hoor! :no:

Killswitch
January 3rd, 2007, 10:30 PM
Juridisch gezien begint die kerel al helemaal verkeerd, want op het eind komt hij met dit argument:

Hopelijk zien zij in dat het project veel te duur is en te massaal. Dit is het moment van herbezinning.

Dat het te duur en te massaal is, is helemaal niet voor hem van belang. Dus daar mag hij dan ook niet over twisten. En daarnaast ook weer het argument van meer verkeer... tsja studenten hebben ook zulke vervuilende auto's :lol:

Wat een boer, ga lekker naar Ouderkerk aan de Amstel als je rustig in de buurt van de Amstel wilt wonen.

the runner
March 12th, 2007, 12:28 AM
De sloop van het Wibauthuis is gestart om ruimte te maken voor de Amstelcampus, de nieuwe hoofdlocatie van de Hogeschool van Amsterdam. Om afscheid te nemen van het Wibauthuis, vindt op 23 maart van 15.00 uur tot 20.00 uur een afscheidsevenement in het Wibauthuis. Omwonenden en geïnteresseerden die nog een laatste keer een kijkje willen nemen in het Wibauthuis, zijn van harte welkom.

Het eerste deel van het evenement staat in het teken van de publicatie van het boek Geliefd en verguisd, afscheid van het Wibauthuis. Het tweede deel is een concert dat wordt gegeven door diverse muzikale sterren van jongerencentrum JACO. Meer>>

http://img405.imageshack.us/img405/3973/wibauthuisklwk0.jpg (http://imageshack.us)

Cymen
March 13th, 2007, 12:12 PM
Luchtverontreiniging als een excuus? Ze hebben gelijk, het moet maar weer een kantoor worden waarbij iedereen met auto komt. Dan heb je pas luchtverontreiniging als excuus. Bij een school komt iedereen met het OV of de fiets, die klagers zijn echt kansloos, bang voor elke verandering.

Winbuks
May 23rd, 2007, 09:18 PM
Doods...

http://img58.imageshack.us/img58/8061/dsc01697zwx7.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/2539/dsc01694zyi7.jpg

Glacius
May 24th, 2007, 02:13 PM
Schitterende foto's! Echt een on-Amsterdams deel van de stad.

AMS guy
May 24th, 2007, 03:18 PM
^^ Lekker grootstedelijk inderdaad. Die twee gebouwen van de jaren 50, tegenover en naast het Wibauthuis, vind ik echte juwelen.

Michiel
September 26th, 2007, 06:43 PM
Was deze al bekend?

http://i21.tinypic.com/mk9lxv.jpg

bron: 7ARTS visuals (www.7arts.nl)

Winbuks
September 26th, 2007, 07:25 PM
Nee. :) Eindelijk een duidelijke impressie. Ziet er goed uit. We moesten het hiervoor doen met een paar vage schetsen.
Volgens mij las ik laatst in een krant dat de grote sloop van het Wibauthuis is gestart. De toekomstige locatie van de bovenstaande toren

Elmo
September 26th, 2007, 08:03 PM
Het Wibauthuis zijn ze flink aan het strippen nu.

Rabotnik
September 26th, 2007, 08:23 PM
De hele Wibautstraat met zijn brede weg en grote gebouwen doet iets Rotterdams aan!
Grootstedelijk dus,dus even dat gevoel dat je je waant in een stukje Metropool.
Op het eind zie je daar de Rembrandttoren hoog boven de bebouwing uitsteken.
Dat grootstedelijke karakter moet behouden worden want persoonlijk vind ik het wel mooi.
Dat gezeur om er een ''gezellige Amsterdamsche'' straat van te maken vind ik van een oubolligheid.
Straat leent zich prima voor kollosale (hoge) bebouwing.

AMS guy
September 26th, 2007, 08:30 PM
Mooie impressie. De toren past prima in de omgeving. Alleen jammer dat dat spectaculaire gebouw (ietsjes verder richting de Rembrandttoren) waar redacties van kranten zouden zitten, niet door gaat. Maar de tijd voor de Wibautstraat komt er nog. ;)

Cymen
September 26th, 2007, 09:28 PM
Mooie impressie, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het gebouw ook mooi vind.

Rabotnik
September 26th, 2007, 10:31 PM
1000 in 1 dozijn gevel lijkt bijna exact op dat gebouw aan het begin Wibaut hoek Weesperplein.Zelfde kleur gevel,zelfde hoogte zo ongeveer.

MVA
September 27th, 2007, 09:43 AM
Dat gezeur om er een ''gezellige Amsterdamsche'' straat van te maken vind ik van een oubolligheid.

Ik niet.
Gezelligheid en en een grootstedelijk karakter/hoogbouw kunnen heel goed samengaan. Helaas is dat op de Weesper- en Wibautstraat ver te zoeken.
Niet omdat er grote gebouwen staan, maar gewoon omdat er op plintniveau geen reet te beleven is.

De impressie vind ik aardig, in elk geval wordt het beter dan het afschuwelijke Wibauthuis, maar zoals jij ook al zegt is het wel een 1000 in een dozijngevel...

Cymen
September 27th, 2007, 10:35 AM
Ik niet.
Gezelligheid en en een grootstedelijk karakter/hoogbouw kunnen heel goed samengaan. Helaas is dat op de Weesper- en Wibautstraat ver te zoeken.
Niet omdat er grote gebouwen staan, maar gewoon omdat er op plintniveau geen reet te beleven is.

De impressie vind ik aardig, in elk geval wordt het beter dan het afschuwelijke Wibauthuis, maar zoals jij ook al zegt is het wel een 1000 in een dozijngevel...

Het blijft een doorgaande weg voor auto's dus volgens mij kan je het nooit echt heel gezellig maken. Toch zie je op de breedste plekje wel een terras, dus helemaal hopelijk en grauw is ook niet het goede uitgangspunt.

Le Curé
October 20th, 2007, 08:04 PM
Langzaam maar zeker gaat het Wibauthuis ten onder, zie deze link naar AT5 voor wat foto's van een iemand uit de buurt:

http://tip.at5.nl/2007/10/10/de-sloop-van-het-wibauthuis/#more-1487

Le Curé
October 23rd, 2007, 12:10 PM
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2007/10/19/wibauthuis-18-10-2007-15-28h

De verdere teloorgang van het Wibauthuis.
Een foto van Thomas Schlijper

AJB
October 23rd, 2007, 04:59 PM
In hoeverre is die nieuwbouw een verbetering t.o.v. het oude. Volgens mij had het oude Wibauthuis in ieder geval karakter. Dat kan je van die nieuwbouw niet zeggen. Is echt 13 in een dozijn, zou zo langs elke snelweg kunnen staan. What a waste of time is dit zeg (om maar niet te spreken over het geld).

fgulicher
October 23rd, 2007, 08:59 PM
het nieuwe gebouw is idd nogal dertien in een dozijn. dit soort goedkope gebouwen moet je echt niet neerzetten als blikvanger. lekker laag houden dus. Dit is pas vervuiling

AJB
October 23rd, 2007, 09:09 PM
Maar waarom slopen ze dan een gebouw dat veel mooier is??? Ik snap er echt niets van.

Mojito
November 4th, 2007, 11:13 PM
Gisteren even een kijkje genomen bij het in rap tempo verdwijnende Wibauthuis. Zo eens in de zoveel jaar heb je in je stad een sloopwerk wat meer dan normale aandacht trekt en waar je mooie platen van kunt schieten mits je er op tijd bij bent. Het Maupoleum en Vrieshuis Amerika in de jaren '90, het Swammerdam Instituut een paar jaar terug en een groot deel van de Bijlmer heb ik door slecht opletten gemist, ook omdat ik toen in Delft woonde. Dat mocht me met dit gebouw niet nog eens gebeuren. Het was nog niet te laat.

Het Wibauthuis, ik heb het nooit een mooi gebouw gevonden, maar markant en typerend voor zijn tijd was het wel. Als je dan ziet wat er voor in de plaats komt (dertien-in-één-dozijn is hiervoor al terecht opgemerkt) vind ik toch het wel jammer. Typisch een voorbeeld van een gebouw wat je gaat omarmen op het moment dat het te laat is. Zoals wel vaker het geval is...

Ik heb het ook wel eens gezegd in andere topics, ik betreur het dat de jaren '60 uitgewist lijken te worden in Amsterdam. Binnen enkele jaren wordt PostCS aangepakt, en wat er met de Overhoeks-toren staat te gebeuren weet nog niemand. Maar ja, de vooruitgang is niet te stuiten...

1. Zicht vanaf het Weesperplein:
http://img161.imageshack.us/img161/7020/071103wibauthuis01gx2.jpg

2. Zicht vanaf zijde voormalig Belastingkantoor. De vloeren hangen er bij:
http://img256.imageshack.us/img256/8545/071103wibauthuis02nt8.jpg

3. Hoezo hokjesgeest?
http://img149.imageshack.us/img149/7526/071103wibauthuis03da5.jpg

4. Schuttingen rond bouw- en sloopterreinen zijn direct gewilde plekken voor 'pieces' en 'tags':
http://img256.imageshack.us/img256/4724/071103wibauthuis04ov9.jpg

5. De ten opzichte van de rooilijn terugliggende zuid/oostvleugel is al grotendeels neergehaald:
http://img149.imageshack.us/img149/7856/071103wibauthuis05bx3.jpg

6. Nog een keer inzoomen op de hokjes:
http://img161.imageshack.us/img161/3227/071103wibauthuis06sq5.jpg

7. Zicht vanaf de straat:
http://img161.imageshack.us/img161/972/071103wibauthuis07ra6.jpg

8. Sloopterrein in noordelijke richting, richting het voormalige Rijksbelastingkantoor:
http://img149.imageshack.us/img149/1531/071103wibauthuis08yb1.jpg

Voor wie het nog wil zien: ik zou opschieten. Wekenlang, maandenlang ging het tergend langzaam en onzichtbaar (asbestsanering etc.) maar nu gaat het ineens snel. Van de week fietste ik er langs zonder fototoestel, en ze knippen zo af en toe gewoon een stuk kolom eruit waarna er een heel stuk naar beneden lazert. Ik verwacht dat het nog maar een paar weken zal duren voordat het Wibauthuis voorgoed is verdwenen.

Winbuks
November 4th, 2007, 11:25 PM
Dank voor de repo Mojito. Twee jaar terug had ik daar een aantal keer les. Apart gebouw in uiterlijk en indeling.

Yv
November 4th, 2007, 11:50 PM
Terechte opmerkingen Mojito. Ik heb het Wibauthuis ook nooit mooi gevonden, maar dat heeft vaak ook met de tijd te maken. Veel gebouwen kunnen toch karakter hebben. Het is maar goed dat ook na-oorlogse architectuur op de monumentenlijst komt. Het is onderdeel van de cultuur, kan soms heel mooi zijn en heeft karakter. Het was hoe dan ook origineler dan het nieuwe plan...

De gebouwen die wel blijven, geven gelukkig nog veel sfeer aan de plek. Juwelen wat mij betreft.

Winbuks
November 10th, 2007, 04:50 PM
De Amsterdamse beroepsfotograaf Thomas Schlijper houd het sloopwerk bijna wekelijks bij, daarvoor dank. :)
8 november jongsleden:
http://img255.imageshack.us/img255/6429/071108wibauthuis04ww8.jpg

Zicyx
November 10th, 2007, 08:03 PM
^^ zo he , heb ik een weekje geen les, is bijna het halve gebouw gesloopt. ( ik zit in het gebouw ernaast op school) Het ging een tijd vrij langzaam. Wel leuk is dat je tijdens college in de grote collegezaal precies over de sloop uitkijkt door de ramen achter waar de docent staat.

the runner
November 10th, 2007, 08:16 PM
Als ze toch bezig zijn kunnen ze die lelijke sporthal (toch?)ernaast ook gelijk platgooien want die is pas echt lelijk.

AMS guy
November 14th, 2007, 04:56 PM
Ben vanmiddag in de buurt gaan kijken.
Dit is alles wat overgebleven is van het Wibauthuis.

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Wibauthuis1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Wibauthuis2.jpg

Bonus
Ons nieuwe monument, LTS Patrimonium.
http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/Wibautas5.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v732/Amsfan/LTSPatrimonium2.jpg

^^ Ik begrijp niet waarom ik dit gebouw vroeger een gedrocht vond.

AJB
November 14th, 2007, 07:32 PM
^^slopen dat ding...:nuts:

Nee dat is echt een prachtig Corbusiaans gebouw. Echt een hele mooie.

AMS guy
November 14th, 2007, 10:07 PM
Ik had vroeger echt een hekel aan dit gebouw. Zo'n 15 jaar geleden dacht ik inderdaad "slopen dat ding", maar in de loop der tijd wordt deze architectuur mooier en waardevoller. De omgeving is echter een ware disaster. Wat een rotzooi daar! :ohno:

Ik vraag me af of het 100% modernisme is. Hij lijkt wel wat hebben van de brutalistische architectuur. Ik hoop dat nu dit gebouw op de monumentenlijst is gekomen, wordt de binnenkant in de oorspronkelijke staat teruggebracht en de buitenkant gerenoveerd.

Cymen
November 14th, 2007, 11:10 PM
Ik had vroeger echt een hekel aan dit gebouw. Zo'n 15 jaar geleden dacht ik inderdaad "slopen dat ding", maar in de loop der tijd wordt deze architectuur mooier en waardevoller. De omgeving is echter een ware disaster. Wat een rotzooi daar! :ohno:

Ik vraag me af of het 100% modernisme is. Hij lijkt wel wat hebben van de brutalistische architectuur. Ik hoop dat nu dit gebouw op de monumentenlijst is gekomen, wordt de binnenkant in de oorspronkelijke staat teruggebracht en de buitenkant gerenoveerd.

Had jij ook hetzelfde gevoel met het PTT Post CS gebouw?

AJB
November 15th, 2007, 12:05 AM

Echt zo modernistisch als het maar kan. Brutalisme is een sub-stroming van het modernisme.

AMS guy
November 15th, 2007, 02:04 AM
Had jij ook hetzelfde gevoel met het PTT Post CS gebouw?
Ja dat wel, maar bv met het Wibauthuis had ik het niet. Misschien zou het nog komen, maar het is te laat. ;)
Echt zo modernistisch als het maar kan. Brutalisme is een sub-stroming van het modernisme.
Snap ik, ik bedoelde eigenlijk dat brutalisme altijd modernisme is, maar modernisme hoeft niet altijd brutalisme zijn en daarom wist ik niet zeker waar ik dit gebouw zou moeten plaatsen. Ik had moeten vragen "is dit brutalisme".

AJB
November 15th, 2007, 11:35 AM
^^

Ik zou het dat wel durven te nomen ja. Ik weet niet wat het bouwjaar is van dat gebouw maar dat zal ergen in de jaren 60 zijn neem ik aan, de periode dat het brutalisme "hoogtij" vierde. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel het Barbican Centre in London:

http://cache.eb.com/eb/image?id=18546&rendTypeId=4

AMS guy
November 15th, 2007, 06:43 PM
^^ Barbican is inderdaad heel bijzonder. LTS Patrimonium is van 1956.

AJB
November 15th, 2007, 11:25 PM
Okay iets ouder dus. Nou hoe dan ook een gers gebouw.

Jasper1979
November 23rd, 2007, 03:47 PM
Ook ik vond dit soort bouw vroeger afzichtelijk. “Oh, bah – beton! En geen enkele versiering!” was de gedachte die dan gelijk bij me opkwam, zonder e.e.a. daadwerkelijk in me op te nemen. Alsof schoonheid en ornamentering per definitie gelijkschakeld zijn, of sterker nog: als synomiemen van elkaar beschouwd dienen te worden!

Als je naar de eerdere foto's van het Wibauthuis kijkt, op de plaatjes waarin het nog ‘in volle glorie’ overeind staat in de zon, dan kun je – eerlijk is eerlijk – niet anders dan concluderen dat het een deprimerende doodskist is. Het enige wat je ziet is grijs – neen, erger nog – grauw, asgrauw beton. Wie het gebouw echter uit meerdere richtingen bekeken heeft moet tot een heel andere conclusie zijn gekomen. Van de zuidkant beschouwd was het pand nl. één grote spiegel door het herhaalde patroon van de ramen. Je kunt een dergelijk schematische bouwwijze verwerpelijk vinden – ik vind het mooi, van een bijna poëtische schoonheid. Toegegeven, van zichzelf was het van buiten niet veel meer dan een ‘saaie dubbele doos’, maar door de veranderende luchten was het ook een steeds veranderend gebouw.

Datzelfde geldt voor dit "LTS Patrimonium". Misschien dat de daglichtwerking nog wat tegenvalt, maar heb dan maar even geduld tot de flood lights aangaan (zie ook ’t voorm. Stationspostk.).

En, er is op deze en andere pagina’s al vaker naar verwezen; wanneer het gebouw een charmante functie had gekregen dan was men het vanzelf charmant gaan vinden. Het Wibauthuis kende, naar verluid, een neutrale plattegrond, die gemakkelijk verscheidene en verschillende gebruikers had kunnen dienen. Wanneer het behoorlijk was onderhouden en als serieus grotestadsgebouw (met grotestadsmogelijkheden) was benaderd had het de [tweede] kans gekregen die het zo verdiend had.

Aan hen die zo hebben uitgekeken naar de zuivering van de Wibaut- en Weesperstraat van alle ‘lelijke’ gebouwen en nu hun handen warmklappen voor het verdwijnen van het Wibauthuis wil ik graag zeggen: gefeliciteerd, maar het lelijkste staat er nog! Een serieuze schoonmaak begint bij het verwijderen van de veel ergere anonimiteitsbouw aan die as, en het komen tot een harmonieuze combinatie van wonen, werken en recreatie. Het Wibauthuis herbergde ettelijke mogelijkheden hierin te voorzien (aula, bioscoop, groot dak), maar blijkbaar woog het prestige van de HvA zwaarder dan een stuk cultuurbehoud.

Wie niet overtuigd is bezoeke de volgende links:

http://www.amsterdamspeil.nl/web/2007/02/15/vaarwel-wibauthuis/
http://www.markklinkert.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=2000
http://www.markklinkert.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.ShowItem&g2_itemId=2388
http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=wibauthuis

AJB
November 23rd, 2007, 04:46 PM
^^

Aan het Wibaut huis kon je meer liefde aflezen dan aan die commerciele shit die ze er nu gaan plaatsen. Maar ja het is nu te laat....

Grumpey
November 23rd, 2007, 08:38 PM
ik vind het gebouw verschrikkelijk. En zelfs met een nieuwe functie, ik vind het PTT-post gebouw bijvoorbeeld ook nog steeds afschuwelijk ondanks de leuke nieuwe invulling. Het zijn gewoon saaie, 'functionele' gebouwen die geen enkele sfeer aan de omgeving verlenen.

Een gebouw moet passen in de omgeving, doet het dat niet, dan moet het gebouw gewoon weg. Zo dus ook voor het wibauthuis in mijn ogen.

AJB
November 23rd, 2007, 09:07 PM
en het nieuwe gebouw past in de omgeving. Yeah right dream on. Je moet eerst leren kijken (goed kijken) zodat je alle dingen ziet ook de kleine details die dit gebouw deden onderscheiden van de bagger die er nu komt..

HighinParis
November 24th, 2007, 07:23 PM
^^

Ik zou het dat wel durven te nomen ja. Ik weet niet wat het bouwjaar is van dat gebouw maar dat zal ergen in de jaren 60 zijn neem ik aan, de periode dat het brutalisme "hoogtij" vierde. Het mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel het Barbican Centre in London:

http://cache.eb.com/eb/image?id=18546&rendTypeId=4

Dat is nog een redelijk mooie foto, maar de werkelijkheid is een stuk lelijker. Ik was er in juli:
http://farm2.static.flickr.com/1432/717488382_34bab89bbc.jpg?v=0

AJB
November 25th, 2007, 08:01 PM
Ik ben er meerdere malen geweest en met slecht weer krijg je dat soort beelden. Maar op een zomerse dag is het geweldig daar. Waarom denk je dat al die woningen daar zo geliefd zijn?

Cymen
November 25th, 2007, 08:38 PM
en het nieuwe gebouw past in de omgeving. Yeah right dream on. Je moet eerst leren kijken (goed kijken) zodat je alle dingen ziet ook de kleine details die dit gebouw deden onderscheiden van de bagger die er nu komt..

Jij kunt alle details op de low quality impressies al zien, yeah right.....

AJB
November 26th, 2007, 11:21 AM
Bij dit ontwerp wel want het is een 13 in een dozijn ontwerp waarbij interessantie details zullen ontbreken.

the runner
March 12th, 2008, 07:10 PM
Het laatste stukje.
http://i80.photobucket.com/albums/j185/franswoerden/fwoerden/100_2280.jpg

Winbuks
March 18th, 2008, 10:07 PM
^ Best een grote klus zo, al zo'n half jaar lang aan het slopen.

Aan de zijde van het Kohnstammshuis, wordt het terrein van de HvA/UvA deels herontwikkeld met nieuwbouw, zie hier de eerste beelden van Tilburg Ibelings von Behr architecten (http://http://www.vantilburgenpartners.nl):

http://img232.imageshack.us/img232/2295/amstel4nh3.jpg

http://img156.imageshack.us/img156/9076/amstel2cb8.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/3285/amsteljl9.jpg

Elio di Angelis
March 19th, 2008, 08:24 AM
niet lelijk maar ook zeker niet speciaal.

the runner
March 19th, 2008, 12:37 PM
@ Elio, je hoeft niet op alle projecten te reageren met oneliners.:)

Winbuks
March 20th, 2008, 01:13 AM
Eens. Een tip Elio, je hoeft echt niet bij elke nieuwe impressie of update je mening te geven. Zo blijf je bezig, enkel bij groot nieuws. :)

Elio di Angelis
March 20th, 2008, 10:35 AM
^^

je hoeft ook niet altijd beter te willen weten. je kunt mensen ook gewoon lekker laten gaan. valt mee ,zo moeilijk is dat niet.

maar als ik jullie irriteer zal ik erop letten.

exprovinciaal
March 20th, 2008, 11:38 AM
^^

je hoeft ook niet altijd beter te willen weten. je kunt mensen ook gewoon lekker laten gaan. valt mee ,zo moeilijk is dat niet.

haha ach bij elk project is er wat te melden, maar of het echt noodzakelijk is om te melden?

Ullgive
March 22nd, 2008, 11:21 AM
niet lelijk maar ook zeker niet speciaal.
Inderdaad :(

the runner
July 9th, 2008, 10:59 AM
Bestuurlijk enthousiasme voor Wibaut aan de Amstel

26-06-2008

Het instellingsbesluit Wibaut aan de Amstel kreeg de goedkeuring van bestuurders. Op 26 mei jl. de stadsdeelraad Oost-Watergraafsmeer en op 25 juni jl. de gemeenteraad. Met de goedkeuring van het instellingsbesluit is de basis gelegd voor het projectbureau en is een volwaardige oostelijke entree van de stad een stap dichterbij.

In de stadsdeelraad is, als belangrijkste punt, de tekst en het besluit voor een onderzoek naar de mogelijke transformatie van de Gooiseweg aangepast en in de gemeenteraad is een motie aangenomen die opdraagt een onderzoek naar de mogelijkheden van versmalling van de rijbanen van de Wibautstraat (om misverstanden te voorkomen: niet minder, maar: smallere rijbanen). Er is bestuurlijk enthousiasme voor het project Wibaut aan de Amstel.

Met de goedkeuring van dit Instellingsbesluit is de basis gelegd voor het projectbureau. Men is druk doende dit projectbureau in te richten: bemensing, communicatie, huisvesting, maar ook: supervisie, een strategiebesluit en een financieel kader. Lourens Loeven is projectdirecteur van Wibaut aan de Amstel.

Met vaart en enthousiasme wordt nu gestart aan de verwezenlijking van de ambitie van Wibaut aan de Amstel: geef Amsterdam een volwaardige oostelijke entree van de stad.

Bron: www.iba.amsterdam.nl

Dit project maakt ook deel uit van de Wibautstraat, vandaar dit artikel:)

Cymen
July 9th, 2008, 01:15 PM
^^

De beheerder van de site is af en toe bedroefd om het niveau. Als we mensen hun gang laten gaan krijgen we een "Breezah forum", dat willen we niet.

Als iemand een mening uitdraagt willen we graag een onderbouwing zien. Waarom niet lelijk en waarom vind je het niet mooi? Of vind je dat gewoon simpelweg omdat je gevoel dat zegt? Zo schreef je dat nl niet :nuts:

Anyway, ik vind het best een geslaagd gebouw. Het past goed bij de bestaande klassieke gebouwen. Alleen de dakrand is veel te simpel voor dit gebouw. Daar zou de architect nog een goede oplossing voor moeten zoeken...

Elio di Angelis
July 9th, 2008, 05:33 PM
^^

beetje late reactie. hoelang is dit niet al geleden!!:(

maar voor jou zal ik het nog even toelichten. ik vind het niet lelijk omdat de kleuren wel bij elkaar passen. maar het blijft zo tdat het weer niet echt speciaal is, wat ik vind dat de wibautas wel nodig heeft.

Cymen
July 10th, 2008, 03:35 PM
^^

beetje late reactie. hoelang is dit niet al geleden!!:(

maar voor jou zal ik het nog even toelichten. ik vind het niet lelijk omdat de kleuren wel bij elkaar passen. maar het blijft zo tdat het weer niet echt speciaal is, wat ik vind dat de wibautas wel nodig heeft.

Op de renders passen de kleuren inderdaad niet bij elkaar. Maar zalm roze bakstenen verkleuren snel wat de kleur minder doet afsteken. Overigens heb ik ook het gevoel dat de render niet helemaal de juiste kleur weergeeft. Zie verschil afbeelding 2 & 3.

Elio di Angelis
July 10th, 2008, 04:39 PM
^^

ik zeg juist dat ik het wel vind passen. mooi dat grijs met bruin(roze?)

the runner
October 9th, 2008, 06:42 PM
De sloop is niet afgemaakt. Ze zijn nog net zo ver als de vorige update van 12 maart.
http://i36.tinypic.com/2vnkw7s.jpg

Westpoort
October 9th, 2008, 07:50 PM
De reden dat de sloop nog niet is afgemaakt heeft te maken met het feit dat de onder-
liggende kelder/ parkeergarage dan zou kunnen instorten ( dit heb ik vernomen van een kennis die er tegenover woont.)

Zicyx
October 10th, 2008, 03:43 PM
Tegenover die plek staan nu wel heel erg veel grote bouwketen waar elke dag leven is, dus ze zijn wel het een en ander aan het voorbereiden.

Winbuks
October 11th, 2008, 05:48 PM
Raar. Is er dan al een oplossing voor de sloop van de kelder?

Er is ook goed nieuws te melden:
Opening Singelgrachtgebouw

Met veel mooie woorden over het belang van studenten voor de stad - en andersom - opende loco-burgemeester Lodewijk Asscher afgelopen maandag het Singelgrachtgebouw.

Het gebouw, dat al een jaar in gebruik is door de opleidingen Media en Informatie Management en Interactieve Media, is het eerste deel van het ambitieuze nieuwbouwplan Amstelcampus. Aan de kop van de Wibautstraat komen tien gebouwen voor onderwijs, tweehonderd studentenwoningen, een sportzaal, een fitnesscentrum en voorzieningen voor de studentenverenigingen. De campus moet in 2012 gereed zijn.
Bron: Havana (http://www.havanaweb.nl) (weekblad HvA), 7-10-'08

Zicyx
October 11th, 2008, 09:18 PM
Raar. Is er dan al een oplossing voor de sloop van de kelder?

Er is ook goed nieuws te melden:

Ik doe interactieve media daar, dus heb elke dag uitzicht op de plek tegenover de school waar nu zoveel bouwketen staan.

(die opening stelde echt geen ene fluit voor trouwens, de studenten zelf werden niet eens geïnformeerd, er stond niks op intranet. Ik zag de opening vanuit een raam van het lokaal waar ik zat en ik zag eigenlijk ook geen enkele student of docent maar alleen mensen van de gemeente enzo.

Winbuks
December 16th, 2008, 11:06 PM
^ De afstand tussen de school en student moet natuurlijk niet te klein worden...

De officiële website van de Amstelcampus is sindskort online (http://www.amstelcampus.com).
Ballast nedam gaat trouwens de nieuwbouw bouwen, volgens de weekkrant van de HvA. Er komt eindelijk zo stap bij stap schot in het grootstedelijk project. :)

the runner
December 20th, 2008, 01:02 AM
Mooi plaatje van de nieuwe site www.amstelcampus.com

http://i39.tinypic.com/jsn1mx.jpg
1 AMFI, gerenoveerd
2 gerenoveerd
3 80 studentenwoningen
4 nieuwbouw
5+6 120 studentenwoningen
7 nieuwbouw
8 spectaculaire renovatie
9 in ontwerp
10 renovatie gestart

Winbuks
February 14th, 2009, 04:13 PM
't Onderstaande bericht had je kunnen verwachten na alle perikelen op de Zuidas met TvT... :(

Projectontwikkelaar Amstelcampus ter discussie

De HvA beraadt zich op de samenwerking met Trimp & Van Tartwijk, de projectontwikkelaar die betrokken is bij de totstandkoming van de Amstelcampus. Vooralsnog wordt de werkrelatie voortgezet, maar er zijn noodscenario’s voor het geval de banden worden verbroken.

Dat heeft collegelid Paul Doop laten weten in reactie op de nieuwste ontwikkelingen rond Trimp & Van Tartwijk. Afgelopen zaterdag meldde het Parool nog dat Rabo Bouwfonds niet langer samenwerkt met het bedrijf. “Tot voor kort dachten we dat alleen personen binnen Trimp & Van Tartwijk verdacht waren van fraude. Met die mensen deden we al geen zaken meer. Nu de gehele organisatie verdacht blijkt, moeten we bekijken of het voor de HvA wijs is om de samenwerking voort te zetten.”

Naast activiteiten voor de Amstelcampus dreigt de portefeuille van Trimp & Van Tartwijk wel erg leeg te raken. Voordat Rabo Bouwfonds de samenwerking staakte, had Joop van den Ende zijn contract met de club al verscheurd, en besloot de gemeente Amsterdam contracten waarbij de projectontwikkelaar was betrokken te cancelen, omdat directeur Hans van Tartwijk één van de voornaamste verdachten is in een fraudezaak waarbij volgens het Parool diverse topmanagers van institutionele beleggers grote bedragen in eigen zak zouden hebben gestoken. Vanaf het moment dat het nieuws naar buiten kwam, denkt het college na over eventuele noodscenario’s. Doop: “Daardoor moeten we in staat zijn de projectontwikkeling van de organisatie over te nemen.”

Mocht de hogeschool alsnog besluiten de samenwerking met de projectontwikkelaar te verbreken, dan moet rekening worden gehouden met een flinke schadeclaim. Van Joop van den Ende eiste de club vijftien miljoen euro, de gemeente moet als het aan Trimp en Van Tartwijk ligt honderd miljoen euro betalen voor het niet nakomen van afspraken. Of ook Rabo Bouwfonds een claim aan de broek krijgt, is nog onduidelijk.

De renovatie- en nieuwbouwplannen rond de Amstelcampus van de HvA zijn begroot op driehonderd miljoen euro. Als de planning klopt, neemt de hogeschool het gehele terrein in 2012 in bedrijf. Hans van Tartwijk schreef vorig jaar mei op zijn weblog dat de ontwikkeling van het gebied rond de Wibautstraat één van zijn favoriete projecten is: “Van een rotte plek naar een bestemming!” Trimp & Van Tartwijk was woensdag niet bereikbaar voor commentaar. (Paul van de Water en Thijs den Otter)
Bron: Havana (weekblad HvA), 10 februari '09 (http://www.havanaweb.nl/?p=1552)

Wuppeltje
February 14th, 2009, 05:08 PM
Slecht nieuws. Ik wist niet dat Trimp & Van Tartwijk dit project in hun pakket hadden. Welke projecten heeft Trimp & Van Tartwijk nog meer?

the runner
February 28th, 2009, 12:47 AM
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) verbreekt de relatie met projectontwikkelaar Trimp & van Tartwijk. Het bedrijf was tot nu toe verantwoordelijk voor de bouw van de Amstelcampus van de onderwijsinstelling. Een woordvoerder van de HvA bevestigde vrijdag een bericht hierover in Het Financieele Dagblad.

Dat de hogeschool niet verder wil met Trimp & van Tartwijk hangt ermee samen dat het bedrijf verdachte is in een justitieel onderzoek naar een mogelijke steekpenningenzaak rond Philips Pensioenfonds en Rabo Bouwfonds.

Enkele projectontwikkelaars en hun financieel adviseurs zouden bij grote bouwprojecten op de Zuidas voor miljoenen hebben gefraudeerd.

Volgens de woordvoerder stelt de gemeente als voorwaarde aan de bouw van een deel van de Amstelcampus dat de HvA in zee gaat met een partij die niet is betrokken in een juridische procedure. Dat is bij Trimp & van Tartwijk wel het geval.

Ook speelt volgens de zegsman mee dat de relatie tussen de gemeente en de projectontwikkelaar behoorlijk verzuurd is. Als de firma verder zou gaan met het project, zou zij juist veel met Amsterdam te maken krijgen.

Nadat justitie was begonnen met het strafrechtelijk onderzoek, trok Amsterdam toezeggingen voor twee bouwprojecten aan Trimp & van Tartwijk in. Het bedrijf diende toen een schadeclaim in van 100 miljoen euro.

De hogeschool benadrukt dat de bouw van de Amstelcampus niet in gevaar komt; zij neemt de projectleiding zelf in handen. De campus komt te liggen in het gebied rond de Wibautstraat en de Mauritskade. Vanaf 2012 volgen circa 25.000 studenten daar onderwijs.

Verder komen er tweehonderd studentenwoningen, een sportzaal, een fitnesscentrum en andere voorzieningen.

bron: ANP

the runner
November 11th, 2009, 01:19 AM
De Wibautstraat loopt tussen de Amstelcampus door.

http://i36.tinypic.com/16jr6so.jpg

Maquette Amstelcampus
In het Singelgrachtgebouw op het Rhijnspoorplein is onlangs de maquette geplaatst. U vindt de maquette na binnenkomst in de hal aan de linkerzijde. Zo krijgt u een goed beeld van de Amstelcampus.
http://i33.tinypic.com/35hfm9h.jpg

Bron: www.amstelcampus.nl

Atmosphere
November 11th, 2009, 01:58 AM
^^ Daar mag ik dus mooi elke dag langs lopen.
Ze zijn weer verder gegaan met het slopen van de laatste restjes trouwens. Het zal echt tijd worden dat die gebouwen eens af komen want mijn gebouw zit echt he-le-maal vol, het is elke dag weer zoeken naar een plekje om te kunnen zitten.:ohno:

Loek
November 11th, 2009, 10:48 AM
^^ Dat het ik ook vaak. Helaas wordt het pas opgeleverd als ik al klaar ben met m'n studie.

Winbuks
November 11th, 2009, 08:52 PM
Ze zijn weer verder gegaan met het slopen van de laatste restjes trouwens. Het zal echt tijd worden dat die gebouwen eens af komen want mijn gebouw zit echt he-le-maal vol, het is elke dag weer zoeken naar een plekje om te kunnen zitten.:ohno:

WTF, vooruitgang! Na 2 jaar stilstand is de sloop hervat van het Wibauthuis. :shocked:

@ Wuppeltje Beetje laat antwoord. :D maar op de Zuidas was TvT bezig met de uitvoering van de Symphony en het Eurocenter. En was toendertijd bezig met de ontwikkeling met het Van den Ende theater, Vivaldi Parkrand en Ravel. Allemaal verleden tijd voor TvT, anno 2009.

the runner
December 15th, 2009, 12:02 AM
http://i50.tinypic.com/16adw5v.jpg

Bron: www.wibautaandeamstel.nl

the runner
January 13th, 2010, 06:19 PM
Wel bouwketen maar geen bouw.
http://i49.tinypic.com/1zuhe.jpg

Atmosphere
January 13th, 2010, 06:56 PM
Die keten staan er voor mn gevoel ookal weer een jaar. Volgens mij klopt dat ook wel.

Го́голь
February 6th, 2010, 10:53 PM
Onlangs is de strategienota Wibaut aan de Amstel vastgesteld, en dat leverde twee zeer lezenswaardige PDFjes op:

Strategienota (PDF) (http://amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/243306/20090922strategienota.pdf)
Nota Ruimtelijke hoofdlijnen (PDF) (http://amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/243306/20090930ruimtelijkehoofdlijnen.pdf)

Deelraad stelt Strategienota vast
1 december 2009 - David Valentijn Pruijt

De deelraad van Oost-Watergraafsmeer heeft op 23 november ingestemd met de Strategienota van Wibaut aan de Amstel. Ook de bijgevoegde nota Ruimtelijke hoofdlijnen voor de Wibautstraat en het programma Milieu en Mobiliteit werden positief ontvangen.

Een belangrijke doelstelling van het projectbureau is het brengen van samenhang in de verschillende projecten. De samenhang is terug te vinden in de Strategienota. De nota bevat uitgangspunten en voorwaarden waaraan toekomstige plannen, projecten en programma’s worden getoetst.

Wibautstraat
De Nota Ruimtelijke hoofdlijnen beschrijft hoe de Wibautstraat en omgeving zal worden ingericht. Kwaliteit, leefbaarheid en duurzaamheid staan daarbij centraal. Daarbij bepaalde de deelraad dat toekomstige bebouwing aan de westzijde van de Wibautstraat, tussen de Ruyschstraat en de Eerste Oosterparkstraat, niet hoger mag worden dan achttien meter.

Milieu en Mobiliteit
De deelraad ging ook akkoord met het programma Milieu en Mobiliteit. Hierin staan maatregelen voor leefbaarheid, duurzaamheid en luchtkwaliteit. De verdichting mag niet ten koste gaan van een goede en gezonde leefomgeving. Daarom spant het projectbureau zich in om innovatieve en duurzame ontwikkelingen te stimuleren.

Volgende stap
De voorstellen worden nu voorgelegd aan het College van B&W.

Meer informatie
U kunt de stukken hiernaast downloaden.

Rietendak
March 6th, 2010, 07:22 PM
http://www.at5.nl/artikelen/36588/wat-gebeurt-er-onder-het-wibauthuis

Itempje over de werkzaamheden in de Wibauthuis-ruïne. Bouw start eind dit jaar, 2012 oplevering.

Atmosphere
March 9th, 2010, 12:35 PM
Ze zijn eindelijk weer begonnen met graven!

Atmosphere
March 16th, 2010, 03:47 PM
Sorry voor de dubbelpost maar ik vroeg me af of hier iemand is die globale bouwtekeningen heeft van de amstelcampus. Het gaat eigenlijk vooral om de globale afmetingen van de omtrek van het hoofdgebouw (wat op de bouwput komt te staan)

the runner
March 19th, 2010, 01:33 AM
16 maart 2010 - Bart Veilbrief
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) vestigt zich op de Amstelcampus. Naast onderwijs komen hier ook studentenwoningen, een nieuwe sporthal en diverse bedrijvigheid.

Op 5 maart is symbolisch ‘het hoogste punt’ van het Kohnstammhuis gevierd. De renovatie van dit rijksmonument verdiende een feestelijk tintje. De vlag werd gehesen, de aannemer en bouwvakkers werden in het zonnetje gezet. De gerenoveerde gebouwen worden in het schooljaar 2011 in gebruik genomen. Er wordt hard gewerkt om dan ook het nieuwe Kohnstammhof gereed te hebben.

Wibauthuis

Aan de Oostzijde van de Amstelcampus wordt het restant van het Wibauthuis gesloopt. Het duurt nog een aantal maanden voordat dit helemaal weg is. Volgens planning wordt eind 2010, begin 2011 gestart met de nieuwbouw. Er wordt nagedacht over een goede tussentijdse inrichting van het bouwterrein.

Sorry voor de dubbelpost maar ik vroeg me af of hier iemand is die globale bouwtekeningen heeft van de amstelcampus. Het gaat eigenlijk vooral om de globale afmetingen van de omtrek van het hoofdgebouw (wat op de bouwput komt te staan)
^^
Op www.amstelcampus.com kun je ook je vragen stellen.

bthj
April 3rd, 2010, 12:22 PM
Hogeschool van Amsterdam aan de Wibautstraat. Archieffoto Floris Lok
AMSTERDAM - De prestigieuze Amstelcampus in de Wibautstraat, met studentenwoningen, winkels en parkeergarages, komt er voorlopig niet. Het project van driehonderd miljoen euro is tot ver na 2015 vertraagd. Een strop van tientallen miljoenen dreigt.

De Hogeschool van Amsterdam (HvA), opdrachtgever van de op Amerikaanse leest geschoeide campus, lijdt snel oplopende verliezen op het project. De tegenvallers wordenopgevangenmet bezuinigingen op het onderwijs aan de veertigduizend studenten. Het college van bestuur van de Universiteit en de Hogeschool vanAmsterdam, met ruim zeventigduizend studenten, zegt het project in de hand te hebben.

Voor de Amstelcampus werd ondermeer het Wibauthuis gesloopt.

De problemen werden gistermiddag naar buiten gebracht door AVV (Alternatief voor Vakbond) en Beter Onderwijs Nederland (BON). Die zijn van plan het college van bestuur wegens wanbeheer voor de Ondernemingskamer te dagen. Tevens zullen ze de Ondernemingskamer vragen de voorgenomen fusie tussen de universiteit en de hogeschool te verbieden.

Volgens AVV probeert de onderwijsinstelling op te treden als bouwer, belegger én vastgoedondernemer.

Peter Fonkert van AVV: ''Het oude college van bestuur werkte met partners, maar trad enkele jaren geleden af, waarna een nieuw bestuur alles zelf gingdoen.''

Zo heeft het nieuwe college afspraken met woningcorporaties geschrapt. Ook werd projectontwikkelaar Van Tartwijk geloosd, mede wegens mogelijke betrokkenheid bij vastgoedfraude aan de Zuidas. De projectontwikkelaar diende daarop een claim van zeventien miljoen euro in.

Paul Doop, de financiële man in het bestuur, was vrijdagmiddag niet voor commentaar bereikbaar.

De Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam, fusiepartners in spe, worden al jaren geplaagd door conflicten en tegenslagen. Vakbond AVV (Alternatief voor Vakbond) is de problemen beu. ''Dit komt vooral voort uit het streven naar schaalvergroting,'' aldus Peter Fonkert van AVV vrijdagmiddag.

Dat sprake is van wanbeleid, staat voor hem wel vast. ''Dat het management voortdurend verandert, is een aanwijzing. Ook de stijgende kosten zijn een teken aan de wand.''

De problemen begonnen na 2003 met een richtingenstrijd in het vorige bestuur van de fusiepartners, met Sijbolt Noorda en Paul van der Heijden van de UvA en Ankie Verlaan en Rob Scheerens van de HvA. In 2006 werd dit bestuur vervangen door een nieuw bestuur met UvA theoloog Karel van der Toorn als voorzitter, Doop als financiële man, en Dymph van den Boom. Vervolgens werden ook alle vijf managers van de stafdiensten binnen achttien maanden vervangen.

Volgens Scheerens had het vorige bestuur de zaken goed voor elkaar. Corporatie Duwo zou de woningen overnemen, het ABP zou onderwijsgebouwen kopen en een derde partij wilde de garages beheren. Projectontwikkelaar Hans vanTartwijk coördineerde het project.

Het nieuwe college van bestuur herriep de afspraken en werd financier, belegger én beheerder, en dat alles voor eigen risico.

Intussen zijn er vertragingenen financiële tegenvallers en wordt het project in de wielen gereden door protesten van buurtbewoners.

Het college van bestuur besloot voor het project ongeveer 230 miljoen euro te lenen. Uit het jaarverslag blijkt dat het om diverse constructies via het ministerie van Financiën en de Bank Nederlandse Gemeenten gaat. De effectieve rente bedraagt, staat in het jaarverslag over 2008, zeven procent. De rentelasten zouden dan op ruim zestien miljoen euro per jaar komen.

Bovendien moet de HvA voor tijdelijke huisvesting zorgen voor de studenten die door het niet gereedkomen van de Amstelcampus daar niet terecht kunnen. De huisvestingskosten liepen daardoor op van 11 miljoen euro in 2004 tot 28 miljoen euro in2008.

Het college van bestuur wil nu een deel van het vastgoed voor vijftig miljoen euro verkopen om leningen af te lossen en zo de rentelasten te verminderen. De waarde van het te verkopen vastgoed staat echter door de crisis onder druk. (TON DAMEN)

the runner
April 8th, 2010, 11:50 PM
Hogeschool van Amsterdam kiest voor een duurzame en betaalbare campus

6 april

De Hogeschool van Amsterdam bouwt in de Wibautstraat in Amsterdam de Amstelcampus voor studeren, onderzoek, werken, wonen en recreëren. De bouw verloopt volgens plan. Inmiddels studeren ca. 4000 studenten van de HvA in de gerenoveerde gebouwen en volgend jaar komen er nog eens ca. 5000 studenten bij als het Kohnstammhuis en het Mauritsgebouw in gebruik is. De HvA heeft in februari 2010 de bouwvergunning gekregen voor de eerste fase nieuwbouw van het voormalige Wibauthuis. De huidige plannen van de Boerhaavelocatie passen beter bij de wensen van de gebruikers en zijn duurzaam en betaalbaar.

De afgelopen dagen zijn berichten in de media verschenen, dat Amstelcampus van de HvA te duur wordt, ten koste gaat van het onderwijs en niet op tijd gereed komt. De feiten zijn als volgt:

· De renovatie van de panden aan de Wibautstraat verloopt volgens schema. In 2011 wordt het Kohnstammhuis met het Mauritsgebouw in gebruik genomen.

· De HvA heeft inmiddels een vergunning voor de eerste fase nieuwbouw op de locatie van het voormalige Wibauthuis (Boerhaavelocatie).

· De huidige plannen zijn verbeterd ten opzichte van de oorspronkelijke ideeën uit 2005. Wat is ondermeer gewijzigd:

o De HvA houdt zo veel mogelijk rekening met wensen van studenten, medewerkers en van de buurt. Zo komen er passende pleinen. Verder wordt hoogstwaarschijnlijk – op verzoek van buurt en gemeente - een van de te realiseren gebouwen (Leeuwenhoekgebouw) omgezet van onderwijs naar studentenwoningen.

o Er komen meer studentenwoningen, maar de HvA gaat deze niet zelf bouwen. De HvA is er voor onderwijs en onderzoek en niet voor het bouwen en beheren van woningen.

o Vrije sectorwoningen en kantoren zijn uit de plannen gehaald. Daarmee verkleint de HvA de financiële risico’s. De HvA krijgt meer studenten en de HvA kiest voor ruimte voor onderwijs.

o De bouwplannen zijn veel duurzamer gemaakt.

o Wij hebben begin 2009 afscheid genomen van één van de hoofdverdachte projectontwikkelaars in de vastgoedfraudezaak op de Amsterdamse Zuid-As; Trimp en Van Tartwijk.

· De financiering van de bouw van de Amstelcampus gaat niet ten koste van het onderwijs. De HvA geeft jaarlijks maximale 10-12% van het totale budget uit aan huisvesting (huren of nieuwbouw). Ook met de huidige budgetten blijft de HvA binnen de afgesproken bandbreedte. Er gaat dus geen geld van onderwijs naar huisvesting.

· De HvA kiest er voor om zelf de onderwijsgebouwen te laten bouwen. Schoolgebouwen gaan generaties mee en de HvA heeft de kennis van het onderwijs zelf in huis. Dat geeft zekerheid en vertrouwen en voorkomt dat er te hoge huren moeten worden betaald aan vastgoedbeleggers.
Bron: www.amstelcampus.com

Winbuks
April 9th, 2010, 06:17 PM
^ Het bestuur van de HvA doet alsof hun neus bloed?

Winbuks
September 30th, 2010, 07:47 PM
Even weer update omtrent de Amstelcampus. Ik vond een stand van zaken bij het surfen op de nieuwe projectwebsite van de gemeente over de herstructering van de Wibautstraat en het Amstelstation, onder de naam "Wibaut aan de Amstel":

Amstelcampus (HvA) | Actueel

De Amstelcampus ligt aan weerszijden van de Wibautstraat. Stadsdeel Oost wil hier een mooi stedelijk gebied maken. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is eigenaar van de meeste gebouwen en wil haar onderwijsprogramma uitbreiden. Het stadsdeel heeft daarom samen met de HvA een visie voor de Amstelcampus ontwikkeld.

Amstelcampus werkt aan duurzaamheid
Aan de westzijde (kant van de Amstel) van de campus starten binnenkort de werkzaamheden voor de aanleg van een warmte koude opslag. Hier kan straks in de zomer warmte worden opgeslagen voor verwarming in de winter, en koude in de winter voor koeling in de zomer.

Wibauthuis – sloop bijna klaar
Op de kelder na, want die wordt hergebruikt voor de nieuwe sportzaal. Om ervoor te zorgen dat de kelder, zonder het gewicht van het Wibauthuis, niet omhoog drijft op het grondwater, is een ballastlaag aangebracht. Na de sloop wordt het terrein opgeruimd en kan de bouw begin 2011 starten.

Singelgrachtgebouw - rolstoeltoegankelijk
De hoofdentree met een nieuwe trappartij is ruim opgezet en heeft een liftopgang. Dit maakt de ingang rolstoeltoegankelijk. De oude monumentale trap zit onder de nieuwe trap en kan eenvoudig worden teruggebracht.

Mauritsgebouw – gevel krijgt nieuwe uitstraling
Binnenkort beginnen de werkzaamheden aan de gevel. Deze witte gevel krijgt een nieuwe bedekking met een warmere kleur. Verder wordt er nieuwe isolatie aangebracht en dit zorgt voor een energiezuiniger gebouw. De sloop van de zes verbindingsbruggen met het Kohnstammhuis gaat ook van start. De overige bruggen worden van glas voorzien.
Bron: projectbureau Wibaut aan de Amstel, 2 september 2010 (http://www.wibautaandeamstel.nl/)

Aan het Mauritsgebouw mag een keer wel wat gebeuren. Ziet er niet uit!

Wuppeltje
November 3rd, 2010, 09:05 PM
De laatste plan Amsterdam

http://www.dro.amsterdam.nl/contents/pages/315506/plan05-2010-06-webversie01.jpg

http://www.dro.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/315506/plan05-2010-066.pdf

caspervc
November 9th, 2010, 10:07 AM
De laatste plan Amsterdam

http://www.dro.amsterdam.nl/contents/pages/315506/plan05-2010-06-webversie01.jpg

http://www.dro.amsterdam.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/315506/plan05-2010-066.pdf

Met inbreng van mij :) :cheers:

the runner
November 14th, 2010, 12:47 AM
12 november 2010 - Lisa Brans
Planaanpassing en projectbesluit parkeersoutterain HvA Amstelcampus. De deelraad van stadsdeel Oost heeft twee belangrijke besluiten genomen over de toekomst van de Amstelcampus: het gaat om de planaanpassing Kohnstamhof en een projectbesluit over de aanleg van een parkeersoutterain bij de gelijknamige locatie.
http://i52.tinypic.com/2q8x7x0.jpg

Planaanpassing
Op 2 juli 2007 heeft de stadsdeelraad Oost-Watergraafsmeer het Ruimtelijk Plan Amstelcampus vastgesteld. Met een amendement is gevraagd om de nieuwbouw op de Kohnstammlocatie (het Leeuwenhoekgebouw) beter te laten aansluiten op de woonbuurt, dit in overleg met bewoners. Het ging hierbij met name om lagere bebouwing aan de Boerhaavestraat, een woonfunctie grenzend aan de woonbuurt en verplaatsing van volume binnen het gebied. Met de Hogeschool van Amsterdam is gekeken hoe het plan financieel mogelijk gemaakt kon worden en hierover is inmiddels een -nog uit te werken- onderhandelingsresultaat bereikt. Dit alles heeft geleid tot een planaanpassing die op 19 oktober 2010 is vastgesteld.

Projectbesluit
Op 19 oktober 2010 is een projectbesluit goedgekeurd over het bouwplan voor de Kohnstamhof van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Het projectbesluit gaat enkel over Kohnstammhof voor het oprichten van een parkeersouterrain met ateliers en luifel op het dak, op het binnenterrein gelegen tussen het perceel Wibautstraat 2-4 (Kohnstammhuis) en Swammerdamstraat 7 (Mauritsgebouw), aangeduid als ‘Kohnstammhof’. Het kohnstammhof maakt onderdeel uit van het project Amstelcampus.

Het bouwplan is ontstaan als uitvoering van een amendement op het Ruimtelijk Plan, in overleg met HvA en buurt. Discussie is er nog over de toegankelijkheid van de parkeerplaatsen voor buurtbewoners, respectievelijk het beheer van het parkeersouterrain. Er is nog circa een jaar tijd om dit in overleg met HvA

the runner
November 24th, 2010, 06:32 PM
Ik kom hier wel weer over een half jaar.
http://i56.tinypic.com/294mhbd.jpg

Го́голь
November 24th, 2010, 07:23 PM
Haha, de Wibautstraat is inderdaad behoorlijk frustrerend momenteel :D

the runner
February 23rd, 2011, 06:55 PM
Zo te zien gaan ze hier eerdags bouwen.
http://i56.tinypic.com/vdpif5.jpg

http://i51.tinypic.com/10rq255.jpg

Atmosphere
February 23rd, 2011, 07:22 PM
^^ Niet echt. Dat zijn allemaal werkzaamheden voor de wiboutstraat zelf. De hele amstelcampus ligt toch stil na al dat gezeik over dat het te duur was? Iig wordt er voorlopig niets gebouwd.

kna
February 26th, 2011, 01:31 PM
De hele amstelcampus ligt toch stil na al dat gezeik over dat het te duur was? Iig wordt er voorlopig niets gebouwd.

Heb je een bron, afgezien van die tendentieuze zin met die strekking in dat Parool-artikel van vorig jaar? Naar mijn weten wordt er rustig door gebouwd en doorontwikkeld.

the runner
February 26th, 2011, 07:04 PM
Bouwvergunning Wibautgebouw afgegeven: mijlpaal voor Amstelcampus
(17 februari 2011)

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost heeft 16 februari jl. de bouwvergunning voor het Wibautgebouw afgegeven. Dat is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de Amstelcampus.

Amstelcampus steeds meer zichtbaar

Met de afgifte van de bouwvergunning is weer een grote stap gemaakt in de totstandkoming van de Amstelcampus, de stadscampus van de Hogeschool van Amsterdam. Het Amstelgebouw en het Singelgrachtgebouw zijn al enige jaren in gebruik. Deze zomer nemen het domein Onderwijs en Opvoeding, Dienst Studentenzaken en Centrum voor Nascholing Amsterdam hun intrek in het gerenoveerde Kohnstammhuis en Mauritsgebouw.
In mei start de Hogeschool van Amsterdam de bouw van het Boerhaavegebouw en met het afgeven van de bouwvergunning Wibautgebouw kan een aantal maanden daarna de bouw van het Wibautgebouw worden gestart. Zo wordt de Amstelcampus steeds meer zichtbaar aan de kop van de Wibautstraat.

Wibautgebouw

Het Wibautgebouw, gelegen aan de Wibautstraat, is een onderwijsgebouw dat naast onderwijsruimten en werkplekken ook beschikt over algemene voorzieningen zoals een bedrijfsrestaurant, diverse auditoria en een leercentrum. Onder het Wibautgebouw komt een parkeergarage (circa 270 plaatsen) en een fietsenkelder. Achter het Wibautgebouw komt een woongebouw met 60 studentenwoningen. Het Wibautgebouw komt samen met het Boerhaavegebouw (onderwijs, sportvoorzieningen en 154 studentenwoningen) op het terrein waar het voormalige Wibauthuis stond.

Planning

De realisatie van het naastgelegen Boerhaavegebouw start mei dit jaar (oplevering 2012, inhuizing 2013), de realisatie van het Wibautgebouw start eind dit jaar. Volgens de huidige planning wordt het Wibautgebouw in 2014 opgeleverd en vindt de inhuizing in 2015 plaats.
Bron: www.hva.nl
^^
Er gaat dus wel degelijk gebouwd worden

Elio di Angelis
February 28th, 2011, 10:31 AM
Goed nieuws!

the runner
March 5th, 2011, 08:33 PM
Nu:
http://i56.tinypic.com/vdpif5.jpg

Straks(de bomen moeten denk nog wel een paar jaartjes groeien)
http://i54.tinypic.com/20h94wz.png

Elio di Angelis
March 7th, 2011, 10:52 AM
En die toren tegenover de Rembrandtoren moet ook nog ff gebouwd worden. Of dat is de Parool driehoek, kan ook.

Hoogloper
March 7th, 2011, 11:31 AM
Ik woon vlak bij de Wibautstraat. De bestrating is wel wat beter dan het was maar zeker niet op het niveau van de binnenstad met zijn rode gebakken klinkers + natuurstenen banden.

Henky
March 7th, 2011, 12:50 PM
Dat viel mij ook meteen op ja, er is uiteraard meer gebeurd dan alleen de bestrating, maar de verbetering op dat vlak is wel erg beperkt.

the runner
March 30th, 2011, 06:06 PM
Het nieuwe openluchtzwembad:)
http://i52.tinypic.com/2cs6ps7.jpg

the runner
April 5th, 2011, 11:50 PM
Op een steenworp afstand van de Amstelcampus gaat een volgend project van start.

1-4-2011 - 11:55
Het grootste project binnen de herontwikkeling van het Roeterseiland in Amsterdam gaat van start. Het betreft de renovatie van drie universiteitsgebouwen bij de Nieuwe Achtergracht. Meest in het oog springende ingreep is het verwijderen van de onderste verdiepingen van het gebouw over de gracht.
http://i55.tinypic.com/j5jp0o.png

Hierdoor ontstaat een doorkijk naar de Plantage Muidergracht. Over het water wordt een nieuwe loopbrug gerealiseerd, die de hoofdingangen van de universiteitsgebouwen zal verbinden. De entrees van deze gebouwen komen alle langs de gracht te liggen.

Bouwbedrijf BAM gaat de 83 miljoen euro kostende operatie uitvoeren. De gebouwen zullen op het betonnen casco na geheel vernieuwd worden. Na de vier jaar durende ingreep, die in twee fases wordt uitgevoerd, brengt de Universiteit van Amsterdam twee faculteiten en een aantal gemeenschappelijke universitaire diensten in de gebouwen onder.

Op het Roeterseiland worden de drie faculteiten Economie en Bedrijfskunde, Maatschappij- en Gedragswetenschappen en Rechtsgeleerdheid van de UvA gehuisvest. Naast de renovatie van de universiteitsgebouwen zullen er woningen worden gebouwd op het terrein. Ook wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht.

Eind dit jaar wordt het eerste project opgeleverd: in de gerenoveerde voormalige Diamantslijperij nemen de stichting CREA, het cultureel studentencentrum van de UvA, en het studentencentrum voor activiteiten van de studentenverenigingen hun intrek.

De gehele herontwikkeling van het Roeterseiland moet in 2016 af zijn. Architect van het project is het Britse Allford Hall Monaghan Morris.
Bron: www.architectenweb.nl

insulting-dutchman
April 6th, 2011, 07:09 AM
roeterseiland? zeker weten? daar zijn ze pas in 2008 ofzo klaar mee.

the runner
April 6th, 2011, 11:07 AM
^^
De UvA en de BAM melden ook dat ze gaan bouwen dus zeg jij het maar:)

Bouwwerkzaamheden
De eerste fase van de herontwikkeling van het Roeterseiland is van start gegaan met de verbouwing van gebouw I, de voormalige Diamantslijperij, Nieuwe Achtergracht 170. Het gebouw wordt gedeeltelijk gesloopt voor nieuwbouw en gedeeltelijk gerenoveerd. Eind 2011 komen hier de stichting CREA, het cultureel studentencentrum van de UvA, en het studentencentrum voor activiteiten van de studentenverenigingen.

De komende jaren wordt ook een aantal andere universiteitsgebouwen rondom de Nieuwe Achtergracht ingrijpend verbouwd. Het grootste project betreft de renovatie van de gebouwen A (Roetersstraat 15) en B/C (Nieuwe Achtergracht 166). In deze gebouwen komen nieuwe onderwijszalen, kantoren en voorzieningen. Daarnaast wordt gebouw D (Nieuwe Achtergracht 129) intern verbouwd ten behoeve van onderzoeksruimten voor de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

De totale herontwikkeling van het Roeterseiland zal naar verwachting eind 2016 gereed zijn.

Globale planning herontwikkeling Roeterseiland

Start Oplevering
Nieuwe Achtergracht 170 (I) 2010 2011
Nieuwe Achtergracht 129 (D) 2011 2011
Nieuwe Achtergracht 166 (B/C) 2011 2013
Roetersstraat 15 (A) 2013 2016
Bron: www.uva.nl

insulting-dutchman
April 7th, 2011, 12:00 AM
ik zie het, het gaat alleen niet om het gebouw dat laatst nog gerenoveerd/gebouwd is.

Killswitch
April 7th, 2011, 02:14 AM
ik zie het, het gaat alleen niet om het gebouw dat laatst nog gerenoveerd/gebouwd is.

Het gaat om de oude gebouwen van de UvA op roeterseiland?

Glacius
April 7th, 2011, 12:06 PM
Weet iemand wat er met de Oudemanhuispoort gaat gebeuren, waar nu de rechtenfaculteit zit?

insulting-dutchman
April 7th, 2011, 12:51 PM
Het gaat om de oude gebouwen van de UvA op roeterseiland?

hier is de economie faculteit, op google maps zelfs nog in de steigers
http://maps.google.nl/maps?q=roeterseiland&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&ll=52.364502,4.911484&spn=0.002499,0.006968&t=h&z=18&layer=c&cbll=52.36516,4.910651&panoid=1hU6n1pLmDRAeYuIix7VTw&cbp=12,85.48,,0,0.07

het ligt net niet op roeterseiland, maar wordt wel vaak zo aangeduid.

dit is het stuk wat ze gaan ontwikkelen,

http://maps.google.nl/maps?q=nieuwe+achtergracht&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&hq=&hnear=Nieuwe+Achtergracht,+Amsterdam,+Noord-Holland&ll=52.362969,4.910717&spn=0.009998,0.027874&t=h&z=16&layer=c&cbll=52.363016,4.910729&panoid=LzZ6PU3HVfptJANH6vkSFA&cbp=12,63.31,,0,-5.74

van sarphatistraat, langs de roeterstraat, over de nieuwe achtergracht

Killswitch
April 7th, 2011, 03:46 PM
hier is de economie faculteit, op google maps zelfs nog in de steigers
http://maps.google.nl/maps?q=roeterseiland&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&ll=52.364502,4.911484&spn=0.002499,0.006968&t=h&z=18&layer=c&cbll=52.36516,4.910651&panoid=1hU6n1pLmDRAeYuIix7VTw&cbp=12,85.48,,0,0.07

het ligt net niet op roeterseiland, maar wordt wel vaak zo aangeduid.

dit is het stuk wat ze gaan ontwikkelen,

http://maps.google.nl/maps?q=nieuwe+achtergracht&oe=utf-8&client=firefox-a&ie=UTF8&hl=nl&hq=&hnear=Nieuwe+Achtergracht,+Amsterdam,+Noord-Holland&ll=52.362969,4.910717&spn=0.009998,0.027874&t=h&z=16&layer=c&cbll=52.363016,4.910729&panoid=LzZ6PU3HVfptJANH6vkSFA&cbp=12,63.31,,0,-5.74

van sarphatistraat, langs de roeterstraat, over de nieuwe achtergracht
De UvA noemt de locatie van de onderwijsgebouwen Roeterseiland, vandaar.

Ik weet wat Roeterseiland is, ik heb er zelf gestudeerd :P

the runner
April 7th, 2011, 11:29 PM
Vanaf 11 april wordt er gewerkt aan het realiseren van het Kohnstammhof van de Amstelcampus en de bijbehorende parkeergarage.Hiervoor zal veel graafwerk verricht worden. Deze grond zal per vrachtwagen worden afgevoerd. De lege vrachtwagens gaan via een tijdelijke verkeersontsluiting bij de Mauritskade en de Swammerdamstraat de buurt in en met vracht via de Eerste Boerhaavestraat de buurt uit. Dit om hinder in de rest van de buurt zoveel mogelijk te voorkomen. De HvA schat in dat dit, afhankelijk van de voortgang, ongeveer drie weken gaat duren. De ontsluiting bij de Mauritskade is er alleen voor het bouwverkeer vanwege de veiligheid op de Mauritskade.
^^
Wie bouwt aan de amstel?:)

Wuppeltje
April 8th, 2011, 12:08 AM
Wibaut?

the runner
May 16th, 2011, 10:42 PM
16 mei 2011 - Lisa Brans
Op maandagochtend 16 mei werd door burgemeester Eberhard van der Laan, Jet Bussemaker, rector HvA/UvA en Paul Doop, vicevoorzitter van het college van bestuur van de HvA/UvA het startsein gegeven voor de nieuwbouw van de Boerhaave- en Wibautlocaties van de Amstelcampus.

Tijdens een goed bezocht buurtontbijt werd de officiële start bouw gevierd met medewerkers, studenten en buurtbewoners. Het slechte weer eiste wel wat improvisatievermogen, want het buiten geplande ontbijt vond nu binnen plaats.

Met deze gezellige bijeenkomst gaat nu echt het werk aan deze twee belangrijke locaties van de Amstelcampus beginnen. Deze locaties staan onder meer op het oude terrein van het Wibauthuis, dat enige jaren geleden werd gesloopt. De sporthal hier zal ook plaats maken voor de nieuwbouw, maar de nieuwe sporthal van de HvA zal ook weer gebruikt worden door de buurt en basisschool Aldoende.

Alvorens het echte werk kan beginnen, moet er op woensdag 18 mei een vijftal bomen worden gekapt in de van Musschenbroekstraat. Dit gebeurt om ruimte maken voor het bouwterrein. Hiervoor is door het stadsdeel Oost een kapvergunning afgegeven. Deze bomen kunnen niet worden verplant. In de nieuwe situatie komen nieuwe bomen hiervoor in de plaats. Voor meer informatie over de werkzaamheden en de toekomst van het project zie de website van de Amstelcampus
http://www.amstelcampus.com/
^^
Er staan wat interessante filmpjes op de site.

Elio di Angelis
May 17th, 2011, 11:28 AM
^^
Bedankt voor de tip. Leuke filmpjes inderdaad.

the runner
July 15th, 2011, 06:25 PM
Ze gaan hier nu echt beginnen zo te zien.
http://img193.imageshack.us/img193/5026/15juli007.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/193/15juli007.jpg/)

the runner
July 19th, 2011, 11:45 PM
18-7-2011 - 13:25
Onlangs is de bouw gestart van het nieuwe Wibautgebouw en Boerhaavegebouw van de Hogeschool van Amsterdam. De door KPF en Studio V ontworpen gebouwen maken deel uit van de nieuwbouwplannen voor de Amstelcampus van de hogeschool.

Het nieuwe Wibautgebouw, dat het Wibauthuis zal gaan heten, biedt onderdak aan onderwijsvoorzieningen, kantoorruimten, horeca, en een ondergrondse parkeergarage en fietsenstalling. In het gebouw worden opleidingen op het gebied economie, management, maatschappij en recht gehuisvest. Achter het Wibauthuis wordt een studentenhuis gerealiseerd met zestig studentenwoningen.

In het Boerhaavegebouw worden naast onderwijsvoorzieningen ook sportfaciliteiten, horecafuncties en honderdvijftig studentenwoningen ondergebracht.

Beide gebouwen krijgen door het plaatsen van glazen tussengevels binnenin een transparant uiterlijk. Het Boerhaavegebouw krijgt daarbij een ‘binnentuin’ op de derde verdieping waar studenten kunnen studeren.

Ballast Nedam verzorgt de bouw van beide gebouwen. Eind 2014 worden het Wibauthuis en het Boerhaavegebouw opgeleverd.

Winbuks
July 20th, 2011, 09:23 PM
Het heeft even mogen duren. ;)

Dank voor de update(s) deze week the runner! PS volgende week start de bouwvak in Amsterdam.

the runner
August 22nd, 2011, 06:30 PM
Luchtfoto uit het Parool van Peter Elenbaas.
http://img691.imageshack.us/img691/5006/peterelenbaasparool.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/691/peterelenbaasparool.jpg/)

the runner
August 28th, 2011, 06:55 PM
Nieuwe kraan
http://img17.imageshack.us/img17/8292/oostelijk006.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/17/oostelijk006.jpg/)

Roeterseiland
(zie ook post 136)
http://img838.imageshack.us/img838/2432/oostelijk007.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/838/oostelijk007.jpg/)
Info:
Half augustus start de sloop van de bovenste verdiepingen van het gebouw over de Nieuwe Achtergracht.

De bovenste verdiepingen worden eerst helemaal verwijderd. De sloopwerkzaamheden duren tot ongeveer half oktober. Daarna begint de opbouw van het gebouw over de gracht.

Een sloopkraan met daarop een knipschaar zal de verdiepingen in kleine stukjes ‘knippen’. De knipschaar is voorzien van een watersproeier die tijdens het ‘knippen’ een waternevel produceert om het vrijkomen van stof te beperken.

In de week van 8 augustus wordt deze kraan getransporteerd naar het bouwterrein over de Nieuwe Achtergracht. Dit is speciaal transport en gebeurt ’s nachts. Voor een nachttransport geeft de gemeente vlak van tevoren een vergunning af. De exacte datum is dus nog niet bekend. Zodra de gemeente de vergunning heeft afgegeven, wordt de datum op de website (www.uva.nl/roeterseiland) vermeld. Het transport gaat via de Sarphatistraat en de Roetersstraat naar de bouwplaats over de Nieuwe Achtergracht.

De exacte datum van de start van de sloopwerkzaamheden is afhankelijk van de vergunningsafgifte voor het transport van de sloopkraan. Als de kraan is opgebouwd, beginnen de werkzaamheden (naar verwachting rond 15 augustus).
Tekst: www.uva.nl

Rietendak
September 8th, 2011, 09:59 PM
Zag hier vandaag een klein rood kraantje.

Joniyeah
September 10th, 2011, 03:01 PM
Het CREA gebouw aan de oude huismanpoort, wordt volgend jaar volgens mij gesloopt, want CREA zelf gaat eind dit jaar verhuizen naar het roeterseiland.

the runner
September 18th, 2011, 04:10 PM
Er is al aardig gesloopt.
http://img593.imageshack.us/img593/3408/damtotdam003.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/593/damtotdam003.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

the runner
October 5th, 2011, 03:10 PM
In de oude kelder wordt weer gebouwd.
http://img687.imageshack.us/img687/1737/2oktober008.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/687/2oktober008.jpg/)

vd172hb
October 28th, 2011, 12:28 PM
De vloer van de oude kelder wordt straks de vloer van een nieuwe (halfverdiepte) sporthal. Op het dak van dit sporthal komen 2 blokken studentenwoningen met een dakplein ertussen.

Hier een plaatje van de betonmontage van de Kohnstammhof. Dit wordt een halfverdiepte parkeergarage, met erbovenop een autovrij binnenplein, gelegen achter het Kohnstammhuis (vm. belastingkantoor).
https://lh3.googleusercontent.com/-P-1bgbQQT6w/TqqDgr8Kj_I/AAAAAAAABp8/wX4THjGXEew/s912/DSC01105.JPG

En hier een plaatje van vandaag, zelfde lokatie. Ze zijn net klaar met het inplanten van het sedumdak van het paviljoentje achteraan het plein. De bestrating is ook vandaag gereed gekomen.
https://lh3.googleusercontent.com/-O6sJj_DWBuY/TqqMtvoaaZI/AAAAAAAABqk/xPYuBF9lLhg/s912/snapshot%2525202011-10-28.jpg

leperd
October 28th, 2011, 07:38 PM
Zag hier vandaag een klein rood kraantje.

deze?

http://farm7.static.flickr.com/6213/6289502438_a1bc72942a.jpg (http://www.flickr.com/photos/arnoutek/6289502438/)

vd172hb
November 4th, 2011, 12:15 PM
Zicht op de bouwput van het Boerhaave-gebouw, vandaag.
De montage van de dakspanten van de sporthal is gaande.

De constructie is ongewoon zwaar, want op het sporthaldak komen straks twee blokken studentenflats, die aansluiten op de twee 'afgekapte' bestaande bouwblokken van de Tilanusstraat en 2e Boerhaavestraat.
Frontaal vóór de kelderbak/sporthal komt het onderwijs-gedeelte.

Links op de voorgrond is een bouwweg te zien, met aan weerkanten langwerpig betonnen poeren. Hierop komt binnenkort een portaalcontructie met daarop een grote torenkraan.

https://lh6.googleusercontent.com/-ixrY4sAgYmw/TrO59FpiQUI/AAAAAAAABr4/rVMAisqbf7g/s912/snapshot%2525204-11-11%252520wibboe.jpg

Sky Scraper
November 4th, 2011, 07:48 PM
Dank voor de info en prachtige foto's vd172hb. Keep 'em coming! :)

Wuppeltje
November 4th, 2011, 10:57 PM
Mooie updatefoto vanuit de lucht.

Momo1435
November 6th, 2011, 11:21 AM
gisteren

http://img205.imageshack.us/img205/1421/img2109j.jpg

http://img851.imageshack.us/img851/8222/img2113gf.jpg

Michiel
November 6th, 2011, 12:35 PM
Ik had op basis van de impressies niet gelijk verwacht dat er een heel stuk gesloopt zou gaan worden. Het volume komt weer terug, maar met een hogere overspanning bij de gracht.

Atmosphere
November 6th, 2011, 12:37 PM
Ik zie nu pas dat ze de hele gevel gaan vervangen van het Roeters-eiland gebouw. Ze zijn ook bij de torens begonnen met het strippen van de gevel :banana:

Toch wel een hele grote verandering eigenlijk aangezien dit een heel aanwezig gebouw in de stad is.

bthj
November 6th, 2011, 01:29 PM
het is van een treurigstemmende triestheid. alles wat deze goede man heeft gebouwd is gesloopt. en hij leeft nog.

Yv
November 7th, 2011, 02:10 PM
Over REC: Heb nog een bestuursjaar doorgebracht in dat gebouw, vreemd idee dat het nu weg is. Van binnen zag het gebouw er overigens niet meer uit. Van buiten was het geen persoonlijke favoriet, maar wat mij betreft had het meer uitstraling dan de witte nieuwe torens rechts op de laatste foto.

Wie is de architect bthj en wat is er nog meer van hem gesloopt?

bthj
November 7th, 2011, 02:35 PM
norbert grawonski, architect bij publieke werken. het wibauthuis was ook van hem.

Yv
November 7th, 2011, 03:50 PM
Dank, dat had van mij niet gesloopt hoeven worden. Grawonski is bepaald niet bekend op internet overigens.

vd172hb
November 7th, 2011, 09:45 PM
Het is Gawronski.
Zijn zoon Jerzy is op dit moment de stadsarcheoloog van Amsterdam.
Wel triest dat de oude heer Gawronski deze afbraak en verherverbouwingen nog moet meemaken.

Oeg
November 7th, 2011, 09:55 PM
Is niet zo triest hoor, Gawronski is nog zeer wel in staat om zijn werk te relativeren via de tijdgeest waarin het werd gebouwd. Dat was de tijd van de grote doorbraken, het willen platgooien van de Nieuwmarktbuurt en de Jordaan etc etc. Zie interview: http://onsamsterdam.nl/dossiers/716-architect-norbert-gawronski.html

Rietendak
November 7th, 2011, 10:29 PM
Over REC: Heb nog een bestuursjaar doorgebracht in dat gebouw, vreemd idee dat het nu weg is. Van binnen zag het gebouw er overigens niet meer uit. Van buiten was het geen persoonlijke favoriet, maar wat mij betreft had het meer uitstraling dan de witte nieuwe torens rechts op de laatste foto.
Ik ben er twee keer binnen geweest, en ben beide keren verdwaald.

Yv
November 10th, 2011, 10:54 AM
Wat een informatie over Gawronski, goed om te weten.

Ik ben er twee keer binnen geweest, en ben beide keren verdwaald.

Je bent niet de enige die dat overkwam. Gangen vol met douches (voor de chemische laboratoria) die niet meer gebruikt werden. Een goede plek om verenigingen weg te stoppen.

vd172hb
November 10th, 2011, 03:06 PM
De nieuwe sporthal in aanbouw; onderdeel van het toekomstige Boerhaavegebouw. De meeste dakspanten liggen nu.
Dit is de voormalige kelder van het oude Wibautgebouw. Toen dat werd gesloopt is in deze kelder ruim een meter beton gestort, om opdrijven te voorkomen. Op die betonlaag komt straks een sportvloer.
https://lh3.googleusercontent.com/-bZOLFzqxSBU/TrvMRcymRfI/AAAAAAAABuE/-O3YDMuo2yE/s800/2011-11-10%25252010.54.21%252520comp.jpg

vd172hb
November 10th, 2011, 03:40 PM
En vooruit, nog ééntje van de bouw van de Kohnstamm-hof garage, met een tiltshift filtertje eroverheen. Woepie!
https://lh4.googleusercontent.com/-CXnOutGuMC0/TrvT6qgyCoI/AAAAAAAABuk/gE8rd4zc1aI/s912/hofpic-tiltshift.jpg

vd172hb
November 16th, 2011, 05:56 PM
De wapenschilden boven beide ingangen van het Kohnstammhuis zijn gerestaureerd en vandaag weer teruggeplaatst:
https://lh3.googleusercontent.com/-DzLMriGp30k/TsPYL44UT1I/AAAAAAAAARM/DubV1AA5kgg/s640/2011-11-16%25252015.22.21.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-7zr0yl_MW_I/TsPYMNmdlkI/AAAAAAAAARQ/XLXV07Yc-TQ/s720/2011-11-16%25252015.21.01.jpg

vd172hb
November 25th, 2011, 03:34 PM
Bouwput Boerhaave gebouw, update 25 november.
De staalconstructie van het sport-gedeelte is bijna klaar. Rechts op de voorgrond funderingswerk voor het voorgebouw. Heeft vertraging opgelopen doordat een kleine vervuilde spot in de ondergrond werd aangetroffen. De rode constructie is het onderportaal voor een torenkraan, die komende weken wordt gemonteerd. Het bouwverkeer kan er onderdoor rijden.
https://lh4.googleusercontent.com/-TMWiY8k-AT8/Ts-ZPeA_f4I/AAAAAAAABv4/he8OHVmnVUY/s912/Boerhaave%2525202011-11-25%252520dakcam.jpg

vd172hb
December 14th, 2011, 04:54 PM
De montage van de torenkraan gaat vandaag echt beginnen.
Dak van de sporthal ligt erin, ze gaan daar verder met de staalconstructies van de 2 woningblokken bovenop het dak.

https://lh5.googleusercontent.com/-iIF8taQs5KQ/Tui4ZEVw_JI/AAAAAAAAA4I/8_dXHsKta48/s912/2011-12-14%252520montage%252520portaaltorenkraan.jpg

the runner
December 14th, 2011, 05:56 PM
^^
Toen ik er langs kwam om 13:30 stond de gele constructie nog op de grond.
http://img189.imageshack.us/img189/3976/14dec008.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/14dec008.jpg/)

Roeterseiland
http://img856.imageshack.us/img856/5376/14dec009.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/856/14dec009.jpg/)

the runner
January 4th, 2012, 12:57 AM
LBahS7E126U
Bron: www.amstelcampus.com

the runner
January 4th, 2012, 07:20 PM
Kohnstammhof
De witte kraan werd vandaag opgebouwd maar de harde wind werkte niet echt mee.
http://img809.imageshack.us/img809/7158/4de3c011.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/4de3c011.jpg/)

Roeterseiland
Er zijn al strippen bevestigd voor de nieuwe gevel.
http://img215.imageshack.us/img215/843/4de3c010.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/215/4de3c010.jpg/)

vd172hb
January 13th, 2012, 12:36 PM
Weer een update vanaf de vaste camera's op de Amstelcampus-bouwput:

https://lh4.googleusercontent.com/-ATEEDgJbfRk/TxAIKGgvGLI/AAAAAAAACFU/lbRyOzWqHPI/s912/boe.jpg
Het zuidelijk deel. Was Boerhaavegebouw, maar is nu omgedoopt tot Muller-Lulofshuis. De kopwand elementen van de sporthal worden vandaag ingehesen. De bg-vloer van het voorgebouw is voor de helft gestort, de andere helft volgende week. Dit voorgebouw krijgt 10 etages.

https://lh6.googleusercontent.com/-XH2eibdstLo/TxAIOuUjp6I/AAAAAAAACFc/h6fgTMrILig/s912/wib.jpg

Het noordelijke deel. De damwandkuip is eindelijk rondom dicht. Het ontgraven van de put is begonnen, hierbij moet ook het kelderrestant van het voormalige Wibauthuis worden gesloopt.

the runner
January 18th, 2012, 07:24 PM
Vanuit een zijstraat van de Amstel zie je de kraan goed staan.
http://img210.imageshack.us/img210/8215/18januari005.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/210/18januari005.jpg/)

vd172hb
February 2nd, 2012, 12:21 AM
https://lh4.googleusercontent.com/-c7_s5ojTFaQ/Tyk2wY5htQI/AAAAAAAACLI/7us7PDkMWaU/s1152/20120201_135305.jpg
Ontgraven noordelijk deel van de bouwput. Ze zijn op halve diepte. Het kelderrestant van het voormalig Wibauthuis wordt gelijk meegesloopt.

https://lh4.googleusercontent.com/-2JOkPLi5trU/Tyk2tT7dqxI/AAAAAAAACLA/JcMASHsy0Xs/s1152/20120201_135245.jpg

Het beton uit de kelder wordt panklaar gemaakt.
Op de achtergrond zijn de eerste gevelelementen geplaatst van de nieuwe studentenwoningen.