View Full Version : Hoogbouw in Arnhem & Nijmegen: Lezingen, Films & Debat

Vloepkleedje
November 3rd, 2004, 04:50 PM
bron: architectenweb.nl

Hoogbouw in Arnhem & Nijmegen

Heeft hoogbouw de toekomst in Arnhem en Nijmegen? Tot op heden zijn beide steden – op een enkele uitzondering na – relatief plat gebleven maar er gaan steeds hardnekkiger geluiden op om hoogbouw een meer prominente plek te geven. Beide steden bezinnen zich daarom op de toekomst van hoogbouw. De gemeente Nijmegen doet dit middels de nota “Nijmegen boven de boomgrens” die deze maand verschijnt. De gemeente Arnhem heeft 10 principes over hoogbouw opgesteld als opmaat tot een gemeentelijke hoogbouwvisie. Zijn de steden werkelijk geschikt voor hoge torens? Wat is de impact van hoogbouw op een middelgrote stad? Staan bestuurders en bevolking voor hoogbouw open? En als dat zo is, wat zijn dan de aangewezen plekken?

Deze en andere vragen over hoogbouw in vele gedaanten komen aan bod in de manifestatie Stad in de Wolken. Van 15 tot en met 23 november een uitgebreid programma van debatten, speelfilms, lezingen, stadsexcursies en workshops. Met bijdragen, visies en inzichten van onder meer Wim Korvinus, Jan Hoogstad, Jord den Hollander, Theo Peters, Thomas van Leeuwen, Paul Depla, Sander van Bodegraven, Chris Jagtman, Jaap Modder en Hilde Blank.

Stad in de Wolken is een publiek onderzoek van LUX in samenwerking met het ACN, CASA, de gemeente Nijmegen, de gemeente Arnhem, de provincie Gelderland en de Gelderlander en wordt mede mogelijk gemaakt door het stimuleringsfonds voor de architectuur. Hoofdlocatie van het programma is LUX. Daarnaast vinden programmaonderdelen plaats in het hoofdkantoor van De Gelderlander en in CASA in Coberco! te Arnhem.

In het onderstaande overzicht staan alle activiteiten die in het kader van Stad in de Wolken plaats vinden. Meer informatie is vanaf donderdag 4 november te vinden op www.stadindewolken.nl

Maandag 15 november
Hoogbouw in perspectief

Programma met lezingen en debat met bijdragen van Jan Hoogstad, Hoogstad architecten, Martin Aarts, hoofd stedenbouw Rotterdam, en Thomas van Leeuwen, emeritus-hoogleraar Rijksuniversiteit Leiden en verbonden aan het Berlage Instituut.

Aanvang 20.00 uur / entree 5 euro

Dinsdag 16 november
De Fascinatie voor hoogbouw

Filmprogramma

Filmprogramma door en met architect en cineast Jord den Holland

Woensdag 17 November
Hoogbouw in de middelgrote stad

Debat met Piet Vollaard, hoofdredacteur van Archined, Frank Wassenberg, onderzoeker aan de TU Delft, architect Jan van der Leij, Bonnema architecten, en Hilde Blank, inhoudelijk directeur van BVR adviseurs.

Donderdag 18 November
Toekomstige hoogbouw in Arnhem en Nijmegen

Workshops onder leiding van architect Martin Paul Neys, Hoogte Twee Architecten, publicist Ton Verstegen, Academie voor Bouwkunst Arnhem, architect Machiel Spaan, M3H Architecten, en beeldend kunstenaar Wim Korvinus, Academie voor Bouwkunst Arnhem.

Aanvang 19.00 uur / entree gratis / lokatie: De Gelderlander, Voorstadslaan 2 Nijmegen

Zaterdag 20 november
High Rise Movie Night !

Filmprogramma met een mix van oude klassiekers en nieuwe cultmovies.

Aanvang films 20.00 uur, 22.00 uur en 24.00 uur / entree 5 euro / Locatie: CASA in Coberco! Nieuwe Kade 1, Arnhem / Kaarten via de kassa van LUX

Maandag 22 November
Hoogbouw in Arnhem

Slotdebat met Theo Peters, gedeputeerde Ruimtelijke Ordening, Sander van Bodegraven, wethouder Ruimtelijke Ordening gemeente Arnhem, en Chris Jagtman, directeur AM Wonen Midden-Oost.

NB Aanvang 19.30 uur! / entree gratis / locatie: CASA in Coberco!, Nieuwe Kade 1 in Arnhem / Reserveren via de kassa van LUX

Dinsdag 23 november
Hoogbouw in Nijmegen

Slotdebat met onder meer Jaap Modder, bestuursvoorzitter Knooppunt Arnhem Nijmegen en Paul Depla, wethouder Ruimtelijke Ordening gemeente Nijmegen.

Aanvang 20.00 uur / entree gratis

19, 22 en 23 november
Hoogbouw Excursies
Bezoek K2 toren en Stationsgebied Arnhem Centraal

Aanvang 12.30 uur / entree gratis / Station NS Arnhem / Reserveren via de kassa van LUX

5 november tot en met 18 december
Nijmegen in de Wolken. Ontwerpen aan een verticale stad
Expositie in de Mariënburg kapel.
Openingstijden: vrijdag, zaterdag, zondag van 13.00 – 17.00 uur. Zaterdag 18 december van 10.00 uur – 12.00 uur / Entree Gratis

The Fountainhead

Verfilming uit 1949 van het klassieke boek van Ayn Rand.

Voor data, tijden en entree: zie weekfolder LUX

LUX
Mariënburg 38-39

www.lux-nijmegen.nl

Reserveringen en Kassa:
Dagelijks: 11.00 – 22.30 uur, telefoon 0900 – 5894636 of 0900 – LUXINFO (€ 0,25 / min.)

Voor verdere informatie: Allard Koers (Projectcoördinator): a.koers@lux-nijmegen.nl

Geweldig initiatief! Ik probeer bij zoveel mogelijk programmaonderdelen te zijn. Wie gaat er mee?:)

Bobbelingman_old
November 3rd, 2004, 05:45 PM
ik denk dat ik 22 of 23 november mee doet met de K2 toren excursie, ik zie wel :)

Jan
November 3rd, 2004, 06:20 PM
Leuk programma. Ik moet de 18e daar iets doen maar wat, dat hoor ik nog. Waarom ze die zeikerd van een Piet Vollaard hebben gevraagd (17/11) van het in verval zijnde en toch subsidie ontvangende ArchiNed is me een raadsel. Martin Aarts / Thomas van Leeuwen zijn geen vrienden van elkaar, wat vooral komt omdat die van Leeuwen een beetje een ouwe brompot is (met vlinderdas), dus dat kan wel wat worden. Hij heeft wel een alleraardigst hoogbouwboek (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0262220342) geschreven. Jaap Modder is groot hoogbouwfan. Voor de rest zou ik wellicht niet speciaal naar Arnhem/Nijmegen afreizen, maar dat komt voor mij vooral omdat dit soort bijeenkomsten op een bepaald moment nogal op elkaar gaan lijken. Ik hoop niet dat de discussie weer eens dermate abstract wordt (New York! Chicago! Hong Kong! Anrhem! Nijmegen!) dat je er concreet weinig mee kunt voor de speciek Nijmegense/Arnhemse situatie, maar goed, vooralsnog ziet het programma er prima uit. Dat filmprogramma op de zaterdag lijkt me wel lollig. Ga je mee Vloep, dan regel ik er wel een hotel.

Vloepkleedje
November 3rd, 2004, 08:06 PM
Joh dat wordt dan gewoon hotel 'huize vloep'(******) hoor!:)

Jan
November 3rd, 2004, 08:33 PM
Haha, prima, ik kom. :cheers:

Bobbelingman_old
November 4th, 2004, 05:20 PM
19, 22 en 23 november
Hoogbouw Excursies
Bezoek K2 toren en Stationsgebied Arnhem Centraal

Aanvang 12.30 uur / entree gratis / Station NS Arnhem / Reserveren via de kassa van LUX

Reserveringen en Kassa:
Dagelijks: 11.00 – 22.30 uur, telefoon 0900 – 5894636 of 0900 – LUXINFO (€ 0,25 / min.)

ok ik heb geprobeerd te reserveren maar lux weet niets af van van deze excursie

pazman_nl
November 4th, 2004, 06:48 PM
Ik ben van plan om vrijdag of maandag naar de k2 excursie te gaan, en de excursies op 22 en 23 nov lijken me wel wat.

Probeer eerst maar vrij te krijgen voor de K2 toren :)

pazman_nl
November 6th, 2004, 06:31 PM
ik ga vrijdag naar de K2 toren!

En inderdaad , aan reserveren doet LUX niet.
Maandag na 11:00 nogmaals proberen, dan zat er iemand die er meer van af wist......

We zullen zien!

Jan
November 18th, 2004, 03:53 PM
Is hier iemand nog naar een van de programma onderdelen geweest?

Zie ook: www.stadindewolken.nl

Vloepkleedje
November 18th, 2004, 05:28 PM
Ja, ik ben afgelopen maandagavond naar het inleidende debat geweest, verslag volgt. Vanavond ben ik present bij de 'hoogbouw-workshop', whatever that may be..:)

EuroMaster
November 18th, 2004, 07:30 PM
k2? .... wat is dit voor plan?

pazman_nl
November 18th, 2004, 08:07 PM
lol

zie LINK (http://skyscrapercity.com/showthread.php?p=2600328#post2600328)

pazman_nl
November 18th, 2004, 08:16 PM
morgen middag naar de K2(essent) toren en ik probeer maandag nog naar het slotdebat te gaan.

Jan
November 19th, 2004, 11:24 AM
Het tien uitgangspunten plan van Arnhem zat zo ambitieloos, klungelig en provinciaals in elkaar dat toen de workshop begon met een discussie over hoe de workshop discussie gevoerd zou moeten worden ik het niet langer op kon brengen om daar nog iets aan toe te voegen. Ik had ook niet de indruk dat iemand daar ook op zat te wachten. Ik kan er ook werkelijk niet meer tegen om te moeten aanzien hoe het vierkante wiel opnieuw uitgevonden wordt plus ik ben er nu echt van overtuigd dat er in dit land door te veel mensen te veel geouwehoerd wordt. Gelukkig waren Vloep en ik het er snel over eens dat de avond ook op nuttigere manieren besteed kon worden. :)

Jan
November 19th, 2004, 11:52 AM
Hier een alternatief tien punten plan voor Arnhem. En daar kunnen ze het mee doen.

1. Arnhem is een bijzondere stad en ook een mooie stad. Die mag best gezien worden, ook vanaf de hooggelegen plekken van de Veluwe.

2. Knooppunten zijn niet zozeer kruisingen van wegen, maar plekken waar mensen graag bij elkaar willen komen.

3. Echte, mooie torens zijn schaars. Hierdoor spelen ze geen enkele rol in het theoretische debat over ruimtebesparing of volkshuisvesting.

4. Een mooie toren staat altijd op de goeie plek. Een lelijke toren op de goede plek staat hoe dan ook op de verkeerde plek.

5. Een mooie wolkenkrabber schenkt stadsbeeld. In ruil hiervoor zou de gemeente zich dienstbaar op moeten stellen door werk te maken van de inrichting van de buitenruimte en de realisatie van parkeervoorzieningen.

6. Een stad bestaat uit vele wijken met een eigen cultuur. In een woonwijk wil je geen hoogbouw, op centrale plekken wel. Buit stedelijke schaarste uit door één plek, liefst een zo centraal gelegen locatie, te organiseren waar de realisatie van torens sterk wordt aangemoedigd. Torens vormen pas een skyline wanneer hun nabijheid een stedelijk spanningsveld oproept.

7. Stel geen normerend en rekenkundig raamwerk vast, maar schep een hoog ambitiekader. Laat je bij het vormen van een kwaliteitsvisie adviseren door uiteenlopende vakgebieden, en niet alleen uit de hoek van de stedenbouw en planologie, maar ook de meer praktische en zakelijke kant, zoals de ontwikkelaars en de makelaars. Toon op basis hiervan hoge maar realistische visie en ambitie en houdt deze ook voor lange tijd vast.

8. Torens zijn voor marktpartijen vaak geen echte winstmakers, maar een onderdeel ter kwalitatieve verbreding van hun vastgoedportefuille. Ook hun belang is om er wat moois van te maken. Ga samen met die marktpartijen aan de slag gaat om deze ambitie te realiseren en stel je daarbij dienstbaar op om het risico op te vangen. Dit past ook in het incidentele karakter van de wolkenkrabber.

9. Laat je adviseren door een club van drie onafhankelijke hoogbouwprofessionals die de individuele torenplannen begeleidt om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bereiken. Vooral de eerste echte toren moet goed zijn en naar meer smaken.

10. Aan de slag!

Winus
November 19th, 2004, 05:15 PM
Helemaal mee eens: Jan for President.

PS Lekker geborreld?

EuroMaster
November 19th, 2004, 08:28 PM
in arnhem lijkt mij een soort tour de credit lyonnais wel mooi. ergens midden in de stad langs een van de singels!

pazman_nl
November 19th, 2004, 09:03 PM
Hier een voorproefje :
Uitzicht Vanaf de essent/K2 toren:

http://www.pazman.nl/arnhem/041119/1.jpg

INVISIBLE
November 19th, 2004, 09:58 PM
Volgens mij kwam ik van die straat die linksboven ligt aanrijden 2 weken geleden ......en dan heb je werkelijk een prachtig uitzicht over de straten omdat er nogal wat hoogteverschil is !!

Bibelo
November 19th, 2004, 11:42 PM
Dat is echt een prachtige foto! Die gelaagdheid idd is goed te zien en de oude (hoek)panden, waaronder die in Jugendstil die eruitspringt, maken het een imposante plaat. Eigenlijk zou je die modernere panden en dat stukje betonnen brug eruit moeten toucheren, zijn de enige 'vlekjes' op deze foto.

eusebius
November 20th, 2004, 12:06 PM
Nadat ik stadindewolken.nl bezocht had, was er geen reden meer om hier tijd in te steken. Lijkt bezigheidstherapie voor excuustruusjes. Flash website, poe! :D :D
Ieder kind weet waar hoog gebouwd kan worden. Op de braakliggende terreinen die er nu al zijn! Roermondsplein en Eusebiusbuitensingel, of naast de schouwburg.
Ik verwacht eerder dat Nijmegen de lijnen zal uitzetten en Arnhem er lafjes achteraan hobbelt, met een grote rijnboog om een visie heen.

Jan
November 20th, 2004, 12:25 PM
Aan de organisatie ligt het niet, die pakken dik uit met het thema. Maar je zegt het goed door te zeggen dat je alleen kunt bouwen op de braakliggende terreinen die er nu al zijn, met als toevoeging die plekken die daarvoor vrijgemaakt kunnen worden. Je kunt met z'n allen wel met veel poeha een dikke hoogbouwtheorie in elkaar gaan zetten, maar veel handiger is om eens te kijken waar je zowieso kunt bouwen, en voor die plekken te kijken wat je er mee zou kunnen. Er is in Nederland geen enkele stad waar die top-down benadering goed werkt, oftwel waar eerst het hoogbouwbeleid is gemaakt waaruit de torens voortkomen. Ook in Rotterdam en Den Haag wordt met grote regelmaat afgeweken van het beleid wat op papier is gezet.

TBP
November 23rd, 2004, 09:53 PM
Torenflat in Arnhem moet weer kunnen

ARNHEM - Een torenflat van honderd meter hoogte of meer in Arnhem moet kunnen. Als het maar op een passende plek is, bijvoorbeeld aan de oostkant. Met deze verrassende verklaring kwam gisteravond wethouder Sander van Bodegraven tijdens een debat met architecten en stedenbouwkundigen.

Hoogbouw in Arnhem is onvermijdelijk, zei Van Bodegraven in CASA, het plaatselijke centrum voor stedenbouw. Hoe concentreer je anders voor veel mensen woon- en werkplekken vlakbij het centrum? Tot op heden is voor hoogbouw in Arnhem het door het gemeentebestuur zelfbedachte Nieuw Arnhems Peil richtinggevend: flats mogen vanaf de Veluwe niet te zien zijn. Dus hoe lager een flat in Arnhem staat, hoe hoger hij mag zijn. Tot een maximum van negentig meter. Maar met dit denkbeeld heeft Van Bodegraven gebroken. Hij ziet vooral aan de oostkant van het centrum, in de buurt van de Rijn, gelegenheid voor hogere gebouwen. Westwaarts van het centrum, waar de stuwwal bijna aan de Rijn raakt, niet.

De architecten en stedenbouwkundigen die de bijeenkomst hadden voorbereid, waren ook al op die oostkant gekomen. "Dan kan er weer een Oosterbeekse schildersschool tot leven komen, die vanaf de Westerbouwing panorama's van de stad maakt. Dan met hoogbouw achter het centrum", droomde kunstenaar Wim Korvinus.

Stedenbouwkundige Wim Lavooij pleitte voor verspreide concentraties van hoogbouw. Aan de oostkant, bij het NS-station en tussen Malburgen-Oost en -West. "Op plekken waar aan de voet van de flats een levendig stedelijk gebied kan ontstaan. Niet zoals de Ohra-flat, waar niks is."Bron: De Gelderlander