View Full Version : Finance Tower | 145m | gerealiseerd/réalisé
manske
November 3rd, 2004, 09:59 PM
Op woensdag is men begonnen met een 184 meter hoge LIEBHERR torenkraan aan de financiëntoren aan de kruidtuin te Brussel. Deze toren wordt eerst gedeeltelijk gesloopt om dan opgetrokken te worden tot 36 verdiepingen, daarbovenop komt een zendmast voor de VRT tot op een hoogte van net meer dan 200 meter.
Groetjes, Herman :cheers:
giergel
November 3rd, 2004, 10:56 PM
Huh? Ik snap het niet? Zal de Financietoren hoger worden dan NU? Hoeveel verdiepingen telt deze toren dan NU?
giergel
November 3rd, 2004, 11:45 PM
De betonblok buiten het gebouw waar de lift in zit zal worden verwijderd en de lift wordt in het gebouw geplaatst. Omdat hierdoor kantoorruimte verloren wordt, zal men de toren niet hoger maken maar naast de toren nog een gebouw bouwen van zo'n 10 bouwlagen.
De eigenlijke toren wordt niet hoger maar blijft zijn 145 meter behouden.
manske
November 3rd, 2004, 11:57 PM
Nu is hij 34 verdiepingen, en er komen er twee bij, dus 36 verdiepingen en een zendmast voor de VRT die tot 200 meter hoog komt, vanaf de begane grond. Ik kan de stad Brussel ook niet goed volgen daar hij eerst niet hoger mocht dan 15 verdiepingen, daar is men nu weer vanafgestapt. Daarom zeker dat het zo lang aansleepte. Een ding staat al vast, als het af is zal je er niet naast kijken als het donker is.
Herman
giergel
November 3rd, 2004, 11:59 PM
Moest hij dan eerst verlaagd worden naar 15 verdiepingen ofwat?
manske
November 4th, 2004, 12:22 AM
:bash: ja dat was eerst de bedoeling, en de zendmast aan het noordstation, maar daar ziet men nu blijkbaar van af.
Kingsken
November 4th, 2004, 03:11 PM
rare pipo's! anyway, moet wel bien zijn.
manske
November 4th, 2004, 11:33 PM
Er komen nog twee torenkranen op het dak waarvan 1 met 210 meter onder de haak.
Was ik maar die kraanman, wetende dat dit alles ook nog op een heuvel staat.
snot
November 5th, 2004, 12:33 AM
Vind het wel spijtig.
Die toren heeft echt iets, hij ziet er zo kolosaal en massief uit met die betonnen zijkant.
De nieuwe toren zal veel slanker en fijner zijn.
Vanuit Dilbeek(van zo ver!) heb je een indrukwekkend zicht op de toren, de Ninoofse steenweg lijkt er recht op uit te komen.
giergel
November 5th, 2004, 01:16 PM
Ja, de toren heeft wel een leuk design, zo anders dan de andere "oudere" torens. Ziet er wat Amerikaans uit vindt ik.
Kingsken
November 5th, 2004, 11:29 PM
ja, maar die massieve betonnen zijkant was wel oerlelijk. hij gaat nu veel zaliger worden.
Kingsken
November 6th, 2004, 02:48 PM
dit is wel een artikel waarin je te weten komt hoe alles in elkaar zit.
http://www.searchbv.nl/common.asp?id=207
manske
November 6th, 2004, 03:06 PM
Op de nieuwe afbeelding staat nog wel niet de nieuwe VRT-zendmast die met zijn topje 200 meter boven de begane grond uitsteekt.
www.MEGA-transport.be :cheers:
Kingsken
November 6th, 2004, 07:06 PM
op mega-transport vin ik ook geen foto van de toren met zendmast.
empersouf
November 9th, 2004, 09:49 PM
plaatjes???
De Snor
November 9th, 2004, 11:08 PM
Op een strategische plek in hartje Brussel ligt de 'Tour de Finance'. Tot voor enkele jaren geleden was deze 145 meter hoge blikvanger van de stad eigendom van de Belgische overheid. In de zomer van 2001 kwam de Financietoren in Nederlandse handen. Eigenaar Breevast B.V. verplichtte zich bij de koop tot zowel het asbestvrij maken als het grondig renoveren van de toren. Search Milieu B.V. is nauw bij dit prestigieuze project betrokken. Directeur Henk Brouwer van Breevast: "Search Milieu B.V. zorgde in eerste instantie alleen voor een 'second opinion'. Vrij snel daarna hebben we gevraagd of ze een rol op de voorgrond wilden spelen".
La femme
De Financietoren ziet er op het eerste oog indrukwekkend uit. De 145 meter hoge toren kent een oppervlakte van 200.000 vierkante meter. De combinatie van een betonnen koker met een gebouw in staal en glas kreeg in Brussel al snel 'la femme' als bijnaam.
De Belgische overheid besloot enkele jaren geleden om een aantal bezittingen te verkopen. Ook op de ramen van de Financietoren kwam een aanplakbiljet met de tekst 'Te Koop' te hangen. De Nederlandse projectontwikkelaar Breevast B.V. liet haar oog op de toren vallen. Directeur Henk Brouwer vertelt hoe de toren in zijn bezit kwam: "In de zomer van 2001 hebben we samen met vijfenzestig andere bedrijven ingeschreven op een tender van de Belgische overheid. Uiteindelijk hebben wij de toren kunnen kopen. Belangrijk bij de tender was niet alleen dat we als bedrijf over genoeg financiële middelen beschikten. Een belangrijk criterium bij de toewijzing was ook dat we voldoende capaciteit in huis hadden om een grote renovatie uit te voeren. Met de oorspronkelijke eigenaar zijn we bovendien een sale-lease-backconstructie overeengekomen. Dat betekent dat als de renovatie afgerond is het Ministerie van Financiën de toren gehuisvest wordt."
Integrale aanpak
Uit de koop-/verkooptransactie vloeide een aantal verplichtingen voort. Een belangrijke verplichting was dat Breevast als nieuwe eigenaar er garant voor zou staan dat de Financietoren bij oplevering asbestvrij zou zijn. Breevast besteedde dit project uit en vroeg tegelijkertijd aan Search of zij 'over de schouder wilde meekijken'. Henk Brouwer vervolgt zijn verhaal: "De prijsopgave voor de asbestsanering was aan de hoge kant. Via een bestaande relatie zijn we vervolgens in contact gekomen met Search. Zij hebben als een soort van 'second opinion' hun visie op het project gegeven. Hun integrale aanpak leverde meteen een aanzienlijke besparing op. Search ziet asbestsanering niet als een op zich zelf staande klus. Zij zien saneren, slopen en renoveren als een integraal project. Deze visie was voor ons reden om Search te vragen een nieuw logistiek plan te schrijven voor de asbestsanering, interne sloop en renovatie."
Intensieve samenwerking Breevast en Search
Megaproject
In een tijdsbestek van 36 tot 40 maanden vindt de volledige renovatie (inclusief asbestsanering) van de Financietoren plaats. Op 1 januari 2005 start dit megaproject waarbij 200.000 vierkante meter gesaneerd wordt. Vanzelfsprekend is Search ingenomen met een rol die zich meer in de schijnwerpers van het project afspeelt.
Vanaf het begin was duidelijk dat zij niet van achter een bureau invulling konden geven aan deze verantwoordelijke taak. Henk Brouwer legt uit waarom: "Search stelt zich ten doel om de post asbestsanering in het totale project zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dat levert op de lange termijn namelijk een aanzienlijke kostenbesparing op. Langzamerhand is Search dus een belangrijke schakel in het project geworden. Zo nemen ze als lid van het bouwteam deel aan de vergaderingen en hebben ze het logistieke plan vastgelegd in een bestek. Straks zijn ze ook verantwoordelijk voor de deeloplevering van de gesaneerde etages, zodat we er zeker van zijn dat deze ruimtes asbestvrij zijn. Daarbij werken ze intensief samen met het Belgische team."
Begeerlijke vrouw
De renovatie van de Financietoren is een grootschalig project dat heel wat voeten in de aarde heeft. Stap voor stap zal 'La Femme' van gedaante veranderen. De oude vrouw wordt in een periode van drie jaar omgetoverd tot een begeerlijke, mooie vrouw waar Brussel weer trots op kan zijn.
Henk Brouwer licht een tipje van de sluier op: "Tijdens deze renovatie ontdoen we het gebouw van zijn glazen gevel. Totdat er alleen nog maar een betonnen karkas overblijft. Ook de technische installaties leggen we helemaal opnieuw aan. Verder voorzien onze plannen in een aanbouw van 20.000 vierkante meter." Behalve de Financietoren wordt ook de naaste omgeving onder handen genomen. Als de renovatie van de 'Tour de Finance' achter de rug is, is het de beurt aan dit strategisch liggende gebied. Uiteindelijk voorzien de plannen, behalve de renovatie van de toren, in 60.000 vierkante meter aan kantoren, 40.000 vierkante meter aan woningen en 20.000 vierkante meter aan hotels, winkels en musea. Breevast B.V. is dan de trotse bezitter van 350.000 vierkante meter onroerend goed in de Belgische hoofdstad.
voor :http://www.searchbv.nl/ht/i_images/12_tourfinance1.jpg
na :http://www.searchbv.nl/ht/i_images/12_tourfinance2.jpg
Kingsken
November 10th, 2004, 04:03 PM
Ja, mooi! maar hoe ziet die gigantische antenne van de brt er nu uit?
manske
November 11th, 2004, 12:47 PM
Op Woensdag 10 oktober waren er Alpinisten aan het werk om de grootste torenkraan in België, nl. een LIEBHERR EC 630 H, een eerste maal te verankeren tegen het gebouw. Het is trouwens ook de eerste maal dat dit type kraan op 184 meter wordt gebracht in België. Later komt nog eens hetzelfde Type op het dak met 210 meter onder de haak voor onderandere de zendmast te plaatsen. Dinsdag 16-11 is er een tweede verankering op dezelfde wijze. :)
renell
November 13th, 2004, 05:15 AM
anyone willing to summarise and translate? :D
EuroMaster
November 14th, 2004, 12:35 AM
zo, klinkt indrukwekkend. ben benieuwd op de plaatjes!
manske
November 16th, 2004, 10:23 PM
Op dinsdag 16 november is de tweede verankering geplaatst door alpinisten.
manske
November 18th, 2004, 02:48 PM
Die zendmast is voor radiouitzendingen van de RTBF en VRT, de mast op de maduo is van VTM en een paar comerciele radio's
manske
November 23rd, 2004, 09:01 PM
Torenkraan één staat sinds dinsdag 23 november 2004 om 12u30 op 182,7 meter onder de haak. Overal waar je nu in en om de Europese hoofdstad rijd, zie je de LIEBHERR EC 630 H 40 staan
Tim B
November 23rd, 2004, 09:36 PM
gvd heb ik er net een nieuwe drawing van gemaakt bij SSP. ;)
Tim B
November 25th, 2004, 07:22 PM
sorry er zit copyright op die dingen en ik heb geen webspace waarom ze op kunnen staan, dus hier heb je een link:
http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=2324
giergel
November 25th, 2004, 10:37 PM
Die kraan is superhoog!!! Manske, werk jij met zo'n kranen?
manske
November 25th, 2004, 11:11 PM
http://violet.alphamegahosting.com/kantenklaar/users/121/fin0101gr.jpg Begin december begint men met de 2de kraan met 200 meter onder de haak, een LIEBHERR EC 630 H 40 die wel op het dak wordt geplaatst en de hoogste is. Daarna komt de derde kraan, een LIEBHERR EC 280.
Antwoord op de vraag hierboven: ik zit jammer genoeg niet op deze kraan, ik was enkel bij de montage aanwezig.
renell
December 5th, 2004, 12:01 PM
about damn time... they renovated that building. that seems to be the "in" thing in Brussels these days.
FCG
December 17th, 2004, 06:20 PM
Is het niet goedkoper om gewoon een nieuwe gigant te bouwen? Komt ook ten goede aan de skyline :)
giergel
December 21st, 2004, 01:02 AM
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/bewarned.jpg
Foto gisteren genomen, leuk die twee "hoooooge" kranen!
renell
December 21st, 2004, 03:41 AM
How long will the recladding take? :?
giergel
December 21st, 2004, 01:43 PM
I guess it will take at least 1 year and 6 months.
manske
December 23rd, 2004, 12:24 AM
Op torenkraan 2 is men een verlichting aan het plaatsen, 'savond oogt hij al mooi, en hij wordt nog mooier. Deze kraan wordt een publiekstrekker voor Brussel, en dit vanaf januari 2005.
EuroMaster
December 23rd, 2004, 06:52 PM
met van die oplichtende tuinslangen zeker? leuke kraantjes overigens!
giergel
December 24th, 2004, 02:21 PM
Op torenkraan 2 is men een verlichting aan het plaatsen, 'savond oogt hij al mooi, en hij wordt nog mooier. Deze kraan wordt een publiekstrekker voor Brussel, en dit vanaf januari 2005.
Hoe bedoel je? Zal het mogelijk zijn de kraan te betreden?
manske
January 6th, 2005, 08:41 PM
Vanaf 1 januari 2005 is dit een oficiele bouwwerf, dus kan je niet op de werf.
Rotterdam A
January 7th, 2005, 12:08 AM
Een echte dikke lelijkerd van buiten, maar wel imposant.
giergel
January 7th, 2005, 01:42 PM
Vanaf 1 januari 2005 is dit een oficiele bouwwerf, dus kan je niet op de werf.
Ja Manske, maar ben voor nieuwjaar nog in de Financietoren geweest maar mocht toch niet naar boven, wel zei 1 van de werkers mij dat het mogelijk zou zijn die hoge kraan te beklimmen in het weekend als er niemand op de werf is...
snot
January 7th, 2005, 03:52 PM
Een echte dikke lelijkerd van buiten, maar wel imposant.
Ik weet het niet, ik heb vind het een beetje jammer, dat gebouw is zo groots en indrukwekkend met die betonnen zijkant. Op veel plaatsen in Brussel kan je hem zien het landschap domineren. Lelijk? Ja misschien maar wel super stedelijk, ik had hem liever zien gerenoveerd worden met betonnen zijkant. ik vind hem veruit de indrukwekkendste toren in Brussel.
giergel
January 7th, 2005, 04:11 PM
Ik vind die toren gewoonweg prachtig, ziet er echt Amerikaans uit! Ik vond eht niet echt nodig deze toren te renoveren.
Michiel
January 15th, 2005, 09:41 PM
Vanaf de Arcaden:
http://img93.exs.cx/img93/9277/finance20050115a6sw.jpg
(foto 15-1-2005)
snot
January 15th, 2005, 10:01 PM
Waaw, :eek2: schone foto! Wat is dat gebouw net voor de Financientoren, ken ik niet.
Deze foto toont nog eens hoe spijtig het is hoe die kolos zal afslanken! Ze hadden hem toch tenminste kunnen verhogen!
Michiel
January 16th, 2005, 11:32 AM
De woontoren staat in een zijstraat achter de Madoutoren. Je kan op de foto inderdaad mooi zien hoe enorm groot die financientoren is.
Kingsken
January 16th, 2005, 08:50 PM
En ernaast staat de dexiatoren, als die gaat af zijn zal het beeld nog imposanter zijn! Hoever staan ze daareigelijk met de werken?
ƒƒ
January 16th, 2005, 09:56 PM
Wat is eigenlijk momenteel het hoogste punt van Brussel (gebouwen inbegrepen)? Is dat gewoon de Zuidertoren?
snot
January 16th, 2005, 11:17 PM
De Zuidertoren en de Noordwijk liggen in het Zenne dal, minder dan 20 meter boven zeeniveau, terwijl sommige delen in Vorst enzo op 100 meter liggen. Dus het zou wel kunnen dat sommige gebouwen hoger uitsteken dan de Zuidertoren, mssn zelfs het justitiepaleis?
Josh
January 16th, 2005, 11:56 PM
Ja het zou wel eens best het Justitiepaleis kunnen zijn dat zo'n 105 meter hoog is en dan nog eens op de "Galgenberg" gelegen is.
Michiel
January 17th, 2005, 12:05 AM
@Wieland
De Zuidertoren is zeker niet het hoogste punt in Brussel, dat is eerder de Madoutoren. Dit is een oudere pano vanaf de Arcaden:
http://img124.exs.cx/img124/4197/brusselpano43ny.jpg
De Zuidertoren is nog net te zien:
http://img124.exs.cx/img124/7692/brusseljubelpark5mh.jpg
Nog eentje die ik gisteren gemaakt heb:
http://img124.exs.cx/img124/6226/arcadenpano25aw.jpg
snot
January 17th, 2005, 12:44 AM
Die laatste foto is echt de max!
Josh
January 17th, 2005, 12:57 AM
Ik ben net even wat gaan opzoeken en volgens mij is de financietoren wel het hoogste punt van Brussel. De toren staat op een hoogte van ongeveer 45 meter, de Madoutoren op 60 meter, net als het Justitiepaleis. Mssn staat de basiliek van koekelberg nog hoger maar dat kon ik nog niet vinden.
giergel
January 17th, 2005, 01:21 AM
Zeer mooi panorama! Moet je nog eens overdoen als de Martini Toren, Block 65 en Royal Rogier af zijn dan zal Brussel al een degelijke skyline gekregen hebben! Vanwaar heb je deze foto genomen?
Kingsken
January 17th, 2005, 05:58 PM
Originally Posted by giergel
Zeer mooi panorama! Moet je nog eens overdoen als de Martini Toren, Block 65 en Royal Rogier af zijn dan zal Brussel al een degelijke skyline gekregen hebben!
Ik denk niet dat Royal Rogier en Block 65 een grote impact zullen hebben op de skyline. Vooral Block 65 niet. Als je kijkt op het fantastische panorama van Michiel komt block 65 net naast de galaxy torens, en aangezien block 65 lager word dan de galaxy's zal het heel weinig vershil uitmaken. :)
renell
January 18th, 2005, 11:10 AM
great pano, where's it from? and what's the u/c to the right of tour astro?
Maarten
January 18th, 2005, 01:38 PM
http://violet.alphamegahosting.com/kantenklaar/users/121/fin0101gr.jpg
is die toren gebouwd door de belgische stalinistische beweging ofzo? :runaway:
Michiel
January 18th, 2005, 07:42 PM
@renell
The panorama was taken from the Arcades (Jubelpark/Parc Cinquantenaire). The tower right from the Astro is the Dexia Tower (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=112986&page=4).
Michiel
January 19th, 2005, 10:00 PM
Nog een vanaf de lift bij het Justitiepaleis
http://img102.exs.cx/img102/5703/finance20050115c5pe.jpg
ƒƒ
January 19th, 2005, 10:00 PM
Zou iemand mij willen helpen om mijn Hoogbouwlijst van de Wereld wat te vervolledigen? Ik denk dat deze topic mij heel wat over Brussel zou kunnen opleveren. Van Brussel heb ik nu de volgende gebouwen:
Brussel
Brussel Astrotoren: 107m
Brussel Atomium: 100m
Brussel Congreskolom: 47m
Brussel Financiëntoren: 140/141m
Brussel Justitiepaleis: 104/105m
Brussel Madou Plaza: 112m
Brussel Stadhuis (Belforttoren): 91/97m
Brussel World Trade Center Toren 3: 105m
Brussel World Trade Center Toren 4: 102m
Brussel World Trade Center Toren 7: 102m
Brussel World Trade Center Toren 8: 102m
Laken Leopold I-monument: 50m
Laken Onze-Lieve-Vrouwekerk: 99m
Sint-Gillis Zuidertoren: 150m
Sint-Joost-ten-Node Belgacom Toren 1: 103m (zonder antenne), 134m (met antenne)
Vorst Gemeentehuis (Belforttoren): 48m
giergel
January 21st, 2005, 04:23 PM
Was de Madou Tower geen 120 meter?
ƒƒ
January 21st, 2005, 05:39 PM
Yep k zie t ook net. Die 112m zal ik waarschijnlijk uit een andere bron hebben. k Zal t er allebei in zetten ;-)
Spotter
January 21st, 2005, 07:31 PM
Heb ik iets gemist? Bestaat het WTC inmiddels uit 4 100+ers?
manske
January 22nd, 2005, 01:21 AM
De verlichting van torenkraan 2 op het dak van de financiëntoren werkt sinds donderdag 20 januari 2005 optimaal, een mooi kleurenspectakel op deze torenkraan. veranderd om de paar seconden in zowat alle kleuren van de regenboog.
Hoogholland
January 31st, 2005, 04:31 PM
Misschien een beetje een domme vraag, ik kom nooit op de Belgische forums, krijgt deze een toren een opknapbeurt ofzo?
nikolaidis
January 31st, 2005, 04:54 PM
Ja, ja, inderdaad. Behalve het geraamte wordt alles vernieuwd. Hij zal onherkenbaar worden. Zo zal die afgrijselijke betonnen liftkoker eindelijk verdwijnen.
manske
February 13th, 2005, 11:16 PM
Op vridag 11 februari werd torenkraan 1 terug 36 meter naar beneden gehaald en klaargestoomd voor het hijsen van 40 ton op 20 meter.
manske
February 13th, 2005, 11:17 PM
Op vrijdag 11 februari 2005 werd torenkraan 1 terug 36 meter naar beneden gehaald en klaargestoomd voor het hijsen van 40 ton op 20 meter.
giergel
March 1st, 2005, 10:54 PM
Hier nog enkele foto's van de Financietoren: (gemaakt op 27 februari 2005)
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/finance.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/DSCF3562.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/DSCF3567.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/DSCF3558.jpg
Veel is er nog niet gebeurd aan de toren aan de buitenkant, wel is heel de binnenkant al leeggehaald. Men is nu al bezig de glazen vensters aan de betonnen liftkoker te verwijderen.
Electrical Storm
March 2nd, 2005, 01:25 AM
Zijn de foto's van bovenstaande post vanuit Madou Plaza gemaakt? Het lijkt namelijk wel hoger (aangezien ik heb begrepen dat Madou op een soort heuvel ligt)
Ik moet wel zeggen dat ik het overzicht even bijster ben, waarschijnlijk omdat er zoveel torens verbouwd worden. De Tour du Finance staat bijvoorbeeld niet eens meer in de diagram van www.skyscraperpage.com omdat je 'renovation' niet kunt aanvinken
http://img124.exs.cx/img124/4197/brusselpano43ny.jpg
Even kijken of ik het nu snap:
V.l.n.r.
- Tour du Midi (aan de horizon achter het hoogbouwcluster aan de linkerkant)
- misschien kan iemand dit cluster even benoemen
meer naar rechts:
- Madou Toren
- Tour du Finance (Financien toren)
- voor de Tour du Finance een woontoren waarvan ik de naam niet weet?
- Astro-toren
- DEXIA toren (Martini) in aanbouw - niet zichtbaar op deze foto
- Belgacom Torens
- Paleis van Justitie Torens
Wat is Brussel trouwens lomp groot vergeleken met Amsterdam. Die flats helemaal rechts aan de horizon zijn ongeveer net zo ver weg als Haarlem van Amsterdam ligt
snot
March 2nd, 2005, 05:47 AM
Die cluster links is gezichtsbedrog, de gebouwen op de voorgrond zijn gebouwen in de Europawijk. Daarachter zijn het 2 torens omgeving Naamse poort. Toch weer meer dan een kilometer verder. Ja en daar nog eens achter steekt het topje van de Zuidertoren, het hoogste gebouw van Brussel, maar helemaal in het Zennedal.
Dus door het perspectief lijken de relatief lage gebouwen van de Europawijk en de torens aan de Naamse poort één cluster.
Het paleis van justitie is niet te zien, ligt ook ergens achter dit 'cluster'.
De rest klopt ongeveer. Behalve dan die 'justititie torens'. Ik weet alleen dat er 3 blokken WTC zijn naast de Belgacom torens, de overige gebouwen in de Noordwijk ken ik de bestemming niet.
Die flats op de achtergrond zijn 3 Amelinkx blokken( 24 en 25 verdiepingen, ik weet dat zo goed omdat mijn vader daar op het 24ste heeft gewoond een 11 jaar geleden, PRACHTG zicht op de Brusselse Skyline!) en rechts ernaast de Cité modèle, een armoedige Franse banlieue-achtige sociale blokkenwijk, gelukkig op veel kleinere schaal dan zijn Franse tegenhangers.
Die amelinx blokken liggen op grondgebied van Jette, de cité op het uiterste puntje van Brussel-Stad.
Uitgemeten op de kaart in vogelvlucht, Triomfboog-Cité= ong.7,8km, dus belange niet de afstand Amsterdam-Haarlem.
Electrical Storm
March 2nd, 2005, 12:31 PM
Hmm bedankt ik begrijp er nu iets meer van...
Ik dacht altijd dat de Justitie torens dezelfde waren als de North Galaxy Torens en naast Belgacom in de Noordwijk stonden
Maar dan nog, aannemende dat Brussel aan de andere kant ook ongeveer 10km doorloopt heb je toch een stadsdiagonaal van 20km. Ik vraag me sterk af of Amsterdam dat ook haalt
Op het NL deel van het forum stond ooit een foto genomen vanaf het dak van een Rotterdamse wolkenkrabber. Weliswaar sterk ingezoomd, maar aan de horizon zag je duidelijk de twee hoogste wolkenkrabbers van Amsterdam (ongeveer 60km?). Blijkt maar weer hoe foto's je kunnen bedriegen
giergel
March 2nd, 2005, 02:15 PM
Zijn de foto's van bovenstaande post vanuit Madou Plaza gemaakt?
Ja, de foto's zijn gemaakt van de 33ste verdieping van de Madou Toren.
giergel
March 2nd, 2005, 07:02 PM
Panorama van Brussel:
http://img.photobucket.com/albums/v291/giergel/pano.jpg
snot
March 2nd, 2005, 08:34 PM
Maar dan nog, aannemende dat Brussel aan de andere kant ook ongeveer 10km doorloopt heb je toch een stadsdiagonaal van 20km. Ik vraag me sterk af of Amsterdam dat ook haalt
Als je die denkbeeldige lijn van de cité modèle doortrekt tot de andere uiterste grens van Brussel (Cité Modèle ligt net a.d. grens van het hoofstedelijk gewest) dan kom je aan 15 km. De langste diameter dat je in Brussel kan trekken is 16km. De agglomeratie over de gewestgrenzen is ongeveer 25km.
manske
June 17th, 2005, 11:06 PM
http://us2.pixagogo.com/S5!bRz4QtUrC-E63iPQakFk-wYNiGcRHAPcIxM-esx75yZQ95hoDpHXK8qNHLVXGtBIjvs65LAPbO0U4B309HCsl7eYVvSXHkFObpZDGJy1rU_/dext_12gr.JPG
manske
July 5th, 2005, 06:46 PM
Op maandag 3 juli 2005 is men begonnen met het verwijderen van torenkraan 1, een LIEBHERR ECH 630 20/40, en dit tegen de zijgevel van de financiëntoren in de Europese hoofdstad Brussel, na deze klus begint men met de opbouw van een Een spliksplinternieuwe Liebherr ECH-420 20ton op het dak van diezelfde toren, en zal gemonteerd worden door die andere torenkraan al aanwezig op het dak.
Groetekes, m@nske
http://us1.pixagogo.com/S5h8AEFYyxchjQZ1VlycuMUFKbWcZ2!gyffgtMwxJVFU9NdOdSrffN0L98qnoAyRpYbJSfwux0pJL6mN7RBh2prcugSJh28U5WjWUrTecPquilZtbrFbB22AVqwA28zO92OTPvsAXQCmE_/fin_142__dinsdag_04-07-2005_190.JPG
CaféTasse
July 7th, 2005, 08:06 AM
het nieuw gebouw vind ik heel mooi en gestyleerd; had ook wel wat hoger kunnen zijn. Krijgen we ooit een idee hoe die antenne er zal uitzien want dat bepaalt toch ook de skyline
manske
July 7th, 2005, 10:19 AM
nu is de torenkraan op het dak dienstdoende antenne, en op de plaats van de kraan komt de nieuwe antenne, er komen ook twee verdiepingen bij.
Gr. M@nske
Pat
July 9th, 2005, 10:36 AM
nu is de torenkraan op het dak dienstdoende antenne, en op de plaats van de kraan komt de nieuwe antenne, er komen ook twee verdiepingen bij.
Gr. M@nske
Hoe hoog gaat deze toren dan uiteindelijk worden? (btw, met welk straatniveau houdt men bij het berekenen van de hoogte van de Financiëntoren rekening? Er is immers een groot niveauverschil tussen de Pachécolaan en de Koningsstraat.)
manske
July 9th, 2005, 01:19 PM
Dit is berekend op het straatpeil van de kruidtuinlaan.
de spits van de ECH 630 20/40 is nu het hoogste punt van Brussel, om en bij de 210 meter. Op het bestaande gebouw komen nog twee verdiepingen bij en een zendmast voor de vrt radio & TV.
Pat
July 10th, 2005, 11:11 AM
Dit is berekend op het straatpeil van de kruidtuinlaan.
de spits van de ECH 630 20/40 is nu het hoogste punt van Brussel, om en bij de 210 meter. Op het bestaande gebouw komen nog twee verdiepingen bij en een zendmast voor de vrt radio & TV.
Bedankt voor de info!
CaféTasse
July 19th, 2005, 08:42 AM
heeft iemand een tekening van hoe de toren er gaat uitzien met de mast ?
renell
July 19th, 2005, 08:48 AM
They're taking their time aren't they? Compare to the Dexia it's still not sexy enough.
minime
July 19th, 2005, 12:07 PM
Vind het wel spijtig.
Die toren heeft echt iets,
:bash: Ja.... De toren zit helemaal vol met asbest en is daarom een gevaar voor de gezondheid. Deze toren is in het verleden helemaal niet afgemaakt omdat het geld op is. Daarom is de liftkoker van ruw beton.
Doordat de liftkoker niet is afgemaakt begon het beton te rotten en regende het steentjes vanaf de bovenste verdiepingen. Gevaarlijk! Maar nee, vooral niet repareren en gewoon wat dranghekken neerzetten. "Opgepast: Vallende stukjes wolkenkrabber"
Omdat er geen enkel raam openkan, het in de zomer echt heeeeeeel erg warm was binnen en er geen airco is en bovendien het gehele gebouw en omgeving vergeven zijn van de asbest is het een zegen voor de stad dat dit lelijke (want schoon is ze zeker niet!) complex afgebroken wordt....
Toch ironisch dat er in Brussel geen geld was om de Finance toren af te maken.... :deadthrea
CaféTasse
July 19th, 2005, 01:09 PM
spijtig dat bijna alle torentops in Brussel plat zijn
met uitzondering van Dexia (is misschien daarom dat we ze zo geslaagd vinden ?)
als je kijkt naar skylines van grote steden zijn alle vormen eigenlijk welkom
vertikaliteit wordt ook beter weergegeven door toppunten
CaféTasse
July 20th, 2005, 06:55 PM
victorie ! op de site van www.jaspers.be staat de finale afbeelding van de finance toren MET de zendmast ! Ik vind het prachtig, heel New York achtig. En dan te bedenken dat ze rond de 200m. hoogte zal tellen met de mast...
manske
July 20th, 2005, 08:02 PM
Op de foto staat hij in het midden, maar hij komt te staan op de plaats van de hoogste torenkraan. Hij zal eind 2007 geplaatst worden door een TEREX-DEMAG CC2800 of een CC8800. Hangt er van af welke kraan er in de buurt is. Met de een kan men een hoogte van 180 m bereiken, met de andere 210 meter.
snot
July 21st, 2005, 01:00 PM
:bash: Ja.... De toren zit helemaal vol met asbest en is daarom een gevaar voor de gezondheid. Deze toren is in het verleden helemaal niet afgemaakt omdat het geld op is. Daarom is de liftkoker van ruw beton.
Doordat de liftkoker niet is afgemaakt begon het beton te rotten en regende het steentjes vanaf de bovenste verdiepingen. Gevaarlijk! Maar nee, vooral niet repareren en gewoon wat dranghekken neerzetten. "Opgepast: Vallende stukjes wolkenkrabber"
Omdat er geen enkel raam openkan, het in de zomer echt heeeeeeel erg warm was binnen en er geen airco is en bovendien het gehele gebouw en omgeving vergeven zijn van de asbest is het een zegen voor de stad dat dit lelijke (want schoon is ze zeker niet!) complex afgebroken wordt....
Toch ironisch dat er in Brussel geen geld was om de Finance toren af te maken.... :deadthrea
Ey, jaag je zo niet op. En waarom :bash: die agressieve smiley?
Ik wist niet dat het er zo erg aan toe was! Ik vind gewoon het gebouw lekker imposant, veruit het imposantste van Brussel. Goed dat ze hem renoveren, toch ga ik die kolos missen.
manske
July 21st, 2005, 09:33 PM
Klopt, de beton is serieus aan het afbrokkelen, en het zit er inderdaad vol asbest, het is ook een van de redenen dat het gebouw afgespannen is met oorlogsprikkeldraad en dat men geen enkel risico wil nemen.
giergel
July 22nd, 2005, 01:26 AM
Ik vindt het spijtig dat de antenne niet in het midden gaat komen
Josh
July 22nd, 2005, 01:45 AM
Op de impressie staat die antenne toch in het midden (www.jaspers.be).
manske
July 30th, 2005, 08:09 PM
Op het einde van het bouwverlof 2005 vlug nog even 8 jaar terug in de tijd bij het plaatsen van klimaatregelingsaperatuur in de financiëntoren met een TEREX-DEMAG TC 3200 van kraanbedrijf sarens.
http://us4.pixagogo.com/S5kkiZKZxQn1ia1xkpy3nsIKtgK1Kj4VNWp3ZkuCMkQpKkc2HgYJ-hjma!LksLLxG14NROcv!N4vRAHc94AtYKhNUQyFG8n4VKK6YhN90N2mbzsmcIIwqTyGcaatikBuPP/TEREX-DEMAG_TC_3200_(1997).jpg
manske
July 31st, 2005, 10:39 PM
Met het beeld hierboven krijgen we een idee hoe het er zal uitzien als men eind 2007 de 200 meter hoge LIEBHERR ECH 630 torenkraan gaat verwijderen van het dak v/d financiëntoren.
Pat
August 1st, 2005, 11:20 AM
hier moet een webcam ge-installeerd worden , zou mooie beelden van de stad geven.
Staan er ergens webcams op hoge gebouwen in BXL ?
Ik denk dat er een paar staan op het Proximus gebouw.
snot
October 3rd, 2005, 06:38 PM
Het is wel een leuk zicht zo met die gaten in.
Lafrite
November 14th, 2005, 02:25 AM
1)
http://img308.imageshack.us/img308/320/dscn42592oj.jpg
2)
http://img308.imageshack.us/img308/2333/dscn42822zo.jpg
3)
http://img308.imageshack.us/img308/6354/dscn44395xe.jpg
4)
http://img308.imageshack.us/img308/5417/dscn44459xu.jpg
5)
http://img308.imageshack.us/img308/904/dscn43470te.jpg
http://belgiumpoint.darkbb.com/users/_14/40/73/77/smiles/belgiqu3.gif http://belgiumpoint.darkbb.com/users/_14/40/73/77/smiles/drapeau-.gif http://belgiumpoint.darkbb.com/i/smiles/lol!.gif
ketje
November 15th, 2005, 05:45 PM
De brug die nu nog rechts ligt word ook afgebroken in de plaats komen gigantische trappen, gaat wel vele properder worden. Ik ben wel benieuwd wat ze met de rest van de site gaan doen; Weet iemand hier meer over, of zijn er nog geen concrete plannen van?
Kingsken
November 15th, 2005, 06:52 PM
hij gaat er anders uitzien als op het kleine fototje. Ik heb eens ergens op het forum een fototje gezet waar de toren er op stond met de grote zendmast erop en en iets andere gevel.
Pat
December 3rd, 2005, 07:37 PM
Weet er nu iemand waar die zendmast uiteindelijk zal staan?
wakokkar
December 7th, 2005, 05:56 PM
vraagje : hoe geraken jullie op de torens ? Of op een zo hoog mogelijke verdieping ? Welke van die torens zijn publiek ?
giergel
December 7th, 2005, 11:08 PM
Geen enkele van de torens op deze site zijn publiek toegankelijk. Je kan de torens betreden, maar dan wel op eigen risico en zorgen dat je niet gesnapt wordt. :okay:
CaféTasse
December 8th, 2005, 12:03 AM
wie stuurt nog eens een fotootje ? ik was er gisterenavond en de toren wordt wel degelijk snel ontmanteld nu... (helaas heb ik geen digitaal toestel bij me)
giergel
December 8th, 2005, 10:44 AM
Wanneer zullen de afbraakwerken van de betonnen liftkoker aanvangen?
Pat
December 8th, 2005, 01:47 PM
Veel vragen, weinig antwoorden.
Kingsken
December 8th, 2005, 01:49 PM
Inderdaad, waar is "manske" om ze te beantwoorden?
wakokkar
December 8th, 2005, 02:40 PM
Geen enkele van de torens op deze site zijn publiek toegankelijk. Je kan de torens betreden, maar dan wel op eigen risico en zorgen dat je niet gesnapt wordt. :okay:
En kan je niet bovenaan de boekentoren op ja avatar komen ? :)
giergel
December 8th, 2005, 04:44 PM
En kan je niet bovenaan de boekentoren op ja avatar komen ? :)
Dat heb ik al geprobeerd, spijtig genoeg niet... :sleepy:
wakokkar
December 8th, 2005, 05:31 PM
Dat heb ik al geprobeerd, spijtig genoeg niet... :sleepy:jammer :(
Zijn er geen andere kerken/torens in belgië waar je dan wel op mag, en die minstens 50 m hoog zijn ?
giergel
December 8th, 2005, 06:12 PM
Tuurlijk! Het Belfort in Gent is toegankelijk (mits betaling van ongeveer 3 euro) en tijdens de Gentse feesten kan je de Sint Baafskathedraal ook beklimmen tot de top (dit kost € 0.50 :) ). Binnenkort zal het ook weer mogelijk zijn om de top van het Atomium te bezoeken maar daarvoor moeten we wel nog even geduld hebben tot de renovatiewerken voltooid zijn. Ik heb ook eens gelezen dat er ergens bovenaan het Hilton Hotel in Brussel een restaurant is, dus ook publiek toegankelijk. Wil je nog andere torens op, dan moet dit via de illegale manier. :lol:
CaféTasse
December 8th, 2005, 06:31 PM
...de top van het Atomium te bezoeken maar daarvoor moeten we wel nog even geduld hebben tot de renovatiewerken voltooid zijn. Ik heb ook eens gelezen dat er ergens bovenaan het Hilton Hotel in Brussel een restaurant is, dus ook publiek toegankelijk. Wil je nog andere torens op, dan moet dit via de illegale manier. :lol:
ter info Atomium is 102m hoog en zal open zijn in februari 2006
ter info Hilton 28ste verdiep (ik denk dat het "view from the sky" heet of iets zoortgelijks) heeft prachtig 360° zicht (is geen restaurant maar wel open voor cocktails en zo); anders heb je ook de zwarte ITT toren aan einde Louizalaan is maar ik weet niet of je daar nog binnen mag...
L-er
December 8th, 2005, 07:13 PM
De belforttoren in Ieper kan je ook betreden mits betaling. (Denk ik want ik was nog héél klein toen.)
Josh
December 8th, 2005, 07:45 PM
Bovenop het MIM heb je ook een prachtig zicht over Brussel. Het gebouw is niet zo hoog maar wel helemaal bovenaan de Kunstberg gelegen.
snot
December 8th, 2005, 08:04 PM
MIM?
CaféTasse
December 8th, 2005, 08:52 PM
MIM?
musée des instruments de musique, bovenop de prachtige art déco winkel Old England ie. de straat die van Place Royale naar Palais des Congrès gaat
High Freak
December 10th, 2005, 01:47 AM
Inderdaad, waar is "manske" om ze te beantwoorden?
"Manske" heeft zen handen vol met foto's trekken maar als je de finacietoren wil bewonderen kan je foto's bekijken op "manske's" website http://www.pixagogo.com/MEGA-transport en doorklikken naar FINANCE TOWER BRUSSELS of http://www.pixagogo.com/7253115250
minime
December 11th, 2005, 02:46 AM
lekker ja... overal asbest... :badnews:
Moren-o
December 11th, 2005, 07:30 PM
:shocked: Als hij wordt zoals de schetsen op jaspers.be zal hij inderdaad prachtig zijn. Trouwens, die andere projecten van Jaspers zijn één voor één juweeltjes. Enkele prijzen gewonnen op internationale wedstrijden ook.
Die antenne in het midden maakt het echt af. Veel mooier dan die assymetrisch geplaatste antennes.
CaféTasse
December 11th, 2005, 10:08 PM
wordt die niet behouden en geïntegreerd in het nieuwe gebouw ?
Kingsken
December 11th, 2005, 10:34 PM
Ik denk dat alleen het geraamte gaat worden behouden en dat ze de koker gaan afbreken.
giergel
December 11th, 2005, 11:04 PM
Als je de renderings van het nieuwe ontwerp bekijkt kan je zien dat het onmogelijk is die betonnen koker te behouden, en waarom zouden ze?
wakokkar
December 13th, 2005, 02:57 PM
Tuurlijk! Het Belfort in Gent is toegankelijk (mits betaling van ongeveer 3 euro) en tijdens de Gentse feesten kan je de Sint Baafskathedraal ook beklimmen tot de top (dit kost € 0.50 :) ). Binnenkort zal het ook weer mogelijk zijn om de top van het Atomium te bezoeken maar daarvoor moeten we wel nog even geduld hebben tot de renovatiewerken voltooid zijn. Ik heb ook eens gelezen dat er ergens bovenaan het Hilton Hotel in Brussel een restaurant is, dus ook publiek toegankelijk.
Bedankt voor je tips (y) :)
minime
December 13th, 2005, 03:21 PM
Als je de renderings van het nieuwe ontwerp bekijkt kan je zien dat het onmogelijk is die betonnen koker te behouden, en waarom zouden ze?
Die betonnen koker is een van de redenen van de verbouwing. Oorspronkelijk zou deze koker met natuursteen bedekt worden maar toen dit veel te duur bleek tijdens de bouw hebben ze maar besloten dit kale beton aan de elementen over te laten.
Gevolg.... Het gewapende beton bovenop begon te rotten en het regende dus steentjes.... Op een waairerige dag kwamen de stukken steen gewoon naar beneden zetten. Echt niet OK... Daarom stonden er de laatste 7 jaar permanent dranghekken om de toren heen om te voorkomen dat men een gat in hun hoofd zou krijgen van het volgende vallende rotsblok..
Spijtig te zien dat als die toren toen was afgemaakt was er veel minder snel noodzaak geweest tot deze grondige verbouwing.
giergel
December 21st, 2005, 08:27 PM
Update van 20 december:
http://i34.photobucket.com/albums/d135/iehduery2/DSCF4523.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d135/iehduery2/DSCF4524.jpg
Moren-o
December 30th, 2005, 04:03 PM
:okay:
Bedankt voor de foto's.
Heeft iemand een idee wanneer hij zal af zijn eigenlijk?
snot
December 30th, 2005, 05:04 PM
En hoe zit dat nu, hij word 2 etages hoger? Hoe hoog zal de gerenoveerde toren precies zijn?
Moren-o
December 30th, 2005, 05:11 PM
En hoe zit dat nu, hij word 2 etages hoger? Hoe hoog zal de gerenoveerde toren precies zijn?
Volgens mij moet hij dan toch tegen de 150m zitten?
Hij is nu al 140 of 145m. Ik vind altijd een andere hoogte. Welke is de juiste?
De antenne op de top moet dan 165 of 170m worden.
Kingsken
December 30th, 2005, 07:23 PM
Ik dacht dat de antenna 50m hoog zou zijn, ze zou tegen de 200m moeten zijn.
Moren-o
December 30th, 2005, 07:30 PM
^^ is goed mogelijk, op de foto's te zien moet het wel zoiets worden.
http://img433.imageshack.us/img433/3562/financetower0wv.jpg
minime
December 31st, 2005, 12:18 AM
Op de render is goed te zien hoe de hoek wordtafgewerkt. De functieloze betonnen voetgangersbrug wordt gelukkig ook weggehaald en er komt een schuine oprit naar het Pacheco Park, dat boven op de Pacheco parkeergarage staat.
Zal dat hele hoekje daar goed doen. Gelukkig blijft het parkje met de fontijnen.
CaféTasse
December 31st, 2005, 12:43 PM
dat nieuw gebouw is toch wel mégamooi !
Brussels-east
December 31st, 2005, 12:59 PM
Ik ben ongeduldig het eindelijk resultaat te zien!!!! :banana2:
Moren-o
December 31st, 2005, 01:54 PM
dat nieuw gebouw is toch wel mégamooi !
Inderdaad, als het nog maar een beetje gaat gelijken op de renderings ben ik al zeer blij.
Maar we moeten eerlijk zijn: Veel lelijker dan het oude gebouw is onmogelijk.
giergel
December 31st, 2005, 02:02 PM
Dat is wel waar! Het nieuwe gebouw ziet er veel hoger uit met die antenne in het midden, PRACHTIG!
Kingsken
December 31st, 2005, 02:07 PM
Wie niet m))!? Wat een mastodont, het gebouw ziet er stukken groter en bombastischer uit me die fameuze antenne!
film-maker
January 13th, 2006, 04:35 PM
Hi everybody,
I am involved in making a film that documents the Cite Administrative Buildings (RAC), Brussels, including the Finance tower. I would like to get in touch with anyone who:
1) has had a long-standing interest in the site, for any reason
2) an opinion about the building; it's architecture, it's sale, it's rebuilding.
3) Has information about the construction/rebuilding (statistics and stories)
4) Has worked in, or on, this building complex
5) Is (or knows someone who is) an ex-resident of the site.
6) Has archive footage (photographs/film) of the buildings.
7) Is interested in becoming a part of this film project.
Thank you for any help you can give!
ketje
January 13th, 2006, 08:53 PM
@Film-maker
look at the thread visie van het RAC and there you will find some images of the new RAC
Moren-o
January 13th, 2006, 11:12 PM
I think the man you're looking for is Snot.
He is a frequent poster on this forum and if I'm not mistaking he's a huge fan of this building so he'll be able to help you I guess.
snot
January 13th, 2006, 11:57 PM
^^
Euh?!
I like somehow the building but i'm not really a fan and certainly not very informed about this complex!
Some people here should know more about it.
giergel
January 14th, 2006, 12:14 AM
Hello,
I think I can help you with photographs of these buildings. I have made a lot of photo’s at the top floor of some highrises in Brussels.
You can see some of my work at the following links:
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/skylineBruxellesMIDI.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/DSCF4359.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/miditower.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/DSCF4237.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/DSCF4249.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/DSCF4197.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/Kopievanpanonord2.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y60/iehduery/madou.gif
http://i34.photobucket.com/albums/d135/iehduery2/sheraton1.jpg
Moren-o
January 14th, 2006, 12:26 AM
^^
Euh?!
I like somehow the building but i'm not really a fan and certainly not very informed about this complex!
Some people here should know more about it.
My mistake :hammer:
I must have meant someone else then. :)
snot
January 14th, 2006, 03:09 AM
@Giergel ik dacht dat hij informatie vroeg over het Rijks Administratief Centrum, niet de Brussels city.
Trouwens moest je nog de complimenten doen van die indrukwekkende foto's vanop het dak van de Dexia toren. :okay:
Brussels-east
January 23rd, 2006, 05:28 PM
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02575.jpg
Moren-o
January 23rd, 2006, 10:55 PM
- The Belgian Ministry of Finance sold and leased back the building to the Dutch Breevast Holding Company for 27 years in 2002 for €200 million (US$262 million as of December 2004).
- Two years in the making, a final agreement to renovate was inked in November 2004 with work starting January 1, 2005. The facade will be replaced by a light blue and white curtain wall. External lifts will be moved inside the building. The space lost by this move will be compensated by a new 11-floor building.
- First job is stripping the building to it's concrete structure whereafter all asbestos will be removed.
CaféTasse
January 23rd, 2006, 11:45 PM
waar is manske ??
AMS guy
January 25th, 2006, 11:22 PM
External lifts will be moved inside the building. The space lost by this move will be compensated by a new 11-floor building.
Eigenlijk een beetje jammer. In plaats van een nieuwe toren daar neer te zetten, hadden ze die Financietoren kunnen verhogen. Maar ik ben niet de enige die dat zegt, denk ik. ;)
ketje
January 26th, 2006, 12:52 AM
tja, hij is al rond de 130 meter, ik heb vind het wel wat jammer, hij had wel iets, iets groots met zijn goudgele ruiten, juist hetzelfde als de astrotoren. Vind het toch een beetje jammer dat die twee verdwijnen en dat de nieuwe ontwerpen gewoon niet ergens anders gebouwd worden.
snot
January 26th, 2006, 02:06 AM
Snif, ja, die toren straalde in al zijn lelijkheid een enorme kracht uit. Echt een imposante lelijke dikkerd zoals Rotterdam A ooit eens zei.
snot
March 2nd, 2006, 10:16 PM
:cry: snif
Weet er nu al iemand of hij nu exact even hoog blijft, en wat met die 2 extra etages?
Brussels-east
March 2nd, 2006, 10:34 PM
ca restera 144 metres non?? 145 maxi?
Enfin je crois. Il n'était pas question de la rehausser donc si elle garde sa hauteur actuelle c'est 144m.
CaféTasse
March 3rd, 2006, 06:36 PM
ils rajoutent 2 étages si je me souviens bien, donc ce sera bien 150m.
Moren-o
March 3rd, 2006, 08:17 PM
Ja 2 etages meer betekent zeker 150m en mss zelfs meer. (max 152m denk ik)
Daarmee is de mythische 150m-grens gebroken.
En mss ligt de weg dan open voor meer 150-plussers(?!)
CaféTasse
March 4th, 2006, 10:54 AM
optimist
Potie
March 10th, 2006, 08:50 PM
Het is toch weer een mooi gebouw! Trouwens de andere gebouwen van Japser-Eyers zijn ook niet mis, kijk maar! (www.jaspers-eyers.be)
Weet er iemand nu eigenlijk wanneer hij zal afzijn? Brussel gaat er weer een beetje op vooruit, hopelijk komen er nog enkele mooie gebouwen bij ;)!
manske
March 12th, 2006, 02:26 AM
http://us3.pixagogo.com/S5S6glyYCImJxlKrmQKiqJNlh2l9IjwK7qfSAQ915Nd-oUZo9xGWdCpQkP7vtACw0LAH3AKECmrWYjTAc-dWLBYqZj0B3kEKhYD2ICMdxjyZ7jEpDoNTIQ-a5qR15NRvmu/fin_165__donderdag_23-02-2006.JPG
Stand van zaken op 23 februari 2006
Ergens in augustus, september komt er een derde torenkraan bij, (hij stond er al eens) om de betonnen liftkokers af te breken, dit gebeurt in blokken van om en bij de 40 ton.
Verder komen er twee verdiepingen bij bovenop, en op de plaats waar nu de torenkraan met 198 meter onder de haak staat, komt de zendmast te staan.
Eind 2007 zouden deze werken ten einde lopen, dan worden de kranen van het dak gehaald.
Groetekes, Herman
http://us1.pixagogo.com/S54FZTo2svmCkEsvx6uH8EL0hKaMmbo6333YF2z-Xc2S9jox13Q3pVQ6FTlq2hUBvYN8QZ0w6-XTwoLU3d2OUZRYjLGrrfdLiWzjkVDEeHSIe-07qwJHu9xQ__/financetower_104.JPG
manske
March 12th, 2006, 10:04 PM
Als je naar de foto hierboven kijkt, zie je hoe de toren van deze kraan boven de laatste verankering naar rechts afbuigt.
Een wat oudere foto met de kraanverlichting als het donker is, deze veranderd continu in alle kleuren van de regenboog.
Groeten, Herm@n
www.pixagogo.be/mega-transport
http://us4.pixagogo.com/S5NmFy5ZKGSX3KbeRawhHquIlqoELF4V3RewqWFLBkS7u70SKpHbUKFtu0kI4j3k5RYp7oNrVNrEK!HW9XWYA-QDVP!NPbwNBbvYyCtfYb7vj3icwtcOiIT1mLaCP3MF8P3UIgEu7kDmK-q6GFn4nopYlwiUy3NGyVZ!r8Sa6qcZIdp3Mtc2gRCA__/2x_LIEBHERR_ECH_680__Financiëntoren_Bruss.jpg
CaféTasse
March 12th, 2006, 11:15 PM
dank manske leuke foto en nu maar hopen dat die toekomstige antenne er heel mooi uitizet 's nachts
manske
March 13th, 2006, 01:41 AM
we doen ons best!!!
Herm@n :bash:
http://us3.pixagogo.com/S54akO9EYwEL800JjDzJnFnP0yZmeq-822WPiIVm5V315gtEweXEgdnKTKwScWzyjFFXc0cud6GYt!9FFvnnxDwyzQy66rnO1OHl7kikzLZ2TBdKnvUtFQbwfprB09-h5mcZ3hwpqyqePhqq-p-eoGbeKAg4i3gowfzqKl3vNM6Q36aOOfZq4D4FsHrqYOnYOC/Zicht_vanuit_LIEBHERR_LR_1350_(11.jpg
Pat
March 13th, 2006, 01:16 PM
:eek2: Van waar is die foto getrokken?
Brussels-east
March 13th, 2006, 01:53 PM
Effectivement assez impressionnant comme point de vue, imaginez un TBR en Z avec une brique très très claire. Ca donnerait pas un superbe contraste et un plus à ce quartier???
patroeski
March 13th, 2006, 02:06 PM
Ik vermoed van op een atomium (met een sterke zoom)
Moren-o
March 13th, 2006, 10:22 PM
Ik vermoed van op een atomium (met een sterke zoom)
Inderdaad, van op één van op de vele atomiums die Brussel rijk is. :tongue2:
manske
March 14th, 2006, 12:16 AM
Deze foto is niet vanaf het atomium genomen maar vanuit een 144 meter hoge kraan, geen torenkraan, maar een opbouwkraan aan het atomium. Dus 42 meter hoger dan het atomium. Dit leverde ook mooie beelden van het Atomium zelf, maar die kunnen pas in, hou je vast....in 2075 vrijgegeven worden daar er tot die tijd auteursrechten dienen betaald te worden op de bollen aan de VZW-Atomium.
Groeten, Herm@n
Brussels-east
March 14th, 2006, 12:35 PM
vandaag 8u45
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02783.jpg
ghost dog
March 14th, 2006, 07:43 PM
Le batiment de la Cité dégage quand même toujours quelque chose de spécial :)
Brussels-east
March 14th, 2006, 08:10 PM
Moi ce qui m'impressionne c'est la grue qui est utilisée. Elle doit faire au moins 200m de haut!
Chapeau au mec qui travaille dedans!!!... respect!:)
Et dommage qu'il n'est pas membre de SSC !!! Imaginez les photos qu'il pourrait faire de là haut ... :eek2:
Moren-o
March 14th, 2006, 09:36 PM
^^
En effet, ça ne me semble pas facile du tout.
Mais la vue doit être impressionante.
Pat
March 15th, 2006, 04:11 PM
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02783.jpg
Het lijkt erop dat de toren nu al haar uiteindelijke contouren kent. Of ben ik te voorbarig en worden er toch nog 2 extra verdiepingen bovenop gekletst?
manske
March 16th, 2006, 12:58 AM
Yep, nog twee extra etages bovenop het huidige complex.
Het dak komt dan net onder de hijshaak van de kleine kraan op het dak. (zie foto hieboven)
Herm@n
giergel
March 16th, 2006, 09:47 AM
Dus de Financietoren wordt rond de 150 meter hoog? Misschien in de toekomst wel hoogste toren van België? Wie weet...
Brussels-east
March 16th, 2006, 06:57 PM
Als ik heb goed gerekend, momenteel is de financietoren 144 meter hoog ... en met twee bijlage verdiepingen (2 * 3.5 = 7m ), bereikt de financietoren 151 m. Dus hoger dan de Zuidertoren. (+1m).
Is het correct???
Tim B
March 16th, 2006, 07:21 PM
was de oorspronkelijke hoogte niet 140 meter?
Kingsken
March 16th, 2006, 08:26 PM
Dan nog, 147m blijft mooi! Ik denk wel dat het stuk waarop de antenne zal staan hoger dan 150m zal zijn.
manske
March 17th, 2006, 01:32 AM
De top van de Antenne is 198 meter gemeten vanaf de kruidtuinlaan, ik kan er een of twee meter naast zitten. deze Antenne gaat dienst doen voor de vrt & rtbf, nu is de torenkraan de antenne van dienst.
Groet, Herm@n
CaféTasse
March 17th, 2006, 02:04 AM
leuk, een echte "wolkenkrabber" als het weer wat grijs is (da's ons geluk in België, in Spanje moeten ze een aantal kilometers hoger om dezelfde naam te gebruiken...
L-er
March 17th, 2006, 08:46 AM
Dan nog, 147m blijft mooi! Ik denk wel dat het stuk waarop de antenne zal staan hoger dan 150m zal zijn.
Ik dacht dat het gebouw nu al 144 meter hoog was.
Kingsken
March 18th, 2006, 01:01 AM
Naar Belgische normen is de financietoren al een superwolkenkrabber :D. Ik dacht dat in de VSA de lat voor de 'titel' wolkenkrabber op 152m lag. Wat ik me afvraag is of de antenne nu de 200m haalt?
De Snor
March 27th, 2006, 10:10 PM
27.03.06
http://img65.imageshack.us/img65/2555/hpim46262zr.jpg
Moren-o
March 28th, 2006, 06:11 PM
^^
Op deze foto valt echt op wat voor een rechthoekig monster de toren is.
Heb ik het nu mis of zijn ze al bezig met die twee extra verdiepingen te bouwen?
YDB
March 28th, 2006, 11:18 PM
^^
Nee, de toren is nog steeds even hoog.
De Snor
April 4th, 2006, 10:59 AM
Het Rijks Administratief Centrum (RAC), gelegen in hartje Brussel tussen de Pachecolaan, de Congreskolom, de Kruidtuin en de Koningslaan, wordt vaak gezien als een breukvlak tussen de hoog- en de laagstad. 6 hectaren beton en een toren van 140 meter: een mooi voorbeeld van de manier waarop theorieën uit de privé-architectuur toegepast zijn op een overheidsgebouw. Een mooi voorbeeld ook van de manier waarop de publieke overheden met het stedelijk weefsel zijn omgesprongen gedurende de periode waarin de wetgeving in publiciteits- noch overlegmaatregelen voorziet. Tijdens de gekte van de wereldtentoonstelling Expo '58 start de werf die normaal gezien vier jaar zou duren. Pas in 1984 opent het laatste gebouw op de site, de Financiëntoren, plechtig de deuren. Uiteindelijk gaan er 25 jaar over de volledige opbouw van het RAC. Intussen is de wijk rond de Schaarbeekstraat en de overdekte Cluysenaarsmarkt (onder de huidige Esplanade) onder het gewicht van de site verpletterd en de Pachecolaan op onomkeerbare manier verminkt.
Het plan om 14 000 ambtenaren onder te brengen in het RAC wordt opgege-ven. Maar hoedanook zijn 700 gezinnen onteigend om plaats te ruimen voor bureaus. In eerste instantie komen de staatsambtenaren met z'n 5 500. Na 1983 worden er nog eens 3 000 ondergebracht in de Financiëntoren.
Door haar grootschaligheid en moderniteit moest het RAC de incarnatie zijn van de ef.ciëntie van de overheidsdiensten. Vandaag staan de gebouwen grotendeels leeg en hebben ze geen bestemming meer. Door een ommezwaai in de geschiedenis, de federalisering, is het ideaal van de centralisatie plots voorbijgestreefd.
In 2003 verkoopt de Belgische Staat het RAC aan Breevast N.V., een Ne-derlandse privé-groep die een jaar eerder al de Financiëntoren overkocht. In 2004 wordt de helft daarvan weer doorverkocht aan Dexia en Immobel / C.I.B. (Compagnie immobilière de Belgique) door Breevast N.V. .
Het gaat hier overigens om een " sale & rent back ", waarbij de Belgische Staat huurder blijft van de site en zo ook de rentabiliteit van de operatie voor de bouwpromotor verzekert.1
Voor wat er in de toekomst met de site moet gebeuren, is op voorhand nooit enig stedenbouwkundig kader vastgelegd.
De ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap hebben intussen de gebouwen al verlaten. Die van de Franse Gemeenschap maken zich op om in oktober 2004 te vertrekken. De federale staatsdiensten volgen uiteindelijk in januari 2005. In 2005 zouden dus alle 4 700 mensen die nu de site bevolken, weg moeten zijn. En in 2005 ook, zou de renovatie van de Financiëntoren moeten starten. De rest van de site is geklasseerd als Gebied van Gewestelijk Belang2 en zal het voorwerp zijn van een reeks procedures die meerdere jaren in beslag zullen nemen vooraleer ze rond zijn. En ondertussen, voor minstens 3 tot 5 jaar, blijven de miljoenen vierkante meters van het RAC leeg en onbenut.
Zal er uiteindelijk aangestuurd worden op een renovatie of, naar oude gewoonte, op een " afbraak-heropbouw " ? Zal er rekening gehouden worden met de kwaliteiten en de patrimoniale waarde van de site ? Welk lot is er weggelegd voor de openbare ruimten ? Hoe zal het sociale aspect (huisvesting, gentri.-catie, …) aangepakt worden ? Voorlopig staat niets vast en is er geen enkel publiek debat voorzien waarin deze vragen ter discussie staan.
Een totale ontmanteling van de site, en dus ook een zware, jaren durende werf, dreigt zich aan te kondigen voor Brussel… .
Verschillende initiatieven van uiteenlopende organisaties zijn intussen ontstaan om de aandacht te trekken van het publiek en een constructief debat rond deze buitengewone site op gang te trekken.
In november 2003 is dankzij een debat over de toekomst van het RAC3 , in aanwezigheid van o.a. de verantwoordelijke politici, de actuele situatie duidelijk uit de doeken gedaan en aan de kaak gesteld. Meteen werden al enkele mogelijke toekomstperspectieven geschetst. Gezien de leegstand binnenkort een vaststaand feit is, werd voor op korte termijn ook nagedacht over de mogelijkheden van een tijdelijke gebruik van het Centrum.
Als vervolg op dit debat werd op 19, 20 en 21 maart 20044, in het restaurant van het RAC, een open weekend georganiseerd om met alle mogelijke geïn-teresseerden na te denken over de site . De bedoeling van dit weekend was om een dynamiek op gang te brengen rond de belangen die op het spel staan voor het RAC en alternatieven voor de nabije toekomst uit te denken.
---------------------------------------------------------------------------------
Souvent perçue comme une coupure dans la ville, un chaînon manquant entre Haut et Bas de la Ville, la Cité Administrative est située en plein cœur de Bruxelles, entre le boulevard Pachéco, la colonne du Congrès, le Botanique et la rue Royale. 6 hectares de béton, une tour de 140 mètres. Un bel exemple de la manière dont les théories qui régissaient l’architecture privée ont été appliquées dans l’architecture publique.
Le chantier, prévu pour quatre ans, débute en 1958 dans la foulée de l’Exposition Universelle. 1983 voit l’ouverture des portes de la Tour des Finances, dernier élément construit du site. 25 ans au total donc pour la construction de cet ensemble qui écrase sous son poids le quartier de la rue de Schaerbeek et son marché couvert Cluysenaar (situé sous la place des Panoramas) et mutilant de façon irréversible le boulevard Pachéco. Un bel exemple également du peu de cas fait du tissu urbain existant par les pouvoirs politiques à une époque où le cadre législatif n’imposait ni mesures de publicité ni concertations.
Le projet d’installer là quelques 14.000 fonctionnaires fut abandonné. Mais 700 familles furent tout de même expropriées pour céder la place à des bureaux accueillant dans un premier temps 5.500 fonctionnaires auxquels viendront s’ajouter les 3.000 de la Tour des Finances, après 1983.
La Cité Administrative devait incarner, par son échelle et sa modernité, l’efficacité de la fonction publique. Par un retour de l’histoire, la fédéralisation ayant mis un terme aux rêves de centralisation, les bâtiments sont aujourd’hui en partie vides, sans affectation.
En 2003, l’Etat belge revendait la Cité Administrative à un groupe privé hollandais, Breevast S.A., qui avait déjà acquis la Tour des Finances un an plus tôt. En 2004, Breevast S.A. revendra la moitié de cette partie du site à Dexia et Immobel / C.I.B. (Compagnie immobilière de Belgique).
Il s’agit par ailleurs d’une opération de «sale & rent back», l’Etat belge restant locataire du site, garantissant ainsi le promoteur de la rentabilité de l’opération effectuée.1
Aucun cadre urbanistique n’a été préalablement établi quant au futur développement du site. Les fonctionnaires de la Communauté flamande ont déjà quitté les lieux. Ceux de la Communauté française s’apprêtent à vider les lieux pour octobre 2004, et ceux de l’Etat fédéral suivront d’ici janvier 2005. En 2005, l’ensemble de la Cité devrait être totalement vidé de ses occupants, aujourd’hui encore au nombre de 4.700. C’est également en 2005 que devrait démarrer la rénovation de la Tour des Finances. Le reste du site, classé zone d’intérêt régional 2 , fera quant à lui l’objet de procédures qui prendront plusieurs années avant d’aboutir. Pendant ce temps, les milliers de mètres carrés de la Cité seront vides pendant au moins 3 à 5 ans.
Au final… procèdera-t-on à une rénovation ou à une nouvelle «démolition-reconstruction»?
Tiendra-t-on compte des qualités actuelles du site? De son aspect patrimonial?
Quel sort sera réservé aux espaces publics? Comment seront traités les aspects sociaux en jeu (logement, gentrification,…)? Rien n’est défini et aucun débat public préalable n’est prévu pour mener cette réflexion. La menace d’un démantèlement total et donc d’un nouveau chantier lourd et particulièrement long, se profile pour Bruxelles…
Différentes initiatives émanant du monde associatif ont néanmoins émergé, pour attirer l’attention et engager la réflexion sur ce site hors du commun.
Ce fut d’abord un débat (novembre 2003) portant sur l’avenir de la Cité Administrative 3 en présence entre autres des responsables politiques a permis de faire le point sur la situation actuelle. Ce fût également l’occasion d’esquisser quelques visions quant au potentiel du lieu. D’autant que la perspective de le voir se vider pour plusieurs années, incite également à investiguer les possibilités d’une occupation temporaire.
Ce fut ensuite le WE du mapRAC week-end de réflexion ouvert à toute personne intéressée s’est déroulé dans le restaurant de la Cité Administrative les 19-20-21 mars 20044. Ce week-end avait pour ambition de générer un dynamisme d’action et de réflexion quant aux enjeux que ce site représente et de proposer des alternatives au cours actuel des évènements.
meer info / savoir en plus : http://www.maprac.org
De Snor
April 5th, 2006, 01:53 PM
http://bxl2.free.fr/court4/sablon-40.jpg
Stee
April 5th, 2006, 03:47 PM
Is dat de Brusilia toren die boven de P&V uitpiekt op de laatste foto? Speciaal perspectief, twee torens die er als één uitzien.
manske
April 8th, 2006, 12:32 AM
Op zaterdag 8 april 2006 komt er een derde torenkraan bij om de liftkokers af te breken. Het is drie maanden vroeger dan eerst gepland, en een andere kraan als eerder gepland. Inplaats van de zware LIEBHERR komt er nu een WOLFF-MAN 900 B te staan, een kraan met beweegbare hoofdgiek, naar mijn weten is het de eerste maal in België dat deze kraan tot op een hoogte van 150 meter komt te staan.
Groetekes, Herm@n :bash:
http://us2.pixagogo.com/S5j7xoHSaS-G1ZIIkJKmmeBUgYk6WK822jjkwxD-0gzzMJ9py!G2v0HAvZsT-QsTjma1lsxxsel!Y-M-W7BGeEVxPP5Rypa8Tc3SQWJCtx4bkqjT528aqc9ksSh2dhHF58/fin_168__vrijdag_07-04-2006.jpg
manske
April 9th, 2006, 01:33 PM
Begin mei begint men met de afbraak van de liftkokers, en deze werkzaamheden zullen een half jaar in beslag nemen.
http://www.pixagogo.be/7253115250
Groetekes, Herm@n :bash:
http://us4.pixagogo.com/S5AklzRP!plIfX06xrQ37ROoLiH6gKnAlj1flrirAEqa6-sNv9G4HnQQ5bkrK5p7Q45S4olkTmo96sk-!IK5mLQidhRAOHObJoYrOhq1co78FHr-ZZoTaP1BQsWLi3kKyE/fin_178__zondag_09-04-2006.jpg
Moren-o
April 16th, 2006, 06:29 PM
Het begint vooruit te gaan
Foto van emich
http://www.emich.be/images/misc4/080406-tour-des-finances.jpg
patroeski
April 16th, 2006, 06:45 PM
Weet er iemand eigenlijk tegen waneer de de werken voltooid zullen zijn?
Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijk resultaat.
ketje
April 17th, 2006, 02:27 AM
Heb al gezien dat ze al een eerste reeks van de nieuwe begalsing heeft aangebracht, maar het is nog te weinig om het effect goed te kunnen zien ,om er een goed beeld van te krijgen
Ben benieuwd
knolleke
April 17th, 2006, 11:54 AM
Heb al gezien dat ze al een eerste reeks van de nieuwe begalsing heeft aangebracht, maar het is nog te weinig om het effect goed te kunnen zien ,om er een goed beeld van te krijgen
Ben benieuwd
beglazing nu al ??
snap ek nie goe was er geen asbest gevonden in dat gebouw ??
YDB
April 18th, 2006, 10:09 AM
Gisteren, 17 april
http://img220.imageshack.us/img220/5369/134023financevanesplanaderac4d.th.jpg (http://img220.imageshack.us/my.php?image=134023financevanesplanaderac4d.jpg)
't is inderdaad te vroeg om al een goed idee van te krijgen, maar goed...
hatsepoetsie
April 18th, 2006, 02:45 PM
Geeft toch al een aardig beeld hoor!
Alleen ik vraag me wel af waarom die gevel zo snel al opnieuw opgetrokken kan worden. Ik herinner me een soortgelijk project bij een universiteitsgebouw in Eindhoven. Dat gebouw is toen wel een jaar lang helemaal gestript geweest. Alleen een betonnen carcas stond er, omdat het materiaal moest relaxeren voordat het opnieuw gewicht zou mogen dragen.
Was trouwens wel een erg lelijk gezicht. Misschien willen ze dat Brussel niet aan doen :).
Moren-o
April 18th, 2006, 06:47 PM
^^
Mja, elk gebouw heeft andere constructiematerialen en structuren.
Ik veronderstel dat ze weten wat ze aan het doen zijn met de financietoren. :)
giergel
April 19th, 2006, 12:11 AM
Men begint al vroeg met het plaatsen van andere ramen!
L-er
April 19th, 2006, 02:51 PM
Ik vind dat ze toch maar wanordelijk te werk gaan. Alle werken door elkaar: oude beglazing afbreken en tegelijkertijd de nieuwe plaatsen, de liftkokers afbreken,..
Zouden de werken daardoor echt sneller opschieten?
Moren-o
April 19th, 2006, 06:03 PM
^^
Uiteraard, wanneer de bovenste ramen weggenomen zijn en de verdiepingen dus leeg zijn storen de verschillende ploegen elkaar toch niet?
Bij nieuwbouw gebeurd toch net hetzelfde.
manske
May 1st, 2006, 12:26 AM
Vanaf dinsdag 2 mei begint men met de afbraak van de liftkokers, vroeger dan eerst gepland, deze werkzaamheden zullen een half jaar in beslag nemen.
De nieuwe liftkokers bevinden zich nu in het gebouw, daar werden de afgelopen maanden liftschachten door de bestaande vloeren van alle verdiepingen gezaagd.
Groetekes, Herm@n
http://us4.pixagogo.com/S5gLTvRfoqO4tN05fxRtZLm-bzf!Mp5iLAIf2bfEQKHGDM4K-HaBYHnO7xnVS31fi4jIpLxS6fuQOAmGntY!qulcs6Uvvzmx6i4SQSo!f1zFv4g1wAY9WrA13r85oboP1wTiwzV4I5t2tAXsXXG4p1CxjdwnW4tt06/fin_283_(C)_foto_Herman_walraet_dinsdag_18-04-2006.jpg http://us1.pixagogo.com/S5S6glyYCImJzB1L!B0uTE6tmALuqiqk5aCk0ts0bVex!1BQsWwTLHsz4HTO3f8!Q265eqfQUk5l0ou!lQ81eXGVTVv1B7hsAjZ36tWlKEMJYaSBOu59xnKKQ!O6pZ3daU/fin_280__donderdag_13-04-2006.JPG
Benonie
May 1st, 2006, 10:23 AM
Ik vind dat ze toch maar wanordelijk te werk gaan. Alle werken door elkaar: oude beglazing afbreken en tegelijkertijd de nieuwe plaatsen, de liftkokers afbreken,..
Zouden de werken daardoor echt sneller opschieten?
Time is money. En ik veronderstel dat bij een grondige renovatie van zo'n gigantisch bouwwerk verschillende clevere ingenieurs en aannemers aan het werk zijn.
Ze zullen waarschijnlijk wel weten wat ze doen.
Als ze een dergelijk immens gebouw een half jaar vroeger kunnen opleveren, scheelt dit op de lucratieve immobielënmarkt algauw enkele miljoenen euro's aan huurgelden alleen al.
markcode
May 1st, 2006, 04:25 PM
I've been in brussel 3 years ago for a cuple of months and I was surprised by the skyline closed to Brussel-Noord railway station (I saw the 2 skyscrapers linked each other by means of a transparent crossing tube by night and I like them so much!).
In that period of time I remember there was some skyscrapers under costruction but I'm surprised...now there's lots of new taller buildings... :tiasd: :eek2:
L-er
May 7th, 2006, 11:07 PM
Up
Hoog tijd dat er hier nog eens wat leven in de brouwerij komt.
Pat
May 8th, 2006, 01:33 PM
6 verdiepingen hebben reeds nieuwe beglazing :eek:
Het gaat inderdaad zeer snel! Het risico op beschadiging ervan, wanneer de liftkoker wordt afgebroken, moet toch reëel zijn?
Thermo
May 8th, 2006, 02:37 PM
Heerlijk toch, dat Brussel. Het duurt decennia vooraleer er aan iets begonnen wordt, maar eens begonnen gaat het razendsnel. Go go! :)
Potie
May 8th, 2006, 05:49 PM
Iemand foto? ;)
YDB
May 13th, 2006, 07:33 PM
Vandaag 13 mei
http://img358.imageshack.us/img358/7198/img05722ux.th.jpg (http://img358.imageshack.us/my.php?image=img05722ux.jpg)
http://img461.imageshack.us/img461/5809/img06060jy.th.jpg (http://img461.imageshack.us/my.php?image=img06060jy.jpg)
:cheers:
ghost dog
May 13th, 2006, 07:51 PM
Qu'avaient les anciennes vitres pour rendre ce coté grisatre? Ils renovent quoi au juste, à part ça?
YDB
May 13th, 2006, 08:12 PM
Qu'avaient les anciennes vitres pour rendre ce coté grisatre? Ils renovent quoi au juste, à part ça?
Il y a une impression de ce que devrait devenir la tour à la page 7 de ce fil.
La tour en béton des ascenseurs va ëtre démolie et un nouveau bätiment est en construction coté rue Royale (foto)
http://img320.imageshack.us/img320/9947/img05889ji.th.jpg (http://img320.imageshack.us/my.php?image=img05889ji.jpg)
swkotor2
May 13th, 2006, 08:17 PM
A quoi ressemble ce batiment qui est entrein d'etre construit?
Pat
May 13th, 2006, 08:38 PM
Die eerste foto is vanuit een leuke hoek getrokken!
Dat gaat nogal vooruit! Het is opvallend hoe (schijnbaar) gemakkelijk die nieuwe beglazing op de oude constructie wordt geplaatst.
Brussels-east
May 15th, 2006, 08:26 PM
Imaginez la tour des finances complètement rénovée. Quelle jolie vue depuis le Parc de Bruxelles avec la tour des finances rénovées et le madou plaza.
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02862.jpg
L-er
May 15th, 2006, 09:23 PM
Leuke beglazing!
Kingsken
May 18th, 2006, 11:47 AM
Inderdaad, veel beter zo! Ik kijk al uit naar de antenne die ze er gaan opzetten.
Moren-o
May 18th, 2006, 08:09 PM
Dat is inderdaad al een hele verandering.
Wanneer gaat de betonnen koker eigenlijk weg? Daar kijk ik nog meer naar uit. :)
Brussels-east
May 19th, 2006, 06:43 PM
Gros embarras de circulation en début d'après-midi à Bruxelles. Les tunnels Madou, Botanique et Rogier ont été fermés. En cause: des morceaux de Gyproc tombés de la Tour des Finances. La circulation reste ralentie.
La circulation est ralentie à fort ralentie dans les tunnels Bailly et Stéphanie vers la petite ceinture et entre la Porte de Hal et Madou en direction de Koekelberg .
Des morceaux de 'gyproc' sont tombés de la Tour des Finances actuellement en chantier, à hauteur du tunnel Botanique », a indiqué le porte-parole de la police de la zone de Bruxelles Ixelles le commissaire Christian De Coninck Un véhicule a été endommagé mais personne n'a été blessé, a-t-il précisé.
En raison d'une rafale de vent, des panneaux en gyproc de la Tour des Finances se sont envolés et deux panneaux sont tombés à la sortie du tunnel Botanique. Nous pensions au départ que le plafond du tunnel s'était effondré d'après les premières infirmations reçues mais sur place, nos équipes ont constaté que les panneaux provenaient de la Tour, a précisé le porte-parole des pompiers de Bruxelles, Francis Boileau.
La circulation est ralentie dans le tunnel Stéphanie en direction de la petite ceinture et dans le tunnel Léopold II jusqu'au tunnel Botanique en direction de Midi selon la police fédérale. Une équipe des pompiers de Bruxelles procède au nettoyage du boulevard.
Le Soir 19/05/06
:hahaha:
ghost dog
May 19th, 2006, 06:55 PM
Comme à Schuman il y a quelques mois, on a frolé la catastrophe...
Pat
May 19th, 2006, 07:00 PM
brokkenmaker financiëntoren item in het journaal (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060519kruidtuin/index.shtml#)
manske
May 24th, 2006, 10:58 PM
Even een update:
De twee CAT 315C slopers staan nog steeds op de gelijkvloerse verdieping, zodra de wind gaat liggen worden ze naar boven gehesen en boven op de te af te breken liftkokers geplaatst.
Groetekes, Herm@n
http://us2.pixagogo.com/S5dvjodWHhY4!VujZvynfLRRBVW1YMLRqNNIvehTGz94tKLWvzVweDktpe8scLtRRec-hskM-M!4hefYDkQlNSvQN0EpDl!ruhqBSzK1zaeeOeFVghS0!!HA__/woensdag_24-05-2006_029bew.jpg
Moren-o
May 27th, 2006, 01:34 PM
brokkenmaker financiëntoren item in het journaal (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060519kruidtuin/index.shtml#)
Wow, recht op een voorbijrijdende auto. Als er zo'n brokstuk van 70-80 meter naar beneden valt op je auto zou ik ook behoorlijk onder de indruk zijn.
L-er
June 8th, 2006, 10:16 PM
Die laatste foto: wat een kolos! :eek2:
Ik had vorige week al gezien dat ze de buitenste laag van die liftkokers aan het afbreken zijn.
Brussels-east
June 8th, 2006, 10:28 PM
Effectivement c'est impressionant sur la denrière photo la taille des voitures et des bus à coté de la tour des finances !!! A couper le souffle !!
manske
June 8th, 2006, 11:20 PM
Liftkokers worden afgebroken zoals gepland, de bovenste verdieping schiet al aardig op. De zwarte folie is een oersterke folie om te vermijden dat er steentjes wegschieten in dieverse richtingen.
Groetekes, Herm@n
Moren-o
June 9th, 2006, 03:40 PM
Toen ik hem vorige week passeerde leek het toch ook alsof ze de buitenste laag aan het weghalen waren.
Het lijkt me uitgesloten dat ze de koker zullen integreren in het ontwerp.
manske
June 9th, 2006, 11:03 PM
De buitenkant van de koker werd nooit afgewerkt, dus kan er geen buitenlaag tegen zitten, het is pure ruwe beton, vandaag is hij trouwens een beetje gekrompen, dus men is aan het zakken met de sloop.
Groetekes, Herm@n
Moren-o
June 9th, 2006, 11:07 PM
^^
Wel de juiste technische termen weet ik niet, maar ik zag tenminste dat ze hem aan het afbreken waren. :)
De koker blijft dus niet staan, dat had ik meteen door.
N.V.
June 10th, 2006, 08:33 AM
Zeer mooie update van De snor!
Wat is dat daar trouwens rechts van de toren? Is dat het eerste resultaat van de nieuwe bijgebouwen?
Benonie
June 10th, 2006, 10:10 AM
Wat een werf! En het lijkt voor een keertje allemaal razendsnel te gaan. En ik die vreesde dat die toren nog een half decenium leeg zou blijven staan. Dat was althans mijn idee na het lezen van een artikel over het gebouw in De Morgen.
manske
June 11th, 2006, 12:54 PM
Op zondag 11 juni 2006 is men begonnen met de afbraak van de voetgangersbrug die de passage 44 verbind met de financiëntoren, later is de tweede brug aan de beurt. Deze bruggen moeten plaats maken voor het plaatsen van een opbouwkraan van 216 meter.
Groetekes, Herm@n
ketje
June 11th, 2006, 01:17 PM
Wauw de befaamde bruggen gaan weg zijn.... dit gaat een enorm verschil geven!
B!
June 11th, 2006, 06:33 PM
http://i52.photobucket.com/albums/g2/De_Snor/HPIM5788.jpg
Ben niet zo vertrouwd met de omgeving daar dus; zijn't die bruggen onderaan deze foto?
Wat voor nut hebben deze bruggen eigenlijk? Voetgangers? Wel extreem breed dan...
ketje
June 11th, 2006, 06:59 PM
Wel die bruggen waren zo goed als nutteloos, ze werden niet of nauwelijks gebruikt.
Het was de bedoeling om van het eene complex naar het andere te kunnen lopen zonder daarvoor de straat te moeten oversteken.
Maar het heeft nooit zijn nut bewezen een geldverslindend idee zoals je nog meer terug vind in Brussel.
Dit was men trouwens ook van plan in de NOORDwijk waar men al de hoofdgeboywen met elkaar zou verbinden met zulke grote betonnen bruggen om eronder de auto vrij spel te geven, dit is er gelukkig nooit gekomen.
B!
June 11th, 2006, 09:24 PM
Volgens mij is die hele inplanting van de site een bouwkundige flater geweest niet?!
Ze hebben nog wel wat werk 'buiten' de toren als je het mij vraagt... Krijgt dit ook een facelift...?
Nu, wat gebeurt er eigenlijk LINKS van de toren...? RECHTS heb je blijkbaar ook een 'nieuw' gebouw dat verrijst?!
Iemand INFO
B!
Moren-o
June 11th, 2006, 09:37 PM
Ging de ruimte die verloren ging met de afbraak van de koker niet vervangen worden door een bijgebouw?
Misschien is dat dan het nieuwe gebouw rechts.
Of verwar ik dit nu met een ander project?
ketje
June 11th, 2006, 09:52 PM
neen links van de toren komt er nog een gebouw bij dat er aangeplakt is, de hoogte zal aansluiten met de hoogte van de andere huizen en gebouwen rondom.
Het is een ontwerp van het nederlandse bureau zzdp architecten
Ben even gaan kijken maar vind er niets van terug op hun site
YDB
June 12th, 2006, 12:05 PM
Foto's van deze morgen, 12-06-2006:
http://img55.imageshack.us/img55/338/img17085xn.th.jpg (http://img55.imageshack.us/my.php?image=img17085xn.jpg)
http://img55.imageshack.us/img55/2655/img17113af.th.jpg (http://img55.imageshack.us/my.php?image=img17113af.jpg)
het gebouw rechts aan de voet van de toren op de foto van De Snor is de vroegere polyvalente zaal van het Rijksadministratief Centrum, de metalen buitenbekleding werd verwijderd en men is het gebouw nu ook onder handen aan het nemen.
swkotor2
June 12th, 2006, 01:57 PM
La tour des finances m'impressionne vraiment, en passe de devenir LA tour de bruxelles!
Brussels-east
June 12th, 2006, 03:01 PM
En attendant une nouvelle plus haute :colgate:
B!
June 12th, 2006, 04:37 PM
En wat met de OMGEVING?!
Of enkel torentje vernieuwen :)
swkotor2
June 12th, 2006, 05:16 PM
En attendant une nouvelle plus haute :colgate:
oui mais je ne pense pas que sa soit pour tout de suite lol dommage, j'attend avec impatiente des nouveaux projets, en espérant qu'il va y en avoir...
Brussels-east
June 12th, 2006, 05:26 PM
oui mais je ne pense pas que sa soit pour tout de suite lol dommage, j'attend avec impatiente des nouveaux projets, en espérant qu'il va y en avoir...
Swkotor2 rien à voir avec le sujet mais à l'occasion tu ne nous présenterais pas un petit tour photo de La Hulpe. Cette si jolie commune de la périphérie avec le merveilleux chateau de La Hulpe et son domaine agréable.
Et pour parachever ma demande je rajoute ... s'il te plait! :colgate:
swkotor2
June 12th, 2006, 09:49 PM
Swkotor2 rien à voir avec le sujet mais à l'occasion tu ne nous présenterais pas un petit tour photo de La Hulpe. Cette si jolie commune de la périphérie avec le merveilleux chateau de La Hulpe et son domaine agréable.
Et pour parachever ma demande je rajoute ... s'il te plait! :colgate:
et bien tout a fait pour, je te fais ca dans la semaine, ou au pire la semaine prochaine!!!!!
manske
June 15th, 2006, 09:50 PM
zaterdag 17 juni 2006 wordt het tweede deel van de verbindingsbrug tussen PASSAGE 44 en de financiëntoren afgebroken, dit wordt een erg zware klus.
Wat de liftkokers betreft: ze zakken centimeter na centimeter, vanop de Vanpraet brug in Schaarbeek zie je het verschil al. De eerste elementen van de bouwliften werden al verwijderd. Er werd nog eens extra beveiliging aangebracht voor het tegenhouden van rondvliegend puin.
Groetekes, Herm@n
Brussels-east
June 16th, 2006, 02:11 PM
15/06/06
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02869.jpg
manske
June 17th, 2006, 11:41 AM
Update zaterdag 17 juni 2006:
Er zijn nu drie etages gesloopt van de liftkokers aan de financiëntoren.
groetekes, Herm@n
Tim B
June 17th, 2006, 06:00 PM
Weet trouwens iemand toevallig of the Finance Tower model heeft gestaan voor het overheidsgebouw in Brussel waar Louis Tinner in de Herman Brusselmans' roman ' De man die werk vond'. Hij werkt in dat boek op een groot ministerie (met parkeergarage) waarvan hij makkelijk in de middagpauze naar de grote markt kon lopen.
Thermo
June 17th, 2006, 07:47 PM
Hoe zit het eigenlijk met dat horizontale gebouw (rijksadministratief centrum)achter de toren? Gaat men dat ook aanpakken?
manske
June 17th, 2006, 11:48 PM
Thermo,
Alle gebouwen ondergaan daar een facelift en het parkje rondom de toren, ook de wegen rondom worden heringericht en dit tot aan "Ijzer" richting Koekelberg. (Dit laatste op vraag van "De Lijn")
Groetekes, Herm@n
Benonie
June 18th, 2006, 12:07 AM
Thermo,
Alle gebouwen ondergaan daar een facelift en het parkje rondom de toren, ook de wegen rondom worden heringericht en dit tot aan "Ijzer" richting Koekelberg. (Dit laatste op vraag van "De Lijn")
Groetekes, Herm@n
Bedankt voor de info. Ziet er allemaal veelbelovend uit.
Schitterende foto's daar op jouw site, manske!
manske
June 20th, 2006, 10:34 PM
Vanaf de Leopold 2 laan ter hoogte van het zeekanaal begint het ook op te vallen dat de liftkokers van de fin-tower een kopke kleiner gemaakt wordt.
Op dinsdag 20 juni 2006 werd er ook flink wat nieuwe beglazing aangebracht.
Groetekes Herm@n
http://us4.pixagogo.com/S5kmy6!tInFpNduKhXp2M59ljMwRngoZcNpdUmSIgdV2T8MmXuwc33dPRIF!wLh7oh37hY0KBUlz5vjWEGZ3KZaQFZO4RTcxz9mv0qjD1oOpdQSHZciXT07cVxXvR4Qja1bYLFaHQk3Bq!fp1gIhYTSwZxyrP9Nn-W/fin_500_(C)_Foto_Herman_Walraet__dinsdag_20-06-2006.jpg
http://us3.pixagogo.com/S5kmy6!tInFpMcbgQaUjr8bEVgmn3pcLWiXGYrsJgDUYxS8Zi6E0ImX1dRzBFgGYjB!Mo!s6Hv8bJzkrm5Q!DXApHqVFM!Ci3XFY9Mu2YngkcpA9HHODd!cEr3XCEipz!AMMOyiu3MTvZWPbf6XsusC!0znt6z-rTp/fin_409_(C)_Foto_Herman_Walraet__dinsdag_20-06-2006.jpg
CaféTasse
June 24th, 2006, 09:25 AM
Brussel - De voetgangersbrug over de Pachecolaan, die Dexia met het Rijksadminis*tratief Centrum (RAC) verbindt, verdwijnt definitief.
De Nederlandse vastgoedgroep Breevast is hard bezig om de Financietoren te renoveren. Dat werk zou in juni 2008 klaar moeten zijn. Breevast maakt van de gelegenheid gebruik om de passerelle over de Pachecolaan weg te halen. Die brug moest voetgangers op een veilige manier van de Financietoren naar het NMBS-station Congres brengen, maar de passerelle werd nog weinig gebruikt.
Al tijdens de werkzaamheden krijg je een nieuw perspectief op de stad. Na afloop zal het uitzicht op de kathedraal nog spectaculairder zijn. Het is nu wachten op de plannen van de Brusselse regering en de Stad Brussel voor de verdere invulling van de enorme site van het RAC en de heraanleg van de Pachecolaan.
manske
June 30th, 2006, 02:37 PM
Van de liftkokers is weer een verdieping verloren gegaan aan de sloopmachienes....
Groetekes, herm@n
http://us10.pixagogo.com/S53lIdrmHL6UIRlY!CND-w0sCNUlMYsXrTThFm5N8UH-aiOHTn1o4youVCeSDH7ewGx1oBocr9lRgUjw!-yxr3Jg9tiMMJ2j73zyrp6RaVRlEEz!V-dEhFlCJfNPxf6UmHJYJ7GUxG1-nSZm1Lz4V923ZnQymTcHyT/fin_413_(C)_foto_Herman_Walraet__vrijdag_30-06-2006.jpg
http://us3.pixagogo.com/S5mLDwS2EdA1BJc!jhXFsVZHtkK7!gcIVPCDiP72TeRC0KmF58NJ6r0Y-MeOtXq7FBi-o02Ug7WGUdvINuR-063mXxjlKP7FOKuYikKugQeXUGAOWseYPzQ6JMRhIjq-c4ZURJDkmg0vQ3f1DQGSet2nHHGM5jta80/fin_415_(C)_Foto_herman_Walraet__vrijdag_30-06-2006.jpg
Moren-o
June 30th, 2006, 03:03 PM
Dat gaat verbazend goed vooruit. :)
Brussels-east
July 2nd, 2006, 10:12 AM
02/07/06
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02974.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f232/sebidel/DSC02976.jpg
Le pont a bel et bien disparu.
ghost dog
July 2nd, 2006, 10:40 AM
edit :)
Maxx Lamenace
July 2nd, 2006, 04:35 PM
Nu die nutteloze bruggen weg zijn vind ik dat er nu meer ruimte is en worden de achter gelegen gebouwen van de toren meer zichtbaar (vanuit de botanic).
Benonie
July 2nd, 2006, 08:17 PM
Het ziet er in elk geval al wat menselijker uit. hopelijk wordt dit kruispunt en de hele Pachecolaan dan ook verder op mensenmaat ingericht.
weblogUpdates.ping
SkyscraperCity - Powered by vBulletin
http://www.skyscrapercity.com/
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.