View Full Version : Den Haag: Universiteitsstad.

MR. Bacon
February 10th, 2012, 10:15 AM
Dit onderwerp verdiend naar mijn mening wel een draadje :) De eerste bescheiden stapjes richten een "universiteitsstad"

Colleges 3 universitaire masters in Den Haag

Gepubliceerd: Op 6 februari 2012 starten de eerste colleges van 3 universitaire masters van het Instituut Bestuurskunde van Universiteit Leiden in Den Haag.

Den Haag, als nieuwe thuisstad van de masteropleidingen Crisis and Security Management (CSM), Magement van de Publieke Sector (MPS) en de master Public Adminstration, biedt studenten en wetenschappers veel nieuwe kansen. De belangrijkste onderzoeksobjecten zitten voor de wetenschappers voortaan op loopafstand en voor studenten zullen er meer mogelijkheden ontstaan voor stageplaatsen, arbeidsmarktperspectieven en andere verbindingsmogelijkheden met het werkveld.

Primeur
Niet alleen is de komst van 3 Universitaire masteropleidingen een primeur voor Den Haag.

CSM is een nieuwe master die zich specifiek richt op de theorie en praktijk van crisisbeheersing en veiligheidsmanagement en een primeur voor Nederland en Den Haag.

Binnen deze master vormen veiligheid, private beveiliging, crisiscommunicatie en (contra)terrorisme belangrijke thema’s waar studenten zich mee bezig zullen houden. Ook MPS is een nieuwe zelfstandige masteropleiding en zal zich bezighouden met de vraag naar besturing, strategievorming en doelbewuste verandering van publieke organisaties in de context van het Nederlandse openbaar bestuur.

Universiteitsstad Den Haag
Met de vestiging van deze eerste academische masteropleidingen in Den Haag, in het centrum van de bestuursmacht, is Den Haag nu officieel een Universiteitsstad.

Kijk voor meer informatie op de website van Campus Den Haag.

Bron : www.denhaag.nl

Bart Zmeer
February 10th, 2012, 03:41 PM
universiteitsstad of stad met een universiteitje?

MR. Bacon
February 10th, 2012, 06:58 PM
universiteitsstad of stad met een universiteitje?

, maar ik denk (hoop) dat meer "internationale" studies de weg naar Den Haag gaan vinden. Zou niet onlogisch zijn. Vooral op het gebied van internationale betrekkingen en recht.

Dam
February 11th, 2012, 10:41 PM
Hoezo primeur, Den Haag had toch al http://www.iss.nl/

MR. Bacon
September 17th, 2012, 07:48 PM
Schouwburgstraat
Het nieuwe gebouw aan de Schouwburgstraat in Den Haag wordt de nieuwe centrale locatie van Campus Den Haag, Universiteit Leiden. Het is gesitueerd direct achter het Plein en tegenover het ministerie van Financiën.

Het karakter
Het pand is gedeeltelijke gerenoveerd en deels nieuw gebouwd. De monumentale gevel is behouden gebleven. Hetzelfde geldt voor de oude boom die centraal op het voorplein staat. Samen met de trap naar de entree bepalen deze straks het vooraanzicht van de nieuwe centrale locatie.

Het gebouw is in te delen in drie delen. Het bestaande linkerschip dat voornamelijk ruimtes kent voor onderwijs en onderzoek. Een nieuw teruggelegen deel, het middenschip, met een verbindende functie en gemeenschappelijke ruimtes. Het nieuwe deel, het rechterschip, met voornamelijk kantoorruimtes.

Elementen uit een voormalige bibliotheek, dat deels in het historische deel van het pand zat, worden hergebruikt. Dit zorgt voor een authentieke sfeer in het moderne ontwerp. Smeedijzeren balustrades en roostervloeren krijgen een nieuwe plaats waar het oude en het nieuwe deel bij elkaar komen.

Onderdelen
Voor de volgende onderdelen van Campus Den Haag zal de Schouwburgstraat de thuisbasis zijn:

Instituut Bestuurskunde
International Studies
Living Lab The Hague
School of Governance

In afwachting van de oplevering van de permanente locatie van Leiden University College The Hague in augustus 2013, zal LUC The Hague ook gebruik maken van de faciliteiten, het living lab en het auditorium van de schouwburgstraat.
Voor het academisch jaar 2012/2013 is voor LUC The Hague tevens een etage met onderwijs lokalen ingericht.

Functies
In het Haagse Academiegebouw komen veel centrale voorzieningen van de Faculteit Campus Den Haag.

Onderwijs
Op de begane grond bevindt zich de grote zaal met ruimte voor 200 personen. ?Daarnaast zijn er 14 onderwijszalen, geschikt voor kleinschalig onderwijs aan groepen van 20 tot 40 personen.

Debat Café
Centraal gelegen op de begane grond is straks het Politiek Debatcafé te vinden. Door de uitnodigende en transparante uitstraling zullen studenten, medewerkers en bezoekers elkaar hier graag ontmoeten. Het café is zowel overdag als in de avond geopend.

Living Lab
In het gebouw komt een multimediaruimte van het Living Lab. Deze ruimte gaat met internationale en regionale partners gebruikt worden om kennis te genereren, delen en distribueren; te denken valt aan Virtual Research Lab, Policyroom en E-learning.

Bibliotheek
De bibliotheek op de tweede verdieping zal onderdeel zijn van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Studenten kunnen hier boeken bestellen uit de centrale collectie van de universiteit en gebruik maken van studieplekken en de referentiebibliotheek.

Studieruimten en kantoren
Op diverse locaties in het gebouw komen studieruimten en flexplekken, voorzien van alle benodigde verbindingen, zodat studenten de ruimte krijgen te studeren. Daarnaast zullen docenten en medewerkers beschikken over werkruimten.

Nemo
September 18th, 2012, 11:09 AM
Den Haag heeft net zo min een luchthaven als een universiteit. Het feit dat er een satelliet wordt gebouwd in DH, zal van de stad absoluut geen universiteitsstad maken.

Voor dat laatste geldt dat de universiteit een voelbare invloed heeft op de algehele sfeer in een stad en dat doet een dependance niet. Wat dat betreft klopt zelfs Wageningen Den Haag. De studenten die in DH colleges volgen hebben er verder niets te zoeken - niet alleen omdat het uitgaansleven in Leiden veel beter is dan Den Haag (waar je 's avonds een kanon kunt afschieten/geen studentenverenigingen), maar ook omdat naast wat colleges alle andere faciliteiten in Leiden zitten. Bovendien, waarom zou een Leidse student in DH op kamers zitten om een andere reden dan de lagere huurkosten. Het sociale netwerk zit in Leiden. En buitenlandse flitsstudenten zorgen niet voor de sfeer. Zij zouden nog in Den Haag kunnen gaan wonen, maar daar het je als stad niets aan.

Sterker nog, nu de UL straks pal naast het station zit en je in 12 min weer in Leiden zit, is er geen enkele reden om de stenenzee en ambtenarenwoestijn door te steken naar de weinige plekken in Den Haag waar het goed toeven is met een biertje. Je zult een Leidse student niet dagelijks vinden tussen de suffe bende op het Plein of op de Grote Markt, hoogstens op do/vr-avond in foute tenten als Havana. Ook de de locatie aan de Schouwburgstraat is niet echt inspirend en ligt in een doodse omgeving, waarbij het station nog steeds de grootste aantrekingskracht heeft (ligt 5 min lopen).

De overheveling van deze specifieke MA-opleidingen van UL en EUR naar DH is logisch en een mooie samenwerking, maar universiteitsstad - vergeet het maar.

MR. Bacon
September 18th, 2012, 12:10 PM
Nemo, ik ben blij dat je het nu kwijt bent, want het komt over alsof het je erg dwars zat. Wat een zuur verhaal!

Nergens pretendeer ik maar dat Den Haag een universiteitsstad is. Ik heb het over de eerste bescheiden stapjes naar (zie openingspost).. De bedoeling van deze draad is dan ook om hier het nieuws mbt tot dit onderwerp te plaatsen. Ik vind het namelijk ook logisch dat deze studies zich hier vestigen gezien de instelling die in deze stad aanwezig zijn. Daarbij vind ik het een goede ontwikkeling voor de stad en volg ik het dus ook met interesse.

Je mening over het uitgaansleven deel ik niet. Nee het is niet de meest bruisende stad op aarde, maar dat hoor je hier ook niemand zeggen. Suffe bende op het plein en GM, geen studentverenigingen? De schouwburgstraat is idd een doodse omgeving wanneer je het Plein suf vindt (ligt namelijk achter deze straat). Ik woon in die omgeving, maar doods is het er zeker niet.

Al met al veel clichés en negativiteit.

Nemo
September 18th, 2012, 04:16 PM
^^

Je maakt het lekker persoonlijk. Feitelijk reageer ik op het 1e artikel dat stelt dat Den Haag nu officieel een universiteitsstad is, waarvan ik denk dat het klinkklare onzin is. Logischgerwijs onderbouw ik mijn standpunt. Jammer dat de threadstarter van een discussie blijbaar niet tegen (in zijn ogen negatieve) kritiek kan.

Los van dit vind ik het mooie Den Haag inderdaad een waardeloze uitgaansstad gezien het aantal inwoners en daarin heb ik steun van heel veel Hagenezen die dat ook vinden. Niks cliché's. Zo gek is dat niet. Dus als men pretenties heeft een universiteitsstad te worden, dan zou het stadsbestuur misschien ook kunnen zorgen dat dat onderdeel een kwaliteitsimpuls krijgt.

Wat het Plein betreft - dat is een leuke plek voor kantoorgasten en ambtenaren na werk, maar we hebben het hier over studenten en - ja - dan is die plek een te dure niet-studentikoze plek om de student uit te hangen.

EDIT: Ik snap ook niet wat je bedoelt wat twee dependances van EUR en LU te maken hebben met bescheiden stapjes, want de Leidse Universiteit is naar mijn weten niet van plan na bijna 438 jaar naar Den Haag te verhuizen. Ze leiden niet naar de oprichting van de Unversiteit Den Haag. Juist nu niet meer, want waarom zou men? Conclusie: Den Haag is geen universiteitsstad. Het zou gek worden als elke campus of nevenvestiging van de andere stad die titel zou opleveren.

Koen Acacia
September 18th, 2012, 04:20 PM
"Als je een universiteitsstad wil worden moet de gemeente er voor zorgen dat er meer kroegen komen."
Rrrrrrrrright.

Nemo
September 18th, 2012, 04:28 PM
Je stelt het nu heel erg krom....de discussie over Den Haag als uitgaansstad is een paralelle discussie die voortkwam uit mijn argumentatie dat studenten niet veel in Den Haag hebben te zoeken als ze uit hun college komen dat notabene naast Den Haag Centraal ligt....

ikops
September 18th, 2012, 04:32 PM
Hoi Nemo, je begon je verhaal eigenlijk best prima. Je poneert een duidelijke stelling en laat duidelijk weten hoe je over Den Haag als 'universiteitsstad' aankijkt. Niks mis mee wat mij betreft, lokt over het algemeen best interessante discussies uit. De eerste twee alineas vind ik in dat opzicht heerlijk om te lezen. Je doet je eigen betoog alleen wel tekort vanaf de derde alinea door inderdaad nogal zurig over te komen. Die opmerking van Mr. Bacon begrijp ik dan ook wel. Waar hij het persoonlijk maakt, zie ik eerlijk gezegd ook niet. Je had hier echt de kans om een leuke en interessante discussie te openen, maar die verknal je nu helaas zelf.

MR. Bacon
September 18th, 2012, 08:20 PM
OK Nemo, Den Haag is geen universiteitsstad en zal dat idd volgens jouw definitie ook nooit worden (gelukkig, want daarom ben ik weer terug gekomen vanuit Utrecht). Deze draad heb ik opgezet omdat je toch ontwikkelingen ziet op dit vlak en ik het ook meer dan logisch vind dat bepaalde (internationale) studies naar Den haag komen, gezien de instellingen die hier zitten.

Verder wil ik het niet persoonlijk maken, maar je reactie vroeg niet echt om een normale discussie. Eerder om een welles nietes verhaal. (wel/geen uitgaansstad, ooit naar Scheveningen geweest?, Scheveningen is niet Den Haag, Den Haag is geen stad, er zijn wel/geen studenten, bla bla) Volgens mij hebben we voor dat soort dingen een draadje bij urbanetics over studentensteden. en nee daar hoort Den haag niet bij.

The Hague Rules
September 18th, 2012, 11:00 PM
Mooie paradox trouwens in het eerste verhaal van Nemo...

Hij (ik veronderstel dat Nemo een heer is) laat doorschemeren dat de studenten in Leiden direct en/ of indirect bijdragen aan het goede of bruisende uitgaansklimaat van de stad Leiden. Op zichzelf twijfel ik niet zozeer aan dit idee, maar waar het me om gaat, is dat de heer Nemo verderop spreekt over -en ik citeer- het bezoeken van "foute tenten als Havana" door de Leidse studenten. Beste heer Nemo, dan is het nog altijd hun keus geweest om deze locatie te bezoeken. En dat Havana wel of niet een foute tent is, doet hier nu niet ter zake, maar wél dat u, als mede (rechten)student, het als "fout" ziet. Het schijnt dus aan hun "foute" smaak te liggen, nietwaar? Uw perceptie van de gemiddelde Leidse student is dus niet bijster positief. Wellicht door de loop der jaren opgedaan in hun oude stad: Leiden.

Anyway, u maakt uw pleidooi hiermee niet bijster geloofwaarig

marcobruls
September 19th, 2012, 04:08 AM
Nemo heeft een hekel aan Den Haag,vooral niet op reageren dan rot ie weer lekker op.

peterdrijver
September 19th, 2012, 08:45 AM
ik denk dat Nemo wel een punt heeft –en in de opmerking van Koen over café's zie ik daar een bevestiging.
den haag 'slaat nu studenten in' door een hogeschool en een dependance van Leiden. wat zich wreekt is dat de universiteit als wetenschappelijk onderwijs in deze stad niet heeft bestaan en dus geen sporen in het haarvaten van de stad heeft (ik heb het hier uitdrukkelijk niet over de zich lektoren noemende docenten aan een hogeschool, een zich college van bestuur noemende directie van een middelbare school of een zich professor noemende begeleider van naschoolse opvang).
wat zich nu wreekt is dat in een te korte tijd mensen zonder voldoende universitaire bagage (bestuurders, bestuursadviseurs) maar behept met een overdaad aan management-taal en spreadsheet boekhoudkundige kennis een infrastructuur over de stad uitrollen die de biotoop voor dat universitaire milieu moet gaan vormen.
ik geef je op een briefje dat dat niet zo werkt.

en dat gebouw in de schouwburgstraat is een schande: ik had geëist als universiteit dat het gerestaureerd zou worden en dat de gangen geurden naar boenwas.

Momo1435
September 19th, 2012, 09:39 AM
Welcome at The Hague University,
http://www.thehagueuniversity.com/

:D

Toch leuk, internationaal georiënteerde HBO instellingen.

Dat zie je trouwens ook met de dependances van de 3 andere Zuid Hollandse universiteiten, die eigenlijk alleen maar internationale Masters in Den Haag aanbieden. En daar zit natuurlijk ook het belangrijkste verschil tussen Den Haag en echte universiteitssteden als Leiden en Delft, er komt hier geen jaarlijkse aanwas van jongeren die direct van de VWO afkomen. Hierdoor zal Den Haag dus ook geen traditionele Nederlandse studentenstad sfeer krijgen.

Maar dat betekent niet dat je deze ontwikkelingen in de stad zomaar kan wegwuiven alsof ze er niet toe doen. Den Haag is zich gewoon aan het ontwikkelen tot een stad met gerespecteerd aanbod aan internationale opleidingen op enkele duidelijke specifieke gebieden. Daarmee kan Den Haag zich gewoon verder op de internationale kaart zetten. Eigenlijk moet je gewoon zeggen dat Den Haag een University City is geworden en niet zozeer een Universiteitsstad.

Koen Acacia
September 19th, 2012, 10:18 AM
ik denk dat Nemo wel een punt heeft –en in de opmerking van Koen over café's zie ik daar een bevestiging.
den haag 'slaat nu studenten in' door een hogeschool en een dependance van Leiden. wat zich wreekt is dat de universiteit als wetenschappelijk onderwijs in deze stad niet heeft bestaan en dus geen sporen in het haarvaten van de stad heeft (ik heb het hier uitdrukkelijk niet over de zich lektoren noemende docenten aan een hogeschool, een zich college van bestuur noemende directie van een middelbare school of een zich professor noemende begeleider van naschoolse opvang).
wat zich nu wreekt is dat in een te korte tijd mensen zonder voldoende universitaire bagage (bestuurders, bestuursadviseurs) maar behept met een overdaad aan management-taal en spreadsheet boekhoudkundige kennis een infrastructuur over de stad uitrollen die de biotoop voor dat universitaire milieu moet gaan vormen.
ik geef je op een briefje dat dat niet zo werkt.

en dat gebouw in de schouwburgstraat is een schande: ik had geëist als universiteit dat het gerestaureerd zou worden en dat de gangen geurden naar boenwas.

Neuh, dit is een voortzetting van wat er al lang loopt. Het "klasje" van BZ werd altijd opgeleid door Universiteit Leiden, in Den Haag. Het Crisisonderzoeksteam van Rosenthal werkte vanuit Den Haag, omdat in deze stad nou eenmaal meer besluiten worden genomen dan in Leiden, maar werd bemand vanuit Leiden. Enzovoort.
Wat ze nu doen is die link tussen universiteit en overheid uitbreiden met een link tussen universiteit en die hele "Vrede en Recht" club die er in de stad zit/komt. Dat is vooral een juridisch verhaal, Leiden heeft een grote juridische faculteit: link snel gelegd.

Dat is een link die zo nu en dan aanhaakt op academisch onderzoek, zo nu en dan ook puur Derde Geldstroom werk is zoals bij het Klasje (wij leiden op, u geeft ons poen, en waarom ook niet?), maar daarvoor hoef je echt niet hier in de stad een infrastructuur voor academisch onderzoek neer te gaan zetten. Zou ook grote onzin zijn: die infrastructuur bestaat een kwartiertje treinen hier vandaan al, het stomste wat je kunt doen is dat netwerk in tweeën te gaan knippen.

En het is natuurlijk echt compleet los van de planeet gezongen om te gaan beweren dat zoiets als een post-graduate program advanced international law hier niet zou gaan werken omdat Den Haag te weinig geinige kroegen zou hebben. Als je echt denkt dat de doelgroep daar de een of andere omafiets rijdende Femke is heb je het dus écht even niet begrepen.

Nemo
September 19th, 2012, 10:36 AM
@Momo, @Peter

Natuurlijk is het een prima ontwikkeling in Den Haag en dat heb ik al in twee eerder posts gemeld, maar ook de term 'University City' vind ik hol en misleidend. (Bepaalde tere zieltjes dat arrogant vinden klinken en me weer met 'u' aanspreken :lol: ) Ik zie dat niet meer als een nieuwe poging om een status aan Den Haag te geven die niet bestaat, tenzij een zelfstandige organisatie - een soort Neijenrode - zich opricht en een zelfstandig netwerk opbouwd. Feit blijft dat dependances van Leiden of Rotterdam van Den Haag geen universiteitsstad maken. We hebben 14 universiteitssteden (http://www.vsnu.nl/Universiteiten/Alle-universiteiten.htm)in Nederland en daar hoort Den Haag niet bij. Dat heeft helemaal niets te maken met een hekel aan de stad zoals sommige treurige maar voorspelbare gasten dat stellen. Maar Den Haag kan zich met de definitieve vestiging van een aantal grote internationale instellingen verder prima gaan richten op het aantrekken van een heleboel andere leerinstellingen en instituten. The Hague City of peace and Justice doet dus meer recht aan de stad.

Mijn stap naar het Haagse uitgaansleven is ontstaan uit het feit dat de dependances pals naast het station zijn gebouwd, waardoor het profijt dat de stad zou moeten hebben van studenten en alles wat erbij komt kijken in mijn ogen nog meer zal worden geminimaliseerd en dat zou je kunnen zien als een gemiste kans. Je wilt juist dat ze na college blijven 'hangen'.

Koen Acacia
September 19th, 2012, 10:49 AM
Dat zie je trouwens ook met de dependances van de 3 andere Zuid Hollandse universiteiten, die eigenlijk alleen maar internationale Masters in Den Haag aanbieden. En daar zit natuurlijk ook het belangrijkste verschil tussen Den Haag en echte universiteitssteden als Leiden en Delft, er komt hier geen jaarlijkse aanwas van jongeren die direct van de VWO afkomen. Hierdoor zal Den Haag dus ook geen traditionele Nederlandse studentenstad sfeer krijgen.

Maar dat betekent niet dat je deze ontwikkelingen in de stad zomaar kan wegwuiven alsof ze er niet toe doen. Den Haag is zich gewoon aan het ontwikkelen tot een stad met gerespecteerd aanbod aan internationale opleidingen op enkele duidelijke specifieke gebieden. Daarmee kan Den Haag zich gewoon verder op de internationale kaart zetten. Eigenlijk moet je gewoon zeggen dat Den Haag een University City is geworden en niet zozeer een Universiteitsstad.

Precies! Idealiter wordt dit een typisch gevalletje van "het netwerk versterkt het netwerk". De universiteit gaat erop vooruit omdat ze toegang krijgt tot het geld en de kennis in dat internationale cluster hier, en het cluster wordt aantrekkelijker omdat die universitaire kennis beschikbaar komt.

Wat je niet moet vergeten is dat een enorm percentage van die instellingen die zich hier vestigen, dat doen omdat ze moeten: er is nou eenmaal geen andere plek waar je met deze specialisatie jezelf kunt bedruipen. Als je kijkt naar het aantal clubs dat hierheen komt omdat we aantrekkelijk zouden zijn, of omdat het ze hier gewoon leuk lijkt, dan zijn we bepaald geen Barcelona.
Die basis onder dat hele internationale verhaal is eigenlijk maar tamelijk smal. Wat verbreding en verdieping erin zou helemaal geen slecht idee zijn.

MR. Bacon
September 19th, 2012, 11:22 AM
[QUOTE=Nemo;95604043]QUOTE]

Top Nemo, even goede vrienden! Dit vind ik meer een discussie waar deze draad voor bedoeld was. De rest heb ik gezegd.

Ik kan mij overigens herinneren dat er ooit plannen waren om een onafhankelijk instituut voor Recht & Vrede op te richten in Den Haag met aan het hoofd Madeleine Albright. Ik kan nu dingen door elkaar halen, maar er staat mij zo iets bij.

Edit: Dat was dus iets anders:

The Hague Institute for Global Justice (THIGJ) is dedicated to address core problems in the field of global justice. Taking a demand-driven and interdisciplinary approach, the Institute seeks to provide new perspectives that will lead to feasible and effective steps in solving current and future global challenges. It does this by combining the best and most innovative knowledge from various disciplines and actors, and geographic and cultural perspectives.

The Hague Institute for Global Justice was established in 2011 by The Hague Academic Coalition, the City of The Hague, the Hague Conference on Private International Law and the Hague Centre for Strategic Studies, supported by the Dutch government.

http://thehagueinstituteforglobaljustice.org/index.php?page=About_us-About_us&pid=145

Koen Acacia
September 19th, 2012, 11:53 AM
Edit: Dat was dus iets anders:

The Hague Institute for Global Justice (THIGJ) is dedicated to address core problems in the field of global justice. Taking a demand-driven and interdisciplinary approach, the Institute seeks to provide new perspectives that will lead to feasible and effective steps in solving current and future global challenges. It does this by combining the best and most innovative knowledge from various disciplines and actors, and geographic and cultural perspectives.

Dat is niet iets anders, dat is precies hetzelfde verhaal. :)
Bestaande kennis mobiliseren om daarmee echt een verschil te kunnen maken, en kijken of we daarmee wereldwijd de beste mensen in deze niche aan kunnen trekken. En nee, daarmee heb je het niet over een stel eerstejaars studenten die ook nog wat in de horeca bij kunnen verdienen nee. :)

Sol
September 19th, 2012, 02:00 PM
Het ISS (http://www.iss.nl) zit ook in Den Haag.

peterdrijver
September 19th, 2012, 02:05 PM
@Momo, @Peter

Natuurlijk is het een prima ontwikkeling in Den Haag en dat heb ik al in twee eerder posts gemeld, maar ook de term 'University City' vind ik hol en misleidend. (Bepaalde tere zieltjes dat arrogant vinden klinken en me weer met 'u' aanspreken :lol: ) Ik zie dat niet meer als een nieuwe poging om een status aan Den Haag te geven die niet bestaat, tenzij een zelfstandige organisatie - een soort Neijenrode - zich opricht en een zelfstandig netwerk opbouwd. Feit blijft dat dependances van Leiden of Rotterdam van Den Haag geen universiteitsstad maken. We hebben 14 universiteitssteden (http://www.vsnu.nl/Universiteiten/Alle-universiteiten.htm)in Nederland en daar hoort Den Haag niet bij. Dat heeft helemaal niets te maken met een hekel aan de stad zoals sommige treurige maar voorspelbare gasten dat stellen. Maar Den Haag kan zich met de definitieve vestiging van een aantal grote internationale instellingen verder prima gaan richten op het aantrekken van een heleboel andere leerinstellingen en instituten. The Hague City of peace and Justice doet dus meer recht aan de stad.

Mijn stap naar het Haagse uitgaansleven is ontstaan uit het feit dat de dependances pals naast het station zijn gebouwd, waardoor het profijt dat de stad zou moeten hebben van studenten en alles wat erbij komt kijken in mijn ogen nog meer zal worden geminimaliseerd en dat zou je kunnen zien als een gemiste kans. Je wilt juist dat ze na college blijven 'hangen'.

Helemaal eens. Dat is vaker naar voren gebracht en telkens weggewuifd –ook door Leiden trouwens want het binnen de Raad van Advies van de Stichting Binnenstad uitgebreid aan de orde geweest. Leiden zit daar gelukkig ook in.
We zitten alleen met een stadsbestuur dat studenten het liefst op elkaar stapelt in torens achter 1 veilige voordeur. Daar heeft de stad niets aan en de stationsbuurt als 'Quartier Latin' (het staat er echt...) dus helemaal niet. Wat biedt onze stad de studenten aan? We moeten studenten in de stad in straten en woningen verwelkomen als burgers en buren: en dus niet alleen het cliché van de gesjeesde hufter uithangen.

Herculaas
September 19th, 2012, 02:14 PM

Ik vind die verbouwing ook niet bepaald geslaagd, maar ik ben al blij zat dat ze de gevel hebben laten staan... Het had erger kunnen aflopen.

Wat ik doodzonde vind, is dat ze het oude hek waar die boom helemaal in was gegroeid hebben verwijderd. Dat was toch wel een klein natuurwondertje! De boom staat er nog, maar zonder hek is het bijzondere er wel af.

[Hallo allemaal, ik lurk hier al een hele tijd mee, maar ga me vanaf nu eens wat actiever in de conversatie mengen.]

Beholder
September 19th, 2012, 03:16 PM
^^ Welkom! :)

Klein maar wel fijn nieuws:
LUC is the best interdisciplinary BA/BSc in the Netherlands!

After leaping straight into third place in the rankings in our first ever year, I am delighted to be able to announce that LUC has not rested on its laurels but has gone from strength to strength. In 2012, LUC The Hague is the top rated Liberal Arts & Sciences and the top rated Interdisciplinary programme in the country.

Each year there is a national student survey (NSE), which asks students from all programmes in the country to rate their experiences and the quality of their education in various categories, including quality of teaching, provision of skills training, tutorial support, facilities etc. This year, LUC has scored well above the national average in nearly every category and has returned the highest overall score of any of the university colleges in the Netherlands. As LUC moves into its first graduation year, it is fantastic to see this recognition and to see this indication that we're on the right track.

It won't surprise any of you to hear that I'll be looking into the data in more detail to see where things can be improved and what we can learn from this process. I'm sure that there's a lot still to be done and I look forward to finding ways to make things even better together over the next year. Watch this space. But for now, just ahead of our Dies Natalis in the Peace Palace on 29 September, I just wanted to congratulate all the staff and students of LUC for making this college such a special place to work and study. We can celebrate together next week ... but make sure you turn up for class in the morning!

Cheers and beers,
Chris (the dean)
Bron: www.lucthehague.nl (http://www.lucthehague.nl/news/best-interdisciplinary-ba-bsc-nl.html).

peterdrijver
September 19th, 2012, 05:13 PM
[Hallo allemaal, ik lurk hier al een hele tijd mee, maar ga me vanaf nu eens wat actiever in de conversatie mengen.]

welkom Herculaas1

MR. Bacon
September 20th, 2012, 08:33 AM
Wat ik doodzonde vind, is dat ze het oude hek waar die boom helemaal in was gegroeid hebben verwijderd. Dat was toch wel een klein natuurwondertje! De boom staat er nog, maar zonder hek is het bijzondere er wel af.

Welkom Herculaas!

Volgens mij is dat hek er wel nog, of het moet het heel kort geleden verdwenen zijn. Mogelijk hebben ze het enigszins aangepast om te groei van de boom te bevorderen? Ik ga dit weekend even kijken.

Wat ik echt zou vinden is wanneer ze de oude gietijzeren bibliotheek die in dat gebouw zat hebben verneukt of afgebroken, maar ik weet eigenlijk niet wat daar mee gebeurt is. Ik ben daar 1x in terecht gekomen tijdens een feest met oud en nieuw. Het pand was toen gekraakt. Heeft echt indruk op mij gemaakt, schitterend!!

Beholder
September 20th, 2012, 01:48 PM
Op de foto's van de opening (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.463828953638542.103981.275254482495991&type=3) is geen oude bibliotheek te zien, maar dat zegt niets. Maar ik help het je hopen!

Koen Acacia
September 20th, 2012, 01:57 PM
Wat ik echt zou vinden is wanneer ze de oude gietijzeren bibliotheek die in dat gebouw zat hebben verneukt of afgebroken, maar ik weet eigenlijk niet wat daar mee gebeurt is. Ik ben daar 1x in terecht gekomen tijdens een feest met oud en nieuw. Het pand was toen gekraakt. Heeft echt indruk op mij gemaakt, schitterend!!

Uit post nummero vijf van de thread, van een zekere Mr. Bacon:

Elementen uit een voormalige bibliotheek, dat deels in het historische deel van het pand zat, worden hergebruikt. Dit zorgt voor een authentieke sfeer in het moderne ontwerp. Smeedijzeren balustrades en roostervloeren krijgen een nieuwe plaats waar het oude en het nieuwe deel bij elkaar komen.

;)

Het is dus in ieder geval niet zomaar bij het grofvuil gegaan.

insulting-dutchman
September 20th, 2012, 02:22 PM
moeten jullie niet ook dodelijk trots zijn op master die je kunt volgen bij de nlda?

MR. Bacon
September 20th, 2012, 03:17 PM
Uit post nummero vijf van de thread, van een zekere Mr. Bacon:
;)

Het is dus in ieder geval niet zomaar bij het grofvuil gegaan.

hahaha lekker hooooooooor MR. Bacon!

Ben wel benieuwd hoe het er nu uit ziet. Ik zal een proberen naar binnen te sneaken :shifty:

Momo1435
September 20th, 2012, 10:55 PM
Zo zag het er vandaag in iedere geval van buiten uit.

http://www.abload.de/img/img_2748i4p65.jpg

Slagathor
September 21st, 2012, 11:20 AM
Niks mis mee.

ikops
September 21st, 2012, 02:56 PM
Is dat bovenop nou een dakkapel?

Slagathor
September 21st, 2012, 03:56 PM
Dat is een opbouw in Haagse traditie (namelijk zich niets aantrekkend van waar het bovenop staat).

Herculaas
September 21st, 2012, 07:07 PM
Welkom Herculaas!

Volgens mij is dat hek er wel nog, of het moet het heel kort geleden verdwenen zijn. Mogelijk hebben ze het enigszins aangepast om te groei van de boom te bevorderen? Ik ga dit weekend even kijken.

Dankjewel!

Er is een soortgelijk hek teruggeplaatst, maar het groeit niet meer in de boom. In de stam kun je nog delen van het oude hek zien zitten.

Enerzijds mogen we denk ik blij zijn dat ze de gevel van het pand hebben laten staan, want bij mijn weten was het geen monument. Anderzijds is het wel grondig verpest. Die dakopbouw en de nieuwe rechtervleugel zien er niet uit.

Het was een bijzondere locatie waar ik wel eens speciaal voor omliep:

http://rottgering.nl/denhaag_in_beeld/images/centrum/centrum-nu/o-s/images/schouwburgstraat-2.jpg

--Edit-- Vergelijk trouwens ook met de foto van Momo hoe de boom, waarvan ze trots melden dat ze hem hebben laten staan, verminkt is.

3737
September 21st, 2012, 07:34 PM
Als geboren en getogen "leienaar" (en student) kan ik ook nog wel wat over het uitgaansleven vertellen.
Wat ik vooral hoor van mijn vrienden en klasgenoten is dat qua uitgaan eigenlijk wel gelijk is. Veel van de mensen die ik ken gaan vaak (en ik ook) uit in Den Haag.
Zoiets als het plein heb je niet in Leiden. De meeste uitgaansgelegenheden voor jeugd/studenten liggen in Leiden meer verspreid over het centrum.
Ook gaan de meeste studenten naar pathé in den haag naar de bioscoop i.p.v. de veel kleiner lido in Leiden. Het voordeel is dat het met de trein een kwartiertje rijden is en dat is dus prima te doen.
Toch studeren er veel mensen die in Leiden wonen in den haag (ongeveer 40 % van de mensen die ik ken).
Ik denk dat het grote probleem ook dat zelfde openbaar vervoer is.
Als je bijvoorbeeld rechten studeert in Leiden en je gaat stage lopen in Den Haag kan je gewoon in leiden blijven studeren en wonen dus is het niet per se nodig om in Den Haag naar een universiteit te gaan omdat daar de kans groter is op een stage/baan.
Ook op het technische vlak wordt het moeilijk met de TU in Delft en de faculteit wiskunde en technische wetenschappen in Leiden zit Den Haag eigenlijk gesandwiched op dat vlak.

MR. Bacon
January 7th, 2013, 03:05 PM
Expositie universiteit en de (Rand)stad in RAP

3-1-2013 - 16:29
Op 17 januari gaat in RAP Architectuurcentrum de tentoonstelling ‘Universiteit en de (Rand)stad, van begin tot einde’ van start. Bij de expositie staat de invloed en toekomst van universiteitsgebouwen in Leiden centraal. Ook wordt de ontwikkeling van de kenniseconomie in de Randstad vanaf de stichting van de Universiteit Leiden (1575) getoond.

“De Universiteit Leiden is niet alleen economisch van grote betekenis voor de stad, maar heeft ook de stad in belangrijke mate gevormd met invloedrijke universitaire complexen. Zoals de industriegebouwen de stedelijke ontwikkeling vanaf de industriële revolutie bepaalden, zo bepalen nu onderwijsgebouwen dat in onze kenniseconomie”, meldt RAP.

“Tegenwoordig schuift de Universiteit Leiden steeds meer op naar Den Haag. Deze uitbreiding en gedeeltelijke verplaatsing van de universiteit naar Den Haag is bijna ongemerkt tot stand gekomen. Er wordt zelfs gesproken over samenwerking tussen de universiteiten Leiden, Delft en Rotterdam. Daarbij valt af en toe de term ‘Delta Universiteit’. Zal dit het einde van de Universiteit Leiden betekenen?”

De ontwikkeling van de Universiteit Leiden wordt in architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening getoond, vanaf 1575 als eerste universiteit in de Randstad, tot en met het perspectief op de samenwerking tussen Leiden, Den Haag en Delft.

Te zien zijn nieuwe en historische kaarten van de Universiteit Leiden, maar ook van Delft en Rotterdam, en archieftekeningen uit het Regionaal Archief Leiden en het Nederlands Architectuurinstituut. De expositie is tot en met 28 februari te zien in het onderkomen van RAP, aan de Nieuwstraat 33 in Leiden.

Bron (http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=30622)

Tho92
January 13th, 2013, 11:49 AM
Ik studeer aan de Campus Den Haag van de Universiteit van Leiden. En ik weet dat de campus nu al te klein is voor mijn studie (International Studies). Wij zitten verspreid door de stad in theaters en het conservatorium voor onze colleges. Er zijn geloof ik alweer nieuwe uitbreidingsplannen. Verder is de Haagse Campus een ontzetten leuk gebouw :)

jb_nl
January 14th, 2013, 05:27 PM
Hoeveel heb je extra moeten dokken bovenop het normale collegegeld? En International Studies, wat houdt dat in? Internationale betrekkingen? Volgensmij wil Den Haag ook heel Bestuurskunde uit Leiden wegkapen.

MR. Bacon
January 14th, 2013, 09:35 PM
Ik studeer aan de Campus Den Haag van de Universiteit van Leiden. En ik weet dat de campus nu al te klein is voor mijn studie (International Studies). Wij zitten verspreid door de stad in theaters en het conservatorium voor onze colleges. Er zijn geloof ik alweer nieuwe uitbreidingsplannen. Verder is de Haagse Campus een ontzetten leuk gebouw :)

Mooi klinkt alsof er groei in zit!

Tho92
January 16th, 2013, 08:29 PM
Hoeveel heb je extra moeten dokken bovenop het normale collegegeld? En International Studies, wat houdt dat in? Internationale betrekkingen? Volhttp://www.skyscrapercity.com/newreply.php?do=newreply&p=99178924gensmij wil Den Haag ook heel Bestuurskunde uit Leiden wegkapen.

Helemaal niks extra. Dat is wel zo bij LUC (University College Leiden) dat ook in Den Haag zit. Bij International Studies specialiseer je je in een wereldregio (bijv. Noord Amerika of Oost Azie), daarbij kies je een vreemde taal die bij je regio past (Spaans .... Chinees) en daarnaast krijg je algemene vakken die iedereen volgt zoals economie, statistiek, geschiedenis en politiek. De studie is geheel in het Engels. De helft van de studenten komt uit het buitenland, de meeste uit de UK, Duitsland, Frankrijk maar er zijn ook Chinezen, Filipijnen, Zuid-Amerikanen, enzovoort.

El Dee
March 11th, 2013, 03:24 PM
Helemaal niks extra. Dat is wel zo bij LUC (University College Leiden) dat ook in Den Haag zit. Bij International Studies specialiseer je je in een wereldregio (bijv. Noord Amerika of Oost Azie), daarbij kies je een vreemde taal die bij je regio past (Spaans .... Chinees) en daarnaast krijg je algemene vakken die iedereen volgt zoals economie, statistiek, geschiedenis en politiek. De studie is geheel in het Engels. De helft van de studenten komt uit het buitenland, de meeste uit de UK, Duitsland, Frankrijk maar er zijn ook Chinezen, Filipijnen, Zuid-Amerikanen, enzovoort.Klinkt best wel tof eigenlijk.

MR. Bacon
March 11th, 2013, 08:33 PM
Den Haag krijgt opleiding 'internetveiligheid'

11-03-2013 | 16:55

DEN HAAG - Nog dit jaar krijgt Den Haag een nieuwe opleiding, de Cyber Security Academy. Dit instituut gaat studenten en cursisten opleiden en omscholen tot experts op het gebied van internetveiligheid.
Bij zowel de overheid als in het bedrijfsleven is grote behoefte aan experts op dit gebied, zo staat in een advies van een werkgroep onder leiding van de oud-Minister van Defensie Eimert van Middelkoop.

Aanbod

In het nieuwe instituut werken de Technische Universiteit Delft, De Haagse campus van de Universiteit van Leiden en de Haagse Hogeschool samen. Zij bundelen hun opleidingsaanbod en deskundigheid. Bedrijven en instellingen als Fox-IT, PBLQ, HEC en ENCS gaan cursussen en stages aanbieden.

Omdat het instituut al dit jaar van start moet gaan, worden in eerste instantie cursussen aangeboden aan mensen die al in de branche werken. Vanaf 2014 wordt het instituut ondergebracht in een pand in het Haagse Beatrixkwartier. Daar worden dan HBO en WO-opleidingen verzorgd.

Advies

Volgens Joris den Bruinen, adjunct-directeur van The Hague Security Delta, is er bij instituten als Europol en in het bedrijfsleven grote behoefte aan een dergelijke opleiding. Zij hebben nu veel moeite om aan geschikt personeel op het gebied van internetveiligheid te komen. Dat staat ook in het advies van Van Middelkoop: 'Op dit moment bestaan er prima opleidingen en cursussen op deelterreinen. Het totale aanbod in Nederland is echter versnipperd en sluit onvoldoende aan op de vraag van werkgevers. Die zijn daarom soms genoodzaakt naar het buitenland uit te wijken voor adequate opleidingen, of om ze in eigen huis op te zetten.'

Hofleverancier

De nieuwe opleiding wil daar op inspringen door schoolverlaters op te leiden, ICT'ers bij te scholen en werknemers in verwante beroepen en bedrijfstakken om te scholen. Op termijn zou de academie moeten uitgroeien tot 'hofleverancier' voor medewerkers van Europese instellingen, overheden en bedrijven die actief zijn op het gebied van cybersecurity.
bron (http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-03-2013/den-haag-krijgt-opleiding-internetveiligheid)

MR. Bacon
June 13th, 2013, 12:57 PM
‘Rijksuniversiteit Leiden in ministerie Binnenlandse Zaken’ (http://denhaagfm.nl/2013/06/13/rijksuniversiteit-leiden-in-ministerie-binnenlandse-zaken/)

De Rijksuniversiteit Leiden praat met de gemeente Den Haag over een nieuwe vestiging in het oude ministerie van Binnenlandse Zaken, dat meldt Den Haag Centraal.

Volgens de krant zijn de onderhandelingen in een vergevorderd stadium. De gebouwen van Binnenlandse Zaken en Justitie komen op 1 juli in handen van de gemeente na de verhuizing van de ministeries naar de nieuwe kantoortorens op de plek waar vroeger de Zwarte Madonna stond. Als de partijen overeenstemming bereiken vertrekt de universiteit uit Stichthage, boven station Den Haag Centraal en van het Lange Voorhout.

Het is onduidelijk of de universiteit het hele gebouw overneemt en of het gerenoveerd wordt of dat er sloop volgt. Wethouder Marnix Norder wil niets zeggen over de toekomst van de ministeries

Slagathor
June 13th, 2013, 02:06 PM
Een renovatie waar het gewoon een glazen toren wordt, moet wel haalbaar zijn denk ik. Dan kun je met het plint gedeelte iets leukers doen. Zoiets:

http://www.instablogsimages.com/images/2007/12/12/the-leonardo-glass-cube_58.jpg

MR. Bacon
June 13th, 2013, 02:09 PM
Goed idee en dan de plint invullen met kleinschallige winkelruimtes/ kanoortjes.

The Hague Rules
June 14th, 2013, 01:51 PM
Een renovatie waar het gewoon een glazen toren wordt, moet wel haalbaar zijn denk ik. Dan kun je met het plint gedeelte iets leukers doen. Zoiets:

Koetje Boeh, maar dan wél fraai :)