View Full Version : BRU | A-pier & connector | App
Thermo December 18th, 2010, 02:33 PM De kogel is blijkbaar door de kerk, Brussels Airport wordt een stuk groter:
Map (MAp Airports Limited) decided to extend the A pier, or like we call it A pier West. There is at this moment no timeschedule as a market study has to follow.
The Pier A West project is an extension of the existing Pier A. It will deliver substantially
increased capacity including an additional 20 contact gates. Combined with other projects,
Pier A West will create a world-class transfer product at Brussels Airport, enhancing the
development of a Star Alliance hub. The forecast investment is approximately €170m.
Jet Airways, dat zijn Europese hub in Zaventem heeft, zal waarschijnlijk toetreden tot Star Alliance (de groep van Brussels Airlines en Lufthansa). Met de (nieuwe) A-pier (die nu ook voor niet-Schengen vluchten zal gebruikt worden) zal overstappen veel makkelijker en sneller gaan (lees: je zal geen kilometers meer moeten afleggen om van de A-pier naar de B-pier te gaan).
Er komt waarschijnlijk ook een nieuwe terminal (T2) die de A-pier makkelijker bereikbaar zal maken (nu is het lang stappen van de bestaande terminal naar de A-pier).
Allemaal mooi nieuws voor Zaventem!
Bazar December 19th, 2010, 01:02 AM Dat is inderdaad mooi! Het westelijke deel zal dan wel beduidend korter zijn dan het huidige deel als ik het goed begrijp...
En die T2, waar zou die dan komen te staan? Ongeveer op de plek waar die verlaten DHL gebouwen nu staan?
Corona Borealis December 19th, 2010, 10:06 PM Dat is inderdaad mooi! Het westelijke deel zal dan wel beduidend korter zijn dan het huidige deel als ik het goed begrijp...
En die T2, waar zou die dan komen te staan? Ongeveer op de plek waar die verlaten DHL gebouwen nu staan?
De uitbreiding van Pier A zal idd een stuk korter zijn. Maar ja, je kan hier ook geen 600 meter nieuwe pier gaan bijmaken. Dan heb je er één van 1.200 meter en dan is er geen verschil meer in afstand tussen pier A en B.
Op een andere forum had ik een volledig verslag gemaakt wat de plannen zijn tussen nu en 2020.
De bedoeling van T2 (Terminal 2) is dat deze naast de Diamand zal komen, waar een stuk van het DHL gebouw werd afgebroken voor de bouw van de treintunnel of ook wel Diabolo genaamd.
De oorspronkelijke plannen voor de uitbreiding van pier A, een jaar of 2 geleden, spraken we nog over 28 gates voor NB (narrow bodies) of 14 WB (wide bodies).
Wel staat vast dat dit de Star Alliance pier zal worden.
Bazar December 19th, 2010, 10:53 PM Bedankt voor je antwoord :)
Als je zin hebt mag je die plannen tot 2020 hier ook eens kopiëren als je wil. Of desnoods een link plaatsen naar die andere post/forum ;)
Thermo January 3rd, 2011, 02:05 PM Dit is nog altijd niet officieel bevestigd, of heb je andere betrouwbare bronnen??
Wel Air India zal in de loop van volgend jaar toetreden tot *A.
Of JetAirways ook nog tot *A zal toetreden is maar de vraag,
zopas zijn ze met Alitalia gaan codesharen op de route naar Milaan MXP, en binnenkort ook naar Paris CDG, beiden toch Skyteam hubs!
Heb geen andere bronnen, maar de geruchten worden toch heel sterk over de toetreding van Jet Airways. Het kan natuurlijk snel gaan in de luchtvaart, dus afwachten is de boodschap...
Hier nog een foto van de uitbreiding van Zaventem:
http://img146.imageshack.us/img146/1730/bruoe.jpg
Corona Borealis January 13th, 2011, 08:02 PM De kogel is door de kerk. De regulator, Staatssecretatis Etienne Schouppe, Brussels Airport en zijn klanten (luchtvrtmtsch) hebben het nieuwe tarief klaar voor de komende 5 jaar.
Ieder jaar, tussen 2011 en 2016, zal er een kleine stijging van het tarief zijn. Dit wil zeggen dat Brussels Airport verder kan uitbreiden.
Binnen een periode van 5 jaar zullen ze hun dienstverlening kunnen verbeteren, komt er een nieuwe connection tussen Pier A en de terminal, de Afrika-zone wordt uitgebreid en kan men starten met de verlenging van Pier A.
Deze 5 jaren zijn belangrijk voor Brussels Airlines en zijn nieuwe Star Alliantie.
Eveneens belangrijk is dat de luchthaven zeer competitief blijft tov zijn buurlanden. Dit is goed nieuws voor zijn homecarriers: Brussels Airlines, Jetairfly en Thomas Cook Airlines
Thermo January 13th, 2011, 09:04 PM komt er een nieuwe connection tussen Pier A en de terminal,
Hoe gaan ze dat doen?
En wat met een tweede terminal? (T2)
Glodenox January 14th, 2011, 05:45 PM Kunnen ze voor die connectie niet een soort wandelbrug maken tussen de terminal en pier A (natuurlijk met people movers, zoals nu in de tunnel)? Daardoor gaan ze wel die taxiweg die ertussen loopt niet meer beschikbaar hebben voor de meeste vliegtuigen, maar het zou de weg wel een stuk korter maken doordat men niet eerst naar beneden en dan terug naar boven zal moeten gaan.
Groeten,
Glodenox
Dr Stef March 17th, 2011, 09:28 AM Brussels Airport investit 460 millions
http://www.lalibre.be/pict_articles/pict_306353.jpg
[QUOTE]Le gestionnaire prévoit une extension de la jetée A et une nouvelle passerelle. Il veut développer le low cost, mais pas de terminal spécifique au programme.
Après une relative discrétion observée depuis sa nomination, il y a treize mois à la tête de l’aéroport de Bruxelles-National, Arnaud Feist sort de sa réserve. Et avec du lourd. Avec son équipe, le jeune patron (45 ans) a élaboré un important et ambitieux plan de développement de Brussels Airport sur cinq ans (2011-2016). "Bruxelles-National est le second pôle de croissance en Belgique après le port d’Anvers. Il représente environ 21 000 emplois directs et plus de 260 sociétés actives sur le site. D’après les estimations de différentes études, l’aéroport génère environ 40 000 emplois indirects. Fort de ce rôle important de l’aéroport, nous avons élaboré un plan de développement qui va nous permettre d’investir 460 millions d’euros sur 2011-2016 dans l’infrastructure. Dans le cadre de l’élaboration de ce plan, nous avons négocié pendant six mois avec les compagnies aériennes et les organisations de secteurs (Bata, AOC). Et pour la première fois dans l’histoire de l’aéroport, nous avons réussi à avoir un accord avec les compagnies aériennes qui représentent plus de 90 % du trafic cargo et 90 % du trafic passagers sur notre plan de développement et la hausse limitée des tarifs aéroportuaires. Ces nouveaux tarifs seront d’application dès le 1er avril pour une période de cinq ans", nous a confié Arnaud Feist (photo vignette), CEO de BAC, la société gestionnaire de Brussels Airport et filiale de l’australien Macquarie.
Il souligne que les projets prévus à l’agenda visent notamment à améliorer le confort des passagers grâce à un raccourcissement des distances à parcourir et une meilleure fluidité au niveau des contrôles de sûreté. Concrètement, BAC prévoit une extension significative de l’actuelle jetée A (vols Schengen et non Schengen) vers l’ouest (voir photo), avec à la clé des portes d’embarquement supplémentaires. "Nous n’avons pas encore défini la taille de l’extension, mais notre objectif est que le nouveau bâtiment soit prêt en 2015. Grâce à cette jetée A ouest, les compagnies aériennes pourront concentrer leurs activités de hub en grande partie dans une zone et on réduira ainsi les distances à parcourir à pied pour les passagers en transfert", dit-il. Par ailleurs, un système de tri de bagages aménagé en 2001 en dessous de la jetée et qui n’a jamais fonctionné deviendra opérationnel en 2012.
L’autre grand projet du plan est l’aménagement d’une nouvelle passerelle vitrée en surface qui reliera le terminal et la jetée A. Répondant provisoirement au nom de "connector" (voir photo), celle-ci sera spacieuse et lumineuse. Elle est conçue de façon à permettre un déplacement aisé et rapide des passagers et leur permettra d’avoir une vue sur les avions et les activités aéroportuaires. Elle viendra remplacer le long tunnel actuel (660 mètres). "La construction abritera les contrôles de sûreté, ce qui permettra de fouiller les passagers plus rapidement et de façon plus confortable. Elle comprendra aussi une nouvelle zone commerciale qui sera aménagée à la fin de l’infrastructure. La mise en service est prévue en 2014", poursuit Arnaud Feist.
Dans son programme de développement, BAC n’oublie pas le low cost. Accueillir davantage de compagnies aériennes à bas tarifs figure en bonne place dans les ambitions de Brussels Airport, mais plus question de leur dédier un terminal spécifique comme cela avait été imaginé, il y a un an. "Il n’y aura pas de terminal low cost, car les conditions ont changé (développement de Brussels Airlines et son entrée dans Star Alliance avec Lufthansa) et notre stratégie aussi. Il n’y aura pas non plus de tarifs différenciés, même si l’Europe nous autorise à les proposer pour des infrastructures différenciées. Des tarifs différenciés ne signifient pas nécessairement l’exploitation d’un terminal low cost. Mais le low cost reste un axe important du développement de l’aéroport, les compagnies à bas tarifs paieront le même tarif que les compagnies régulières et elles bénéficieront aussi d’une infrastructure moderne. D’ailleurs, l’offre low cost est beaucoup plus importante à Brussels Airport que dans n’importe quel aéroport belge", soutient le premier responsable de BAC.
Même si l’aéroport national s’est fait souffler son statut de premier aéroport fret du pays par Liège Airport, ses responsables n’entendent pas rester les bras croisés. Considérant le trafic cargo comme d’intérêt stratégique pour le site, ils avaient déjà décidé de faire de Brucargo (6 000 emplois) un "business unit" à part entière, l’an dernier. Les plans prévoient donc d’importantes adaptations dans la zone fret. La construction d’un bâtiment supplémentaire devrait bientôt voir le jour à Brucargo Ouest, calqué sur le modèle de Brucargo Ouest 1. Ce dernier, d’une superficie de 30 000 m2 a été mis en service en 2009. Des discussions seraient en cours pour attirer un nouvel opérateur dans le nouveau bâtiment et les responsables de Brussels Airport n’excluent pas la construction d’un troisième bâtiment dans la zone fret dans un an ou deux. "Nous avons reçu la certification pour accueillir le Boeing 787-4F et nous travaillons déjà sur le B777 cargo. Des travaux d’aménagement sont prévus pour adapter l’aéroport de fret à l’accueil du B787-4F et pour assurer une meilleure circulation des marchandises entre les hangars et l’avion. Les autorités flamandes ont aussi entamé des travaux qui vont permettre de désenclaver davantage Brucargo", annonce M. Feist.
En effet, la Région flamande a lancé la construction d’un viaduc qui va relier directement Brucargo, sans carrefour, ni feux, à l’autoroute E19 vers Anvers. Il y aura aussi de nouvelles routes d’accès à la zone fret. Ces nouveaux accès seront opérationnels dès le début 2012.
Le plan quinquennal de l’aéroport national intègre un axe immobilier; la filiale de Macquarie a décidé de valoriser le bâtiment administratif de l’ancien terminal, datant de 1958. Il s’agit d’y aménager un centre d’affaires (projet Gateway) avec des bureaux haut de gamme (34 000 m2). Les responsables de BAC envisagent de mener ce projet en partenariat avec des investisseurs potentiels. Il est donc prévu d’ajouter une quatrième aile au bâtiment en forme de U actuel et d’y aménager un atrium vitré. "Nous lancerons prochainement un appel d’offres pour choisir un partenaire. C’est un bâtiment qui est bien situé avec la gare ferroviaire juste en dessous et accueillant plus de 1 000 mouvements de bus par jour. Nous sommes convaincus que ce projet répond à un besoin sur le marché, car il y a des sociétés qui pourraient être tentées d’y implanter leurs bureaux au regard des facilités d’accès du bâtiment qui peut héberger quelque 1 600 collaborateurs. Il sera prêt en 2014", conclut Arnaud Feist qui se réjouit des résultats 2010 de l’aéroport (lire ci-contre)./QUOTE]
http://www.lalibre.be/economie/actualite/article/649212/brussels-airport-investit-460-millions.html
Andrake October 22nd, 2011, 06:45 PM September met 11,9% sterkste groeimaand 2011
20 oktober 2011
Passagiers
In september verwelkomde Brussels Airport 1.890.713 reizigers, bijna zoveel als tijdens de drukke augustusmaand. De groei van het passagiersaantal staat hiermee op 11,9% tegenover september vorig jaar, en op 10,9% voor de eerste negen maanden van dit jaar tegenover 2010. Hiermee scoort september tot dusver het hoogste groeicijfer van 2011, met uitzondering van de uitzonderlijke cijfers van april door de aswolk van vorig jaar.
Vooral Brussels Airlines scoort opmerkelijke groeicijfers, en ook het lange afstandsverkeer in zijn totaliteit scoort hoog. De groei op vakantiebestemmingen zette zich fel door in september, wat deels verklaard wordt door het flauwe zomerweer in eigen land.
Cargo
Voor het eerst sinds april noteert de vervoerde vracht met 4,5% opnieuw een positieve groei, Niet alleen het integrator verkeer doet het goed: ook het volvrachtverkeer noteert voor het eerst dit jaar positief tegenover vorig jaar.
Vliegtuigbewegingen
Ook het aantal bewegingen laat in september met 4,5% een sterke groei zien, vooral door de herstart van het zakelijke verkeer binnen Europa na de zomer. Toch ligt deze groei ook in september lager dan de passagiersgroei, wat duidt op een betere bezettingsgraad en het gebruik van gemiddeld grotere toestelypes dan vorig jaar.
Nieuwe bestemmingen
Thai Airways International kondigt vanaf 17 november een rechtstreekse verbinding aan tussen Brussels Airport en Bangkok: drie keer per week. Jetairfly voegt vanaf november Santo Domingo en Bangkok/Phuket toe als nieuwe wekelijkse bestemmingen., Air France startte op 2 oktober een nieuwe route op Nantes en Bordeaux met 11 wekelijkse vluchten. OLT herstart zijn rechtstreekse route tussen Brussel en Bremen, met 9 wekelijkse vluchten.
Korean Air voegde inmiddels een vijfde wekelijkse vrachtvlucht toe naar Seoul, en mikt op termijn op negen wekelijkse vluchten. Ook Singapore Airlines Cargo en Saudi Arabian Airlines kondigen een uitbreiding aan van hun volvrachtactiviteit.
Vanaf eind oktober start een directe dagelijkse HST-verbinding met de Thalys tussen het Noordstation in Parijs en Brussels Airport.
http://www.brusselsairport.be/cf/res/img/resultssep2011
http://www.brusselsairport.be/nl/corporate/news/18942/
Toch zeer mooie cijfers.
En dit zijn ook nieuwe afbeeldingen van toekomstige werken denk ik :
http://c1038.r38.cf3.rackcdn.com/group5/building42084/media/mafr_110513_aerial_view.jpg
http://c1038.r38.cf3.rackcdn.com/group5/building42084/media/hfxt_brussels_cockpit_v3.jpg
http://c1038.r38.cf3.rackcdn.com/group5/building42084/media/kqkc_110513_terminal_a.jpg
Meer en grotere afbeeldingen hier http://www.unstudio.com/projects/brussels-airport-connector
Thermo October 22nd, 2011, 07:13 PM ^^ Waaw! Helaas is het slechts een 'Competition entry'. Laat ons hopen dat dit gekozen wordt! UN Studio stelt echt nooit teleur.
Weet iemand wanneer hier de beslissing valt?
De Klauw October 23rd, 2011, 01:21 AM Dat is echt het soort project dat Zaventem nodig heeft om de saaie luchthaven een smoel te geven.
vank October 23rd, 2011, 07:31 AM Helaas wint UNStudio ook niet veel, en al zeker niet in België :ohno:
Benonie October 23rd, 2011, 11:00 AM ^^ Helaas, zou Brussels Airport eindelijk een eigen smoel kunnen geven.
jonas.coryn October 23rd, 2011, 12:17 PM Niet mis, ziet er erg seventies uit eigenlijk.
Alles komt terug he :)
Thermo October 23rd, 2011, 12:38 PM Volgens mij zal men weer voor een banaal ontwerp kiezen: een zoveelste rechthoekige doos met glazen wanden waar niemand van opkijkt. Wedden?
Puinkabouter October 23rd, 2011, 12:51 PM UN Studio stelt echt nooit teleur.
Op vormelijk gebied zeker niet nee. In Nederland (waar ze vandaag komen en ergo ook veel hebben gebouwd) hoor je af en toe wel eens klachten dat de vormelijkheid vaak iets te hard primeert ten koste van functionaliteit. En geld ook, wellicht. Al kan ik nu niet direct een concreet voorbeeld uit mijn hoed toveren. Behalve hun competitievoorstel voor de Waalse Krook in Gent misschien: een heel sculpturaal gebouw maar betrekkelijk weinig aandacht voor de openbare ruimte en (buiten)circulatie in hun ontwerp.
Soit, ik ben eens benieuwd om àlle wedstrijdontwerpen te zien voor dit nieuwe stukje luchthaven. Niet dat ik zit uit te kijken naar een glazen schoendoos ofzo, maar het vergt niet noodzakelijkerwijs een hoop kromme witte lijntjes om iets moois en wonderlijks te maken. Ik vind de luchthaven zoals ze nu is trouwens ook niet over de hele lijn zo saai ofzo... Die recentste glas-met-stalen buis vind ik best wel indrukwekkend om in thuis te komen :)
Glodenox October 23rd, 2011, 01:03 PM Bwa, ik vind pier A nu toch ook niet gewoon een rechthoekige doos. Het gebouw is duidelijk geïnspireerd door de vorm van een vleugel, wat je toch niet *zo* veel ziet.
Wat ik eigenlijk lastiger vind is dat men blijkbaar onnodig de mensen met een roltrap naar beneden stuurt in dat design. Ik meen me te herinneren dat je al op een niveau boven gelijkvloers vertrekt wanneer je onder die taxiweg doorgaat en dat je op een niveau boven gelijkvloers aankomt, wat het dus totaal onnodig maakt om naar gelijkvloers af te zakken. Dus als er naar praktische werking wordt gekeken, is dat design al geen optie meer.
Greetings,
Glodenox
Thermo October 23rd, 2011, 01:22 PM Even voor de duidelijkheid: met 'rechthoekige doos' bedoel ik niet de A-pier die ik ook wel mooi vind. Ik sprak meer algemeen.
Ik vind functionaliteit ook belangrijk, maar dat mag niet leiden tot banale 13-in-een-dozijn architectuur. Het lijkt wel alsof je moet kiezen tussen functionaliteit en een mooi design. Waarom de twee niet combineren? Ik vind dat het in dit land gruwelijk ontbreekt aan echt vernieuwende architectuur zoals UN Studio die brengt. Het is hier allemaal zo recht, zo saai. Waarom eens niet een nieuwe scheve vorm? Iets waar je wat langer naar moet kijken om het te snappen. Iets waar je überhaupt eens naar kijkt!
Puinkabouter October 23rd, 2011, 01:30 PM Dat is het juist, UNstudio combineert dat niet altijd, ze laten soms al eens de vorm te hard primeren op de functionaliteit. Dan zit je wel met een mooi gebouw waar je wat langer naar kan blijven kijken, maar je bent er verder niet zo heel veel mee.
Overigens is het niet omdat er scheve lijnen in een gebouw zitten dat het plots intellectueel prikkelend is, of omdat het rechtlijnig is dat het daarom niks voorstelt. Het werk van Mies van de Rohe kent bvb. geen enkele kromme lijn denk ik, maar is wel geweldig om te beleven (cf. het Barcelonapaviljoen dat iedereen wel kent). Mies van der Rohe was trouwens heel vernieuwend, hij bracht iets dat gewoon niet bestond vòòr hij het bedacht had, nl. denken in termen van ruimtes. Ik weet niet of je dat van UNstudio kan zeggen. Er zijn nog Zaha Hadids en Calatravas en Asymptotes etc. in de wereld die ook wild gaan met kromme lijnen. Het is telkens wel visueel prikkelend maar of het daarom ook a priori vernieuwend is...
Ik zou mij gewoon niet te véél willen vastpinnen op het visuele. In elke wedstrijd dient een ontwerp beoordeeld te worden op àl zijn merites, en niet enkel op zijn spektakelwaarde :dunno:
De Klauw October 24th, 2011, 12:41 AM Op vormelijk gebied zeker niet nee. In Nederland (waar ze vandaag komen en ergo ook veel hebben gebouwd) hoor je af en toe wel eens klachten dat de vormelijkheid vaak iets te hard primeert ten koste van functionaliteit. En geld ook, wellicht. Al kan ik nu niet direct een concreet voorbeeld uit mijn hoed toveren. Behalve hun competitievoorstel voor de Waalse Krook in Gent misschien: een heel sculpturaal gebouw maar betrekkelijk weinig aandacht voor de openbare ruimte en (buiten)circulatie in hun ontwerp.
UNStudio heeft begrepen dat je met zuivere functionalistische ontwerpen geen potten meer breekt. Hele steden bestaan al uit dat soort bouwsels. Het is op den duur gewoon saai.
Bouwheren die UNStudio contacteren wil net iets dat de middelmaat ontstijgt. Logisch dat ze dus met ontwerpen afkomen waar de vorm primeert. Zolang ze de functionaliteit maar niet helemaal uit het oog verliezen want dan krijg je inderdaad slechte architectuur. Maar het lijkt me niet dat iemand daar UNStudio van kan beschuldigen. Het is niet omdat de vorm je grootste aandacht krijgt dat het compleet onfunctioneel wordt.
Mies van der Rohe was trouwens heel vernieuwend, hij bracht iets dat gewoon niet bestond vòòr hij het bedacht had, nl. denken in termen van ruimtes.
Volgens mij zijn de Japaners daar al langer bedreven in. Neem bv Villa Katsura uit de 17de eeuw (!):
http://www.designboom.com/history/karachoskarakami/29.jpg
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat diverse modernisten zich op de Japanse bouwkunst geïnspireerd hebben.
Bazar October 24th, 2011, 05:30 PM http://www.brusselsairport.be/nl/corporate/news/18942/
Toch zeer mooie cijfers.
En dit zijn ook nieuwe afbeeldingen van toekomstige werken denk ik :
Naast de erg mooie renders vind ik het belangrijk dat de luchthaven haar recordjaren stilaan opnieuw benadert en geweldig dat er een nieuwe rechtstreekse bestemming naar Bangkok komt! :)
Goed nieuws voor Brussels airlines ook, aangezien Thai lid is van Star Alliance (dat zal ook wel niet toevallig zijn ;) ). Iemand een idee van het type toestal dat hiervoor ingezet zal worden? Ik vind het niet meteen terug op de website van Thai.
Ook ben ik benieuwd of de Thalysverbinding veel mensen zal kunnen lokken.
VinceB October 25th, 2011, 09:59 AM Naast de erg mooie renders vind ik het belangrijk dat de luchthaven haar recordjaren stilaan opnieuw benadert en geweldig dat er een nieuwe rechtstreekse bestemming naar Bangkok komt! :)
Goed nieuws voor Brussels airlines ook, aangezien Thai lid is van Star Alliance (dat zal ook wel niet toevallig zijn ;) ). Iemand een idee van het type toestal dat hiervoor ingezet zal worden? Ik vind het niet meteen terug op de website van Thai.
Ook ben ik benieuwd of de Thalysverbinding veel mensen zal kunnen lokken.
Ik ben ervan overtuigd dat het Thalysverhaal een succes kan worden. Een rechtstreekse verbinding met Paris Nord is niet niks.
focus1965 October 25th, 2011, 06:30 PM Ik ben ervan overtuigd dat het Thalysverhaal een succes kan worden. Een rechtstreekse verbinding met Paris Nord is niet niks.
Welke bestemmingen zou men in Zaventem moeten vinden die niet in CDG te vinden zijn?
Parijs is een flink eindje sporen vanuit Brussel en vertaalt zich ook in de prijs: het zal moeilijk zijn om goedkoper (met transit via Thalys) vanuit Zaventem te vertrekken dan vanuit CDG. En zijn natuurlijk die paar vliegtuigen die dagelijks naar Afrika vliegen: SN tracht half Europa af te schuimen om die vluchten toch gevuld te krijgen. Ik denk overigens dat er meer volk in 1 TGV kan dan in die 2 vliegtuigen samen... Maar ik wil iedereen toch een illusie armer maken: naar Kinshasa kan men ook rechtstreeks bereiken vanuit Parijs: uiteraard met AF.
Een HST verbinding in een vliegveld is interessant als die reizigers kan brengen (bv. uit Luik) die anders naar een ander vliegveld zouden kunnen gaan (bv. Aachen of Frankfurt). Maar Parijzenaars hebben nu eenmaal een betere keuze in hun eigen stad en voor een vlucht binnen Europa moet men ook niet echt een paar uur sporen of rijden...
focus1965
xelos October 28th, 2011, 10:48 AM Nog een andere voorstel voor de connector, gevonden op een luchtvaartsite.
Alleen de naam van het architectenbureau stond er niet bij vermeld.
http://i39.tinypic.com/1zld9xg.jpg
Source: AeroInternational
Thermo October 29th, 2011, 12:32 PM ^^ Zou graag eens binnenin kijken.
Btw, zal de A-Pier West er hetzelfde uitzien als de bestaande A-Pier?
xelos October 29th, 2011, 01:03 PM Ja zou ook eens graag het ontwerp van de binnenkant zien.
Ik heb nog een andere schets gevonden van dit ontwerp.
http://i41.tinypic.com/14ln0nt.jpg
drc01 November 25th, 2011, 03:27 PM Ik denk dat dit de juiste plaats is om dit te posten. Een knap project voor de luchthaven van Zaventem:
http://wordlesstech.com/2011/10/26/brussels-airport-connector-by-unstudio/
Ik heb er wel geen idee van of dit effectief uitgevoerd zal worden.
Meurisse November 25th, 2011, 05:04 PM ^^ dit is een wedstrijdontwerp. Er is nog geen winnaar denk ik?
meer hierover: hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=442905&page=35)
MichW November 26th, 2011, 02:37 PM Ja zou ook eens graag het ontwerp van de binnenkant zien.
Ik heb nog een andere schets gevonden van dit ontwerp.
http://i41.tinypic.com/14ln0nt.jpg
waarom willen ze eigenlijk een bovengrondse connector maken? er ligt toch al een tunnel+ vliegtuigen die er nu over kunnen taxi'en gaan een grote omweg moeten maken.... en veel extra gates zou dat niet opleveren? Ik zie er niet echt voordelen van in? Misschien iemand van jullie wel?
Potie November 26th, 2011, 07:10 PM Uitbreiding shopping en security
Unstudio werd tweede
Benonie November 27th, 2011, 12:15 AM waarom willen ze eigenlijk een bovengrondse connector maken? er ligt toch al een tunnel+ vliegtuigen die er nu over kunnen taxi'en gaan een grote omweg moeten maken.... en veel extra gates zou dat niet opleveren? Ik zie er niet echt voordelen van in? Misschien iemand van jullie wel?
Reizigers verliezen nu wel ontzettend veel tijd omdat je met 2 roltrappen eerst helemaal naar beneden moet en vervolgens weer naar boven. Ik ken weinig luchthavens waar je zolang onderweg bent van en naar het vliegtuig. Zelfs in heel wat grotere luchthavens gaat het dikwijls vlugger.
Alleen met een shuttlebus of trein van de ene naar de andere terminal is tijdrovender.
Wel eigenaardig dat ze destijds al die kosten deden om de connector ondergronds te brengen en die nu gewoon weer bovengronds.
xelos November 27th, 2011, 12:00 PM Wel eigenaardig dat ze destijds al die kosten deden om de connector ondergronds te brengen en die nu gewoon weer bovengronds.
Volgens mij heeft het te maken met de uitbreiding van Pier A west, dat zorgt bij de uitbreiding ervan, voor een betere en snellere doorstroming van vertrekkende en aankomende passagiers.
hoogwoner November 28th, 2011, 04:50 PM Uitbreiding shopping en security
Unstudio werd tweede
interessant om weten maar .... wie werd er eerste?
Thermo November 29th, 2011, 06:05 PM Unstudio werd tweede
BRON ?
TomTack December 31st, 2011, 12:58 AM http://unstudiocdn3.hosting.kirra.nl//uploads/original/7059d90b-2e28-43eb-b086-81bdb7b17ab2/1315820990
http://unstudiocdn3.hosting.kirra.nl//uploads/original/f747753e-f99d-4ce4-ba44-709c6361a20e/1315821050
http://unstudiocdn3.hosting.kirra.nl//uploads/original/71498ee2-3e7d-463f-8b9d-b67b81266920/1315820996
http://unstudiocdn3.hosting.kirra.nl//uploads/original/0c2cb567-bdd8-4594-8d2b-9267fedea56e/1315821055
http://unstudiocdn3.hosting.kirra.nl//uploads/original/c516ef61-01ef-49ad-b5c9-a1de4eb88a71/1315821061
Architect: UN-Studio
Client: The Brussels Airport Company NV
Building surface: 23182m2
Programme: Connector building between the Terminal and Pier A
Status: Competition entry
a-gent January 6th, 2012, 12:34 PM Knap gebouw ! Wel een gemiste kans(capaciteit) dat ze hier niet direct gates van maken ! Werk al een jaar als redcap op Zaventem , dus zal de bouw mooi kunnen volgen .
antigoon99 January 6th, 2012, 01:14 PM Knap gebouw ! Wel een gemiste kans(capaciteit) dat ze hier niet direct gates van maken ! Werk al een jaar als redcap op Zaventem , dus zal de bouw mooi kunnen volgen .
het eerste wat je ziet op die render is een vrouw met een hondje :lol:
ghost dog January 6th, 2012, 01:21 PM het eerste wat je ziet op die render is een vrouw met een hondje :lol:
Rihanna :D
Iemand January 6th, 2012, 02:27 PM En helemaal rechts op de foto staat er een rapper!
Wat is die vrouw (die op haar knieën zit) aan het zoeken in haar koffers?
WC_EEND January 6th, 2012, 03:55 PM Wat mij vooral opviel is dat er op de renders veel Airfrance staat :P ook een gewoon witte A380 en een Cathay Pacific 744 :P
Iemand January 6th, 2012, 04:11 PM Gelukkig staat er geen naakte man op de achtergrond zoals bij La Redoute!
http://static2.demorgen.be/static/photo/2012/14/5/8/20120104175741/media_xl_4549868.jpg
publinfra March 3rd, 2012, 09:14 PM http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/03.jpg
http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/02.jpg
http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/01.jpg
http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/04.jpg
van B&A Architects (http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/en/index.php)
Benonie March 3rd, 2012, 09:18 PM ^^ Hmm, ben er niet wild van. Beel begint na een tijdje toch wat te vervelen met z'n eeuwige, sobere, strakke lijn. Is dit concreet, een ontwerp of een denkoefening?Sinds kort hebben mijn broer en ik een website over vliegvelden en transferinformatie waar natuurlijk ook Brussel op thuis hoort. Neem gerust eens een kijkje en als er iets aan de tekst te verbeteren valt dan horen we het natuurlijk heel graag.
Mooie en overzichtelijke site. Staat reeds bij mijn favorieten. :)
Thermo March 3rd, 2012, 09:34 PM ^^ Dat laatste ontwerp vind ik echt niks. 2 keer niks zelfs. Het lijkt op de (oude) pas vernieuwde terminal van Zaventem. Niks speciaals dus. Het ontwerp van UN Studio is echt van een heel ander (lees: beter) niveau. Hopelijk kiezen ze bij de luchthaven eens voor vernieuwende, opvallende architectuur. Reizigers zullen zich dan hun passage in de luchthaven veel beter herinneren. Moderne architectuur is echt een troef voor een luchthaven. Ik hoop dat ze dat beseffen bij Brussels Airport, en niet weer kiezen voor de makkelijkste/saaiste optie.
WC_EEND March 3rd, 2012, 09:38 PM die tweede foto lijkt alsof de render op een screenshot vanuit FSX geplakt hebben :D
Bazar March 6th, 2012, 12:49 AM van B&A Architects (http://www.beelachtergael.be/projects/connectionbuildingairportzaventem/en/index.php)
Pfff... Wat saai zeg. Ik hoop echt dat het niet dit wordt. Dan mag het wat mij betreft blijven zoals het nu is: ondergronds. Al besef ik ook wel dat de bedoeling hier is om de overgang te versnellen tussen de terminals. Maar zoals verschillende mensen het hier reeds zeiden: Mag het ook wat mooi zijn? Terminal A is niet mis, laat ons nog beter doen met dat verbindingsstuk dat vanuit vele hoeken zichtbaar zal zijn op de luchthaven.
Thermo March 6th, 2012, 01:12 PM B&A Architects is blijkbaar een Vlaams bedrijf. Zijn er bij ons dan ècht geen architecten die een beetje out of the box kunnen denken? We moeten hier blijkbaar altijd op buitenlandse architecten beroep doen om eens wat vernieuwende, opvallende architectuur te zien. Kijk maar naar het MAS (Nederlandse architect), het Justitiepaleis (Brits architect), Havenhuis (Brits/Iraanse architecte),... enz!
De Klauw March 6th, 2012, 02:46 PM ^^Het lijkt alsof de Vlaamse architecten sinds het modernisme stil zijn blijven staan.
Nu, in feite heeft dit weinig met architectuur te maken maar alles met centjes. Dit soort architectuur kan je verkopen als 'sober, strak, functioneel' en dergelijke. Maar het is vooral goedkoop en dat zal wel de doorslag geven.
X38 March 6th, 2012, 03:55 PM Havenhuis (Brits/Iraanse architecte),... enz!
Brits/IraaKse (http://en.wikipedia.org/wiki/Zaha_Hadid) architecte ;)
Mijn excuses voor 't zagen :)
Smeeby March 6th, 2012, 04:13 PM Niets te zagen, fout is fout he ;)
't Is een fout waar de persoon in kwestie zich ongetwijfeld flink zou over opwinden. Zoals als Vlaming voor Nederlander versleten te worden ;) (maar dan met een behoorlijk recente en erg wrede oorlog in plaats van Tien voor taal en een paar voetbalmatchen om je over op te winden)
publinfra March 11th, 2012, 10:31 PM Nog eentje gevonden. Nu van Abscis (http://abscis-architecten.be) vanuit Gent.
http://farm8.staticflickr.com/7013/6760113475_9f1ea1bd52_o.jpg
Thermo March 12th, 2012, 12:26 AM ^^ Nog wat foto's ervan:
http://farm8.staticflickr.com/7144/6760113919_30fc8440fe_b.jpg
http://www.flickr.com/photos/abscisarchitecten/6760113919/sizes/l/in/set-72157629025459979/
http://farm8.staticflickr.com/7023/6760067903_3179297237_b.jpg
http://www.flickr.com/photos/abscisarchitecten/6760067903/sizes/l/in/set-72157629025459979/
http://farm8.staticflickr.com/7007/6760069529_b9b4e49741_b.jpg
http://www.flickr.com/photos/abscisarchitecten/6760069529/sizes/l/in/set-72157629025459979/
Ik vind het wel iets hebben, zo op het eerste zicht. Al zou ik wel graag eens wat beelden van binnen zien.
Maar er staat er op hun website "architectuurwedstrijd (niet weerhouden)". Wil dit dan zeggen dat er een winnend ontwerp is gekozen??
Bazar March 12th, 2012, 02:11 PM Ik vind het wel iets hebben, zo op het eerste zicht. Al zou ik wel graag eens wat beelden van binnen zien.
Maar er staat er op hun website "architectuurwedstrijd (niet weerhouden)". Wil dit dan zeggen dat er een winnend ontwerp is gekozen??
Inderdaad niet mis, en zou mooi gepast hebben bij terminal A.
Zal dus een ander ontwerp worden blijkbaar.
Nu, wat betreft het bericht op de website kan dat twee zaken betekenen:
- er is een winnaar geselecteerd (met eventuele verdere onderhandelingen over prijs, aanpassingen edm)
- er wordt in twee rondes gewerkt, en er is een shortlist gemaakt van een paar voorstellen waartussen nog gekozen moet worden.
In beide gevallen zouden we toch binnenkort nieuws moeten krijgen zou ik denken.
Bazar March 20th, 2012, 06:37 PM And the winner is... Chapman Taylor
Brusselnieuws:
Architecten uitbreiding luchthaven bekend
Zaventem
dinsdag 20 maart 2012, 16u30
© brusselnieuws.be
De uitbreidingsplannen voor Brussels Airport krijgen vorm. Bij de Vlaamse overheid is een dossier ingediend voor een impactstudie en er is een ontwerpteam aangeduid. Tegen 2016 krijgt de luchthaven er twintig gates bij en wordt Pier A beter toegankelijk.
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/airportconnector1.jpg
Een ontwerp van de toekomstige uitbreiding van de luchthaven (© Chapman Taylor)
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/airportconnectorextern.jpg
Een ontwerp van de toekomstige uitbreiding van de luchthaven (© Chapman Taylor)
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/airportconnector0.jpg
Een ontwerp van de toekomstige uitbreiding van de luchthaven
http://www.brusselnieuws.be/sites/default/files/imagecache/6col/airportconnector.jpg
Een ontwerp van de toekomstige uitbreiding van de luchthaven
Brussels Airport maakt werk van haar investeringsplan voor de toekomst. Zo heeft de luchthaven aan de Vlaamse autoriteiten gevraagd een impactstudie te mogen uitvoeren over de geplande uitbreiding. Dat berichten L'Echo en De Tijd.
Bovendien is, zo vernam brusselnieuws.be, ook al een architectenteam aangeduid. Het gaat om een tijdelijk consortium van de bureaus Happold, Moss en Chapman-Taylor. Dat laatste tekende in Brussel eerder al voor de vernieuwde Gulden Vliesgalerij. Ook verschillende Belgische architecten en het vermaarde Nederlandse bureau UN Studio stelden zich kandidaat maar zij grijpen dus naast de opdracht.
Ongeveer een jaar geleden kondigde Brussels Airport aan dat het de komende jaren tot 460 miljoen euro zal investeren in de verbetering en uitbreiding van de bestaande infrastructuur. Pier A wordt in westelijke richting uitgebreid met twintig extra gates. Er komt ook een bovengrondse verbinding met de vertrek- en aankomsthal, zodat passagiers niet langer door de lange, ondergrondse gang van of naar Pier A moeten. Verder is het ook de bedoeling om Brucargo uit te breiden en komt er een zakencentrum in het administratieve deel van het oude luchthavengebouw.
In het beste scenario zal de hele uitbreiding in 2016 voltooid worden.
Niet echt fantastisch lijkt me. Al kan het in dit geval misschien wat beter uitdraaien in de werkelijkheid (de renders zijn nogal donker vind ik)
Eigenlijk redelijk snel als het effectief 2016 zou worden voor de voltooiing... Zeker aangezien pier A ook nog uitgebreid wordt in dezelfde periode.
WC_EEND March 20th, 2012, 06:51 PM ^^ ik had 2014 gelezen elders als oplevering voor de verbinding tussen de A en de B-gates
De Klauw March 20th, 2012, 07:01 PM Het is niet fantastisch, maar toch vrij deftig en alleszins beter dan het voorstel van Beel.
Thermo March 20th, 2012, 08:05 PM Zijn die renders nu van zo'n lage kwaliteit of heeft dit nieuwe design echt zo'n 70's look?
Ik stel mijn definitieve oordeel nog even uit, maar op basis van deze kleine renders vind ik het maar inspiratieloos...
Benonie March 20th, 2012, 08:38 PM Abscis en UN-Studio waren mooier. Deze geeft wel een groots ruimtegevoel binnenin.
Thermo March 20th, 2012, 08:50 PM Wat grotere renders gevonden:
http://www2.chapmantaylor.com/images/uploads/Projects/2011-05-13_--_aeroport_photo04_LREXP50.jpg
http://www2.chapmantaylor.com/images/uploads/Projects/2011-05-13_--_aeroport_photo01_LREXP50.jpg
http://www2.chapmantaylor.com/images/uploads/Projects/2011-05-13_--_aeroport_photo02_LREXP50.jpg
http://www2.chapmantaylor.com/images/uploads/Projects/2011-05-13_--_aeroport_photo03_LREXP50.jpg
http://www2.chapmantaylor.com/images/uploads/Projects/2011-05-13_--_aeroport_photo05_LREXP50.jpg
http://www2.chapmantaylor.com/projects/detail/brussels-airport-connector/en/
Langs buiten vind ik het zelfs echt lelijk :/ Hopelijk zal het in real life wat beter meevallen.
Wel positief is idd het ruimtegevoel.
WC_EEND March 20th, 2012, 11:28 PM Ik vind het ontwerp van Abcis toch beter, vooral ook omdat het beter in de huidige A-pier past naar mijn mening
SkyView March 22nd, 2012, 11:07 PM Geeeeuuuwwww
Thermo March 24th, 2012, 02:57 PM Ik vrees dat men weer het goedkoopste heeft gekozen... het is eraan te zien... Zucht.
De Klauw March 24th, 2012, 03:17 PM Ik geef toe dat ik ook liever had dat UN Studio won maar m.i. heeft men goed gekozen. Door de bruintinten ziet het er wel vrij gezellig uit. De pilaren doen ook een beetje aan palmbomen denken wat goed is om in de reisstemming te komen. Ik denk ook dat het er in het echt nog behoorlijk spectaculair kan uitzien. Misschien geven de renders de schaal niet goed weer. De buitenkant ziet het er op het eerste zicht niet zo spannend uit. Maar eigenlijk is het externe uitzicht van een luchthaven ook niet zo belangrijk. Het is vooral de binnenkant waar reizigers mee geconfronteerd worden.
Het ontwerp van Abscis was in mijn ogen ook niet zo speciaal. Dat doet een beetje 90s aan en van de binnenkant hebben we zelfs geen renders gezien.
Mocht men echt het goedkoopste gekozen hebben was men voor het ontwerp van Beel gegaan denk ik.
Benonie March 24th, 2012, 03:38 PM Och, veel oliesjeiks of andere dollarmiljardairs zitten hier nu eenmaal niet, dus de prijs zal wel meegespeeld hebben.
Thermo March 25th, 2012, 08:16 PM What did I say? (oktober 2011) ;)
Volgens mij zal men weer voor een banaal ontwerp kiezen: een zoveelste rechthoekige doos met glazen wanden waar niemand van opkijkt. Wedden?
the_nitrous April 30th, 2012, 03:52 PM als mede-ontwerper van het winnende project even dit: het is inderdaad ons bureau dat gewonnen heeft, maar de beelden die hier staan zijn niet juist. We zullen binnenkort het correcte project delen, dat ziet er toch behoorlijk anders uit dan wat er hier te zien is...nog even geduld dus!
SkyView April 30th, 2012, 09:25 PM ^^
We zijn benieuwd !
MichW May 1st, 2012, 02:11 PM voor wanneer is de bouw dan gepland?
xelos June 22nd, 2012, 12:53 PM Brussels Airport Connector animation:
http://www.youtube.com/watch?v=XQTbgvKJEZU&feature=youtu.be
XQTbgvKJEZU
antigoon99 June 22nd, 2012, 04:37 PM mmmh, ik word er toch niet echt wild van op een vrijdag...past niet echt bij de oude of de nieuwe terminals qua architectuur. Op het filmpje was de A-pier wel niet verlengd?
Mundial June 22nd, 2012, 10:09 PM Het kan alleen maar beter worden dan die saaie tunnel die daar nu is.
ketje June 26th, 2012, 12:42 AM Ben ik het nu, of zijn ze erin geslaagd om het project zowaar nog saaier te maken dan de eerste renders?
De binnekant is zo basis als wat, op hun eerste renders, zag het interieur er nog warm en groots uit met de elegante pilaren.
Ik vind dit een zware teleurstelling eerlijk gezegd!
Thermo June 26th, 2012, 01:12 AM ^^ Idd. "Architectuur"(?) waar geen hond van opkijkt.
Bravo, Brussels Airport.
Dequal August 22nd, 2012, 03:33 PM Hoe saai kan het worden. En dan nog een promofilm van de buitenkant terwijl bijna NIEMAND die gaat zien op een deftige manier. Interieur is nogal retro-70s. Doet me spontaan denken aan een Pan Am terminal. Of zo.
UNstudio had weer een spectaculair ontwerp, oké, misschien niet ideaal (economisch en qua ruimtegebruik) maar 't is toch iets dat je luchthaven weer op de kaart zet, zowel qua architectuur als letterlijk uit de lucht als je landt...
Gemiste kans... weeral.
Thermo January 19th, 2013, 02:22 PM als mede-ontwerper van het winnende project even dit: het is inderdaad ons bureau dat gewonnen heeft, maar de beelden die hier staan zijn niet juist. We zullen binnenkort het correcte project delen, dat ziet er toch behoorlijk anders uit dan wat er hier te zien is...nog even geduld dus!
... we zijn 9 maanden(!) verder en nog steeds de oude renders op de website...
http://www.chapmantaylor.com/en/projects/detail/brussels-airport-connector/en/
the_nitrous February 5th, 2013, 03:31 PM ... we zijn 9 maanden(!) verder en nog steeds de oude renders op de website...
http://www.chapmantaylor.com/en/projects/detail/brussels-airport-connector/en/
ik zou het melden aan de regering, maybe they give a f*ck :lol:
Bazar February 7th, 2013, 09:55 PM Wat een vreemde reactie The Nitrous. Ik vind het ongeduld van Thermo volledig begrijpelijk eigenlijk. Wat "de regering" ermee te maken heeft ontgaat me. Als het project echt definitief aanvaard werd en als je als architectenbureau iets of wat tevreden bent met je ontwerp, dan zou ik denken dat het snel op de website komt. Toch?
the_nitrous February 9th, 2013, 12:16 PM Wat een vreemde reactie The Nitrous. Ik vind het ongeduld van Thermo volledig begrijpelijk eigenlijk. Wat "de regering" ermee te maken heeft ontgaat me. Als het project echt definitief aanvaard werd en als je als architectenbureau iets of wat tevreden bent met je ontwerp, dan zou ik denken dat het snel op de website komt. Toch?
Er is hier nog geen enkel positief woord gezegd over het project.
Niemand dat hier post, heeft zelf het programma gelezen van de luchthaven, dus weet niet wat er precies gevraagd is. Toch lijkt het alsof ze het allemaal zoveel beter weten. Zoals steeds is collegialiteit of toch tenminste constructieve kritiek zeer ver te zoeken in ons landje, en is het enige dat kan gedeeld worden een cynische negativistische mening.
Het project van UN-studio is inderdaad een architecturaal pareltje, maar het feit dat dit onmogelijk kan gebouwd worden voor het budget dat door de klant is opgegeven, dat doet er precies niet toe. Veel mensen schijnen te vergeten dat er zonder bouwheer, helemaal geen gebouw zal zijn. Dus is de eerste taak van de architect ervoor te zorgen dat de bouwheer krijgt waarvoor hij betaalt. Inderdaad mag dit niet ten koste gaan van kwaliteit, maar valt dat echt te meten in de 'wie de spectaculairste' vorm heeft?
Is architectuur enkel goed als je omvergeblazen wordt door een vorm? Is architectuur niet meer dan dat? of zijn er dan misschien maar 20 goede gebouwen ter wereld?
Het station van Luik is een prachtig voorbeeld: het is een uniek en schitterend gebouw, maar het feit dat het meer dan het dubbele heeft gekost van de raming (die op haar beurt ook al hoger was dan het vooropgestelde budget) is eigenlijk onaanvaardbaar.
Betreft de beelden: wij hebben een 'non disclosure' clausule let de luchthaven. Alle beelden die er zijn, worden in naam van de luchthaven gedeeld. Wij mogen zelf niets op de site zetten. De beelden die je ziet op de site van Chapman Taylor, zijn oude concept schetsen. Wanneer we bezig zijn aan de werf (en dat zal weldra gebeuren) hopen we dat we wel iets kunnen delen.
En versta me niet verkeerd, kritiek is welkom graag zelfs. Maar hier lekker anoniem wat grote woorden gebruiken, zonder zelf ook maar 1 project van deze schaal gerealiseerd te hebben, gaat er wat over. Het feit dat het project gewonnen heeft, vergund is geraakt, goedkeuring heeft van de Vlaamse Bouwmeester en gebouwd zal worden, laat misschien wel uitschijnen dat het niet zoooooooo slecht kan zijn.
Bazar February 11th, 2013, 09:02 PM ^^Voilà se, dat is nu een post waar we iets mee kunnen beginnen.
Geef toe, zeggen dat de kritiek niet constructief is en dan reageren met: "vertel het maar aan de regering, maybe they give a f*ck" is toch niet consequent van jouwentwege...
Wat de kritiek van "het forum" betreft. Sorry, maar een forum is een verzameling mensen die op zich eigenlijk niets met elkaar gemeen hebben, behalve dan de interesse in een bepaald thema. In dit geval: bouwprojecten, stadsontwikkelingen en dergelijke meer. Het is zeker niet zo dat "het forum" tegen jou of jouw project is, maar hoogstens een paar deelnemers (en dat is ook hun recht, zelfs als ze, spijtig genoeg, niet constructief zouden zijn). Integendeel, ik lees hierboven posts die redelijk begripvol en positief zijn, zoals Benonie die aangeeft dat geld/budget wel meegespeeld heeft. En herlees de post van De Klauw hier nog eens:
Ik geef toe dat ik ook liever had dat UN Studio won maar m.i. heeft men goed gekozen. Door de bruintinten ziet het er wel vrij gezellig uit. De pilaren doen ook een beetje aan palmbomen denken wat goed is om in de reisstemming te komen. Ik denk ook dat het er in het echt nog behoorlijk spectaculair kan uitzien. Misschien geven de renders de schaal niet goed weer. De buitenkant ziet het er op het eerste zicht niet zo spannend uit. Maar eigenlijk is het externe uitzicht van een luchthaven ook niet zo belangrijk. Het is vooral de binnenkant waar reizigers mee geconfronteerd worden.
Het ontwerp van Abscis was in mijn ogen ook niet zo speciaal. Dat doet een beetje 90s aan en van de binnenkant hebben we zelfs geen renders gezien.
Mocht men echt het goedkoopste gekozen hebben was men voor het ontwerp van Beel gegaan denk ik.
Zo negatief is dat toch niet lijkt me. Dan heb ik het nog niet over Skyview die ongeduldig wachtte op de nieuwe renders en Thermo, die zich volgens mij oprecht gewoon afvroeg hoe lang het nog zou duren om de nieuwe renders te zien (op zich toch ook gewoon een teken van nieuwsgierigheid lijkt me).
Ik begrijp dat je liever zou hebben dat er een algemene loftrompet opgestoken zou worden. Maar ik denk dat je het toch een beetje te negatief ervaart (wat wellicht begrijpelijk is als het om eigen werk gaat). Al bij al vind ik dat er hier een behoorlijk evenwichtige mix van reacties verschenen is. En natuurlijk is het een erg positief punt dat budgetten gerespecteerd worden, maar je begrijpt toch dat dat er op zich niet toe leidt dat mensen op een forum enthousiast reageren ;)
Echt oprecht: succes nog met het project en we zijn benieuwd, dus hou ons op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen (binnen de perken van wat je mag van de opdrachtgever uiteraard, we weten inmiddels dat je daar professioneel genoeg voor zal zijn ;) ).
De Klauw February 11th, 2013, 09:10 PM Het logisch dat financiële redenen uiteindelijk de doorslag geven bij de bepaling welk ontwerp wint en forumleden moeten de rekening niet betalen. Maar dat wil niet zeggen dat we er onze mening niet over mogen geven. Dit is bovenal een forum.
Mundial February 11th, 2013, 09:48 PM Maar soms gaan we wel zweven en moeten we er eens aan herrinert worden dat niet alles mogelijk is... ;)
the_nitrous February 11th, 2013, 11:25 PM Uiteraard mag iedereen een mening geven,maar hoe kan een mening gefundeerd zijn als je de inhoud niet kent?
Ik ga hier in de verdediging, zoals iedereen die zijn project verdedigt.
Thermo: "architectuur" waar niemand van op kijkt,bravo Brussels airport"
Als deze persoon dan vraagt om meer renders ben je niet geneigd om snel mee te werken,om dan nog meer cynische commentaar te krijgen.
We zijn de laatste jaren behoorlijk verwend geweest op gebied van CGI in architectuur dat we een gebouw al denken te kennen nog voor het gebouwd is.
Maar architectuur gaat niet over welk beeld er het beste uiziet.
Het gaat over hoe een gebouw een impact heeft op de beleving van de binnen en buitenruimte.
Een goed voorbeeld hiervan is Gehry's Vitra. Als je buitenstaat denk je wow,sta je binnen dan denk je dat je in een ander gebouw bent en is van de buitenkant niets meer voelbaar. En ook daar is niets mis mee, gewoon een andere kijk op architectuur. Mss 'Learning from Las Vegas' van Venturi eens lezen.
En alweer,dit is een forum,dus geef gerust uw mening maar probeer het wat te onderbouwen.
Thermo February 12th, 2013, 02:12 AM ^^ Zoals gezegd is dit een forum van mensen die geïnteresseerd zijn in bouwprojecten over het hele land. Wij pretenderen geen kenners of professionals te zijn, maar 'liefhebbers', zo je wil. Wij beoordelen projecten niet als betrokkenen (die inderdaad moeten rekening houden met het kostenplaatje), maar als buitenstaanders die een oordeel vellen op basis van renders. Het kan dus perfect zijn dat het project dat het best past bij wat de luchthaven had vooropgesteld niet onze voorkeur heeft (zoals hier blijkbaar het geval is). Maar dat kan je ons niet kwalijk nemen aangezien wij niet op de hoogte zijn van interne afspraken tussen opdrachtgever en architectenbureau(s). Vind niet wat wij ons hier moeten excuseren voor onze mening op basis van vrijgegeven renders.
Je geeft zelf toe dat de huidige renders niet voldoen en dat er betere op komst zijn. Welnu, het feit dat we er hier vol ongeduld op wachten wil toch zeggen dat we geïnteresseerd zijn in het definitieve ontwerp. I do give a sh*t, om het in uw woorden te zeggen...
the_nitrous February 12th, 2013, 10:11 AM Het defintieve ontwerp staat in de animatie hierboven. Dat vond je nog slechter dan de conceptschets.
De renders zijn te vinden via de luchthaven.
Filou February 12th, 2013, 11:58 AM En alweer,dit is een forum,dus geef gerust uw mening maar probeer het wat te onderbouwen.
Ik begrijp uw frustratie the_nitrous maar de meeste forummers (zoals ik) zijn hobbyisten. Ikzelf heb niks te maken met architectuur of bouwbedrijven. Maar het is een hobby van mij en ik probeer op de hoogte te blijven van wat er allemaal gebeurt.
Als er ergens een gebouw neergezet wordt dat ik niet mooi vind zal ik dat zeggen, maar ik heb geen boodschap aan wat er allemaal achter zit.
Dit is geen forum van professionals maar wel van geïnterresseerde mensen.
Net zoals de gebruikers van de luchthaven of een gebouw of gewoon mensen die een gebouw op straat voorbijlopen hebben wij geen weet van opdrachtgevers, budgetten en dergelijke...
En net zoals u een schilderij dat u misschien niet mooi vindt zonder te weten of de schilder misschien geen budget had om dure verf te kopen of dat hij misschien geen handen heeft en met zijn tenen moest schilderen verandert dat niets aan het feit dat u dat schilderij niet mooi vindt...
Verwacht hier dus geen collegialiteit of kennis van zaken over budgetten, aanbestedingen en dergelijke, maar van ons kan je wel verwachten of we het mooi vinden, of practisch, gewoon onze mening dus. U doet er mee wat u wil, maar neem het voor wat het is: gewoon de mening van gewone mensen. En is het niet daarvoor dat die gebouwen dienen? Voor gewone mensen die er van gaan gebruik maken of die er naar (moeten) kijken?
(Sommige forummers zijn waarschijnlijk wel degelijk professionelen, maar ik denk de meesten niet.)
B! February 12th, 2013, 04:14 PM ^
Ik mis toch wel wat vernieuwing in het voorgestelde project.
Dit is erg standaard.
Een architecturaal antwoord geven op een bepaald probleem - in dit geval de verbinding van de bestaande terminal naar de A-pier - binnen het vooropgestelde budget is inderdaad de taak van de architect.
Maar dat is niet het eindstation!
Er kan veel.
Zelfs met weining $ en creativiteit is de sleutel. Ik denk aan het voorbeeld van XDGA voor Airport Geneva.
http://i148.photobucket.com/albums/s34/brianarchitectuur/141_F_zps60c4837a.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s34/brianarchitectuur/141_C_zpsc53b06c3.jpg
Mss 'Learning from Las Vegas' van Venturi eens lezen.
^
Bedankt voor de tip.
Glodenox February 13th, 2013, 06:20 PM Persoonlijk vind ik het ontwerp dat gewonnen heeft wel iets hebben en zal zeer blij zijn wanneer het er staat. Het is niet saai, maar ook niet té speciaal. In mijn ogen een goede verbinding tussen de ietwat simpele terminal (die een soort van blokkendoos is) en de A-pier die er zeer modern uit ziet. Het ziet er in elk geval pakken beter uit in het filmpje dan de originele renders.
En inderdaad, de grote meerderheid van mensen die hier zit zijn slechts liefhebbers en durven al eens het onmogelijke te dromen. Maar ik denk toch dat we hier in elk geval niet op het niveau van HLN bezig zijn, maar onze mening toch een beetje onderbouwen.
Glodenox March 5th, 2013, 10:56 PM Ik vermoed dat Brussels Airport hier binnenkort foto's gaat plaatsen: http://brusselsairport.tumblr.com/tagged/Connector
Vandaag hebben ze de aanzet gegeven met een omschrijving van het project, de rest zal de komende dagen waarschijnlijk volgen.
Mundial March 6th, 2013, 06:28 PM Ik ben het wel met je eens, het is idd niet saai maar ook geen wowarchitectuur.
Bij dit ontwerp moest ook rekening gehouden worden met wat er al stond. Dit ontwerp past best bij de andere terminals en maakt er geen potpouri van.
Glodenox March 22nd, 2013, 02:16 PM Halverwege April beginnen de werken: http://brusselsairport.tumblr.com/post/45919068369/a-good-preparation-is-everything-preliminary#_=_
|
|