View Full Version : 'Ontwerp Freedom Tower New York mogelijk plagiaat'

Berrtus
November 9th, 2004, 02:12 PM
www.telegraaf.nl di 9 nov 2004, 13:04

'Ontwerp Freedom Tower New York is plagiaat'

NEW YORK - Een voormalige student architectuur van de universiteit van Yale heeft maandag aangifte gedaan tegen de ontwerpers van de Freedom Tower, de prestigieuze wolkenkrabber die verrijst op de plek in New York waar het World Trade Center stond. Volgens de student, Thomas Shine uit de staat Massachusetts, hebben de architecten van de toren het ontwerp van hem gestolen.

De Freedom Tower lijkt volgens Shine "verdacht veel" op een ontwerp dat Shine maakte voor een flatgebouw in Manhattan voor de Olympische Spelen van 2012, waarvoor New York in de race is. Chef-architect David Childs van de het bij de bouw van de Freedom Tower betrokken architectenbureau Skidmore, Owings & Merrill kent dat ontwerp, aldus Shine. Hij zat in de jury die in 1999 op Yale de verschillende ontwerpen beoordeelde.

De wolkenkrabber die op 'ground zero' verrijst, is een compromis tussen Childs en architectuur Daniel Libeskind, die het totale plan voor het WTC-terrein ontwierp. De eerste steen voor de Freedom Tower werd gelegd op 4 juli, de Amerikaanse onafhankelijkheidsdag. De toren wordt 533 meter hoog, ofwel 1776 voet - het jaar waarin de Verenigde Staten de onafhankelijkheid uitriepen. De toren moet in 2009 klaar zijn. De bouwkosten worden geraamd op anderhalf miljard dollar.

Cymen
November 9th, 2004, 02:20 PM
Jammer dat je er geen plaatjes bij zitten.

Mijn eerste gedachte: Alles is al bedacht dus laat die architecten elkaar maar lekker afmaken.

Skyscrapercitizen
November 9th, 2004, 02:33 PM
Meteen afgelasten die bouw en gewoon weer een twintower bouwen. :banana:

Stratosphere 2020
November 9th, 2004, 02:56 PM
Pas nu komt zo'n clown met zijn verhaal over copycat! Ik vertrouw dit voor geen meter.

Tobi
November 9th, 2004, 03:19 PM
:yes:

Jan
November 9th, 2004, 03:31 PM
Koolhaas heeft ook ooit eens zo'n overijverig iemand aan de broek (http://www.classic.archined.nl/news/0111/koolhaas.html) gehad die beweerde dat het ontwerp van de kunsthal van hem zou zijn, en alhoewel het er in de algemene vorm wel wat van weg had zei de rechter dat die de pot op kon. Dit soort acties zijn natuurlijk je eerste en meteen je laatste 'fifteen minutes of fame'.

Stratosphere 2020
November 9th, 2004, 03:33 PM

Dat zal nooit gebeuren. De plannen voor de bouw van de nieuwe WTC zijn al zo ver gevorderd dat het veel geld zal kosten om het aftelasten.

bobdebouwer
November 9th, 2004, 04:21 PM
Ik vind het ook best wel vreemd dat hij er nou pas mee komt. Dat werkt enorm in z'n nadeel, ik geloof hem voor geen cent!

darulez
November 9th, 2004, 05:56 PM
Just another loser......

In architectuur en kunst bestaat geen plagiaat naar mijn bescheiden mening!

empersouf
November 9th, 2004, 06:28 PM
Hopeloos.

Dr. Dubai
November 9th, 2004, 07:08 PM
ik hoorde dat ze ook mijn ontwerp van de Saturn in Dubai wilden gaan bouwen, de Na-apers!:D

maar ze zijn nog niet van me af!:moods:

empersouf
November 9th, 2004, 07:18 PM
^^^^^^^^^^^^^
Hahahahahahahahaha

Dr. Dubai
November 9th, 2004, 08:58 PM
het is echt zo, niet lachen!

empersouf
November 9th, 2004, 09:03 PM
Ik weet het, ik lach omdat ik je zo zielig vindt dat het bij je is gebeurd. Hahahahahahahahahaahahahahahahahaha.

Dr. Dubai
November 9th, 2004, 09:07 PM
erg he:tongue2:

Basshead
November 10th, 2004, 10:29 AM
@Jan, inderdaad een vernietigend oordeel van de rechter!

Overigens vind ik de Kunsthal niet eens het kopieren waard, ik vind er niets aan.

FJ
November 19th, 2004, 01:56 PM
Hoeveel miljard mensen wonen er op deze aardkloot ....

Als iedereen 1 gebouw gaat ontwerpen. Zullen er vast wel een aantal zijn die een soort gelijk gebouw ontwerpen. Al dan niet hetzelfde :)

dirkholtkamp
November 19th, 2004, 02:09 PM
Ik ken nog wel een aantal torens waar ik hier in Rotterdam best wel een copy-cat van zou willen hebben.....