View Full Version : Vraag over bouw Schielandtoren en Montevideo

Sol
November 19th, 2004, 12:44 PM
Tijdens mijn college over de OZB (belasting) ging mijn docent, die nogal thuis is in het Rotterdamse vastgoedwereldje, in op de bouw van de Schielandtoren.
Hij vertelde dat bij bakstenen gebouwen niet het metselen zelf de grootste kostenpost is, maar juist het schoonmaken van de muren waarboven gemetseld en gevoegd is. Om die reden is er bij de Schielandtoren van boven naar beneden gemetseld en gevoegd omdat je de schoonmaakkosten (die dus anders hoger zijn dan het metselen en het voegen zelf) dan uitspaart.
Bij de Montevideo gebeurt het metselen en voegen echter weer van beneden naar boven.
Kan iemand hier meer over vertellen en kan iemand misschien foto's posten van de bouw van de Schielandtoren?

Winus
November 19th, 2004, 07:31 PM
Volgens mij is het metselen zelf niet zo vervuilend, de specieresten vallen voornamelijk in de spouw. De voegers zijn wel echte sopperts. Deze werken ook meestal van boven naar beneden, maar dit heeft volgens mij meer te maken met het afbreken van de steiger. Want ook als je voegt van boven naar beneden kan het metselwerk vervuilen.

Hed Kandi
November 19th, 2004, 09:43 PM
montevideo word toch niet gemetseld dit zijn toch een soort prefab platen met een baksteen patroon

experience
November 19th, 2004, 10:06 PM
Het is idd zo dat vaak van boven naar beneden gevoegd wordt ivm naar beneden vallende specie, met name omdat de kozijnen dan ook van boven naar beneden geplaatst kunnen worden. De kozijnen hoeven dan niet beschermt of schoongemaakt te worden.
De verdiepingen worden dan dus van boven naar beneden water- en luchtdicht gemaakt, waardoor de complete afbouw van boven naar beneden gedaan kan worden. Zo wordt ook binnen schoon werk niet vervuild door naar beneden gaande rommel of vocht.

Het nadeel hierbij:
Alle andere bouwfasen werken van onder naar boven, als de afbouw-fase van boven naar onder werkt loop je meestal vertraging op. :bowtie:

Awais
November 20th, 2004, 01:47 PM
@ Hed Kandi: niet dus. Deze toren wordt weldegelijk gemetseld. Anders zou de bouw van de toren lang duren. of een extra kraan. Die prefab delen zouden ook door de kraan zouden moeten worden aangebracht, terwijl nu de kraan zich bezig houdt met de toren omhoog te krijgen en tegelijkertijd wordt de gevel gefixt.

Basshead
November 20th, 2004, 06:31 PM
Als ze boven boven naar beneden metselen, waar rust de onderste laag dan op!? Het lijkt mij sterk dat de onderste steen dmv de specie aan de steen erboven plakt.

experience
November 20th, 2004, 07:01 PM
:lol: idd, er wordt niet van boven naar beneden gemtseld, alleen van boven naar beneden gevoegt.

Hoewel, het zou in sommige vallen misschien wel mogelijk zijn om van boven naar beneden te metselen :|
Bij wat hogere gebouwen wordt metselwerk per verdieping ondersteund door een betonnen of stalen ligger, gemonteerd aan het binnenblad.
(dus eerst de bovenste verdieping omhoog metselen,dan de verdieping eronder etc.)
Maar daar zie ik het nut niet van in.