View Full Version : ANTWERPEN | 't Eilandje

Pages : [1] 2 3 4 5

De Snor
November 20th, 2004, 07:45 PM
Wie heeft hier info over ?
Wat wordt er gepland + wat is er reeds gebeurt ?

Volg verschillende deelprojecten van de stadsvernieuwing op 't Eilandje in deze threads:

Kattendijktorens (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=497386)
Het MAS - Museum aan de Stroom (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=518532)
Londen Toren & Avenue Building (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=461089)

En neem ook eens een kijkje in de volgende draad, over hoe je persoonlijk een bijdrage kan leveren tot de ontwikkeling van het Eilandje:

SSC steekt het MAS een handje toe (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=632184)

De Nationaliste
February 22nd, 2005, 08:27 PM
Groot probleem voor 't eilandje blijft dat er geen sprake is en voorlopig zal zijn van serieus openbaar vervoer. London kreeg een Metro(lightrail) voor de Docklands, Hamburg heeft drie Metrostations voor het spectaculaire HafenCity, Rotterdam heeft het Wilhelminapleinstation, zelfs amsterdam heeft een aantal sneltramstations gekregen in de gerevitaliseerde oude havens. Maar Antwerpen?

poller1
February 23rd, 2005, 11:18 AM
Tja, wij krijgen 1 of 2 doorgetrokken tramlijnen (doortrekken tram tot Noorderplaats en eventueel in de Londenstraat + aftakking tram 3 tot aan Metropolis-Punt a/d Lijn) en een heropgewaardeerd station Luchtbal even verderop.

Het eilandje ligt ook wel erg dicht bij het centrum he (10 minuutjes wandelen van Grote Markt).

De Nationaliste
February 23rd, 2005, 10:04 PM
Je bedoelt dat de spreekwoordelijke kinderhand gauw gevuld is. Als je een top lokatie wil dan moet je ook zorgen voor top openbaar vervoer (METRO), en geen provinciaalse compromissen sluiten. Praatjes dat je in 10 minuten wandelen op de Grote Markt zou zijn passen uitstekend in de leugencampagne die antwerpse politici en hun slippendragers al jaren voeren. Wandelen? Hardlopen , dan misschien.

poller1
February 24th, 2005, 09:50 AM
Oké, ben ook voorstander van een volwaardig metronet in Antwerpen... tramlijn 3 bevestigt de voordelen van zo'n eventueel net.

Maar ik vrees dat er te weinig politiek en sociaal draagvlak is voor een volwaardig metronet.

Een snel tramnet (dan heb ik het niet eens over een sneltramnet), op voorwaarde dat het geïntegreerd is, kan ook een goede oplossing bieden voor een stad van 500.000 / 1.000.000 inw.

De grootste fout die er gebeurd is in de tijd was de bedoeling een premetro te bouwen ipv een metro, + de ongelofelijk domme uittekening van het ondergrondse net (waarom 3 lijnen in Antwerpen Noord, en verder niets???????).

poller1
February 24th, 2005, 01:15 PM
Het Mobiliteitsplan Antwerpen :

http://sico.php.acteco.com/Antw_MobPlan/www.AntwerpenMobPlan.be/N/home.php

snot
February 24th, 2005, 06:06 PM
De grootste fout die er gebeurd is in de tijd was de bedoeling een premetro te bouwen ipv een metro, + de ongelofelijk domme uittekening van het ondergrondse net (waarom 3 lijnen in Antwerpen Noord, en verder niets???????).
Was het hier in Charleroi, Brussel en Antwerpen niet de bedoeling om stapsgewijs, dus d.m.v. een premetro een volwaardig metro netwerk aan te leggen?
Al vlug bleken die plannen megalomaan. Een stad heeft een miljoen inwoners nodig om een volwaardig metronetwerk te kunnen laten renderen. Antwerpen en Charleroi(!!!) zijn simpelweg te klein. Alleen Brussel is een metro waardig, al is die kleiner uitgevallen dan oorspronkelijk gepland.

giergel
February 24th, 2005, 06:39 PM
Wel wel, de metro in Brussel vindt ik toch niet klein!
Ik ben ook een voorstander van de metro en ik denk wel dat Antwerpen groot genoeg is voor een metronet.

MVL318
February 24th, 2005, 08:05 PM
Het Mobiliteitsplan Antwerpen :

http://sico.php.acteco.com/Antw_MobPlan/www.AntwerpenMobPlan.be/N/home.php

hier zat ik nu al lange tijd op te wachten :cheers:

snot
February 24th, 2005, 08:36 PM
Wel wel, de metro in Brussel vindt ik toch niet klein!
Ik ben ook een voorstander van de metro en ik denk wel dat Antwerpen groot genoeg is voor een metronet.

Nee de Brusselse metro is niet echt klein maar de premetro lijnen die er ook zijn waren oorspronkelijk bedoelt om op termijn uitgebouwd te worden tot volwaardige metrolijnen. Dan had Brussel nog 2 à 3 extra metro lijnen.
Antwerpen is echt klein voor een volwaardige metro, wat zeer duur is. Lightrail die gebruik maakt van de tram en metro infrastructuur is meer voor de hand liggend.

Josh
February 24th, 2005, 08:42 PM
Bwah ik vind Antwerpen niet echt te klein voor een metronet. Rotterdam en Amsterdam hebben ook een eigen metro en zijn niet echt veel groter. Antwerpen heeft zelfs een grotere binnenstad dan Rotterdam. Qua oppervlakte moet Antwerpen ook niet echt onderdoen voor Brussel.

snot
February 24th, 2005, 08:57 PM
Ok, maar de Amsterdamse Metro lijkt dan ook meer op een veredelde tram en de Rotterdamse metro is meer een voorstadsmetro. Antwerpen is echt wel net iets te klein. Tenzij een voorstadsmetro tot ver in de omliggende gemeenten maar dat kost veel geld en plaats en daarvoor is het nu te laat. Had al in de jaren '70 moeten aan begonnen zijn. Lightrail is echt de ideale stap tssn zware metro en tram.

snot
February 24th, 2005, 09:03 PM
Qua oppervlakte moet Antwerpen ook niet echt onderdoen voor Brussel.
Daar wringt het schoentje, de helft aan inwoners op dezelfde oppervlakte. Dichtheid is belangrijk voor een metro net. Met de verre randgemeenten komt Antwerpen nauwelijks in de buurt van één miljoen. Brussel is een compacte dichte stad met één miljoen inwoners en nog eens veel meer pendeltreinverkeer die ook veel gebruikmaaktvan de metro.

poller1
February 25th, 2005, 10:17 AM
Daar wringt het schoentje, de helft aan inwoners op dezelfde oppervlakte. Dichtheid is belangrijk voor een metro net. Met de verre randgemeenten komt Antwerpen nauwelijks in de buurt van één miljoen. Brussel is een compacte dichte stad met één miljoen inwoners en nog eens veel meer pendeltreinverkeer die ook veel gebruikmaaktvan de metro.

60% vanhet Antwerpse grondgebied wordt ingepalmd door de haven, vandaar dat de dichtheid zo laag lijkt in Antwerpen.

Ten zuiden van de Stad is de dichtheid veel groter, en gemeentes als Edegem, Borsbeek, Hemiksem, Mortsel... hebben een grotere dichtheid dan de gemeentes rond Brussel (tussen de 2.000 en de 4.000 inw/km²).

Antwerpen stad min de haven heeft dezelfde dichtheid als Brussel (5-6000 inw/km²).

Spotter
February 25th, 2005, 05:11 PM
Zitten jullie zomaar onze "prachtige" metro af te zeiken ;)
Werd er in Antwerpen niet al gewerkt aan een metrolijntje met wat aftakkinkjes?//Danwel is er niet al een klein lijntje in gebruik (als pre-metro)? (van de Grote markt richting centraal fso?

MVL318
March 29th, 2005, 10:42 AM
De stad Antwerpen heeft de gebouwen van de voormalige Red Star Line aan de Rijnkaai en de Montevideostraat gekocht van het havenbedrijf. (voor 676.750 euro)
In de gebouwen komt de Red Star Line Memorial voor de honderdduizenden Europeanen die op het einde van de negentiende eeuw tot een stuk in de twintigste eeuw vertrokken vanuit Antwerpen naar Amerika.

http://www.oldgloryprints.com/Red_Star_Line.jpg http://www.parksouthgallery.com/images/new%20web%20site/red%20star%20line_450.jpg

Antwerpen wil ook nog op Ellis Island in New York een tentoonstelling brengen over de Red Star Line. Die expo moet een beeld geven geven de toekomstige Red Star Memorial in Antwerpen.

De Nationaliste
March 31st, 2005, 12:59 AM
Misschien moet er iemand in Belgie opstaan, een krachtdadige politicus bijvoorbeeld, die de groei van de Belgische bevolking concentreert in de steden en de randgemeenten. Gevolg: 1) De drempelwaarden voor een volwaardige metro worden gemakkelijk gehaald, en 2) de dorpse verkavelingswaanzin die Vlaanderen zo lelijk maakt stopt.
Maar ja.....Belgie en krachtdadigheid...

Alfa
March 31st, 2005, 10:49 AM
Wat men moet tegenhouden zijn zonevreemde huizen.Nu mag men nog altijd nieuwe huizen bouwen op voorwaarde dat er een oud huis stond.Dat zou moeten veranderen zodat geleidelijk aan van die lelijke lintbebouwing afraken.Alle huizen zouden vanaf nu binnen de bebouwde kom(want nu is die er vooraf voor de snelheidsbeperking veel nut heeft die nu anders niet daar de bebouwing in veel gevallen gewoon doorloopt) moeten gebouwd worden.Vergis u niet er in in Vlaanderen nog zeer veel ruimte binnen die bebouwde kom alleen valt dat zo niet op omdat die open velden meestal door huizen ongesloten zitten.

snot
April 7th, 2005, 07:07 PM
Ik snap ook niet goed wat er zo versnipperd is aan de Antwerpse randgemeenten... Afgezien dan van Ekeren.

Denk ook dat een volwaardige metro in Antwerpen best kan, al is het een simpele 2-lijns Oost-West / Noord-Zuid.

De drukte op de huidige oost-west premetrolijn naar linkeroever lijkt dit te bevestigen. De ontwikkeling van het Eilandje en het Nieuw zuid hadden dit enkel kracht kunnen bijzetten... maar nu is het er echt wel te laat voor en zullen we het maar met een verbeterd tram- en treinnet doen.

Och het verschil tussen een lightrail en een metro is niet zo groot. Zeker als gebruikt word gemaakt van hier en daar een tunnel of viadukt. Voor sommigen is een netwerk met lichtere types dan bv. de Brusselse 'heavy rail' metrostellen sowieso al lightrail. De meeste houden het bij een volwaardig net volledig gescheiden van andere vervoersnetten is een
metro netwerk. Dus zonder 'gelijvloerse kruisingen'.

En zoals @nationaliste zegt is de Antwerpse rand wel degelijk versnippert net als de rest van Vlaanderen. (verkavelings diarree :) :| )
De onmiddelijke Antwerpse rand gemeenten is nog ok. Maar de rest van bijna half de provincie Antwerpen en een deel van Oost-Vlaanderen :sleepy: .
En hoe Vlaanderen niet spreekt van een Antwerps stadsgewest kan ik ook nie in komen. Ok bij Brussel is er de communautaire grens. Maar Antwerpen, de metropool, maar in de schoolboeken staat er 450 000 inwoners. Doe er alleszins Zwijndrecht, Mortsel, Wijnegem, Schoten, Kapellen, brasschaat en al de andere fysiek aangegroeide gemeenten maar bij en er is al een gewest met een aardig cijfertje. En duidelijk profileren in plaats van vage letters in het ruimtelijk ordenings plan. :no:
Had men dan in het verleden de groei in dat gewest geconcentreerd en niet in de spetters overal in het platte land was men al een heel eind verder.

poller1
April 7th, 2005, 11:04 PM
Wederom heb je gelijk, maar... mss had het 'totaalcijfer' gewoon hetzelfde geweest als nu... dan had mss Antwerpen 'stad' 700.000 inwoners gehad ipv 450.000 (how sorry, ondertussen is het 458.080!!! still growing...) , maar het hele arrondissement nog steeds maar 1 miljoen, en de provincie ook nog steeds maar 1,65 M....

Maar ik blijf snappen wat je bedoelt!

superGB
May 1st, 2006, 01:02 PM
het eilandje is een nogal omvangrijk project, in het noorden van de stad Antwerpen, waar het museum aan de stroom -het MAS- van Willem Jan neutelings de bekroning van zal zijn.

de loodsen op de hanzenstedenplaats zijn ondertussen bijna helemaal afgebroken. op dit moment ziet het er zo uit: http://museum.antwerpen.be/museumaandestroom/Images/mas.jpg

het wordt zo (enkele niet zo bekende beelden erbij gezocht):

http://antwerpenapart.be/wp-content/MAS_01.jpg

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/english/details/051201_culture1/N_050923_MAS_museumaandeschelde_v-20050923-200003.jpg

http://www.wijzers.be/images/0512/mas.jpg

http://www.nai.nl/pagjpgs/agendaactjpgs/nra_museum.jpg

nog een veelbelovend project op het eilandje:
http://www.bouwenwonen.net/nieuwbouw/special/eilandje2/project2.jpg

Ivan
September 26th, 2006, 05:52 PM
Vanavond infoavond heraanleg kaaien en omgeving Oude Dokken
19.30u Havenhuis

Potie
September 26th, 2006, 09:23 PM
Om nog een antwoord te geven op de 'Ollanders' (Uit respect en niet uit rascisme :p).
Hebt u de plannen voor de metro op het Rogierplein al eens bekeken. >> Bruxelles/Brussel --> Wedstrijd Rogierplein!

Uhummm... :p :d

Ivan
September 27th, 2006, 02:47 PM
Vanaf november starten de heraanlegwerken voor de Entrepotkaai en de St. Godefriduskaai (fase 1). Deze duren tot midden volgend jaar. Daaropvolgen de volgende fasen. binnen 2 jaar zouden dan de gehele kaaien rond de Oude Dokken moeten zijn heraangelegd.

B!
September 27th, 2006, 03:13 PM
Ff terzijde; mijn vriendin zit op't zuid op kot! En samen ontdekken we geleidelijk aan dé stad. En ik moet zeggen: Antwerpen is een fijn stadje, toffe pleintjes, schone nieuwe architectuur en je moet zeggen hoe het is, justitiepaleis en de lanen errond das toch knap.

Ivan
October 20th, 2006, 10:18 PM
Voila, zo hoor je het nog eens!

Benonie
October 20th, 2006, 11:19 PM
Ff terzijde; mijn vriendin zit op't zuid op kot! En samen ontdekken we geleidelijk aan dé stad. En ik moet zeggen: Antwerpen is een fijn stadje, toffe pleintjes, schone nieuwe architectuur en je moet zeggen hoe het is, justitiepaleis en de lanen errond das toch knap.

Leuk voor jullie. Ik zat een kleine 20 jaar terug op 't Zuid op kot, in de Schilderstraat, naast de Tolkenschool en het Museum. 't Zuid was toen al mooi, maar nog niet zo hip, al was Tom Lanoy wel mijn buurman.
Tegenover het Museum van Schone kunsten was toen een schroothandel. Toppunt van Belgisch surrealisme! Ik heb er nog foto's van in een boekje.
Nu is 't Zuid hip én beeldschoon. Ik vind het een van de mooiste buurten van ons landje, echt waar. Je waant je eventjes in Parijs. Als je dan vanaf 't Zuid langs een boel ommeweggetjes naar het centrum stapt...heerlijk dwalen is dat.

poller1
October 23rd, 2006, 09:55 AM
Leuk voor jullie. Ik zat een kleine 20 jaar terug op 't Zuid op kot, in de Schilderstraat, naast de Tolkenschool en het Museum. 't Zuid was toen al mooi, maar nog niet zo hip, al was Tom Lanoy wel mijn buurman.
Tegenover het Museum van Schone kunsten was toen een schroothandel. Toppunt van Belgisch surrealisme! Ik heb er nog foto's van in een boekje.
Nu is 't Zuid hip én beeldschoon. Ik vind het een van de mooiste buurten van ons landje, echt waar. Je waant je eventjes in Parijs. Als je dan vanaf 't Zuid langs een boel ommeweggetjes naar het centrum stapt...heerlijk dwalen is dat.

Het HIVT, in de Schildersstraat, daar zat ik van 1993 tot 1998 !!!

euroboyarne
October 23rd, 2006, 09:46 PM
Deel van het uitgetekende masterplan voor het Eilandje. In het plan zitten ook de torens van spoor Noord (link vanboven in blauw). De eerste fase van het masterplan omvat de rode gebouwen, de tweede fase de blauwe gebouwen.

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/naamloos-1.jpg

superGB
October 24th, 2006, 03:16 PM
ambitieus. mét een hoop torengebouwen die zo te zien gepland zijn. erg veelbelovend!

L-er
October 24th, 2006, 04:10 PM
Hoe hoog worden die torens effectief?

Ivan
October 24th, 2006, 05:12 PM
Die van de Westkop tot 80 meter (oa 1 a 2 torens voor Hogeschool Antwerpen en de Zorgcentrum toren) dan is er dus nog plaats voor 3 andere torens, dit kunnen woontorens worden met zicht op Eilandje en Spoor Noord.

De Avenue Building (rode toren) van de AMCA site wordt 75 meter

Voor Fase 2 van het Eilandje wordt er een toren van 130 meter gepland.

Neil Johnson
October 24th, 2006, 05:16 PM
En tegen wanneer zou dat allemaal klaar moeten zijn?
Ik vind het echt een schitterend masterplan hoor, maar ik vrees dat we er zeeeeeer lang op zullen moeten wachten, en bovendien een behoorlijk afgezwakt resultaat gaan krijgen. Vergeet niet dat ongeveer tegelijk ook Nieuw-Zuid gebouwd moet worden.
Pas op, ik hoop uit de grond van m'n hart dat ik het mis heb hoor!

B!
October 24th, 2006, 05:45 PM
zuid en dit, idd wat veel voor één stad! zelfs voor antwerpen. maar dit gebied krijgt aandacht en vroeg of laat zal dit een prachtige stadsuitbreiding worden.

Joba
October 24th, 2006, 06:08 PM
Enige voorzichtigheid is nochtans aangeraden. Het Eilandje wordt al 15 jaar gehyped maar de feitelijke realisaties zijn altijd druppelsgewijs verschenen. Hopelijk krijgen we nu een stroomversnelling.

euroboyarne
October 24th, 2006, 07:03 PM
Ja, maar die stroomversnelling is nu wel aan het beginnen, met oa de bouw van het MAS en de torens aan spoor noord. Laten we hopen dat het steeds sneller en sneller gaat

Benonie
October 24th, 2006, 08:23 PM
Reeds halverwege de jaren '90 opperde iemand het idee dat Antwerpen het Barcelona van het noorden kon worden.
Als ik hier al die fantastische projecten bekijk, zowel qua infrastructuur (Scheldekaaien, Eilandje, Spoor Noord, Nieuw Zuid, Leien, Jeugdherberg, Astridplein, CS...) als de grote privébouwwerken bekijk (waarvan heel wat mooie torens) zal Antwerpen binnen 10 jaar Barcelona voorbijgestoken hebben (al zit men daar natuurlijk én gelukkig ook niet stil).
Voeg daarbij de bestaande eeuwenoude troeven en het nieuwe élan van de Antwerpse politiek (VB satgneert eindelijk) en het is duidelijk dat de 21ste eeuw een nieuwe Gouden Eeuw voor Antwerpen wordt.
Proficiat!

L-er
October 24th, 2006, 09:01 PM
En toch had ik liever één enkele cluster gezien op bijvoorbeeld linkeroever (Wat een ideale locatie trouwens.) in plaats van vele verspreide torens van om en bij de 80 meter. En dan nog liefst een serieuze cluster met hoogbouw van 100 meter en meer. Van ambitie gesproken in België, maar een droom uiteraard voor elke hoogbouwliefhebber in dit kleine landje.

We zullen ons maar tevreden stellen met wat er nu op het programma staat, want dat is ook lang niet mis natuurlijk voor een stad als Antwerpen.

Ivan
October 25th, 2006, 12:15 AM
Het Barcelona van het Noorden vind ik nu wat overdreven. Je voelt dat er een nieuwe wind begint te waaien door de stad, de werken zijn soms vervelend maar zijn een teken van dynamiek. Als binnenkort dan ook het nieuwe stadsbestuur van start gaat zie ik ook inderdaad een mooie toekomst voor de stad weggelegd. Vergeet niet dat onder dit stadsbestuur (2007-2013) heel wat dingen nog zullen moeten gerealiseerd worden zoals Leien Fase 2, Groene Singel, Eilandje, Prestiblel, Nieuw Zuid, Scheldekaaien, Scheldebrug, Red Star Line, ...

ketje
October 25th, 2006, 03:17 PM
Die 2de fase op het eilandje met die toren van 130 m wanneer zou deze dan gebouwd worden , en is dit al defenitief?

Ivan
October 25th, 2006, 06:52 PM
dat is allemaal nog in planfase. De visie is dat de toren een architecturaal tegengewicht wordt voor de architecturaal prachtige Lange Wapperviaduct

ketje
October 26th, 2006, 12:07 AM
Pfff zoveel fases er worden maar vage plannen gemaakt, maar de tijdsspanne tussen het plannen en het eigenlijke bouwen is verdomme lang pffff geduld wordt hier seriues op de proef gesteld :)

Joba
October 27th, 2006, 05:01 PM
Het Noorse Aker Brygge, dat ik al eerder vermeld heb en als gelijkaardig aan het Eilandje beschouwd kan worden, heeft de DIFA-prijs van 2006 voor Europa's beste wijk gewonnen. In deze .pdf file kan je 2 foto's bekijken van de wijk: http://international.difa.de/unternehmen/difa/difaaward/402ca2da3987f67de17b99d9bc63b13b.0.0/Awardverleihung_Bilder.pdf
Ik kan alleen maar hopen dat dit de planners in Antwerpen motiveert om Oslo te bezoeken om inspiratie op te doen, want het is wel degelijk een schitterende wijk.

Over het Antwerpse Schipperskwartier valt overigens dit te melden: "The Schipperskwartier development in Antwerp received a special award for its integrative approach to town planning."

"The expert jury presented a special award to the Schipperskwartier in Antwerp. Today, the crime rate in the Belgian port’s formerly notorious red light district is virtually nil. The apparent incompatibility of various uses has been successfully reconciled thanks to the city’s active involvement: Town planning measures and public investment, private investment in the form of new build activity and renovation have, in the jury’s opinion, made a unique contribution to rehabilitating and stabilising the quarter."

http://international.difa.de/navi/index.php?naviPath=http%3A%2F%2Finternational.difa.de%2Funternehmen%2Fdifa%2Fdifaaward%2FPhilosophie%2Findex.html

Neil Johnson
November 7th, 2006, 01:09 PM
hoe zal het Eilandje eigenlijk ontsloten worden door het openbaar vervoer? Welke tramlijnen worden er doorgetrokken tot daar? Of komt er een nieuwe lijn? En hoe gaat die dan lopen?

poller1
November 7th, 2006, 01:48 PM
Idd, maar het lijkt me ook beter eerst de prémetro verder af te werken.
Om terug aan te sluiten met het thema van dit topic: hoe zal het Eilandje eigenlijk ontsloten worden door het openbaar vervoer? Welke tramlijnen worden er doorgetrokken tot daar? Of komt er een nieuwe lijn? En hoe gaat die dan lopen?

Ik denk dat men kan beginnen met lijn 4 en/of 7 door te trekken (en zo een deel kaaientram realiseren) én so wie so is er een tram voorzien op het noordelijk deel van de Leien, vanwaar men ook het eilandje kan bereiken (eventueel een groot OV knooppunt op het eilandje waar de 'nieuwe' lijn 1 (noorderleien + verlenging naar Ekeren?) via het Oosten en de verlengde 4 of 7 via het westen het eilandje bereiken.

Rotterdam A
November 7th, 2006, 05:08 PM
Metrolijn zou best leuk zijn en creeert veel mogelijkheden. Maar denk dat het op dit moment geen voeding zou vinden in welk bestuur dan ook

Zo zonde. Het is echt zo nodig en nuttig voor de stad. Het kan ook met een klein lijntje beginnen van het centrum naar 't eilandje. Hier in Rotterdam begon het in 1968 ook met maar 5,9 kilometer en maar 6 stations. Door jaren heen gegroeid naar 46,5 miljoen kilometer + 9.8 kilometer sneltram gedeelte. Zo kan het ook in Antwerpen gaan. Het is duur, maar is gewoon nodig. Het moet, net als de Noord-Zuidlijn in Amsterdam heel duur is, maar het is hard nodig.

Hopelijk komen er ook snel duidelijkere artist impressions van het project, deze zijn nog een beetje vaag.

Ivan
November 7th, 2006, 06:13 PM
Er wordt in eerste fase gewerkt met een tramlijn:

de kaaientram van petroleum zuid naar Rijkaai ter hoogte van Hanger 29 zo over Londenbrug naar Noorderplaats via de Leien naar Bolivarplaats en terug naar Petroleum zuid

Ook een buslijn via Cadixwijk naar Mexico-eiland

Later kunnen dan alle lijnen verbonden worden

Ivan
November 7th, 2006, 06:15 PM
Om het gemakkelijk te maken geef ik je de geplande openbaarvervoerplanning voor het hele Eilandje:

http://img529.imageshack.us/img529/5475/09openbaarvervoerzd3.jpg (http://imageshack.us)

Lars13
November 7th, 2006, 08:47 PM
Ik moet onze "gast" uit Rotterdam 100% gelijk geven! Een echte metro is een must in Antwerpen. Een enorm gemiste kans vind ik dan ook het feit dat men een noord-zuid metrolijn had kunnen aanleggen onder de Leien. Deze zou meteen Nieuw Zuid met het Eilandje verbinden, met ter hoogte van de Opera een enorm ondergronds metrostation. Als je kijkt naar de huidige tramlijn in het midden van de Leien moet ik bijna huilen... Met warm weer zet de rubber (of wat dan ook) rond de sporen uit waardoor tramverkeer onmogelijk wordt, én men moet nog steeds de kruispunten bovengronds passeren. Naast het mega-Opera-metrostation zouden er dan prachtige stations kunnen komen op Nieuw Zuid en het Eilandje, waar de metro opnieuw boven kan komen (station doorheen de geplande torengebouwen bijvoorbeeld). Het zou onze prachtige stad extra allure gegeven kunnen hebben. Helaas dacht men er anders over. Het enige nadeel zou natuurlijk de kostprijs zijn.

syntric
November 8th, 2006, 12:41 PM
Als je kijkt naar de huidige tramlijn in het midden van de Leien moet ik bijna huilen... Met warm weer zet de rubber (of wat dan ook) rond de sporen uit waardoor tramverkeer onmogelijk wordt

In juli was het heet en zijn daar volgens mij geen problemen geweest, snap niet goed waar je dat haalt? :dunno:

Ivan
November 13th, 2006, 02:41 PM
Openbaar domein Eilandje

Er moet nog veel gedaan worden aan het openbaar domein op het Eilandje vooraleer het er echt leefbaarder wordt. Ik denk dan aan de wandelbaarheid, veiligheid, parkeermogelijkheden, groen, etc.

De plannen hiervoor zijn goedgekeurd, maar het duurt me toch wat te lang. Een mooi openbaar domein trekt toch sneller bewoners aan. Zelfs de huidige bewoners beschikken nog steeds niet over een vlakke straat zonder het risico om een been te breken. Nog maar te zwijgen over mensen met een handicap. Met een rolstoel mag je het daar wel vergeten.

Heraanleg

Na 6 jaar wordt nu eindelijk vandaag dan toch gestart met de heraanleg van de overige kaaien van de oude Dokken. Begonnen wordt met de Entrepotkaai. Dat is oa 2 jaar nadat de koninklijke Entrepot af is, en 4 jaar na de Napoleonskaai.
Onder het motto: beter laat dan nooit...

Profiel:
http://img135.imageshack.us/img135/1778/schemagroenpopwg8.jpg (http://imageshack.us)

euroboyarne
November 20th, 2006, 08:10 PM
Er zijn plannen rond een facelift voor het friendshipbuilding. Dit gebouw ligt achter de oude dokken en heeft een interessante architecturale waarde maar de gevel verpestte het een beetje. Daar zijn we dus binnenkort ook vanaf.

Huidige toestand:

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/frienship.jpg

Lars13
November 20th, 2006, 08:55 PM
In juli was het heet en zijn daar volgens mij geen problemen geweest, snap niet goed waar je dat haalt? :dunno:

@Syntric
Blijkbaar was de oorzaak niet (enkel) de hitte, maar (ook) de slechte kwaliteit van de bouwmaterialen, getuige het artikel op onderstaande link.

http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={B178C721-9A3D-4BB6-B9D5-4313F5D929EC}&check=archief

Gezien de periode waarin dit voorviel zou ik de hitte als oorzaak toch niet uitsluiten.

Ivan
January 4th, 2007, 02:18 PM
Er zijn plannen rond een facelift voor het friendshipbuilding. Dit gebouw ligt achter de oude dokken en heeft een interessante architecturale waarde maar de gevel verpestte het een beetje. Daar zijn we dus binnenkort ook vanaf.

Huidige toestand:

http://i3.photobucket.com/albums/y89/euroboyarne/frienship.jpg

Nog meer nieuws omtrent de plannen van het gebouw?

poller1
January 5th, 2007, 09:20 AM
En hoe zit het nu met die 5 kattendijktorentjes?

Ivan
January 7th, 2007, 03:29 AM
En hoe zit het nu met die 5 kattendijktorentjes?

Dat dossier blijft, zoals de meeste Antwerpse plannen, in een stil hoekje zitten. Normaal zouden dit jaar de bouwwerken starten, mag gaan tijd zijn, zo'n 5 jaar nadat de winnaar werd aangeduid!!

EN....nu nog eens eindelijk de knoop i.v.m. de Droogdokken eens doorgehakken!

B!
January 7th, 2007, 03:05 PM
't gaat echt zo traag in antwerpen hé! reden?

Polri
January 8th, 2007, 01:28 AM
Ik denk dat er een paar redenen zijn waarom het zo traag gaat.

Om te beginnen is er de hele administratieve romplsomp (milieu-effecten rapport, bouwvergunning, ... )

Dan is er de factor inspraak. Buurtbewoners en andere betrokkenen moeten tijdelijk worden geïnformeerd, en er zijn wettelijke procedures om ervoor te zorgen dat er met hun bezwaren rekening wordt gehouden. Dat mondt soms uit in lange procedureslagen.

En dan is er nog de politieke kant: politici beginnen heel snel te communiceren over hun dromen, lang voor er budgetten zijn vrijgemaakt en concrete plannen zijn uitgetekend.

Dat was het geval met bijvoorbeeld het MAS en het migratiemuseum, en ik heb het gevoel dat ook fase twee van de heraanleg van de Leien heel lang voor de concrete plannen al werd aangekondigd (tot nu toe met nog steeds maar één vage schets met betrekking tot het Operaplein - een definitief plan is nog steeds niet vastgelegd).

Al die factoren samen zorgen ervoor dat het inderdaad vaak tergend lang duurt voor men de concrete resultaten op het terrein ziet...

Ivan
January 8th, 2007, 02:42 PM
Ook de goedkeuring van de bouwaanvragen duurt veel te lang, zo is die van de Kattendijktorens nog steeds niet goedgekeurd

B!
January 8th, 2007, 04:14 PM
maar in Antwerpen lijkt het toch net ietsje langzamer te gaan...!

Wel jammer want ik verwacht veel van deze stadvernieuwing voor Antwerpen en het zou jammer zijn moesten die projecten terug verwateren...

Ivan
January 9th, 2007, 05:44 PM
maar in Antwerpen lijkt het toch net ietsje langzamer te gaan...!

Wel jammer want ik verwacht veel van deze stadvernieuwing voor Antwerpen en het zou jammer zijn moesten die projecten terug verwateren...

De ontwikkeling van de Oude Dokken bijna af, maar is er toch nog wat werk nodig (heraanleg kaaien, MAS, jachthaven Bonepartdok, site tov. Diamond Princess,...)

De eerste privéstappen zijn gezet in de Cadixwijk, maar door de natuurlijke uitdoving van de industriele activiteiten daar, zie ik de ontwikkeling ook maar traag gaan.

En dan zijn er nog de Montevideowijk, de Rijnkaai, de Mexico-site, Droogdokken, Asiadok-Noorderlaan en Kempeneiland. Tegen dit tempo is er binnen 30 jaar misschien nog maar de helft af. Ik zeg ook niet dat dat hoeft, maar het blijft maar aanslepen, ik denk ook niet dat dat erg goed is voor het geloof in de wijk.

Ik pleit voor een gedeeltelijk projectonwikkeling voor de buurten op het Eilandje. Als men nu eens verschillende delen zou ontwikkelen zoals men dat voor bv. Militair Hospitaal, 't Galgenweel en De Veldekens heeft gedaan, dan is men toch zeker dat er een snellere, kwaliteitsvolle en uniformere woon- en leefomgeving ontstaat. Het lijkt me niet onmogelijk. Dus waarom niet?

Polri
January 9th, 2007, 06:22 PM
En doordat het zo traag gaat, loopt men het risico dat privé-investeerders het op termijn zullen opgeven om hier projecten te plannen...

Kijk maar naar het Bonaparte/Willems-dok. Dat is na tien jaar ontwikkeling 's nachts nog steeds een donkere, gure omgeving, zelfs al zijn er een paar pakhuizen gerenoveerd tot lofts, en zelfs met de bouw van de "Entrepot".

Tegen dat het MAS er staat zijn we weer drie jaar verder. En dan zal bijna 15 jaar na de eerste aankondigingen van de projecten rond het eilandje (dat gebeurde al halfweg Detiège 1) nog steeds enkel het zuidelijke stuk af zijn...

Want het oorspronkelijke plan was een bebouwing tot aan de Noordelijke kant van het Katendijkdok, en oostelijk tot aan de Noorderlaan.

(de 5 torens aan het Kattendijkdok en de ontwikkeling aan de Droogdokken worden al jaren aangekondigd, maar voor zover ik weet is er nog geen steen gelegd).

Ik vind dat persoonlijk erg jammer, want het Eilandje lijkt me dé uitgelezen plek om aan kwaliteitsvolle stadsontwikkeling te doen: veel ruimte, mooie ligging aan het water, mogelijkheid tot hoogbouw, relatief dicht bij het centrum, ...

Ik vind eigenlijk dat het stadsbestuur de moed zou moeten hebben om de plannen voor Niew-Zuid/Prestibel op te bergen en voluit te gaan voor een snellere ontwikkeling van het Eilandje (en waarom niet: mét brug over de Schelde - is er niet ooit een brug van het Noordkasteel naar St-Anneke aangekondigd geweest? Een brug op die locatie zou een prachtig uitzicht op de Antwerpse skyline opleveren).

euroboyarne
January 9th, 2007, 07:48 PM
Ik heb wel onlangs gezien dat er hekken geplaatst waren rond de Montevideomagazijnen. Dus waarschijnlijk gaan ze daar binnenkort wel aan beginnen ...

Ivan
January 9th, 2007, 08:39 PM
De prive-initiatieven zie ik nu misschien nog niet echt stilvallen, maar de kans zit er in dat de golf van activiteiten die nu bezig zijn hopelijk niet stilvallen nadat het MAS er zal staan. Toegegeven en verwacht/verhoopt wordt dat het MAS toch de zwengel aan de motor van de hele buurt zal worden de komende jaren. Als vrees ik dat dat er niet echt inzit, tenzij de tweede en derde zwengel binnenkort van start gaan, namelijk de Kattendijkdoktorens én het Red Star Line museum! Dat zou dan pas echt de definitieve start zijn van ontwikkelingen. De Cadixwijk kan aangezwengeld worden met de jachthaven in het Kempisch Dok (Fotos iemand??) en het Cadixpark: groen en water zijn de woontroeven van formaat!

Als dan hopelijk binnenkort de knoop doorgehakt wordt omtrent de ontwikkeling van de Droogdokken zou dit weer een positieve boodschap naar investeerders zijn. Wie weet komt het terzielegegane project Planet Ocean ooit nog op het Mexico-eiland!!

Waar ik het niet eens mee ben is dat men zoals gezegd Prestibel en/of Nieuw-Zuid zou moeten laten liggen totdat het Eilandje af is...! Het is een vak aangehaald argument om zogezegd de focus te verleggen, maar is volgens mij niet relevant hoor, trouwens Prestibel wordt gerealiseerd door Vooruitzicht en het Eilandje door voorlopig spijtig genoeg grotendeels Vlaamse of prive-initiatieven. Er is buiten de goedgekeurde sturingsplannen weinig of geen initief van stad en De Lijn om de wijk er enigszins een meer woonkarakter te geven en ze beter bereikbaar te maken voor openbaar vervoer. God knows wanneer er een tram langs het Eilandje zal gaan (er wordt een tram voorzien op de kaaien bij de heraanleg, maaar dit is nog niet zeker dat er tramstellen voor gaan voorzien worden!!!)

De brug die jij bedoelt is een idee uit het Ruimtelijk Structuurplan, en daar worden binnenkort voor de 15 hefboomprojecten een datum en financieel plan voor opgemaakt!! goed nieuws dus! De plaatsing kan nog varieren tussen Noordkasteel en iets ten noorden het Noorderterras

Ivan
January 9th, 2007, 08:40 PM
Ik heb wel onlangs gezien dat er hekken geplaatst waren rond de Montevideomagazijnen. Dus waarschijnlijk gaan ze daar binnenkort wel aan beginnen ...

Ik weet wel dat het vorige idee van kantoren is geannuleerd door Monumentenzorg, en dat er nu een cinema wordt in voorzien met nog culturele functies, maar de werken zouden daarvoor pas volgend jaar voor starten. Waar stonden de hekken? en waren het gewone dranghekken? of stellingen?

euroboyarne
January 9th, 2007, 11:09 PM
Werfhekken. Maar ik weet niet zeker of men begonnen is met werken, waarschijnlijk was dat gewoon om te verhinderen dat mensen de gebouwen betreden.

Ik wist niet dat de voetgangersbrug aan het noorden van de kaaien bij een van de hefboomprojecten behoort. Weet je er nog meer over?

Ivan
January 10th, 2007, 12:50 PM
Werfhekken. Maar ik weet niet zeker of men begonnen is met werken, waarschijnlijk was dat gewoon om te verhinderen dat mensen de gebouwen betreden.

Ik wist niet dat de voetgangersbrug aan het noorden van de kaaien bij een van de hefboomprojecten behoort. Weet je er nog meer over?

ok, thanks, waarschijnlijk zal het inderdaad een veiligheidsmaatregel zijn.

De brug is geen hefboomproject, misschien leek dat zo hoe ik het formuleerde. Dus voor de hefboomprojecten wordt er binnenkort een plan opgesteld om te zien wat er eerst kan gerealiseerd worden en wat dit moet gaan kosten.

De fiets-en voetgangersbrug zal een draaibrug worden omdat een vaste brug veel te hoog zou worden. Verder is er weinig over geweten. Ook de locatie ligt nog niet 100% vast.

Ivan
March 25th, 2007, 11:09 PM
Onthulling bronzen beeld “De Landverhuizer”

Eugeen Van Mieghem, de kunstenaar van het havenvolk bekleedt een
bijzondere plaats in het cultureel erfgoed van Antwerpen. Om deze
reden kent Mensura vanuit haar Antwerpse roots haar steun toe aan de
Eugeen Van Mieghem Stichting om het werk van deze kunstenaar in ere
te houden .

Mensura heeft dan ook geen ogenblik getwijfeld om als sponsor op te
treden bij de verwezenlijking van het project “ De Landverhuizer “:
een levensgroot bronzen beeld van beeldhouwster Carla Kamphuis -
Meijer, naar een tekening van Eugeen Van Mieghem .

De plechtige onthulling van dit kunstwerk, door de schepenen Philip
Heylen en Ludo Van Campenhout, heeft plaats op zaterdag 24 maart 2007
om 11u00 op de Rijnkaai, ter hoogte van de Amsterdamstraat .

De “ Landverhuizer“, is inmiddels het derde beeld naar het werk van
deze kunstenaar. Eerder werden aan de Rijnkaai “ Het havenmeisje “
geplaatst en aan de Napoleonkaai kan u “ Het Havenboefje “
bewonderen.

Joba
May 11th, 2007, 05:04 AM
vrijdag 11 mei 2007

Stad koopt grond aan Kempisch Dok

Het Antwerpse stadsbestuur zet vandaag een constructie op poten om de spoorweggronden aan het Kempisch Dok te kopen. Daar komt waarschijnlijk een nieuw fusieziekenhuis.

Van onze redacteur

Kris Goossenaerts

Het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA), de voormalige OCMW-ziekenhuizen, liet zijn oog vallen op de verlaten spoorweggronden aan het Kempisch Dok, de andere kant van Spoor-Noord over het Noorderlaan-viaduct. Daar is niet alleen genoeg plaats voor een nieuw en groot fusieziekenhuis, de samensmelting van het Stuivenberg, Sint-Erasmus en Sint-Elisabeth.

OCMW-voorzitter Monica De Coninck droomt er van een gezondheidsboulevard. Daar zou iedereen terechtkunnen voor alles wat met gezondheid te maken heeft: een apotheker, ziekenfondsen, revalidatiecentrum, fitness. Het stadsbestuur zal nu eerst uitzoeken wat er stedenbouwkundig mogelijk is op deze site. Mag er wel een ziekenhuis gebouwd worden? En bijvoorbeeld hoe hoog?

Het schepencollege stelt vandaag een stuurgroep samen, met vertegenwoordigers van de stad, haar vastgoeddochter Vespa en ZNA. Die moeten gaan onderhandelen met de NMBS, of beter met Euro-Immo, de vastgoedpoot van de NMBS, om de gronden te kopen. Volgens ZNA is de vraagprijs van de spoorwegen 'onrealistisch.'

Het stadsbestuur hoopt binnen vijf jaar zo'n nieuw centrumziekenhuis te hebben. Dat is ook nodig, want dan zou Stuivenberg omgevormd zijn tot een instelling voor 120 vrouwelijke geïnterneerden, zeg maar een soort gevangenis voor psychiatrisch patiënten. Het psychiatrisch ziekenhuis dat er nu is in het Stuivenbergziekenhuis, blijft wel bestaan. Ook de ziekenhuizen Sint-Erasmus en Sint-Elisabeth verhuizen naar het Eilandje.

Het ZNA hoopt door de fusie in een groot modern ziekenhuis op de kosten te besparen.

Bron: De Standaard

taboe
June 4th, 2007, 04:13 PM
terug on topic:
eerst een paar fotootjes van de heraanleg van de kaaien, die goed vordert

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC07322.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC07323.jpg

Benonie
June 4th, 2007, 05:05 PM
Die kaaien zien er simpel maar goed uit.
Zolang niet weer half Antwerpen over die uitstulpingen struikelt...

Nu nog enkele woontorens aan den einder.

Het Mas vormt al een mooi begin voor bescheiden hoogbouw.

lombard
June 4th, 2007, 07:38 PM
Ik ben hier nieuw, maar volg al geruime tijd met veel belangstelling alle berichten op deze site ! Als ik wil weten wat er gebeurt in Antwerpen op vlak van stadsvernieuwing, kan ik hier mijn hartje ophalen. Ik vraag me af : wanneer beginnen nu die werken aan de Londenstraat en wat is men van plan met de Cadixwijk ? Het was een hefboomproject, maar ik hoor er niets van.

Ivan
June 4th, 2007, 09:37 PM
Ik ben hier nieuw, maar volg al geruime tijd met veel belangstelling alle berichten op deze site ! Als ik wil weten wat er gebeurt in Antwerpen op vlak van stadsvernieuwing, kan ik hier mijn hartje ophalen. Ik vraag me af : wanneer beginnen nu die werken aan de Londenstraat en wat is men van plan met de Cadixwijk ? Het was een hefboomproject, maar ik hoor er niets van.

Welkom op het forum

De werken aan de Londenstraat gaan er zeker komen. Er wordt nu een planning opgemaakt voor de aanleg van de buurt. Tegen 2008/2009 zullen de werken starten. De Cadixwijk is samen met de wijk Oude Dokken en Montevideo een hefboomproject uit de Harde Ruggengraat van het Ruimtelijk Structuurplan. Na een lange aanlooptijd van plannen en plannen, worden nu de bakens uitgezet voor implementatie. Je mag je de komende maanden en jaren verwachten aan tal van projecten. En voor het eerst wordt er nu begonnen met het openbaar domein. Wat meestal het laatste onderdeel vormde in de meeste antwerpse gebieden.

Ivan
June 8th, 2007, 03:59 PM
Gisteren nog eens naar t'Eilandje geweest. Twas er erg aangenaam na een warme dag op kantoor. De Entrepotkaai is zo goed als afgewerkt. De Godefriduskaai is bezig. Weet niet wanneer ze bomen, banken en verlichting gaan plaatsen.

Er mag toch best wat meer leven komen daar. Enkel dat stuk aan de Napoleonkaai en de Napelsstraat was het gisteren een leuke boel. De rest is erg doods, dat heb je natuurlijk met al die kantoren en/of garages daar. Het gelijkvloers van de Koninklijke Entrepot zou uitstekend kunnen dienen voor horeca! De brede esplanade zou goed voor terrassen kunnen dienen. Tevens zou het een link vormen tussen de horeca van Napoleonkaai / Napelsstraat en de Godefriduskaai. Misschien voor de verdere toekomst dat er toch best een meer levendigere plint wordt gecreeerd.

11221
June 9th, 2007, 10:58 AM
Gisteren nog eens naar t'Eilandje geweest. Twas er erg aangenaam na een warme dag op kantoor. De Entrepotkaai is zo goed als afgewerkt. De Godefriduskaai is bezig. Weet niet wanneer ze bomen, banken en verlichting gaan plaatsen.

Bomen ten vroegste in het plantseizoen, dat terug begint in november/december...

Ivan
June 9th, 2007, 01:13 PM
Dacht al zoiets :-)

Jammer, dan zal het er nog even zonder moeten doen daar.

superGB
June 15th, 2007, 03:41 PM
mas gaat geniaal worden
een highllight voor antwerpen !

Meurisse
June 25th, 2007, 09:04 PM
Enkele beeldjes van het masterplan van het eilandje en foto van de maquette:

http://img160.imageshack.us/img160/1549/eilandjehu1.jpg
http://img160.imageshack.us/img160/5826/eilandje2ad6.jpg
http://img160.imageshack.us/img160/5300/eilandje3jy7.jpg

nog wat beeldjes uit een ppt van een docent van mij, die het beeldkwaliteitsplan maakte voor het eilandje.(JPLX (http://www.jplx.be))

http://imgcash5.imageshack.us/Himg160/scaled.php?server=160&filename=eilandje4qi4.jpg&xsize=640&ysize=480
http://imgcash1.imageshack.us/Himg160/scaled.php?server=160&filename=eilandje5ut8.jpg&xsize=640&ysize=480

Op de laatste foto zie je hoe men de kaaien wilt aanleggen. Spelen met kasseien en grootte van voegen. Men krijgt zo dan groenere plekken en minder groenere

B!
June 26th, 2007, 09:14 PM
Spelen met de voegen van kasseien? Mij lijkt het een beetje slordig!

Nam de trein vandaag van Hsslt nr Berchem, daar heb je toch dat pleintje aan het station; wél vol ONKRUID!

Jeetje, ik stoor me daar enorm aan.. Hou het toch proper denk ik dan? Is dat zo moeilijk? Nee toch! Ontwerp iets dat, uiteraard mooi is, das evident, maar ook 'onderhoudsvriendelijk en functioneel'! Als een stad onkruid en vuil zomaar gaat negeren gaat zelfs het nieuwste plein er niét proper uitzien? En das toch zonde..

Ivan
June 27th, 2007, 01:11 AM
Dat prentje met de kasseien moet je bekijken in het kader dat dit voor het Cadixpark is, het is geen klassiek park, maar het wil een groene rustzone zijn aan het water, het spel van kasseien verzorgt de overgang tussen voetgangerszone en de parkzone. Zo zul je dus beter begrijpen waarom men voor dit concept kiest. Dit is dus niet voor gans het openbaar domein!

euroboyarne
June 29th, 2007, 09:45 PM
In het koninklijk entrepot staat nog 1 appartement te koop voor 860.000 euro, ik wist dat het eilandje duur was, maar dat het er zoveel kostte?

http://www.demeester-vastgoed.be/projecten/entrepot/beschikbaar.html

hix
June 29th, 2007, 10:57 PM
absurde prijzen... En die app hebben zelfs geen terras!

Polri
June 30th, 2007, 12:55 AM
Inderdaad, absurde prijzen...

Vooral ook omdat dat gebouw voor een deel gebakken lucht is: de voorgevel is prachtig, maar de andere kant is precies geïnspireerd op de Bronx of zo... :)

Maar ja: als er mensen bereid zijn dat te betalen is het hun probleem ;)

Ivan
June 30th, 2007, 10:55 AM
Er is wel een terras

Trouwens, de oppervlakte is wel groot

Je betaalt de locatie natuurlijk ook mee. Toch blijft het inderdaad vrij duur om daar te wonen.

BeNe
July 11th, 2007, 11:58 PM
Mag ik eens de knuppel in het hoenderhok gooien?

Ik blijf teleurgesteld in het Eilandje. Het is na ruim tien jaar plannenmakerij nog steeds een winderig, kale plek met vooral veel willekeurige kleinschalige ontwikkelingen. Infrastructuur ligt er nog steeds belabberd bij, het AMCA is een architecturale en stedenbouwkundige flop en de link met het centrum onbestaande. De markt blijft achter, stellen projecten uit.

Het MAS is een mooi project en de zes (twee nu en de rest?) torens veelbelovend. Zal het dan toch lukken? Maar op welke termijn?

Ivan
July 12th, 2007, 12:48 AM
tja, weet je, het klopt inderdaad, de plannenmakerij heeft jaren geduurd, eigenlijk veel te lang. Maar de tijd is nu aangebroken, de realisaties gaan zich nu echt de komende jaren voltrekken.

Goed nieuws:

Eerst aan de beurt is de Montevideowijk, daar worden de Montevideomagazijnen, de Shop en de Red Star Line Memorial samen met de Kattendijkdoktorens en het Limaplein dé blikvangers van de wijk.
De eerste twee projecten worden voltooid tegen 2008/2009. RSL tegen 2012 samen met de westkaai torens (2013). Deze wijk vormt mee spil in de culturele as: van Zuid (museum) tot Droogdokken (congres...)

Gelijktijdig start de revalorisatie in de Cadixwijk. Daar komt een park, verdwijnt de douane-parking ondergronds, breidt en vernieuwt de cadixschool en is er al een nieuwe jachthaven en rusthuis voor gewezen schippers.

Voor meer info vraag maar

Polri
July 12th, 2007, 01:02 AM
Ik blijf teleurgesteld in het Eilandje. Het is na ruim tien jaar plannenmakerij nog steeds een winderig, kale plek met vooral veel willekeurige kleinschalige ontwikkelingen. Infrastructuur ligt er nog steeds belabberd bij, het AMCA is een architecturale en stedenbouwkundige flop en de link met het centrum onbestaande. De markt blijft achter, stellen projecten uit.

Strikt gezien is het "Eilandje" enkel het gebied tussen het Kattendijkdok en de Schelde, dat in lang vervlogen tijden ook daadwerkelijk een eiland was. (Het gebied dus waar het Ballet van Vlaanderen gevestigd is, waar de Red Star memorial komt, alsook de 6 torens)

Wanneer men het nu echter over het Eilandje heeft, bedoelt men meestal het gebied dat zich tussen Metropolis, de Schelde, de Italiëlei/Noorderlaan en de Brouwersvliet bevindt: de oude haven van Antwerpen m.a.w. Een relatief groot gebied dus, dat er tot 10 jaar geleden erg verkommerd bijlag: prostitutie aan de randen (Asiadok, Schipperskwartier), verloedering, leegstand,...

De laatste jaren is daar toch al veel gebeurd: de kaaien rond het Willemdok zijn gerenoveerd, de misdaad rond het Falconplein is opgekuist, het Ballet van Vlaanderen nam zijn intrek aan het Kattendijkdok, er kwamen veel nieuwe gebouwen bij (waaronder de Amca site), de meeste pakhuizen zijn omgebouwd tot lofts, Dries Van Noten vestigde er zijn hoofdkwartier, het Felixarchief werd geopend, een Delhaize opende in een renovatie op de Brouwersvliet, het Pomphuis werd een restaurant, er kwamen standbeelden gebaseerd op de figuren van Eugeen van Mieghem...

Bovendien zijn er veel zaken in aanbouw (ondergrondse parking, MAS, sluitstuk AMCA, Park Spoor Noord, heraanleg Falconplein...) en zijn er ook veel projecten waar men binnenkort aan zal beginnen (Lange Wapperbrug, 6 Westkaai-torens, Red Star Memorial, Zeemanshuis, heraanleg Noorderleien, Noorderlaan en Noorderplaats met tramlijn, ...)

Er is nog zeker 20 jaar werk om van het Eilandje een volwaardige wijk te maken, maar ik denk wel dat men op het goede spoor zit. Op mooie lente-zomerdagen bruist de wijk trouwens van het leven, vooral rond het Willemdok.

Ivan
July 12th, 2007, 12:55 PM
De ontwikkeling zou natuurlijk nog sneller kunnen.
Er zouden beter hele bouwblokken worden ontwikkeld door een ontwikkelaar.

Nu wordt de marktgroei gevolgd, wat ervoor zorgt dat het zo nog heel lang kan duren. 1 residentie duurt gemiddeld 2 jaar om te bouwen. Zo zijn er op het Eilandje op dit moment om en bij de 5 residenties in bouw (Res. Cadix, London Res. F3-4),...) .

Op het hele Eilandje zijn er zo'n 7 residenties reeds lange tijd opgeleverd (K.Entrepot, I-Lo, Lond.Res fase1-2). Dit tempo is natuurlijk erg traag. Dit maar om aan te geven hoe de groei is.

poller1
July 12th, 2007, 01:17 PM
Ik vind wel dat het gebied boven de godefriduskaaiparking mooi is heraangelegd. Die stijl zou nu ook over heel het Eilandje moeten gebruikt worden.

Als binnenkort het Mas er staat, en dank zij de heraanleg van Falconplein en Minderbroedersrui (+ natuurlijk de kaaien, maar dat is langer wachten he) krijg je toch een mooie link tussen oude stad en Eilandje.

Weet er iemand of er plannen zijn om de Oude Leeuwenrui, Brouwersvliet en Ankerrui een facelift te geven?

(Ankerrui past vermoedelijk in project Noorderleien?)

Polri
July 12th, 2007, 02:42 PM
Bij de voorstelling van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen had men het over het heropenen van sommige waterlopen, en daarbij werd vaak verwezen naar de Brouwersvliet (en de gedempte Zuiderdokken), maar zover ik weet zijn daar geen concrete plannen voor.

De ontwikkeling zou natuurlijk nog sneller kunnen.
Er zouden beter hele bouwblokken worden ontwikkeld door een ontwikkelaar.
Nu wordt de marktgroei gevolgd, wat ervoor zorgt dat het zo nog heel lang kan duren. 1 residentie duurt gemiddeld 2 jaar om te bouwen. Zo zijn er op het Eilandje op dit moment om en bij de 5 residenties in bouw (Res. Cadix, London Res. F3-4),...) .

Ik kan je wel volgen dat het op deze manier trager gaat, maar het lijkt me wel een gezonde manier van werken: ik ben persoonlijk niet voor mega-verkavelingen waarin één projectontwikkelaar een hele wijk neerpoot. Een organische groei vind ik veel menselijker en aangenamer.

Maar ja, tzal wel zijn zoals met alles in het leven: zowel anarchie als overdreven planning zijn niet goed, men moet de gulden middenweg zien te vinden... :)

Ivan
July 12th, 2007, 03:02 PM
Ik vind wel dat het gebied boven de godefriduskaaiparking mooi is heraangelegd. Die stijl zou nu ook over heel het Eilandje moeten gebruikt worden.

Voor het openbaar domein op het eilandje is een apart masterplan uitgetekend. Voor elk specifieke wijk of omgeving is er een profiel. Dit profiel houdt in dat rijweg en wandelweg op dezelfde hoogte wordt aangelegd om traag verkeer te stimuleren. Kasseien worden gebruikt als karakteristiek element.

Als binnenkort het Mas er staat, en dank zij de heraanleg van Falconplein en Minderbroedersrui (+ natuurlijk de kaaien, maar dat is langer wachten he) krijg je toch een mooie link tussen oude stad en Eilandje.

Jep, dat zou het zeker moeten worden. Leuk idee zou zijn om idd de ruien terug te heropenen en terrasjes en cafes langs die ruien te maken. Dan wordt deze as nog meer opgewaardeerd.

Weet er iemand of er plannen zijn om de Oude Leeuwenrui, Brouwersvliet en Ankerrui een facelift te geven? (Ankerrui past vermoedelijk in project Noorderleien?)

Over een specifieke heraanleg of heropening heb ik nog niets vernomen. Wel is de rand van dat ze als idee mogelijk kunnen zouden heropend worden; althans brouwersvliet. Maar dit is nog verre toekomstmuziek.

Tunnelplaats zal wel worden aangepast. De konijnepijp zal in principe een zijweg van de Italielei worden ipv de grote as die ze nu is. De omgeving rond Renault zal een meer openbaar domein karakter krijgen met meer groen en banken.

Ivan
July 12th, 2007, 03:17 PM
Bij de voorstelling van het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen had men het over het heropenen van sommige waterlopen, en daarbij werd vaak verwezen naar de Brouwersvliet (en de gedempte Zuiderdokken), maar zover ik weet zijn daar geen concrete plannen voor.

Dat er meer water in de stad mag komen, is een welkomen idee. De zuiderdokken zie ik zeker binnen 5 jaar geopend. De wil moet er zijn. Eens het oude justitiepaleis is gerenoveerd (2011) kan het huidige Hof van Beroep verhuizen. het is wel eigendom van het Vlaams gewest, als zij geen herbestemming vinden voor het gebouw, kan de stad het overkopen en afbreken. Onder het Hof ligt de sluis nog redelijk in intacte staat. Het middelste dok kan heropend worden en een jachthaven worden (bekijk ook de thread: jachthaven Zuiderdokken)

Polri
July 12th, 2007, 03:30 PM
Klein technisch vraagje: die "quote" rond een stuk tekst van iemand anders krijgen is geen probleem, dankzij dat tekstbalonnetje in de werkbalk, maar hoe zorgen jullie voor dat "originally posted by + link" stukje?

Ja, computer is ni echt mijn sterkste kant.... :)

Ivan
July 12th, 2007, 03:38 PM
Je ziet het icoon Quote staan, als je daar op druk krijg je de van iemand anders en daar staat al automatisch de code van de quote voor. Achteraan de tekst staat de code om de quote te eindigen.
Wat je doet is dan onder die tekst jouw commentaar zette, en druk op submit reply en klaar is kees.

xelos
July 12th, 2007, 07:06 PM

Volledig mee eens!

Greetzzz XeloS

lombard
July 12th, 2007, 08:08 PM
Ik vond nog deze site, op het einde ervan zie je nieuwe beelden van de Montevideo-wijk, indrukwekkend !

http://www.west-vlaanderen.be/jahia_upload/bestuur&regio/winvorm/20070508/antwerpen_eilandje.pdf

lombard
July 12th, 2007, 08:27 PM

Het MAS is een mooi project en de zes (twee nu en de rest?) torens veelbelovend. Zal het dan toch lukken? Maar op welke termijn?

Dat het Eilandje ' winderig en kaal ' is, kan ik enkel maar toejuichen ! Precies daarom ben ik met reeds heel wat anderen de benepen binnenstad ontvlucht. Wat men er ook bouwt, het zal altijd winderig en kaal blijven door de enorme uitgestrektheid van de dokken, de brede straten, een heerlijk gevoel van vrijheid. En dat is de charme van het eilandje.

Polri
July 13th, 2007, 12:23 AM
Ik vond nog deze site, op het einde ervan zie je nieuwe beelden van de Montevideo-wijk, indrukwekkend !

http://www.west-vlaanderen.be/jahia_upload/bestuur&regio/winvorm/20070508/antwerpen_eilandje.pdf

Nice :) En op die maquette is duidelijk te zien hoe groot het te ontwikkelen gebied is: van het MAS tot aan Metropolis is het toch bijna een half uur lopen, dat is even ver als van de Groenplaats tot aan het nieuw Justitiepaleis.

ps: thx Ivan, ik had dat icoontje om de één of andere reden niet zien staan :)

BeNe
July 13th, 2007, 03:10 PM
Bedankt voor de reacties en de nuanceringen.

Toch mis ik in de bekende projecten het ambitieniveau dat deze plek mag hebben. Enkel het MAS voldoet hieraan. Dit is volgens mij één van de weinige plekken in België waar we kwalitatieve hoogbouw en klasse stedenbouw kunnen realiseren (andere plekken is de kanaalomgeving Brussel, Oude Dokken Gent en Guillemins Luik). Het Westkaaiproject valt straks in het niet met de Lange Wapper op de achtergrond en de huidige infrastructuren.

Was gisteren in Rotterdam: daar zie je dat als een stad beschikt over grote lege vlakten (bijvoorbeeld een rivier) dat grote gebouwen hier tot hun recht komen. Welke andere stad in België heeft een waterloop van honderden meters breed als voortuin?

CuoreGR
July 13th, 2007, 03:43 PM
Welke andere stad in België heeft een waterloop van honderden meters breed als voortuin?

Oostende? ;)
(voor het overige: eens met jouw post)

BeNe
July 16th, 2007, 06:01 PM
Oostende? ;)
(voor het overige: eens met jouw post)

:hilarious

Ivan
July 17th, 2007, 10:15 AM
Dat de torens in het niets zouden vallen, betwijfel ik, ze staan er toch nog schat ik 1.5 km vandaan. Ik denk zelfs dat het een meerwaarde is en een toevoeging aan de stad en haar skyline met potentie tot het uitgroeien tot een stadsicoon zoals de Kathedraal (niet te vergelijken natuurlijk) en de Erasmusbrug. (slechts de twee pylonen zijn 150 m., het wegdek is 14m. hoog, het wordt dus zeker geen viaduct van Vilvoorde) en met verbeelding kan je de pylonen die verlicht zijn ook als torenfunctie zien.

Project² vindt zelf dat het een meerwaarde kan zijn, als inderdaad het hoge kwaliteitsniveau behouden blijft.

Ivan
August 12th, 2007, 01:05 PM
Vanmiddag "Bonapart Bonzt" op het Eilandje!

Da_Vinci
August 30th, 2007, 05:54 PM
Een eigen ontwerp voor het eilandje inclusief een nieuwe tramlijn:
http://img411.imageshack.us/img411/2065/eilandjedeel1qj2.png
http://img516.imageshack.us/img516/9803/eilandjedeel2jx2.png

Een foto van hoe het nu is met een deel van de tramlijn. Ze sluit aan op de toekomstige kaaitram en de terminus van de 7.
http://img442.imageshack.us/img442/6138/eilandjeoverzichtpn4.png
T was trouwens n hoop ellende om dit online te krijgen, hopelijk is het leesbaar want k heb het moeten verkleinen en in twee geknipt.

Meurisse
August 30th, 2007, 06:11 PM
Het is leesbaar :)

Leuk om eens een ander mening over het eilandje te zien, er zitten wel interessante stukken in!

Het blijft nog een beetje dromen hoe het er allemaal écht gaat uitzien, Nu men bijna met de montevideowijk gaat beginnen, en weldra de cadix wijk ook samen met de as-londenstraat, gaat het echte werk aan het eilandje wel beginnen!

Nog andere mensen met hun eigen plannen voor het eilandje ? :p

PS: nog een tramverlenging, joepie ;) daar kick ik op ^^

Polri
August 30th, 2007, 07:24 PM
@ Da Vinci

Ik hoop stiekem dat mensen van de planningscel van de stad af en toe naar deze website surfen voor wat frisse ideeën, en dat ze dan dat plan zouden zien dat je hebt gemaakt, want er zitten erg leuke dingen :)

Die museumtram van het MAS naar de droogdokken lijkt me een toeristisch zeer geslaagde vondst (ik zou hem zelfs laten pendelen tussen de Groenplaats, het MAS en de Droogdokken).

Ook het loopbaan, de parkjes, de parkeergarage in een omgebouwd droogdok: heel interessante ideeën.

Maar laat zone A aub gewoon zoals hij is, er is daar een wandel/fietspad waar je het mooiste zicht op Antwerpen hebt, dat plekje IS al perfect :)

Heb al een paar keer een meisje verrast met een picknick bij zonsondergang op die plek, dus aub geen bebouwing, en zeker geen congrescentrum! :)

Ivan
August 30th, 2007, 09:30 PM
ah polri, gij se player ;)

Fase 2 van het Eilandje is zeker nog niet vastgelegd, wel zijn er al richtlijnen en wensbeelden, maar hopelijk schrijven ze voor het Mexicoeiland ook een ontwerpwedsrijd uit!

CuoreGR
August 31st, 2007, 01:18 AM
Een eigen ontwerp voor het eilandje inclusief een nieuwe tramlijn:
T was trouwens n hoop ellende om dit online te krijgen, hopelijk is het leesbaar want k heb het moeten verkleinen en in twee geknipt.

Het was alleszins leesbaar. Nu is de vraag - ook voor mijn tramprojecten :$ - of die sluis er wel degelijk komt (of beter: welke sluizen er allemaal behouden gaan blijven, en over welke dingen je een tram kan laten rijden?)

Ik ben ook geen held met zo'n tekenprogramma's enzo, dus zelfs als ik ooit zeker genoeg ben van dat plan van mij, gaat het nog even duren eer dat ook online geraakt :(

Ivan
August 31st, 2007, 01:30 AM
Voorlopig zijn er enkel de Londenbrug en later de Kattendijksluis waar een tram over zou kunnen komen in al de plannen. Heel later misschien doortrekken over de Siberiabruggen naar Straatsburgbrug richting Metropolis waar hij kan aansluiten op Lijn 1 (Ekeren) en 6 (Olympia)

CuoreGR
August 31st, 2007, 01:35 AM
Voorlopig zijn er enkel de Londenbrug en later de Kattendijksluis waar een tram over zou kunnen komen in al de plannen.

Maar die wél? Want als dat bruggen/sluizen zijn die om de 5 botten openmoeten voor een paar schepen, gaat dat niet zo'n fijne tramlijn worden ;)

Ivan
August 31st, 2007, 01:36 AM
Tis natuurlijk op erg lange termijn, wanneer de industrie daar gaat uitdoven. Als je weet dat sommige nog concessie hebben tot 2030, zal het niet echt voor morgen zijn dat de uitdoving daar voltrokken is.

Da_Vinci
September 23rd, 2007, 03:52 PM
T was vandaag autoloze zondag & goed weer:) Dit zijn enkele foto's van het eilandje.

Het Falcomplein: de werken beginnen eindelijk op te schieten.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0797.jpg

Rechts achter die platen is een bouwwerf. Ik weet niet precies wat ze gaan bouwen.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0803.jpg

Het motief van het middengedeelte:
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0799.jpg

Ook het kruispunt met de Oude Leeuwenrui wordt mee heraangelegd.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0807.jpg

De GodeFriduskaai, ook hier naderen de werken hun laatste fase. De ondergrondse parking is af en de kaai wordt heraangelegd.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0813.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0820.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0821.jpg

Tussen de kasseien zit een soort cement, een verbetering ten opzichte van alle straten waarbij men gewoon zand ertussen gooit. Na een paar jaar ligt alles dan schots en scheef.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0819-1.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0823.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0825.jpg

De horeca komt op stilaan op gang, het is al veel minder doods als enkele jaren geleden.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0836.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0837.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0842.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0848.jpg

Gewoon een mooi huis. Qua architectuur is het eilandje echt de moeite, onderandere de gerenoveerde pakhuizen en binnen enkele jaren het MAS natuurlijk.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0858.jpg

De bouwwerf van de Kattendijktorens.
http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0853.jpg

http://i239.photobucket.com/albums/ff297/Da_Vinci_photos/100_0854.jpg

Benonie
September 23rd, 2007, 06:00 PM
Dat wordt "the place to be" de komende jaren.
Een mooi stadsdeel dat de concurrentie met het Zuid kan aangaan.
Ik kijk al uit naar het MAS en de Westkaai/Kattendijktorentjes.

Bedankt voor de mooie reportage, Da Vinci.

Meurisse
September 23rd, 2007, 06:30 PM
blijkbaar toch geen archeologische opgravingen aan westkaai? Want meestal jagen ze er dan toch geen funderingspalen in de grond als ze dat van plan zijn. Niet zo erg :) Ze zullen er toch niet veel vinden, en des te sneller staan de torens recht !!

Benonie
September 23rd, 2007, 06:58 PM
^^ Waarschijnlijk verwachten ze er ook niks te vinden en zijn er slechts summiere vooronderzoeken geweest.
Het gebied lag vroeger een eindje buiten de oude stad, vermoed ik?
En als ze tijdens het graven dan toch iets vinden, is er nog altijd de meldingsplicht.

EvanG
September 23rd, 2007, 07:05 PM
De toren die het dichtst bij de oude stad komt zou normaal gezien ergens ter hoogte van de stadsgracht komen, de rest al een stuk daarbuiten. In principe zou daar idd niet veel te vinden moeten zijn.

Mooie foto's trouwens. Ik begin de omgeving van het bonaparte- en willems dok hoe langer hoe fantastischer te vinden.

lombard
September 23rd, 2007, 09:26 PM
De vraag ivm de bouwwerf op het Falconplein op de hoek :

Op het Falconplein bouwt men een residentie met appartementen met hoge afwerkingsgraad :

http://www.ccimmo.be/pages_nl/promo/promodetail.php?OxySeleCode=00001791229

Meurisse
September 23rd, 2007, 11:13 PM

Op het Falconplein bouwt men een residentie met appartementen met hoge afwerkingsgraad :

leuk :) Villa Tinto als buur, ambiance snachts :banana:

Polri
September 24th, 2007, 12:04 AM
Bedankt voor de mooie foto's, Da Vinci.

Wat betreft de eerste foto (Falconplein): dat gaat toch mooi zijn, wanneer over twee jaar het MAS zal opdoemen waar nu die twee kranen te zien zijn...
Als het Falconplein zou herleven met wat horeca en terrasjes (wat nu al begint) zal dat mooie beelden kunnen opleveren ;)

lombard
September 25th, 2007, 07:22 PM
Volgend weekend een druk programma op het Eilandje :

http://www.waterkantwerpen.be/

Da_Vinci
September 27th, 2007, 03:29 PM

Ben er niet zo voor te vinden. De gevel ziet er nogal chaotisch uit. Hopelijk voor de bewoners wordt het gebouw geluiddicht. ;-)

Ivan
September 27th, 2007, 05:55 PM
Zal wel meevallen ze denk ik. Volgend jaar gaan ze eindelijk beginnen aan dat andere grote stadsvernieuwingsproject, het Zeemanshuis!

Ivan
September 27th, 2007, 11:27 PM
was gistern op inforvergadering over heraanleg zuidelijke straten oude dokken, er waren welgeteld 10 aanwezigen :) en 5 panelleden. Heb ook gevraagd om een algemene infovergadering te doen voor t eilandje. "als daar vraag naar is" zeiden ze. "dat is ZEKER zo" zei ik. Ze waren er precies verbaast over. Ze gingen het idee meenemen...

lombard
September 28th, 2007, 07:00 AM
Jammer, ik wist niets af van die vergadering anders was ik ook gekomen.

KVP
October 1st, 2007, 12:30 AM
was gistern op inforvergadering over heraanleg zuidelijke straten oude dokken,

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar over welke straten gaat dit? Is wat laat voor de Godefriduskaai waarschijnlijk.
Gewoon benieuwd naar wat ze te zeggen hadden.

Ivan
October 1st, 2007, 12:13 PM
Entrepotplaats, Giststraat en Adriaan Brouwerstraat. Als deze zijn heraangelegd dan zijn de zuidelijke straten van de wijk Oude Dokken heraangelegd. En dit samen met de heraanleg van de kaaien van de Oude Dokken.

Later beginnen ze aan de noordelijke straten en aan de as Amsterdamstraat-Londenstraat.

lombard
October 1st, 2007, 07:44 PM
Ik vernam dat de planning voor de aanleg van de Amsterdamstraat/Londenstraat en aanleg Montevideowijk zeer concreet is, en is overgemaakt als ' voorstel ', maar dat deze wel nog moet goedgekeurd worden in het kader van de meerjarenplanning van de Antwerpse begroting. M.a.w. de Stad moet nog definitief stemmen over de verdeling van de fondsen voor de komende jaren. Het zit er wel aan te komen ! Eens er zekerheid is dat de centen er zijn, zal men er mee naar buiten komen.

lombard
October 4th, 2007, 09:51 PM
Aan de Napoleonkaai/Bordeauxstraat/Verbindingsdok Oostkaai hing een bouwaanvraag van Himmos voor een grote oppervlakte, heel de oppervlakte die uitkijkt op het dok. Het project behelst heel wat panden, benieuwd wat dat gaat worden en voor wanneer.

Ivan
October 4th, 2007, 09:56 PM
yep, daar komt inderdaad een groot omvatte residentie

NAPOLEON SKY gaat het heten

taboe
October 8th, 2007, 04:13 PM
de Dawson Memorial Church en het naburige pand zijn verkocht en worden gerenoveerd:

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08111.jpg

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/DSC08112.jpg

Polri
October 8th, 2007, 04:20 PM
Goed nieuws! Op die manier verdwijnt één van de laatste kankerplekken tussen het Schipperskwartier en het Eilandje.

Ik hoop stiekem wel dat ze de zijstraat met de New York-achtige brandtrappen (op de foto niet zichtbaar) zullen laten staan, want dat is toch een uniek zicht in Antwerpen :)

Ondertussen ook slecht nieuws uit die buurt: Frituur Falcon, Antwerpens laatste frietkot, houdt ermee op. Normaal gezien gingen ze in oktober weer hun plaats innemen op het heraangelegde Falconplein, maar de stad heeft de "frietkotwetgeving" zo hard verstrengd dat ze het niet meer zien zitten :(

poller1
October 9th, 2007, 09:32 AM
Goed nieuws! Op die manier verdwijnt één van de laatste kankerplekken tussen het Schipperskwartier en het Eilandje.

Ik hoop stiekem wel dat ze de zijstraat met de New York-achtige brandtrappen (op de foto niet zichtbaar) zullen laten staan, want dat is toch een uniek zicht in Antwerpen :)

Ondertussen ook slecht nieuws uit die buurt: Frituur Falcon, Antwerpens laatste frietkot, houdt ermee op. Normaal gezien gingen ze in oktober weer hun plaats innemen op het heraangelegde Falconplein, maar de stad heeft de "frietkotwetgeving" zo hard verstrengd dat ze het niet meer zien zitten :(

Van dat straatje hoop ik ook dat het blijft.

Frituur Falcon MOET blijven bestaan, ben er gisteren nog geweest, kunnen we geen petitie opstarten? Kost 1/2 van Number One en is 2x beter !!!

Polri
October 9th, 2007, 01:10 PM
Ik zou direct die petitie tekenen! Frituur Falcon was een vaste stop bij mij wanneer ik groepen toeristen langs het Eilandje en het Schipperskwartier leidde, en nog nooit klachten gehad, integendeel! :)

Het is toch godgeklaagd dat die frituur jarenlang verloedering, prostitutie en maffiatoestanden heeft overleefd, en dat die net nu de buurt weer begint te leven zou moeten sluiten om louter bureaucratische redenen...... :ohno:

poller1
October 9th, 2007, 01:44 PM
Ik zou direct die petitie tekenen! Frituur Falcon was een vaste stop bij mij wanneer ik groepen toeristen langs het Eilandje en het Schipperskwartier leidde, en nog nooit klachten gehad, integendeel! :)

Het is toch godgeklaagd dat die frituur jarenlang verloedering, prostitutie en maffiatoestanden heeft overleefd, en dat die net nu de buurt weer begint te leven zou moeten sluiten om louter bureaucratische redenen...... :ohno:

Inderdaad.
Moet toch iets aan gebeuren.

lombard
October 19th, 2007, 05:59 PM
Persbriefing college 19 oktober 2007 15 / 24
Marketing & communicatie Grote Markt 1 – 2000 Antwerpen
Kattendijkdok-Oostkaai wordt verbreed om tram mogelijk te maken
(SW A9 13563)

Het college keurde de startnota van een mobiliteitsstudie voor het Eilandje goed en besliste in
functie daarvan om het bijzonder plan van aanleg (BPA) Eilandje gedeeltelijk te herzien. Dit is
nodig om de Kattendijkdok-Oostkaai te verbreden en zo ruimte te maken voor een vrije trambaan.

Om het Eilandje in de toekomst als volwaardige stadsbuurt op duurzame wijze te kunnen
ontsluiten en om er een duurzaam parkeerbeleid te kunnen voeren, kreeg het studiebureau Vectris-
Libost de opdracht om een mobiliteitsstudie voor het Eilandje op te maken. In het kader van de
mobiliteitsconvenant kunnen bovendien subsidies worden verkregen voor de verhoging van het
openbaarvervoeraanbod en de aanleg van vrijliggende tram-, busbanen en fietspaden.

Startnota klaar
De mobiliteitsstudie over het Eilandje bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel werkt een
concept uit voor het gewenste openbaarvervoernetwerk op het Eilandje. Daarnaast worden de
hoofdassen opnieuw uitgetekend en in een derde deel wordt er een parkeerstudie uitgevoerd.

De startnota voor deze mobiliteitsstudie geeft alvast het gewenste tramnetwerk op het Eilandje
weer. Het gewenste tramnetwerk bestaat uit:
• de doortrekking van de geplande Leientram vanaf de Noorderplaats, langs de Londenstraat en
Kattendijkdok-Oostkaai (Cadixwijk) met een keerlus op het Mexico-eiland en mogelijkheid
tot verdere doortrekking tot het Station Luchtbal in een latere fase;
• de doortrekking van een kaaitram vanaf de Sint-Pietersvliet tot aan de Montevideowijk met
een zoekzone voor een keerlus ter hoogte van de Rijnkaai;
• de verbinding van het tramnet langs de Londen- en Amsterdamstraat over de Londenbrug met
een technische uitwijklus over de Willembrug.

Daarnaast zijn er in de startnota al een aantal concepten en randvoorwaarden opgenomen voor de
hoofdontsluitingsassen: Londen- en Amsterdamstraat en Kattendijkdok-Oostkaai. De uitwerking
hiervan gebeurt in de volgende fase van de mobiliteitsstudie, met name de projectnota. De
parkeerstudie uit de startnota moet nog worden bijgestuurd.

Verbreding voor een vrije trambaan
Het voorzien van een tram op een vrije trambaan langs de Kattendijkdok-Oostkaai impliceert dat
het bijzonder plan van aanleg (BPA) Eilandje gedeeltelijk moet worden herzien. Er wordt gekozen
voor een vrije trambaan omdat de voorziene tramlijn langs de Kattendijkdok-Oostkaai op termijn
deel zal uitmaken van een stamlijn tot aan het Station Luchtbal en een vrije en vlotte
tramdoorgang wenselijk is. De in het BPA vastgelegde breedte van de Kattendijkdok-Oostkaai
moet worden verruimd. Hiervoor moet een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Kattendijkdok-
Oostkaai worden opgemaakt.

taboe
December 2nd, 2007, 06:07 PM
de nieuwe skyline van het Eilandje binnen een paar jaar (heb wat zitten prutsen met de pano van Troske):

http://i149.photobucket.com/albums/s80/taboe/Panorama004.jpg

Da_Vinci
December 2nd, 2007, 08:10 PM
Goed gedaan! dat begint er al op te lijken he. Als die torens er staan zullen de Scheldekaaien ook wel vernieuwd zijn. Dan herken je die foto niet meer, er is daar echt veel aan het veranderen op 't Eilandje.:)

Benonie
December 2nd, 2007, 09:57 PM
de nieuwe skyline van het Eilandje binnen een paar jaar (heb wat zitten prutsen met de pano van Troske):

Knap hoor, bedankt!

Ivan
December 2nd, 2007, 10:19 PM
Het zal inderdaad al een mooie aanvulling zijn op de skyline. Reken er later nog de geplande nieuwbouwtoren bij aan de Rijnkaai/Amsterdamstraat en het nieuwbouwcomplex aan Hanger 29. Ook de nieuwbouw van de Red Star en de Montevideomagazijnen zullen een mooie aanwinst zijn!

Arjuch
December 2nd, 2007, 10:27 PM
Als er nieuwe scheldekaaien komen, is die grauwe gevel dan ook weg ? En trekt men dat door tot het Eilandje ?

Meurisse
December 2nd, 2007, 11:29 PM
Het zal inderdaad al een mooie aanvulling zijn op de skyline. Reken er later nog de geplande nieuwbouwtoren bij aan de Rijnkaai/Amsterdamstraat en het nieuwbouwcomplex aan Hanger 29. Ook de nieuwbouw van de Red Star en de Montevideomagazijnen zullen een mooie aanwinst zijn!

+ de 8 torens van Spoor Noord, die zullen toch ook wel te zien vallen denk ik

edit: en vergeet de lange wapper niet ;)

Ivan
December 3rd, 2007, 02:47 AM
Als er nieuwe scheldekaaien komen, is die grauwe gevel dan ook weg ? En trekt men dat door tot het Eilandje ?

Welke grauwe gevel bedoel je juist?

De scheldekaaien worden gefaseerd uitgevoerd. Fase 1 start ten vroegste voorjaar 2010. Men begint met het centrum, daarna richting Schipperskwartier (noordwaarts). Daarna Sint-Andries (zuidwaarts)
Latere fases zijn tot noorden van Eilandje tot Royerssluis en als laatste fase Zuidwaarts met Nieuw Zuid en Petr.Zuid tot Hoboken Polder. Resultaat is een 60 meter brede en dikke 6 km lange wandelboulevard aan het water
Een metropool waardig :lol:

KVP
December 3rd, 2007, 02:19 PM

Wat is die bruine toren rechts op de foto?

taboe
December 3rd, 2007, 02:23 PM
^^ de northgate, 76m. Miss verwarrend dat hij zo ver naar rechts ligt, maar dat komt door het standpunt vd fotograaf (heb het ge google earth)

skydiver
December 3rd, 2007, 05:43 PM
+ de 8 torens van Spoor Noord, die zullen toch ook wel te zien vallen denk ik

edit: en vergeet de lange wapper niet ;)

Niet al te voortvarend zijn hé . Die Northgate Building ( Noorderplaats) is nog helemaal niet zeker , laat staan van 8 torens op Spoor Noord.
Ondertussen blijft Brussel niet stilstaan waar onlangs een 136 m woontoren is vergund. Ook een Fortis toren van 30 verdiepingen zit in de pipeline.
Op het gebied van hoogbouw laat Antwerpen Brussel meer en meer los.

KVP
December 3rd, 2007, 05:46 PM

Volgens mij is al in 1931 los gelaten.. Na de bouw van de kbc toren..

B-52 Air
December 3rd, 2007, 05:47 PM
Niet al te voortvarend zijn hé . Die Northgate Building ( Noorderplaats) is nog helemaal niet zeker , laat staan van 8 torens op Spoor Noord.
Ondertussen blijft Brussel niet stilstaan waar onlangs een 136 m woontoren is vergund. Ook een Fortis toren van 30 verdiepingen zit in de pipeline.

Northgate is al wel zeker, dat staat te lezen in de desbetreffende topic

Ivan
December 3rd, 2007, 06:00 PM
Zo'n simulaties zijn echt wel mooi. Laat er maar meer komen!

EvanG
December 3rd, 2007, 06:07 PM
uhu, zeker als ze zo leuk gedaan als deze. Al staat die north gate toch wel niet echt op zijn juiste plaats, die komt zo'n 150 achter het MAS en staat dan nog ietsje meer naar het noorden dus in dit zicht zouden die bijna moeten overlappen.

taboe
December 3rd, 2007, 06:29 PM
^^neenee, de foto is getrokken vanop LO, rechts vd voetgangerstunnel. Trek maar eens een lijn op een kaart en kijk waar je de northgate ziet. Ik zeg niet dat ik er geen vijf meter naast zit, maar achter het MAS staat ie zeker niet hoor.

EvanG
December 3rd, 2007, 06:38 PM
Mja, ik heb mijn twijfels. Die dokken vormen tenslotte een stompe hoek met de kaaien terwijl je voor dat beeld volgens mij een scherpe hoek nodig hebt. Maar goed, voor die paar cm's doen we niet moeilijk, we zien hopelijk wel binnen een paar jaar in het echt of ik nu zit te zeveren of niet. :)

Meurisse
December 3rd, 2007, 07:17 PM

ik ben er zeker van, dat met mas en de 6 westkaaitorens (toch 60m) en die northgatetoren, men bij 't stad mss wel eens terug ambiteuzer zou durven worden. Ok dat dit kleine torentjes zijn, maar met de huidige hoogbouwvrees is dit toch al een mooi begin.

Benieuw naar het noorden van het Eilandje, naast de Lange wapper brug en Luchtbal. Daar MOET echt wel HOOGbouw kunnen!

Neil Johnson
December 3rd, 2007, 08:00 PM
Idd, het gebied tussen de Ijzerlaan en de Groenendaallaan zou zeer geschikt zijn voor hoogbouw. Met de pylonen van de Lange Wapper erbij zou dat daar een prachtig zicht geven.

Arjuch
December 3rd, 2007, 08:18 PM
Welke grauwe gevel bedoel je juist?

Die borduur aan het water :) die ziet er toch niet uit ?

Ivan
December 3rd, 2007, 09:16 PM
bedoel je nu de kades zelf? snap niet goed wat je bedoelt hoor

Meurisse
December 3rd, 2007, 09:18 PM
ik denk dat hij de blauwe steen bedoelt die 6 meter boven de waterspiegel afsteekt :)
beter de groene grijze steen :)

die a propos volledig zal vernieuw worden van petrol tot noordkasteel

Thermo
December 3rd, 2007, 09:35 PM

Heel juist. Het zou een veel mooie zicht zijn moest die mottige boordsteen vernieuwd worden!

KVP
December 3rd, 2007, 09:58 PM
^^ de northgate, 76m. Miss verwarrend dat hij zo ver naar rechts ligt, maar dat komt door het standpunt vd fotograaf (heb het ge google earth)

Ah ja, duidelijk! Kon het niet plaatsen omdat ik hem niet herkende.

KVP
December 3rd, 2007, 10:04 PM

De boordsteen zal wel vervangen worden, maar aan die grijs groene muur, te zien vanaf LO zal niets veranderen... Tenzij BASF regelmatig chloorlozingen gaat doen, wat me dan ook weer niet zo'n goed idee lijkt.

Vind het niet storend, hoord nu eenmaal bij een getijdekade. Zie ook Londen, gelukkig kunnen we die natuur niet uitschakelen.

lombard
December 7th, 2007, 07:36 PM
Hier de nieuwsbrief over het eilandje van november 2007 die op de website van de Stad Antwerpen staat. Voor de meesten weinig nieuws, maar ik zet hem er toch maar op.

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Stadsvernieuwing/Nieuwsbrief%20Het%20Eilandje%20November%202007%20LR.pdf

satellite 2640
December 7th, 2007, 09:04 PM
^^ ze herhalen in die brochure helemaal op t einde toch de rendering van de Northgate / Avenue Building... zou toch wel onnozel zijn moest er dan van die toren niets van aan zijn, k hoop er toch op

iets anders; als antwoorden op photoshop werk van taboe vorige pagina:
Het zal inderdaad al een mooie aanvulling zijn op de skyline. Reken er later nog de geplande nieuwbouwtoren bij aan de Rijnkaai/Amsterdamstraat en het nieuwbouwcomplex aan Hanger 29.
..de 8 torens van Spoor Noord, die zullen toch ook wel te zien vallen denk ik

even ni mee...ni echt iets van tegengekomen van die projecten op het forum (of toch knal vergeten :)), is daar al iets van geweten (hoe vaag ook)?

Meurisse
December 7th, 2007, 11:08 PM
^^ ze herhalen in die brochure helemaal op t einde toch de rendering van de Northgate / Avenue Building... zou toch wel onnozel zijn moest er dan van die toren niets van aan zijn, k hoop er toch op

iets anders; als antwoorden op photoshop werk van taboe vorige pagina:

even ni mee...ni echt iets van tegengekomen van die projecten op het forum (of toch knal vergeten :)), is daar al iets van geweten (hoe vaag ook)?

van die toren aan rijnkaai weet ik niets, als dat die toren is die in het masterplan van het eilandje staat, dan komt die er niet geloof ik.

Die van spoor noord zijn zéér concreet dat die er komen, die zijn namenlijk nodig om de kosten van het park en de sanering door te rekenen :)
De hogeschool antwerpen komt er al zeker met een campus voor 5000 studenten, en er zou sprake zijn van een nieuw ziekenhuis

Mito
December 12th, 2007, 06:25 PM
vanmorgen zijn de bomen rond de heraangelegde kaaien van de jachthaven geplant! :banana:

Ivan
December 12th, 2007, 08:59 PM
oh leuk! werd wel tijd hé ;)

Foto's anyone?

Ivan
December 20th, 2007, 09:05 PM
Vanmiddag waren er enkele werklui bezig met het ophangen van promotieborden aan de gevels van de Napoleonkaai. Himmos zal hier een heel nieuw project uit de grond stampen. Meer is er nog niet geweten.

lombard
February 18th, 2008, 11:35 PM
Ik ben nog eens gaan kijken vandaag, maar er is niets veranderd : de borden van Himmos hangen er nog steeds, zonder meer. Weet er iemand wat men hier gaat bouwen ?

Ivan
February 19th, 2008, 01:07 AM
Blijft strikt geheim, heb er al een mailtje naar gestuurd. Geen foto's tot nu toe, ze zijn het nog aan het uittekenen. Himmos heeft heel wat mooie architectuurplaatjes langsheen de Scheldekaaien en 't Zuid. Daaropafgaande zit er best wel potentieel voor die locatie aan de Napoleonkaai en zijstraten

lombard
February 19th, 2008, 06:21 AM
Ja daarom ben ik zo benieuwd ! In tegenstelling tot sommige andere bouwpromotors heeft Himmos vaak wel de durf om eens echt met iets verfrissends voor de dag te komen. Laten we hopen dat het voor deze toplocatie ook zo zal zijn.

lombard
February 21st, 2008, 12:35 PM
Aan de Napeleonkaai zal min binnenkort nog een nieuw project starten met 4 loften en 1 penthouse. De verkoop is immers vandaag gestart zo las ik. De prijzen voor een casco loft zijn weer niet van de poes.

Ivan
February 21st, 2008, 12:43 PM
Napoleonkaai 51 van ASSET Vastgoed waarschijnlijk. De prijzen zijn inderdaad gepepperd

Ivan
February 22nd, 2008, 12:20 PM
http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/img/1989/Entrepot.jpg

http://www.hetkoninklijkentrepot.be/Files/PhotoAlbum/Vroeger/B%20-%20van%201870-1883%20eigendom%20van%20Soci%C3%A9t%C3%A9%20des%20Docks-Entrepots.jpg

http://www.hetkoninklijkentrepot.be/Files/PhotoAlbum/Vroeger/A%20-%20De%20Koninklijke%20Stapelhuizen.jpg

de eerste foto is van het protest in '89 denk ik tegen de afbraak van het complex (... verder in thread Eilandje)

Zouden er ook interieurfoto's bestaan van het complex? Of voormalige arbeiders die nog er gewerkt hebben die iets kunnen bijdragen en dat kan dan opgeslagen worden in het Felixarchief.
Wanneer is het complex eigenlijk echt in onbruik geraakt?

Trouwens, heel wat bureaus en student-architecten maakten tal van voorstellen voor herbestemming van het complex. Jammer maar helaas....

satellite 2640
February 22nd, 2008, 03:10 PM
Idd, vooral die laatste foto maakt duidelijk dat ze van de entrpot ook prima lofts hadden kunnen maken, en het niet nodig was dit prachtgebouw te vervangen door die witte doos (die ik nu niet zo slecht vind, maar niet de waarde heeft van de entrepot).

ik vind dat het oude entrepotgebouw zeker had mogen blijven staan, maar t nieuwe gebouw vind ik toch een mooie vervanger (al is het zeker niet van hetzelfde niveau).. als je het oude gebouw nog gekend hebt kan ik me inbeelden dat het zwaar valt

lombard
February 24th, 2008, 10:30 AM
Net zoals de Middeleeuwse kathedralen en kerken, de grandioze kastelen van de 17e en 18e eeuw, komt de tijd van de industriele gebouwen van de 19e eeuw nooit meer terug. Het waren ' maar ' pakhuizen, stations, energiecentrales ed, maar de trots van die tijd en toen gebouwd met de grootste zorg. Gelukkig dat er nog heel wat is gespaard van de sloop, maar de afbraak van de Entrepot zal nog veel betreurd worden. Minister Dirk Van Mechelen heeft dit gelukkig wel begrepen en vorig jaar een aantal gebouwen van het Eilandje een beschermd statuut gegeven.

skydiver
April 9th, 2008, 12:25 PM
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=191875

lombard
April 11th, 2008, 07:58 PM
College van 11 april 2008

Pagina 6 tot 9 bevatten zeer concrete informatie vanuit de Stad aangaande aanleg openbaar domein Eilandje

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Marketing_en_communicatie/MC_Com/Collegeverslagen2008/Collegeverslag_080411_170kB.pdf

Ivan
April 12th, 2008, 02:13 AM
Hier een referentiefoto voor wat later misschien de Montevideoloodsen wel kunnen zijn:

http://img210.imageshack.us/img210/6506/2275345652b4debe7424bdf6.jpg (http://imageshack.us)

Le Penseur
April 12th, 2008, 11:33 AM
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=191875

Ze hebben daar precies ook geen geld tekort.

poller1
April 12th, 2008, 02:18 PM
Ze hebben daar precies ook geen geld tekort.

Geld genoeg om zonder probleem een deel van het land zonder naft te kunnen zetten...:ohno:

Ivan
April 12th, 2008, 03:17 PM
Hier een referentiebeeld voor het volume dat op de kop van de Rijnkaai t.o.v. De Shop en Red Star Line zou kunnen komen. Ervoor komt nog een keerlus voor tram 7

Kop van Rijn
http://img259.imageshack.us/img259/3283/26823724712e973231bbdh1.jpg (http://imageshack.us)

Inplanting
http://img254.imageshack.us/img254/2052/278093359tz6.jpg (http://imageshack.us)

Ivan
April 12th, 2008, 03:57 PM
Voorstel tot Nieuwe Cruisterminal voor de zeecruiseschepen aan Noordkasteel.
http://img249.imageshack.us/img249/9271/37323038643f4eb2a84bfs5.jpg (http://imageshack.us)

De huidige terminal en aanleginfrastructuur zijn ideaal voor het populaire en groeiende riviercruisetoerisme

Thermo
April 12th, 2008, 05:27 PM
Dat ziet er goed uit!! Hopelijk blijft het weer niet bij een voorstel, maar wordt het ook werkelijkheid!

KrisL
April 12th, 2008, 05:37 PM
Alternerende tramlijn over twee ophaalbruggen

ANTWERPEN - Het Antwerpse stadsbestuur investeert tot 2015 maar liefst 14 miljoen euro in de straten en pleinen op het Eilandje. Het voormalige havenkwartier moet met een nieuwe tramlijn nog interessanter worden voor nieuwe bewoners.

De stad doomt al jaren van een facelift voor het Eilandje. Ondertussen beginnen de eerste projecten hun vruchten af te werpen in de oude havenwijk. Vooral in de omgeving Oude Dokken, rond het Willemdok, wordt fors geïnvesteerd in huizen en appartementen. Eens het Museum aan de Stroom (MAS) klaar, moet het één van de topbuurten van Antwerpen worden. In de Montevideowijk verrijzen ondertussen de eerste woontorens.

De stad, het district en het Havenbedrijf blijven niet achter en steken de straten en pleinen in het nieuw. Er wordt daarbij vooral gekozen voor aangename wandelpromenades. Rond de Oude Dokken en in de Montevideowijk moet alles tegen 2013 klaar zijn.

Volgend jaar starten de werken aan de Londenstraat en de Amsterdamstraat, zeg maar de slagader tussen het sportpark Spoor Noord en de Leien langs de ene kant en de Scheldekaaien langs de andere kant. De stad Antwerpen maakt van deze autosnelweg met kinderkopkes een aangename boulevard met brede trottoirs en fietspaden.

Er komt ook ruimte voor een tram. Die nieuwe lijn passeert langs de Noorderleien over de Londenstraat en zo door het Eilandje naar Metropolis. De stad dingt bij De Lijn ook aan op een Cirkellijn die langs de Leien en de Kaaien het Eilandje en het Zuid verbindt.

In de Londenstraat is wel een barrière: de Londenbrug die regelmatig openstaat voor de scheepvaart en zo toch een knelpunt vormt voor de doorstroming van deze tramlijn. 'Daarom kiezen we voor een alternerend parcours op het Eilandje, met een spoor over de Londenbrug en één over de geplande Willembrug, ', zegt verkeerschepen Ludo Van Campenhout (Open VLD).

Een verhaal apart vormt het Cadixplein, waarvoor de stad nu sleutelt aan een toekomstplan. Dreigt de rest van het Eilandje een beetje een reservaat van dure lofts voor yuppies te worden, kiest het stadsbestuur hier toch voor betaalbaarheid. Daarom moeten projectontwikkelaars er voor een kwart sociale woningen zorgen en de helft van nieuwe huizen moeten betaalbaar zijn door een doorsnee gezin. 'Dat laatste kwart dus onbetaalbaar', grapt Van Campenhout. Er wonen nu 500 mensen in de Cadixwijk, de stad mikt op 4.000.

Ook hier investeert de stad zelf, en niet alleen in straten en pleinen. Zo wordt de stadsschool SISA daar één grote kunstencampus. En rond het voormalige douanegebouw komt een groot nieuw buurtpark.

Bron: Het nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=6T1QKKTK&PostCode=2000)

Da_Vinci
April 12th, 2008, 07:07 PM
m))

Kan iemand op een kaart tonen hoe die nieuwe tramlijn gaat lopen? Hoe loopt die tot aan Metropolis?

Bedoelen ze met de nieuwe Willembrug die draaibrug die er nu al ligt?

Glodenox
April 12th, 2008, 11:12 PM
m))

Kan iemand op een kaart tonen hoe die nieuwe tramlijn gaat lopen? Hoe loopt die tot aan Metropolis?

Aangezien de dok die ietswat "eronder" ligt het Willemsdok is, is de kans wel zeer groot dat ze die draaibrug bedoelen :)

http://www.tomputtemans.com/images/AlternerendeTramlijn.jpg

Hoe die echter tot aan de metropolis geraakt, snap ik zelf ook niet.

Greetings,
Glodenox

KVP
April 13th, 2008, 12:12 PM
m))

Ja dat is de Willembrug.

KrisL
April 24th, 2008, 10:42 AM
Gemeentelijk Havenbedrijf zeer zuinig met grondconcessies

ANTWERPEN - Chiquita vertrekt, maar andere multinationals willen hun hoofdkwartier graag naar de Scheldestad overbrengen. Het Havenbedrijf is echter karig met de grondconcessies. Dat bleek gisteren op een congres van de Antwerpse Kamer van Koophandel over het thema 'vastgoed en de haven'.

Chris Coeck van het Gemeentelijk Havenbedrijf was duidelijk: de gronden in het Antwerpse havengebied zijn voorbehouden voor havengerelateerde zaken. Wil dat dan zeggen dat geïnteresseerde multinationals voor de inplanting van hun hoofdkwartier niet in Antwerpen moeten zijn? Nee, want Coeck heeft het over de 'harde haven', de gronden achter het toekomstige Oosterweelviaduct. Dat bouwwerk zal in de toekomst worden gebruikt als een 'demarcatielijn' tussen de échte haven en de oude dokken, met het welbekende 'Eilandje'.

De 300 deelnemers aan het volgeboekte vastgoedcongres telden gisteren per persoon 395euro neer om uit eerste hand te vernemen hoe het staat met de vastgoedprojecten op dat Eilandje. 'We zijn dit Eilandje nu al zestien jaar aan het ontwikkelen. Wij reiken hier op het congres modellen aan hoe dat succesvol kan gebeuren. Want we willen eindelijk deze dokken internationaal verkopen!', reageert directeur-generaal Luc Luwel van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Het gebied waar iedereen op aast bestaat uit een aantal sites zoals het Droogdokkeneiland, het Mexico-eiland, de Oostrand, de Montevideowijk, de Cadixwijk en de Oude dokken. 'Er is hier ook een spanningsveld tussen de visie van de stad en de plannen van de bedrijven. Het verschil wordt gemaakt in de invulling van de terreinen', weet Rik Menten, adviseur Ruimtelijke Ordening bij de Kamer van Koophandel. 'De stad wil bijvoorbeeld een mix van 75 procent woningen en 25 procent kantoren. Wij pleiten voor een invulling volgens de marktprincipes. Onze standpunten groeien naar elkaar toe. De voorbije jaren zijn nuttig geweest om inzichten te verkrijgen.'

'Een goed voorbeeld van een privaat-publieke samenwerking is de ontwikkeling van het Hamburgse havengebied waar de overheid tegelijk flexibel en strak een indeling heeft gemaakt waarbinnen projectontwikkelaars de totale vrijheid krijgen. Nu worden er bij ons nog dossiers tegengehouden, maar als het beleid het licht op groen zet, staan er onmiddellijk investeerders klaar en kan het heel snel gaan', aldus Rik Menten.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf kondigde gisteren ook aan dat het onderzoekt hoe het bedrijven kan aanzetten om maximaal gebruik te maken van het havengebied dat ze in concessie krijgen. William Demoor van de dienst Patrimonium van de Antwerpse haven stelde dat aan het concessiebeleid niets wordt veranderd, maar dat er wel een beleidslijn wordt ontwikkeld waardoor het Havenbedrijf kan ingrijpen als bedrijven de hen toegewezen ruimte niet maximaal benutten. Het Havenbedrijf verwerkt maandelijks tien tot twintig aanvragen van bedrijven die een concessieovereenkomst willen afsluiten.

Het potentieel van Antwerpen is immers groot, veel groter dan die van de haven van Rotterdam. Dat is de mening van de Australische investeringsmaatschappij Babcock & Brown die onlangs de Antwerpse havenbedrijven Manuport en Westerlund overnam. De toenemende interesse van grote multinationals om te investeren in de Scheldestad staat in schril contrast met het vertrek van Chiquita. Het Amerikaanse bananenconcern wil om fiscale redenen zijn Europees hoofdkwartier van Antwerpen verhuizen naar Zwitserland. Michel Loeb, algemeen directeur van het Europese hoofdkwartier van Chiquita, had woensdagochtend een onderhoud met minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) over die plannen. 'Experts zitten samen om alternatieven uit te werken. Het is alvast positief dat het bedrijf bereid is om alle mogelijkheden te herbekijken', klinkt het bij het kabinet van Van Quickenborne.

Bron: GvA (http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=301R4GVP&PostCode=2000)

Het zou dan toch ooit wel eens snel kunnen gaan met het Eilandje...

satellite 2640
April 24th, 2008, 11:01 AM
^^ dat lokaal jobs verloren gaan is natuurlijk altijd te betreuren... :ohno: maar mssch is het vertrek van chiquita wel een inleiding tot het einde van de rijnkaaibuilding? :)

Ivan
April 24th, 2008, 11:24 AM
De Droogdokken en het Mexicoeiland zijn de ideale locatie voor bedrijven zoals van deze grootte. De Rijnkaaibuilding mag van mij zeker weg. Welke bedrijven zitten daar nog? Ook BAM zit daar.

KolonelSilvertop
April 24th, 2008, 03:08 PM
Ik lees weinig over de autoplannen. Nu is de doorgangsweg veel te druk overdag, terwijl het er 's avonds uitgestorven is. Ik zou de scheldelaan verbinden met de noorderlaan en de leien, en het doorgaand verkeer scheiden van het lokaal verkeer. Het doorgaand verkeer kan aansluiten op de lokale weg ter hoogte van de limastraat, brug kattendijkdok en aan de londenstraat. Het doorgaand verkeer gaat kort ondergronds (roze gedeelten) aan de aansluitingen met Kaai en Leien, waar er bovengronds kruisingen zijn voor het lokale verkeer.

http://img442.imageshack.us/img442/2958/eilanddy7.th.jpg (http://img442.imageshack.us/my.php?image=eilanddy7.jpg)

lombard
April 24th, 2008, 08:52 PM
Is het waar ? Zijn ze wakker geworden in Antwerpen ? Hier een reportage van ATV

http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=2&id=8482

vank
April 26th, 2008, 11:43 AM
http://www.jocrepain.be wil een nieuw appartement plaatsen op Het Eilandje, vooral het appartement met de geintegreerde historische gevel is lelijk zoals die te zien is op de foto.

Ik had liever gehad dat ze de monumentale gevel bewaarden en er eigentijdse passende elementen aan hadden bijgebouwd en zo een nieuw gebouw/appartement hadden opgetrokken waar de monumentale gevel dient als hoofdingang.
Deze zou ook nog eens een mooie blikvanger kunnen zijn op de achtergrond voor foto's van het MAS.

(Projecten-Wedstrijden)

http://www.crepainbinst.be/admin/images/projecten/20070703110620.jpg

Afbraak van de gevel
http://www.crepainbinst.be/admin/images/projecten/20070703110653.jpg

Behouden van de gevel
http://www.crepainbinst.be/admin/images/projecten/20070703110722.jpg

lombard
April 26th, 2008, 01:56 PM
Ik vrees dat het Eilandje eindelijk en ondanks alles populair wordt, en ik vrees ook dat de taal van het geld meer en meer zal spreken. Concreet : kiezen voor oppervlakte en cijfers, ipv voor historie en charme..De Belgische kust is het gekende voorbeeld en het spijtige resultaat...
Als ze voor dit project genoeg kopers denken te vinden wat houdt hen dan tegen ? Er is geen enkele gevel beschermd. Als iedereen zo denkt, wordt het uiteindelijk wel een steriele wijk zonder hart.

X38
April 26th, 2008, 05:05 PM
Ik vind dat ze voor 't Eilandje een voorbeeld moeten nemen aan Het Zuid, of is dat irrelevant?

johanvl
April 26th, 2008, 06:10 PM
dat ze toch maar opteren voor het eerst :) zo met die gevel knal in het midden... tsss :)

Ze zouden beter het bestaande restaureren en loften van maken. Dan stelt er zich niet de vraag een mooie nieuwbouw of een gedrocht van een nieuwbouw met een historische gevel, die de nieuwbouw volledig verziekt, niet.

lombard
April 26th, 2008, 06:39 PM
Ja dat vind ik ook : 't is het een of het ander...Het bestaande restaureren lijkt me op die plek veel beter, en een paar honderd meter noordelijker liggen er binnenkort honderden meters kale gronden klaar om bebouwd te worden, daar moeten ze enkel maar lelijke magazijnen voor afbreken. Die historische gevel middenin dat gebouw, 't is jammer, maar dat gaat niet samen.

Meurisse
April 26th, 2008, 06:56 PM
De rest van de bestaande gebouwen daar lijken mij wel niet zo spectaculair om te behouden of te renoveren.

http://img215.imageshack.us/img215/4475/clipboard02nl9.jpg

De integratie met dat oude pand kan wél beter hoop ik?!! Zoals het op dat 2de fotootje er uit zien, kunnen ze anders toch maar beter kiezen voor dat pand ook af te breken ...

vank
April 26th, 2008, 07:24 PM
Ik vind het op zich wel jammer.
We breken maar af en we breken maar af, en dat alleen maar voor geld en nog meer geld.
Een ziel??? Wat is dat?!?

Kijk eens naar de gevels er naast? Die nieuwbouw had daar veel beter gepast omdat er nu niet direct iets waardevols tussenstaat.

Die monumentale gevel zou ik wat uitbreiden en er een loft of appartement van maken maar dan zou ik de uitbreiding in dezelfde stijl verder zetten. Zodat het in z'n geheel past.

lombard
April 26th, 2008, 08:07 PM
Die panden links en rechts van dat grote monumentale pand zijn inderdaad heel 'gewoon'. Als je daarvan uitgaat, kan je eigenlijk maar beter meteen alles wat zich rond het dok bevindt slopen en er uiterst moderne appartementen zetten. De charme van ' Oude Haven ' is dan wel weg, en die charme en authenticiteit was nu juist een van de redenen dat men daar wilde wonen...En eigenlijk denk ik dat er binnen een aantal jaren inderdaad niks meer zal staan van vroeger. Ik ben benieuwd wat Himmos aan de overkant van het dok zal laten staan met hun nieuwe project.

Da_Vinci
April 27th, 2008, 10:20 AM
Afbraak van de gevel
http://www.crepainbinst.be/admin/images/projecten/20070703110653.jpg

Dit is toch echt lelijke nieuwbouw. Een simpel en saai blokkendozenappartement dat totaal niet geïntegreerd is in de omgeving. Als ze ge gevel van dat ene huis behouden vloekt het helemaal.

poller1
April 27th, 2008, 10:39 AM
heb toch al lelijkere nieuwbouw gezien.

vank
April 27th, 2008, 10:42 AM
Het vloekt inderdaad maar wat ik wil zeggen.
Is om dat oude gebouw te laten staan en in plaats in dezelfde stijl of iets gelijkaardigs die wel past verder te bouwen en daar lofts of appartementen van maakt.

En dit in die hele blok/straat van huizen.

Of anders afbreken er heropbouwen ergens anders in 't Stad.

Polri
April 27th, 2008, 01:45 PM
In combinatie het het MAS dat er tegenover komt, en met de Westkaai-torens valt dat "vloeken met de omgeving" al bij al toch mee?

Voor mij is het belangrijker dat de monumentale pakhuizen kant Willemdok bewaard zijn gebleven (Felixpakhuis, Dries Van Noten).

Dat hier een (deels verkommerde) huizenrij verdwijnt lijkt me jammer, maar zeker geen ramp. Waarschijnlijk waren die huizen op deze locatie als gevolg van vastgoedspeculatie toch al onbetaalbaar geworden voor de gewone man.

Wat ik wel hoop is dat ze in de omliggende straten en in de Cadixwijk meer aandacht gaan hebben voor de gewone man, zodat het Eilandje geen arty-farty ghetto gaat worden.

johanvl
April 27th, 2008, 03:47 PM
Ik vind het eigenlijk wel een mooie nieuwbouw :s:) op termijn zullen die huizen daarnaast hoogstwaarschijnlijk ook door van die "blokkendozen" vervangen worden. Toch vind ik deze glazen blokkenduis best wel mooi... beetje meer integreren aan de bestaande bebouwing mss... Mr dan heb je over een paar jaar, wanneer de rest vervangen wordt, weer een probleem met dit gebouw... 't Is altijd wel iets. :lol:

B!
April 28th, 2008, 02:02 PM
In combinatie het het MAS dat er tegenover komt, en met de Westkaai-torens valt dat "vloeken met de omgeving" al bij al toch mee?

Helemaal mee eens.
Nieuwbouw is OK! Je moet niet altijd het oude bewaren en restaureren! Dit gebouw probeert te contrasteren met de omgeving, vaak is dat minstens even interessant als een restauratie.

Qua architectuur is hier ook niks mis mee. M a a r, heb je al gemerkt dat al die materialen geen dikte gekregen hebben in deze 'render'? Alles profielloos? Het uiteindelijke gebouw zal niet zo licht en luchtig zijn als de foto, vermoed ik?
En ook nog zo'n avondbeeld geeft altijd wel een uitzonderlijk, flashy beeld, geen andere beelden?

Ivan
April 28th, 2008, 02:53 PM
vind deze nieuwbouw meer iets voor nieuwbouw in de Cadixwijk. De kleine huisjes die er nu staan aan de Oude Dokken past ook bij de sfeer ervan. Natuurlijk kunnen verkrotte woningen niet blijven staan en moet de leefbaarheid en vernieuwing van het weefsel steeds mogelijk blijven (bv geplande nieuwbouw Napoleonkaai 51 en project HIMMOS) daar is nieuwbouw terecht op zijn plaats. Maar om nu dat middelste pand, wat er best mag zijn, zomaar af te breken? Laten we de sfeer toch maar behouden. Aan de Godefriduskaai mag van mij bv die garageboxen weg, alsook dat aliminiumbeklede hoekgebouw aan de Entrepotkaai/plaats.

Deze nieuwbouw is trouwens onderzocht voor Brabo, die er ook nieuwe kantoren wil. Het is maar de vraag of deze nieuwbouw er morgen of binnen een paar jaar komt... Voorlopig dus weinig om druk over te maken

pinkie 4 president!
April 28th, 2008, 02:54 PM
kan bij het zien van die nieuwbouw een langgerekte geeuw toch niet onderdrukken! vind het een perfect voorbeeld van "13 in een dozijn"-architectuur.

Soit, de rendering met die bestaande gevel in het midden is nog een pak erger, ze zullen dus maar moeten kiezen...

vank
April 28th, 2008, 06:50 PM
In Nederland heb je bedrijfjes die vastgoed opkopen en in oorspronkelijke stijl herstellen en dan terug verhuren/verkopen.

Mocht dit in België ook eens gerealiseerd worden, zullen we veel minder verkrotting hebben. En zouden die mooie gevels veel verzorgder zijn zodat ze zowel geinteresseerden zullen aantrekken als toeristen.

We zullen daarmee echt een volwaardig historisch centrum kunnen uitbouwen, die leefbaarheid, charme, jonge gezinnen, toerisme aantrekt/uitstraalt.

http://farm1.static.flickr.com/130/318930754_8f2de7cd35.jpg?v=0
http://farm1.static.flickr.com/201/503335880_3f058e29fd.jpg?v=0

Uiteraard kan moderne architectuur ook, en dan zou ik kiezen om die zo goed mogelijk te integreren, zo'n dokkenlandschap maakt het alleen maar mooier, en daar past het ook perfect.

Maar in België hebben we de neiging om alles af te breken als het veroudert of versleten is, en dan willen we er liefst nog zoveel mogelijk geld uithalen ook, en dan bouwen we er maar een appartementje tussen waardevolle gebouwen. (En direct is heel de straat verpest), en dan zijn we verwondert dat we zoveel miskleunen hebben in de stad of dat er zo'n haatgevoel ontstaat tegen hoogbouw. We lokken het gewoon zelf uit.

Organisatie en een goed bestuur, kunnen veel veranderen. Zonder veel water bij de wijn te moeten doen.

KVP
April 29th, 2008, 09:56 AM
^^
Wat mij betreft gingen die stellingen vooral 30 jaar geleden op. Er is veel veranderd hoor. (Het kan natuurlijk beter)

Die vastgoed bedrijfjes heb je in Belgie ook. Er wordt véél gerenoveerd in Antwerpen.

En die fotos kun je ook maken van Belgische steden. Ik heb het al eens vaker gezegd, wat je dagelijks ziet, zie je niet meer.

lombard
April 29th, 2008, 11:37 PM
Hoe meer ik naar het gebouw van Jo Crepain kijk aan het Mas, hoe lelijker ik het vind...spijtig dat ik het moet zeggen. Ik stel me dit gebouw voor niet bij valavond op een prentje, maar in realiteit en in de dag, wanneer elk appartement andere gordijnen heeft en je dus niets ziet dan glas en gordijnen.Rommelig en goedkoop, zeker na een jaar of 10. In de jaren zeventig is heel de rand van het stadspark zo volgebouwd, heb je al iemand weten komen kijken naar die architectuur ? Gewoon de zoveelste blokkendoos, echt niet mijn ding.

KolonelSilvertop
April 30th, 2008, 08:34 AM
Hoe meer ik naar het gebouw van Jo Crepain kijk aan het Mas, hoe lelijker ik het vind...

Een architect is natuurlijk ook beperkt door het budget waarmee hij moet werken. Ik vind het niet per se lelijk maar je ziet er wel typisch Crepain zijn opleiding aan af. Hij is geen ingenieur en vertrekt vanuit woonfuncties. Het resultaat is m.i. dan ook dat hij hele goede binnenruimtes creert, maar dat het exterieur vaak wat voorspelbaar is (en een flauw doorslagje van wat 15 jaar geleden de mode was in Californie). Maar de binnenkant is toch het belangrijkste, niet?

Van idee doet het me trouwens wat denken aan het gebouw dat hij heeft gemaakt voor de universiteit (StJacobsstraat). Daar experimenteert hij ook met die 'lichte' compartimentering.

lombard
May 3rd, 2008, 06:32 PM
Budget lijkt mij niet belangrijk op 1 van de toplocaties van Antwerpen. Men vraagt en geeft daar makkelijk meer dan 300.000 euro voor een appartement met standaard afmetingen. En de klanten zullen inderdaad een heel aangenaam appartement krijgen, maar de façade van het gebouw zou toch beter kunnen vind ik. Is de binnenkant het belangrijkste ? Voor de koper misschien, voor alle anderen helemaal niet. T'is sowieso toch afwachten of het er eigenlijk wel echt komt. Bepaalde invloeden zullen zeker meespelen bij deze architectuur, maar als ' kijker ' ( 95% van de mensen ) heb ik daar geen boodschap aan.

taboe
May 17th, 2008, 07:25 PM
Gisteren een gesprek gehad met een leraar van de HA en die bewoorde dat de nieuwe campus aan de leien slechts 2 bouwlagen hoog zal worden, omdat de auditoria voor een deel ondergronds zullen liggen...
De ontwerpwedstrijd zit overigens nog in de beginfase, dus eer de bouw start is het wschlijk 2010-2011

Ivan
May 17th, 2008, 09:43 PM
Weet je nog wie dat was? want ik zit op HA op tzuid en daar heb ik ook al gepraat met iemand die met het dossier bezig is en daar wist men zo goed als niets te vertellen :dunno:

Pelias
May 18th, 2008, 09:56 PM
Ik sprak dit weekend toevallig ook een oud leraar van de HA, maar hij zit nog steeds binnen die invloedssfeer. Hij vertelde me dat het project momenteel is stopgezet. Wat er van waar is weet ik natuurlijk niet. Het is wel zo dat iemand van stadsontwikkeling me vertelde dat de grond van de NMBS daar ongelooflijk duur verkocht moet worden volgens de eigenste NMBS-planning.

the_mirage
May 18th, 2008, 10:09 PM
Mij hebben ze gezegd op de HA, dat door de toekomstige veranderingen in het hoger onderwijs (relaties KdG, unief,...) er voorlopig afgewacht wordt.

Ivan
May 18th, 2008, 11:40 PM
Er is idd veel op til. Men wil een samenwerkingsverband creeren met de hogescholen en universiteiten om alles beter op mekaar af te stemmen en ook kwalitatieve opleidingen aan te blijven aanbieden. Men gaat ook aan clustering doen en men moet met het campus-model grensoverschrijdend werken. Dit heeft enorme invloeden in de onderwijswereld! KdG denkt trouwens ook nog steeds aan zijn supercampus voor 4.000 a 5.000 studenten! Dat idee wou ze realiseren in het voormalige postgebouw Antwerpen X, maar nu Robelco daar nu eigenaar van is, zal ze dat idee ergens anders moeten laten rijpen. HA zal met 3.000 studenten op de Kop van Spoor Noord alvast zijn stempel weten te drukken en levendigheid brengen in de buurt!

Ivan
May 24th, 2008, 03:17 PM
Om de projecten eens vanuit een ander standpunt te zien, hier dit vanaf een loft op het Eilandje

http://img382.imageshack.us/img382/6640/01xd9.jpg (http://imageshack.us)
Westkaai

http://img165.imageshack.us/img165/1073/04in0.jpg (http://imageshack.us)
Heraangelegde kaaien

Ivan
May 24th, 2008, 03:23 PM
Hier nog twee projecten in de steigers, een in de Bordeauxstraat en de Genuastraat

http://img210.imageshack.us/img210/9148/mei20081xh2.jpg (http://imageshack.us)
één van de laatste échte loftprojecten in wijk Oude Dokken

http://img186.imageshack.us/img186/9121/mei200818nk8.jpg (http://imageshack.us)
Residentie DE MATEN
De leegte daarachter wordt de komende jaren opgebouwd met tal van woonprojecten

http://img411.imageshack.us/img411/3077/mei200821yt3.jpg (http://imageshack.us)
Feeëriek zicht op de Rijnkaai

vank
May 24th, 2008, 05:00 PM
Mooi stadsdeel.
Maar waarom bouwt men nieuwe dokken als men er nog heeft?

In bepaalde gemeenten zijn verschillende soorten huizen naast elkaar geplaatst. Misschien kan men ook zo'n project starten in Antwerpen.
In Amsterdam heeft West8 ook zo'n project gerealiseerd.

http://www.west8.nl/images/dbase/51.jpg
http://www.west8.nl/images/dbase/50.jpg
http://www.west8.nl/images/dbase/66.jpg

Ik ga het nu niet direct supermooi noemen, maar ik denk dat zo'n dok het best past bij zo'n project.
Antwerpen begint z'n hoogbouw te krijgen en ik combinatie met kwalitatieve appartementen denk ik dat dit fantastisch kan worden.

Ivan
May 24th, 2008, 05:27 PM
Kan ook langs de Rijnkaai zoiets vind ik, of langs het Kempisch Eiland

vank
May 24th, 2008, 08:25 PM
Kan ook langs de Rijnkaai zoiets vind ik, of langs het Kempisch Eiland

Ja, Kattendijkdok gaat waarschijnlijk niet echt meer, maar bv. andere dokken waar dit soort woningen kunnen worden gebouwd met tuintjes, zoals Rijnkaai.

Puinkabouter
May 25th, 2008, 12:48 AM
Volgens het masterplan (allez, het handjevol renderings eruit eigenlijk) zijn zulke woningen voorzien in het project Oude Dokken in Gent (lijkt in een aantal aspecten een beetje op wat men op 't Eilandje doet). 'k Vind dat nog best mooi. Het moeten niet altijd appartementsgebouwen, loftcomplexen etc. zijn die worden bijgebouwd. Af en toe eens een paar blokken of stroken met nieuwe rijhuizen zorgt ook voor wat gezonde variatie.

vank
May 25th, 2008, 11:07 PM
^^Dat vind ik ook, maar plaats ze in een doorsnee straat en het trekt op niets.
Zo'n project zou dan zeer mooi passen op zo'n dok.

---

Misschien moet men de Wilhelminapier (Rotterdam) nemen als referentie voor het Kattendijkdok en Kempisch dok.

Een gebied waar die kathedraal regel niet van toepassing is maar alleen sterke architectuur verplicht is.

Dit zal een gigantisch project zijn die Antwerpen zeker aan kan.

Grootstedelijk wonen in Antwerpen
http://img394.imageshack.us/img394/7307/baltimorenq6.jpg

lombard
May 25th, 2008, 11:32 PM
Waar bedoel je precies aan het Kattendijkdok ? Aan de Montevideowijk is alles al verkocht en gepland, en in de Cadixwijk is de regel maximaal 6 verdiepingen in het BPA. Droogdokken zou kunnen, want rechts van het kattendijkdok lopen nog concessies tot 2030.

KVP
May 26th, 2008, 09:47 AM
Een gebied waar die kathedraal regel niet van toepassing is maar alleen sterke architectuur verplicht is.

Die regel bestaat dus niet, heb ik hier onlangs ergens gelezen in een interview met de stadsbouwmeester..

Neil Johnson
May 26th, 2008, 10:22 AM
Ik vind niet dat we Rotterdam moeten imiteren, en zeker geen kaai vol torens ploffen zoals op dat plaatje hierboven. Over het algemeen zou ik op het Eilandje de 'stapelhuishoogte' aanhouden (ongeveer 6 verdiepingen, zoals ook in het RSA vermeld). Hiertussen kunnen dan enkele slanke torentjes komen om zo leuke accenten te vormen. Maar echt hoog zou ik daar toch niet in gaan. Max 100 meter. Ik vind dat er niks mis is met de officieuze kathedraalregel.
Waarom ook hoger gaan? Wanneer je basis 6 verdiepingen is, geeft een toren van 80 of 90 meter al een heel mooi effect. En door die torens mooi te spreiden krijg je een veel mooier en speelser effect dan die zes kolossen op de foto van Rotterdam.

Ivan
May 26th, 2008, 10:59 AM
Vind Rotterdam ook geen referentie voor wat er bij ons moet komen, de dynamiek die er heerst kunnen we hier nog wel meer gebruiken, maar laat ons maar rustig verder doen.

Vincedem
May 26th, 2008, 05:39 PM
Idd, maar van Antwerpen aub geen tweede Rotterdam. Antwerpen is veel charmanter... Er mag hoogbouw komen maar zeker niet extreem.

vank
May 26th, 2008, 06:02 PM
Ik had het hier enkel over de oude dokken.
(Kattendijkdok, Kempisch dok, Asiadok?.

Dus eerste 2 westkaaitorens staan er al grotendeels (er volgen er nog 4).
Spijtig genoeg hebben ze allemaal een hoogte van ong. 60m.

Ik heb gelezen dat er een minimum hoogte zal zijn van 70m., dus misschien moeten we wachten tot er architecten zijn met mooie voorstellen, ofwel moet de Stad Antwerpen een architectuurwedstrijd uitschrijven.

De historische warehouses enz. worden bewaard zoals men zal doen, maar oude huizen worden gesloopt en op vrijgekomen grond worden dan nieuwe projecten verwezenlijkt.

Als we wat variëren in hoogte zal dit een mooi beeld opleveren.
We moeten nu inderdaad Rotterdam niet gaan nabouwen, maar die Wilhelminapier vind ik persoonlijk zeer geslaagd.

Als het stadsbestuur een maximum hoogte van 140m. instelt dan wordt het niet zo hoog als in Rotterdam.

Da_Vinci
May 26th, 2008, 08:19 PM
Het zou toch mooi zijn moesten er op het mexico-eiland hoge torens (n meter of 200) komen, vlakbij de Lange-Wapperbrug. Een hoge cluster naast de toch ook 150m hoge brug(pijlers) past wel denk ik.
Ik ben het er mee eens dat de rest niet zo hoog hoeft te worden maar één hoogbouweiland zie ik wel zitten.

Anyway de concessies op het mexico-eiland lopen nog tot 2030 geloof ik. Maar je weet het nooit, als er een bedrijf absoluut daar kantoren wil bouwen kan het de havenbedrijven uitkopen voor grof geld. Om er daarna een prachtig hoofdkantoor te neer te zetten, aan het water met zicht op de Lange-wapperbrug.
Al geloof ik dat verhaaltje zelf ook niks hoor.:)

vank
May 26th, 2008, 10:12 PM
Het zou toch mooi zijn moesten er op het mexico-eiland hoge torens (n meter of 200) komen, vlakbij de Lange-Wapperbrug. Een hoge cluster naast de toch ook 150m hoge brug(pijlers) past wel denk ik.
Ik ben het er mee eens dat de rest niet zo hoog hoeft te worden maar één hoogbouweiland zie ik wel zitten.

Anyway de concessies op het mexico-eiland lopen nog tot 2030 geloof ik. Maar je weet het nooit, als er een bedrijf absoluut daar kantoren wil bouwen kan het de havenbedrijven uitkopen voor grof geld. Om er daarna een prachtig hoofdkantoor te neer te zetten, aan het water met zicht op de Lange-wapperbrug.
Al geloof ik dat verhaaltje zelf ook niks hoor.:)

200m. vind ik nu wel overdreven hoor.
Het Eilandje zal over enkele jaren wel één van de mooiste delen van Antwerpen zijn, want je ziet sowieso dat hier goed met alles wordt omgesprongen en dat hier deskundigen aan het werk zijn.
Oude historische gebouwen worden gerenoveerd (Warehouses, Red Star Line), het iets 'mindere' wordt vervangen door prachtige nieuwe projecten en braakliggende terreinen worden ingericht als park (Park Spoor Noord).

Hopelijk gaat men in het historische centrum de gebouwen prachtig gaan renoveren of sloopt men de huizen die niet passen terug, om er de oude herenhuizen te heropbouwen (evt. in hedendaags kleedje).

Hopelijk komt Brussel binnenkort ook met zo'n project, dan kunnen Antwerpen en Brussel tegen elkaar gaan concurreren en gaan we 2 mooie grootsteden hebben in België.

Ik krijg de indruk dat 'hoogbouw' geen taboe meer is, dit kunnen we alleen maar toejuichen willen we onze plattelanden wat sparen en er onze steden op laten vooruitgaan.

Ik hoop stiekem dat de kust, Antwerpen gaat ontdekken.
Als men op deze manier te werk gaat kunnen we aan de kust ook zo'n mooie projecten realiseren.
Delen slopen van de Atlantic Wall en er alleenstaande kwalitatieve appartementen terug plaatsen (À la Westkaai), daartussen kunnen langzaam maar zeker de duinen zich terug herstellen.

:cheers:

Polri
May 26th, 2008, 10:41 PM
Op het Eilandje wonen op dit moment om en bij de 3000 mensen.

Een groot deel van het gebied is op dit moment nog braak of in aanbouw. Ik denk gewoon dat er daar op dit moment geen behoefte is aan torens van 140 meter.

Ik denk eerlijk gezegd dat kwalitatieve hoogbouw er in Vlaanderen enkel zal komen wanneer er behoefte aan zou zijn: m.a.w wanneer plaatsgebrek mensen zal verplichten om de ruimte efficiënter te gebruiken.

Zolang het mogelijk blijft om in elk boerendorp een extra patattenveld te verkavelen om er 25 fermettes met voor- en achtertuin te zetten, zal er geen publiek zijn voor hoogbouw in de steden.

Als je naar de bevolkingscijfers van Antwerpen kijkt, http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/319.cmVjPTQ3Njg.html , dan zie je dat de bevolkingsgroei zich enkel situeert in wijken als de Seefhoek, Borgerhout en Deurne Noord.

Het Eilandje kent een lichte groei, maar blijft steken rond de 3000 inwoners. Het Zuid en Wilrijk kennen een lichte bevolkingsdaling...

Antwerpen is vooral een aantrekkingspool voor mensen uit de lagere inkomensklasses. Dat is een feit.

Dus wie dure wolkenkrabbers wil gaan bouwen op het Eilandje, of op Nieuw Zuid of eender waar, zal eerst een manier moeten vinden om ook mensen uit het rijkere segment naar Antwerpen te lokken, of, nog beter, om de mensen die nu in de Seefhoek en Borgerhout en Hoboken en Linkeroever en de Luchtbal en 't Kiel wonen uit de miserie te helpen en ervoor zorgen dat zij op termijn ook een loft kunnen betalen.

Nu gebeurt het te vaak dat deze mensen met dure bouwprojecten richting bijvoorbeeld Deurne en Merksem worden gedrongen, omdat ze de huurprijzen in hun wijken niet meer aankunnen (zie Park Spoor Noord en de Stationsbuurt)

Trendy wijken als het Eilandje zouden de kers op de taart van een succesvolle stad moeten zijn, en mogen niet verworden tot Eilandjes van rijkdom temidden van een achterbuurten.

lombard
May 26th, 2008, 11:41 PM
Dat is goed gezegd. Toch even nuanceren : ik ga zelf binnenkort op het Eilandje wonen, en ik heb een lijst van al mijn nieuwe buren gekregen van het nieuwe woonproject. Van de 44 nieuwe appartementen en loften is er bijna niemand van Antwerpen zelf afkomstig, wel van de Kempen en het Waasland. Dus die nieuwe projecten zijn er eigenlijk niet voor mensen van Antwerpen zelf, want die zijn nog steeds volop aan het vertrekken naar het groen buiten de stad, maar wel voor een generatie nieuwlichters, die bewust voor de stad kiezen. Het is aan de Stad en haar inwoners om deze mensen ook een kans te geven, anders zal Antwerpen inderdaad verworden tot een groep kansarmen rond een soort disneyworld anex shoppingcenter in de oude binnenstad...T is wat overdreven, maar er zit volgens mij een grond van waarheid in. Antwerpen is op sociaal vlak bezig aan een stille revolutie, en de bouwprojecten kunnen die evolutie volgen of ze kunnen ze sturen. Wat is het beste ?

KVP
May 27th, 2008, 12:03 AM
Dus wie dure wolkenkrabbers wil gaan bouwen op het Eilandje, of op Nieuw Zuid of eender waar, zal eerst een manier moeten vinden om ook mensen uit het rijkere segment naar Antwerpen te lokken

Er worden anders ontzettend veel dure appartementen gebouwd. Mensen uit het "rijkere segment" aantrekken is schijnbaar geen probleem..

of, nog beter, om de mensen die nu in de Seefhoek en Borgerhout en Hoboken en Linkeroever en de Luchtbal en 't Kiel wonen uit de miserie te helpen en ervoor zorgen dat zij op termijn ook een loft kunnen betalen.

Ja en dan zijn we allemaal rijk en gelukkig... :)

Wijken met minder bedeelden zul je altijd hebben, ik denk niet dat dat snel een doelgroep zal worden van een ontwikkelaar met hoogteambitie...

Polri
May 27th, 2008, 12:24 AM
Er worden anders ontzettend veel dure appartementen gebouwd. Mensen uit het "rijkere segment" aantrekken is schijnbaar geen probleem..

Ja en dan zijn we allemaal rijk en gelukkig... :)

Wijken met minder bedeelden zul je altijd hebben, ik denk niet dat dat snel een doelgroep zal worden van een ontwikkelaar met hoogteambitie...

Er worden inderdaad veel dure appartementen gebouwd, maar er staan er ook een heleboel leeg.

Ik wil u gerust eens rondleiden in mijn buurt (Belgiëlei - Jan Van Rijswijcklaan) : er staan echt ongelooflijk veel dure en mooie appartementen en huizen al jarenlang te koop.

En dat blijkt ook als je de statistieken erbij neemt: "dure" wijken (Zuid, Wilrijk,...) verliezen nog steeds inwoners. Er gaan meer Antwerpenaars in Brasschaat en Schilde wonen, dan dat er naar het Eilandje verhuizen.

Er zullen altijd minderbedeelden zijn, maar er is geen natuurwet die zegt dat mensen het niet hogerop kunnen scheppen. Hoeveel van de mensen die nu in lofts wonen hebben geen ouders of grootouders die "klein zijn begonnen." ? Hoeveel zijn er niet die zelf van nul zijn begonnen?

Nu op dit moment is er naar mijn mening geen publiek voor grote, dure hoogbouwprojecten, tenzij je, om Lombard te citeren, een "groep kansarmen rond een soort disneyworld anex shoppingcenter in de oude binnenstad" zou creëren.

Ik zie dure hoogbouw eerder als de kers, maar eerst moet een goede taart worden gebakken, en dat is een stad die over het algemeen welvarender is. Het Vlaams werkloosheidspercentage is 6%. In Antwerpen zitten we aan 11%. Ik zie niet waarom we in Antwerpen, met alle mogelijkheden die deze stad biedt mits wat inspanningen niet ook aan 6% zouden kunnen geraken.
En hoe meer welvarenden, hoe meer budget, hoe meer vraag naar mooie bouwprojecten.

Maar dat betekent uiteraard niet dat ik tegen bouwprojecten ben zoals er nu in heel de stad bezig zijn: ze kunnen inderdaad één van de hefbomen vormen naar een aangenamere stad. Daarover ben ik het ook volledig eens met Lombard.

Ivan
May 27th, 2008, 12:46 AM
Ik woon in Hoboken, het was hier tot 5 jaar geleden goed wonen, nu begint de schrijnende en razendsnelle achteruitgang die iedereen moedeloos moet aanzien!

De witte vlucht is meer dan ooit actief en zet zich de komende jaren in de zuidelijke en oostelijk rand gaandeweg voort. Enkele keren naar het centrum terug, maar is slechts een druppel op een tijdelijk (ver)hipte plaat(s)

KolonelSilvertop
May 27th, 2008, 09:19 AM
helemaal eens polri: zolang je voor de prijs van een mooi appartement in de stad (toch vlot boven de 300k) een fermette kan zetten in Herentals, Puurs of Kruibeke is voor veel mensen de som snel gemaakt. Luxehoogbouw is ook geen beleidsonderwerp: de vrije markt voorziet daar ook in.

Om het stedelijk weefsel te versterken moeten de bestaande woningen vernieuwd worden: gedaan met renovatiepremies, VESPA cherrypicking en andere foliekes, en overstappen naar intensieve woningbouwprojecten in de binnenstad (zoals destijds bij Sint Andries) naar hedendaagse comfort- en econormen.

KVP
May 27th, 2008, 10:13 AM
Er worden inderdaad veel dure appartementen gebouwd, maar er staan er ook een heleboel leeg.

Hoe verklaar je dan de voortdurende prijsstijgingen in het luxere segment?
Volgens jou is er geen markt voor, ik zeg dat het er wel is. Ga eens kijken aan de kaaien en sowieso rond het oude centrum/'t zuid. In nieuwe projecten is een minimumprijs van het kleinste appartement van 250 mille eerder regel dan uitzondering. En aan de bovenkant is er geen grens.

Buurt Belgielei ken ik, ik heb er zelf een aantal jaren gewoond en dit is inderdaad niet de meest gemakkelijke buurt. De buurt is niet ín op dit moment; de dynamiek van de vastgoedmarkt. Maar het komt echt wel weer, er staan prachtige huizen. Wellicht al als de stad investeert in de openbare ruimten daar.

Ik ben ook niet onder de indruk van inwoneraantallen. (waar heb je deze gevonden per wijk overigens? Per district kan ik ze wel vinden) Ik zou liever kijken naar leegstaande panden en huizenprijzen. Als er een immigrantengezin vertrekt met 6 personen en er komt een koppel yuppen wonen dan betekent dat -4 in inwoneraantal, maar is er naar alle waarschijnlijkheid een waardestijging aan vooraf gegaan. (Dit is volgens mij wat er in 't Zuid nog altijd gebeurt) En dit is de waardestijging die volgens jou nodig is om (ooit) de hoogte in te gaan.

op dit moment is er naar mijn mening geen publiek voor grote, dure hoogbouwprojecten
.
Verklaar het succes van Westkaai. Beide torens al grootdeels verkocht. Zou één toren die 2 maal zo hoog is, dan niet werken? Ik weet het niet.. Ik kan geen reden verzinnen waarom niet eigenlijk. En dat is dan nog voor torens die daar eigenlijk een pioniersrol spelen.. in een gebied wat qua openbare ruimten ed nog lang niet in orde is.

Maar we moeten realistisch zijn, er zijn nog flinke gaten te vullen in Antwerpen, als dat is gedaan en er is meer uit het huidige potentieel gehaald, kunnen we echt naar boven gaan kijken. Die evolutie is bezig.

Mocht je ergens nog een spaarpotje hebben: ik zou investeren in de Antwerpse vastgoedmarkt. Daar geloof ik heilig in, al is het maar om de Hollanders die, mede door de HST, Antwerpen zien als een alternatief voor hun randstad. (Maar dan gezelliger:lol:)

Ik reageerde op je minder bedeelden verhaal omdat het zo abstract en ideëel is, er is niemand tegen een verbeterde situatie voor mensen uit de Seefhoek ed. Maar als we hier een oplossing voor willen verzinnen hoort dat thuis op een macro economisch forum. Daarnaast zag ik geen enkele suggestie van je.

KVP
May 27th, 2008, 10:18 AM
helemaal eens polri: zolang je voor de prijs van een mooi appartement in de stad (toch vlot boven de 300k) een fermette kan zetten in Herentals, Puurs of Kruibeke is voor veel mensen de som snel gemaakt. Luxehoogbouw is ook geen beleidsonderwerp: de vrije markt voorziet daar ook in.

Zie je de contradictie zelf niet?
De markt bepaald de prijzen.
Je zegt zelf dat de prijzen hoog zijn.
Conclusie: er is markt voor luxe in de stad..

KolonelSilvertop
May 27th, 2008, 11:06 AM
Dat is geen contradictie: zolang fermettewonen onrealistisch goedkoop blijft, zal er geen markt bestaan voor bv. comfortabele gezinscondominiums. De diversiteit in het aanbod is nu toch eerder beperkt: bovenmodale tweeverdieners zonder kinderen.

En er is toch zekere vermoeidheid in de markt van de spektakelloften. Kijk eens naar de nieuwe projecten aan albertpark, stadspark: geraakt maar niet verkocht. De vergelijking met het absolute topsegment (scheldezicht) is natuurlijk niet helemaal juist.

Jij gaat ervan uit dat de woonmarkt een aanbodmarkt is, terwijl het juist een exemplarische vraagmarkt is. En om die reden zal het luxesegment ook zonder investering in 'openbare ruimten' of andere subsidies tot stand komen. Polri's opmerking over minderbedeelden was daarom zeker op zijn plaats. Al zou ik die verbreden tot 'niet-rijken'. Rijken kunnen altijd op eigen kracht de krenten uit de pap pikken, maar middeninkomens en armen zijn meer aangewezen op de overheid voor de inrichting van een goede leefomgeving.

KVP
May 27th, 2008, 12:17 PM
Fermette vs. appartementen in Antwerpen-> vergelijkbare verkoopprijzen zeg je en dit klopt. Dit zijn geen prijzen die door de ontwikkelaars verzonnen worden he. Die worden echt betaald door echte mensen. Een vraagmarkt ja.

Ik had het niet enkel over Scheldezicht. Kijk eens naar projecten als residentie Academie: bijna alles verkocht en nog niet half afgebouwd. En de projecten van Vooruitzicht: Graffito, Mere Jeanne, Rooftops. Allemaal al grotendeels verkocht voordat het klaar was. Verder nog: Zuidpool-Arsenaal en het South Bay project bij de Kloosterstraat. Top projecten, ook voor de buurt.

Dat er op een gegeven moment genoeg aanbod in een bepaald segment zal zijn, klopt ja. Dit is, per buurt, per segment in te schatten en dat is de kunst van projectontwikkeling. Omgeving stadspark is moeilijker, maar ook dat zou verholpen kunnen worden door de stad. (verbeteren veiligheid, beter onderhoud vh park ed) Rijk, minder rijk, een bewoner rond het stadspark, gaat dit echt niet zelf doen. Dit is de taak van de overheid (en geen subsidie), op het eilandje, aan het stadspark, aan de kaaien en in de Seefhoek.

Nogmaals, gezien de stijging van de prijzen in het luxere segment, zie ik weinig vermoeidheid in deze markt.

lombard
May 27th, 2008, 12:51 PM
Het hangt ook van de prijzen, afwerkingsgraad, ed af : Residentie Cadix Eilandje, volledig uitverkocht ( 44 appartementen ), enkel de vloerplaat op -1 is nog maar af ! Op de hoek een andere residentie : is klaar, sedert 1 week het eerste appartement verkocht.
Inderdaad een vraag-markt : de koper beslist waar hij gaat wonen en hoeveel hij ervoor wil geven. Te duur wordt gewoon niet verkocht. Het eilandje is nog ' maagdelijk ', andere wijken hebben soms al een negatieve ( sociale ) bijklank en dat drukt de prijzen.

skydiver
May 27th, 2008, 02:36 PM
Ik zie wel een markt voor luxueuze hoogbouwflats op het Eilandje.
Uiteraard zullen ze nieuwe begoede burgers aantrekken en waarschijnlijk veel Nederlanders die veel meer vertrouwd zijn met hoogbouw en er geen aversie voor hebben. Het zal interessant om zien zijn hoe vlug de woonflats in de Londen Tower verkocht zullen worden . Op Kop van Zuid in Rotterdam woonde enkele jaren terug haast niemand en nu mikt men op 10.000 nieuwe bewoners voor de 100 à 150 m torens in aanbouw.
We moeten als antwerpenaars ook eens ambitieus en grootschalig durven denken.
Een stad moet zich niet gaan spiegelen aan het platteland want dat is op voorhand een verloren strijd . Integendeel moet een stad juist zijn grootstedelijkheid beklemtonen oa door het bouwen van wolkenkrabbers.

KolonelSilvertop
May 27th, 2008, 02:54 PM
skydiver, met alle respect maar dat zijn slogans. Leg op zijn minst een beetje uit wat die grootstedelijke voordelen dan zijn. En immigranten aanzuigen om die torens te vullen is me toch wat van de zotten :-)

skydiver
May 27th, 2008, 06:43 PM
skydiver, met alle respect maar dat zijn slogans. Leg op zijn minst een beetje uit wat die grootstedelijke voordelen dan zijn. En immigranten aanzuigen om die torens te vullen is me toch wat van de zotten :-)

Een grootstad heeft toch van nature een reeks voordelen tegenover een landelijke gemeente . Ik denk maar aan het enorme aanbod van cultuur, stedelijke voorzieningen, openbaar vervoer, hogescholen en universiteit , een multiculturele bevolking ,allerlei horeca ,allerlei evenementen etc.
Die vind je niet in zeg maar een gemeente als Stabroek of het zo geprezen Schilde.
Maar ook op architecturaal gebied moet een grootstad groots durven denken
en visie betonen. Dat zie je in vergelijkbare steden als Rotterdam, Lille,Frankfurt,Duesseldorf,Bilbao en zelfs in Luik waar nu een 125 m hoge toren gepland is naast het nieuwe station Guillemins.
En als de nederlanders die nu in de groene rand rond Antwerpen wonen eventueel kiezen voor een luxe flat in een toren , so what ?

Polri
May 27th, 2008, 07:11 PM
KVP vroeg waar ik de statistieken per wijk vandaan haal.
In dit document: http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Sociale_zaken/SZ_Databank/DEFINITEF%20JAARVERSLAG%202006.pdf ; te vinden in de rechterbalk als je de link die ik eerder had gepost zou volgen.

Op pagina 11 kun je op een overzichtskaart zien welke wijken inwoners hebben aangetrokken en welke wijken inwoners hebben verloren. Heel confronterend!

Op de pagina's erna kun je tabellen zien met meer details.

Ergens anders op dit forum wordt door iemand gezegd dat het niet zo erg is als op het Zuid een bevolkingsdaling zou optreden doordat een arm gezin met 4 kinderen wordt vervangen door een koppel yuppies.

Sta me toe dit wél erg te vinden. Een maatschappij kan slechts gezond zijn als er een stevige middenklasse is. Dit wil zeggen dat de stad gezinnen met kinderen hier moet houden, of aantrekken, en niet enkel rijke loftbewoners (die er voor alle duidelijkheid ook moeten zijn).

Het kan voor mij niet op dat een koppel jonge tweeverdieners niet in Antwerpen zou kunnen wonen omdat het op 't Zuid en op 't Eilandje te duur is, en ze anderzijds in wijken die voor hen wel betaalbaar zijn niet willen wonen omdat de levenskwaliteit er te laag is.

Wanneer deze jonge mensen dan maar een stuk bouwgrond kopen in Zandhoven of Zoersel kopen (veel goedkoper dan op het Eilandje, veel hogere levenskwaliteit dan Deurne Noord) is het voor Antwerpen te laat, deze mensen gaan niet meer terugkomen, tenzij misschien na hun pensioen.

Voor mij mogen er gerust lofts komen op het Eilandje, zolang er op andere locaties ook kwaliteitsvolle woningen worden aangeboden voor mensen met een iets kleinere portemonnee. (op het Eilandje gaat dat hopelijk het geval zijn kant Cadixwijk).

Maar zolang de welvaart van de eigen bevolking niet wordt opgekrijkt (en daarmee bedoel ik niet: communistische maatregelen nemen, maar wel: verder investeren in de kwaliteit, van ons onderwijs, in het activeren van werklozen, in het aantrekken van investeringen, bedrijventerreinen etc...) is het zetten van grote dure woontorens niet meer dan een mooi deksel plaatsen op een lelijke doos. Wie dat graag wil doen doet maar, maar ik versta toch iets anders onder "stadsontwikkeling".

Geef mij maar projecten als Park Spoor Noord, waar ook heel veel werd geïnvesteerd in sportfaciliteiten, een kindercampus, polyvalente zalen, een restaurant etc... allemaal zaken die ten goede komen voor de buurt.

vank
May 27th, 2008, 07:13 PM
Inderdaad zijn er veel mensen met een lager inkomen. Maar België is stilaan volgebouwd en als je min of meer nog een mooie woning wil moet je al snel over stappen naar een appartement ofwel veel geld neertellen voor een huis. Ik ken weinig mooie appartementen, maar vind Westkaai op het Eilandje de top. (Ik geef toe het is veel geld).
Maar je woont in de stad, in een stad wonen kost sowieso veel meer dan ergens een boerendorpje.

Maar als we aan een razendtempo patattenveldjes en bosjes gaan verkavelen, dan is het niet mijn schuld dat een brood 3 euro zal gaan kosten in de toekomst en dat we geen natuur/platteland meer zullen hebben.

Hierdoor zal je in mijn ogen veel meer mensen de put injagen dan kwaliteitsvolle projecten te bouwen.

Ik blijf het zeggen we moeten het voorbeeld van Nederland volgen, bouwen in de stad en het platteland behouden.

zuidbewoner
May 27th, 2008, 10:43 PM
Volgens GVA:
27/05 Goedkoop wonen in Schelle

De gemeente Schelle is goedkoop om in te wonen. Dat blijkt uit een onderzoek van de provincie Antwerpen en de Universiteit Antwerpen. Die brachten de woningmarkt voor de provincie in kaart.

Alle Antwerpse gemeenten werden vergeleken. Daarvoor werden demografische, socio-economische en huisvestinggegevens gebruikt.
In de gemeente Schelle is het huisvestingsprofiel het sterkst. Ook Retie scoort goed.

Schelle heeft veel sociale huurwoningen, de bouwgrond wordt aan relatief lage prijs verkocht. Ook de verkoopprijs van wooneenheden is relatief laag.

Bekijk het gemeentelijk woondossier van elke gemeente op www.provant.be/woondossiers.

KVP
May 28th, 2008, 01:14 AM
@Polri
Dank voor dat document. Had je link overigens wel gevolgd, maar was afgehaakt na de 67 pagina's van het bovenste document..
Maar eerst zeg je:

Antwerpen is vooral een aantrekkingspool voor mensen uit de lagere inkomensklasses. Dat is een feit.

Dus wie dure wolkenkrabbers wil gaan bouwen op het Eilandje, of op Nieuw Zuid of eender waar, zal eerst een manier moeten vinden om ook mensen uit het rijkere segment naar Antwerpen te lokken
Vervolgens zeg je:

Het kan voor mij niet op dat een koppel jonge tweeverdieners niet in Antwerpen zou kunnen wonen omdat het op 't Zuid en op 't Eilandje te duur is.

Dit spreekt elkaar toch tegen? Het is te duur omdat er veel mensen zijn uit het "rijkere segment" die er meer geld voor over hebben om daar te wonen.

Dat voorbeeld van dat armere gezin met 4 kinderen gaf ik alleen als mogelijke verklaring van een bevolkingsdaling tegenover een stijging van de huizenprijzen. Ik heb daar geen waardeoordeel aan gehangen, dus verdraai die woorden niet.

KVP
May 28th, 2008, 01:33 AM
En verder kan ik me niemand voorstellen die tegen het opkrikken van de welvaart voor iedereen is. Overigens is dit een van de rijkste regio's ter wereld dus absoluut gezien, doen we het nog niet zo slecht. Het kan zonder meer beter.

En projecten als Spoor Noord zijn inderdaad prachtig. Dit gaat een stimulans voor de buurt worden... en dus populairder.. en dus hogere huizenprijzen ..en dus zullen er mensen zijn die daar niet meer kunnen gaan wonen... en dus zal daar de bewonerssamenstelling veranderen.. Zo werkt de markt nou eenmaal.

Anders moet je de marktwerking irrelevant maken en OCMW woningen neerzetten...