View Full Version : [Amsterdam] Gemeente wil tolheffing

Cymen
November 25th, 2004, 01:05 PM
http://www.parool.nl/nieuws/2004/NOV/25/ams2.html

AMSTERDAM - Amsterdam wil binnen vijf jaar betaald autorijden invoeren op de wegen rond de stad. Voor het tijdstip en de plek waarop gereden wordt moet betaald worden, een zogenaamde dynamische heffing.

Vandaag stemt de gemeenteraad over het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan en een meerderheid is voor.

Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), dat het plan opstelt, wil pas in 2015 de tijdsafhankelijke heffing invoeren, nadat eerst de 'platte heffing', betalen per gereden kilometer, is ingevoerd.

Volgens b. en w. dreigt voor 2010 op de corridors rondom Amsterdam en op de ring A10 een verkeersinfarct te ontstaan. Een zogeheten platte (vaste) heffing lost volgens het college onvoldoende op. Daarom zou vijf jaar eerder dan het ROA voorstelt de dynamische heffing rondom Amsterdam ingevoerd moeten worden.

VVD-raadslid Robert Flos ergert zich aan de houding van b. en w. en zal vandaag tegen het voorstel stemmen. ''Er is nog te veel onduidelijkheid over de verschillende systemen van heffing. Ook is onduidelijk of het de automobilist niet alleen maar geld kost, terwijl de files blijven bestaan. En als Amsterdam als eerste deze heffingen rond de stad invoert, gaat dat ten koste van de concurrentiepositie van Amsterdam.''

De beslissing ligt niet bij Amsterdam of het ROA, maar bij verkeersminister Karla Peijs. Volgens het ROA kijkt zij wel zorgvuldig naar de wens van de regio's.

Peijs werd gisteren in de Tweede Kamer door PvdA, VVD, D66 en GroenLinks gemaand nog deze kabinetsperiode een kilometerheffing of een andere vorm van betalen voor autogebruik in te voeren. Peijs liet weten het besluit eventueel al aan dit kabinet te willen voorleggen als het advies van de comissie-Nouwen, over de vorm van heffing, een advies is 'waarmee we meteen verder kunnen'.

© Het Parool, 25-11-2004

Opzich ben ik er niet tegen mits de opbrengsten maar gebruikt worden om het OV en het wegennet in de Noordvleugel te verbeteren. Daarnaast hoop ik ook op een integraal project waarbij de alle op en afritten in Amsterdam gemonitoord worden ten behoeve van politie onderzoek.

eusebius
November 25th, 2004, 01:09 PM
Leuk idee maar het gaat om rijkswegen. Die zijn eerder zonder Amsterdams geld dan mèt aangelegd. Zo eenvoudig zal dit niet gaan. De bevoegdheid over deze wegen ligt niet bij de lagere overheid. Het zou slimmer zijn om het in Randstad, of gewoon landelijk overleg te doen. Rekeningrijden is de eerlijkste vorm van wegenbelasting.

Cymen
November 25th, 2004, 01:20 PM
Leuk idee maar het gaat om rijkswegen. Die zijn eerder zonder Amsterdams geld dan mèt aangelegd. Zo eenvoudig zal dit niet gaan. De bevoegdheid over deze wegen ligt niet bij de lagere overheid. Het zou slimmer zijn om het in Randstad, of gewoon landelijk overleg te doen. Rekeningrijden is de eerlijkste vorm van wegenbelasting.

Ze zijn bijna volledig aangelegd met "Amsterdams" geld, de basis van Hollands geld ligt natuurlijk in het eerste geindustrialiseerde gebied van de wereld. :bash:

Maar het gaat hier om een proef, ik ben het met je eens dat de landelijk invoering voorkeur behoeft boven een solo actie. Verder is ook rekening rijden niet de eerlijkste vorm van wegenbelasting. Hier mis je het punt dat auto's zonder belasting te betalen gewoon in de openbare ruimte geparkeerd kunnen worden.
De eerlijke vorm van wegenbelasting is door te heffen waar alternatief vervoer(OV) aanwezig is. Een complex systeem die per identieke rit bepaald hoeveel belasting er betaald moet worden. Hiermee stimuleer je ook het doel, mobiliteit in Nederland.

eusebius
November 25th, 2004, 01:30 PM
Mobiliteit is een gegeven en niet een doel.

Wist je dat er al handelssteden van omvang waren voordat Amsterdam überhaupt bestond :lol:

Dit is een ezelsbruggetje voor je: de s van sentjes hoort bij de eigen Amsterdamse straten en wegen, de S101 e.v. dus daarna volgen de provinciale wegen die tot een paar kabinetten geleden de N-wegen, waren maar nu ook A-wegen kunnen zijn (Brabant bijv.) en de A-wegen zijn voor het overgrote deel met landelijke gelden aangelegd.

Elmo
November 25th, 2004, 01:36 PM
@cymen:

Dat Laatste lijkt me nogal een onzalig plan. De kosten gaan daar ver boven de baten uit, want iedere keer als er een buslijn bij of afgaat zal alles opnieuw berekent moeten worden. Gewoon de wegenbelasting en een deel van de aanschafbelasting afschaffen en de mensen per kilometer laten betalen waarbij rekening wordt gehouden met het tijdstip waarop men zich op de weg bevind. Een hoger tarief in de spits en lager in de daluren. De gebruiker betaalt.

Cymen
November 25th, 2004, 02:02 PM
@Elmo

En hoe wil je bepalen of iemand in de spits of buiten de spits rijdt? Aan een complex systeem moet je dan sowieso. Daarnaast als je op het platteland rijdt waar ze geen files kennen zou je dan extra betalen terwijl niemand last van je heeft.
De eenmalige kosten voor het GIS wegennet systeem die in mijn geval opgezet moet word worden zal redelijk gedrukt kunnen worden omdat het natuurlijk voor meerdere doeleinden inzetbaar kan zijn(je busbaantje is er dan zo bijgezet). De enigst vraag voor mij is of satalieten niet overbelast raken, daar zouden wel kosten in kunnen zitten.

Vertigo
November 25th, 2004, 11:37 PM
Gewoon de wegenbelasting en een deel van de aanschafbelasting afschaffen en de mensen per kilometer laten betalen waarbij rekening wordt gehouden met het tijdstip waarop men zich op de weg bevind. Een hoger tarief in de spits en lager in de daluren. De gebruiker betaalt.

Precies. Dat is de eerlijkste manier om de mobiliteit te reguleren. Tolheffing zoals in Londen kan op zich werken maar is wel een lapmiddel.

Elmo
November 26th, 2004, 10:55 AM
@cymen:

Wat de beste manier is om dat te betalen weet ik niet. Zij het met portalen boven de weg, of via satelietverbindingen. Er valt dan altijd wel te achterhalen waar men zich bevind en daar een navenant tarief aan hangen. Deze gegevens moeten natuurlijk wel strikt geheim blijven. Je kan uiteraard dan ook een ander tarief heffen in de Randstad als ergens in het noorde van Friesland.

Jouw plan lijkt me onhaalbaar, omdat er met te veel factoren rekening moet worden gehouden.
Wie bepaalt hoeveel een bus- of treinlijn waard is? Je zal onderscheid moeten maken tussen stads- en streekbussen, de frequentie van elke buslijn of treinverbinding. Hoe laat vertrekt de 1e bus/trein en hoe laat de laatste. Hoe groot de afstand is vanaf iemands huis tot aan de dichtsbijzijnde halte. Of bus- en treinlijnen bij overstappen goed aansluiten. Of men lagevloersbussen gebruikt (handig voor gehandicapten) etc. etc. Dit zal je bijna voor elk huis afzonderlijk moeten bepalen en als er dan een lijn bijkomt of afgaat zal je alles voor die streek moeten herberekenen.

Cymen
November 26th, 2004, 11:41 AM
@Elmo

Dat ben ik met je eens. Mijn systeem zet je niet zomaar op. Maar als je dat wel doet heb je een zeer gedetailleerde GIS kaart van Nederland met alle wegen, OV en hoeveelheden. Voor het oog op toekomstige ontwikkelingen zal deze kaart hemels zijn voor planologen.

Adderbak
November 29th, 2004, 11:45 AM
@eusebius: nogal wiedes dat Amsterdam niet zijn eigen A-wegen heeft aangelegd, hoe moet een gemeente in Nederland ooit aan het geld komen om dat soort projecten te financieren? Het is altijd bedelen bij Den Haag. Zie ook NZ-lijn.

Ben ook benieuwd wat de ANWB nu weer gaat verzinnen tegen dit plan. Tineke Tolpoort is weg, nu hebben we Karla Kilometerheffing?
Als het nu maar eens wordt doorgezet, met een goed onderbouwd systeem, en de automobilisten doorkrijgen dat het geen middel tégen hun is maar juist in hun voordeel werkt, want minder auto's op de weg en minder files.