View Full Version : tunnel voor utrecht/leidsche rijn, a2>>>

EuroMaster
November 29th, 2004, 04:13 PM
de a2-tunnel wordt in totaal 1650m lang, de hoofdbanen worden deels overkapt en op sommige delen geheel overkapt (3x). de parallelbanen worden over de gehele lengte overkapt. tussen amsterdam en de noordelijke randweg(aansluiting) wordt de weg 2x4 banen, en tussen de noordelijke randweg en oudenrijn wordt de weg 2x(3+2). leuke ontwikkeling voor utrecht!
http://www.a2info.nl/images/dodo_large.jpg
http://www.a2info.nl/images/1c.jpg

wat ik dan weer wel vreemd vind, is dat het decennia duurt, voordat maastricht haar tunnel krijgt..........

verder een tof project! ik hou wel van stedelijke tunnels!

Matthijs
November 29th, 2004, 04:21 PM
Waarom het hier zoveel makkelijker gaat?

Tja, het is onderdeel van het gigantische Vinex-project Leidsche Rijn he, en dan gaat het redelijk gemakkelijk mee.
De A 2 moest zeker met Leidsche Rijn erbij toch al verbreed, en dan is het niet eens zoveel duurder om het zo te doen.

Daarnaast kunnen ze waarschijnlijk de grond erop en eromheen beter ontwikkelen op deze manier, dan wanneer het allemaal open zou liggen. Dat levert dus weer extra geld op om het te bekostigen.
Dit laatste is in Maastricht en Eindhoven niet het geval.

Wat je zou kunnen doen in Maastricht is de waardestijging van panden langs de huidige N 2 afromen... maar dat is waarschijnlijk verdomd lastig. Tijdens de aanleg is het namelijk juist weer minder waard.
Omdat er nu nog vrijwel niks staat rond de A 2 bij Utrecht (op dit stuk dan) is het allemaal veel makkelijker.

En in Eindhoven komt de tunnel ten goede aan natuur, en niet aan woningbouw. Dan is het veel moeilijker om daar wat aan terug te verdienen natuurlijk. (Zo simpel is het.)
Daarnaast zal de Eindhovense tunnel veel duurder zijn om aan te leggen.
(En daarbij: niet erg nodig, doorgaand verkeer kan na de verbouwing van de A 2 prima de Randweg-west pakken. Alleen voor verkeer naar Helmond e.o. is het echt een grote verbetering.)

EuroMaster
November 29th, 2004, 06:13 PM
die ruit is niet speciaal een wannahave hoor. maar men maakt hier elke week wel weer een ernstig ongeluk mee waardoor de hele verkeersader wordt lamgelegd. die ruit is ook niet om de reden; 'we horen erbij', maar om een constante doorstroming van het verkeer mogelijk te maken door middel van signalering. ik snap wel dat het duurder is zoiets dergelijks aan te leggen voor de natuur. eindhoven is een knooppunt van europese hoofdader (evenals utrecht), maar eindhoven is wel internationaler. de stad is aangewezen als brainport, die een economische positie in nederland behelst. ook de toenemende verkeersdruk en het behouden van een goed milieu spelen erg mee. men wil hiermee voorkomen dat het een voortdurend verkeersinfarct wordt.

ik denk dat we het beter kunnen vergelijken met maastricht.
gelijke lengte, zelfde snelweg, zelfde bouwmethode etc......

ik weet niet hoe lang dit project al bestaat, maar in maastricht dringen ze hier al sinds 1960 op aan. de weg loopt dwars door de stad en de milieuomstandigheden zijn er slecht.

weet iemand voor wanneer dit af is? men is blijkbaar allang aan het bouwen aan de verbreding van de a2 tussen a'dam en utrecht. heeft iemand meer plaatjes van de situatie nu bij de meest opvallnde wegvakken?

EuroMaster
December 5th, 2004, 03:53 PM
wanneer beginnen ze met dit gezwets precies?

vinman
December 5th, 2004, 04:14 PM
Geen idee...maar het is zeker het vermelden waard! Volgens mij wordt de reistijd van A'dam naar Utrecht/ouderijn of andersom ook een paar seconde korter..als dat belangrijk is.

EuroMaster
December 30th, 2004, 01:07 AM
verder wordt het deel tussen amsterdam en utrecht op de a2 uitgebreid naar 2x4 rijbanen. misschien zijn er mensen uit utrecht of maarssen die wat extra uitleg kunnen geven, of een keer wat updatefotootjes te maken. ben er al lang niet meer geweest, maar waren een lange tijd geleden al een beetje in de berm aan het graven enzo...
ben benieuwd wanneer de schop de grond ingaat...

waarom wordt dat ding niet volledig overkapt eigenlijk?

empersouf
March 15th, 2007, 05:49 PM
U/C

Yarrah
March 15th, 2007, 06:07 PM
De discussie wel hier (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=344142) blijven houden, anders gaat alles weer langs elkaar lopen ;)

Elmo
March 17th, 2007, 05:58 PM
De gemiddelde koe haalt in Nederland de 2 1/2 jaar niet eens.