View Full Version : Maastricht: Campus Randwijck

Kenien
December 1st, 2004, 08:53 PM
Na lang wachten kom hij er toch eindelijk: de campus van santiago calatrava

http://www.unimaas.nl/image.asp?id=2893

In het plan is een toren (voor maastrichtse begrippen dan) van 65 meter gepland. In het complex komen ongeveer 500 studentenkamers, kantoren voor startende bedrijven en een sportcomplex met 2 sporthallen, squahbanen, etc.

Nu wachten tot 2008, want dan is hij pas volledig af

Hier (http://www.l1.nl/nl/html/algemeen/homepage/nieuws2.pshe?nieuws_item=XIIF03504HGG2F5T6G5P&nieuws_sectie=G52415X574006G42T2PV#) is trouwens een filmpje te bekijken

Winus
December 1st, 2004, 10:21 PM
Een echte Calatrava, beter. :)

Dr. Dubai
December 1st, 2004, 10:41 PM
dat ziet er echt cool uit:) mooi nieuws hoor voor Maastricht.

CborG
December 1st, 2004, 10:58 PM
Goed nieuws!!!

FCG
December 2nd, 2004, 12:19 AM
Ziet er mooi uit! Hoop nog wat plaatjes van dichterbij te zien binnenkort.

Maar het idee ziet er vanaf boven erg leuk uit

th0m
December 2nd, 2004, 01:38 AM
Ziet er wel vet uit, het eerste Calatrava gebouw in Nederland :D Als opvolger van de eerste Calatrava bruggen in Nederland ziet het er goed uit.

Enige wat ik er op aan te merken heb is dat alles er weer zo strak wit uit ziet, en dat is natuurlijk ook karakteristiek voor Calatrava, maar of dat nou ook past bij het Nederlands landschap. En dat wit is na een paar maanden toch al vies, en dan ziet het er niet uit :\

Maar wel vet dat ze het gaan bouwen ook, geen gezeik iedereen rijk :)

Gambini
December 2nd, 2004, 08:21 PM
Ik ben jaloers...

bobdebouwer
December 3rd, 2004, 12:00 PM
Sweeeet.... :D

Errik
December 3rd, 2004, 05:18 PM
Maastricht heeft het weer goed voor elkaar... :tongue: ;)

CborG
December 3rd, 2004, 05:21 PM
Tja, maastricht zorgt er tenminste voor dat erg geen zooi binnen z'n gemeentegrenzen komt te staan, dat valt me altijd op, als ze iets bouwen is het ook gelijk hoogwaardig en erg interresant Ceramique, Bonnefantenmuseum, fiets/loopbrug en nu dit weer.

Eric E
December 4th, 2004, 05:46 PM
Damn, dit ziet er goed uit hoor! en maastricht zorgt inderdaad dat er hoogwaardige nieuwbouw in hun stad wordt gebouwd.

Kenien
December 4th, 2004, 07:31 PM
Tja, maastricht zorgt er tenminste voor dat erg geen zooi binnen z'n gemeentegrenzen komt te staan, dat valt me altijd op, als ze iets bouwen is het ook gelijk hoogwaardig en erg interresant Ceramique, Bonnefantenmuseum, fiets/loopbrug en nu dit weer.

Nou dat valt ook wel mee. Als je kijkt wat er voor iets naast het station gebouwd word, dan wordt je toch een stuk negatiever over het bouwbeleid in maastricht.
En trouwens die brug is ook niet zo hoogwaardig, als je ziet hoe het er nu al allemaal uitziet.

sky-eye
December 4th, 2004, 10:09 PM
@ Kenien
Bdeoel je die Kolhoff toren naast het CS. De plaatjes die ik op internet zag deden het ergste vermoeden, maar nu ik het gebouw in aanbouw heb gezien, kan ik alleen maar zeggen dat het me 100% meevalt. Een leuke aanwinst voor de stad. Maar goed, iedereen zn eigen smaak.

Bass
December 18th, 2004, 10:51 PM
Nou dat valt ook wel mee. Als je kijkt wat er voor iets naast het station gebouwd word, dan wordt je toch een stuk negatiever over het bouwbeleid in maastricht.
En trouwens die brug is ook niet zo hoogwaardig, als je ziet hoe het er nu al allemaal uitziet.

Wat is er mis met die loopbrug? Hartstikke chique en de kroon op Ceramique.

Over de campus: hier is een animatie van het project.

http://www.kamerburo.net/media/

Enjoy.

Marin
May 11th, 2005, 11:19 PM
Is er nog nieuws over dit project?

Hoop nog wat plaatjes van dichterbij te zien binnenkort.
http://www.holland-re.com/files/buildings/ed_040_2_980x548.jpg
Holland Real Estate (www.holland-re.com)

CborG
May 12th, 2005, 12:15 AM
Zo dat ziet er erg goed uit On-nederlands eigenlijk, dat dit nog kan!!:dance:

Bibelo
May 12th, 2005, 01:59 AM
det loeks fukking nais!

en maak je geen zorgen, wit kan gewoon wit blijven, kijk maar naar het Sanadome in Nijmegen:
http://www.sanasport.nl/img/Sanadome.gif
http://www.sanasport.nl/img/Sanadome2.gif

Bass
May 12th, 2005, 02:07 AM
Je moet er alleen wel een Hollandse herfstlucht bij bedenken he, en die bomen zullen er waarschijnlijk ook niet komen, lol.

Tegen de tijd dat dat ding klaar is ben ik waarschijnlijk allang geëmigreerd, grrrr... maar ja, ik heb in de historische binnenstad kunnen studeren, dat is eigenlijk veel waardevoller.

bobdebouwer
June 27th, 2005, 10:15 AM
Word een heel aardig bouwwerkje... 2008 al klaar? Mooi zo!

Winbuks
December 7th, 2006, 08:55 PM
Bouw studentencampus Maastricht begint volgend jaar

Maastricht - "De bouw van de studentencampus in Maastricht kan volgend jaar gewoon van start gaan. Volgens directeur Leks Verzijlbergh van Woningstichting Servatius is het meningsverschil met het ministerie van VROM (over de sporthal en kantoorruimte in het project) zo goed als opgelost.

Eind september had het ministerie Servatius nog gesommeerd om onmiddellijk te stoppen met de ontwikkeling van de campus. Aanleiding was het feit dat de minister commerciële uitbating van kantoorruimte en een sporthal door een woningcorporatie niet zag zitten.
Wat het Maastrichtse campusplan betreft kon Verzijlbergh gisteren niet exact aangeven hoe de vlag er in Den Haag bij hangt. „Maar ga er maar vanuit dat de minister akkoord is, anders hadden we hier niet gezeten", merkte hij gisteren op tijdens een toelichting op de inspraakronde die binnenkort van start gaat.

De campus, een langgerekte studentenstraat met een woontoren, is een ontwerp van de Spaanse architect Calatrava. Zijn geesteskind heeft een lengte van rond de driehonderd meter en gaat op het hoogste punt 64,5 meter de lucht in. Het geraamte bestaat uit een staalconstructie. „Een soort liggende Eiffeltoren" heette het gisteren bij de presentatie.

Met het plan is een investering van rond de 130 miljoen gemoeid."

Dagblad De Limburger (http://www.limburger.nl), 6 december 2006

Gefeliciteerd Limburg! :)

eusebius
December 8th, 2006, 12:17 AM
Enige wat ik er op aan te merken heb is dat alles er weer zo strak wit uit ziet, en dat is natuurlijk ook karakteristiek voor Calatrava, maar of dat nou ook past bij het Nederlands landschap. En dat wit is na een paar maanden toch al vies, en dan ziet het er niet uit :\

Maar wel vet dat ze het gaan bouwen ook, geen gezeik iedereen rijk :)Sinds schilderwerk in het lage BTW-tarief zit, merk je dat Nederland regelmatiger geschilderd wordt.

Mooi project!

FJ
December 8th, 2006, 04:04 PM
Ziet er goed uit :)

sky-eye
December 9th, 2006, 09:33 PM
Eindelijk goed nieuws over dit project. Een prachtige aanwinst voor de nu nog wat gewone kantoorwijk Randwyck.

Kenien
December 10th, 2006, 03:07 PM
Er is wel heel fors bezuinigd op dit project, bij de nieuwe versie die ik gezien heb, zijn alle bijzondere calatrava details eruit gehaald, en is de hal aan het einde behoorlijk van vorm veranderd.

Hier is trouwens een vaag plaatje te zien op pagina 3
http://www.dester-maastricht.nl/userfiles/files/pdf/deze_week/krant.pdf

ill-b
December 18th, 2006, 02:35 PM
http://www.propertynl.com/producten/nieuwsbrief/default.asp?id=2339

Plan campus Randwyck Noord Maastricht klaar voor inspraak
Datum: 18-12-2006, Bron: PropertyNL
Categorie: Overig

MAASTRICHT - Het plan dat Woningstichting Servatius op verzoek van de Universiteit Maastricht heeft gemaakt voor de campus in Randwyck-Noord in Maastricht, gaat de inspraak in. Het plan bestaat uit de bouw van onder andere 504 studentenkamers en –studio’s, 48 kantoorunits, 48 zogenoemde short-stay- appartementen, 600 m2 commerciële ruimten, 600 m2 horeca en een grote sportaccommodatie. De gemeente staat positief tegenover het plan.

Aangezien het plan op een aantal onderdelen afwijkt van het geldende bestemmingsplan voor Randwyck-Noord, kan het pas worden gerealiseerd na een zogenoemde artikel 19-procedure ingevolge de Wet Ruimtelijke Ordening. Woningstichting Servatius streeft ernaar om in april 2007 met de bouw te starten.

Marin
April 26th, 2007, 05:59 AM
Servatius mag toch studentencampus in Maastricht bouwen

Bron: PropertyNL, 26 april 2007 (www.propertynl.com)

MAASTRICHT - Het kabinet heeft woningcorporatie Servatius alsnog toestemming gegeven voor de bouw van een studentencampus met kantoren, een sporthal en commerciële ruimten in Maastricht. Minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) kwam daarmee terug op een verbod van haar voorgangster, Sybilla Dekker. Die keurde het plan in september af, omdat ze de bouw van een sporthal en kantoren niet vond thuishoren bij een corporatie.

Kenien
September 26th, 2007, 10:01 PM
Maastricht geeft bouwvergunning voor campus
Gepubliceerd op 25 september 2007

Maastricht - Maastricht heeft woningcorporatie Servatius de laatste vergunning gegeven om te kunnen starten met de bouw van de omstreden 'koperen' campus van architect Santiago Calatrava.

Er zijn geen overwegingen of argumenten om goedkeuring aan het veelbesproken project te onthouden, zei wethouder Luc Winants dinsdagmiddag in een toelichting. Verwacht wordt dat deze week al met de eerste werkzaamheden wordt begonnen.

De campus werd onderwerp van maandenlange discussies, omdat Calatrava koos voor het gebruik van 173.000 vierkante meter koper voor dak- en gevelbekleding. Ook het stadsbestuur zag dat niet zitten. Een commissie van wijze mannen oordeelde uiteindelijk dat het kopergebruik niet verboden kan worden. Eindelijk wordt er eens begonnen

Kenien
September 26th, 2007, 10:08 PM
Hier nog een tweetal artikelen wat er aan vooraf is gegaan

Maastricht en Servatius ruzieën om gebruik van koper in studentencampus

Gepubliceerd op 09 mei 2007

Maastricht - Het gemeentebestuur van Maastricht en woningstichting Servatius staan opeens lijnrecht tegenover elkaar in de kwestie rond de bouw van de studentencampus die in 2009 moet worden geopend.

Naar nu pas blijkt is de architect van de campus, de gerenommeerde Spaanse architect Santiago Calatrava, van plan om de hele buitenkant van het reusachtige gebouw, inclusief het dak, te bedekken met koperen platen. Het gaat om 27.000 vierkante meter.

Dit laatste is tegen het zere been van het college burgemeester en wethouders, vooral omdat vorig jaar in het bestuursakkoord de afspraak is gemaakt dat het gebruik van zware metalen waar mogelijk verboden dient te worden.

Het gebruik van onder meer koper en zink zou alleen al vanuit milieuoogpunt niet gewenst zijn. Bovendien is gewezen op de grootschalige schade die wordt aangebracht bij de winning van het materiaal, veelal in derde wereldlanden.

Directeur Leks Verzijlberg is niet onder de indruk van de argumenten van het college. Hij is, verklaarde hij dinsdagmiddag, vooralsnog niet van plan te architect te vragen zijn plannen aan te passen en om ander materiaal te kiezen, omdat het Maastrichtse stadsbestuur dat van hem vraagt. "Ik kan niet met een bestuursakkoord van de gemeente Maastricht aankomen. Met alle respect voor wat burgemeester en wethouders van deze stad opstellen, maar het is echt onvoldoende om ermee naar een architect van deze kwaliteit te gaan."

Om uit de impasse te komen, wordt een commissie van drie juristen in het leven geroepen die moet kijken of de gemeente Maastricht juridische mogelijkheden heeft om het gebruik van het koper te verbieden. Komt de commissie tot de conclusie dat dit niet het geval is, dan gaat de bouw gewoon door.

Volgens wethouder Luc Winants is voor deze 'oplossing' gekozen om te voorkomen dat de geplande campus inzet wordt van een langdurige juridische strijd.

Met de bouw van de studentencampus is een investering van ruim 100 miljoen gemoeid. De totale hoeveelheid koper die Calatrava nodig heeft om zijn plan gestalte te geven, bedraagt 176 ton.

Kamervragen kopergebruik campus Maastricht

Gepubliceerd op 22 juni 2007

Den Haag - GroenLinks in de Tweede Kamer heeft vragen gesteld over het royale gebruik van koper bij de geplande bouw van de studentencampus in de Maastrichtse wijk Randwyck.

De milieupartij neemt daarmee het stokje over van de Maastrichtse fractie, die in deze kwestie bakzeil haalde. GroenLinks eiste vergeefs dat architect Santiago Calatrava zijn ontwerp, met in totaal 176.000 vierkante meter koperbeplating, zou aanpassen. Nota bene de eigen GroenLinks-wethouder Wim Hazeu moest vorige maand erkennen dat het gebruik van het materiaal op geen enkele manier strijdig is met de afspraken over duurzaam bouwen.

sky-eye
September 26th, 2007, 11:40 PM
Gelukkig gaan ze eindelijk beginnen, het zou jammer zijn geweest als dit niet dooor was gegaan.

PS hoe hoog wordt die toren eigenlijk? een 20 verdiepingen?

ill-b
September 27th, 2007, 11:42 AM
Lijkt er inderdaad op dat het zo'n 20 verdiepingen hoog wordt.

Een mooie PDF van het project: http://www.servatius.nl/img/pdf/serv-in-de-stad.pdf

http://img170.imageshack.us/img170/222/maastrichttf2.jpg

Al met al toch, samen met Rietveld Architects, een van mijn favoriete architecten.

Kenien
September 27th, 2007, 07:57 PM
Het ontwerp dat in dat pdfje staat is wel nog het oude ontwerp, alles wat hierin wit beton is wordt in werkelijkheid bekleed met koper.

Arrrgh
September 27th, 2007, 08:39 PM
^^ Wordt dat mooi? Vind persoonlijk wit toch mooier denk ik...

rebellenclub
September 27th, 2007, 09:00 PM
Heel mooi ontwerp, ik hoop ook dat ie wit blijft. De 70 meter gaat deze wel halen.

Tim B
September 27th, 2007, 10:02 PM
Koper? Mijn god, in Maastricht kunnen we binnen kort wat Polen verwachten...

AJB
September 27th, 2007, 10:03 PM
ja handig wit, langs de A2 in in het Ruhr-gebied (want daar ligt Maastricht toch eigenlijk wel in) Ga maar eens kijken in Malmö hoe mooi vies wit wordt...

Kan niet wacht op de bevestiging dat het koper wordt. Zou mij erg goed uitkomen :)

Tim B
September 27th, 2007, 10:06 PM
Ik zeg het niet vaak, maar ik vind het een geweldig ontwerp, zoals hij te zien is op pagina 16 van die pdf. Hji lijkt ook hoger dan die 64 meter.

ja handig wit, langs de A2 in in het Ruhr-gebied (want daar ligt Maastricht toch eigenlijk wel in) Ga maar eens kijken in Malmö hoe mooi vies wit wordt...

Als je nu DSM had gezegd a la, nu zeg je iets stoms... en die nuance helpt niet vriend :D

AJB
September 27th, 2007, 10:37 PM
Welke nuance bedoel je dan wel. Wit is op die plaats domweg onhandig omdat het in no-time goor wordt. Het is een idiote stedenbouwkundige regel daar. Laat hem dat project maar in koper maken.

Arrrgh
September 28th, 2007, 09:51 AM
Maar koper oxideert en dan wordt het deze kleur. Smaken verschillen maar ik denk niet dat een heel gebouw in deze kleur mooi zal worden...

AJB
September 28th, 2007, 12:35 PM
Maar koper oxideert en dan wordt het deze kleur. Smaken verschillen maar ik denk niet dat een heel gebouw in deze kleur mooi zal worden...

Als je geluk (of pech zoals je wilt) wordt het die kleur. Met de huidige lucht vervulining is de kans groot dat het alleen deze kleur wordt maar dan donkerder en niet jouw kleur groen. Wat ik wil zeggen is dat wit uiteindelijk deze kleur wordt.. Kan toch ook niet de bedoeling zijn. Maak het dan gelijk die kleur.

Tim B
September 28th, 2007, 02:07 PM
Welke nuance bedoel je dan wel. Wit is op die plaats domweg onhandig omdat het in no-time goor wordt. Het is een idiote stedenbouwkundige regel daar. Laat hem dat project maar in koper maken.

eh...Maastricht ligt niet in het Ruhrgebied.... en ook niet 'eigenlijk'. Er staan ook witte torens in Rotterdam en geloof me daar ligt heel wat meer industrie tegenwoordig.

Kenien
September 28th, 2007, 02:13 PM
Het is de bedoeling dat het gebouw groen wordt. Waarschijnlijk wordt dat ook al fabrieksmatig gedaan, omdat het koper dan veel gelijkmatiger groen wordt.
Ik heb een keer ergens een plaatje gezien hoe het er dan gaat uitzien, maar ik vind dat nergens meer

AJB
September 28th, 2007, 04:06 PM
Ja dan hebben we het over een ander iets. Kijk naar Nemo in Amsterdam. Hebben ze dat ook gedaan. Die Oxide-laag spoelt er door de regen af. Dat is pas echt lelijk. Die fabrieksmatig gemaakte oxide-laag is trouwens ook erg lelijk.

AJB
September 28th, 2007, 04:09 PM
eh...Maastricht ligt niet in het Ruhrgebied.... en ook niet 'eigenlijk'. Er staan ook witte torens in Rotterdam en geloof me daar ligt heel wat meer industrie tegenwoordig.

Ach 150 km is niet zo ver weg. En ja er staan witte torens in Rotterdam. En nee, die zijn niet mooi en al helmaal niet mooi verouderd door de luchtvervuiling. Alsof ik het hier (in Rotterdam) wel goed zou vinden om witte gebouwen te maken. Moet je gewoon in onze Delta (en daar schaar ik Maastricht maar even bij) niet doen want de lucht is teveel vervuilt hier. Zelfs in Malmo werd de Torso van Calatrava al erg goor. Witte gevelbeplating (in wel soort dan ook) ziet er dan zeer vies en armoedig uit.

rebellenclub
September 28th, 2007, 04:43 PM
Ach 150 km is niet zo ver weg. En ja er staan witte torens in Rotterdam. En nee, die zijn niet mooi en al helmaal niet mooi verouderd door de luchtvervuiling. Alsof ik het hier (in Rotterdam) wel goed zou vinden om witte gebouwen te maken. Moet je gewoon in onze Delta (en daar schaar ik Maastricht maar even bij) niet doen want de lucht is teveel vervuilt hier. Zelfs in Malmo werd de Torso van Calatrava al erg goor. Witte gevelbeplating (in wel soort dan ook) ziet er dan zeer vies en armoedig uit.

In Maastricht komt geen Torso, maar een toren van tegen de 70 meter. Ik denk één x in de drie jaar met een hoogwerkertje en een Karcher er langs. Zal de moeite niet zijn. Wit geeft de toren wat caché. Zou wel een render willen zien met het koper, maar uiteindelijk zullen ze daar ook veel werk aan hebben om het mooi te houden.

AJB
September 28th, 2007, 05:04 PM
^^ Koper is wat de onderhoudsdienst van een woningbouwvereniging noemt onderhoudsarm. Echt een paar keer (!) per jaar een hoogwerker (bij 65 meter hoogte) kost klauwen vol met geld. Zullen ze niet veel zin in hebben. Denk dat de keuze van het materiaal mede ingegeven is door de opdrachtgever juist ivm met onderhoudskosten.

Clément
January 5th, 2008, 04:33 PM
Is daar ergens een officiële bevestiging van, van dat koper? Ik vind dit toch maar een raar idee hoor :ohno: ! Calatrava moet gewoon wit zijn! Een paar tientallen kilometer is het station van Luik (Liège), ook een ontwerp van Calatrava, bijna klaar en dat is ook gewoon wit... tenminste nu nog... Was laatst in Valencia, dé Calatrava stad bij uitstek, en daar kon je idd zien dat de gebouwen toch aan het verkleuren zijn... Maar koper? Ik zou graag eens de nieuwe renders zien dan, want het het lijkt me toch een bizar idee...

Kenien
January 6th, 2008, 11:30 PM
Een paar tientallen kilometer is het station van Luik (Liège), ook een ontwerp van Calatrava, bijna klaar en dat is ook gewoon wit... tenminste nu nog... Dan ga maar eens goed kijken daar en dan zie je hoe wit dat nog is.
Overigens is de bouw gestart, ze zijn nu het terrein bouwrijp aan het maken. Hierbij was er trouwens ook weer een klein relletje

Wethouder woedend na bomenkap

De Maastichtse wethouder Luc Winants (CDA, stadsontwikkeling) heeft woedend gereageerd op het kappen van 22 monumentale kastanjes op het terrein in Randwyck-Noord waar over enkele jaren de studentencampus moet komen.

Volgens Winants is de kap, die eind vorige week moet hebben plaatsgevonden, in strijd met alle afspraken. Overeenkomen was dat de kastanjes, die volgens het stadsbestuur een grote monumentale waarde vertegenwoordigen, zouden worden verplaatst. Winants heeft woningcorporatie Servatius verantwoordelijk gesteld voor de schade. Tevens eist hij excuses.
Servatius-directeur Leks Verzijlbergh erkent dat er ergens iets is fout gegaan. "We gaan intern uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren."

Just
January 24th, 2008, 05:08 PM
Is er inmiddels nu al bekend wanneer de start van de bouw begint?

Tim B
January 27th, 2008, 02:39 PM
http://www.servatius.nl/img/video/campus/index.html

op dit filmpje ziet het geheel nogal groen uit. Ook is er aan het ontwerp gesleuteld ten opzichte van de folder op dezelfde site: De blokken aan het startstuk zijn op de vleugels bij de toren geplakt.

sky-eye
January 27th, 2008, 05:28 PM
Met het filmpje dat TimB heeft gepost heb ik even een printscreen gemaakt. Hier een wat kleine impressie van de Campus.

http://img441.imageshack.us/img441/140/campusmaastrichttopme9.jpg (http://imageshack.us)

Kenien
February 17th, 2008, 04:06 PM
http://img225.imageshack.us/img225/8595/170208021hb0.jpg
http://img225.imageshack.us/img225/7807/170208020vl0.jpg
http://img225.imageshack.us/img225/3643/170208019zc8.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/1166/170208018si8.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/2212/170208017hj9.jpg
http://img84.imageshack.us/img84/8030/170208016kc4.jpg

Stolk
February 20th, 2008, 06:11 PM
@ Kenien
Mooie foto's, goed om te zien dat men in ieder geval begonnen is.

Heb je de foto's express zo genomen dat het jaartal niet leesbaar is?? Ben benieuwd wat er staat, dit jaar zou een erg strakke planning zijn.

Kenien
February 22nd, 2008, 08:43 PM
Nee dat was echt niet de bedoeling, ik dacht dat er augustus 2010 staat als beoogde opleverdatum

sky-eye
February 23rd, 2008, 05:17 PM
Goed om te zien dat ze echt begonnen zijn. Hoe staat het met andere projecten in Maastricht?, ik lees soms wel eens wat in het Limburgs Dagblad, maar, veel is er niet te vinden.

Kenien
February 23rd, 2008, 05:39 PM
Er wordt momenteel niet veel gebouwd. Alleen aan de kantoren langs de kennedybrug en het eerste woonblok bij de geusselt wordt gebouwd.

Ook zal er binnenkort begonnen worden aan de resterende 2 blokken in het Céramique.

Op het terrein van de Sphinx zijn in de afgelopen tijd alle hallen afgebroken, hier wordt volgens mij nog dit jaar aan de bouw begonnen.

De 3 voorstellen voor het A2 project komen dit jaar nog ter inzage, en er zal dan dus duidelijk worden wat de verschillende partijen voorstellen voor de inrichting van het gebied.

En verder is er zoals vandaag in het Horizon katern van de Limburger/Limburgs dagblad te lezen valt een machtsstrijd bezig met betrekking tot het Landbouwbelang en de omgeving ervan, dus dat project zal nog wel een tijdje gaan duren

Clément
March 22nd, 2008, 11:40 AM
http://www.servatius.nl/img/video/campus/index.html

op dit filmpje ziet het geheel nogal groen uit. Ook is er aan het ontwerp gesleuteld ten opzichte van de folder op dezelfde site: De blokken aan het startstuk zijn op de vleugels bij de toren geplakt.

Yep, het is idd allemaal plots groen geworden, helaas... :ohno:
Intussen zijn ze nog altijd bezig met grondwerken. Ik weet niet of augustus 2010 heel realistisch is...

DeltaMetropolis
March 22nd, 2008, 01:23 PM
Wat een prachtontwerp krijgt Maastricht met deze Calatrava. Het doet heel erg denken aan zijn gebouwen in Valencia. Deze toparchitect staat garant voor tijdloze ontwerpen, die volgens mij over een paar honderd jaar nog actueel genoemd kunnen worden. Veel nieuwbouw is vaak sfeerloos, bij zijn ontwerpen heb ik het gevoel dat het er altijd al heeft gestaan. En dat creëert direct al een sfeer, en dat vind heel knap. Dat gevoel heb ik ook al bij het zien van het filmpje. Ik hoop alleen wel dat deze gewoon wit wordt, ipv groen. Al is groen natuurlijk wel de kleur die in is..

sky-eye
March 22nd, 2008, 04:34 PM
@Kenien
Geen echte grote projecten in aanbouw zo te horen (buiten de Campus om). In dat opzich geen uitzondering voor de Limburgse steden. Toevallig kwam ik vorige week zaterdag langs het woongebouw in de geusselt, begint al aardig op te schieten.

kleon
March 24th, 2008, 09:12 PM
Wat een prachtontwerp krijgt Maastricht met deze Calatrava. Het doet heel erg denken aan zijn gebouwen in Valencia. Deze toparchitect staat garant voor tijdloze ontwerpen, die volgens mij over een paar honderd jaar nog actueel genoemd kunnen worden. Veel nieuwbouw is vaak sfeerloos, bij zijn ontwerpen heb ik het gevoel dat het er altijd al heeft gestaan. En dat creëert direct al een sfeer, en dat vind heel knap. Dat gevoel heb ik ook al bij het zien van het filmpje. Ik hoop alleen wel dat deze gewoon wit wordt, ipv groen. Al is groen natuurlijk wel de kleur die in is..

Hij wordt echt groen. Zowel de sporthal, de toren, als het langgerekte woongebouw worden met koperen platen bedekt. Je zult die mooie impressies van een smetteloos witte Calatrava dus uit je hoofd moeten zetten. Ook de vormgeving is drastisch gewijzigd. Zo is bijvoorbeeld de fraaie promenade-overkapping (die zo sterk aan Valencia deed denken) verdwenen. Ik weet niet waarom men de plannen heeft gewijzigd, maar alle beslissingen zijn al genomen en de bouw is begonnen. Niets meer aan te doen, zo wordt het dus. We zullen over een paar jaar weten of men de goeie beslissingen heeft genomen...

http://www.mestreech.eu/Overig/Campus12.jpg
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus13.jpg
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus14.jpg

kleon
March 24th, 2008, 09:34 PM
...en dit wordt het dus niet:

http://www.mestreech.eu/Overig/Campus06.jpg
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus07.jpg

Oei, dat doet toch weer pijn!

DeltaMetropolis
March 24th, 2008, 10:07 PM
^^ Dank voor de info. Inderdaad jammer dat de promenade-overkapping niet gerealiseerd wordt, die ziet er pachtig uit. Zal ongetwijfeld uit kostenoverweging geschrapt zijn. Ook jammer dat het ontwerp niet wit wordt, maar ik vind het groen er ook wel acceptabel uitzien. Het is wel apart, wel even afwachten hoe het er in het echt uit komt te zien. Het blijft verder een fantastisch ontwerp, echt een toevoeging voor Maastricht en Nederland.

kleon
April 19th, 2008, 12:24 AM
Kenien, valt er al wat te fotograferen in Maastricht? De laatste foto's dateren van 2 maanden terug! Kom op, d'r wordt daar bij jullie wel even een Calatrava gebouwd, dat is een bijzondere gebeurtenis, dat moet gedocumenteerd worden. Als je ziet hoe elk lullig projectje in Amsterdam en Rotterdam van week tot week gefotografeerd en becommentarieerd wordt... Ik zou trouwens de titel van de thread veranderen in Maastricht: Calatrava Campus. Ik wed dat heel wat HHF users niet weten wat er in Maastricht gebeurd.
Wie houdt ons op de hoogte?

ktownpark26
May 20th, 2008, 09:59 PM
in het groen ???? slik ....

Jammer dat de beleidsmensen nooit de archtect volledig volgen. Ook het station in Luik is maar een fractie van Calatrava's ideeëngoed. Waarom doet men dan een beroep op hun talenten.
Anyway, het blijft toch weer een pareltje.

Zodra deze klaar is ben ik er om deze te fotograferen.

Kenien
May 21st, 2008, 10:43 AM
Er is trouwens nog geen echte bouwactiviteit te bespeuren. De laatste tijd heeft men aan de afwatering van het gebied gewerkt, omdat de bouwlocatie altijd een plek is geweest die bij hoogwater volliep met grondwater

Clément
July 6th, 2008, 11:18 AM
Gewoon even melden dat er nog altijd geen echte bouwactiviteit is. Ze zijn het terrein wel aan het klaarmaken en ze hebben een bord met een render gezet, maar voorlopig nog geen spannende dingen te beleven!

EuroMaster
July 8th, 2008, 10:23 AM
Het sterkste van het plan en ook de ruggengraat van het project, is zo te zien helaas gesneuveld. :(

Misschien kan hij gebouwd worden waneer er wel geld voor handen is! Het ziet er verder goed uit.

n4m3l355
July 9th, 2008, 02:31 PM
Volgens mij staat het tijdelijk in de ijstkast door de grote problemen in uitvoer. Het lijkt er sterk op dat Servatius ervoor kiest om de delen apart aan te besteden

MR-Tommey
August 12th, 2008, 12:02 AM
Jammer dat de beleidsmensen nooit de archtect volledig volgen. Ook het station in Luik is maar een fractie van Calatrava's ideeëngoed.

Ik heb toch gelezen dat Calatrava zelf per sé een koperen bekleding wilde. Zelfs kosten en milieu argumenten deden hem niet van gedachten veranderen.

petjuh
August 12th, 2008, 06:52 PM
Dat koperen dak is er dan toch zeker zo afgejat? :p

n4m3l355
October 7th, 2008, 01:22 PM
Kleine update: Ze zijn eindelijk de palen aan het boren :D

sky-eye
October 8th, 2008, 12:04 AM
Goed nieuws, gaat er dan toch eindelijk komen. Hoe staat het trouwens met de Sint Maartenshof? is dat KPN gebouw al helemaal gesloopt?

n4m3l355
October 8th, 2008, 11:41 AM
Goed nieuws, gaat er dan toch eindelijk komen. Hoe staat het trouwens met de Sint Maartenshof? is dat KPN gebouw al helemaal gesloopt?

Voor de Maartenspoort is het oude KPN gebouw nagenoeg volledig gesloopt. Ze zijn (Vanhouten ofzoiets uit Roermond) de fundering nu aan het verwijderen en het lijkt erop dat men aanstalte maakt om een aanrijroute aan te leggen.
Het was trouwens wel leuk op een winderige dag waren ze de sprinklers vergeten, er hing een stofwolk tot zowat bij het AzM. Het lijkt er overigens op dat vdLooy op dit moment zelf te ontwikkelen, er is een bord opgezet met wat er aan staat te komen.

sky-eye
October 8th, 2008, 08:05 PM
@N4M3l355
Klinkt goed, met de Maartenshof erbij en de campus staan er toch een stuk of 6 torentjes van een 15 a 20 verdiepingen op de oostelijke maasoever. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de tunnel af is, maar dat duurt nog wel even

n4m3l355
October 19th, 2008, 01:24 AM
Ik kwam toevallig dit draadje (http://www.lpm.nl/nl_talig/projekten/mtricht_kpn.html) tegen bij de ontwikkelaar over Maartenspoort.

Kenien
October 19th, 2008, 09:53 PM
Er is inderdaad sinds een paar weken behoorlijk wat activiteit te bespeuren.
Als ik tijd heb overdag zal ik wel weer eens wat fotootjes gaan maken.

Er loopt trouwens allang een draad over de KPN locatie
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=457761&highlight=maastricht+kpn

DennisS
January 2nd, 2009, 07:16 PM
Hoe staat het met dit gebouw? Een maand of 8 geleden zouden ze beginnen met de palen... Maar inmiddels wat problemen bij Heijmans en een economische crisis, kan wel eens wat effect hierop hebben? Of zijn ze al druk bezig?

Kenien
January 3rd, 2009, 02:31 PM
^^ De grond zit inmiddels vol met honderden palen, maar voor de rest is er volgens mij nog niks gebeurd

DennisS
January 3rd, 2009, 05:49 PM
^^ Ah ok, dat is goed om te horen! Erg mooi en groot project, ik ben ermee bezig geweest in de masterfase van mijn studie bouwkunde aan de TU/e. Wordt écht ongelofelijk interessant om te kijken hoe ze dat stalen gevaarte neer gaan zetten de betonnen poten!

Kenien
January 9th, 2009, 10:28 PM
Voor wie de bouw volledig wil volgen, er zijn een aantal webcams (http://www.campusmaastricht.com/webcams.html)

Ook staat er een planning in de nieuwsbrief

Pi-frames zomer 2009
Plaatsen van de eerste ‘Pi-frames’:de zware stalen kolommen die de kubussen van het gebouw dragen.De frames staan 14,40 meter hart op hart uit elkaar.

Eerste kubussen zomer 2009
Start van de bouw van de eerste kubussen.

Gevelbekleding november 2009
Start van het plaatsen van de vliesgevelpuien en koperen gevelbekleding tegen de eerste gebouwde kubussen.

Hoogste punt voorjaar 2010
Bereiken van het hoogste punt van het gebouw. De toren wordt met circa 64 meter de hoogste in Maastricht.

Eerste bewoner augustus 2011
De eerste student verhuist naar de campus.

Eerste sporter september 2011
Eerste sportactiviteiten in de sporthal van de campus.

Voltooiing september 2011
Voltooiing laatste werkzaamheden aan de campus. Het gebouw is klaar en wordt officieel opgeleverd.

Marc w
January 30th, 2009, 08:37 PM
Ben momenteel op locatie de WT en Sprinkler voorzieningen aan het Engineeren van dit SCHITTERENDE gebouw!
Alleen jammer dat toch bepaalde details gaan waarschijnlijk gaan vervallen, zoals de skylight willen ze blinderen ivm klimaatbeheersing, de laatste kubussen zijn al vervallen en de gevels worden helaas niet wit maar van koper, wat uiteindelijk groen uitslaat!

Die begroting van 165 Milj gaan we ook niet halen, heb begrepen dat het niet meer uit maakt wat het gaat kosten, als het er maar komt!

Dat die Calatrava een dure smaak heeft ben ik nou wel achter, die sanitairvoorzieningen zijn echt strak, alles design
Heb de wastafels, wc en alles gezien maar kan niet wachten tot het er echt allemaal staat!

Wie houdt ons op de hoogte?
Zit de komende 4 jaar nog in op de bouw dus Ik houd jullie op de hoogte ;)
Helaas ligt de fundering stil, dus er gebeurd weinig momenteel..

Gr Marc

DennisS
February 2nd, 2009, 10:56 AM
Ik hoorde dat nu heel de zonwering weer herzien moest worden omdat bleek dat er via het water eromheen ontoelaatbare spiegelingen de woningen binnen komen.. :ohno:

Het mag wat kosten inderdaad :lol:

MR-Tommey
February 2nd, 2009, 07:51 PM
Helaas ligt de fundering stil, dus er gebeurd weinig momenteel..

Gr Marc

Fundering ligt hopelijk alleen stil vanwege de vorst in de grond????

Kenien
February 3rd, 2009, 12:40 AM
Fundering ligt hopelijk alleen stil vanwege de vorst in de grond????

De bouw ligt de komende maanden stil vanwege een ontwerpwijziging. Calatrava wilde geen diletatievoegen, maar die gaan er nu toch komen. En dus moeten alle tekeningen opnieuw gemaakt worden.

kleon
February 3rd, 2009, 01:24 AM
De bouw ligt de komende maanden stil vanwege een ontwerpwijziging. Calatrava wilde geen diletatievoegen, maar die gaan er nu toch komen. En dus moeten alle tekeningen opnieuw gemaakt worden.

Die begroting van 165 Milj gaan we ook niet halen, heb begrepen dat het niet meer uit maakt wat het gaat kosten, als het er maar komt!

Jesus! 't Lijkt de Noord-Zuidlijn wel hier in Amsterdam: vertragingen, budgetoverschrijdingen, klinkt bekend!

Maar misschien moeten we 't groter zien, 't gaat tenslotte om een monument voor de toekomst. Zag laatst op History channel een docu over de bouw van de kathedraal van Chartres en 't ging toen niet anders, maar goed, 800 jaar later staat-ie d'r nog steeds, en wat een gebouw!

MR-Tommey
May 3rd, 2009, 01:21 PM
De bouw lijkt nu toch echt van start gegaan te zijn.... volgens de Limburger (http://www.limburger.nl/article/20090430/REGIONIEUWS06/334096728/1007).

En deze PDF (http://www.campusmaastricht.com/pdfs/CM_CAMPUS%20NIEUW_NR%202.pdf) is ook optimistisch.

kuikentje
May 4th, 2009, 03:19 PM
Wel mooie en duidelijke foto's in die pdf.
Het ziet er zeker niet verkeerd uit!
Toch vind ik andere ontwerpen mooier van hem.

kleon
May 27th, 2009, 12:52 PM
De bouw lijkt nu toch echt van start gegaan te zijn....

Inderdaad! Was gisteren in Maastricht, was pas na zessen bij de campus, maar er wordt duidelijk volop gewerkt.
Die Calatrava komt er, jongens :nuts:

Overzicht bouwterrein vanuit het westen met het Academisch Ziekenhuis op de achtergrond.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus001.jpg

Bouwborden aan de randen van het terrein.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus002.jpg

Pal naast de campus ligt deze basisschool van - wie anders? - Sjoerd Soeters, Nederlands enige postmodernist.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus003.jpg

Bouwketen.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus004.jpg

Funderingswerkzaamheden voor de "pi-frames", de stalen frames, die de kubussen gaan dragen.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus005.jpg

Het Limburgse heuvelland op de achtergrond.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus006.jpg

Funderingswerkzaamheden aan de noordkant.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus007.jpg

Overzicht bouwterrein vanuit het noorden.
http://www.mestreech.eu/Overig/Campus008.jpg

Kenien
May 27th, 2009, 05:47 PM
Bouw campus Maastricht opgeschort

De bouwactiviteiten van de studentencampus in Maastricht zijn
voorlopig opgeschort. De directies van Campus Maastricht en
woningstichting Servatius hebben dat gezamenlijk besloten.

Er is, gelet op de veranderende marktomstandigheden, meer tijd nodig om de juiste beslissingen te nemen, laat Servatius weten. Daarbij gaat het om financiering, exploitatie en uitwerking van het campus-concept van wonen, werken, sporten.

De woningstichting kampt met een tekort van 10 miljoen. Eind juli zou er meer duidelijkheid zijn over invulling van het campusconcept op Randwyck. De bv Campus Maastricht is een volle dochteronderneming van Servatius.

Dat zat er ook al een beetje aan te komen, na het op non actief zetten van de directeur van Servatius

sky-eye
June 1st, 2009, 07:54 PM
Ik las het in het LD. Jammer, ben benieuwd of het er nog ooit van gaat komen...

Marin
September 24th, 2009, 08:38 PM
Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)

Campus Maastricht kost tientallen miljoenen meer

24-09-2009 10:50 | Binnenland | ANP |

MAASTRICHT - De nieuwe studentencampus in Maastricht gaat tientallen miljoenen euro's meer kosten dan de 165 miljoen waarvoor het project was begroot. De NOS zegt een interne notitie te hebben waarin staat dat de kosten oplopen tot 200 miljoen euro.

Vice-voorzitter Harry Fekkers van de raad van toezicht van woningbouwcorporatie Servatius wilde donderdag niet bevestigen dat de bouwkosten van de Campus tot 200 miljoen euro oplopen. Maar "er zijn ramingen die die kant op gaan.'' Servatius en Campus Maastricht legden de bouw een paar maanden geleden al stil. Aanleiding was volgens de partijen de economische crisis. Er moest opnieuw gekeken worden naar de financiering, exploitatie en uitwerking van het project. De campus, ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava, bestaat uit een uit kubussen opgebouwd complex. Het complex zou ruimte bieden aan circa 550 studentenwoningen, een sporthal en kantoren.

ill-b
November 11th, 2009, 11:35 AM
Erg jammer voor dit schitterende project:

‘Servatius haalt stekker uit Campus Maastricht’

Woningcorporatie Servatius gaat de nieuwe campus in Maastricht afblazen. De kosten voor het door Santiago Calatrava ontworpen complex zouden zijn opgelopen tot 235 miljoen euro. Een ultiem overleg met potentiële samenwerkingspartners bracht dinsdag geen oplossing.

http://www.architectenweb.nl/bin/news/149914.jpg

Dat meldt dagblad De Limburger op zijn website. Servatius wil dit bericht in afwachting van de persconferentie woensdagmiddag nog niet bevestigen.

Sinds een half jaar ligt de bouw van de campus stil, omdat Servatius zich financieel dreigde te vertillen aan het ontwerp. In september werd na een grondige bestudering van bestekken en budgetten duidelijk dat de kosten van het project al naar 200 miljoen euro waren gestegen.

Serrvatius hoopte op de financiële hulp van de gemeente Maastricht, de Universiteit Maastricht en de provincie. Dat blijkt volgens De Limburger tevergeefs. De onzekerheden en financiële risico’s zouden te groot zijn, zo tekende het dagblad op uit gemeente- en provinciekringen.

Dinsdag volgde een laatste verkenning van de bereidheid bij deze mogelijke samenwerkingspartners. Het overleg, waarbij onder meer twee gedeputeerden aanschoven, leidde tot niets.

De corporatie heeft tot 1 december de tijd gekregen van minister Eberhard van der Laan om een besluit te nemen over het plan voor de nieuwe universiteitscampus. Stoppen is een zware beslissing, aangezien burgemeester Gerd Leers van Maastricht vertelde dat Servatius in dat geval kan rekenen op schadeclaims van rond de 60 miljoen euro.

Vanwege onder meer de financiële problemen rond de campus stapte de raad van toezicht (rvt) eind september op. Minister Van der Laan stelde daarop in de persoon van Duco Stadig een toezichthouder bij de vorming van een nieuwe rvt aan. Ook moet Stadig erop toezien dat de financiële problemen verleden tijd worden.

xlchris
November 11th, 2009, 08:07 PM
Een prachtig project! (Misschien iets te prachtig voor een studentenflat)

Erg jammer dat deze er niet komt.

Michiel
November 11th, 2009, 08:26 PM
Stoppen is een zware beslissing, aangezien burgemeester Gerd Leers van Maastricht vertelde dat Servatius in dat geval kan rekenen op schadeclaims van rond de 60 miljoen euro.

Dat is wel erg veel!

The Engineer
November 11th, 2009, 09:16 PM
Zeker jammer dat hij er niet komt. Ik was wel benieuwd naar de constructie van de uitkragende woningen van de 'lange vleugel'. De uitkragingen zien er erg bizar uit. En de funderingsconstructie ook, dat zijn het betere formaat poeren.

Kenien
November 11th, 2009, 10:50 PM
Ik vraag mij af of dit niet de doodsteek voor Servatius wordt, ik zie een faillisement aankomen. Ik blijf het trouwens een vreemde zaak vinden dat Servatius dit gebouw volledig moest betalen, terwijl de universiteit de hoofdgebruiker zou worden.

Kenien
November 12th, 2009, 03:33 PM
Campus van de baan, sporthal gaat wel door
12-11-2009

De ‘koperen’ campus is definitief verleden tijd. Woningstichting Servatius is niet in staat geweest voldoende financiers aan te trekken om de gestegen bouwkosten te kunnen betalen. Voor de universiteit is het een bittere teleurstelling, zegt bestuurder André Postema.

Het was de raad van toezicht van Servatius onder leiding van de nieuwe voorzitter Kees Hobo, in samenspraak met de door minister Van der Laan van VROM aangestelde toezichthouder Duco Stadig, die gisteren (11 november) besloot om het project af te blazen. Nadat de begroting van 165 miljoen al was opgelopen tot 200 miljoen blijken de kosten nog verder de pan uit te rijzen tot 235 miljoen. Servatius zegt die financiële schade niet meer op te kunnen brengen. “We willen het bloeden stoppen”, verklaart interim-directeur Paul Driever. Voor de Universiteit Maastricht is het een bittere pil, zegt Postema, “vooral voor de sport”. De campus van architect Calatrava zou niet alleen een grote sporthal bevatten maar ook studentenkamers en andere appartementen en kantoorfaciliteiten. Het ontwerp oogstte bewondering maar ook kritiek vanwege de gedurfde architectuur waarin dak en muren met koperen platen zouden worden bedekt.

Postema zegt verbijsterd te zijn over de “ernstige rekenfouten” van Servatius. “Wij hebben in de afgelopen periode, toen het project in gevaar was gekomen, aangeboden om het complex in zijn geheel langjarig te huren, voor marktconforme prijzen. Daarmee was voor Servatius het leegstandsrisico afgedekt. En dan nog blijkt het niet financierbaar. Ze hebben zich op een onvoorstelbare manier misrekend.”

De UM, zegt Postema, was net als de gemeente Maastricht vooral geïnteresseerd in de sporthal. “Die moest er komen, voor studenten en medewerkers. Servatius heeft er vervolgens al die andere functies omheen gepland; woningen, kantoren. Wij als UM zouden maar 96 van de 550 wooneenheden afnemen voor het guesthouse.”

Nu het complex, dat al zo’n 30 miljoen heeft gekost aan voorbereiding en bouwrijp maken van de grond, van de baan is moet er wel een sporthal komen, zegt Postema. “Servatius heeft zich daartoe verplicht, en dat gaat ook gebeuren. Op dezelfde plaats of ergens anders. Ik ga er van uit dat er geen vertraging zal optreden ten opzichte van de oorspronkelijke campusplannen. Die hal zal er dus over ongeveer twee jaar moeten staan.”

Servatius gaf gisteren na sluitingstijd van Observant een persconferentie over het campusdebacle.

http://www.observantonline.nl/artikelen/tabid/69/agentType/View/PropertyID/838/Default.aspx

Ik ben benieuwd of het sporthal gedeelte eventueel wel nog volgens het plan gebouwd kan worden.

Kenien
November 13th, 2009, 06:41 PM
Ex-Servatius-directeur gelooft in afbouw Campus Maastricht

Ex-Servatiusdirecteur Leks Verzijlbergh en architect Santiago Calatrava zien nog mogelijkheden om de Campus Maastricht tóch af te bouwen. Het feit dat Servatius zich terugtrekt, wil niet zeggen dat er geen partijen te vinden zijn die het project willen overnemen. Verzijlbergh is op dit moment hard bezig om investeerders te zoeken. Calatrava en Verzijlbergh betreuren uitspraken die gedaan worden over hun betrouwbaarheid.

Calatrava overweegt zelfs juridische stappen wegens imagoschade.

Calatrava: kostenstijging niet mijn schuld

Architect Santiage Calatrava van de inmiddels afgeblazen studentencampus in Maastricht stelt in een reactie dat de kostenstijgingen niet aan hem te wijten zijn.

De constructiekosten zijn sinds begin 2008 niet gestegen, aldus de architect. Tevens stelt hij dat met Servatius geen overleg is geweest over kostenreductie. Servatius bestrijdt dat ten stelligste. Volgens campus-directeur Roland Marx zijn meerdere gesprekken met mensen van het architectenbureau van Calatrava geweest, ook de afgelopen weken nog. Alleen waren de mogelijke aanpassingen in het bestaande gebouw vanwege het ontwerp zo miniem, dat ze in kostenreductie nauwelijks zoden aan de dijk zetten.

Volgens Marx lijkt het erop dat Calatrava met zijn persbericht wil laten weten dat hem geen blaam treft. "Het is ook niet zo dat wij met een vinger wijzen. De overschrijdingen zitten 'm bij Servatius zelf, in miscalculaties en de berheersbaarheid van zo'n groot project."

Servatius maakte woensdag bekend definitief te stoppen omdat ze geen financiers heeft weten aan te trekken om de gestegen kosten te kunnen betalen. Nadat in mei de bouw al werd stopgezet omdat de begroting van 165 miljoen euro was opgelopen tot 200 miljoen, blijken die kosten nog verder op te lopen tot 230 miljoen. Dat gat was niet meer te dichten.

...

kleon
December 7th, 2009, 11:16 AM
Toch nog een sprankje hoop?
'Investeerders voor campus Maastricht'

Twee investeerders willen verder met de ontwikkeling van de campus in Maastricht. Dat zei voormalig directeur Leks Verzijlbergh van woningcorporatie Servatius zondag voor de regionale omroep L1 in Maastricht.

Verzijlbergh wil niet zeggen met wie hij in gesprek is. Het zou daarbij gaan om twee projectontwikkelaars, onder wie een die is gespecialiseerd in studentenhuisvesting. Deze investeerders zouden de studentencampus willen ontwikkelen zonder Servatius. De corporatie hield het met de campus onlangs voor gezien omdat de kosten de pan uit rezen. Die kosten dreigden op te lopen van de aanvankelijk geraamde 165 miljoen euro naar inmiddels meer dan 220 miljoen.
Verzijlbergh was bij Servatius degene die de door architect Santiago Calatrava ontworpen Campus in de steigers probeerde te zetten. In mei legde Servatius de bouw van de campus stil. Een maand later stapte Verzijlbergh op, toen de raad van toezicht geen vertrouwen meer in hem had omdat hij meer geld zou hebben uitgegeven aan bouwprojecten dan de bedoeling was. Voor de campus zijn tot nog toe 180 heipalen de grond in geslagen