View Full Version : U zei Dubai ? kijk hier eens naar !

De Snor
December 20th, 2004, 09:32 AM
Kadootje voor Jan en Michiel én alle andere hoogbouwfanatici

http://hometown.aol.de/surftyp1980/dubai/Downtown+Dubai.jpg

Jan
December 20th, 2004, 09:34 AM
Ja, hij is mooi (http://www.skyscrapercity.info/400.php?id=13&iid=3660) ;)

[Kees]
December 21st, 2004, 06:13 PM
:eek2: :eek2: :eek2: :eek2:

Cymen
December 21st, 2004, 07:25 PM
Best leuk, maar ik ken hem al een tijdje.

bobdebouwer
December 21st, 2004, 10:22 PM
Oud nieuws, maar mn mond blijft openvallen als ik hem zo zie!

Dr. Dubai
December 22nd, 2004, 12:18 PM
er doen meerdere plaatjes te ronde van dit gebied, Marina bay. kijk hier maar eens even naar, up to date:

http://www.ayuplanet.com/smussuw/Image(101).jpg

:eek: :eek2: :eek:

empersouf
December 22nd, 2004, 12:21 PM
De Burj Dubai wordt tot de mast echt wel 800 meter. In verhouding met de Emirates towers.

carfentanyl
December 22nd, 2004, 04:45 PM
Ik vind 'm toch niet veel indrukwekkender dan de Delftse Poort! :D

Adderbak
December 24th, 2004, 01:01 PM
Vooral die krottenwijk (?) op de voorgrond!! wow!!!

sky-eye
December 24th, 2004, 06:39 PM
Die oliesjeiks hebben geld zat, wat een toren zeg!, 800 meter, dat is de complete Chrysler Building op de Taipeh. Mooi ontwerp, niet echt apart, maar goed dat is ook niet perse nodig. Dubai lijkt me de kleinste stad (is natuurlijk een grote stad, maar vergelijkbaar met NY en HK valt het in het niet) met de meeste hoogbouw. Wat een rijkdom daar, wat een project.

EuroMaster
December 24th, 2004, 09:01 PM
jammer dat in nederland de parkhaventoren niet doorging, was echt geweldig geweest. hier komt de mast tot 800m, maar bij de PHT haalde die 501m! voor mij hoeft het niet al te extreem te zijn zoals hier ,maar het is blijkbaar al moeilijk de 150m lijn te doorbreken, of de 200m hoogte-lijn te halen. ik zeg hierbij niet dat hoogte ook voor meer kwaliteit zorgt, maar toch mis ik wat durf in dit land..... ik denk dat nederland gemiddeld hoog scoort t.o.v. omringende landen, dus ben wel tevreden hoor. maar een echte eye-catcher zou niet misstaan in sommige steden! :)

lffıs
January 9th, 2005, 07:29 PM
:eek2: wooooow :eek2:

die hebben echt geld teveel......

Berrtus
January 10th, 2005, 01:17 AM
bij een tsunami zit je lekker veilig, zo hoog in die torens

Hans
January 12th, 2005, 11:26 AM
Stunning. Echt buitencategorie. Ze hebben het daar breed en laten het dan ook breed hangen.

PIE
January 12th, 2005, 12:34 PM
Ze hebben het daar breed en laten het dan ook breed hangen.

Klopt, in Nederland 'mag' dat niet.
Als je het breed hebt mag je dat niet laten zien... Verkeerde instelling!

dirkholtkamp
January 12th, 2005, 01:01 PM
Wat doet die lelijke stengel daar ergens in het midden van het plaatje? :D ;)

Gambini
January 12th, 2005, 01:14 PM
Klopt, in Nederland 'mag' dat niet.
Als je het breed hebt mag je dat niet laten zien... Verkeerde instelling!

Zo is 't :(

ericnijmegen
January 12th, 2005, 02:09 PM
Oke, dan laat ik het ook eens breed hangen.

Volgende week vlieg ik er heen voor een week vakantie.

Ik zou graag horen wie van het forum daar geweest is en of je nog tips hebt.

Ik verblijf in het Oasis en 1 nachtje Burj al Arab. :|

rbkamerik
January 12th, 2005, 03:14 PM
ik weet niet hoor, het ziet er allemaal wel erg bruut uit, maar erg megalomaan allemaal (om in een keer een brute wijk met 80 torens ofzo neer te zetten) bovendien vind ik de meeste torens niet echt mooi daarzo.
Toch zijn het wel indrukwekkende plaatjes hoor!

De Snor
January 12th, 2005, 03:25 PM
Lap , nog een mega projekt erbij : Airport City :uh:

http://www.ayuplanet.com/dxblover/Airport%20City/Airport%20City2.jpg

EuroMaster
January 12th, 2005, 03:52 PM
mafkezen dat ze zijn.....
ach ja, ze moeten wat daar in die woestijn...

Empire Stephano
January 12th, 2005, 09:48 PM
Ik ben een grote hoogbouwfan maar dit soort projecten noem ik grootheidswaanzin, niet weten wat je met je geld moet doen. Geef mij maar oude skylines met historie zoals, New York, Chigaco, de normale bevolking van Dubai zal je er niet zien want die hebben het geld niet. Wie wil er in godsnaam in een woestijn wonen.

Wisma
January 12th, 2005, 09:56 PM
Ik ben benieuwd hoe de situatie daar is over 40 jaar als de olie op is. Economie op zandexport?

Dennis
January 12th, 2005, 09:58 PM
Ik ben benieuwd hoe de situatie daar is over 40 jaar als de olie op is. Economie op zandexport?

Toerisme ;)

Wisma
January 12th, 2005, 10:06 PM
Ik betwijfel of dit land op toerisme kan blijven draaien. Zonder olie heeft toerisme het zwaar...
Met een olie tekort in het vizier voorzie ik ook daar politieke instabiliteit (oorlog met buurlanden b.v.)

Wat maakt dubai interessant?

rotterdammer
January 13th, 2005, 10:18 AM

Misschien dat ze daardoor juist in een snel tempo Dubai ínteressant' proberen te maken. En minder afhankelijk van de olie en dus meer zakelijke dienstverlening en toerisme. Ze krijgen in ieder geval een super skyline en het inwoneraantal zal hoe dan ook snel het miljoen overstijgen. Bedrijven uit Abu Dhabi trekken naar Dubai, Westerse bedrijven ook. Ik zie alleen maar positieve
zaken.

carfentanyl
January 13th, 2005, 11:36 AM
Ik heb ook begrepen dat ze een stadion willen bouwen met 280.000 plaatsen, mits ze wel de Olympiche Spelen toegwezen krijgen. Volgens mij krijgen ze zo'n stadion niet eens half gevuld, en zeker niet na de eventuele OS. Of zijn alle expats in een keer helemaal idolaat van FC Dubai, uitkomende in de ijzersterke nationale competitie?

Jan
January 16th, 2005, 11:57 AM
In de zaterdagkrant van de Telegraaf een groot artikel over de Burj Dubai. Alhoewel het stuk de indruk wekte dat het bij elkaar gegoogled is en men het heeft over de stad 'Doebai' kloppen alle cijfers wel in het artikel.

Michiel
January 16th, 2005, 12:35 PM
In het nationaal product van Dubai komt maar 6% voor rekening van de olie (bijna alle olie van de VAE zit in Abu Dhabi). Het nationaal product steeg vorig jaar trouwens 16,7%, zie dit artikel (http://www.ameinfo.com/news/Detailed/51456.html).

Jan
January 16th, 2005, 12:42 PM
@ Michiel: ik zag van de week op een plaat waarop de technische staf van PSV gefotografeerd werd tegen de achtergrond van de Corniche van Abu Dhabi dat ze nog geen moer waren opgeschoten met de ADIA Tower I

Jan
January 18th, 2005, 02:41 PM
Voor wie zich afvraagt of de Burj Dubai er nog komt:

http://image.p-share.com/all/fun/directlink?id=NDAxMDAyMzY=&image=MjIyY2dRTjJmSDIuSlBH

[Kees]
January 18th, 2005, 02:48 PM
Hallo fundering! :hi:

:eek2: :eek2: :eek2:

Marin
January 18th, 2005, 03:02 PM
Het bouwterrein mag dan heel indrukwekkend zijn, de afmetingen van de fundering lijken me wat aan de kleine kant. Benieuwd of dit voldoende is voor zo'n enorme kolos.

Jan
January 18th, 2005, 03:05 PM
@ Marin: ik kan me voorstellen dat dit alleen nog maar de liftkern is.

[Kees]
January 18th, 2005, 03:11 PM
Daarom is er nog zoveel afgegraven. :eek2:

Marin
January 18th, 2005, 03:12 PM
@Jan: als dat zo is, en waarschijnlijk is dat zo, dan wordt je daar toch wel even stil van..

909
January 18th, 2005, 09:46 PM
Ook al ben ik wel skeptisch over zulke ontwikkelingen, saai is het niet. Dubai wordt de nieuwe Singapore of Hong Kong.

carfentanyl
January 18th, 2005, 11:27 PM
De basis van dat ding lijkt wel wat op de voet van CN Tower.

Ik heb ook wel wat geluiden gehoord dat hij wat lager zou worden dan gepland, maar niets concreets. Ze zullen er ongetwijfeld de nieuwe hoogste ter wereld in elkaar flanzen.

DIMMER
January 19th, 2005, 02:18 AM
Het bouwterrein mag dan heel indrukwekkend zijn, de afmetingen van de fundering lijken me wat aan de kleine kant. Benieuwd of dit voldoende is voor zo'n enorme kolos.

Uuuuh pardon!!!!
Zie je dat kleine dinky-toytje beneden?
Dit gaat hem helemaal worden hoor...

Keb trouwens ook iets gelezen dat hij maar 700m hoog werd!

Stratosphere 2020
January 19th, 2005, 03:45 AM
Misschien dat ze daardoor juist in een snel tempo Dubai ínteressant' proberen te maken. En minder afhankelijk van de olie en dus meer zakelijke dienstverlening en toerisme. Ze krijgen in ieder geval een super skyline en het inwoneraantal zal hoe dan ook snel het miljoen overstijgen. Bedrijven uit Abu Dhabi trekken naar Dubai, Westerse bedrijven ook. Ik zie alleen maar positieve
zaken.

Precies. Mensen die het niet willen of kunnen begrijpen over Dubai, terwijl het heel simpel is. Het gaat Dubai goed, tijd zal het leren!

Hans
January 19th, 2005, 11:30 AM
Ik zou er graag eens een kijkje willen nemen. Dat het niet de historie van een NY of Chicago heeft ten spijt. Het lijkt me een adembenemende stad.

Dennis
January 29th, 2005, 12:25 PM
tja, en ze gaan gezellig door

de Al Burj:

http://www.dubaiwaterfront.ae/gfx/al_burj.jpg

[Kees]
January 29th, 2005, 12:54 PM
godverju! :eek2:

CborG
January 29th, 2005, 01:41 PM
Is dat de opvolger van de pinnacle, hij lijkt er iig erg veel op.

Hier nog een quote uit het worldforum mbt de fundering:

I think it’s safe to say that we are looking at the entire foundation of the tower in these new aerials from SSP. If you compare it to the diagram previously released by SOM, you can clearly see the steel rebar where the central core, wing core and outer nose columns will be located:

http://www.graffitibiz.com/f_diagram.jpg

It also looks to be the same width as the tower is, if you disregard the base:

http://www.graffitibiz.com/burj_const.jpg

What I think is amazing is how small a floor plate this tower will have. I can only imagine what little usable space they will have left after the tower rises. Has anyone read an estimate of sq. footage this tower is supposed to occupy? I'd venture a guess that it's considerably less than say, Taipei 101.

I think that you might be seeing the effects of the height of this building affecting its usable space. Imagine if there is an upper limit to how much square footage a building can realistically contain. In order to build at such heights, while staying within this limit, they would have to make the floor plates quite small. This is just speculation on my part.

I certainly can't wait to see the steel rise on this beast!

Winus
January 29th, 2005, 01:48 PM
de Al Burj:Is dit de toren die vandaag gepresenteerd is?

[Kees]
January 29th, 2005, 07:33 PM
Is dat de opvolger van de pinnacle, hij lijkt er iig erg veel op.

Volgens mij is het inderdaad een soort van pinnacle. zonder de 3e antenne dan. :)

Michiel
January 29th, 2005, 08:53 PM
Het kan blijkbaar iedere keer nog gekker
http://img159.exs.cx/img159/3843/alburj7mz.jpg

ericnijmegen
January 30th, 2005, 10:59 AM
Ik kom net weer thuis van een weekje dubai. ENORM, wat een aktiviteit. Ik heb een paar fotoos gemaakt die ik binnenkort zal laten zien. Het uitzicht vanuit mijn hotelkamer telde zo'n 150 bouwkranen. Het is bijna niet te geloven wat daar allemaal gebeurt. Ik dacht voordat ik erheen ging dat al die projecten luchtballonnen zouden zijn: lege karkassen met het oog op een hoopvolle toekomst. Ik kan slechts beamen dat de toekomst al daar is. Dubai is een zeer levendige stad en zeker geen lege huls.

Uit de kranten heb ik kunnen afleiden dat de mensen aardig wat huursverhogingen en stappen terug te slikken hebben. Toch blijft men doorbouwen en maakt men zich kennelijk geen zorgen.

Dubai is niet rechtstreeks afhankelijk van olie (ook al zo'n foute opvatting waarmee ik erheen ging). De keuze is al een tijdje geleden gemaakt om van Dubai een financieel, logistiek en media centrum te maken (Dubai heeft nooit grote oliereserves gehad, itt de rest van de verenigde arabische emiraten) en dat blijkt wel: in dit stabielste plekje in de arabische wereld wil iedereen een rol kunnen spelen...

Ik ben blij dat ik geweest ben en zal vast ooit nog eens teruggaan...

Vloepkleedje
January 30th, 2005, 12:18 PM
Who cool! benieuwd naar de foto's eric!

Michiel
January 30th, 2005, 12:23 PM
Ik ben ook benieuwd naar de foto's.

De liefhebbers moeten ook eens kijken naar het filmpje (http://www.dubaiwaterfront.ae/video/video_web.wmv) van het bovenstaande project. Winy Maas van MVRDV is ook nog kort te zien, ik ben benieuwd wanneer de eerste Nederlandse architect iets gaat ontwerpen in Dubai.

Hed Kandi
January 30th, 2005, 12:52 PM
Ik ben benieuwd of het gebouw niet wegzakt de grond in of door zijn eigen gewich in elkaar klapt.
Als je zag hoeveel probleemen de taipei 101 met zich meebracht alleen al omtrent de wind denk ik niet dat deze toren soepeltjes naar het hoogste punt gaat.
Met Al Burj hen ik een nog slechter gevoel al ik naar de constructie kijk.
Weet iemand of er iets bekend is van windtunnel testen en de verzakking door het gewicht van het gebouw.
Hier heb ik helemaal niks van gelezen.
Uit welk matriaal word de constructie opgebouwd?

Marin
February 3rd, 2005, 07:57 AM
Putzmeister voert beton in Dubai tot recordhoogte op

Betonpompen van Putzmeister voeren binnenkort het beton aan voor de Burj Dubai; met een beoogde hoogte van ruim 600 meter 's werelds grootste toren in aanbouw.

Materiaalverhuurder Universal Concrete Products uit Dubai en het Duitse Putzmeister tekenden daarvoor een contract. Beide bedrijven werken al lang samen. Unimix ving als onderaannemer voor het betonwerk de order voor de productie en levering en dus ook voor het verpompen en verdelen van de ruim 250.000 kubieke meter beton waaruit de toren wordt opgebouwd. De machines van Putzmeister moeten het materiaal meer dan een halve kilometer omhoog brengen. Het huidige wereldrecord ligt op 532 meter, ook gerealiseerd met de machines van de Duitse bouwer.
De ruwbouw zal zo'n 36 maanden in beslag nemen. Een bouwcombinatie uit het Zuidkoreaanse Samsung, het Belgische Besix en de plaatselijke aannemer Arabtec voert als hoofdaannemer het ontwerp uit van Skidmore Owing & Merrill. Turner Construction International coördineert het werk. Vastgoedonderneming Emaar Properties financiert het project. De Burj Dubai maakt deel uit van een nieuw stadsdeel dat bij elkaar ongeveer 6,1 miljard euro gaat kosten.

Bron: Cobouw (www.cobouw.nl)
Datum: 3-2-2005

Meer nieuws (http://www.putzmeister.de/gb/news/presse/1336/default.asp) op de site van Putzmeister.

Jan
February 3rd, 2005, 08:31 AM
Jaha, prachtige naam, 'Putzmeister'. Echt zo'n woord waar altijd 'Der' voor moet. :)

Berrtus
February 3rd, 2005, 10:23 AM
Bizar! Mooi filmpje Michiel.

De Snor
February 11th, 2005, 08:17 PM
geen commentaar nodig ...

http://filebox.vt.edu/users/sahmad/skyline.JPG

Dr. Dubai
February 11th, 2005, 08:36 PM
ja dit is ongelovelijk:eek:

met als hoogtepunt de al burj/pinnacle en burj dubai.

ik zou al blij zijn als Nederland zo'n in verhouding klein torentje zou krijgen.

Dr. Dubai
February 13th, 2005, 03:55 PM
het wordt zo huge:eek:

http://www.dubaiwaterfront.ae/gfx/waterfront.jpg

Hans
February 14th, 2005, 01:13 PM
Gekkenhuis. :D:D

Stratosphere 2020
February 14th, 2005, 02:01 PM
Ik ben een grote hoogbouwfan maar dit soort projecten noem ik grootheidswaanzin, niet weten wat je met je geld moet doen. Geef mij maar oude skylines met historie zoals, New York, Chigaco, de normale bevolking van Dubai zal je er niet zien want die hebben het geld niet. Wie wil er in godsnaam in een woestijn wonen.

Miljoenen Arabieren die met de woestijn gewendt zijn. :bash:

Ze weten wel wat ze willen doen met het geld daarom investeren ze het in projecten. Mensen die niet weten wat ze met het geld willen doen sparen het met rente op de bank rekening. De volgende dag kun je net zo goed dood gaan en heb je toch niks gedaan met je enorme kapitaal, zonde!

U vergeet echter dat ook New York zo'n grootheidswaanzin ala Dubai had tijdens de grote golf van immigratie naar de VS in het begin van de 20ste eeuw. De huidige grootheidswaanzin van Dubai wordt over 200 jaar gezien als historisch en sfeervol door toekomstige generaties.

bobdebouwer
February 14th, 2005, 02:21 PM
Dus als ik het goed begrijp gaa Dubai nu 2 600 plussers bouwen?

carfentanyl
February 14th, 2005, 03:31 PM
Miljoenen Arabieren die met de woestijn gewendt zijn. :bash:

Ze weten wel wat ze willen doen met het geld daarom investeren ze het in projecten. Mensen die niet weten wat ze met het geld willen doen sparen het met rente op de bank rekening. De volgende dag kun je net zo goed dood gaan en heb je toch niks gedaan met je enorme kapitaal, zonde!

U vergeet echter dat ook New York zo'n grootheidswaanzin ala Dubai had tijdens de grote golf van immigratie naar de VS in het begin van de 20ste eeuw. De huidige grootheidswaanzin van Dubai wordt over 200 jaar gezien als historisch en sfeervol door toekomstige generaties.

Zoals ik al eerder eens gemeld heb, is dat niet te vergelijken. Ten tijde van de grote projecten in New York, waren er al 7 miljoen inwoners. Ook was NYC op dat moment uit aan 't groeien tot een van DE steden van de wereld. Daarnaast was het ook nog 'ns de belangrijkste stad van een land met toen al meer dan 100 miljoen inwoners.

Demografisch gezien is Dubai een dwerg vergeleken met het New York van 1920.

909
February 14th, 2005, 04:13 PM
Ik heb het al vaker gezegd: veel wolkenkrabbers in Shanghai zijn niet volledig bezet, Tapei 101 staat voor 70% leeg, het duurde tien jaar om het WTC in New York te verhuren, dus voorbeelden genoeg van belangrijke economische centra die al moeite hebben met een project. Dubai heeft er meerdere, veel voor bewoning, maar toch. Vraag onstaat niet door een grote aanbod.

Djoez
February 18th, 2005, 10:30 AM
Schitterende torens,maar het is mij allemaal een beetje te kunstmatig.Zal er straks wel een ziel in deze stad zitten? Kan me het nauwelijks voorstellen.Denk dat ik er zelf eens moet gaan kijken. Is Dubai duur,en valt er behalve de architectuur nog meer te beleven? (is alcohol toegestaan?)

CborG
February 18th, 2005, 10:34 AM
Almere on steroids:)

Elmo
February 18th, 2005, 11:51 AM
Nou Almere vergelijken met Dubai vat ik op als een groot compliment. :D

Skyscrapercitizen
February 18th, 2005, 03:18 PM
Dubai is gek, denk dat ik daar maar eens heenga volgende keer.

bobdebouwer
February 19th, 2005, 11:10 AM
het klinkt inderdaad niet zo gek, maar dan wil ik ook alles zien. Niet alleen de wolkenkrabbers, maar ook de huisjes van de bouwvakkers bij wijze van spreken.