View Full Version : Leiden: Woontoren Stationsplein

Jan
January 4th, 2005, 01:31 PM
Bron: Leidsch Dagblad (http://www.leidschdagblad.nl)

Flatgebouw met spitse daken verrijst op Leids Stationsplein
LEIDEN - Bouwbedrijf Regiobouw Haarlemmermeer begint maandag met de bouw van een zestien verdiepingen tellend gebouw op het Leidse Stationsplein.

Het pand krijgt drie karakteristieke spitse daken en wordt overwegend uitgevoerd in rode baksteen. Het verrijst op de plaats van de Stationsflat, die in 2001 werd gesloopt. Sindsdien ligt op die plek 'het gat van Van de Putte', genoemd naar de projectontwikkelaar die eigenaar is van de grond.

Het nieuwe flatgebouw krijgt een ondergrondse parkeergarage van drie verdiepingen. Op de begane grond komt 2900 vierkante meter bedrijfsruimte. Daar bovenop verrijzen nog eens 15 verdiepingen met 78 huurappartementen van minimaal 130 en maximaal 184 vierkante meter. Drie daarvan, die in de karakteristieke 'spitsen' komen, zijn grote penthouses. Exacte huurbedragen kan directeur Bauke de Jong van Regiobouw Haarlemmermeer nog niet noemen, maar hij mikt op de 'bovenkant van de markt'. ,,Het gaat om luxe appartementen met een hoogwaardige afwerking'', zegt hij. Daarnaast draagt de locatie, zo pal tussen station en binnenstad, bij aan de te verwachten hoge huren.

Regiobouw Haarlemmermeer begint met de sloop van een nog bestaande kelder en ook de oude fundering moet eruit. In de loop van de zomer moet het nieuwe gebouw vorm krijgen. Eind 2006 is het gebouw klaar, tegelijk met de megabioscoop en -disco op het Stationsplein.

In september vorig jaar kondigde PvdA-wethouder Hillebrand (ruimtelijke ordening) aan dat hij een onteigeningsprocedure tegen Van de Putte zou beginnen omdat de grond bij het station maar braak bleef liggen. Gisteren kon niemand op het Leidse stadhuis zeggen of de gemeente deze procedure doorzet, nu de projectontwikkelaar samen met Regiobouw het flatgebouw neerzet. Hillebrand heeft bij de vorige verkiezingen beloofd dat dit gebouw, de megabioscoop en de disco op het Stationsplein in deze ambtsperiode gereedkomen.

de flatneuroot
January 4th, 2005, 01:46 PM
Spitse daken en baksteen, ik ben bang voor een retro ontwerp.

Bibelo
January 4th, 2005, 01:50 PM
Spitse daken en baksteen, ik hoop op een retro ontwerp :D

Bibelo
January 4th, 2005, 01:52 PM
het is wel Leiden he, geen Rotterdam. Misschien wordt het iets allá Haagse tieten?

Patrick Highrise
January 4th, 2005, 02:38 PM
klinkt alsof kolhoff eerst hier gaat proefdraaien voor zijn torentje aan de blaak ;) :D :lol:

Per
January 4th, 2005, 02:56 PM
Het derde torentje bij het station, het wordt nog eens een cluster zeg!

Jan
January 4th, 2005, 02:57 PM
Ontwerp is van Architectenbureau Becka van Wilsum uit Den Haag

eusebius
January 4th, 2005, 03:04 PM
Ook schoorstenen en ooievaarsnesten?

CborG
January 4th, 2005, 03:06 PM
Is ie breder dan hoog?

Jan
January 4th, 2005, 04:44 PM
http://207.44.228.232/images/B03/3253.jpg

http://207.44.228.232/images/B03/3254.jpg

Basshead
January 4th, 2005, 04:48 PM
Ik vind het er zeker niet onaardig uitzien!

In het artikel wordt gerept over het verwijderen van de fundering, hoe kan ik me zoiets voorstellen, worden bijvoorbeeld de heipalen uitgegraven of uitgetrokken!?

de flatneuroot
January 4th, 2005, 04:48 PM
Drie tieten ;)

Ik vind het niet mooi.

Patrick Highrise
January 4th, 2005, 04:51 PM
ik vind het zeker wel meevallen.

Dr. Dubai
January 4th, 2005, 04:53 PM
mooi gebouw vind ik dit. ik zou dit meer willen zien.

de flatneuroot
January 4th, 2005, 04:54 PM
Ik vind het ontwerp verziekt wordt door die punten bovenop en die achterlijke bogen aan de onderkant. Het lijkt nu of de archtect niet kon kiezen tussen een strak gebouw en een retro-ontwerp en dacht toen maar doe beide in één ontwerp.

Eisso
January 4th, 2005, 04:58 PM
Ik vind ze best mooi! Groots blok, past goed in het centrum van een stad. En dat retro element vind ik ook best geslaagd. Het enige minpuntje is misschien de saaiheid van 3 keer de zelfde "tiet". Verschillende hoogtes of kleur is spannender denk ik.

INVISIBLE
January 4th, 2005, 05:09 PM
Vind het wel een mooi ontwerp !!

Maartinho
January 4th, 2005, 06:31 PM
Gaat wel, had op deze plek liever geen baksteen gezien. Liever glas en staal, pas beter bij het station en het stationsplein, dat heeft juist een hele high-tech uistraling. Gaan ze er zo'n retrogeval neerzetten.

Vind de overgang naar de Stationstraat ook niet mooi. Er is helemaal niks gedaan aan een mooie hoekoplossing en de sprong van het hoge gebouw naar de lage gebouwen ernaast en in de stationsstraat vind ik lelijk. Vraag me ook af of je het gebouw van de SVB nog ziet vanuit de stationsstraat, of dat we voortaan tegen de achterkant van de tieten aan mogen kijken.

Zou leuker geweest zijn als ze iets hadden gemaakt dat afliep naar de stationsstraat, dan had aan het Schuttersveld wat mij betreft juist een hogere toren mogen komen.

eusebius
January 4th, 2005, 06:44 PM
Middelste v/d 3 nog wat hoger AUB

Leienaar
January 4th, 2005, 06:56 PM
Valt voor mij een beetje in de categorie "beter iets dan niets". Vind het geen wereldontwerp, maar er komt tenminste eindelijk wat op die locatie na 8 jaar kraakpand en 4 jaar "zwembad" (ofwel lege kelderfundering vol regenwater). Ik begon langzamerhand al bang te worden dat we nog 10 jaar in dat gat moesten gaan kijken. En hij is lekker hoog voor Leidse begrippen!

Eigenlijk had ik gehoopt dat de grond onteigend zou worden en dat de gemeente het opnieuw zou aanbesteden met een mooier en moderner ontwerp tot gevolg. Dit ontwerp is al in 1998 of zo gemaakt, ik vind het al een beetje achterhaald om nu nog zo te bouwen. Erg jammer vind ik ook dat het hoekpand van de Kamer van Koophandel en het gat naast de Rabobank (2 panden verder) niet meegenomen worden als stadsentree. De Kamer heeft haar gebouw vorig jaar volledig gerestaureerd en gerenoveerd omdat ze geen zin hadden te wachten op de buren en werken nu ook niet meer mee in het verdere project Leiden Centraal.

Hopelijk gaat ook binnenkort de bouw van de discotheek/bioscoop aan de andere kant van het plein van start en komt er een ontwerp voor de twee hoekpunten van de "stationsflat"", dwz daar waar Super de Boer zit recht tegenover het station en aan de andere kant naast de tunnelingang. Dan zou eindelijk het plein een beetje smoel gaan krijgen.

Michiel
January 4th, 2005, 07:14 PM
Ik had niet verwacht dat dit ontwerp nog gebouwd zou worden, het is inderdaad al jaren oud. Dit stond er ooit:
http://img16.exs.cx/img16/2634/stationsplein7sh.jpg
ontwerp: H.D. Bakker

de flatneuroot
January 4th, 2005, 07:18 PM
Persoonlijk vind ik dat minder lelijk dan dat nieuwe geval. Ik zie dat gebouwtje helemaal rechts nog bestaat.

Leienaar
January 4th, 2005, 07:22 PM
WOW coole foto! Dit is het voormalig kantoor van de universiteit. Voordat het daadwerkelijk tegen de vlakte ging heeft het 8 jaar leeg gestaan, met alle verloedering tot gevolg... Jarenlang was dus het hoogste gebouw van de stad (op de stadhuistoren, Marekerk en EWR-schoorsteen na) dus een oerlelijk kraakpand. Je kunt je voorstellen dat wij in Leiden dan al snel ergens blij mee zijn :)

Nemo
January 4th, 2005, 07:35 PM
Jesus! Dat is een mega-oud ontwerp!!!

Dit ontwerp lag er al jaren geleden en het is nog precies hetzelfde. Een kloon van de 'tieten' van Michael 'Disney'' Graves. Ik vroeg in het informatiecentrum LeidenCentraal waarom dit project niet uit de startblokken kwam en toen werd mij iets verteld over maffia-praktijken en nog meer blabla. Ik dacht toen dat het wel definitief over zou zijn met dit ontwerp, maar tata!! hier issie weer.

En Leienaar moet blij zijn, want het schitterende stationsplein, een plan dat men al duizend jaar uit aan het voeren is, wordt werkelijk ontsierd door de rotte plek die gelijk in het oog springt. Bouwen die hap, want dit hoort wel bij Leiden en deze stad verdient een toegang waardig aan de rest van de stad.

:)

Leienaar
January 4th, 2005, 07:41 PM
Ben ook wel blij hoor :)

Alleen ik had ook gehoopt dat er inmiddels wel een iets moderner ontwerp voor in de plaats zou komen ipv dit 6 jaar (?) oude plan. Al zag het er al naar uit dat dit er zou komen. Wat dus niet echt slecht is, maar ook niet erg indrukwekkend.

En dat het project al duizend jaar duurt klopt zeker! Ik kan mijn tienertoer jaren nog herinneren: tóen liep ik al door een half afgebroken station en over allerlei houten loopbruggen daar! Maar het plein vind ik prachtig, dat moet gezegd worden! Nu de bebouwing nog op een paar essentiele punten (dit is er 1).

EFKA
January 4th, 2005, 09:54 PM
Nee, hier houd ik helemaal niet van. Maar inderdaad, beter iets dan niets. Niets is zo goed als vastgoed.

Thuner
January 4th, 2005, 11:16 PM
... ben er niet weg van...

birg
January 4th, 2005, 11:23 PM
Ik wordt er eerlijk gezegd niet warm of koud van. Misschien wordt het met het idee van Eusebius nog wat door het middelste gedeelte hoger te maken. Heb je iig nog een leuke gimmick in de vorm van een grote opgeheven middenvinger als je Leiden centraal uitloopt.

julesstoop
January 5th, 2005, 03:42 AM
Ik werk bij de SVB in Leiden, en dit betekent dat ik binnenkort in mijn lunchpauzes niet meer even een frisse duik kan gaan nemen. Snik.

Leienaar
January 5th, 2005, 10:12 PM
Hehehe, en ik dacht dat ík sceptisch was over de bebouwing van deze locatie!
Zie hier onze wethouder: Ik geloof het pas als het gebouw er stáát!

----
Hillebrand zet onteigening Stationsplein door

LEIDEN - De Leidse PvdA-wethouder Hillebrand blijft aansturen op verwerving van het 'Gat van Van de Putte' op het Stationsplein. Hij is er 'absoluut niet van overtuigd' dat de bouw van een markant appartementencomplex met drie kappen maandag daadwerkelijk begint. Projectontwikkelaar Ronnie van de Putte staat paf van zoveel wantrouwen. ,,Ik vind dat gewoon zielig van de wethouder.''

,,Steeds als een rechterlijke uitspraak dreigt, zien we even wat bouwactiviteiten'', zegt Hillebrand. ,,Daarna gebeurt er weer niets.'' Aannemer Regiobouw Haarlemmermeer kondigde deze week aan dat het aanstaande maandag officieel begint met de bouw van een flatgebouw naar ontwerp van het Haagse architectenbureau Becka en Van Wilsum. Feitelijk is het werk al begonnen. Deze week wordt de volgelopen kelder van de Stationsflat, die tot 2001 op die plek heeft gestaan, leeggepompt.

Wethouder Hillebrand heeft die werkzaamheden 'ook gezien'. Toch kan daaruit volgens hem niet de conclusie worden getrokken dat het gebouw er in 2006 daadwerkelijk staat. ,,Dit hebben we vaker gezien. Projectontwikkelaar Van de Putte vraagt vergunningen aan, er zijn wat bouwactiviteiten en dan keert de rust weer.''

Regiobouw Haarlemmermeer bouwt het appartementencomplex in opdracht van Van de Putte. Hillebrand vindt wel dat de situatie daardoor iets veranderd is. ,,De aannemer heeft een goede, betrouwbare naam. Ik overleg volgende week met directeur Bauke de Jong.''

Hillebrand streeft al sinds het begin van deze collegeperiode naar ontbinding van een akkoord tussen de gemeente en Van de Putte. De afspraak was dat hij het appartementencomplex aan het Stationsplein zou bouwen. In ruil daarvoor kreeg hij een bouwrecht nabij Holiday Inn. ,,Dit flatgebouw had er jaren geleden al moeten staan'', zegt Hillebrand. ,,Met vriendelijk aandringen, in gesprekken over en weer, kwamen we er niet uit. Daarom zijn we naar de rechter gestapt. Als die de ontbinding toestaat, is onteigening de volgende stap.''

Van de Putte zegt in een reactie verbaasd te zijn over Hillebrands uitspraak. ,,Zijn wantrouwen is vervelend en misplaatst. Ik vind het gewoon zielig. We beginnen serieus en maken het normaal af.'' Hij erkent dat het terrein lang leeg heeft gestaan, maar zegt dat dat buiten zijn schuld is. ,,De gemeente kwam niet met de vergunningen, hè.'' Van de Putte beseft dat hij de schijn van onbetrouwbaarheid op zich heeft geladen, vooral door het 'Gat van Palace' in Noordwijk, dat ook al jaren onbebouwd is. Hillebrand verwijst ook naar de negatieve ervaringen die Noordwijk met Van de Putte heeft opgedaan. ,,Iedereen zingt hetzelfde liedje'', zegt Van de Putte daarover. ,,Ik moet daar maar mee leven. Het is zó makkelijk gezegd door mensen die de feiten niet kennen.''

Directeur De Jong van Regiobouw Haarlemmermeer blijft stoïcijns onder het conflict tussen Hillebrand en Van de Putte. ,,Ik heb een schriftelijke opdracht voor de bouw, dus ik ga daar bouwen. Hillebrand hoeft niet bang te zijn dat wij dit project niet aankunnen. Wij kunnen het absoluut. De voorgeschiedenis tussen Van de Putte en de gemeente Leiden ken ik maar ten dele en die interesseert me ook niet. Dat gebouw komt er, dus ik zie niet in wat de wethouder met onteigening opschiet.''

Wilfred Simons
Leidsch Dagblad, woensdag 05 januari 2005

Per
January 5th, 2005, 10:28 PM
Ik begrijp wel dat hiervoor gekozen is, Leiden zoekt een wat meer "huiselijke" uitstraling voor het anders zo kille stationsplein. Mooi vindt ik het niet, te retro, te disneyachtig. Doet me denken aan het Sheratonhotel op de Astridplaats in Antwerpen (tegenover Antwerpen centraal station). En de middelste tiet had hoger gemoeten!

http://207.44.228.232/images/B03/3253.jpg

Basshead
January 5th, 2005, 11:10 PM
Ik kan mij niet voorstellen dat een ontwikkelaar bewust zo'n mooie binnenstedelijke plek zolang onbenut laat!

MVL
January 5th, 2005, 11:26 PM
Ben er niet weg van.... Wanneer ze die oorspronkelijke flat gewoon opgeleukt hadden door er die drie wafelpunten voor te plakken, hadden we hetzelfde beeld als resultaat gehad.

En dat donkerbruine torentje als pseudo-afwisselend element is ook jammer: volgens mij had hier juist een hoogte accent moeten zijn. Of staat het er soms al? in mijn herrinering iig niet.

Leienaar
January 5th, 2005, 11:31 PM
Nee, dat donkerbruine torentje staat er nog niet, dat hoort ook bij dit project. Ik snap dat ook niet helemaal. Doe daar dan óf een extra opvallend accent, óf maak een logische overgang naar de bestaande bebouwing met iets wat lager is. Ik vind dit nou weer net niks. Ook een afgeronde hoek was hier wel aardig geweest om de route richting stad te accentueren. Er mag sowieso wel eens iets ronds gebouwd worden bij het stationsplein, alles is al zo blokkerig!

Overigens lijkt zo'n tiet-appartement me wel wat! Leuke locatie zo bij het station, hoog genoeg voor een mooi uitzicht over de stad en richting Haagse skyline (bij mooi weer). Zal alleen wel aardig in de papieren gaan lopen...

empersouf
January 7th, 2005, 03:41 PM
Mooi gebouw, een castalia look-a-like dat wel. Maar dat vind ik niet zo erg. Een typisch oud hollands huisje.

Vloepkleedje
January 14th, 2005, 02:03 PM
Overzichtje van het gebied
http://www.dune.nl/3denco/imgs/producten/vogelvlucht/stationsplein-leiden.jpg

CborG
January 14th, 2005, 02:15 PM
Oh kom ie dáár te staan! ik dacht op de impressie links, achter het station.
Daar ligt toch ook een stuk braak?

rdj
January 14th, 2005, 02:21 PM
Niet gek dit.

Nemo
January 14th, 2005, 04:39 PM
Vandaag reed ik langs die plek en ze waren bezig het gat leeg te pompen. Ziet er dus uit dat ze snel beginnen met het verwijderen van de oude fundering. Bovendien hangt er een spandoek van een bouwbedijf waar men de stad feliciteerd met de bouw van (??) ofzo....beetje vaag, maar hoopgevend.

Ik vind Leiden CS een heel mooi voorbeeld voor andere steden over hoe je een stationsgebied aan kunt pakken. De ontwikkeling duurt dan wel lang, maar dan heb je ook wat. Leiden CS is op de groei gebouwd. Niet zo'n lullig stationnetje met veel toeters en bellen, maar groot, veilig en praktisch!

Dr. Dubai
January 14th, 2005, 04:39 PM
trouwens een dik station zeg voor Leiden:eek: dat wordt een mooi gebied daar.

Vloepkleedje
January 14th, 2005, 04:42 PM
Station Leiden vind ik vooralsnog het mooiste moderne treinstation van Nederland. Al ben ik nooit op Almere Centraal geweest, schijnt ook wat waard te zijn.

Leienaar
January 15th, 2005, 02:09 AM
Wat op dit plaatje te zien is, is op de nu te bouwen flat na al gerealiseerd.

Ze gaan overigens nu wel echt beginnen. Probleem is echter dat omdat dit project pas zo laat wordt gerealiseerd, er moeite is nu ruimte voor de torenkraan en ruimte voor de vrachtwagens te realiseren. Hiervoor moet nu eerst weer een deel van de vorig jaar opgeleverde taxistandplaats (bovenop de verdiepte fietsenstalling) tijdelijk afgebroken worden! Eigenlijk had dit gebouw er al moeten staan voordat het plein zijn definitieve bestrating en fietsenstalling kreeg, maar de gemeente had twee jaar geleden geen zin meer daar op te gaan wachten. Alle extra kosten van afbraak en herstelwerkzaamheden zijn voor de projectontwikkelaar.

@CBorg
Die ruimte direct achter het station (achteruitgang en dan links) is gereserveerd voor het ROC Leiden. Tekeningen volgen dit voorjaar. De ruimte tussen CS en het ziekenhuis LUMC wordt ook bebouwd met flinke volumes. Een conceptplan is daarvoor al opgesteld, uitwerkingen volgen nog. Zodra er plaatjes zijn zal ik ze posten (als niet iemand anders me voor is natuurlijk). Het zal een mix van woningen (deels in appartemententorentjes) en hoofdzakelijk medische dienstverlening en bedrijven worden. Alles met ondergronds parkeren en veel ruimte voor voetgangers en fietsers.

Beetje off-topic trouwens, maar te laag om een nieuw topic voor te openen: het andere nieuwbouwproject van ROC Leiden dat bij station Lammenschans gaat verschijnen. Hiervan is nu ook een plaatje bekend. Maximale hoogte is 10 etages, maar het ontwerp is niet onaardig.
http://www.leidschdagblad.nl/Show_Image/0,4416,2382552,00.jpg
Ik zal nog op zoek gaan naar een duidelijker plaatje...

Leienaar
January 15th, 2005, 02:26 AM
Oh, en BTW... Las zojuist hier (http://www.leidschdagblad.nl/Pagina/0,7104,14-1-6392--2382902-1488--,00.html) dat de hoogte van de "Stationsflat" 53 meter wordt. Neem aan dat dat tiethoogte is. Dus dan kan dat als officiële hoogte in de database en kan hij naar u/c wat mij betreft!

Jan
January 15th, 2005, 10:06 AM
Met stip gestegen van nummer 16 naar 12 op de Leidense Lijst. :)

im_from_zw038
January 15th, 2005, 10:29 AM
jammer dat het zo midrise is, echt geen hoogbouw

Errik
January 15th, 2005, 11:01 AM
Geen mooi gebouw, met die dakjes... Nou ja, smaken verschillen.

Michiel
February 6th, 2005, 09:39 PM
Update, 6 februari
http://img232.exs.cx/img232/9875/leidsetieten20050206a8ys.jpg

Reclame op het leegstaande kantoor ernaast
http://img232.exs.cx/img232/3678/leidsetieten20050206b6ww.jpg

Elmo
February 6th, 2005, 10:54 PM
Station Leiden vind ik vooralsnog het mooiste moderne treinstation van Nederland. Al ben ik nooit op Almere Centraal geweest, schijnt ook wat waard te zijn.

Nou ik zou er je tijd en moeite niet aan verspillen, want veel stelt het echt niet voor. Het is dat het onlangs een grondige schoonmaakbeurt heeft ondergaan, want daarvoor zag het wit van de duivenschijt. De kauwgomplakaten die om de 3cm op het perron liggen storen ook behoorlijk.
Het busplein onder het station is erg groezelig.

Probeer het over een paar jaar eens als het totaal verbouwd en uitgebreid is (o.a. van 4 naar 6 sporen en een veel grotere hal).

im_from_zw038
February 7th, 2005, 10:29 AM
owww wat een vreselijk gebouw...die in den haag is om zn hoogte nog enigzins te verteren maar dit is bagger v/d bovenste plank get ver demme

Q.
February 9th, 2005, 02:07 PM
Ze hebben haast. Best leuk voor die plek. Mooie verdichting. Het ontwerp is ook best okay.

ill-b
February 9th, 2005, 02:11 PM
Mooie verdichting maar een dramatisch ontwerp. Zou niet misstaan in een vinex wijk. Dat plaatje van het ROC Leiden ziet er wel geinig uit!

Djoez
February 9th, 2005, 04:26 PM
Puntdaken op ""hoogbouw"" hoe verzin je het?
Castalia revisited :no:

Cymen
February 9th, 2005, 05:02 PM
Almere Centraal (Centrum!?) een mooi station?? Daarom gaan ze het over een paar jaar vast weer helemaal veranderen, kort gezegt het ziet er niet uit!

Maar het ontwerp is niet slecht. Wat slecht is is dat "dure grond" bij een ICT station voor een lange tijd geheel niet gebruikt werd. Tuurlijk kan het ontwerp beter maar kijkend naar de omgeving is het wel aardig en zo word Leiden CS tenminste een normaal ICT station!

CborG
February 9th, 2005, 06:03 PM
Ah! updates! :cheers:
Misschien wil Winus of Jan deze thread verhuizen naar de Updates-pagina?

Winus
February 9th, 2005, 06:21 PM
:happy:

vinman
February 11th, 2005, 03:32 PM
Niet klagen. Ziet er nog wel redelijk uit.

CborG
April 14th, 2005, 11:55 PM
Updeetje 14-04:

http://img192.exs.cx/img192/8875/p41400676hb.jpg

Crownsteler
April 15th, 2005, 09:30 AM
ondertussen zijn ze weer even gestopt met bouwen :S gemeente natuurlijk gelijk ongerust, maar ik heb er wel vertrouwen in

Tijdelijke bouwstop Stationsflat

LEIDEN - De bouw van de 16 verdiepingen tellende flat met drie spitse daken aan het Stationsplein, naast de taxistandplaats, heeft een vertraging van drie tot vier weken opgelopen. Volgens de aannemer komt dat doordat het heiplan nog moet worden goedgekeurd. Pas daarna kan hij een heier zoeken. De gemeente is ongerust over de tijdelijke bouwstop.

In januari begon aannemer Regiobouw Haarlemmermeer uit Rijsenhout met de sloop van de fundamenten van de oude flat. Daarna werd een damwand om het ontstane gat geslagen en vervolgens werd het gat leeggepompt. Daarna is er niet meer gewerkt. Directeur Bauke de Jong van het bouwbedrijf erkent dat er problemen zijn. ,,Er zit een tijdelijke hik tussen het moment van goedkeuring van het heiplan, het inhuren van de heier en het daadwerkelijke heien. Dat gaat denk ik drie tot vier weken duren.''

In het zogenoemde Gat van Van de Putte moet een ondergrondse parkeergarage van drie verdiepingen komen, met op de begane grond maximaal 2900 vierkante meter bedrijfsruimte. Daar bovenop komen 15 verdiepingen met 78 huurappartementen. Drie daarvan, die in de karakteristieke 'spitsen' komen, zijn penthouses. De prijzen liggen aan de 'bovenkant van de markt'. Het was de bedoeling dat de flat eind 2006 of anders begin 2007 klaar zou zijn. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt dat het werk tijdelijk stilligt. ,,Dat is voor ons reden om met de aannemer te gaan praten over de voortgang van de bouw. Daarover zijn namelijk afspraken gemaakt.''

De flat die vroeger op de plek van de voorgenomen nieuwbouw stond, kwam in 1993 in handen van de Wassenaarse zakenman Ronnie van de Putte, ook bekend als eigenaar van het Gat van Palace in Noordwijk, en werd in 2001 gesloopt. De gemeente en Van de Putte ruziën al jaren over de locatie. In 1998 kwamen beide partijen overeen dat Van de Putte op het Stationsplein een appartementencomplex zou realiseren. Hiervoor moest de oude 'Stationsflat, die een kantoorbestemming had, worden gesloopt. Omdat Van de Putte kon aantonen dat hij daardoor inkomsten zou derven (kantorenverhuur brengt meer op dan verkoop of verhuur van appartementen), kreeg hij van de gemeente het recht om kantoren te bouwen op de hoek van de Plesmanlaan en de Haagse Schouwweg. In februari dit jaar oordeelde een rechter dat de gemeente die afspraak niet hoeft na te komen omdat Van de Putte talmde met nieuwbouw aan het Stationsplein, hoewel hij daar een maand eerder mee was begonnen. Van de Putte heeft tegen dat vonnis hoger beroep aangetekend. Ook wil hij 1,3 miljoen euro schadevergoeding als hij zijn bouwrecht op de Plesmanlaan daadwerkelijk kwijtraakt.

Eric-Jan Berendsen
woensdag 13 april 2005

Michiel
May 16th, 2005, 12:41 PM
Er gebeurt hier nog steeds erg weinig:
http://img171.echo.cx/img171/2945/stationspleinleiden20050515wu.jpg
(foto: 14 mei 2005)

Winus
May 16th, 2005, 01:23 PM
De ladder is verplaatst. :eek:

Leienaar
May 16th, 2005, 07:42 PM
Gedonder altijd met die locatie! Ik snap er werkelijk geen fuck van dat zo'n centrale plek in de stad nu al 15 jaar niet zinnig gebruikt wordt! Eerst staat er 10 jaar lang een lege kantoorflat weg te rotten. Wordt die eindelijk opgeruimd en komt er een nieuw plan, loopt de realisatie om allerlei vage redenen ook continu vast. Laat de gemeente alsjeblieft gewoon die onteigening doorzetten, die projectontwikkelaar de stad uit verbannen (hij schijnt nog ergens een locatie te hebben) en zelf een nieuw project hier de grond uit te stampen met een nieuwer en moderner ontwerp. Ik heb het echt gehad met deze eeuwige rotte kies.

Crownsteler
May 17th, 2005, 12:05 PM
:blahblah:

Ongerust over bouwput Stationsplein
LEIDEN - De werkzaamheden aan de Stationsflat worden eind deze maand of uiterlijk begin juni hervat. Dat zegt directeur Bauke de Jong van Regiobouw Haarlemmermeer uit Rijsenhout, wiens bedrijf de flat bouwt in opdracht van de Wassenaarse projectontwikkelaar Ronnie van de Putte.

Volgens De Jong heeft een discussie over de 'scherpe kantjes' van het contract tot vertraging geleid. In januari begon Regiobouw met de sloop van de fundamenten van de oude flat. Daarna werd een damwand om het ontstane gat geslagen en vervolgens werd dat gat leeggepompt. Midden april lag het werk plotseling stil. De Jong sprak toen over problemen met het heiplan. Er was een hiaat tussen het moment van goedkeuring van het heiplan, het inhuren van de heier en het daadwerkelijke heien. Dat zou drie tot vier weken duren.

Die problemen zijn inmiddels opgelost, maar De Jong heeft met Van de Putte ook nog over 'enkele verrassende dingen' in het contract gesproken. ,,Welke dat zijn, wil ik niet zeggen. Het is voor ons nieuw om bij enige vorm van vertraging betrokken te zijn maar we hopen er eind deze maand uit te zijn.''

De nieuwe stationsflat, naast de taxistandplaats, krijgt 16 verdiepingen met drie spitse daken en een ondergrondse parkeergarage. Op de begane grond is ruimte voor maximaal 2900 vierkante meter bedrijfsruimte. Daar bovenop komen 15 verdiepingen met 78 huurappartementen. Drie daarvan, die in de karakteristieke 'spitsen' komen, zijn penthouses. De prijzen liggen aan de 'bovenkant van de markt'. Het was de bedoeling dat de flat eind 2006 of anders begin 2007 klaar zou zijn.

De flat die vroeger op de plek van de voorgenomen nieuwbouw stond, kwam in 1993 in handen van Van de Putte, ook bekend als eigenaar van het Gat van Palace in Noordwijk, en werd in 2001 gesloopt. De gemeente Leiden en Van de Putte ruziën al jaren over de locatie. In 1998 kwamen beide partijen overeen dat de projectontwikkelaar er een appartementencomplex zou realiseren. Hiervoor moest de oude Stationsflat, die een kantoorbestemming had, worden gesloopt.

Omdat Van de Putte kon aantonen dat hij inkomsten zou derven (kantorenverhuur brengt meer op dan verkoop of verhuur van appartementen), kreeg hij van de gemeente het recht om kantoren te bouwen op de hoek van de Plesmanlaan en de Haagse Schouwweg. In februari dit jaar oordeelde een rechter dat de gemeente die afspraak niet hoeft na te komen omdat Van de Putte talmde met nieuwbouw aan het Stationsplein. De projectontwikkelaar heeft tegen dat vonnis hoger beroep aangetekend. Ook wil hij 1,3 miljoen euro schadevergoeding als hij zijn bouwrecht op de Plesmanlaan daadwerkelijk kwijtraakt.

Een woordvoerder van de gemeente zegt dat Leiden onveranderd ongerust is over de bouwstop aan het Stationsplein. ,,Ook wij constateren dat het werk stilligt. Van de aannemer hebben wij begrepen dat er contractuele problemen zijn gerezen. Wij hebben onze juridische positie geïnventariseerd en beraden ons op de te volgen stappen.''

Eric-Jan Berendsen
dinsdag 17 mei 2005

Michiel
July 17th, 2005, 10:57 PM
Begint hier weer een aardige soap te worden (bron: Leidsch Dagblad (http://www.leidschdagblad.nl))

Regiobouw uit project stationsflat

LEIDEN - Regiobouw trekt zich terug uit het bouwproject tegenover station Leiden Centraal. Het Haarlemmermeerse bedrijf wil het contract met projectontwikkelaar Ronnie van de Putte verbreken, wegens het niet nakomen van afspraken. De bouw van een zestien verdiepingen tellende appartementenflat ligt al sinds februari stil.

Regiobouw trekt nu definitief de stekker uit het project. Onlangs is een groot spandoek verwijderd op het Stationsplein, waarop het bouwbedrijf zijn activiteiten aanprees. ,,Onze opdrachtgever komt zijn financiering niet na'', zegt Regiobouw-directeur Bauke de Jong. Het bouwbedrijf heeft volgens De Jong geen geld ontvangen voor de eerste fase van het project: het slaan van damwanden rondom de bouwput. ,,We waren klaar om met het heiwerk te beginnen en moesten alleen nog definitieve bouwafspraken met Van de Putte maken. Maar dat is ons niet gelukt. Het heeft nu lang genoeg geduurd. We stoppen met het werk.''

De Jong stelt dat Van de Putte sinds februari stelselmatig zijn afspraken niet nakomt en onbereikbaar is. ,,We horen niets meer van hem.'' Toch hoopt Regiobouw dat het contract met Van de Putte zonder tussenkomst van de rechter is te ontbinden. ,,Het wordt een moeilijk verhaal, maar ik hoop dat we dit netjes op kunnen lossen en wij geen financiële strop hebben. Ik heb toch vertrouwen in de mensheid.''

De afzettingen rondom de bouwput, en een grote stellage met pijpen over het Schuttersveld, blijven voorlopig staan. Gemeente en het naastgelegen Golden Tulip Hotel vroegen onlangs om verwijdering van deze bouwvoorzieningen, omdat ze weinig vertrouwen meer hebben in het bouwproject. ,,Er is een kapitaal aan spullen opgesteld, maar dat is niet van ons'', zegt De Jong, die in juni wel bereid was de spullen te verwijderen. ,,Wij stoppen met het werk: meneer Van de Putte moet maar zien wat hij met die spullen doet.''

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat ze studeert op juridische mogelijkheden om de weigerachtige projectontwikkelaar aan te pakken. ,,Dat deden we al langer, dus wat dat betreft is onze positie onveranderd.'' De gemeente overweegt de 'hinderlijke' bouwvoorzieningen zelf weg te halen en de kosten te verhalen op de eigenaar. Het plan was om een ondergrondse parkeergarage plus zestien verdiepingen te bouwen, met in totaal 78 huurappartementen.

supercees
July 18th, 2005, 02:03 PM
Kan hier niet rouwig om zijn... hopen dat er ooit iets mooiers voor terug komt!

bobdebouwer
July 18th, 2005, 07:30 PM
Hoezo mafiapraktijken...

Amo urbem
August 22nd, 2007, 02:31 PM
Na twee jaar nog steeds een stinkende met water gevulde bouwput waar dode vissen in drijven. No progress at all dus...

merijn
August 22nd, 2007, 03:08 PM
Na twee jaar nog steeds een stinkende met water gevulde bouwput waar dode vissen in drijven. No progress at all dus...

Hoe zijn die vissen in de bouwput belandt?

Amo urbem
August 24th, 2007, 02:17 PM
Dat doet er niet toe. Het pand ernaast heeft zijn beste tijd ook gehad; het wordt volgens mij zelfs gekraakt. Staat al een tijd te verloederen en mag wat mij betreft ook tegen de vlakte...

Quintana
August 24th, 2007, 07:02 PM
Het "leuke is" dat ik de stationsomgeving niet anders kan herinneren dan met dat gat :)

NightKai
May 5th, 2009, 02:55 AM
maak er een mooi plein van ofzo... met cafe en een groot terras...
En van mij mogen er wel meer gebouwe in die buurt tegen de vlakte, en nieuwe (hoogbouw) projecten gestart worden..

aaalex
May 1st, 2011, 11:26 AM
inmiddels heeft de gemeente de grond van de ontwikkelaar gekocht (ca. 17 miljoen) en is bezig met een aantal andere ontwikkelaars om dmv design and build hier alsnog een leuk hoog gebouw te krijgen. wie weet wordt het nog wat.

Momo1435
May 3rd, 2011, 08:37 PM
ROC CS

De bouw wordt interessanter.

http://img109.imageshack.us/img109/4904/p1030885z.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/8193/p1030888v.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/1546/p1030889i.jpg

http://img713.imageshack.us/img713/7966/p1030890p.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/6982/p1030891v.jpg