View Full Version : fusieplannen Zandvoort

Marcellus Bastardus
January 4th, 2005, 04:22 PM
bron: www.nieuws.nl

Gemengde reacties op fusieplannen Zandvoort

De burgemeester van Zandvoort wil een fusie met drie gemeenten in Kennemerland-Zuid. Dat heeft hij maandagavond gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak. "Eén bestuur in plaats van vier gemeenteraden", zegt een woordvoerder van burgemeester Rob van der Heijden dinsdag. De betreffende gemeenten reageren verdeeld.

De fusieplannen hebben betrekking op de gemeenten Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Bennebroek. De gemeentelijke herindeling zal 'een betere dienstverlening in de regio bieden', meent de burgemeester. "Politie, milieu en scholen zijn al geclusterd in de gemeenten. Een bestuurlijke fusie zal alleen maar minder rompslomp en lagere kosten betekenen", licht de woordvoerder het voornemen van de burgemeester toe.

De gemeente Bloemendaal is niet overtuigd van de plannen van de Zandvoortse burgervader. "Bloemendaal staat niet te springen om een fusie", zegt burgemeester Liesbeth Snoeck-Schuller. "Het kan nog wel eens een heel lange weg worden, want iets zeggen is iets anders dan iets realiseren", weet ze. Toch ziet de burgemeester ook voordelen. "Er zijn naast enige nadelen ongetwijfeld voordelen te behalen. De discussie gaat weer een keer beginnen." Ongeveer tien jaar geleden hebben de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Bennebroek geprobeerd te fuseren. Na lange discussies is uiteindelijk gekozen voor het behoud van de individuele gemeenten.

Burgemeester Tine van der Stroom van Heemstede vindt het nog 'te vroeg' om een standpunt in te nemen. "Alle betrokken partijen moeten eerst maar om de tafel gaan zitten om de problematiek te bespreken. De fusie stond niet op de agenda van Heemstede, de relevantie van de problematiek moet eerst nog blijken", vindt Van der Stroom.

De kleinste gemeente van de vier, Bennebroek, heeft andere prioriteiten. Burgemeester Annelies Koningsveld: "Wij zijn aan het onderzoeken hoe wij een zelfstandige gemeente kunnen blijven."

Leienaar
January 4th, 2005, 07:07 PM
Die vier samen zouden wel een soort "schil" rond Haarlem gaan vormen en daarmee het de stad moeilijk kunnen maken. Ook denk ik dat Bennebroek en Bloemendaal nogal een wereld van verschil zijn (en ook afstand). Logischer lijkt me dan ook twee aparte fusies: de kustgemeenten Zandvoort en Bloemendaal samen en de zuidelijke voorsteden Heemstede en Bennebroek samen.

Ik neem aan dat geen van de randgemeenten behoefte heeft zich bij de stad Haarlem aan te sluiten... Ik moet de eerste voorstad nog zien die dat vrijwillig doet, helaas.

eusebius
January 4th, 2005, 07:25 PM
Ook grappig dat 1 heer dit voorstelt en dat 3 dames dan misschien een baantje kwijtraken.

Marcellus Bastardus
January 5th, 2005, 09:57 AM
@ Leienaar

Inderdaad zijn al dit soort fusievoorstellen bedoeld om evt annexaties door Haarlem te voorkomen. Voor Haarlem zou het een prima oplossing zijn om de terugloop in inwonertal tegen te gaan. De stad is volgebouwd en kan niet meer uitbreiden. Maar de voorstadjes liggen ook hier graag dwars....

Jan
January 5th, 2005, 10:47 AM
Iets gaan oprichten om een ander beter tegen te kunnen werken. Wat een inzicht. En maar bang maken maken met 'als ...dan' screnario's. Reden nummer 273625 waarom we hier van dat achterhaalde gemeente-provinciemodel afmoeten en stadsregio's moeten gaan oprichten.

Diehard
January 5th, 2005, 11:15 AM
Ik zeg: meer Regiovisies.

Errik
January 5th, 2005, 12:24 PM
Welja! Laten we, in tegenspraak met alles waar iedereen constant de mond over vol heeft, het bestuur eens lekker verder van de burger vandaan brengen!

bobdebouwer
January 5th, 2005, 12:49 PM
Ze hebben hier een paar jaar geleden (Smilde, Drenthe) ook een samengaan gehad van gemeentes. Het resultaat: 1 uur fietsen om bij een gemeenteloket te komen in plaats van 5 minuten. Zoals deze burgemeester al zei: "Een bestuurlijke fusie zal alleen maar minder rompslomp en lagere kosten betekenen". Voor de burger betekent zoiets: minder service en meer geklooi. Ik zou zeggen: weeg de voordelen nog eens goed op tegen de nadelen.

Cymen
January 5th, 2005, 01:34 PM
Ik ben het helemaal met Jan eens.
Aan de andere kant zou je moeten beginnen met Amsterdam omdat die stad pas echt half tussen in door andere gemeentes ligt. Daar lijkt me de noodzaak ook wat groter, Haarlem volbouwen levert toch alleen maar files op.

@bobdebouwer
In Amsterdam heb je stadsdelen voor dat soort ongein, stadsregios betekend niet meteen het opheffen van voorzieningen in de suburbs//

bobdebouwer
January 5th, 2005, 02:26 PM
Zo is dat dus hier wel gebeurd, daar zijn die besparing in deze gemeente (Gemeente Midden Drenthe) uit voortgevloeid. Dit is dan ook wel een dun bevolkt gebied, in tegenstelling tot de regio Haarlem-Amsterdam.

Jan
January 5th, 2005, 05:02 PM
Ze hebben hier een paar jaar geleden (Smilde, Drenthe) ook een samengaan gehad van gemeentes. Het resultaat: 1 uur fietsen om bij een gemeenteloket te komen in plaats van 5 minuten.

Hoe vaak moet een gemiddeld iemand bij het gemeenteloket wezen. Eén keer per jaar of zo?

bobdebouwer
January 5th, 2005, 05:09 PM
Ik ben er de afgelopen 6 maanden 3 keer geweest. 1 keer om een identiteitskaart aan te vragen, 1 keer om een uittreksel uit het bevolkingsregister op te halen, en nog een keer om datzelfde identiteitskaartje op te halen.
Het was trouwens maar een voorbeeld. Hier zijn wel meer dingen achteruit gegaan.

eusebius
January 5th, 2005, 05:35 PM
Het min. van T de Graaff weet het ook niet meer. Onder het mom van bestuurlijke vernieuwing krijgen Rheden, Rozendaal en Renkum centjes om 'als experiment' samen te werken.
Het volstrekt belachelijke is dat Arnhem precies in het midden ligt en het geld wordt eigenlijk aangewend om Arnhem te pesten.
De fraaie woongemeenten maken steeds mallere bokkensprongen en zo'n D66plusser honoreert zoiets ook nog.

Leienaar
January 5th, 2005, 08:45 PM
Er is natuurlijk nogal een verschil tussen een fusie van een groep kleinere plaatsen (al dan niet met nog wat kilometers boerenland eromheen) en een fusie tussen een stad en haar randgemeenten. In het eerste geval moet je inderdaad voor allerlei wissewasjes 10 km door de polders fietsen naar een ander dorp. In het tweede geval kun je over het algemeen bijna alles nog af in je wijkcentrum, alleen voor gemeentedingen moet je langs het stadhuis (bij een constructie met stadsdelen nog niet eens). Bovendien komen bewoners van randgemeenten vrij vaak in de centrumstad, dus je hoeft er nog niet eens een aparte fietstocht voor te ondernemen.

Maar juist deze fusies van randgemeenten onderling ten koste van de mogelijkheden van de centrumstad (zie ook Leidschendam-Voorburg en Pijnacker-Nootdorp bij Den Haag, Katwijk-Rijnsburg-Valkenburg en Warmond-Sassenheim-Voorhout bij Leiden) vind ik niet handig en zouden tegengewerkt moeten worden.

eusebius
January 5th, 2005, 08:57 PM
Haarlem kan nog altijd de omgeving bij Overveen gaan verknallen. Moeten die plaatsen maar niet doen alsof zij niet bij Haarlem horen.
Sociale woningbouw op Elswout! Gallerijflats van 200m hoog. Dat zal Aerdenhout leren een andere toon aan te slaan ;)