View Full Version : 55 meter hoge toren gepland te Sittard
sky-eye January 13th, 2005, 11:53 PM Goed nieuws uit het zuidelijkste puntje van Nederland, in Sittard gaat uiterlijk begin 2006 de schop in de grond voor een 55 meter hoge woontoren. Het gebouw dat 18 verdiepingen telt komt in de nabijheid van het Sittardse centrum tegenover het huidige ziekenhuis. De 'toren' maakt onderdeel uit van het centrumplan van Sittard, Sittard Revisited, dat onder supervisie van Jo Coenen staat. Dit centrumplan voorziet in de bouw van +/- 1000 woningen, winkels, horeca en kantoorruimte. Naast de nieuwbouw zal het histrorische centrum een opknapbeurt krijgen. Het plan zal volgens schattingen een half miljard euro gaan kosten.
Het eerste deelgebied, waar de bouwstart eind 2005 gepland staat, omvat de bouw van ruim 400 appartementen. De meeste appartementen tellen zo'n 5 verdiepingen, daarnaast komt er een woontoren(tje) van 9 en 13 verdiepingen. Achter de appartementen komt een ondergrondse parkeergarage (1100 plaatsen), boven het parkeerdek komt een park. De Odasingel (een verkeersader waar de meeste appartementen langs komen te staan) moet worden omgetoverd tot een brede laan, waar aan weerszijden loofbomen groeien. Tussen de appartementencomplexen komen brede open ruimtes (23 meter breed), zodat de doorkijk naar het histrorische centrum gewaarborgd blijft. Dit naar aanleiding van protesten van omwonenden, die bang waren voor een Chinese Muur effect.
Gisteren (12-01-2005) heb ik een presentatie van de plannen gezien op Omroep Limburg en ik ben er erg over te spreken. Op internet kan ik jammergenoeg geen plaatjes vinden, maar de gebouwen zien er zakelijk en stijlvol uit. Nu maar hopen dat alles ook zo uitgevoerd wordt, want de provincie kan nog roet in het eten gooien. Sittard wil tot 2010 ruim 3000 woningen bouwen, terwijl de provincie voor deze periode nog geen 1000 woningen voorziet. Het blijft dus nog even afwachten.
Voor meer informatie zie www.ld.nl
Winus January 14th, 2005, 12:14 AM Zeker goed nieuws, met Jo erbij heb ik er wel vertrouwen in. De vlag kan dus uit het raam? :)
dennol January 14th, 2005, 12:17 AM Volgens mij heeft Jo Coenen het alleenrecht op hoogbouw in Limburg :D
Na Maastricht en Venlo nu ook Sittard. Ben benieuwd naar de impressies.
Vloepkleedje January 14th, 2005, 08:17 PM Hoe gaat het ondertussen met deze?
http://img54.exs.cx/img54/9303/sabic5sj.jpg
FCG January 14th, 2005, 08:22 PM Ik weet niet hoe bovenstaande heet.. maar wel een geweldig ontwerp. Dit vind ik echt een héél mooi ontwerp! Zelfs voor Rotterdam zou dit gebouw een aanwinst zijn. (dat zegt genoeg denk ik :D)
bobdebouwer January 14th, 2005, 08:24 PM Ja het ziet er inderdaad erg vet uit, maar het uiteindelijke gebouw kan tegenvallen, en daar ben ik wel een beetje bang voor. Maar niettemin wel een eyecatcher!
EuroMaster January 15th, 2005, 01:51 PM nouja, heeft qua uitstraling wel iets van de ing-schoen in amsterdam. en dat vond ik ook erg geslaagd! al ben ik meer liefhebber van hoorgbouw!
sky-eye January 17th, 2005, 06:16 PM @Winus
De vlag gaat uit het raam als ze daadwerkelijk beginnen, eerst zien dan geloven, maar aangezien ze al een jaar of 6/7 bezig zijn met plannen zal het wel goedkomen.
@Vloepkleedje
Tsja, ik ben al een tijdje niet meer bij deze locatie geweest, maar een tijdje geleden waren ze nog niet begonnen. Het betreft hier trouwens het hoofdkantoor van Sabic, waar de bouwstart begin 2005 gepland staat. Enkele jaren geleden is op de locatie waar het gebouw moet komen een groot waterbassin aangelegd (grijswatercircuit voor de omliggende bedrijven). Dit bassin is helemaal ontmanteld dus dat is in ieder geval iets. Als ik weet wanneer de bouw start laat ik het wel weten.
MVL January 17th, 2005, 06:41 PM De bouw van het Sabic-hoofdkantoor is gelukkig al begonnen, ze waren enkele weken terug in ieder geval bezig met de fundering, zag ik. De oplevering staat gepland in het begin van 2006, dus ze mogen flink doorbouwen.... Ik hoop in elk geval dat de afwerking net zo mooi wordt als de schetsjes beloven, maar wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in deze rijke arabieren
@ sky-eye: Vorige week was de presentatie van het eerste deelplan van Zitterd-Revisited. Interessant om Jo Coenen over zijn plan te horen, zeer kundig man. Ook erg grappig om de schok van "het publiek" te horen bij het tonen van de 55 meter hoge woontoren.
Ik heb wat plaatjes en zal ze binnenkort proberen te posten (volgende week)
Vloepkleedje January 17th, 2005, 06:43 PM Goed nieuws allemaal! Ben benieuwd naar zowel de plaatjes van de toren van Coenen als de bouwsnelheid van het prestigieuze Sabic gebouw.
sky-eye January 18th, 2005, 11:26 AM Dat is in ieder geval goed nieuws. Ja, dan mogen ze idd wel opschieten willen ze het begin 2006 voltooien. Ik kan me wel enigzins voorstellen dat de bewoners van de huizen direct achter de geplande torens wel even schrikken, anderzijds kijken ze nu aan tegen de leijke betonkolos van het ziekenhuis, die amper 10 meter lager is. De locatie voor deze toren is in veel opzichten ideaal, op/tussen een kruispunt, dichtbij het centrum (maar niet te dichtbij) en een mooie aanvulling op de bescheiden skyline van Sittard-west.
Corretje January 18th, 2005, 06:57 PM Weet iemand wie de architect is van dat fantastische Sabic gebouw?
Die transparante zwerfkei moet toch minstens 45 meter worden lijkt me. Tof nieuws allemaal uit het zuiden!
Michiel January 18th, 2005, 07:16 PM De architect van het Sabic gebouw is GroupA Aukett (http://www.groupa-aukett.nl/).
vinman January 19th, 2005, 12:44 PM Hoe gaat het ondertussen met deze?
http://img54.exs.cx/img54/9303/sabic5sj.jpg
Dit is ind. een schoonheid!! :eek2:
MVL January 24th, 2005, 01:14 PM Zitterd Revisited Fase 1:
In onderstaand kaartje zijn alle blokken uit fase 1 roodgekleurd. Het betreft de herinrichting van de noordelijke schootsvelden van de stad. Het ziekenhuisterrein (westen) komt over drie jaar pas vrij, dus dat komt ook pas in een latere fase aan bod. De plek van de huidige verpleegstersflat is wel al vrij, dus dat wordt in fase 1 meegenomen. Hier staat die woontoren van 55 meter hoog gepland.
Zitterd revisited kent nog meer deelprojecten, maar die staan niet op onderstaand kaartje, helaas.
http://img166.exs.cx/img166/4699/naamloos27bo.jpg
Elk blok is door een andere architect uitgewerkt. Het derde van rechts is van Cruz&Ortiz
http://img166.exs.cx/img166/5386/naamloos48tq.jpg
Onderstaande impressie is gekeken vanuit het westen. Het topje van de 55 meter hoge woontoren is nog te zien. Helaas heb ik geen plaatje van de totale toren.
http://img166.exs.cx/img166/7963/naamloos19ww.jpg
Vanuit de stadswal gekeken, naar de appartementencomplexen.
http://img166.exs.cx/img166/9735/naamloos36uf.jpg
Onderstaand gebouw is door Jo Coenen zelf uitgewerkt
http://img166.exs.cx/img166/1326/naamloos59mc.jpg
Ik persoonlijk vind het absoluut een aanwinst voor de stad.... Zeer stijlvol ogend.... Hopelijk wordt het met evenveel daadkracht uitgevoerd, als waarmee ze ontworpen zijn....
Begin van de bouw staat gepland in april/mei, maar aangezien eerst een enorme parkeerplaats wordt ingegraven, zullen ze een jaartje later pas met de wooncomplexen beginnen.
Berrtus January 24th, 2005, 01:32 PM Die toren heeft wel wat wel van de Sizatoren op het Cermiqueterrein in Maastricht (stedebouwkundig plan Jo Coenen). Ook in het plan van Sittard lijkt het zo dat de toren een belangrijk onderdeel wordt van de stedenbouwkundige setting en verschillende richtingen en zichtlijnen in zich opneemt. Ziet er zo op het eerste gezicht aardig uit. De renderingen (vooral de luchtplaatjes) lijken wat ral. En wat is er met al dat groen? Een bestaand of nieuw park?
MVL January 24th, 2005, 03:40 PM Al dat groen is er nu ook al deels, echter het heeft niet echt het karakter van een park.
Er zijn in de loop der tijd wat elementen geplaatst in de tot dan toe altijd vrije schootsvelden, waaronder een middelbare school, woningen en een heleboel parkeerplaatsen. De school is vorig jaar gesloopt en de resterende woningen zullen spoedig volgen. De pakeerplaatsen gaan ondergronds.
In het vrije schootsveld wordt vervolgens een nieuw park aangelegd, waarin een eeuwenoude ommuurde kloostertuin opgenomen wordt. De droge grachten krijgen een aansluiting op de doorgaande waterloop "geleenbeek" en zullen dus weer echte grachten worden. Hopelijk gaat dit alles ook echt zo uitgevoerd worden......
Vergelijkbare plannen liggen klaar voor de andere twee kwadranten van de schootsvelden, maar dit wordt in een later stadium uigevoerd.
erwin January 24th, 2005, 08:26 PM Die toren heeft wel wat wel van de Sizatoren op het Cermiqueterrein in Maastricht (stedebouwkundig plan Jo Coenen).Inderdaad, daar moest ik ook aan denken.
Goed nieuws in elk geval voor Sittard!! :cheers:
empersouf January 26th, 2005, 08:06 AM Lekkere aanwinst voor Sittard.
btw wat doen die arabische letters boven dat ene gebouw.
Michiel January 26th, 2005, 08:05 PM @Soufian
Sabic komt uit Saudi Arabië
sky-eye January 30th, 2005, 05:15 PM Bedankt voor de plaatjes MVL. Vanuit de stadswal gezien zijn de gebouwen wat ingetogen, aan de straatkant stedelijker, al met al goed ontworpen.
|
|