View Full Version : Nota Ruimte

kosimodo
January 17th, 2005, 07:53 AM
Artikel in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1105862454376.html

Ruimtelijke ordening / Op de vlucht voor de lelijkheid
door Jan Neefjes
2005-01-17 - geef uw reactie op dit artikel

Vandaag behandelt de Tweede Kamer de Nota Ruimte van minister Dekker. De nota zal voor tientallen jaren bepalend zijn voor natuur en landschap in Nederland. Veel Nederlanders ervaren het landschap als steeds drukker en lelijker. Rijke mensen vertrekken er zelfs voor naar het buitenland.

Zo'n vierduizend Nederlanders, vaak kapitaalkrachtig en wat ouder, verlieten volgens het CBS in 2003 het land. In werkelijkheid is de uitstroom veel groter. Nederlanders betrekken tweede huizen in Frankrijk, Spanje, Zweden of Turkije. Vertrekken zij vanwege het betere weer of de lagere prijzen naar het buitenland? Of vinden ze Nederland lelijk en druk en kun je spreken van ecologische vluchtelingen?

De vertrekkers moeten een moneydrain voor Nederland zijn, maar toch hebben CBS en het Centraal Planbureau nagenoeg geen cijfers over deze uittocht. De Nota Ruimte rept er met geen woord over. Die nota kiest expliciet voor versterking van de concurrentiepositie als een hoofddoelstelling van het ruimtelijke beleid. Wordt het niet eens tijd om ook de landschappelijke kwaliteit als een economisch goed te beschouwen?

In ons land functioneert een ruimtelijke ordening die de landschappelijke kwaliteit moet borgen, maar die daar in de praktijk maar gedeeltelijk in slaagt. Delen van het open landschap zijn de afgelopen decennia versnipperd door wegenbouw, huizenterreinen, slecht geplande woningbouw en nieuwe industriegebieden.

De indruk van een lelijker, drukker en rommeliger Nederlands landschap wordt door velen gedeeld. Maar is dat ook objectief te meten? Joep Dirkx van het Milieu- en Natuurplanbureau in Wageningen, werkte aan de Belevingskaart van Nederland. ,,Het blijkt dat stedelijkheid een negatieve invloed heeft op de landschapsbeleving. Met stedelijkheid bedoelen we kantoren, fabrieken en woonwijken aan de horizon, maar ook nieuwe huizen of gebouwen in het landelijk gebied zelf. We zien dat door al deze bebouwing vooral de Randstad laag scoort op de belevingskaart.'' Of de Nederlanders hun land als steeds lelijker gaan ervaren kan Dirkx nog niet met onderzoeksgegevens staven. ,,We onderzoeken nog te kort om trends te herkennen, maar als de verstedelijking toeneemt, kunnen we aannemen dat de landschapsbeleving achteruit gaat.''

De instanties die onze economie in de gaten houden, zoals het CBS en het Centraal Planbureau, hebben alleen gegevens over mensen die daadwerkelijk emigreren. In 2003 waren dat 4000 oudere autochtone Nederlanders. Een deel hiervan, ongeveer 1000, woont waarschijnlijk om fiscale redenen net over de grens. Over de veel grotere groep Nederlandse tweede-huizenbezitters in het buitenland ontbreken getallen. Er circuleert een schatting van 250000 Nederlandse tweede huizen alleen al in Frankrijk. De bladen Intermediair en Maison en France kwamen vorig jaar op 150000 tweede huizen en daarnaast 80000 Nederlanders die permanent in Frankrijk wonen.

Over het algemeen wordt aangenomen dat de bezitters van tweede huizen wat oudere, kapitaalkrachtige Nederlanders zijn, werkenden zowel als gepensioneerden, die hun vrije tijd doorbrengen in het buitenland. Het is denkbaar dat die groep in de toekomst wordt aangevuld met jongere, mobiele, hoog opgeleide mensen die hun werk in hun tweede huis doen. Intermediair signaleerde vorig jaar dat steeds jongere mensen tweede huizen kopen, en soms van hun buitenlandse huis hun hoofdverblijf maken. Philip Todd, directeur van de Stichting Nederlands TelewerkForum: ,,Onze oprichter Kitty de Bruin is er een prachtig voorbeeld van. Ze is zakenvrouw en doet haar werk vanuit haar tweede huis in Zuid-Frankrijk.'' Todd denkt dat deze groep van tweede-huizenbezitters voorlopig nog klein zal blijven. ,,De meeste telewerkers zijn ook een paar dagen op kantoor. Het wordt heel anders als de vliegverbindingen nóg frequenter worden, als je voor de maandagochtendmeeting even naar Nederland vliegt.''

Het vertrek van tweede-huizenbezitters moet van invloed zijn op de Nederlandse economie. Het betreft tenslotte kapitaalkrachtigen die hun geld in Nederland verdiend hebben en het in het buitenland uitgeven. Een grove schatting voor alleen Frankrijk komt op 25 miljard euro aan in huizen geïnvesteerd vermogen en een geldstroom van 3 miljard euro per jaar. Deze schatting gaat uit van 250000 tweede huizen met een waarde van 100000 euro en van twee bewoners per huis die jaarlijks 6000 euro in Frankrijk uitgeven.

Sjef Ederveen, van de sector Internationale Economie van het Centraal Planbureau, kan de schatting bevestigen noch ontkennen. ,,Ik ga er van uit dat deze mensen hun tweede huis als vakantieadres gebruiken en er een of enkele weken per jaar logeren. Ik denk daarom dat de economische effecten klein zijn. Maar het wordt een heel ander verhaal als ze daar gedurende langere tijd verblijven of permanent wonen. Ik kan daar niets over zeggen omdat we daar geen gegevens van hebben.''

Er zijn geen cijfers die aangeven in welke mate de ruimtelijke kwaliteit bijdraagt aan het vertrek van Nederlanders. We moeten te rade gaan bij makelaars en tussenpersonen die de motivatie van hun klanten inschatten. Anthonie Sips van Eigen Huis in Frankrijk, begeleidt mensen bij de aankoop van een huis in Midden-Frankrijk. ,,Het klimaat is hier gemiddeld beter dan in Nederland en de woningen zijn betaalbaarder, maar mijn klanten zoeken er vooral ruimte, rust en authenticiteit. In Nederland bestaat dat niet meer. Nederland is vol en hectisch. Ik ervaar dat iedere keer als ik naar mijn huis in Nederland rijd. Hoe dichter bij huis, hoe meer huizen, fabrieken en kantoren.''

Is een lelijker wordend landschap een Nederlands probleem? Barrie Needham, Cambridge-econoom, nu hoogleraar planologie aan de Radboud universiteit in Nijmegen, ziet de oorzaak van het verslechterende Nederlandse landschap in onze mentaliteit. ,,Het is typisch Nederlands om open ruimte vooral economisch te bezien, als reserveruimte om te bouwen. In Engeland bestaat een veel emotionelere band met de omgeving. In de politiek bestaat van links tot rechts de wens om het buitengebied open en mooi te houden. Van links tot rechts dringt men aan op strenge overheidsregels voor bouwen in het landelijk gebied. Het is geen partijpoltiek vraagstuk, zoals in Nederland, waar rechts zo min mogelijk regels wenst. In Engeland zet men bovendien niet in op ruimteverslindende logistieke bedrijvigheid, zoals Nederland dat doet, maar veel meer op kenniseconomie.''

Needham maakt zich zorgen om de Nederlandse neiging het probleem te accepteren als een soort natuurverschijnsel. ,,Je hoort hier geluiden als 'Nederland wordt voller en lelijker, maar dat hoort nu eenmaal bij onze economie'. De aantrekkelijke woongebieden liggen in deze visie in andere landen en het staat iedereen vrij daar een huis te kopen.'' De uiterste consequentie van deze visie is dat Nederland verpaupert, maar daar gelooft Needham niet in. ,,Voorlopig zullen werkende mensen hun geld blijven verdienen in Nederland. Wat we echter nu al zien is dat vermogende ouderen wegtrekken, terwijl de armeren aan Nederland gebonden blijven.''

Needham vindt het interessant om natuur en landschap als economisch goed te beschouwen om zo negatieve economische neveneffecten van landschapsvernietiging te kunnen berekenen. Hij verwacht daarmee niet het Nederlandse landschap te kunnen redden. ,,Landschap en natuur zijn veel meer dan een economisch goed. Alleen als een groot deel van de bevolking hartstochtelijk overtuigd is van de brede waarde van natuur en landschap, zal Nederland weer mooier worden.''

Jan
January 17th, 2005, 09:34 AM
Goede landschappen krijg je alleen als je ook goede steden kunt bouwen en stedelijkheid kunt organiseren. De vlakheid van het Nederlandse landschap maakt dat deze niet gedefinieerd wordt door haar morfologische kermerken, maar gewaardeerd wordt op haar ruimte en weidsheid en de wijze waarop kunstmatige objecten in dat landschap zijn verweven. Derhalve geen rommelige uitbreidingsbrij van industrieterreinen en stedeloze 30-a-35-woningen-per-hectare-wijken. Maar in een land dat zich geen excessen durft te veroorloven wordt dat lastig.

Het idee dat het inleveren van ruimte goed is voor de economie is overigens mank. Ruimte is inderdaad tot een bepaalde hoogte inwisselbaar voor economische groei, maar de vraag zou eigenlijk moeten zijn of je economische groei per definitie moet willen en hoe duurzaam die economische groei is. De ruimte ben je in ieder geval duurzaam kwijt terwijl de economie eenmalig naar een hoger plan tillen ik geen winst vind. Vooral omdat er op dit soort elementaire punten geen maatschappelijke consencus lijkt te zijn verwacht ik niet dat deze nota 'voor tientallen jaren bepalend zijn voor natuur en landschap in Nederland'. Hooguit één kabinetsperiode.

eusebius
January 17th, 2005, 10:06 AM
Mijn vriendin Carla Peijs is nu van mening dat de weidewinkels ingeperkt moeten worden om winkels in de stadscentra te houden. En nu zou NL ook de moed moeten hebben om bedrijventerreinen dan maar weer af te breken. Bij Velp zou dat goed kunnen want daar verzakt het terrein toch al ;)
Oprotpremies voor Veenendaal, Ede e.d.?

Ace
January 17th, 2005, 01:23 PM
Ik ken in ieder geval voorbeelden te over noemen van VINEXindustrie-/kantoren-/en woningenlocaties, welken al dan niet net opgeleverd, weer tegen de vlakte kunnen.
Dat allemaal ten behoeve van het 'Open landschap', zoals het moet zijn. En de stedelijkheid op de plek waar het moet zijn.

bobdebouwer
January 17th, 2005, 03:20 PM
Slopen is je reinste kapitaalvernietiging. De mislukkingen die al gebouwd zijn zou je ook kunnen verbouwen, of camoufleren door bijvoorbeeld meer groen aan te planten, of hoowgwaardige architectuur in te passen.

Gambini
January 17th, 2005, 05:27 PM
Ik waardeer de vlakheid van het Nederlandse landschap helemaal niet :bash: 't is lelijk en saai en leeg...

Elmo
January 17th, 2005, 07:33 PM
Van mij mogen ze een flinke hoeveelheid akkers en weilanden volplanten met bomen zodat er eens grote bossen ontstaan rond de steden.

Winus
January 17th, 2005, 07:38 PM
Meer houtwallen en kleinere percelen!

Ace
January 17th, 2005, 11:57 PM
@bobdebouwer,
Ik praat over slopen op de langere termijn. Als alles z'n geld ruimschoots heeft opgeleverd. En dan sta ik daar nog steeds achter.

eusebius
January 18th, 2005, 01:30 PM
Slopen van die fabriekshallen is nauwelijks kapitaalvernietiging!! Het merendeel bestaat uit prefab zut en kan zo, gestapeld, opnieuw gebouwd worden.

Veel van zulke bedrijven leveren voor de fiscus niets op; hebben veel meer nut elders en verknallen het unieke van het NL landschap: de overgang van stuwwallen en heuvels naar de delta van Rijn, Schelde en Maas.

Waarom zou een gebouw midden in Rotterdam moeten wijken voor een hoogstedelijk accent en waarom zou dan een distributiecentrum van Kruidvat bij Heteren of all places niet afgebroken kunnen worden om het verschil tussen stad en platteland duidelijk te maken?? Kruidvat ging naar de pooier van een gemeente die al niet meer bestaat, of binnenkort niet meer bestaat. Kruidvat gaat maar mooi naar die andere pooier ;)

eusebius
January 18th, 2005, 01:33 PM
@Winus
Zeer juist! Het grappige is dat de voormalige Heidemij - nu Arcadis - dit reeds lang geleden inzag.

Errik
January 18th, 2005, 03:36 PM
Ik kan de verwijzing naar Engeland in dat artikel niet onderschrijven. Hoewel er inderdaad veel wordt gedaan om bepaalde landschappen te beschermen, vond ik tijdens mijn wandelvakantie dat er erg veel afval werd gedumpt door mensen. De meest liefelijke plekjes werd op ranzige wijze verpest. Dat zie je in Nederland toch minder.
Ik denk dat er op het gebied van lanschapsinrichting meer aandacht moet worden besteed aan de samenhang. Er zijn zoveel mooie gebieden in dit land, vaak ook erg kleine gebieden. Door in het (productie-) landschap daartussen duidelijke lijnen aan te leggen die de waardevolle gebieden verbinden, zal de belevingswaarde van het landschap heel erg toenemen. In de Randstad zal dat lastiger zijn dan in de provincies met meer lege ruimte.
Ander ergernispuntje: de lage, ruimte verslindende fabriekshallen. Voor niet veel meer geld kunnen die hallen in meerdere verdiepingen worden opgetrokken. Zou enrom veel ruimte schelen. De meeste gemeenten zijn helaas bang om bedrijven af te schrikken door te strenge eisen te stellen. Dáár mag de Rijskoverheid dus wel eens iets aan doen.

INVISIBLE
January 18th, 2005, 05:50 PM
Ik moet zeggen ons land heeft zeer lelijke zone's zoals de Randstad .
Als er ook ooit een volk boeren genoemd hadden moeten worden waren het wel de westenaren .
Heb nog nooit zoveel kale akkers gezien als wat daar ligt .
Een grote kale platte vlakte ....lelijker kan gewoon nie .
Maar de omgeving van Arnhem ......Maastricht en Twente is uiterst interessant te noemen .......op relief en op natuurschoon .
Dus ze moeten niet heel NL over 1 kamp scheren .
Zoals de Westenaren ons zien ........als achter gesteld land ....zo zijn hun dat op andere vlakken :) .
Je kunt nei alles hebben zeg ik maar zo .......maar Wij wonen wel aan de Goede kant van de Ijssel :):):) .

Ik ben ook van mening dat het buitenland beter met de structuur van wegen en landschappen omgaat ......er zit gewoonweg meer afwisseling in .
Ook de pleinen in willekeurige steden .......waar er een paar van in NL te vinden zijn zoals Het Vrijthof ....de DAM .....en de Oude Markt ......die ver boven de andere uitsteken op dat gebied .
Ook pleinen zoals het Van Heekplein zijn On-Nederlands .
Mooie bestrating , mooie beplanting enz enz .

Jah Voor velen komen we misschien dingen te kort maar daarin zitten wij aan deze kant van het land een stuk beter .
Vooral met het Duitse achterland is dit nog meer van toepassing ..........de heuvels .....de natuur noem maar op .

Thuner
January 18th, 2005, 07:23 PM
@ Winus (& Invisible)

Kleinere percelen en houtwallen, ook in West Nederland? Twente is hartstikke mooi, maar om nu van heel Nederland Twente te maken... nee... doe maar niet :D...

Even serieus: mensen zeuren hier te veel. Sinds ik de Friese vlakten heb ingeruild voor het gesloten Twentse landschap, ben ik langzaam aan de ruimte in het Noorden gaan waarderen. Nederlanders zouden het lege, groene, waterrijke cultuurlandschap eens wat meer moeten leren waarderen. Het grootste deel van Europa bestaat uit bos. Het natte laagland, met een eeuwenoud cultuurlandschap is schaars. Ik heb de groene Friese weiden, met oude vaarten, rietkragen, plassen, vergezichten, (trek)vogels leren waarderen! Nergens kun je zo genieten van mooie wolkenluchten. Ik noem Friesland vanwege mijn achtergrond, maar West Nederland is minstens zo mooi (helaas echter op vele plaatsen aangetast; bebouwd en doorsneden).

Winus
January 18th, 2005, 07:48 PM
Ik had het ook niet over het westen hoor, dat is al veel te veel verpest. Maar hier in Brabant kunnen ze nog wel wat houtwallen gebruiken en in Twente ken ik ook nog wel wat plekjes. :)

Jan
January 19th, 2005, 04:11 PM
Piet Vollaard op Archined:

Bij gebrek aan beter
19 januari 2005

Zoals het er nu naar uit ziet zal de Nota Ruimte binnenkort door de Tweede Kamer worden goedgekeurd. Niet omdat de nota een heldere visie op de ruimtelijke toekomst van Nederland formuleert die door een meerderheid van de kamer wenselijk wordt geacht, maar om de meest lamlendige reden die denkbaar is: bij gebrek aan beter.

Lees verder (http://www.archined.nl/archined/4545.1.html)...

vinman
January 20th, 2005, 02:03 PM
Zit wel wat in. Maar die Piet Vollaard dacht ook dat we het nog wel een tijdje met de Nota Ruimte zouden moeten doen. Met een wat linkserkabinet zal er wel weer een andere nota komen. En juist dat gebrek aan beleid maakt ons landschap kapot. We zouden eigenlijk een soort beleid moeten hebben als het gaat om ruimtelijke ordening die ongeveer bijv. 50 jaar mee zou moeten.

Winus
January 20th, 2005, 02:13 PM
Wat een lambakken...

vinman
January 20th, 2005, 03:03 PM
Wat een lambakken...
Dat is zachtgezegt Winus.....

Skyscrapercitizen
January 21st, 2005, 02:00 PM
Tsja hoe meer ik de over de inhoud van die nota weet hoe erger het wordt.

Ik ben nu bezig met het afronden van mijn stage, waarbij ik onderzoek heb gedaan naar intensief ruimegebruik op bedrijventerreinen.

Het is echt rampzalig en bijna eng hoe er op dit moment wordt omgegaan met bedrijventerreinen, er geldt maar 1 belang: zoveel mogelijk geld verdienen aan de grond.

Na 15 jaar vertrekken alle bedrijven weer naar nieuwe goedkope bedrijventerreinen, waardoor de vraag onverzadigbaar lijkt. Ze laten echter enorme leegstand en herstructureringsopgaves achter. De politiek moet nu ingrijpen op dit door iedereen ongewenste proces te stoppen. Wie wil die lelijkheid nog?

We moeten naar woonwerkmilieus in hoge dichtheden in de steden, waar bedrijven, woningen, kantoren en voorzieningen samenkomen. De echt hinderlijke bedrijven concentreren op grote industriegebieden (zoals de grote havens). En daarnaast villawijken voor de welgestelden.
Hoge kwaliteit steden, hoge kwaliteit villawijken, en geen middelmaat 30 won/ha woonwijken meer. Geen doos langs snelweg bedrijventerreinen meer.

... Met de nota ruimte komt het nooit goed...

vinman
January 21st, 2005, 02:11 PM
Het is echt rampzalig en bijna eng hoe er op dit moment wordt omgegaan met bedrijventerreinen, er geldt maar 1 belang: zoveel mogelijk geld verdienen aan de grond.

Na 15 jaar vertrekken alle bedrijven weer naar nieuwe goedkope bedrijventerreinen, waardoor de vraag onverzadigbaar lijkt. Ze laten echter enorme leegstand en herstructureringsopgaves achter. De politiek moet nu ingrijpen op dit door iedereen ongewenste proces te stoppen. Wie wil die lelijkheid nog?

... Met de nota ruimte komt het nooit goed...
Het is absoluut heel eng. De kans is ook groot dat belangrijke grote bedrijven uit de Randstad (dus ook Nederland) zullen vertrekken naar het buitenland, grotendeels door de onaantrekkelijke woonmilieu's.